Bolalar adabiyotining shakllanish tarixi va adresligi
Yuklangan vaqt
2024-09-23
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
40,0 KB
Bolalar adabiyotining shakllanish tarixi va adresligi
Bolalar adabiyotining boshqa fanlar bilan hamkorligi yoxud adresliligi. Bolalar
adabiyotining kamolotida uning barcha fanlar bilan aloqadorligi muhim ahamiyatga ega.
Bu M.Gorkiyning «Mavzular to’g’risida» maqolasida yorqin ifodalangan bo’lib, bolalar
adabiyotining rang-barang mavzular hisobiga boyib, xilma-xil obrazlar hisobiga to’lishib
borishini ta’minlashdan tashqari ma’lum darajada o’zligiga daxldor xossalarini ham
oydinlashtiradi. Shu ma’noda, aytish mumkinki, bolalarga o’zlarini qurshagan olam va
uning sirlaridan voqif bo’lishda, narsa va hodisalar mohiyatini idrok etishda, ularni
anglash va bilib olishda, o’rganish va o’zlashtirishda bolalar adabiyoti o’ziga xos hayot
darsligi vazifasini o’taydi.
Aytaylik, elektr nima? Quyosh-chi? Oy-chi?Yulduzlar nega faqat kechasi
ko’rinadi?Momaqaldiroq nimadan paydo bo’ladi? Yashin-chi? Suv nima? Shamol
nimadan hosil bo’ladi? Tuproq nima? Yomg’ir nima? Qor nima? O’simliklar, hasharotlar
nega xilmma-xil? Xullas, bunday savollarning cheku-chegarasi yo’q. Lekin bolalar
bularning barchasini bilishidan iborat ehtiyojlarini qondirmay qoymaydilar. Ularning
ma’naviy ulg’ayishlari ana shu istakni qondirish evaziga amalga oshadi. Binobarin,
bolalar adabiyoti ana shu savollarga javob berish maqsadida fizika, astranomiya,
geologiya, geografiya, kimyo, matematika, botanika, biologiya, qoying-chi kishilik
jamiyati yaratgan barcha bilimlar bilan ijodiy hamkorlik qiladi. Bunda u mazkur bilimga
xos sovuq ilmiy muhokama va mantiqiylikni emas, balki har qanday ilmiy tushunchaning
insonni sharaflovchi badiiy obrazli ifoda etilishi orqali erishadi. Bunday obrazli ifoda
pirovard-oqibatda uning qiziqarliligini (zanimatelnost) va ma’rifiyligini (poznavatelnost)
ta’minlaydi. «Qiziqarli botanika», «Qiziqarli fizika», «Qiziqarli biologiya», «Qiziqarli
geologiya», «Qiziqarli kimyo» yoki «Yosh tilshunos», «Yosh adabiyotshunos», «Yosh
fizik» qomuslari singari bolalarbop rang-barang kitoblar, shuningdek, turli-tuman kasb-
korlar, aniqrog’i, shishapazlik, chinnisozlik, yog’och va ganch oymakorligi, misgarlik va
mis oymakorligi, temirchilik, kulolchilik, boyraboflik, gilamboflik, temirchilik,
haykaltaroshlik, kashtachilik, zargarlik, zardo’zlik, rangpazlik, qog’oz tayyorlash va
hokazolarning kelib chiqishi tarixiga oid zavqovar badia va hikoyalar yosh avlodning ular
haqidagi bilimlarini chuqurlashtiribgina qoymaydi, balki ularda ajdodlar tajribalari va
an’analarini o’zlashtira turib e’zozlashni, demakki, qadriyatlarni anglash jarayonida
o’zliklarini anglashlariga, eng muhimi, kelajakda kim bo’lishdan iborat havaslarini
uyg’otibgina qoymaydi, balki shu havasning qat’iyatga aylanishida yordam beradi.
Shu mantiqqa muvofiq bolalarni yosh xususiyatlariga ko’ra uch guruhga bo’lish
an’anaga aylanganki, bu ularga mo’ljallab badiiy asarlar yozishda ham rost keladi:
1). Maktabgacha tarbiya bosqichi: tug’ilgandan to 6-7 yoshgacha;
2). Kichik yoshdagi o’quvchilik davri: 6-7 yoshdan 11-12 yoshgacha yoki muchalni
to’ldirguncha;
3). O’smirlik davri yoki o’rta va katta yoshdagi o’quvchilik bosqichi: 12-13 yoshdan 17-
18 yoshgacha.
Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarga oid kitoblarning xususiyatlari. Bola
yetti yoshga to’lguniga qadar atrofdagi yangiliklarni tez ilg’aydigan bo’lib o’sa baradi.
Bu jarayonni bolaning kelajakka tayyorlanishi tarzida tushunish kamlik qiladi, albatta.
Negaki, inson shaxsiyatidagi barcha ijobiy va salbiy xususiyatlar xuddi shu davrda
shakllana boshlaydi, xarakteriga singa baradi. «Axir men hozir nimalarda
yashayotganimni o’shanda kashf qilmaganmidim?,-deya xotirlagandi Lev Tolstoy
yetmish yillik umriga sarhisob qila turib.-Shuncha ko’p, shuncha tez kashf etgan
narsalarimning yuzdan birini ham, qolgan butun umrim davomida kashf eta oldimmi?
Aslo! Besh yashar boladan mengacha-faqat bir qadam, yangi tug’ilgan chaqaloqdan besh
yashar bolagacha-dahshatli masofa!» Chindan-da, chaqaloq besh yoshga to’lguniga qadar
til chiqaradi, ongi kurtak yoza boshlaydi, tuyg’ulari shakllanish jarayoniga kiradi, oyoq
chiqarib mustaqil yura boshlaydi-keyingi butun umri davomida, asosan, shu jarayonlar
takomillashadi. Shuning uchun bolalarni juda kichkinaliklaridanoq, so’z san’ati sehrida
tarbiyalash beqiyos ijtimoiy-estetik qimmatga molik. Bu xalqning asriy tajribasida
sinalgan haqiqatdir. Xalq ijodiyotidagi erkalash motivlariga limmo-lim aytim-olqishlar,
allalar, erkalamalar, ovutmachoqlar, qiziqmachoqlar, qaytarmachoqlar, ermaklar asrlar
davomida ana shunday vazifani ado etib kelayotgani barchaga ayon. Ularda xalqimizning
bolalarparvarlik mehri tovlanib turadi, murg’akkina jonlarni so’z ohanglarida ardoqlash
an’analari yorqin namoyon bo’lgan.
Maktabgacha yoshdagi bolalar hali kitob o’qiy olmaydi, ular uchun olam noma’lumlik
sirlarini bilishga, o’zlashtirishga intilish, qiziqish kuchli bo’ladi. Yozuvchining vazifasi
uning xuddi shu intilishini hisobga olib, qiziqishini alangalatishga qaratilgan holda ish
tutishdan iborat. Bunda u maktabgacha yoshdagi kichkintoy tabiatiga xos taqlidchilik
xususiyatini ko’zda tutib, hayotdagi xarakterli voqea va hodisalarni uning tasavvuriga
mos badiiy obrazlarda ifodalovchi asarlar yaratmog’i lozim.
Ma’lumki, maktabgacha yoshdagi kichkintoylar tevarak-atrofidagi har bir narsaga taqlid
qilishdan charchashmaydi. Ular taqlidchilik vositasida hayotni o’zlashtiradilar. Shu
boisdan ularga atalgan asarlarning personajlari-hayvonlar, qushlar, hasharotlar,
o’simliklar va boshqa narsalar bo’lishsa-da, odamlarga taqlidiy sifatlarga ega:
Odamlarday gapirishadi, fikr yuritishadi. Shu taqlidda ularning har biri o’z xislatlari
xususidagi oddiy ma’lumotlar bilan kichkintoylarning intellektual dunyosiga aylanadi,
ularda hayotga qarashning o’ziga xos kurtaklari vazifasini o’tashga kirishadi.
«Bolada so’zni tushunishdan ko’ra tovush yoki ohangni sezish ancha erta boshlanadi,
aslida xuddi shu tovush yoki ohangni sezish-uni so’zni-tushunchani anglash sari
etaklaydi, binobarin, u sog’lom o’ssa, 7-9 oylardaligidayoq ayrim so’zlar ifodalagan
ma’noni anglay boshlaydi: «ashshalom», qo’lingni ber», «o’tir» kabi so’zlarga harakati
bilan javob qaytaradi. Bir yoshga to’lganida esa, o’ntacha so’zni tushunadi va ayta oladi.
