BIRJA BOZOR INFRASUTRUKTURASINING ASOSIY BO’G’INI
SIFATIDA
MUNDARIJA:
KIRISH
I.BOB. Birja — shaffof bozor infratuzilmasi
1.1 Yangi bozor sharoitiga o‘tish davrida birja ko‘rsatkichlari
1.2 Birja savdosining asosiy afzalliklari
1.3 Bozor iqtisodiyotining samarali amal qilishi uchun uning infratuzilmasi
shakllantiriladi
II.BOB. Birja -Bozor infratuzilmasining turlari va tarkibiy qismlari
2.1 Birja - Moliya bozori infratuzilmasi bozor infratuzilmasining asosiy
bo’g’ini sifatida
2.2 Birja bitimlari turlari
2.3.Bozor aloqalarini jadallashtirishga xizmat ko'rsatuvchi infratuzilma
muassasalari
XULOSA
TAYANCH ATAMALAR LUG’ATI
1
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
Kirish
0‘zbekiston Respublikasi o‘z mustaqilligini qo‘lga kiritgach,
taraqqiyotimizning asosini belgilab beruvchi iqtisodiy sohadagi islohotlarga
ustuvor e’tibor qaratildi. Jumladan, mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va
xususiylashtirish asosida turli shakldagi mulkchilik tizimini shakllantirish, ustuvor
tarmoqlarni rivojlantirish, iqtisodiyotning barcha sohalarini erkinlashtirish,
tadbirkorlik faoliyati, ayniqsa, kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning
rivojlanishi uchun qulay shart-sharoitlarni yaratish, o‘rta mulkdorlar sinfini qaror
toptirish, xorijiy investorlar uchun zarur kafolatlarni ta’minlash kabi o‘ta muhim
tadbirlar O‘zbekistonning jahon hamjamiyatida o‘z o'mi va nufuziga ega bo'lishi
uchun iqtisodiy asos bo‘lib xizmat qildi. Biroq sanab o'tilgan yutuqlar
mamlakatimiz oldida turgan ozod va farovon hayotni barpo etishdan iborat ezgu-
maqsadlarga yetaklovchi navbatdagi salmoqli qadam, bosqichlardan biri
hisoblanadi. Mazkur maqsadga to’liq erishish uchun oldimizdaqator vazifalar
turibdi. Bu borada mamlakatimiz rahbari ikkinchi chaqiriq Oliy Majlisning
to'qqizinchi sessiyasida so‘zlagan nutqida “Bizning vazifamiz mamlakatimizni
jamiyatimizni demokratlashtirish hamda yangilash yo'lidagi harakatlarimizni sifat
jihatidan yangi bosqichga ko‘tarish va so‘zsiz bu borada amalga oshirgan ijobiy
ishlarimizni qatiyat bilan davom ettirish, ularni xalqimiz orzuqilgan marralarga
yetkazishdir” deya Ta’kidlab, mazkur dasturning negizini tashkil etuvchi ustuvor
vazifalar qatorida “Bozor islohotlarini yanada chuqurlashtirish, kuchli bozor
infratuzilmasini yaratish, barqaror va o‘zaro mutanosib, mustahkam
iqtisodiyotning muhim sharti 5 bo‘lgan erkin iqtisodiyot tamoyillarini joriy
etishdan iborat”. Shu o‘rinda ma’muriy-buyruqbozlikka asoslangan tizim amal
qilgan chog‘da inkor etilgan, jamiyat a’zolari farovonligining yuksak darajasiga
erishishda “halal beruvchi”, “yot unsur” sifatida qarab kelingan iqtisodiy hodisa va
2
jarayonlarga qaytadan nazar tashlash, ularning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotdagi
о‘mini obyektiv jihatdan baholash zaruriyati vujudga keldi.
Вunday
tushunchalardan biri - bugungi kunda rivojlangan mamlakatlar iqtisodiyoti yuksak
natijalari, aholi turmush darajasining muhim tomoni hisoblanuvchi infratuzilma
sohasi hisoblanadi. Bu sohaning “yaratuvchanlik kuchi”, “mo‘jizakor” tabiati,
iqtisodiyot jadal harakatining muhim omili ekanligi rivojlangan mamlakatlar
tomonidan allaqachonlar e’tirof etilgan hamda yuksak darajada baholangan.
Shunga ko‘ra, infratuzilma ayniqsa. bozor infratuzilmasining iqtisodiy tabiatini
o‘rganish, uning taraqqiyot omili sifatidagi imkoniyatlarini ochib berish, tarkibiy
qismlarini qar tomonlama rivojlantirish tadbirlarini amalga oshirish oldimizda
turgan dolzarb masalalardan biri hisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasi
qonunchilik tizimini takomillashtirish borasida parlament tomonidan o‘tgan davr
mobaynida xususiy mulkni huquqiy jihatdan himoya qilishni kuchaytirish,
mulkdorlar sinfini shakllantirish, fermerlik harakatini mustahkamlash, iqtisodiyotni
yanada erkinlashtirishni ta’minlash, kichik biznes vaxususiy tadbirkorlik
faoliyatini rivojlantirish uchun qulay sharoitlar yaratish, keng tarmoqli bozor
infratuzilmasini barpo etish kabi vazifalarni amalga oshirishga mo'ljallangan qonun
hujjatlari qabul qilindi. Shuningdek, parlament aholi daromadlari va xalq
farovonligini uzluksiz oshirib borish, keng miqyosdagi ijtimoiy dasturlarni
muvaffaqiyatli amalga oshirish masalalariga ham alohida e’tibor berib kelmoqda.
Yuqoridagi fikr-mulohazalardan kelib chiqqan holda, mazkur o'quv qo‘llanmada
infratuzilma tushunchasining ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, ayniqsa, bugungi kunda
ushbu tizimda muhim ahamiyat kasb etib borayotgan bozor infratuzilmasining
iqtisodiy tabiati va iqtisodiyotda tutgan o‘rni, uning tarkibiy qismlarining vazifalari
va o‘ziga xos rivojlanish xususiyatlari, hozirda mamlakatimizda bozor
infratuzilmasi sohasining rivojlanganlik darajasi va uni yanada yuksaltirish chora-
tadbirlari borasida so‘z yuritiladi.
3
I. Bob Birja — shaffof bozor infratuzilmasi
1.1 Yangi bozor sharoitiga o‘tish davrida birja ko‘rsatkichlari
So'nggi yillarda mamlakatimiz haqiqiy bozor iqtisodiyotiga o'tish
borasida salmoqli yutuqlarga erishdi. Jumladan, iqtisodiyotning muhim va ajralmas
bo'g'ini hisoblangan birja mexanizi ham sifat jihatdan yanada takomillashtirilib,
rivojlanishning yangi bosqichiga ko'tarildi. Qisqa qilib aytganda, birja shaffof
bozor infratuzilmasi hisoblanadi. U o'z ichiga talab va taklif, sof raqobat,
kotirovkalar kabi tushunchalarni qamrab oladi. Birja savdolarini tashkillashtirish
va ishtirok etishdan har tomon manfaatdor bo'ladi. Bu jarayonda bir tomondan
tadbirkorlar hech qanday to'siqlarsiz, erkin ishtirok etib, zarur tovar resurslarini
xarid qilishadi. Ikkinchi tomondan esa, sotuvchi korxonalar birjada o'tkaziladigan
auksionlar hisobiga qo'shimcha daromad olishlari mumkin. Uchinchidan, birjada
tuzilgan bitimlarning bajarilishi kafolatlanadi va bu tomonlarning shartnomaviy
intizomini mustahkamlaydi. Bugungi kunga kelib O'zbekiston respublika tovar-
xomashyo birjasining mamlakatimizda 13 ta hududiy filiali, mingdan ortiq
brokerlik idoralari, 300 dan ziyod mahalliy va 19 ta xorijiy savdo maydonchalari
mavjud. Birjada samarali faoliyat yuritayotgan 3000 nafardan ortiq treyderlar 800
mingdan ziyod mijozlarga xizmat ko'rsatadi. So'nggi 5 yil mobaynida birjamizning
barcha savdo platformalarida tuzilgan bitimlarning umumiy hajmi 4,5 marotaba
oshib, 2020 yilda 53,6 trillion so'mni yoki 5,4 milliard AQSH dollarini tashkil etdi.
Bu esa mamlakatimiz yalpi ichki mahsulotining qariyib 10 foiziga to'g'ri keladi.
O'sish holatlari barcha savdo platformalarida kuzatildi. Xususan, 2016-2020
yillarda birja savdolarining hajmi 5 barobarga, ko'rgazma-yarmarka savdolari —
1,6 va davlat xaridlari esa — 4 marotabaga o'sdi. 2017 yilda ishga tushirilgan
4
avtoraqam.uzex.uz savdo tizimida sotilgan “chiroyli” avtoraqamlarning umumiy
qiymati 9 marotabaga ortib, o'tgan yili 246,6 milliard so'mga yetdi. Joriy yilda ham
UZEX birjasida sezilarli darajada o'sish ko'rsatkichlarini namoyon etishni davom
ettirmoqda. Bunga 2021 yil 17 martda qabul qilingan Prezidentimizning "Yuqori
likvidli va monopol tovarlarni sotish jarayonlariga bozor mexanizmlarini joriy
etishni davom ettirish chora-tadbirlari to'g'risida"gi qarori katta turtki berdi. Unga
muvofiq ochiq birja savdolari orqali sotiladigan tovarlarning ro'yxati kengaytirildi,
barcha xo'jalik yurituvchi sub'ektlar, jumladan, tadbirkorlarning tovar resurslaridan
foydalanish imkoniyati oshdi, sog'lom raqobat kuchaydi va real bozor sharoitlarini
hisobga olgan holda, tovarlarga narx belgilashning zamonaviy mexanizmi joriy
etildi. Shu bilan birga, birja o'z mijozlari uchun yangi xizmatlarni taqdim etib
boryapti, biznes jarayonlariga innovatsion yechimlarni faol ravishda joriy etishni
davom ettiryapti. Buning natijasida 2021 yilning 7 oylik yakunlariga ko'ra 797,3
ming litr etil spirti, 12,6 ming tonna polivinilxlorid, 1225 tonna formalin va 224
kilogramm kumush kabi yangi mahsulotlar ochiq birja savdolari orqali sotildi.
