BOLA TARBIYASIDA INTERFAOL O‘YINLARNING AHAMIYATI
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. Maktabgacha yoshdagi bolalar tarbiyasida interfaol o’yinlarni
ahamiyati
1.1.Maktabgacha yoshdagi bolalar trabiyasida interfaol o’yinlarning tutgan o’rni
1.2. Maktabgacha ta’lim tashkiloti bolalarga ta’lim tarbiya berishda qo’llaniladigan
o`yinlarning bola tarbiyasidagi o`rni
II.BOB. Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim tarbiya berish jarayonida
interfaol o’yinlardan foydalanish texnologiyasi
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim tarbiya berishda qo’llaniladigan
interfaol o’yinlardan foydalanish usullari
2.2. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida qo’llaniladigan interfaol o’yinlarning
ta`lim jarayonidagi samarasi
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI
1
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi: Maktabgacha ta’lim tashkilotilaridagi- ta’lim–tarbiya
jarayonida ilgʻor pedagogik va axborot texnologiyalardan foydalanish,
tashkilotilarni zamonaviy bilimlar bilan qurollangan tarbiyachilar bilan toʻldirish
hamda ularda kasbiy malaka, faoliyatga nisbatan ijodiy yondashuv hissini qaror
toptirish, uzluksiz ta’lim tizimida olib borilayotgan islohatlarning muhim
yoʻnalishlaridan biridir. Har bir mamlakatning iqtisodiy qudrati, ijtimoiy-
ma’naviy hayot darajasining yuksalishi ta’lim tizimining raqobatbardoshligi, ilm-
fan taraqqiyoti bilan belgilanadi. Shu bois, O‘zbekiston Respublikasini yanada
rivojlantirish bo‘yicha-Harakatlar strategiyasida ta’lim sohasini tubdan
takomillashtirish, ta’lim sifatini oshirish, intellektual salohiyatli, jismoniy
barkamol avlodni shakllantirish, aniq fanlarni chuqurlashtirib o‘qitish va
iqtisodiyotning turli sohalari uchun malakali kadrlarni tayyorlash ustuvor vazifalar
sifatida belgilangan bo‘lib, pirovardida bugungi davr talabiga javob bera oladigan
ta’lim tizimni yaratish ko‘zda tutildi. Maktabgacha ta’lim. Uzluksiz ta’lim
tizimining birlamchi bo‘g‘ini hisoblangan ushbu soha har tomonlama sog‘lom va
barkamol bola shaxsini tarbiyalash va maktabga tayyorlashda g‘oyat muhim
ahamiyat kasb etadi. Lekin, tahlillar shuni ko‘rsatdiki, oxirgi yillarda turli omillar
ta’sirida maktabgacha ta’lim tizimida bolalarni maktab ta’limiga tayyorlash
borasida rivojlanish o‘rniga, orqaga ketish holatlari, yil davomida maktabgacha
yoshdagi bolalarni maktabgacha ta’lim tashkilotilariga qamrab olish ko‘rsatkichlari
o‘sishi tendensiyasi kuzatilmadi. Aksincha, so‘nggi-20 yil davomida davlat
tasarrufidagi maktabgacha ta’lim tashkilotilari soni 45 foizdan ziyodroq kamayib,
bugungi kunda Respublika bo‘yicha bolalarning maktabgacha ta’lim bilan qamrab
olinishi 30 foizni tashkil etdi. Bunga mavjud maktabgacha ta’lim tashkilotilarining
moddiy-texnika bazasi zamonaviy talablarga javob bermasligi, tizimda variativ
dasturlar, bolalarni maktabga tayyorlash bo‘yicha muqobil shakllarning ishlab
chiqilmaganligi, rivojlangan mamlakatlarning tajribasi yetarli darajada
o‘rganilmaganligi, faoliyat yuritayotgan pedagog kadrlarning aksariyati oliy
ma’lumotli emasligi, ta’lim sifati monitoringi yuritilmaganligi kabi omillar sabab
2
bo‘ldi. Davlatimiz rahbari O‘zbekiston Respublikasi Davlat mustaqilligining
26 yilligiga bag‘ishlangan tantanali marosimdagi nutqida: “Maqsadimiz kelgusi
3-4 yilda mamlakatimizdagi bog‘cha yoshidagi bolalarni maktabgacha ta’lim
tashkilotilariga to‘liq qamrab olishdan iborat va biz bunga albatta erishamiz”, - deb
ta’kidlagan edi. Darhaqiqat, o‘tgan qisqa vaqt mobaynida O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining «2017-2021 yillarda maktabgacha ta’lim tizimini
yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi, «Maktabgacha ta’lim
tizimi boshqaruvini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi,
«O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim- vazirligi faoliyatini tashkil etish
to‘g‘risida»gi farmon va qarorlari, shuningdek, “Maktabgacha ta’lim tizimini
yanada takomillashtirish bo‘yicha 2017-2021 yillarga mo‘ljallangan Bunga misol
tariqasida bir nechta qarorlarini,farmonlarini misol qilib keltirsak adashmaymiz.
Maktabgacha ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish chora- tadbirlari to’g’risidagi
PQ – 3261 sonli qarori, O’zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim tizimini
2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to’g’risida”gi PQ – 4312
sonli qarorlarining qabul qilinishi asosida Maktabgacha ta’lim sohasida keng
ko’lamli ishlar amalga oshirilmoqda Maktabgacha ta’lim uzluksiz ta’limning
boshlang’ich qismi hisoblanadi. U bolaning sog’lom va rivojlangan shaxs bo’lib
shakllanishini ta’minlab, o’qishga bo’lgan ishtiyoqini uyg’otadi, tizimli o’qitishga
tayyorlab boradi. Shunday ekan, bu tizim faoliyatini yanada kuchaytirish,
maktabgacha ta’lim tashkilotlarida har tomonlama qulay shart-sharotlar yaratish,
ularga maktabgacha yoshdagi bolalarni keng jalb etish farzandlarimizning
barkamol va yetuk shaxs bo’lib shakllanishida muhim o’rin tutadi. Oʻzbekiston
Respublikasida maktabgacha ta’lim toʻgʻrisidagi Nizomga muvofiq bola
maktabgacha ta’limni uyda, ota–onalarning mustaqil ta’lim berishi orqali,
shuningdek maktabgacha ta’lim tashkilotilariga jalb qilinmagan bolalar uchun
maktabgacha ta’lim tashkilotilarida, maktablarda yoki markazlarda oladi. Bu yerda
ular xaftda 2-3 marta shugʻullanishadi. Ota –onalarga maktabgacha ta’lim shaklini
tanlash huquqi beriladi.
3
I BOB. Maktabgacha yoshdagi bolalar tarbiyasida interfaol o’yinlarni
ahamiyati
1.1.Maktabgacha yoshdagi bolalar trabiyasida interfaol o’yinlarning tutgan o’rni
O'yinning bola tarbiyasidagi asosiy roli bolalar tashkilotisi hayotini u bilan
boyitishni talab etadi. Shuning uchun ham o'yin bolalar hayotining kun tartibiga
doimiy qilib kiritilgan.-O'yinlar uchun nonushtagacha va undan keyin,
mashg'ulotlardan so'ng, sayrlardan so'ng, kechqurun uyga ketishdan oldin vaqt
ajratiladi. Ertalab o'ta harakatchanlikni talab qilmaydigan o'yinlar uchun sharoit
yaratish maqsadga muvofiqdir. Mazmunan ko'proq didaktik o'yinchoqlar, stol
ustida o'ynaladigan stol-bosma o'yinlari, syujetli-rolli o'yinlarni o'ynagan ma'qul.
Sayr davomida harakatli o'yinlarni, qurish-yasash o'yinlarini tashkil etish
foydalidir. Kun tartibida o'yin uchun maxsus vaqt belgilash o'yinning mustaqil
faoliyat sifatida mavjud bo'lishining va uni bolalar hayotini tashkil etish shakli
sifatida, tarbiya vositasi sifatida qo'llanilishining eng muhim pedagogik shartidir.
Bolalar o'yinning o'ziga xosligi shundaki, u tevarak-atrofdagi hayotni, kishilarning
faoliyati, ishlari, harakatlarini, ularning ish jarayonidagi o'zaro munosabatlarini aks
ettiradi.- O'yin paytida xona bolalar uchun dengiz, o'rmon, metro, temir yo'l vagoni
bo'lishi mumkin.Bola hech qachon jim o'ynamaydi, bitta o'zi o'ynasa ham u
o'yinchoq bilan gaplashadi, o'zi tasvirlayotgan qahramon bilan muloqot o'rnatadi,
onasi, bemor, shifokor xullas hamma- hammaning o'rniga o'zi gapiraveradi. So'z
obrazning yaxshiroq ochilishiga yordam beradi. Nutq o'yin jarayonida juda katta
ahamiyatga ega. Nutq orqali bolalar fikr almashadi, o'z his-tuyg'u, kechinmalarini
o'rtoqlashadi. So'z bolalar o'rtasida do'stona munosabatlar o'rnatilishiga, tevarak-
atrofdagi hayot voqealariga bir xilda munosabatda bo'lishga yordam beradi.
