BANDLIK VA ISHSIZLIK ULARNING DARAJALARI VA TURLARI
M U N D A R I J A :
Kirish
I bob. O’ZBEKISTONDAGI ISHSIZLIK VA BANDLIK MUAMMOLARI
HAMDA ULARNING YECHIMINI TOPISH.
1.1. O‘zbekistonda yangi ish o‘rinlarini tashkil etish va bandlikni ta’minlash
1.2. Ishsizlarni ijtimoiy himoyalash
1.3. O‘zbekistondagi ishsizlik darajasini pasaytirish chora tadbirlari
II bob. BANDLIK VA ISHSIZLIKNING NAZARIY ASOSLARI HAMDA ULARNI
KELTIRIB CHIQARUVCHI OMILLAR.
2.1. Bandlik to‘g‘risidagi nazariyalar va ularning sharhi
2.2. Aholining ish bilan bandligi va ishsizlikning kelib chiqishi
2.3. Mehnat bozorining tarkibiy tashkil etuvchilari. Ishsizlik va uning turlari
Tayanch iboralar
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1
KIRISH
Bozor islohotlarini yanada chuqurlashtirish sharoitida ishchi kuchi resurslarining
ish bilan bandligini ta’minlash muammolari dolzarb ahamiyat kasb etadi. CHunki ishchi
kuchi resurslaridan samarali foydalanish orqaligina ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotga
erishish va aholi farovonligini ta’minlash mumkin. Birinchi Prezidentimiz I.A.Karimov
ta’kidlaganidek, ishlashni xohlovchilarning hammasini ish bilan ta’minlabgina
qolmasdan, eng maqbul, ijtimoiy yo‘naltirilgan ish bilan bandlikni vujudga keltirish
uchun zarur sharoitlar yaratish maqsadida mukammal ishchi kuchi bozorini
shakllantirish, ishga joylashishga muhtoj bo‘lgan shaxslarni to‘la hisobga olish g‘oyat
muhim ahamiyat kasb etadi.
Mamlakatimiz Prezidenti Sh.M.Mirziyoev 2017-2021 yillarda O‘zbekiston
Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishlari bo‘yicha Harakatlar
Strategiyasining 4.1-bandi Aholining bandligi va real daromadlarini bosqichma-bosqich
oshirish deb nomlanib, unda “yangi ish o‘rinlari yaratish hamda aholining, eng avvalo,
o‘rta maxsus va oliy o‘quv yurtlari bitiruvchilarining oqilona bandligini ta’minlash,
mehnat bozori infrastrukturasining mutanosibligi va rivojlanishini ta’minlash, ishsizlik
2
darajasini qisqartirish” lozimligi to‘g‘risida alohida to‘xtalib o‘tgan. Shunga ko‘ra,
Bandlik va ishsizlik, ularning turlari va darajasini tadqiq etishga qaratilgan mazkur kurs
ishi mavzusi o‘ta dolzarb hisoblanadi.
O‘zbekiston Respublikasini Prezidenti Sh.M.Mirziyoev Mamlakatimizni 2020
yilda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning asosiy yakunlari va 2021 yilga mo‘ljallangan
iqtisodiy dasturning eng muhim ustuvor yo‘nalishlariga bag‘ishlangan Vazirlar
Mahkamasining kengaytirilgan majlisidagi ma’ruzasida “Yurtimizda yiliga 3.2 million
odamni ishga joylashtirishga ehtiyoj bo‘lsa-da, o‘tgan yili Bandlikka ko‘maklashish
markazlari atigi 320 ming kishini yoki 16,5 foizini ishga joylashtirgan. Buning asosiy
sabablari ish faoliyatidagi eskirgan shakl va usullar hamda bandlik muammolarini hal
etishdagi rasmiyatchilik bilan bog‘liq.” deb ta’kidlab o‘tdi.
Shuning uchun, O‘zbekistonda yangi ish o‘rinlari tashkil etish va aholi bandligini
ta’minlashga qaratilgan ilmiy taklif va amaliy tavsiyalar ishlab chiqish mavzuning
dolzarbligini ko‘rsatadi.
Ushbu kurs ishida ishchi kuchi bandligi to‘g‘risidagi turli xil nazariyalar sharhi,
ishsizlikning mohiyati, turlari va uning darajasini aniqlash, O‘zbekistonda ishchi kuchi
bozorining hozirgi holati tahlili,O‘zbekistonda yangi ish o‘rinlarini tashkil etish va
bandlikni ta’minlash maqsadli dasturlarini amalga oshirishning hozirgi holati tahlili,
O‘zbekistonda ishchi kuchi bandligini ta’minlash va ishsizlarni ijtimoiy himoyalash
borasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari, O‘zbekistonda yangi ish o‘rinlarini
tashkil etish va ishchi kuchi bandligini ta’minlashning asosiy yo‘nalishlari hamda
istiqbollari yoritilib beriladi.
I-BOB. O‘ZBEKISTONDA ISHCHI KUCHI BOZORINING HOZIRGI HOLATI
TAHLILI
1.1. O‘zbekistonda yangi ish o‘rinlarini tashkil etish va bandlikni ta’minlash
maqsadli dasturlarini amalga oshirishning hozirgi holati tahlili
O‘zbekistonda aholining 60 foizga yaqinini ishchi kuchi resurslari tashkil etadi.
Ishchi kuchi resurslari jismoniy va aqliy qobiliyatga ega bo‘lib, mehnat jarayonida
moddiy ne’matlar va xizmatlarni yaratadilar. Ishchi kuchi resurslari tarkibiga kiritilgan
ijtimoiy ishlab chiqarishda ishtirok etmayotgan nofaol aholi esa mehnat zahiralarini
3
tashkil etadi. CHunki vaqti kelib ular ham iqtisodiy faol aholi tarkibiga qo‘shilishlari
mumkin.
Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi ma’lumotlariga qaraganda,
bugungi kunda respublikada ishchi kuchi resurslari soni (2021 yil) 19 007,8ming kishini
tashkil etadi (1-jadval).
1-jadval
O‘zbekiston Respublikasida ishchi kuchi resurslarining iqtisodiy faol va
nofaol aholiga taqsimlanishi, ming kishi
Ko‘rsatkichlar
2020 yil
2021 yil
2021 yilda 2020
yilga nisbatan
(+,-)
(%)
Jami ishchi kuchi resurslari soni
18951,0
19 007,8
229,1
100,9
SHundan:
Iqtisodiy faol aholi soni
13279,4
13 541,1
262,3
101,9
Iqtisodiy faol aholining ulushi, %
74,9
75,3
0,4
-
Iqtisodiy nofaol aholi soni
4542,6
4509,4
-33,2
99,3
Iqtisodiy nofaol aholi ulushi, %
25,1
24,7
-0,4
-
1-jadvaldan ko‘rinadiki, 2020-2021 yillar davomida respublikada ishchi kuchi
resurslari soni 18951,0 ming kishidan 19007,8 mingga yoki 0.8 foizga ortgan.
Ishchi kuchi resurslari iqtisodiy faol va nofaol aholiga taqsimlanadi.
Iqtisodiy faol aholiga mehnat bilan band bo‘lgan fuqarolar va ishsizlar kiradi. Tahlil
qilinayotgan davrda iqtisodiy faol aholi soni 1,9 foizga ortgan.
Iqtisodiy faol bo‘lmagan aholi - mehnat bilan band va ishsiz deb hisoblanmaydigan
shaxslar, shu jumladan:
ishlab chiqarishdan ajralgan holda ta’lim olayotgan hamda ish haqiga yoki
mehnat daromadiga ega bo‘lmagan o‘quvchilar va talabalar;
ishlamayotgan uchinchi guruh nogironlari;
4
uy bekalari hamda bolalarni parvarish qilish bilan band bo‘lgan ishlamayotgan
ayollar;
ko‘char va ko‘chmas mulkdan daromad olayotgan ishlamayotgan shaxslar;
ixtiyoriy ravishda mehnat bilan band bo‘lmagan shaxslar.