Umuman olganda, o'tgan davrda O'zbekiston respublika tovar-xomashyo
birjasining barcha savdo platformalarida tuzilgan bitimlarning umumiy hajmi 2020
yilning mos davriga nisbatan 46,7 foizga o'sib, qariyb 46 trillion so'mni tashkil
qildi. Tuzilgan bitimlar hajmining 87 foizi birja savdolariga, qolgan qismi esa
elektron tijorat savdo tizimlari, shu jumladan, ko'rgazma-yarmarka savdolari,
elektron davlat xaridlari, avtoraqam va mobil raqam onlayn auksionlariga to'g'ri
keldi. Mamlakatimizda oziq-ovqat mahsulotlari va boshqa tovar resurslari uchun
narxlarning barqarorligini import hisobiga ta'minlash va saqlash, mahalliy
tovarlarni tashqi bozorlarga olib chiqish maqsadida birja o'zining xorijiy savdo
maydonchalari tarmog'ini kengaytirish ishlarini davom ettirmoqda. Ma'lumki,
hozirgi paytgacha bunday maydonchalar Belarus, Rossiya, Xitoy, Qozog'iston,
Tojikiston,
Qirg'iziston
va
Ukrainada
ochilgan
edi.
Joriy yilda esa xorijiy hamkorlar bilan olib borilgan muzokaralar natijasida
Yevropada ilk bor, xususan Latviyaning Riga shahrida birjaning yana bir savdo
maydonchasi ishga tushirildi. Bu mahalliy tadbirkorlarimizga ko'hna qit'a
5
bozorlariga erkin chiqish, xorijiy kompaniyalar uchun esa O'zbekistonlik
ishbilarmonlar bilan hamkorlik qilishda samarali savdo usullaridan foydalanish
imkonini taqdim etadi. Ana shunday yutuqlar samarasi o'laroq, joriy yilda birja
orqali 58,4 million dollarlik mahsulotlar eksport qilindi. Bu esa 2020 yilning 7
oylik ko'rsatkichidan 5,6 foiz ortiqligini ko'rsatadi. Ilg'or IT-texnologiyalarning
birja savdolarida keng qo'llanilishi mamlakatimizda elektron tijoratning B2B
(biznes va biznes) va B2C (biznes va fuqaro) modellarini jadal rivojlanishi uchun
muhim zamin yaratib bermoqda. Elektron tijoratning B2B modelini aks etuvchi
ko'rgazma-yarmarka savdolarining hajmi joriy yilda 1,2 trillion so'mga yetdi.
E'tiborli jihati, o'tgan yildan boshlab mazkur savdo tizimida birjaning hisob-kitob
palatasi orqali tuzilgan bitimlarning bajarilishini kafolatlash mexanizmi amal
qilmoqda.
Internet savdolarning B2C segmentida ham sezilarli o'zgarishlar
kuzatilmoqda. Xususan, joriy yilning o'tgan davri davomida birjaning
avtoraqam.uzex.uz vebsaytida onlayn-auksionlar orqali 168,7 milliard so'mlik 83,2
mingdan ziyod avtoraqamlar sotildi. Buning natijasida ularning sotuvi son jihatdan
2,4 barobarga, hajmi bo'yicha — 42 foizga o'sdi. Sotilgan avtoraqamning eng past
bahosi — 450,5 ming so'mni, eng qimmatining qiymati esa 441,5 million so'mni
tashkil qildi. Tuzilgan bitta bitimning o'rtacha qiymati 2 million so'mga teng bo'ldi.
UZEX birjasi faoliyatining yana bir muhim yo'nalishlaridan biri bu —
elektron davlat xaridlari tizimi hisoblanadi. Jahon tajribasining ko'rsatishicha,
davlat xaridlarining samaradorligi birinchi navbatda uning shaffofligi bilan
belgilanadi. Ayni vaqtda O'zbekistonda davlat xaridlarining shaffofligi maxsus
axborot portali orqali ta'minlanmoqda, Birjamiz esa ushbu portalning
operatorlaridan biri hisoblanadi.
Joriy yilda tadbirkorlarning davlat xaridlarida ishtirokini kengaytirish,
hamda buyurtmachi va yetkazib beruvchilarning bu boradagi ishtirokini
soddalashtirish maqsadida xarid.uzex.uz yangi portali ishga tushirildi. Mazkur
6
portalda davlat xaridlarining barcha turlari birlashtirildi. Shu yilning birinchi
yarmida elektron davlat xaridlari bo'yicha tuzilgan bitimlarning umumiy hajmi
o'tgan yilga nisbatan deyarli 2,4 barobarga oshib, 4,7 trillion so'mga teng bo'ldi.
Bunda byudjet va korporativ buyurtmachilari mablag'larining tejalishi ikki
marotabaga o'sdi va 840,6 milliard so'mga yetdi. Davlatimiz rahbarining “Yuqori
likvidli va monopol tovarlarni sotish jarayonlariga bozor mexanizmlarini joriy
etishni davom ettirish chora-tadbirlari to'g'risida”gi qarori bilan tasdiqlangan “Yo'l
xaritasi”ga ko'ra, joriy yil 1 sentyabrdan boshlab monopol va davlat ishtirokidagi
tashkilotlar tomonidan birja savdolarida sotilayotgan mahsulotlarni tashish
elektron logistika savdo portali orqali auksion tartibida amalga oshiriladi. Uning
to'liq ishga tushirilishi yuk tashuvchilar bozorida raqobat muhitini shakllantiradi va
ushbu sohada shaffoflikni ta'minlaydi. Xaridorlar boshlang'ich narxlarni
pasayishga qaratilgan auksion hisobiga o'z xarajatlarini maqbullashtirishga
muvaffaq bo'ladi. Ular uchun elektron navbatning shakllantirilishi birja savdolarida
sotib olingan mahsulotlarni o'z vaqtida yuklamaslik kabi yuzaga kelishi mumkin
bo'lgan muammolarni bartaraf etadi. Portalga, shuningdek, yuklar harakatlanishini
real vaqt rejimida kuzatish, dispecherlik va yuk tashuvchi kompaniyalar xizmatini
baholash funksiyalari ham kiritiladi. “Yo'l xaritasi”da birja savdolarida tovar
derivativalari, jumladan fyuchers shartnomalarini joriy etilishi ham belgilangan.
Bundan ko'zlangan asosiy maqsad narxlarning o'zgaruvchanligidan himoyalanish
(xejerlash), tovar bozorlarida talab va taklif muvozanatini ta'minlash, tovarga
bozor narxini shakllantirish, iqtisodiyotga bo'sh mablag'lar va xorijiy investorlarni
jalb qilishdan iboratdir. Shu maqsadda joriy yilning iyun oyida birja vakillari
AQShning Nyu-York, Vashington va Chikago shaharlariga tashrif buyurishdi.
Tashrif chog'ida O'zbekiston respublika tovar-xomashyo birjasi AQSH birjalari,
davlat nazorat organlari, brokerlik idoralari, softver va IT kompaniyalari bilan
hamkorlik aloqalarini o'rnatdi, AQShning Tovar fyuchers savdolari bo'yicha
komissiyasi (CFTC) va "Connomara systems LLC" kompaniyasining rahbarlari
bilan uchrashuvlar o'tkazildi. AQSH fyuchers bozorining nazorat komissiyasi
vakillari bilan O'zbekistonda fyuchers bozorlarini nazorat qilish bo'yicha
7
maslahatlar berish, soha ekspertlarini jalb qilish, fyuchers savdolarini O'zbekiston
bozorida amaliyotda tatbiq qilishga har tomonlama ko'maklashishga kelishib
olindi. AQShning "Connomara systems LLC" kompaniyasi bilan esa o'zaro
anglashuv to'g'risida memorandum imzolandi. Unga muvofiq, tomonlar
O'zbekiston birjasi uchun fyuchers savdolari bo'yicha dasturiy ta'minotni ishlab
chiqish va zamonaviy IT texnologiyalarini joriy qilish yo'nalishida hamkorlik
qiladi. Shu tariqa, so'nggi yillar birja savdolarini shiddatli rivojlantirish va
erkinlashtirish, elektron tijoratni ommalashtirish va birja amaliyotiga innovatsion
yechimlarni joriy qilishda muhim davr bo'ldi. Shu bilan birga, UZEX birjasi ochiq-
oydinlik, shaffoflik, tuzilgan bitimlarning bajarilishini kafolatlash, talab va taklif,
sof raqobat kabi an'anaviy birja tamoyillariga rioya qilgan holda, tovar
segmentlarida zamonaviy savdo usullarini joriy etishni davom ettiradi. Yakuniga
yetgan 2023 yil mamlakatimizda jamiyatimizning barcha
sohalarida yuz bergan dinamik hodisalarga boy bo‘ldi. “Faol
tadbirkorlik, innovatsion g‘oyalar va texnologiyalarni qo‘llab-
quvvatlash yili”da xalqning turmush darajasini oshirishga xizmat
qiluvchi keng miqyosli loyihalar amalga oshirildi. Mazkur ijobiy
o‘zgarishlar
bozor
prinsiplari
asosida
hamda
keng
jamoatchilikning faol ishtiroki bilan yuz berganligi alohida
e'tiborga loyiqdir. Mamlakatimiz rahbari bir necha marotaba
8
O‘zbekistonni rivojlantirishning yagona yo‘li – haqiqiy bozor
iqtisodiyotiga o‘tish, deb ta'kidlagani ham bejizga emas.
