Bioetika va uning vujudga kelishiga olib kelgan holatlar. Universal etika. Bioetikaning xususiyatlari. Bioetikaning tarkibi. Biotibbiy etikaning prinsiplari va qoidalari. Bioetikaning, tibbiy etikaning avvalgi modellardan farqli xususiyatlari.
Yuklangan vaqt
2025-09-06
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
22
Faytl hajmi
64,6 KB
Bioetika va uning vujudga kelishiga olib kelgan holatlar. Universal etika.
Bioetikaning xususiyatlari. Bioetikaning tarkibi. Biotibbiy etikaning
prinsiplari va qoidalari. Bioetikaning, tibbiy etikaning avvalgi modellardan
farqli xususiyatlari. Bioetika ijtimoiy institut sifatida
Ma’lumki, bioetika falsafa va tibbiyotning qo‘shilishi natijasida yuzaga keldi,
mohir vrachga hayot va mamot masalalarini hal qilishda katta muvaffaqiyatlarga
erishish imkonini beradigan amaliy falsafaga (amaliy etikaga) aylandi. Bioetika fan
sohasi
sifatida
sotsiologiya,
psixologiya,
ijtimoiy
psixologiya,
mantiq,
huquqshunoslik, menejment, pedagogika hamda boshqa tibbiy va notibbiy
fanlarning yutuqlarini o‘zida jamladi, amaliy tibbiyotning axloqiy muammolarini,
vrach va patsient munosabatlarining axloqiy jihatlarini o‘z ob’ekti deb oldi.
Mamlakatimizda uzoq vaqt tibbiyot etikasiga asosan tibbiyot xodimi o‘zining
kundalik kasbiy faoliyatida amal qiladigan axloqiy mezonlar majmui deb qarab
kelindi. Ammo hozirda vaziyat o‘zgardi: insonparvarlik (insonga muhabbat, ya’ni
mohiyat e’tibori bilan antropotsentrizm) etikasi o‘rnini biologik etika (borliqni
hurmat qilish, uning betakrorligi va go‘zalligidan hayratlanish, barcha jonzotlarni
qo‘llab-quvvatlash) – bioetika egalladi. Ko‘pgina mualliflar hozir mazkur
tushunchalarni sinonimlar sifatida qo‘llamoqdalar. Rossiyada hatto tushunchalar
gibridi – biotibbiyot etikasi yuzaga keldi (1).
1990 yilda Strasburgda o‘tkazilgan bioetika masalalari bo‘yicha simpozium
bergan ta’rifga ko‘ra, bioetika – tibbiyot va biologiyaning rivojlanishiga qarab
yuzaga keladigan axloqiy, huquqiy va ijtimoiy muammolarni o‘rganuvchi bilim
sohasi. Boshqacha qilib aytganda, bu borliqqa axloqiy munosabat mezonlari
to‘g‘risidagi fan, jamiyat manfaatlarini ilm-fan tajovuzidan himoya qiluvchi institut,
shuningdek tibbiyot sohasidagi axloqiy muammolarni hal qilish metodologiyasidir.
Bioetikaning asosiy maqsadi – insonni uning hayoti va sog‘lig‘iga tibbiyot va
biologiyaning salbiy ta’siridan himoya qilish.
Agar tibbiyot etikasi faqat vrachlarga taalluqli bo‘lsa, bioetika qo‘mitalari
faylasuflar, ekologlar, huquqshunoslar, jamoatchilik vakillari, shahar ma’murlaridan
tuziladi. Tibbiyot etikasi vrachning majburiyatlari haqida so‘z yuritsa, bioetika
patsientlarning huquqlarini himoya qiladi. Tibbiyot etikasi rivojlanishining asosiy
bosqichlarini qisqacha ko‘rib chiqamiz, chunki bioetika haqida biz faqat tibbiyotda
1970 yildan keyin sodir bo‘lgan hodisalar nuqtai nazaridan so‘z yuritishga haqlimiz
(2).
1-bosqich tibbiyotning shakllanishidan boshlandi (asosiy axloqiy qadriyatlar –
masalan, Avestoda YAxshilik va YOvuzlik tushunchalari, aximsa prinsipi va sh.k.ga
tayanildi). Bosqich yunon faylasuflari (Suqrot, Platon, Aristotel) asarlarining,
ayniqsa, «Gippokrat korpusi»ning paydo bo‘lishi bilan yakunlandi.
2-bosqich monoteistik dinlar paydo bo‘lishi bilan boshlandi va ularning
iudaizm, buddizm, xristianlik va islomda shakllanishi doirasida rivojlandi.
Uyg‘onish davrida Markaziy Osiyoda yashagan va islom diniga e’tiqod qilgan
tibbiyotchi-olimlarning asarlari: Al-Ruhaviyning «Tabibning amaliy odobi», Ibn-
Abu Useybiyning «Tibbiyot amri», Ibn Sinoning «Tib qonunlari» va «Firuznoma»
asarlari tibbiyot etikasi tarixida sezilarli iz qoldirdi. Arab tilida yozilgan mazkur
asarlar musulmon dunyosidan tashqarida ham e’tirof etildi, lotin tiliga va Evropa
tillariga tarjima qilindi.
3-bosqich – X-XII asrlarda va keyingi asrlarda vrachlar uyushmalarining
tashkil topishi. XII asrda o‘zining ravnaq bosqichiga etgan Salernodagi dunyoviy
tibbiyot maktabi tibbiyot sohasidagi asarlarni arab tilidan lotinchaga o‘girish bilan
shug‘ullanar edi. Tibbiyot etikasi rivojlanishining mazkur bosqichiga T.P. Persival
asarlari («Tibbiyot etikasi», 1803 yil) yakun yasadi. «YAxshilik qil» prinsipi
muhokama qilindi.
