BIR YOSHDAGI BOLALARNING O`SISHI VA TARBIYASI (Bir yoshgacha bolaning rivojlanishi, Bolalarning uyg`oqlik vaqtida olib boriladigan tarbiyaviy ishlar)
Yuklangan vaqt
2024-05-03
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
13
Faytl hajmi
28,0 KB
Ilmiybaza.uz
BIR YOSHDAGI BOLALARNING O`SISHI VA TARBIYASI
Reja
1 Bir yoshgacha bolaning rivojlanishi
2 Kundalik rejim
3 Ovqatlanish, uyqi o`tkazish metodikasi.
4 Bolalarning uyg`oqlik vaqtida olib boriladigan tarbiyaviy ishlar
Ilmiybaza.uz
Tayanch so`zlar:Tarbiya, rivojlanish, muhit, nasillik, uyin, mehnat,
u`qish, dastur, bolalar bog`chasi, jismoniy rivojlanish, ruhiy rivojlanish,
ijtimoiy rivojlanish.
1. Bolaning bir yoshgacha bo`lgan davri uning rivojlanishida alohida
o`rin egallaydi. Bir yoshgacha bo`lgan bolalarning asosiy xususiyati ularning
jismoniy jihatdan tez rivojlanishidadir.
Bola olti oyga qadar oy sayin 600-700 grammdan, 6 oydan bir yoshga
etguncha esa 400-500 grammdan semiradi; uning bo`yi har oyda 2-3 sm ga
ortadi. Bola bir yoshga to`lguncha uning dastlabki og`irligi 6-8 kg ortadi,
bo`yiga 24-25,5 sm qo`shiladi. Bir yoshdagi bolaning og`irligi o`rtacha 10-
10,5 kg, bo`yi 74-75,5 sm ga teng bo`ladi. Bola 7-8 oylik bo`lganida uning
sut tishlari chiqa boshlaydi, bir yoshli bolaning 8 ta tishi bo`ladi, gavda
tuzilishlari ham ancha o`zgaradi.
7 oylarga kelib, bolaning bosh miya og`irligi ikki marta ortadi.
Markaziy nerv sistemasining ish qobiliyati oshadi, shu munosabat bilan
bolaning uyg`oqlik vaqti hayotining birinchi kunlaridagi 20-30 minutdan yil
oxiriga borib 3,5 soatga ko`payadi.
Bola hayotining birinchi oylaridan boshlaboq unda barcha sezgi
organlar faoliyati rivojlanadi. Ikkinchi oydan boshlab barcha retseptorlardan
shartli reflekslar hosil qilish mumkin. 3-4 oylik bola dastlab tovushlarni,
keyin esa o`xshash tovushlarni-tovush intonatsiyasini, yaqin insonlarning
tovushini notanish insonlar tovushidan farq qiladi. Bola 4 oyda bir rangni
boshqa rangdan , onasini boshqa insonlardan ajrata boshlaydi.
Agar bola muayyan sharoitlarda, kundalik rejimga qat'iy rioya qilingan
holda tarbiyalansa, bolalarnda 4-5 oylardan boshlab akademik I.P.Pavlov
aytgan «dinamik steriotip» tarkib topadi, ya'ni bosh miya po`stlog`ida ichki
protsesslarning uyg`unlashgan sistemasi hosil bo`ladi va tayyor javob
reaktsiyalari sistemasi ishlab chiqiladi. Masalan, agar 9-10 oylik bolalarni
ovqatlantirish protsessii doimo muayyan tartibda olib borilsa, bolalarda javob
Ilmiybaza.uz
harakatlarining barqaror sistemasi hosil bo`ladi: u qo`lini tushib turgan suvga
bemalol uzatadi, bo`yniga oshxo`rak bog`lashlari uchun engagini ko`taradi,
ko`lini nonga uzatadi va eydi.
