BOLALAR ADABIYOTI FANIGA KIRISH. OʻZBEK BOLALAR ADABIYOTINING YUZAGA KELISHI (O‘zbek bolalar adabiyoti istilohi va uning paydo bo‘lishi. O‘zbek bolalar adabiyotining fan sifatida shakllanish bosqichlari)
Yuklangan vaqt
2024-05-17
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
18
Faytl hajmi
33,6 KB
Ilmiybaza.uz
BOLALAR ADABIYOTI FANIGA KIRISH. OʻZBEK BOLALAR
ADABIYOTINING YUZAGA KELISHI
Reja:
1. O‘zbek bolalar adabiyoti istilohi va uning paydo bo‘lishi. O‘zbek bolalar
adabiyotining fan sifatida shakllanish bosqichlari.
2. Bolalar adabiyotining umumadabiyotga aloqadorligi. Maktabgacha tarbiya
yoshidagi bolalarga oid kitoblarning xususiyatlari.
3. Kichik yoshdagi o‘quvchilarga mo‘ljallangan asarlarga oid xususiyatlar.
O‘smirlarga oid badiiy asarlarga qo‘yilgan talablar
Ilmiybaza.uz
MAVZUGA DOIR TAYANCH TUSHUNCHALAR: istiloh, qo‘llanma,
xrestomatiya, omil, genezis, so‘qma so‘z, munaqqid, muqallid, nasr, nosir, nashr,
noshir, muharrir, musavvir, matbuot, kitobatchilik, xarakter, tur, janr, dinamizm,
emotsionallik, lirik, komik, matbaa, realistik, badia, fiziologik, biologik, biografik,
dialektizm, sujet, publitsistika, detektiv, fantastik, dilogiya, trilogiya, tetralogiya.
O‘zbek bolalar adabiyotining so‘z san’ati sifatidagi ulug‘vor vazifasi va
tarbiyachilik vositasi istiqlol yillarida alohida e’tiborga tushdi. Respublikamizning
Birinchi Prezidenti I.A.Karimovning “Adabiyotga e’tibor– ma’naviyatga, kelajakka
e’tibor” yo`riqnomasida adabiyot, so‘z san’ati azaldan xalq qalbining ifodachisi
ekanligi ta’kidlab ko‘rsatilar ekan, jumladan shunday deyilgan: “Ayniqsa, biz uchun
g‘oyat muhim ahamiyatga ega bo‘lgan bolalar adabiyotini rivojlantirishga alohida
e’tibor berishimiz, mustaqil fikrlaydigan shaxslarning shakllanishi, har qanday
kitobxonlik, mutolaa madaniyati bolalikdan boshlanishini doimo yodda tutishimiz
lozim”.
Shuningdek, O`zbekiston Respublikasining Prezidenti Sh.M. Mirziyoyevning
2017 yil 9 sentabrda e’lon qilingan “Maktabgacha ta’lim tizimini tubdan
takomillashtirish
chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi
qarorida
alohida
belgilab
berilganidek, bolalikdan kitob o‘qishga qiziqish uyg‘otuvchi o‘quv-metodik,
didaktik materiallar va badiiy adabiyotlarni tayyorlash haqidagi2, 2017 yil 13
sentabrdagi “Kitob mahsulotlarini nashr etish va tarqatish tizimini rivojlantirish,
kitob mutolaasi va kitobxonlik madaniyatini oshirish hamda targ‘ib qilish bo‘yicha
kompleks chora-tadbirlar dasturi to‘g‘risida”gi qarorlari ham bu fanning maqsad
mohiyatini oydinlashtirishga yordam beradi.
Chindan ham bu jiddiy vazifani bajarishda, aniqrog‘i, mustaqil yurtning har
tomonlama yetuk, barkamol avlodini tarbiyalashda asrlar osha xalq an’analari,
milliy qadriyatlari, folklor namunalari, milliy adabiyotimiz va jahon xalqlari
adabiyoti an’analari zaminida voqelikka aylangan o‘zbek bolalar adabiyotining
beqiyos o`rni bor.
Ilmiybaza.uz
Yarim asrdan oshayotirki, pedagogika oliygohlari va kollejlarining boshlang‘ich
ta’lim usuliyoti, maktabgacha ta’lim yo‘nalishlari talabalari ushbu fanni chuqur
o‘rganib kelmoqdalar. Bu davr mobaynida bolalar adabiyoti fani bo‘yicha chop
etilib kelingan darslik va qo‘llanmalar tom ma’noda, yosh avlodni tarbiyalashda
ruhiy va ma’naviy quvvat bo‘lib kelganiga shubha yo‘q. Ammo, XXI asr milliy
bolalar adabiyoti namunalariga qo`yilgan talablarning ortgani bejiz emas. O`zbek
bolalar adabiyotining badiiy jihatdan yuksak namunalariga keng e’tibor qaratish,
yangi asr kichkintoylarining shiddat bilan rivojlanayotgan qiziqishlari, ruhiy,
ma’naviy olami, ularning ijtimoiy hayotga munosabati masalalari aks etgan asarlar
tahlili orqali talabalarda estetik, axloqiy-ma’rifiy, ijtimoiy-siyosiy tarbiyani
shakllantirish muhim ahamiyatga ega.
O`zbek bolalar adabiyoti haqidagi fanning yaratilishi XX asr boshlarida
ma’rifatparvar pedagog va adabiyotshunoslar maqolalarida ko‘zga tashlangan
bo‘lsa, ilk xrestomatiyalar va o‘quv qo‘llanmalarini tuzish harakati asr o‘rtalariga
to‘g‘ri keldi. Pedagogika bilim yurti talabalariga mo‘ljallangan, I.Ahmedov,
A.Suyumovlar tomonidan 1953-yilda birinchi marta tartib berilib, 1967-1978
yillarda qayta takomillashtirilib, nashr etilgan “Bolalar adabiyoti” xrestomatiyasi,
1957-yilda e’lon qilingan “Bolalar adabiyoti” o‘quv materiallari qo‘llanmasi shu
harakatning dastlabki natijasi hisoblanadi. Keyinchalik, 1973-yilda A.Suyumov
tomonidan maxsus o‘rta o‘quv yurtlari uchun nashrga tayyorlangan “Bolalar
adabiyoti” qo‘llanmasi o‘zbek bolalar adabiyoti tarixini yaratish yo‘lidagi dastlabki
qadam bo‘ldi. Bu qo‘llanma keyinchalik M.Jumaboyev tomonidan qayta ishlanib,
1995-yildan e’tiboran majmua va darslik sifatida kasb-hunar kolleji o‘quvchilari
hamda oliy o‘quv yurtlari uchun amalda foydalanib kelinmoqda.
