BIOETIKA VA DEONTOLOGIYA ASOSLARINI XIRURGIK BEMORLARNI QABUL QILISHDA QO’LLASHNING AHAMIYATI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

5

File size

Fayl hajmi

22,0 KB


BIOETIKA VA DEONTOLOGIYA ASOSLARINI XIRURGIK
BEMORLARNI QABUL QILISHDA QO’LLASHNING AHAMIYATI
Kasalxonada va ambulatoriya sharoitida bolalarni parvarishlash ham tibbiyot
xodimlari (shifokorlar, hamshiralar), ham bemorning yaqinlari tomonidan amalga
oshiriladi.  Tibbiyot  xodimlarining  bemor  bola  va  yaqin  qarindoshlari  bilan
aloqalari  davomiyligi  boshqacha  bo'lishi  mumkin.  Bunday  aloqalar  ba'zan
kasalxonaga yotqizilganidan keyin ko'p hafta yoki oylar (hatto yillar) davom etadi.
Bu holatlar tibbiyot xodimlari o'rtasidagi munosabatlarda, shuningdek sog'liqni
saqlash xodimlari va kasal bolalar,  tibbiyot xodimlari va bolalarning oila a'zolari
o'rtasida axloqiy va deontolojik tamoyillariga amal qilishga sabab bo’ladi.
Tibbiy etika - tibbiyot xodimlarining axloqiy me'yorlari to'plami. "Etika"
so'zi yunoncha "etos" - odat deyiladi. Jamiyatda odamlarning xatti-harakatlari va
munosabatlarini  normalar,  qoidalar  va  urf-odatlar  boshqaradi.  Ularga  asosan
tibbiyot xodimlarining etika va axloqiy tamoyillari belgilanadi: burch, sha'n, qadr-
qimmat, vijdon, baxt-saodat.
Tibbiy  etika  printsiplari  shifokorlarning  kundalik  faoliyatida  kuzatilishi
kerak. Tibbiyot xodimining burchi - bemorga yuqori professional darajada yordam
berish, hech qachon va hech qanday bahona sababli bemorning jismoniy va ruhiy
salomatligiga qarshi qaratilgan faoliyat bilan shug'ullanmasligi kerak.
Tibbiyot etikasiga shunday muammolarni hal qilish kiradiki, unga asosan
nafaqat yashayotgan insonlar hayoti va salomatligi, balki bo’lg’usi avlod hayoti va
salomatligini yaxshilash kiradi. Bular: tinchlik uchun kurash, ommaviy qirg'in
vositalarini yaratish va to'plashga qarshi kurash, atrof-muhitni muhofaza qilish va
boshqalar.
Hamshira burchi bu – avvalo shifokor ko’rsatmasini aniq bajarishdir (holat,
parhez,  inyeksiya,  tana  haroratini  o’lchash,  dori  tarqatish,  va  h.o.).  Agarda
Logotip
BIOETIKA VA DEONTOLOGIYA ASOSLARINI XIRURGIK BEMORLARNI QABUL QILISHDA QO’LLASHNING AHAMIYATI Kasalxonada va ambulatoriya sharoitida bolalarni parvarishlash ham tibbiyot xodimlari (shifokorlar, hamshiralar), ham bemorning yaqinlari tomonidan amalga oshiriladi. Tibbiyot xodimlarining bemor bola va yaqin qarindoshlari bilan aloqalari davomiyligi boshqacha bo'lishi mumkin. Bunday aloqalar ba'zan kasalxonaga yotqizilganidan keyin ko'p hafta yoki oylar (hatto yillar) davom etadi. Bu holatlar tibbiyot xodimlari o'rtasidagi munosabatlarda, shuningdek sog'liqni saqlash xodimlari va kasal bolalar, tibbiyot xodimlari va bolalarning oila a'zolari o'rtasida axloqiy va deontolojik tamoyillariga amal qilishga sabab bo’ladi. Tibbiy etika - tibbiyot xodimlarining axloqiy me'yorlari to'plami. "Etika" so'zi yunoncha "etos" - odat deyiladi. Jamiyatda odamlarning xatti-harakatlari va munosabatlarini normalar, qoidalar va urf-odatlar boshqaradi. Ularga asosan tibbiyot xodimlarining etika va axloqiy tamoyillari belgilanadi: burch, sha'n, qadr- qimmat, vijdon, baxt-saodat. Tibbiy etika printsiplari shifokorlarning kundalik faoliyatida kuzatilishi kerak. Tibbiyot xodimining burchi - bemorga yuqori professional darajada yordam berish, hech qachon va hech qanday bahona sababli bemorning jismoniy va ruhiy salomatligiga qarshi qaratilgan faoliyat bilan shug'ullanmasligi kerak. Tibbiyot etikasiga shunday muammolarni hal qilish kiradiki, unga asosan nafaqat yashayotgan insonlar hayoti va salomatligi, balki bo’lg’usi avlod hayoti va salomatligini yaxshilash kiradi. Bular: tinchlik uchun kurash, ommaviy qirg'in vositalarini yaratish va to'plashga qarshi kurash, atrof-muhitni muhofaza qilish va boshqalar. Hamshira burchi bu – avvalo shifokor ko’rsatmasini aniq bajarishdir (holat, parhez, inyeksiya, tana haroratini o’lchash, dori tarqatish, va h.o.). Agarda
hammshira vrach ko’rsatmalarini rasmiylik uchun emas, balki chin ko’ngildan
bajarganda  bemorlarning  tez  tuzalishi,  dardini  engillashishi  yanada  samarali
bo'ladi.  Bularning  barchasi  intizomni,  professional  ko'nikmalar  va  bilimlarni
doimiy ravishda takomillashtirishni talab qiladi.