Bolalarning o'zi yaratgan o'yindan kelib chiqadigan yoki kattalar tomonidan taklif
etilgan o'yinning g'oyasi, mazmuni, o'yin harakatlari, rollar, o'yin qoidalari uning
tuzilishini tashkil etuvchi qirralardir..-O'yinlarning bunday bo'lishi albatta shartli
bo'lib, bir o'yinda har xil hayotiy voqealar aks etishi ham mumkin. G'oya o'yinning
mazmuni, jonli to'qimasi, uning rivojla- nishini, o'yin harakatlarini, bolalar
4
munosabatlarining har xilligi va o'zaro bog'lanishini belgilab beradi. O'yinning
qiziqarli bo'lishi va unda bolalarning qanday ishtirok etishlari o'yinning
mazmuniga bog'liq. O'yinda bola ijro etadigan rol o'yinning asosiy o'zagi va
tarkibiy qismidir. Shuning uchun ham bu o'yinlar rolli yoki syujetli-rolli o'yinlar
nomini olgan. Bolalar o'yiniga tarbiyachining rahbarlik qilishi. O'yin bolalarning
qiziqarli ermagigina bo'lib qolmay, shu bilan bir qatorda u bolalarni rivojlantirish
va tarbiyalashning muhim vositasi hamdir. Ammo o'yin kattalar tomonidan tashkil
etilib, unga rahbarlik qilingandagina ijobiy natija beradi. Pedagog bolalar
o'yiniga rahbarlik qilar ekan, quyidagi talablarga e'tibor berishi zarur: o'yin
mazmunining ta’lim- tarbiya beruvchi ahamiyatga ega bo'lishi, aks ettirilayotgan
narsalar haqidagi tasavvurlar to'g'ri va to'la bo'lishi, o'yin harakatlariga faol,
ma’lum maqsadga qaratilgan, ijodiy xususiyatga ega bo'lishi kerak. Hamma va
ayrim bolalarning qiziqishlarini e’tiborga olgan holda o'yinga rahbarlik qilish,
o'yinchoqlarni va boshqa kerakli materiallardan maqsadga muvofiq foydalanish,
bolalarning o'yinda xayrixoh va xursand bo'lishlarini ta’minlash lozim. Pedagog
bolalar o'yiniga rahbarlik qilar ekan, bola shaxsi- ning hamma tomonlariga: ongiga,
his-tuyg'ulariga, irodasiga, xulqiga ta'sir etishi va bundan bolalarni aqliy, axloqiy,
estetik va jismoniy tomondan tarbiyalashda foydalanishi lozim. O'yinda bola
kishilarning axloq-odob normalarini, mehnatga munosabatlarini bilib oladi.
Tarbiyachi bolalar o'yiniga rahbarlik qilayotib, ularni jamoa orqali ham tarbiyalab
boradi. O'yin jarayonida bolalar o'z xohishlarini jamoa xohishi bilan kelishib
olishga, o'yinda o'rnatilgan qoidalarga rioya qilishga o'rganadilar.Ammo o'yinga
to'g'ri rahbarlik qilinmasa, u noxush oqibatlarga ham olib kelishi mumkin.
Tarbiyachi bolalarni jismoniy tomondan tarbiyalashda o'yindan keng foydalanadi.
Juda ko'pchilik o'yinlar bolalardan faol harakat qilishni talab etadi, bu esa o'z
navbatida organizmda modda almashinishini yaxshilaydi, qon aylanishini
tezlashtiradi. Bundan tashqari faol harakat qilish bola gavdasining to'g'ri o'sishini,
harakatlari chiroyli bo'lishini ham ta’minlaydi. O'yin orqali tarbiyachi bolalarda
quvnoq kayfiyat yaratadi, ijobiy ruhiyat hosil qiladi, bu esa bolaning asab-ruhiy,
jismoniy tarbiyasini yaxshilaydi. O'yin bolalarga estetik tarbiya berish vositasi
5
sifatida ham keng qo'llaniladi. Bolalar tevarak-atrofdagi hayotni, voqelikni
obrazlar, rollar orqali ham aks ettiradilar. O'yinda bolalarning avval olgan
taassurotlari orqali obraz yaratishlari - xayol juda ham katta ahamiyatga ega.
Bolalar juda ko'p o'yinlarda avval o'rgangan ashula, she’r, raqs, topishmoqlardan
keng foydalanadilar. Bundan tarbiyachi bolalarda estetik did, zavqni tarbiyalashda
foydalanadi. O'yin vaqtini tanlay bilish ham muhim ahamiyatga ega. Nonushta
bilan mashg'ulot o'rtasida bolalar o'yiniga 8-10 daqiqa vaqt beriladi. Bunda bolalar
ko'pincha avval boshlagan o'yinlarini davom ettiradilar. Sayrda bolalarning
o'ynashlari uchun 1 soat - 1 soat 20 minut vaqt ajratiladi. Kunduzgi uyqu va kechki
nonushtadan keyin ham bolalar o'yiniga vaqt beriladi. Bunda bolalar ko'proq
syujetli-rolli o'yinlarni, qurilish materiallari, qo'g'irchoqlar bilan, stol usti
o'yinchoqlari o'ynashlari mumkin. Shu bilan birga ermak o'yinlardan ham
foydalaniladi. Ammo o'yin bilan ta'lim o'rtasidagi bog'liqlikbola ulg'aygan sari
o'zgarib boradi. Kichik guruhda o'yin ta'lim berishning .isosiy shakli hisoblansa,
katta guruhga borganda esa mashg'ulotlarda ta’limning roli ortadi. Tayyorlov
guruhiga borganda bolalarning o'zlarida maktabdagi o'qishga ishtiyoq uyg'onib
qoladi. Ammo bolalar uchun o'yinning qadri yo'qolmaydi, balki mazmuni
o'zgaradi. Endi bolalarni ko'proq fikriy faollikni talab etuvchi o'yinlar, port
tarzidagi o'yinlar qiziqtira boshlaydi.-Shunday qilib, pedagogika fani o'yinga bola
shaxsini har tomonlama shakllantirish vositasi va ular hayotini tashkil etish shakli,
bolalar jamoasini shakllantirish vositasi deb qaraydi. Bolalar ham xuddi katta
odamlar singari doim ma’lum faoliyat bilan mashg‘ul bo‘ladilar. Katta odamlar
boshqa odamlar uchun kerak bo‘ladigan ijtimoiy foydali narsalar ishlab chiqarish
faoliyati bilan band bo‘lsalar, bolalar faoliyatining asosiy maqsadi bilib olish,
o‘rganishda asoslanadi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning faoliyatlari – o‘yin,
rasm chizish, plastilin yoki loydan biron narsa yasash, applikatsiya, qurish-yasash
va shu kabilardan iborat bo‘lishi mumkin. Bolalar odatda kishilarning -topshiriq
va takliflari bilan ma’lum faoliyatga kirishadilar.-Ayrim hollardagina bolalarning
o‘zlari mustaqil ravishda u yoki bu faoliyatni bajaradilar. Har ikki holatda ham
bolalar faoliyati ma’lum natijaga ega bo‘ladi. Faoliyat mahsuloti bolalar
6
faoliyatining natijasiga qarab o‘rganiladi. Ko‘pincha bolalar faoliyatining mahsuli
ular chizgan rasmlarga, loy yoki plastilindan yasalgan narsalarga qarab o‘rganiladi.