Bu
sohada
P.Shermuhammedov,
J.Tursunov,
O.Safarov,
X.Egamovlar
muallifligidagi “O‘zbek bolalar adabiyoti” darslik xrestomatiyasi (1976),
O‘zbekiston FA Til va adabiyot instituti tomonidan tayyorlab nashr etilgan “O‘zbek
bolalar
adabiyoti
tarixi
ocherklari”
(1978),
“Bolalar
adabiyoti
va
zamonaviylik”(1981), “O‘zbek bolalar adabiyoti va adabiy jarayon” (1989) kabi
monografiyalar ham o‘ziga xos hodisa bo‘ldi. Biroq, o‘zbek bolalar adabiyoti va
Ilmiybaza.uz
bolalar kitobxonligi mundarijasini o‘zida mujassamlashtiruvchi, XX asr o‘zbek
bolalar adabiyoti namunalarining g‘oyaviy, janriy, badiiy-kompozitsion jihatidan
o‘ziga xosligi, ularning kichkintoylar, bolalar va o‘smirlar yosh xususiyatlariga
ko‘ra ifoda olami kabilarni milliy istiqlol tafakkuri nuqtayi nazaridan chinakam
tahlil va tadqiqot asosidagi ilmiy tarix hanuzgacha yaratilgani yo‘q. Zotan, ushbu
qo‘llanma mazkur vazifani qisman ado etish maqsadini ko‘zda tutadi.
Bunda o‘zbek bolalar adabiyotining bir asrlik tarixi, tadrijiy taraqqiyot xususiyatlari,
XX asr bolalar adabiyotidgi fenomen yozuvchi va shoirlarning ijodi
umymlashtirilishga, shuningdek, istiqlol davri bolalar adabiyotining yangi
tamoyillariga munosabat bildirishga e’tibor qaratildi.
Bolalar adabiyoti istilohi haqida tushuncha. Tarixning eng qadimgi
davrlaridanoq inson nafaqat o‘zining tirikchiligi uchun kurasha boshlagan, balki u
o‘z avlodi bardavomligi haqida qayg‘urgan. Insoniyatni o‘rab turgan dunyo va u
haqdagi tasavvuri, yig‘ilgan bilimlari, hayotiy tajribasi, hamda bu boradagi dono
fikrlari, xulosalari bolalarga turli pand-nasihatlar shaklida, tushunarli vositalarda
anglatilgan. Bu jihat barcha xalqlar og‘zaki adabiyotining mushtarak xususiyatlari
hisoblanadi.
Folklor har bir xalqning milliy-adabiy ijodini boshlab berishi ham shundan. Bu
xususiyat bolalar adabiyoti inkishofida ham muhim rol o‘ynaydi. Qachonlardir
Ovrupoda aka-uka Grimmlar, X.K.Andersen, Sh.Perro, J.Rodari kabilarning ertak
to‘plamlari paydo bo‘lgan bo‘lsa, vaqti kelib, o‘zbek bolalar adabiyotining
boshlanmasida ham bu hodisa poydevor bo‘la oldi. Inson ruhiyatida o‘z-o‘zini
anglash davri aynan bolalikda kashf etilishi ham turli xalqlarda turli davrlarda
kechdi. Negaki, bolalik insondagi bebaho ichki olam sifatida, beg‘uborligu
ajoyibotlari bilan kattalarni o‘ziga rom etuvchi davr ekani, kattalik davri esa, xuddi
eng samimiy va bolalarcha beg‘uborlik tark etilgan jarayon sifatida anglay
boshlanishi uchun jamiyat ma’naviy ongida yangilanish zaruratini yuzaga keltirgan.
Hamchunin, Yevropa adiblari XVI-XVII asrdayoq nafaqat bolalikni kashf etdi, balki
uni eng sof mukammallik namunasi va mehr-shafqat timsoli sifatida insoniyatga
me’ros qilib qoldirdi.
Ilmiybaza.uz
Har bir mamlakatda bolalar tarbiyasiga oid, ularga bag‘ishlangan yoxud maxsus
yaratilgan ijod namunalari u haqdagi istilohlarni ham vujudga keltiradi. Jumladan,
o‘zbek bolalar adabiyoti tarixida folklordan tashqari, didaktik adabiyot, bolalar
kitobxonligi, ma’rifatparvarlik adabiyoti, milliy uyg‘onish davri o‘zbek adabiyoti
tushunchalari uning shakllanishidagi asosiy omillar hisoblanadi. Hodisaning
maydonga kelishi, uning ilmiy iste’molga olib kirilishi, nihoyat, mustaqil fan
sifatidagi takomili esa yaxlit tizimni tashkil etadi.
Bolalar va o‘smirlar uchun yaratilgan badiiy, ilmiy, ilmiy-ommabop va publitsistik
asarlar majmui tom ma’noda bolalar adabiyotini tashkil etsa-da, asosan, sof badiiy
asarlar bu tushuncha mohiyatini anglatishi taomilga kirgan. Bolalar o‘qishi uchun
mo‘ljallangan asarlar barcha xalqlar tarixida qadimdan davom etib kelgan.
Jumladan, o‘zbek bolalar adabiyoti Sharq yozma adabiyotida “pandnoma”,
“ma’vizatnoma”, “nasihatnoma”, “axloq kitoblari” singari nomlar bilan tasnif
qilinuvchi asarlar zaminida voqelikka aylangani, shuningdek, uning shakllanishi
ma’rifatparvarlik va maktab-maorif tizimi islohotlari bilan chambarchas
bog‘liqligi ayon haqiqat. Bolalar adabiyoti avvalo, turli yoshdagi bolalar va
o‘smirlarga mo‘ljallangan so‘z san’atidir. U voqelikni aynan o‘n olti-o‘n yetti
yoshgacha bo‘lgan bolalar idroki, tasavvuri, tafakkur obrazlarida gavdalantiruvchi
badiiy asar namunalarini o‘zida mujassamlashtiradi. Shu jihatdan u umumbadiiy
adabiyot bag‘rida shakllangan. Ayni paytda, u qator xususiyatlariga ko‘ra
alohidalik kasb etadi.
