BIZNES ETIKA VA IJTIMOIY MA’SULIYAT
REJA:
1.
Biznes etika xaqida tushuncha
2.
Biznesda ijtimoiy ma`suliyat
•
“Etika” tushunchasiga aniq bir ta’rif berish anchagina murakkab.
•
Umumiy ma’noda ETIKA bu – insonning yoki bir gurux insonlarning
xulq-atvorini boshqaruvchi va ularning fikrlari xamda xarakatlarini ijobiy va salbiy
baxolashni belgilab beruvchi axloqiy tamoyillar xamda qadriyatlar to‘plamidir.
Bu go‘yoki qonunlarning ichki kodeksidir, u quyidagilarni belgilab beradi:
•
o‘zini qanday tutish mumkin, qanday tutish mumkin emas;
•
qanday qarorlarni qabul qilish mumkin, kanday qarorlarni qabul qilish
mumkin emas;
•
ezgulik va yovuzlik o‘rtasidagi chegara qaerdan o‘tadi.
Etika ichki qadriyatlar bilan bog‘liq, ular esa o‘z navbatida korporativ
madaniyatning bir qismi xisoblanadi va qabul qilinayotgan qarorlarga ta’sir
o‘tkazadi, yana tashqi muxit doirasida ularning ijtimoiy ruxsat etilishini aniqlab
beradi.
•
Etik muammo qachon paydo bo‘ladi?
•
Qachonki bir kishining yoki tashkilotning xatti-xarakatlari
atrofdagilarga ziyon etkazishi yoki aksincha, foyda keltirishi mumkin bo‘lganda.
•
Odam embrionining “stvol” xujayralari
1998 yili kashf qilingan. Tibbiyot nuqtai
nazaridan buning ortida inqilobiy yangi
davolash amaliyoti, inson umrining
davomiyligini va sifatini oshirishdek
yangi imkoniyatlar yashirinib yotibdi.
Lekin ko‘pchilik insonlar uchun bu yana etik dilemma (echimi yo‘q
muammo) xamdir. Gap shunda-ki, “stvol” xujayralarining manbai bo‘lib abort
natijasida ona qornidan olingan embrionlar xisoblanadi, demak, olimlar qattiq
baxslar markazida qolishdi. 1987-1993 yillar mobaynida embrional xujayralar
soxasidagi izlanishlarni federal byudjetdan moliyalashtirilish ta’qiq ostida edi, bu
xujayralar bilan tajribalar o‘tkazishga faqat yaqindagina ruxsat etildi. NeuralStem
Biopharmaceuticals kompaniyasining ijrochi direktori Richard Garr bunday
izlanishlar muximligini juda yaxshi tushunadi: uning o‘g‘lining bosh miyasida
o‘sma topildi. U umid qiladi-ki, “stvol” xujayralar bilan miyaning bedavo
kasalliklarida o‘ladigan neyronlarni almashtirish mumkin.
•
Insonlar va tashkilotlarning amallarini belgilab beruvchi asosiy
me’yorlar tizimi
•
Birinchisi bu – qonunlar, xujjatlarda bitilgan me’yor va qadriyatlar
tizimi, ularga amal qilinishini nazorat qilib davlatning sud tizimi ishlamoqda.
Xuquqiy jixatdan belgilab qo‘yilgan-ki, tashkilot va uning a’zolari amallari
ma’lum chegaralar bilan cheklangan (avtomobilni boshqarish uchun xaydovchilik
guvoxnomasi olish zarurligi, foyda solig‘ini to‘lash majburligi va xokazo).
Elektron biznes (e-biznes)ning rivojlanishi bilan yangi xuquqiy muammolar xam
paydo bo‘ldi, masalan, mualliflik xuquqi ximoyasi masalasi.
•
Bunday xulq-atvorning aynan teskarisi bu individning (tashkilotning)
tanlov erkinligi bilan belgilanadigan amallaridir. Bunga shunday xulq-atvor
kiradi-ki, u to‘g‘risida qonunlarda xech narsa deyilmagan va unga nisbatan inson
yoki tashkilot to‘liq erkinlikka ega (individ tomonidan diniy dunyoqarashni
tanlanishi, musiqa kompaniyasi tomonidan ijrochilar yoki kompakt-disklar tiraji
tanlanishi).
•
Bu, individlar va tashkilotlarning amallarini belgilab beruvchi ikkala
soxalar o‘rtasida aynan etik me’yorlar yotadi. Bu erda qog‘ozga bitilgan qonunlar
yo‘q, balki xulq-atvor qoidalari bor, ular jamiyat tomonidan umuman olganda
ma’qullanadigan tamoyillar va qadriyatlarga asoslanadi. Erkin tanlov xolatida
inson o‘ziga o‘zi bo‘ysunadi, qonunchilik soxasida – qonunga bo‘ysunadi. Etika
xolatida esa individ o‘ziga (yoki kompaniyaga) ma’lum bo‘lgan me’yorlarga rioya
etishi kerak, lekin aslida bu me’yorlar talablarini buzganlik uchun aniq bir
sanksiyalar, jazolar ko‘zda tutilmagan. Etik nuqtai nazardan maqbul bo‘lgan qaror
xam xuquqiy jixatdan, xam axloqiy jixatdan maqbul qaror xisoblanadi
(jamiyatning aksariyat qismi uchun).
•
Etik me’yorlar bu yozilmagan qoidalar bo‘lgani uchun, qandaydir
ish-xarakatni baxolash masalasi ko‘pincha ziddiyatlarni keltirib chiqaradi. Etik
dilemma qachon paydo bo‘ladi, kachon-ki, barcha muqobil echimlar yoki xulq-
atvor variantlari o‘zlarining ro‘y berishi mumkin bo‘lgan salbiy axloqiy oqibatlari
tufayli maqbul emas, qachon-ki yaxshini yomondan, yaxshilikni yovuzlikdan
ajratish qiyin bo‘lsa.