Bir yoshgacha bola asosiy umumiy xarakatlarni egallab oladi. Bir
yoshga to`lish oldidan bolada buyumlar bilan muomala qilish yuzasidan
dastlabki malakalar tarkib topib boradi. Bola bir yoshga to`lganda nutqining
tayyorgarlik bosqichlari rivojlanadi- u kattalrning gaplarini tushunadi va
bolaning aktiv nutqi paydo bo`la boshlaydi, shuningdek, unda xilma-xil
odatlar paydo bo`ladi. Bir yoshgacha bo`lgan bolalarda hosil bo`lgan yaxshi
va yomon odatlar ko`pincha mustahkamlanib qoladi, keyinchalik bolaning bu
odatlardan kutilish ancha qiyin.
Tarbiya vazifalari, uning mazmunini belgilashda bu yoshdagi
bolalarning xususiyatlarini e'tiborga olish zarur.
Bir yoshgacha bo`lgan bolalarning birinchi xususiyati-tashqi
ta'sirlarga bardosh berolmasligi va organizmga darov zahmat etishidadir.
Temperatura va muhit sharoitlarining o`zgarishi, kundalik va ovqatlanish
rejimining buzilishi bolalarning salomatligiga ta'sir etadi..
Ikkinchi xususiyat-bolaning jismoniy va nerv-psixik rivojlanish
o`rtasida
mustahkam
aloqa
bo`lishidadir.
Bolalarning
nerv-psixik
rivojlanishiga etarlicha e'tibor bermaslik ularning jismoniy o`sishiga yomon
ta'sir ko`rsatadi. Ikkinchi tomondan, sog`lom, jismoniy baquvvat bolalarda
tabassum uyg`otish va harakatlarni rivojlantirish zaif bolalarga qaraganda
osonroq bo`ladi.
Uchinchi xususiyat-bolalarning o`sish temp iva uning izchilligi
kattalar tomonidan bo`ladigan ta'sirga bog`liqligidadir.
Maktabgacha tarbiya muassasalarida bir yoshgacha bo`lgan bolalar
bilan ishlashda quyidagi tarbiya vazifalari bajarilishi kerak: bolalarning
sog`lig`i va jismoniy hamda nerv-psixik rivojlanishini ta'minlash, sezgi
organlarining faoliyatini oshirish, xilma-xil harakat malakalarini o`stirish,
ularda ijobiy his-tuyg`ular uyg`otish, buyumlar bilan ishlash qobiliyatining
Ilmiybaza.uz
va nutqqa tayyorlov bosqichlarini rivojlantirish: bolalar uyg`oqlik vaqt iva
uyqu rejimini tug`ri tuzish, bolalarning uyg`oqlik vaqtida quvnoq,
xushchaqchaq
kayfiyatda
bo`lishlarini
ta'minlash,
tevarak-atrofdagi
narsalarga yaxshi munosabatda bo`lishni tarbiyalash; ularni bir vaqtda
ovqatlantirish, uxlatish va tualetga odatlantirish, bolalarda to`g`ri xulq-atvor
tarbiyalash va yomon odatlar paydo bo`lishining oldini olish.
Bola bir yoshgacha bir tekista rivojlanmaydi. Bir yoshgacha bo`lgan
davr bir-biridan sifat jihatdan farq qiladigan to`rt davrga: tug`ilgandan 2,5-3
oylikkacha, 2,5-3 oylikdan 5-6 oylikkacha, 5-6 oylikdan 9-10 oylikkacha va
9-10 oylikdan bir yoshgacha bo`lgan davrlarga bo`linadi.