Bolalar adabiyoti avvalo:
– so‘z san’atiga asoslangani va badiiy ijod mahsuli ekanligi jihatdan
umumadabiyotga hamohang bo‘lsa;
– unda bolalar ta’lim-tarbiyasi ustuvorligi pedagogika bilan;
– bolalar va o‘smirlarning murakkab ruhiyati, qiziqishlarini aks ettirishi psixologiya;
– yosh xususiyatlarini ifodalashi fiziologiya bilan;
– ona-tabiat, atrof-olam hodisalarini keng aks ettirishiga ko‘ra tabiatshunoslik
fanlari;
Ilmiybaza.uz
– kichkintoylar til xususiyatlarini mujassamlashtirib tilshunoslik fanlari va
defektologiya;
– xalqona ohang va jonli so‘zlashuv tilidan foydalanib, xalq og‘zaki ijodi bilan
uzviylikda namoyon bo‘ladi.
Bolalarbop barcha asarlarda yosh avlodning dunyoqarashi, tafakkuri, o‘y-
kechinmalari, orzu-istaklari, voqelikka estetik munosabati o‘z ifodasini topadi.
Ularning aksariyati yozuvchilar (kattalar) tomonidan yaratilsa-da, voqelik bolalar
dunyoqarashi nuqtayi nazaridan talqin va tadqiq etiladi, bolalar tilidan hikoya
qilinadi va baholanadi. Binobarin, xuddi shu xususiyatlarni o‘zida namoyon qila
oladigan o‘zbek bolalar adabiyoti XX asrning 20-30-yillarida to‘liq shakllanib,
umumadabiyotning alohida tarmog‘i sifatida maxsus yo‘nalish kasb etadi. Bunda
Abdulla Avloniy, Hamza Hakimzoda Niyoziy singari ilk namoyandalari, Shokir
Sulaymon, G‘ayratiy, Dorjiya Oppoqova, G‘ulom Zafariy, Elbek, Hamid Olimjon,
G‘afur G‘ulom, Ilyos Muslim, Zafar Diyor, Sulton Jo‘ra, Qudrat Hikmat, Quddus
Muhammadiy, Shukur Sa’dulla, Hakim Nazir, Po‘lat Mo‘min kabi professional
yozuvchi-shoirlar o`z ijodi orqali sohaning shakllanishi va taraqqiyot xususiyatlarini
belgilay oladi. Natijada, bolalar she’riyati, nasri o`tgan asrning ikkinchi yarmidan
ancha yuksaldi. Bolalar dramaturgiyasi va publitsistikasiga asos solindi. Bolalar
kinosi va teatri rivojlandi.
Muhimi, bu istiloh ruscha “detskaya literatura” so‘zining aynan tarjimasi tarzida
emas, balki real voqelikka aylangan, o‘zbek bolalariga mo‘ljallanib yaratila
boshlangan, ularga ixtisoslashgan adabiy hodisani ifodalagan holda dunyoga keldi.
Buning tarixiy-tadrijiy tamoyillari, ilmiy-nazariy umumlashmasi esa “Bolalar
adabiyoti” deb nomlangan mustaqil fan tarixida o‘z ifodasini topa bordi.
Bolalar adabiyotining maqsadi va vazifalari. Bolalar uchun maxsus badiiy
adabiyot yaratish an’anasi jamiyat taraqqiyotining muhim ma’naviy ehtiyoji tarzida
reallikka aylangach, uning maqsadi va vazifalari aniqlashila bordi. Badiiy adabiyot
inson ruhiyatini, hatto uning shaxsiyati shakllanishi va rivojidagi o‘rnining
beqiyosligi bolalar adabiyotida yorqin ko‘rinadi. Badiiy asarning mo‘jizakor ta’sir
kuchi o‘sib kelayotgan yosh qalblarda ezgulik, vatanparvarlik, elsevarlik, badiiy-
Ilmiybaza.uz
estetik didni shakllantirish, umuman, hayotga, butun olamga ijobiy va ijodiy
munosabatda bo‘lishga da’vat etadi. Shu sababli inson “bola chog‘lardan” badiiy
asarga, kitobga oshno bo‘lib o‘sishini ta’minlaydigan vositalardan biri – bolalar
adabiyoti hisoblanadi. Bundan qariyb ikki asr ilgari bolalar adabiyotining ulkan
munaqqidlari V.G.Belinskiy, N.G.Chernishevskiy, N.A.Dobrolyubov asoslab
ko‘rsatganidek, yosh kitobxonlarga ta’lim-tarbiya berish bilan birga, ularga estetik
zavq uyg‘ota oladigan, qaynoq hayot manzarasini butun borlig‘icha aks ettirgan
chinakam badiiy asarlar hamon muhim talabligicha qolayotir. Shuningdek, bugun
bolalar adabiyoti sohasida ham faqat milliy zaminga tayanish ozlik qiladi.
Zamondosh o‘quvchi o‘z milliy bolalar kitoblarini o‘qish, uqish bilan birga, jahon
bolalar adabiyoti durdonalarini mutolaa qilmasligi mumkin emas. Endilikda bolalar
va
o‘smirlarga
mo‘ljallanib
yozilgan
asarlarda
ularning
faqat
yosh
xususiyatlarigagina emas, asar janri, mavzusi, uslubi va tasvirda o‘ziga xos
yondashuvlar bo‘lishini taqozo etayotir. XXI asr bolalarining badiiy asarni qanday
qabul qilish darajasi ham jiddiy masala. Yosh kitobxonlarga ongi va tafakkurini
boyitish bilan birga, ularning qalbini, zavqini uyg‘otadigan ya’ni, tuyg‘ulariga ham
kuchli ta’sir etadigan san’at asarlari zarur. Zotan, bolalar adabiyoti fanining
predmetini bolalar va o‘smirlarga bag‘ishlangan asarlarning g‘oyaviy-mavzuviy,
janriy-badiiy xususiyatlari, ularga oid ilmiy-nazariy qarashlar, tadqiqotlar
umumlashmasi, mualliflar hayoti va ijodini batafsil o‘rganish kabilar tashkil qiladi.
