BOLALAR VA O’SMIRLAR GIGIYENASINING UMUMIY ASOSLARI.
Yuklangan vaqt
2025-09-06
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
16
Faytl hajmi
30,3 KB
BOLALAR VA O’SMIRLAR GIGIYENASINING UMUMIY ASOSLARI.
Ma’ruza rejasi:
1. Mavzuni asoslash - Bolalar va o’smirlar gigiyenasi. O’zbekiston aholisi
bolalar kontingentining salomatlik ko’rsatkichlari.
2. Bolalarning jismoniy rivojlanishi, ularni tarbiyalash va o’qitish sharoitlarini
muvofiqlashtirish bo’yicha tadbirlar ishlab chiqishning asosi ekanligi.
3. Akseleratsiya, uning gigiyenik ahamiyati, maktabga yetuklik tushunchasi.
4. Bolalar va o’smirlarga tibbiy xizmat ko’rsatish. Bolalar jamoalaridagi
vrachlar faoliyatining mazmuni.
Bolalar va o’smirlar gigiyenasi- bu profilaktik meditsinaning bir qismi bo’lib,
bolalar va o’smirlar salomatligiga, jismoniy taraqqiyotiga, organizmning funksional
holatiga vа faoliyatiga ta’sir ko’rsatuvchi muhit sharoitlarini o’rganuvchi, ilmiy
asoslangan amaliy tadbirlarni ishlab chiquvchi, salomatlikni mustahkamlash va
saqlashni ta’minlovchi bo’lim hisoblanadi.
Bizning respublikamizda bolalar va o’smirlar kontingenti aholining asosiy
qismini tashkil etadi. Mas., O’zbekistonning qishloq aholi yashash joylarida bolalar
va o’smirlar kontingenti butun aholining 37-40% ni tashkil qilsa, tug’ilish darajasi
har 1000 aholiga 34-37 ni tashkil etadi. Aholining bu kategoriyasiga
kiruvchilarining salomatlik holati va jismoniy rivojlanish ko’rsatkichlarini qoniqarli
deb bo’lmaydi, chunki ularning bu ko’rsatkichlari boshqa davlatlardagi
ko’rsatkichlardan sezilarli darajada yomonroqdir. Bundan tashqari, bolalar
kattalarga qaraganda yuqumsiz tabiatga ega bo’lgan kasalliklar bilan deyarli 1,5
marta ko’proq kasallanadi. Buning asosiy sabablaridan biri nomuvofiq ijtimoiy-
gigiyenik sharoit hisoblanadi.. Mas., respublikamizda maktab yoshigacha bo’lgan
bolalar uchun xizmat ko’rsatadigan muassasalar 30% dan kamni tashkil qiladi, bor
bo’lganlari esa, qoida bo’yicha sanitar-gigiyenik talablarga javob bermaydi. Agar
boshqa regionlarda bolalar va o’smirlar o’rtasida uchraydigan kasalliklarning
tarkibini asosan nafas olish organlari kasalliklari, turli tabiatga ega bo’lgan
jarohatlanishlar, ovqat hazm qilish organlari kasalliklari tashkil etadigan bo’lsa,
O’zbekistonda esa, nafas olish organlaridan keyin ikkinchi o’rinda yuqumli
kasalliklar egallaydi, shu bilan birga buning asosiy sabablaridan biri aholi yashash
joylaridagi kommunal obodonlashtirilganlikning past darajada ekanligi, shu
jumladan maktabgacha va maktab muassasalaridagi nomuvofiq gigiyenik sharoitlar
hisoblanadi. Erta bolalikdagi o’lim darajasi (1 yoshgacha bo’lgan bolalar)
respublikamizdagi bolalar o’rtasida har 100 ta tug’ilgan bolaga 33 tani tashkil qiladi
(Sh.T.Iskandarova,1996 y) va bu ko’rsatkich eng yomon ko’rsatkichdir
(Belorussiya va Boltiq bo’yi respublikalarida bu ko’rsatkich 10-11 tani tashkil
qiladi, Yaponiyada esa har 1000 ta tug’ilgan bolaga 4 tani tashkil etadi). Bu holatda
ham eng muhim sabalardan biri qoniqarsiz ijtimoiy-gigiyenik sharoit hisoblanadi,
shu jumladan, tibbiy xizmat ko’rsatishning past darajada ekanligi, maktab va
maktabgacha bolalar muassasalarining kamligi va gigiyenik talablarga muvofiq
kelmasligi, bolalar kasalxonalari, ayniqsa onalik va bolalikni muhofaza qilish
muassasalari va uy-joy hamda yashash sharoitlarining gigiyenik talablar darajasida
emasligi hisoblanadi. Shu bilan birga, o’suvchi bolalar organizmining o’ziga xos
xususiyatlari, zararli taassurotlarga juda tez beriluvchanligi va sezgirligi, turmush
sharoitlarining gigiyenik talablarga yuqori darajada javob berishi lozimligini
taqozoo etadi. Ko’rsatib o’tilganlarning hammasini qo’shib baholaganda bu
talablarni ta’minlash bolalar va o’smirlarning jismoniy rivojlanish ko’rsatkichlarini
yaxshilashda, kasallanish darajasini pasaytirish uchun zarur bo’lgan muhim omillar
hisoblanadi.