Tarbiya vazifalari, mazmuni va metodlari umuman bir yoshgacha
bo`lgan davr uchun emas, balki bolalarning har bir yosh davridagi
rivojlanishlariga muvofiq ravishda qarab chiqilishi kerak. Bolalar
bog`chasida tarbiya dasturi har bir davr uchun ko`proq xarakterli bo`lgan
malakalarni belgilab beradi, bular bolalarning umumiy rivojlanishlari uchun
muhim ahamiyatga ega. Tarbiyachilarning diqqat-e'tibori avvalo anna shu
malakalarni o`z vaqtida rivojlantirishga qaratilgan bo`lishi kerak. Masalan,
bola 2,5-3 oylik bo`lguniga qadar unda diqqat qo`yib ko`rish va eshitish
malakalarining o`z vaqtida hosil bo`lishiga, o`zini mumkin qadar ko`proq
tetik his qilishiga va serzarakat bo`lishiga, bolada tebranish, so`rg`ich,
barmog`ini so`ri shva boshqa shu kabi yaramas odatlarning paydo bo`lishiga
yo`l qo`ymaslik nihoyatda muhimdir. 9-10 oylikdan bir yoshgacha bo`lgan
bolalarda esa nutq o`stirish va narsalar bilan murakkab harakatlar qilishni
rivojlantirish asosiy vazifa bo`lib hisoblanadi.
2. Bir yoshgacha bo`lgan bolalar hayotini tashkil etish.
Kundalik rejim.
Kundalik rejimning aniq bajarilishi bir yoshgacha bo`lgan bolallarning
to`g`ri o`sishi va rivojlanishi uchun zarur shartdir.
3-5 haftalik bolalar ko`p vaqtlarini uyqu bilan o`tkazadilar. Lekin
bolalarning usib borishlariga qarab sutkalik uxlash vaqti kamayadi, shunga
Ilmiybaza.uz
muvofiq uyg`oqlik vaqti ortadi. Bolani ikki oyligidan boshlab muayyan
rejimga o`rgatish mumkin.
Sutka davomida bolalarning ovqatlanish, uxlash va uyg`oqlik vaqtlari,
ularning yoshiga muvofiq ravishda, quyidagi tarzda taqsimlanadi; 1,5
oylikdan 3 oylikkacha bo`lgan bolalar 7 marta, har 3 soatda emiziladi, 1-1,5
soatdan 4-5 marta uyg`oq bo`ladilar, kunduzi 1,5-2 soatdan 4 marta, kechasi
esa kechqurun soat 19.30 dan ertalab soat 6 gacha uxlaydilar; 3 oylikdan 5-6
oylikkacha bo`lgan bolalar 6 marta, har 3 soatda emiziladi, ular 1,5 soatdan
4-5 marta uyg`oq bo`ladilar, kunduzi 1,5-2 soatdan 3-4 marta, kechasi esa
soat 19.30 dan ertalabki 6 gacha uxlaydilar; 5-6 oylikdan 9-10 oylikkacha
bo`lgan bolalar 5 marta shar 4 soatda ovqatlantiriladi, 2-2,5 soatdan 4 marta
uyg`oq bo`ladilar, kunduzi 3 marta 1,4-2 soatdan, kechasi esa soat 20.00 dan
ertalab 6 gacha uxlaydilar; 9-10 oylikdan 1 yoshgacha bo`lgan bolalar 4-5
marta har 4 soatda ovqatlantiriladi, ular 3 marta 3-4 soatdan uyg`oq
bo`ladilar, kunduzi 2 marta 2-2,5 soatdan, kechasi esa 20.00 dan ertalab soat
6 gacha uxlaydilar.
Bir yoshgacha bo`lgan bolalarning kundalik rejimi bolaning
ovqatlanish oldidan uxlashini, ovqatlangandan so`ng uyg`oq bo`lishini
ta'minlaydigan qilib tuzilishi kerak.
Agar bir gruppada turli yoshdagi bolalar bo`lsa, bolalarni yosh
gruppachalariga aniq taqsimlagan holda, boshqa-boshqa xildagi ikki yoki
uchta rejim belgilash zarur. Shunday qilinganda bir gruppadagi bolalar
uxlaganda, ikkinchi gruppadagilar uyg`oq bo`ladilar. Bu esa bolalarga
yaxshiroq qarashga imkon beradi, bundan tashqarii bolalar shovqin-surondan
kamroq charchaydilar.
