Bolalar tarbiya jamoasi va yagona pedagogik jarayonning asosiy shakli.
Reja:
1.Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta’lim va kadrlar
tayyorlash milliy modelining asosiy maqsadi.
2. Axloqiy tarbiyani tashkil etish.
3. Boshlang‘ich sinf o’quvchilarini ijtimoiy-axloqiy me’yorlar mazmunidan
xabardor etish, axloqiy me’yorlar, axloqiy ong va madaniyatni shakllantirish.
4. Aqliy tarbiya, tafakkurni shakllantirish, dunyoqarashni rivojlantirish.
Jismoniy tarbiya.
5. Jismoniy jihatdan to’g‘ri rivojlanish.
Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta'lim va kadrlar tayyorlash
milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar ko’lamining kengayishi
o’sib kelayotgan avlodni o’ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar jarayoniga
har tomonlama yetuk etib tayyorlash vazifasini qo’ymoqda. Psixologik, intellektual
va fiziologik jihatdan yetuk inson hayotiy qarama-qarshilik, xususan, turli
buzg‘unchi g‘oyalar ta'siriga tushib qolish, nosog‘lom turmush kechirish va
noqonuniy xatti-harakatlarni sodir etishdan o’zini saqlab qola oladi. Shuningdek,
shaxsning aqliy salohiyatga egaligi jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini
ta'minlovchi asosiy omildir.
Sharq mutafakkirlarining asarlarida ham komil inson qiyofasining
yoritilishiga alohida ahamiyat berilgan.
Xususan, Abu Nasr Forobiy komil insonni shakllantirish va fozil jamoa
(etuk jamiyat)ni shakllantirish tarbiyaning bir butun, yaxlit ikki yo’nalishi
ekanligiga o’rg‘u beradi. Allomaning fikricha, fozil jamiyat komil inson sa'yi-
harakati bilan barpo etilishi mumkin. Shu bois mamlakatni boshqaruvchi shaxs
o’zida eng oliy insoniy fazilatlarni mujassam eta olishi zarur, deb hisoblaydi. «Aql
to’g‘risidagi» risolasida Abu Nasr Forobiy rahbar shaxs qiyofasida namoyon
bo’lishi lozim bo’lgan o’n ikki fazilatni keltirib o’tadi. Bizning fikrimizcha,
mazkur fazilatlar har bir zamonaviy shaxsda o’z aksini topa olishi kerak, zero, ular
inson hayotini mo’'tadil kechishi hamda muayyan kasbiy faoliyatlarni tashkil
etishda muvaffaqiyatlarga erishishni kafolatlaydi.
Abu Rayhon Beruniy ham komillikning asosini ilmli bo’lishda deb
hisoblaydi va barcha illatlarning asosiy sababi ilmsizlikdir, deya o’rg‘u beradi.
Allomaning fikricha, axloqiylik, to’g‘rilik, odillik, tadbirkorlik, o’zini vazmin
to’tish, kamtarlik, insof, ehtiyotkorlik, shuningdek, aadolatli va vijdonli bo’lish
komil inson qiyofasida aks etishi zarur bo’lgan eng asosiy sifatlardir.
Abu Ali ibn Sino ham kamolotga erishishning birinchi mezon sifatida
bilimli bo’lishni alohida qayd etadi. Bilimli insonning adolatli bo’lishi esa uning
yanada yuksalishini ta'minlaydi, deya baholab alloma, adolatni ruhiy lazzat (ruhiy
xotirjamlik)ning muhim ko’rsatkichi ekanligini uqtiradi.
Alisher Navoiy asarlarida komil inson muammosi markaziy o’rinni
egallaydi va o’z orzusidagi komil inson shaxsini asarlarining qahramonlari
timsolida gavdalantirishga o’rinadi. Mutafakkir qarashlarida komil inson quyidagi
sifatlarga ega bo’lishi borasidagi g‘oya ilgari suriladi: aqlli, axloqli, bilimli,
ijodkor, qobiliyatli, dono, kamtar, insonparvar, saxovatli, sabr-qanoatli, adolatli,
muruvvatli, sog‘lom, jismonan baquvvat, mard va jasur1.
Abdulla Avloniy komil insonni tarbiyalash borasidagi qarashlari bilan
Sharq mutafakkirlarining fikrlarini boyitar ekan, komil inson qiyofasida, yana
shuningdek, vatanparvarlik, hamda intizomlilik sifatlari ham namoyon bo’lishi
kerak, deb hisoblaydi. Alloma millat taqdirining jonkuyari sifatida milliy til
taraqqiyoti jamiyat ma'naviy rivojini ta'minlovchi asosiy omil, deya baholaydi.