Bunday holatda hamshiraning shaxsiyati muhim ahamiyatga ega. Agarda
tibbiyot xodimi malakali bo'lsa, o'z vazifalarini professional bajarsayu, bemorlar
bilan aloqa o'rnata olmasa, uning xatti-harakatlari davolashda kutilgan natijani
bermaydi. Uning e'tiborli, mehribon bo’lishi, samimiy muomalasi, doimo tabassum
ulashishi  burchi  bo’lib  hisoblanadi  va  bolalarning  yangi  muhitga  moslashishi
uchun yordam bo’ladi.
Sha'n va yahshi hislatlar burch tushunchasining ajralmas qismi hisoblanadi,
ya'ni o'z-o'zini anglash, yahshi hislatlarini ifoda etish, obro'sini saqlash, doimiy
ravishda kasbiy mahoratini oshirishga va ish sifatini yahshilashga intilishdir. 
Tibbiy  deontologiya  (yunoncha  “deontos” –  kerak  bo’lgan,  majbur)  -
tibbiyot  xodimlarining  o’z  professional  majburiyatlarini  bajarishdagi  ahloqiy
normalari va tamoyillari to'plamidir. U tibbiy etika bo’limiga kiritilgandir, chunki u
ko'plab  masalalarni  qamrab  oladi.  Deontologiya  tibbiyot  xodimining  ahloqiy
harakatlarini o’rganadi, davolash samaradorligini maksimal oshirishga qaratilgan
harakatlarni o'rganadi, tibbiy faoliyat davomida salbiy omillar va tibbiy xizmatning
to’laqonli  bo’lmasligini  oldini  oladi.  Xalqaro vrachlik deontologiya  kodeksiga
ko’ra shifokorga ikkita strategik talablar qo’yiladi: 1) bilim; 2) insonlarga ijobiy
munosabat.
Tibbiy  xodimlarning o'zaro munosabatlari. Kasalxona  sharoitida  tibbiyot
xodimlari o'rtasidagi munosabatlar alohida ahamiyatga ega. Tibbiy xodimlarning
ahloqiy qoidalarini buzish, ularning kasbiy majburiyatlarini bajarmasligi davolash
jarayonining  samaradorligiga  ta’sir  qiladi.  Bemor  bolalar  yoki  ularning
qarindoshlari oldida har qanday holatda ham tibbiy xodimlar o’zaro o'rtasidagi
munosabatni xal qilishga yol qo'yilmaydi. Odamning mavqeiga e'tibor qaratishimiz
kerak, subordinatsiyani saqlash lozim, ya'ni lavozimi kichik hodim katta lavozimli
xodimga bo’ysunishi: kichik hanshira – post hamshira – muolaja  hamshira -  katta
hamshira - shifokor - bo'lim boshlig'i.