Har bir bola uchun rejim belgilashda faqat uning yoshini emas, balki
jismoniy rivojlanishini ham e'tiborga olish kerak. Salomatligi yaxshi
jismoniy
rivojlangan,
nerv
sistemasi
mustahkam
bo`lgan
bolalar
boshqalardan oldin katta gruppacha rejimiga o`tkazilishi mumkin. Aksincha,
salomatligi zaifroq bolalarga esa kichikrok yoshdagi bolalarning rejimi mos
Ilmiybaza.uz
keladi. Bolalarning rejimi sutkalik qilib tuziladi, ya'ni bolaning bog`chada va
uyda bo`ladigan vaqti uchun tuziladi. Qabul qilingan qat'iy amal qilinishi
kerak.
Tarbiyachi ertalab bolani yasliga qabul qilish vaqtida bolaning uyda
necha soat va qanday uxlaganligini aniqlashi, agar u yomon uxlagan yoki
etarlicha uxlamagan bo`lsa, shu kuni bolaning yaslidagi uxlash vaqtini
uzaytirishi lozim.
Agar bola soat 6 da uyg`ongan bo`lsalar, ularni yaslida 8 da uyg`ongan
bolalardan oldin ovqatlantirish va uxlatish kerak. Shuning uchun yosh sostavi
bir xil bo`lgan guruhlarda hali ko`pincha bolalarni rejimi xilma-xil bo`lgan
ikkita guruhga-erta va kech uyg`onganlar guruhchalarga bo`lish zarurati
paydo bo`ladi.
Bolalar muassasasiga kelgunga qadar boshqa rejimda yashagan bolani
asta-sekinlik bilan yangi rejimga o`rgatish kerak.
Rejim
tuzayotganda
bolaning
uxlash,
uyg`oqlik
vaqt
iva
ovqatlanishinigina emas, balki xilma-xil faoliyat turlarini ham to`g`ri
navbatlashib kelishini nazarda tutish lozim. Shuning uchun bolalarning
uyg`oqlik vaqtidagi mustaqil o`yini, tarbiyachi o`tkazadigan mashg`ulotlar
bilan, xonadagi o`yin, sayr qilish bilan, harakatli o`yinlar harakatsiz o`yinlar
bilan almashtirib turilishi kerak.
3. Ovqatlanish, uyqu va tualetni o`tkazish metodikasi.
Ilk yoshdagi bolalarni tarbiyalashda ularni ovqatlantirish, uxlatish
vaqtin iva tualetni metodik jihatdan to`g`ri o`tkazish kerak. Faqat shundagina
bolalarda yaxshi ishtaha bo`lishini, ularning yaxshi uxlashini, yuvintirish va
cho`miltirish bamaylixotir munosabatda bo`lishini ta'minlash mumkin
bo`ladi.
Bola bir yoshgacha ona sutini emishi zarur. Ona bolani emizishdan
oldin qo`lini yuvishi, ko`kragini esa qaynagan suv bilan yuvib olishi kerak.
Buning uchun bolalarni yasliga qabul qilish xonasida qaynagan suv solingan
idish, toza paxta va foydalangan paxtani tashlash uchun tos bo`lishi lozim.
Ilmiybaza.uz
Bolalar emchak uchini og`izlariga to`la olishlari, ona ko`kragini
qo`llari bilan ushlab turishlari, yaxshi emishlari uchun ularning bu boradagi
faoliyatini o`stirmoq kerak. Bolada charchash alomatlari paydo bo`lsa, 2-3
minut tanaffus qilish, keyin emizishni Yana davom ettirish lozim. Agar
onaning suti kam bo`lsa, vrach qo`shimcha ovqat belgilaydi. Bolaga 3-4
oydan boshlab meva yoki sabzavot sharbati berish kerak. 5 oydan boshlab
5% manniy kashadan iborat qo`shimcha ovqat berilsa bo`ladi. Qo`shimcha
ovqat asta-sekin, avval emizishdan oldin, bir kunda 1 marta 3-4 choy
qoshiqdan edirib boriladi, so`ngra esa 7-8 kundan keyin 3-4 stakangacha
etkaziladi. Emizishlardan biri o`rniga sabzavot pyuresi yoki kasha beriladi.
