BIR YOSHDAGI BOLALARNING O`SISHI VA TARBIYASI (Bir yoshgacha bolaning rivojlanishi, Bolalarning uyg`oqlik vaqtida olib boriladigan tarbiyaviy ishlar)

Yuklangan vaqt

2024-05-03

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

28,0 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
 
 
BIR YOSHDAGI BOLALARNING O`SISHI VA TARBIYASI 
 
 
 
Reja 
1 Bir yoshgacha bolaning rivojlanishi 
2 Kundalik rejim 
3 Ovqatlanish, uyqi o`tkazish metodikasi. 
4 Bolalarning uyg`oqlik vaqtida olib boriladigan tarbiyaviy ishlar  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz BIR YOSHDAGI BOLALARNING O`SISHI VA TARBIYASI Reja 1 Bir yoshgacha bolaning rivojlanishi 2 Kundalik rejim 3 Ovqatlanish, uyqi o`tkazish metodikasi. 4 Bolalarning uyg`oqlik vaqtida olib boriladigan tarbiyaviy ishlar Ilmiybaza.uz 
 
Tayanch so`zlar:Tarbiya, rivojlanish, muhit, nasillik, uyin, mehnat, 
u`qish, dastur, bolalar bog`chasi, jismoniy rivojlanish, ruhiy rivojlanish, 
ijtimoiy rivojlanish.  
 
  1. Bolaning bir yoshgacha bo`lgan davri uning rivojlanishida alohida 
o`rin egallaydi. Bir yoshgacha bo`lgan bolalarning asosiy xususiyati ularning 
jismoniy jihatdan tez rivojlanishidadir. 
Bola olti oyga qadar oy sayin 600-700 grammdan, 6 oydan bir yoshga 
etguncha esa 400-500 grammdan semiradi; uning bo`yi har oyda 2-3 sm ga 
ortadi. Bola bir yoshga to`lguncha uning dastlabki og`irligi 6-8 kg ortadi, 
bo`yiga 24-25,5 sm qo`shiladi. Bir yoshdagi bolaning og`irligi o`rtacha 10-
10,5 kg, bo`yi 74-75,5 sm ga teng bo`ladi. Bola 7-8 oylik bo`lganida uning 
sut tishlari chiqa boshlaydi, bir yoshli bolaning 8 ta tishi bo`ladi, gavda 
tuzilishlari ham ancha o`zgaradi. 
 7 oylarga kelib, bolaning bosh miya og`irligi ikki marta ortadi. 
Markaziy nerv sistemasining ish qobiliyati oshadi, shu munosabat bilan 
bolaning uyg`oqlik vaqti hayotining birinchi kunlaridagi 20-30 minutdan yil 
oxiriga borib 3,5 soatga ko`payadi. 
Bola hayotining birinchi oylaridan boshlaboq unda barcha sezgi 
organlar faoliyati rivojlanadi. Ikkinchi oydan boshlab barcha retseptorlardan 
shartli reflekslar hosil qilish mumkin. 3-4 oylik bola dastlab tovushlarni, 
keyin esa o`xshash tovushlarni-tovush intonatsiyasini, yaqin insonlarning 
tovushini notanish insonlar tovushidan farq qiladi. Bola 4 oyda bir rangni 
boshqa rangdan , onasini boshqa insonlardan ajrata boshlaydi. 
Agar bola muayyan sharoitlarda, kundalik rejimga qat'iy rioya qilingan 
holda tarbiyalansa, bolalarnda 4-5 oylardan boshlab akademik I.P.Pavlov 
aytgan «dinamik steriotip» tarkib topadi, ya'ni bosh miya po`stlog`ida ichki 
protsesslarning uyg`unlashgan sistemasi hosil bo`ladi va tayyor javob 
reaktsiyalari sistemasi ishlab chiqiladi. Masalan, agar 9-10 oylik bolalarni 
ovqatlantirish protsessii doimo muayyan tartibda olib borilsa, bolalarda javob 
Ilmiybaza.uz Tayanch so`zlar:Tarbiya, rivojlanish, muhit, nasillik, uyin, mehnat, u`qish, dastur, bolalar bog`chasi, jismoniy rivojlanish, ruhiy rivojlanish, ijtimoiy rivojlanish. 1. Bolaning bir yoshgacha bo`lgan davri uning rivojlanishida alohida o`rin egallaydi. Bir yoshgacha bo`lgan bolalarning asosiy xususiyati ularning jismoniy jihatdan tez rivojlanishidadir. Bola olti oyga qadar oy sayin 600-700 grammdan, 6 oydan bir yoshga etguncha esa 400-500 grammdan semiradi; uning bo`yi har oyda 2-3 sm ga ortadi. Bola bir yoshga to`lguncha uning dastlabki og`irligi 6-8 kg ortadi, bo`yiga 24-25,5 sm qo`shiladi. Bir yoshdagi bolaning og`irligi o`rtacha 10- 10,5 kg, bo`yi 74-75,5 sm ga teng bo`ladi. Bola 7-8 oylik bo`lganida uning sut tishlari chiqa boshlaydi, bir yoshli bolaning 8 ta tishi bo`ladi, gavda tuzilishlari ham ancha o`zgaradi. 7 oylarga kelib, bolaning bosh miya og`irligi ikki marta ortadi. Markaziy nerv sistemasining ish qobiliyati oshadi, shu munosabat bilan bolaning uyg`oqlik vaqti hayotining birinchi kunlaridagi 20-30 minutdan yil oxiriga borib 3,5 soatga ko`payadi. Bola hayotining birinchi oylaridan boshlaboq unda barcha sezgi organlar faoliyati rivojlanadi. Ikkinchi oydan boshlab barcha retseptorlardan shartli reflekslar hosil qilish mumkin. 3-4 oylik bola dastlab tovushlarni, keyin esa o`xshash tovushlarni-tovush intonatsiyasini, yaqin insonlarning tovushini notanish insonlar tovushidan farq qiladi. Bola 4 oyda bir rangni boshqa rangdan , onasini boshqa insonlardan ajrata boshlaydi. Agar bola muayyan sharoitlarda, kundalik rejimga qat'iy rioya qilingan holda tarbiyalansa, bolalarnda 4-5 oylardan boshlab akademik I.P.Pavlov aytgan «dinamik steriotip» tarkib topadi, ya'ni bosh miya po`stlog`ida ichki protsesslarning uyg`unlashgan sistemasi hosil bo`ladi va tayyor javob reaktsiyalari sistemasi ishlab chiqiladi. Masalan, agar 9-10 oylik bolalarni ovqatlantirish protsessii doimo muayyan tartibda olib borilsa, bolalarda javob Ilmiybaza.uz 
 