4-bosqich – «deontologiya bosqichi». Ingliz faylasufi va huquqshunosi I.
Bentam o‘zining «Deontologiya yoki axloq to‘g‘risidagi fan» kitobida (1834 yil) har
qanday kasb uchun deontologiyaning zarurligini utilitarizm nuqtai nazaridan
tasdiqladi. Foyda keltirish, burch prinsiplari muhokama qilindi.
5-bosqich 1948 yilda Jahon tibbiyot uyushmasining Jenevada bo‘lib o‘tgan 2-
sessiyasida deklaratsiya (XX asr Gippokrat qasamyodi) va Tibbiyot etikasi xalqaro
kodeksi (1949 yil)ning qabul qilinishidan boshlandi. Mazkur bosqichda vrachning
ijtimoiy roli juda ortdi, tibbiyot xodimlarini axloqiy tartibga solish esa yangi
pog‘onaga ko‘tarildi va xalqaro bitimlar tuzish orqali mustahkamlandi. 1970 yilda
V.
Potter
«bioetika»
atamasini
ilmiy
muomalaga
kiritildi
(«Perspectivesinbiologyandmedicine»dagi «Bioetika, yashash haqidagi fan»
maqolasida).
Tibbiyot etikasining prinsiplari va modellari
Tibbiyot etikasi – amaliy etikaning eng rivojlangan turlaridan biri mingyilliklar
mobaynida vrachlar bilan azob-uqubatlar chekkan, alohida g‘amxo‘rlik va diqqat-
e’tiborga, ba’zan – nafaqat davoga, balki hayotini saqlab qolishga ham muhtoj
bo‘lgan bemorlar o‘rtasida yuzaga keluvchi murakkab munosabatlarni tartibga
solishga ham harakat qilib keldi.
Tibbiyot etikasining asoschilaridan biri – buyuk Gippokrat vrach xulq-
atvorining asosiy prinsiplarini «Gippokrat qasamyodi»da ta’riflab berdi. Vrach-
patsient munosabatlari hamisha murakkab xususiyatga ega bo‘lgan, zotan, vrach
bilim va hokimiyatga ega bo‘ladi, bemor esa unga o‘zining eng aziz narsasini (o‘z
hayotini) ishonib topshiradi. SHuning uchun ham mazkur munosabatlar axloq va
huquq bilan qat’iy tartibga solinishi kerak. Tibbiyot etikasi – vrach faoliyatiga ta’sir
ko‘rsatishi lozim bo‘lgan o‘zaro aloqador shaxsiy va ijtimoiy prinsiplar majmui.
Paternalizm – tibbiyot etikasining dastlabki modellaridan biri. Bu shunday bir
munosabatlar modeliki, unda vrach bemorga nisbatan nafaqat mehribon ota, balki
podsho va xudo sifatida ham ishtirok etadi, zero, insonning hayoti, sog‘lig‘i,
erkinligi va baxti uning qo‘lida bo‘ladi. Professional tibbiyot etikasining mazmuni
«foyda keltirish», «ziyon etkazmaslik», «bemorning ishonchini qozonish» singari
prinsiplar bilan belgilanadi, ya’ni vrach faoliyatini tartibga solishga yo‘naltirilgan
va «tibbiy deontologiya» deb ataladi.
Tibbiyot – yuksak darajada professionalizmni talab etuvchi va etika
prinsiplarining izchil tizimini nazarda tutuvchi soha. SHaxsiy darajada tibbiyot
etikasi vrachning kasbiy erkinligini va muruvvatini o‘z ichiga oladi. Kasbiy erkinlik
– davolash kursini boshqa shaxslarning aralashuvisiz belgilash huquqi. U
patsientning o‘z sog‘lig‘i haqida axborot olish huquqi bilan cheklanadi.
Muruvvat ko‘rsatish – «Gippokrat qasamyodi»ning eng mashhur qoidasi –
zarur holda boshqalarga yordam ko‘rsatish vrachning kasbiy majburiyati ekanligini
nazarda tutadi. Tibbiyot etikasi doirasida muruvvat ko‘rsatish va bundan buyon
ziyon etishining oldini olish (masalan, og‘riqni qoldirish zaruriyati) o‘rtasida
muvozanatga erishish talab etiladi. YAxshilik prinsipi bilan ziyon etishining oldini
olish o‘rtasidagi mazkur axloqiy munosabatga ba’zan hayotning muqaddasligi bilan
hayot sifatining qarama-qarshiligi deb ham qaraladi.
Ijtimoiy darajada tibbiyot etikasi tibbiy resurslarni taqsimlash, ulardan
foydalanish imkoniyati va ijtimoiy adolat muammolari haqida so‘z yuritiladi.
Tibbiyotdan foydalanish imkoniyati deganda har bir patsientning tibbiy yordam
olish huquqi, tibbiy xizmatlarga haq to‘lash imkoniyati tushuniladi. Mazkur
majburiyatni jamiyat o‘z zimmasiga olishi lozimligi nazarda tutiladi.
Adolat – patsientning soxtalik va favoritchilikdan xoli tibbiy yordam olish
huquqi. Har bir inson o‘z sog‘lig‘ini saqlash abstrakt huquqiga ega ekanligiga
qaramay, real amaliyotda tibbiyot xodimlarining o‘z kasbiga sovuqqonligi,
layoqatsizligi va savodsizligi tufayli fojialar va ziddiyatlar yuzaga keladi.
