Bolalar tarbiya jamoasi va yagona pedagogik jarayonning asosiy shakli.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

21,4 KB


Bolalar tarbiya jamoasi va yagona pedagogik jarayonning asosiy shakli.
Reja:
1.Mustaqil  fikrlovchi  erkin  shaxsni  shakllantirish  ta’lim  va  kadrlar
tayyorlash milliy modelining asosiy maqsadi. 
2. Axloqiy tarbiyani tashkil etish. 
3. Boshlang‘ich sinf o’quvchilarini ijtimoiy-axloqiy me’yorlar mazmunidan
xabardor etish, axloqiy me’yorlar, axloqiy ong va madaniyatni shakllantirish. 
4. Aqliy  tarbiya,  tafakkurni  shakllantirish,  dunyoqarashni  rivojlantirish.
Jismoniy tarbiya. 
5. Jismoniy jihatdan to’g‘ri rivojlanish. 
Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta'lim va kadrlar tayyorlash
milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar ko’lamining kengayishi
o’sib kelayotgan avlodni o’ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar jarayoniga
har tomonlama yetuk etib tayyorlash vazifasini qo’ymoqda. Psixologik, intellektual
va  fiziologik  jihatdan  yetuk  inson  hayotiy  qarama-qarshilik,  xususan,  turli
buzg‘unchi  g‘oyalar  ta'siriga  tushib  qolish,  nosog‘lom  turmush  kechirish  va
noqonuniy xatti-harakatlarni sodir etishdan o’zini saqlab qola oladi. Shuningdek,
shaxsning  aqliy  salohiyatga  egaligi  jamiyat  ijtimoiy-iqtisodiy  rivojlanishini
ta'minlovchi asosiy omildir. 
Sharq  mutafakkirlarining  asarlarida  ham  komil  inson  qiyofasining
yoritilishiga alohida ahamiyat berilgan. 
Xususan, Abu Nasr Forobiy komil insonni shakllantirish va fozil jamoa
(etuk  jamiyat)ni  shakllantirish  tarbiyaning  bir  butun,  yaxlit  ikki  yo’nalishi
ekanligiga o’rg‘u beradi. Allomaning fikricha, fozil jamiyat komil inson sa'yi-
harakati bilan barpo etilishi mumkin. Shu bois mamlakatni boshqaruvchi shaxs
Logotip
Bolalar tarbiya jamoasi va yagona pedagogik jarayonning asosiy shakli. Reja: 1.Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta’lim va kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy maqsadi. 2. Axloqiy tarbiyani tashkil etish. 3. Boshlang‘ich sinf o’quvchilarini ijtimoiy-axloqiy me’yorlar mazmunidan xabardor etish, axloqiy me’yorlar, axloqiy ong va madaniyatni shakllantirish. 4. Aqliy tarbiya, tafakkurni shakllantirish, dunyoqarashni rivojlantirish. Jismoniy tarbiya. 5. Jismoniy jihatdan to’g‘ri rivojlanish. Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta'lim va kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar ko’lamining kengayishi o’sib kelayotgan avlodni o’ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar jarayoniga har tomonlama yetuk etib tayyorlash vazifasini qo’ymoqda. Psixologik, intellektual va fiziologik jihatdan yetuk inson hayotiy qarama-qarshilik, xususan, turli buzg‘unchi g‘oyalar ta'siriga tushib qolish, nosog‘lom turmush kechirish va noqonuniy xatti-harakatlarni sodir etishdan o’zini saqlab qola oladi. Shuningdek, shaxsning aqliy salohiyatga egaligi jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini ta'minlovchi asosiy omildir. Sharq mutafakkirlarining asarlarida ham komil inson qiyofasining yoritilishiga alohida ahamiyat berilgan. Xususan, Abu Nasr Forobiy komil insonni shakllantirish va fozil jamoa (etuk jamiyat)ni shakllantirish tarbiyaning bir butun, yaxlit ikki yo’nalishi ekanligiga o’rg‘u beradi. Allomaning fikricha, fozil jamiyat komil inson sa'yi- harakati bilan barpo etilishi mumkin. Shu bois mamlakatni boshqaruvchi shaxs
o’zida eng oliy insoniy fazilatlarni mujassam eta olishi zarur, deb hisoblaydi. «Aql
to’g‘risidagi»  risolasida  Abu  Nasr  Forobiy  rahbar  shaxs  qiyofasida  namoyon
bo’lishi  lozim  bo’lgan  o’n  ikki  fazilatni  keltirib  o’tadi.  Bizning  fikrimizcha,
mazkur fazilatlar har bir zamonaviy shaxsda o’z aksini topa olishi kerak, zero, ular
inson  hayotini  mo’'tadil  kechishi  hamda  muayyan  kasbiy  faoliyatlarni  tashkil
etishda muvaffaqiyatlarga erishishni kafolatlaydi. 
