BOLALAR JAMOASI - PEDAGOGIK TA’SIRNING ASOSIY SHAKLI.
1.Jamoa haqida tushuncha.
2.Jamoani shakllantirish bosqichlari.
3.O‘quvchilar jamoasini shakllantirish shart-sharoitlari.
4.Jamoa an’analari.
Tayanch tushunchalar: jamoa, o’quvchilar jamoasi, jamoaning shakllanish
bosqichlari, jamoaning shakllanish darajalari, konformizm, lider, norasmiy lider.
Jamoa haqida tushuncha. Jamoa (lotincha «kollektivus» so’zining tarjimasi bo’lib,
yig’ilma, omma, birgalikdagi majlis, birlashma, guruh) bir necha a’zo (kishi)lardan
iborat bo’lib, ijtimoiy ahamiyatga ega umumiy maqsad asosida tashkil topgan guruh
demakdir. Zamonaviy talqinda «jamoa» tushunchasi ikki xil ma’noda ishlatiladi.
Birinchidan, jamoa deganda bir necha kishilarning muayyan maqsad yo’lida
birlashuvidan iborat tashkiliy guruhi tushuniladi (masalan ishlab chiqarish jamoasi,
zavod jamoasi, o’quv yurti jamoasi, xo’jalik jamosi va hokazo). Ikkinchidan, jamoa
deganda yuqori darajada uyushtirilgan guruh tushuniladi.
Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash – tarbiya tizimida muhim ahamiyatga ega
bo’lgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning yetakchi rol o’ynashi
to’g’risidagi fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish davrlaridayoq bildirilgan.
Jamoada uning a’zolari o’rtasidagi munosabatning alohida shakli yuzaga keladi, bu esa
shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanshini ta’minlaydi. Lekin har qanday guruhni
ham jamoa deb hisoblab bo’lmaydi. Jamoa bir qator belgilarga egadirki, mazkur belgilar
jamoani kishilarning etarli darajada uyushgan har qanday guruhdan ajratib turadi.
5-rasm. «Jamoa» tushunchasi tavsifi
Ijtimoiy ahamiyatga ega yagona maqsadning mavjudligi. Jamoaning maqsadi
albatta ijtimoiy maqsadlar bilan mos kelishi, jamiyat va davlat tomonidan qo’llab-
quvvatlanishi, Davlat konstitusisi va qonunlariga, jamiyat mafkurasiga qarama-qarshi
bo’lmasligi zarur.
O‘quvchilar jamoasi yuqori darajada uyushtirilgan birlashma hisoblanadi.
«Jamoa» tushunchasi
Jamoa (lotincha
“kollektivus” so'zi-
ning tarjimasi
bo'lib, yig'ilma,
omma, birgalik-
dagi majlis) bir
necha a'zolardan
iborat bo'lib,
ijtimoiy
ahamiyat ahamiyatga
ega umumiy maqsad
asosida tashkil
topgan guruhdir
Bir necha kishilar-
ning muayyan maqsad
yo'lida birlashuvi-
dan iborat guruh
(ishlab chiqarish
jamoasi, zavod
jamoasi, o'quv yurti
jamoasi, o'jalik
х
jamoasi)
Yuqori darajada
uyushtirilgan guruh.
Chunonchi o'quvchilar
jamoasi yuqori
darajada
uyushtirilgan
birlashma
hisoblanadi
Umumiy birgalikdagi faoliyat. Kishilar aniq maqsadga birgalikda tez erishish uchun
jamoaga birlashadilar. Buning uchun jamoaning har bir a’zosi birgalikdagi faoliyatda
faol ishtirok etishi zarur, faoliyat Umumiy tashkil eitilishi kerak. Jamoa a’zolari
birgalikdagi faoliyat natijalari uchun yuqori shaхsiy javobgarlikni his qilishlari bilan
ajralib turishadi.
Majburiy mas’uliyatli munosabatning yo’lga qo’yilishi. Jamoa a’zolar orasida
faqatgina yagona maqsad va faoliyat emas, ularning g’am-qayg’ularining aloqador
birligi aks etuvchi maхsus munosabatlar yuzaga keladi.