Vrach – patsient munosabatlari zamirida tengsizlk yotadi: vrachning bilimlari
unga patsient uchun alohida qimmatli bo‘lgan sohada patsient ustidan hokimiyatga
ega bo‘lish imkoniyatini beradi. Patsient esa vrach oldida jismoniy va emotsional
jihatdan yalang‘och holatda bo‘ladi. Bemor yordamga umid qiladi, u shu jumladan
noaniqlik va tavakkal bilan bog‘liqo‘ta tobe holatda bo‘ladi. Axloq va huquqning
vazifasi vrachga ma’lum majburiyatlar yuklash va patsientni ma’lum huquqlar bilan
himoya qilish orqali yuqorida zikr etilgan tengsizlikni bartaraf etishdan iborat.
Hozirda tibbiyot etikasi xalqaro prinsiplari mavjud. Ular shu jumladan qiynoqlardan
va inson qadr-qimmatini kamsitishning boshqa shakllaridan himoya qilish
to‘g‘risidagi Deklaratsiyada (BMT Assambleyasi 1982 yilda qabul qilgan) bayon
etilgan. Tibbiyot etikasining mahbuslarni qiynoqlardan va inson qadr-qimmatini
kamsituvchi munosabat va jazo turlaridan himoya qilishda vrachlarning roliga
taalluqli asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:
1) Sog‘liqni saqlash xodimlari mahbuslarning jismoniy va ruhiy sog‘lig‘ini
qo‘riqlashlari, mahbus bo‘lmagan shaxslarni qanday davolasalar, mahbuslarni ham
shunday sifatli davolash bilan ta’minlashlari shartyu
2) Vrachlar, agarda ular qiynoqlarda yoki boshqa munosabat va jazoning
shafqatsiz turlarida ishtirok etsalar yoki ishtirokchilik qilsalar, jinoyat sodir etadilar.
3) Sog‘liqni saqlash xodimlari yoki vrachlar, agarda ular:
o‘z bilim va tajribasidan mahbuslarni ularning sog‘lig‘iga ta’sir ko‘rsatishi
mumkin bo‘lgan tarzda so‘roqqilishga ko‘maklashish uchun foydalansalar;
mahbuslarning sog‘lig‘i ularga nisbatan munosabat yoki jazoning mahbuslar
jismoniy yoki ruhiy sog‘lig‘iga salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan har qanday
shakllarini qo‘llash imkonini berishi to‘g‘risida shohidlik bersalar, jinoyat sodir
etadilar.
4) Tiydirish yo‘sinidagi har qanday harakatlarda vrachning ishtirok etishi
tibbiyot etikasiga zid hisoblanadi, basharti buni mahbusning sog‘lig‘i va
xavfsizligini saqlash zaruriyati taqozo etgan bo‘lmasa.
5) YUqorida bayon etilgan prinsiplardan hech qanday asoslarga ko‘ra, shu
jumladan favqulodda holatda ham chekinish mumkin emas.
Xullas, tibbiyot etikasida asosiy prinsiplar vrach majburiyatlarida o‘z
ifodasini topadi. Tibbiy deontologiyada vrachning bemor oldidagi, boshqa
vrachlar oldidagi, bemorning qarindosh-urug‘lari va yaqinlari oldidagi o‘z
majburiyatlarini ado etishiga asosiy e’tibor beriladi. Bu majburiyatlar jumlasiga
quyidagilar kiradi:
a) barcha muhtojlarga malakali yordam ko‘rsatish; b) yordam ko‘rsatishda
insonning qadr-qimmatini e’zozlash va hamdardlik qilish; v) vrach sirini saqlash;
paternalizm prinsipidan kelib chiqib mustaqil qarorlar qabul qilish; g) ziyon
etkazmaslik; d) o‘z hamkasblariga vijdonan munosabatda bo‘lish, bemorlarni
aldaydigan, qallob vrachlarni fosh qilish; e) o‘z bilimlarini oshirib borish; j)
odamlarda (mahbuslarda) tajriba o‘tkazmaslik; z) boshqa odamlarni qanday
davolasa, mahbuslarga ham shunday sifatli tibbiy xizmat ko‘rsatishni ta’minlash; i)
qiynoqlarda yoki boshqa shafqatsiz va inson qadr-qimmatini kamsituvchi
tadbirlarda faol yoki passiv ishtirok etmaslik; k) mahbuslar yoki ushlanganlarga
nisbatan tiydirish yo‘sinidagi harakatlarda ishtirok etmaslik.
Bioetikaning asosiy prinsiplari (tibbiyot etikasidagi singari) vrach
majburiyatlarida emas, balki patsient huquqlarini ta’riflashda o‘z ifodasini topadi:
1. YOzma tarzda, tushunarli qilib bayon etilgan axborot olish huquqi. Patsient
tavakkal haqida axborotga ega bo‘lishi kerak. Mazkur prinsip vrach siridan
farqqiladi, chunki patsientning xabardorligini nazarda tutadi.
2. Bemor o‘z taqdiri haqida qaror qabul qilish, qaror qabul qilishda ishtirok
etish huquqiga ega.
3. Tibbiyot etikasining asosiy prinsipi bo‘lgan paternalizm o‘rnini inson qadr-
qimmatini va bemorning erkin tanlash huquqini e’zozlashga asoslangan shaxs
erkinligi prinsipi egallaydi.
4.
Bioetikaning
bosh
prinsipi:
xabardorlikka
asoslangan
rozilik
(informedconsent).