Abu  Rayhon  Beruniy  ham  komillikning  asosini  ilmli  bo’lishda  deb
hisoblaydi va barcha illatlarning asosiy sababi ilmsizlikdir, deya o’rg‘u beradi.
Allomaning  fikricha,  axloqiylik,  to’g‘rilik,  odillik,  tadbirkorlik,  o’zini  vazmin
to’tish, kamtarlik, insof, ehtiyotkorlik, shuningdek, aadolatli va vijdonli bo’lish
komil inson qiyofasida aks etishi zarur bo’lgan eng asosiy sifatlardir. 
Abu Ali ibn Sino ham kamolotga erishishning birinchi mezon sifatida
bilimli bo’lishni alohida qayd etadi. Bilimli insonning adolatli bo’lishi esa uning
yanada yuksalishini ta'minlaydi, deya baholab alloma, adolatni ruhiy lazzat (ruhiy
xotirjamlik)ning muhim ko’rsatkichi ekanligini uqtiradi.
 Alisher  Navoiy  asarlarida  komil  inson  muammosi  markaziy  o’rinni
egallaydi  va  o’z  orzusidagi  komil  inson  shaxsini  asarlarining  qahramonlari
timsolida gavdalantirishga o’rinadi. Mutafakkir qarashlarida komil inson quyidagi
sifatlarga  ega  bo’lishi  borasidagi  g‘oya  ilgari  suriladi:  aqlli,  axloqli,  bilimli,
ijodkor, qobiliyatli, dono, kamtar, insonparvar, saxovatli, sabr-qanoatli, adolatli,
muruvvatli, sog‘lom, jismonan baquvvat, mard va jasur1. 
Abdulla  Avloniy  komil  insonni  tarbiyalash  borasidagi  qarashlari  bilan
Sharq mutafakkirlarining fikrlarini boyitar  ekan, komil  inson qiyofasida,  yana
shuningdek, vatanparvarlik, hamda intizomlilik sifatlari ham namoyon bo’lishi
kerak,  deb  hisoblaydi.  Alloma  millat  taqdirining  jonkuyari  sifatida  milliy  til
taraqqiyoti jamiyat ma'naviy rivojini ta'minlovchi asosiy omil, deya baholaydi. 
Shaxsning jamoada qaror topishi. Shaxs psixologik jihatdan taraqqiy etgan,
shaxsiy  xususiyatlari  va  xatti-harakatlari  bilan  boshqalardan  ajralib  turuvchi
muayyan jamiyat a'zosi bo’lib, uning shakllanishi ijtimoiy munosabatlar jarayonida
kechadi. Mazkur jarayonda qatnashish asosida u jamiyat tomonidan tan olingan
ma'naviy-axloqiy,  shuningdek,  huquqiy  me'yorlar  mohiyatini  o’zlashtiradi.
