BOLALAR TARBIYA JAMOASI VA YAGONA PEDAGOGIK JARAYON

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

25

File size

Fayl hajmi

37,1 KB


BOLALAR TARBIYA JAMOASI VA YAGONA PEDAGOGIK JARAYON
Reja:
1. Tarbiya nazariyasi pedagogika fanining muhim tarkibiy qismi ekanligi.
2. Boshlangʻich ta’limda tarbiya jarayonining mazmuni,  tarbiya metodlarini
maqsadga muvofiq tanlash.
3. Sharq  mutafakkirlari  va  xalq  pedagogikasining  tarbiya  borasidagi  boy
tajribalari.
4.  Shaxsning jamoada qaror topishi. Jamoa haqida tushuncha.
Tayanch  tushunchalar: tarbiya, tarbiya  jarayoni,  tarbiyaning  maqsadi,
tarbiya  mazmuni,  tarbiyaning  umumiy  vazifalari,  tarbiya  turlari,  tarbiya
tamoyillari, tarbiya qonuniyatlari, jarayon, aqliy, axloqiy, tafakkurni shakllantirish,
dunyoqarash,  jismoniy  tarbiya,  jamoa,  bolalar  kollektivi,  jamoa  tarbiyasi,
Suxomlinsliy, milliy model, shaxs, davlat va jamiyat, fan, uzluksiz ta’lim, ishlab
chiqarish, jamoa, bolalar kollektivi, jamoa tarbiyasi, Suxomlinsliy, milliy model,
shaxs, davlat va jamiyat, fan, uzluksiz ta’lim, ishlab chiqarish.
Tarbiya  nazariyasi  pedagogika  fanining  muhim  tarkibiy  qismi
ekanligi.
Tarbiya pedagogikadagi asosiy tushunchalardan biri sanaladi. Jamiyat va
pedagogikaning  tarixiy  rivoji  davomida  mazkur  kategoriyani  tushuntirishga
turlicha yondashuvlar yuzaga keldi. 
Logotip
BOLALAR TARBIYA JAMOASI VA YAGONA PEDAGOGIK JARAYON Reja: 1. Tarbiya nazariyasi pedagogika fanining muhim tarkibiy qismi ekanligi. 2. Boshlangʻich ta’limda tarbiya jarayonining mazmuni, tarbiya metodlarini maqsadga muvofiq tanlash. 3. Sharq mutafakkirlari va xalq pedagogikasining tarbiya borasidagi boy tajribalari. 4. Shaxsning jamoada qaror topishi. Jamoa haqida tushuncha. Tayanch tushunchalar: tarbiya, tarbiya jarayoni, tarbiyaning maqsadi, tarbiya mazmuni, tarbiyaning umumiy vazifalari, tarbiya turlari, tarbiya tamoyillari, tarbiya qonuniyatlari, jarayon, aqliy, axloqiy, tafakkurni shakllantirish, dunyoqarash, jismoniy tarbiya, jamoa, bolalar kollektivi, jamoa tarbiyasi, Suxomlinsliy, milliy model, shaxs, davlat va jamiyat, fan, uzluksiz ta’lim, ishlab chiqarish, jamoa, bolalar kollektivi, jamoa tarbiyasi, Suxomlinsliy, milliy model, shaxs, davlat va jamiyat, fan, uzluksiz ta’lim, ishlab chiqarish. Tarbiya nazariyasi pedagogika fanining muhim tarkibiy qismi ekanligi. Tarbiya pedagogikadagi asosiy tushunchalardan biri sanaladi. Jamiyat va pedagogikaning tarixiy rivoji davomida mazkur kategoriyani tushuntirishga turlicha yondashuvlar yuzaga keldi.
Tarbiya – muayyan, aniq maqsad va ijtimoiy tajriba asosida yosh avlodni
har tomonlama oʻstirish, uning ongi, xulq-atvori, dunyoqarashini tarkib toptirish
jarayoni. Keng ma’noda tarbiya shaxsga jamiyatning ta’sir etishi, ijtimoiy hodisa
sifatida qaraladi. Mazkur holatda tarbiya ijtimoiylashtirish bilan uygʻunlashadi.
Tor ma’nodagi tarbiya deganda, pedagogik jarayon sharoitida ta’lim maqsadini
amalga oshirish uchun pedagog va tarbiyalanuvchilarning maxsus tashkil etilgan
faoliyati tushuniladi. Ushbu holatda pedagoglarning tarbiyaviy faoliyati tarbiyaviy
ish deb ataladi.
Tarbiya  nazariyasi pedagogika  fanining  muhim  tarkibiy  qismi  boʻlib,
tarbiyaviy jarayon mazmuni, tamoyillari, qonuniyatlari, uni tashkil etish masalalari,
metodikasi, shakllari, metodlari, vositalari, usullari va muammolarini oʻrganadi.
Tarbiya jarayonini texnologiyalashtirish – aniq maqsadga va ijtimoiy
gʻoyaga asoslanib,  oʻquvchilarda  ma’naviy-axloqiy  sifatlarni  shakllantirishga
yoʻnaltirilgan  pedagogik  faoliyatning  tashkiliy-texnik  jihatdan  uyushtirilishi
sanaladi.
Tarbiyaning shaxs kamolotiga ta’siri quyidagilarda koʻrinadi:
1) tarbiya ta’sirida muhit bera olmagan bilim, ma’lumot egallanadi, mehnat
va texnik faoliyat bilan bogʻliq koʻnikma, malakalar hosil boʻladi;
2) tarbiya tufayli tugʻma kamchiliklar ham oʻzgartirilib, shaxs kamolga
yetadi;
3) tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’sirini ham yoʻqotish mumkin;
4) tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi.
Tarbiya jarayoni oʻzaro bogʻliq boʻlgan ikki faoliyatni – oʻqituvchi va
oʻquvchi  faoliyatini  oʻz  ichiga  oladi.  Tarbiya  jarayonida  oʻquvchining  ongi
shakllana boradi, his va tuygʻulari rivojlanadi, ijtimoiy hayot uchun zarur boʻlgan
va ijtimoiy aloqalarga xizmat qiladigan xulqiy odatlari hosil boʻladi.
Tarbiya jarayonida bolalarning hayoti va faoliyatini pedagogik jihatdan
toʻgʻri  uyushtirish  gʻoyat  muhimdir.  Faoliyat  jarayonida  bola  tashqaridan
kelayotgan  tarbiyaviy  ta’sirga  nisbatan  ma’lum  munosabatda  boʻladi.  Bu
munosabat shaxsning ichki ehtiyoji va xohishlarini ifodalaydi.
Logotip
Tarbiya – muayyan, aniq maqsad va ijtimoiy tajriba asosida yosh avlodni har tomonlama oʻstirish, uning ongi, xulq-atvori, dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni. Keng ma’noda tarbiya shaxsga jamiyatning ta’sir etishi, ijtimoiy hodisa sifatida qaraladi. Mazkur holatda tarbiya ijtimoiylashtirish bilan uygʻunlashadi. Tor ma’nodagi tarbiya deganda, pedagogik jarayon sharoitida ta’lim maqsadini amalga oshirish uchun pedagog va tarbiyalanuvchilarning maxsus tashkil etilgan faoliyati tushuniladi. Ushbu holatda pedagoglarning tarbiyaviy faoliyati tarbiyaviy ish deb ataladi. Tarbiya nazariyasi pedagogika fanining muhim tarkibiy qismi boʻlib, tarbiyaviy jarayon mazmuni, tamoyillari, qonuniyatlari, uni tashkil etish masalalari, metodikasi, shakllari, metodlari, vositalari, usullari va muammolarini oʻrganadi. Tarbiya jarayonini texnologiyalashtirish – aniq maqsadga va ijtimoiy gʻoyaga asoslanib, oʻquvchilarda ma’naviy-axloqiy sifatlarni shakllantirishga yoʻnaltirilgan pedagogik faoliyatning tashkiliy-texnik jihatdan uyushtirilishi sanaladi. Tarbiyaning shaxs kamolotiga ta’siri quyidagilarda koʻrinadi: 1) tarbiya ta’sirida muhit bera olmagan bilim, ma’lumot egallanadi, mehnat va texnik faoliyat bilan bogʻliq koʻnikma, malakalar hosil boʻladi; 2) tarbiya tufayli tugʻma kamchiliklar ham oʻzgartirilib, shaxs kamolga yetadi; 3) tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’sirini ham yoʻqotish mumkin; 4) tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi. Tarbiya jarayoni oʻzaro bogʻliq boʻlgan ikki faoliyatni – oʻqituvchi va oʻquvchi faoliyatini oʻz ichiga oladi. Tarbiya jarayonida oʻquvchining ongi shakllana boradi, his va tuygʻulari rivojlanadi, ijtimoiy hayot uchun zarur boʻlgan va ijtimoiy aloqalarga xizmat qiladigan xulqiy odatlari hosil boʻladi. Tarbiya jarayonida bolalarning hayoti va faoliyatini pedagogik jihatdan toʻgʻri uyushtirish gʻoyat muhimdir. Faoliyat jarayonida bola tashqaridan kelayotgan tarbiyaviy ta’sirga nisbatan ma’lum munosabatda boʻladi. Bu munosabat shaxsning ichki ehtiyoji va xohishlarini ifodalaydi.
Psixologlar va pedagoglarning tadqiqotlari shaxsga tashqi omillarning (xoh
ijobiy, xoh salbiy) ta’siri bolaning ularga munosabatiga bogʻliqligini koʻrsatadi.
Bolaning shaxsiy tajribasi ehtiyojlari tashqi ta’sirga munosabatini belgilab beradi
va uning xulqida aks etadi. Shuning uchun bola faoliyatini uyushtirishning oʻzigina
kifoya  qilmaydi.  Toʻgʻri  tarbiyalash  uchun  tarbiyalanuvchining  bu  faoliyatga
nisbatan qalbida paydo boʻlayotgan munosabatni, turli xil kechinmalarni qanday
anglashni, baholashni, his qilishni hamda ulardan oʻzi uchun nimalarni maqsad
qilib  olayotganini  bilish  zarur.  Yana  shuni  hisobga  olish  kerakki,  bularning
barchasi turli kishilar bilan aloqa qilish, jamoadagi munosabatlar asosida roʻy
beradi. Bola ulgʻaya borishi bilan bu xil aloqa va munosabatlar murakkablashib
boradi va bola shaxsning kamolga yetishida yo ijobiy yoki salbiy ta’sir etadi.
Shuning uchun tarbiya maqsadga muvofiq muntazam ta’sir etishni koʻzda tutadi,
zeroki shu yoʻl bilan jamiyatning shaxsga qoʻyadigan talablari tarbiyalanuvchining
xulqini idora qilib turuvchi ichki ehtiyojga aylanadi.
Tarbiya jaaryonida oʻquvchining onginigina emas, balki his-tuygʻularini
ham  oʻstirib  borish,  unda  jamiyatning  shaxsga  qoʻyadigan  axloqiy  talablariga
muvofiq keladigan xulqiy malaka va odatlarni hosil qilish lozim. Bunga erishish
uchun oʻquvchining ongiga (ta’lim jarayoni asosida), hissiyotiga (darsda va sinfdan
tashqari  ishlarda)  va  irodasiga  (faoliyatni  uyushtirish,  xulqni  idora  qilish
jarayonida) muntazam ta’sir etib boriladi. Agar oʻquvchini tarbiyalashda bulardan
birortasi  (ongi,  hissiyoti,  irodasi)  e’tibordan  chetda  qolsa,  maqsadga  erishish
qiyinlashadi.  Shuning  uchun  tarbiya  jarayoni  koʻp  qirrali  va  murakkabdir.