harakatlarining barqaror sistemasi hosil bo`ladi: u qo`lini tushib turgan suvga 
bemalol uzatadi, bo`yniga oshxo`rak bog`lashlari uchun engagini ko`taradi, 
ko`lini nonga uzatadi va eydi. 
Bir yoshgacha bola asosiy umumiy xarakatlarni egallab oladi. Bir 
yoshga to`lish oldidan bolada buyumlar bilan muomala qilish yuzasidan 
dastlabki malakalar tarkib topib boradi. Bola bir yoshga to`lganda nutqining 
tayyorgarlik bosqichlari rivojlanadi- u kattalrning gaplarini tushunadi va 
bolaning aktiv nutqi paydo bo`la boshlaydi, shuningdek, unda xilma-xil 
odatlar paydo bo`ladi. Bir yoshgacha bo`lgan bolalarda hosil bo`lgan yaxshi 
va yomon odatlar ko`pincha mustahkamlanib qoladi, keyinchalik bolaning bu 
odatlardan kutilish ancha qiyin. 
Tarbiya vazifalari, uning mazmunini belgilashda bu yoshdagi 
bolalarning xususiyatlarini e'tiborga olish zarur. 
Bir yoshgacha bo`lgan bolalarning birinchi xususiyati-tashqi 
ta'sirlarga bardosh berolmasligi va organizmga darov zahmat etishidadir. 
Temperatura va muhit sharoitlarining o`zgarishi, kundalik va ovqatlanish 
rejimining buzilishi bolalarning salomatligiga ta'sir etadi.. 
Ikkinchi xususiyat-bolaning jismoniy va nerv-psixik rivojlanish 
o`rtasida 
mustahkam 
aloqa 
bo`lishidadir. 
Bolalarning 
nerv-psixik 
rivojlanishiga etarlicha e'tibor bermaslik ularning jismoniy o`sishiga yomon 
ta'sir ko`rsatadi. Ikkinchi tomondan, sog`lom, jismoniy baquvvat bolalarda 
tabassum uyg`otish va harakatlarni rivojlantirish zaif bolalarga qaraganda 
osonroq bo`ladi. 
Uchinchi xususiyat-bolalarning o`sish temp iva uning izchilligi 
kattalar tomonidan bo`ladigan ta'sirga bog`liqligidadir. 
Maktabgacha tarbiya muassasalarida bir yoshgacha bo`lgan bolalar 
bilan ishlashda quyidagi tarbiya vazifalari bajarilishi kerak: bolalarning 
sog`lig`i va jismoniy hamda nerv-psixik rivojlanishini ta'minlash, sezgi 
organlarining faoliyatini oshirish, xilma-xil harakat malakalarini o`stirish, 
ularda ijobiy his-tuyg`ular uyg`otish, buyumlar bilan ishlash qobiliyatining 
Ilmiybaza.uz harakatlarining barqaror sistemasi hosil bo`ladi: u qo`lini tushib turgan suvga bemalol uzatadi, bo`yniga oshxo`rak bog`lashlari uchun engagini ko`taradi, ko`lini nonga uzatadi va eydi. Bir yoshgacha bola asosiy umumiy xarakatlarni egallab oladi. Bir yoshga to`lish oldidan bolada buyumlar bilan muomala qilish yuzasidan dastlabki malakalar tarkib topib boradi. Bola bir yoshga to`lganda nutqining tayyorgarlik bosqichlari rivojlanadi- u kattalrning gaplarini tushunadi va bolaning aktiv nutqi paydo bo`la boshlaydi, shuningdek, unda xilma-xil odatlar paydo bo`ladi. Bir yoshgacha bo`lgan bolalarda hosil bo`lgan yaxshi va yomon odatlar ko`pincha mustahkamlanib qoladi, keyinchalik bolaning bu odatlardan kutilish ancha qiyin. Tarbiya vazifalari, uning mazmunini belgilashda bu yoshdagi bolalarning xususiyatlarini e'tiborga olish zarur. Bir yoshgacha bo`lgan bolalarning birinchi xususiyati-tashqi ta'sirlarga bardosh berolmasligi va organizmga darov zahmat etishidadir. Temperatura va muhit sharoitlarining o`zgarishi, kundalik va ovqatlanish rejimining buzilishi bolalarning salomatligiga ta'sir etadi.. Ikkinchi xususiyat-bolaning jismoniy va nerv-psixik rivojlanish o`rtasida mustahkam aloqa bo`lishidadir. Bolalarning nerv-psixik rivojlanishiga etarlicha e'tibor bermaslik ularning jismoniy o`sishiga yomon ta'sir ko`rsatadi. Ikkinchi tomondan, sog`lom, jismoniy baquvvat bolalarda tabassum uyg`otish va harakatlarni rivojlantirish zaif bolalarga qaraganda osonroq bo`ladi. Uchinchi xususiyat-bolalarning o`sish temp iva uning izchilligi kattalar tomonidan bo`ladigan ta'sirga bog`liqligidadir. Maktabgacha tarbiya muassasalarida bir yoshgacha bo`lgan bolalar bilan ishlashda quyidagi tarbiya vazifalari bajarilishi kerak: bolalarning sog`lig`i va jismoniy hamda nerv-psixik rivojlanishini ta'minlash, sezgi organlarining faoliyatini oshirish, xilma-xil harakat malakalarini o`stirish, ularda ijobiy his-tuyg`ular uyg`otish, buyumlar bilan ishlash qobiliyatining Ilmiybaza.uz 
 
va nutqqa tayyorlov bosqichlarini rivojlantirish: bolalar uyg`oqlik vaqt iva 
uyqu rejimini tug`ri tuzish, bolalarning uyg`oqlik vaqtida quvnoq, 
xushchaqchaq 
kayfiyatda 
bo`lishlarini 
ta'minlash, 
tevarak-atrofdagi 
narsalarga yaxshi munosabatda bo`lishni tarbiyalash; ularni bir vaqtda 
ovqatlantirish, uxlatish va tualetga odatlantirish, bolalarda to`g`ri xulq-atvor 
tarbiyalash va yomon odatlar paydo bo`lishining oldini olish. 
Bola bir yoshgacha bir tekista rivojlanmaydi. Bir yoshgacha bo`lgan 
davr bir-biridan sifat jihatdan farq qiladigan to`rt davrga: tug`ilgandan 2,5-3 
oylikkacha, 2,5-3 oylikdan 5-6 oylikkacha, 5-6 oylikdan 9-10 oylikkacha va 
9-10 oylikdan bir yoshgacha bo`lgan davrlarga bo`linadi. 
Tarbiya vazifalari, mazmuni va metodlari umuman bir yoshgacha 
bo`lgan davr uchun emas, balki bolalarning har bir yosh davridagi 
rivojlanishlariga muvofiq ravishda qarab chiqilishi kerak. Bolalar 
bog`chasida tarbiya dasturi har bir davr uchun ko`proq xarakterli bo`lgan 
malakalarni belgilab beradi, bular bolalarning umumiy rivojlanishlari uchun 
muhim ahamiyatga ega. Tarbiyachilarning diqqat-e'tibori avvalo anna shu 
malakalarni o`z vaqtida rivojlantirishga qaratilgan bo`lishi kerak. Masalan, 
bola 2,5-3 oylik bo`lguniga qadar unda diqqat qo`yib ko`rish va eshitish 
malakalarining o`z vaqtida hosil bo`lishiga, o`zini mumkin qadar ko`proq 
tetik his qilishiga va serzarakat bo`lishiga, bolada tebranish, so`rg`ich, 
barmog`ini so`ri shva boshqa shu kabi yaramas odatlarning paydo bo`lishiga 
yo`l qo`ymaslik nihoyatda muhimdir. 9-10 oylikdan bir yoshgacha bo`lgan 
bolalarda esa nutq o`stirish va narsalar bilan murakkab harakatlar qilishni 
rivojlantirish asosiy vazifa bo`lib hisoblanadi. 
2. Bir yoshgacha bo`lgan bolalar hayotini tashkil etish. 
Kundalik rejim.  
Kundalik rejimning aniq bajarilishi bir yoshgacha bo`lgan bolallarning 
to`g`ri o`sishi va rivojlanishi uchun zarur shartdir. 
3-5 haftalik bolalar ko`p vaqtlarini uyqu bilan o`tkazadilar. Lekin 
bolalarning usib borishlariga qarab sutkalik uxlash vaqti kamayadi, shunga 
Ilmiybaza.uz va nutqqa tayyorlov bosqichlarini rivojlantirish: bolalar uyg`oqlik vaqt iva uyqu rejimini tug`ri tuzish, bolalarning uyg`oqlik vaqtida quvnoq, xushchaqchaq kayfiyatda bo`lishlarini ta'minlash, tevarak-atrofdagi narsalarga yaxshi munosabatda bo`lishni tarbiyalash; ularni bir vaqtda ovqatlantirish, uxlatish va tualetga odatlantirish, bolalarda to`g`ri xulq-atvor tarbiyalash va yomon odatlar paydo bo`lishining oldini olish. Bola bir yoshgacha bir tekista rivojlanmaydi. Bir yoshgacha bo`lgan davr bir-biridan sifat jihatdan farq qiladigan to`rt davrga: tug`ilgandan 2,5-3 oylikkacha, 2,5-3 oylikdan 5-6 oylikkacha, 5-6 oylikdan 9-10 oylikkacha va 9-10 oylikdan bir yoshgacha bo`lgan davrlarga bo`linadi. Tarbiya vazifalari, mazmuni va metodlari umuman bir yoshgacha bo`lgan davr uchun emas, balki bolalarning har bir yosh davridagi rivojlanishlariga muvofiq ravishda qarab chiqilishi kerak. Bolalar bog`chasida tarbiya dasturi har bir davr uchun ko`proq xarakterli bo`lgan malakalarni belgilab beradi, bular bolalarning umumiy rivojlanishlari uchun muhim ahamiyatga ega. Tarbiyachilarning diqqat-e'tibori avvalo anna shu malakalarni o`z vaqtida rivojlantirishga qaratilgan bo`lishi kerak. Masalan, bola 2,5-3 oylik bo`lguniga qadar unda diqqat qo`yib ko`rish va eshitish malakalarining o`z vaqtida hosil bo`lishiga, o`zini mumkin qadar ko`proq tetik his qilishiga va serzarakat bo`lishiga, bolada tebranish, so`rg`ich, barmog`ini so`ri shva boshqa shu kabi yaramas odatlarning paydo bo`lishiga yo`l qo`ymaslik nihoyatda muhimdir. 9-10 oylikdan bir yoshgacha bo`lgan bolalarda esa nutq o`stirish va narsalar bilan murakkab harakatlar qilishni rivojlantirish asosiy vazifa bo`lib hisoblanadi. 2. Bir yoshgacha bo`lgan bolalar hayotini tashkil etish. Kundalik rejim. Kundalik rejimning aniq bajarilishi bir yoshgacha bo`lgan bolallarning to`g`ri o`sishi va rivojlanishi uchun zarur shartdir. 3-5 haftalik bolalar ko`p vaqtlarini uyqu bilan o`tkazadilar. Lekin bolalarning usib borishlariga qarab sutkalik uxlash vaqti kamayadi, shunga Ilmiybaza.uz 
 