Logotip
o’zida eng oliy insoniy fazilatlarni mujassam eta olishi zarur, deb hisoblaydi. «Aql to’g‘risidagi» risolasida Abu Nasr Forobiy rahbar shaxs qiyofasida namoyon bo’lishi lozim bo’lgan o’n ikki fazilatni keltirib o’tadi. Bizning fikrimizcha, mazkur fazilatlar har bir zamonaviy shaxsda o’z aksini topa olishi kerak, zero, ular inson hayotini mo’'tadil kechishi hamda muayyan kasbiy faoliyatlarni tashkil etishda muvaffaqiyatlarga erishishni kafolatlaydi. Abu Rayhon Beruniy ham komillikning asosini ilmli bo’lishda deb hisoblaydi va barcha illatlarning asosiy sababi ilmsizlikdir, deya o’rg‘u beradi. Allomaning fikricha, axloqiylik, to’g‘rilik, odillik, tadbirkorlik, o’zini vazmin to’tish, kamtarlik, insof, ehtiyotkorlik, shuningdek, aadolatli va vijdonli bo’lish komil inson qiyofasida aks etishi zarur bo’lgan eng asosiy sifatlardir. Abu Ali ibn Sino ham kamolotga erishishning birinchi mezon sifatida bilimli bo’lishni alohida qayd etadi. Bilimli insonning adolatli bo’lishi esa uning yanada yuksalishini ta'minlaydi, deya baholab alloma, adolatni ruhiy lazzat (ruhiy xotirjamlik)ning muhim ko’rsatkichi ekanligini uqtiradi. Alisher Navoiy asarlarida komil inson muammosi markaziy o’rinni egallaydi va o’z orzusidagi komil inson shaxsini asarlarining qahramonlari timsolida gavdalantirishga o’rinadi. Mutafakkir qarashlarida komil inson quyidagi sifatlarga ega bo’lishi borasidagi g‘oya ilgari suriladi: aqlli, axloqli, bilimli, ijodkor, qobiliyatli, dono, kamtar, insonparvar, saxovatli, sabr-qanoatli, adolatli, muruvvatli, sog‘lom, jismonan baquvvat, mard va jasur1. Abdulla Avloniy komil insonni tarbiyalash borasidagi qarashlari bilan Sharq mutafakkirlarining fikrlarini boyitar ekan, komil inson qiyofasida, yana shuningdek, vatanparvarlik, hamda intizomlilik sifatlari ham namoyon bo’lishi kerak, deb hisoblaydi. Alloma millat taqdirining jonkuyari sifatida milliy til taraqqiyoti jamiyat ma'naviy rivojini ta'minlovchi asosiy omil, deya baholaydi. Shaxsning jamoada qaror topishi. Shaxs psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi muayyan jamiyat a'zosi bo’lib, uning shakllanishi ijtimoiy munosabatlar jarayonida kechadi. Mazkur jarayonda qatnashish asosida u jamiyat tomonidan tan olingan ma'naviy-axloqiy, shuningdek, huquqiy me'yorlar mohiyatini o’zlashtiradi.
Jamiyatning a'zosi sifatida uning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotini ta'minlovchi
mehnat faoliyatini yo’lga qo’yadi. 
Umumiy o’rta ta'lim hamda o’rta maxsus kasb-hunar ta'limi muassasalarida
jamoani shakllantirish mas'uliyatli vazifa sanaladi. Maktab jamoasi tarkibida eng
barqaror bo’g‘in - bu muayyan sinflar negizida shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf
jamoasi tarkibida o’quvchilar tomonidan amalga oshiriluvchi asosiy faoliyat o’qish
faoliyati sanaladi. Aynan sinf jamoasida shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib
topadi. Shuningdek, sinflar jamoalari negizida maktab jamoasi shakllanadi. Maktab
jamoasi ikki muhim bo’g‘in – o’qituvchilar jamoasi hamda o’quvchilar jamoasi
asosida tarkib topadi. O’quv yurtlari jamoasi tarkibida o’quvchilar jamoasi asosiy
qismni tashkil etadi. 
O’quvchilar  jamoasi  -  bu  ijtimoiy  ahvoli  shuningdek,  umumiy  saylov
organlari  oldidagi  umumiy javobgarlik, barcha a'zolarning huquq va burchlari
tengligi asosidagi o’zaro birlikka ega o’quvchilar guruhidir. O’quvchilar jamoasi
unga rahbarlikni olib boruvchi o’qituvchilar hamda bolalardan iborat jamoaning
murakkab birlashmasi bo’lib, o’z-o’zini nazorat qilish hamda o’z-o’zini boshqarish
huquqi, shuningdek, o’ziga xos psixologik muhit va an'analariga ega bo’ladi.