Bolalar psixologiyasiga ko’ra ularni maktabgacha ta’lim muassasasiga berish va
mavjud qobiliyatiga qarab kelajakdagi sohasini shakllantirish muhim ahamiyat
kasb etadi. Bugun ayni shu sohada interfaol texnologiya va metodlar ta’lim
tizimiga joriy etilmoqda. Interfaol o’rganish, shubha yo’qki, pedagogikaning
qiziqarli, ijodiy, istiqbolli yo’nalishidir. Bu ularning psixologik imkoniyatlarini
hisobga olgan holda maktabgacha yoshdagi bolalarning barcha imkoniyatlarini
ro’yobga chiqarishga yordam beradi. Interaktiv texnologiyalardan foydalanish
butun dunyo bo’ylab dunyodagi bolalar haqidagi bilim va taqdimotni boyitishga
imkon beradi, tengdoshlar va kattalar bilan munosabatlar haqida bolalarni ijtimoiy
munosabatlar tizimida faol munosabatda bo’lishga undaydi. Pedagogika sohasida
bir nechta o’quv modellari farq qiladi: 1) Passiv – bola mashg’ulotning “ob’ekt”
sifatida ishlaydi (tinglash va tomosha qilish) 2) faol – bola mashg’ulotning
“mavzusi” sifatida ishlaydi (mustaqil ish, ijodiy vazifalar) 3) Interfaol – bola va
o’qituvchining o’zaro ishlashi. Shuningdek, aytib joizki, bunday o’quv va
ta’limning asosiy vazifalari: •Bolalar tashabbusi hamda o’zaro mustaqilligi
rivojlanishi;
•Ma’lumotni o’rganish va mustaqil ravishda ishlab chiqarish qobiliyatini
shakllantirish;
•Bolalar bilan integratsiyalashish;
•Bolalar va kattalar o’rtasidagi muloqotlar;
•Bolaning jamiyatga faol jalb qilish. Maktabgacha yoshdagi bolalar bilan ishlash
uchun interfaol 78 ata 78 z 78 ic texnologiyalarni joriy etish asta-sekin amalga
oshiriladigan jarayon, bu, albatta, maktabgacha yoshdagi bolalarning yosh
xususiyatlarini hisobga olgan holda amalga oshiriladi.
Bugun yurtimizdagi maktabgacha ta’lim muassasalarida bir necha interfaol
texnologik mashg’ulotlardan foydalaniladi. Misol uchun: “Kichik guruhlarda
ishlash(Troika) “ ushbu ish texnologiyasining qo’llanilishi barcha bolalar asosida
ishlash imkonini beradi. Bolalar o’z mustaqil ishlarini, nafaqat o’zining balki
7
o’rtog’ining ishini baholashni, o’zaro aloqa qilish, bir-birlariga yordam berishni
o’rganadilar. “Zanjir” Ushbu texnologiyaning asosi bitta vazifaga har bir
ishtirokchining izchil yechimi qidirishi hisoblanadi. Umumiy maqsadning
mavjudligi, va o’zaro bir-birlariga yordam ko’rsatish muhitini bir-birlari bilan
qamrab olishga, vazifani hal qilish imkoniyatlarini taqdim etadi, bolalarda jamoada
ishlash imkoniyatini shakllantiradi. “Bilim daraxti”- bu bolalarda kommunikativ
ko’nikmalarni rivojlantiradi, muzokaralar olib boorish va vazifalarni hal qilishda
mas’uliyat his qilish qobiliyatini shakllantiradi. Interfaol mashg’ulotlar faol o’quv
usulining navlaridan biridir. Interfaol o’quv o’zaro ta’siri nafaqat tarbiyachi va
maktabgacha yoshdgi bolajonlar o’rtasida amalga oshiriladi, bu holda barcha
ko’plab tinglovchilar birgalikda ishlaydi (yoki guruhlarda ishlaydilar). Interfaol
o’rganish usullari har doim o’zaro ta’sir, hamkorlik, qidirish, muloqot, odamlar
yoki inson va axborot muhiti o’rtasidagi o’yindir. Darslarda faol va interfaol
o’rganish usullaridan foydalangan holda o’qituvchi talabalar tomonidan o’qilgan
materiallar miqdorini 90 foizgacha oshiradi. Maktabgacha ta’lim muassasasidagi
interfaol texnologiyalar va o’quv usullariga asosan qo’llaniladi. Maktabgacha
tarbiyachi uchun o’yin – bu asosiy faoliyat va u orqali bolaning yoshida zarur
bo’lgan hamma narsani o’rgatishingiz mumkin. Shu o’rinda dunyoning rivojlangan
mamlakatlarui tajribasiga ham nazar tashlaymiz. Masalan:
1. Regjio Emiliya usuli. O’z-o’zini boshqarish- bu usulning o’ziga xos xususiyati.
Uning falsafasi shundan iboratki, bolaning shaxsiyati, ular o’sib ulg’aygan
paytlarida yoshligida paydo bo’ladi va ularda o’zlarini va g’oyalarini ifoda
etishning ko’plab usullari mavjud. O’zlarini ifoda etishning bu usullari
haykaltaroshlikdan tortib rasmgacha bo’lishi mumkin. Bolalarning o’zlarini
namoyon etishlariga imkon berish ushbu uslubning asosiy tarkibiy qismi
bo’lganligi sababli, ushbu maktabgacha ta’lim muassasalarida tarbiyalanuvchilarga
o’z bilimlari doirasi bo’yicha so’z beriladi. Ularga ko’chib o’tishga, kuzatishga,
narsalarga teginishga va sinfdagi boshqa bolalar bilan munosabatlarini o’rganishga
ruxsat beriladi.
8
2. Waldorf usuli. Waldorf uslubining diqqat markazlari qat’iy akademiklar emas.
Buning o’rniga, u o’z hayotining mazmunini topa oladigan har tomonlama
rivojlangan bolalarni rivojlantirishga intiladi. Ushbu intizom bolalarni mustaqil
fikrlovchi bo’lishlarini istaydi. Shunday qilib, ushbu uslub o’zlarining o’quv
dasturlariga san’at, musiqa, hissiy, jismoniy va akademik ta’lim kabi ko’plab
fanlarni o’z ichiga oladi. O’qish keyinchalik kiritiladi va Waldorf maktablari
bolalar 79ata bo’lguncha kitoblardan foydalanmaydi va o’rta maktabgacha
kompyuterlarni joriy qilmaydi.
3. Play-Way usuli. Bolalar o’yin-kulgini yaxshi ko’radilar va ushbu maktabgacha
tarbiya o’yin uslubini ta’lim usuli sifatida ishlatadi. Ular o’ynashdan tuzilgan
faoliyatni o’rganishadi. Shunday qilib, uni boshqa usullar bilan, shuningdek
sinfxonalarda birlashtirish mumkin. Asosiy e’tibor o’yin-kulgi va o’ynashga
qaratilganligi sababli, bolalar ko’pincha maktabgacha tarbiya uslubidan
zavqlanishadi.
4. Bank ko’cha usuli. Ushbu uslubning maqsadi bolalarni umrbod o’rganishga
undaydi. Bolalarga shunchaki faktlarni yodlatishning o’rniga, boshqotirmalar,
ekskursiyalar va bloklar kabi o’rganishning boshqa usullari beriladi. Bu sinfda
raqobatbardosh emas, bolalarni o’z
tezligida va tengdoshlari bilan o’zaro
munosabatlar orqali o’rganishga undaydi. O’yin o’rganish uchun foydalanadigan
asosiy elementlardan biridir.
5. Tilga sho’ng’ish. Ba’zi odamlar yoshligingizda tillarni o’rganish osonroq deb
o’ylashadi. Ikkinchi tilni bilish, bolani karerada o’sishiga olib kelishi yoki
oilangizning madaniy kelib chiqishi va aloqalarini saqlab qolishi mumkin. Ushbu
maqsadga yordam berish uchun immigratsion maktabgacha ta’lim muassasalari
mavjud. Ular bolalarni uyda gaplashmaydigan tillar bilan tanishtirishga yordam
berishi yoki ota-onalarning ularga boshqa tilni o’rgatish harakatlarini kuchaytirishi
mumkin. Siz qisman yoki to’liq suvga cho’mishni tanlashingiz mumkin. Qisman,
maktabgacha yoshdagi vaqtning yarmiga yaqini tilni o’rganishga sarflanadi. Ba’zi
maktabgacha ta’lim muassasalari bolalarga STEM (Fan, texnologiya, muhandislik
va matematika) ko’nikmalarini rivojlantirishga yordam berishga ahamiyat
9
berishadi . STEM-ga asoslangan dasturlar talabalardan faqat faktlarni yodlashni
talab qilish o’rniga, mustaqil fikrlaydiganlarni yaratishga intiladi. Talaba
muammolarni hal qilish, savollar berish, tajribalar o’tkazish va kuzatuvlar
o’tkazish haqida bilib oladi. Shubhasiz, bu boshlang’ich va o’rta maktablarda
bajarilgan STEM ishi kabi deyarli jalb qilinmasa ham, nazariya shundan iboratki,
bu bolalarga yaxshi boshlanishni ta’minlaydi. Ammo masalaning ikkinchi tomoni
ham mavjud. Bu esa ko’pgina ota-onalar maktabgacha ta’limning afzalliklarini
tushunmaydilar. O’qituvchilar maktabgacha ta’lim dasturining ahamiyatini
namoyish etishlari va sinfda ishlayotgan barcha narsalar o’z farzandini bolalar
bog’chasiga va undan tashqariga qanday tayyorlayotganligini tushuntirishlari
muhimdir. Maktabgacha tarbiya – bu nafaqat hayotda muloqot qilish uchun ajoyib
imkoniyat bo’lgani uchun, balki butun hayoti davomida har tomonlama barkamol
o’quvchi va shaxs bo’lish uchun poydevor yaratganligi uchun bola hayotidagi
muhim vaqt. Maktabgacha ta’lim strategiyalari uch va to’rt yoshli bolalarning
tajriba darajasida til, fan va matematika fanlarini kiritishi kerak. Qaysi turdagi yoki
uslubdagi maktabgacha ta’lim muassasasini tanlasangiz ham, bolangiz bu bilan
o’zlarini qulay his qilishi kerak chunki ular tarbiyachilari bilan birga ular ko’p vaqt
sarflashadi. Siz ularni maktabgacha ta’lim muassasalarida bosim yoki cheklovlarni
his qilishni xohlamaysiz – bu ularning maktabni umuman yoqtirmasligiga
ishontirishi mumkin, bu esa ularning akademik faoliyatining qolgan qismida
muammo tug’dirishi mumkin. O’qishga ijobiy munosabatda bo’lish, chunki ular
buni qiziqarli deb bilishadi, ularning umumiy baxtini va uzoq muddatli
muvaffaqiyatlarini ochish uchun kalit bo’ladi. Qaysi usulni tanlashingizdan qat’iy
nazar, ular biron bir narsani o’rganishadi va har bir dars ularning rivojlanishi uchun
juda muhimdir.
