BANKLAR, ULARNING TURLARI, ASOSIY FUNKTSIYALARI
Reja:
Kirish
1. Banklar, ularning turlari, asosiy funktsiyalarining nazariy-huquqiy asoslari
2.
Oʼzbekiston Respublikasida banklar, ular turlarining xolati taxlili
3.
Oʼzbekiston Respublikasida banklar, ular turlari va funktsiyalarini
takomillashtirish masalalari va xorij tajribalari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati
Kirish
Mamlakatimizda O‘zbekiston Respublikagankiing prezidenti Shavkat
Mirziyoyev rahbarligida bank-moliya tizimida izchillik bilan amalga oshirilgan
keng ko‘lamli islohotlar ushbu soha istiqbollarini ta'minlashda muhim ahamiyat
kasb etgani va rivojlanishning yangi bir bosqichiga o‘tishga zamin hozirlagani
tizimda kuhim rol o`ynadi. Istiqlol yillarida banklar aynan yirik loyihalarning
tashabbuskori bo‘lib, korxonalarning faoliyat rivoji yo‘lida ularni faol moliyaviy
qo‘llab-quvvatlamoqda hamda bunday moliyaviy va investitsiyaviy ko‘mak
natijasida O‘zbekistonda iqtisodiyotning kelgusi taraqqiyoti hamda jamiyat ijtimoiy
hayotida muhim bo‘lgan ob'yektlar barpo etilmoqda.
Bugungi kunda bank tizimi Respublikamiz iqtisodiyotining eng tez
rivojlanayotgan segmentlaridan biri bo’lib, sohadagi aktivlar, kapital darajasi, kredit
qo’yilmalari va investitsion amaliyotlar hajmi kabi asosiy ko’rsatkichlarining o’sish
sur’atlari buni yaqqol tasdiqlamoqda.
Mamlakatimizda bank-moliya tizimini mustahkamlash va sifat jihatidan
yaxshilashga, shuningdek tijorat banklarining iqtisodiyotni harakatlantiruvchi kuchi
sifatida namoyon bo’lishiga hamda ularning yirik investitsiya institutlariga
aylanishiga alohida e’tibor berilmoqda. CHunki mamlakatimizning moliyaviy-
iqtisodiy barqarorligi ko’p jihatdan bank-moliya tizimining samarali faoliyatiga
bog’liqdir.
O’zbekiston bank tizimida olib borilayotgan izchil va maqsadli islohotlar
uning nafaqat jahon moliyaviy inqirozining salbiy ta’siri va oqibatlaridan ishonchli
tarzda himoyalanishiga, balki banklar faoliyatida muhim va sifat o’zgarishlarga
erishish, iqtisodiyotning real sektorini kreditlash hajmini kengaytirish hamda bank
va moliya xizmatlarini ko’rsatish darajagankii tubdan yaxshilash imkonini berdi.
Mamlakatimiz bank tizimining barqaror va ishonchli faoliyat yuritishi, uning
jahon moliya bozoridagi nufuzi ortib borishi, shuningdek mamlakatimizni
modernizatsiya qilish yo’lidagi dadil qadamlarimiz dunyo jamoatchiligi,
shuningdek, qator nufuzli xalqaro moliya tashkilotlari tomonidan e’tirof etilmoqda.
1. Banklar, ularning turlari, asosiy funktsiyalarining nazariy-huquqiy asoslari
Tijorat banklarining yuridik shaxs sifatida faoliyati omonatchilar, kreditorlar,
umuman, davlat va jamiyat manfaatlariga jiddiy daxldor bo‘lganligi tufayli uning
tashkil topishi uzoq davom etadigan jarayon hisoblanadi. SHu vaqt ichida bo‘lg‘usi
ta’sischilar o‘rtasida o‘zaro munosabatlar o‘rnatiladi, bank ustav kapitali uchun
zarur bo‘lgan mablag‘lar tayyorlanadi, rahbar shaxslar zarur hujjatlar tayyorlaydi,
tegishli tekshiruvdan o‘tkaziladi va hokazolar.
Tijorat banklarini tashkil etish va tugatishning huquqiy asoslari “Banklar va
bank faoliyati to‘g‘risida”gi Qonunda ifodalangan. SHu qonunning 2-bobi
“Banklarni tashkil etish va ular faoliyatini tugatish tartibi” deb nomlanib o‘z ichiga
13 modda(7-19 moddalar)ni oladi1 .
Banklar respublika hududida o‘z faoliyatlarini Markaziy bank tomonidan
beriladigan litsenziya asosida amalga oshiradilar.
Banklarga litsenziya berish O‘zbekiston Respublikagankiing “Banklar va
bank faoliyati to‘g‘risida”, “O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki to‘g‘risida”,
“Aksionerlik jamiyatlari va aksiyadorlar huquqini himoya qilish to‘g‘risida”gi
Qonunlar va boshqa qonunlari hamda bankka me’yoriy hujjatlarda belgilangan
talablar asosida amalga oshiriladi.
Litsenziya berish yuzasidan qaror qabul qilishda quyidagilar asosiy omil
bo‘lib hisoblanadi:
bankni tashkil etish bo‘yicha biznes rejaning maqbulligi;
bank ustav kapitalining etarliligi va qonun hujjatlariga muvofiq
shakllantirilganligi;
daromadlilikning istiqbollari;
tashkil etilayotgan bank rahbarining malakasi va obro‘si;
bankni tashkil etish uchun taqdim etilgan hujjatlarning qonun hujjatlariga
muvofiqligi;
monopoliyaga qarshi choralarning mavjudligi
1 05.11.2019 yildagi O‘RQ-580-son
Bankni tashkil etish to‘g‘risidagi ta’sis shartnomasida quyidagilar bo‘lishi
lozim:
bankni ta’sis etish borasida birgalikda faoliyat ko‘rsatish tartibi;
bank ustav kapitali miqdori;
muassislar o‘rtasida joylashtirilishi lozim bo‘lgan aksiyalar turlari, ularning
nominal qiymati, har xil turdagi aksiyalarning nisbati, ularni to‘lash miqdori va
tartibi;
muassislarning bankni tashkil etishga doir huquq va burchlari.
O‘zbekiston Respublikasi hududida banklarni ro‘yxatga olish va ularga
litsenziya berish tartibi hamda shartlari belgilab qo‘yilgan bo‘lib, tijorat banklari
ochiq yoki yopiq turdagi aksionerlik jamiyatlari shaklida tashkil etilishi mumkin.
Bank tashkil etish jarayoni bir necha bosqichlarga bo‘linishi mumkin2.
1.Tayyorgarlik bosqichi.
Bu davrda bank muassislari o‘rtasida bank tashkil etishga kelishiladi,
tashabbus guruhi tuziladi, har bir muassisning ustav kapitaliga qo‘shilgan ulush
miqdori belgilab olinadi, bankning ta’sis hujjatlari majmui tayyorlanadi, bankning
nomi aniqlanadi, ta’sischilar o‘rtasidagi kelishuvlar dastlabki shartnoma tarzida
rasmiylashtiriladi, uning asosida ta’sis shartnomasi tuziladi (FKning 43-moddasi,
O‘zbekiston Respublikasi «Xo‘jalik jamiyatlari va shirkatlari haqida»gi Qonunning
3-moddasi) aksiyadorlik tijorat banklarining muassislari bank davlat ro‘yxatiga
olinguniga qadar yuzaga kelgan majburiyatlar yuzasidan birgalikda javobgar
bo‘ladilar.
2. Bankni davlat ro‘yxatidan o‘tkazish bosqichi.
Bu bosqich uch davrni o‘z ichiga oladi:
Bank ochish haqidagi ariza bilan O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankiga
murojat qilish. Bunda arizaga quyidagi xujjatlar ilova qilinishi kerak:
-yangi tashkil etilayotgan bankni ta’sis etish bo‘yicha xujjat;
2 Abdullayeva Sh.A. «Pul, kredit va banklar» T. «Moliya» 2020 y
-muassislar tomonidan imzolangan va ularning muhrlari bilan hamda notarial
tartibda tasdiqlangan ta’sis shartnomasi. Ta’sis etuvchilar jismoniy shaxs
bo‘lganlarida ularning imzolari notarial tasdiqlanadi;
-muassis aksiyadorlar yig‘ilishi tomonidan tasdiqlangan va muassislar
tomonidan uch nusxada imzolangan bank ustavi;
-bank tashkil etish haqidagi qaror, ustav kapitalining miqdori va ustavni
tasdiqlash, bank kengashi, taftish komissiyasi va boshqaruvini saylash haqidagi
qarorlarni o‘z ichiga olgan bank kengashi raisi tomonidan tasdiqlangan ta’sis
yig‘ilishining bayonnomasi.
O‘ayd etib o‘tilgan hujjatlarning loyihalari Markaziy bankning banklarni
litsenziyalash departamenti ma’qullaganidan keyingina imzolanadi va tasdiqlanadi.