Jamoani  shakllantirishda  uning  hayotini  belgilovchi  ichki  jarayonining
mohiyatini inobatga olish zarur. Jamoaning shakllanish bosqichlarini  belgilash
shartli hisoblanadi, zero, jamoaning shakllanishi muayyan chegara yoki oraliqqa
ega emas. Shunga qaramay o’qituvchiik nuqtai nazardan jamoaning shakllanishini
muayyan bosqichlarga ajratish juda muhimdir.
 Bolalar  jamoasini  ma'lum  rivojlanish  bosqichlarga  ajratish  alohida
ahamiyat  kasb  etadi.  Bolalar  jamoasi  rivojlanishining  har  bir  bosqichi  jamoa
a'zolariga nisbatan samarali  o’qituvchiik ta'sir ko’rsatishning maqbul shakl  va
metodlarini tanlash imkonini beradi. 
Jamoa rivojlanishining  birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat
o’qituvchilar  tomonidan  qo’yiladi.  Bu  jamoa  rivojlanishining  boshlang‘ich
nuqtasidir.  Ushbu  davrdagi  jammoa  hali  tarbiyalovchi  jamoa  bo’lmay,  balki
«tashkil etuvchi birlik» (sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda o’quvchilar
o’qituvchi  tomonidan  talablarning  qo’yilishiga  e'tiborsiz  qaraydilar.  Jamoa
Logotip
Jamiyatning a'zosi sifatida uning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotini ta'minlovchi mehnat faoliyatini yo’lga qo’yadi. Umumiy o’rta ta'lim hamda o’rta maxsus kasb-hunar ta'limi muassasalarida jamoani shakllantirish mas'uliyatli vazifa sanaladi. Maktab jamoasi tarkibida eng barqaror bo’g‘in - bu muayyan sinflar negizida shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf jamoasi tarkibida o’quvchilar tomonidan amalga oshiriluvchi asosiy faoliyat o’qish faoliyati sanaladi. Aynan sinf jamoasida shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib topadi. Shuningdek, sinflar jamoalari negizida maktab jamoasi shakllanadi. Maktab jamoasi ikki muhim bo’g‘in – o’qituvchilar jamoasi hamda o’quvchilar jamoasi asosida tarkib topadi. O’quv yurtlari jamoasi tarkibida o’quvchilar jamoasi asosiy qismni tashkil etadi. O’quvchilar jamoasi - bu ijtimoiy ahvoli shuningdek, umumiy saylov organlari oldidagi umumiy javobgarlik, barcha a'zolarning huquq va burchlari tengligi asosidagi o’zaro birlikka ega o’quvchilar guruhidir. O’quvchilar jamoasi unga rahbarlikni olib boruvchi o’qituvchilar hamda bolalardan iborat jamoaning murakkab birlashmasi bo’lib, o’z-o’zini nazorat qilish hamda o’z-o’zini boshqarish huquqi, shuningdek, o’ziga xos psixologik muhit va an'analariga ega bo’ladi. Jamoani shakllantirishda uning hayotini belgilovchi ichki jarayonining mohiyatini inobatga olish zarur. Jamoaning shakllanish bosqichlarini belgilash shartli hisoblanadi, zero, jamoaning shakllanishi muayyan chegara yoki oraliqqa ega emas. Shunga qaramay o’qituvchiik nuqtai nazardan jamoaning shakllanishini muayyan bosqichlarga ajratish juda muhimdir. Bolalar jamoasini ma'lum rivojlanish bosqichlarga ajratish alohida ahamiyat kasb etadi. Bolalar jamoasi rivojlanishining har bir bosqichi jamoa a'zolariga nisbatan samarali o’qituvchiik ta'sir ko’rsatishning maqbul shakl va metodlarini tanlash imkonini beradi. Jamoa rivojlanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat o’qituvchilar tomonidan qo’yiladi. Bu jamoa rivojlanishining boshlang‘ich nuqtasidir. Ushbu davrdagi jammoa hali tarbiyalovchi jamoa bo’lmay, balki «tashkil etuvchi birlik» (sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda o’quvchilar o’qituvchi tomonidan talablarning qo’yilishiga e'tiborsiz qaraydilar. Jamoa
a'zolarining uzluksiz ijodiy faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona)
maqsad atrofida birlashtirishga erishish orqaligina jamoa qaror topadi.