Maktabdagi  tarbiya  jarayoni  toʻxtovsiz  davom  etadigan  jarayon  boʻlib,  unga
oʻqituvchi, tarbiyachi rahbarlik qiladi va u tarbiyaning ayni vaqt uchun zarur
boʻlgan  maqsadini,  shu  maqsadni  hal  qilishga  xizmat  etadigan  faoliyatini
belgilaydi.  Oʻquvchilarning  shu  faoliyatiga  ishtirok  etishini  ta’minlab,  ular
oʻrtasida  ijtimoiy,  jamoa  va  oʻrtoqlik  aloqalari  va  munosabati  uchun  sharoit
yaratadi.
Oʻquvchilarni faoliyatda qatnashishlari orqali ularning mustaqilligi ijodiy
tashabbuskorligi oʻsib borishiga erishiladi. Ana shu jarayonda bolaning qarashlari,
e’tiqodlari  va  voqea  hodisalarga  oʻz  nuqtai  nazari  vujudga  keladi  va
Logotip
Psixologlar va pedagoglarning tadqiqotlari shaxsga tashqi omillarning (xoh ijobiy, xoh salbiy) ta’siri bolaning ularga munosabatiga bogʻliqligini koʻrsatadi. Bolaning shaxsiy tajribasi ehtiyojlari tashqi ta’sirga munosabatini belgilab beradi va uning xulqida aks etadi. Shuning uchun bola faoliyatini uyushtirishning oʻzigina kifoya qilmaydi. Toʻgʻri tarbiyalash uchun tarbiyalanuvchining bu faoliyatga nisbatan qalbida paydo boʻlayotgan munosabatni, turli xil kechinmalarni qanday anglashni, baholashni, his qilishni hamda ulardan oʻzi uchun nimalarni maqsad qilib olayotganini bilish zarur. Yana shuni hisobga olish kerakki, bularning barchasi turli kishilar bilan aloqa qilish, jamoadagi munosabatlar asosida roʻy beradi. Bola ulgʻaya borishi bilan bu xil aloqa va munosabatlar murakkablashib boradi va bola shaxsning kamolga yetishida yo ijobiy yoki salbiy ta’sir etadi. Shuning uchun tarbiya maqsadga muvofiq muntazam ta’sir etishni koʻzda tutadi, zeroki shu yoʻl bilan jamiyatning shaxsga qoʻyadigan talablari tarbiyalanuvchining xulqini idora qilib turuvchi ichki ehtiyojga aylanadi. Tarbiya jaaryonida oʻquvchining onginigina emas, balki his-tuygʻularini ham oʻstirib borish, unda jamiyatning shaxsga qoʻyadigan axloqiy talablariga muvofiq keladigan xulqiy malaka va odatlarni hosil qilish lozim. Bunga erishish uchun oʻquvchining ongiga (ta’lim jarayoni asosida), hissiyotiga (darsda va sinfdan tashqari ishlarda) va irodasiga (faoliyatni uyushtirish, xulqni idora qilish jarayonida) muntazam ta’sir etib boriladi. Agar oʻquvchini tarbiyalashda bulardan birortasi (ongi, hissiyoti, irodasi) e’tibordan chetda qolsa, maqsadga erishish qiyinlashadi. Shuning uchun tarbiya jarayoni koʻp qirrali va murakkabdir. Maktabdagi tarbiya jarayoni toʻxtovsiz davom etadigan jarayon boʻlib, unga oʻqituvchi, tarbiyachi rahbarlik qiladi va u tarbiyaning ayni vaqt uchun zarur boʻlgan maqsadini, shu maqsadni hal qilishga xizmat etadigan faoliyatini belgilaydi. Oʻquvchilarning shu faoliyatiga ishtirok etishini ta’minlab, ular oʻrtasida ijtimoiy, jamoa va oʻrtoqlik aloqalari va munosabati uchun sharoit yaratadi. Oʻquvchilarni faoliyatda qatnashishlari orqali ularning mustaqilligi ijodiy tashabbuskorligi oʻsib borishiga erishiladi. Ana shu jarayonda bolaning qarashlari, e’tiqodlari va voqea hodisalarga oʻz nuqtai nazari vujudga keladi va
mustahkamlanib boradi. Bular bolaning atrof-muhitning ta’siriga nisbatan qanday
munosabatda boʻlishini belgilaydi.
Shunday  qilib,  maktabdagi  tarbiya  inson  shaxsini  tarkib  toptirish  va
kamolga etkazish jarayonidan iborat boʻlib, uning mazmuni ta’limdagidek alohida
predmetlarda  emas,  balki  oʻquvilarning  hayot-faoliyatlari  va  oʻzaro
munosabatlaridan tashkil topadi. Mana shulardan tarbiya jarayonining oʻziga xos
xususiyatlari kelib chiqadi.
Tarbiya jarayonining oʻziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat:
- aniq maqsadga yoʻnaltirilganlik;
- uzoq muddat davom etishi (tarbiya natijalari tez sur’atda yaqqol koʻzga
tashlanmaydi);
- uzluksizligi (oʻquvchilar va oʻqituvchining birgalikdagi uzluksiz, tizimli
harakatlari);
- yaxlit, tizimli tashkil etilishi;
- ikki tomonlama aloqa hamda qarama-qarshiliklarning mavjud boʻlishi.
Tarbiya jarayonida tarbiyalanuvchi shaxsida ongning shakllanib borishi,
his-tuygʻularning  rivojlanishi,  ijtimoiy  hayot  uchun  zarur  boʻlgan  ijtimoiy
aloqalarni tashkil etishga xizmat qiladigan xulqiy odatlarning hosil boʻlishi kabi
oʻzgarishlar kuzatiladi.
Tarbiya  jarayonining  muvaffaqiyatli  kechishi  uning  maqsadi,  shakllari,
metodlari,  vositalari,  mavjud  pedagogik  shart-sharoitlar,  shaxsning  oʻzini-oʻzi
tarbiyalash va qayta tarbiyalashi ehtiyojiga egaligiga bogʻliq.
Oʻzini  oʻzi  qayta  tarbiyalash shaxsning  oʻzidagi  salbiy  odatlar,
xarakteridagi zararli sifatlarni yoʻqotish, ularni bartaraf etishga qaratilgan ichki
faoliyati jarayonidir.
Tarbiya jarayonida pedagogik talab.
Pedagogik  talab  tarbiya  jarayonida  boshlangʻich  usuli  boʻlib,
tarbiyalanuvchining muayyan faoliyatini ragʻbatlantirishni yoki toʻxtatishni va aniq
amaliy hamda insoniy sifatlarni namoyon qilishni ta’minlaydi.
Logotip
mustahkamlanib boradi. Bular bolaning atrof-muhitning ta’siriga nisbatan qanday munosabatda boʻlishini belgilaydi. Shunday qilib, maktabdagi tarbiya inson shaxsini tarkib toptirish va kamolga etkazish jarayonidan iborat boʻlib, uning mazmuni ta’limdagidek alohida predmetlarda emas, balki oʻquvilarning hayot-faoliyatlari va oʻzaro munosabatlaridan tashkil topadi. Mana shulardan tarbiya jarayonining oʻziga xos xususiyatlari kelib chiqadi. Tarbiya jarayonining oʻziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat: - aniq maqsadga yoʻnaltirilganlik; - uzoq muddat davom etishi (tarbiya natijalari tez sur’atda yaqqol koʻzga tashlanmaydi); - uzluksizligi (oʻquvchilar va oʻqituvchining birgalikdagi uzluksiz, tizimli harakatlari); - yaxlit, tizimli tashkil etilishi; - ikki tomonlama aloqa hamda qarama-qarshiliklarning mavjud boʻlishi. Tarbiya jarayonida tarbiyalanuvchi shaxsida ongning shakllanib borishi, his-tuygʻularning rivojlanishi, ijtimoiy hayot uchun zarur boʻlgan ijtimoiy aloqalarni tashkil etishga xizmat qiladigan xulqiy odatlarning hosil boʻlishi kabi oʻzgarishlar kuzatiladi. Tarbiya jarayonining muvaffaqiyatli kechishi uning maqsadi, shakllari, metodlari, vositalari, mavjud pedagogik shart-sharoitlar, shaxsning oʻzini-oʻzi tarbiyalash va qayta tarbiyalashi ehtiyojiga egaligiga bogʻliq. Oʻzini oʻzi qayta tarbiyalash shaxsning oʻzidagi salbiy odatlar, xarakteridagi zararli sifatlarni yoʻqotish, ularni bartaraf etishga qaratilgan ichki faoliyati jarayonidir. Tarbiya jarayonida pedagogik talab. Pedagogik talab tarbiya jarayonida boshlangʻich usuli boʻlib, tarbiyalanuvchining muayyan faoliyatini ragʻbatlantirishni yoki toʻxtatishni va aniq amaliy hamda insoniy sifatlarni namoyon qilishni ta’minlaydi.
Talab  qilish  usuli  oʻquvchilarning  koʻpgina  axloqiy  sifatlarini
shakllantirishga  yordam  beradi,  shu  bilan  birga  tarbiyalanuvchilarda  oʻziga
nisbatan mas’uliyat va talabchanlikni rivojlantirishda alohida vazifani bajaradi.
Yagona  pedagogik  talablarni  qarab  chiqar  ekanmiz,  faqat  bizning
jamiyatimizdagina  xalqning  ma’naviy-siyosiy  birligini  mustahkamlashda
pedagogik talab tarbiya jarayonining ta’sirchan usuliga aylanishi mumkin.
Oʻqituvchi oʻquvchilar bilan ishlar ekan, ularni faoliyatini tashkil etar ekan,
oʻz koʻrsatmalari bilan oʻquvchilarning ayrim harakatlarini ragʻbatlantiradi. Oʻquv
va  tarbiyaviy  ishlar  jarayonida  ularga  muayyan  mulohazalar  bildiradi,  tanbeh
beradi  yoki  ragʻbatlantiradi,  yakun yasaydi.  Uning  ayrim  buyruqlari  qisqa  va
loʻnda boʻlib, sezilar-sezilmas majbur qilishga oʻxshab ketsa-da boshqalari acha
keng tushintirish yoʻl-yoʻriqlar shakliga ega boʻladi. Bir xillari oʻquvchilarni faqat
ishga  jalb  qilish  zaruriyati  tufayli,  boshqalari  bolalarning  ayrim  koʻnikma  va
malakalarini  oʻzlashtirishga  tuzatish  kiritish  ehtiyoji  bilan  vujudga  kelgan;
ayrimlari oʻquvchilarning keraksiz va notoʻgʻri harakatlarini toʻxtatsa, boshqalari
muvaffaqiyatli harakatlarni mustahkamlaydi va qoʻllab-quvvatlaydi. Pedagogning
talabisiz  oʻquvchilarning  oʻquv  va  ijtimoiy  foydali  faoliyatini  tashkil  etishni
tasavvur etib boʻlmaydi.
Tajribali  pedagog  bolalar  huzuriga  keng  harakatlar  dasturi  bilan  birga
boradi, oʻz tarbiyalanuvchilaridan har biri qachon nima qilinishini aniq, muayyan
tarzda biladi. Zero, talablar ana shu dasturni ularning ishlari va xatti-harakatlarida
amalga  oshirish  vositasidir,  xolos.  Tarbiya  jarayonida  pedagogik  talablarning
asosiy turlari va shakllarini qarab chiqamiz.
Pedagogning talablari vositasiz talablar boʻlishi mumkin, bunda tarbiyachi
ulardan muayyan harakatlarga erishishni kutadi.