Bu muammolarni ijobiy xal qilish uchun bevosita faoliyat ko’rsatadigan tibbiyot
fanlaridan biri bolalar va o’smirlar gigiyenasi fanidir. Gigiyena fanining bu bo’limi
o’suvchi organizmga atrof muhitda bor bo’lgan turli omillarning ta’sirini o’rganish
va olingan ma’lumotlar asosida bolalar va o’smirlar organizmiga moslashtirilgan
holda ilmiy asoslangan gigiyenik normativlarni, tavsiyalarni ishlab chiqish va
shunga muvofiq sog’lomlashtirish tadbirlarini ishlab chiqib hayotga tadbiq qilish
vazifasini bajarishi lozim.
Bolalar va o’smirlar gigiyenasi fanining asosiy vazifalari qatoriga:
1.O’suvchi organizmning o’ziga xos morfologik va funksional xususiyatlarini
hisobga olib gigiyenik me’yorlar ishlab chiqish va bunda har bir yosh davrlarini
inobatga olish vazifalari:
-bolalar va o’smirlarni tarbiyalash va o’qitish sharoitlarini ratsional tashkil
qilish va muvofiqlashtirish;
-bolalar va o’smirlar faoliyatini reglamentlash;
-bolalar va o’smirlarning ovqatlanishini takomillashtirish;
-bolalar va o’smirlarning shaxsiy gigiyenasi
2.Bolalar va o’smirlarga tibbiy xizmat ko’rsatishni takomillashtirish, jumladan:
-bolalar va o’smirlarning jismoniy rivojlanishini sifatli nazorat qilishni
ta’minlash;
-bolalar va o’smirlarning salomatlik holatlarini nazorat qilish va
dispanserizatsiyani amalga oshirish;
-sog’lomlashtirish tadbirlarini amlaga oshirish
Bolalar va o’smirlar gigiyenasining asosiy muammolari
• Bolalar va o’smirlarni tarbiyalash va o’qitish gigiyenasi;
• O’smirlarni mehnat gigiyenasi;
• Bolalar va o’smirlar muassasalari gigiyenasi;
• Jismoniy tarbiyalash gigiyenasi;
• Bolalar va o’smirlar salomatligini o’rganish va korreksiya qilish.
Bolalar va o’smirlarning jismoniy rivojlanishi gigiyenik tadbirlarning asosi
ekanligi.
Yuqorida aytib o’tilganidek, gigiyenik tadbirlarning asosini turli yosh
davrlaridagi bolalar va o’smirlar organizminidagi anatomo-fiziologik xususiyatlarni
hisobga olish hisoblanadi.
Bolalar va o’smirlar organizmining o’sish va rivojlanishi qonuniyatlari
Tirik jonzodlar ichida inson eng yordamga muhtoj himoyasiz tug’iladi.
Chaqaloq mustaqil yashashga umuman tayyor emas. U butunlay yetuk bo’lishi
uchun uzoq muddatli o’sish va rivojlanish davrini o’tishi kerak.
O’SISH- organizmga tushadigan moddalar hisobiga to’qimalar va organlar
vaznini miqdoriy ortishi hamda yangi to’qimalarni hosil bo’lishidir.
RIVOJLANISH - bu to’qima va organlarda kuzatiladigan sifat o’zgarishlar
bo’lib, buning natijasida to’qima va organlar differentsirovkasi, ularning funksional
yetilishi hamda yangi funksiyalalarni hosil bo’lishidir.