Bulardan tashqari, Markaziy bankka muassislar to‘g‘risidagi ma’lumotlar:
bank kengashi a’zolari ro‘yxati (kengash raisi, uning birinchi o‘rinbosari)
ko‘rsatilgan holda ushbu shaxslarning Markaziy bank talablariga muvofiq
kelishlarini tasdiqlovchi ma’lumotlar, yangi tashkil etilayotgan bankning tashkiliy
tuzilishi, ichki audit to‘g‘risidagi Nizomi, kredit siyosati to‘g‘risidagi Nizomi,
biznes rejasi, ariza topshiruvchining muassislar nomidan ariza topshirish vakolatini
tasdiqlovchi
hujjat,
tashkil
etilayotgan
joydagi
Markaziy
bank
bosh
boshqarmagankiing bank tashkil etishning maqsadga muvofiqligi haqidagi xulosasi,
muayyan hududida bank tashkil etish mo‘ljallanayotganligi haqida mahalliy
hokimiyat va boshqaruv organlariga berilgan bildirishning nusxasi ham topshirilishi
lozim.
Tijorat banki filialini tashkil etish paytida ham ushbu hujjatlar (ta’sis
hujjatlaridan tashqari) taqdim etilishi kerak bo‘ladi.
Xorijiy kapital ishtirokidagi tijorat banki tashkil etilayotganda yuqorida
ko‘rsatib o‘tilgan hujjatlarga qo‘shimcha ravishda yana quyidagilar taqdim etilishi
talab etiladi:
-tegishli xorijiy muassisning bank tashkil etishda ishtirok qilishi haqidagi
qarori;
-norezident bankning O‘zbekiston Respublikagankiing chet eldagi konsullik
muassasasi tomonidan tasdiqlangan ustavi;
-bank joylashgan mamlakat bank nazorat organi tomonidan muassis bank
faoliyatini yuritish uchun litsenziyaga egaligi va xususan, qaytarib berish sharti bilan
o‘z mamlakatida pul depozitlari va boshqa boyliklarni qabul qilish huquqiga
egaligini tasdiqlovchi xat;
-bank nazorati organining muassis bankning o‘zi joylashgan va ro‘yxatdan
o‘tkazilgan joyda nazorat ostida ekanligi haqidagi yozma tasdiqnoma;
-muassis bankning oxirgi uch moliya yili uchun tuzilgan, auditorlik firmasi
tasdiqlagan yillik hisobotlari, shu jumladan, foyda va zararlar haqidagi
konsolidatsiyalangan balansi va hisoboti;
-bank nazorati organi muassis bank tashkil etayotgan bankning ustav
kapitalida ishtirok etishi uchun bergan yozma ruxsatnomasi yoki bunday ruxsatnoma
muassis bank mansub bo‘lgan davlatning qonun hujjatlariga muvofiq talab
etilmasligining yozma tasdig‘i.
Faoliyat yuritib turgan banklar ustav kapitalidagi hissa xorijiy shaxslar
tomonidan sotib olinayotganda ham ushbu hujjat xorijiy shaxs tomonidan Markaziy
bankka taqdim etilishi lozim bo‘ladi.
Bulardan tashqari, xorijiy muassislar O‘zbekiston Respublika- sida yangi
tashkil etilayotgan yoki faoliyat yuritayotgan banklarning ustav kapitalida ishtirok
etgan taqdirda;
-xorijiy norezidentning to‘lovga qobiliyatliligi to‘g‘risida unga xizmat
ko‘rsatuvchi bank tomonidan berilgan tasdiqnoma;
-O‘zbekiston Respublikasi hududida bank tashkil etilishida ishtirok etish
uchun mazkur mamlakat nazorat organining roziligi;
-muassis mansub mamlakatning savdo reestridan ko‘chirma yoki yuridik
maqomini tasdiqlovchi boshqa muqobil hujjat.
Xorijiy kapital ishtirokidagi banklarda bank kengashining kamida bitta a’zosi
O‘zbekiston Respublikagankiing fuqarosi bo‘lishi lozim. O‘zbekiston Respublikasi
Markaziy banki bank tashkil etish uchun zarur bo‘lgan barcha zarur hujjatlarni talab
qilishga haqli bo‘ladi. Taqdim etilgan hujjatlar Markaziy bank tomonidan ikki oy
muddat ichida ko‘rib chiqilishi kerak.
Markaziy bank bank faoliyati bilan shug‘ullanishi uchun dastlabki
ruxsatnoma berish masalagankii hal etish jarayonida tashkil etilayotgan bank
muassislarining moliyaviy imkoniyatlari va nufuziga, bank rahbarligiga taklif
etilayotgan
shaxslarning
kasbiy
mahoratiga,
biznes
va
moliyaviy
reja
ko‘rsatkichlariga, tashkil etilayotgan bankning binolar va uskunalar bilan
ta’minlanganlik darajasiga ham e’tibor qaratadi.
Bankning ochilgunga qadar lokal tarmoq bilan ta’minlangan bo‘lishi «BOK»
dasturiy
ta’minotning
tarmoq
variantining
Markaziy
bank
tomonidan
litsenziyalanishi, bank hisob-kitoblar markazi bilan barqaror ishlaydigan alohida
aloqa kanali bilan ta’minlanishi, kamida beshta kompyuterga, modemlarga, dasturiy
ta’minot va texnikani ishlatish bo‘yicha ta’lim olgan mutaxassislarga ega bo‘lishi
shart.
Muassislar bank tashkil etish uchun dastlabki ruxsatnomani olganlaridan
keyin litsenziya olish hamda bankni davlat ro‘yxatidan o‘tkazish uchun zarur
bo‘lgan tashkiliy-texnikaviy talablarni bajaradilar. O‘zbekiston Respublikasi
Markaziy banki tomonidan berilgan dastlabki ruxsatnoma bir yil davomida yuridik
kuchga ega bo‘lib, muassislar ushbu vaqt ichida barcha tashkiliy - tayyorgarlik
ishlarini amalga oshirishlari va bankni davlat ro‘yxatidan o‘tkazishni yakunlashlari
lozim.
Tijorat banki aksiyadorlik jamiyati shaklida tashkil etilayotgan muassislardan
biri yoki o‘zaro bog‘liq bo‘lgan shaxslar tomonidan bank aksiyalarining 5 foizdan
ortig‘ini sotib olayotgani haqidagi xabar, agar bank aksiyalarining 20 foizidan ortig‘i
sotib olinayotganida esa bunga rozilik berishni so‘rovchi iltimosnoma taqdim
etilayotgan hujjatlar.
Davlat ro‘yxatidan o‘tkazish hamda bank operatsiyalarini amalga oshirishga
litsenziya olish uchun muassislar oldiga quyidagi talablar qo‘yiladi:
-litsenziya berish va bankni davlat ro‘yxatidan o‘tkazish to‘g‘risi- da
vakolatlari muassislar tomonidan yozma ravishda tasdiqlangan vakil shaxs
tomonidan imzolangan arizani taqdim etilishi;
-davlat ro‘yxatidan o‘tkazish va litsenziya olish uchun berilgan barcha
talablarni bajarish;
-barcha tashkiliy-texnikaviy tadbirlarni amalga oshirishlari, binolar va
uskunalarni tayyorlashlari, bank operatsiyalarini avtomatik amalga oshirish
maqsadida dasturiy-texnikaviy vosita- larni tayyorlashlari, kassa uzelini Markaziy
bank talablariga muvofiq tayyor holga keltirishlari;
-O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilan- gan eng kam
miqdordan kam bo‘lmagan miqdorda ustav kapitalini to‘lashlari va ustav kapitali
to‘lanlanligini tasdiqlovchi hujjatni taqdim etishlari;
O‘zbekiston Respublikasi hududida sho‘‘ba banki ochishni yoki bank
kapitalida ishtirok etishni xohlovchi chet el banki uchun ustav kapitalining oxirgi
eng kam miqdori 500 mln. evro muqobil miqdorda belgilangan bo‘lib, faqat
mustahkam moliyaviy mavqega ega bo‘lgan nufuzli norezident banklargina sho‘‘ba
banklarini ochishlari mumkin. Bunda qisqa muddatli majburiyatlari IBCA Moody`s
standart and Poor tasnifi bo‘yicha kamida A1 yoki A+reytingiga ega bo‘lgan
norezident banklargagina afzallik beriladi3.
O‘zbekiston Respublikagankiing tijorat banklari o‘z ustav kapitallarini
norezident hisobidan ko‘paytirishlari yoki aksiyador- lar tomonidan aksiyalarning
norezidentlarga sotilishi uchun belgi- langan tartibda Markaziy bankning oldindan
roziligini olishlari shart. Ushbu talabga rioya etilmay tuzilgan bilimlar haqiqiy emas
deb topiladi va bank operatsiyalarini amalga oshirish uchun berilgan litsenziya bekor
qilinadi.
Bankni ro‘yxatdan o‘tkazish va bank operatsiyalarini amalga oshirish uchun
litsenziya berish masalasi Markaziy bank talab qilgan barcha hujjatlar to‘liq taqdim
etilgan kundan boshlab bir oy ichida hal etilishi kerak.