•
Tashkilotda paydo bo‘ladigan etik masalalarni echish uchun
mas’uliyatni o‘z bo‘yniga oladigan insonni ko‘pincha axloq agenti deb ataydilar.
•
Etik jixatdan murakkab bo‘lgan qarorlarni qabul qilish
me’zonlari
•
Etik tanlov muammosi bilan to‘qnash kelganda menejerlar odatda
normativ nuqtai nazarga, ya’ni ma’lum me’yor va qadriyatlarga asoslanadilar,
keyin ularga muvofiq tegishli qarorlar qabul qilinadi. Normativ etikada qadriyatlar
tizimini tavsiflashga bo‘lgan, va demak, etik jixatdan murakkab bo‘lgan qarorlarni
qabul qilishga bo‘lgan bir necha yondashuv ajratiladi, ular menejment
amaliyotida qo‘llanilishi mumkin:
•
Utilitar yondashuv,
•
Individual yondashuv,
•
Axloqiy-xuquqiy yondashuv,
•
Adolat konsepsiyasi.
•
Utilitar yondashuv
•
19-asrda faylasuflar Ieremiy Bentam va Jon Styuart Mill tomonidan
ishlab chiqilgan Utilitar yondashuvning asosiy tamoyillarida aytilishicha, axloq
me’yorlariga mos keluvchi xulq-atvor eng ko‘p insonlarga eng ko‘p foyda
keltiradi.
•
Individual yondashuv
•
Individual yondashuvda nazarda tutilishicha, inson uchun uzoq
muddatli istiqbolda foyda qiladigan amal, xarakatlari axloqiy-maqbul xisoblanadi.
Asosiy xarakatlantiruvchi kuch bo‘lib “o‘z-o‘zini nazorat qilish” (samokontrol)
xisoblanadi, uni cheklaydigan barcha tashqi kuchlar tomirida kesilishi lozim. Xar
bir inson o‘zi uchun uzoq muddatli istiqbolda eng foydali bo‘lgan qarorni tanlaydi,
shuning asosida o‘z amallarining sifati xususida xukm chiqaradi. Boshqa muqobil
variantlarga nisbatan ko‘proq yovuzlik emas, balki ko‘proq yaxshilik keltiruvchi
xarakatlarga ruxsat etiladi.
•
Axloqiy-xuquqiy yondashuv
•
Axloqiy-xuquqiy yondashuvda aytilishicha, insonga dastavval
fundamental xuquq va erkinliklar berilgan, ular boshqa insonlarning qarori bilan
buzilishi yoki cheklanishi mumkin emas. Bu degani, qaror ta’siri tegib o‘tadigan
insonlarning xuquqini eng yaxshi ximoya qiladigan qaror- etik jixatdan to‘g‘ri
qaror xisoblanadi.
•
Qaror qabul qilinishi jarayonida quyidagi axloqiy xuquqlar xisobga
olinishi mumkin:
•
Rozilik berish erkinligi xuquqi. Boshqa insonga ta’sir ko‘rsatishga
faqat u ruxsatni erkin xolda bersagina yo‘l qo‘yiladi.
•
SHaxsiy xayot kechirish xuquqi. Ishdan tashqari xolatda inson o‘zi
xoxlaganicha xayot kechirishi mumkin va uning shaxsiy xayotiga tegishli
bo‘lgan barcha axborotni nazorat qilishga xaqli.
•
Vijdon erkinligi xuquqi. Insonda uning axloqiy yoki diniy
me’yorlariga zid bo‘lgan xar qanday buyruqni bajarishdan voz kechish
xuquqi bor.
•
So‘z erkinligi xuquqi. Inson boshqa insonlarning xarakatlarini
etikaga mos kelishi va xuquqiy asoslanganligini asosli ravishda tanqid qilishi
mumkin.
•
To‘g‘ri muomala qilish xuquqi. Insonda xissiyotga berilmasdan
tinglanish va o‘zi bilan adolatli muomala qilish xuquqi bor.
•
YAshashga va xavfsizlikka xuquq. Inson xayotini, sog‘ligini va
xavfsizligini ximoya qilishga xuquqi bor.
•
Adolat konsepsiyasi.
•
Adolat konsepsiyasida aytilishicha, etik jixatdan to‘g‘ri qaror tenglik,
adolatlik tamoyillariga asoslangan bo‘lishi lozim.
•
Etik tanlovni belgilab beruvchi omillar
•
Agar menejerni yolg‘onchilikda, aldovda yoki o‘g‘irlikda
shubxalashsa, odatda ayb yoki boshqa odamga, yoki vaziyatga yuklanadi.
Ko‘pchiligimiz xisoblaymiz-ki, etik jixatdan to‘g‘ri qarorlar vijdon amri bilan
qabul qilinadi. Bu, albatta, to‘g‘ri, lekin to‘liq xaqiqat emas.
•
Biznesning etik yoki axloqiy amaliyoti bu – tashkilot madaniyatida
qabul qilingan, qadriyatlar, qarashlar, an’analar va axloqiy urf-odatlar tizimini
ifodalash shaklidir. SHunday qilib, etik muammolar aslida shaxsga tegishli emas,
balki tashkilotga tegishlidir.
•
Menejer
•
Tashkilot
•
Ijtimoiy mas’uliyat nima?
•
Bir tomondan, etika tushunchasi singari, jamiyat oldidagi
kompaniyaning mas’uliyati konsepsiyasi juda sodda: bu degani, kompaniya
yomonni yaxshidan ajratishi lozim va jamiyatda qabul qilingan axloqiy
me’yorlarga mos xolda ish tutishi lozim. Ijtimoiy mas’uliyatning rasmiy ta’rifi
tashkilot raxbariyatining kompaniya farovonlik darajasini oshiradigan va ham
jamiyatning, ham kompaniyaning manfaatlariga javob beradigan qarorlar qabul
qilish va xarakatlarni amalga oshirish mas’uliyatini nazarda tutadi.