O‘rganilayotgan davrda iqtisodiy nofaol aholi soni 33,2 ming kishiga yoki 0,7
foizga kamaygan. 2021 yilda ishchi kuchi resurslari tarkibida iqtisodiy nofaol aholining
ulushi 24,7 foizni tashkil qilgan. Mazkur holat aholi tarkibida 16-24 yoshdagi aholining
salmoqli ulushi bilan ham bog‘liq. SHu bilan birga, ta’lim olayotgan yoshlarning soni
yildan-yilga oshib bormoqda. CHunki respublikada ta’limni rivojlantirishga qaratilgan
ijtimoiy-iqtisodiy islohotlarning amalga oshirilishi natijasida yangi qurilayotgan
akademik litsey va kasb-hunar kollejlariga o‘quvchilarning jalb etilishi iqtisodiy nofaol
aholining o‘sishiga bevosita ta’sir qilmoqda.
O‘zbekiston Respublikasining “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi
Qonunning 2-moddasiga asosan ish bilan ta’minlash - fuqarolarning qonun
xujjatlariga zid kelmaydigan, o‘z shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlarini qondirish bilan
bog‘liq bo‘lgan, ularga ish haqi (mehnat daromadi) keltiradigan faoliyatidir.
Quyidagilar ish bilan ta’minlangan deb hisoblanadi:
yollanib ishlayotgan, shu jumladan, ishni to‘liqsiz ish vaqtida haq evaziga
bajarayotgan kasanachilik bilan shug‘ullanayotgan, shuningdek haq to‘lanadigan
boshqa ishga, shu jumladan, vaqtinchalik ishga ega bo‘lgan fuqarolar;
betobligi, mehnat ta’tilida, kasbga qayta tayyorlashda, malaka oshirishda
ekanligi, ishlab chiqarishning to‘xtatib qo‘yilganligi munosabati bilan, shuningdek
qonun hujjatlariga muvofiq vaqtincha ish joyida bo‘lmaganda xodimning ish joyi
saqlanib turadigan boshqa hollarda vaqtincha ish joyida bo‘lmagan fuqarolar;
o‘zini ish bilan mustaqil ta’minlayotgan fuqarolar, shu jumladan, yuridik shaxs
tashkil qilmagan holda tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanayotgan fuqarolar,
kooperativlarning a’zolari, fermerlar va ularning ishlab chiqarishda qatnashayotgan oila
a’zolari;
Qurolli Kuchlarda, Milliy xavfsizlik xizmati va ichki ishlar organlari va
qo‘shinlarida xizmatni o‘tayotgan, shuningdek muqobil xizmatni o‘tayotgan fuqarolar;
5
ta’lim to‘g‘risidagi qonun hujjatlariga muvofiq ishlab chiqarishdan ajralgan
holda ta’lim olayotgan fuqarolar;
Qonun hujjatlariga muvofiq faoliyat olib borayotgan jamoat birlashmalari va
diniy muassasalarda ishlayotgan fuqarolar.
Mamlakatlarda mehnatda bandlik va ishsizlikni ko‘p yillik o‘rganish tajribasi shuni
ko‘rsatadiki, mehnatga yaroqli aholining 94-95 foizi mehnatda band bo‘lsa,
iqtisodiyot me’yorida rivojlanayotgan hisoblanadi.
Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi ma’lumotlariga ko‘ra,
respublikada iqtisodiy faol aholining 95 foizini ish bilan bandlar tashkil etadi (2-jadval).
2-jadval
O‘zbekiston Respublikasida ish bilan band aholi soni va tarkibining
o‘zgarishi, ming kishi
T/r
Ko‘rsatkichlar
2020 yil
2021
yil
2021yilda 2020
yilga nisbatan
(+,-)
(%)
1
Jami ish bilan bandlar
12818,4
13058,3
239,9
101,9
SHu jumladan:
1.1.
Iqtisodiyotning rasmiy sektorida ish
bilan bandlar soni
7755,7
7849,2
93,5
101,2
SHundan:
1.1.1.
Iqtisodiyot tarmoqlarida ish bilan
bandlar soni (yirik biznesda)
2419,8
2431,6
11,8
100,5
1.1.2.
Kichik korxonalar va fermer
xo‘jaliklarida ish bilan bandlar soni
2228,7
2229,5
0,8
100,0
1.1.3. YUridik
shaxs
bo‘lmasdan
tadbirkorlik
faoliyati
bilan
844,2
871,1
26,9
103,2
6
shug‘ullanuvchi shaxs sifatida
rasman ro‘yxatga olingan fuqarolar
soni
1.1.4.
Dehqon xo‘jaliklarida ish bilan
bandlar soni
1815,2
1869,2
54,0
103,0
1.1.5.
Boshqa tashkilot va muassasalarda
ish bilan bandlar soni
447,8
447,8
0,0
100,0
1.2.
Iqtisodiyotning norasmiy sektorida
ish bilan bandlar soni
3989,1
4207,8
218,7
105,5
shundan:
1.2.1.
Nomuayyan, bir martalik va
mavsumiy ishlarni bajaruvchilar soni
1572,4
1656,8
84,4
105,4
1.2.2.
Mehnat
munosabatlarini
rasmiylashtirmasdan
oila
boshliqlariga ularning tadbirkorlik
faoliyatida yordam beruvchi oila
a’zolari
991,2
1081,3
90,1
109,1
1.2.3.
Ro‘yxatdan o‘tmasdan va tegishli
ruxsatsiz faoliyat olib boruvchi
tadbirkorlar
1425,5
1469,7
44,2
103,1
2-jadvaldan ko‘rinib turibdiki, 2020-2021 yillar davomida ish bilan band aholi soni
93,5 ming kishiga yoki 1,2 foizga ortgan.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2007 yil 27 maydagi “Ishga
joylashtirishga muhtoj mehnat bilan band bo‘lmagan aholini hisobga olish metodikasini
takomillashtirish to‘g‘risida”gi 106-sonli qaroriga asosan ish bilan bandlar quyidagi
turlarga bo‘linadi:
7
iqtisodiyotning rasmiy sektorida ish bilan bandlar;
iqtisodiyotning norasmiy sektorida ish bilan bandlar;
respublikadan tashqariga ishlash maqsadida ketgan fuqarolar.
Tahlil qilinayotgan davrda iqtisodiyotning rasmiy sektorida ish bilan bandlar soni
1,2 foizga ortgan. Rasmiy sektorida ish bilan bandlar tarkibi quyidagilardan tarkib
topgan:
iqtisodiyot tarmoqlarida ish bilan bandlar (yirik biznesda);
kichik korxonalar va fermer xo‘jaliklarida ish bilan bandlar;
yuridik shaxs bo‘lmasdan tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanuvchi shaxs
sifatida rasman ro‘yxatga olingan fuqarolar;
dehqon xo‘jaliklarida ish bilan bandlar;
boshqa tashkilot va muassasalarda ish bilan bandlar.
Bu davrda (2020-2021 yillar) iqtisodiyot tarmoqlarida ish bilan bandlar (yirik
biznesda) soni – 0,5 foizga, yuridik shaxs bo‘lmasdan tadbirkorlik faoliyati bilan
shug‘ullanuvchi shaxs sifatida rasman ro‘yxatga olingan fuqarolar – 3,2 foizga, dehqon
xo‘jaliklarida ish bilan bandlar soni – 3,0 foizga ko‘paygan, kichik korxonalar va fermer
xo‘jaliklarida ish bilan bandlar soni esa o‘zgarishsiz qolgan.