1.2. Maktabgacha ta’lim tashkiloti bolalarga ta’lim tarbiya berishda qo’llaniladigan
o`yinlarning bola tarbiyasidagi o`rni
10
Bugungi kunda ta’lim tizimida, jumladan, maktabgacha ta’lim tizimida ham yan
gi pedagogik texnologiyalar, interfaol usullardan keng foydalanilmoqda. Bu
texnologiyalarning mazmun-mohiyatini, asosiy tamoyillarini, qonuniyatlarini,
ulardan samarali foydalanish yo'llarini amaliyotchi-tarbiyachi va o'qituvchilarga
yetkazib berish pedagogika fani oldida turgan dolzarb muammolardan biridir.
Ta’lim texnologiyasi tushunchasi ta'lim maqsadiga erishish quroli, ya'ni oldindan
loyihalashtirilgan ta'lim jarayonini yaxlit tizim asosida bosqichma-bosqich
amaliyotga joriy etish va shu maqsadga erishishning metod, usul va vositalari
tizimini, ta'lim jarayonini boshqarishni ifodalaydi. Pedagogik texnologiyaning
markaziy muammosi bola shaxsini rivojlantirish orqali ta'lim maqsadiga erishishni
ta’minlashdan iborat. Pedagogik texnologiyaning tamoyillari quyidagilardir:
kafolatlangan yakuniy natija, ta'limning sama- radorligi, qaytuvchan aloqaning
mavjudligi, ta'lim maqsadining aniq shakllanganligi. -
O'yin texnologiyasi ham o'yin metodidan o'zining aniq maqsadi, amalga oshirish
kerak bo'lgan jarayonlarning mantiqiy ketma-ketligi va o'zaro bog'liqligi, oldindan
belgilangan nati- jalarga erishish kafolati bilan farq qiladi.
L.S. Vigodskiy o'yinni bolaning ichki ijtimoiy dunyosi, ijtimoiy buyurtmalarni
o'zlashtirish vositasi sifatida ta’riflaydi.
Har qanday o'yin muayyan vazifalarni bajaradi:
maftunkorlik;
kommunikativlik;
o'z imkoniyatlarini amalga oshirish;
tashxis;
o'yin ishtirokchilari o'rtasidagi muloqot;
ijtimoiylashuvlik.
S.A. Shmakovning ta'kidlashicha, o'yinlar quyidagi to'rt asosiy xususiyatga ega:
erkin rivojlantiruvchi faoliyat, ya’ni bola o'yinni o'zi tanlay- di, unda faol ishtirok
etadi. Bunda birinchi navbatda, yakuniy natija emas, balki o'yin jarayoni muhim
ahamiyatga ega;
11
*ijodiy xarakter, ya'ni o'yin jarayonida bolalar uchun ijod qilishga katta
imkoniyatlar mavjud;
*emotsional ta’sir - bola o'yinda markaziy o'rin egallash- ni xohlaydi, g'olib
bo'lishga intiladi, bu bolaning faolligini oshirishga yordam beradi;
*asosiy va qo'shimcha qoidalar o'yin mazmuni, uning mantiqiy ketma-ketligini
belgilaydi.
O'yin strukturasiga maqsad, rejalashtirish, maqsadga erishish, natijalarni tahlil
qilish kabi komponentlar kiradi.- O'yinning eng asosiy xususiyati uning
ijodiyligidadir. U o'zaro kurash, musobaqalashish, raqobat shaklida namoyon
bo'ladi. O'yin faoliyat sifatida maqsadni belgilab olish, rejalashtirish va amalga
oshirish, natijalarni tahlil qilishni qamrab oladi va bunda shaxs subyekt sifatida o'z
imkoniyatlarini to'la amalga oshiradi. O'yinli faoliyatni motivatsiyalash o'yin
xarakterining musobaqalashish shartlari, shaxsning o'zini namoyon qila olishi, o'z
imkoniyatlarini amalga oshirish ehtiyojlarini qondirishdan kelib chiqadi. Jarayon
sifatida o'yin tuzilmasi (G.K. Selevko ta’biricha) quyidagilarni qamrab oladi:
o'ynash uchun olingan rollar;
bu rollarni ijro etish vositasi bo'lgan o'yin harakatlari;
haqiqiy narsalarni shartlilarga almashtirish;
o'yinda ishtirok etuvchilarning real o'zaro munosabatlari;
o'yinda shartli ravishda yaratilgan sujet (mazmun).
Har qanday texnologiyada, jumladan, o'yin texnologiyalari- da ham, o'quv
maqsadi aniq belgilanishi zarur. Bu texnologi yaning asosiy negizidir. Maqsad
to'g'ri qo'yilishi uchun tarbiyachi bolaga nimani o'rgatmoqchi bo'lganligini bilishi
kerak. Bitta mashg'ulotda bitta maqsad qo'yilishi maqsadga muvofiq. Masalan,
bolalarni 3 raqami bilan tanishtirish yoki yil fasllari haqida tushuncha berish va
h.k. O'yin texnologiyalari (ayniqsa, bog'cha bolalari uchun) rivojlantiruvchi
maqsadlarni (bolaning idrok, xotira, diqqat, tafak- kurini rivojlantirish) amalga
oshirishi ham mumkin. Bunda o'yin jarayonida yakuniy natija muhimroq bo'ladi.
Maktabgacha ta'lim tizimida pedagogik o'yinlarning shakllari va amalga oshirish
metodlari. Pedagogik ijrochilik o'yinlarini bola uch yoshdan boshlab o'zlashtira
12
boshlaydi. Shu yoshga kelib bola odamlar o'rtasidagi munosabatlar bilan tanisha
boshlaydi, hodisalarning ichki va tashqi- tomonlarini ajrata boshlaydi, o'zida ichki
kechinmalarni seza boshlaydi. Ularga munosabat bildiradi. Maktabgacha yoshda
bolalar o'yin faoliyatini o'zlashtira borib ijtimoiy qadrli va ijtimoiy baholanuvchi
faoliyatga tayyor- lana boshlaydilar. Maktabgacha ta'lim tizimida qo'llaniladigan
pedagogik o'yinlarning quyidagi turlari mavjud:
Bolalar kayfiyatini ko'taruvchi;
Hamkorlikka chorlovchi;
Bolalarni o'zligini namoyon etishga chorlovchi;
Bolalarda o'ziga ishonch hissini shakllantiruvchi, jismoniy va intellektual
muammolarni yo'qotishga qaratilgan;
Maktabgacha bolalar xatti-harakatidagi cheklanishlarni tavsiflovchi
(diagnostika);
Bolalar shaxsi strukturasiga ijobiy korreksiyalar beruvchi;
Millatlararo bag'rikenglikni shakllantiruvchi;
Bolalarda ijtimoiy, jamoaviy munosabatlarni shakllantiruvchi o'yinlar;
Pedagogik o'yinlarni quyidagicha tasniflash mumkin.