Shuningdek, xalq og‘zaki ijodi, jahon bolalar adabiyoti namunalarini tahlil va tadqiq
etish, bolalar kitobxonligi ko‘rinishlarini oydinlashtirish bundagi muhim
hodisalardandir.
Fanning vazifalari esa talabalarni milliy bolalar adabiyoti namunalari bilan
tanishtirish, u dastavval, ijtimoiy voqelik, xalq og‘zaki ijodining boy an’analariga
ega milliy o‘zbek adabiyoti va jahon adabiyoti tajribalarini o‘zlashtirish orqali
yuzaga kelganini asoslash, nihoyat, bu adabiyotning takomili, tadriji, taraqqiyot
xususiyatlarini mavjud ijod namunalari misolida ko‘rsatib berishdan iborat.
“Bolalar adabiyoti,– deb yozgan edi N.Fozilov,– nozik adabiyot. Bolalar adabiyoti
biz bilgan kattalar adabiyotining boshi... Bolalar yozuvchilari o‘z asarlari bilan katta
Ilmiybaza.uz
adabiyotga boshlovchi darg‘alar. Bu adabiyot – hurmattalab adabiyot, e’zoztalab
adabiyot. Chunki, bolalar uchun yozilayotgan har bir asarda o`zing bolaga
aylanmasang, u jonsiz tana bo`lib qoladi. Bolaning ko‘ngli ham shunday. Uni
sindirib bo‘lmaydi. Unga hamisha e’tibor darkor. Shundagina uning ko‘ngli to‘lib
o‘sadi. U – mehrtalab. Shundagina u muhabbatingiz mevasiga aylanadi, izingizni
bosadi”.
Bolalar adabiyotining o‘ziga xos xususiyatlari. Bolalar uchun ham, kattalarga
bo‘lgani singari, inson va jamiyatga, tabiatga daxldor barcha mavzularda ijod etish
mumkin. Bu farqli xususiyat mohiyatini A.A.Makarenko bolalar uchun
yozayotganda nima haqda yozish emas, balki qanday qilib yozishning
muhimligida, deb ko‘rsatgan edi. Shu jihatdan kattalar turmushining murakkab
qirralarini ifodalovchi maishiy hayot mavzusida Q.Muhammadiyning bolalarbop
qilib yozilgan “Qo‘ng‘izoy bilan Sichqonboy” she’riy adabiy ertagi bu fikrga asos
bo‘la oladi. Bu asar 1940-yilda yozilgan bo‘lib, dastlab “Mushtum” jurnalida
“Qo‘ng‘iz bikach bilan Sichqonboy” nomi ostida bosilib chiqqan. Asar uchun
tanlangan voqelik, muammo, g‘oya kattalar hayotiga to‘g‘ri kelsa-da, ammo u
allegorik obrazlar vositasida tasvirlangani bolalarbop mohiyat kasb etgan.
Bolalar adabiyoti tarbiya quroli sifatida kichkintoylarga bilim berish vazifasini ham
bajaradi, ularning qiziqishlari doirasini kengaytiradi. Garchi u “kattalar”– ijod ahli
tomonidan yaratilsa-da, bolalar olamini bolalarga xos nuqtayi nazardan badiiy
tadqiq qiladi. Bolalar adabiyotining bosh xususiyati ham ana shunda: narsa-
hodisalarga bolalar ko‘zi bilan qaray bilish, ularni bolalarcha idrok eta bilish,
ularga bolalarcha munosabat ko‘rsata olish hamda ulardan bolalarcha
hayratlanishda. Bolalarni onalaridan yaxshiroq tarbiyalaydigan odam yo‘q, chunki
ular bolalar his qilgan narsani his etadilar, ular bilan birga kuladilar, yig‘laydilar.
Bunday ijodiy fazilat nafaqat bolalar adabiyotiga, balki uning bunyodkorlariga ham
xos xususiyat bo‘lib, har qanday yozuvchiga ham nasib qilavermaydi. Buni chuqur
his etgani bois K.I.Chukovskiy: “Bolalar – bizning ustozimiz”,– deya iqror bo`lgan
edi.4 Chindan ham bolalarni ustoz darajasida anglamoq – bu, avvalo, ularga yuksak
ehtirom ko‘rsatmoq, ularning xarakterlarini, qiziqish va intilishlarini, kishilarga,
Ilmiybaza.uz
narsa va hodisalarga munosabatlarini, quvonch va iztiroblarini sinchkovlik bilan
o‘rganmoq, ayni zamonda shu jarayonni bolalarcha his etish, idrok qilish asosida
ular uslubiga muvofiqlashtirish, badiiyat sintezidan o‘tkazmoqdan iborat
san’atkorlikdir. Rost, inson ulg‘aygani sari o‘z bolaligidan uzoqlashadi, bolalik
tabiatidagi xususiyatlarni yo‘qota boradi. Biroq bolalar yozuvchisi bundan
mustasno; u inson sifatida har qancha ulg‘aymasin, baribir, bolalik tabiatini saqlab
qolmog‘i, uni tobora teranlashtirmog‘i, bolalarcha sinchkov va qiziqsinuvchi bo‘lib,
ular ko‘ngliga yo‘l topmog‘i, ruhiy dunyosiga kira bilmog‘i shart. Shundagina u
chinakkam bolalar yozuvchisiga aylana oladi. Insonshunoslik adabiyotning bosh
masalasi ekan, bolalar adabiyoti ham shu makon va zamondan ayri rivojlanmaydi.