Ishbilarmonlig etikasi-bu yaxshilik va yomonlik, ma'naviylik va ahloqiylik,
insonni jamiyatdagi ma'lum o'rni va hayoti va faoliyatining ma'nosi haqidagi
tushunchalarga mos keluvchi inson hulqining ta'limi va amaliyotidir.
Ishbilarmonlik etikasi o'z ichiga menejer, har qanday ishbilarmon kishi qo'yilgan
maqsadlarga erishish uchun suyanadigan ideallarni oladi.
Ishbilarmonlik etikasi faoliyatining u yoki bu sohasida tavakkalli, novatorli,
halol, omilkor va qonuniy biznesni olib borishga asoslanadi. Tadbirkorlik faoliya
tining xili va uning alohida turlaridan qat'iy nazar, ishbilarmonlik etikasi, ya'ni
milliy etnik an'analarini va undan kelib chiquvchi qoidalarni hisobga olishi kerak.
Ishbilarmonlik etikasi menejerning xarakteri, uning qalbi, aqlining xususiyat
lari, motivatsiya, ma'lumoti va bilimlarining darajasi, uning jamoada, jamiyatdagi
insonlarga nisbatan hulqi bilan chambarchars bog'langandir. Obru, faxr, halollik,
izzattalablik, oliyjanoblik, muloyimlik menejer ishbilarmonlik etikasining "arsena
liga" kiradi, uni ijobiy ta'riflaydi.
Etik me'yorlar, huquqiy me'yorlardan farqliroq, rasmiy ravishda hech qaerda
yozilmagan va uzoq vaqt davomida "otalardan" "bolalarga", kattalardan
kichiklarga, bir avloddan boshqasiga og'zaki ravishda uzatib kelingan. Ular asrlar
davomida har xil xalqlarning ko'pgina avlodlarining birgalikdagi fao liyati,
jamoaviy turmushlari jarayonida vujudga kelganlar va madaniyatning asosiy
yutuklaridan biri bo'lganlar.
Qonunchilikni himoya qilishda qonunning u yoki bu moddasini buzganlik
uchun jazolovchi maxsus davlat idoralari turgan huquqiy tartibga solishdan farqli
ravishda etik me'yorlarga rioya qilinganlik yoki rioya qilmaganlik ustidan nazorat
qilish faqat jamoaviy fikr va insonning vijdoni bilan amalga oshiriladi. Xuddi
shuning uchun axloqli bo'lish yoki bo'lmaslik deyarli to'liqligicha insonning
shaxsiy yaxshi yoki yovuz irodasiga bog'liqdir. Albatta, har qanday erkin tanlov
omillarining ko'pligi bilan asoslanadi, shunga qaramasdan insonni kuch bilan
vijdonli qilish mumkin emas. Insoniy munosabatlar mavjud bo'lgan hamma yerda
ahloq ham mavjud bo'ladi, chunki jamiyatda yashab, undan to'liqligicha ozod
bo'lish mumkin emas. Sog'lom fikrlovchi inson, o'zining shaxsi va qadr-qimmatini
hurmat qilgan holda, u muloqatda bo'lgan har bir inson ham, o'zining shaxsi va
qadr- qiymatini tan olinishini muljallaydi.
Shu bilan birga etik me' yorlarni buzilishi ertami yoki kechmi ijtimoiy yoki
shaxsiy kulfatlar, baxtsizliklar, halokatlarga olib keladi, ahloq o'zi uchun qasos
oladi, negaki uning asosiy belgilanishi insoniyatni uning yagonaligida saqlash,
insonlarga o'zlarining hamjamiyatlarini saqlab qolishlariga yordam berish, bir
birlarini yo'q qilishga yo'l qo'ymaslik, ularning birgalikdagi faoliyatining muvaffa
qiyatiga ko'maklashishdir.
Shu sabablarga ko'ra, ixtidorli tadbirkorlar, yirik firmalar va
kompaniyalarning rahbarlari o'z jamoalarining ishini tashkil qilishda etik me'
yorlarga katta ahamiyat beradilar.
Insonlarning ishga doir munosabatlari o'zaro hurmat, o'zaro yordam va har
qanday xodimning shaxsiga e'tibor qaratish asosida qurilgan joyda hamma vaqt
ham ishonchlilik darajasi va muvaffaqiyatning garovi faqat ma' muriy boshqaruv
va nazarotga suyanuvchi tashkilotlarga karaganda yuqoridir.
Tadbirkorlarning ishga doir faolligi jarayonidagi bir tomondan ular o'rtasidagi
va boshqa tomondan tadbirkor va davlat, jamiyat o'rtasidagi ijobiy o'zaro munosa
batlarni belgilab beruvchi asosiy etik sifat halollikdan iboratdir. Halollikni talab
qilinishi insonlarning ularning ijtimoiy amaliyoti jarayonida birgalikda faoliyat
yuritishlarining zarurligi, ular faoliyatini o'zaro muvofiqlashuvi, ularning kundalik
hayotlarining ehtiyojlari bilan asoslanadi. Halollik o'z ichiga to'g'rilik, o'z fikrida
qattiq turish, o'ziga olgan majburiyatlarga sodiqlik, qilinayotgan ishning
to'g'riligiga sub'yektiv ishonch, tadbirkor o'zining tijorat faoliyatida amal qiladigan
motivate siyaga nisbatan boshqalar va o'zining oldida sofdillik, boshqa
insonlarning ularga qonunan tegishli bo'lgan huquqlarini tan olish va rioya qilish
kabi ijobiy ahloqiy belgalarni oladi. Tadbirkorlarning guruhli birdamligi asosida,
hozirgi vaqtda o'zaro yordam talabi ba'zan ziddiyatli namoyon bo'lsa ham, ular
o'rtasida o'zaro yordam vujudga keladi va rivojlanadi. Bir tomondan tadbirkorlar
o'rtasidagi munosabatlarda raqiblik tamoyili amalda bo'lsa, boshqa tomondan ular
ayrim hollarda bir birlariga o'zaro yordam va qo'llab quvvatlashlarni ko'rsatishlari
mumkin (yetkazib berilgan tovarlarga haq to'lash muddatlarini ko'chirish, imtiyozli
shartlarda kreditlar berish qismi bo'yicha).