muvofiq uyg`oqlik vaqti ortadi. Bolani ikki oyligidan boshlab muayyan 
rejimga o`rgatish mumkin. 
Sutka davomida bolalarning ovqatlanish, uxlash va uyg`oqlik vaqtlari, 
ularning yoshiga muvofiq ravishda, quyidagi tarzda taqsimlanadi; 1,5 
oylikdan 3 oylikkacha bo`lgan bolalar 7 marta, har 3 soatda emiziladi, 1-1,5 
soatdan 4-5 marta uyg`oq bo`ladilar, kunduzi 1,5-2 soatdan 4 marta, kechasi 
esa kechqurun soat 19.30 dan ertalab soat 6 gacha uxlaydilar; 3 oylikdan 5-6 
oylikkacha bo`lgan bolalar 6 marta, har 3 soatda emiziladi, ular 1,5 soatdan 
4-5 marta uyg`oq bo`ladilar, kunduzi 1,5-2 soatdan 3-4 marta, kechasi esa 
soat 19.30 dan ertalabki 6 gacha uxlaydilar; 5-6 oylikdan 9-10 oylikkacha 
bo`lgan bolalar 5 marta shar 4 soatda ovqatlantiriladi, 2-2,5 soatdan 4 marta 
uyg`oq bo`ladilar, kunduzi 3 marta 1,4-2 soatdan, kechasi esa soat 20.00 dan 
ertalab 6 gacha uxlaydilar; 9-10 oylikdan 1 yoshgacha bo`lgan bolalar 4-5 
marta har 4 soatda ovqatlantiriladi, ular 3 marta 3-4 soatdan uyg`oq 
bo`ladilar, kunduzi 2 marta 2-2,5 soatdan, kechasi esa 20.00 dan ertalab soat 
6 gacha uxlaydilar. 
Bir yoshgacha bo`lgan bolalarning kundalik rejimi bolaning 
ovqatlanish oldidan uxlashini, ovqatlangandan so`ng uyg`oq bo`lishini 
ta'minlaydigan qilib tuzilishi kerak. 
Agar bir gruppada turli yoshdagi bolalar bo`lsa, bolalarni yosh 
gruppachalariga aniq taqsimlagan holda, boshqa-boshqa xildagi ikki yoki 
uchta rejim belgilash zarur. Shunday qilinganda bir gruppadagi bolalar 
uxlaganda, ikkinchi gruppadagilar uyg`oq bo`ladilar. Bu esa bolalarga 
yaxshiroq qarashga imkon beradi, bundan tashqarii bolalar shovqin-surondan 
kamroq charchaydilar. 
Har bir bola uchun rejim belgilashda faqat uning yoshini emas, balki 
jismoniy rivojlanishini ham e'tiborga olish kerak. Salomatligi yaxshi 
jismoniy 
rivojlangan, 
nerv 
sistemasi 
mustahkam 
bo`lgan 
bolalar 
boshqalardan oldin katta gruppacha rejimiga o`tkazilishi mumkin. Aksincha, 
salomatligi zaifroq bolalarga esa kichikrok yoshdagi bolalarning rejimi mos 
Ilmiybaza.uz muvofiq uyg`oqlik vaqti ortadi. Bolani ikki oyligidan boshlab muayyan rejimga o`rgatish mumkin. Sutka davomida bolalarning ovqatlanish, uxlash va uyg`oqlik vaqtlari, ularning yoshiga muvofiq ravishda, quyidagi tarzda taqsimlanadi; 1,5 oylikdan 3 oylikkacha bo`lgan bolalar 7 marta, har 3 soatda emiziladi, 1-1,5 soatdan 4-5 marta uyg`oq bo`ladilar, kunduzi 1,5-2 soatdan 4 marta, kechasi esa kechqurun soat 19.30 dan ertalab soat 6 gacha uxlaydilar; 3 oylikdan 5-6 oylikkacha bo`lgan bolalar 6 marta, har 3 soatda emiziladi, ular 1,5 soatdan 4-5 marta uyg`oq bo`ladilar, kunduzi 1,5-2 soatdan 3-4 marta, kechasi esa soat 19.30 dan ertalabki 6 gacha uxlaydilar; 5-6 oylikdan 9-10 oylikkacha bo`lgan bolalar 5 marta shar 4 soatda ovqatlantiriladi, 2-2,5 soatdan 4 marta uyg`oq bo`ladilar, kunduzi 3 marta 1,4-2 soatdan, kechasi esa soat 20.00 dan ertalab 6 gacha uxlaydilar; 9-10 oylikdan 1 yoshgacha bo`lgan bolalar 4-5 marta har 4 soatda ovqatlantiriladi, ular 3 marta 3-4 soatdan uyg`oq bo`ladilar, kunduzi 2 marta 2-2,5 soatdan, kechasi esa 20.00 dan ertalab soat 6 gacha uxlaydilar. Bir yoshgacha bo`lgan bolalarning kundalik rejimi bolaning ovqatlanish oldidan uxlashini, ovqatlangandan so`ng uyg`oq bo`lishini ta'minlaydigan qilib tuzilishi kerak. Agar bir gruppada turli yoshdagi bolalar bo`lsa, bolalarni yosh gruppachalariga aniq taqsimlagan holda, boshqa-boshqa xildagi ikki yoki uchta rejim belgilash zarur. Shunday qilinganda bir gruppadagi bolalar uxlaganda, ikkinchi gruppadagilar uyg`oq bo`ladilar. Bu esa bolalarga yaxshiroq qarashga imkon beradi, bundan tashqarii bolalar shovqin-surondan kamroq charchaydilar. Har bir bola uchun rejim belgilashda faqat uning yoshini emas, balki jismoniy rivojlanishini ham e'tiborga olish kerak. Salomatligi yaxshi jismoniy rivojlangan, nerv sistemasi mustahkam bo`lgan bolalar boshqalardan oldin katta gruppacha rejimiga o`tkazilishi mumkin. Aksincha, salomatligi zaifroq bolalarga esa kichikrok yoshdagi bolalarning rejimi mos Ilmiybaza.uz 
 