5. Rahmdillik.
Xabardorlikka asoslangan rozilik bemorning holatini unga tushunarli tarzda
aytishni va bo‘lg‘usi davolash yuzasidan qaror qabul qilishda uning ishtirok etishini
nazarda tutadi. Bu prinsip tibbiyot etikasining vrach sirini saqlashga chaqiruvchi
prinsipidan farqqiladi. Bioetika, yangi yo‘nalish sifatida, bugungi kunda insonga
tahdid solayotgan quyidagi xavf-xatarlar bilan to‘qnash keldi: totalitarizm va
zo‘ravonlikning yangi shakllari (odamlar ustida tajriba o‘tkazish, inson a’zolarini
manipulyasiya qilish), odamlar seleksiyasi, nasl qoldirish tabiiy qobiliyatining
yo‘qolishi, oila inqirozi, erkaklar va ayollar fundamental oppozitsiyasining buzilishi,
butun tiriklikka xavf solayotgan yangi biologik mavjudotlar (monstrlar)ning paydo
bo‘lishi, mikroorganizmlar ustida tajribalar o‘tkazish bilan bog‘liq yangi
kasalliklarning paydo bo‘lishi, tibbiyotga tijoratning kirib kelishi natijasida odamlar
o‘rtasidagi munosabatlarning beqarorlashishi.
Bioetika vujudga kelishining shart-sharoitlari: tibbiyotga tijoratning kirib
kelishiga qarshi, patsientlarning haq-huquqlariga rioya etish, shuningdek tibbiyot
xodimlarining manfaatlarini ta’minlash uchun qattiq kurash olib borish, sug‘urta
tibbiyotini joriy etish, qonun hujjatlari, ruhoniylar va boshqa diniy muassasa va
tashkilotlar, turli mamlakatlarda yaratilgan axloq kodekslari. Zamonaviy tibbiyot
yutuqlaridan nomaqbul maqsadlarda foydalanishga bo‘lgan barcha urinishlarga,
bakteriologik, kimyoviy va yadro qurollaridan foydalanishga to‘sqinlik qiladigan
bioetika xalqaro qo‘mitalari tashkil etish zaruriyati.
Bioetika prinsiplarini bayon etishga kirishar ekanmiz, quyidagi holatga
e’tiborni qaratishni istar edik. Ma’lumki, mavjud etika nazariyalari juda rang-
barangdir. Binobarin, barchani to‘la qoniqtiradigan prinsip yoki prinsiplar majmuini
topish mumkin emas. SHuning uchun ham biz bu erda o‘z oldimizga bunday
maqsadni qo‘ymadik. Bioetika bo‘yicha mavjud adabiyotlarda mazkur muammoni
muayyan prinsiplarni asosiy prinsiplar deb olish nuqtai nazaridan hamda mazkur
prinsiplarning o‘zaro munosabatlari nuqtai nazaridan hal qilishning juda ko‘p
variantlari taklif etiladi. (3)
«Ziyon etkazma» prinsipi
Bu tibbiyot etikasining eng qadimgi prinsipi. Uning lotincha ta’rifi
quyidagicha: primumnonnocere. Uni o‘zbekchaga «eng avvalo – ziyon etkazma»
deb o‘girish mumkin. Bu erda «eng avvalo» so‘zlarini mazkur prinsip vrach
faoliyatining eng muhim prinsipi hisoblanadi, deb talqin qilish ham mumkin. Ba’zan
«ziyon etkazma» prinsipida Gippokrat vrachlar etikasining mohiyatini ko‘radilar.
Vaholanki, uning asarlarida bunday fikr mavjud emas. Gippokrat qasamyodida,
jumladan, shunday deyiladi: «Men o‘z kuchim va bilimimga qarab bemorlarga foyda
keltirishga harakat qilaman, ularga har qanday ziyon etkazish va noxolis
munosabatda bo‘lishdan o‘zimni tiyaman». Ammo, butun qasamyod nuqtai
nazaridan olib qaraganda, mazkur so‘zlarni uning mohiyatini ifoda etuvchi so‘zlar
deb aytish qiyin, chunki qasamyodda bayon etish izchilligiga ko‘ra ham, ma’nosiga
ko‘ra ham birinchi o‘ringa kasbni egallayotgan shaxsning o‘z ustozi oldidagi
burchlari qo‘yilgan.
Mazkur prinsip munosabati bilan tug‘iluvchi birinchi savol: bioetika sohasiga,
avvalambor, vrach faoliyatiga, uning bemorlar bilan o‘zaro munosabatlariga
tatbiqan, ziyon deganda aynan nima tushunilishini qanday aniqlash mumkin? Bu
ma’noda, vaziyatga vrach nuqtai nazaridan qaraganda, ziyonning quyidagi
shakllarini farqlash mumkin:
- harakatsizlik, yordamga muhtoj odamga yordam ko‘rsatmaslik orqasida
etkazilgan ziyon;
- vijdonsizlik, noxolislik yoki yomon niyat orqasida etkazilgan ziyon;
- noto‘g‘ri, puxta o‘ylanmagan yoki malakasiz harakatlar bilan etkazilgan
ziyon;
- ayni vaziyatda ob’ektiv zarur bo‘lgan harakatlar bilan etkazilgan ziyon.
Ziyonning yuqorida zikr etilgan har bir turi, tabiiyki, har xil baholanadi.
Ularning birinchisi – yordam ko‘rsatmaslik orqasida etkazilgan ziyon masalasiga
kelsak, bu erda biz ayrim hollarda huquqbuzarlik, ya’ni qonunda yoki boshqa
normativ hujjatda belgilangan majburiyatni bajarmaslik bilan to‘qnash kelamiz.
SHuning uchun ham bunday vaziyatlarda muammo axloqiy ahamiyatdan ham ko‘ra
ko‘proq yuridik yoki ma’muriy ahamiyat kasb etadi.