Bolalar va o’smirlarning jismoniy rivojlanishini V.N.Kardashenkoning ta’rifi
bo’yicha asosiy qonuniyatlari quyidagilardan iborat:
1. Bola organizmi qanchalik kichik bo’lsa, o’sish va rivojlanish jarayoni shunchalik
jadal ketadi;
2. O’sish va rivojlanish bolalarda bir tekisda ketmaydi, har bir yosh davri uchun
o’zining anatomo-fiziologik xususiyatlari mavjud;
3. O’sish va rivojlanish davomida jinsiy belgilardagi farqlar ham asta-sekinlik bilan
namoyon bo’la boshlaydi.
Xalqaro tasnifga muvofiq quyidagi yoshga doir davrlarni ajratish mumkin:
1.Yangi tug’ilgan davr- tug’ilgan vaqtdan 10 kungacha bo’lgan davrni o’z ichiga
oladi.
2.Ko’krak yoshi davri -10 kundan 1 yilgacha
3.Ilk bolalik davri - 1-3 yosh
4.Birinchi bolalik - 4-7 yosh
5.Ikkinchi bolalik: qizlar -8-11 yosh, o’g’il bolalar 8-12 yosh
6.O’smirlik davri - qizlar- 11-15 yosh, o’g’il bolalar - 13-16 yosh
7.O’spirinlik davri: qizlar -16-20yosh, o’g’il bolalar - 17-21 yosh.
Sog’liqni saqlash amaliyotida ko’pincha qisqartirilgan sxemadan foydalanib,
yoshga doir 5 davrni baholanadi.
1.Yangi tug’ilgan davr
2.Ko’krak yoshi davri
3.Ilk maktabgacha bo’lgan yosh davri (1-3)
4.Maktabgacha bo’lgan yosh davri - 3-7 yosh
5.Maktab yoshi davri (kichik, o’rta va katta maktab yoshi)
Turlicha
yosh
davrlaridagi
bolalar
organizmida
anatomo-fiziologik
xususiyatlarning asosiylarini ta’riflash va har bir yosh guruhi uchun muhim bo’lgan
gigiyenik tadbirlarni ta’riflashga o’tamiz.
Yangi tug’ilgan davrda chaqaloq bolaning organizmi morfologik va funksional
jihatdan yaxshi takomillashmagan bo’ladi. Bu davrda bola organizmi uchun
umuman begona bo’lgan muhit, yangi sharoitga moslashish bilan boradi. Bola
organizmidagi asosiy organlar va sistemalarning yaxshi takomillashmaganligi
tufayli atrof muhitning nomuvofiq ta’sirotlariga juda sezgir bo’ladi.
Yangi tugilgan davrda va 30 kungacha bo’lgan muddatda bolalar o’rtasida
kuzatiladigan o’lim darajasi bolaning 1yoshgacha bo’lgan hamma oylaridagiga
qaraganda 2-3 marta ko’p kuzatiladi. Bu davrda qayd qilinadigan kasalliklar ichidan
eng asosiylari qatoriga - nafas yo’llari kasalliklari, pnevmoniya va yiringli-septik
kasalliklar hisoblanadi.
Bu davrda uchraydigan kasalliklar darajasini kamaytirish uchun eng muhim
bo’lgan tadbirlar qatoriga - tug’ruqxona xodimlari tomonidan shaxsiy gigiyena
qoidalariga rioya qilinishi, bolani parvarish qilishda aseptik sharoitlarni yaratgan
holda bajarish, bolani emizishdan oldin ona ko’kragini iliq suv bilan yuvish, bola
badanini toza bo’lishiga e’tibor qaratish, chaqaloq yotgan xonadagi harorat-namlik
tartibini oqilona bo’lishini ta’minlash, (xona havosining harorati 24-26oC),
chaqaloqni to’g’ri ovqatlantirish, chaqaloq uchun eng muvofiq kiyimlarni tanlash
muhim ahamiyatga egadir.