Jamoaning  har  bir  a'zosida  ijtimoiy  ahamiyatli  faoliyatni  maqsadga
muvofiq ravishda tashkil etish ko’nikmasini hosil qila olishi jamoa a'zolari orasida
barqaror  insoniy  munosabatlarning  tarkib  topishiga  yordam  beradi.  Jamoada
barqaror insoniy munosabatlarning yuzaga kelishining sababi - uning a'zolarini
ijobiy,  madaniy-ma'rifiy  mazmunga  ega  bo’lgan  ishlarni  tashkil  etishda  faol
ishtirok etishlaridir.
Jamoa rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu bosqich jamoa faolining
o’qituvchi talabini qo’llab-quvvatlash hamda o’z navbatida uning o’zi bu talablarni
95  jamoa  a'zolari  zimmasiga  qo’yishi  bilan  tafsiflanadi.  Endilikda  o’qituvchi
jamoada paydo bo’lgan va u bilan bog‘liq muammo, masalalarni yolg‘iz o’zi hal
qilmaydi. Jamoa faoli bilan maxsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni
jalb etadi. Ushbu bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib
boradi, ya'ni, jamoa o’z-o’zini boshqarishga o’tadi. 
O’quvchilar amaliy faoliyatining doimiy ravishda murakkablashib borishi
mazkur  davrining  muhim  xususiyati  sanaladi.  Ikkinchi  bosqichda  jamoaning
muhim  ishlarini  o’quvchilar  tomonidan  mustaqil  rejalashtirilishi,  tadbirlarni
o’tkazishga tiyyorgarlik, uni o’tkazish hamda faoliyat natijalarini muhokama qilish
jamoa faoliyatining ijodiy xususyat kasb etishini ko’rsatuvchi omillar sanaladi.
Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichda ko’rsatib o’tilgan xususiyatlar
shundan dalolat beradiki, ushbu bosqichda jamoa faoligina emas, balki jamoaning
har  bir  a'zosi  bir-birlariga  nisbatan  axloqiy  mazmundagi  talablarni  qo’ya
boshlaydilar. Jamoa rivojlanishining to’rtinchi bosqichi. Bu bosqich uning barcha
a'zolari jamoa oldida to’rgan vazifalar asosida o’z-o’zlariga talablar qo’ya olishlari
bilan tavsiflanadi. Shuni aytish joizki, har bir bosqich jamoa a'zolarining o’ziga
nisbatan muayyan talab qo’yishi bilan tavsiflanadi, ammo qo’yilgan har bir talab
o’ziga xos yo’nalishi (masalan o’yindan umuminsoniyat baxti yo’lida ko’rashishiga
intilish o’rtasidagi farq) bilan ajralib turadi. 