Jamiyat taraqqiyotida ro‘y berayotgan buyuk o‘zgarishlar, tarixiy hodisalar, kishilar
ruhiyatidagi evrilishlarkichkintoylar adabiyotida ham zuhur topadi. Shunday ekan,
bolalar adabiyotining uzoq yoki yaqin o‘tmishidagi o‘ziga xosliklar hozirgi adabiy
jarayonda bir muncha yangilanishi tabiiy. Chunki har bir davr o‘z adabiyoti oldiga
eng dolzarb va g‘oyat muhim talablarni qo‘yadi. Shu ma’noda, o‘tgan asrboshlarida
bolalar adabiyotining tarbiyaga xizmat qilishi, xalq bolalarini bilimli, ma’rifatli
qilishga da’vat etishi, ularning qoloq maishiy hayotini ko‘rsatib berishi asosiy
mezon qilib belgilangan bo‘lsa, sho‘ro mafkurasi davrida asosan, “baxtiyor yosh
avlod” obrazini tarannum qilish bosh yo‘nalish kasb etdi. Qahramon ruhiyatini
ochish, bolalar va o‘smirlikdagina kechadigan tuyg‘ular, murakkab ruhiy
holatlarning badiiy tasviri juda kam asarlarda ko‘zga tashlandi. Bolalar
adabiyotidagi pedagogik talablar uning so‘z san’ati sifatidagi badiiy ijod o‘zanlariga
band soldi. Faqat o‘tgan asrning so‘nggi choragi, aniqrog‘i, 80-yillardan boshlab
bolalar adabiyoti yakranglikdan qutula boshladi. Istiqlol arafasi va mustaqillik
yillaridagina bolalar adabiyoti mavzu va qahramon, shakl va mazmun, janrlar xilma-
xilligi jihatidan sezilarli darajada o‘zgardi. Binobarin, o‘zbek bolalar adabiyoti o‘z
taraqqiyotida umumadabiyotga mushtarak va farqli xususiyatlarga hamohang tarzda
rivojlandi.
Binobarin, bolalar adabiyoti tabiat va jamiyatdagi barcha mavzularda ijod etish
jihatdan umumadabiyotga yaqin, “qanday qilib yozish muhim”ligi esa uning o‘ziga
Ilmiybaza.uz
xos jihatidir. Bu tarixiy tasnif mohiyati ayniqsa istiqlol davri bolalar adabiyotida
yorqin ko‘zga tashlanadi. Aytaylik, E.Malikning “Shaytonvachchaning nayranglari”
ma’rifiy qissasida mustaqillik tufayli bolalar adabiyotiga xalq pedagogikasi, milliy
ta’lim-tarbiya asoslarining singdirilishi, shu bilan birga asarda jamiyat va mamlakat
taraqqiyotiga salbiy ta’sir etuvchi ijtimoiy hodisalarning obrazli tasviri namoyon
bo`lishi ahamiyatlidir.
G‘afur G‘ulomning “Shum bola” asari o`tgan asrning 30-yillarida yozilgan bo`lsa
ham u haqda “Qilichning damida yurib yaratilgan san’at mo‘jisasidir” (A.Rasulov)
deyilishida istiqlol mafkurasining ta’siri yaqqol seziladi. Zero, yaratilgan chinakam
badiiy asarlar zamonlar osha navqiron avlodlarga ham yangicha estetik zavq bilan
xizmat qilaveradiki, bunday asarlar yosh kitobxonni aslo befarq qoldirmaydi.
Bolalar adabiyotining ikki yo‘nalishli adabiyot ekanligi hodisaning muhim
xususiyatlaridan. Chindan-da, u bolalar va o‘smirlarga mo‘ljallangani uchun, avvalo
shularning adabiyoti, ayni paytda san’at asari bo‘lgani bois kattalarning ham
diqqatini tortishi tabiiy. Adabiy ertak yozish an’anasini boshlab bergan va uni
cho‘qqiga ko‘targan X.K.Andersen shuni nazarda tutib yozgan edi: “Men nafaqat
bolalar uchun, balki kattalar uchun yozayotganimni har doim esda tutaman.
Bolalarni ertaklarning fabulasi ko‘proq qiziqtirsa, kattalarni ularga singdirilgan
g‘oya qiziqtiradi”.5 Darhaqiqat, Sharl Perroning mashhur “Qizil shapkacha” ertagi
har qancha sodda va quvnoq sujet asosida qurilgan bo‘lmasin, ham bolalarni, ham
kattalarni qiziqtirgani holda unda ifodalangan “Qizil shapkacha”li go‘zallarni (qizil
shapkacha – go‘zallik ramzi, unda fransuz qizlarining umumlashma obrazlari ko‘zda
tutilgan) fransuz burjuaziyasining shahvoniyatparastligidan (Bo‘ri qiyofasida
fahshga mukkasidan ketgan burjuylar ko‘zda tutilgan) ogohlantirishdan iborat
g‘oyani faqat asar ijod etilgan tarixiy davr mantiqidan uqa olgan kattalargina
ilg‘ashlari mumkin. Shuningdek, Hamza Hakimzoda Niyoziyning “Yengil
adabiyot” darsligida keltirilgan “To‘g‘ri so‘zli bola” she’ri rostgo‘y bolaning ibrati
ifodasi tarzida taassurot qoldiradi. Ammo, “Meni – deb yozadi adabiyotshunos
A.Rasulov, – she’rdagi o‘zga masala jalb etdi. Bolaning yo‘lini to‘sgan, qaddi
qomati kelishgan, tasavvurimcha, bashang kiyingan ikki kishi kim edi? Nega ular
Ilmiybaza.uz
pul berib yolg‘on sotib olmoqchi bo‘ldilar? Qolaversa, iste’dodli Hamzada
yolg`onfurushlar qiyofasini yaratish fikri qachon, qanday paydo bo`ldi? Olim
masalaning shu tomoniga e’tibor qaratgani holda, she’rdagi yangi mazmunni
inkishof etadi: XX asrda mamlakatimizning ijtimoiy-siyosiy hayotida yolg‘onning
urchib ketgani, yolg‘on inqiloblar, yolg‘onni suv qilib ichib yuborgan “dohiylar”,
yer kurrasining oltidan birida barpo etilajak jannat haqidagi uydirmalar... xullas,
oxiri sarob “izm”lar munaqqidni mushohadaga undaydi. Ya’ni, bolalar uchun
yozilgan maktab darsligidagi mazkur she’r ham aslida dolzarb ijtimoiy-siyosiy
mazmun ahamiyat kasb etgani anglashiladi.