Ko’krak yoshining butun muddati davomida bola organizmida jadal tarzda o’sish
va rivojlanish jarayoni kuzatilib, u endokrin bezlarning ta’sirida bo’ladi
(qalqonsimon, buqoq, buyrak usti bezlari), asosiy modda almashinuvining ortib
borishi, birinchi signal sistemasining shakllanishi kuzatiladi. Shu bilan birga bola
organizmidagi organlar va sistemalarning to’liq takomillashmaganligi tufayli uning
organizmi turli kasalliklarga nisbatan juda sezgir va tez bu kasalliklarga tez
beriluvchan bo’ladi, buning natijasida atrof muhitdagi nomuvofiq omillar ta’sirida
quyidagi kasalliklar tez-tez qayd qilinib turiladi:
Pnevmoniya,
otitlar,
infeksion-toksik
kasalliklar,
oshkozon-ichak
faoliyatining buzilishi kasalliklari. Bu yoshdagi bolalarning kasallanishini oldini
olish tadbirlari qatoriga - ona tomonidan shaxsiy gigiyena qoidalariga rioya
qilinishi, bolani to’g’ri parvarishlar, bola organizmi uchun muvofiq mikroiqlim
sharoitlarini yaratish, bolani to’g’ri ovqatlantirish, o’z vaqtida uxlatish, toza havoda
o’ynatish, chiniqtiruvchi tadbirlardan unumli foydalanish, passiv gimnastika, bolani
kunda cho’miltirish, quyosh nuridan bahramand qilish kabilar juda muhimdir.
1-3 yoshlik va 3-7 yoshlik bolalar organizmida o’sish va rivojlanish jarayonlari
biroz sekinlashadi, bola organizmidagi disproporsiya hanuzgacha saqlanadi, ammo
shu sharoitda ichki organlarning morfologik strukturasi takomillasha boradi,
ikkinchi signal sistemasi ham shakllana boshlaydi.
Bolaning MNS ham kuchli rivojlanish kuzatilib, uning ongi orta boradi, atrof
muhitdagi bo’layotgan hodisalar va bolalikka nisbatan tafakkurlash qobiliyati paydo
bo’la boshlaydi, bolada so’zlash qobiliyati kun sayin orta boradi. Bolalarning bu
yosh davrlarida harakat faoliyati juda kuchli taraqqiy etadi va ongli faoliyat tez
taraqqiy etadi, buning natijasida bu yoshdagi bolalarda turli xildagi shikastlanishlar,
tasodifan yuzaga keladigan hodisalar uchrab turadi, chunki bola beixtiyor ravishda
qo’liga tushgan buyumlarni og’ziga olib boradi.
1 yoshdan o’tgan bolalardagi eng ko’p kuzatiladigan kasalliklar qatoriga
bolalar infeksiyalari va invazion kasalliklar juda ko’plab qayd qilinadi. Shuning
uchun bu yoshdagi bolalarni gigiyenik tarbiyalash va ular organizmini chiniqtirish
juda muhim ahamiyatga egadir. Bu tadbirlar faqatgina profilaktik tadbirlar bo’lib
qolmay, balki organizmni stimullovchi tadbirlar ham hisoblanadi (cheklangan
miqdorlardagi jismoniy mashqlar, harakatli o’yinlar, bolalar organizmini
chiniqtirish, mikroiqlim sharoitlarini o’zgartirib turish).
Bolalar uchun tuzib chiqilgan oqilona kun tartibining ahamiyati juda muhim
bo’lib, shu bilan birga bu yoshdagi bolalarni to’g’ri ovqatlantirish, sifatli taomlar
bilan ta’minlash katta ahamiyatga ega. Bu yoshdagi bolalarni atrof muhitda bor
bo’lgan hodisalarni bilishga juda chanqoqligi sababli, ularni o’qishga bo’lgan
munosabatlarinini astalik bilan shakllantirish lozim, ammo nerv sistemasining
yuqori darajadagi labilligini inobatga olib, ular psixikasini zo’riqtirish maqsadga
muvofiq emas.