Tadbirkorlik sohasida ish bilan bandlar sonining ortishi mamlakatimizda olib
borilayotgan oqilona islohotlar bilan bog‘liq. 2015 yil 1 yanvardan boshlab O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015 yil 13 fevraldagi “Mikrofirmalar va kichik
korxonalar tomonidan yagona ijtimoiy to‘lovni hisoblash va to‘lash tartibi to‘g‘risida”gi
26-sonli qaroriga asosan mikrofirmalar va kichik korxonalar uchun yagona ijtimoiy
to‘lovni hisoblash tartibi va to‘lash tartibi o‘zgardi. Yangi tartibga muvofiq 2015 yil 1
yanvardan boshlab mikrofirmalar va kichik korxonalar, shuningdek fermer xo‘jaliklari
uchun yagona ijtimoiy to‘lovning 2014 yilda amal qilgan 25 foiz o‘rniga, mehnatga haq
to‘lash jamg‘armasining 15 foiziga teng bo‘lgan stavkasi belgilandi.
2015 yilning 1 iyulidan yakka tartibdagi tadbirkorlarga, faoliyatidan kelib
chiqqan holda, har bir yollangan ishchi uchun byudjetdan tashqari Pensiya
jamg‘armasiga eng kam oylik ish haqining 50 foizi miqdorida sug‘urta badali va yakka
tartibdagi ish beruvchi tadbirkor uchun belgilangan soliq stavkasining 30 foizi
8
miqdorida soliq to‘lash sharti bilan bir nafardan uch nafargacha ishchini yollash huquqi
berildi.
Yana jadval ma’lumotlarining tahlili respublikada iqtisodiyotning norasmiy
sektorida ish bilan band aholi sonining 2020 yildagi 6542.1 ming kishidan 2021 yilda
8036.2 ming kishiga ortganligini ko‘rsatdi.
Odatda iqtisodiyotning norasmiy sektorida ish bilan band aholining tarkibi
quyidagilarga bo‘linadi:
nomuayyan, bir martalik va mavsumiy ishlarni bajaruvchilar;
mehnat munosabatlarini rasmiylashtirmasdan oila boshliqlariga ularning
tadbirkorlik faoliyatida yordam beruvchi oila a’zolari;
ro‘yxatdan o‘tmasdan va tegishli ruxsatsiz faoliyat olib boruvchi tadbirkorlar.
Tahlillarga ko‘ra, so‘nggi yillarda respublikada nomuayyan, bir martalik va
mavsumiy ishlarni bajaruvchilar
soni – 5,4, mehnat munosabatlarini
rasmiylashtirmasdan oila boshliqlariga ularning tadbirkorlik faoliyatida yordam
beruvchi oila a’zolari soni – 9,1 foizga, ro‘yxatdan o‘tmasdan va tegishli ruxsatsiz
faoliyat olib boruvchi tadbirkorlar soni esa 3,1 foizga ortgan.
Respublikada aholini bir martalik ishga jalb qilish ishlari yildan-yilga
takomillashib bormoqda. Bu faoliyatning mohiyati shundaki, o‘z mehnat layoqatini
qisqa muddatli (to‘liq bir ish kunida yoki to‘liqsiz bir ish kunida, ikki yoki undan ortiq,
lekin bir oydan kam ish kunida) sotish istagida bo‘lgan fuqarolarga mehnat muassasalari
ish beruvchi va yollanma ishchini bir-biri bilan uchrashtirish va kelishib olishlariga
ko‘maklashmoqda. Bunday tadbirlar aholi gavjum bo‘lgan va ilgaridan norasmiy tarzda
mehnat layoqati savdosi amalga oshirilgan joylarda tashkil qilinmoqda.
Ishchi kuchi bozoridagi talab va taklif miqdori, aholi turmush darajasi,
mamlakatdagi bir qator makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning holati ish bilan bandlikdagi
vaziyatga chambarchas bog‘liq. Birgina ish haqi darajasining o‘zi ishchi kuchi
bozoridagi talab va taklif, aholi daromadlari, mamlakat iqtisodiy holatiga bevosita ta’sir
ko‘rsatadi.
9
O‘zbekiston Respublikasi bo‘yicha ishchi kuchi bozoridagi vaziyat qulay bo‘lib,
Bandlikka ko‘maklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish markazlariga ish so‘rab
murojaat qilganlarning aksariyat qismi ishga joylashtirilgan (3-jadval).
3-jadvaldan ko‘rinadiki, 2021 yilda Bandlikka ko‘maklashish va aholini ijtimoiy
muhofaza qilish (tuman, shahar) markazlariga ish so‘rab murojaat qilganlar soni 3,0
mln.kishini tashkil etgan, shundan markazlar tomonidan 2,84 mln kishi yoki 94,6 foizi
ishga joylashtirilgan.
3-jadval
O‘zbekiston Respublikasi bo‘yicha ishchi kuchi bozoridagi vaziyat (2021 yil)
№
Hududlar
nomi
Bandlikka
ko‘maklashi
sh va aholini
ijtimoiy
muhofaza
qilish
markazlarig
a ish so‘rab
murojaat
qilganlar
soni
shundan
ishga
joylasht
i-
rilganla
r
Xaq
to‘lanadig
an jamoat
ishlarida
qatnash-
ganlar
Kasbga
tayyorlash
ga yuboril-
ganlar
Kvota
o‘rinlarig
a ishga
joylashtiri
l-ganlar
1.
Qoraqalpog‘ist
on
Respublikasi
20033
19834
1041
238
2568
Viloyatlar:
10
2.
Andijon
31754
30546
310
230
6839
3.
Buxoro
21173
20559
121
135
7225
4.
Jizzax
14639
13767
497
373
2607
5.
Qashqadaryo
25435
24441
486
263
2595
6.
Navoiy
12508
11610
165
165
5132
7.
Namangan
27761
26547
2087
456
5996
8.
Samarqand
38545
37691
1106
582
11650
9.
Surxondaryo
12055
11181
233
233
4482
10
.
Sirdaryo
6737
6092
155
162
1476
11
.
Toshkent
20331
19288
280
209
10512
12
.
Farg‘ona
41042
40227
702
652
12974
13
.
Xorazm
16064
14139
767
876
2908
14
.
Toshkent sh.
12106
8216
22
2920
12853
Jami
300183
284138
7972
7494
89817
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2012 yil 20 apreldagi
“Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahrida ishbilarmonlik
muhitining holati va ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish darajasi indikatorlarini har
chorakda baholash tizimini tasdiqlash to‘g‘risida”gi 117-sonli qarorining ilovasiga
asosan ishga joylashish darajasini baholash mezoniga ko‘ra indikator ko‘rsatkichi 75
11
foizdan kam bo‘lsa, indikatorning sifat bahosi – past, 75 foizdan 85 foizgacha bo‘lsa –
mo‘tadil, 85 foizdan 90 foizgacha bo‘lsa – o‘rtacha, 90 foizdan yuqori bo‘lsa – yuqori
hisoblanadi.
2021 yilda ishga joylashish darajasi 93.4 foizni tashkil etib, bu ko‘rsatkich buyicha
yuqori daraja hisoblanadi.
Xulosa qilib aytganda, O‘zbekiston Respublikasida ish bilan bandlar soni yildan-
yilga oshib, ish bilan bandlikda tarkibiy o‘zgarish bo‘lib, keyingi yillarda nomoddiy
ishlab chiqarish sohalarida bandlar soni va ulushi oshmoqda.