Sujetning qiziqarliligi bolaga haqiqatan zavq bag‘ishlaydi. Biroq zamondosh
kichkintoylar uchun buning o‘zi yetarli emas. Shiddat bilan rivojlanayotgan
davrning navqiron avlodlariga o‘tkir mazmunli fikr hamda g‘oya zarur. Tasavvurga
boy obraz va teran tasvirli psixologik, falsafiy-ma’rifiy jihatdan o`tkir sujetli asarlar
hamda badiiy yuksak ijod namunalari yosh kitobxon ma’naviy olamini boyitishga
xizmat qiladi. Masalan, M.A’zamning inson va zamin muammolariga bag‘ishlangan
mushohadakor she’rlarini yosh kitobxon diqqat bilan o‘qiydi. Jumladan, uning
“Yodgоr хоlаning vаhimаsi” shе’ri yumоristik tаbiаti bilаn o‘quvchigа zаvq
bаg‘ishlаy olgan. Shоir, хаlq tilidаn fоydаlаngаni holda vоqеlikni sujеt tizimigа
bog`laydi. Shе’r quyidagi muammoli vaziyatdan boshlanadi:
Yodgоr хоlа to‘sаtdаn
bir tеpdi-yu qоpqаni,
chоpа kеtdi dаlаgа
nеvаrаsin tоpgаni.
Hоvliqqаn kаmpir chоr tаrаfgа yugurgilаb, nеvаrаsining ismini аytib chаqirаvеrаdi:
–Аkbаr, Аkbаr, hоv Аkbаr,
qаygа kеtding, zumrаshа?
Zumdа g‘оyib bo‘lаsаn
аriq оshа, yo‘l оshа... –
Yodgоr хоlа yugurаr
оyoqlаri lоrsillаb,
Ilmiybaza.uz
jаvrаb bоrаr o‘zichа
yo‘l-yo‘lаkаy hаrsillаb…
Yodgоr хоlа nеvаrаsining ko‘rinmаy qоlgаnidаn vаhimаdа vа sаrоsimаdа. Bunga
shunchaki, so`roqsiz ketib qolgan bolaning kattalarni xavotirga solishidagi odatiy
holat deb qarash ham mumkin, albatta. Ammo kampir nevarasini аvvаl yеngilginа –
“zumrаshа” dеb, kеyin esа g‘аzаbi оrtgach, аchchig‘igа chidоlmаy “qаy go‘rdаsаn”,
“tirmizаk” dеya urishа bоshlаgani o`quvchi diqqatini oshiradi:
– O‘tirsа bo‘lmаsmikin
ko‘milib uy ichidа?
Tаshqаridа nimа bоr,
nimа bоr ko‘y-ko‘chаdа?
Аkbаr, Аkbаr, hоv Аkbаr,
qаy go‘rdаsаn, tirmizаk?
Tеz kеlа qоl, jоn bоlаm,
mоmоngni qilmаy hаlаk.
Qizig‘i shundаki, nеvаrа hеch qаyoqqа kеtmаgаn edi. Yodgоr хоlа bir оz оldin uni
erkаlаb, opichlab оlgаn bo‘lаdi. Аmmо kеksаlik tufаyli buni unutаdi. Shuning uchun
sujеt yеchimidа quyidаgi kulgili vоqеа bеrilаdi:
... Yodgоr хоlа bo‘ynidаn
siqib so‘rаr Аkbаrjоn:
– O‘zi qаysi Аkbаrni
chаqiryapsiz, mоmоjоn?
O‘z qilmishidаn o‘zining kulgisi qistаgаn, hаttо nеvаrаsining оldidа mulzаm bo‘lib
qоlgаn buvi sir bоy bеrmаy, yanа zo‘rаvоnlik ko‘rsаtib dеydi:
– Hа, bаshаrаng qurmаsin,
dаrrоv “hа” dеmаysаnmi?
Lo‘killаtmаy mеni ko‘p,
tеz оvоz bеrmаysаnmi?
Аyni pаytdа nеvаrа hаm bo‘sh kеlmаydi. Buvi-nеvаrаning diаlоgi аsоsidа shе’rning
yumоristik ruhi yanаdа kuchаytirilаdi:
Ilmiybaza.uz
– O‘zingiz оpichvоlib,
o‘zingiz chаqirаsiz.
Jinnimisiz, mоmоjоn,
nimаgа bаqirаsiz?
She’r so`nggida esa shoirning bosh g`oyasi buvining haqiqiy tаshvishi yanglig`
namoyon bo`ladi:
– Vоy Аkbаrjоn, bоlаm-а,
mеning ko‘nglim аlаg‘dа,
dеpаlаtsа bоshlаndi
o‘tgаn hаftа dаlаdа.
Butipоsmi, mutipоs,
bir bаlоlаr sеpаdi.
Qаnchа-qаnchа bоlаlаr
bаlnisаgа kеtаdi.
Mirzа bo‘lаng yotibdi
sаriq kаsаlgа uchrаb,
tinmаsdi,
yеrgа ursаng,
оlоvdаy ko‘kkа sаchrаb.
Uydа o‘tir, jоn bоlаm,
jоning оmоn bo‘lsа, bаs.
Sеn hаm dаrdgа chаlinsаng,
jоnimdаn bittа qоlmаs.
Anglashiladiki, she’r mazmunidagi yetakchi g`oya o‘tgan asrdagi “paxta
yakkahokimligi”ning
turli
jarohatlari,
alamli
azoblaridir.
Uning
barcha
qiyinchiliklarini o`z boshidan o`tkazgan katta avlod – buvi-bobolar, ota-onalar o`z
farzandlaridan ham xavotirga tushadilar. Bolalar uchun buvining holati kulgi
qo`zg`atib, she’rdagi komiklikni ta’minlagan bo‘lsa, she’r xotimasi kattalarni jiddiy
mulohazaga yetaklaydi: yaqin tariximizdagi muammolarni eslab qayg`uradi, istiqlol
Ilmiybaza.uz
zamonidan, inson qadri ko`tarila boshlaganidan shukrona qiladi. Shu tariqa, bu kabi
she’rlar bolalar va kattalar adabiyotining muhim namunasi hisoblanadi.