3 Abdullayeva Sh.A. «Pul, kredit va banklar» T. «Moliya» 2020 y
Bank operatsiyalarini amalga oshirish uchun litsenziya berish yuzasidan qaror
qabul qilishda quyidagi asosiy omillarga e’tibor beriladi:
-bank biznes rejagankiing maqbulligi;
-bank kapitalining adekvatligi;
-daromadlikning kelgusidagi istiqbollari;
-ko‘zda tutilayotgan rahbarning malakasi va obro‘ e’tibori;
-bankni ochish uchun taqdim etilgan hujjatlarning amaldagi qonunchilikka
muvofiqligi;
-monopoliyaga qarshi choralar.
Bank operatsiyalarini litsenziyalashga bo‘lgan zarurat bankni mamlakat
iqtisodiy to‘lov qobiliyatiga ta’sir etishi bilan bog‘liq. Bank operatsiyalarini
o‘tkazuvni amalga oshirishi va ro‘yxatga olinishi lozim. Tijorat bankini tashkil
etilishida unga litsenziya berilgandan keyin u litsenziya asosida bank
operatsiyalarini o‘tkazish huquqiga ega bo‘ladi. Agar, bank O‘zbekiston
Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilangan bank operatsiyalarini
litsenziya olish uchun ro‘yxatdan o‘tmay faoliyat ko‘rsatsa, bu operatsiyalar
qonunga xilof deb topiladi va javobgarlikka tortiladi.
Tijorat banki O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankida davlat ro‘yxatidan
o‘tgandagina tashkil etilgan deb hisoblanadi va yuridik shaxs statugankii oladi.
YUridik va jismoniy shaxslar tijorat bankini ta’sis etuvchilari hisoblanadi va
ular bank hamda uning ustav kapitalini shakllantirishda ishtirok etadilar.
O‘zbekiston Respublikasi “Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida”gi Qonunga asosan
bank ustav kapitalini shakllantirishga davlat hokimiyat organlari, jamoa
birlashmalari, jamoa fondlar mablag‘lari, shuningdek kreditga olingan mablag‘lar
va garovga olingan mablag‘lardan foydalanish man etiladi.
Bank ta’sischilari o‘z zimmasiga tegishli hujjatlarni rasmiylashtirish, ustav
kapitalini shakllantirish, material-texnik bazani yaratish, mijozlar ko‘lamini
aniqlash, o‘tkaziladigan bank operatsiyalar turini aniqlash va boshqa qator
masalalarni hal etishlari lozim.
Ta’sischilar
ta’sis
shartnomasi
yoki
aksioner
jamiyatni
tuzish
shartnomagankii rasmiylashtiradilar. Bu shartnomada bank boshqaruv shakli, ustav
kapitalining taxminiy miqdori va ta’sischilarning ustav kapitalidagi hissalar ulushi
aniqlanadi. SHartnomada tomonlar majburiyati, huquqlari va boshqalar aks
ettiriladi.
Bankni O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan ro‘yxatga olish
va litsenziyalash tegishli talablar amalga oshirilgandan keyin bir oy muddat ichida
hal etiladi.
Banklarni mulkchilikning har qanday shakli asosida aksiyadorlik jamiyati
tarzida tashkil etish mumkin. Har qanday yuridik va jismoniy shaxslar bank
muassislari sifatida ishtirok eta oladilar. Banklarning aksiyalarini olish qonun
hujjatlarida alohida ko‘rsatiladi. Bank muassislarining muhim xususiyatlaridan biri
shundan iboratki, bank aksiyadorlari tarkibidan u ro‘yxatga olingan kundan boshlab
bir yil mobaynida chiqib ketish huquqiga ega emaslar.
Har qanday yuridik shaxs gankigari banklar ustaviga ega bo‘lishlari va o‘z
ustavlari asosida faoliyat ko‘rsatishlari kerak. Bank ustavida quyidagi moddalar o‘z
akgankii topgan bo‘lishi kerak:
-bankning (to‘la va qisqartirilgan) nomi va joylashgan (pochta) manzili;
-bank ko‘rsatadigan operatsiyalari ro‘yxati;
-ustav kapitalining miqdori, muassislar ro‘yxati va ularning ustav kapitalidagi
ulushlarining taqsimlanishi;
-bankning boshqaruv organlari, ularni tashkil etish tartibi, ularning vakolatlari
hamda vazifalari haqidagi ma’lumotlar;
-bank auditi tartibi, shuningdek, buxgalteriya hisobi xalqaro standartlariga
muvofiq
belgilangan
hisobotlar
va
auditorlik
dasturlarining
maqsadlari
ko‘rsatmalari.
Bulardan tashqari bank ustavida boshqa qonun xujjatlarida nazarda tutilgan
ma’lumotlar ham bo‘lishi kerak.
Qonunda ko‘rsatilishicha, kreditga va garovga olingan mablag‘lardan va
soliqqa jalb etilgan mablag‘lardan bankning ustav kapitalini shakllantirish mumkin
emas. Ammo alohida olingan xollarda, qonunlarda ko‘rsatilgan bo‘lsa, byudjet
mablag‘laridan foydalanishga ruxsat berish mumkin.
Mamlakatimiz tijorat banklari ustav kapitali to‘g‘risida ma’lumot4, mln s
bank nomi
01.01.2020 yil
holatiga
01.01.2021 yil
holatiga
(+;-)
%
Asaka bank
343 121
361 232
18 111
105,3%
Sanoatqurilish bank
148 005
251 836
103 831
170,2%
Xalq banki
180 000
201 000
20 000
111,1%
Qishloq qurilish bank
171 097
181 113
10 016
105,9%
Agrobank
126 201
167 377
41 176
132,6%
Mikrokredit bank
156 750
160 201
3 450
102,2%
Milliy bank
125 946
125 946
0 000
100,0%
Ipoteka bank
87 484
109 355
21 871
125,0%
Aloqabank
58 077
74 727
16 650
128,7%
Aziya Alyans bank
15 441
50 850
35 409
329,3%
Ipak Yo‘li bank
35 600
44 000
8 400
123,6%
Xamkor bank
29 000
38 400
9 400
132,4%
Kapital bank
33 000
36 874
3 874
111,7%
Savdogar bank
27 554
35 992
8 438
130,6%
Turon bank
23 800
34 000
10 201
142,9%
UT bank
24 024
25 912
1 888
107,9%
Kredit standart bank
24 192
25 804
1 612
106,7%
Jami
1 749 286
2 148 321
399 035
122,8%
Bank ustaviga qo‘shimcha va o‘zgartishlar kiritish uchun bank aksiyadorlar
yig‘ilishi yoki muassislarning qaroriga muvofiq belgilangan tartibda O‘zbekiston
Respublikasi Markaziy bankiga murojaat qilinadi va quyidagi xujjatlar:
4 www.stat.uz
- ustavga o‘zgarishlar kiritish haqida bank kengashi raisi imzolagan
iltimosnoma;
- bank aksiyadorlarining ustaviga o‘zgarish va qo‘shimcha kiritish haqidagi
majlisi bayoni (3- nusxada);
- bank kengashi raisi imzolagan ustaviga kiritilgan o‘zgarish va qo‘shimchalar
ro‘yxati (3 nusxada) taqdim etiladi.
Mazkur o‘zgarishlar va qo‘shimchalar Markaziy bankda ro‘yxatdan
o‘tkazilgan paytdan boshlab kuchga kiradi.
O‘zbekiston Respublikasi FKning 49-moddasiga ko‘ra, bank muassagankii,
ya’ni yuridik shaxsni qayta tashkil etish (qo‘shib yuborish, qo‘shib olish, bo‘lish,
ajratib chiqarish, o‘zgartirish) uning muassislari (ishtirokchilari) yoki ta’sis
hujjatlarida shunga vakil qilingan yuridik shaxs organi qaroriga muvofiq amalga
oshirilishi mumkin.
Bankning ustav kapitali bank muassislari va aksiyadorlarining pul mablag‘lari
hisobidan tashkil topadi.
Kreditga va garovga olingan hamda boshqa jalb etilgan mablag‘lardan bank
ustav kapitalini shakllantirishda hamda bank aksiyalarini sotib olishda foydalanish
taqiqlanadi. Mazkur talabga zid holda ustav kapitaliga kiritilgan mablag‘lar
egalariga qaytarilishi va shu vaqtning o‘zidayoq aksiyalar kelgusida sotish uchun
bankka topshirilishi lozim.
Alohida hollarda qonun hujjatlariga muvofiq bankning ustav kapitalini
shakllantirish uchun byudjet mablag‘laridan foydalanilishi mumkin.
Tashkil etilayotgan bank kapitalining etarlilik darajagankii belgilashda
quyidagilar asosiy omil hisoblanadi:
- Markaziy bank tomonidan belgilangan ustav kapitalining eng kam
miqdori bo‘yicha talablarga muvofiqligi;
- bank kapitali, shu jumladan ustav kapitali miqdorini doimiy
ko‘paytirib borishning rejalashtirilganligi;
- ko‘zda tutilayotgan daromadlar hamda fondlarni shakllantirish
istiqbollari;
- muassislarning zarur hollarda qo‘shimcha kapital kirita olish
qobiliyati.
Bank ro‘yxatga olingunga qadar ustav kapitalini shakllantirish uchun
muassislar tomonidan Markaziy bankda yoki rezident banklarning birida
vaqtinchalik jamg‘arma hisobvarag‘i ochiladi.