Ikkinchi bolalak davrida (kichik maktab yoshi) o’sish tempining yanada
sekinlashishi kuzatiladi, ammmo mushaklar massasi, yurak mushaklarining massasi
orta boradi, ichki organlar ham yaxshi rivojlanadi. Badan skeletida suyaklanish
jarayoni juda jadal ketadi va sut tishlari sekin-asta haqiqiy tishlar almashina
boshlaydi. MNS uchun qo’zg’alish jarayoni tormozlanish jarayonidan ustunlikka
ega bo’ladi, shuning uchun bu yoshdagi bolalarda aqliy ish bilan bo’lgan
mashg’ulotlar ularni tez toliqishiga sababchi bo’ladi va ayniqsa bir xil turdagi
mashqlar ularni tez toliqtiradi. Skeletlardagi mushaklar, boshqa turdagi mushak
guruhlarining umumiy massasini ortib borishi bilan birga ular hanuzgacha
rivojlanishda va to’liq takomillashmaganligi sababli ayrim mushak guruhlarida
(qo’l barmoqlarining mushaklari, harakat-tayanch organlarining mushaklarida
toliqish jarayoni yuzaga keladi va bu holat bolalarning qaddi-qomatini buzilishiga
asos bo’lib qolishi mumkin. Shuning bolalarni maktablarda partada to’g’ri
o’tirishiga, partalarning razmerlari bolaning bo’yiga muvofiq tanlanganligiga
e’tiborni qaratish muhimdir. Bu yosh davrida shaxsiy gigiyena mahoratlarining
o’zlashtirilishi, badanni chiniqtiruvchi mashqlarga moslasha borishi, to’g’ri
ovqatlanishga o’rgana borishi bilan bir qatorda optimal kun tartibi va maktabdagi
dars jadvallarining to’g’ri tuzilganligi, o’quv va jismoniy tarbiya mashqlarini
dozalarga muvofiq tashkil etilganligi, o’qitish sharoitlarining gigiyenik me’yorlar
asosida oqilona tashkil etilganligi xonalarning yoritilganligi, mikroiqlim sharoitlari,
xonalar havosining shamollatilishi, partalarning to’g’ri tanlanganligi, dars jadvali.
O’smirlik davri eng ahamiyatli va javobgarli davrlardan biri hisoblanadi. Qiz
bolalarda u 11-12 yoshdan boshlanadi, o’g’il bolalarda esa 1-2 yosh keyinroq. Bu
yosh davrida bolalarda endokrin bezlarning faoliyati keskin faollashadi va jinsiy
rivojlanish boshlanib, ikkilamchi jinsiy belgilar paydo bo’la boshlaydi. Bolalarning
bo’y ko’rsatkichlari ikkinchi marta juda tez o’sish jarayoniga o’tadi, badanning
hamma parametrlari tez rivojlana boshlaydi, tana proporsiyasi tez-tez o’zgaradi. Bu
yosh davrida umurtqa egilmalari shakllana boshlaydi, yurakning umumiy massasi
ortadi, tomirlardagi arterial bosim 115/75 mm simob ustuniga ko’tarilib, o’pkaning
tiriklik sig’imi 2700-3200 sm kubgacha ko’tariladi. Bu yoshdagi bolalarda ichki
tormozlanish jarayoni sekinlashadi, MNS yuqori qo’zg’aluvchanlik holati bilan
ta’riflanadi, bu esa o’z aksini bolaning hulq-atvorida namoyon bo’la boshlaydi.
Atrof muhitdagi hodisalarga noadekvat reaksiya, dunyoni maksimal adrajada
tushunish, kayfiyatning tez-tez o’zgarib turishi kuzatiladi. Bu xususiyatlarning
barchasini hisobga olib, dars jadvallarini tuzish, kun tartibini ishlab chiqish, ish
joylarini to’g’ri tashkil qilish va jismoniy tarbiya mashqlarini o’tkazishda
ehtiyotkorlik talab etiladi.
Katta maktab yoshidagi bolalarda jinsiy yetilish tugallanadi, qo’zg’alish va
tormozlanish jarayonlari astalik bilan muvozanatlasha boradi. Shu bilan birga 17
yoshgacha bo’lgan davrda skeletning rivojlanishi hanuzgacha yakunlanmagan
bo’ladi, badanning ayrim qismlarida disproporsiya saqlanadi, ya’ni bo’yga nisbatan
boshqa a’zolarning holati muvofiq bo’lmaydi, umumiy mushak massasi bilan yurak
mushagining massasi bir-biriga mos kelmaydi. Shuning uchun bu yosh davrida
yuraklarda funksional shovqin, arterial qon bosimining ko’tarilish holatlari uchrab
turadi. Ko’pincha yuqori sinf o’quvchilari o’rtasida tez-tez uchraydigan
patologiyalar qatoriga miopiyani ham kiritish kerak, hamda bola qaddi-qomatining
buzilishi, harakat-tayanch organlarining deformatsiyasi kuzatilib, bu patologiyalar
ish va o’qish joylarining oqilona yoritilmaganligi, noto’g’ri tanlangan maktab
mebellari, o’quvchilarning partalarda noto’g’ri o’tirishi, portfellarni noto’g’ri
ko’tarish kabilar asosiy sabablar qatoridan o’rin oladi. Yuqori sinf o’quvchilari
o’rtasida ko’pincha asab funksional siljishlar qayd qilinib, ular o’quv dasturlarining,
dars soatlarining noto’g’ri taqsimoti va kun tartibining noto’g’ri tuzilganligi
oqibatida kelib chiqadi.