Shunga o`xshash, o`zbek bolalar adabiyotining mustaqillik arafasi va istiqlol
yillarida yaratilgan ko`pgina asarlar ikki yo`nalishli adabiyot ekanligi bilan diqqatga
sazovor. Jumladan, A.Obidjonning “Dahshatli Meshpolvon” ertak qissasidagi
Meshpolvon portreti tasviri (“...ikki lunji nog‘ora, beti oftobday zog‘ora, betida
eshak tepkisidan naqshlangan chandiq, qorni qirq pudlik sandiq, burni
mushuknikidek puchuq, yelkasi baayni hurpaygan chumchuq, bo‘yni oldinga
enkaygan, quloqlari dinkaygan, oyoq bosishi ilang-bilang, boshi Yozyovon
cho‘lidek yap-yalang, ko‘rinishidan kamgap-u anqov, aslida mahmadana-yu
mijg‘ov, ko‘zlari boyqushnikiday ola... Xullas rosayam qiziq bola”) va qahramonlik
sarguzashtlari katta-yu kichikka baravar zavq berishidan tashqari, yozuvchi bu
orqali xalqona iboralar jilosi, unutilayozgan xalq dostonlari va ertaklari ohangi,
ruhini bugungi yosh avlod qulog‘iga singdirishni ko‘zlaydiki, bu ham o‘z navbatida,
hodisaning ikki xil mazmun-mohiyatiga xizmat qila oladi.
Binobarin, bolalarga mo‘ljallangan badiiy adabiyot kichkintoylardan tashqari
dastlab, san’at asari sifatida, so‘ngra, g‘oyadorligi jihatdan hammabop bo‘lishi
mumkin ekan.
Bolalar adabiyotida voqelikning o‘ziga xos tasviri ham muhim ahamiyat kasb etadi.
Bunda quyidagi xususiyatlar ko`zga tashlanadi:
1.Badiiy obrazning, voqelikning aniq-tiniqligi, ko‘rimliligi. Bu xususiyat
aksaran, maktabgacha tarbiya va kichik maktab yoshidagi o‘quvchilar
kitobxonligiga xos. Ular uchun yozilgan asarlarning har bir jumlasi asosida rasm
chizish mumkin. G‘afur G‘ulomning “O‘ylashni o‘rganamiz” she’rida mavhum
hodisani ko‘rimli qilib tasvirlash yorqin kuzatiladi. Muxtorjon olti yoshli singlisi
Munisxondan “O‘ylashni bilasanmi?”– deb so‘raganida, uning: “Aka-a, o‘zing ayta
qol, O‘ylash degan nimadi?”, – deya iqror bo‘lgani bejiz emas. Shunda,
Muxtorjonning “jiddiy turib”, “qoshini birga yig‘ib” o‘ylashida ham aynan
kichkintoylarga xos “muzqaymoqdan tog`, nuqul gilos bog`, bir qozon qaymoq,
Ilmiybaza.uz
“tuyaday pishloq” kabi obrazlar ko‘rimlilik – predmetlilik kasb etadi. Bu esa
kichkintoylar tasavvurini yorqinlashtiradi.
Kichik maktab yoshidagi o`quvchilarga mo‘ljallab yozilgan asarlarda yana do‘stlik,
Vatanga muhabbat, iymon, e’tiqod singari mavhum tushunchalar obrazli tasvirda,
ramziy detallarda tasvirlanadi. A.Obidjonning “Vatan” she’ri bugungi yosh avlod
tafakkuri, o‘tkir aql-idrokiga monandligi bilan e’tiborga loyiq :
– Senga bitta savol bor,
Menga quloq sol, hoy, qush.
Vayronada yashaysan,
Noming esa naq Boyqush,
Ayt-chi, nahot sen boysan?
– Asl boylik neligin
Tushunmaysan, chamasi.
Bu vayrona bo‘lsa ham,
O‘zimniki hammasi,
Shuning uchun men boyman!
Shoirning bolalarga xos tushuncha va tasavvurdan foydalanib, asl muddaoni ayta
olgani diqqatga sazovor. Boyqushning ko‘rimsizligi, buning ustiga xarobada
yashashi uning nomiga munosib emasligi bolalarni qiziqtirishi tabiiy. Shoir aniq va
ko‘rimli timsol – boyqush hamda u yashaydigan vayrona orqali kichik maktab
yoshidagi kitobxonlar uchun hali mavhum bo‘lgan tushuncha – vatanparvarlik,
o‘ziga beklik hissini anglatishga erishgan.
Bu jihat badiiy adabiyotning ijtimoiy hayotni o‘rganishdagi asosiy vosita ekanligini
ham oydinlashtiradi. Zotan, S.Jo‘ra, Q.Muhammadiy, A.Muxtor, Sh.Sa’dulla,
X.To‘xtaboyev, T.Adashboyev, S.Barnoyev kabi ijodkorlarning kichkintoylar
uchun yaratgan asarlarida aniqlik ustuvor bo‘lsa, N.Fozilov, H.Nazir, M.A’zam,
A.Obidjon, T.Malik singari adiblar ijodida o`smirlarga xos tasavvur yetakchi.
2.Hikoya qilishda lirik yoki komik maylning kuchliligi. Bolalar adabiyotining
asosiy xususiyatlaridan biri – uning samimiy his-tuyg‘ularga boyligi ekani o‘z
vaqtida V.G.Belinskiy tomonidan qayta-qayta uqdirilgan edi. Quvnoq yumor esa uni
Ilmiybaza.uz
yanada to‘ldiradi. Bu hali-hanuz bolalar adabiyotining o‘ziga xosligini belgilab
kelmoqda. N.G.Chernishevskiy shu ma’noda, bolalarga mo‘ljallangan badiiy
asarlarda “Vah... Qanday dahshat?”, “Ey, muncha kulgili!”, “Bay-bay, muncha
yaxshi!” kayfiyatlarini qo‘zg‘ovchi alomatlari bo‘lmasa, yosh kitobxonlarni
to‘lqinlantira olmaydi, deb hisoblagan edi. Shu jihatdan qaralsa, o‘zbek bolalar
adabiyoti tarixida ham lirik ko‘tarinkilik va quvnoq yumorga boy asarlar yosh avlod
qiziqishiga ko‘proq muyassar bo‘lgan. Zero, G‘afur G‘ulomning “Shum bola”,
X.To‘xtaboyevning “Sariq devni minib”, “Sariq devning o‘limi”, “Sehrgarlar jangi
yoxud, shirin qovunlar mamlakati”, A.Obidjonnng “Dahshatli Meshpolvon” va
“Meshpolvonning janglari” kabi asarlarini o‘zgacha zavq bilan o‘qilishining siri
avvalo shunda.