Bolaga 4,5-5 oyligidan boshlab qoshiqda ovqat edirish kerak, 7-8 oyligidan
boshlab esa kattalar ushlab turgan piyoladan choy ichiriladi. Bolani
ovqatning yangi xiliga va ayni bir zamonda qoshiqda eyishga o`rgatmaslik
kerak.
Bolani ovqatlanish vaqtida faollik qo`rsatishga o`rgatish kerak: uning
o`zi, kattalarning qistovisiz, og`zini ochsin, 7-8 oylardan boshlab non,
pechenelarni qo`lida ushlasin va ularni mustaqil ravishda esin.
Bolaning ovqatlanish vaqtidagi holati uning o`sishiga qarab o`zgarib
boradi: bola 4-5 oylardan boshlab yarim o`tirgan holda, 7 oylarda –enaganing
tizasida o`tirib, qoshiq bilan eyishni o`tirgandan keyin esa, stulda o`tirib
ovqatlantiriladi.
6 oyligidan boshlab, bolani ovqatlantirish vaqtida ovqatlanish bilan
bog`liq bo`lgan buyum va harakatlarining nomini aytib, gaplashish kerak.
Bolalar navbatdagi ovqatni kutib o`tirmasligi kerak, hamma narsa
oldindan tayyorlangan bo`lishi zarur.
Bolalar jismoniy jihatdan yaxshi rivojlanishlari uchun har kuni rejimda
ko`rsatilgan vaqtga binoan tinch va yaxshi uxlashlari lozim.
Uyqusi kelgan bolalarni birinchi bo`li byotqizish kerak , bolalarning
manejda uxlab qolishiga yo`l qo`ymaslik, darkor. Bolalar ochiq havoda
Ilmiybaza.uz
yaxshi uxlaydilar. Agar ochiq havoda uxlatish imkoniyati bo`lmasa, bolalarni
oynasi ochib qo`yilgan alohida xonaga yotqizish zarur.
Rejimga o`rganmagan, vaqtida uxlamay yig`laydigan bolalarni
yaxshisi boshqa bolalardan keyin va alohida xonada uxlatgan ma'kul.
Odatda bolalar bir vaqtda uyg`onmaydilar. Uyg`ongan bolani xonadan
olib chiqish, kiyintirish, ovqatlantirish, manejga o`tqazib qo`yib,
o`yinchoqLar berish kerak. Agar bola vaqtidahyg`onmasa uni uyg`otish
lozim.
Kichkintoylar gigienik jihatdan yaxshi qarab turishga muhtoj
bo`ladilar. Har kuni ertalab bolaning tualetini bekamiko`st o`tkazish kerak.
Ertalabki tualet bolalarni yuvintirish bilan tugallanadi (yuvintirishda ham,
xudi yuzini yuvish kabi oqib turgan issiq suv bo`lishi kerak).
6 oygacha bolalarni har kuni, keyinchalik esa kun ora cho`miltirish
kerak, cho`miltirilgandan so`ng quloqlari orqasiga, ko`ltig`lariga va boshqa
qiyiladigan joylariga vazelin yoki o`simlik yog`i surtiladi.