Logotip
hammshira vrach ko’rsatmalarini rasmiylik uchun emas, balki chin ko’ngildan bajarganda bemorlarning tez tuzalishi, dardini engillashishi yanada samarali bo'ladi. Bularning barchasi intizomni, professional ko'nikmalar va bilimlarni doimiy ravishda takomillashtirishni talab qiladi. Bunday holatda hamshiraning shaxsiyati muhim ahamiyatga ega. Agarda tibbiyot xodimi malakali bo'lsa, o'z vazifalarini professional bajarsayu, bemorlar bilan aloqa o'rnata olmasa, uning xatti-harakatlari davolashda kutilgan natijani bermaydi. Uning e'tiborli, mehribon bo’lishi, samimiy muomalasi, doimo tabassum ulashishi burchi bo’lib hisoblanadi va bolalarning yangi muhitga moslashishi uchun yordam bo’ladi. Sha'n va yahshi hislatlar burch tushunchasining ajralmas qismi hisoblanadi, ya'ni o'z-o'zini anglash, yahshi hislatlarini ifoda etish, obro'sini saqlash, doimiy ravishda kasbiy mahoratini oshirishga va ish sifatini yahshilashga intilishdir. Tibbiy deontologiya (yunoncha “deontos” – kerak bo’lgan, majbur) - tibbiyot xodimlarining o’z professional majburiyatlarini bajarishdagi ahloqiy normalari va tamoyillari to'plamidir. U tibbiy etika bo’limiga kiritilgandir, chunki u ko'plab masalalarni qamrab oladi. Deontologiya tibbiyot xodimining ahloqiy harakatlarini o’rganadi, davolash samaradorligini maksimal oshirishga qaratilgan harakatlarni o'rganadi, tibbiy faoliyat davomida salbiy omillar va tibbiy xizmatning to’laqonli bo’lmasligini oldini oladi. Xalqaro vrachlik deontologiya kodeksiga ko’ra shifokorga ikkita strategik talablar qo’yiladi: 1) bilim; 2) insonlarga ijobiy munosabat. Tibbiy xodimlarning o'zaro munosabatlari. Kasalxona sharoitida tibbiyot xodimlari o'rtasidagi munosabatlar alohida ahamiyatga ega. Tibbiy xodimlarning ahloqiy qoidalarini buzish, ularning kasbiy majburiyatlarini bajarmasligi davolash jarayonining samaradorligiga ta’sir qiladi. Bemor bolalar yoki ularning qarindoshlari oldida har qanday holatda ham tibbiy xodimlar o’zaro o'rtasidagi munosabatni xal qilishga yol qo'yilmaydi. Odamning mavqeiga e'tibor qaratishimiz kerak, subordinatsiyani saqlash lozim, ya'ni lavozimi kichik hodim katta lavozimli xodimga bo’ysunishi: kichik hanshira – post hamshira – muolaja hamshira - katta hamshira - shifokor - bo'lim boshlig'i.
Tibbiy  xodimlar  bemor  bolalar oldida  professional  mavzular  bo'yicha
suhbatlar o'tkazmasligi kerak. Ba'zi bemorlar ta’sirchan bo’lishini hisobga olish
kerak,  ular  osonlik  bilan  ta’sirga  beriladi  va  ularda  tez  yatrogeniya,  ya'ni
psixopatiyaga bog'liq kasalliklar rivojlanishi mumkin.
Tibbiy  xodimlarning  ota-onalari  va  bemor  bolaning  qarindoshlari  bilan
o'zaro munosabatlari. Ota-onalar, ayniqsa onalar, aksariyat hollarda kasallikni qiyin
qabul qilishadi. Og’ir kasallangan bemorning onasi psixologik jihatdan travma
oladi va noadekvat munosabat, ya’ni reaktsiya bildirishi mumkin. Shu sababli
tibbiy  xodimlar  istisno  qilmasdan  onaga  alohida  e’tibor  berishlari  zarur.
Kasalxonada  og’ir  kasal  bo'lgan  bolaga  g'amxo'rlik  qiluvchi  onalarga  alohida
e'tibor  berilishi  kerak.  Ayolni  so'z  bilan ishontirish,  nafaqat  dam  olish,  balki
ovqatlanish  uchun  zarur  shart-sharoitlarni  yaratib  berish,  bolaning  to'g'ri
davolanishiga  ishonch  hosil  qilishiga  yordam  berish muhimdir.  Ona  shifokor
tomonidan tayinlangan manipulyatsiya, muolajalarni va h.o.larning ahamiyati va
zarurligini tushunishi kerak. Har qanday yoshdagi bolalarga nisbatan munosabat
teng va yaxshi bo'lishi kerak. Bu qoida kasalxonada qolishning birinchi kunlaridan
kuzatilishi  kerak.  Bolalar  palataga  yotishni  yomon  qabul  qilishadi;  ota-onalar
ketgandan so’ng, tibbiy xodimlarning bolani tinchlantirishi qiyin bo’ladi.
