BIZNES ETIKA VA IJTIMOIY MA’SULIYAT

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

27

File size

Fayl hajmi

36,8 KB


BIZNES ETIKA VA IJTIMOIY MA’SULIYAT
   REJA:
1.
Biznes etika xaqida tushuncha 
2.
Biznesda ijtimoiy ma`suliyat
•
“Etika” tushunchasiga aniq bir ta’rif berish anchagina murakkab. 
•
Umumiy ma’noda ETIKA bu – insonning yoki bir gurux insonlarning
xulq-atvorini boshqaruvchi va ularning fikrlari xamda xarakatlarini ijobiy va salbiy
baxolashni belgilab beruvchi axloqiy tamoyillar xamda qadriyatlar to‘plamidir. 
Bu go‘yoki qonunlarning ichki kodeksidir, u quyidagilarni belgilab beradi: 
•
o‘zini qanday tutish mumkin, qanday tutish mumkin emas; 
•
qanday qarorlarni qabul qilish mumkin, kanday qarorlarni qabul qilish
mumkin emas;
•
ezgulik va yovuzlik o‘rtasidagi chegara qaerdan o‘tadi.
 
Etika  ichki  qadriyatlar  bilan  bog‘liq,  ular  esa  o‘z  navbatida  korporativ
madaniyatning  bir  qismi  xisoblanadi  va  qabul  qilinayotgan  qarorlarga  ta’sir
o‘tkazadi, yana tashqi muxit doirasida ularning ijtimoiy ruxsat etilishini aniqlab
beradi.
•
Etik muammo qachon paydo bo‘ladi? 
•
Qachonki  bir  kishining  yoki  tashkilotning  xatti-xarakatlari
atrofdagilarga ziyon etkazishi yoki aksincha, foyda keltirishi mumkin bo‘lganda.
Logotip
BIZNES ETIKA VA IJTIMOIY MA’SULIYAT REJA: 1. Biznes etika xaqida tushuncha 2. Biznesda ijtimoiy ma`suliyat • “Etika” tushunchasiga aniq bir ta’rif berish anchagina murakkab. • Umumiy ma’noda ETIKA bu – insonning yoki bir gurux insonlarning xulq-atvorini boshqaruvchi va ularning fikrlari xamda xarakatlarini ijobiy va salbiy baxolashni belgilab beruvchi axloqiy tamoyillar xamda qadriyatlar to‘plamidir. Bu go‘yoki qonunlarning ichki kodeksidir, u quyidagilarni belgilab beradi: • o‘zini qanday tutish mumkin, qanday tutish mumkin emas; • qanday qarorlarni qabul qilish mumkin, kanday qarorlarni qabul qilish mumkin emas; • ezgulik va yovuzlik o‘rtasidagi chegara qaerdan o‘tadi. Etika ichki qadriyatlar bilan bog‘liq, ular esa o‘z navbatida korporativ madaniyatning bir qismi xisoblanadi va qabul qilinayotgan qarorlarga ta’sir o‘tkazadi, yana tashqi muxit doirasida ularning ijtimoiy ruxsat etilishini aniqlab beradi. • Etik muammo qachon paydo bo‘ladi? • Qachonki bir kishining yoki tashkilotning xatti-xarakatlari atrofdagilarga ziyon etkazishi yoki aksincha, foyda keltirishi mumkin bo‘lganda.
•
Odam embrionining “stvol” xujayralari 
1998 yili kashf qilingan. Tibbiyot nuqtai 
nazaridan buning ortida inqilobiy yangi 
davolash amaliyoti, inson umrining 
davomiyligini va sifatini oshirishdek 
yangi imkoniyatlar yashirinib yotibdi.
 Lekin  ko‘pchilik  insonlar  uchun  bu  yana  etik  dilemma (echimi  yo‘q
muammo) xamdir. Gap shunda-ki, “stvol” xujayralarining manbai bo‘lib abort
natijasida ona qornidan olingan embrionlar xisoblanadi, demak, olimlar qattiq
baxslar  markazida  qolishdi. 1987-1993 yillar  mobaynida embrional  xujayralar
soxasidagi izlanishlarni federal byudjetdan moliyalashtirilish ta’qiq ostida edi, bu
xujayralar bilan tajribalar o‘tkazishga faqat yaqindagina ruxsat etildi. NeuralStem
Biopharmaceuticals  kompaniyasining  ijrochi  direktori  Richard  Garr  bunday
izlanishlar muximligini juda yaxshi tushunadi: uning o‘g‘lining bosh miyasida
o‘sma  topildi.  U  umid  qiladi-ki,  “stvol”  xujayralar  bilan  miyaning  bedavo
kasalliklarida o‘ladigan neyronlarni almashtirish mumkin.
•
Insonlar va tashkilotlarning amallarini belgilab beruvchi asosiy
me’yorlar tizimi
•
Birinchisi bu – qonunlar, xujjatlarda bitilgan me’yor va qadriyatlar
tizimi, ularga amal qilinishini nazorat qilib davlatning sud tizimi ishlamoqda.
Xuquqiy  jixatdan  belgilab  qo‘yilgan-ki,  tashkilot  va  uning  a’zolari  amallari
ma’lum chegaralar bilan cheklangan (avtomobilni boshqarish uchun xaydovchilik
guvoxnomasi  olish  zarurligi,  foyda  solig‘ini  to‘lash  majburligi  va  xokazo).
Elektron biznes (e-biznes)ning rivojlanishi bilan yangi xuquqiy muammolar xam
paydo bo‘ldi, masalan, mualliflik xuquqi ximoyasi masalasi. 
•
Bunday xulq-atvorning aynan teskarisi bu individning (tashkilotning)
tanlov  erkinligi bilan  belgilanadigan  amallaridir.  Bunga  shunday  xulq-atvor
kiradi-ki, u to‘g‘risida qonunlarda xech narsa deyilmagan va unga nisbatan inson
yoki  tashkilot  to‘liq  erkinlikka  ega  (individ  tomonidan  diniy  dunyoqarashni
Logotip
• Odam embrionining “stvol” xujayralari 1998 yili kashf qilingan. Tibbiyot nuqtai nazaridan buning ortida inqilobiy yangi davolash amaliyoti, inson umrining davomiyligini va sifatini oshirishdek yangi imkoniyatlar yashirinib yotibdi. Lekin ko‘pchilik insonlar uchun bu yana etik dilemma (echimi yo‘q muammo) xamdir. Gap shunda-ki, “stvol” xujayralarining manbai bo‘lib abort natijasida ona qornidan olingan embrionlar xisoblanadi, demak, olimlar qattiq baxslar markazida qolishdi. 1987-1993 yillar mobaynida embrional xujayralar soxasidagi izlanishlarni federal byudjetdan moliyalashtirilish ta’qiq ostida edi, bu xujayralar bilan tajribalar o‘tkazishga faqat yaqindagina ruxsat etildi. NeuralStem Biopharmaceuticals kompaniyasining ijrochi direktori Richard Garr bunday izlanishlar muximligini juda yaxshi tushunadi: uning o‘g‘lining bosh miyasida o‘sma topildi. U umid qiladi-ki, “stvol” xujayralar bilan miyaning bedavo kasalliklarida o‘ladigan neyronlarni almashtirish mumkin. • Insonlar va tashkilotlarning amallarini belgilab beruvchi asosiy me’yorlar tizimi • Birinchisi bu – qonunlar, xujjatlarda bitilgan me’yor va qadriyatlar tizimi, ularga amal qilinishini nazorat qilib davlatning sud tizimi ishlamoqda. Xuquqiy jixatdan belgilab qo‘yilgan-ki, tashkilot va uning a’zolari amallari ma’lum chegaralar bilan cheklangan (avtomobilni boshqarish uchun xaydovchilik guvoxnomasi olish zarurligi, foyda solig‘ini to‘lash majburligi va xokazo). Elektron biznes (e-biznes)ning rivojlanishi bilan yangi xuquqiy muammolar xam paydo bo‘ldi, masalan, mualliflik xuquqi ximoyasi masalasi. • Bunday xulq-atvorning aynan teskarisi bu individning (tashkilotning) tanlov erkinligi bilan belgilanadigan amallaridir. Bunga shunday xulq-atvor kiradi-ki, u to‘g‘risida qonunlarda xech narsa deyilmagan va unga nisbatan inson yoki tashkilot to‘liq erkinlikka ega (individ tomonidan diniy dunyoqarashni
tanlanishi, musiqa kompaniyasi tomonidan ijrochilar yoki kompakt-disklar tiraji
tanlanishi).
•
Bu, individlar va tashkilotlarning amallarini belgilab beruvchi ikkala
soxalar o‘rtasida aynan etik me’yorlar yotadi. Bu erda qog‘ozga bitilgan qonunlar
yo‘q, balki xulq-atvor qoidalari bor, ular jamiyat tomonidan umuman olganda
ma’qullanadigan  tamoyillar  va  qadriyatlarga  asoslanadi.  Erkin  tanlov  xolatida
inson o‘ziga o‘zi bo‘ysunadi, qonunchilik soxasida – qonunga bo‘ysunadi. Etika
xolatida esa individ o‘ziga (yoki kompaniyaga) ma’lum bo‘lgan me’yorlarga rioya
etishi  kerak,  lekin  aslida  bu  me’yorlar  talablarini  buzganlik  uchun  aniq  bir
sanksiyalar, jazolar ko‘zda tutilmagan. Etik nuqtai nazardan maqbul bo‘lgan qaror
xam  xuquqiy  jixatdan,  xam  axloqiy  jixatdan  maqbul  qaror  xisoblanadi
(jamiyatning aksariyat qismi uchun).
•
Etik me’yorlar bu yozilmagan qoidalar bo‘lgani uchun, qandaydir
ish-xarakatni baxolash masalasi ko‘pincha ziddiyatlarni keltirib chiqaradi. Etik
dilemma qachon paydo bo‘ladi, kachon-ki, barcha muqobil echimlar yoki xulq-
atvor variantlari o‘zlarining ro‘y berishi mumkin bo‘lgan salbiy axloqiy oqibatlari
tufayli  maqbul  emas,  qachon-ki  yaxshini  yomondan,  yaxshilikni  yovuzlikdan
ajratish qiyin bo‘lsa.
•
Tashkilotda  paydo  bo‘ladigan  etik  masalalarni  echish  uchun
mas’uliyatni o‘z bo‘yniga oladigan insonni ko‘pincha axloq agenti deb ataydilar. 