Pedagogning  talablari vositali  talablar  boʻladi,  bunda  oʻqituvchi  oʻz
talablari  bilan  bolalarda  oʻz  doʻstalriga  nisbatan  navbatdagi  talablarni  keltirib
chiqaradi. Talablarning asosiy shakllari, bu usulning u yoki bu shaklini tanlash
pedagogik vaziyatni ikkita asosiy shartdan, ikki omilda vujudga keladi.
Birinchi  omil –  kimdan  talab  qilinsa,  oʻshaning  talab  qiluvchiga
munosabatidir.
Logotip
Talab qilish usuli oʻquvchilarning koʻpgina axloqiy sifatlarini shakllantirishga yordam beradi, shu bilan birga tarbiyalanuvchilarda oʻziga nisbatan mas’uliyat va talabchanlikni rivojlantirishda alohida vazifani bajaradi. Yagona pedagogik talablarni qarab chiqar ekanmiz, faqat bizning jamiyatimizdagina xalqning ma’naviy-siyosiy birligini mustahkamlashda pedagogik talab tarbiya jarayonining ta’sirchan usuliga aylanishi mumkin. Oʻqituvchi oʻquvchilar bilan ishlar ekan, ularni faoliyatini tashkil etar ekan, oʻz koʻrsatmalari bilan oʻquvchilarning ayrim harakatlarini ragʻbatlantiradi. Oʻquv va tarbiyaviy ishlar jarayonida ularga muayyan mulohazalar bildiradi, tanbeh beradi yoki ragʻbatlantiradi, yakun yasaydi. Uning ayrim buyruqlari qisqa va loʻnda boʻlib, sezilar-sezilmas majbur qilishga oʻxshab ketsa-da boshqalari acha keng tushintirish yoʻl-yoʻriqlar shakliga ega boʻladi. Bir xillari oʻquvchilarni faqat ishga jalb qilish zaruriyati tufayli, boshqalari bolalarning ayrim koʻnikma va malakalarini oʻzlashtirishga tuzatish kiritish ehtiyoji bilan vujudga kelgan; ayrimlari oʻquvchilarning keraksiz va notoʻgʻri harakatlarini toʻxtatsa, boshqalari muvaffaqiyatli harakatlarni mustahkamlaydi va qoʻllab-quvvatlaydi. Pedagogning talabisiz oʻquvchilarning oʻquv va ijtimoiy foydali faoliyatini tashkil etishni tasavvur etib boʻlmaydi. Tajribali pedagog bolalar huzuriga keng harakatlar dasturi bilan birga boradi, oʻz tarbiyalanuvchilaridan har biri qachon nima qilinishini aniq, muayyan tarzda biladi. Zero, talablar ana shu dasturni ularning ishlari va xatti-harakatlarida amalga oshirish vositasidir, xolos. Tarbiya jarayonida pedagogik talablarning asosiy turlari va shakllarini qarab chiqamiz. Pedagogning talablari vositasiz talablar boʻlishi mumkin, bunda tarbiyachi ulardan muayyan harakatlarga erishishni kutadi. Pedagogning talablari vositali talablar boʻladi, bunda oʻqituvchi oʻz talablari bilan bolalarda oʻz doʻstalriga nisbatan navbatdagi talablarni keltirib chiqaradi. Talablarning asosiy shakllari, bu usulning u yoki bu shaklini tanlash pedagogik vaziyatni ikkita asosiy shartdan, ikki omilda vujudga keladi. Birinchi omil – kimdan talab qilinsa, oʻshaning talab qiluvchiga munosabatidir.
Ikkinchi  omil –  bu  tarbiyalanuvchining  pedagog  ragʻbatlantiradigan
faoliyatiga munosabatidir. Umuman olganda, bu munosabatlarni biz ijobiy, betaraf
va salbiy munosabatlar deb ta’riflaymiz, holbuki amalda bu munosabatlarning juda
koʻpdan-koʻp koʻrinishlari ham boʻlishi mumkin.
Endi  talab  shakllariga  toʻxtalib  oʻtamiz.  Talab  toʻppa-toʻgʻri  boʻlishi
mumkin, bunda oʻqituvchining murojaati qat’iy, dadil ohangda ifodalangan aniq
koʻrsatmaga ega boʻlishi mumkin.
Talab  mazmun  jihatdan  ham,  shakl  jihatdan  ham  rivojlanib  boradi.
Pedagogik vaziyat qandaydir oʻzgarmas bir narsa emas. U yoki bu usullarni tatbiq
etib,  bolalar  faoliyatida  muvaffaqiyatga  erishib,  pedagog  shu  bilan  birga
vaziyatning zarur  yoʻnalishida rivojlanishni  boshqaradi. Pedagog toʻppa-toʻgʻri
talablarni qoʻyar ekan, bolalar bilan muayyan munosabatlarga kirishadi va ayni
vaqtda ularda bajariladigan faoliyatga munosabatni shakllantiradi.
Boshlangʻich  ta’limda  tarbiya  jarayonining  mazmuni,
 tarbiya
metodlarini maqsadga muvofiq tanlash.
Oʻqituvchi-doʻst,  murabbiy,  yoʻl  boshlovchi  boʻlgandagina  oʻquvchilar
oʻzlarining ichki olamlarini ochib koʻrsatadilar. Demak, tarbiya metodi tarbiyachi
va  tarbiyalanuvchilarning  hamkorlikdagi  faoliyat  va  oʻzaro  ta’sir  koʻrsatish
usullaridir. Shaxsni shakllantirish maqsadida, bolaning ongi, his-tuygʻulari, irodasi,
xulq-atvori va munosabatlari tizimiga ta’sir koʻrsatish uchun tarbiya metodlari
ishlatiladi.  Ilmiy  adabiyotlarda  tarbiya  metodlari  tarbiya  usullari,  deb  ham
yuritiladi.
Tarbiya  tamoyillari  – tarbiya  nazariyasining  asosiy  yetakchi  qoidalari
boʻlib, tarbiya jarayonini tashkil etish mazmuni, shakl, metod va vositalarini toʻgʻri
tanlanishini belgilaydigan boshlangʻich asoslar hisoblanadi.
Tarbiya jarayoni quyidagi tamoyillar asosida tashkil etiladi:
- tarbiya maqsadining aniqligi;
- bolalar va kattalarning birgalikdagi faoliyati;
- ixtiyoriylik;
- yoʻnaltirilganlik;
- oʻz-oʻzini anglash;
Logotip
Ikkinchi omil – bu tarbiyalanuvchining pedagog ragʻbatlantiradigan faoliyatiga munosabatidir. Umuman olganda, bu munosabatlarni biz ijobiy, betaraf va salbiy munosabatlar deb ta’riflaymiz, holbuki amalda bu munosabatlarning juda koʻpdan-koʻp koʻrinishlari ham boʻlishi mumkin. Endi talab shakllariga toʻxtalib oʻtamiz. Talab toʻppa-toʻgʻri boʻlishi mumkin, bunda oʻqituvchining murojaati qat’iy, dadil ohangda ifodalangan aniq koʻrsatmaga ega boʻlishi mumkin. Talab mazmun jihatdan ham, shakl jihatdan ham rivojlanib boradi. Pedagogik vaziyat qandaydir oʻzgarmas bir narsa emas. U yoki bu usullarni tatbiq etib, bolalar faoliyatida muvaffaqiyatga erishib, pedagog shu bilan birga vaziyatning zarur yoʻnalishida rivojlanishni boshqaradi. Pedagog toʻppa-toʻgʻri talablarni qoʻyar ekan, bolalar bilan muayyan munosabatlarga kirishadi va ayni vaqtda ularda bajariladigan faoliyatga munosabatni shakllantiradi. Boshlangʻich ta’limda tarbiya jarayonining mazmuni, tarbiya metodlarini maqsadga muvofiq tanlash. Oʻqituvchi-doʻst, murabbiy, yoʻl boshlovchi boʻlgandagina oʻquvchilar oʻzlarining ichki olamlarini ochib koʻrsatadilar. Demak, tarbiya metodi tarbiyachi va tarbiyalanuvchilarning hamkorlikdagi faoliyat va oʻzaro ta’sir koʻrsatish usullaridir. Shaxsni shakllantirish maqsadida, bolaning ongi, his-tuygʻulari, irodasi, xulq-atvori va munosabatlari tizimiga ta’sir koʻrsatish uchun tarbiya metodlari ishlatiladi. Ilmiy adabiyotlarda tarbiya metodlari tarbiya usullari, deb ham yuritiladi. Tarbiya tamoyillari – tarbiya nazariyasining asosiy yetakchi qoidalari boʻlib, tarbiya jarayonini tashkil etish mazmuni, shakl, metod va vositalarini toʻgʻri tanlanishini belgilaydigan boshlangʻich asoslar hisoblanadi. Tarbiya jarayoni quyidagi tamoyillar asosida tashkil etiladi: - tarbiya maqsadining aniqligi; - bolalar va kattalarning birgalikdagi faoliyati; - ixtiyoriylik; - yoʻnaltirilganlik; - oʻz-oʻzini anglash;
- jamoaviylik;
- insonparvarlik;
- ilmiylik;
- pedagogik jarayonning hayot va amaliyot bilan bogʻliqligi;
- izchillik;
- uzluksizlik;
- tizimlilik;
- koʻrsatmalilik;
- estetik gʻoyalar ustuvorligi.
Tarbiya maqsadi ijtimoiy buyurtma asosida belgilanadi. Unda eng oddiy
harakatdan  tortib,  to  keng  koʻlamli  ijtimoiy  harakatni  tashkil  etishdan  iborat
jarayonning mohiyati yoritiladi.
Tarbiya maqsadi umumiy va individual xarakter kasb etadi. 
Tarbiya jarayoni quyidagi qonuniyatlar asosida kechadi:
- tarbiyaning obyektiv va subyektiv omillarga bogʻliqligi;
- tarbiyaning shaxs rivojlanishi bilan birligi va oʻzaro aloqadorligi;
-  faoliyat  va  munosabat  shaxsning  ijtimoiy  ahamiyatli  fazilatlarni
shakllantirishning negizi va asosiy manbai ekanligi;
-  tarbiyalanuvchilarning  oʻzaro  tarbiyaviy  ta’siri,  oʻzaro  munosabatlari
hamda faol faoliyati oʻrtasidagi bogʻlanishning mavjudligi.
Tarbiya  mazmuni – shaxsning  shakllanishiga  qoʻyiladigan  ijtimoiy
talablar  mohiyatidan  iborat  boʻlib,  ijtimoiy-iqtisodiy  taraqqiyot,  kishilik
munosabatlari mohiyati va darajasi, jamiyat mafkurasi gʻoyalari asosda belgilanadi.