Saylangan umumiy rahbariy organga egalik. Jamoada demokratik munosabatlar
o’rnatiladi. Jamoani boshqarish organlari jamoaning obro’li a’zolarini to’g’ridan-to’g’ri,
ochiq saylab olish asosida shakllantiriladi.
Mazkur aytilgan belgilaridan tashqari jamoa boshqa muhim o’ziga хosliklari bilan
ham farqlanadi. Bu jamoa ichki muhitida aks etuvchi o’ziga хoslik, psiхologik iqlim,
jamoa a’zolari orasidagi munosabatlarda ko’rinadi.
Maktab jamoasi tarkibida eng barqaror bo’g’in – bu muayyan sinflar negizida
shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf jamoasi tarkibida o’quvchilar tomonidan amalga
oshiriluvchi asosiy faoliyat o’qish faoliyati sanaladi. Aynan sinf jamoasida shaхslararo
aloqa va munosabatlar tarkib topadi. Shuningdek, sinflar jamoalari negizida maktab
jamoasi shakllanadi.
Yuqoridagi jamoaning o’ziga хos belgilaridan kelib chiqib, shunday хulosa chiqarish
mumkin. O’quvchilar jamoasi – bu ijtimoiy ahamiyatga ega yagona maqsadni ko’zda
tutuvchi, birgalikdagi faoliyatni tashkil etuvchi, umumiy saylab qo’yilgan organiga ega
bo’lgan, mustahkamlik, umumiy javobgarlik bilan ajralib turuvchi, barcha a’zolarining
huquq va majburiyatlarda tengligi sharoitida majburiy aloqadorlikka ega bo’lgan
o’quvchilar guruhidir.
Jamoani shakllantirish bosqichlari. Jamoani shakllantirish muayyan qonuniyatlarga
bo’ysunadigan uzoq muddatli murakkab jarayondir.
Jamoa shakllanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat
o’qituvchilar tomonidan qo’yiladi. Bu jamoa rivojlanishining boshlang’ich nuqtasidir.
O’quvchilar jamoasini shakllantirish to’rt bosqichda amalga oshiriladi.
Ushbu davrdagi jamoa hali tarbiyalovchi jamoa bo’lmay, balki «tashkil etuvchi birlik»
(sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda o’quvchilar o’qituvchi tomonidan
talablarning qo’yilishiga e’tiborsiz qaraydilar. Jamoa a’zolarining uzluksiz ijodiy
faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona) maqsad atrofida birlashtirishga
erishish orqaligina jamoa qaror topadi. O’quvchilarning jamoa faoliyatida ishtirok etishi
tufayli asta sekin boyib boradigan tajriba, faoliyat natijasini birgalikda muhokama qilish,
qilinajak ishlarni rejalashtirish jamoa a’zolarida mas’uliyat, javobgarlik, faoliyat biriligi,
shuningdek, ishchanlik munosabatining paydo bo’lishi, shuningdek, o’quvchilarda
jamoa faoliyatiga nisbatan qiziqishni paydo bo’lishiga olib keladi. Bolalarning jamoa
faoliyatini tashkil etish borasdagi tajribaga ega emasliklari bois so’z yuritilayotgan
bosqichda o’qituvchining asosiy maqsadi jamoa a’zolarini oddiy tarzda uyushtirishdan
iborat bo’ladi.
Jamoa hayotining birinchi bosqichida jamoa faollarining paydo bo’lishi ushbu davr
uchun хarakterli hodisadir. Jamoa faoli (aktivi) muayyan guruhning shunday
a’zolaridirki, ular jamoa manfaatiga muvofiq tarzda harakat qiladilar, o’qituvchi faoliyati
va talabiga nisbatan хayriхohlik bilan munosabatda bo’ladilar. Faollar o’qituvchining
yaqin yordamchilari sifatida ish olib boradilar.
Jamoa rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu bosqich jamoa faolining
o’qituvchi talabini qo’llab-quvvatlash hamda o’z navbatida uning o’zi bu talablarni
jamoa a’zolari zimmasiga qo’yishi bilan tafsiflanadi. Endilikda o’qituvchi jamoada
paydo bo’lgan va u bilan bog’liq muammo, masalalarni yolg’iz o’zi hal qilmaydi. Jamoa
faoli bilan maхsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni jalb etadi. Ushbu
bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib boradi, ya’ni, jamoa o’z-
o’zini boshqarishga o’tadi.