keladi. Bolalarning rejimi sutkalik qilib tuziladi, ya'ni bolaning bog`chada va 
uyda bo`ladigan vaqti uchun tuziladi. Qabul qilingan qat'iy amal qilinishi 
kerak. 
Tarbiyachi ertalab bolani yasliga qabul qilish vaqtida bolaning uyda 
necha soat va qanday uxlaganligini aniqlashi, agar u yomon uxlagan yoki 
etarlicha uxlamagan bo`lsa, shu kuni bolaning yaslidagi uxlash vaqtini 
uzaytirishi lozim. 
Agar bola soat 6 da uyg`ongan bo`lsalar, ularni yaslida 8 da uyg`ongan 
bolalardan oldin ovqatlantirish va uxlatish kerak. Shuning uchun yosh sostavi 
bir xil bo`lgan guruhlarda hali ko`pincha bolalarni rejimi xilma-xil bo`lgan 
ikkita guruhga-erta va kech uyg`onganlar guruhchalarga bo`lish zarurati 
paydo bo`ladi. 
Bolalar muassasasiga kelgunga qadar boshqa rejimda yashagan bolani 
asta-sekinlik bilan yangi rejimga o`rgatish kerak. 
Rejim 
tuzayotganda 
bolaning 
uxlash, 
uyg`oqlik 
vaqt 
iva 
ovqatlanishinigina emas, balki xilma-xil faoliyat turlarini ham to`g`ri 
navbatlashib kelishini nazarda tutish lozim. Shuning uchun bolalarning 
uyg`oqlik vaqtidagi mustaqil o`yini, tarbiyachi o`tkazadigan mashg`ulotlar 
bilan, xonadagi o`yin, sayr qilish bilan, harakatli o`yinlar harakatsiz o`yinlar 
bilan almashtirib turilishi kerak. 
3. Ovqatlanish, uyqu va tualetni o`tkazish metodikasi.  
Ilk yoshdagi bolalarni tarbiyalashda ularni ovqatlantirish, uxlatish 
vaqtin iva tualetni metodik jihatdan to`g`ri o`tkazish kerak. Faqat shundagina 
bolalarda yaxshi ishtaha bo`lishini, ularning yaxshi uxlashini, yuvintirish va 
cho`miltirish bamaylixotir munosabatda bo`lishini ta'minlash mumkin 
bo`ladi. 
Bola bir yoshgacha ona sutini emishi zarur. Ona bolani emizishdan 
oldin qo`lini yuvishi, ko`kragini esa qaynagan suv bilan yuvib olishi kerak. 
Buning uchun bolalarni yasliga qabul qilish xonasida qaynagan suv solingan 
idish, toza paxta va foydalangan paxtani tashlash uchun tos bo`lishi lozim. 
Ilmiybaza.uz keladi. Bolalarning rejimi sutkalik qilib tuziladi, ya'ni bolaning bog`chada va uyda bo`ladigan vaqti uchun tuziladi. Qabul qilingan qat'iy amal qilinishi kerak. Tarbiyachi ertalab bolani yasliga qabul qilish vaqtida bolaning uyda necha soat va qanday uxlaganligini aniqlashi, agar u yomon uxlagan yoki etarlicha uxlamagan bo`lsa, shu kuni bolaning yaslidagi uxlash vaqtini uzaytirishi lozim. Agar bola soat 6 da uyg`ongan bo`lsalar, ularni yaslida 8 da uyg`ongan bolalardan oldin ovqatlantirish va uxlatish kerak. Shuning uchun yosh sostavi bir xil bo`lgan guruhlarda hali ko`pincha bolalarni rejimi xilma-xil bo`lgan ikkita guruhga-erta va kech uyg`onganlar guruhchalarga bo`lish zarurati paydo bo`ladi. Bolalar muassasasiga kelgunga qadar boshqa rejimda yashagan bolani asta-sekinlik bilan yangi rejimga o`rgatish kerak. Rejim tuzayotganda bolaning uxlash, uyg`oqlik vaqt iva ovqatlanishinigina emas, balki xilma-xil faoliyat turlarini ham to`g`ri navbatlashib kelishini nazarda tutish lozim. Shuning uchun bolalarning uyg`oqlik vaqtidagi mustaqil o`yini, tarbiyachi o`tkazadigan mashg`ulotlar bilan, xonadagi o`yin, sayr qilish bilan, harakatli o`yinlar harakatsiz o`yinlar bilan almashtirib turilishi kerak. 3. Ovqatlanish, uyqu va tualetni o`tkazish metodikasi. Ilk yoshdagi bolalarni tarbiyalashda ularni ovqatlantirish, uxlatish vaqtin iva tualetni metodik jihatdan to`g`ri o`tkazish kerak. Faqat shundagina bolalarda yaxshi ishtaha bo`lishini, ularning yaxshi uxlashini, yuvintirish va cho`miltirish bamaylixotir munosabatda bo`lishini ta'minlash mumkin bo`ladi. Bola bir yoshgacha ona sutini emishi zarur. Ona bolani emizishdan oldin qo`lini yuvishi, ko`kragini esa qaynagan suv bilan yuvib olishi kerak. Buning uchun bolalarni yasliga qabul qilish xonasida qaynagan suv solingan idish, toza paxta va foydalangan paxtani tashlash uchun tos bo`lishi lozim. Ilmiybaza.uz 
 