Aytaylik, navbatchilikda bo‘lgan vrach bemorga nisbatan amalga oshirishi
lozim bo‘lgan harakatlarni bajarmagan. Bu holda u, birinchidan, majburiyatlarini
bajarmaganligi uchun, ikkinchidan esa, uning mazkur harakatsizligi keltirib
chiqargan oqibatlarga qarab javobgar bo‘ladi. (Birinchi javobgarlik deontologik,
ikkinchsi esa - utilitaristik xususiyatga ega bo‘ladi.) Bunda birinchi holat bo‘yicha
javobgarlik muqarrar bo‘lsa, ikkinchi holat bo‘yicha u ma’lum darajada
engillashtirilishi mumkin – masalan, vrach yanada og‘ir holatda bo‘lgan boshqa
bemorga yordam ko‘rsatish uchun vaqt va kuch sarflashiga to‘g‘ri kelgan bo‘lsa.
SHunga qaramay, yordam ko‘rsatilmagan bemor yoki uning qarindoshlari vrachga
da’vo bilan hatto sudga ham murojaat etishlari mumkin. Agar vrach o‘z xizmat
majburiyatlarini ado etmayotgan paytda yuqorida zikr etilgan harakatlarni
bajarmagan bo‘lsa, boshqa gap. Badiiy asarlarda, kinoda ba’zan shunday syujetga
duch kelish mumkin: poezdda yoki samolyotda favqulodda tibbiy yordam ko‘rsatish
zaruriyati tug‘iladi va ekipaj yo‘lovchilarga taxminan shunday so‘zlar bilan
murojaat etadi: «Orangizda vrach bo‘lsa, yordam ko‘rsatishini so‘raymiz». Bunday
vaziyatda yo‘lovchilar orasida bo‘lgan vrach yordam ko‘rsatishdan o‘zini tiyishi
mumkin. Bu holda, hatto atrofdagilar uning kasbi haqida qay tarzdadir xabar topgan
taqdirda ham, uni jinoiy javobgarlikka tortish juda qiyin bo‘ladi (masalan,
AQSHqonunlariga binoan xususiy amaliyot bilan shug‘ullanadigan vrach bunday
holda umuman yuridik javobgarlikka tortilmaydi). Ammo axloqiy jihatdan bunday
harakatsizlik qoralanadi. Masalan, AQSH vrachlarining kasaba uyushmasi bunday
qilmishni sodir etgan shaxsni tibbiy amaliyot bilan shug‘ullanish huquqini beradigan
litsenziyadan mahrum qilishi mumkin.
Ziyonning ikkinchi turi – vijdonsizlik (ya’ni o‘z majburiyatlarini muvofiq
tarzda bajarmaslik), noxolislik yoki yomon niyat orqasida etkazilgan ziyon ham,
axloqiy jihatdan qoralashga loyiq bo‘lsa-da, ko‘proq ma’muriy-yuridik javobgarlik
ob’ekti hisoblanadi.
Ziyonning navbatdagi turi – vrachning etarli malakaga ega emasligi, o‘z
majburiyatlarini sifatli bajarishga layoqatsizligi orqasida etkazilgan ziyon ham
axloqiy tahlil nuqtai nazaridan jiddiy qiyinchilik tug‘dirmaydi. Bu o‘rinda vrach
malakasi tushunchasi nafaqat sof texnikaviy, balki axloqiy mazmunga ham ega
ekanligini qayd etib o‘tish lozim. Vrach kasbini egallagan, ammo vrach odatda
bajaradigan vazifalarni uddalay olmaydigan shaxs, tabiiyki, axloqiy jihatdan
qoralashga loyiq. Bu erda ko‘p narsa «odatda» so‘zi qanday tushunilishiga bog‘liq:
oddiy, «o‘rtacha» vrach haqida so‘z yuritilayotgan bo‘lsa – bir gap, yuqori malakali
mutaxassis haqida so‘z yuritilayotgan bo‘lsa – butunlay boshqa gap. Tabiiyki,
yuqori malakali vrachga nafaqat kasbiy, balki axloqiy nuqtai nazardan ham nisbatan
katta talablar qo‘yiladi.
Nihoyat, vrach bemorga etkazishi mumkin bo‘lgan ziyonning to‘rtinchi turi –
ob’ektiv zarur bo‘lgan ziyon. Bir qarashda bunday ziyon haqida qo‘yilgan savolning
o‘zi ajablanarli bo‘lib tuyulishi mumkin: bu qanday bo‘ldi, axir bemor vrachga
ma’lum naf ko‘rish, masalan, og‘riqdan xalos bo‘lish umidida murojaat etadi-ku?
Ammo masalani diqqat bilan ko‘rib chiqadigan bo‘lsak, vrachga deyarli har bir
murojaat zamirida bemorga muayyan darajada ziyon etishi ehtimoli yashirinligining
guvohi bo‘lamiz. Vaziyatga bu tomondan – bemor tomonidan qaraydigan bo‘lsak,
ziyonning rang-barang turlarini ko‘rishimiz mumkin.
Avvalambor, vrach huzuriga tashrifning o‘zi ma’lum vaqt sarflashni (hozirda
ba’zan pul sarflashni) ham taqozo etadi. Vaholanki, patsient bu vaqtni boshqa, o‘zi
uchun ko‘proq ma’qul bo‘lgan yumushga sarflashi mumkin edi. YOki bo‘lmasa u
vrach huzuriga tashrif buyurish oqibatida qandaydir muhim ishlarni bajara olmaydi.
Bordiyu vrach unga ma’lum rejim tayinlagan bo‘lsa, bu erda ziyon patsientning
imkoniyatlari, uning erkinligini ma’lum darajada, ba’zan jiddiy cheklashda
namoyon bo‘ldi. Bemor kasalxonaga yotqizilgan taqdirda imkoniyatlarni cheklash
bilan bog‘liq mazkur ziyon o‘ta jiddiy ahamiyat kasb etadi.