Bolalarni ilk yoshlik chog`idan boshlab ozodalikka o`rgatish lozim. Bu
esa kattalarning bolaning iflos qilib qo`ygan kiyim-boshlarini qanchalik tez
almashtirishlariga bog`liq. Bolalarni taxminan 8 oylardan keyin gorshokka
o`tirishga odatlantirish kerak. Bu ish kun sayin muntazam ravishda va faqat
bolalar bunga ehtiyoj sezganlarida: uxlatishdan oldin, uyqudan turgandan
keyin (agar ular quruq yotgan bo`lsalar ), ovqatlanganlaridan keyin 15-20
minut o`tgach, o`tqizilishi lozim. Bolaga qarash yuzasidan bo`ladigan barcha
protsesslarni o`tkazishda quyidagi qoidalarga rioya qilish zarur;
a) barcha protsesslarni shoshmasdan bolada nomaqbul tuyg`ular hosil
qilmasdan bajarish;
b) bolalarga qarashni ularning ishsiz turishlariga yo`l qo`ymaydigan
holda o`tkazish: stolga o`tirishlari bilanoq ovqat berish; bolalarning tualetga
va yotoqxonaga 2-3 tasini birdaniga olib borish (qolgan bolalar bu vaqtda
o`ynab turishlari mumkin);
Ilmiybaza.uz
v) tarbiyachi har bir bolaning yaxshi ovqatlanishini, o`z vaqtida
uxlatilishini, to`yib uxlashini, uning doimo toza, tagi quruq, o`ng`ay va
ixcham kiyingan bo`lishini, charchamasligini kuzatib borishi kerak;
g) bolalarni qurbi etadigan harakatlarni, ishlarni va ular bilan bog`liq
bo`lgan protsesslarni bajarishga o`rgatish lozim;
d) ovqatlantirish, uxlatish va tualetni o`tkazishda metodikaning birligi
va tarbiya usullarining doimiyligi zaruriy shartlardandir. Bola bilan
munosabatda bo`lishda bola odatlangan usullarning har qanday o`zgarishi
uning xatti-harakatiga salbiy ta'sir qiladi.
4. Bolalarning uyg`oqlik vaqtida olib boriladigan tarbiyaviy ishlar.
Sog`lom bolalarni, ularning ikki oyligidan boshlab, manejga (ochiq
havoda) yotqizib qo`yish (ikki oylikkacha bo`lgan bolalarni odeyallarga
o`rab, qo`llari chiqarib qo`yiladi, 2-2,5 oylardan boshlab ishton, polzunki
kiydirgan holda) kerak.
Ularning qarab yotishi uchun har xil rangdagi yarqiragan o`yinchoqlar
(bolaning ko`kragidan 50 sm yuqoriga) osib qo`yiladi. Bolalar bu
o`yinchoqlarni ushlaydigan bo`lganida (2-3 oyligida), bola qo`lini
rostlaganda osonlik bilan ushlaydigan qilib osib qo`yish lozim.
Manejda osib qo`yilgan o`yinchoqlardan tashqarii, turli xildagi
shiqildoqlar, rezina yoki sellyuloiddan qilingan o`yinchoqLar bo`lishi kerak,
qorni bilan yotgan bolalar bularni olishlari mumkin; yana bolalarning qarab
yotishi uchun 2-3 ta kattahyinchoqlarni qo`yib qo`yish zarur. O`yinchoqlarni
har er, har erga qo`yib qo`yiladi, uyg`oqlik vaqtida o`yinchoqlarni
almashtirish lozim.
Bolalarning uyg`onish vaqtigacha manejda barcha sharoitlar
tayyorlangan bo`lishi kerak.
Har bir manejda, kattaroq bolalarning kichkintoylarga halaqit
bermasligi uchun, yoshlari bir-birlariga deyarli teng bo`lgan 6-8 ta uyg`oq
bola yotqizib qo`yiladi. Tarbiyachi bolalarning butun manej bo`ylab
taqsimlanishiga e'tibor berishi zarur.
Ilmiybaza.uz
Bola uyg`oq vaqtida uning oldiga tez-tez kelib turish, uni erkalatib
gaplashish, ashulalar aytib berish kerak. Shunday qilganda bolaning aktivlik
faoliyati ortadi va bu faoliyatni ancha vaqtgacha saqlash mumkin bo`ladi.
3 oydan oshgan bolalar bilan mustaqil faoliyat vaqtida munosabatda
bo`lishdan tashqarii, maxsus o`yin-mashg`ulotlar (buning uchun ajratilgan
vaqtida) o`tkazish kerak.