Bank ustav kapitalining belgilangan eng kam miqdori mazkur vaqtinchalik
jamg‘arma hisobvaraqda muassislar tomonidan bankni ro‘yxatga olingunga qadar
to‘liq shakllantirilgan bo‘lishi kerak.
Ustav kapitalining eng kam miqdori quyidagi miqdorlarda belgilanadi:
banklar uchun – 10 mln. evro ekvivalentida;
xususiy tijorat banklari uchun – 5 mln. evro ekvivalentida.
YAngi tashkil etilayotgan banklar uchun ustav kapitali eng kam miqdorining
hisob-kitobi Markaziy bank tomonidan valyuta operatsiyalari bo‘yicha buxgalteriya
hisobi, statistika va boshqa hisobotlarni yuritish uchun e’lon qilingan evro
kurgankiing muassislar tomonidan bank tashkil etish to‘g‘risida qaror qabul qilingan
(ta’sis yig‘ilishi o‘tkazilgan) kundagi kursidan kelib chiqqan holda milliy valyutada
amalga oshiriladi.
2.
Oʼzbekiston Respublikasida banklar, ular turlarining xolati taxlili
Moliyaviy sektorni izchil isloh qilish davomida qator chora-tadbirlar amalga
oshirildi va natijada ilgʻor bank biznegankii yuritish hamda ushbu sektorda raqobat
muhitini kuchaytirish uchun zarur huquqiy shart-sharoitlar yaratildi.
Xususan, xalqaro standartlarga muvofiq keladigan va moliyaviy sohaga
xorijiy investitsiyalar kiritish uchun jozibador huquqiy muhitni yaratadigan
Oʻzbekiston Respublikagankiing “Oʻzbekiston Respublikagankiing Markaziy banki
toʻgʻrisida”gi, “Banklar va bank faoliyati toʻgʻrisida”gi, “Valyutani tartibga solish
toʻgʻrisida”gi hamda “Toʻlovlar va toʻlov tizimlari toʻgʻrisida”gi yangilangan
qonunlari qabul qilindi.
Shu bilan birga, bank sohasidagi hozirgi holat tahlili bank sektorida
davlatning yuqori darajadagi aralashuvi, davlat ishtirokidagi banklarda menejment
va tavakkalchiliklarni boshqarish sifatining yetarli emasligi, iqtisodiyotda moliyaviy
vositachilikning past darajasi kabi bank sektorini iqtisodiy yangilanishlar va jamiyat
ehtiyojlariga mos ravishda rivojlantirishga toʻsqinlik qilayotgan qator tizimli
muammolar mavjudligini koʻrsatmoqda.
Moliyaviy xizmatlarning ommabopligini oshirish, banklarning hududlarga
kirib borishini kengaytirish va barcha aholi punktlarida bir xil turdagi xizmatlar
koʻrsatilishini taʼminlash boʻyicha qoʻshimcha choralar koʻrilishi lozim.
Bank tizimiga zamonaviy servis yechimlari asosida axborot texnologiyalarini,
moliyaviy texnologiyalarni keng joriy etish, axborot xavfsizligini lozim darajada
taʼminlash, shuningdek, moliyaviy xizmatlar koʻrsatishda inson omili taʼsirini
kamaytirish boʻyicha tezkor chora-tadbirlar koʻrish talab etilmoqda.
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 2-martdagi PF–5953-son
Farmoni bilan tasdiqlangan 2017–2021-yillarda Oʻzbekiston Respublikagankii
rivojlantirishning beshta ustuvor yoʻnalishi boʻyicha Harakatlar strategiyagankii
“Ilm, maʼrifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili”da amalga oshirishga oid
Davlat dasturida belgilangan vazifalardan kelib chiqqan holda, shuningdek, xususiy
sektor rivojini ragʻbatlantirish, banklarning investitsiyaviy jozibadorligini, bank
xizmatlari ommabopligini va ularning sifatini oshirish uchun bank sektorini tubdan
transformatsiya qilish maqsadida:
1. Quyidagilar Oʻzbekiston Respublikasida bank sektorini isloh qilishning
asosiy yoʻnalishlari etib belgilanganki:
moliya bozorida teng raqobat sharoitlarini yaratish, kreditlashni faqat bozor
shartlari asosida amalga oshirish, banklarning davlat resurslariga qaramligini
pasaytirish, banklarda xizmat koʻrsatishni modernizatsiya qilish, samarali
infratuzilma yaratish va banklar faoliyatini avtomatlashtirish, shuningdek,
banklarning asosiy faoliyat turi bilan bogʻliq boʻlmagan funksiyalarini bosqichma-
bosqich bekor qilish orqali bank tizimining samaradorligini oshirish;
kredit portfeli va tavakkalchiliklarni boshqarish sifatini yaxshilash, kreditlash
hajmlari oʻsishining moʻtadil darajasiga
amal qilish,
muvozanatlashgan
makroiqtisodiy siyosat yuritish, korporativ boshqaruvni takomillashtirish va xalqaro
amaliy tajribaga ega boʻlgan menejerlarni jalb qilish, moliyaviy tavakkalchiliklarni
baholash uchun texnologik yechimlarni tatbiq etish orqali bank tizimining moliyaviy
barqarorligini taʼminlash;
davlat ulushi mavjud tijorat banklarini kompleks transformatsiya qilish, bank
ishining zamonaviy standartlarini, axborot texnologiyalari va dasturiy mahsulotlarni
joriy etish, banklardagi davlat aksiyalari paketini zarur tajriba va bilimga ega
boʻlgan investorlarga tanlov savdolari asosida sotish, shuningdek, davlat ulushi
mavjud tijorat banklari va korxonalarni bir vaqtning oʻzida isloh qilish orqali bank
sektorida davlatning ulushini kamaytirish;
yetarli darajada xizmat koʻrsatilmayotgan va zaif qatlamlarda davlat
ishtirokini koʻpaytirish va manzilli chora-tadbirlarni amalga oshirish, aholi va kichik
biznes uchun masofaviy xizmatlarni keng joriy qilish, kamxarj xizmat koʻrsatish
nuqtalari tarmogʻini rivojlantirish, shuningdek, respublikaning yagona moliya
tizimidagi oʻzaro toʻldiruvchi qism sifatida nobank kredit tashkilotlarining
shakllanishi va rivojlanishi uchun qulay shart-sharoitlar yaratish orqali moliyaviy
xizmatlar ommabopligini va sifatini oshirish.
2. Quyidagilar:
2020–2025-yillarga moʻljallangan Oʻzbekiston Respublikagankiing bank
tizimini isloh qilish strategiyasi 1-ilovaga muvofiq;
Oʻzbekiston Respublikasi bank tizimini isloh qilish boʻyicha “Yoʻl xaritasi”
2-ilovaga muvofiq tasdiqlanganki.
3. 2020–2025-yillarga moʻljallangan Oʻzbekiston Respublikagankiing bank
tizimini isloh qilish strategiyagankii amalga oshirish boʻyicha, shu jumladan,
quyidagilarni nazarda tutuvchi maqsadli koʻrsatkichlar 3-ilovaga muvofiq
belgilanganki:
bank tizimi aktivlarining jami hajmida davlat ulushi boʻlmagan banklar
aktivlari hissagankii joriy 15 foizdan 2025-yilga kelib 60 foizgacha oshirish;
banklar majburiyatlarining umumiy hajmida xususiy sektor oldidagi
majburiyatlar hissagankii joriy 28 foizdan 2025-yil yakuniga 70 foizgacha oshirish;
2025-yilga kelib davlat ulushi mavjud kamida uchta bank kapitaliga zarur
tajriba, bilim va nufuzga ega kamida uchta strategik xorijiy investorlarni jalb qilish;
umumiy kreditlash hajmida nobank kredit tashkilotlari ulushini joriy 0,35
foizdan 2025-yilga kelib 4 foizgacha oshirish.
4. Oʻzbekiston Respublikasi Moliya vazirligi va Markaziy bankining
quyidagilar toʻgʻrisidagi takliflari maʼqullanganki:
xalqaro
moliya
institutlari
koʻmagida
“Ipoteka-bank”
ATIB,
“Oʻzsanoatqurilishbank” ATB, “Asaka” ATB, AT “Aloqabank”, “Qishloq qurilish
bank” ATB va “Turonbank” ATBdagi davlat ulushlarini bosqichma-bosqich
xususiylashtirish, bunda birinchi bosqichda ularni institutsional oʻzgartirishni
(faoliyatini transformatsiya qilish), ikkinchi bosqichda esa davlat aksiyalari paketini
sotishni nazarda tutish;
bank tizimini isloh qilish davrida aholining moliyaviy xizmatlarga boʻlgan
talabini qondirish, investitsiya loyihalarini qoʻllab-quvvatlash mexanizmini
(“loyihalar fabrikasi”) keng joriy qilish, bank xizmatlarining hududiy qamrovini
taʼminlash maqsadida “Tashqi iqtisodiy faoliyat Milliy banki” AJ, “Agrobank” ATB
va “Mikrokreditbank” ATB ustav kapitallarida davlat ulushini saqlab qolish;
ayrim banklarning faoliyatini diagnostika qilish va moliyaviy ahvolini
baholash asosida, meʼyoriy talablaridan hamda qayta tashkil etishning iqtisodiy
jihatdan maqsadga muvofiqligidan kelib chiqqan holda qonun hujjatlariga muvofiq
ularni konsolidatsiyalash.
5. Oʻzbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzurida vazirlikning
tasdiqlangan shtatlar soni doirasida Davlat ulushiga ega tijorat banklarini
transformatsiya qilish va xususiylashtirish boʻyicha loyiha ofisi (keyingi oʻrinlarda
– Loyiha ofisi) tashkil etilganki hamda unga quyidagi huquqlar berilganki:
tijorat banklarini transformatsiya qilish va xususiylashtirish jarayonlariga
maslahatchi sifatida xalqaro konsultantlarni jalb qilish;
tijorat banklarini transformatsiya qilish, shuningdek, ulardagi davlat
aksiyalari paketini xususiylashtirishga doir masalalarda xalqaro moliya institutlari
va salohiyatli xorijiy investorlar bilan muzokaralar olib borish va bitimlar tuzish.
3.
Oʼzbekiston
Respublikasida
banklar,
ular
turlari
va
funktsiyalarini takomillashtirish masalalari va xorij tajribalari
Dastlabki banklar qachon va qanday paydo bo‘lganligini aniqlash ancha
qiyinchilik tug‘diradi. Gap shundaki, hozirgi davrda banklar faoliyati xususiyatidan
kelib chiqib turlicha bo‘lgan operatsiyalarni bajaruvchi universal moliyaviy
tashkilotlarni o‘zida namoyon qiladi. Masalan, birinchi darajali toifaga kiruvchi chet
el banklari o‘z mijozlariga 300 dan ortiq turli xil xizmatlarni ko‘rsatadilar. Bu
operatsiyalarning va xizmatlarning barchasi bir vaqt va bir joyda paydo
bo‘lmaganligi sababli ham bank ishining “boshlang‘ich” nuqtagankii aniqlash aniq
tadqiqotlar olib borishni va ular asosida ma’lum bir fikrlarni mujassamlashtirishni
talab qiladi. Banklarning paydo bo‘lishi tarixi bo‘yicha ba’zi bir fikrlar to‘g‘risida
siz tushunchaga egasiz.
Banklar faoliyatining eng “qadimgi” operatsiyalari bo‘lib, pullarni saqlab
berish bo‘yicha operatsiyalar hisoblanadi. Ma’lumki, eng qadimgi davlatlarda ham
omonatlarni qabul qilish operatsiyalari mavjud bo‘lgan. Ilk bor bunday ish bilan
ma’lum obro‘ga va ishonchga ega bo‘lgan puldor shaxslar, Evropa mamlakatlarida
cherkov muassasalari shug‘ullanganlar. Masalan, mashhur grek ehromlari (masalan,
Delfiya, Efes ehromlari) bir paytning o‘zida o‘ziga xos bank muassasalari bo‘lib
xizmat qilgan. Yillar o‘tishi bilan o‘sha qadimgi davrlardan boshlab, ayrim hollarda
qo‘yilgan pul yoki mulk bo‘yicha foizlar ham hisoblangan. Banklarning kelib
chiqishiga bag‘ishlangan mavjud adabiyotlarning tahlili shuni ko‘rsatadiki,
banklarning paydo bo‘lishining asosiy yoki boshlang‘ich zamini birinchidan, pul
mablag‘larini saqlab berish bo‘lsa, ikkinchidan, pul mablag‘larini almashtirib
berishdan iborat ekanligini ko‘rishimiz mumkin.
Pul ayrboshlash bo‘yicha ehtiyoj alohida paydo bo‘lgan. Bunda Evropani
yorqin misol qilib ko‘rsatish mumkin. O‘rta asrlarda tangalarning yagona tizimi
mavjud bo‘lmagan. Savdo turli mamlakatlar, shaharlar, hatto alohida shaxslarning
tangalari orqali olib borilgan. Barcha tangalar turli vazn, shakl va nominalga ega
edilar. SHuning uchun tangalar bilan shug‘ullanuvchi va ayirboshlashni olib bora
oladigan mutaxassislar o‘z ayirboshlash stollari bilan qizg‘in savdo ketayotgan
joylarga joylashishgan. SHu bois, “bank” so‘zi italyancha “banco”
-
ayirboshlovchining oldidagi stol degan ma’noni anglatuvchi so‘zdan kelib chiqqan.
Bunga o‘xshash operatsiyalar bundan ancha avvalgi davrlarda qadimgi Gretsiya,
Rim, SHarqda amalga oshirilar edi5.
Pulni saqlash va ayirboshlash bo‘yicha operatsiyalar bilan shug‘ullanuvchi
shaxslar yig‘ilgan boyliklar - pullar samarasiz, harakatsiz yotganini tushunishar va
agar mavjud mablag‘larning hech bo‘lmaganda bir qismini bo‘lsa ham vaqtinchalik
foydalanishga berilsa, sezilarli foyda olish mumkinligini bilishar edi. SHunday qilib,
garov asosida pullarni ma’lum muddatga qaytarish va foiz to‘lash shartlari bilan
berishayotgan ssuda (kredit) operatsiyalari paydo bo‘lgan. Bunda garov sifatida
uylar, kemalar, qimmatbaho buyumlar, chorva mollari, qullar qabul qilingan.
Milliy valyutaning barqarorligini ta’minlash uchun O‘zbekiston Respublikasi
Markaziy banki qator muhim vazifalarni hal etadi. Ulardan eng asosiy
vazifalar sifatida quyidagilarni keltirish mumkin:
-monetar siyosatni va valyutani boshqarish siyosatini shakllantirish, qabul
qilish hamda amalga oshirish;
- O‘zbekiston Respublikasida hisob-kitoblarning samarali tizimini yaratish;
-banklar faoliyatini tartibga solish va banklarni nazorat qilish;
- O‘zbekiston Respublikagankiing rasmiy oltin-valyuta zahiragankii saqlash
va uni boshqarish;
- Moliya vazirligi bilan birgalikda davlat byudjetining kassa ijrogankii
uyushtirish.
Mazkur vazifalarni bajarish uchun O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki
quyidagi yumushlarni ado etishi zarur.
Iqtisodiyotni pul-kredit vositasida boshqarish, O‘zbekiston Respublikasi
Markaziy banki pul-kredit siyosatini amalga oshiruvchi sifatida uning asosiy
yo‘nalishlarini ishlab chiqish va «O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki
to‘g‘risida»gi Qonunning 23-moddasiga muvofiq keyingi moliya yili boshlanishiga
5 Mullajonov F. “O‘zbekiston Respublikasi bank tizimi”, T.: 2021 yil
uzog‘i bilan 30 kun qolganda bu haqda Oliy Majlisga axborot beradi. Markaziy bank
pul taklifi hajmini o‘zgartirib, ishlab chiqarishning umumiy hajmiga, bandlik
darajasiga va korxonalar faoliyatining o‘sish sur’atlariga ta’sir ko‘rsatadi.
Iqtisodiyotdagi tanglik davrida pul taklifi hajmining oshirilishi iste’mol va
sarmoyaga bo‘lgan talabning o‘sishiga, binobarin, bandlik, ishlab chiqarish hajmi
ortishiga yordam beradi. Pul yuqori sur’atlarda qadrsizlanayotgan sharoitda
Markaziy bank ularni sekinlashtirish zarurligidan kelib chiqib muomaladagi pul
miqdorini cheklash siyosatini o‘tkazadi, natijada iqtisodiyotda unga bo‘lgan talab
kamayadi, pul bozorlaridagi foiz stavkalari o‘zgaradi, pulning qadrsizlanishi
kamayadi.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki monetar siyosatining asosiy
yo‘nalishlari, pul massasi o‘zgarishining aniq maqsadli mo‘ljallari va pul
muomalagankii tartibga solish vositalari qonunning 4-qismida yoritilgan bo‘lib,
unda Markaziy bankning pul-kredit operatsiyalari belgilab berilgan6.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki pul-kredit siyosatining asosiy
yo‘nalishlarini bir yilga ishlab chiqadi va ular Oliy Majlis tomonidan
tasdiqlangandan so‘ng u mukammal dastur sifatida qabul qilinadi. Bu dastur
iqtisodiy vaziyatni tahlil qilish va oldindan aytishni, pul miqdorining yillik o‘stirish
sur’atlarining maqsadli ko‘rsatkichlarini, kredit, foiz va valyuta siyoatini amalga
oshirish yo‘nalishlarini o‘z ichiga oladi. Umumiy iqtisodiy tahlilning zarurligiga
sabab shuki, monetar siyosatni ishlab chiqish va amalga oshirish barcha muhim
makroiqtisodiy hodisalar; pulning qadrsizlanishi, milliy ishlab chiqarishning
umumiy qismi va mehnat resurslarining bandligi, to‘lov balansi bilan chambarchas
bog‘langan. Pul muomalagankii boshqarib borish vositalarini quyidagi chizmadan
ko‘rish mumkin.
Undan tashqari, Markaziy bank foiz (diskont) siyosatini, targetlash va boshqa
usullardan foydalanib pul massagankii boshqarib borishi mumkin.