O‘tgan yilda sodir bo‘lgan katta o‘zgarishlar bozor
infratuzilmasining asosiy shakllaridan biri hisoblangan birja
institutlari sohasiga ham ta'sir o‘tkazdi. Xususan, O‘zbekiston
Respublika tovar-xomashyo birjasi 2023 yilda rivojlanishning
yangi bosqichiga ko‘tarildi. Bunga birinchi o‘rinda tovar bozorlari,
birja faoliyati va elektron tijoratni rivojlantirish bo‘yicha bir qator
muhim me'yoriy-huquqiy hujjatlarning qabul qilinishi turtki
berdi.Umuman olganda, o‘tgan yil davomida “O‘zRTXB” AJ da
ochiq birja savdolari orqali ichki va tashqi bozorlarga sotiladigan
tovarlar hajmi o‘sdi va ularning nomenklaturasi kengaydi, barcha
xo‘jalik yurituvchi sub'yektlar, jumladan, tadbirkorlarning moddiy-
texnika resurslaridan foydalanish imkoniyati oshdi, tovar
bozorlarida sog‘lom raqobat kuchaydi va real bozor sharoitlarini
hisobga olgan holda tovarlarga narx belgilashning zamonaviy
mexanizmi joriy etildi.
Shu bilan birga, O‘zRTXB o‘z mijozlari uchun yangi
xizmatlarni taqdim etgan holda biznes jarayonlarga innovatsion
yechimlarni faol ravishda joriy etishni davom ettirdi.Birjaning
tovar aylanma dinamikasi uning faoliyatini baholashda eng
muhim ko‘rsatkichlaridan biri sifatida o‘tgan yil yakunlarini yaqqol
namoyon etmoqda. 2018 yilda O‘zRTXB da imzolangan
bitimlarning qiymati 31,8 trln so‘mni tashkil qildi, bu esa 2017
yilgi natijadan 2,3 barobar ortiq ekanligini ko‘rsatdi. Bundan birja
savdolarining ulushi 90 foiz yoki 28,7 trln so‘mni tashkil qiladi.
Sotuv hajmining real o‘sishi quyidagi birja tovarlari bo‘yicha qayd
etilgan: Mineral o‘g‘itlar – 8 karra, dizel yoqilg‘isi – 7 karra, qora
9
metall prokati – 4 karra, paxta linti – 2,5 barobar, sement – 61%
va polipropilen – 40,2% ga oshgan. Birjaning kotirovka varag‘iga
9,5 mingta yangi standart shartnomalar kiritilgan, shu jumladan
112 ta yangi shartnomalar eksport pozitsiyalari uchun ochildi.Birja
aylanmasining o‘sishi natijasida elektron savdolarga 37 mingdan
ziyod yangi mijozlar jalb etildi, ularning asosiy qismini tadbirkorlar
tashkil qiladi. Shu o‘rinda birjada kichik biznes va xususiy
tadbirkorlik sub'yektlari ishtirokida tuzilgan bitimlarning umumiy
hajmi 2017 yilga nisbatan 70% ga o‘sib, 15,9 trln so‘mga yetdi.
Ular birja orqali 11,2 trln so‘mga teng tovarlarni xarid qilishgan va
o‘zlarining 4,7 trln so‘mlik mahsulotlarini sotishgan.Ushbu
ko‘rsatkichlar bir tomondan mamlakatimizda son va sifat jihatdan
tadbirkorlik faoliyati rivojlanayotganligidan dalolat bersa, yana bir
tomondan ular zamonaviy savdo operatsiyalarini amalga
oshirishdan asosli ravishda manfaatdor ekanligini ham namoyon
etmoqda. Shu bilan birga O‘zRTXBning istiqbolli yo‘nalishlaridan
biri hisoblangan elektron tijorat sohasida ham sezilarli o‘zgarishlar
qayd etildi. 2018 yilda avtoraqam.uzex.uz saytida 24,0 mingdan
ziyod avtomobil raqam belgilari sotildi. Avtoraqamlar savdosi
o‘tgan yilning iyul oyida ularning boshlang‘ich narxlari
pasaytirilgandan so‘ng keskin oshdi. Onlayn auksion orqali
sotilgan avtomobillar uchun davlat raqam belgilarining umumiy
qiymati 121,7 mlrd so‘mdan oshib ketdi, ularning o‘rtacha bahosi
esa 5,1 mln so‘mni tashkil qildi.Ko‘rib chiqilayotgan davr
mobaynida ko‘rgazma-yarmarka savdolari platformasida V2V
kelishuvlarning hajmi 1,1 trln so‘mdan oshdi. Bu borada eng katta
ulushlarni kimyo sanoati (38%), metall mahsulotlari (14%), oziq-
ovqat mahsulotlari (11%) va qurilish materiallari (5%)
egallaydi.2018 yildagi yana bir yangiliklardan biri O‘zbekiston
10
Respublikasining “Davlat xaridlari to‘g‘risidagi” Qonunining qabul
qilinishi va “O‘zRTXB” AJning davlat xaridlari bo‘yicha maxsus
axborot portali – xarid.uz ning operatori etib tayinlanganligi bo‘ldi.
Mazkur portal orqali butun respublika bo‘ylab tovar yetkazib
beruvchilari, xususan biznes sub'yektlari onlayn rejimda davlat
buyurtmalarini amalga oshirish imkoniga ega bo‘ldilar. Bu o‘z
navbatida davlat xaridlarining ochiqligini ta'minlash, sohada
“xufiyona iqtisodiyot” elementlarini bartaraf etish va raqobat
muhitini shakllantirishga xizmat qildi.Shuni ta'kidlash kerakki,
davlat xaridlarining elektron tizimiga kiritilgan yana bir muhim
yangililiklardan biri bu – elektron xaridlarni faqat elektron raqamli
imzo yordamida amalga oshirilishi va shartnoma shartlarini
bajarilish kafolatini hisob-kitob kliring palatasi orqali ta'minlanishi
bo‘ldi.Bularning natijasida, 2018 yil davomida xarid.uz portali
orqali qiymati 1,9 trln so‘mdan ortiq 513 mingta bitimlar
imzolandi. Shu bilan birga, budjet va korporativ buyurtmachilar
320,0 mlrd so‘m mablag‘ tejab qolishga muvaffaq bo‘ldilar.
Tuzilgan bitimlarning 96% ga yaqini kichik biznes va xususiy
tadbirkorlik sub'yektlariga to‘g‘ri keldi.O‘zbekistonning tashqi
dunyoga yanada kengroq ochilishi sharoitida “O‘zRTXB” AJ
rahbariyati tashqi aloqalarni o‘rnatish va xorijiy hamkorlar,
birinchi navbatda, yaqin qo‘shni mamlakatlarning birjalari bilan
o‘zaro manfaatli munosabatlarni shakllantirishga e'tibor qaratdi.
Natijada Qozog‘istonning “YeTS” savdo birjasi, “Qirg‘iziston fond
birjasi” AJ va “Belorussiya universal tovar birjasi” AJ bilan
hamkorlik to‘g‘risida kelishuvlar imzolandi. “Moskva birjasi” AJ,
“Sankt-Peterburg xalqaro tovar – xomashyo birjasi” AJ, “Kaspiy”
tovar birjasi” AJ, “Tojikistonning Osiyo fond birjasi” AJ va
Turkiyaning “Borsa Istanbul” fond birjasi bilan birjalararo
11
ishbilarmonlik aloqalari o‘rnatildi. MDH Xalqaro birjalar
uyushmasi, Yevro-Osiyo fond birjasi Federatsiyasi (FEAS) va
Xalqaro fyuchers uyushmasi (AFM) bilan o‘zaro hamkorlik aloqalar
yanada kuchaytirildi.
Imzolangan kelishuvlarni amalda tatbiq etish ishlari
doirasida birja savdolarini tashkil qilish yuzasidan tajriba
almashildi, savdo tizimlarini birlashtirish va o‘zaro hamkorlik
borasida seminarlar, forumlar va uchrashuvlar o‘tkazildi,
tomonlarning brokerlik idoralari o‘zaro akkreditatsiya qilindi. Shu
bilan birga Olma-ota va Minsk shaharlarida O‘zRTXBning xorijiy
savdo maydonchalari ochildi. Bundan ko‘zlangan asosiy maqsad –
mahalliy tovarlarni tashqi bozorlariga olib chiqishdan iboratdan.
Ana shu yutuqlar samarasi o‘laroq, birjada amalga oshirilgan
eksportning hajmi 2,1 karraga oshib, 125,9 mln AQSh dollarni
tashkil qildi. Eksport tushumida eng katta ulushlarga paxta tolasi
(35%), polietilen (29%), mis (13%) va sanoat moyi (6%) ega
bo‘ldi.