Tarbiya metodlari quyidagi turlarga ajratiladi:
1. Shaxs ongini shakllantiruvchi metodlar.
2. Ijtimoiy xulqni shakllantirish metodlari.
3. Xulq va faoliyatni ragʻbatlantirish metodlari.
4. Oʻz-oʻzini tarbiyalash metodlari.
Oʻquvchilarda  ma’naviy-axloqiy  sifatlar,  e’tiqod,  dunyoqarashni
shakllantirish maqsadida  ularning ongi, his-tuygʻusi, irodasiga ta’sir  koʻrsatish
Logotip
- jamoaviylik; - insonparvarlik; - ilmiylik; - pedagogik jarayonning hayot va amaliyot bilan bogʻliqligi; - izchillik; - uzluksizlik; - tizimlilik; - koʻrsatmalilik; - estetik gʻoyalar ustuvorligi. Tarbiya maqsadi ijtimoiy buyurtma asosida belgilanadi. Unda eng oddiy harakatdan tortib, to keng koʻlamli ijtimoiy harakatni tashkil etishdan iborat jarayonning mohiyati yoritiladi. Tarbiya maqsadi umumiy va individual xarakter kasb etadi. Tarbiya jarayoni quyidagi qonuniyatlar asosida kechadi: - tarbiyaning obyektiv va subyektiv omillarga bogʻliqligi; - tarbiyaning shaxs rivojlanishi bilan birligi va oʻzaro aloqadorligi; - faoliyat va munosabat shaxsning ijtimoiy ahamiyatli fazilatlarni shakllantirishning negizi va asosiy manbai ekanligi; - tarbiyalanuvchilarning oʻzaro tarbiyaviy ta’siri, oʻzaro munosabatlari hamda faol faoliyati oʻrtasidagi bogʻlanishning mavjudligi. Tarbiya mazmuni – shaxsning shakllanishiga qoʻyiladigan ijtimoiy talablar mohiyatidan iborat boʻlib, ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot, kishilik munosabatlari mohiyati va darajasi, jamiyat mafkurasi gʻoyalari asosda belgilanadi. Tarbiya metodlari quyidagi turlarga ajratiladi: 1. Shaxs ongini shakllantiruvchi metodlar. 2. Ijtimoiy xulqni shakllantirish metodlari. 3. Xulq va faoliyatni ragʻbatlantirish metodlari. 4. Oʻz-oʻzini tarbiyalash metodlari. Oʻquvchilarda ma’naviy-axloqiy sifatlar, e’tiqod, dunyoqarashni shakllantirish maqsadida ularning ongi, his-tuygʻusi, irodasiga ta’sir koʻrsatish
usullari ijtimoiy  ongni  shakllantiruvchi  metodlar sanaladi.  Mazkur  metodlar
yoshlar tomonidan hayot mazmunining tushunib olinishini ta’minlaydi.
Hikoya, etik suhbat, tushuntirish, izohlash, ma’ruza, ishontirish, nasihat,
yoʻriqnoma,  munozara,  ma’ruza,  namuna ijtimoiy  ongni  shakllantiruvchi
metodlar sirasiga kiradi.
Tushuntirish ijtimoiy ongni shakllantirishda koʻp ishlatiladigan usul boʻlib,
u orqali ta’lim oluvchilarni jamiyatda kechayotgan ijtimoiy, iqtisodiy va madaniy
jarayonlar,  shaxslararo  munosabatlar  mazmuni,  ijtimoiy-axloqiy  va  huquqiy
me’yorlar, ularga amal qilish, shaxs tomonidan oʻzligini anglash hamda jamiyatda,
jamoada muayyan oʻrinni egallashga oid ma’lumotlar bilan tanishtirishga xizmat
qiladi.
Oʻquvchi shaxsini gʻoyaviy va ma’naviy-axloqiy jihatdan shakllantirishda
oʻqituvchining jonli nutqi, oʻquvchi bilan oʻzaro munosabati ta’sirchan usullardan
hisoblanadi. Suhbat jarayonida oʻquvchi shaxsini yaqindan anglash mumkin, u
haqidagi tasavvurlar yanada boyiydi. Ta’lim oluvchi bilan suhbatlashish jarayonida
uning  shaxs  sifatida  shakllanishiga  yordam  beradigan  ma’lumotlar  beriladi,
ijtimoiy  va  tabiiy  borliqqa  nisbatan  munosabat  baholanadi,  ijobiy  sifatlar
ragʻbatlantirilib,  salbiy  holatlar  aniqlanib,  ularni  bartaraf  etish  yoʻl-yoʻriqlari
koʻrsatiladi.
Ta’lim oluvchining ijtimoiy ongini shakllantirish uchun tashkil etiladigan
suhbatlar uchun quyidagi mavzular yoʻnalish sifatida tanlanadi:
1) etik mavzular (ijtimoiy ma’naviy-axloqiy me’yorlar, jamiyatda ustuvor
oʻrin  tutuvchi  ijtimoiy  munosabatlar,  jamoa  orasida  oʻzini  tutish  qoidalari  va
boshqalar);
2)  estetik  mavzular  (tabiat  goʻzalligi,  shaxslararo  munosabatlar,  inson
goʻzalligi);
3) siyosiy mavzular (davlatning ichki va tashqi siyosati, dunyo voqealari,
xalqaro munosabatlar va hokazolar);
4) ta’lim va bilishga oid mavzular (koinot, hayvonot va oʻsimliklar dunyosi,
elektronika va boshqalar).
Logotip
usullari ijtimoiy ongni shakllantiruvchi metodlar sanaladi. Mazkur metodlar yoshlar tomonidan hayot mazmunining tushunib olinishini ta’minlaydi. Hikoya, etik suhbat, tushuntirish, izohlash, ma’ruza, ishontirish, nasihat, yoʻriqnoma, munozara, ma’ruza, namuna ijtimoiy ongni shakllantiruvchi metodlar sirasiga kiradi. Tushuntirish ijtimoiy ongni shakllantirishda koʻp ishlatiladigan usul boʻlib, u orqali ta’lim oluvchilarni jamiyatda kechayotgan ijtimoiy, iqtisodiy va madaniy jarayonlar, shaxslararo munosabatlar mazmuni, ijtimoiy-axloqiy va huquqiy me’yorlar, ularga amal qilish, shaxs tomonidan oʻzligini anglash hamda jamiyatda, jamoada muayyan oʻrinni egallashga oid ma’lumotlar bilan tanishtirishga xizmat qiladi. Oʻquvchi shaxsini gʻoyaviy va ma’naviy-axloqiy jihatdan shakllantirishda oʻqituvchining jonli nutqi, oʻquvchi bilan oʻzaro munosabati ta’sirchan usullardan hisoblanadi. Suhbat jarayonida oʻquvchi shaxsini yaqindan anglash mumkin, u haqidagi tasavvurlar yanada boyiydi. Ta’lim oluvchi bilan suhbatlashish jarayonida uning shaxs sifatida shakllanishiga yordam beradigan ma’lumotlar beriladi, ijtimoiy va tabiiy borliqqa nisbatan munosabat baholanadi, ijobiy sifatlar ragʻbatlantirilib, salbiy holatlar aniqlanib, ularni bartaraf etish yoʻl-yoʻriqlari koʻrsatiladi. Ta’lim oluvchining ijtimoiy ongini shakllantirish uchun tashkil etiladigan suhbatlar uchun quyidagi mavzular yoʻnalish sifatida tanlanadi: 1) etik mavzular (ijtimoiy ma’naviy-axloqiy me’yorlar, jamiyatda ustuvor oʻrin tutuvchi ijtimoiy munosabatlar, jamoa orasida oʻzini tutish qoidalari va boshqalar); 2) estetik mavzular (tabiat goʻzalligi, shaxslararo munosabatlar, inson goʻzalligi); 3) siyosiy mavzular (davlatning ichki va tashqi siyosati, dunyo voqealari, xalqaro munosabatlar va hokazolar); 4) ta’lim va bilishga oid mavzular (koinot, hayvonot va oʻsimliklar dunyosi, elektronika va boshqalar).
Hikoya oʻqituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa, voqealarning yaxlit
yoki qismlarga boʻlib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yoʻli bilan
ixcham, qisqa va izchil bayon qilinishini ifodalovchi metod sanaladi.
Namuna – shaxsga atrofdagilar (xususan, oʻqituvchilar, ota-onalar, yoshi
katta kishilar)ning yurish-turish, muomala, tartib-intizom qoidalariga rioya qilish,
kundalik faoliyatni tashkil etishda oʻrnak, ibrat boʻla olishlarini ifodalovchi metod
sanaladi.
Yosh avlod uchun quyidagi pedagogik hodisalar namuna boʻla oladi:
1. Ota-onalarning yurish-turishi, bir-birlariga bilan oʻzaro munosabatlari,
kundalik faoliyatni tashkil etishlari, atrofdagilar nisbatan yondashuvlari;
2. Oʻqituvchilarning hamkasblari, rahbarlari, shuningdek, oʻquvchilar bilan
oʻzaro munosabatlari, nutq va muomala odobi, kasbiy faoliyatni olib borishdagi
mas’uliyatlari;
3.  Ishlab  chiqarish  ilgʻorlari,  umuminsoniy  hamda  milliy  ilm-fan,
madaniyat ravnaqiga munosib hissa qoʻshgan shaxslarning hayoti va faoliyatlari;
4.  Badiiy  asarlar,  kinofilmlar,  spektakllar  qahramonlarining  xatti-
harakatlari, ma’naviy qiyofasi;
5.  Afsonaviy  va  tarixiy  milliy  qahramonlar,  Vatan  ozodligi  uchun
kurashgan shaxslarning jasoratlari;
6. Favqulodda vaziyatlarda fuqarolik, insoniylik burchini sidqidildan ado
etgan shaxslarning xatti-harakatlari;
7. Tengdoshlarning  ijtimoiy  munosabatlar  jarayonida,  turli  vaziyatlarda
oʻzlarini  tuta  olishlari,  irodali,  matonatli,  axloqli  ekanliklarini  namoyon  eta
olishlari va boshqalar.
Ijtimoiy xulqni shakllantirish metodlari – muayyan mashq yordamida
bolalar faoliyatini toʻgʻri, maqsadga muvofiq, puxta tashkil qilish orqali ularni
axloqiy me’yor, xulq-atvor qoidalarini bajarishga odatlantiruvchi usullar sanaladi.
Odatlantirish,  mashqlantirish  (mashq  qildirish),  topshiriq,  pedagogik  talablar,
jamoat  fikri,  tarbiyalovchi  vaziyat  kabilar ijtimoiy  xulqni  shakllantirish
metodlari sirasiga kiradi.
Logotip
Hikoya oʻqituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa, voqealarning yaxlit yoki qismlarga boʻlib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yoʻli bilan ixcham, qisqa va izchil bayon qilinishini ifodalovchi metod sanaladi. Namuna – shaxsga atrofdagilar (xususan, oʻqituvchilar, ota-onalar, yoshi katta kishilar)ning yurish-turish, muomala, tartib-intizom qoidalariga rioya qilish, kundalik faoliyatni tashkil etishda oʻrnak, ibrat boʻla olishlarini ifodalovchi metod sanaladi. Yosh avlod uchun quyidagi pedagogik hodisalar namuna boʻla oladi: 1. Ota-onalarning yurish-turishi, bir-birlariga bilan oʻzaro munosabatlari, kundalik faoliyatni tashkil etishlari, atrofdagilar nisbatan yondashuvlari; 2. Oʻqituvchilarning hamkasblari, rahbarlari, shuningdek, oʻquvchilar bilan oʻzaro munosabatlari, nutq va muomala odobi, kasbiy faoliyatni olib borishdagi mas’uliyatlari; 3. Ishlab chiqarish ilgʻorlari, umuminsoniy hamda milliy ilm-fan, madaniyat ravnaqiga munosib hissa qoʻshgan shaxslarning hayoti va faoliyatlari; 4. Badiiy asarlar, kinofilmlar, spektakllar qahramonlarining xatti- harakatlari, ma’naviy qiyofasi; 5. Afsonaviy va tarixiy milliy qahramonlar, Vatan ozodligi uchun kurashgan shaxslarning jasoratlari; 6. Favqulodda vaziyatlarda fuqarolik, insoniylik burchini sidqidildan ado etgan shaxslarning xatti-harakatlari; 7. Tengdoshlarning ijtimoiy munosabatlar jarayonida, turli vaziyatlarda oʻzlarini tuta olishlari, irodali, matonatli, axloqli ekanliklarini namoyon eta olishlari va boshqalar. Ijtimoiy xulqni shakllantirish metodlari – muayyan mashq yordamida bolalar faoliyatini toʻgʻri, maqsadga muvofiq, puxta tashkil qilish orqali ularni axloqiy me’yor, xulq-atvor qoidalarini bajarishga odatlantiruvchi usullar sanaladi. Odatlantirish, mashqlantirish (mashq qildirish), topshiriq, pedagogik talablar, jamoat fikri, tarbiyalovchi vaziyat kabilar ijtimoiy xulqni shakllantirish metodlari sirasiga kiradi.