•
Etik  jixatdan  murakkab  bo‘lgan  qarorlarni  qabul  qilish
me’zonlari
•
Etik tanlov muammosi bilan to‘qnash kelganda menejerlar odatda
normativ nuqtai nazarga, ya’ni ma’lum me’yor va qadriyatlarga asoslanadilar,
keyin ularga muvofiq tegishli qarorlar qabul qilinadi. Normativ etikada qadriyatlar
tizimini tavsiflashga bo‘lgan, va demak, etik jixatdan murakkab bo‘lgan qarorlarni
qabul  qilishga  bo‘lgan  bir  necha  yondashuv  ajratiladi,  ular  menejment
amaliyotida qo‘llanilishi mumkin: 
Logotip
tanlanishi, musiqa kompaniyasi tomonidan ijrochilar yoki kompakt-disklar tiraji tanlanishi). • Bu, individlar va tashkilotlarning amallarini belgilab beruvchi ikkala soxalar o‘rtasida aynan etik me’yorlar yotadi. Bu erda qog‘ozga bitilgan qonunlar yo‘q, balki xulq-atvor qoidalari bor, ular jamiyat tomonidan umuman olganda ma’qullanadigan tamoyillar va qadriyatlarga asoslanadi. Erkin tanlov xolatida inson o‘ziga o‘zi bo‘ysunadi, qonunchilik soxasida – qonunga bo‘ysunadi. Etika xolatida esa individ o‘ziga (yoki kompaniyaga) ma’lum bo‘lgan me’yorlarga rioya etishi kerak, lekin aslida bu me’yorlar talablarini buzganlik uchun aniq bir sanksiyalar, jazolar ko‘zda tutilmagan. Etik nuqtai nazardan maqbul bo‘lgan qaror xam xuquqiy jixatdan, xam axloqiy jixatdan maqbul qaror xisoblanadi (jamiyatning aksariyat qismi uchun). • Etik me’yorlar bu yozilmagan qoidalar bo‘lgani uchun, qandaydir ish-xarakatni baxolash masalasi ko‘pincha ziddiyatlarni keltirib chiqaradi. Etik dilemma qachon paydo bo‘ladi, kachon-ki, barcha muqobil echimlar yoki xulq- atvor variantlari o‘zlarining ro‘y berishi mumkin bo‘lgan salbiy axloqiy oqibatlari tufayli maqbul emas, qachon-ki yaxshini yomondan, yaxshilikni yovuzlikdan ajratish qiyin bo‘lsa. • Tashkilotda paydo bo‘ladigan etik masalalarni echish uchun mas’uliyatni o‘z bo‘yniga oladigan insonni ko‘pincha axloq agenti deb ataydilar. • Etik jixatdan murakkab bo‘lgan qarorlarni qabul qilish me’zonlari • Etik tanlov muammosi bilan to‘qnash kelganda menejerlar odatda normativ nuqtai nazarga, ya’ni ma’lum me’yor va qadriyatlarga asoslanadilar, keyin ularga muvofiq tegishli qarorlar qabul qilinadi. Normativ etikada qadriyatlar tizimini tavsiflashga bo‘lgan, va demak, etik jixatdan murakkab bo‘lgan qarorlarni qabul qilishga bo‘lgan bir necha yondashuv ajratiladi, ular menejment amaliyotida qo‘llanilishi mumkin:
•
Utilitar yondashuv, 
•
Individual yondashuv, 
•
Axloqiy-xuquqiy yondashuv, 
•
Adolat konsepsiyasi.
•
Utilitar yondashuv
•
19-asrda faylasuflar Ieremiy Bentam va Jon Styuart Mill tomonidan
ishlab chiqilgan Utilitar yondashuvning asosiy tamoyillarida aytilishicha, axloq
me’yorlariga  mos  keluvchi  xulq-atvor  eng  ko‘p  insonlarga  eng  ko‘p  foyda
keltiradi. 
•
Individual yondashuv
•
Individual  yondashuvda  nazarda  tutilishicha,  inson  uchun  uzoq
muddatli istiqbolda foyda qiladigan amal, xarakatlari axloqiy-maqbul xisoblanadi.
Asosiy xarakatlantiruvchi kuch bo‘lib “o‘z-o‘zini nazorat qilish” (samokontrol)
xisoblanadi, uni cheklaydigan barcha tashqi kuchlar tomirida kesilishi lozim. Xar
bir inson o‘zi uchun uzoq muddatli istiqbolda eng foydali bo‘lgan qarorni tanlaydi,
shuning asosida o‘z amallarining sifati xususida xukm chiqaradi. Boshqa muqobil
variantlarga nisbatan ko‘proq yovuzlik emas, balki ko‘proq yaxshilik keltiruvchi
xarakatlarga ruxsat etiladi.
•
Axloqiy-xuquqiy yondashuv
•
Axloqiy-xuquqiy  yondashuvda  aytilishicha,  insonga  dastavval
fundamental xuquq va erkinliklar berilgan, ular boshqa insonlarning qarori bilan
buzilishi yoki cheklanishi mumkin emas. Bu degani, qaror ta’siri tegib o‘tadigan
insonlarning xuquqini eng yaxshi ximoya qiladigan qaror- etik jixatdan to‘g‘ri
qaror xisoblanadi.
Logotip
• Utilitar yondashuv, • Individual yondashuv, • Axloqiy-xuquqiy yondashuv, • Adolat konsepsiyasi. • Utilitar yondashuv • 19-asrda faylasuflar Ieremiy Bentam va Jon Styuart Mill tomonidan ishlab chiqilgan Utilitar yondashuvning asosiy tamoyillarida aytilishicha, axloq me’yorlariga mos keluvchi xulq-atvor eng ko‘p insonlarga eng ko‘p foyda keltiradi. • Individual yondashuv • Individual yondashuvda nazarda tutilishicha, inson uchun uzoq muddatli istiqbolda foyda qiladigan amal, xarakatlari axloqiy-maqbul xisoblanadi. Asosiy xarakatlantiruvchi kuch bo‘lib “o‘z-o‘zini nazorat qilish” (samokontrol) xisoblanadi, uni cheklaydigan barcha tashqi kuchlar tomirida kesilishi lozim. Xar bir inson o‘zi uchun uzoq muddatli istiqbolda eng foydali bo‘lgan qarorni tanlaydi, shuning asosida o‘z amallarining sifati xususida xukm chiqaradi. Boshqa muqobil variantlarga nisbatan ko‘proq yovuzlik emas, balki ko‘proq yaxshilik keltiruvchi xarakatlarga ruxsat etiladi. • Axloqiy-xuquqiy yondashuv • Axloqiy-xuquqiy yondashuvda aytilishicha, insonga dastavval fundamental xuquq va erkinliklar berilgan, ular boshqa insonlarning qarori bilan buzilishi yoki cheklanishi mumkin emas. Bu degani, qaror ta’siri tegib o‘tadigan insonlarning xuquqini eng yaxshi ximoya qiladigan qaror- etik jixatdan to‘g‘ri qaror xisoblanadi.
•
Qaror qabul qilinishi jarayonida quyidagi axloqiy xuquqlar xisobga
olinishi mumkin:
•
Rozilik berish erkinligi xuquqi. Boshqa insonga ta’sir ko‘rsatishga
faqat u ruxsatni erkin xolda bersagina yo‘l qo‘yiladi.
•
SHaxsiy xayot kechirish xuquqi. Ishdan tashqari xolatda inson o‘zi
xoxlaganicha xayot  kechirishi  mumkin va uning shaxsiy  xayotiga tegishli
bo‘lgan barcha axborotni nazorat qilishga xaqli.
•
Vijdon  erkinligi  xuquqi.  Insonda  uning  axloqiy  yoki  diniy
me’yorlariga  zid  bo‘lgan  xar  qanday  buyruqni  bajarishdan  voz  kechish
xuquqi bor.
•
So‘z  erkinligi  xuquqi.  Inson  boshqa  insonlarning  xarakatlarini
etikaga mos kelishi va xuquqiy asoslanganligini asosli ravishda tanqid qilishi
mumkin.
•
To‘g‘ri muomala qilish xuquqi. Insonda xissiyotga berilmasdan
tinglanish va o‘zi bilan adolatli muomala qilish xuquqi bor.
•
YAshashga  va  xavfsizlikka  xuquq.  Inson  xayotini,  sog‘ligini  va
xavfsizligini ximoya qilishga xuquqi bor. 
•
Adolat konsepsiyasi.
•
Adolat konsepsiyasida aytilishicha, etik jixatdan to‘g‘ri qaror tenglik,
adolatlik tamoyillariga asoslangan bo‘lishi lozim. 
•
Etik tanlovni belgilab beruvchi omillar
•
Agar  menejerni  yolg‘onchilikda,  aldovda  yoki  o‘g‘irlikda
shubxalashsa,  odatda  ayb  yoki  boshqa  odamga,  yoki  vaziyatga  yuklanadi.
Ko‘pchiligimiz xisoblaymiz-ki, etik jixatdan to‘g‘ri qarorlar vijdon amri bilan
qabul qilinadi. Bu, albatta, to‘g‘ri, lekin to‘liq xaqiqat emas.
Logotip
• Qaror qabul qilinishi jarayonida quyidagi axloqiy xuquqlar xisobga olinishi mumkin: • Rozilik berish erkinligi xuquqi. Boshqa insonga ta’sir ko‘rsatishga faqat u ruxsatni erkin xolda bersagina yo‘l qo‘yiladi. • SHaxsiy xayot kechirish xuquqi. Ishdan tashqari xolatda inson o‘zi xoxlaganicha xayot kechirishi mumkin va uning shaxsiy xayotiga tegishli bo‘lgan barcha axborotni nazorat qilishga xaqli. • Vijdon erkinligi xuquqi. Insonda uning axloqiy yoki diniy me’yorlariga zid bo‘lgan xar qanday buyruqni bajarishdan voz kechish xuquqi bor. • So‘z erkinligi xuquqi. Inson boshqa insonlarning xarakatlarini etikaga mos kelishi va xuquqiy asoslanganligini asosli ravishda tanqid qilishi mumkin. • To‘g‘ri muomala qilish xuquqi. Insonda xissiyotga berilmasdan tinglanish va o‘zi bilan adolatli muomala qilish xuquqi bor. • YAshashga va xavfsizlikka xuquq. Inson xayotini, sog‘ligini va xavfsizligini ximoya qilishga xuquqi bor. • Adolat konsepsiyasi. • Adolat konsepsiyasida aytilishicha, etik jixatdan to‘g‘ri qaror tenglik, adolatlik tamoyillariga asoslangan bo‘lishi lozim. • Etik tanlovni belgilab beruvchi omillar • Agar menejerni yolg‘onchilikda, aldovda yoki o‘g‘irlikda shubxalashsa, odatda ayb yoki boshqa odamga, yoki vaziyatga yuklanadi. Ko‘pchiligimiz xisoblaymiz-ki, etik jixatdan to‘g‘ri qarorlar vijdon amri bilan qabul qilinadi. Bu, albatta, to‘g‘ri, lekin to‘liq xaqiqat emas.
•
 Biznesning etik yoki axloqiy amaliyoti bu – tashkilot madaniyatida
qabul qilingan, qadriyatlar, qarashlar, an’analar va axloqiy urf-odatlar tizimini
ifodalash shaklidir. SHunday qilib, etik muammolar aslida shaxsga tegishli emas,
balki tashkilotga tegishlidir.
•
Menejer
•
Tashkilot
•
Ijtimoiy mas’uliyat nima?
•
Bir  tomondan,  etika  tushunchasi  singari,  jamiyat  oldidagi
kompaniyaning  mas’uliyati  konsepsiyasi  juda  sodda:  bu  degani,  kompaniya
yomonni  yaxshidan  ajratishi  lozim  va  jamiyatda  qabul  qilingan  axloqiy
me’yorlarga mos xolda ish tutishi lozim. Ijtimoiy mas’uliyatning rasmiy ta’rifi
tashkilot  raxbariyatining  kompaniya  farovonlik  darajasini  oshiradigan  va  ham
jamiyatning, ham kompaniyaning manfaatlariga javob beradigan qarorlar qabul
qilish va xarakatlarni amalga oshirish mas’uliyatini nazarda tutadi.
Ishbilarmonlig etikasi-bu yaxshilik va yomonlik, ma'naviylik va ahloqiylik,
insonni  jamiyatdagi  ma'lum  o'rni  va hayoti  va faoliyatining ma'nosi  haqidagi
tushunchalarga  mos  keluvchi  inson  hulqining  ta'limi  va  amaliyotidir.
Ishbilarmonlik etikasi o'z ichiga menejer, har qanday ishbilarmon kishi qo'yilgan
maqsadlarga erishish uchun suyanadigan ideallarni oladi.