Maktab o’quvchilarining kun tartibini tuzishdagi asosiy prinsiplar:
- turli faoliyat turlarining optimal davomiyligi (o’quvchilarning ish
qobiliyatlarini dinamik o’zgarishini hisobga olgan holda).
- toza havoda maksimal muddatlarda bo’lish bilan dam olishni tashkil etish
- to’g’ri va to’la qiymatli ovqatlanish
- yetarlicha va to’la qiymatli uyqu.
Bu prinsiplarga to’liq amal qilish, albatta faqat o’quvchilarning ota-onalari va
maktab pedagoglarining o’zigagina bog’liq bo’lmay, balki ma’lum darajada
o’quvchilarning o’zlariga ham bog’liqdir. Shuning uchun maktabni tugallovchi har
bir o’quvchi sog’lom turmush tarzi haqidagi ma’lumotlar haqida to’liq bilimga va
tushunchalarga ega bo’lishi kerak.
Shunday qilib, maktab yoshi davri uchun muhim bo’lgan eng asosiy gigiyena
tadbirlari quyidagilardan iborat: oqilona tuzilgan kun tartibiga rioya qilish, o’quv
mashg’ulotlarining to’g’ri tartibi, to’g’ri ovqatlanish tartibini joriy qilish, o’qish,
jismoniy tarbiya va dam olish soatlarini to’g’ri tashkil etilganligi, qaddi-qomatning
to’g’ri bo’lishini ta’minlovchi tadbirlar, nozik ko’rish bilan bog’liq bo’lgan ishlarni
to’g’ri tashkil qilish, o’g’il va qiz bolalar uchun muvofiqlashtirilgan jismoniy
tarbiya mashqlarini tanlash, o’quvchilarni gigiyenik tarbiyalash kabilar.
Akseleratsiyaga doir gigiyenik muammolar.
Bolalar va o’smirlarning jismoniy rivojlanishlarini baholash haqidagi
ma’lumotlarni tahlil qilib, kuzatuvchilar shu narsaga amin bo’ldilar-ki, hozirgi
populyatsiyaga taalluqli bolalar va o’smirlarning jismoniy rivojlanish
ko’rsatkchilari, oldingi avlod bolalarining ko’rsatkichlaridan ancha ilgarilab
ketganligining guvohi bo’ldilar. Jismoniy rivojlanish ko’rsatkichlarining oldingi
avlod
bolalaridagi
rivojlanish
ko’rsatkichlariga
qaraganda
tezlashishini
akseleratsiya nomi bilan ataldi. Shunga muvofiq holda ikki turdagi akseleratsiyani
farqlash mumkin: davrga va populyatsiyaga doir akseleratsiyalarga bo’linadi.
Davriy akseleratsiya shu kungacha o’tgan barcha avlodlarni o’z ichiga olsa, bir
populyatsiya ichidagi akseleratsiya esa, bir populyatsiyaga taalluqli bo’lgan 20%
shaxslarni o’z ichiga oladi.
Akseleratsiyaga sababchi bo’luvchi 50 dan ortiq nuqtai-nazarlar va nazariyalar
ilgari surilgan (Geliogen, radioto’lqin, radiatsion, genetik, informatsion va b.q.)
bo’lib, bu hodisa yoki jarayonning ko’p omilli ekanligidan dalolat beradi, chunki
hech bir nazariya akseleratsiyaning sabablarini belgilovchi to’liq javobni bera
olmaydi. Olib borilgan tekshirishlarning yakuniga ko’ra akseleratsiyani yuzaga
kelishiga asosiy sabab, dunyo aholisining ijtimoiy-turmush, ijtimoiy-gigiyenik
sharoitlarining yaxshilanishi oqibatida kelib chiqadi degan umumiy xulosaga kelish
mumkin.