Muomaladagi
pul
massagankiing
hajmini,
banklarning
likvidligini
muvofiqlashtirish va inflyasiya sur’atlarini tushirish maqsadida Markaziy bank
6 Mullajonov F. “O‘zbekiston Respublikasi bank tizimi”, T.: 2021 yil
tijorat banklari uchun majburiy rezervlar me’yorini o‘rnatib berish siyosatini amalga
oshiradi. Minimal zahiralar bu tijorat banklari resurslarining Markaziy bankda
majburiy saqlanishi zarur bo‘lgan qismidir. Majburiy rezerv miqdori tijorat
bankining yig‘ilgan resurslariga nisbatan foizda belgilanadi. Bu zahira bevosita
banklarning kreditlash imkoniyatini chegaralasada, ularning minimal likvidligini
ta’minlash omili bo‘lishi mumkin. Majburiy zahira me’yori hozirgi kunda
O‘zbekistonda 15 foizni tashkil qiladi. Markaziy bank tomonidan zahira miqdori
ba’zi bir omillarni hisobga olgan holda o‘zgartirilishi mumkin, u omonatlarning
hajmi, turi, muddatiga, banklarning boshqa majburiyatlariga bog‘liq bo‘ladi.
Banklar Markaziy bankda majburiy zahiralarni deponentlash tartibiga rioya qilinishi
uchun javobgardir. «Tijorat banklari tomonidan Markaziy bankda majburiy
zahiralarni deponentlash tartibi to‘g‘risida»gi nizomda belgilangan majburiy
zahiralarni deponentlash tartibi O‘zbekiston Respublikasi hududida faoliyat
ko‘rsatayotgan barcha banklar uchun taalluqlidir. Majburiy rezervlar Markaziy
bankda naqd pul yoki omonatlar ko‘rinishida, Markaziy bank belgilaydigan tartibda
depozitga o‘tkaziladi. Majburiy rezerv talablarining me’yorlari yoki tarkibi
belgilangani yoki o‘zgartirilgani to‘g‘risidagi ko‘rsatmalarda kamida bir oylik
muddat ko‘rsatiladi, rezervlarning tarkibi yoki miqdoriga doir yangi me’yorlarni
banklar ana shu muddatgacha bajarishlari shart. Markaziy bank majburiy rezervlar
bo‘yicha foizlarni to‘lash to‘g‘risida qaror qabul qiladi. Zahira talablarini hisob-
kitob qilishda chet el valyutasidagi mablag‘lar, jismoniy shaxslar depozitlari,
depozit va jamg‘arma sertifikatlari, ipoteka obligatsiyalari chiqarish yo‘li bilan jalb
etilgan mablag‘lar hisobga olinmaydi. Majburiy zahiralarni deponentlash bank
vakillik hisob varag‘idan pul mablag‘larini o‘tkazish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
Majburiy zahiralarni turli foyda keltiruvchi aktivlar bilan qoplashga ruxsat
etilmaydi.
Banklar har oyning dastlabki uch ish kuni mobaynida Markaziy bankka bank
rahbari va bosh hisobchisi (yoki ular vazifagankii bajaruvchi shaxslar) tomonidan
imzolangan majburiy zaxiralar hisob-kitobini (1-va 2-ilovalarda keltirilgan jadvalga
hamda uni to‘ldirish bo‘yicha berilgan uslubiy ko‘rsatmalarga asosan) taqdim
etadilar.
Markaziy bankda deponentlanishi lozim bo‘lgan majburiy zaxiralarning
hisob-kitobi kunlik balans asosida (alohida milliy va alohida xorijiy valyutada)
majburiy zaxiralanishi lozim bo‘lgan mablag‘larning o‘rtacha oylik qoldig‘ini
aniqlash orqali tuziladi. Majburiy zaxiralanishi lozim bo‘lgan mablag‘larning
o‘rtacha oylik qoldig‘i hisobot oyining har bir ish kuni bo‘yicha hisobvaraqlarning
(alohida milliy va alohida xorijiy valyutada) qoldiqlari yig‘indigankii ish kunlari
soniga bo‘lish orqali aniqlanadi.
Bank majburiy rezerv talablarining eng kam miqdorini saqlab turish
to‘g‘risidagi 29-modda qoidalarini bajarmagan taqdirda Markaziy bank qat’iy
tartibda bu bankdan etishmayotgan mablag‘ summagankii, shuningdek, qayta
moliyaviy ta’minlashning ikki stavkasidan oshmaydigan miqdorda jarima undirib
oladi.
Markaziy bankning hisob (diskont) siyosatining mohiyati shundaki, u tijorat
banklardan veksellarni sotib oladi. Misol uchun, mol sotib oluvchi korxonaning
etkazib berilgan mollarining haqini to‘lash uchun mablag‘i etarli bo‘lmasa, u tovar
uchun to‘lovni ma’lum vaqt o‘tgandan keyin amalga oshirishi to‘g‘risida veksel
berishi mumkin. Mol sotuvchi korxonaga pul mablag‘lari zarur bo‘lgan vaqtda u
vekselni tijorat bankiga sotishi mumkin. Tijorat banki vekselni sotib olganda, unda
ko‘rsatilgan summadan kam summaga sotib oladi. Zarur bo‘lganda tijorat banki
vekselni Markaziy bankda hisobga qo‘yishi mumkin. Bu holda Markaziy bank ham
o‘z foydasiga ma’lum foiz-hisob stavkagankii ushlab qolishi mumkin. Tijorat
banklari veksellarni sotib olishda Markaziy bankning hisob stavkasiga tayanadilar.
Markaziy bankning hisob stavkasi tijorat banklari o‘rnatadigan hisob stavkaning eng
past chegarasi hisoblanadi. Odatda, tijorat banklarining hisob stavkasi Markaziy
bankning hisob stavkasidan yuqori bo‘ladi.
Markaziy bankning tijorat banklarini qayta moliyalashtirish siyosati bu
to‘g‘ridan-to‘g‘ri kreditlash, veksellarni hisobga olish, qimmatbaho qog‘ozlarni
garovga olgan holda kreditlar berish va kredit auksionlarini o‘tkazish yo‘li bilan
amalga oshiriladi. Bundan kelib chiqqan holda Markaziy bankning qayta
moliyalashtirish operatsiyasi quyidagi usullarda olib borilishi mumkin:
-tijorat banklarining ixtiyoridagi vekselarni hisobga olish yo‘li bilan
kreditlash;
-tijorat banklari ixtiyoridagi qimmatli qog‘ozlarni garovga olish yo‘li bilan
kreditlar berish. Bunday kreditlar lombard kreditlar deyiladi.
-to‘g‘ridan-to‘g‘ri kredit berish usuli.
Kredit tashkilotlari faoliyatida moliyaviy qiyinchiliklar bo‘lgan hollarda ular
Markaziy bankka kredit olish uchun murojaat qilishi va Markaziy bank kreditidan
foydalanishi mumkin. Remoliyalashtirishning asosiy maqsadi, pul muomalasi va
kredit munosabatlarining holatiga ta’sir ko‘rsatishdan iborat. Remoliyalashtirish
siyosatini olib bora turib, Markaziy bank oxirgi kreditor sifatida maydonga chiqadi.
O‘zbekiston Respublikasida Markaziy bank o‘rnatgan qoidalarga asosan, quyidagi
aktivlarni garovga olgan holda 3 oygacha bo‘lgan muddatda kreditlar berishi
mumkin:
-oltin, chet el valyutasi, xalqaro zahiralar toifasiga kiruvchi valyuta boyliklari
va boshqa boyliklar;
-davlatning qarz majburiyatlari va davlat tomonidan kafolatlangan boshqa
qarz vositalari.
Markaziy bankda depozitga o‘tkazilgan va uning depozitariysi uchun maqbul
bo‘lgan, xarid qilinishi va sotilishiga ruxsat berilgan va Markaziy bank ular bilan
ushbu qonun doirasida boshqa xil operatsiyalar o‘tkazishi mumkin bo‘lgan aktivlar,
to‘lanishiga banklar asosida kreditlar berishi mumkin.
Bank faoliyatida riskning iqtisodiy asoslangan chegaralardan chiqib ketmaslik
bank sistemasi barqaror ishlashining muhim shartidir. Risk doiralarini cheklab
qo‘yish Markaziy bank tomonidan tijorat banklari uchun rioya etilishi majburiy
bo‘lgan iqtisodiy me’yorlarni belgilab qo‘yish orqali amalga oshiriladi. Markaziy
bank banklar uchun majburiy bo‘lgan iqtisodiy me’yorlarni, shu jumladan:
-kapitalning etarlilik koeffitsientini;
-bir qarz oluvchi yoki bir-biriga daxldor qarz oluvchilar guruhiga
tavakkalchilikning eng ko‘p miqdorini;
-yirik kredit tavakkalchilik va investitsiyalarning eng ko‘p miqdorini;
-likvidlilik koeffitsientlarini va boshqalarni belgilaydi.