Ikkinchi yoshi davomida bola anglaydigan va ayta oladigan so’zlar miqdori 300 tagacha
etadi. Bu davrda u ochlikni, chanqoqlikni, issiq-sovuqni, og’riqni tuyadigan bo’ladi, shu
tuyg’ularni ifodalash ehtiyoji tovush tiliga ko’chadi: g’udranadi, ingshayadi, xullas,
allaqanday tovushlar yig’indisidan iborat so’qma so’zlar vositasida «gapirgan» bo’ladi.
Shu jarayonda nutq organlari rivojlana boradi va yangi-yangi tovushlarni aytishga
chog’lanadi yoki aytishni o’zlashtiradi. Tasavvur qila bilasizmi-chaqaloq dunyoga
kelganida «ing’a» yoki «inga» deya yig’laganida nutq a’zolari atigi uchtagina tovushni
aytishga qodir bo’lgani holda endilikda 300 tacha so’zni ifodalash qadar nutq tovushlarini
o’zlashtirishga erishadi! Ular lug’atidagi so’zlarning aksariyati bir yoki ikki bo’g’inli
bo’lib, asosan, unli tovushlarning faolligi bilan ajralib turadi. Buning sababi-unli
tovushlarning cho’ziluvchanligi va musiqiyligida. Bola dastlab u yoki bu unli tovushni
cho’zibroq ayta turib, o’z nutq a’zolarining shakllanishini ta’minlaydi, shu yo’l bilan
inson nutqiga xos boshqa tovushlarni jumladan, undoshlarni ham o’zlashtira boradi. Shu
asnoda nutq tovushlarini insoniy mantiqdorlik qonuniyati taqozosi bilan bir-biriga ulab,
o’zi idrok eta olgan u yoki bu tushunchani ifoda etuvchi so’zga aylantira boradi, boshda
u hech qanaqa ma’no anglatmaydigan so’qma so’z bo’lishi mumkin, lekin bora-bora
ma’no anglatuvchi so’zga aylanib qoladi, shu zaylda u so’zlar tushunchalar olamini zabt
eta boshlaydi. Bu hol, o’z navbatida, uning ongiga ravnaq yo’lini ochadi-tasavvuri, idroki
va yana talay sezgilarini jumbishga keltiradi. Ana shu harakat mantiqi bola lug’at
xazinasidagi har bir so’zga, dastlabki paytlarda, asosan ot va fe’l anglatuvchi ma’nolarni
birato’la mujassamlashtira boradi, natijada so’zlar bola nutqida atov gap shaklida
namoyon bo’la boshlaydi. Bola «mamm» yoki «mama» deganda «ko’krak ber» yoki
«ovqat ber», «buv» yoki «buvva» deganda «suv ber» talabini ifoda etganday bo’ladi. Shu
tariqa chaqaloq nutqida otlar o’z ma’nosiga omuxtalashgan harakatni ham ifoda etadi.
Ikki-uch yoshlardagi bolalar lug’at jamg’armasidagi so’zlarning aksariyati hayvonlar
yoki aniq narsalarning tovushlariga taqlidiy xarakteriga ega: «qu-qu» yoki «av-av» kabi.
Bola tovushlarni har xil qabul qilganidan taqlidiy so’zlarning sinonimik qatori yuzaga
kelgan: «av-av//hav-hav//hav// baba» yoki «bi-bib// dit// bi-bib// du-dut» kabi. Bu
bolalarning o’zlari ko’rgan narsalar tovushlarni turlicha eshitishlari va idrok qilishlari
zamirida vujudga kelgan so’zlarning badiiy shakllaridir. «Qariyb har bir oila so’zlashuvi
taomilida aslida kichkina bolalardan o’tgan va boshqalarga ma’lum bo’lmagan o’z
so’zlari bor. Kattalar nutqiga bolalar ta’siri ma’lum hodisa. Bunday hodisani to’g’risi,
kamdan-kam hollardagina kichkintoylar tajribasiga suyanib she’r yozganda va katta
bolalar yoki oilaning katta a’zolari nutqida uchratish mumkin». Shunisi e’tiborliki,
bolalar kashf etgan ayrim so’zlar termin darajasigacha etgan, buni «alla» so’zi misolida
ko’rsa bo’ladi; bu so’z o’z lug’aviy ma’nosidan tashqari yana folklordagi qo’shiqning bir
janrini ifodalaydi. Ko’rinadiki, bolalar ham o’z ona tillarining lug’at boyligini oshirishga
munosib hissa qo’sha olganlar.