Shaxsning jamoada qaror topishi. Shaxs psixologik jihatdan taraqqiy etgan,
shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi
muayyan jamiyat a'zosi bo’lib, uning shakllanishi ijtimoiy munosabatlar jarayonida
kechadi. Mazkur jarayonda qatnashish asosida u jamiyat tomonidan tan olingan
ma'naviy-axloqiy, shuningdek, huquqiy me'yorlar mohiyatini o’zlashtiradi.
Jamiyatning a'zosi sifatida uning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotini ta'minlovchi
mehnat faoliyatini yo’lga qo’yadi.
Umumiy o’rta ta'lim hamda o’rta maxsus kasb-hunar ta'limi muassasalarida
jamoani shakllantirish mas'uliyatli vazifa sanaladi. Maktab jamoasi tarkibida eng
barqaror bo’g‘in - bu muayyan sinflar negizida shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf
jamoasi tarkibida o’quvchilar tomonidan amalga oshiriluvchi asosiy faoliyat o’qish
faoliyati sanaladi. Aynan sinf jamoasida shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib
topadi. Shuningdek, sinflar jamoalari negizida maktab jamoasi shakllanadi. Maktab
jamoasi ikki muhim bo’g‘in – o’qituvchilar jamoasi hamda o’quvchilar jamoasi
asosida tarkib topadi. O’quv yurtlari jamoasi tarkibida o’quvchilar jamoasi asosiy
qismni tashkil etadi.
O’quvchilar jamoasi - bu ijtimoiy ahvoli shuningdek, umumiy saylov
organlari oldidagi umumiy javobgarlik, barcha a'zolarning huquq va burchlari
tengligi asosidagi o’zaro birlikka ega o’quvchilar guruhidir. O’quvchilar jamoasi
unga rahbarlikni olib boruvchi o’qituvchilar hamda bolalardan iborat jamoaning
murakkab birlashmasi bo’lib, o’z-o’zini nazorat qilish hamda o’z-o’zini boshqarish
huquqi, shuningdek, o’ziga xos psixologik muhit va an'analariga ega bo’ladi.
Jamoani shakllantirishda uning hayotini belgilovchi ichki jarayonining
mohiyatini inobatga olish zarur. Jamoaning shakllanish bosqichlarini belgilash
shartli hisoblanadi, zero, jamoaning shakllanishi muayyan chegara yoki oraliqqa
ega emas. Shunga qaramay o’qituvchiik nuqtai nazardan jamoaning shakllanishini
muayyan bosqichlarga ajratish juda muhimdir.
Bolalar jamoasini ma'lum rivojlanish bosqichlarga ajratish alohida
ahamiyat kasb etadi. Bolalar jamoasi rivojlanishining har bir bosqichi jamoa
a'zolariga nisbatan samarali o’qituvchiik ta'sir ko’rsatishning maqbul shakl va
metodlarini tanlash imkonini beradi.
Jamoa rivojlanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat
o’qituvchilar tomonidan qo’yiladi. Bu jamoa rivojlanishining boshlang‘ich
nuqtasidir. Ushbu davrdagi jammoa hali tarbiyalovchi jamoa bo’lmay, balki
«tashkil etuvchi birlik» (sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda o’quvchilar
o’qituvchi tomonidan talablarning qo’yilishiga e'tiborsiz qaraydilar. Jamoa
a'zolarining uzluksiz ijodiy faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona)
maqsad atrofida birlashtirishga erishish orqaligina jamoa qaror topadi.
Jamoaning har bir a'zosida ijtimoiy ahamiyatli faoliyatni maqsadga
muvofiq ravishda tashkil etish ko’nikmasini hosil qila olishi jamoa a'zolari orasida
barqaror insoniy munosabatlarning tarkib topishiga yordam beradi. Jamoada
barqaror insoniy munosabatlarning yuzaga kelishining sababi - uning a'zolarini
ijobiy, madaniy-ma'rifiy mazmunga ega bo’lgan ishlarni tashkil etishda faol
ishtirok etishlaridir.
Jamoa rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu bosqich jamoa faolining
o’qituvchi talabini qo’llab-quvvatlash hamda o’z navbatida uning o’zi bu talablarni
95 jamoa a'zolari zimmasiga qo’yishi bilan tafsiflanadi. Endilikda o’qituvchi
jamoada paydo bo’lgan va u bilan bog‘liq muammo, masalalarni yolg‘iz o’zi hal
qilmaydi. Jamoa faoli bilan maxsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni
jalb etadi. Ushbu bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib
boradi, ya'ni, jamoa o’z-o’zini boshqarishga o’tadi.