12
Tovar bozorlarida barqarorlikni ta'minlash maqsadida birja
savdolariga bevosita import tovarlarini ishlab chiqaruvchilarni jalb
qilishga xizmat qiluvchi butunlay yangicha bozor mexanizmi joriy
etildi. Masalan, Qozog‘istonning “SAS-Tobe Technologies” sement
zavodi 2018 yilning avgust-dekabr oylarida O‘zRTXBning birja
savdolari orqali qiymati 1,7 mlrd so‘mga teng 4,2 ming tonnadan
ziyod sement sotdi. Mazkur ishlab chiqaruvchining import sementi
bo‘yicha birja kotirovkasi o‘rtacha hisobda 1 tonna uchun 421,7
ming so‘mni tashkil qildi. Bu esa rezidentlar tomonidan o‘tgan yil
mobaynida olib kirilgan va birja savdolarida sotilgan sementning
o‘rtacha bahosidan 34% ga past ekanligini ko‘rsatdi.Shu tariqa,
2023 yil birja savdolarini rivojlantirish va erkinlashtirish, elektron
tijoratni ommalashtirish va birja amaliyotiga innovatsion
yechimlarni joriy qilishda muhim davr bo‘ldi. Bir vaqtning o‘zida
“O‘zRTXB” AJ o‘z faoliyatining mamlakatimizda amalga
13
oshirilayotgan bozor islohotlarining yangi modeliga mos tarzda
tovar segmentlarida ochiq-oydinlik, shaffoflik va raqobat kabi
an'anaviy birja prinsipiga asoslangan holda muvaffaqiyatli davom
ettirdi
1.2 Birja savdosining asosiy afzalliklari
yuqori malakali savdo xodimlari xizmatidan foydalanish imkoniyati;
vositachi-brokerlarni tanlab olish imkoniyati;
harajatlarni oshirmasdan savdo hajmini ko‘paytirish;
bitimlar bajarilishining kafolatlanganligi;
brokerlar idorasi orqali savdo operatsiyalarini amalga oshirishda shu
xizmatlariga ma’lum bir foiziga teng miqdorda to‘lov o‘tkazish imkoniyati;
savdo operatsiyalarining tezkorligi;
barcha savdo ishtirokchilari uchun korxona hajmi, biror tarmoq yoki idoraga
mansubligi, hududiy joylashuvidan qat’iy nazar tenglik ta’minlanganligi;
bozorning yuqori darajada likvidligi;
bitimlarni amalga oshirishda operatsion harajatlarning kamligi;
savdolarda ko‘plab xaridorlar/sotuvchilarning ishtiroki hisobiga shakllangan
kuchli raqobat asosida optimal bozor bahosini aniqlash imkoniyati.
Birja savdolarida ishtirok etish huquqi brokerlik joyini o‘rnatilgan tartibda
olgan birja a’zolariga beriladi.
Birja savdolari platformasida faqatgina birja tovarlari savdoga chiqariladi.
“Birja tovari” tushunchasiga o‘z sifati, tuzilishi bilan bir turdagi xususiyatga
ega bo‘lgan, o‘zining asosiy va aniqlovchi parametrlari bilan xuddi shunday
boshqa ishlab chiqaruvchining yoki boshqa partiyadagi tovar bilan o‘zaro
almashinuvchanlik xususiyatiga ega bo‘lgan tovar kiradi va u doimiy
ravishda savdolarga chiqarilishi shart.
14
“O‘zRTXB” AJ savdolari har kuni, shanba va yakshanbadan tashqari,
Toshkent vaqti bilan 9:30 dan 17:00 gacha o‘tkaziladi..
Ko‘rgazma-yarmarka savdolari
Ko‘rgazma-yarmarka savdo tovarlariga xususiyatlaridan qat’iy nazar,
fuqarolik muomalasida bo‘lgan tovarlar, shu jumladan, individual
xususiyatga ega bo‘lgan va savdolarga muntazam ravishda chiqarilmaydigan
yoki kamdan-kam chiqariladigan tovarlar kiradi.
Savdolar internet orqali real vaqt rejimida olib boriladi, savdo bo‘yicha
hisob-kitoblar ham onlayn rejimida amalga oshiriladi.
Tizimning afzalliklari:
Vaqt tejamkorligi – savdo tizimida ro‘yxatdan o‘tish jarayonining soddaligi;
Savdolarga kechayu kunduz kira olish;
Mablag‘ tejamkorligi – reklama xizmatlari uchun qo‘shimcha mablag‘ talab
etilmaydi;
Vositachilar soni minimal darajada ekanligi.
AVTORAQAM platformasi
AVTORAQAM - jismoniy va yuridik shaxslarga avtomototransport
vositalari uchun ro‘yxatdan o‘tkazish davlat raqami belgilarini oshirilgan
to‘lov stavkalarida sotish bo‘yicha savdo platformasi.
Avtoraqamlarni sotish bo‘yicha elektron auksion savdolar mexanizmi,
birjaning boshqa savdo platformalari kabi ochiq-oydinlik, oshkoralik,
raqobat va barcha savdo ishtirokchilari uchun teng sharoit yaratish
tamoyillariga asoslangan.
15
Avtoraqamlarni savdolarga qo‘yilishi O‘zbekiston Respublikasi IIV
YHXBB bo‘linmalarining mas’ul xodimlari tomonidan amalga oshiriladi.
Jismoniy shaxslar uchun to‘lov shaxsiy kabinetdan ro‘yxatdan o‘tib
bo‘lingach, faollashtirilgan plastik kartochka orqali amalga oshiriladi.
Yuridik shaxslar esa ro‘yxatdan o‘tish sahifasida havola kilingan Ofertada
ko‘rsatilgan hisob-raqamga pul o‘tkazish yo‘li orqali to‘lovni amalga
oshiradilar.
Davlat xaridlari
2023 - yildan “O‘zRTXB” AJ davlat xaridlari bo‘yicha xarid.uz maxsus
axborot portalining operatori etib belgilandi. Ushbu portal orqali davlat
xaridlarining shaffofligi, ochiq-oydinligi va samaradorligi ta’minlanadi.
Xususan, portal orqali davlat xaridlari sohasidagi barcha e’lonlarni ko‘rish
mumkin. Bu yerda elektron xaridlar elektron do‘kon va auksion shaklida
amalga oshiriladi.
Buyurtmachilar va yetkazib beruvchilar savdolarda faqatgina elektron
raqamli imzo yordamida ishtirok etadilar. Elektron xaridlar narxlar so‘rovi
va teskari auksion tarzida amalga oshiriladi. Tizimda shuningdek Hisob-
kitob kliring palatasi orqali bitimlar ijrosini kafolatlash mexanizmi
qo‘llaniladi.
MOBILRAQAM platformasi
MOBILRAQAM - chiroyli sonlar kombinatsiyasiga ega uyali telefon
raqamlarini sotish bo‘yicha yangi savdo platformasi. Onlayn auksionda ham
yuridik (B2B) va ham jismoniy (B2C) shaxslar ishtirok etishlari mumkin.
Yangi savdo mexanizmi, "O‘zRTXB" AJning boshqa savdo platformalari
kabi ochiqlik, oshkoralik, sog‘lom raqobat va savdo ishtirokchilari uchun
teng sharoitlarni yaratib berish tamoyillariga asoslangan.
16
1.3 Bozor iqtisodiyotining samarali amal qilishi uchun uning infratuzilmasi
shakllantiriladi
Bozor tovar ayirboshlash munosabatlarining rivojlangan tizimi sifatida
o'zaro bog'langan alohida bozorlar tizimidir va shuning uchun o'ziga xos tuzilma
va infratuzilma bilan tavsiflanadi. Bozorning tuzilishi uning ichki tuzilishini,
joylashishini, bozorning ayrim elementlarining tartibini, ularning umumiy
bozordagi ulushini aks ettiradi. Ro'yxatga olingan bozorlarning ba'zilari ham bo'lib,
o'zlarining tuzilishi bilan ajralib turadi. Masalan, tovar bozoriga iste’mol bozori
(eng zaruriy tovarlar bozori, uzoq muddat foydalaniladigan tovarlar bozori va
boshqalar), investisiya tovarlari bozori (sanoat uchun mo’ljallangan tovarlar) va
axborot bozori kiradi. Sotish va sotib olish predmeti turli shakllarda foydalanish
uchun taqdim etilgan pullar bo'lgan moliya bozori ham xilma-xildir. Moliya
bozoriga investitsiya bozori (uzoq muddatli moliyaviy investitsiyalar), kreditlar va
kreditlar bozori, qimmatli qog'ozlar bozori (birlamchi, qimmatli qog'ozlar chiqarish
bilan bog'liq va ularni qayta taqsimlash uchun mo'ljallangan ikkilamchi), pul
17
(milliy valyuta) kiradi. Rivojlangan bozor rivojlangan infratuzilmani ham talab
qiladi. Bozor iqtisodiyoti infratuzilmasi - bu muayyan bozorlar doirasida faoliyat
yurituvchi va ularning normal faoliyat yuritish rejimini ta'minlash uchun ma'lum
funktsiyalarni bajaradigan o'zaro bog'langan ixtisoslashgan institutlar yig'indisidir.
Bozor infratuzilmasi institutlari deganda bozor munosabatlarining amal qilishini,
barcha turdagi bozorlarning samarali ishlashini ta’minlovchi korxonalar majmui
tushuniladi. Infratuzilma faoliyatiga quyidagi faoliyat turlari kiradi: iqtisodiy
axborotni to‘plash, tahlil qilish va tarqatish; xo'jalik yurituvchi sub'ektlar, tovarlar
va xizmatlar to'g'risidagi ma'lumotlarni ommaga taqdim etishni ko'paytirish
maqsadida bozorni maxsus o'rganish bo'yicha; yakka tartibdagi xo'jalik yurituvchi
sub'ektlarni va ularning faoliyati vositalarini baholash bo'yicha. Bozor strukturasi
va infratuzilmasining rivojlanishi uning kon'yunkturasiga ta'sir qiladi. Bozor
kon'yunkturasi - bu bozorda ma'lum bir vaqtda hukmron bo'lgan shartlar to'plami.