Ishbilarmonlik etikasi faoliyatining u yoki bu sohasida tavakkalli, novatorli,
halol, omilkor va qonuniy biznesni olib borishga asoslanadi. Tadbirkorlik faoliya
tining xili va uning alohida turlaridan qat'iy nazar, ishbilarmonlik etikasi, ya'ni
milliy etnik an'analarini va undan kelib chiquvchi qoidalarni hisobga olishi kerak.
Ishbilarmonlik etikasi menejerning xarakteri, uning qalbi, aqlining xususiyat
lari, motivatsiya, ma'lumoti va bilimlarining darajasi, uning jamoada, jamiyatdagi
insonlarga nisbatan hulqi bilan chambarchars bog'langandir. Obru, faxr, halollik,
Logotip
• Biznesning etik yoki axloqiy amaliyoti bu – tashkilot madaniyatida qabul qilingan, qadriyatlar, qarashlar, an’analar va axloqiy urf-odatlar tizimini ifodalash shaklidir. SHunday qilib, etik muammolar aslida shaxsga tegishli emas, balki tashkilotga tegishlidir. • Menejer • Tashkilot • Ijtimoiy mas’uliyat nima? • Bir tomondan, etika tushunchasi singari, jamiyat oldidagi kompaniyaning mas’uliyati konsepsiyasi juda sodda: bu degani, kompaniya yomonni yaxshidan ajratishi lozim va jamiyatda qabul qilingan axloqiy me’yorlarga mos xolda ish tutishi lozim. Ijtimoiy mas’uliyatning rasmiy ta’rifi tashkilot raxbariyatining kompaniya farovonlik darajasini oshiradigan va ham jamiyatning, ham kompaniyaning manfaatlariga javob beradigan qarorlar qabul qilish va xarakatlarni amalga oshirish mas’uliyatini nazarda tutadi. Ishbilarmonlig etikasi-bu yaxshilik va yomonlik, ma'naviylik va ahloqiylik, insonni jamiyatdagi ma'lum o'rni va hayoti va faoliyatining ma'nosi haqidagi tushunchalarga mos keluvchi inson hulqining ta'limi va amaliyotidir. Ishbilarmonlik etikasi o'z ichiga menejer, har qanday ishbilarmon kishi qo'yilgan maqsadlarga erishish uchun suyanadigan ideallarni oladi. Ishbilarmonlik etikasi faoliyatining u yoki bu sohasida tavakkalli, novatorli, halol, omilkor va qonuniy biznesni olib borishga asoslanadi. Tadbirkorlik faoliya tining xili va uning alohida turlaridan qat'iy nazar, ishbilarmonlik etikasi, ya'ni milliy etnik an'analarini va undan kelib chiquvchi qoidalarni hisobga olishi kerak. Ishbilarmonlik etikasi menejerning xarakteri, uning qalbi, aqlining xususiyat lari, motivatsiya, ma'lumoti va bilimlarining darajasi, uning jamoada, jamiyatdagi insonlarga nisbatan hulqi bilan chambarchars bog'langandir. Obru, faxr, halollik,
izzattalablik, oliyjanoblik, muloyimlik menejer ishbilarmonlik etikasining "arsena
liga" kiradi, uni ijobiy ta'riflaydi.
Etik me'yorlar, huquqiy me'yorlardan farqliroq, rasmiy ravishda hech qaerda
yozilmagan  va  uzoq  vaqt  davomida  "otalardan"  "bolalarga",  kattalardan
kichiklarga, bir avloddan boshqasiga og'zaki ravishda uzatib kelingan. Ular asrlar
davomida  har  xil  xalqlarning  ko'pgina  avlodlarining  birgalikdagi  fao  liyati,
jamoaviy  turmushlari  jarayonida  vujudga  kelganlar  va  madaniyatning  asosiy
yutuklaridan biri bo'lganlar.
Qonunchilikni himoya qilishda qonunning u yoki bu moddasini buzganlik
uchun jazolovchi maxsus davlat idoralari turgan huquqiy tartibga solishdan farqli
ravishda etik me'yorlarga rioya qilinganlik yoki rioya qilmaganlik ustidan nazorat
qilish faqat jamoaviy fikr va insonning vijdoni bilan amalga oshiriladi. Xuddi
shuning  uchun  axloqli  bo'lish  yoki  bo'lmaslik  deyarli  to'liqligicha  insonning
shaxsiy yaxshi yoki yovuz irodasiga bog'liqdir. Albatta, har qanday erkin tanlov
omillarining  ko'pligi  bilan  asoslanadi,  shunga  qaramasdan  insonni  kuch  bilan
vijdonli qilish mumkin emas. Insoniy munosabatlar mavjud bo'lgan hamma yerda
ahloq ham mavjud bo'ladi, chunki jamiyatda yashab, undan to'liqligicha ozod
bo'lish mumkin emas. Sog'lom fikrlovchi inson, o'zining shaxsi va qadr-qimmatini
hurmat qilgan holda, u muloqatda bo'lgan har bir inson ham, o'zining shaxsi va
qadr- qiymatini tan olinishini muljallaydi.
Shu bilan birga etik me' yorlarni buzilishi ertami yoki kechmi ijtimoiy yoki
shaxsiy kulfatlar, baxtsizliklar, halokatlarga olib keladi, ahloq o'zi uchun qasos
oladi, negaki uning asosiy belgilanishi insoniyatni uning yagonaligida saqlash,
insonlarga  o'zlarining  hamjamiyatlarini  saqlab  qolishlariga  yordam  berish,  bir
birlarini yo'q qilishga yo'l qo'ymaslik, ularning birgalikdagi faoliyatining muvaffa
qiyatiga ko'maklashishdir.
Shu  sabablarga  ko'ra,  ixtidorli  tadbirkorlar,  yirik  firmalar  va
kompaniyalarning  rahbarlari  o'z  jamoalarining  ishini  tashkil  qilishda  etik  me'
yorlarga katta ahamiyat beradilar.
Logotip
izzattalablik, oliyjanoblik, muloyimlik menejer ishbilarmonlik etikasining "arsena liga" kiradi, uni ijobiy ta'riflaydi. Etik me'yorlar, huquqiy me'yorlardan farqliroq, rasmiy ravishda hech qaerda yozilmagan va uzoq vaqt davomida "otalardan" "bolalarga", kattalardan kichiklarga, bir avloddan boshqasiga og'zaki ravishda uzatib kelingan. Ular asrlar davomida har xil xalqlarning ko'pgina avlodlarining birgalikdagi fao liyati, jamoaviy turmushlari jarayonida vujudga kelganlar va madaniyatning asosiy yutuklaridan biri bo'lganlar. Qonunchilikni himoya qilishda qonunning u yoki bu moddasini buzganlik uchun jazolovchi maxsus davlat idoralari turgan huquqiy tartibga solishdan farqli ravishda etik me'yorlarga rioya qilinganlik yoki rioya qilmaganlik ustidan nazorat qilish faqat jamoaviy fikr va insonning vijdoni bilan amalga oshiriladi. Xuddi shuning uchun axloqli bo'lish yoki bo'lmaslik deyarli to'liqligicha insonning shaxsiy yaxshi yoki yovuz irodasiga bog'liqdir. Albatta, har qanday erkin tanlov omillarining ko'pligi bilan asoslanadi, shunga qaramasdan insonni kuch bilan vijdonli qilish mumkin emas. Insoniy munosabatlar mavjud bo'lgan hamma yerda ahloq ham mavjud bo'ladi, chunki jamiyatda yashab, undan to'liqligicha ozod bo'lish mumkin emas. Sog'lom fikrlovchi inson, o'zining shaxsi va qadr-qimmatini hurmat qilgan holda, u muloqatda bo'lgan har bir inson ham, o'zining shaxsi va qadr- qiymatini tan olinishini muljallaydi. Shu bilan birga etik me' yorlarni buzilishi ertami yoki kechmi ijtimoiy yoki shaxsiy kulfatlar, baxtsizliklar, halokatlarga olib keladi, ahloq o'zi uchun qasos oladi, negaki uning asosiy belgilanishi insoniyatni uning yagonaligida saqlash, insonlarga o'zlarining hamjamiyatlarini saqlab qolishlariga yordam berish, bir birlarini yo'q qilishga yo'l qo'ymaslik, ularning birgalikdagi faoliyatining muvaffa qiyatiga ko'maklashishdir. Shu sabablarga ko'ra, ixtidorli tadbirkorlar, yirik firmalar va kompaniyalarning rahbarlari o'z jamoalarining ishini tashkil qilishda etik me' yorlarga katta ahamiyat beradilar.
Insonlarning ishga doir munosabatlari o'zaro hurmat, o'zaro yordam va har
qanday xodimning shaxsiga e'tibor qaratish asosida qurilgan joyda hamma vaqt
ham ishonchlilik darajasi va muvaffaqiyatning garovi faqat ma' muriy boshqaruv
va nazarotga suyanuvchi tashkilotlarga karaganda yuqoridir.
Tadbirkorlarning ishga doir faolligi jarayonidagi bir tomondan ular o'rtasidagi
va boshqa tomondan tadbirkor va davlat, jamiyat o'rtasidagi ijobiy o'zaro munosa
batlarni belgilab beruvchi asosiy etik sifat halollikdan iboratdir. Halollikni talab
qilinishi insonlarning ularning ijtimoiy amaliyoti jarayonida birgalikda faoliyat
yuritishlarining zarurligi, ular faoliyatini o'zaro muvofiqlashuvi, ularning kundalik
hayotlarining ehtiyojlari bilan asoslanadi. Halollik o'z ichiga to'g'rilik, o'z fikrida
qattiq  turish,  o'ziga  olgan  majburiyatlarga  sodiqlik,  qilinayotgan  ishning
to'g'riligiga sub'yektiv ishonch, tadbirkor o'zining tijorat faoliyatida amal qiladigan
motivate  siyaga  nisbatan  boshqalar  va  o'zining  oldida  sofdillik,  boshqa
insonlarning ularga qonunan tegishli bo'lgan huquqlarini tan olish va rioya qilish
kabi ijobiy ahloqiy belgalarni oladi. Tadbirkorlarning guruhli birdamligi asosida,
hozirgi vaqtda o'zaro yordam talabi ba'zan ziddiyatli namoyon bo'lsa ham, ular
o'rtasida o'zaro yordam vujudga keladi va rivojlanadi. Bir tomondan tadbirkorlar
o'rtasidagi munosabatlarda raqiblik tamoyili amalda bo'lsa, boshqa tomondan ular
ayrim hollarda bir birlariga o'zaro yordam va qo'llab quvvatlashlarni ko'rsatishlari
mumkin (yetkazib berilgan tovarlarga haq to'lash muddatlarini ko'chirish, imtiyozli
shartlarda kreditlar berish qismi bo'yicha).