Markaziy bank iqtisodiy me’yorlarning o‘zgarishi to‘g‘risida kamida bir oy
oldin e’lon qiladi. Banklar va ularning filiallari banklarga oid qonun hujjatlarini,
belgilab qo‘yilgan iqtisodiy me’yorlarni buzgan taqdirda Markaziy bank ulardan
ustav kapitalining eng kam miqdorining 0,1 foizigacha jarima undirish yohud ayrim
operatsiyalarni o‘tkazishni olti oygacha bo‘lgan muddatga cheklab qo‘yish huquqiga
ega.
2020 — 2025-YILLARGA MO‘LJALLANGAN O‘ZBEKISTON
RESPUBLIKAGANKIING BANK TIZIMINI ISLOH QILISH STRATEGIYASI
TO‘G‘RISIDA7
Moliyaviy sektorni izchil isloh qilish davomida qator chora-tadbirlar amalga
oshirildi va natijada ilg‘or bank biznegankii yuritish hamda ushbu sektorda raqobat
muhitini kuchaytirish uchun zarur huquqiy shart-sharoitlar yaratildi.
Xususan, xalqaro standartlarga muvofiq keladigan va moliyaviy sohaga
xorijiy investitsiyalar kiritish uchun jozibador huquqiy muhitni yaratadigan
O‘zbekiston Respublikagankiing “O‘zbekiston Respublikagankiing Markaziy banki
to‘g‘risida”gi, “Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida”gi, “Valyutani tartibga solish
to‘g‘risida”gi hamda “To‘lovlar va to‘lov tizimlari to‘g‘risida”gi yangilangan
qonunlari qabul qilindi.
Shu bilan birga, bank sohasidagi hozirgi holat tahlili bank sektorida
davlatning yuqori darajadagi aralashuvi, davlat ishtirokidagi banklarda menejment
va tavakkalchiliklarni boshqarish sifatining yetarli emasligi, iqtisodiyotda moliyaviy
vositachilikning past darajasi kabi bank sektorini iqtisodiy yangilanishlar va jamiyat
ehtiyojlariga mos ravishda rivojlantirishga to‘sqinlik qilayotgan qator tizimli
muammolar mavjudligini ko‘rsatmoqda.
7 12.05.2020 yildagi PF-5992-son
Moliyaviy xizmatlarning ommabopligini oshirish, banklarning hududlarga
kirib borishini kengaytirish va barcha aholi punktlarida bir xil turdagi xizmatlar
ko‘rsatilishini ta’minlash bo‘yicha qo‘shimcha choralar ko‘rilishi lozim.
Bank tizimiga zamonaviy servis yechimlari asosida axborot texnologiyalarini,
moliyaviy texnologiyalarni keng joriy etish, axborot xavfsizligini lozim darajada
ta’minlash, shuningdek, moliyaviy xizmatlar ko‘rsatishda inson omili ta’sirini
kamaytirish bo‘yicha tezkor chora-tadbirlar ko‘rish talab etilmoqda.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 2-martdagi PF-5953-son
Farmoni bilan tasdiqlangan 2017 — 2021-yillarda O‘zbekiston Respublikagankii
rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyagankii
“Ilm, ma’rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili”da amalga oshirishga oid
Davlat dasturida belgilangan vazifalardan kelib chiqqan holda, shuningdek, xususiy
sektor rivojlanishini rag‘batlantirish, banklarning investitsiyaviy jozibadorligini,
bank xizmatlari ommabopligi va sifatini oshirish uchun bank sektorini tubdan
transformatsiya qilish maqsadida:
1. Quyidagilar O‘zbekiston Respublikasida bank sektorini isloh qilishning
asosiy yo‘nalishlari etib belgilanganki:
moliya bozorida teng raqobat sharoitlarini yaratish, kreditlashni faqat bozor
shartlari asosida amalga oshirish, banklarning davlat resurslariga qaramligini
pasaytirish, bank xizmati ko‘rsatishni modernizatsiya qilish, banklarning samarali
infratuzilmagankii yaratish va faoliyatini avtomatlashtirish, shuningdek, banklar
faoliyatiga xos bo‘lmagan funksiyalarni bosqichma-bosqich bekor qilish orqali bank
tizimining samaradorligini oshirish;
kredit portfeli va tavakkalchiliklarni boshqarish sifatini yaxshilash, kreditlash
hajmlarining mo‘tadil o‘sishiga amal qilish, muvozanatlashgan makroiqtisodiy
siyosat yuritish, korporativ boshqaruvni takomillashtirish va xalqaro amaliy
tajribaga ega bo‘lgan menejerlarni jalb qilish, moliyaviy tavakkalchiliklarni
baholash uchun texnologik yechimlarni tatbiq etish orqali bank tizimining moliyaviy
barqarorligini ta’minlash;
davlat ulushi mavjud tijorat banklarini kompleks transformatsiya qilish, bank
ishining zamonaviy standartlarini, axborot texnologiyalari va dasturiy mahsulotlarni
joriy etish, banklardagi davlat aksiyalari paketini zarur tajriba va bilimga ega
bo‘lgan investorlarga tanlov asosida sotish, shuningdek, davlat ulushi mavjud tijorat
banklari va korxonalarni bir vaqtning o‘zida isloh qilish orqali bank sektorida
davlatning ulushini kamaytirish;
yetarli darajada xizmat ko‘rsatilmayotgan va zaif qatlamlarda davlat
ishtirokini kuchaytirish va manzilli chora-tadbirlarni amalga oshirish, aholi va
kichik biznes uchun masofaviy xizmatlarni keng joriy qilish, kamxarj xizmat
ko‘rsatish nuqtalari tarmog‘ini rivojlantirish, shuningdek, respublika yagona moliya
tizimining o‘zaro to‘ldiruvchi qismi sifatida nobank kredit tashkilotlarining
shakllanishi va rivojlanishi uchun qulay shart-sharoitlar yaratish orqali moliyaviy
xizmatlar ommabopligini va sifatini oshirish.
2020 — 2025-yillarga mo‘ljallangan O‘zbekiston Respublikagankiing bank
tizimini isloh qilish strategiyagankii amalga oshirish bo‘yicha, shu jumladan
quyidagilarni nazarda tutuvchi maqsadli ko‘rsatkichlar 3-ilovaga muvofiq
belgilanganki:
bank tizimi aktivlarining umumiy hajmida davlat ulushi bo‘lmagan banklar
aktivlari ulushini joriy 15 foizdan 2025-yilga kelib 60 foizgacha oshirish;
banklar majburiyatlarining umumiy hajmida banklarning xususiy sektor
oldidagi majburiyatlari ulushini joriy 28 foizdan 2025-yil yakuniga 70 foizgacha
oshirish;
2025-yilga kelib davlat ulushi mavjud kamida uchta bank kapitallariga zarur
tajriba, bilim va obro‘ga ega kamida uchta strategik xorijiy investorlarni jalb qilish;
umumiy kreditlash hajmida nobank kredit tashkilotlari ulushini joriy 0,35
foizdan 2025-yilga kelib 4 foizgacha oshirish.
4. O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi va Markaziy bankining
quyidagilar to‘g‘risidagi takliflari ma’qullanganki:
xalqaro
moliya
institutlari
ko‘magida
“Ipoteka-bank”
ATIB,
“O‘zsanoatqurilishbank” ATB, “Asaka” ATB, AT “Aloqabank”, “Qishloq qurilish
bank” ATB va “Turonbank” ATBdagi davlat ulushlarini bosqichma-bosqich
xususiylashtirish, bunda birinchi bosqichda ularni institutsional o‘zgartirishni
(faoliyatini transformatsiya qilish), ikkinchi bosqichda esa davlat aksiyalari paketini
sotishni nazarda tutish;
bank tizimini isloh qilish davrida aholining moliyaviy xizmatlarga bo‘lgan
talabini qondirish, investitsiya loyihalarini qo‘llab-quvvatlash mexanizmini
(“loyihalar fabrikasi”) keng joriy qilish, bank xizmatlarining hududiy qamrovini
ta’minlash maqsadida “Tashqi iqtisodiy faoliyat Milliy banki” AJ, “Agrobank” ATB
va “Mikrokreditbank” ATB ustav kapitallarida davlat ulushini saqlab qolish;
ayrim banklarning faoliyatini diagnostika qilish va moliyaviy ahvolini
baholash asosida, me’yoriy talablaridan hamda ularni qayta tashkil etishning
iqtisodiy jihatdan maqsadga muvofiqligidan kelib chiqqan holda qonun hujjatlariga
muvofiq ularni konsolidatsiyalash.
5. O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzurida vazirlikning
tasdiqlangan shtatlar soni doirasida Davlat ulushiga ega tijorat banklarini
transformatsiya qilish va xususiylashtirish bo‘yicha loyiha ofisi tashkil etilganki
hamda unga quyidagi huquqlar berilganki:
tijorat banklarini transformatsiya qilish va xususiylashtirish jarayonlariga
maslahatchi sifatida xalqaro konsultantlarni jalb qilish;
tijorat banklarini transformatsiya qilish va xususiylashtirish masalalarida
xalqaro moliya institutlari va salohiyatli xorijiy investorlar bilan muzokaralar olib
borish va bitimlar tuzish.