Biznesda muvaffaqiyatga erishish uchun menejerlarga ishbilar-monlik
etikasining asosini egallash muhimdir. Boshqaruv amaliyoti etik me'yorlarni, ya'ni
kasbiy etikaning postulatlari(isbotsiz qabul qilinadigan qoidalar)ni ishlab chiqqan,
ular tadbirkor, menejerning etik kodeksi deb ataluvchining asosida yotadilar. Ya'ni
madaniy tadbirkor, menejer:
- o'z mehnatini nafaqat o'zi uchun, balki boshqalar, jamiyat, davlat uchun
foydali bo'lishiga ishonishi;
- o'zini o'rab turgan insonlar ishlashni xohlashlari va bilishlari, o'zlarini
tadbirkor bilan birga ko'rsatishga intilishlaridan kelib chiqishi;
- biznesga ishonishi, uni o'ziga jalb qiluvchi ijod sifatida baholashi, biznesga
san'atga kabi qarashi;
- raqobatni zarurligini tan olishi, ammo hamkorlikni zarurligini ham
tushunishi;
- o'zini shaxs sifatida, har qanday shaxsni esa o'zi kabi hurmat qilishi;
- har qanday mulkni, davlat hokimiyatini, ijtimoiy harakatlarni, satsial
tartibni, qonunlarni hurmat qilishi;
- o'ziga va boshqalarga ham ishonishi, kasbiy mahorat va omilkorlikni
hurmat qilishi;
- ta' lim, fan va texnika, informatika, madaniyatni qadrlashi, ekologiyani
hurmat qilishi;
- yangiliklarga intilishi;
- insonparvar bo'lishi kerak.
Shu munosabat bilan 1912 yilda Rossiya savdogarlari gildiyasi tomonidan
shakllantirilgan ishbilarmon kishining tamoyillari g'oyatda ibratlidir:
- ho kimiyatni hurmat qil;
- halol va to'g'ri bo'l;
- hususiy mulkchilik huquqini hurmat qil;
- insonni sev va hurmat qil;
- so'zinga sodiq bo'l;
- mablag'larining bo'yicha yasha;
- maqsadga intiluvchi bo'l.
Menejer uchun yana ma' lum ijtimoiy muhitda vujudga kelgan hulq qoidalari -
ishbilarmonlik etiketini bilish, hamda unga rioya qilish ham muhim ahamiyatga
egadir.
Etiket - bu ham inson hulqini tartibga solishning shakllaridan biridir. Ammo
etiket qoidalari g'oyatda rasmiy xarakterda bo'ladi va odamning oldiga erkin
tanlash muammosini ko'ymaydi. Ularni bilish va rioya qilish zarur. Etiket tili
ko'proq umum insoniy odob talablarini aks ettiradi, ammo bunda odamlarning
yoshli, xizmatli, jinsiy farqlarini tartibga soladi, unda vaziyat oldindan kelishib
olinadi va aniq harakatning tayyor modellari taklif qiladi.
Etiketning xususiyati uning dialogli ekanligidir, ya'ni etiket barcha bir birlari
bilan muloqat qilayotgan odamlar uning qoidasini bilishlari va "bitta tilda
so'zlashishlarini" ko'zda tutadi. Masalan, agar odamlar uchrashganda bir birlari
bilan albatta salomlashishga odatlanmagan bo'lsalar, sizning salomingizga hayratli
qarash bilan javob qaytarishlari mumkin. Ammo madaniylashgan muhitda etiket
qoidalarini umumiy bilish ko'zda tutiladi va shuning uchun ularga rioya qilish
zarur.
Insonning umumiy madaniyati ko'pgina tarkibiy qismlardan vujudga keladi,
shu jumladan uni tarbiyasining ichki nomoyon qilishini ham tashkil qiladi.
Ishbilarmon odamning kiyimi uning jamiyatda tutgan o'rnini, qaddi-qoma
tini, yoshini va u qayoqqa ketayotganligini hisobga olishi kerak.
Mutaxasislarni hisoblashlaricha, ishbilarmon erkak kishi uchta kostyumga ega
bo'lishi kerak: ishchi, ishbilarmonlik va kechki. Buning ustiga galstuk barcha
hollarda ham kiyimning muhim predmeti bo'ladi.
Ishchi kiyim - bu hammadan avval oddiy kostyum (shim ka kamzul), hamda
bu shim va charmdan kamzul, yaxshi tikilgan kurtka bo'lishi mumkin, ammo
barcha sanab o'tilgan hollarda ham muqarrar shart- ko'ylak va galstuk.
Erkak kishining ishbilarmonlik kostyumi - bu har qanday rangdagi shim va
kamzul, tegishli ravishda tanlab olingan ko'ylak va galstuk.
Ishbilarmon kishining kechki kostyumi moda tomonidan belgilanadi. Asosiysi
erkak kishining ko'chalik, bayram, kechki kiyimi albatta bir xil rangdagi shim va
kamzuldan tashkil topgan bo'lishi kerak, muqarrar shart - oq ko'ylak.
Ishbilarmon ayolning kiyimida yetakchi rangdagi ikki-uchta predmet bo'lishi
kerak. Agar sizda qora yubka va kamzul bo'lsa, unda yo qora tufli, yoki qora
sumkaga ega bo'lishga yo'l qo'yiladi.