Biznesda  muvaffaqiyatga  erishish  uchun  menejerlarga  ishbilar-monlik
etikasining asosini egallash muhimdir. Boshqaruv amaliyoti etik me'yorlarni, ya'ni
kasbiy etikaning postulatlari(isbotsiz qabul qilinadigan qoidalar)ni ishlab chiqqan,
ular tadbirkor, menejerning etik kodeksi deb ataluvchining asosida yotadilar. Ya'ni
madaniy tadbirkor, menejer:
- o'z mehnatini nafaqat o'zi uchun, balki boshqalar, jamiyat, davlat uchun
foydali bo'lishiga ishonishi;
- o'zini  o'rab  turgan insonlar  ishlashni  xohlashlari  va  bilishlari, o'zlarini
tadbirkor bilan birga ko'rsatishga intilishlaridan kelib chiqishi;
Logotip
Insonlarning ishga doir munosabatlari o'zaro hurmat, o'zaro yordam va har qanday xodimning shaxsiga e'tibor qaratish asosida qurilgan joyda hamma vaqt ham ishonchlilik darajasi va muvaffaqiyatning garovi faqat ma' muriy boshqaruv va nazarotga suyanuvchi tashkilotlarga karaganda yuqoridir. Tadbirkorlarning ishga doir faolligi jarayonidagi bir tomondan ular o'rtasidagi va boshqa tomondan tadbirkor va davlat, jamiyat o'rtasidagi ijobiy o'zaro munosa batlarni belgilab beruvchi asosiy etik sifat halollikdan iboratdir. Halollikni talab qilinishi insonlarning ularning ijtimoiy amaliyoti jarayonida birgalikda faoliyat yuritishlarining zarurligi, ular faoliyatini o'zaro muvofiqlashuvi, ularning kundalik hayotlarining ehtiyojlari bilan asoslanadi. Halollik o'z ichiga to'g'rilik, o'z fikrida qattiq turish, o'ziga olgan majburiyatlarga sodiqlik, qilinayotgan ishning to'g'riligiga sub'yektiv ishonch, tadbirkor o'zining tijorat faoliyatida amal qiladigan motivate siyaga nisbatan boshqalar va o'zining oldida sofdillik, boshqa insonlarning ularga qonunan tegishli bo'lgan huquqlarini tan olish va rioya qilish kabi ijobiy ahloqiy belgalarni oladi. Tadbirkorlarning guruhli birdamligi asosida, hozirgi vaqtda o'zaro yordam talabi ba'zan ziddiyatli namoyon bo'lsa ham, ular o'rtasida o'zaro yordam vujudga keladi va rivojlanadi. Bir tomondan tadbirkorlar o'rtasidagi munosabatlarda raqiblik tamoyili amalda bo'lsa, boshqa tomondan ular ayrim hollarda bir birlariga o'zaro yordam va qo'llab quvvatlashlarni ko'rsatishlari mumkin (yetkazib berilgan tovarlarga haq to'lash muddatlarini ko'chirish, imtiyozli shartlarda kreditlar berish qismi bo'yicha). Biznesda muvaffaqiyatga erishish uchun menejerlarga ishbilar-monlik etikasining asosini egallash muhimdir. Boshqaruv amaliyoti etik me'yorlarni, ya'ni kasbiy etikaning postulatlari(isbotsiz qabul qilinadigan qoidalar)ni ishlab chiqqan, ular tadbirkor, menejerning etik kodeksi deb ataluvchining asosida yotadilar. Ya'ni madaniy tadbirkor, menejer: - o'z mehnatini nafaqat o'zi uchun, balki boshqalar, jamiyat, davlat uchun foydali bo'lishiga ishonishi; - o'zini o'rab turgan insonlar ishlashni xohlashlari va bilishlari, o'zlarini tadbirkor bilan birga ko'rsatishga intilishlaridan kelib chiqishi;
- biznesga ishonishi, uni o'ziga jalb qiluvchi ijod sifatida baholashi, biznesga
san'atga kabi qarashi;
- raqobatni  zarurligini  tan  olishi,  ammo  hamkorlikni  zarurligini  ham
tushunishi;
- o'zini shaxs sifatida, har qanday shaxsni esa o'zi kabi hurmat qilishi;
- har  qanday  mulkni,  davlat  hokimiyatini,  ijtimoiy  harakatlarni,  satsial
tartibni, qonunlarni hurmat qilishi;
- o'ziga  va  boshqalarga  ham  ishonishi,  kasbiy  mahorat  va  omilkorlikni
hurmat qilishi;
- ta' lim, fan va texnika, informatika, madaniyatni qadrlashi, ekologiyani
hurmat qilishi;
- yangiliklarga intilishi;
- insonparvar bo'lishi kerak.
Shu munosabat bilan 1912 yilda Rossiya savdogarlari gildiyasi tomonidan
shakllantirilgan ishbilarmon kishining tamoyillari g'oyatda ibratlidir:
- ho kimiyatni hurmat qil;
- halol va to'g'ri bo'l;
- hususiy mulkchilik huquqini hurmat qil;
- insonni sev va hurmat qil;
- so'zinga sodiq bo'l;
- mablag'larining bo'yicha yasha;
- maqsadga intiluvchi bo'l.
Menejer uchun yana ma' lum ijtimoiy muhitda vujudga kelgan hulq qoidalari -
ishbilarmonlik etiketini bilish, hamda unga rioya qilish ham muhim ahamiyatga
egadir.
Etiket - bu ham inson hulqini tartibga solishning shakllaridan biridir. Ammo
etiket  qoidalari  g'oyatda  rasmiy  xarakterda  bo'ladi  va  odamning  oldiga  erkin
tanlash muammosini ko'ymaydi. Ularni bilish va rioya qilish zarur. Etiket tili
ko'proq umum insoniy odob talablarini aks ettiradi, ammo bunda odamlarning
Logotip
- biznesga ishonishi, uni o'ziga jalb qiluvchi ijod sifatida baholashi, biznesga san'atga kabi qarashi; - raqobatni zarurligini tan olishi, ammo hamkorlikni zarurligini ham tushunishi; - o'zini shaxs sifatida, har qanday shaxsni esa o'zi kabi hurmat qilishi; - har qanday mulkni, davlat hokimiyatini, ijtimoiy harakatlarni, satsial tartibni, qonunlarni hurmat qilishi; - o'ziga va boshqalarga ham ishonishi, kasbiy mahorat va omilkorlikni hurmat qilishi; - ta' lim, fan va texnika, informatika, madaniyatni qadrlashi, ekologiyani hurmat qilishi; - yangiliklarga intilishi; - insonparvar bo'lishi kerak. Shu munosabat bilan 1912 yilda Rossiya savdogarlari gildiyasi tomonidan shakllantirilgan ishbilarmon kishining tamoyillari g'oyatda ibratlidir: - ho kimiyatni hurmat qil; - halol va to'g'ri bo'l; - hususiy mulkchilik huquqini hurmat qil; - insonni sev va hurmat qil; - so'zinga sodiq bo'l; - mablag'larining bo'yicha yasha; - maqsadga intiluvchi bo'l. Menejer uchun yana ma' lum ijtimoiy muhitda vujudga kelgan hulq qoidalari - ishbilarmonlik etiketini bilish, hamda unga rioya qilish ham muhim ahamiyatga egadir. Etiket - bu ham inson hulqini tartibga solishning shakllaridan biridir. Ammo etiket qoidalari g'oyatda rasmiy xarakterda bo'ladi va odamning oldiga erkin tanlash muammosini ko'ymaydi. Ularni bilish va rioya qilish zarur. Etiket tili ko'proq umum insoniy odob talablarini aks ettiradi, ammo bunda odamlarning
yoshli, xizmatli, jinsiy farqlarini tartibga soladi, unda vaziyat oldindan kelishib
olinadi va aniq harakatning tayyor modellari taklif qiladi.
Etiketning xususiyati uning dialogli ekanligidir, ya'ni etiket barcha bir birlari
bilan  muloqat  qilayotgan  odamlar  uning  qoidasini  bilishlari  va  "bitta  tilda
so'zlashishlarini" ko'zda tutadi. Masalan, agar odamlar uchrashganda bir birlari
bilan albatta salomlashishga odatlanmagan bo'lsalar, sizning salomingizga hayratli
qarash bilan javob qaytarishlari mumkin. Ammo madaniylashgan muhitda etiket
qoidalarini umumiy bilish ko'zda tutiladi va shuning uchun ularga rioya qilish
zarur.
Insonning umumiy madaniyati ko'pgina tarkibiy qismlardan vujudga keladi,
shu jumladan uni tarbiyasining ichki nomoyon qilishini ham tashkil qiladi.
Ishbilarmon odamning kiyimi uning jamiyatda tutgan o'rnini, qaddi-qoma
tini, yoshini va u qayoqqa ketayotganligini hisobga olishi kerak.
Mutaxasislarni hisoblashlaricha, ishbilarmon erkak kishi uchta kostyumga ega
bo'lishi kerak: ishchi, ishbilarmonlik va kechki. Buning ustiga galstuk barcha
hollarda ham kiyimning muhim predmeti bo'ladi.
Ishchi kiyim - bu hammadan avval oddiy kostyum (shim ka kamzul), hamda
bu shim va charmdan kamzul, yaxshi tikilgan kurtka bo'lishi mumkin, ammo
barcha sanab o'tilgan hollarda ham muqarrar shart- ko'ylak va galstuk.
Erkak kishining ishbilarmonlik kostyumi - bu har qanday rangdagi shim va
kamzul, tegishli ravishda tanlab olingan ko'ylak va galstuk.
Ishbilarmon kishining kechki kostyumi moda tomonidan belgilanadi. Asosiysi
erkak kishining ko'chalik, bayram, kechki kiyimi albatta bir xil rangdagi shim va
kamzuldan tashkil topgan bo'lishi kerak, muqarrar shart - oq ko'ylak.
Ishbilarmon ayolning kiyimida yetakchi rangdagi ikki-uchta predmet bo'lishi
kerak. Agar sizda qora yubka va kamzul bo'lsa, unda yo qora tufli, yoki qora
sumkaga ega bo'lishga yo'l qo'yiladi.
Ayolning  universal  kiyimi  yubka,  bluzka,  hamda  xotinlar  ko'ylagi  va
kostyum. Kechki kiyimi ko'ylak, ko'ylak-kostyum. Ayolni hammadan avval soch
turmagi, keyin tufli, sumka va zargarlik buyumlari bezaydi.
Logotip
yoshli, xizmatli, jinsiy farqlarini tartibga soladi, unda vaziyat oldindan kelishib olinadi va aniq harakatning tayyor modellari taklif qiladi. Etiketning xususiyati uning dialogli ekanligidir, ya'ni etiket barcha bir birlari bilan muloqat qilayotgan odamlar uning qoidasini bilishlari va "bitta tilda so'zlashishlarini" ko'zda tutadi. Masalan, agar odamlar uchrashganda bir birlari bilan albatta salomlashishga odatlanmagan bo'lsalar, sizning salomingizga hayratli qarash bilan javob qaytarishlari mumkin. Ammo madaniylashgan muhitda etiket qoidalarini umumiy bilish ko'zda tutiladi va shuning uchun ularga rioya qilish zarur. Insonning umumiy madaniyati ko'pgina tarkibiy qismlardan vujudga keladi, shu jumladan uni tarbiyasining ichki nomoyon qilishini ham tashkil qiladi. Ishbilarmon odamning kiyimi uning jamiyatda tutgan o'rnini, qaddi-qoma tini, yoshini va u qayoqqa ketayotganligini hisobga olishi kerak. Mutaxasislarni hisoblashlaricha, ishbilarmon erkak kishi uchta kostyumga ega bo'lishi kerak: ishchi, ishbilarmonlik va kechki. Buning ustiga galstuk barcha hollarda ham kiyimning muhim predmeti bo'ladi. Ishchi kiyim - bu hammadan avval oddiy kostyum (shim ka kamzul), hamda bu shim va charmdan kamzul, yaxshi tikilgan kurtka bo'lishi mumkin, ammo barcha sanab o'tilgan hollarda ham muqarrar shart- ko'ylak va galstuk. Erkak kishining ishbilarmonlik kostyumi - bu har qanday rangdagi shim va kamzul, tegishli ravishda tanlab olingan ko'ylak va galstuk. Ishbilarmon kishining kechki kostyumi moda tomonidan belgilanadi. Asosiysi erkak kishining ko'chalik, bayram, kechki kiyimi albatta bir xil rangdagi shim va kamzuldan tashkil topgan bo'lishi kerak, muqarrar shart - oq ko'ylak. Ishbilarmon ayolning kiyimida yetakchi rangdagi ikki-uchta predmet bo'lishi kerak. Agar sizda qora yubka va kamzul bo'lsa, unda yo qora tufli, yoki qora sumkaga ega bo'lishga yo'l qo'yiladi. Ayolning universal kiyimi yubka, bluzka, hamda xotinlar ko'ylagi va kostyum. Kechki kiyimi ko'ylak, ko'ylak-kostyum. Ayolni hammadan avval soch turmagi, keyin tufli, sumka va zargarlik buyumlari bezaydi.