Bolalar emchak uchini og`izlariga to`la olishlari, ona ko`kragini 
qo`llari bilan ushlab turishlari, yaxshi emishlari uchun ularning bu boradagi 
faoliyatini o`stirmoq kerak. Bolada charchash alomatlari paydo bo`lsa, 2-3 
minut tanaffus qilish, keyin emizishni Yana davom ettirish lozim. Agar 
onaning suti kam bo`lsa, vrach qo`shimcha ovqat belgilaydi. Bolaga 3-4 
oydan boshlab meva yoki sabzavot sharbati berish kerak. 5 oydan boshlab 
5% manniy kashadan iborat qo`shimcha ovqat berilsa bo`ladi. Qo`shimcha 
ovqat asta-sekin, avval emizishdan oldin, bir kunda 1 marta 3-4 choy 
qoshiqdan edirib boriladi, so`ngra esa 7-8 kundan keyin 3-4 stakangacha 
etkaziladi. Emizishlardan biri o`rniga sabzavot pyuresi yoki kasha beriladi. 
Bolaga 4,5-5 oyligidan boshlab qoshiqda ovqat edirish kerak, 7-8 oyligidan 
boshlab esa kattalar ushlab turgan piyoladan choy ichiriladi. Bolani 
ovqatning yangi xiliga va ayni bir zamonda qoshiqda eyishga o`rgatmaslik 
kerak. 
Bolani ovqatlanish vaqtida faollik qo`rsatishga o`rgatish kerak: uning 
o`zi, kattalarning qistovisiz, og`zini ochsin, 7-8 oylardan boshlab non, 
pechenelarni qo`lida ushlasin va ularni mustaqil ravishda esin. 
Bolaning ovqatlanish vaqtidagi holati uning o`sishiga qarab o`zgarib 
boradi: bola 4-5 oylardan boshlab yarim o`tirgan holda, 7 oylarda –enaganing 
tizasida o`tirib, qoshiq bilan eyishni o`tirgandan keyin esa, stulda o`tirib 
ovqatlantiriladi. 
6 oyligidan boshlab, bolani ovqatlantirish vaqtida ovqatlanish bilan 
bog`liq bo`lgan buyum va harakatlarining nomini aytib, gaplashish kerak. 
Bolalar navbatdagi ovqatni kutib o`tirmasligi kerak, hamma narsa 
oldindan tayyorlangan bo`lishi zarur. 
Bolalar jismoniy jihatdan yaxshi rivojlanishlari uchun har kuni rejimda 
ko`rsatilgan vaqtga binoan tinch va yaxshi uxlashlari lozim. 
Uyqusi kelgan bolalarni birinchi bo`li byotqizish kerak , bolalarning 
manejda uxlab qolishiga yo`l qo`ymaslik, darkor. Bolalar ochiq havoda 
Ilmiybaza.uz Bolalar emchak uchini og`izlariga to`la olishlari, ona ko`kragini qo`llari bilan ushlab turishlari, yaxshi emishlari uchun ularning bu boradagi faoliyatini o`stirmoq kerak. Bolada charchash alomatlari paydo bo`lsa, 2-3 minut tanaffus qilish, keyin emizishni Yana davom ettirish lozim. Agar onaning suti kam bo`lsa, vrach qo`shimcha ovqat belgilaydi. Bolaga 3-4 oydan boshlab meva yoki sabzavot sharbati berish kerak. 5 oydan boshlab 5% manniy kashadan iborat qo`shimcha ovqat berilsa bo`ladi. Qo`shimcha ovqat asta-sekin, avval emizishdan oldin, bir kunda 1 marta 3-4 choy qoshiqdan edirib boriladi, so`ngra esa 7-8 kundan keyin 3-4 stakangacha etkaziladi. Emizishlardan biri o`rniga sabzavot pyuresi yoki kasha beriladi. Bolaga 4,5-5 oyligidan boshlab qoshiqda ovqat edirish kerak, 7-8 oyligidan boshlab esa kattalar ushlab turgan piyoladan choy ichiriladi. Bolani ovqatning yangi xiliga va ayni bir zamonda qoshiqda eyishga o`rgatmaslik kerak. Bolani ovqatlanish vaqtida faollik qo`rsatishga o`rgatish kerak: uning o`zi, kattalarning qistovisiz, og`zini ochsin, 7-8 oylardan boshlab non, pechenelarni qo`lida ushlasin va ularni mustaqil ravishda esin. Bolaning ovqatlanish vaqtidagi holati uning o`sishiga qarab o`zgarib boradi: bola 4-5 oylardan boshlab yarim o`tirgan holda, 7 oylarda –enaganing tizasida o`tirib, qoshiq bilan eyishni o`tirgandan keyin esa, stulda o`tirib ovqatlantiriladi. 6 oyligidan boshlab, bolani ovqatlantirish vaqtida ovqatlanish bilan bog`liq bo`lgan buyum va harakatlarining nomini aytib, gaplashish kerak. Bolalar navbatdagi ovqatni kutib o`tirmasligi kerak, hamma narsa oldindan tayyorlangan bo`lishi zarur. Bolalar jismoniy jihatdan yaxshi rivojlanishlari uchun har kuni rejimda ko`rsatilgan vaqtga binoan tinch va yaxshi uxlashlari lozim. Uyqusi kelgan bolalarni birinchi bo`li byotqizish kerak , bolalarning manejda uxlab qolishiga yo`l qo`ymaslik, darkor. Bolalar ochiq havoda Ilmiybaza.uz 
 
yaxshi uxlaydilar. Agar ochiq havoda uxlatish imkoniyati bo`lmasa, bolalarni 
oynasi ochib qo`yilgan alohida xonaga yotqizish zarur. 
Rejimga o`rganmagan, vaqtida uxlamay yig`laydigan bolalarni 
yaxshisi boshqa bolalardan keyin va alohida xonada uxlatgan ma'kul. 
Odatda bolalar bir vaqtda uyg`onmaydilar. Uyg`ongan bolani xonadan 
olib chiqish, kiyintirish, ovqatlantirish, manejga o`tqazib qo`yib, 
o`yinchoqLar berish kerak. Agar bola vaqtidahyg`onmasa uni uyg`otish 
lozim. 
Kichkintoylar gigienik jihatdan yaxshi qarab turishga muhtoj 
bo`ladilar. Har kuni ertalab bolaning tualetini bekamiko`st o`tkazish kerak. 
Ertalabki tualet bolalarni yuvintirish bilan tugallanadi (yuvintirishda ham, 
xudi yuzini yuvish kabi oqib turgan issiq suv bo`lishi kerak). 
6 oygacha bolalarni har kuni, keyinchalik esa kun ora cho`miltirish 
kerak, cho`miltirilgandan so`ng quloqlari orqasiga, ko`ltig`lariga va boshqa 
qiyiladigan joylariga vazelin yoki o`simlik yog`i surtiladi. 
Bolalarni ilk yoshlik chog`idan boshlab ozodalikka o`rgatish lozim. Bu 
esa kattalarning bolaning iflos qilib qo`ygan kiyim-boshlarini qanchalik tez 
almashtirishlariga bog`liq. Bolalarni taxminan 8 oylardan keyin gorshokka 
o`tirishga odatlantirish kerak. Bu ish kun sayin muntazam ravishda va faqat 
bolalar bunga ehtiyoj sezganlarida: uxlatishdan oldin, uyqudan turgandan 
keyin (agar ular quruq yotgan bo`lsalar ), ovqatlanganlaridan keyin 15-20 
minut o`tgach, o`tqizilishi lozim. Bolaga qarash yuzasidan bo`ladigan barcha 
protsesslarni o`tkazishda quyidagi qoidalarga rioya qilish zarur; 
a) barcha protsesslarni shoshmasdan bolada nomaqbul tuyg`ular hosil 
qilmasdan bajarish; 
b) bolalarga qarashni ularning ishsiz turishlariga yo`l qo`ymaydigan 
holda o`tkazish: stolga o`tirishlari bilanoq ovqat berish; bolalarning tualetga 
va yotoqxonaga 2-3 tasini birdaniga olib borish (qolgan bolalar bu vaqtda 
o`ynab turishlari mumkin); 
Ilmiybaza.uz yaxshi uxlaydilar. Agar ochiq havoda uxlatish imkoniyati bo`lmasa, bolalarni oynasi ochib qo`yilgan alohida xonaga yotqizish zarur. Rejimga o`rganmagan, vaqtida uxlamay yig`laydigan bolalarni yaxshisi boshqa bolalardan keyin va alohida xonada uxlatgan ma'kul. Odatda bolalar bir vaqtda uyg`onmaydilar. Uyg`ongan bolani xonadan olib chiqish, kiyintirish, ovqatlantirish, manejga o`tqazib qo`yib, o`yinchoqLar berish kerak. Agar bola vaqtidahyg`onmasa uni uyg`otish lozim. Kichkintoylar gigienik jihatdan yaxshi qarab turishga muhtoj bo`ladilar. Har kuni ertalab bolaning tualetini bekamiko`st o`tkazish kerak. Ertalabki tualet bolalarni yuvintirish bilan tugallanadi (yuvintirishda ham, xudi yuzini yuvish kabi oqib turgan issiq suv bo`lishi kerak). 6 oygacha bolalarni har kuni, keyinchalik esa kun ora cho`miltirish kerak, cho`miltirilgandan so`ng quloqlari orqasiga, ko`ltig`lariga va boshqa qiyiladigan joylariga vazelin yoki o`simlik yog`i surtiladi. Bolalarni ilk yoshlik chog`idan boshlab ozodalikka o`rgatish lozim. Bu esa kattalarning bolaning iflos qilib qo`ygan kiyim-boshlarini qanchalik tez almashtirishlariga bog`liq. Bolalarni taxminan 8 oylardan keyin gorshokka o`tirishga odatlantirish kerak. Bu ish kun sayin muntazam ravishda va faqat bolalar bunga ehtiyoj sezganlarida: uxlatishdan oldin, uyqudan turgandan keyin (agar ular quruq yotgan bo`lsalar ), ovqatlanganlaridan keyin 15-20 minut o`tgach, o`tqizilishi lozim. Bolaga qarash yuzasidan bo`ladigan barcha protsesslarni o`tkazishda quyidagi qoidalarga rioya qilish zarur; a) barcha protsesslarni shoshmasdan bolada nomaqbul tuyg`ular hosil qilmasdan bajarish; b) bolalarga qarashni ularning ishsiz turishlariga yo`l qo`ymaydigan holda o`tkazish: stolga o`tirishlari bilanoq ovqat berish; bolalarning tualetga va yotoqxonaga 2-3 tasini birdaniga olib borish (qolgan bolalar bu vaqtda o`ynab turishlari mumkin); Ilmiybaza.uz 
 