Bozor kon’yunkturasiga ta’sir etuvchi omillarni ta’sir qilish muddati (doimiy va
vaqtinchalik), ta’sir xarakteriga ko’ra (davriy va siklik bo’lmagan), paydo bo’lish
manbalari (tashqi va ichki) va boshqalarga ko’ra tasniflash mumkin.Bozor
iqtisodiyotining funksiyalari. uning mohiyatining namoyon bo'lish shakllari, bozor
munosabatlarining reproduktiv jarayonlarga makro va mikro darajada ta'sir qilish
yo'nalishi tushuniladi. Ob'ektiv ravishda bozor iqtisodiyoti integratsiyalash,
tartibga solish, rag'batlantirish, narx belgilash, nazorat qilish, vositachilik,
axborotlashtirish kabi funktsiyalarda. Bozor infratuzilmasi bank tizimi va qimmatli
qog'ozlar bozoridan iborat. Ularning to'g'ri ishlashi iqtisodiyotni tiklashning
keyingi dinamikasiga, natijada mamlakat farovonligining yuksalishiga ijobiy ta'sir
ko'rsatmoqda. Barcha bozor mezonlariga bo'ysunishi shart bo'lgan bozor
strukturasining asosiy maqsadi bozorda tovar va xizmatlarning harakatiga
to'sqinlik qiluvchi to'siqlarni bartaraf etishdan iborat bo'lib, bunga maxsus
institutlar, xususan, fond birjalari, moliyaviy va kredit tizimi, soliq tizimi va
boshqalar. Bozor infratuzilmasini takomillashtirishda maqsadli yondashuv
nihoyatda muhim, bu infratuzilmaning barcha elementlarini yaxlit va har
tomonlama modernizatsiya qilish zarur. Buning ajralmas tarkibiy qismi bozor va
18
bozor infratuzilmasi ichidagi munosabatlarning takomillashuvi o'rtasidagi
mutanosiblikni yaratish, shuningdek bozor munosabatlari sub'ektlarining to'g'ri
xulq-atvorini ta'minlashdan iborat bo'lib, u bevosita bozor ichidagi munosabatlar
orqali shakllanadi. boshqa bozor sub'ektlari bosimi ostida. Davlat to'g'ri xulq-
atvorning asosiy kafolati sifatida bozor infratuzilmasini shakllantirishda, ya'ni
bozor mexanizmining asosiy jihatlarini shakllantirishda ishtirok etadi, uning asosiy
ko'rsatkichlari
bozor
taklifi,
narx
va
taklifdir.
II .Bob Birja - Moliya bozori infratuzilmasi bozor infratuzilmasining asosiy
bo’g’ini sifatida
2.1 Birja -Bozor infratuzilmasining turlari va tarkibiy qismlari
Davlatning vazifasi, shuningdek, siyosiy, iqtisodiy va tadbirkorlik kabi
ma'lum bir muhitni yaratishdir. U tadbirkorlik faoliyati va bozor ishtirokchilarining
huquqlarini hisobga olgan holda muayyan qoidalar va qonunlarni shakllantiradi va
tasdiqlaydi. Infratuzilmani shakllantirish jarayoniga davlat aralashuvining natijasi
ko'pincha bozorga kirishning zaiflashishi, mamlakatda raqobatni yaratishga ijobiy
ta'sir ko'rsatadigan muayyan shart-sharoitlarning shakllanishi hisoblanadi. Bozor
infratuzilmasini ifodalashning asosiy shakli birja boʻlib, u standartlashtirilgan
isteʼmol tovarlarining ulgurji savdosi yoki qimmatli qogʻozlar, mehnat resurslari
yoki turli valyutalarni oldi-sotdisi boʻyicha doimiy takrorlanuvchi bitimlardir.
An'anaviy savdoga nisbatan birjaning asosiy ustunligi nimada (bu operatsiyada
vositachilar ishtirokisiz xususiy ishlab chiqaruvchilar va xaridorlar o'rtasidagi
savdo jarayoni)? Birjada to'g'ri mahsulotga ega bo'lgan to'g'ri xaridor yoki
19
sotuvchini topish bepul qidiruvdan ko'ra osonroqdir. Bundan tashqari, birja
narxlarni belgilash jarayonida ishtirok etadi. Birjadagi ishlar birja va uning har bir
ishtirokchisining asosiy jihatlarini qayd etuvchi turli davlat organlari tomonidan
tartibga solinadi va nazorat qilinadi. Bozor infratuzilmasining ikkinchi qismi
kredit-moliya tizimidir. U banklarning o'zidan tashqari, pensiya jamg'armalari,
kredit kooperativlari va sug'urta kompaniyalari kabi muassasalardan iborat.
Millionlab pullar, ta'bir joiz bo'lsa, o'ziga xos "pul fondini" tashkil etadi, uning
kapitali ishlab chiqarishni investitsiyalash va kreditlash jarayonida band bo'ladi.
Kredit-moliya tizimining faoliyatida asosiy e'tiborni ssuda kapitalining
ixtisoslashgan bozorlarida namoyon bo'ladigan va tor doiradagi mijozlar uchun
talab qilinadigan operatsiyalarga qaratish mumkin. Amalda ssuda kapitali
bozoridagi ushbu tor yo'naltirilgan institutlar pul bozorida uzoq muddatli
kapitalning alohida sig'imiga aylanib, alohida o'rin egalladi. Bozor
infratuzilmasining uchinchi muhim qismini davlat soliq tizimi tashkil etadi.
Uning asosiy manbai soliq stavkalari (soliqlar), ya'ni. jismoniy yoki yuridik
shaxsdan olinadigan daromadning ulushi (foizda yoki mutlaq qiymatda), uni
o‘tkazish byudjet fondiga tushadi. Klassik va tashkiliy-huquqiy tamoyillar asosida
qurilgan soliq tizimi iqtisodiyotda kuchli rag'batlantiruvchi omil bo'lishi mumkin.
Bozor infratuzilmasining asosiy maqsadi iqtisodiyotning uzluksiz ishlashi, pul
mablag'larining uning bir qismidan ikkinchi qismiga o'tishidir.
Bozor iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich o'tish bozoming ko'p bo'g'inli
infratuzilmasini yaratishni talab qiladi. Bozor infratuzilmasi turli xiI vazi fal ami
bajaruvchi tarkihiy qismlar, unsurlardan iborat tizimni namoyon etadi. Bozor
mexanizmladning to'liq, samarali amal qilishi infratuzilma tarkibiy qismlarining
turlitumanligi va yetarli darajada rivojlanganligiga bog'liq bo'ladi.
Shunga ko'ra, bozor infratuzilmasining tarkibiy qismlarini belgilab olish, ulaming
har birining ahamiyatini o'rganish, iqtisodiy tabiatini ochib berish muhim
hisoblanadi. Zero, hozirgi kunda bozor infratuzilmasi tarkibini belgilash, mazkur
tizimga kiruvchi unsurlami ko'rsatib berishda ma'lum nomuvofiqliklar mavjud.
20
Jumladan, A.O'lmasov va M.Sharifxo'jaevlar bozor infratuzilmasiga bozor
aloqalarini 0 'rnatishga va samarali yuritishga xizmat qiluvchi korxona, tashkilot va
muassasalar majmuyi sifatida qarab, o’n besh bo'g'inga ajratadilar:
1) ishlab chiqarishga xizmat qiluvchi infratuzilma (transport, aloqa, ombor
xo'jaligi, yo'l xo'jaligi, suv va energetika ta'minoti kabilar);
2) tovarlar va xizmatlar muomalasiga, ya'ni savdo-sotiq ishlariga xizmat qiluvchi
infratuzilma (birjalar, savdo uylari, auksionJar, tijoratchilik idoralari, reklama
firrnalari va agentliklari, davlatning savdo-sotiq va ulami nazorat ctuvchi
muassasalari);
3) moliya-kredit munosabatlariga xizmat qiluvchi infratuzilma (tijorat banklari,
o'z-o'zini kreditlash idoralari, sug'urta kompaniyalari, moliya komparuyalari, soliq
undirish
mahkamalari,
har
xiI
pul
fondlari);
4) aholiga xizmat qillvchi yoki sotsial infrastruktura (uyjoy, komulnal va transport
xizmati, maorif, madaniyat hamda 37 sog'liqni saqlash muassasalari, aholini
ishgajoylashtirish
finnalari
va
idoralari);
5) axborot hizmati (iqtisodiy faoliyat uchun zarur bo'lgan har xil axborotlar -
ma'lumotlar va xabarlarni to'plash, umumlashtirish va sotish bilan shg'ullanuvchi
turli kompaniyalar,firmalar, maslahat idoralari,
davlat muassasalari)
Ko'rinib turibdiki, olimlarimiz bu o'rinda ishlab chiqarish va ijtimoiy
infratuzilrnani ham bozor infratuzilmasi tarkibiga kiritib, moliya-kredit hamda
axborot xizmati infratuzilmasi kabi yo'nalishlarni mustaqil soha sifatida ko'rsatib,
masalani munozarali tomon yo'naltiradilar.Hozirda iqtisodiy adabiyot va
qo'llanmalarda bozor infratuzilmasining asosiy unsurlari sifatida odatda quyidagi
obyektlami ko'rsatib o'tiladi: birjalar (tovar, xomashyo, fond, valyuta), ularning
tashkiIiy rasmiylashtirilan vositachiligi;auksionlar, yarmarkalar va tashkiliy
birjadan tashqari vositachilikning boshqa shakllari;kredit tizimi va tijorat
banklari;emissiya tizimi va emissiya banklari;aholi bandligini tartibga sol ish
tizimi hamda bandlikka davlat va nodavlat yo'li bilan ko'maklashish markazlari
(mehnat birjalari);axborot texnologiyalari va kommunikatsiya vositalari:soliq
idoralari
tizimi
va
soliq
inspektsiyasi;
21
lqtisodiyotda moliya bozorlarining o'rni ham kattadir. Moliya bozorining asosiy
maqsadi iqtisodiyotda kapitalning erkin oqimi hamda samaraIi taqsimlanishi va
qayia taqsimlanishi uchun yetarli va zarur sharoitlar yaratishdir.