So’z o’rganish, so’zni anglash va aytish ehtiyoji, ayniqsa, bola uch yasharligida jiddiy
tus oladi, «Uch yashar bola, - deb yozgandi K.Chukovskiy, - har bir narsa u yoki bu
belgilangan harakatga mo’ljallanganligiga, binobarin, bunday harakatdan tashqarida
noaniq narsaga aylanishiga ishonadi». Natijada u bu davrda o’rganganadigan va
tushunadigan so’zlar 1200-1300 tagacha etib boradi. Bola hech qanaqa grammatik
qoidadan xabarsiz bo’lsa-da, so’zlarni mantiqan to’g’ri aloqaga kiritib, o’z fikri va
istagini izhor qila boshlaydi, hatto qay bir tushunchalarni ifodalovchi so’zni hali bilmasa-
da, o’zicha so’z yasab uni ifodalagan bo’ladi, shu tariqa o’z lug’atini aks ettiruvchi tili
yuzaga keladi. Xuddi shunday bir vaziyatda bolaga hayvonlar, qushlar va hasharotlarning
yorqin rasmlari, ularga daxldor voqelikni ifodaluvchi voqeaband rasmlardan tashkil
topgan pishiq kartondan ishlangan animal kitobchalar, hayvonlar haqidagi ertaklar
mazmunini ifodalovchi dekorativ kitobchalar, kesma yoxud yig’ma kitobchalar
berilmog’i, u bu rangli kitobchalarni o’zi ochib varag’lamog’i rasmlariga qarab,
tasvirdagi narsalarni, ularning holatlarini, rangini, shaklini, a’zolarini, aytmog’i yoxud
kattalar yordamida shularni o’rganib qayta so’lamog’i shart. Bunday kitobchalar bolada
hajm, shakl va rangni his qilishda muhim rol oynaydi. Xususan, «O’zing boya» ruknidagi
kontur suratli kitobchalar bu jarayonni yanada faollashtiradi, bolalar bu kitoblarni boyab
turib konturlarda ifodalangan ma’nolarni, shakllar va ularning hammalarini ranglar
garmoniyasida o’qib idrok qiladigan bo’ladilar. Bu holat ularda so’zga, so’zlashga
rag’batni yanada kuchaytiradi. Natijada ular 4-5 yoshga etganlarida 2000-2500 tacha
so’zni iste’mol qila boshlaydilar, bu davrda so’z ular uchun o’z ma’nosidagina
anglashiladigan bo’ladi, ko’chma ma’nosini hali ular anglay olmaydilar. Endilikda
nisbatan aniq harakatni ifodalovchi fe’l turkumiga mansub so’zlar miqdori orta boradi,
og’riqni, quvonchni, xafalikni ifodaluvchi undov so’zlar ham bola nutqida o’zlasha
boshlaydi. Biroq bularning barchasi bola tasavvurining aniqligiga mavhumlikni ko’tara
olmasligiga boysungan holda namoyon bo’ladi. Bolalar hayvonlar haqidagi ertaklarni
hayajon bilan tinglab, ular mazmunini ifodalovchi rasmlarga hayrat bilan qarashadi,
rasmlar ma’nosini o’zlaricha tushunadi va tushuntirishga intiladi. Bunday intilish
zamirida kichkintoy nutqida o’zgacha emocionallashuv jarayoni sezila boshlanadi.