Ayolning universal kiyimi yubka, bluzka, hamda xotinlar ko'ylagi va
kostyum. Kechki kiyimi ko'ylak, ko'ylak-kostyum. Ayolni hammadan avval soch
turmagi, keyin tufli, sumka va zargarlik buyumlari bezaydi.
Hamma uchun umumiy qoida : kiyim bo'yicha kutib oladilar, aql bo'yicha
kuzatadilar.
Nutq madaniyati-odamning o'qimishligi, tarbiyaliligi va umumiy madaniya-
tining ko'rsatkichlaridan biridir. Firmaning muvaffaqiyatli faoliyati, uning imidji
ma'lum darajada uning rahbarlari va xodimlari qanchalik to'g'ri tilda so'zla
shishlariga, ular yozishmani qanchalik savodli va adabiy olib borishlari bog'liqdir.
Inson nutq madaniyatining umumiy alomatlari mavjud: nutqning to'g'riligi;
tilning boyligi(o'ziga xosligi); qisqalik; ravshanlik va aniqlik; jo'shqinlik.
Hisoblanadiki, qisqa va sodda gaplar quloqda oson qabul qilinadi, ammo
qisqa jumlalarni ko'pligi nutqni bo'linib chiqqan va keskin qiladi, u ravonlik,
ma'noli va ritmik butunligini yo'qotadi. Uzun jumla uning aniq mantiqiy va
intonatsiyali bo'linishi sharoitida notiqqa fikrlarning o'zaro aloqasi va harakatini
ko'rsatish, hissiyotli keskinlikni o'stirish va pasaytirish, nutqning ravonligini his
qilinishini yaratishga yordam beradi.
So'zni to'g'ri qo'llash - nutq madaniyatining muhim elementlaridan biridir.
So'z faqat u o'zining ma'nosiga to'liq mos holda qo'lanilganda va boshqa so'zlar
bilan biriktirilganda eshituvchilarga ta'sir qiladi. Ko'pgina hollarda nutq madaniyati
va til sezgisi to'g'ri qaror qabul qilishni aytib turadi, ammo kuzatishlar so'zni
qo'llashdagi bir qator tipik xatolarni aniqlaganlar. Ulardan eng muhimlarini ko'rib
chiqamiz:
an'anaviy qabul qilingan adabiy qo'llanishni buzilishi:
paronimlar, ya'ni eshitilishi bo'yicha yaqin, ammo ma'nosi bo'yicha
har xil bir o'zakli so'zlarni qo'llash bilan bog'lik xatolar;
tavtologik birlashmalar, ya'ni ma'nolari asosan mos keluvchi so'zlar
birlash malarini qo'llanilishi, ya'ni "o'zining avtobiogarfiyasi", "erkin vakansiya"
va x.k.
kulgili vaziyatni keltirib chiqaruvchi stillarni asoslanmagan holda
aralashtirib yuborilishi (stilli har xillik). Masalan "Korxona rejaning orbitasiga
chiqdi". Oddiy kundalik ishlar haqidagi qarorlarda yuqori stilli so'zlarni o'rinsiz
qo'llanishi jumlaning stilistik tuzilmasini buzib yuboradi;
barqaror so'z birikmalarini yoki fraziologik birliklarni ko'rinishini
qonunsiz o'zgartirilishi. Ma'ruzalarda hali ham "u asosiy skripkani o'ynayapti"
("birinchi skripka"ning o'rniga)ni eshitish mumkin.
Eshituvchilarning asosiy e'tibori asosan aytilganlarning ma'nosini idrok
etishga jamlangan, ammo bunga faqat notiqning nuqsonsiz talaffuzidagina erishish
mumkin. U so'zining odatdagi shaklini buzsa, urg'uni noto'g'ri qo'ysa, auditoriya
darhol noma'lum eshitilishni xotirasida saqlanadigan etalon bilan beixtiyor
taqqoslash bilan javob qaytaradi.
Nutq ham qisqa va aniq bo'lishi kerak. Qisqalik "so'zlar uchun tor, fikrlar
uchun keng bo'lishi" kabi gapira olishni bilishni, fikrlarni aniq, qisqa va shuning
bilan bir vaktda sho'bag'in va jushqin bayon qilish qobiliyatini bildiradi.
Gapni chuzib yuborish esa notiqning stilistik parvosizligi, savodsizligini yoki
gapirayotgan predmeti haqidagi tassav-vurlarining noaniqligi haqida darak beradi.
Ba'zida gapni cho'zib yuborish haqiqiy maqsadlarni jumlalar oqimi bilan yashirish
uchun foydalaniladigan demogogiyaning atayin qilingan usuli, vositasi bo'ladi.
Gapni cho'zib yuborishni bartaraf etish nutq "mana", "shunda", "tushuna
sizmi", "aytish mumkinki", "aytaylik", "qisqacha qilib aytganda", "demak", "umu
man" kabi parazit kirish iboralaridan xolos qilishni bildiradi, ular ma'naviy
yuklama ga ega bo'lmaydilar. Kirish so'zlar jonli og'zaki nutkning belgisidir, ammo
ular to'xtovsiz takrorlansalar va o'rni bo'lmagan joyda qo'llanilsalar parazit
so'zlarga ayl anadilar. Qoidaga ko'ra, so'zlovchi parazit so'zlarni sezmaydi, ammo
ular quloqqa o'qday sanchiladi, auditoriyaning g'ashiga tegadi.
Samarali nutqningeng yomon dushmani keng mulohazadir. Isbotlanganki,
hozirgi auditoriya umuman "umumiy joylarni" ma'qul ko'rmaydi, ya'ni hech
qanday yangilikka ega bo'lmagan nutqni qabul qilmaydi.