Ushbu sharoitlarda moliya bozori iqtisodiyotning samarali faoliyatini ta'minlaydi,
investitsiyalarga muhtoj bo'lgan iqtisodiyot subyektlariga investorlarning
moliyaviy resurslarini jamlab, biznes maqsadiga ishlatishga, investorlarga
mablag'larini orttirishga, davlatning iqtisodiy siyosatini amalga oshirishga
ko'maklashadi. Umuman olganda, moliya bozori investitsiyalarga muhtoj va
resurslarga ega bo'lganqatnashchilarni bir-birlari bilan uchrashtirish asosida
moliyaviy aktivlar almashinllviga ko'maklashadigan mexaruzm sifatida namoyon
bo'luvchi tizimdir. Moliya bozori bir qator funksiyalarni bajaradi. Ulami to'rt
guruhga: makroiqtisodiy, umumbozor, maxsus (ixtisoslashgan) va globallashtirish
(meta, ya'ni xalqaro darajada moliyaviy globallashtirish) funksiyalariga ajratish
mumkin. Makroiqlisodiy funksiya jamg'armalarni investitsiyalarga samarali
transformatsiyasini ta'minlab berishdan iborat. Umumbozor fimhiyasi, odatda, har
bir milliy bozorga mansub. Maxsus funksiya esa uni boshqa turdagi bozorlardan
farqlaydi.Umumbozor funksiyasiga quyidagilar kiradi: tijoratni rivojlantirish
funksiyasi (bu funksiya bozor qatnashchilarining o'zaro raqobat asosida daromad
olishini ta'minlovchi funksiya);narx-navoni belgilash funksiyasi, ya'ni bozorda
moliyaviy instrumentlarning bozor narxlari (kurslari) shakllanishi va ta'siri
jarayoruni, ularni bozor konyunkturasiga bog'liq tarzda uzluksiz harakatini
(o'zgarishini) ta'minlaydi (bozor kurslari qanchalik tez shakllanib barqarorlashsa,
moliya bozorida bu instrumentlar shunchalik samara bilanjoylashtiriladi va
likvidliligi ta'minlanadi);axborot bilan ta'minlash funksiyasi, ya'ni bazor savdo
obyektlari va savdo ishtirokchilari to'g'risidagi axborotni shakllantiradi va o'z
qatnashchilariga havola qiladi tartiblashtiruvchi (muvofiqlashtiruvchi va nazorat
qiluvchi) funksiya, ya'ni hozor o'zidagi savdo va unda ishtirok etish, qatnashchilar
o'rtasidagi munosabatlar me 'yorlarini va nizolarni hal qilish tartiblarini joriy
qiladi, ustivor yo'nalishlarni aniqlaydi, nazorat organlarini va tartiblarini
belgilaydi, bozor qatnashchilari tomonidan bu me'yor va tartib-qoidalarga rioya
22
qilinishini nazorat qiladi va h.k.Moliya bozorining maxsus funhiyalariga
quyidagilami kiritish mumkin.
- moliyaviy resurslarni taqsimlash va qayta taqsimlash funksiyasi. Uni o'z
navbatida to'rt kichik funksiyaga ajratish mumkin:
1) moliyaviy resurslarni tarmoqlar va bozor faoliyati sohalari o'rtasida taqsimlash
vaqayta taqsimlash;
2)jamg'annalami, ayniqsa aholi jamg'armalarini, noishlab chiqarish shaklidan
ishlab chiqarish shakliga o'tkazish (transformatsiyalash);
3) noinftyatsion asosda, ya'ni muomalaga qo'shimcha pul chiqarmasdan davlat
budjetini moliyalashtirish;
4)
pul
massasini
boshqarish;
- narx va moliyaviy risklaming oldini olish funksiyasi, yoki hosilaviy qimmatli
qog'ozlar (fyucherslar, optsionlar, stop, forvard va h.k.)ning hosil bo'lishi evaziga
xedjirlash.Moliyaviy globallashtirish funksiyasi quyidagilarda namoyon bo'ladi:
- moliyaviy resurslami umumjahon miqyosida globallashgan iqtisodiyot doirasida
samarali taqsimlanishi va qayta taqsimlanishi milliy moliya bozorlarini o'zaro
integratsiyalashuvi (uyg'unlashuvi);
- moliya bozorlarining intematsionallashuvi;
jahon globallashuvi jarayonlari (barcha yo'nalishlarda) rivojining katalizatori va
h.k. Moliya bozori vazifalarini asosiy va qo 'shimchalarga ajratish mumkin. Asosiy
vazifalari uning bozor munosabatlari tizimidagi ahamiyati va qulay sharoitlarni
ta'minlashi bilan ifodalanadi (ular yuqorida sanab o'tilgan). ta'minlash.
Xalqaro mavqega ega bo'igan zamonaviy moliya bozori o'zining asosiy roli
doirasida (ya'ni, iqtisodiyotning hoJati "barometri") jahon globallashuvi sharoitida
iqtisodiyotda bir-biri bilan bog'liq quyidagi rollarni o'ynaydi.
I. "Iqtisodiyot muammolari darajasining metrikasi, o'lchagichi", ya'ni iqtisodiyotda
omillar ta'siri ostida paydo bo'luvchi muammolarni maxsus indikatorlar yordamida
23
miqdorini o'lchashga va shu asosda mas'ul davlat organi hamda iqtisodiyot
subyektlari tomonidan siyosat yuritishda tegishli qarorlar qabul qilishga
ko'maklashadi.
2. "Moliyaviy resurslarni bozor konyunkturasi asosida iqtisodiyot subyektlari
o'rtasida tartiblashgan tarzda samarali taqsimlanishi va qayta taqsimlanishining
kommutatori". Bunda bozor konyunkturasi fiskal va monetar siyosatlar yordamida
tartiblashtiriladi.
3. "Iqtisodiyotda raqobat tori" sifatida ilmiy-texnikaviy rag' batlantiradi. muhitini
rivoj lantirish katalizataraqqiyot va innovatsiyalami
4. "Bozor’’ qatnashchilari tarkibini insonparvarlashtiruvchisi" sifatida iqtisodiy
globallashuvni rivojlantiradi.
5. "Moliyaviy instrumentlar va ular bilan operatsiyalarni standartlashtiruvchisi"
sifatida moliyaviy lashuv jarayonini rivojlantiradi. bog'liq global
6. "Iqtisodiyot subycktlarining invcslitsion faolligining stimulyatori" sifatida
iqtisodiyotni rivojlantirish va iqtisodiy o'sisl1ni ta'minlash. Investitsion faollik
moliya bozorida investorlarning haq-huquqlarining himoyalanganlik darajasi va
risklar sharoitida moliyani samarali boshqarilishiga bog'liq.
7. "Bozor iqtisodiyoti sharoitidagi stixiyali jarayonlarni tartibga soluvchisi".
Bunday jarayonlar rna'lurn indikatorlar (ko'rsatkichlar) yordarnida baholanib,
ulaming kritik (chegaravjy) qiymatlarini bilgan holda ma'lum regulyativ vositalar
yordarnida tartiblashtiriladi.
8. "Bozor narxlari stabilizatori" sifatida bozor savdosi tendensiyalarini
(dinamikasini) barqarorlashtiradi, talab va taklifni muvozanatlashtiradi.
9. "Iqtisodiyotni tartiblashgan faoliyatini ta'minlovchi algoritmik protsessor"
sifatida barcha moliyaviy munosabatlarni bozor qatnashchilari tomonidan maqsadli
strategik tarzda amalga oshirilishiga ko'maklashadi.
24
10. "Aktivlar sekyuritizatori" sifatida samarasiz real aktivlami qimmatli
qog'ozlarga transformatsiyalab, ularga yangi hayot bag'ishlaydi va faol
investitsionjarayonga qayta kiritadi.
11. "Iqtisodiyot subyektlari informatori" sifatida ularning risklarini pasaytirishga
(yoki boshqarishga) ko'maklashadi.
12. "Innovatsion rnoliyaviy vositalar (mahsulotlar va operatsiyalar) sintezatori"
sifatida raqobatbardoshlik va moliyaviy xavfsizlikni ta'rninlaydi.
13. "Moliyaviy vositalarning maxsus industriyasi" sifatida bozor qatnashchilari
uchun moliyaviy instrumentlar bilan bog'liq faoliyat bo'yicha ishlab chiqarish
jarayonini tashkillashtiradi.
14. "Iqtisodiyotning investitsion muhiti sifati va rnuammolari darajasining
analizatori" (1- va ll- rollar bilan hamohang tarzda).
15. "Bozor qatnashchilariga o'z muammolarini anglashga, baholashga va hal
qilishga ko'rnaklashadigan mexanizm".
16. "Ekvivalent ko'zgu" sifatida barcha bozor qatnashchilarining faoliyat natijaiari
sifatini bevosita va bilvosita aks etiradi hamda kelajakdagi strategiyalarini
maqsadli qurishga ko'maklashadi.