Bolalardagi bunday insoniy sezgirlikdan hayratlangan L.Tolstoy ayrim noshud
yozuvchilarning tildagi no’noqliklariga ta’na qilib: «Bola so’z yasash qonunlarini sizdan
ko’ra yaxshiroq anglaydi, chunki hech kim uningchalik tezlik bilan yangi so’z yasay
olmaydi,» –degan edi. Bolalar tilini uzoq kuzatgan K.Chukovskiy ham bu fikrni
tasdiqlaydi: «Ikki yoshidan boshlab har qanday bola qisqa muddat ichida «daho tilchi»
darajasiga ko’tariladi,» - deya e’tirof etgan edi. Bolalar uchun asar yozganda ana shu
fazilatlarini inobatga olib, ularga atroflarini o’rab olgan hayotni anglab olishlariga,
hayotsevarlik tuyg’ularini shakllantirishga, narsalar haqida o’z tushunchalarining qaror
topishiga, shularni imkoniyatlari ko’taradigan darajaga xizmat qiladigan so’z zaxiralarini
muttasil boyitishga ko’maklashish maqsadi ko’zlanmog’i shart. Shundagina asarni o’z
vazifasini muvaffaqiyatli bajargan deb hisoblash mumkin.
Kichik yoshdagi o’quvchilarga mo’ljallangan asarlarga oid xususiyatlar. Bu
yoshdagi bolalarning ichki olami ancha murakkab. Ular hali ko’p narsalarni bilmaydi,
lekin bilishdan iborat ichki jarayonni kechishga kirishadi; bilish-ular uchun o’ziga xos
ma’naviy ehtiyojga aylana boradi. Yanush Korchak ular tabiatiga xos ana shu
xususiyatini ta’riflab yozgan edi: «Bolalarga o’zlari sezgan va oylaganlarini gapirib
berish g’oyat qiyin, chunki ularni so’zda ifodalashga to’g’ri keladi. Bundan ham
og’irrog’i esa-yozish. Lekin bolalar shoir va faylasufdirlar.» Chindan ham shunday.
Bolalar tabiatidagi «shoirlik»-ularning hamma narsadan hayratlanishlari, har bir
hodisadan hayajonlanishlari bo’lsa, «faylasuflik» - hayratni va hayajonni qo’zg’agan shu
narsalar va hodisalarning asl mohiyatiga qiziqishlaridir. «Bu nima?», «Bu nega bunaqa?»,
«U nima deydi?», «U nega katta yoki nega kichik?», «U qanday o’sadi?», «Nega qattiq?»,
«Nega yumshoq?», «Suv nega qotadi?», «Quyosh qanday qizitadi?», xullas, shu xildagi
sanoqsiz savollar bu yoshdagi bolalarning qiziqishlari hosilasi bo’lib, ana shu savollarga
topgan va topolgan javoblari-olamni o’zlashtirish yo’llaridir. Olam ular uchun jumboqqa
aylanarkan, ularning o’zlari ham «nimavoy»ga aylanishlari tabiiydir. Shu ma’noda N.
Nosov yaratgan Pochemuchka (Nimavoy-o’zbek tilida Bilmasvoy tarzida tarjima
qilingan)-bu yoshdagi bolalarning umumlashma obrazi darajasiga ko’tarilgan. Bunday
umulashma obrazni Q.Muhammadiyning «Tabiat alifbesi» turkumiga kiruvchi lirik
qahramon timsolida ham ko’rish mumkin. U ham butun vujudi bilan «Yong’oqni nega
yong’oq deymiz?» yoki «Yong’oqning qobig’i nega qattiq?» «Olcha nega qip-qizil?»,
«O’rik nega sarg’ayib pishadi?», «Jiydaning shoxi nega egig?», «Shaftolining bargi nega
achchiq?», «Sada nega meva qilmas?», « Dada, bog’bon nega tokni qirqib turadi?» yoki
«Tok daraxti bir xilu uzumlari nega har xil?», «Mol nega kavsh qaytaradi?», «Chittak
nega chittak?», singari son-sanoqsiz savollarga aylangan. Kimgadir bular g’ayritabiiy
tuyulishi mumkin, shu boisdan ularning g’ashlari qo’zg’ab «katta bo’lganingda bilasan»,-
deya bolani hatto jerkishgacha borishlari mumkin. Bunday qilish bola qiziqishlariga
to’g’on solishga teng bo’lib, unda hamma narsaga befarq qarash maylini kuchaytiradi.
Befarqlik esa bora-bora bolani ijtimoiy lanjlikka giriftor qiladi.