Ifodali nutqqa ega bo'lish, stilistik shakllar va fraziologik birikmalarda erkin
foydalanishga o'rganish uchun badiiy adabiyot, mashhur notiqlarning nutqlarini
muntazam ravishda va mulohaza bilan o'rganish, hamda doimiy ravishda ma'lumot
nomalar, lug'atlar va boshqa manbalarga murojaat qilish kerak.
Notiqlik san'atini egallab turib, ko'proq tabiiy nutqqa intilish, tashqi chiroyli
va yolg'ondakam ruhlanishga qarshi kurashish kerak. Bunda o'zining imo-ishora
lariga e'tibor qaratish kerak. Notiqlik san'atida imo-ishoralarga ishontirish usuli
sifatida yo'l qo'yiladi, ammo aslida "qo'llar bilan gapiri" mumkin emas.
Keltirib o'tilgan tavsiyalarni hisobga olgan holda, shu bilan birga o'zining
so'zga chiqishining shaxsiy usulini ishlab chiqish zarur. Gap shundaki, o'zini o'zi
ko'rsatishi va muloqat jarayoni K.S.Stanislavskiy ta'kidlab o'tganidek, "bir vaqtda
tabiati-mizning barcha aqliy, tuyg'uli, ruhiy va jismoniy kuchlari bilan bajariladi".
Menejerning qo'l ostidagilari, hamkasblari bilan ishga doir munosabatlari
muhim ahamiyatga egadir. Bunga hammadan avval insonning liftdagi, ko'chadagi,
idoradagi hulqi, ya'ni uning imidjini yaratadiganlarning barchasi kiradi. SHuning
uchun rahbar jamiyatdagi hulqini qoidalarini bilishi zarur. Mana ulardan ba'zi
birlari.
Qanday rangdagi boshliq qo'l ostidagining xonasiga kirmasin, xona xo'jayini
yoshi va jinsidan qat'iy nazar qo'lini uzatadi. Faqat qarshidan kelayotgan odamga
yoki stol orqali qo'lini uzatish mumkin emas. Agar siz keluvchining oldiga
xotirjam lik bilan yaqinlashsangiz, qo'l uzatib salomlashsangiz, o'tirishni taklif
qilsangiz to'g'ri bo'ladi.
Jamoa joylarida xizmatdoshlarga qo'lini uzatish shart emas. Bosh egish
yetarlidir. Bunda yoshlar boshni chuqurroq egishlari kerak.
Qo'l ostidagilar bilan idoradan tashqarida do'stlashish kerak. Ishda bunday
munosabatlar faqat zarar keltiradi. Ishga doir o'zaro munosabatlar hurmatli va teng,
ammo talabchan bo'lishi kerak, chunki shunday vaziyatlar bo'ladiki, rahbar u yoki
bu vazifani bajarilashini talab qilishi mumkin.
Har qanday rangdagi rahbarga uning qo'li ostidagilarga ertalabdan "qilolmay
man, istamayman, kerak emas, mumkin emas" deyish tavsiy etilmaydi. Yaponiya
va Shtatlari rahbarlari orasida shunday fikr tarqalganki, agar xodimga kun boshida
salbiy kayfiyat berilsa, uning butun kuni salbiy belgi ostida o'tadi.
Majlislar va kengashlar ishtirokchilar bilan yo hamma bilan soat millari
bo'yicha qo'l berib salomlashish yoki oddiygina boshni egish kerak.
Bitta yoki bir necha xodimlarga alohida munosabat jamoadagi odamlarning
yaqinligi va o'zaro bir birlarini tushunishlariga yordam bermaydi.
Insonlarning izzat - nafsini hurmat qilishi kerak. Har qanday tanqid adolatli,
asoslangan va to'g'ri bo'lishi kerak. Hammadan yaxshisi qo'l ostidagilar da'volarni
birga bir holda, uning o'z qiliqlarini izohlashini eshitish bilan aytish kerak.
Norasmiy, yurakdan tabriklash har qanday jamoada ham yuqori baholanadi.
Ba'zida oylik maoshdan ko'ra, rahbarni kelib, xodimlar oldida unga tashakkur
bildirishi muhimdir.
Ishbilarmonlik etiqotining e'tiborni qaratish zarur bo'lgan muhim qoidasi vaqt
va va'dalarda aniqlikni rioya qilishdan iborat bo'ladi. Ahloq nuqtai nazaridan o'z
vaqtida bo'lmaslik, intizomsizlik - bu sherik va boshqa kishining vaqti va
manfaatla riga nisbatan hurmatsizlik yoki pisand qilmaslikni nomoyon qilinishidir.
Muzokaralarni olib borish uslubi muhim ahamiyatga egadir. Ta'kidlash kerak-
ki, har bir muzokara noyobdir: ya'ni har gal muhokama uchun yangi mavzu, yangi
sharoitlar, yangi ishtirokchilar. Ammo ularni faoliyatning boshqa turlaridan ajratib
turuvchi qandaydir umumiylik bor: muzokaralar jarayoni, uni tashkil qilinishi,
muzokaralarni olib borish uchun ishbilarmonlik dunyosida qabul qilingan barcha
shartlarga rioya qilish, ishtirokchilarning o'zaro munosabatlari.
Muzokaralarning muhim bosqichlaridan biri unga tayyorgarlikdir. Xuddi
ushbu bosqichda muzokaralarning muvaffaqiyatiga asos solinadi.
Tayyorgarlik ish ikkita asosiy yo'nalishni o'z ichiga oladi: tashkiliy
masalalarni hal qilish va muzokaralarning asosiy jarayonini ishlab chiqish.
Tashkiliy masalalarga quyidagilar kiradi: sheriklarni qabul qilish dasturini
tuzish; ishtirokchilarning guruhi (delegatsiyasi)ni shakllantirish; joy va vaqtni
belgilash; har bir majlisning kun tartibini tuzish; manfaatdor tashkilotlar bilan
ularga tegishli bo'lgan masalalarni kelishib olish va h.k.