Real olam voqealarini xayolot dunyosiga o‘g‘irib, adadsiz orzular tasvirida berish
bolalar adabiyotining doimiy ehtiyojlaridan. Ayniqsa, kichik yoshdagi bolalar
kitobxonligiga xos ertak va hikoyalarni sehrli predmetlar, ajoyib-u g‘aroyib
sarguzashtlarsiz tasavvur qilib bo‘lmaydi. Bolalar adabiyotida X.Andersen, M.Tven,
R.Kipling, J.Rodari, K.Chukovskiy, X.To‘xtaboyev, A.Obidjon kabi bolalar adiblari
asarlarida bu sirli tilsimlar asosiy g‘oyani ifodalashda muhim rol o‘ynaydi.
“Ayniqsa, Xudoyberdi To‘xtaboyevning Hoshimjoni – deb yozadi A.Rasulov –
sehrli qalpoqchasini kiyib yarim dunyoni kezib chiqdi, ming-minglab kitobxonlar
qalbidan joy oldi”6. Olim bunda X.To‘xtaboyevning mahorati, bolalar qalbini rom
etish san’atini nazarda tutadiki, chindan ham o‘zbek bolalar adabiyotshunosligi
oldida ularni teran yoritish masalasi hali-namuz ko‘ndalang turibdi.
Umuman, kichik yoshdagi o‘quvchilarni ham davr taraqqiyotining barcha
muammolari, mavzulari qiziqtiradi. 8-11 yoshli bolalar, xalq nasri va adabiy
ertaklar, tabiat, Vatan, vatanparvarlik, ota-onaga muhabbat, axloq-odob va kitob
o‘qishga da’vat ruhidagi asarlar bilan birga, insonni teranroq o‘rganishga oid she’r
va hikoyalarni katta qiziqish bilan o‘qiydilar. Binobarin, o‘zbek bolalar adabiyoti
tarixida kichik maktab yoshidagi o‘quvchilar kitobxonligini G‘.G‘ulom, H.Olimjon,
S.Jo‘ra, Z.Diyor, Q.Muhammadiy, Sh.Sa’dulla, I.Muslim, A.Rahmat, Q. Hikmat,
P.Mo‘min, T.Adashboyev, M.A’zam, A.Obidjon va boshqalarning quvnoq she’r va
Ilmiybaza.uz
qo‘shiqlari, dostonlari va she’riy ertaklari; H. Nazir, X.To‘xtaboyev, N.Fozilov,
M.Osim,
T.Malik,
H.Shayxov,
S.Barnoyev,
F.Musajon,
O.Husanov
va
boshqalarning hikoya, qissa hamda romanlari tashkil etib keldi. Istiqlolga erishgach,
bu yoshdagi kitobxonlarga, ayniqsa, vatanparvarlik va Vatan tarixi haqidagi badiiy
asarlar behad zarurligi, xorijdagi tengqurlari hayoti haqidagi asarlar ham alohida
qiziqish uyg‘otishi yaqqolroq anglandi. Bu jihatdan ham o`zbek bolalar adabiyoti
namunalari hisoblangan “Qonli barmoqlar”, “Zafar va Zahro” (Oybek), “Dunyo
bolalari” (A.Muxtor), “Afg‘on hikoyalari” (S.Barnoyev) qatorida mashhur italyan
bolalar adibi Janni Rodarining “Chipollinoning boshidan kechirganlari”, “Jelsomino
yolg‘onchilar mamlakatida”, “Muzqaymoqdan qurilgan shahar”, shved bolalar
adibasi Astrid Lindgrenning “Mittivoy va tomda yashovchi Karlson haqida ikki
qissa”, polyak adibi Yanush Korchakning “Qirol Matiush birinchi”, shuningdek,
qardosh xalqlar bolalar adabiyotlarining eng sara namunalari alohida qimmat kasb
etadi. Bu xildagi asarlar bolalarning olam va odam haqidagi bilimlarini
rivojlantiradi, lug‘at boyligini oshiradi, dunyoqarashining shakllanishiga, insoniy
fazilat tarkib topishiga, shaxs xarakterining toblanishiga ta’sir ko‘rsatadi, nihoyat,
badiiy adabiyot ular uchun chinakam “hayot darsligi”ga aylana boradi.
Bilim, ko‘nikma va malakani rivojlantirishga yo‘naltiruvchi savollar :
1. Bolalar adabiyoti istilohi nimani anglatadi?
2. Bolalar adabiyotining ikki yo‘nalishdaligi nimada ko‘rinadi?
3. Bolalar adabiyotidagi tasvirning o‘ziga xosligini qanday izohlaysiz?
4. Bolalarbop asarlardagi xarakter va hodisalar ifodasida dinamikaning yorqinligini
misollar asosida tushuntiring?
5. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar kitobxonligi haqida nimalarni bilasiz?
6. Kichik maktab yoshidagi bolalarga mo‘ljallangan badiiy asarlar qanday spetsifik
xarakterga ega?
7. O‘smirlar kitobxonligida qaysi yo‘nalishdagi asarlar yetakchi ahamiyat kasb etadi
Adabiyotlar:
1.Jumaboyev M. O‘zbek bolalar adabiyoti. -T.: O‘qituvchi, 2002. -290 b.
Ilmiybaza.uz
2. Jumaboyev M. Bolalar adabiyoti. -T.: O‘qituvchi, 2011.- 260 b.
3. Safarov O., Barakayev R., Jamilova B. Bolalar adabiyoti. -Buxoro.:
Durdona,2019.- 420 b.