1.2 O‘zbekistonda ishchi kuchi bandligini ta’minlash va ishsizlarni ijtimoiy
himoyalash borasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari
2015 yilda ish o‘rinlarini tashkil etish va aholi bandligini ta’minlash dasturi
doirasida mamlakatimizda quyidagi asosiy yo‘nalishlar bo‘yicha jami 990,5 mingta ish
o‘rni tashkil etildi (4-jadval):
4-jadvaldan ko‘rinib turganidek, 2015 yilda ish o‘rinlarini tashkil etish va aholi
bandligini ta’minlash dasturi bo‘yicha 987,5 mingta ish o‘rni tashkil etish
rejalashtirilgan. Haqiqatda 2015 yilda yaratilgan ish o‘rinlari soni 990,5 mingtani
tashkil etgan. Ya’ni dasturga nisbatan yaratilgan ish o‘rinlari soni 0,3 foizga ortig‘i
bilan bajarilgan.
12
4-jadval
O‘zbekiston Respublikasida yaratilgan ish o‘rinlari soni (2020 yil)
№
Hududlar
nomi
2021 yilda
yaratiladigan yangi
ish o‘rinlari soni,
dastur bo‘yicha
Haqiqatda
2021 yilda
yaratilgan
ish o‘rinlari
soni
Dasturiga
nisbatan,
% hisobida
1.
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
49 841
50014
100,3
viloyatlar
2.
Andijon
79 986
82542
100,1
3.
Buxoro
73 452
75622
100,3
4.
Jizzax
50 048
52012
100,2
5.
Qashqadaryo
90 961
89469
100,6
6.
Navoiy
41 087
65463
100,3
7.
Namangan
75456
75709
100,5
8.
Samarqand
94 500
94639
100,1
9.
Surxondaryo
66 657
66699
100,1
10.
Sirdaryo
51 150
40209
100,1
11.
Toshkent
87 520
88215
100,5
12.
Farg‘ona
92 823
92931
100,1
13.
Xorazm
60 200
60631
100,7
14.
Toshkent shaxri
95 956
93470
100,1
13
Respublika
bo‘yicha jami
987 539
990 447
100,3
2015 yilda ish o‘rinlarini tashkil etish va aholi bandligini ta’minlash dasturi
doirasida quyidagi yo‘nalishlar bo‘yicha ish o‘rni yaratildi:
1. Maqsadli dasturlarga muvofiq 261,6 mingta ish o‘rni, shuning 115,9 mingtasi
sanoatda, 67,3 mingtasi xizmat ko‘rsatish va servis sohasida, 49,1 mingtasi qishloq
xo‘jaligida (chorvachilikda, parrandachilikda, bog‘dorchilikda, baliqchilikda,
asalarichilikda, sabzavotchilikda, ipakchilikda, uzumchilikda) tashkil etildi (5-jadval).
5-jadval
O‘zbekiston Respublikasida maqsadli dasturlarga muvofiq tashkil etilgan
ish o‘rinlari soni (2021 yil)
№
Hududlar
nomi
Maqsadli
dasturlarga
muvofiq
tashkil
etilgan ish
o‘rinlari
shundan
sanoatd
a
xizmat
ko‘rsatishd
a
qishloq
xo‘jali-
gida
ishlamasdan
turgan
korxonalar
faolitini
tiklash
1.
Qoraqalpog‘ist
on
Respublikasi
10807
6569
2388
1507
343
viloyatlar:
2.
Andijon
43720
11819
19926
7946
4029
3.
Buxoro
11272
7235
1609
1490
938
4.
Jizzax
7674
650
2536
3045
1443
5.
Qashqadaryo
14762
6685
3676
3747
654
14
6.
Navoiy
8267
4864
1753
714
936
7.
Namangan
18608
8729
2664
2700
4515
8.
Samarqand
19399
8348
3946
1879
5226
9.
Surxondaryo
22369
12188
4106
5535
540
10
.
Sirdaryo
22545
8209
3913
8726
1697
11
.
Toshkent
25278
12396
3291
8431
1160
12
.
Farg‘ona
17924
9004
3482
1260
4178
13
.
Xorazm
12740
4550
3532
1920
2738
14
.
Toshkent sh.
27391
14702
10530
249
1910
Respublika
bo‘yicha jami
262 756
115 948
67 352
49 149
30 307
Navoiy, Toshkent va Jizzax viloyatlarida maxsus industrial zonalar faoliyat
yuritayotganligi bu yo‘nalishda ish o‘rinlari tashkil etishning salmoqli omili bo‘lib, bu
yangi korxonalarni ishga tushirishni va ishlab turgan korxonalardagi ish o‘rinlarini
ko‘paytirishni ham, tarmoqlararo aloqalar (transport, qurilish va ijtimoiy
infratuzilmada) zanjiri bo‘yicha o‘zaro bog‘langan ish o‘rinlarini tashkil etishni ham
ta’minlagan.
YAngi qurilish hisobiga va ishlab turgan korxonalarda ish o‘rinlari tashkil etish
«O‘zbekengilsanoat», «O‘zkimyosanoat», «O‘zbekneftgaz», «O‘zbekturizm»,
15
«O‘zfarmsanoat», «O‘zavtosanoat» kompaniyalari, Oziq-ovqat sanoati korxonalari
uyushmasi tizimida va boshqalarda amalga oshirilgan.
Ishlamayotgan korxonalar faoliyatini tiklash 30,3 mingta ish o‘rni tashkil etilishini
ta’minlagan. Ushbu yo‘nalishda past rentabelli va zarar ko‘rib ishlayotgan
korxonalarning moliyaviy-iqtisodiy ahvolini yaxshilash, istiqbolsiz korxonalarni
tugatib, so‘ngra ularni ishlab chiqarish quvvatlarini hamda ish o‘rinlarini yaratish sharti
bilan yangi mulkdorlarga sotish bo‘yicha maqsadli «yo‘l xaritalarini» amalga oshirish
mexanizmlaridan foydalanilgan. SHularning eng katta qismi Samarqand (5 220 ta ish
o‘rni), Namangan (4 505 ta ish o‘rni), Farg‘ona (4 162 ta ish o‘rni), Andijon (4 026 ta
ish o‘rni), Xorazm (2 721 ta ish o‘rni), Sirdaryo (1 696 ta ish o‘rni) viloyatlariga va
Toshkent shahriga (1 896 ta ish o‘rni) to‘g‘ri keladi.
2. Kichik korxonalar va mikrofirmalarni jadal rivojlantirish, shuning hisobiga
290,4 ming kishining bandligi ta’minlandi. Ushbu yo‘nalish barcha mintaqalarda,
ayniqsa 2021 yilda ish bilan bandligi ta’minlangan aholi umumiy sonining 74,1 foizi
kichik korxonalar va mikrofirmalar ulushiga to‘g‘ri kelgan. Toshkent shahrida,
shuningdek Toshkent (48,2%), Surxondaryo (44,0%), Buxoro (43,8%) viloyatlarida va
Qoraqalpog‘iston Respublikasida (40,9%) ish o‘rinlari tashkil etishda ustunlik qilgan
(6-jadval).
2021 yilda tijorat banklari tomonidan kichik biznes sub’ektlarini qo‘llab-
quvvatlash maqsadlarga 8,5 trln. so‘m kredit ajratilgan. Bunda imtiyozli kredit resurslari
ko‘proq ishchi kuchi bozorida keskin vaziyat kuzatilayotgan olis qishloq tumanlarida
ish o‘rinlari tashkil etishni ko‘zda tutgan loyihalarni moliyalashtirishga yo‘naltirilgan.
Kichik korxona va mikrofirmalar uchun yagona soliq to‘lovining qat’iy
belgilangan stavkasi nisbatan past ekanligi, sanoatda 5%, savdo va umumiy ovqatlanish
sohasi korxonalari uchun 10% gacha ekanligi, shuningdek O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining 2013 yil 8 avgustdagi “Kichik biznes va xususiy tadbirkorlik sub’ektlari
eksportini qo‘llab-quvvatlash borasidagi qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ-
2022-sonli qaroriga muvofiq kichik biznes va xususiy tadbirkorlik sub’ektlarining
eksportini qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha qo‘shimcha choralar bu yo‘nalishda ish o‘rinlari
yaratishning muhim rag‘batlantiruvchi chorasi bo‘lgan.