Muzokaralarning asosiy jarayoniga tayyorgarlik ko'rishda muammolar va
ishtirokchilarni ularni hal qilishidan manfaatdarligi tahlil qilinadi; muzokaralarga
umumiy yondashuv shakllantiriladi, ularda shaxsiy nuqtai nazarlar va natijalarning
ehtimol bo'lgan variantlari belgilanadi.
Ko'zda tutilmagan holatlarni hotirjamlik bilan tartibga solish uchun, asosiysi
esa - muzokaralarda hamkorlikka tegishli bo'lgan barcha masalalar ko'rib chiqilishi
uchun reja tuzish zarur.
Keyin esa tasavvurdagi sherik bilan suhbatni "o'ynash", unga tuzatishlar
kiritish maqsadga muvofiqdir.
Suhbatga sinchiklab tayyorlanish kerak. Sherikning savollariga nafaqat javob
qaytarish, balki mo'ljallangan tadbirning barcha asosiy jihatlarni, texnik detallarni
to'liq bilish bilan izohlab berish zarur. Hammadan yaxshisi uchrashuvchi sherik
ustida ishlay olishi uchun sherikning tilida tayyorlangan prospekt yoki ma'lumotno
maviy materiallar bilan borish zarur.
Alohida e'tiborni bo'lgusi bitimning yuridik jihatlari - qo'shma korxonalar va
eksport-import bitimlari haqidagi qonunlar va mintaqaviy hokimiyatlar qarorlariga
mos keluvchi qonunchilik hujjatlarini o'rganishga qaratish kerak. Xorijiy
sheriklarni ko'pincha biz oddiygina nazarga ilmagan narsalar sho'baiqtiradi,
masalan, qo'shma korxona tashkil qilinayotgan tumandagi yo'l qoplamasining
sifati.
Muzokaralarni muvaffaqiyatli olib borish uchun birinchi uchrashuvning
oldida noq sherik firma haqidagi barcha ehtimol bo'lgan axborotlarni yig'ish zarur.
O'zaro ishonchga erishishda shaxsning jihatlari juda muhim rol o'ynagani
sababli, sherik firmaning rahbari haqida, muzokaralar olib borish kerak bo'ladigan
shaxslar haqida bilib olish foydalidir. Va agar firma vakili bilan suhbatda siz uning
firmasi ishlaridan xabardarlikni nomoyon qilsangiz, bu, shubhasiz, yaxshi taassurot
qoldiradi. Muzokaralar mavzusi hususiyatlarini oldindan o'rganish sherikka yanada
samaraliroq ta'sir ko'rsatadi.
Sherik bilan uchrashuvga tayyorgarlik ko'rayotganda, o'zining taktik yo'lini
belgilab olish zarur. Buning uchun ma'lum taktik yo'llarni o'zlashtirish foydalidir,
ularni muzokaralarni borishida ko'llash mumkin.
Muzokaralardagi ruhiy jihatdan asosiy vazifa suhbatdoshni ko'ndirish, uni
o'zingizga zarur narsani qilishni istashiga majbur qilishdir. Bunda muzokaralar
muloyim ohangda olib borilishi, beadab va qo'pol usullar istisno qilinishi kerak.
Ammo muzokaralarning o'tkazishning judayam jiddiy va rasmiy usuli ham
muvaffaqiyat keltirmaydi. Hech qanday holda ham o'zi uchun bir tomonlama foyda
olishga intilish kerak emas.
Hammadan avval, sherikni o'zining taklifi bilan sho'baiqtirish zarur. Suhbatni
shunday olib borish kerakki, sherigingizni o'zi sizdan nimani eshitishni istayotgan
ligini aytsin. Buning uchun muammoga uning nuqtai nazaridan qarash zarur.
Muzokaralarning muhim jihatlaridan biri - sherikka e'tiborli munosabatdir.
Agar siz unga o'zingizni manfaatli eshituvchi qilib ko'rsatsangiz, bu eng yoqimli
xushomaddir. Har qanday suhbatdosh muzokaralarda u o'zining barcha
muamolarini aytib bo'lguncha uni indamasdan eshitadigan chidamli eshituvchini
mavjud bo'lishidan mamnun bo'ladi.
Suhbatni fikrlarga qarama-qarshilik bo'lgan masalalardan boshlamaslik kerak.
Suhbatdosh muzokaralarning boshidanoq " ha" deb javob berishi va uni iloji
boricha "yo'q" so'zidan to'xtatib turish zarur. Odamlarning suhbatni farosat bilan
oddiy mavzudan boshlashlari tasoddifiy emas, masalan, ular obi-havo haqida
fikrlar almashadilar, qoidaga ko'ra, bunda nuqtai nazarlar mos keladi. Yoki tasdiqli
javobni oldindan bilgan holda savol berish mumkin.
Yana sherikning taklifiga salbiy javob qaytarishga shoshilish kerak emas.
D.Kornegi, rioya kilinishi odamlarni sizga kerakli nuqtai nazarga moyil qilishga
imkon beruvchi qoidani ko'rsatadi: ya'ni "boshqalarning fikrlari va istaklariga
hamdardlik munosabatida bo'ling".
Maqtovdan keyin yoqimsiz so'zlarni aytish psixologik to'g'ridir. D.Kornegi
umuman tanqidga qarshi, chunki, uning fikriga ko'ra, u nafaqat kutilgan natijani
bermaydi, balki vaziyatni chigallashtiradi.
Agar sizda suhbatni borishida qiyinchiliklar vujudga kelsa, e'tiborni nuqtai
nazarlarga emas, manfaatlarga qarating. Ehtimol, sizlarda manfaatlar umumiydir.
Agarda muzokaralar muhiti sho'baib ketsa, uni yumshatish uchun barcha narsa
lardan foydalanish kerak. O'z vaqtda aytilgan hozirjavoblik yoki hazil gap
vaziyatni yumshatadi.