Faoliyat turlariga qarab: ijtimoiy intellektual, mehnat, ijtimoiy va psixologik
o'yinlar;
Pedagogik jarayonlarning xarakteriga qarab: ta’lim-tarbi- yaviy,
rivojlantiruvchi, ijodiy, psixotexnik o'yinlar;
O'yinlar metodlariga qarab: predmetli, sujetli, badiiy rolli, hodisalarni
tasavvur etuvchi va dramalashtiruvchi o'yinlar;
Predmetlar asosidagi o'yinlar: matematik, biologik, ekologik, musiqali, texnikaviy,
jismoniy tarbiyalovchi,iqtisodiytejamkor- lik va ishbilarmonlik, tadbirkorlikni
rivojlantiruvchi o'yinlar. O'yin vositalari bo'yicha: o'yin vositalari (koptok, pirami-
da, kub va boshq.) bilan amalga oshiriladigan o'yinlar va o'yin vositalarisiz amalga
oshiriladigan o'yinlar xontaxta ustida, xonada va dalada o'ynaladigan o'yinlar,
kompyuter va televizor o'yinlari kabi texnik vositalar.
13
Ijodiyo`yinturlasi
Ijodiy o'yinlarda bolalarning tevarak-atrofdan olgan taasurotlari aks ettiriladi.
Ijodiy o'yin bolalarning mustaqil o'yini bo'lib, o'yinning mazmunini ular o'zlari
o'ylab topadilar. Bu o'yinda bolalarning erkinligi, mustaqilligi, tashkilotchilik va
ijodkorlik qobiliyatlari to'laligicha namoyon bo'ladi. Ammo o'yinda hayotiy
taassurotlar aynan aks ettirilmaydi, balki bolalar ongida qayta ishlab chiqiladi. Bu
bolalarning o'yin g'oyasini yaratishlarida, uning mazmunini tuzib, tasvirlovchi
vositalarni tanlashlarida va shunga o'xshashlarda namoyon bo'ladi. Syujetli-rolli
o'yin maktabgacha yoshdagi bolalarning asosiy o'yin turlaridir.-Syujetli-rolli o'yin
o'z xususiyatiga ko'ra aks ettiruvchi faoliyatdir. Tevarak-atrofdagi kattalar va
tengdoshlarining hayoti va faoliyati bu o'yin mazmuniga manba bo'lib xizmat
qiladi. Bolalarning tevarak-atrofdagi hayotdan, tengdoshlari, kattalar faoliyatidan
olgan taassurotlari ijodiy o'yinda qayta ishlanadi, to'ldiriladi, sifat jihatidan
o'zgartiriladi. Bolalarning bunday o'yinlari tevarak-atrofdagi borliqni bilishning
amaliy shaklidir. Bolalar o'yinining o'ziga xos tomoni unda tasvirlovchi
vaziyatlarning mavjudligidir. Tasvirlovchi vaziyat bolalarga o'yin jarayonida
yuklangan rol va o'yin syujetidan tashkil topadi va har xil buyumlardan
foydalanishni ham o'z ichiga oladi. O'yinning syujeti - bir-biriga hayotiy aloqador
bo'lgan qator voqea- hodisalar yig'indisidir. Rol syujetli-rolli o'yinning asosiy
zanjiri hisoblanadi. O'yin bolada qanoatlanish, xursandchilik hissini paydo qiladi,
shuning uchun bolani qiziqtirib, unda yaxshi kayfiyat uyg'otadi, bola
organizmidagi hayotiy faoliyatni yaxshilaydi. Bola o'ynayotganda har xil
harakatlar qiladi: yuguradi, sakraydi, tor joydan, ingichka taxta ustidan o'tadi,
engashadi, yuqoriga tirmashib chiqadi va hokazo. Bu harakatlarning hammasini
bola bemalol, o'z xohishi bilan bajaradi, natijada bolaning muskullari pishiydi, u
harakatni yengilroq, chaqqonroq bajaradigan bo'lib qoladi. Bolaning aqliy
tomondan rivojlanishi uchun ham o'yin katta ahamiyatga ega. O'yin natijasida
bolaning bilimi kengayib boradi. Rolli o'yinlar bola kuzatuvchanligini,
qiziquvchanligini, bilish doirasini rivojlantiradi, boyitadi. O'yinda bola o'z oldiga
maqsad qo'yadi, bu boladan aql, idrok ishlatishni talab qiladi, topag'onlikka
14
o'rgatadi. O'yin jarayonida juda ko'p gaplashishga, tortishishga, bahslashishga
to'g'ri keladi. Bolalar o'zi yasayotgan narsalarini yaxshiroq yasash, qurish uchun
juda ko'p o'ylab, fikrlashishlariga to'g'ri keladi. Bular hammasi bola tafakkuri va
xayolining
rivojlanishida
muhim
ahamiyatga
egadir.
Bola o'z o'yinida borliqni aks ettirib, olgan rolining mazmuni bilan bog'liq bo'lgan
u yoki bu hissiyotni boshdan kechiradi. Masalan, Dilnoza ona-bola o'yinida ona
rolini o'ynayotib, bolalarini ovqatlantiradi, kiyintiradi, ular bilan yaxshi
munosabatda bo'lib erkalaydi, ular bilan gaplashadi, kitoblar o'qib beradi. Bu o'yin
bolada muloyimlilik, g'amxo'rlik, e’tiborlilik kabi yaxshi hislarni uyg'otadi.
Rolli-syujetli o'yinlarning o'ziga xos xususiyati. Rolli o'yinlarning boshqa
o'yinlarga nisbatan o'ziga xos xususiyatga cgaligi ularda syujet, rol va xayol
qilingan vaziyatning mavjud bo'lishidir. Bolalar biror narsa yoki voqea to'g'risida
yetarlicha lasavvurga ega bo'lgandagina syujet, fikr, yuzaga keladi. Masalan,
bolalar "paroxod" o'yinini o'ynamoqchi bo'lishdi. Bunga o'yinning qanday borishi
to'g'risida syujet kerak. Syujet bolalarning bilimiga bog'liq bo'ladi. Bolalarda avval
g'oya paydo bo'ladi, keyin mazmun rivojlanadi. Ba'zan bolalar o'yinning qanday
borishini oldindan belgilab oladilar. Masalan, Afrikaga "bormoqchi” bo'lsalar,
sayohat vaqtida qilinadigan ishlarni oldindan belgilab oladilar. Bundan
ko'rinib turibdiki, rolli o'yin jamoatchilik xususiyatiga ega, chunki bolalar bir-
birlari bilan o'zaro munosabatda bo'ladilar. Rolli o'yinda har bir bola o'ziga olgan
rolni bajaradi masalan, ona, haydovchi, tarbiyachi, enaga, san'atkor va hokazo.
Rolli o'yinlarda didaktik, qoidali - harakatli o'yinlardagi singari qat'iy o'rnatilgan
qoida bo'lmaydi. Bunda ko'pincha bolalar o'z xayol qilgan narsalari bo'yicha
harakat qiladilar. Masalan, "raketa tushib oyga uchadilar”, "paroxodda suzadilar",
"kasalni davolaydilar”. Ammo bolalarning xayollari bilan o'ynashlari ularni real
voqealikdan uzoqlashtirib yubormaydimi degan savol tug'iladi, yo'q, bolalar o'zlari
buning o'yinligini yaxshi biladilar. Shu bilan birga bolalarningkechinmalari,
hayajonlari, qilgan harakatlari hammasi rostakam, sidqidildan bo'ladi. Masalan,
"doktor” rolidaga bola kasal to'g'risida qayg'uradi. O'yin mavzui bolalar olgan
taassurotning kuchli, bolalarning qiziqishlari bilan belgilanadi. O'yinda bolalar aks
15
ettiradigan ijtimoiy-siyosiy voqealar bolalarning bilim doirasi va hayotiy
tajribasining kengayib borishiga bog'liq bo'ladi. Rolli o'yinlarining mazmuni va
mavzusi o'zgarishi bilan bir qatorda uning tuzilishi va o'yin shartlari o'zgaradi,
bolalarning mustaqilligi va tashabbuskorligi ham o'sib boradi. Avvalgi bolalar o'z-
o'zicha alohida-alohida o'ynaydilar. Sekin-asta rolli o'yinlarning paydo bo'lishi,
o'yinda kishilar o'rtasidagi munosabatni aks ettirish birgalikda bajariladigan o'yinni
keltirib chiqaradi. Avvaliga katta bo'lmagan guruhchalar 2-3 kishidan iborat bo'lib
o'ynashadi, katta va tayyorlov guruhlariga kelib kattaroq jamoaga birlashadilar.