v) tarbiyachi har bir bolaning yaxshi ovqatlanishini, o`z vaqtida 
uxlatilishini, to`yib uxlashini, uning doimo toza, tagi quruq, o`ng`ay va 
ixcham kiyingan bo`lishini, charchamasligini kuzatib borishi kerak; 
g) bolalarni qurbi etadigan harakatlarni, ishlarni va ular bilan bog`liq 
bo`lgan protsesslarni bajarishga o`rgatish lozim; 
d) ovqatlantirish, uxlatish va tualetni o`tkazishda metodikaning birligi 
va tarbiya usullarining doimiyligi zaruriy shartlardandir. Bola bilan 
munosabatda bo`lishda bola odatlangan usullarning har qanday o`zgarishi 
uning xatti-harakatiga salbiy ta'sir qiladi. 
 
4. Bolalarning uyg`oqlik vaqtida olib boriladigan tarbiyaviy ishlar. 
Sog`lom bolalarni, ularning ikki oyligidan boshlab, manejga (ochiq 
havoda) yotqizib qo`yish (ikki oylikkacha bo`lgan bolalarni odeyallarga 
o`rab, qo`llari chiqarib qo`yiladi, 2-2,5 oylardan boshlab ishton, polzunki 
kiydirgan holda) kerak. 
Ularning qarab yotishi uchun har xil rangdagi yarqiragan o`yinchoqlar 
(bolaning ko`kragidan 50 sm yuqoriga) osib qo`yiladi. Bolalar bu 
o`yinchoqlarni ushlaydigan bo`lganida (2-3 oyligida), bola qo`lini 
rostlaganda osonlik bilan ushlaydigan qilib osib qo`yish lozim. 
Manejda osib qo`yilgan o`yinchoqlardan tashqarii, turli xildagi 
shiqildoqlar, rezina yoki sellyuloiddan qilingan o`yinchoqLar bo`lishi kerak, 
qorni bilan yotgan bolalar bularni olishlari mumkin; yana bolalarning qarab 
yotishi uchun 2-3 ta kattahyinchoqlarni qo`yib qo`yish zarur. O`yinchoqlarni 
har er, har erga qo`yib qo`yiladi, uyg`oqlik vaqtida o`yinchoqlarni 
almashtirish lozim. 
Bolalarning uyg`onish vaqtigacha manejda barcha sharoitlar 
tayyorlangan bo`lishi kerak. 
Har bir manejda, kattaroq bolalarning kichkintoylarga halaqit 
bermasligi uchun, yoshlari bir-birlariga deyarli teng bo`lgan 6-8 ta uyg`oq 
bola yotqizib qo`yiladi. Tarbiyachi bolalarning butun manej bo`ylab 
taqsimlanishiga e'tibor berishi zarur. 
Ilmiybaza.uz v) tarbiyachi har bir bolaning yaxshi ovqatlanishini, o`z vaqtida uxlatilishini, to`yib uxlashini, uning doimo toza, tagi quruq, o`ng`ay va ixcham kiyingan bo`lishini, charchamasligini kuzatib borishi kerak; g) bolalarni qurbi etadigan harakatlarni, ishlarni va ular bilan bog`liq bo`lgan protsesslarni bajarishga o`rgatish lozim; d) ovqatlantirish, uxlatish va tualetni o`tkazishda metodikaning birligi va tarbiya usullarining doimiyligi zaruriy shartlardandir. Bola bilan munosabatda bo`lishda bola odatlangan usullarning har qanday o`zgarishi uning xatti-harakatiga salbiy ta'sir qiladi. 4. Bolalarning uyg`oqlik vaqtida olib boriladigan tarbiyaviy ishlar. Sog`lom bolalarni, ularning ikki oyligidan boshlab, manejga (ochiq havoda) yotqizib qo`yish (ikki oylikkacha bo`lgan bolalarni odeyallarga o`rab, qo`llari chiqarib qo`yiladi, 2-2,5 oylardan boshlab ishton, polzunki kiydirgan holda) kerak. Ularning qarab yotishi uchun har xil rangdagi yarqiragan o`yinchoqlar (bolaning ko`kragidan 50 sm yuqoriga) osib qo`yiladi. Bolalar bu o`yinchoqlarni ushlaydigan bo`lganida (2-3 oyligida), bola qo`lini rostlaganda osonlik bilan ushlaydigan qilib osib qo`yish lozim. Manejda osib qo`yilgan o`yinchoqlardan tashqarii, turli xildagi shiqildoqlar, rezina yoki sellyuloiddan qilingan o`yinchoqLar bo`lishi kerak, qorni bilan yotgan bolalar bularni olishlari mumkin; yana bolalarning qarab yotishi uchun 2-3 ta kattahyinchoqlarni qo`yib qo`yish zarur. O`yinchoqlarni har er, har erga qo`yib qo`yiladi, uyg`oqlik vaqtida o`yinchoqlarni almashtirish lozim. Bolalarning uyg`onish vaqtigacha manejda barcha sharoitlar tayyorlangan bo`lishi kerak. Har bir manejda, kattaroq bolalarning kichkintoylarga halaqit bermasligi uchun, yoshlari bir-birlariga deyarli teng bo`lgan 6-8 ta uyg`oq bola yotqizib qo`yiladi. Tarbiyachi bolalarning butun manej bo`ylab taqsimlanishiga e'tibor berishi zarur. Ilmiybaza.uz 
 