Mashq – aqliy yoki amaliy (jismoniy) harakatlarni bajarish koʻnikmalarini
egallash yoʻlida muayyan amal, harakatni koʻp marta takrorlash.
Mashqlantirish  (mashq  qildirish)  – muayyan  xatti-harakatlarni  koʻp
marotaba  takrorlashga  qaratilgan  harakat  mohiyatini  ifodalovchi  metod
hisoblanadi. Mashqlantirish natijasida muayyan koʻnikma, odat, yangi bilimlar
hosil  qilinadi,  oʻquvchining  aqliy  qobiliyati  oʻsadi,  axloqiy  sifatlari  boyiydi,
hayotiy tajribasi ortadi.
Tarbiya amaliyotida mashq qildirishning quyidagi turlari mavjud:
1) faoliyatda mashq qilish;
2) kun tartibi doirasida bajariladigan mashqlar;
3) maxsus mashqlar.
Faoliyatda mashq qilish mehnat, ijtimoiy va jamoa faoliyatini tashkil etish,
oʻzaro munosabatlarni yoʻlga qoʻyish odatlarini tarbiyalashga qaratilgan.
Kun tartibi mashqlari ta’lim oluvchilarni belgilangan kun tartibiga amal qilishga
odatlantirish, u bilan bogʻliq ravishda muayyan harakatlarni bajarish, ish va boʻsh
vaqtdan toʻgʻri foydalanishga oʻrgatish uchun xizmat qiladi.
Maxsus mashqlardan tanlangan soha boʻyicha nazariy bilim, amaliy hamda xulqiy
koʻnikma, malakalarni hosil qilishda foydalaniladi.
Tarbiya metodlarini tanlab olish shartlari. 
Metodning ijobiy va salbiysi boʻlmaydi, tarbiya jarayonida ma’lum yoʻlni
yuqori darajadagi samarali va samarasiz deya baholash mumkin emas. Metodning
samaradorligini u qoʻllanilayotgan sharoit nuqtai nazaridan baholash mumkin.
Tarbiya metodlarini maqsadga muvofiq tanlash bir qator omillarga
bogʻliq:
1. Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Tarbiyaning maqsad va vazifalari.
Maqsad nafaqat metodlarni oqlaydi, balki ularni aniqlab beradi. Maqsad qanday
boʻlsa, unga erishish metodlari unga muvofiq boʻlishi zarur.
2. Tarbiya  mazmuni. Unutmaslik  kerakki,  aynan  bitta  vazifa  turli  xil
fikrlar bilan toʻldirilgan boʻlishi mumkin. Shuning uchun metodlarni umuman
mazmun bilan emas, balki aniq fikr bilan bogʻlash gʻoyat muhimdir.
Logotip
Mashq – aqliy yoki amaliy (jismoniy) harakatlarni bajarish koʻnikmalarini egallash yoʻlida muayyan amal, harakatni koʻp marta takrorlash. Mashqlantirish (mashq qildirish) – muayyan xatti-harakatlarni koʻp marotaba takrorlashga qaratilgan harakat mohiyatini ifodalovchi metod hisoblanadi. Mashqlantirish natijasida muayyan koʻnikma, odat, yangi bilimlar hosil qilinadi, oʻquvchining aqliy qobiliyati oʻsadi, axloqiy sifatlari boyiydi, hayotiy tajribasi ortadi. Tarbiya amaliyotida mashq qildirishning quyidagi turlari mavjud: 1) faoliyatda mashq qilish; 2) kun tartibi doirasida bajariladigan mashqlar; 3) maxsus mashqlar. Faoliyatda mashq qilish mehnat, ijtimoiy va jamoa faoliyatini tashkil etish, oʻzaro munosabatlarni yoʻlga qoʻyish odatlarini tarbiyalashga qaratilgan. Kun tartibi mashqlari ta’lim oluvchilarni belgilangan kun tartibiga amal qilishga odatlantirish, u bilan bogʻliq ravishda muayyan harakatlarni bajarish, ish va boʻsh vaqtdan toʻgʻri foydalanishga oʻrgatish uchun xizmat qiladi. Maxsus mashqlardan tanlangan soha boʻyicha nazariy bilim, amaliy hamda xulqiy koʻnikma, malakalarni hosil qilishda foydalaniladi. Tarbiya metodlarini tanlab olish shartlari.  Metodning ijobiy va salbiysi boʻlmaydi, tarbiya jarayonida ma’lum yoʻlni yuqori darajadagi samarali va samarasiz deya baholash mumkin emas. Metodning samaradorligini u qoʻllanilayotgan sharoit nuqtai nazaridan baholash mumkin. Tarbiya metodlarini maqsadga muvofiq tanlash bir qator omillarga bogʻliq: 1. Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Maqsad nafaqat metodlarni oqlaydi, balki ularni aniqlab beradi. Maqsad qanday boʻlsa, unga erishish metodlari unga muvofiq boʻlishi zarur. 2. Tarbiya mazmuni. Unutmaslik kerakki, aynan bitta vazifa turli xil fikrlar bilan toʻldirilgan boʻlishi mumkin. Shuning uchun metodlarni umuman mazmun bilan emas, balki aniq fikr bilan bogʻlash gʻoyat muhimdir.
3. Tarbiyalanuvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olish. U yoki
shunga  oʻxshash  vazifalar  tarbiyalanuvchilarning  yoshi  bilan  bogʻliqlikda  hal
qilinadi. Yosh bu oddiygina qaraganda yashaganlikning son koʻrsatkichi emas.
Unda egallangan ijtimoiy tajriba, psixologik va axloqiy sifatlarning rivojlanganlik
darajasi oʻz aksini topadi. Aytaylik, mas’uliyat tuygʻusini boshlangʻich ta’lim, oʻrta
ta’lim  va  oʻrta  maxsus,  kasb-hunar  ta’limi  muassasalarida  ta’lim  olayotgan
oʻquvchilarda ham shakllantirish mumkin. Biroq har bir bosqichda mazkur sifatni
shakllantirish borasida turli metodlar qoʻllaniladi.
4. Jamoaning shakllanganlik darajasi. Oʻzini oʻzi boshqarishning jamoa
shaklining rivojlanishi bilan bogʻliqlikda pedagogik ta’sir koʻrsatish metodlari ham
oʻzgarmasdan  kelmoqda.  Bizga  ma’lumki  boshqaruvning  moslashuvchanligi
tarbiyachining  tarbiyalanuvchilar  bilan  muvaffaqiyatli  hamkorligining  zaruriy
sharti.
5. Tarbiyalanuvchilarning  individual  oʻziga  xosliklari. Umumiy
metodlar, umumiy dasturlarning oʻzi tarbiyaviy oʻzaro ta’sir etishning asosi boʻla
olmaydi.  Ularga  indivudual  va  shaxsiy  tuzatishlar  kiritish  zarur.  Insonparvar
pedagog har bir shaxs oʻziga xosligini rivojlanishiga, oʻziga xosligini saqlashga,
oʻzining «Men»ini roʻyobga chiqarishga imkon beradigan metodlarni qoʻllashga
harakat qiladi.
6. Tarbiyaviy  shart-sharoitlar. Unga  moddiy,  psixofiziologik,  sanitar-
gigiyenikdan tashqari  sinfda yuzaga keladigan munosabatlar: jamoadagi  iqlim,
pedagogik  rahbarlik  usuli  va  boshqalar  tegishlidir.  Ma’lumki,  mavhum  shart-
sharoitlar  boʻlmaydi,  ular  hamisha  aniq.  Ularning  birlashuvi  aniq  holatlarda
koʻrinadi. Tarbiya amalga oshadigan sharoit pedagogik vaziyatlar deb ataladi.
7.  Tarbiya  vositalari. Tarbiya  metodlari  tarbiya  jarayonining  tarkibiy
qismi sifatida yuzaga chiqadigan tarbiya vositalaridan tashkil topadi. Metodlar ular
bilan mustahkam bogʻlangan va birgalikda qoʻllaniladigan boshqa tarbiya vositalari
ham  mavjud.  Masalan,  metodlarni  samarali  qoʻllash  uchun  zaruriy  yordam
beruvchi koʻrgazmali qurollar, tasviriy san’at asarlari va musiqa san’ati, ommaviy
axborot vositalari.
Logotip
3. Tarbiyalanuvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olish. U yoki shunga oʻxshash vazifalar tarbiyalanuvchilarning yoshi bilan bogʻliqlikda hal qilinadi. Yosh bu oddiygina qaraganda yashaganlikning son koʻrsatkichi emas. Unda egallangan ijtimoiy tajriba, psixologik va axloqiy sifatlarning rivojlanganlik darajasi oʻz aksini topadi. Aytaylik, mas’uliyat tuygʻusini boshlangʻich ta’lim, oʻrta ta’lim va oʻrta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida ta’lim olayotgan oʻquvchilarda ham shakllantirish mumkin. Biroq har bir bosqichda mazkur sifatni shakllantirish borasida turli metodlar qoʻllaniladi. 4. Jamoaning shakllanganlik darajasi. Oʻzini oʻzi boshqarishning jamoa shaklining rivojlanishi bilan bogʻliqlikda pedagogik ta’sir koʻrsatish metodlari ham oʻzgarmasdan kelmoqda. Bizga ma’lumki boshqaruvning moslashuvchanligi tarbiyachining tarbiyalanuvchilar bilan muvaffaqiyatli hamkorligining zaruriy sharti. 5. Tarbiyalanuvchilarning individual oʻziga xosliklari. Umumiy metodlar, umumiy dasturlarning oʻzi tarbiyaviy oʻzaro ta’sir etishning asosi boʻla olmaydi. Ularga indivudual va shaxsiy tuzatishlar kiritish zarur. Insonparvar pedagog har bir shaxs oʻziga xosligini rivojlanishiga, oʻziga xosligini saqlashga, oʻzining «Men»ini roʻyobga chiqarishga imkon beradigan metodlarni qoʻllashga harakat qiladi. 6. Tarbiyaviy shart-sharoitlar. Unga moddiy, psixofiziologik, sanitar- gigiyenikdan tashqari sinfda yuzaga keladigan munosabatlar: jamoadagi iqlim, pedagogik rahbarlik usuli va boshqalar tegishlidir. Ma’lumki, mavhum shart- sharoitlar boʻlmaydi, ular hamisha aniq. Ularning birlashuvi aniq holatlarda koʻrinadi. Tarbiya amalga oshadigan sharoit pedagogik vaziyatlar deb ataladi. 7. Tarbiya vositalari. Tarbiya metodlari tarbiya jarayonining tarkibiy qismi sifatida yuzaga chiqadigan tarbiya vositalaridan tashkil topadi. Metodlar ular bilan mustahkam bogʻlangan va birgalikda qoʻllaniladigan boshqa tarbiya vositalari ham mavjud. Masalan, metodlarni samarali qoʻllash uchun zaruriy yordam beruvchi koʻrgazmali qurollar, tasviriy san’at asarlari va musiqa san’ati, ommaviy axborot vositalari.
8. Pedagogik malakani egallaganlik darajasi. Tarbiyachi odatda faqat
oʻzi  biladigan  va  qoʻllay  oladigan  metodlarni  tanlab  oladi.  Koʻplab  metodlar
murakkab boʻlganligi bois, oʻqituvchidan koʻp kuch ishlatishni talab etadi. Bunday
mas’uliyatdan  boʻyin  tovlaydigan  pedagoglar  ularsiz  faoliyatni  tashkil  etishga
harakat qiladi. Natija esa turli obrazli, xilma-xil maqsad, vazifa, shart-sharoitlardan
kelib chiqib metodlardan foydalanishga qaraganda past samaraga ega boʻladi.