16
6-jadval
O‘zbekiston Respublikasida yo‘nalishlar bo‘yicha tashkil etilgan ish
o‘rinlari soni (2021- yil)
№
Hududlar
nomi
Tijorat
banklarining
kichik korxonalar
va mikrofirma-
larni tashkil etish
uchun
ajratiladigan
kreditlarda
yakka
tartibdagi
tadbirkor-
likni
rivojlan-
tirish
Kasanachili
k-ning
barcha
shakllarini
tashkil etish
Fermer va
dehqon
xo‘jalik-
larini
rivojlan-
tirish
1.
Qoraqalpog‘ist
on
Respublikasi
15968
2586
9277
11376
viloyatlar:
2.
Andijon
8852
9255
14345
3537
3.
Buxoro
27451
6640
16885
11774
4.
Jizzax
11324
2808
10999
11353
5.
Qashqadaryo
25907
14444
23544
10812
6.
Navoiy
12674
5517
5427
9321
7.
Namangan
18935
8328
27478
2360
8.
Samarqand
26323
11779
17550
19588
9.
Surxondaryo
19483
8440
10150
6257
10.
Sirdaryo
6087
2831
1639
7107
11.
Toshkent
30046
7710
15059
9488
17
12.
Farg‘ona
28912
8555
26485
11055
13.
Xorazm
9681
6251
17076
14883
14.
Toshkent sh.
48954
8706
8419
Respublika
bo‘yicha jami
290 597
103 850
204 333
128 911
O‘zbekiston Respublikasi Tashqi iqtisodiy faoliyat milliy banki huzurida tashkil
etilgan Kichik biznes va xususiy tadbirkorlik sub’ektlarining eksportini qo‘llab-
quvvatlash jamg‘armasi va uning mamlakat mintaqalaridagi hududiy filiallari faoliyati
ham muhim ahamiyatga ega, ular 2021 yilning 1 yanvariga qadar, yagona ijtimoiy
to‘lovdan tashqari, barcha turdagi soliqlar, yig‘imlar, badallar va davlat maqsadli
jamg‘armalariga majburiy to‘lovlarni to‘lashdan ozod etilgan.
3. 2021 yilda yakka tadbirkorlik sohasi 104,3 ming kishining bandligini ta’minladi.
YUridik shaxs maqomini olmasdan tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanayotgan
jismoniy shaxslarga, shu jumladan oziq-ovqat tovarlarining chakana savdosini, dehqon
bozorlarida qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini sotishni, oziq-ovqat va nooziq-ovqat
tovarlari savdosini amalga oshirayotgan, o‘z mahsulotini ishlab chiqarish va sotish bilan
shug‘ullanayotgan, maishiy xizmatlar ko‘rsatayotgan shaxslarga solinadigan soliqning
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2012 yil 25 dekabrdagi «O‘zbekiston
Respublikasining 2013 yilgi asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlari prognozi va davlat
byudjeti parametrlari to‘g‘risida»gi PQ-1887-sonli qaroriga muvofiq qat’iy belgilangan
stavkalari yakka tadbirkorlikni rivojlantirish uchun haqiqiy moliyaviy-iqtisodiy
mexanizmlarni yaratgan.
4. Uy mehnatining barcha shakllari, shu jumladan korxonalar bilan mehnat
shartnomalari bo‘yicha kooperatsiyalashgan uy mehnati, hunarmandchilik va
oilaviy tadbirkorlikning rivojlanishi 203,7 ming band bo‘lmagan fuqaroni, asosan
xotin-qizlar, nogironlar va aholining boshqa ijtimoiy nochor toifalarini, shuningdek chet
eldan qaytib kelayotgan mehnat migrantlarini ishga joylashtirishga yordam berdi.
18
Faoliyatni tashkil etishning boshqa shakllarida mumkin bo‘lmagan oqilona
moslashuvchan ish kuni va mehnat taqsimoti oilaviy tadbirkorlik sharoitida amalda
mumkin bo‘ladi, bu esa ko‘pincha ishga joylashmay qoladigan aholi toifalarini, yosh
bolali ayollarni va ishchi kuchi bozorida raqobatlasha olmaydigan boshqa toifadagi
shaxslarni ham ishlab chiqarishga qisman jalb etish imkonini bergan.
Uy mehnati bo‘yicha ish o‘rinlarining katta qismi an’anaviy milliy
hunarmandchilik markazlari bo‘lgan mintaqalarda — Namangan (27,3 ming), Farg‘ona
(26,5 ming), Qashqadaryo (23,4 ming), Samarqand (17,5 ming), Xorazm (17,0 ming),
Buxoro (16,8 ming), Andijon (14,3 ming) viloyatlarida, shu jumladan Namangan,
Qo‘qon, Marg‘ilon, Farg‘ona, Qarshi, Samarqand, Buxoro shaharlarida, shuningdek
Kosonsoy, To‘rtko‘l, Uychi, CHortoq, CHust, Kitob, SHahrisabz, Urgut, Hazorasp,
Xiva, Vobkent, G‘ijduvon, Jondor, Rishton, Asaka, Paxtaobod, SHahrixon, Qiziltepa,
Nurota, Amudaryo, Boysun, Denov, Jarqo‘rg‘on, Xovos, CHiroqchi va boshqa
tumanlarda tashkil etilgan.
5. Fermer va dehqon xo‘jaliklarida oziq-ovqat va nooziq-ovqat tovarlarini
ishlab chiqarish asosan Samarqand, Xorazm, Buxoro, Farg‘ona, Surxondaryo,
Qashqadaryo, Toshkent viloyatlarida va Qoraqalpog‘iston Respublikasida va boshqa
mintaqalarda 128,9 mingdan ortiq kishini ish bilan band qilish imkonini bergan.
2021 yilda ish o‘rinlarini tashkil etish va aholi bandligini ta’minlash dasturining
moliyaviy manbalari davlat byudjeti va byudjetdan tashqari jamg‘armalar,
investitsiyalar, korxona va aholi mablag‘lari hisoblangan (1-rasm).
19
Ish o'rinlari tashkil qilishning asosiy moliyaviy manbalari
O'zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti va byudjetdan tashqari jamg'armalarning
iqtisodiyotning ayrim korxonalarini qo'llab-quvvatlashga yo'naltiriladigan mablag'lari
alohida muhim investitsiya loyihalari bo'yicha O'zbekiston Respublikasi Tiklanish va
taraqqiyot jamg'armasining mablag'lari
chet el investitsiyalari
yakka tadbirkorlik faoliyatini tashkil qilish va yuritishga tijorat banklarining kreditlari
korxonalar va aholining mablag'lari
1-rasm. O‘zbekiston Respublikasida ish o‘rinlari tashkil qilishning asosiy
moliyaviy manbalari
Oziq-ovqat va nooziq-ovqat tovarlari ishlab chiqarishni ko‘paytirish hisobiga
aholining, avvalo, qishloq aholisining bandligini ta’minlashda O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining 2012 yil 22 oktyabrdagi «O‘zbekistonda fermerlik faoliyatini tashkil
qilishni yanada takomillashtirish va uni rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi PF-
4478-sonli Farmoniga muvofiq ko‘p tarmoqli fermer xo‘jaliklarini rivojlantirish,
qishloq xo‘jaligi ekinlarini joylashtirishni maqbullashtirish, yagona er solig‘ini to‘lash
va fermer xo‘jaliklarini kreditlash bo‘yicha imtiyozlar muhim rol o‘ynadi.