O’quvchilar amaliy faoliyatining doimiy ravishda murakkablashib borishi
mazkur davrining muhim xususiyati sanaladi. Ikkinchi bosqichda jamoaning
muhim ishlarini o’quvchilar tomonidan mustaqil rejalashtirilishi, tadbirlarni
o’tkazishga tiyyorgarlik, uni o’tkazish hamda faoliyat natijalarini muhokama qilish
jamoa faoliyatining ijodiy xususyat kasb etishini ko’rsatuvchi omillar sanaladi.
Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichda ko’rsatib o’tilgan xususiyatlar
shundan dalolat beradiki, ushbu bosqichda jamoa faoligina emas, balki jamoaning
har bir a'zosi bir-birlariga nisbatan axloqiy mazmundagi talablarni qo’ya
boshlaydilar. Jamoa rivojlanishining to’rtinchi bosqichi. Bu bosqich uning barcha
a'zolari jamoa oldida to’rgan vazifalar asosida o’z-o’zlariga talablar qo’ya olishlari
bilan tavsiflanadi. Shuni aytish joizki, har bir bosqich jamoa a'zolarining o’ziga
nisbatan muayyan talab qo’yishi bilan tavsiflanadi, ammo qo’yilgan har bir talab
o’ziga xos yo’nalishi (masalan o’yindan umuminsoniyat baxti yo’lida ko’rashishiga
intilish o’rtasidagi farq) bilan ajralib turadi.
To’rtinchi bosqich jamoa a'zolarining o’ziga nisbatan yuksak axloqiy
talablar qo’ya olishlari bilan ahamiyatlidir. Jamoaning hayoti va faoliyati mazmuni
jamoa a'zolarining har biri uchun shaxsiy ehtiyojga aylanadi. Jamoadagi tarbiya
jarayoni o’z-o’zini tarbiyalash jarayoniga aylanadi. Biroq bu holat jamoaning
muayyan shaxsni yanada rivojlantirishdagi roli va o’rnini pasaytirmaydi. To’rtinchi
bosqichda amalga oshiriladigan vazifalar ancha murakkab va mas'uliyatlidir.
Mazkur bosqichda jamoa oldiga istiqbolli, yuksak va murakkab talablarni
qo’yish uchun mutlaqo qulay sharoit yaratiladi.
Bugungi kunda o’qituvchi-olimlar (L.I.Nikova va boshqalar) bolalar
jamoasining rivojlanish jarayonining mohiyatini tahlil qilar ekanlar, uni qo’yidagi
uch bosqichga bo’ladilar:
a) jamoani dastlabki jipslashtirish;
b) jamoani shakllantirish asosida uning har bir a'zosini individual
rivojlantirish;
v) jamoaning umumiy faoliyatini yo’lga qo’yish.
Jamoa hayotida muhim o’rin tutuvchi har bir bosqichni ajratib ko’rsatish
yuqorida bayon etilgan fikrlarga zid emas, balki shaxsning rivojlanishida
jamoaning yetakchi ahamiyatini ta'kidlaydi.
A.S.Makarenko jamoa a'zolari o’rtasida yuzaga keluvchi munosabatlarining
ichki xususiyatlariga katta ahamiyat bergan edi. Pedagog jamoada shakllangan eng
muhim quyidagi belgilarni ajratib ko’rsatgan edi:
1) major - doimiy tetiklik, o’quvchilarning faoliyat (harakat)ga
tayyorliklari;
2) o’z jamoasining qadriyatlari mohiyatini tushunish, uning uchun
g‘ururlanish asosida o’z qadr-qimmatini anglash;
3) jamoa a'zolari o’rtasidagi do’stona birlik;
4) jamoaning har bir a'zosida qaror topgan do’stona birlik;
5) tarbiyali, ishchan harakatga yo’llovchi faollik;
6) hissiyotni boshqara olish hamda muloqot odobiga amal qilish
ko’nikmasi.
Jamoani shakllantirishda jamoa a'zolari va ularning faoliyatlariga
qo’yiladigan yagona talablar muhim ahamiyat kasb etadi. Yagona talab
o’quvchilarning dars jarayonidagi, tanaffus, sinfdan tashqari ishlar vaqtidagi,
shuningdek, jamoat joylari hamda oiladagi xulq-atvor qoidalarni o’z ichiga oladi.
Puxta o’ylab qo’yilgan talablar tizimining muntazam amalga oshirilishi maktabda