O'yinda har xil rollar orqali o'zaro munosabatda bo'lish bolalarda o'rtoqlik
munosabatlarini shakllantirishga yordam beradi.- O'yinning tuzilishi va mazmuni
o'zgarishi bilan o'yinchoqning roli va bolalarning unga nisbatan talabi ham o'zgarib
boradi va h.k. Bog'cha yoshidagi bolalarda ijodiy o'yinning rivojlanib borishi. Uch
yoshdagi bolalarning o'yinlari yangi tus oladi: bola qo'g'irchoqni va o'zini
kishilarning nomi bilan atay boshlaydi: masalan, bola mashina yasab uni boshqara
boshlaydi. Kattalar undan sen kimsan, deb so'rasa, "Haydovchiman” deb javob
beradi. Yoki qizcha qo'g'irchog'iga ovqat pishirayapti. "Sen kimsan?”- degan
savolga "Men oshpazman” deb javob beradi. Bolalar o'z o'yinlarida sekin-asta
murakkab bo'lmagan syujetli o'yinlarni o'ynay boshlaydilar. Bunda asosan
kundalik turmushda takrorlanib turadigan voqealar aks etadi. Bolaga ovqat
berishadi, uxlashga yotqizishadi, mashinada tortishadi.Yana ovqat berishadi va
uxlatishadi. Yoki qo'g'irchoq kasal bo‘Iib qolsa, darrov uning qo'li, oyog'i
bog'lanadi, yolg'ondakam dori beriladi.Uchinchi yoshning oxiriga kelib bola rol
tanlay boshlaydi. "Men oyisiman”, "Men - vrachman” deb bular birdaniga enaga,
tarbiyachi,
doktor
bo'lib
qolishi
mumkin.
Bola to'rt yoshga o'tganda syujetli-rolli o'yinlar ancha rivojlana boshlaydi. O'yinlar
mavzui har xil bo'lib, boyib boradi. Bu yoshdagi bolalar o'z o'yinlarida oila,
MTMni, avtobusda, tramvayda kelayotgan kishini aks ettiradilar. Tevarak-atrofni
kuzatish natijasida tasavvurlari kengayadi, hu ularning o'yin mazmuniga ta'sir
etadi: bayramlar, magazin, transportning har xil turlarini aks ettira boshlaydilar.
Ammo bu yoshda ular hayotdagi voqealar o'rtasidagi bog'liqliklarni liali tushunib
16
yetolmaydilar.
Bola besh yoshga qadam qo'yganda undagi kuzatuvchanlik tafakkuri
rivojlanganligi, bilim doirasi kengayganligi sababli o'yin mazmuni ham
murakkablashib boradi. Xayolning rivojlanib borishi orqasida ertak va hikoyalar
mazmuni bo'yicha murakkab bo'lmagan o'yinlarni o'ynashadi. O'yin mazmuni bilan
bir qatorda bolalarda hislar ham livojlanib boradi. Kundalik hayotga nisbatan
bolalarda liissiyot yuqori bo'ladi. O'yin birinchidan, xursandchilik bilan liamohang
kechadi. Ikkinchidan, bolalar kattalarning hislarini o'z o'yinlarida aks ettiradilar.
Katta maktabgacha yoshdagi bolalarda ijodiy o'yin juda liam yaxshi rivojlanadi.
Bu o'yinlarda bolalar o'zlari eshitgan, ko'rgan voqealar, hikoyalar, kitoblar
va boshqa manbalardan olgan bilim, malakalarini, his-hayajonlarini to'la qo'llay
boshlaydilar. Bu yoshdagi bolalar o'yinlarida berilgan ta'lim- larbiyaning natijasi
yaqqol ko'rinib, sezilib turadi. Bolalar kim bilan o'ynashi to'g'risida va o'yinning
qanday borishi to'g'risida o'zaro kelishib oladilar. Uzoq davom etadigan o'yinlar
maktabgacha yoshdagi bolalar o'yinlarining yuqori bosqichi hisoblanadi. Katta
maktabgacha yoshdagi bolalar o'yinlariga to'g'ri rahbarlik qilib borilsa, ularning
mustahkam jamoasi yuzaga kelib, u o'z an’anasiga, o'z qoidasiga ega bo'ladi.
Bolalarda birgalikda ijod qilish qobiliyati rivojlanadi, ular o'rtoqlarining fikri bilan
kelishadigan, fikriga quloq soladigan bo'lib boradi. Bolalar jamoasining
shakllanishi uzoq vaqtni talab etadigan murakkab ish. Bolalar o'rtasida murakkab
munosabatlar yuzaga kela boshlaydi. Har bir bolaning o'ziga xos xususiyati yaqqol
namoyon bo'lib boradi. Bunda bolalar faol tashkilotchi, o'ziga ishonadigan va
aksincha, tortinchoq, indamaslarga bo'linadi. Faol bolalar har doim o'yinni o'z
xohishiga qarab tanlaydi, qiziqarliroq rolni talab etadi. Ular ba’zan o'yinni
buzishadi, o'rtoqlarini xafa qilishadi, ammo tarbiyachining ta'siriga tez berilishadi.
Ularning ijobiy xususiyatlari, sog'lom qiziqishlari bo'ladi, tarbiyachi mana shular
asosida ularning ongi va hissiga ta’sir etadi. O'yin mavzusi o'zgarishi bilan o'yinda
qatnashuvchilarning ham o'zaro munosabatlari o'zgarib boradi. Kichkina
bolalarning har biri o'z holicha o'ynasa, keyinchalik 2-3 kishi bo'lib o'ynay
boshlaydi, o'rta maktabgacha yoshga kelganda o'ynovchilar soni ko'payib, o'rtoqlik
17
munosabatlari tarkib topa boshlaydi, bunday munosabatlar o'yinga mavzu
tanlashda, rollar va o'yinchoqlarni taqsimlashda yuzaga keladi. -O'yinning tuzilishi
va mazmuni rivojlanib borishi bilan o'yinchoqning roli va unga talab ham o'zgarib
boradi. Kichkina bolalar o'yinini ko'pincha o'yinchoq belgilaydi. Bitta o'yinchoq
bir nechta vazifani bajarishi mumkin. O'rta va katta maktabgacha yoshdagi
bolalarda o'yin to'g'risidagi fikr avval tug'iladi. Keyin o'ynay boshlaydi. O'yinchoq
o'yin mazmuniga qarab tanlanadi.
18
II.BOB. Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim tarbiya berish jarayonida
interfaol o’yinlardan foydalanish texnologiyasi
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim tarbiya berishda qo’llaniladigan
interfaol o’yinlardan foydalanish usullari
- Bolalarning o'ynashlari uchun ma’lum vositalar kerak. Rolli o'yinlarda bolalar
har xil vositalardan foydalanadilar, ulardan asosiylari quyidagilar: bolalarning o'z
harakatlari; o'yinchoq va boshqa materiallar; so'z. Bolalarning asosiy tasvirlovchi
vositalari o'zlarining harakatidir. Masalan, bola ikki oyog'ida sakrab quyonchaga
laqlid qiladi. Ikki qo'lini qimirlatib, pishillab parovoz bo'ladi va h.k. Bolalarning
ko'p harakatlari qurish, yasash bilan bog'liq bo'ladi, ular soatlab parovoz, paroxod,
elektrovoz quradilar, ularni o'ziga o'xshatishga urinadilar. Ko'pincha qurish
o'yinning boshlanishi bo'lib xizmat qiladi. Taqlid vositasiga o'yinchoq ham kiradi.
O'yinchoq bola harakatini to'ldiradi, o'ylagan obrazi va fikrini amalga oshirishga
yordam beradi. Kiyimlar va ularning qismlari ham bolaning olgan rolini yaxshiroq
bajarishga va uni yanada aniqroq ijro etishga imkon tug'diradi. Bolalar o'yin
jarayonida ba'zi bir narsalarni xohlagan narsalari nomi bilan atab ham xuddi o'sha
xohlagan narsalarini laraz qilib juda yaxshi o'ynaydilar, masalan, taomni “konfet",
qumni "shakar”, stulni "mashina” deb atashlari mumkin. So'z yordamida bolalar
qanday o'yin o'ynashlarini kelishib oladilar. So'z yordamida bir-biri bilan
muomalada bo'lib, o'z likrlarini izhor etishadi. So'z har xil taassurotlarni ifodalash
imkonini beradi. Bolalar hamma vositalardan ko'pincha bir vaqtda foydalanadilar.