Har qanday muzokaralarda ham boshqa tomonni metin sifatida qabul qilish
kerak emas, chunki u har xil odamlardan tashkil topadi. Buning ustiga, bitta odam
bilan muloqat qilib turib ham, uning shaxsining ko'p qirraligini esdan chikarmang,
va siz u bilan kelishib olishingiz mumkin.
Bunda har qanday axborotni ham so'z bilan ifodalash mumkin emas. Muloqat
da noverbal (so'zsiz) vositalar muhim rol o'ynaydilar. Tajribali odam, o'zining
suhbatdoshini kuzata turib, juda ko'p narsani bilib olishi mumkin.
Qo'l berib ko'rishish har qanday uchrashuvning muqarror belgisi bo'ladi.
Uning ayniqsa intensivligi va uzoqligigi juda axborotli bo'lishi mumkin. Judayam
quruq qo'llarning juda qisqa, sust qo'l berishi befarqlidan darak berishi mumkin.
Aksincha, judayam xo'l qo'llar odamlardagi kuchli hayajonlanishda bo'ladi.
Tabassum va yoqimli qarash bilan bo'ladigan davomli qo'l berish do'stona
munosabatni namoyon qiladi.
Muzokaralar ishtirokchilari ko'pincha imo-ishoralaridan foydalanadilar. Har
xil xalqlarda u yoki bu imo-ishora har xil tushunchalarni bildiradi. E'tiborni gavda
ning holatiga ham qarating, u ham mazmunli bo'lishi mumkin.
Shunday qilib, ishga doir uchrashuvlar vaqtida o'zining harakatlari va
mimikasini nazorat qilishni bilish zarur.
Xorijiylar bilan birinchi suhbatga tayyorlanishda rasmiy uchrashuv va muzo
karalarni aniq farqlay olish zarur. Muzokaralarga uvetyura bo'luvchi rasmiy
qabulni borishida firma rahbariyati - prezident yoki boshqaruv raisi diplomatik
suhbatni olib boradi, uning maqsadi- o'zaro tushunish muhitini yaratishdir. Keyin
prezident yoki boshqaruv raisi ketadi, bu ish bo'yicha maslahatlar va
muzokaralarni boshlanishidan darak beradi.
Bahslar qanchalik sekin ketmasinlar, sheriklar qanchalik epchil bo'lmasinlar,
o'zini tuta bilishlik, toqatni saqlash, tovushni ko'tarmaslik, tanbehlar bermaslik,
zarda bilan xonada yurmaslik kerak. Muzokaralarni borishini o'zi tomoniga o'zgarti
rishga haraqat qilib, ba'zida bizning vakillarimiz ishlatadigan hiylaga murojaat
qilmaslik kerak: ular kimdir ularga bitimning foydaliroq shartlarini taklif qilganli
gini aytadilar. Jiddiy ishbilarmonlik doiralarida bu shantaj (tovlash) va beadablik
hisoblanadi.
Bizning tadbirkorlarga ko'pincha o'tgan muzokaralarning detallarini eslab
qolishni istamaslik pand beradi. Ulardan ko'pchiligi umumiy natijalarni boshda
saqlab qolish yetarli deb hisoblaydilar. Va muzokaralarning keyigi pallalarida noqu
lay ahvolga tushib qoladilar. Shuning uchun muzokaralar tugaganidan keyin rahbar
yoki u tomonidan ma' lum vakil suhbatning batafsil yozuvini qilishi kerak.
Muhim mayda-chuydalar, sheriklar uchun sovg'alarni ham esdan chiqarmaslik
kerak. Etiketka muvofiq, birinchi uchrashuvda mehmonlar emas, balki mezbonlar
sovg'a beradilar. Shuning uchun albatta kelgan xorijiy vakilga unga hurmatli
mehmon sifatida qaraganligi va uzoq mo'ljallanganligini belgisi sifatida nimanidir
sovg'a qilish zarur. Keyingi uchrashuvlarda sovg'alarni almashtirish majburiy
bo'ladi. Sovg'alarni xarid qila turib, u kimga berishini aniq tasavvur qilish kerak.
Sovg'alar ranglar bo'yicha qat'iy taqsimlanadi.
Muzokaralar bo'yicha sheriklar bilan birga ko'ngil ochar muassalarga ishchi
muzokaralar tugagandan keyin borish foydali shartnoma tuzishga intiluvchi
tadbirkor faoliyatining ajralmas qismidir. O'z mamlakatida bo'lgan yoki
muzokaralarning tashabbuskori bo'lgan kishi ko'ngil ochishcha taklif qiladi va
barcha xarajatlarni to'laydi. Norasmiy sharoitlarda, restoranlar va barlarda, stol
ustidagi muzokaralardagi bahslar davom ettiriladi, faqat ochiqroq va tavakkalroq.
Bu faqat yaxshi odobning qoidasi. Bu sherik bilan shaxsiy munosabatlarni
o'rnatishning yo'lidir, ular biznesda muhim rol o'ynaydilar.
Idorani bezatish ham muhim ahamiyatga ega. Gap shundaki, firmaning imidji,
har bir xodimning obrazi kasbiy ishbilarmonlik, ma'naviy va tashqi estetik
ta'riflardan vujudga keladi. Xuddi ularni munosib birikishlari tufayli mijozlar va
sheriklarda firmaning ishonchliligi va raqobotbardoshligi tasavvuri yaratiladi, bu
uning uzoq muddatli muvaffaqiyati va gullab yashnashini kafolatlaydi.
Bizning nutqimiz va tashqi ko'rinishimiz istiqbolli hamkorlik obrazi haqidagi
tasavvurlarga mos kelishi kerakligiga o'xshash, ish xonasining intereri ham
ishbilarmonlik etiketi sohasiga kiradi.