9. Tarbiya vaqti. Qachonki, vaqt kam, maqsad esa katta boʻlsa, «kuchli
harakatga keltiradigan» metodlar qoʻllaniladi, qulay sharoitlarda esa, tarbiyaning
«oddiy» metodlaridan foydalaniladi. Tarbiyani «kuchli harakatga keltiradigan» va
«oddiy» metodlarga boʻlinishi shartli: birinchisi tanbeh berish va majbur qilish
bilan, ikkinchisi nasihat qilish va doimiy oʻrgatish bilan bogʻliq.
10. Kutiladigan
 
natija. Metodni
 
tanlayotganda,
 
tarbiyachida
muvaffaqiyatga  erishishga  nisbatan  ishonch  boʻlishi  kerak.  Buning  uchun
qoʻllanilayotgan metod qanday natijaga olib kelishini oldindan koʻra bilish kerak.
Tarbiyaning metodini muvaffaqiyatli qoʻllanishiga, bu metod mazkur sinf
jamoasining tarbiya tizimidan qanchalik oʻrin olganiga, qoʻllanilayotgan tarbiya
vositalari qanchalik javob berishiga bogʻliqdir.
Sharq mutafakkirlarining tarbiya haqidagi nazariyalari. 
Sharq  mutafakkirlari  oʻz  asarlarida  bilish  hamda  inson  aqliy  tafakkuri
masalalariga alohida oʻrin bergan. Masalan, Abu Nasr Forobiy inson tomonidan
borliqni anglanishi, tabiat sirlarini anglashida ilm-fanning rolini hal qiluvchi omil
sifatida baholaydi. Allomaning fikricha, inson tanasi, miyasi, sezgi organlari u
tugʻilganda mavjud boʻlgan boʻlsa, aqliy bilimi, ma’naviyati, ruhiyati, intellektual
va axloqiy sifatlari, xarakteri, dini, urf-odatlari, ma’lumoti tashqi olam, ijtimoiy
muhit ta’sirida, ijtimoiy munosabatlar jarayonida shakllanadi.
Abu Nasr Forobiyning e’tiroficha, inson bilimlarni oʻzlashtirar ekan, tirik
mavjudotning yaratilish tarixigacha boʻlgan ma’lumotlarni oʻzlashtira oladi, ularni
yaratadi, ilmiy jihatdan asoslaydi. Abu Rayhon Beruniy quyidagilarni ilgari suradi:
“Inson narsa va hodisalarning faqat tashqi sifati hamda xususiyatlari haqida bilim
olmay, balki tafakkuri, aqli tufayli narsa va hodisalarni taqqoslaydi, bir-biri-bilan
Logotip
8. Pedagogik malakani egallaganlik darajasi. Tarbiyachi odatda faqat oʻzi biladigan va qoʻllay oladigan metodlarni tanlab oladi. Koʻplab metodlar murakkab boʻlganligi bois, oʻqituvchidan koʻp kuch ishlatishni talab etadi. Bunday mas’uliyatdan boʻyin tovlaydigan pedagoglar ularsiz faoliyatni tashkil etishga harakat qiladi. Natija esa turli obrazli, xilma-xil maqsad, vazifa, shart-sharoitlardan kelib chiqib metodlardan foydalanishga qaraganda past samaraga ega boʻladi. 9. Tarbiya vaqti. Qachonki, vaqt kam, maqsad esa katta boʻlsa, «kuchli harakatga keltiradigan» metodlar qoʻllaniladi, qulay sharoitlarda esa, tarbiyaning «oddiy» metodlaridan foydalaniladi. Tarbiyani «kuchli harakatga keltiradigan» va «oddiy» metodlarga boʻlinishi shartli: birinchisi tanbeh berish va majbur qilish bilan, ikkinchisi nasihat qilish va doimiy oʻrgatish bilan bogʻliq. 10. Kutiladigan natija. Metodni tanlayotganda, tarbiyachida muvaffaqiyatga erishishga nisbatan ishonch boʻlishi kerak. Buning uchun qoʻllanilayotgan metod qanday natijaga olib kelishini oldindan koʻra bilish kerak. Tarbiyaning metodini muvaffaqiyatli qoʻllanishiga, bu metod mazkur sinf jamoasining tarbiya tizimidan qanchalik oʻrin olganiga, qoʻllanilayotgan tarbiya vositalari qanchalik javob berishiga bogʻliqdir. Sharq mutafakkirlarining tarbiya haqidagi nazariyalari.  Sharq mutafakkirlari oʻz asarlarida bilish hamda inson aqliy tafakkuri masalalariga alohida oʻrin bergan. Masalan, Abu Nasr Forobiy inson tomonidan borliqni anglanishi, tabiat sirlarini anglashida ilm-fanning rolini hal qiluvchi omil sifatida baholaydi. Allomaning fikricha, inson tanasi, miyasi, sezgi organlari u tugʻilganda mavjud boʻlgan boʻlsa, aqliy bilimi, ma’naviyati, ruhiyati, intellektual va axloqiy sifatlari, xarakteri, dini, urf-odatlari, ma’lumoti tashqi olam, ijtimoiy muhit ta’sirida, ijtimoiy munosabatlar jarayonida shakllanadi. Abu Nasr Forobiyning e’tiroficha, inson bilimlarni oʻzlashtirar ekan, tirik mavjudotning yaratilish tarixigacha boʻlgan ma’lumotlarni oʻzlashtira oladi, ularni yaratadi, ilmiy jihatdan asoslaydi. Abu Rayhon Beruniy quyidagilarni ilgari suradi: “Inson narsa va hodisalarning faqat tashqi sifati hamda xususiyatlari haqida bilim olmay, balki tafakkuri, aqli tufayli narsa va hodisalarni taqqoslaydi, bir-biri-bilan
solishtirib koʻradi, oʻz bilimlarining chinligini aniqlaydi”. Mutafakkir insonning
bilimlarni  oʻzlashtirishi  yangi  bilimlarning  yaratilishiga  olib  kelishini  aytadi:
“Ilmlar koʻpdir. Ular zamoni iqbolli boʻlib, turli fikr va xotiralar ularga qoʻshilib
borsa, koʻpayadi. Odamlarning ilmlarga ragʻbat qilishi, ilmlarni va ilm a’llarini
hurmatlashi oʻsha iqbolning belgisidir. (Ayniqsa) hukmron kishilarning ilm a’lini
hurmat qilishi turli ilmlarning koʻpayishiga sabab boʻladi”.
Abu Ali ibn Sino esa bilimni chuqur oʻzlashtirish donishmandlik ekanligini
aytadi: “Ilm narsalarning inson aqli yordami bilan oʻrganilishidir. Bilim deb esa,
narsalarni idrok qilishga aytiladi. Bu shundayki, inson aqli uni xato va yoʻldan
toymasdan turib unga erishishi kerak boʻladigan narsadir. Bordiyu, bu dalillar
ochiq-oydin  boʻlsayu,  isbotlar  chinakamiga  boʻlsa,  u  holda  bunga  hikmat  –
donishmanlik deyildi”.
Yusuf Xos Hojibning “Qutadgʻu bilig” (“Saodatga boshlovchi bilim”)
asari ta’bir joiz boʻlsa, bilimning mohiyati, uning ijtimoiy hayotdagi ahamiyati,
inson kamolotini ta’minlashdagi roli, yozuvliklarni bartaraf etuvchi vosita ekanligi
toʻgʻrisidagi  qomus  sanaladi.  Allomaning  fikricha,  bilimli  boʻlish  ezgu  ishlar
tantanasini  ta’minlovchi garov boʻlib, uning yordamida hatto osmon sari  yoʻl
ochiladi:
Hamma ezguliklar bilim nafi tufaylidur,
Bilim tufayli, goʻyo koʻkka yoʻl topiladi.
Ushbu fikrlarni ifoda etganda alloma naqadar haq edi, oradan toʻqqiz-oʻn
asr vaqt oʻtgach, inson nafaqat osmonga ucha oldi, balki koinotni ham zabt etishga
muvaffaq boʻldi.
Bahovuddin Naqshbandiy tariqatida avliyolik kuch-quvvatini ezgulikka,
ilm-ma’rifatni  rivojlantirishga yoʻnaltirish  etakchi  oʻrin tutadi. Binobarin, ilm-
ma’rifat zulm va bid’atdan forigʻ boʻlish yoʻlidir. Alloma tomonidan ilgari surilgan
“Xilvat dar anjuman”, “Safar dar vatan” gʻoyalari mavjud bilimlarni suhbat hamda
amaliyot  yordamida  oʻzlashtirish  maqsadga  muvofiqligiga  ishoradir.  Bahs-
munozaralarda,  doimiy  izlanishlarda  hosil  boʻlgan  ilm  puxta  va  mustahkam
boʻladi.
Logotip
solishtirib koʻradi, oʻz bilimlarining chinligini aniqlaydi”. Mutafakkir insonning bilimlarni oʻzlashtirishi yangi bilimlarning yaratilishiga olib kelishini aytadi: “Ilmlar koʻpdir. Ular zamoni iqbolli boʻlib, turli fikr va xotiralar ularga qoʻshilib borsa, koʻpayadi. Odamlarning ilmlarga ragʻbat qilishi, ilmlarni va ilm a’llarini hurmatlashi oʻsha iqbolning belgisidir. (Ayniqsa) hukmron kishilarning ilm a’lini hurmat qilishi turli ilmlarning koʻpayishiga sabab boʻladi”. Abu Ali ibn Sino esa bilimni chuqur oʻzlashtirish donishmandlik ekanligini aytadi: “Ilm narsalarning inson aqli yordami bilan oʻrganilishidir. Bilim deb esa, narsalarni idrok qilishga aytiladi. Bu shundayki, inson aqli uni xato va yoʻldan toymasdan turib unga erishishi kerak boʻladigan narsadir. Bordiyu, bu dalillar ochiq-oydin boʻlsayu, isbotlar chinakamiga boʻlsa, u holda bunga hikmat – donishmanlik deyildi”. Yusuf Xos Hojibning “Qutadgʻu bilig” (“Saodatga boshlovchi bilim”) asari ta’bir joiz boʻlsa, bilimning mohiyati, uning ijtimoiy hayotdagi ahamiyati, inson kamolotini ta’minlashdagi roli, yozuvliklarni bartaraf etuvchi vosita ekanligi toʻgʻrisidagi qomus sanaladi. Allomaning fikricha, bilimli boʻlish ezgu ishlar tantanasini ta’minlovchi garov boʻlib, uning yordamida hatto osmon sari yoʻl ochiladi: Hamma ezguliklar bilim nafi tufaylidur, Bilim tufayli, goʻyo koʻkka yoʻl topiladi. Ushbu fikrlarni ifoda etganda alloma naqadar haq edi, oradan toʻqqiz-oʻn asr vaqt oʻtgach, inson nafaqat osmonga ucha oldi, balki koinotni ham zabt etishga muvaffaq boʻldi. Bahovuddin Naqshbandiy tariqatida avliyolik kuch-quvvatini ezgulikka, ilm-ma’rifatni rivojlantirishga yoʻnaltirish etakchi oʻrin tutadi. Binobarin, ilm- ma’rifat zulm va bid’atdan forigʻ boʻlish yoʻlidir. Alloma tomonidan ilgari surilgan “Xilvat dar anjuman”, “Safar dar vatan” gʻoyalari mavjud bilimlarni suhbat hamda amaliyot yordamida oʻzlashtirish maqsadga muvofiqligiga ishoradir. Bahs- munozaralarda, doimiy izlanishlarda hosil boʻlgan ilm puxta va mustahkam boʻladi.