17. "Spekulyativ operatsiyalar totalizatori" sifatida bozor qatnashchilarini
kutiladigan, ammo riskli manfaatlar tomon chorlaydi. Bunda emitentlar qimmatli
qog'ozlari sifatini investorlaming orzuJi maqsad va mantaatJarini kerakli
(spekulyativ) darajada ta'minlashga majburlar, aks holda investorlardan mahrum
bo'ladilar. Sababi, emitentlar iqtisodiy rivojlanish uchun yangi va qo'shimcha
investitsion resurlarga muhtoj, investor/ar esa moliya instrumentlari bo'yicha kam
(yoki ko'p) riskli bozor daromadiga intiladilar, chunki, aynan spekulyativ
investorlar iqtisodiyotda investitsion muhitni belgilaydilar. Shunday qilib, moliya
bozori spekulyativ investorlaming jon-jahd bilan faoliyatga kirishi muhitini
qizdiradi, moliyaviy instrumentlarni muomalaga chiqaruvchilarni esa doimiy
25
tarzda moliyaviy barqarorlikka majbur qiladi, investitsiyalarni kiritishga oid
raqobatl; kurashini kuchaytiradi, natijada bozor raqobati muhitini ta'minlaydi.
18. "Moliya bozori qatnashchilarini bir butun infratuzilmaviy tizimga
birlashtiruvchi" sifatida har bir qatnashchining o'z o'mini, maqsad va vazifalarini,
funksiyalarini, bir-biri bilan bog'liqlikdagi tartibli faoliyatini ta'minlaydi. Moliya
bozorining bir butun tizimliligi deganda uni bir-biri bilan uzviy bog'langan
unsurlardan (qatnashchilardan) iborat murakkab katta tizim (tuzilmaviy funksional
model) sifatida tashkillashgani tushuniladi. Har bir unsur bozorda o'ziga xos
maqsadga va tegishli 1'aoliyat turiga ega.
19. "Moliyaviy mahsulotlar (instrumentlar), resurslar va xizmatlar gipermarketi"
sifatida barcha bozor qatnashchilarini ulaming tovarlarini obyektiv narxlarda
almashinuvi borasida uchrashtiradi va manfaatlarini qondirish uchun kerakli
sharoitlami yaratadi.
20. "Bozor muhiti" sifatida bozorda ochiq (erkin) iqtisodiyot qonunlarining amaliy
bo’lishi, iqtisodiyotni monetizatsiyalashuvini, kapital aylanmasi va
transformatsiyasini, aktivlar sekyuritizatsiyasi tamoyillarini ta'minlaydi. Bunda har
bir mamlakat bozori muhiti o'zining quvvat potensiali miqdori doirasida aytilgan
rolini bajaradi.
21. "Moliyaviy globallashtiruvchi" sifatida yuqorida keltirilgan rollar asosida
milliy iqtisodiyotlar birlashuvini ta'rninlaydi, bozor qatnashchilarining xalqaro
darajada faoliyat chegaralarini va ta'sirini kengaytiradi, davlatning regulyativ rolini
kamaytiradi (xalqaro regulyativ tashkilotlar evaziga), resurslar oqimini geografik
kengaytirib tezlashtiradi va samaradorligini oshiradi.
22. "Moliyaviy instrumentlarning obyektiv kurslarda konvertori" sifatida
valyutalarni va qimmatli qog'ozlarni erkin bozor narxlarida va hajrnlarida raqobatli
almashinuvini ta'minlaydi.
23. Investorlarning mablag'lari uchun kuchli raqobatli kurash sharoitida
"lnvestitsion loyihalar seleksiyasini va strukturaviy (tuzilmaviy) islohotlarni
26
amalga oshiruvchi mexanizrn" roli. Ushbu rolning sarnarali bajarilishi yuqorida
keltirilgan rollarga hamohang bo'lib, davlatning monetar (asosan foiz stavkasini
o'zgartilishi) va fiskal siyosatIari bilan bog'liq iqtisodiy o'sish modelida katta
ahamiyatga ega. Ta'kidlash joizki, keitirilgan rollar fagat ochiq bozor iqtisodiyoti
sharoitida, o'ta rivojlangan biznes va xususiy mulkchilik tizimida to'liq bajarilishi
mumkin. Shunday sharoit va tizimga ega bo'lmagan mamlakatlarning bozori
yuqori darajada rivojlangan davlatlar bozoriga garam bo'ladi
20. Moliya bozori, jumladan qimmatli qog'ozlar bozori, faoliyat ko'rsatishining
asosiy tamoyillari quyidagilardan iborat barcha potensial investorlar o'z
mablag'larini foydali tarzda joylashtirishlari uchun ularga teng shart-sharoitlar
yaratib
berish;
bozorda tuziladigan bitimlarning ixtiyoriyligi;
- erkin raqobat yo'lidagi to'siqlarni bartarafetish; - narxlarni real tarkib topadigan
talab
va
taklif
asosida
belgilash;
- bozor to'g'risidagi qonun hujjatlariga unmg barcha qatnashchilari tomonidan
rioya
etilishi;
- birja va birjadan tashqari operatsiyalar, kotirovkalar, emitentlaming moliyaviy
holati
to'g'risidagi
axborot
oshkor
etilishining
shartligi;
- o'z faoliyatini qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshirayotgan barcha investorIar
va
emitentlar
uchun
bozordan
foydalanish
mumkinligi:
- moliyaviy instrument/ar (qimmatli qog'ozlar) va ulaming emitentlariga dair
axbarotning to'la ashkor etilishini, oshkoralikni va bu axbarotdan barcha
qatnashchilar
foydalana
olishini
ta'minlash;
-
investorlar
va
emitentlarning
manfaatlarini
himoya
qilish;
- bazarda tavlamachilik va boshqa noqonuniy faoliyatni taqiqlash hamda ta'qib
qilish.
Moliya va qimmatli qog'ozlar bozori faoliyat ko'rsatishining asosiy tamoyillariga
rioya etilishi davlatning tartibga solishga oid chora-tadbirlari bilan birga fond
27
birjalari va bozor qatnashchilarining birlashmalari (uyushmalari) ishlab chiqqan
qaidalarini uygunlashtiradi.
2.2 Birja bitimlari turlari.
Bozor infratuzilmasi nazariyasini o‘rganishda uning tarkibiga kiruvchi eng muhim
unsurlarining alohida xususiyatlarini ko‘rib chiqish maqsadga muvofiq.
Tovar birjasi - oldindan belgilangan qoidalarga muvofiq ravishda ulgurji va
xalqaro savdoni tashkil etish shaklidir. Tovar birjasi unda o‘tkaziladigan savdoning
muntazamligi, uning qat’iу belgilangan joyda amalga oshirilishi, tovar sifati, uni
yetkazib berish shartlari va muddatiga bo'lgan asosiy talablaming bir xil shaklga
keltirilishi, kelgusida yetkazib berish sharti bilan bitimluzish kabi belgilari bilan
ajralib turadi. Respublikamizda birja faoliyatiga maxsus ruxsatnomalar berishning
muhim shartlaridan biri birja savdolarida qatnashuvchi xo‘jalik subyektlarining
yagona elektron savdo tizimi bilan bog‘liq boiishidir. O‘zbekiston Respublika
Tovar-xomashyo birjasida elektron savdo tizimini joriy etilishi quyidagi maqsad va
vazifalarini ko‘zlab amalga oshirilmoqda:
-mamlakatda yagona birja hududini yaratish, umumiy milliy tovar bozorini
shakllantirish;
28
-birja operatsiyalari va tovar bozorlarining erkinligi va oshkoraligini oshirish; -b
irja savdolaridagi raqobat muhitini, savdo ishtirokchilari sonini oshirish;
-respublikamiz birja savdolariga chet ellik xo‘jalik subyektlarini jalb etish,
O‘zbekiston tadbirkorlarini chet el tovar bozorlariga chiqishlari uchun
imkoniyatlar yaratish;
-kun-u tun davomida savdo imokoniyatini yaratish; -birjadagi eksport-import
operatsiyalar bitimlari yuzasidan joriy xarajatlami kamaytirish;
-kichik shahar va qishloq joylaridagi tadbirkorlar uchun, joylashishidan qat’i
nazar, birjadagi savdolarda qatnashish imkoniyatini yaratish; -elektron savdolarida
qatnashuvchi xo'jalik subyektlarining doirasini muntazam ravishda kengaytirib
borish. Tovar-xomashyo birjasida elektron savdo tizimida ishtirok etishi mumkin
bo‘lgan xo‘jalik subyektlarining doirasi quyidagilami o‘z ichiga oladi:
— tovar ishlab chiqaruvchilar, savdo korxonalari, xususiy tadbirkorlar, jurnalistlar,
talaba-o‘quvchilar va boshqa birjasavdolari haqidagi axborotga zaruriyati bor
shaxslar;
- birja savdolarida qatnashmaydigan va lekin o‘z faoliyatlari uchun “biznes
navigator” ma’lumot manbasidan foydalanuvchi 47 tovar ishlab chiqaruvchilar,
xususiy tadbirkorlar;
- malakali brokerlar vositachiligida birja savdolarida qatnashuvchi tovar ishlab
chiqaruvchilar, savdo korxonalari;
- mustaqil qatnashuvchi tovar ishlab chiqaruvchi va savdo korxonalari dilerlari,
uzoq masofada turib birja savdolarida o‘z mahsulotlari yuzasidan savdo olib
boruvchi subyektlar;
- mustaqil elektron brokerlar va boshqalar. Birja bitimlari turlari juda murakkab
tizimga ega bo'lib, ulardan muhimlarini quyidagi tartibda turkumlash mumkin
29
2.3.Bozor aloqalarini jadallashtirishga xizmat ko'rsatuvchi infratuzilma
muassasalari
Tovar-xomashyo birjasida e1ektron savdo lizimi quyidagi imtiyozlami
beradi:
- qayerda bo'lishlaridan qari nazar, Internet tizimiga bog'lanib, maxsus kompyuter
dasturi va qayd etilgan ruxsatnomaga ega bozor qatnashchilariga oldi-sotdi
muzokaralarida qatnashish;
- biznes operatsiyalarining tezkorligi (bir lahzada bir nechta operatsiyalar olib
borish imkoniyati borligi) hisobiga tijorat ko'rsatkichlarining mislsiz o'sishi.