Hamma uchun umumiy qoida : kiyim bo'yicha kutib oladilar, aql bo'yicha
kuzatadilar.
Nutq madaniyati-odamning o'qimishligi, tarbiyaliligi va umumiy madaniya-
tining ko'rsatkichlaridan biridir. Firmaning muvaffaqiyatli faoliyati, uning imidji
ma'lum  darajada  uning  rahbarlari  va  xodimlari  qanchalik  to'g'ri  tilda  so'zla
shishlariga, ular yozishmani qanchalik savodli va adabiy olib borishlari bog'liqdir.
Inson nutq madaniyatining umumiy alomatlari mavjud: nutqning to'g'riligi;
tilning boyligi(o'ziga xosligi); qisqalik; ravshanlik va aniqlik; jo'shqinlik.
Hisoblanadiki, qisqa va sodda gaplar quloqda oson qabul qilinadi, ammo
qisqa jumlalarni ko'pligi nutqni bo'linib chiqqan va keskin qiladi, u ravonlik,
ma'noli  va  ritmik  butunligini  yo'qotadi.  Uzun  jumla  uning  aniq  mantiqiy  va
intonatsiyali bo'linishi sharoitida notiqqa fikrlarning o'zaro aloqasi va harakatini
ko'rsatish, hissiyotli keskinlikni o'stirish va pasaytirish, nutqning ravonligini his
qilinishini yaratishga yordam beradi.
So'zni to'g'ri qo'llash - nutq madaniyatining muhim elementlaridan biridir.
So'z faqat u o'zining ma'nosiga to'liq mos holda qo'lanilganda va boshqa so'zlar
bilan biriktirilganda eshituvchilarga ta'sir qiladi. Ko'pgina hollarda nutq madaniyati
va til sezgisi to'g'ri qaror qabul qilishni aytib turadi, ammo kuzatishlar so'zni
qo'llashdagi bir qator tipik xatolarni aniqlaganlar. Ulardan eng muhimlarini ko'rib
chiqamiz:

an'anaviy qabul qilingan adabiy qo'llanishni buzilishi:

paronimlar, ya'ni eshitilishi bo'yicha yaqin, ammo ma'nosi bo'yicha
har xil bir o'zakli so'zlarni qo'llash bilan bog'lik xatolar;

tavtologik birlashmalar, ya'ni ma'nolari asosan mos keluvchi so'zlar
birlash malarini qo'llanilishi, ya'ni "o'zining avtobiogarfiyasi", "erkin vakansiya"
va x.k.

kulgili  vaziyatni  keltirib  chiqaruvchi  stillarni  asoslanmagan  holda
aralashtirib yuborilishi (stilli har xillik). Masalan "Korxona rejaning orbitasiga
chiqdi". Oddiy kundalik ishlar haqidagi qarorlarda yuqori stilli so'zlarni o'rinsiz
qo'llanishi jumlaning stilistik tuzilmasini buzib yuboradi;
Logotip
Hamma uchun umumiy qoida : kiyim bo'yicha kutib oladilar, aql bo'yicha kuzatadilar. Nutq madaniyati-odamning o'qimishligi, tarbiyaliligi va umumiy madaniya- tining ko'rsatkichlaridan biridir. Firmaning muvaffaqiyatli faoliyati, uning imidji ma'lum darajada uning rahbarlari va xodimlari qanchalik to'g'ri tilda so'zla shishlariga, ular yozishmani qanchalik savodli va adabiy olib borishlari bog'liqdir. Inson nutq madaniyatining umumiy alomatlari mavjud: nutqning to'g'riligi; tilning boyligi(o'ziga xosligi); qisqalik; ravshanlik va aniqlik; jo'shqinlik. Hisoblanadiki, qisqa va sodda gaplar quloqda oson qabul qilinadi, ammo qisqa jumlalarni ko'pligi nutqni bo'linib chiqqan va keskin qiladi, u ravonlik, ma'noli va ritmik butunligini yo'qotadi. Uzun jumla uning aniq mantiqiy va intonatsiyali bo'linishi sharoitida notiqqa fikrlarning o'zaro aloqasi va harakatini ko'rsatish, hissiyotli keskinlikni o'stirish va pasaytirish, nutqning ravonligini his qilinishini yaratishga yordam beradi. So'zni to'g'ri qo'llash - nutq madaniyatining muhim elementlaridan biridir. So'z faqat u o'zining ma'nosiga to'liq mos holda qo'lanilganda va boshqa so'zlar bilan biriktirilganda eshituvchilarga ta'sir qiladi. Ko'pgina hollarda nutq madaniyati va til sezgisi to'g'ri qaror qabul qilishni aytib turadi, ammo kuzatishlar so'zni qo'llashdagi bir qator tipik xatolarni aniqlaganlar. Ulardan eng muhimlarini ko'rib chiqamiz:  an'anaviy qabul qilingan adabiy qo'llanishni buzilishi:  paronimlar, ya'ni eshitilishi bo'yicha yaqin, ammo ma'nosi bo'yicha har xil bir o'zakli so'zlarni qo'llash bilan bog'lik xatolar;  tavtologik birlashmalar, ya'ni ma'nolari asosan mos keluvchi so'zlar birlash malarini qo'llanilishi, ya'ni "o'zining avtobiogarfiyasi", "erkin vakansiya" va x.k.  kulgili vaziyatni keltirib chiqaruvchi stillarni asoslanmagan holda aralashtirib yuborilishi (stilli har xillik). Masalan "Korxona rejaning orbitasiga chiqdi". Oddiy kundalik ishlar haqidagi qarorlarda yuqori stilli so'zlarni o'rinsiz qo'llanishi jumlaning stilistik tuzilmasini buzib yuboradi;

barqaror  so'z  birikmalarini  yoki  fraziologik  birliklarni  ko'rinishini
qonunsiz o'zgartirilishi. Ma'ruzalarda hali ham "u asosiy skripkani o'ynayapti"
("birinchi skripka"ning o'rniga)ni eshitish mumkin.
Eshituvchilarning  asosiy  e'tibori  asosan  aytilganlarning  ma'nosini  idrok
etishga jamlangan, ammo bunga faqat notiqning nuqsonsiz talaffuzidagina erishish
mumkin. U so'zining odatdagi shaklini buzsa, urg'uni noto'g'ri qo'ysa, auditoriya
darhol  noma'lum  eshitilishni  xotirasida  saqlanadigan  etalon  bilan  beixtiyor
taqqoslash bilan javob qaytaradi.
Nutq ham qisqa va aniq bo'lishi kerak. Qisqalik "so'zlar uchun tor, fikrlar
uchun keng bo'lishi" kabi gapira olishni bilishni, fikrlarni aniq, qisqa va shuning
bilan bir vaktda sho'bag'in va jushqin bayon qilish qobiliyatini bildiradi.
Gapni chuzib yuborish esa notiqning stilistik parvosizligi, savodsizligini yoki
gapirayotgan predmeti haqidagi tassav-vurlarining noaniqligi haqida darak beradi.
Ba'zida gapni cho'zib yuborish haqiqiy maqsadlarni jumlalar oqimi bilan yashirish
uchun foydalaniladigan demogogiyaning atayin qilingan usuli, vositasi bo'ladi.
Gapni cho'zib yuborishni  bartaraf  etish nutq "mana", "shunda",  "tushuna
sizmi", "aytish mumkinki", "aytaylik", "qisqacha qilib aytganda", "demak", "umu
man"  kabi  parazit  kirish  iboralaridan  xolos  qilishni  bildiradi,  ular  ma'naviy
yuklama ga ega bo'lmaydilar. Kirish so'zlar jonli og'zaki nutkning belgisidir, ammo
ular  to'xtovsiz  takrorlansalar  va  o'rni  bo'lmagan  joyda  qo'llanilsalar  parazit
so'zlarga ayl anadilar. Qoidaga ko'ra, so'zlovchi parazit so'zlarni sezmaydi, ammo
ular quloqqa o'qday sanchiladi, auditoriyaning g'ashiga tegadi.
Samarali  nutqningeng yomon dushmani  keng mulohazadir. Isbotlanganki,
hozirgi  auditoriya  umuman  "umumiy  joylarni"  ma'qul  ko'rmaydi,  ya'ni  hech
qanday yangilikka ega bo'lmagan nutqni qabul qilmaydi.
Ifodali nutqqa ega bo'lish, stilistik shakllar va fraziologik birikmalarda erkin
foydalanishga o'rganish uchun badiiy adabiyot, mashhur notiqlarning nutqlarini
muntazam ravishda va mulohaza bilan o'rganish, hamda doimiy ravishda ma'lumot
nomalar, lug'atlar va boshqa manbalarga murojaat qilish kerak.
Logotip
 barqaror so'z birikmalarini yoki fraziologik birliklarni ko'rinishini qonunsiz o'zgartirilishi. Ma'ruzalarda hali ham "u asosiy skripkani o'ynayapti" ("birinchi skripka"ning o'rniga)ni eshitish mumkin. Eshituvchilarning asosiy e'tibori asosan aytilganlarning ma'nosini idrok etishga jamlangan, ammo bunga faqat notiqning nuqsonsiz talaffuzidagina erishish mumkin. U so'zining odatdagi shaklini buzsa, urg'uni noto'g'ri qo'ysa, auditoriya darhol noma'lum eshitilishni xotirasida saqlanadigan etalon bilan beixtiyor taqqoslash bilan javob qaytaradi. Nutq ham qisqa va aniq bo'lishi kerak. Qisqalik "so'zlar uchun tor, fikrlar uchun keng bo'lishi" kabi gapira olishni bilishni, fikrlarni aniq, qisqa va shuning bilan bir vaktda sho'bag'in va jushqin bayon qilish qobiliyatini bildiradi. Gapni chuzib yuborish esa notiqning stilistik parvosizligi, savodsizligini yoki gapirayotgan predmeti haqidagi tassav-vurlarining noaniqligi haqida darak beradi. Ba'zida gapni cho'zib yuborish haqiqiy maqsadlarni jumlalar oqimi bilan yashirish uchun foydalaniladigan demogogiyaning atayin qilingan usuli, vositasi bo'ladi. Gapni cho'zib yuborishni bartaraf etish nutq "mana", "shunda", "tushuna sizmi", "aytish mumkinki", "aytaylik", "qisqacha qilib aytganda", "demak", "umu man" kabi parazit kirish iboralaridan xolos qilishni bildiradi, ular ma'naviy yuklama ga ega bo'lmaydilar. Kirish so'zlar jonli og'zaki nutkning belgisidir, ammo ular to'xtovsiz takrorlansalar va o'rni bo'lmagan joyda qo'llanilsalar parazit so'zlarga ayl anadilar. Qoidaga ko'ra, so'zlovchi parazit so'zlarni sezmaydi, ammo ular quloqqa o'qday sanchiladi, auditoriyaning g'ashiga tegadi. Samarali nutqningeng yomon dushmani keng mulohazadir. Isbotlanganki, hozirgi auditoriya umuman "umumiy joylarni" ma'qul ko'rmaydi, ya'ni hech qanday yangilikka ega bo'lmagan nutqni qabul qilmaydi. Ifodali nutqqa ega bo'lish, stilistik shakllar va fraziologik birikmalarda erkin foydalanishga o'rganish uchun badiiy adabiyot, mashhur notiqlarning nutqlarini muntazam ravishda va mulohaza bilan o'rganish, hamda doimiy ravishda ma'lumot nomalar, lug'atlar va boshqa manbalarga murojaat qilish kerak.