To’rtinchi  bosqich jamoa  a'zolarining  o’ziga  nisbatan  yuksak  axloqiy
talablar  qo’ya olishlari bilan ahamiyatlidir. Jamoaning hayoti va faoliyati mazmuni
jamoa a'zolarining har biri uchun shaxsiy ehtiyojga aylanadi. Jamoadagi tarbiya
Logotip
a'zolarining uzluksiz ijodiy faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona) maqsad atrofida birlashtirishga erishish orqaligina jamoa qaror topadi. Jamoaning har bir a'zosida ijtimoiy ahamiyatli faoliyatni maqsadga muvofiq ravishda tashkil etish ko’nikmasini hosil qila olishi jamoa a'zolari orasida barqaror insoniy munosabatlarning tarkib topishiga yordam beradi. Jamoada barqaror insoniy munosabatlarning yuzaga kelishining sababi - uning a'zolarini ijobiy, madaniy-ma'rifiy mazmunga ega bo’lgan ishlarni tashkil etishda faol ishtirok etishlaridir. Jamoa rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu bosqich jamoa faolining o’qituvchi talabini qo’llab-quvvatlash hamda o’z navbatida uning o’zi bu talablarni 95 jamoa a'zolari zimmasiga qo’yishi bilan tafsiflanadi. Endilikda o’qituvchi jamoada paydo bo’lgan va u bilan bog‘liq muammo, masalalarni yolg‘iz o’zi hal qilmaydi. Jamoa faoli bilan maxsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni jalb etadi. Ushbu bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib boradi, ya'ni, jamoa o’z-o’zini boshqarishga o’tadi. O’quvchilar amaliy faoliyatining doimiy ravishda murakkablashib borishi mazkur davrining muhim xususiyati sanaladi. Ikkinchi bosqichda jamoaning muhim ishlarini o’quvchilar tomonidan mustaqil rejalashtirilishi, tadbirlarni o’tkazishga tiyyorgarlik, uni o’tkazish hamda faoliyat natijalarini muhokama qilish jamoa faoliyatining ijodiy xususyat kasb etishini ko’rsatuvchi omillar sanaladi. Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichda ko’rsatib o’tilgan xususiyatlar shundan dalolat beradiki, ushbu bosqichda jamoa faoligina emas, balki jamoaning har bir a'zosi bir-birlariga nisbatan axloqiy mazmundagi talablarni qo’ya boshlaydilar. Jamoa rivojlanishining to’rtinchi bosqichi. Bu bosqich uning barcha a'zolari jamoa oldida to’rgan vazifalar asosida o’z-o’zlariga talablar qo’ya olishlari bilan tavsiflanadi. Shuni aytish joizki, har bir bosqich jamoa a'zolarining o’ziga nisbatan muayyan talab qo’yishi bilan tavsiflanadi, ammo qo’yilgan har bir talab o’ziga xos yo’nalishi (masalan o’yindan umuminsoniyat baxti yo’lida ko’rashishiga intilish o’rtasidagi farq) bilan ajralib turadi. To’rtinchi bosqich jamoa a'zolarining o’ziga nisbatan yuksak axloqiy talablar qo’ya olishlari bilan ahamiyatlidir. Jamoaning hayoti va faoliyati mazmuni jamoa a'zolarining har biri uchun shaxsiy ehtiyojga aylanadi. Jamoadagi tarbiya
jarayoni  o’z-o’zini  tarbiyalash  jarayoniga  aylanadi.  Biroq  bu  holat  jamoaning
muayyan shaxsni yanada rivojlantirishdagi roli va o’rnini pasaytirmaydi. To’rtinchi
bosqichda amalga oshiriladigan vazifalar ancha murakkab va mas'uliyatlidir.
Mazkur bosqichda jamoa oldiga istiqbolli, yuksak va murakkab talablarni
qo’yish uchun mutlaqo qulay sharoit yaratiladi. 
Bugungi  kunda  o’qituvchi-olimlar  (L.I.Nikova  va  boshqalar)  bolalar
jamoasining rivojlanish jarayonining mohiyatini tahlil qilar ekanlar, uni qo’yidagi
uch bosqichga bo’ladilar: 
a) jamoani dastlabki jipslashtirish; 
b)  jamoani  shakllantirish  asosida  uning  har  bir  a'zosini  individual
rivojlantirish; 
v) jamoaning umumiy faoliyatini yo’lga qo’yish. 
Jamoa hayotida muhim o’rin tutuvchi har bir bosqichni ajratib ko’rsatish
yuqorida  bayon  etilgan  fikrlarga  zid  emas,  balki  shaxsning  rivojlanishida
jamoaning yetakchi ahamiyatini ta'kidlaydi. 