Ko'pgina ota-onalar tibbiy xodimlarga yahshi va ishonch bilan munosabatda
bo'lib, ularning og’ir mehnatlari uchun minnatdor bo’lishadi. Shu bilan birga,
qo'pollik va shafqatsiz xatti-harakatlar bilan shifoxona xodimlarining e'tiborini
bolalarga qaratishga harakat qiluvchi "qiyin" ota-onalar ham mavjud. Bunday ota-
onalarga tibbiy xodimlar ichki va tashqi xotirjamlik bilan javob berishi yomon
xulqli odamlarga ijobiy ta'sir ko'rsatadi.
Tashrif va narsalarni qabul qilish vaqtida hamshiraning bemor ota-onasi va
qarindoshlari bilan suhbatlashishi kata ahamiyatga ega. Ish ko’pligiga qaramasdan
shifokor barcha savollarga xotirjamlik bilan javob berishga vaqt topishi kerak. Ota-
onalar bolaning kasalligini bilishda, davolashning to'g'riligini va jarayonni aniqlab
olishda tibbiyot hamshirasidan bilishda qiyinchilik tug'dirishi mumkin. Bunday
hollarda  qarindoshlari  bilan  suhbatlashish  hamshiraning  vakolatiga  kirmaydi.
Uning kasallikning belgilari va natijasi haqida gapirishga haqqi yo'q. Hamshiralar
Logotip
Tibbiy xodimlar bemor bolalar oldida professional mavzular bo'yicha suhbatlar o'tkazmasligi kerak. Ba'zi bemorlar ta’sirchan bo’lishini hisobga olish kerak, ular osonlik bilan ta’sirga beriladi va ularda tez yatrogeniya, ya'ni psixopatiyaga bog'liq kasalliklar rivojlanishi mumkin. Tibbiy xodimlarning ota-onalari va bemor bolaning qarindoshlari bilan o'zaro munosabatlari. Ota-onalar, ayniqsa onalar, aksariyat hollarda kasallikni qiyin qabul qilishadi. Og’ir kasallangan bemorning onasi psixologik jihatdan travma oladi va noadekvat munosabat, ya’ni reaktsiya bildirishi mumkin. Shu sababli tibbiy xodimlar istisno qilmasdan onaga alohida e’tibor berishlari zarur. Kasalxonada og’ir kasal bo'lgan bolaga g'amxo'rlik qiluvchi onalarga alohida e'tibor berilishi kerak. Ayolni so'z bilan ishontirish, nafaqat dam olish, balki ovqatlanish uchun zarur shart-sharoitlarni yaratib berish, bolaning to'g'ri davolanishiga ishonch hosil qilishiga yordam berish muhimdir. Ona shifokor tomonidan tayinlangan manipulyatsiya, muolajalarni va h.o.larning ahamiyati va zarurligini tushunishi kerak. Har qanday yoshdagi bolalarga nisbatan munosabat teng va yaxshi bo'lishi kerak. Bu qoida kasalxonada qolishning birinchi kunlaridan kuzatilishi kerak. Bolalar palataga yotishni yomon qabul qilishadi; ota-onalar ketgandan so’ng, tibbiy xodimlarning bolani tinchlantirishi qiyin bo’ladi. Ko'pgina ota-onalar tibbiy xodimlarga yahshi va ishonch bilan munosabatda bo'lib, ularning og’ir mehnatlari uchun minnatdor bo’lishadi. Shu bilan birga, qo'pollik va shafqatsiz xatti-harakatlar bilan shifoxona xodimlarining e'tiborini bolalarga qaratishga harakat qiluvchi "qiyin" ota-onalar ham mavjud. Bunday ota- onalarga tibbiy xodimlar ichki va tashqi xotirjamlik bilan javob berishi yomon xulqli odamlarga ijobiy ta'sir ko'rsatadi. Tashrif va narsalarni qabul qilish vaqtida hamshiraning bemor ota-onasi va qarindoshlari bilan suhbatlashishi kata ahamiyatga ega. Ish ko’pligiga qaramasdan shifokor barcha savollarga xotirjamlik bilan javob berishga vaqt topishi kerak. Ota- onalar bolaning kasalligini bilishda, davolashning to'g'riligini va jarayonni aniqlab olishda tibbiyot hamshirasidan bilishda qiyinchilik tug'dirishi mumkin. Bunday hollarda qarindoshlari bilan suhbatlashish hamshiraning vakolatiga kirmaydi. Uning kasallikning belgilari va natijasi haqida gapirishga haqqi yo'q. Hamshiralar