Mashg`ulotlarni boshlashdan avval hamma bolalarning yaxshi
kayfiyatda bo`lishlarini ta'minlash-ishtonini xo`l qilib qo`ygan bo`lsa
almashtirish, ba'zi bolalarning holatini o`zgartirib qo`yish, o`yinchoq berish,
bolalarda quvnoqlik holatini vujudga keltirish zarur.
2,5-3 oylikdan 5-6 oylikkacha bo`lgan bolalar bilan olib boriladigan
o`yin mashg`ulotlar avvalo bolalarning ko`rib va eshitib idrok qilish
qobiliyatini o`stirishga kattalarning qo`lidagi o`yinchoqni turli holatdan ola
bilishga, gu-gulash va g`u-g`ulashga, bolani emaklashga tayyorlovchi
harakatlarni rivojlantirishga qaratilgan bo`lishi kerak.
O`yin-mashg`ulotlarni asosan yakka-yakka va manejda emotsional bir
suratda o`tkazmoq kerak, bolada tegishli javob reaktsiyasi hosil qilishga
harakat qalish lozim.
Mashg`ulotlarni ancha passiv va birinchi bo`lib uyg`ongan bolalardan
boshlash kerak.
Bola har gal uyg`oq bo`lganda uning bilan turli xil o`yin-mashg`ulotlar
o`tkazib turish kerak, ammo hammasini surunkasiga o`tkazish yaramaydi.
Tarbiyachi 2-3 bola bilan mashg`ul bo`lgach, birinchi bola yoniga keladi va
u bilan Yangi bir o`yin-mashg`ulot o`tkazadi.
Agar biror bir malaka yaxshi mustahkamlangan bo`lib, bola bu
malakadan osonlik bilan foydalanadigan bo`lsa, u holda 5-6 bola bilan bir
yo`la o`yin-mashg`ulot o`tkazish mumkin. Muzika mashg`ulotlari , surib
yurgiziladigan muzika buyumlarini tinglash hamda kuzata bili shva boshqa
shu kabilar ana shunday o`yin-mashg`ulotlar jumlasidandir. Buning uchun
hamma bolalarni bir qator qilib chalqancha yotqizish kerak, shunday
Ilmiybaza.uz
qilganda bolalar tarbiyachini osonlik bilan kuzatib turadilar va boshlarini u
harakat qilayotgan toionga buradilar. Mashg`ulotlarni o`tkazish vaqtida
gruppada shovqin-suron va tashqi tovushlar bo`lmasligi kerak. 5-6 oylikdan
bir yoshgacha bo`lgan bolalarning tetiklik bilan uyg`oq turi shvaqti 2,5-3
soatgacha cho`ziladi. Shuning uchun bolalarning ancha muddat mustaqil
o`ynay olishlarini ta'min qiladigan sharoit yaratish lozim.
Buning uchun bolalarning harakat qilishlariga imkon tug`diradigan etarli
joy bo`lishi, ularga zarur bo`lgan miqdorda turli xil o`yinchoqLar berish, bu
o`yinchoqlarni tashqi ko`rinishi bilan bolalarni turli xil harakat qilishga
undaydigan qilib joylashtirish zarur . Bolalarning ancha muddatgacha va turli
xil faoliyat bilan band bo`lishlari uchun o`yinchoqlarni vaqt-bevaqt almashtirib
turish kerak.
Bolalar taxminan 7-8 oylik bo`lganlaridan boshlab, ularning uyg`oqlik
vaqti manejda o`tkaziladi, bu yoshdagi bolalar o`rinlaridan siljiy boshlaganligi
sababli, manejda ko`pi bilan 6-7 bola bo`lishi kerak.
Bolalar yaxshi emaklaydigan va mustaqil suratda to`siqni ushlab
turadigan bo`lganlarida, ularning uyg`oqlik vaqti erda o`tkazilishi lozim.
Bolalarning polda erkin harakat qilishlari uchun etarli bo`lgan maydon to`siq
bilan ajratilishi kerak. 6 oylikdan 1 yoshgacha bo`lgan bolalarga ta'sir etish
vositalari o`zgaradi va murakkablashadi.