Ziyonning yana bir shakli bemorga uning holati haqida axborot berish va
kasallikni prognoz qilish bilan bog‘liq. Bu holda ziyon axborotni yashirish, bemorni
aldash yoki unga to‘g‘ri axborot berish bilan bog‘liq bo‘lishi mumkin. Bir tomondan
olib qaraganda, biror kishini aldar ekanmiz, biz bu bilan unga o‘z-o‘zidan ziyon
etkazamiz, chunki uning qadr-qimmatini kamsitamiz. Boshqa tomondan olib
qaraydigan bo‘lsa, bemorga uning sog‘lig‘i haqida to‘g‘ri, ammo uni sarosimaga
solib qo‘yishi mumkin bo‘lgan axborot berish orqali ham ziyon etkazish mumkin.
Bundan tashqari, bemorga ziyon vrach yoki davolash muassasasining boshqa
xodimi mazkur bemor haqida tibbiy axborotni uchinchi shaxslarga taqdim etishi
(vrach sirini saqlash qoidasini buzishi) natijasida etkazilishi ham mumkin. Umuman
olganda, mazkur axborotni oshkor etish vrach sirini saqlashni nazarda tutadigan
qonunga zid hisoblanadi va bunday hollarda biz mazkur ziyon etishi muqarrar deb
ayta olmaymiz. Ammo qonun bunday axborotni oshkor etishga yo‘l qo‘yadigan yoki
hatto oshkor etishni (faqat qat’iy belgilangan shaxslarga!) talab qiladigan hollarda
ham bemorga ziyon etkazilishi mumkin. Bu holda boshqa odamlarga ziyon etishi
(masalan, ularga kasal yuqishi) xavfining oldi olinganligiga qaramay, bemorning
o‘ziga ziyon etishi muqarrar bo‘lib qoladi. Bemorni aldash bilan bog‘liqholda
bo‘lgani singari, bu holda ham unga jismoniy emas, balki ma’naviy ziyon etkaziladi.
Vrach bilan patsient munosabatlari haqida so‘z yuritganda ziyonning yuqorida zikr
etilgan ikkala toifasini ham e’tiborga olish lozim.
Vrach tayinlagan davolash usuli og‘riqli protseduralarni o‘z ichiga olishi
mumkin – demak, vrach (tabiiyki, yaxshi niyatda – kasalni davolash uchun) bemorga
jismoniy og‘riqlar etkazadi. Ma’lum vaziyatlarda esa vrach bemorga bundan ham
jiddiyroq ziyon, masalan, shikast etkazishga majbur bo‘ladi va bemor buning
natijasida nogiron bo‘lib qoladi.
Nihoyat, bemor kuchli og‘riqlar bilan kechadigan bedavo dardga chalingan
bo‘lishi va u tez, og‘riqsiz o‘limni bunday azob-uqubatlarning davom etishidan
afzalroq ko‘rishi mumkin.
Vrach bemorga etkazishi mumkin bo‘lgan ziyonning ayrim shakllari shunday
tasniflanadi. O‘z-o‘zidan ayonki, «eng avvalo, ziyon etkazma» prinsipini tom
ma’noda, ya’ni har qanday ziyon etkazishdan qochish ma’nosida tushunadigan
bo‘lsa, vrach bemorning holatiga har qanday aralashishdan o‘zini tiyishi lozim
bo‘lar edi. Tabiiyki, mazkur prinsip bunday ma’noga ega emas.
Ba’zan vrach etkazadigan ziyon faqat bemorning o‘zigagina tegishli
bo‘lmasligi mumkin. Masalan, homilador ayolning hayotiga xavf tug‘ilgan taqdirda,
homila tushirish, ya’ni beayb insonga ziyon etkazish zaruriyati tug‘ilishi mumkin.
YOki boshqa misol: bir bemorning hayotini quvvatlovchi davolash natijasida
tegishli resurslar taqchilligi tufayli o‘z hayotini saqlab qolishga qodir apparaturadan
foydalana olmagan boshqa bemorlarga ziyon etishi mumkin. Bunday vaziyatlarda
«ziyon etkazma» prinsipi amal qilsa-da, ammo u puxta o‘ylangan, ma’naviy jihatdan
asoslangan tanlash uchun etarli bo‘lmaydi.
Xullas, «ziyon etkazma» prinsipini shu ma’noda tushunish kerakki, vrach faqat
ob’ektiv tarzda muqarrar va mumkin qadar kam ziyon etkazishga haqli, vrach
faoliyatida axloqiy tanlashni taqozo etuvchi holatlar kam uchraydigan holatlar emas,
aksincha, ular vrach kundalik faoliyatining ajralmas tarkibiy qismidir.
Nihoyat, vrach o‘z harakatlari bilan bemorga atayin yoki beixtiyor ziyon
etkazishi mumkin. Harakatsizlik orqasida ziyon etkazish, qasddan ziyon etkazish va
ob’ektiv muqarrar ziyon etkazish holatlarida atayin etkazilgan ziyon haqida so‘z
yuritiladi. Bunday zararni oldindan ko‘ra bilish va uning ko‘lamiga baho berish
mumkin. Ammo odamlar, shu jumladan vrachlar ko‘pincha o‘z harakatlari bilan
beixtiyor ziyon etkazadilar. Mazkur ziyonning ham ikki varianti mavjud: oqibatlari
haqida o‘ylashni istamaslik orqasida ziyon etkazish; nazorat qilib bo‘lmaydigan
tashqi holatlar ta’sirida ziyon etkazish.
«YAxshilik qil» prinsipi
Mazkur prinsip oldingi prinsipni kengaytiradi va davom ettiradi. Bioetika
sohasidagi ayrim mutaxassislar bu ikki prinsipni hatto birlashtirib ham ko‘rsatadilar.