Notiqlik san'atini egallab turib, ko'proq tabiiy nutqqa intilish, tashqi chiroyli
va yolg'ondakam ruhlanishga qarshi kurashish kerak. Bunda o'zining imo-ishora
lariga e'tibor qaratish kerak. Notiqlik san'atida imo-ishoralarga ishontirish usuli
sifatida yo'l qo'yiladi, ammo aslida "qo'llar bilan gapiri" mumkin emas.
Keltirib o'tilgan tavsiyalarni hisobga olgan holda, shu bilan birga o'zining
so'zga chiqishining shaxsiy usulini ishlab chiqish zarur. Gap shundaki, o'zini o'zi
ko'rsatishi va muloqat jarayoni K.S.Stanislavskiy ta'kidlab o'tganidek, "bir vaqtda
tabiati-mizning barcha aqliy, tuyg'uli, ruhiy va jismoniy kuchlari bilan bajariladi".
Menejerning qo'l ostidagilari, hamkasblari bilan  ishga doir munosabatlari
muhim ahamiyatga egadir. Bunga hammadan avval insonning liftdagi, ko'chadagi,
idoradagi hulqi, ya'ni uning imidjini yaratadiganlarning barchasi kiradi. SHuning
uchun rahbar jamiyatdagi hulqini qoidalarini bilishi zarur. Mana ulardan ba'zi
birlari.
Qanday rangdagi boshliq qo'l ostidagining xonasiga kirmasin, xona xo'jayini
yoshi va jinsidan qat'iy nazar qo'lini uzatadi. Faqat qarshidan kelayotgan odamga
yoki  stol  orqali  qo'lini  uzatish  mumkin  emas.  Agar  siz  keluvchining  oldiga
xotirjam lik bilan yaqinlashsangiz, qo'l uzatib salomlashsangiz, o'tirishni taklif
qilsangiz to'g'ri bo'ladi.
Jamoa  joylarida  xizmatdoshlarga  qo'lini  uzatish  shart  emas.  Bosh  egish
yetarlidir. Bunda yoshlar boshni chuqurroq egishlari kerak.
Qo'l ostidagilar bilan idoradan tashqarida do'stlashish kerak. Ishda bunday
munosabatlar faqat zarar keltiradi. Ishga doir o'zaro munosabatlar hurmatli va teng,
ammo talabchan bo'lishi kerak, chunki shunday vaziyatlar bo'ladiki, rahbar u yoki
bu vazifani bajarilashini talab qilishi mumkin.
Har qanday rangdagi rahbarga uning qo'li ostidagilarga ertalabdan "qilolmay
man, istamayman, kerak emas, mumkin emas" deyish tavsiy etilmaydi. Yaponiya
va Shtatlari rahbarlari orasida shunday fikr tarqalganki, agar xodimga kun boshida
salbiy kayfiyat berilsa, uning butun kuni salbiy belgi ostida o'tadi.
Majlislar  va kengashlar  ishtirokchilar  bilan yo hamma bilan soat  millari
bo'yicha qo'l berib salomlashish yoki oddiygina boshni egish kerak.
Logotip
Notiqlik san'atini egallab turib, ko'proq tabiiy nutqqa intilish, tashqi chiroyli va yolg'ondakam ruhlanishga qarshi kurashish kerak. Bunda o'zining imo-ishora lariga e'tibor qaratish kerak. Notiqlik san'atida imo-ishoralarga ishontirish usuli sifatida yo'l qo'yiladi, ammo aslida "qo'llar bilan gapiri" mumkin emas. Keltirib o'tilgan tavsiyalarni hisobga olgan holda, shu bilan birga o'zining so'zga chiqishining shaxsiy usulini ishlab chiqish zarur. Gap shundaki, o'zini o'zi ko'rsatishi va muloqat jarayoni K.S.Stanislavskiy ta'kidlab o'tganidek, "bir vaqtda tabiati-mizning barcha aqliy, tuyg'uli, ruhiy va jismoniy kuchlari bilan bajariladi". Menejerning qo'l ostidagilari, hamkasblari bilan ishga doir munosabatlari muhim ahamiyatga egadir. Bunga hammadan avval insonning liftdagi, ko'chadagi, idoradagi hulqi, ya'ni uning imidjini yaratadiganlarning barchasi kiradi. SHuning uchun rahbar jamiyatdagi hulqini qoidalarini bilishi zarur. Mana ulardan ba'zi birlari. Qanday rangdagi boshliq qo'l ostidagining xonasiga kirmasin, xona xo'jayini yoshi va jinsidan qat'iy nazar qo'lini uzatadi. Faqat qarshidan kelayotgan odamga yoki stol orqali qo'lini uzatish mumkin emas. Agar siz keluvchining oldiga xotirjam lik bilan yaqinlashsangiz, qo'l uzatib salomlashsangiz, o'tirishni taklif qilsangiz to'g'ri bo'ladi. Jamoa joylarida xizmatdoshlarga qo'lini uzatish shart emas. Bosh egish yetarlidir. Bunda yoshlar boshni chuqurroq egishlari kerak. Qo'l ostidagilar bilan idoradan tashqarida do'stlashish kerak. Ishda bunday munosabatlar faqat zarar keltiradi. Ishga doir o'zaro munosabatlar hurmatli va teng, ammo talabchan bo'lishi kerak, chunki shunday vaziyatlar bo'ladiki, rahbar u yoki bu vazifani bajarilashini talab qilishi mumkin. Har qanday rangdagi rahbarga uning qo'li ostidagilarga ertalabdan "qilolmay man, istamayman, kerak emas, mumkin emas" deyish tavsiy etilmaydi. Yaponiya va Shtatlari rahbarlari orasida shunday fikr tarqalganki, agar xodimga kun boshida salbiy kayfiyat berilsa, uning butun kuni salbiy belgi ostida o'tadi. Majlislar va kengashlar ishtirokchilar bilan yo hamma bilan soat millari bo'yicha qo'l berib salomlashish yoki oddiygina boshni egish kerak.
Bitta yoki bir necha xodimlarga alohida munosabat jamoadagi odamlarning
yaqinligi va o'zaro bir birlarini tushunishlariga yordam bermaydi.
Insonlarning izzat - nafsini hurmat qilishi kerak. Har qanday tanqid adolatli,
asoslangan va to'g'ri bo'lishi kerak. Hammadan yaxshisi qo'l ostidagilar da'volarni
birga  bir  holda,  uning  o'z  qiliqlarini  izohlashini  eshitish  bilan  aytish  kerak.
Norasmiy,  yurakdan  tabriklash  har  qanday  jamoada  ham  yuqori  baholanadi.
Ba'zida oylik maoshdan ko'ra, rahbarni kelib, xodimlar oldida unga tashakkur
bildirishi muhimdir.
Ishbilarmonlik etiqotining e'tiborni qaratish zarur bo'lgan muhim qoidasi vaqt
va va'dalarda aniqlikni rioya qilishdan iborat bo'ladi. Ahloq nuqtai nazaridan o'z
vaqtida  bo'lmaslik,  intizomsizlik  -  bu  sherik  va  boshqa  kishining  vaqti  va
manfaatla riga nisbatan hurmatsizlik yoki pisand qilmaslikni nomoyon qilinishidir.
Muzokaralarni olib borish uslubi muhim ahamiyatga egadir. Ta'kidlash kerak-
ki, har bir muzokara noyobdir: ya'ni har gal muhokama uchun yangi mavzu, yangi
sharoitlar, yangi ishtirokchilar. Ammo ularni faoliyatning boshqa turlaridan ajratib
turuvchi qandaydir umumiylik bor: muzokaralar jarayoni, uni tashkil qilinishi,
muzokaralarni olib borish uchun ishbilarmonlik dunyosida qabul qilingan barcha
shartlarga rioya qilish, ishtirokchilarning o'zaro munosabatlari.
Muzokaralarning  muhim  bosqichlaridan  biri  unga  tayyorgarlikdir.  Xuddi
ushbu bosqichda muzokaralarning muvaffaqiyatiga asos solinadi.
Tayyorgarlik  ish  ikkita  asosiy  yo'nalishni  o'z  ichiga  oladi:  tashkiliy
masalalarni hal qilish va muzokaralarning asosiy jarayonini ishlab chiqish.
Tashkiliy masalalarga quyidagilar kiradi: sheriklarni qabul qilish dasturini
tuzish;  ishtirokchilarning  guruhi  (delegatsiyasi)ni  shakllantirish;  joy  va  vaqtni
belgilash; har bir majlisning kun tartibini tuzish; manfaatdor tashkilotlar bilan
ularga tegishli bo'lgan masalalarni kelishib olish va h.k.
Muzokaralarning  asosiy  jarayoniga  tayyorgarlik  ko'rishda  muammolar  va
ishtirokchilarni ularni hal qilishidan manfaatdarligi tahlil qilinadi; muzokaralarga
umumiy yondashuv shakllantiriladi, ularda shaxsiy nuqtai nazarlar va natijalarning
ehtimol bo'lgan variantlari belgilanadi.
Logotip
Bitta yoki bir necha xodimlarga alohida munosabat jamoadagi odamlarning yaqinligi va o'zaro bir birlarini tushunishlariga yordam bermaydi. Insonlarning izzat - nafsini hurmat qilishi kerak. Har qanday tanqid adolatli, asoslangan va to'g'ri bo'lishi kerak. Hammadan yaxshisi qo'l ostidagilar da'volarni birga bir holda, uning o'z qiliqlarini izohlashini eshitish bilan aytish kerak. Norasmiy, yurakdan tabriklash har qanday jamoada ham yuqori baholanadi. Ba'zida oylik maoshdan ko'ra, rahbarni kelib, xodimlar oldida unga tashakkur bildirishi muhimdir. Ishbilarmonlik etiqotining e'tiborni qaratish zarur bo'lgan muhim qoidasi vaqt va va'dalarda aniqlikni rioya qilishdan iborat bo'ladi. Ahloq nuqtai nazaridan o'z vaqtida bo'lmaslik, intizomsizlik - bu sherik va boshqa kishining vaqti va manfaatla riga nisbatan hurmatsizlik yoki pisand qilmaslikni nomoyon qilinishidir. Muzokaralarni olib borish uslubi muhim ahamiyatga egadir. Ta'kidlash kerak- ki, har bir muzokara noyobdir: ya'ni har gal muhokama uchun yangi mavzu, yangi sharoitlar, yangi ishtirokchilar. Ammo ularni faoliyatning boshqa turlaridan ajratib turuvchi qandaydir umumiylik bor: muzokaralar jarayoni, uni tashkil qilinishi, muzokaralarni olib borish uchun ishbilarmonlik dunyosida qabul qilingan barcha shartlarga rioya qilish, ishtirokchilarning o'zaro munosabatlari. Muzokaralarning muhim bosqichlaridan biri unga tayyorgarlikdir. Xuddi ushbu bosqichda muzokaralarning muvaffaqiyatiga asos solinadi. Tayyorgarlik ish ikkita asosiy yo'nalishni o'z ichiga oladi: tashkiliy masalalarni hal qilish va muzokaralarning asosiy jarayonini ishlab chiqish. Tashkiliy masalalarga quyidagilar kiradi: sheriklarni qabul qilish dasturini tuzish; ishtirokchilarning guruhi (delegatsiyasi)ni shakllantirish; joy va vaqtni belgilash; har bir majlisning kun tartibini tuzish; manfaatdor tashkilotlar bilan ularga tegishli bo'lgan masalalarni kelishib olish va h.k. Muzokaralarning asosiy jarayoniga tayyorgarlik ko'rishda muammolar va ishtirokchilarni ularni hal qilishidan manfaatdarligi tahlil qilinadi; muzokaralarga umumiy yondashuv shakllantiriladi, ularda shaxsiy nuqtai nazarlar va natijalarning ehtimol bo'lgan variantlari belgilanadi.