Eng avvalo birja bitimlari turlarini quyidagi ikki guruhga ajratish mumkin:
1) real (mavjud) tovarlar yuzasidan tuziladigan bitimlar;
2) real tovarsiz bitimlar. Real (mavjud) tovar yuzasidan tuziladigan bitimlar
quyidagilarga bo'linadi:
- real tovarlarni darhol yetkazib berish bo'yicha bitimlar;
- forvard, ya'ni ma'lum muddatdan so'ng yetkazib berish shartiga ega bo'lgan
bitimlar;
- barter bitimlari;
- turli o'zaro kelishilgan shartlar bilan tuziladigan bitimlar.
30
Forvard bitimlari o'z navbatida garov asosidagi bitimlar va mukofotli bitimlarga
bo'linadi. Tovonli bitimlar esa xarid bitimlar va sotuv bitimlarga bo'linadi.
Mukofotli bitimlami ham o'z navbatida quyidagilarga ajratish mumkin:
- oddiy bitimlar;
- ikkiyoqlama bitimlar;
- bitimlardan qaytish imkoniyati bor bitimlar;
- murakkab bitimlar (oddiy bitim bilan ikkiyoqlama bitimlarning qo' shilgani);
- qisqa bitimlar (hajm ko'rsatkichi ma'ium mukofot evaziga oshirilishi ko'zda
tutilgan).
Oddiy bitimlar o'z navbatida xarid bitimlar va sotuv bitimlariga bo'linadi. Garov
asosidagi birja bitimlari majburiyatlarida bir kontragent ikkinchi kontragentga
bitim tuzish chog'ida ikkala tomon uchun qoniqarli ma'lum kafolatli to'lovru
amalga oshirishi ko'zda tutilgan bitimlardir. Mukofotli bitimlarda bir kontragent
ikkinchisiga maxsus majburiyatda bitim tuzish evaziga kelishilgan mukofotni
to'lash majburiyatini o'z zimmasiga oladi yoki mukofot to'lanmasa, ikkinchi tomon
kontragent bitimdan butunlay voz kechishi ko'zda tutil gan birja bitimidir.
O'zbekiston Respublikasining "Sirja va birja faoliyati haqida"gi qonunida
belgilanishicha, brokerlik faoliyati birja vositachiligi faoliyatining muhim qismi
bo'lib, uning mazmuni quyidagilar orqali namoyon bo'ladi: - mijoz hisobidan va
nomidan birja bitimlari tuzish; - birja vositachisi nomidan va mijoz hisobidan, birja
vositachisi hisobidan bitimlar tuzish huquqiga ega birja xizmatchisi. Brokerlik
firmalari xususiy tadbirkorlik korxonalari hisoblanib, ular mas'uliyati cheklangan
jamiyat, hamkor korxona. shaxsiy-xususiy korxonalar shaklida bo'lishlari murnkin.
Brokerlik firmalari yuridik (huquqiy) shaxs maqomiga ega bo'lmasliklari, biron-bir
korxona, tashkilotning tarkibiy qismi sifatida faoliyat yuritishlari ham mwnkin.
Odatda brokerlikxizmatlari faoliyatlari quyidagi funksiyalami bajarishga
yo'naltirilgan bo'ladi:
- birjada buyurtmachining buyurtmasi bo'yicha birja bitimlari tuzishda
vositachilikni amalga oshirish (faqat yetarli darajadagi malakaga egaligi haqidagi
guvohnomasi va attestati mavjudligida):
31
- birjadan tashqaridagi vositachilik ya'ni. birjadan tashqarida tuzilayolgan oldi-
sotdi shartnoma-bitimlarida vositachilik qilishga:
- birja va marketing faoliyatlari yillar asosidan turli maslahatlar berish, zarur
tijorat axhorotini yig'ish;
- tuzilgan bitimlar bo 'yicha zarur hujjatlarni rasmiylashtirish;
O'zbekiston Respublikasi amaliy hujjatlariga zid bo'limagan boshqa imkoniyatiga
egadir. qonunlari va me'yoriy lunksiyalarni bajarish Birja faoliyatida brokcrlik
xizmatidan foydalanish mijozlarga quyidagi imtiyozlarni beradi:
- o'z shaxsiy xarajatlarini oshirmay turib, savdo operatsiyalari hajmini sezilarli
darajada o'sishiga erishish;
- yuqori malakali savdo personali xizmatidan foydalanish imkoniyati paydo
bo'ladi; - savdolashuv operatsiyalariga brokerlik firmalar xizmatini jalb etish,
xizrnat xarajatlarini savdo hajmidan ma'iurn foiz miqdorida hisoblash imkoniyatini
beradi. lnvestitsion bank yangi chiqarilgan qimmatli qog'ozlami joylashtirishda
sarmoya resurslarini safarbar qilishni istovchilar aksiyadorlik jamiyati va
investorlar o'rtasida vositachi vazifasini bajaradilar. lnvestitsiya banki rahbariyati
jamiyat rahbariyati hamkorligida safarbar qilinishi zarur bo'igan pul miqdorini,
muomalaga chiqarilishi mo'ijallangan qimmatli qog'oz turini, ularni chiqarish va
joylashtirish usullarini aniqlab oladilar. Ko'pgina hollarda investitsiya banklari
yangi chiqarilgan qimmatli qog'ozlaming hammasini sotib olib, keyinchalik o'zlari
qayta sotadilar. Bunday hollarda aksiyador jamiyat va investitsiya banklari
o'rtasida emissiya bitimi irnzolanadi. Bu bitimga muvofiq yoki xaridor, yoki
qimmatli qog'ozni sotuvchi agent bo'lishi mumkin. Agar xaridor sifatida harakat
qilsa aksiyadorlik jamiyati emitentga qimmatli qog'oz sotuvidan tushgan harnma
pulni betish kafolatini bank o'z zimmasiga olishi kerak. Boshqacha qilib aytganda,
bank sotilmay qolgan har qanday qog'oz uchun mas'uliyatni o'z zimmasiga oladi.
Investitsiya banki agent sifatida boshqacha harakat qilishi mumkin. Emissiya
bitimiga muvofiq o'z zimmasiga mumkin qadar ko'p yangi chiqarilgan qog'ozlar
sotish majburiyatini olsa-da, hech qanday moliyaviy javobgarlikni o'z zimrnalariga
olmasliklari ham mumkin. Yangi chiqarilgan aksiyalami sotish bitimda ko'rsatib
32
o'tilgan ma'ium (bir necha kun yoki hafta) muddat ichida amalga oshiriladi. Xullas,
bank yangi chiqarilgan qimmatli qog'ozlarni sotishning muqobil yo'li vazifasini
bajarish majburiyatini olishi mumkin. Bunday hollarda aksiyadorlik jamiyati,
emitent yangi qimmatli qog'ozni o'zi joylashtiradi, lekin bank bilan kelishuvga
muvofiq bu ishga jalb qilinishi mumkin. Hamma emissiya bitimlarida odatda
bozordan chiqish qoidalari ko'zda tutiladi. Unda bitim noxushliklar oqibatida bekor
qilinishi, fond bozorida ahvol keskin yomonlashuvi. korxona moliyaviy ahvolining
yomonlashuvi, hukumat tomonidan emitent yoki investitsiya bankining harakatini
cheklovchi qonunlar qabul qilinishini ko'zda tutiladi. Bitta investitsiya bankiga
yangi chiqarilgan aksiyalar miqdori had dan tashqari ko'plik qilgan hollarda. bank
boshqa investitsiya banklari bilan emissiya kompaniyalari tuzishi mumkin. Yangi
chiqarilgan aksiyalami sotish aksiyalarga qiziqish bildirgan investorlarga o'z
buyurtmalarini yuborishlarini iltimos qiluvchi xabar jo'natishdan boshlanadi.
Agarda potensial investorlarning qiziqishlari kutilganidek yuqori bo'lmasa,
chiqaruvni me'yorlash choralari qabul qilinadi. Emissiya shartnomasiga muvofiq
aksiyalarnijoylashtirishga kafillik beruvchi sotilmagan qog'ozlarini yoki sotib
bo"lingan qog'ozlarni o'zi sotib olishga tayyor bo'lishi kerak. Birjaning bareha
shakllarida kelishuvning xususiyatli belgisi ishehi kuehi, tovar, aksiya va valyuta
kurslariga, narxning tebranib turishiga ehayqov yo'li bilan ta'sir qilishdir. Biljada
uning qatnashchilari ayirboshlash to'g'risida bitim tuzadi, lekin tovar yetkazib
berish va uning haqini to’lash birjadan lashqarida yuz beradi. Bunda tovar egasi va
xaridorlar qatnashishi shart emas. Ular nomidan ishni brokerlar yuritadi. Broker
yoki makler - bu tovar, fond va valyuta vositalarida oldi-sotdi bitimlarini tuzishda
vositachilik qiladigan shaxs yoki maxsus finna. Ular odatda mijozlar topshirig'iga
ko'ra va uning hisobiga ish yuritadi, kafolat beruvchi hisobiga o'z nomidan savdo
bitimlari tuzishi ham mumkin. Birjaning yana hir xususiyati shundaki, bu yerda
hali ishlab chiqarilmagan, lekin tayyorlanishi aniq bo'lgan, oldin sotib olinib, egasi
ixtiyoriga kelib tushmagan tovarlar ham sotiladi. Birjalar ixtisoslashgan yoki
universal bo'lishi mumkin. Ixtisoslashgan birjalarda ayrim turdagi yoki bir guruh
tovarlar, universal birjalarda har xil tovarlar sotiladi.
33