Ammo mazkur prinsiplar o‘rtasida ularni alohida ko‘rib chiqishni (ayniqsa,
bioetikaga tatbiqan) asoslaydigan jiddiy farqlar ham mavjud. «Ziyon etkazma»
prinsipi tibbiyotdan tashqarida ham mashhur. Garchi biz uni tibbiyot amaliyotidan
olingan misollarda ko‘rib chiqqan bo‘lsak-da, ba’zan odamlar o‘rtasidagi barcha
axloqiy munosabatlarda uni asosli ravishda minimal zarur bo‘lgan, ya’ni asosiy talab
deb hisoblaydilar. Agar men vrach sifatida emas, balki oddiy odam sifatida o‘z
qilmishim boshqa odamga ziyon etkazishi mumkinligidan cho‘chisam, bunday
harakatlardan o‘zimni tiyganim ma’qul. «YAxshilik qil» prinsipi esa taqiq emas,
balki ma’lum ijobiy harakatlarni taqozo etuvchi qoidadir. Uning ma’nosi ba’zan
mehr-muruvvat, xayriya, rahmdillik so‘zlari yordamida ifodalanadi. Mazkur
harakatlar birinchi navbatda oqilona mushohada yuritishni emas, balki hamdardlik,
mehr-shafqat singari his-tuyg‘ularni taqozo etadi. Kuchsizlik, og‘riq va azob-
uqubat, afsuski, muvaqqat, tarixning ma’lum bosqichlariga xos bo‘lgan tushunchalar
emas, balki inson hayotining doimiy yo‘ldoshlaridir. «YAxshilik qil» prinsipi
nafaqat ziyon etkazmaslik, balki uning oldini olish va (yoki) uning oqibatlarini
bartaraf etish uchun faol harakat qilish zarurligiga e’tiborni qaratadi. Bunda faqat
vrach ixtiyoriy yoki beixtiyoriy tarzda etkazgan zarargina emas, balki vrach oldini
olish yoki oqibatlarini bartaraf etishga qodir bo‘lgan har qanday ziyon nazarda
tutiladi.
«YAxshilik qil» prinsipini tushunish va asoslashda ma’lum muammolar
mavjud. Masalan, u o‘zini o‘zi qurbon keltirish va ashaddiy altruizm ma’nosida
talqin qilinishi mumkin. Aytaylik, kimdir mazkur prinsipga amal qilib, o‘z
buyragini, hatto ikkala buyragini ham boshqa, mutlaqo notanish odamga ko‘chirib
o‘tkazishni taklif qilishga, boshqacha qilib aytganda, o‘z hayotini baxshida etishga
o‘zini burchli deb topdi. O‘z-o‘zidan ayonki, insondan o‘zini bunday qurbon
keltirishni talab qilishni aqldan deb bo‘lmaydi. SHuning uchun ham «yaxshilik qil»
prinsipi ba’zan axloqiy majburiyat sifatida emas, balki axloqiy ideal sifatida
tushuniladi – unga rioya etish ma’qul ish bo‘lsa-da, boshqa birovga yaxshilik
qilishdan bosh tortgan shaxsni axloqsiz deb aytish va qoralash noto‘g‘ri. Xullas,
mazkur prinsipni asoslash yaxshilik qilish majburiyati mavjudmi, agar mavjud
bo‘lsa, u haqda qanday hollarda so‘z yuritish mumkin, degan murakkab masalaga
borib taqaladi. Masalan, biz suzishni yaxshi bilmaydigan odamdan qirg‘oq yaqinida
cho‘kayotgan odamni qutqarishni talab qila olamizmi? Boshqa tomondan, suzishni
yaxshi bilmaydigan odam cho‘kayotgan odamga qutqarish chambaragini uzatish
uchun atigi ikki-uch metr joydan suzib o‘tishi kerak bo‘lsa, u bunday qilishga
ma’naviy jihatdan burchli emas, deb hisoblash mumkinmi?
YAxshilish qilish majburiyati etikaning turli nazariyalarida har xil asoslanadi.
Utilitaristlar uni foyda keltirish prinsipining bevosita oqibati deb hisoblaydilar:
boshqalarga yaxshilik qilib biz dunyoda ezgu ishlar sonini ko‘paytiramiz. Kantning
deontologik etikasida yaxshilik qilish «agar sen boshqalarga yaxshilik qilish
umumiy qoidaga aylanishini va boshqalar senga yaxshilik qilishini istasang, o‘zing
ham boshqalarga yaxshilik qil», degan qat’iy qoidadan kelib chiqadigan talab
hisoblanadi. D. YUm boshqalarga yaxshilik qilish zaruriyatini ijtimoiy
munosabatlar tabiati bilan asoslaydi: jamiyatda yashar ekanman, men boshqalar
qilayotgan ishlardan naf ko‘raman, binobarin, men ham ularning manfaatlarida
harakat qilishim shart. (3)
YUqorida biz «yaxshilik qil» prinsipini ishtirok etuvchi ikkala tomon hech
qanday maxsus munosabatlar bilan o‘zaro bog‘lanmagan vaziyatlarga tatbiqan
ko‘rib chiqdik. Ammo bunday munosabatlar mavjud bo‘lgan hollarda yaxshilik
qilish majburiyati jiddiy salmoq kasb etadi. Aytaylik, biror odamga uning qarindoshi
bo‘lmagan bemorga ko‘chirib o‘tkazish uchun o‘z buyragini berish taklif
qilinayotgan bo‘lsa, bunday jonbozlik ko‘rsatish mazkur odamning majburiyati deb
aytish mumkin emas (bizning qonunchiligimiz bunday donorlikni taqiqlaydi). Agar
ota yoki ona o‘z farzandiga buyragini berayotgan bo‘lsa, mehr-muruvvat
ko‘rsatishning mazkur shaklini ko‘proq darajada majburiy deb topish mumkin. Ayni
holda munosabatlar shu ma’noda maxsus hisoblanadiki, ota yoki ona bo‘lish ancha
jiddiy majburiyatlar yuklaydigan ma’lum ijtimoiy vazifani bajarish demakdir.