Ko'zda tutilmagan holatlarni hotirjamlik bilan tartibga solish uchun, asosiysi
esa - muzokaralarda hamkorlikka tegishli bo'lgan barcha masalalar ko'rib chiqilishi
uchun reja tuzish zarur.
Keyin  esa  tasavvurdagi  sherik  bilan  suhbatni  "o'ynash",  unga  tuzatishlar
kiritish maqsadga muvofiqdir.
Suhbatga sinchiklab tayyorlanish kerak. Sherikning savollariga nafaqat javob
qaytarish, balki mo'ljallangan tadbirning barcha asosiy jihatlarni, texnik detallarni
to'liq bilish bilan izohlab berish zarur. Hammadan yaxshisi uchrashuvchi sherik
ustida ishlay olishi uchun sherikning tilida tayyorlangan prospekt yoki ma'lumotno
maviy materiallar bilan borish zarur.
Alohida e'tiborni bo'lgusi bitimning yuridik jihatlari - qo'shma korxonalar va
eksport-import bitimlari haqidagi qonunlar va mintaqaviy hokimiyatlar qarorlariga
mos  keluvchi  qonunchilik  hujjatlarini  o'rganishga  qaratish  kerak.  Xorijiy
sheriklarni  ko'pincha  biz  oddiygina  nazarga  ilmagan  narsalar  sho'baiqtiradi,
masalan,  qo'shma  korxona  tashkil  qilinayotgan  tumandagi  yo'l  qoplamasining
sifati.
Muzokaralarni  muvaffaqiyatli  olib  borish  uchun  birinchi  uchrashuvning
oldida noq sherik firma haqidagi barcha ehtimol bo'lgan axborotlarni yig'ish zarur.
O'zaro ishonchga erishishda shaxsning jihatlari juda muhim rol o'ynagani
sababli, sherik firmaning rahbari haqida, muzokaralar olib borish kerak bo'ladigan
shaxslar haqida bilib olish foydalidir. Va agar firma vakili bilan suhbatda siz uning
firmasi ishlaridan xabardarlikni nomoyon qilsangiz, bu, shubhasiz, yaxshi taassurot
qoldiradi. Muzokaralar mavzusi hususiyatlarini oldindan o'rganish sherikka yanada
samaraliroq ta'sir ko'rsatadi.
Sherik bilan uchrashuvga tayyorgarlik ko'rayotganda, o'zining taktik yo'lini
belgilab olish zarur. Buning uchun ma'lum taktik yo'llarni o'zlashtirish foydalidir,
ularni muzokaralarni borishida ko'llash mumkin.
Muzokaralardagi ruhiy jihatdan asosiy vazifa suhbatdoshni ko'ndirish, uni
o'zingizga zarur narsani qilishni istashiga majbur qilishdir. Bunda muzokaralar
muloyim ohangda olib borilishi, beadab va qo'pol usullar istisno qilinishi kerak.
Logotip
Ko'zda tutilmagan holatlarni hotirjamlik bilan tartibga solish uchun, asosiysi esa - muzokaralarda hamkorlikka tegishli bo'lgan barcha masalalar ko'rib chiqilishi uchun reja tuzish zarur. Keyin esa tasavvurdagi sherik bilan suhbatni "o'ynash", unga tuzatishlar kiritish maqsadga muvofiqdir. Suhbatga sinchiklab tayyorlanish kerak. Sherikning savollariga nafaqat javob qaytarish, balki mo'ljallangan tadbirning barcha asosiy jihatlarni, texnik detallarni to'liq bilish bilan izohlab berish zarur. Hammadan yaxshisi uchrashuvchi sherik ustida ishlay olishi uchun sherikning tilida tayyorlangan prospekt yoki ma'lumotno maviy materiallar bilan borish zarur. Alohida e'tiborni bo'lgusi bitimning yuridik jihatlari - qo'shma korxonalar va eksport-import bitimlari haqidagi qonunlar va mintaqaviy hokimiyatlar qarorlariga mos keluvchi qonunchilik hujjatlarini o'rganishga qaratish kerak. Xorijiy sheriklarni ko'pincha biz oddiygina nazarga ilmagan narsalar sho'baiqtiradi, masalan, qo'shma korxona tashkil qilinayotgan tumandagi yo'l qoplamasining sifati. Muzokaralarni muvaffaqiyatli olib borish uchun birinchi uchrashuvning oldida noq sherik firma haqidagi barcha ehtimol bo'lgan axborotlarni yig'ish zarur. O'zaro ishonchga erishishda shaxsning jihatlari juda muhim rol o'ynagani sababli, sherik firmaning rahbari haqida, muzokaralar olib borish kerak bo'ladigan shaxslar haqida bilib olish foydalidir. Va agar firma vakili bilan suhbatda siz uning firmasi ishlaridan xabardarlikni nomoyon qilsangiz, bu, shubhasiz, yaxshi taassurot qoldiradi. Muzokaralar mavzusi hususiyatlarini oldindan o'rganish sherikka yanada samaraliroq ta'sir ko'rsatadi. Sherik bilan uchrashuvga tayyorgarlik ko'rayotganda, o'zining taktik yo'lini belgilab olish zarur. Buning uchun ma'lum taktik yo'llarni o'zlashtirish foydalidir, ularni muzokaralarni borishida ko'llash mumkin. Muzokaralardagi ruhiy jihatdan asosiy vazifa suhbatdoshni ko'ndirish, uni o'zingizga zarur narsani qilishni istashiga majbur qilishdir. Bunda muzokaralar muloyim ohangda olib borilishi, beadab va qo'pol usullar istisno qilinishi kerak.
Ammo  muzokaralarning  o'tkazishning  judayam  jiddiy  va  rasmiy  usuli  ham
muvaffaqiyat keltirmaydi. Hech qanday holda ham o'zi uchun bir tomonlama foyda
olishga intilish kerak emas.
Hammadan avval, sherikni o'zining taklifi bilan sho'baiqtirish zarur. Suhbatni
shunday olib borish kerakki, sherigingizni o'zi sizdan nimani eshitishni istayotgan
ligini aytsin. Buning uchun muammoga uning nuqtai nazaridan qarash zarur.
Muzokaralarning muhim jihatlaridan biri - sherikka e'tiborli munosabatdir.
Agar siz unga o'zingizni manfaatli eshituvchi qilib ko'rsatsangiz, bu eng yoqimli
xushomaddir.  Har  qanday  suhbatdosh  muzokaralarda  u  o'zining  barcha
muamolarini aytib bo'lguncha uni indamasdan eshitadigan chidamli eshituvchini
mavjud bo'lishidan mamnun bo'ladi.
Suhbatni fikrlarga qarama-qarshilik bo'lgan masalalardan boshlamaslik kerak.
Suhbatdosh muzokaralarning boshidanoq " ha" deb javob berishi va uni iloji
boricha "yo'q" so'zidan to'xtatib turish zarur. Odamlarning suhbatni farosat bilan
oddiy  mavzudan  boshlashlari  tasoddifiy  emas,  masalan,  ular  obi-havo  haqida
fikrlar almashadilar, qoidaga ko'ra, bunda nuqtai nazarlar mos keladi. Yoki tasdiqli
javobni oldindan bilgan holda savol berish mumkin.
Yana sherikning taklifiga salbiy javob qaytarishga shoshilish kerak emas.
D.Kornegi, rioya kilinishi odamlarni sizga kerakli nuqtai nazarga moyil qilishga
imkon beruvchi qoidani  ko'rsatadi:  ya'ni  "boshqalarning fikrlari  va istaklariga
hamdardlik munosabatida bo'ling".
Maqtovdan keyin yoqimsiz so'zlarni aytish psixologik to'g'ridir. D.Kornegi
umuman tanqidga qarshi, chunki, uning fikriga ko'ra, u nafaqat kutilgan natijani
bermaydi, balki vaziyatni chigallashtiradi.
Agar sizda suhbatni borishida qiyinchiliklar vujudga kelsa, e'tiborni nuqtai
nazarlarga emas, manfaatlarga qarating. Ehtimol, sizlarda manfaatlar umumiydir.
Agarda muzokaralar muhiti sho'baib ketsa, uni yumshatish uchun barcha narsa
lardan  foydalanish  kerak.  O'z  vaqtda  aytilgan  hozirjavoblik  yoki  hazil  gap
vaziyatni yumshatadi.
Logotip
Ammo muzokaralarning o'tkazishning judayam jiddiy va rasmiy usuli ham muvaffaqiyat keltirmaydi. Hech qanday holda ham o'zi uchun bir tomonlama foyda olishga intilish kerak emas. Hammadan avval, sherikni o'zining taklifi bilan sho'baiqtirish zarur. Suhbatni shunday olib borish kerakki, sherigingizni o'zi sizdan nimani eshitishni istayotgan ligini aytsin. Buning uchun muammoga uning nuqtai nazaridan qarash zarur. Muzokaralarning muhim jihatlaridan biri - sherikka e'tiborli munosabatdir. Agar siz unga o'zingizni manfaatli eshituvchi qilib ko'rsatsangiz, bu eng yoqimli xushomaddir. Har qanday suhbatdosh muzokaralarda u o'zining barcha muamolarini aytib bo'lguncha uni indamasdan eshitadigan chidamli eshituvchini mavjud bo'lishidan mamnun bo'ladi. Suhbatni fikrlarga qarama-qarshilik bo'lgan masalalardan boshlamaslik kerak. Suhbatdosh muzokaralarning boshidanoq " ha" deb javob berishi va uni iloji boricha "yo'q" so'zidan to'xtatib turish zarur. Odamlarning suhbatni farosat bilan oddiy mavzudan boshlashlari tasoddifiy emas, masalan, ular obi-havo haqida fikrlar almashadilar, qoidaga ko'ra, bunda nuqtai nazarlar mos keladi. Yoki tasdiqli javobni oldindan bilgan holda savol berish mumkin. Yana sherikning taklifiga salbiy javob qaytarishga shoshilish kerak emas. D.Kornegi, rioya kilinishi odamlarni sizga kerakli nuqtai nazarga moyil qilishga imkon beruvchi qoidani ko'rsatadi: ya'ni "boshqalarning fikrlari va istaklariga hamdardlik munosabatida bo'ling". Maqtovdan keyin yoqimsiz so'zlarni aytish psixologik to'g'ridir. D.Kornegi umuman tanqidga qarshi, chunki, uning fikriga ko'ra, u nafaqat kutilgan natijani bermaydi, balki vaziyatni chigallashtiradi. Agar sizda suhbatni borishida qiyinchiliklar vujudga kelsa, e'tiborni nuqtai nazarlarga emas, manfaatlarga qarating. Ehtimol, sizlarda manfaatlar umumiydir. Agarda muzokaralar muhiti sho'baib ketsa, uni yumshatish uchun barcha narsa lardan foydalanish kerak. O'z vaqtda aytilgan hozirjavoblik yoki hazil gap vaziyatni yumshatadi.