2021 yilda ish o‘rinlarining salmoqli qismi Samarqand, Farg‘ona, Qashqadaryo,
Toshkent, Andijon, Namangan, Buxoro viloyatlarida va Toshkent shahrida, shuningdek
mehnat bilan bandlikka ehtiyojdan kelib chiqib, Surxondaryo, Xorazm, Jizzax, Navoiy,
Sirdaryo viloyatlarida va Qoraqalpog‘iston Respublikasida tashkil etilgan hamda
aholining ish bilan bandligi ta’minlangan.
Bozor munosabatlariga o‘tish davrida davlatning ijtimoiy siyosati faqat jamiyat
a’zolarining manfaatlarini ishonchli ravishda himoya qilishdangina iborat bo‘lmasdan,
balki mavjud ishchi kuchlarining ish bilan bandligini ta’minlashni ham o‘z ichiga oladi.
Ayniqsa, aholining o‘sishi yuqori sur’atlar bilan borayotgan va o‘ziga xos aholi
tarkibiga ega bo‘lgan respublikamizda ishchi kuchining ish bilan bandlik masalasi eng
muhim muammolardan biri hisoblanadi. Mamlakatimizdagi iqtisodiy islohotlar
jarayonida ushbu masalani hal etish uchun bir qator tadbirlarni amalga oshirish
rejalashtirilgan. Birinchidan, keng faoliyat turlari, shuningdek yakka tartibdagi
tadbirkorlikni kengaytirish uchun sharoit yaratish. Birinchi navbatda qishloq xo‘jalik
xomashyosini qayta ishlash, xalq iste’mol mollarini, mahalliy xom ashyodan qurilish
materiallari tayyorlovchi xususiy kichik korxonalarni faol rivojlantirishni
20
rag‘batlantirish. Ikkinchidan, xizmat sohasini rivojlantirish, aholiga ko‘rsatiladigan
ijtimoiy-maishiy xizmat va qurilish bo‘yicha xizmat turlarini yanada kengaytirish.
Bunda ham qishloq joylarda xizmat sohasini rivojlantirishga ustunlik beriladi.
Uchinchidan, qishloqda keng tarmoqli ijtimoiy va ishlab chiqarish infratuzilmasini
yaratib, shu orqali yangi ish joylarini ochish, yangi ishlab chiqarishlarni vujudga
keltirish. Bu vazifalarni amalga oshirish uchun respublikamizda qishloq ijtimoiy
infratuzilmasini rivojlantirish dasturlarini amalga oshirish bo‘yicha ishlar uzluksiz
davom ettirilmoqda. To‘rtinchidan, ishdan bo‘shagan xodimlarni qayta tayyorlash va
qayta o‘qitishni tashkil etishni tubdan o‘zgartirish. Bunda ishdan bo‘shayotgan va
ixtisosi bo‘lmagan shaxslarga qisqa davrda, bozor iqtisodiyotiga hamda iqtisodiyotning
o‘zgarib borayotgan tuzilishiga muvofiq keluvchi kasbkorni o‘rgatishga e’tibor qaratish.
SHu maqsadda maxsus maslahat va o‘quv markazlari, biznes maktablarning keng
tarmog‘ini yanada rivojlantirish ko‘zda tutiladi. Beshinchidan, vaqtincha ishga
joylashtirish imkoni bo‘lmagan ishchi kuchlarini davlat tomonidan ishonchli ravishda
ijtimoiy himoyalash. Bu siyosat ularning o‘ta zarur ehtiyojlarini qondirish va kafolatli
tirikchilik manbalariga ega bo‘lishga qaratiladi.
Ishchi kuchining ish bilan bandligi muammosi ko‘p qirrali bo‘lib, u barcha
odamlarga o‘z qobiliyatlarini ishga solish, o‘z ehtiyojlarini qondirish uchun dastlabki
teng imkoniyatlarni ta’minlovchi davlat va bozor mexanizmini vujudga keltirish; ishchi
kuchini unumli va samarali ish bilan band qilish; zarur hollarda ishchi kuchini
iqtisodiyot tarmoqlari va sohalari o‘rtasida qayta taqsimlash kabi masalalarni ham o‘z
ichiga oladi.
Mamlakatimiz Prezidenti «Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O‘zbekiston
sharoitida uni bartaraf etishning yo‘llari va choralari» nomli asarida xizmat ko‘rsatish
va kichik biznes sohasini aholi bandligini ta’minlash va hayot darajasini
oshirishning eng muhim omili sifatida yanada jadal rivojlantirish 2009 yilga
mo‘ljallangan iqtisodiy dasturning ustuvor yo‘nalishlaridan biri bo‘lib qolishini
ko‘rsatib o‘tdilar. Asarda kichik biznes va xususiy tadbirkorlik aholi bandligi va uning
daromadlarini oshirish muammolarini hal etishda o‘ziga xos lokomotiv vazifasini
bajarayotganligi, ichki bozorni iste’mol tovarlari bilan to‘ldirishda salmoqli hissa
qo‘shayotganligi, uning bugungi kunda mamlakatimizda eng yirik ishchi kuchi bozori,
21
mulkdorlar o‘rta sinfini shakllantirishning asosiy omili, millionlab odamlar uchun
daromad va farovonlik manbai hisoblanishi ta’kidlab o‘tildi.
Aholini ish bilan ta’minlash muammolarini hal qilishda ham jiddiy sifat
o‘zgarishlari ko‘zga tashlanmoqda. Biz uchun o‘ta dolzarb bo‘lgan bu masalani
echishda kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni jadal rivojlantirish bilan birga, xizmat
ko‘rsatish sohasi va kasanachilikning turli shakllarini keng joriy etish, qishloq joylarda
chorvachilikni rivojlantirishni rag‘batlantirishga alohida ahamiyat berilmoqda.
Bugungi bosqichda kasanachilik sohasi bandlik va oila byudjeti daromadlarini
oshirishning qo‘shimcha manbaiga aylanib borayotganini hech kim inkor eta olmaydi.
Ayni vaqtda kasanachilik fuqarolarni, birinchi navbatda, xotin-qizlar, ayniqsa, ko‘p
bolali ayollarni, yordamga muhtoj nogironlar va mehnat qobiliyati cheklangan boshqa
shaxslarni ishlab chiqarish faoliyatiga jalb etish uchun muhim ijtimoiy ahamiyat kasb
etmoqda. 2008 yilda kasanachilar tomonidan 34 milliard so‘mlik mahsulot ishlab
chiqarildi va xizmatlar ko‘rsatildi. Kasanachilik uchun ish o‘rinlari ochgan korxonalar,
shu borada o‘zlariga berilgan imtiyozlar hisobidan 1 milliard so‘mdan ortiq mablag‘ni
tejashga erishdi.
Aholini, ayniqsa qishloq aholisini ish bilan ta’minlashning yana bir muhim
yo‘nalishi shaxsiy yordamchi va dehqon xo‘jaliklarida qoramol boqish bilan
shug‘ullanadigan kishilar sonini ko‘paytirishdan iborat. Qayd etish kerakki, bu
masalada muayyan ijobiy natijalar qo‘lga kiritildi. Mamlakatimizda qoramollarni
aholiga va fermer xo‘jaliklariga kimoshdi savdolari orqali sotish, ularga maqsadli va
imtiyozli kreditlar berish, veterinariya xizmati ko‘rsatishning sifati va hajmini oshirish,
ozuqa bilan ta’minlash bo‘yicha samarali mexanizmlar yaratilgan. CHorvachilikni
rivojlantirish dasturining ijrosi doirasida 2008 yili kimoshdi savdolarida 20 ming 300
bosh qoramol sotildi. 2009 yilda yana 24 ming 600 bosh qoramol sotilishi ko‘zda
tutilmoqda. Agar 2007 yilda qoramol sotib olish uchun 42,5 milliard so‘mlik imtiyozli
kreditlar ajratilgan bo‘lsa, 2008 yilda bu raqam 48 milliard 200 million so‘mni tashkil
etdi.