Maxsus munosabatlarning yana bir turi – ma’lum bitim, shartnoma yoki
kontrakt bilan belgilanadigan (ammo doim ham hujjat shaklida qayd
etilavermaydigan) munosabatlar. Mazkur bitim, shartnoma yoki kontrakt bilan
ishtirokchi tomonlarning manfaatlarini ta’minlashga yo‘naltirilgan harakatlar
belgilanishi mumkin.
Xizmatlar ko‘rsatuvchi professional bilan mijoz, patsient yoki mazkur
xizmatlardan foydalanuvchi shaxs o‘rtasidagi munosabatlarni ham maxsus
munosabatlarning turlaridan biri sifatida e’tirof etish mumkin. Professional – bu,
aytaylik, vrach, yurist, militsioner, o‘qituvchi, murabbiy va sh.k., ya’ni maxsus bilim
va ko‘nikmalarga ega bo‘lgan, tegishli ijtimoiy vazifani bajaradigan shaxs. Uning
asosiy vazifasi o‘ziga yordam so‘rab murojaat etuvchi odamlarning hojatini
chiqarishdan iborat.
Tabiiyki, alohida vrach ham, butun sog‘liqni saqlash va tibbiyot tizimi ham o‘z
faoliyatida faqat patsientlarga ziyon etkazmaslik vazifasi bilangina cheklanmaydi.
Aks holda jamiyat mazkur tizimni qo‘llab-quvvatlash uchun asoslarga ega bo‘lmas
edi. Sog‘liqni saqlash tizimining vazifasi bemorlarga shunchaki ziyon
etkazmaslikdan emas, balki barcha patsientlar, demak, barcha odamlar va butun
jamiyatning manfaatlarini ta’minlash, ya’ni ularga yaxshilik qilishdan iborat. Sariq
bezgak yoki vabo singari kasalliklarning oldini olish usullari kashf etilganidan so‘ng
umummilliy miqyosda mazkur og‘ir kasalliklarni profilaktika qilish maxsus
dasturlarining qabul qilinishiga tabiiy bir hol deb qaraldi. Zotan, mazkur chora-
tadbirlarni amalga oshirmaslik ma’naviy jihatdan mas’uliyatsizlik bo‘lar edi.
Umuman olganda, patsientlarning sog‘lig‘ini ta’minlash vrachlar hamda
tibbiyot sohasidagi boshqa professionallarning burchidir. Sog‘liqni saqlash
tizimining vazifasi sog‘liqni yo‘qotishning oldini olishdan, bemorning yo‘qotgan
sog‘lig‘ini tiklashdan iborat. Ammo ayrim hollarda kamroq natija bilan, masalan,
kasallikning rivojlanishini to‘xtatish yoki hatto palliativ tibbiyot bilan
bog‘liqhollarda o‘layotgan odamning og‘rig‘i va azob-uqubatlarini engillashtirish
bilan kifoyalanishga to‘g‘ri keladi.
Gippokrat qasamyodida yaxshilik qilish majburiyati burch sifatida vrachlar
qatoridan o‘rin egallayotgan shaxsning o‘z ustoziga va hatto uning oilasiga bo‘lgan
munosabatiga nisbatan amal qiladi. Bemorlarga bo‘lgan munosabat masalasiga
kelsak, bu ma’noda qasamyod qat’iy majburlovchi xususiyatga ega emas: bu erda
vrach o‘ziga yordam so‘rab murojaat etishi mumkin bo‘lgan odamlar bilan ixtiyoriy
ravishda munosabatlarga kirishayotgan soha yoki muassasa vakili sifatida ishtirok
etadi. Ular bilan munosabatlarda vrachning ijtimoiy vazifasi mehr-muruvvat
ko‘rsatishdan, ya’ni yaxshilik qilishdan iborat.
Hozirgi zamon tibbiyotida esa vrachning jamiyat va o‘z patsientlari oldidagi
majburiyatlari birinchi o‘ringa chiqadi. Umuman olganda, Gippokrat davridan farqli
o‘laroq, hozirgi vrach uchun patsientlarga yaxshilik qilish majburiyati ko‘proq
darajada qoida xususiyatiga ega.
«YAxshilik qil» prinsipi bilan bog‘liq yana bir muammo mazkur yaxshilikning
mazmunini kim belgilaydi degan savolga javob topishni nazarda tutadi. (3)
Paternalizm
Gippokrat qasamyodida shunday so‘zlar bor: «Men o‘z kuchim va bilimimga
qarab bemorlarga foyda keltirishga harakat qilaman...» Tibbiyot amaliyotining ko‘p
asrlik an’anasi shundan iboratki, har bir muayyan holatda bemorga nima foyda
berishini aynan vrach hal qiladi. Bunday yondashuv paternalistik (lotincha «pater»
– «ota» so‘zidan) yondashuv deb ataladi, chunki vrach ayni holda nafaqat o‘z
farzandining foydasi haqida qayg‘uradigan, balki bu foyda nimadan iboratligini ham
belgilaydigan ota vazifasini bajaradi. «Paternalizm» atamasi o‘z kelib chiqishiga
ko‘ra ijtimoiy-siyosiy nazariyalar tiliga mansub bo‘lib, davlat bilan fuqarolar