A.S.Makarenko jamoa a'zolari o’rtasida yuzaga keluvchi munosabatlarining
ichki xususiyatlariga katta ahamiyat bergan edi. Pedagog jamoada shakllangan eng
muhim quyidagi belgilarni ajratib ko’rsatgan edi: 
1)  major  -  doimiy  tetiklik,  o’quvchilarning  faoliyat  (harakat)ga
tayyorliklari;
2)  o’z  jamoasining  qadriyatlari  mohiyatini  tushunish,  uning  uchun
g‘ururlanish asosida o’z qadr-qimmatini anglash; 
3) jamoa a'zolari o’rtasidagi do’stona birlik; 
4) jamoaning har bir a'zosida qaror topgan do’stona birlik; 
5) tarbiyali, ishchan harakatga yo’llovchi faollik; 
6)  hissiyotni  boshqara  olish  hamda  muloqot  odobiga  amal  qilish
ko’nikmasi.
Jamoani  shakllantirishda  jamoa  a'zolari  va  ularning  faoliyatlariga
qo’yiladigan  yagona  talablar  muhim  ahamiyat  kasb  etadi.  Yagona  talab
o’quvchilarning  dars  jarayonidagi,  tanaffus,  sinfdan  tashqari  ishlar  vaqtidagi,
shuningdek, jamoat joylari hamda oiladagi xulq-atvor qoidalarni o’z ichiga oladi.
Puxta o’ylab qo’yilgan talablar tizimining muntazam amalga oshirilishi maktabda
Logotip
jarayoni o’z-o’zini tarbiyalash jarayoniga aylanadi. Biroq bu holat jamoaning muayyan shaxsni yanada rivojlantirishdagi roli va o’rnini pasaytirmaydi. To’rtinchi bosqichda amalga oshiriladigan vazifalar ancha murakkab va mas'uliyatlidir. Mazkur bosqichda jamoa oldiga istiqbolli, yuksak va murakkab talablarni qo’yish uchun mutlaqo qulay sharoit yaratiladi. Bugungi kunda o’qituvchi-olimlar (L.I.Nikova va boshqalar) bolalar jamoasining rivojlanish jarayonining mohiyatini tahlil qilar ekanlar, uni qo’yidagi uch bosqichga bo’ladilar: a) jamoani dastlabki jipslashtirish; b) jamoani shakllantirish asosida uning har bir a'zosini individual rivojlantirish; v) jamoaning umumiy faoliyatini yo’lga qo’yish. Jamoa hayotida muhim o’rin tutuvchi har bir bosqichni ajratib ko’rsatish yuqorida bayon etilgan fikrlarga zid emas, balki shaxsning rivojlanishida jamoaning yetakchi ahamiyatini ta'kidlaydi. A.S.Makarenko jamoa a'zolari o’rtasida yuzaga keluvchi munosabatlarining ichki xususiyatlariga katta ahamiyat bergan edi. Pedagog jamoada shakllangan eng muhim quyidagi belgilarni ajratib ko’rsatgan edi: 1) major - doimiy tetiklik, o’quvchilarning faoliyat (harakat)ga tayyorliklari; 2) o’z jamoasining qadriyatlari mohiyatini tushunish, uning uchun g‘ururlanish asosida o’z qadr-qimmatini anglash; 3) jamoa a'zolari o’rtasidagi do’stona birlik; 4) jamoaning har bir a'zosida qaror topgan do’stona birlik; 5) tarbiyali, ishchan harakatga yo’llovchi faollik; 6) hissiyotni boshqara olish hamda muloqot odobiga amal qilish ko’nikmasi. Jamoani shakllantirishda jamoa a'zolari va ularning faoliyatlariga qo’yiladigan yagona talablar muhim ahamiyat kasb etadi. Yagona talab o’quvchilarning dars jarayonidagi, tanaffus, sinfdan tashqari ishlar vaqtidagi, shuningdek, jamoat joylari hamda oiladagi xulq-atvor qoidalarni o’z ichiga oladi. Puxta o’ylab qo’yilgan talablar tizimining muntazam amalga oshirilishi maktabda