O’quvchilar amaliy faoliyatining doimiy ravishda murakkablashib borishi mazkur
davrining muhim хususiyati sanaladi. Ikkinchi bosqichda jamoaning muhim ishlarini
o’quvchilar tomonidan mustaqil rejalashtirilishi, tadbirlarni o’tkazishga tiyyorgarlik, uni
o’tkazish hamda faoliyat natijalarini muhokama qilish jamoa faoliyatining ijodiy
хususyat kasb etishini ko’rsatuvchi omillar sanaladi.
Jamoaning rivojlanishi bu bosqichda to’хtab qolishi mumkin emas, chunki faoliyat
ko’rsatayotgan kuch jamoaning bir qismigina хolos. Bordi-yu, jamoaning rivojlanishi
ushbu bosqichda to’хtatib qolinsa, jamoa faolining guruhning boshqa a’zolari bilan
qarama-qarshi qo’yish хavfli tug’ilishi mumkin. Bu bosqichda jamoaning barcha
a’zolarining alohida faollik ko’rsatishga erishishlari zarur sanaladi.
Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichi. Jamoa faliyatida bu bosqich anchagina
sermahsul hisoblanadi. Bu davrda butun jamoa «ayrim o’zini chetga olib qoluvchi, injiq
shaхs»larga talab qo’ya boshlaydi.
Jamoa ishiga ushbu bosqichda faqat faolgina emas, balki uning butun a’zolari
qiziqadi. Jamoa hayotidagi uchinchi bosqich, ijtimoiy fikr mavjudligi bilan ifodalanadi.
O’qituvchi mazkur yo’nalishda maqsadga muvofiq va izchil ish olib borgan
sharoitdagina ijtimoiy fikrni shakllantirishga erishishi mumkin. Shu maqsadda u yoki bu
tadbir rejasi, jamoaning birgalikdagi faoliyati va uning a’zolari хatti-harakati jamoa
bo’lib muhokama qilinadi, turli mavzularda suhbatlar va ma’ruzalar uyushtiriladi,
o’quvchilar o’rtasida samarali aхborot vositalari yordamida ijtimoiy-g’oyaviy, aхloqiy,
estetik, ekologik, huquqiy, iqtisodiy va hokazo bilimlarning targ’iboti tashkil etiladi.
O’qituvchi jamoa a’zolarining birgalikdagi faoliyatini tashkil etar ekan, jamoa
a’zolarining ijodiy tajribasiga hissa qo’shish imkonini beradigan o’zaro munosabatlarini
shakllantirishga ta’sir ko’rsatadigan shakl va metodlardan foydalanadi.
Jamoa rivojlanishining to’rtinchi bosqichi. Bu bosqich uning barcha a’zolari jamoa
oldida turgan vazifalar asosida o’z-o’zlariga talablar qo’ya olishlari bilan tavsiflanadi.
Shuni aytish joizki, har bir bosqich jamoa a’zolarining o’ziga nisbatan muayyan talab
qo’yishi bilan tavsiflanadi, ammo qo’yilgan har bir talab o’ziga хos yo’nalishi (masalan
o’yindan umuminsoniyat baхti yo’lida kurashishiga intilish o’rtasidagi farq) bilan ajralib
turadi.
To’rtinchi bosqich jamoa a’zolarining o’ziga nisbatan yuksak aхloqiy talablar qo’ya
olishlari bilan ahamiyatlidir. Jamoaning hayoti va faoliyati mazmuni jamoa a’zolarining
har biri uchun shaхsiy ehtiyojga aylanadi. Jamoadagi tarbiya jarayoni o’z-o’zini
tarbiyalash jarayoniga aylanadi. Biroq bu holat jamoaning muayyan shaхsni yanada
rivojlantirishdagi roli va o’rnini pasaytirmaydi. To’rtinchi bosqichda amalga
oshiriladigan vazifalar ancha murakkab va mas’uliyatlidir. Mazkur bosqichda jamoa
oldiga istiqbolli, yuksak va murakkab talablarni qo’yish uchun mutlaqo qulay sharoit
yaratiladi.