Bu yoshdagi bolalar (5-6 oylikdan 9-10 oylikkacha) bilan olib
boriladigan individual o`yin-mashg`ulotlar vaqtida bola kattalar nutqini
ko`proq tushuna boshlaydi, chug`ur-chug`ur va oson bo`g`inlarga taqlid qilishi
shakllana boradi, ko`proq emaklay boshlaydi. Kattaroq bolalarning (9-10
oylikdan 1 yoshgacha) aktiv nutqini o`stirish, kattalar nutqini tushunishi davom
ettiriladi, ular tevarak-atrof bilan kengroq tanishadilar, ularda narsalar bilan
qilinadigan harakatlar tarkib toptiriladi, mustaqil yurish malakasi hosil qilib
boriladi.
O`yin-mashg`ulotlarni individual tarzda o`tkazish kerak. Bir uyg`oqlik
davomida o`tkaziladigan mashg`ulotlarning oz-ko`pligi va takrorlanishi
Ilmiybaza.uz
bolaning individual xususiyatlari, kamolot darajasi va aktivligi bilan bog`liq
bo`ladi. Agar bolada Yangi bir malaka sustlik bilan hosil bo`ladigan bo`lsa, u
holda mashg`ulotni bir galgi dam olish davomida takrorlash lozim va uni har
kuni o`tkazib turish kerak. Malakka tarkib topgandan keyin esa mashg`ulotni
murakkablashtirish zarur.
Bola bir yoshga to`lishi oldida, bolalarning diqqat bilan o`tirishini talab
etadigan o`yin-mashg`ulotlarni ularni stulga o`tqazgan holda o`tkazish lozim.
Bunda bolaning diqqatini yonidagi bolaning harakati chalg`itmasin. Bu
yoshdagi bolalar bilan o`tkaziladigan o`yin-mashg`ulotlar bolalarda yaxshi his-
tuyg`ular uyg`otishi va o`yin xarakterida bo`lishi kerak.
Bolaning
mashg`ulotlar
protsessida
egallagan
malakalarini
mustahkamlash maqsadida mustaqil faoliyati vaqtida foydalanishi uchun unga
o`yinchoqLar berilishi kerak. Bunda ular shu xildagi harakatlarni o`zlari bajara
oladigan bo`ladilar.
5-6 oyligidan 1 yoshgacha bo`lgan bolalar bilan individualo`yin-
mashg`ulotlar olib borishdan tashqarii, 6-8 kishini birlashtirgan kichikroq
gruppa bilan ham mashg`ulotlar o`tkazishlozim. Bolalar bu mashg`ulotlar
vaqtida individual o`yin-mashg`ulotlar vaqtida hosil qilgan malakalarini
mustahkamlaydilar.
Bir gruppa bolalarga ko`g`irchoq va hayvonlar bilan bajariladigan oddiy
harakatlarni: kuchu kovqatlanyapti, yuguryapti, vovullayapti va hokazolarni
ko`rsatish; burab yurgiziladigan o`yinchoqlarni, kuchuk va mushuk bolalarini,
qushlarni ko`rsatish, bolalar bilan birgalikda sharchalarni sochib yuborish va
terib olish, hazil-mutoyiba o`yinlari va muzika mashg`ulotlari o`tkazish
mumkin.
Bir galgi uyg`oqlik davomida bitta yoki ikkita gruppaviy mashg`ulot
o`tkaziladi, ularning har biri hafta mobaynida bir necha marta takrorlanadi.
Oldiga qo`ygan maqsadga erishish va bolalarning qiziqishi kamayib borishiga
qarab mashg`ulotlar mazmuni ham o`zgarishi kerak.
Ilmiybaza.uz
Savollar.
1. Bir yoshdagi bolalar tarbiyasi
2. Bola rivojlanishiga qanda omillar ta`sir etadi
3. Shaxs tushunchasiga ta`rif bering
4. Bolaning rivojlanishida faoliyatlarning urnini aytib bering