Alisher Navoiy bilimlarni izchil, uzluksiz oʻzlashtirish zarurligini uqtiradi.
Shuningdek, ilm  oʻrganish mashaqqatli  yumush boʻlib, uni  oʻrganishda  ayrim
qiyinchiliklarni  yengib  oʻtishga  toʻgʻri  kelishi,  bu  yoʻlda  chidamli,  qanoatli,
bardoshli  boʻlish  orqaligina  mukammal  bilimga  ega  boʻlish  mumkinligini
ta’kidlaydi.
Abdulla  Avloniy ilmni  afzalligini  quyidagicha  bayon  etadi:  “Ilm
dunyoning izzati, oxiratning sharofatidir. Ilm inson uchun gʻoyat muqaddas bir
fazilatdur, zeroki, ilm bizga oʻz ahvolimizni, harakatimizni oyna kabi koʻrsatur,
zehnimizni,  fikrimizni  qilich  kabi  oʻtkir  qilur,  ilmsiz  odam  mevasiz  daraxt
kabidur”.  Alloma  bilim  insonni  jaholatdan  qutqarishning  samarali  vositasi
ekanligiga ham urgʻu beradi: “Ilm bizni jaholat qorongʻusidan qutqarur, madaniyat,
ma’rifat dunyosiga chiqarur, yomon fe’llardan, buzuq ishlardan qaytarur, yaxshi
xulq, odob sohibi qilur. Bugun hayotimiz, salomatligimiz, saodatimiz, sarvatimiz,
maishatimiz, himmatimiz, gʻayratimiz, dunyo va oxiratimiz ilmga bogʻliqdur”.
Oʻquvchi dunyoqarashini shakllantirishning bir necha maqbul shakl, metod
va vositalari boʻlib, ular sirasida ma’naviy-axloqiy, ijtimoiy-gʻoyaviy, iqtisodiy,
huquqiy,  estetik  va  ekologik  mavzularda  tashkil  etiluvchi  suhbatlar,  bahs-
munozaralar, ma’ruzalar, muammoli vaziyatlarni yaratish asosida oʻquvchilarni
fikrlashga  undovchi  amaliy  treninglar,  debatlar,  mustaqil  ishlar,  shuningdek,
ishchanlik oʻyinlari samarali sanaladi.
Ta’lim-tarbiya  jarayonida  fanlararo  aloqadorlik,  ijtimoiy  va  tabiiy
omillarning oʻzaro muvofiq kelishiga erishish omillari, atrof-muhit hamda ijtimoiy
munosabatlar  ta’sirida  shaxs  kamolotini  ta’minlashga  erishish  imkoniyatidan
unumli foydalanishga intilish maqsadga muvofiq.
Shaxsning jamoada qaror topishi.
 Shaxs psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-
harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi muayyan jamiyat a’zosi boʻlib,
uning shakllanishi ijtimoiy munosabatlar jarayonida kechadi. Mazkur jarayonda
qatnashish asosida u jamiyat tomonidan tan olingan ma’naviy-axloqiy, shuningdek,
huquqiy  me’yorlar  mohiyatini  oʻzlashtiradi.  Jamiyatning  a’zosi  sifatida  uning
Logotip
Alisher Navoiy bilimlarni izchil, uzluksiz oʻzlashtirish zarurligini uqtiradi. Shuningdek, ilm oʻrganish mashaqqatli yumush boʻlib, uni oʻrganishda ayrim qiyinchiliklarni yengib oʻtishga toʻgʻri kelishi, bu yoʻlda chidamli, qanoatli, bardoshli boʻlish orqaligina mukammal bilimga ega boʻlish mumkinligini ta’kidlaydi. Abdulla Avloniy ilmni afzalligini quyidagicha bayon etadi: “Ilm dunyoning izzati, oxiratning sharofatidir. Ilm inson uchun gʻoyat muqaddas bir fazilatdur, zeroki, ilm bizga oʻz ahvolimizni, harakatimizni oyna kabi koʻrsatur, zehnimizni, fikrimizni qilich kabi oʻtkir qilur, ilmsiz odam mevasiz daraxt kabidur”. Alloma bilim insonni jaholatdan qutqarishning samarali vositasi ekanligiga ham urgʻu beradi: “Ilm bizni jaholat qorongʻusidan qutqarur, madaniyat, ma’rifat dunyosiga chiqarur, yomon fe’llardan, buzuq ishlardan qaytarur, yaxshi xulq, odob sohibi qilur. Bugun hayotimiz, salomatligimiz, saodatimiz, sarvatimiz, maishatimiz, himmatimiz, gʻayratimiz, dunyo va oxiratimiz ilmga bogʻliqdur”. Oʻquvchi dunyoqarashini shakllantirishning bir necha maqbul shakl, metod va vositalari boʻlib, ular sirasida ma’naviy-axloqiy, ijtimoiy-gʻoyaviy, iqtisodiy, huquqiy, estetik va ekologik mavzularda tashkil etiluvchi suhbatlar, bahs- munozaralar, ma’ruzalar, muammoli vaziyatlarni yaratish asosida oʻquvchilarni fikrlashga undovchi amaliy treninglar, debatlar, mustaqil ishlar, shuningdek, ishchanlik oʻyinlari samarali sanaladi. Ta’lim-tarbiya jarayonida fanlararo aloqadorlik, ijtimoiy va tabiiy omillarning oʻzaro muvofiq kelishiga erishish omillari, atrof-muhit hamda ijtimoiy munosabatlar ta’sirida shaxs kamolotini ta’minlashga erishish imkoniyatidan unumli foydalanishga intilish maqsadga muvofiq. Shaxsning jamoada qaror topishi.  Shaxs psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti- harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi muayyan jamiyat a’zosi boʻlib, uning shakllanishi ijtimoiy munosabatlar jarayonida kechadi. Mazkur jarayonda qatnashish asosida u jamiyat tomonidan tan olingan ma’naviy-axloqiy, shuningdek, huquqiy me’yorlar mohiyatini oʻzlashtiradi. Jamiyatning a’zosi sifatida uning
ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotini ta’minlovchi mehnat faoliyatini yoʻlga qoʻyadi.
Shuningdek, shaxsiy ehtiyojlari, manfaatlarini qondirish yoʻlida ham atrofdagilar
bilan munosabatga kirishadi.
Shaxs ijtimoiy muhitdan uzilgan holda mavjud boʻla  olmaydi.  Buning
misoli  sifatida  R.Kipling  tomonidan  yaratilgan  asardagi  Mauglini  keltirish
mumkin. Garchi, inson bolasi boʻlsada, ijtimoiy munosabatlar jarayonida ishtirok
etish koʻnikma va malakalari shakllanmaganligi bois odamlar hayotiga moslasha
olmaydi.
Bola yoshligidan oʻyin, mehnat va oʻqish faoliyatlarini tengdoshlari bilan
birgalikda tashkil etish asosida ijtimoiy muhitga moslasha boradi. Ijtimoiy muhit
bolaga  borliqni  anglash  uchungina  emas,  balki  oʻzligini  anglash  uchun  ham
imkoniyat yaratadi. Bolaning doimiy ravishda jamoa orasida boʻlishi, uning jamoa
ta’sirida shakllanishi unda ijtimoiy faollikni yuzaga keltiradi.
Sharq mutafakkirlari jamoaning shaxs kamolotini ta’minlashdagi oʻrni va
roliga alohida e’tibor berganlar. Xususan, Abu Ali ibn Sino ijtimoiy muhitning
shaxsni  shakllantirishdagi  rolini  yuqori  baholaydi.  Tashqi  muhit  va  odamlar
insonning  borliq,  unda  kechayotgan  oʻzgarishlar,  jarayonlar  mohiyatini
anglashgagina  emas,  balki  uning  xulqida  yaxshi  va  yomon  sifatlarning
shakllanishiga ham sezilarli ta’sir etishi, shu bois bolalarni tarbiyalashda u mansub
boʻlgan  mikromuhit  xususiyatini  inobatga  olishni  ta’kidlaydi.  Bolani  yomon
ta’sirlardan saqlash zarurligini uqtiradi.
Shuningdek, alloma oʻqitish samaradorligini ta’minlashda bolalarga jamoa
asosida bilimlarni berishni maqsadga muvofiqligini ta’kidlaydi.
Abu Nasr  Forobiyning uqtirishicha,  inson blshqalar  bilan munosabatda
boʻlish, ularning yordami va qoʻllab-quvvatlashlarini his etish ehtiyojiga ega. Ana
shu ehtiyojni qondirish yoʻlidagi amaliy harakatlar insonni kamolotga yetaklaydi,
deb hisoblaydi. Abu Rayhon Beruniy esa shaxsning rivojlanishida oʻzaro yordam,
hamkorlik, odamlarga nisbatan xayrihohlik uning ijtimoiy muhitdagi roli va oʻrnini
belgilab beradi.
Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash  - tarbiya tizimida muhim
ahamiyatga ega boʻlgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning
Logotip
ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotini ta’minlovchi mehnat faoliyatini yoʻlga qoʻyadi. Shuningdek, shaxsiy ehtiyojlari, manfaatlarini qondirish yoʻlida ham atrofdagilar bilan munosabatga kirishadi. Shaxs ijtimoiy muhitdan uzilgan holda mavjud boʻla olmaydi. Buning misoli sifatida R.Kipling tomonidan yaratilgan asardagi Mauglini keltirish mumkin. Garchi, inson bolasi boʻlsada, ijtimoiy munosabatlar jarayonida ishtirok etish koʻnikma va malakalari shakllanmaganligi bois odamlar hayotiga moslasha olmaydi. Bola yoshligidan oʻyin, mehnat va oʻqish faoliyatlarini tengdoshlari bilan birgalikda tashkil etish asosida ijtimoiy muhitga moslasha boradi. Ijtimoiy muhit bolaga borliqni anglash uchungina emas, balki oʻzligini anglash uchun ham imkoniyat yaratadi. Bolaning doimiy ravishda jamoa orasida boʻlishi, uning jamoa ta’sirida shakllanishi unda ijtimoiy faollikni yuzaga keltiradi. Sharq mutafakkirlari jamoaning shaxs kamolotini ta’minlashdagi oʻrni va roliga alohida e’tibor berganlar. Xususan, Abu Ali ibn Sino ijtimoiy muhitning shaxsni shakllantirishdagi rolini yuqori baholaydi. Tashqi muhit va odamlar insonning borliq, unda kechayotgan oʻzgarishlar, jarayonlar mohiyatini anglashgagina emas, balki uning xulqida yaxshi va yomon sifatlarning shakllanishiga ham sezilarli ta’sir etishi, shu bois bolalarni tarbiyalashda u mansub boʻlgan mikromuhit xususiyatini inobatga olishni ta’kidlaydi. Bolani yomon ta’sirlardan saqlash zarurligini uqtiradi. Shuningdek, alloma oʻqitish samaradorligini ta’minlashda bolalarga jamoa asosida bilimlarni berishni maqsadga muvofiqligini ta’kidlaydi. Abu Nasr Forobiyning uqtirishicha, inson blshqalar bilan munosabatda boʻlish, ularning yordami va qoʻllab-quvvatlashlarini his etish ehtiyojiga ega. Ana shu ehtiyojni qondirish yoʻlidagi amaliy harakatlar insonni kamolotga yetaklaydi, deb hisoblaydi. Abu Rayhon Beruniy esa shaxsning rivojlanishida oʻzaro yordam, hamkorlik, odamlarga nisbatan xayrihohlik uning ijtimoiy muhitdagi roli va oʻrnini belgilab beradi. Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash - tarbiya tizimida muhim ahamiyatga ega boʻlgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning
yetakchi  rol  oʻynashi  toʻgʻrisidagi  fikrlar  pedagogika  fanining  ilk  rivojlanish
davrlaridayoq  bildirilgan.  Jamoada  uning  a’zolari  oʻrtasidagi  munosabatning
alohida shakli yuzaga keladi, bu esa shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanshini
ta’minlaydi. Lekin har qanday guruhni ham jamoa deb hisoblab boʻlmaydi. Jamoa
bir qator belgilarga egadirki, mazkur belgilar jamoani kishilarning yetarli darajada
uyushgan har qanday guruhdan ajratib turadi.