Mamlakatimizda ishchi kuchi bandligi samaradorligini ta’minlash uchun
davlatning bandlik siyosatining quyidagi yo‘nalishlarini kuchaytirish maqsadga
muvofiqdir:
22
- oilaviy biznes va kichik xususiy korxonalarni rivojlantirishni jadallashtirishni
ta’minlash;
- mazkur maqsadlarda mikrokreditlash tizimini rag‘batlantirish;
- yirik sanoat korxonalari va nisbatan kichikroq bo‘lgan ishlab chiqarish
korxonalari bilan kasanachilikni kengaytirish asosidagi kooperatsiyani rivojlantirish
imkoniyatlaridan keng qamrovli foydalanish;
- mahalliy xomashyoni puxta qayta ishlashga va tayyor, raqobatga bardoshli
mahsulot ishlab chiqarishga yo‘naltirilgan engil va oziq-ovqat qayta ishlash sanoatining
ko‘p mehnat talab qiladigan tarmoqlarini jadal rivojlantirish;
- xizmat ko‘rsatish sohalarini rivojlantirish, qishloq joylarida qishloq xo‘jaligiga
taalluqli bo‘lmagan bandlik sohalarini kengaytirish masalalarini hal etishga e’tiborni
kuchaytirish;
- ishsizlarni kasbiy o‘qitish va jamoat ishlari tizimlarini takomillashtirish bilan
shug‘ullanadigan xizmatlar ishini faollashtirish.
Mazkur chora-tadbirlarning amalga oshirilishi xalqimizning farovon turmushini
ta’minlash manbai bo‘lgan ish bilan bandlik darajasining yanada oshishiga, aholining
ijtimoiy muhofazasining kuchayishiga yanada keng yo‘l ochib beradi.
23
1.3 O‘zbekistonda yangi ish o‘rinlarini tashkil etish va ishchi kuchi bandligini
ta’minlashning asosiy yo‘nalishlari hamda istiqbollari
2020 yilda yilda ish o‘rinlari va bandlikka ehtiyoj parametrlari ishchi kuchiga talab
va taklif balansiga ta’sir ko‘rsatuvchi demografik va mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish omillarining tahlili, shuningdek ishchi kuchi bozorida haqiqiy
tendensiyani o‘rganish asosida aniqlangan.
Prognozlarga ko‘ra, 2020 yilda demografik omillarning ishchi kuchi bozoriga
sezilarli va bevosita ta’siri saqlanib qoladi (2-rasm).
ишчи кучи ресурслари сони
иқтисодий фаол аҳоли
иш билан банд аҳоли сони
ишсизлар сони
0
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
18.5
14.1
13.4
0.7
2-rasm. Ishchi kuchi bozori rivojlanishining istiqbol ko‘rsatkichlari (2020 yil)
24
Malumotlarga ko‘ra, 2020 yilda ishchi kuchi resurslari soni – 19.6 mln. kishini,
shundan ish bilan band bo‘lganlar soni 13,4 mln. kishini, ularning o‘sishi tegishli
ravishda – 1,3 va 2,3 foizni tashkil etadi.
2020 yilda O‘zbekistonda ish o‘rinlariga ehtiyoj bo‘lmagan aholi sonining 5.2
mln.kishiga etishi kutiladi (7-jadval).
7-jadval
2016 yilda O‘zbekistonda ish o‘rinlariga ehtiyoj bo‘lmagan aholi soni va tarkibi
Ko‘rsatkichlar
mln. kishi
Ish o‘rinlariga ehtiyoj bo‘lmagan aholi soni
4,5
SHundan:
Ishlab chiqarishdan ajralgan holda o‘qiyotganlar soni
1,8
3 yoshgacha bo‘lgan bola tarbiyasi bilan band bo‘lgan ayollar
1,6
hozirgi vaqtda sog‘lig‘i va oilaviy sharoitiga ko‘ra ishga
joylashish imkoniyati bo‘lmaganlar
1,1
7-jadvaldan ko‘rinadiki, respublikada ishchi kuchi va bandlikka ehtiyoj ishchi kuchi
bozorida ishchi kuchini birinchi marotaba taklif etayotgan shaxslar (kollejlar, oliy o‘quv
muassasalari va boshqa ta’lim muassasalarini bitiruvchilari), shuningdek ishga
joylashishga muhtoj band bo‘lmagan aholi (ish va daromad manbaiga ega bo‘lmagan
shaxslar qaytib kelgan migrantlar va boshqalar) hisobidan shakllanadi.
25
Ta’kidlash joizki, 2020 yil O‘zbekiston bo‘yicha ta’lim olishni tugatgan 511,5
ming nafar kollejlar, litseylar, oliy o‘quv muassasalari bitiruvchilari ilk bor, shuningdek
ishga joylashishga muhtoj 706,3 ming nafar shaxs ishchi kuchi bozoriga chiqadi.
Bundan tashqari, doimiy bo‘lmagan mehnat faoliyati, ya’ni vaqtinchalik bir
martalik ishlarni bajarish bilan band bo‘lgan fuqarolar soni, hisob- kitoblarga ko‘ra,
735,6 ming nafarni tashkil etadi. Doimiy bo‘lmagan daromadga ega ushbu toifadagi
shaxslar doimiy ishga, ish haqi to‘lanadigan statsionar ish o‘rinlariga muhtojligi
mavjud, shuningdek tarkibiy qayta o‘zgarishlar natijasiga ko‘ra ishdan bo‘shatiladigan
118,7 ming nafar ishchi potensial ishsiz omilini keltirib chiqaradi.
SHu bilan birga, chet elda ishlovchi fuqarolarni doimiy yashash joyiga qaytarishni
ta’minlash bo‘yicha amalga oshirilayotgan choralar, shuningdek, Rossiyadagi ob’ektiv
og‘ir ijtimoiy-iqtisodiy holatni hisobga olgan holda, 2020 yilda O‘zbekiston ishchi
kuchi bozoriga 148,3 ming nafardan ortiq ishga joylashishga muhtoj va o‘z navbatida
bandlikka ehtiyojni oshiradigan shaxslar qaytishi kutilmoqda.
SHunday qilib, 2020 yilda ishchi kuchi bozorida ishchi kuchiga taklif 1236,0 ming
nafarni tashkil etadi. Tabiiy sabablarga (pensiyaga chiqish, o‘lim, doimiy yashash uchun
xorijiy davlatga chiqib ketish va hokazo) ko‘ra chiqib ketadigan 134,9 ming nafar
ishchini, shuningdek 109,5 ming bo‘sh ish o‘rinlarini hisobga olgan holda, bu
ko‘rsatkich, ish o‘rinlari va bandlikka ehtiyojdan 1,1 ming nafardan oshadi.
Ish o‘rinlarini yaratish va aholi bandligini ta’minlash bo‘yicha 2020 yilda amalga
oshirilishi ko‘zda tutilgan dasturiy choralarning yig‘indisi 992,7 ming nafarni (yoki
talabning 80,3 foizini) tashkil etadi. Bu 2020 yilda kollejlar, litseylar va oliy o‘quv
muassasalarining barcha bitiruvchilarini (511,5 ming nafar), qaytib kelayotgan mehnat
migrantlarini (148,3 ming nafar), shuningdek ishdan bo‘shatiladigan ishchilarning
bandligini ta’minlaydi va shu bilan ishsizlikni 719 ming nafar yoki 5,1% darajasida
saqlab qoladi.