Bola uyg`oq vaqtida uning oldiga tez-tez kelib turish, uni erkalatib 
gaplashish, ashulalar aytib berish kerak. Shunday qilganda bolaning aktivlik 
faoliyati ortadi va bu faoliyatni ancha vaqtgacha saqlash mumkin bo`ladi. 
3 oydan oshgan bolalar bilan mustaqil faoliyat vaqtida munosabatda 
bo`lishdan tashqarii, maxsus o`yin-mashg`ulotlar (buning uchun ajratilgan 
vaqtida) o`tkazish kerak. 
Mashg`ulotlarni boshlashdan avval hamma bolalarning yaxshi 
kayfiyatda bo`lishlarini ta'minlash-ishtonini xo`l qilib qo`ygan bo`lsa 
almashtirish, ba'zi bolalarning holatini o`zgartirib qo`yish, o`yinchoq berish, 
bolalarda quvnoqlik holatini vujudga keltirish zarur. 
2,5-3 oylikdan 5-6 oylikkacha bo`lgan bolalar bilan olib boriladigan 
o`yin mashg`ulotlar avvalo bolalarning ko`rib va eshitib idrok qilish 
qobiliyatini o`stirishga kattalarning qo`lidagi o`yinchoqni turli holatdan ola 
bilishga, gu-gulash va g`u-g`ulashga, bolani emaklashga tayyorlovchi 
harakatlarni rivojlantirishga qaratilgan bo`lishi kerak. 
O`yin-mashg`ulotlarni asosan yakka-yakka va manejda emotsional bir 
suratda o`tkazmoq kerak, bolada tegishli javob reaktsiyasi hosil qilishga 
harakat qalish lozim. 
Mashg`ulotlarni ancha passiv va birinchi bo`lib uyg`ongan bolalardan 
boshlash kerak. 
Bola har gal uyg`oq bo`lganda uning bilan turli xil o`yin-mashg`ulotlar 
o`tkazib turish kerak, ammo hammasini surunkasiga o`tkazish yaramaydi. 
Tarbiyachi 2-3 bola bilan mashg`ul bo`lgach, birinchi bola yoniga keladi va 
u bilan Yangi bir o`yin-mashg`ulot o`tkazadi. 
Agar biror bir malaka yaxshi mustahkamlangan bo`lib, bola bu 
malakadan osonlik bilan foydalanadigan bo`lsa, u holda 5-6 bola bilan bir 
yo`la o`yin-mashg`ulot o`tkazish mumkin. Muzika mashg`ulotlari , surib 
yurgiziladigan muzika buyumlarini tinglash hamda kuzata bili shva boshqa 
shu kabilar ana shunday o`yin-mashg`ulotlar jumlasidandir. Buning uchun 
hamma bolalarni bir qator qilib chalqancha yotqizish kerak, shunday 
Ilmiybaza.uz Bola uyg`oq vaqtida uning oldiga tez-tez kelib turish, uni erkalatib gaplashish, ashulalar aytib berish kerak. Shunday qilganda bolaning aktivlik faoliyati ortadi va bu faoliyatni ancha vaqtgacha saqlash mumkin bo`ladi. 3 oydan oshgan bolalar bilan mustaqil faoliyat vaqtida munosabatda bo`lishdan tashqarii, maxsus o`yin-mashg`ulotlar (buning uchun ajratilgan vaqtida) o`tkazish kerak. Mashg`ulotlarni boshlashdan avval hamma bolalarning yaxshi kayfiyatda bo`lishlarini ta'minlash-ishtonini xo`l qilib qo`ygan bo`lsa almashtirish, ba'zi bolalarning holatini o`zgartirib qo`yish, o`yinchoq berish, bolalarda quvnoqlik holatini vujudga keltirish zarur. 2,5-3 oylikdan 5-6 oylikkacha bo`lgan bolalar bilan olib boriladigan o`yin mashg`ulotlar avvalo bolalarning ko`rib va eshitib idrok qilish qobiliyatini o`stirishga kattalarning qo`lidagi o`yinchoqni turli holatdan ola bilishga, gu-gulash va g`u-g`ulashga, bolani emaklashga tayyorlovchi harakatlarni rivojlantirishga qaratilgan bo`lishi kerak. O`yin-mashg`ulotlarni asosan yakka-yakka va manejda emotsional bir suratda o`tkazmoq kerak, bolada tegishli javob reaktsiyasi hosil qilishga harakat qalish lozim. Mashg`ulotlarni ancha passiv va birinchi bo`lib uyg`ongan bolalardan boshlash kerak. Bola har gal uyg`oq bo`lganda uning bilan turli xil o`yin-mashg`ulotlar o`tkazib turish kerak, ammo hammasini surunkasiga o`tkazish yaramaydi. Tarbiyachi 2-3 bola bilan mashg`ul bo`lgach, birinchi bola yoniga keladi va u bilan Yangi bir o`yin-mashg`ulot o`tkazadi. Agar biror bir malaka yaxshi mustahkamlangan bo`lib, bola bu malakadan osonlik bilan foydalanadigan bo`lsa, u holda 5-6 bola bilan bir yo`la o`yin-mashg`ulot o`tkazish mumkin. Muzika mashg`ulotlari , surib yurgiziladigan muzika buyumlarini tinglash hamda kuzata bili shva boshqa shu kabilar ana shunday o`yin-mashg`ulotlar jumlasidandir. Buning uchun hamma bolalarni bir qator qilib chalqancha yotqizish kerak, shunday Ilmiybaza.uz 
 
qilganda bolalar tarbiyachini osonlik bilan kuzatib turadilar va boshlarini u 
harakat qilayotgan toionga buradilar. Mashg`ulotlarni o`tkazish vaqtida 
gruppada shovqin-suron va tashqi tovushlar bo`lmasligi kerak. 5-6 oylikdan 
bir yoshgacha bo`lgan bolalarning tetiklik bilan uyg`oq turi shvaqti 2,5-3 
soatgacha cho`ziladi. Shuning uchun bolalarning ancha muddat mustaqil 
o`ynay olishlarini ta'min qiladigan sharoit yaratish lozim. 
Buning uchun bolalarning harakat qilishlariga imkon tug`diradigan etarli 
joy bo`lishi, ularga zarur bo`lgan miqdorda turli xil o`yinchoqLar berish, bu 
o`yinchoqlarni tashqi ko`rinishi bilan bolalarni turli xil harakat qilishga 
undaydigan qilib joylashtirish zarur . Bolalarning ancha muddatgacha va turli 
xil faoliyat bilan band bo`lishlari uchun o`yinchoqlarni vaqt-bevaqt almashtirib 
turish kerak. 
Bolalar taxminan 7-8 oylik bo`lganlaridan boshlab, ularning uyg`oqlik 
vaqti manejda o`tkaziladi, bu yoshdagi bolalar o`rinlaridan siljiy boshlaganligi 
sababli, manejda ko`pi bilan 6-7 bola bo`lishi kerak. 
Bolalar yaxshi emaklaydigan va mustaqil suratda to`siqni ushlab 
turadigan bo`lganlarida, ularning uyg`oqlik vaqti erda o`tkazilishi lozim. 
Bolalarning polda erkin harakat qilishlari uchun etarli bo`lgan maydon to`siq 
bilan ajratilishi kerak. 6 oylikdan 1 yoshgacha bo`lgan bolalarga ta'sir etish 
vositalari o`zgaradi va murakkablashadi. 
Bu yoshdagi bolalar (5-6 oylikdan 9-10 oylikkacha) bilan olib 
boriladigan individual o`yin-mashg`ulotlar vaqtida bola kattalar nutqini 
ko`proq tushuna boshlaydi, chug`ur-chug`ur va oson bo`g`inlarga taqlid qilishi 
shakllana boradi, ko`proq emaklay boshlaydi. Kattaroq bolalarning (9-10 
oylikdan 1 yoshgacha) aktiv nutqini o`stirish, kattalar nutqini tushunishi davom 
ettiriladi, ular tevarak-atrof bilan kengroq tanishadilar, ularda narsalar bilan 
qilinadigan harakatlar tarkib toptiriladi, mustaqil yurish malakasi hosil qilib 
boriladi. 
O`yin-mashg`ulotlarni individual tarzda o`tkazish kerak. Bir uyg`oqlik 
davomida o`tkaziladigan mashg`ulotlarning oz-ko`pligi va takrorlanishi 
Ilmiybaza.uz qilganda bolalar tarbiyachini osonlik bilan kuzatib turadilar va boshlarini u harakat qilayotgan toionga buradilar. Mashg`ulotlarni o`tkazish vaqtida gruppada shovqin-suron va tashqi tovushlar bo`lmasligi kerak. 5-6 oylikdan bir yoshgacha bo`lgan bolalarning tetiklik bilan uyg`oq turi shvaqti 2,5-3 soatgacha cho`ziladi. Shuning uchun bolalarning ancha muddat mustaqil o`ynay olishlarini ta'min qiladigan sharoit yaratish lozim. Buning uchun bolalarning harakat qilishlariga imkon tug`diradigan etarli joy bo`lishi, ularga zarur bo`lgan miqdorda turli xil o`yinchoqLar berish, bu o`yinchoqlarni tashqi ko`rinishi bilan bolalarni turli xil harakat qilishga undaydigan qilib joylashtirish zarur . Bolalarning ancha muddatgacha va turli xil faoliyat bilan band bo`lishlari uchun o`yinchoqlarni vaqt-bevaqt almashtirib turish kerak. Bolalar taxminan 7-8 oylik bo`lganlaridan boshlab, ularning uyg`oqlik vaqti manejda o`tkaziladi, bu yoshdagi bolalar o`rinlaridan siljiy boshlaganligi sababli, manejda ko`pi bilan 6-7 bola bo`lishi kerak. Bolalar yaxshi emaklaydigan va mustaqil suratda to`siqni ushlab turadigan bo`lganlarida, ularning uyg`oqlik vaqti erda o`tkazilishi lozim. Bolalarning polda erkin harakat qilishlari uchun etarli bo`lgan maydon to`siq bilan ajratilishi kerak. 6 oylikdan 1 yoshgacha bo`lgan bolalarga ta'sir etish vositalari o`zgaradi va murakkablashadi. Bu yoshdagi bolalar (5-6 oylikdan 9-10 oylikkacha) bilan olib boriladigan individual o`yin-mashg`ulotlar vaqtida bola kattalar nutqini ko`proq tushuna boshlaydi, chug`ur-chug`ur va oson bo`g`inlarga taqlid qilishi shakllana boradi, ko`proq emaklay boshlaydi. Kattaroq bolalarning (9-10 oylikdan 1 yoshgacha) aktiv nutqini o`stirish, kattalar nutqini tushunishi davom ettiriladi, ular tevarak-atrof bilan kengroq tanishadilar, ularda narsalar bilan qilinadigan harakatlar tarkib toptiriladi, mustaqil yurish malakasi hosil qilib boriladi. O`yin-mashg`ulotlarni individual tarzda o`tkazish kerak. Bir uyg`oqlik davomida o`tkaziladigan mashg`ulotlarning oz-ko`pligi va takrorlanishi Ilmiybaza.uz 
 