Bola ma’naviy ehtiyoji hosilasi sifatida tug’ilgan mazkur savollariga ilmiy javobni ham
u idrok qila olmaydi, aksincha, yana savoldan savol chiqaradi. Buning ijobiy tomoni
shundaki, bolalardagi qiziqish so’nmaydi, bilaks yana rivojlanadi. Q.Muhammadiy bu
savollarga poetik javob berish maqsadida «nima to’g’risida asar yaratmasin, nima haqda
gapirmasin, doim o’sha narsadan inson hayotini ko’zda tutib, ma’no izlaydi. Shoir shu
ma’noni topadi ham. Bu ma’no doim bolalarning hayotdan oladigan birinchi
taassurotlarini izohlaydi, uning dunyoqarashi shakllanishiga xizmat qiladi.» Eng muhimi,
bolada insonni sevish, kasbu koriga rag’bat bilan qarash, shu asosda hayotni anglash va
sevish tuyg’usini ardoqlab o’stiradi. Buning yorqin dalili sifatida «Tok daraxti bir xilu
uzumlari nega har xil?» savoliga javob tarzida bitilgan she’rni ko’zdan kechirish kifoY.
Bolam, tok ham bog’boni biladi.
Xizmatiga yarasha uni hurmat qiladi.
Lekin rahmat aytmoqqa tokning tili yo’q,
Tili tugul, hatto og’iz, dili yo’q.
Yaproqlari shildirar, gaplari duduq.
Shildirar-shildirar so’zlolmas aniq.
Shuning uchun hosiliga zo’r berar,
Mayiz, shinni, sharbatiga zeb berar.
Tok oshiga kovatok yaproq tizimi,
Rango-rang ajoyib ming xil uzumi...
Xuddi bizning «rahmat» so’zimiz kabi.
«Yasha», «tashakkur», «ofarin», «balli»,
«Qoyil», «tasanno» deganday bari
Husayni, hasayni, sohibi degan,
Qirmizka, echkiemar, toifi degan,
Charosu, buvaki, shakarang guli,
Kishmish, shivirg’oni, yakdona xili,
Daroyi, chillaki, naychasi ham bor;
Bir-biriga o’xshamas, raxmati-ming bol.
Shunday, o’g’lim, toklarning uzumi har xil,
Bu-tokning bog’bonga rahmatlari, bil!
Shoir tokka insonga xos fazilatlarni ko’chirarkan, bog’bon mehnatini
sharaflashi, pirovard – natijada esa bolalarda shu kasbga muhabbat uyg’otishni ko’zlaydi.
Bu-masalaning axloqiy tomoni. Uning ma’rifiy tomonida esa, jonlantirilgan tok
yaproqlari-yu uzum turlari va ulardan tayyorlanadigan mayiz, shinni, sharbatlar,
qolaversa, «tok oshiga kovatok yaproq tizimi» haqidagi ma’lumotlar turadi. Shularning
bari birgalikda bolakay ma’naviy dunyosiga aylana boradi. Ko’rinadiki, maktab
yoshidagi kichkintoylar tabiatiga xos «shoirlik va faylasuflik» ular uchun yoziladigan
asarlar mavzu doirasining keng, g’oyaviy-badiiy jihatdan sodda va tabiiy bo’lishini
taqozo etadi, bu jarayon bola ulg’ayishi bilan oddiylikdan murakkablik tomon yo’g’rilib
bormog’i darkor. Negaki, ruhshunoslarning ma’lumotlarga ko’ra, bu yoshdagi bolalar
dastlabki bosqichda 3600 tacha so’zdan foydalanishadi. Etti-to’qqiz yasharliklarida
hayvonlar, qushlar, hasharotlar, nobotot va boshqa narsalarga oid ertaklarga qancha
qiziqishsa, insonlar va ularning o’zaro munosabatlarini ifodalovchi asarlarga qiziqishlari
ham shuncha orta boradi. Bolalar yozuvchilarning vazifasi shu ishtiyoqni alangalatishdan
iborat.Bunda shu yoshdagi o’quvchilarning hayot tajribalarini umumlashtirish negizida
ijtimoiy voqelik mohiyatini ochib berish ular dunyoqarashining shakllanishiga ta’sir
qo’rsatuvchi vosita sifatida alohida ahamiyat kasb etadi.
Bu yoshdagi bolalar folklordan kengroq bahramand bo’la boshlaydilar: tez
aytishlar mashqi bilan nutq tovushlari talaffuzini ravonlashtirsalar, chandish oynab
so’zlar ohangdoshligini idrok qiladilar; guldur-guplar vositasida so’z va harakat
uyg’unligini his etsalar, topishmoqlarni echish jarayonida zehnlarini charxlay boradilar.