Xulosa
2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini faol investitsiyalar va ijtimoiy
rivojlanish da amalga oshirish davlat dasturiga muvofiq mamlakatimiz iqtisodiyoti,
ijtimoiy soha va davlat boshqaruviga zamonaviy ilm-fan yutuqlari, innovatsion
g‘oya va texnologiyalarni joriy etish bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar amalga
oshirilishi belgilangan. Ana shu vazifalar sirasiga bank va moliya tizimini isloh
qilish hamda mazkur sohaga zamonaviy bozor mexanizmlarini joriy etish ham
kiradi. Batafsilroq to‘xtaladigan bo‘lsak, davlat mablag‘lari hisobidan imtiyozli
bank krediti ajratish amaliyotini tubdan takomillashtirish, banklardagi davlat
ulushini bosqichma-bosqich kamaytirish, bank va mijoz o‘rtasidagi munosabatlarda
zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish, bank xizmatlari
sifatini oshirish maqsadida tijorat banklari faoliyatiga samaradorlikning muhim
ko‘rsatkichlari (KPI), mijozlarning bank xizmatlaridan mamnunlik indeksi (CSI),
mijozlarning bank xizmatlarini boshqalarga tavsiya etish indeksi (№PS) kabi
ko‘rsatkichlarni tatbiq qilish, mahalliy va xalqaro bank plastik kartochkalari
bo‘yicha hisob-kitoblarda banklar orasida axborot va texnologik hamkorlikni yo‘lga
qo‘yish maqsadida milliy banklararo protsessing markazini ishga tushirish va
boshqa talay ishlarni amalga oshirish mo‘ljallangan.
Bank tizimini isloh qilish jarayonida ularning barqarorligini ta’minlash,
qo‘shimcha investitsiyalarni jalb qilish, moliyaviy muassasalar faoliyatini xalqaro
standartlarga muvofiq yanada takomillashtirish, ko‘rsatilayotgan moliyaviy
xizmatlar hajmini kengaytirish hamda aholining ishonchini oshirishga alohida
e’tibor qaratilyapti. Davlatimiz rahbarining tegishli qaror va farmonlari sohaga
taalluqli ayrim kamchiliklarni bartaraf etishga imkon yaratib, mamlakatimizda
tarmoq va hududiy loyihalarni amalga oshirish bo‘yicha mutlaqo yangi tizimni
shakllantirdi. Xususan, hokimliklar bilan birgalikda hududlarni kompleks va
intensiv rivojlantirishda davlat byudjetiga qo‘shimcha mablag‘lar jalb etish,
shuningdek, tabiiy va iqtisodiy salohiyatdan yanada samarali foydalanish, hududlar
iqtisodiyotini yangi innovatsion yondashuvlar asosida modernizatsiyalash ishlari
amalga oshirilyapti. Innovatsion mexanizm va vositalarning sohada keng qo‘llanishi
hududlar iqtisodiyotini kompleks rivojlantirishda, mahalliy byudjet mablag‘larini
oshirishda qo‘l kelayotir.
Tadbirkorlikni rivojlantirish va ishlab chiqarishni moliyaviy qo‘llab-
quvvatlashda banklar muhim o‘rin tutadi. Shu bois ushbu moliyaviy institutlarning
barqarorligini va hayotdagi rolini oshirishga katta e’tibor qaratilmoqda.
Oxirgi
yillarda
davlat
budjetidan
tijorat
banklariga
dasturlarni
moliyalashtirish uchun 8,4 trillion so‘m, aylanma mablag‘lar uchun 400 million
dollar, ustav kapitalini oshirish uchun 1,7 milliard dollar mablag‘ ajratildi. Umuman
olganda, so‘nggi ikki yil ichida banklar kapitalizatsiyasini oshirish uchun 3,3
milliard dollar davlat mablag‘lari berildi.
Tizimda sog‘lom raqobat muhitini shakllantirish maqsadida banklar
faoliyatida davlat ishtiroki bosqichma-bosqich qisqartirilmoqda. Xususan, davlat
dasturlari doirasidagi kreditlar foizi qayta moliyalash stavkasi bilan tenglashtirildi
va 2021-yildan to‘liq erkinlashtirilishi belgilandi. Bu banklarni ko‘proq mijoz
topish, resurs jalb qilish, kredit ajratish bo‘yicha izlanishga, rivojlanishga undaydi.8
8 Qoraliyev T.M.Qodirov E.T.Muhamedjanov K.A. Xorijiy mamlakatlarda bank ishi.O‘quv qo‘llanma.Toshkent-2012
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
1.O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. Toshkent, O‘zbekiston, 2021 yil.
2. «O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki to‘g‘risida» gi O‘zbekiston
Respublikasi Qonuni – http://www.lex.uz.
3. «Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida» gi O‘zbekiston Respublikasi
Qonuni http://www.lex.uz.;
4. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi
«O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi
to‘g‘risida» gi PF-4947-sonli Farmoni http://www.lex.uz.;
5. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 12 sentyabrdagi
“Respublika bank tizimini yanada rivojlantirish va barqarorligini oshirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-3270-sonli Qarori http://www.lex.uz.;
6. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 13 sentyabrdagi «Pul-
kredit siyosatini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida» gi PQ-3272-
sonli Qarori http://www.lex.uz.;
7. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 8 sentyabrdagi
«O‘zbekiston Respublikasida ma’muriy islohotlar konsepsiyasini tasdiqlash
to‘g‘risida» gi PF-5185-sonli Farmoni http://www.lex.uz.;
8.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti SH.M.Mirziyoevning 2018 yil 23
martda «Bankxizmatlari ommabopligini oshirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-
tadbirlar to‘g‘risida»gi qarori
9.
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyevning “2017—2021
yillаrdа O’zbеkistоn Rеspublikаsini rivоjlаntirishning bеshtа ustuvоr
yo’nаlishi bo’yichа Hаrаkаtlаr Strаtеgiyasi to`g`risida”gi Pf 4947-Sonli Farmoni
Toshkent 07.02.2017
10.“Bank
tizimining
moliyaviy
barqarorligini
yanada
oshirish
va
investitsiyaviy faolligini kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi №PQ-1317
sonli Qarori. 06.04.2010 y.
11.Abdullayeva Sh.A. «Pul, kredit va banklar» T. «Moliya» 2020 y.
12.Abdullayeva Sh.A. «Bank ishi» T. «Moliya» 2018 y.
13.Abdullayeva Sh.A. «Bank risklari», T. «Moliya» 2020 y.
14. Abdullayeva Sh.Z. “Bank ishi” o‘quv qo‘llanma T. “Iqtisod-Moliya”
2019.-341b.
15. Abdullayeva Sh.Z., Omonov A.A. “Tijorat banklari kapitali va uni
boshqarish”. O‘quv qo‘llanma./ –T.: “Iqtisod-Moliya” 2016.-120b.
16.Aymuhamuhamedova N.I.Xalqaro bank ishi.-Toshkent,Toshkent,2010.
17.Burxanov A., Ruzmetov Q. “Ilmiy ijodiyot metodologiyasi”. O‘quv
qo‘llanma. T. 2016
18.Mullajonov F. “O‘zbekiston Respublikasi bank tizimi”, T.: 2021 yil
19.Rashidov O.Yu., Toymuhamedov I.R. “Pul, kredit va banklar”. Darslik.
20.R.R.Tojiyev “Xalqaro valyuta va kredit munosabatlari”.T.2019y.
21.R.G.
Olxova.
Bankovskoye
delo.Uchebnoye
posobiye.
M.
KNORUS.2018.
22.V.N.Kursov,G.A.Yakovlev. Buxgalterskiy uchet v kommercheskom
banke. Uchebnoye posobiye.M.INFRA-M.2018g.
23. Qoraliyev T.M.Qodirov E.T.Muhamedjanov K.A. Xorijiy mamlakatlarda
bank ishi. O‘quv qo‘llanma.Toshkent-2012
24.O.Iminov va boshq. Bank ishonchli hamkor.T.Akademiya,2015 y.
25. Karlibayeva R.X. Investitsiyalarni tashkil etish va moliya lashtirish. T.:
Cho’lpon nomidagi nashr., 2011y.
26. A.Nurullayev “Mutaxassislikka kirish” fanidan mustaqil ishlar majmui.
O‘quv qo‘llanma. T.2015
28.S.V.Galitskaya. Dengi kredit i banki. M. EKSMO 2016 g.
29.O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankining me’yoriy hujjatlari:
Qo‘shimcha adabiyotlar va internet saytlari
1.«Bank axborotnomasi 2019 y. yil aprel – dekabr sonlari
2.«Bankovskiy vestnik» 2019 yil yanvar –iyun sonlari
3.«Bozor, pul va kredit» 2017y.\2019 yanvar – dekabr sonlari
Internet saytlari
1. Axborot ta’lim tarmog‘i / http://ziyonet.uz/
2. O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligining ta’lim
portali/ http://edu.uz/
3. Masofaviy ta’lim va kitoblar/ http://e-ilm.uz/
4. Posledniye novosti po razvitiyu IKT v O‘zbekistane// http://uzinfocom.uz/
mf5. Jurnal ekonomicheskoye obozreniye// http://rewiev.uz//
5. O‘zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi /http://mf.uz/
6. O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasi / http://soliq.uz/