Aks ettiruvchi vosita qanchalik ko'p bo'lsa, o'yin mazmuni shunchalik boyroq
bo'ladi hamda tevarak-atrofdagi voqea- lardan taassurot shunchalik to'laroq aks
ettiriladi. O'yin mazmunining rivojlanib borishi bilan murakkab j,irayon bo'lgan
bolalar jamoasi ham shakllana boshlaydi. O'yin bolalarning mustaqil faoliyati
19
bo'lgani uchun uning syujetini bolalar o'zlari o'ylab topishadi va o'zlari tashkil
etishadi. O'yinda bolalar o'zlarining kichkina jamiyatning a’zosi deb hisoblashadi,
o'zaro kelishib harakat qilishga o'rganishadi. Ijtimoiy tarbiya olayotgan sharoitda
har bir bola o'ynayotgan bolalar jamoasiga kira olishi, u yerda o'z o'rnini topa
olishi va shu jamoada o'rnashib olishi lozim. Tarbiyachi ilk yoshli bolalarda
ularning narsalar bilan o'ynay olishi, diqqatini shunga to'play olish qobiliyatini
tarkib toptiradi. Bu boshqa bolalar bilan yonma-yon tinch o'ynay olish
malakasining shakllanishiga yordam beradi. Bolalar birgalikda o'ynashga
o'tganlarida bir-birlari bilan ma’lum munosabat o'rnatishlari lozim bo'ladi. Xudda
mana shu munosabat jamoatchilikni shakllantiradi. Bunga tarbiyachi bolalarni
kelishib o'ynashga o'rgatish orqali erishadi. Sahnalashtirilgan o'yinlar ijodiy
o'yinlar sarasiga kiradi. Unga ijodiy o'yinning quyidagi asosiy: niyatning
mavjudligi, roli va mavjud harakatlar, xayol qilingan vaziyatning va boshqa
elementlarning uyg'unligi, bolalarning mustaqillik va o'z-o'zini uyushtira olish
jihatari xos. Sahnalashtirilgan o'yin badiiy asar asosida quriladi: o'yin syujeti,
rollar, qahramonlarning xatti- harakatlari, ularning nutqi asar matniga ko'ra
belgilanadi. Sahnalashtirilgan o'yin bolalarning eshitgan asar yoki ertakdan olgan
tasavvurlarini mustaqil ifodalash hamda mashq qilish imkonini beradi. Bu o'yinlar
bolalarda iroda, intizom, o'z harakatlarini boshqalarning harakatiga muvofiq
amalga oshirish kabi sifatlarni tarbiyalashda samarali vosita hisoblanadi.
Sahnalashtirish bolalarni qayta so'zlashga o'rgatish usullaridan biridir. Ba’zi bir
bolalarda badiiy asardan olingan parchani qayta so'zlab berishga xohish ham,
qiziqish ham bo'lmaydi, ammo unga o'yin usuli kirtilishi bilan bola asardagi rolga
kirib, o'sha asar mazmunini juda yaxshi aytib berishga harakat qiladi. Bunday
o'yinda bola o'zini o'sha asardagi qahramon o'rnida his etib, uning sezgi,
kechinmalari dunyosiga chuqurroq kirib boradi. Badiiy asarlarni qahramonlar tilida
so'zlab berish boladagi xayolni rivojlantirishga yordam beradi va asar qahramonida
mavjud bo'lgan ijodiy sifatlarni egallashga intiladi. Sahnalashtirilgan o'yinda
badiiy asarning g'oyaviy mazmuni bolalar tomonidan chuqurroq anglab olinadi.
Ertak yoki hikoyadagi mazmun bolalarga yaqin, ularning yoshi va qiziqishiga mos,
20
tushunarli bo'lib, bola unga kirishib ketgan taqdirdagina asardagi obraz va
harakatlar to'g'ri aks ettiriladi. Shuning uchun u yoki bu badiiy asar bo'yicha
sahnalashtirilgan o'yin o'tkazishdan oldin tarbiyachi asarning mazmunini aks
ettirishga yordam beradigan tayyorgarlik ishini o'tkazishi kerak. Bu ish oldindan
bir qator mashg'ulot va o'yinlar o'tkazish orqali amalga oshiriladi.
Sahnalashtirilgan o'yinga tayyorlanish uchun ma’lum bir vaqt ajratiladi va har bir
mashg'ulotda aniq masalalar hal etib boriladi. Masalan, tarbiyachi hazil she’r
o'qiyotib jonli nutqqa yaqinlashadi, bolalarga so'zlarni, tovushlarni qanday talaffuz
etish kerakligini tushuntiradi. Qaytarishda esa tarbiyachi bolalardan so'zlarni
aniq, balandroq yoki past, sekinroq yoki tez talaffuz etishni talab etadi. Bu
mashqlarda matnni eslab qolish uchun o'tkaziladigan liar bir mashg'ulotda 5-6
daqiqadan vaqt ajratiladi. Bolalar «Sholg'om», «Bo'g'irsoq», «Tulki, xo'roz va
quyon» kabi ertakni sahnalashtirishni juda sevadilar. Ertak va hikoyalarni bolalar
ko'pincha o'zlarining ijodiy rolli o'yinlarida sahnalashtiradilar, bu o'yinlarda tulki,
sichqon, xo'roz, quyon kabi personajlarni o'yinlarda aks ettiradilar.
Yozuvchilarning badiiy asarlarini ham bolalar sevib sahnalashtiradilar. Bolalar
bilan suhbatlasha turib, tarbiyachi hikoya yoki ertak qahramonlarining o'ziga xos
xususiyatlarini aniqlashga harakat qiladi. Har xil she'r, ertak q.iliramonlarining
o'ziga xos xususiyatlari mana shunday o'rganiladi. Sahnalashtirish ishini quyidagi
bosqichlar bo'yicha o'tkazish mumkin:
Birinchi bosqich.
Adabiyotlarni tanlash. Sahnalashtirish uchun adabiyot tanlaganda quyidagi talabga
rioya qilish kerak:
1.Ertak, hikoya yoki she’rda qatnashuvchilar ko'p bo'lishi kerak.
2.Asarda mazmun yaxshi bo'lib qolmasdan, harakatlarning xili ham ko'p bo'lishi
kerak.
3.Asar ifodali o'qishga mos kelishi shart.
4.Mazmuni qiziqarli bo'lishi kerak.
5.Asar bolalarning yoshiga mos kelishi kerak.
Ikkinchi bosqich.
21
Sahnalashtirish uchun tanlangan hikoya, she’r yoki ertakning mazmunini o'qib beri
sh yoki qo'g'irchoq, soya teatrida ko'rsatish orqali tanishtiriladi.
Uchinchi bosqich
Eslab qolish. Asarni bolalar eslab qolishlari uchun uni qayta o'qib berish, postanov
ka ko'rsatish, rasmlar namoyish etish, didaktik o'yinlardan foydalaniladi.
Beshinchi bosqich
O'yin qiziqarli o'tishi va uzoq davom etishi uchun o'yinga kerakli materiallar, kiyi
mlar tayyorlab berish va shu bilan birga to'g'ri rahbarlik qilish kerak. Bu
ishni
tarbiyachi bajaradi, katta guruhda esa tarbiyachi yordamida u bilan birgalikda
bolalar bajarishadi. Tarbiyachi bir qancha ertakka doir rasmlar ko'rsatadi. 1-
Guruhda shu yoshli bolalarga xos bo'lgan ertaklar, hikoyalar ularga tanish bo'lib
qolgandan keyingina sahnalashtirish boshlanadi. «Sholg'om», «Bo'g'irsoq» kabi
ertaklar sahnalashtiriladi. Tayyorlov guruhida bu ish davom ettiriladi.
Sahnalashtirish uchun ertaklargina olinmasdan, badiiy asarlar, xususan, she'rlar
ham olinadi. Sahnalashtirish o'yinlariga guruhlariga qarab har xil rahbarlik
qilinadi. Masalan, tarbiyachi o'rta guruh uchun asosan harakatni aks ettiruvchi
asarlar tanlaydi, katta guruh bolalari uchun esa asar qahramonlarining ancha
murakkab munosabatlari, ularning kechinmalari, qayg'ulari aks ettirilgan asarlar
tanlanadi. Tarbiyachi bajarilgan ishning hisobini olib boradi. Bolalarga qaysi asar
yoqqanini, ular ko'proq qaysi asarni sahnalashtirishni yoqtirishlarini, qaysi bola
topshirilgan rolni yaxshi ijro eta olganini, rollarni ijro etishda bolalarda qanday
qiyinchiliklar vujudga kelganini yozib boradi. Mana shu asosda bo'lg'usi
sahnalashtiriladigan o'yinlar jonlantiriladi. Qurilish o'yinlari ham ijodiy o'yinlar
sirasiga kiradi. Ularda bolalar atrof-muhitdagi buyumli dunyo haqidagi
taassurotlarini aks ettiradilar, mustaqil tarzda turli narsalar yasaydilar, bunyod
etadilar.Qurish-yasash o'yinlarida bir xil buyumlarning boshqalari bilan
almashinishi yuz beradi. Kichik va o'rta guruh yoshidagi bolalarda qurilish
o'yinlari rolli o'yinlar bilan bog'lanib ketadi.Qurilish o'yinlari samarali faoliyat
hisoblanib, bolalarda bunyod etilgan inshootni mavjud buyum va narsalar,
22
inshootning qurilishiga asos bo'lib xizmat qilgan tasavvur bilan qiyoslash,
taqqoslash ko'nikmalarini shakllantirishga imkon beradi.