Hayvonlarga oid ertaklarga qiziqishlari sehrli-fantastik va hayotiy-maishiy ertaklarga
omuxtalashib, ular hisobiga to’lisha boradi va xayollariga parvoz bag’ishlay boshlaydi.
Hayotiy-maishiy ertaklarni o’qish jarayonida real hayot hodisalariga qiziqishlari uyg’ona
boradi. Ertakka bu xildagi ma’naviy chanqoqlik turli xalqlar ertaklarini ham, shuningdek,
yozma adabiy ertaklarni ham sevib o’qishga chog’laydi: Sharl Perro, aka-uka Grimmlar,
Hans Kristian Andersen, Petr Ershov asarlarini, ayniqsa, bolalarga moslashtirib tabdil
qilingan «Ellada qahramonlari», E. Rapsening «Baron Myunxauzenning sarguzashtlari»,
shuningdek, A. Tolstoyning «Oltin kalit yoki Buratinoning boshidan kechirganlari»,
Leonid Solovevning «Nasriddin afandi sarguzashtlari», Sh.Sa’dullaning «Yog’och
qo’g’irchoq yoki Kachal polvon sarguzashtlari» ertak-qissalarini, Turg’unboy
/oyibovning adabiy-nasriy ertaklarini zavqu shavq bilan o’qiydilar. Multfilmlarga va
qo’g’irchoq teatrlari spektakllariga o’chliklari zamirida ham aslida ertakka extirosli
qiziqishlari yotadi. Shu zaylda ular /./ulom, H.Olimjon, S.Jo’ra, Z.Diyor,
Q.Muhammadiy,
Sh.Sa’dulla,
I.Muslim,
A.Rahmat,
Q.
Hikmat,
P.Mo’min,
T.Adashboev, M.A’zam, A.Obidjon va boshqalarning quvnoq she’r va qo’shiqlarini,
dostonlari va she’riy ertaklarini; H. Nazir, X.To’xtaboev, N.Fozilov, M.Osim, T.Malik,
H.Shayxov, S.Barnoev, F.Musajon, O.Husanov va boshqalarning hikoya, qissa va
ramanlarini o’qib, hayot hodisalari mohiyatini anglashga intiladilar, maktab turmushi,
o’qish va mehnatning bola shaxsini shakllantirishi va toblashi, bolalar va kattalar
munosabatlari asoslaridan badiiy zavq oladilar.
Bu yoshdagi kichkintoylarga, ayniqsa, harbiy vatanparvarlik va Vatan tarixi
haqidagi badiiy asarlar behad zarurdir. Ularga xorijdagi tengqurlari hayoti haqidagi
asarlar ham alohida qiziqish uyg’otadi. Bu jihatdan ham milliy adabiyotda yaratilgan
«Qonli barmoqlar», «Zafar va Zahro» (Oybek), «Dunyo bolalari» (A.Muxtor),
«Mo’g’tilal» (Mirmuhsin), «Afg’on hikoyalari» (S.Barnoev) qatorida mashhur italyan
bolalar adibi Janni Rodarining «Chipollinoning boshidan kechirganlari» , «Jelsomino
yolg’onchilar mamlakatida», «Muzqaymoqdan qurilgan shahar», shved bolalar adibasi
Astrid Lindgrenning «Mittivoy va tomda yashovchi Karlson haqila ikki qissa», polyak
Yanush Korchakning «Qirol Matiush birinchi», shuningdek, qardosh xalqlar bolalar
adabiyotlarining eng sara namunalari alohida qimmat kasb etadi. Bu xildagi asarlar
bolalarda baynalmilal hamkorlik va hamdardlik tuyg’ularini tarbiyalaydi, ularning olam
va
odamlar
haqidagi
bilimlarini
boyitadi,
lug’at
boyliklarini
oshiradi,
dunyoqarashlarining
shakllanishiga,
insoniy
fazilatlarining
tarkib
topishiga,
xarakterlarining toblanishiga ta’sir ko’rsatadi, qisqasi, badiiy adabiyot ular uchun
chinakamiga «hayot darsligi»ga aylana boradi.