2020 yil dasturining hududlar va yo‘nalishlar (tarmoqlar) bo‘yicha prognoz
parametrlari ish o‘rinlari va bandlikdan, ayniqsa, birinchi marotaba ishchi kuchi
bozoriga kirib kelayotgan yoshlar, band bo‘lmagan shaxslar, ishdan bo‘shab qoladigan
26
xodimlar, qaytib kelayotgan mehnat migrantlari, shuningdek sanoat, qurilish, qishloq
ho‘jaligi va iqtisodiyotning boshqa tarmoqlari, xizmat ko‘rsatish sohasi, kichik
biznesning rivojlanishi munosabati bilan ishchi kuchiga bo‘lgan talabning hisob-
kitobidan kelib chiqib aniqlangan.
Dasturda 2020 yilda quyidagi asosiy yo‘nalishlarda jami 992,7 mingta, shundan
396,9 mingta ish o‘rinlari yaratilishi va 595,9 ming nafar shaxsning ish bilan
ta’minlanishi ko‘zda tutilmoqda (8-jadval)
27
8-jadval
O‘zbekiston Respublikasida 2020 yilda ish o‘rinlari tashkil etish va aholi bandligini ta’minlash ko‘rsatkichlari
№
Yo‘nalishlar
jami
shu jumladan hududlar bo‘yicha:
Qoraqalpog‘is
ton
Andijon
Buxoro
Jizzax
Qashqadaryo
Navoiy
Namangan
Samarqand
Surxondaryo
Sirdaryo
Toshkent
Farg‘ona
Xorazm
Toshkent sh.
1.
Jami dastur bo‘yicha
9927
49
49
863
803
08
737
70
440
90
8902
4
410
90
7567
4
948
29
6700
0
402
00
8777
8
930
21
6027
4
958
28
shu jumladan:
2.
Maqsadli
dasturlarga
muvofiq tashkil etiladigan
ish o‘rinlari, jami
3968
77
1336
9
522
48
233
72
173
48
3395
7
130
55
2712
1
286
57
2871
7
262
94
2037
8
339
14
2058
4
578
63
ulardan:
2.1
.
Sanoatda
1307
82
4838
183
04
955
3
637
4
1070
5
585
6
8755
103
32
6696
808
5
4165
160
91
8491
125
37
2.2
xizmat ko‘rsatishda
6932
3342
795
454
320
4911
259
3574
661
4964
437
1670
334
5051
111
28
4.4.
1.
shu jumladan nogironlar
uchun
1289
6
114
176
217
110
93
668
492
484
132
771
310
555
7
62
371
0
Manba: 2020 yilda ish o‘rinlarini tashkil etish va aholi bandligini ta’minlash dasturiga 1-ilova.
32
`
Birinchidan, maqsadli kompleks dasturlarga muvofiq yangi ob’ektlarning ishga
tushirilishi, ishlab turgan korxonalarni qayta jihozlash va kengaytirish natijasida 396,9
mingta ish o‘rinlari tashkil etiladi, shundan 130,8 mingtasi – sanoatda (shu jumladan,
15,5 mingtasi – kichik sanoat hududlarida), 69,3 mingtasi – xizmat ko‘rsatish va servis
sohasida, 54,5 mingtasi – qishloq xo‘jaligida, 56,7 mingtasi – qurilishda, 45,8 mingtasi
– ishlamasdan turgan korxonalarni tiklash hisobiga.
Hududlar bo‘yicha mazkur yo‘nalishda ish o‘rinlarining asosiy qismi Andijon
(52,2 mingta), Farg‘ona (33,9 mingta), Qashqadaryo (34,0 mingta), Samarqand (28,7
mingta), Namangan (27,1 mingta), Surxondaryo (28,7 mingta), Sirdaryo (26,3), Buxoro
(23,4 mingta), Toshkent (20,4 mingta) viloyatlarida va Toshkent shahrida (57,9 mingta)
tashkil etiladi.
Ikkinchidan, xususiy, yakka tartibdagi tadbirkorlik sohasining kengaytirish
natijasida 338,4 ming nafar kishining bandligi ta’minlanadi (3-rasm).
3-rasm. 2020 yilda xususiy, yakka tartibdagi tadbirkorlik sohasining kengaytirish
hisobidan yaratiladigan ish o‘rinlari soni.
33
Ишчи кучи ресурслари ортиқча
бўлган ҳудудлар
Андижон, Наманган ва
Фарғона вилоятлари
75,1
мингта
саноати ривожланган ҳудудлар
Тошкент шаҳри, Тошкент,
Самарқанд, Бухоро ва Навоий
вилоятлари
Сурхондарё ва Қашқадарё
вилоятлари
бандликка эҳтиёж юқори бўлган
жанубий ҳудудлар
экологик ноқулай ҳудудлар
Жиззах ва Сирдарё
вилоятлари
кам аҳоли ҳудудлари
Қорақалпоғистон
Республикаси ва Хоразм
вилояти
156,1
мингта
45,6
мингта
49,5
мингта
12,0
мингта
`
Yakka tartibdagi tadbirkorlikni rivojlantirish bo‘yicha aniq moliyaviy-iqtisodiy
vositalar O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2015 yilda qabul qilingan maxsus
Farmonlariga muvofiq xususiy mulkchilikni, kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni
ishonchli himoya qilishni ta’minlash, ularni jadal rivojlantirish yo‘lidagi to‘siqlarni
bartaraf etish va investitsiya iqlimi va tadbirkorlik muhitini yanada takomillashtirish
bo‘yicha muhim chora-tadbirlar amalga oshiriladi.
2020 yilda yakka tartibdagi tadbirkorlik va boshqa kichik biznes sub’ektlari
uchun kreditlashning yuqori darajasi saqlanib qoladi – tijorat banklari tomonidan ushbu
maqsadlarga 13,2 trln. so‘m mablag‘lar ajratilishi rejalashtirilmoqda. Bunda imtiyozli
kredit resurslari asosan ishchi kuchi bozorida keskinlik mavjud bo‘lgan olis qishloq
hududlarida ish o‘rinlari yaratishni nazarda tutuvchi loyihalarni moliyalashtirishga
yo‘naltiriladi.
Uchinchidan, uy mehnatining, eng avvalo, korxonalar bilan mehnat
shartnomalariga asoslangan kasanachilik mehnati, hunarmandchilik va oilaviy
tadbirkorlikni rivojlantirish natijasida band bo‘lmagan 142,9 ming nafar fuqarolarni,
asosan xotin-qizlar, nogironlar va aholining ijtimoiy muhofazaga muhtoj boshqa
toifalarini, shuningdek qaytib kelayotgan mehnat migrantlarining ish bilan ta’minlanish
imkoniyati yaratiladi.
Oilaviy tadbirkorlik sharoitida, boshqa faoliyat shaklida to‘g‘ri kelmaydigan
ishchi kuchining o‘zgaruvchanligi va mehnat taqsimoti muhim hisoblanadi. Bu esa, o‘z
navbatida, aholining boshqa sharoitda ishsiz qoladigan toifalari – yosh bolali ayollar va
ishchi kuchi bozorida raqobatga bardosh bera olmaydigan boshqa shaxslarni ushbu
yo‘nalishdagi ishlab chiqarishga jalb etish imkonini beradi.
Kasanachilik ish o‘rinlari an’anaviy hunarmandchilik markazlari hisoblanadigan
mintaqalarda – Farg‘ona (23,5 mingta), Qashqadaryo (21,4 mingta), Buxoro (14,0
mingta), Toshkent (13,3 mingta), Samarqand (11,1 mingta), Xorazm (9,1 mingta),
Andijon (7,4 mingta), Namangan (7,1 mingta) viloyatlarida, shu jumladan Buxoro,
Qarshi, Namangan, Samarqand, Qo‘qon, Marg‘ilon, Farg‘ona shaharlarida, Amudaryo,
To‘rtko‘l, Asaka, Paxtaobod, SHaxrixon, Vobkeng, G‘ijduvon, Jondor, Nurota,
Qiziltepa, Kosonsoy, Uychi, CHortoq, CHust, SHaxrisabz, Kitob, CHiroqchi, Urgut,
34