Har qanday muzokaralarda ham boshqa tomonni metin sifatida qabul qilish
kerak emas, chunki u har xil odamlardan tashkil topadi. Buning ustiga, bitta odam
bilan muloqat qilib turib ham, uning shaxsining ko'p qirraligini esdan chikarmang,
va siz u bilan kelishib olishingiz mumkin.
Bunda har qanday axborotni ham so'z bilan ifodalash mumkin emas. Muloqat
da noverbal (so'zsiz) vositalar muhim rol o'ynaydilar. Tajribali odam, o'zining
suhbatdoshini kuzata turib, juda ko'p narsani bilib olishi mumkin.
Qo'l  berib ko'rishish  har  qanday uchrashuvning muqarror  belgisi  bo'ladi.
Uning ayniqsa intensivligi va uzoqligigi juda axborotli bo'lishi mumkin. Judayam
quruq qo'llarning juda qisqa, sust qo'l berishi befarqlidan darak berishi mumkin.
Aksincha,  judayam  xo'l  qo'llar  odamlardagi  kuchli  hayajonlanishda  bo'ladi.
Tabassum  va  yoqimli  qarash  bilan  bo'ladigan  davomli  qo'l  berish  do'stona
munosabatni namoyon qiladi.
Muzokaralar ishtirokchilari ko'pincha imo-ishoralaridan foydalanadilar. Har
xil xalqlarda u yoki bu imo-ishora har xil tushunchalarni bildiradi. E'tiborni gavda
ning holatiga ham qarating, u ham mazmunli bo'lishi mumkin.
Shunday  qilib,  ishga  doir  uchrashuvlar  vaqtida  o'zining  harakatlari  va
mimikasini nazorat qilishni bilish zarur.
Xorijiylar bilan birinchi suhbatga tayyorlanishda rasmiy uchrashuv va muzo
karalarni  aniq  farqlay  olish  zarur.  Muzokaralarga  uvetyura  bo'luvchi  rasmiy
qabulni borishida firma rahbariyati - prezident yoki boshqaruv raisi diplomatik
suhbatni olib boradi, uning maqsadi- o'zaro tushunish muhitini yaratishdir. Keyin
prezident  yoki  boshqaruv  raisi  ketadi,  bu  ish  bo'yicha  maslahatlar  va
muzokaralarni boshlanishidan darak beradi.
Bahslar qanchalik sekin ketmasinlar, sheriklar qanchalik epchil bo'lmasinlar,
o'zini tuta bilishlik, toqatni saqlash, tovushni ko'tarmaslik, tanbehlar bermaslik,
zarda bilan xonada yurmaslik kerak. Muzokaralarni borishini o'zi tomoniga o'zgarti
rishga haraqat qilib, ba'zida bizning vakillarimiz ishlatadigan hiylaga murojaat
qilmaslik kerak: ular kimdir ularga bitimning foydaliroq shartlarini taklif qilganli
Logotip
Har qanday muzokaralarda ham boshqa tomonni metin sifatida qabul qilish kerak emas, chunki u har xil odamlardan tashkil topadi. Buning ustiga, bitta odam bilan muloqat qilib turib ham, uning shaxsining ko'p qirraligini esdan chikarmang, va siz u bilan kelishib olishingiz mumkin. Bunda har qanday axborotni ham so'z bilan ifodalash mumkin emas. Muloqat da noverbal (so'zsiz) vositalar muhim rol o'ynaydilar. Tajribali odam, o'zining suhbatdoshini kuzata turib, juda ko'p narsani bilib olishi mumkin. Qo'l berib ko'rishish har qanday uchrashuvning muqarror belgisi bo'ladi. Uning ayniqsa intensivligi va uzoqligigi juda axborotli bo'lishi mumkin. Judayam quruq qo'llarning juda qisqa, sust qo'l berishi befarqlidan darak berishi mumkin. Aksincha, judayam xo'l qo'llar odamlardagi kuchli hayajonlanishda bo'ladi. Tabassum va yoqimli qarash bilan bo'ladigan davomli qo'l berish do'stona munosabatni namoyon qiladi. Muzokaralar ishtirokchilari ko'pincha imo-ishoralaridan foydalanadilar. Har xil xalqlarda u yoki bu imo-ishora har xil tushunchalarni bildiradi. E'tiborni gavda ning holatiga ham qarating, u ham mazmunli bo'lishi mumkin. Shunday qilib, ishga doir uchrashuvlar vaqtida o'zining harakatlari va mimikasini nazorat qilishni bilish zarur. Xorijiylar bilan birinchi suhbatga tayyorlanishda rasmiy uchrashuv va muzo karalarni aniq farqlay olish zarur. Muzokaralarga uvetyura bo'luvchi rasmiy qabulni borishida firma rahbariyati - prezident yoki boshqaruv raisi diplomatik suhbatni olib boradi, uning maqsadi- o'zaro tushunish muhitini yaratishdir. Keyin prezident yoki boshqaruv raisi ketadi, bu ish bo'yicha maslahatlar va muzokaralarni boshlanishidan darak beradi. Bahslar qanchalik sekin ketmasinlar, sheriklar qanchalik epchil bo'lmasinlar, o'zini tuta bilishlik, toqatni saqlash, tovushni ko'tarmaslik, tanbehlar bermaslik, zarda bilan xonada yurmaslik kerak. Muzokaralarni borishini o'zi tomoniga o'zgarti rishga haraqat qilib, ba'zida bizning vakillarimiz ishlatadigan hiylaga murojaat qilmaslik kerak: ular kimdir ularga bitimning foydaliroq shartlarini taklif qilganli
gini aytadilar. Jiddiy ishbilarmonlik doiralarida bu shantaj (tovlash) va beadablik
hisoblanadi.
Bizning  tadbirkorlarga  ko'pincha  o'tgan  muzokaralarning  detallarini  eslab
qolishni istamaslik pand beradi. Ulardan ko'pchiligi umumiy natijalarni boshda
saqlab qolish yetarli deb hisoblaydilar. Va muzokaralarning keyigi pallalarida noqu
lay ahvolga tushib qoladilar. Shuning uchun muzokaralar tugaganidan keyin rahbar
yoki u tomonidan ma' lum vakil suhbatning batafsil yozuvini qilishi kerak.
Muhim mayda-chuydalar, sheriklar uchun sovg'alarni ham esdan chiqarmaslik
kerak. Etiketka muvofiq, birinchi uchrashuvda mehmonlar emas, balki mezbonlar
sovg'a  beradilar.  Shuning uchun  albatta  kelgan  xorijiy vakilga  unga  hurmatli
mehmon sifatida qaraganligi va uzoq mo'ljallanganligini belgisi sifatida nimanidir
sovg'a  qilish  zarur.  Keyingi  uchrashuvlarda  sovg'alarni  almashtirish  majburiy
bo'ladi. Sovg'alarni xarid qila turib, u kimga berishini aniq tasavvur qilish kerak.
Sovg'alar ranglar bo'yicha qat'iy taqsimlanadi.
Muzokaralar bo'yicha sheriklar bilan birga ko'ngil ochar muassalarga ishchi
muzokaralar  tugagandan  keyin  borish  foydali  shartnoma  tuzishga  intiluvchi
tadbirkor  faoliyatining  ajralmas  qismidir.  O'z  mamlakatida  bo'lgan  yoki
muzokaralarning tashabbuskori bo'lgan kishi ko'ngil ochishcha taklif qiladi va
barcha xarajatlarni to'laydi. Norasmiy sharoitlarda, restoranlar va barlarda, stol
ustidagi muzokaralardagi bahslar davom ettiriladi, faqat ochiqroq va tavakkalroq.
Bu  faqat  yaxshi  odobning  qoidasi.  Bu  sherik  bilan  shaxsiy  munosabatlarni
o'rnatishning yo'lidir, ular biznesda muhim rol o'ynaydilar.
Idorani bezatish ham muhim ahamiyatga ega. Gap shundaki, firmaning imidji,
har  bir  xodimning  obrazi  kasbiy  ishbilarmonlik,  ma'naviy  va  tashqi  estetik
ta'riflardan vujudga keladi. Xuddi ularni munosib birikishlari tufayli mijozlar va
sheriklarda firmaning ishonchliligi va raqobotbardoshligi tasavvuri yaratiladi, bu
uning uzoq muddatli muvaffaqiyati va gullab yashnashini kafolatlaydi.
Bizning nutqimiz va tashqi ko'rinishimiz istiqbolli hamkorlik obrazi haqidagi
tasavvurlarga  mos  kelishi  kerakligiga  o'xshash,  ish  xonasining  intereri  ham
ishbilarmonlik etiketi sohasiga kiradi.
Logotip
gini aytadilar. Jiddiy ishbilarmonlik doiralarida bu shantaj (tovlash) va beadablik hisoblanadi. Bizning tadbirkorlarga ko'pincha o'tgan muzokaralarning detallarini eslab qolishni istamaslik pand beradi. Ulardan ko'pchiligi umumiy natijalarni boshda saqlab qolish yetarli deb hisoblaydilar. Va muzokaralarning keyigi pallalarida noqu lay ahvolga tushib qoladilar. Shuning uchun muzokaralar tugaganidan keyin rahbar yoki u tomonidan ma' lum vakil suhbatning batafsil yozuvini qilishi kerak. Muhim mayda-chuydalar, sheriklar uchun sovg'alarni ham esdan chiqarmaslik kerak. Etiketka muvofiq, birinchi uchrashuvda mehmonlar emas, balki mezbonlar sovg'a beradilar. Shuning uchun albatta kelgan xorijiy vakilga unga hurmatli mehmon sifatida qaraganligi va uzoq mo'ljallanganligini belgisi sifatida nimanidir sovg'a qilish zarur. Keyingi uchrashuvlarda sovg'alarni almashtirish majburiy bo'ladi. Sovg'alarni xarid qila turib, u kimga berishini aniq tasavvur qilish kerak. Sovg'alar ranglar bo'yicha qat'iy taqsimlanadi. Muzokaralar bo'yicha sheriklar bilan birga ko'ngil ochar muassalarga ishchi muzokaralar tugagandan keyin borish foydali shartnoma tuzishga intiluvchi tadbirkor faoliyatining ajralmas qismidir. O'z mamlakatida bo'lgan yoki muzokaralarning tashabbuskori bo'lgan kishi ko'ngil ochishcha taklif qiladi va barcha xarajatlarni to'laydi. Norasmiy sharoitlarda, restoranlar va barlarda, stol ustidagi muzokaralardagi bahslar davom ettiriladi, faqat ochiqroq va tavakkalroq. Bu faqat yaxshi odobning qoidasi. Bu sherik bilan shaxsiy munosabatlarni o'rnatishning yo'lidir, ular biznesda muhim rol o'ynaydilar. Idorani bezatish ham muhim ahamiyatga ega. Gap shundaki, firmaning imidji, har bir xodimning obrazi kasbiy ishbilarmonlik, ma'naviy va tashqi estetik ta'riflardan vujudga keladi. Xuddi ularni munosib birikishlari tufayli mijozlar va sheriklarda firmaning ishonchliligi va raqobotbardoshligi tasavvuri yaratiladi, bu uning uzoq muddatli muvaffaqiyati va gullab yashnashini kafolatlaydi. Bizning nutqimiz va tashqi ko'rinishimiz istiqbolli hamkorlik obrazi haqidagi tasavvurlarga mos kelishi kerakligiga o'xshash, ish xonasining intereri ham ishbilarmonlik etiketi sohasiga kiradi.