bolaning individual xususiyatlari, kamolot darajasi va aktivligi bilan bog`liq 
bo`ladi. Agar bolada Yangi bir malaka sustlik bilan hosil bo`ladigan bo`lsa, u 
holda mashg`ulotni bir galgi dam olish davomida takrorlash lozim va uni har 
kuni o`tkazib turish kerak. Malakka tarkib topgandan keyin esa mashg`ulotni 
murakkablashtirish zarur. 
Bola bir yoshga to`lishi oldida, bolalarning diqqat bilan o`tirishini talab 
etadigan o`yin-mashg`ulotlarni ularni stulga o`tqazgan holda o`tkazish lozim. 
Bunda bolaning diqqatini yonidagi bolaning harakati chalg`itmasin. Bu 
yoshdagi bolalar bilan o`tkaziladigan o`yin-mashg`ulotlar bolalarda yaxshi his-
tuyg`ular uyg`otishi va o`yin xarakterida bo`lishi kerak. 
Bolaning 
mashg`ulotlar 
protsessida 
egallagan 
malakalarini 
mustahkamlash maqsadida mustaqil faoliyati vaqtida foydalanishi uchun unga 
o`yinchoqLar berilishi kerak. Bunda ular shu xildagi harakatlarni o`zlari bajara 
oladigan bo`ladilar. 
5-6 oyligidan 1 yoshgacha bo`lgan bolalar bilan individualo`yin-
mashg`ulotlar olib borishdan tashqarii, 6-8 kishini birlashtirgan kichikroq 
gruppa bilan ham mashg`ulotlar o`tkazishlozim. Bolalar bu mashg`ulotlar 
vaqtida individual o`yin-mashg`ulotlar vaqtida hosil qilgan malakalarini 
mustahkamlaydilar. 
Bir gruppa bolalarga ko`g`irchoq va hayvonlar bilan bajariladigan oddiy 
harakatlarni: kuchu kovqatlanyapti, yuguryapti, vovullayapti va hokazolarni 
ko`rsatish; burab yurgiziladigan o`yinchoqlarni, kuchuk va mushuk bolalarini, 
qushlarni ko`rsatish, bolalar bilan birgalikda sharchalarni sochib yuborish va 
terib olish, hazil-mutoyiba o`yinlari va muzika mashg`ulotlari o`tkazish 
mumkin. 
Bir galgi uyg`oqlik davomida bitta yoki ikkita gruppaviy mashg`ulot 
o`tkaziladi, ularning har biri hafta mobaynida bir necha marta takrorlanadi. 
Oldiga qo`ygan maqsadga erishish va bolalarning qiziqishi kamayib borishiga 
qarab mashg`ulotlar mazmuni ham o`zgarishi kerak. 
 
Ilmiybaza.uz bolaning individual xususiyatlari, kamolot darajasi va aktivligi bilan bog`liq bo`ladi. Agar bolada Yangi bir malaka sustlik bilan hosil bo`ladigan bo`lsa, u holda mashg`ulotni bir galgi dam olish davomida takrorlash lozim va uni har kuni o`tkazib turish kerak. Malakka tarkib topgandan keyin esa mashg`ulotni murakkablashtirish zarur. Bola bir yoshga to`lishi oldida, bolalarning diqqat bilan o`tirishini talab etadigan o`yin-mashg`ulotlarni ularni stulga o`tqazgan holda o`tkazish lozim. Bunda bolaning diqqatini yonidagi bolaning harakati chalg`itmasin. Bu yoshdagi bolalar bilan o`tkaziladigan o`yin-mashg`ulotlar bolalarda yaxshi his- tuyg`ular uyg`otishi va o`yin xarakterida bo`lishi kerak. Bolaning mashg`ulotlar protsessida egallagan malakalarini mustahkamlash maqsadida mustaqil faoliyati vaqtida foydalanishi uchun unga o`yinchoqLar berilishi kerak. Bunda ular shu xildagi harakatlarni o`zlari bajara oladigan bo`ladilar. 5-6 oyligidan 1 yoshgacha bo`lgan bolalar bilan individualo`yin- mashg`ulotlar olib borishdan tashqarii, 6-8 kishini birlashtirgan kichikroq gruppa bilan ham mashg`ulotlar o`tkazishlozim. Bolalar bu mashg`ulotlar vaqtida individual o`yin-mashg`ulotlar vaqtida hosil qilgan malakalarini mustahkamlaydilar. Bir gruppa bolalarga ko`g`irchoq va hayvonlar bilan bajariladigan oddiy harakatlarni: kuchu kovqatlanyapti, yuguryapti, vovullayapti va hokazolarni ko`rsatish; burab yurgiziladigan o`yinchoqlarni, kuchuk va mushuk bolalarini, qushlarni ko`rsatish, bolalar bilan birgalikda sharchalarni sochib yuborish va terib olish, hazil-mutoyiba o`yinlari va muzika mashg`ulotlari o`tkazish mumkin. Bir galgi uyg`oqlik davomida bitta yoki ikkita gruppaviy mashg`ulot o`tkaziladi, ularning har biri hafta mobaynida bir necha marta takrorlanadi. Oldiga qo`ygan maqsadga erishish va bolalarning qiziqishi kamayib borishiga qarab mashg`ulotlar mazmuni ham o`zgarishi kerak. Ilmiybaza.uz 
 
Savollar. 
1. Bir yoshdagi bolalar tarbiyasi 
2. Bola rivojlanishiga qanda omillar ta`sir etadi 
3. Shaxs tushunchasiga ta`rif bering 
4. Bolaning rivojlanishida faoliyatlarning urnini aytib bering 
Ilmiybaza.uz Savollar. 1. Bir yoshdagi bolalar tarbiyasi 2. Bola rivojlanishiga qanda omillar ta`sir etadi 3. Shaxs tushunchasiga ta`rif bering 4. Bolaning rivojlanishida faoliyatlarning urnini aytib bering