U bolalarda
kuzatuvchanlikni rivojlantirishga yordam beradi. Qurilish materiallari turli xildagi
geometrik shakllardan iborat. Bolalar har bir shaklning o'ziga xos xususiyatlarini
yaxshi bilib olishlari lozim, aks holda hech qanday qurilishni amalga oshirib
bo'lmaydi. Bolalar qurgan narsalar amaliy jihatdan yaroqli bo'lishi va ulardan
o'yinda foydalanish uchun konstruktorlik malakasiga ega bo'lish kerak. Bundan
bolalarga qurishning asosiy usullarini o'rgatish zarurligi kelib chiqadi.Qurilish
materiallari bilan o'ynaladigan o'yinlarda bolalarning texnikaga qiziqishi ortadi,
kuzatuvchanligi rivojlanadi, ular geometrik jismlarning eng oddiy xususiyatlari
bilan tanishadilar. Qurilish o'yinlari bolalarning mehnat faoliyatiga yaqin bo'lib,
ularni mehnatga tayyorlaydi. Qurilish materiallari bilan o'ynaladigan o'yinlar
bolalar tafakkurini rivojlantiradi: kuzatilayotgan inshootlarning o'ziga xos
xususiyatlarini ajratib ko'rsatish, tahlil va sintez qilishga, solishtirishga, o'xshash
va farq qiladigan tomonlarini aniqlashga majbur etadi, vazifalarni to'g'ri hal
qilishga o'rgatadi. Qurilish materiallari bilan o'ynaladigan o'yinlar geometrik
jismlarning xususiyatlarini, ular bilan ishlashni, fazoviy nisbatlarni (uzoq-yaqin,
baland-past, o'ng-chap, uzun-qisqa, keng-tor) amalda olib borishga yordam beradi.
Bunday o'yin orqali bolalarni maktabdagi politexnika ta'limiga tayyorlash vazifasi
ham amalga oshiriladi. Bolalar qurish-yasash jarayonida bir jamoaga birlashadilar,
natijada ularning nutqlari rivojlanadi. Qurilish materiallari bilan o'ynash
bolalarning ma’naviy dunyosiga ham ta'sir etadi: bolalar bilan biron inshootni
kuzata turib, davlatimizning xalq farovonligi to'g'risida g'amxo'rlik
ko'rsatayotganligini tushuntiradi. Qurilish materiallari bilan o'ynash bolalarda
mehnatsevarlik, mustaqillik, tashabbuskorlik, ishga javob- garlikni his etgan holda
munosabatda bo'lishi hamda irodaviy sifatlarni tarbiyalaydi. O'yinning qizig'i
shundaki, u bolalarga zo'r zavq-shavq bag'ishlaydi. Bolalarni ba'zi bir qurilish
inshootlari bilan tanishtirish orqali estetik tarbiya vazifalari ham amalga oshiriladi.
Bolalarda estetik hissiyotni tarbiyalash uchun faqat bitgan qurilish inshootini
kuzatish yetarli emas, balki qurilishning borishi, ishning tashkil etilishini kuzatish,
23
bunda bolalarning o'zlarini qatnashtirish muhim ahamiyatga ega. O'yin uchun
sharoit yaratish. Qurilish materiallari bilan o'ynashni rivojlantirish uchun unga
muvofiq shart-sharoit yaratish zarur.
1.Qurilish materiallari butun guruh bolalarining bir vaqtda o'ynashi uchun yetarli
bo'lishi kerak.
2.Guruh xonasida qurilish materiallarini saqlaydilar, uni quradigan va bir necha
kungacha saqlab qolishning iloji bo'lgan joy bo'lishi kerak.
Qurilish materiallari uchun har bir detalga alohida xonachalari bo'lgan g'ildirakli
shkaf bo'lgani yaxshi. Uni bolalar xohlagan tomonlariga surib olib boradilar. Shkaf
ichini tartibli saqlash zarur.
1.Qurilish materiallari saqlanadigan burchakda mayda o'yinchoqlar, o'yinchoqli
odamlar, qushchalar, hayvonlar, transport bo'lishi mumkin.
2.Bolalarning o'zlari o'yinchoq yasashlari uchun har doim kerakli material bo'lishi
zarur.
3.Ona o'lkamizni, uning poytaxti Toshkentni, transportning har xil turlarini
tasvirlovchi albomlar, fotosuratlar bo'lishi kerak.
4.Qurilish materiallaridan barpo etilgan inshootlar namu- nalari tasvirlangan
albom.
5.Qurilish jarayonini, binolarning bezatilishini bolalar bilan kuzatish kerak.
6.Qurilish usullarini o'rgatish lozim.
7.Qurilish materiallaridan ishlangan buyumlarni bir necha kungacha hatto undan
ko'proq muddat saqlash kerak.
Qurish-yasashga o'rgatishning asosiy usullari. Bolalarni qurish-yasashga o'rgatish
uchun tarbiyachi turli xil usullarni qo'llaydi:
1.Tarbiyachi har bir harakatni tushuntirgan holda qurib ko'rsatadi.
2.Tarbiyachi biron narsani o'zi qurib ko'rsatadi va bunga kirgan har bir qismni
tahlil qilib beradi.
3.Tayyor qurilish namuna sifatida ko'rsatiladi.
4.Qurish-yasashning ayrim qismlarini ko'rsatadi (tomini yasashni, qanday yopish
24
kerakligini, biror detalni qaysinisi bilan almashtirish mumkinligini tushuntiradi).
5.Tarbiyachi ataylab chala qurib qo'yilgan qurilishni bolalarga qurib bitkazishni
taklif qiladi.
6.Nima uchun qurish lozimligini, uning mavzusini aytadi.
7.Har kim xohlagan mavzuda qurishni taklif qiladi.
8.Tayyor qurilishni: u qanday qismlardan iborat ekanligini, nimalar, qanday
detallar ishlatilganini tahlil qilib beradi.
Qurish-yasash usullari bolalarga mashg'ulotlarda o'rgatiladi.
1.Qurish o'yinlariga rahbarlik. Bolalarning qurish materiallari bilan o'ynaydigan
o'yinlariga rahbarlik usullari ularning yoshiga bog'liq. Kichik guruhda bolalar
uncha murakkab bo'lmagan qurilishlarni bajaradilar.
2.Ular uchun stol ustiga qo'yib o'ynaladigan mayda qurilish materiallari zarur.
- Bitta stol atrofida birdaniga 6-8 bola ishlashi mumkin. Stol ustini qurilish
materiallari egallab olmasliklari uchun stolning u boshi bilan bu boshiga pastgina
skameyka yoki taburetka qo'yiladi. Bolalar o'zlarining qurilish materiallarini
yashigi bilan qo'yib qo'yadilar. Bu birinchidan, stol ustida bolalarning bemalol
ishlashlari uchun yaxshi, ikkinchidan, bolalarga yashiklardan kerakli qurilish
ma'teriallarini olish qulay, Bog'cha maydonchasida' o'ynash uchun kub, gula,
silindrga o'xshash alohida qurilish materiallaridan foydalanish zarur. Xuddi
shunday materiallar guruh xonasida ham bo'lishi kerak. Yilning ikkinchi yarmida
bu materiallarni mashinalar qurish uchun kvadrat, to'g'ri burchak, har xil o'rtasi
teshik dumaloq shakldagi faner parchalari bilan to'ldirish lozim. Bolalarning
qurilish materiallari bilan o'ynashlari uchun tik turdagi daraxtlar, hayvonlar,
mashinalar, qo'g'irchoqlar ham kerak bo'ladi. Tarbiyachi bu materiallardan nima
qurish mumkinligini bolalarga ko'rsatadi: qo'g'irchoqqa stol, stul, karovat yasash,
ular uchun bog' va bog'ning ichiga skameykalar qo'yish, mashinaga garaj yasash va
hokazo. Bolalarni qurilish materiallari bilan o'ynashga qiziqtirish uchun tarbiyachi
ular bilan birgalikda o'ynaydi va bu materiallardan hamma bolalar
foydalanishlarini kuzatib turadi. Yirik qurilish materiallari bilan guruh xonasidagi
gilam ustida, yozda esa bog'cha hovlisida qurish mumkin. Bahorda va kuzda (yer
25