Pedagogik  jihatdan  maqsadga  muvofiq  tashkil  etilgan  jamoa,  xususan,
uning  a’zolari  oʻrtasida  oʻzaro  ruhiy  yaqinlik,  ishchanlik,  bir-biri  uchun
gʻamxoʻrlik, oʻzaro yordam, jamoa manfaati uchun qaygʻurish, mazkur yoʻlda
amaliy harakatlarni tashkil etish hamda javobgarlik hissi qaror topadi.
Demak, jamoa oʻzida quyidagi xususiyatlarni namoyon etadi:
Birgalikdagi faoliyat umumjamiyat ishi uchun ma’suliyat hissini uygʻota
borib, jamoa a’zolarini bir-biriga yaqinlashtiradi, a’zolarda jamoaga mansublik
hissini  paydo  boʻlishiga  koʻmaklashadi,  jamoa  bilan  munosabatda  boʻlish
ehtiyojini oshiradi. Jamoa a’zolari orasida oʻzaro hissiy birlik (bir-birini yoqtirish
hissi) yuzaga keladi. Ushbu munosabat koʻpincha oʻz-oʻzidan paydo boʻladi hamda
ular oʻqituvchiik ta’sir koʻrsatish uchun qoʻl keladi. Jamoa a’zolari oʻrtasidagi
ruhiy birlik mazmuni ular orasida hosil boʻlgan ishchanlik faoliyatining xarakteriga
bevosita bogʻliqdir.
Jamoa va uni shakllantirish oʻqituvchiik faoliyatining maqsadi hisoblanidi.
Muhim  tarbiyaviy  ta’sir  kuchiga  ega  boʻlgan  sub’ektlarning  alohida  namuna
koʻrsatishlari  jamoani  shakllantirishning  muhim  vositasi  boʻlib,  ushbu  vosita
yordamida jamoaning barcha yoki muayyan a’zosini tarbiyalash ijobiy samaralar
beradi.
Jamoa tomonidan hal etilishi koʻzda tutilgan yetakchi tarbiyaviy vazifa
shaxsni  har  tomonlama  tarbiyalash,  unda  ijobiy  sifatlarni  tarbiyalash  hamda
mustahkam hayotiy pozitsiyani qaror toptirishdan iboratdir.
Umumiy  oʻrta  ta’lim  hamda  oʻrta  maxsus  kasb-hunar  ta’limi
muassasalarida jamoani shakllantirish mas’uliyatli vazifa sanaladi.
Maktab  jamoasi  tarkibida  eng  barqaror  boʻgʻin  -  bu  muayyan  sinflar
negizida  shakllangan  jamoalar  sanaladi.  Sinf  jamoasi  tarkibida  oʻquvchilar
Logotip
yetakchi rol oʻynashi toʻgʻrisidagi fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish davrlaridayoq bildirilgan. Jamoada uning a’zolari oʻrtasidagi munosabatning alohida shakli yuzaga keladi, bu esa shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanshini ta’minlaydi. Lekin har qanday guruhni ham jamoa deb hisoblab boʻlmaydi. Jamoa bir qator belgilarga egadirki, mazkur belgilar jamoani kishilarning yetarli darajada uyushgan har qanday guruhdan ajratib turadi. Pedagogik jihatdan maqsadga muvofiq tashkil etilgan jamoa, xususan, uning a’zolari oʻrtasida oʻzaro ruhiy yaqinlik, ishchanlik, bir-biri uchun gʻamxoʻrlik, oʻzaro yordam, jamoa manfaati uchun qaygʻurish, mazkur yoʻlda amaliy harakatlarni tashkil etish hamda javobgarlik hissi qaror topadi. Demak, jamoa oʻzida quyidagi xususiyatlarni namoyon etadi: Birgalikdagi faoliyat umumjamiyat ishi uchun ma’suliyat hissini uygʻota borib, jamoa a’zolarini bir-biriga yaqinlashtiradi, a’zolarda jamoaga mansublik hissini paydo boʻlishiga koʻmaklashadi, jamoa bilan munosabatda boʻlish ehtiyojini oshiradi. Jamoa a’zolari orasida oʻzaro hissiy birlik (bir-birini yoqtirish hissi) yuzaga keladi. Ushbu munosabat koʻpincha oʻz-oʻzidan paydo boʻladi hamda ular oʻqituvchiik ta’sir koʻrsatish uchun qoʻl keladi. Jamoa a’zolari oʻrtasidagi ruhiy birlik mazmuni ular orasida hosil boʻlgan ishchanlik faoliyatining xarakteriga bevosita bogʻliqdir. Jamoa va uni shakllantirish oʻqituvchiik faoliyatining maqsadi hisoblanidi. Muhim tarbiyaviy ta’sir kuchiga ega boʻlgan sub’ektlarning alohida namuna koʻrsatishlari jamoani shakllantirishning muhim vositasi boʻlib, ushbu vosita yordamida jamoaning barcha yoki muayyan a’zosini tarbiyalash ijobiy samaralar beradi. Jamoa tomonidan hal etilishi koʻzda tutilgan yetakchi tarbiyaviy vazifa shaxsni har tomonlama tarbiyalash, unda ijobiy sifatlarni tarbiyalash hamda mustahkam hayotiy pozitsiyani qaror toptirishdan iboratdir. Umumiy oʻrta ta’lim hamda oʻrta maxsus kasb-hunar ta’limi muassasalarida jamoani shakllantirish mas’uliyatli vazifa sanaladi. Maktab jamoasi tarkibida eng barqaror boʻgʻin - bu muayyan sinflar negizida shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf jamoasi tarkibida oʻquvchilar
tomonidan amalga oshiriluvchi asosiy faoliyat oʻqish faoliyati sanaladi. Aynan sinf
jamoasida shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib topadi. Shuningdek, sinflar
jamoalari  negizida  maktab  jamoasi  shakllanadi.  Maktab  jamoasi  ikki  muhim
boʻgʻin – oʻqituvchilar jamoasi hamda oʻquvchilar jamoasi asosida tarkib topadi.
Oʻquv yurtlari jamoasi tarkibida oʻquvchilar jamoasi asosiy qismni tashkil etadi.
Oʻquvchilar jamoasi - bu ijtimoiy ahvoli shuningdek, umumiy saylov organlari
oldidagi  umumiy  javobgarlik,  barcha  a’zolarning  huquq  va  burchlari  tengligi
asosidagi oʻzaro birlikka ega oʻquvchilar guruhidir.
Oʻquvchilar jamoasi unga rahbarlikni olib boruvchi oʻqituvchilar hamda
bolalardan iborat jamoaning murakkab birlashmasi boʻlib, oʻz-oʻzini nazorat qilish
hamda oʻz-oʻzini boshqarish huquqi, shuningdek, oʻziga xos psixologik muhit va
an’analariga ega boʻladi.
Jamoani  shakllantirish  muayyan  qonuniyatlarga  boʻysunadigan  uzoq
muddatli murakkab jarayondir.
Bolalar  jamoasining  shakllanish  bosqichlari.  Jamoaning  vujudga  kelish
uchun toʻrt bosqich zarur. 
Bolalar jamoasining rivojlanish bosqichlari.
Jamoaning  shakllanish  bosqichlarini  belgilash  shartli  hisoblanadi,  zero,
jamoaning shakllanishi muayyan chegara yoki oraliqqa ega emas. Shunga qaramay
oʻqituvchiik  nuqtai  nazardan  jamoaning  shakllanishini  muayyan  bosqichlarga
ajratish juda muhimdir. Bolalar jamoasini ma’lum rivojlanish bosqichlarga ajratish
alohida ahamiyat kasb etadi. Bolalar jamoasi rivojlanishining har bir bosqichi
jamoa a’zolariga nisbatan samarali oʻqituvchiik ta’sir koʻrsatishning maqbul shakl
va metodlarini tanlash imkonini beradi.
Jamoa rivojlanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat
oʻqituvchilar  tomonidan  qoʻyiladi.  Bu  jamoa  rivojlanishining  boshlangʻich
nuqtasidir.  Ushbu  davrdagi  jammoa  hali  tarbiyalovchi  jamoa  boʻlmay,  balki
«tashkil etuvchi birlik» (sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda oʻquvchilar
oʻqituvchi  tomonidan  talablarning  qoʻyilishiga  e’tiborsiz  qaraydilar.  Jamoa
a’zolarining uzluksiz ijodiy faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona)
maqsad  atrofida  birlashtirishga  erishish  orqaligina  jamoa  qaror  topadi.
Logotip
tomonidan amalga oshiriluvchi asosiy faoliyat oʻqish faoliyati sanaladi. Aynan sinf jamoasida shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib topadi. Shuningdek, sinflar jamoalari negizida maktab jamoasi shakllanadi. Maktab jamoasi ikki muhim boʻgʻin – oʻqituvchilar jamoasi hamda oʻquvchilar jamoasi asosida tarkib topadi. Oʻquv yurtlari jamoasi tarkibida oʻquvchilar jamoasi asosiy qismni tashkil etadi. Oʻquvchilar jamoasi - bu ijtimoiy ahvoli shuningdek, umumiy saylov organlari oldidagi umumiy javobgarlik, barcha a’zolarning huquq va burchlari tengligi asosidagi oʻzaro birlikka ega oʻquvchilar guruhidir. Oʻquvchilar jamoasi unga rahbarlikni olib boruvchi oʻqituvchilar hamda bolalardan iborat jamoaning murakkab birlashmasi boʻlib, oʻz-oʻzini nazorat qilish hamda oʻz-oʻzini boshqarish huquqi, shuningdek, oʻziga xos psixologik muhit va an’analariga ega boʻladi. Jamoani shakllantirish muayyan qonuniyatlarga boʻysunadigan uzoq muddatli murakkab jarayondir. Bolalar jamoasining shakllanish bosqichlari. Jamoaning vujudga kelish uchun toʻrt bosqich zarur. Bolalar jamoasining rivojlanish bosqichlari. Jamoaning shakllanish bosqichlarini belgilash shartli hisoblanadi, zero, jamoaning shakllanishi muayyan chegara yoki oraliqqa ega emas. Shunga qaramay oʻqituvchiik nuqtai nazardan jamoaning shakllanishini muayyan bosqichlarga ajratish juda muhimdir. Bolalar jamoasini ma’lum rivojlanish bosqichlarga ajratish alohida ahamiyat kasb etadi. Bolalar jamoasi rivojlanishining har bir bosqichi jamoa a’zolariga nisbatan samarali oʻqituvchiik ta’sir koʻrsatishning maqbul shakl va metodlarini tanlash imkonini beradi. Jamoa rivojlanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat oʻqituvchilar tomonidan qoʻyiladi. Bu jamoa rivojlanishining boshlangʻich nuqtasidir. Ushbu davrdagi jammoa hali tarbiyalovchi jamoa boʻlmay, balki «tashkil etuvchi birlik» (sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda oʻquvchilar oʻqituvchi tomonidan talablarning qoʻyilishiga e’tiborsiz qaraydilar. Jamoa a’zolarining uzluksiz ijodiy faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona) maqsad atrofida birlashtirishga erishish orqaligina jamoa qaror topadi.