Akseleratsiyani faqat ijobiy hodisa yoki jarayon deb bir ma’noli javob bilan
chegaralanib qolmaslik kerak, aksincha uning o’ziga xos salbiy tomonlari ham
bo’lishi tabiiydir, chunonchi akseleratsiya bog’liq holda revmatizm, bolalardagi
yaqindan ko’rish, qandli diabet, gipertoniya kabi kasalliklarning yosharib
borayotganligini ko’rishimiz mumkin. Ikkinchidan akseleratsiya jarayoni bir qator
umumbiolgik va gigiyenik muammolarni keltirib chiqardi:
-bolalarning jismoniy rivojlanishi va salomatligini nazorat qilishni
takomillashtirishning lozimligi, jumladan jismoniy rivojlanishga doir standartlarni
muntazam qayta ko’rib chiqishning lozimligi (har 5 yilda bir marta qayta ko’rib
chiqish talab etiladi);
-yoshlarni jinsiy tarbiyaga o’rgatishning zaruriyatligi;
-bolalar kiyimlari, maktabgacha va maktab muassasalaridagi mebellar, oyoq
kiyimlari standartlarini qayta ko’rib chiqishning lozimligi kabilar.
Akseleratsiya bilan bog’liq bo’lgan muhim muammolardan biri bu bolalarni
maktabda o’qishga yetilganligini aniqlash muammosi hisoblanadi. Ma’lum-ki, juda
ko’p mamlakatlarda bolalarni maktablarda o’qitish xatto 5 yoshdan boshlanadi.
Sobiq Ittifoqda ham 1984 yildan boshlab maktablarda islohotlarni o’tkazish
natijasida bolalarni maktabda o’qitishni yoppasiga 6 yoshdan boshlash kerak degan
farmon chiqarildi va hayotga tadbiq qilina boshlandi. Ammo, 6 yoshli bolalarni bu
yoshdan o’qitishni tashkil qilishda bir qator yangi muammolarga duch kelindi.
Jumladan, gigiyenik yo’nalishdagi muammolar: o’quv soatlarining nisbatan
qisqaligi, bolalarga dam berish soatlarini tashkil qilish, bolalarning kunduzgi uyqu
soatlarini inobatga olinmaganligi, bolalarni oqilona ovqatlantirish muammoalari
kabilar bo’lib, ularning barchasi shunga muvofiq keladigan sharoitlarni yaratish
bilan bog’liq bo’lgan muammolar qatoriga kiradi. Bundan tashqari, undagi eng
muhim muammolardan biri shu bo’ldi-ki, 60% gacha bo’lgan bolalarda jismoniy va
ruhiy holatlar ularni maktabda o’qishga hali tayyor emasliklarini ko’rsatdi. Bu
bolalarning ko’pchiligida jismoniy rivojlanish va salomatlik holatlari yaxshi
emasligi aniqlandi (7 yoshli bolalarga taqqoslaganda). Shuning uchun 6 yoshli
bolalarni avval maktabda o’qishga tayyor ekanliklarini aniqlash va baholash zarur
ekanligi ma’lum bo’ldi. Gorkiy tibbiyot institutida olib borilgan tadqiqotlarning
yakuniga ko’ra ana shunday baholash testlarini 2 bosqichda o’tkazish maqsadga
muvofiq deb topildi:
1 bosqich - o’qitishni boshlashdan 6-8 oy ilgari maktablarda olti yoshlilarni
chuqurlashtirilgan tibbiy ko’rikdan o’tkazish va bu maqsadda ko’rik komissiyasi
tarkibiga LOR, oftalmolog, psixonevrolog, jarroh, stomatolog kabi tor mutaxassis
shifokorlarini taklif qilish tavsiya qilindi. Tibbiy ko’rikda bolalarni so’zlarni to’g’ri
talaffuz qilishlarini tekshirish, psixofiziologik testlarni (Kern-Irasek) o’tkazish va
olingan natijalarni bolalarning shaxsiy F 026 /U kartalariga yozib qo’yish, shu bilan
birga salomatligi va ruhiy holati talabga javob bermaydigan bolalar uchun
sog’lomlashtirish tadbirlarini belgilash ko’rsatildi.
2 bosqich - o’quv yilining aprel-may oylarida ikkinchi marta tibbiy ko’rikni
tashkil qilish va bunda ayniqsa birinchi ko’rikda salomatligida kamchiligi bo’lgan
bolalarni chuqurlashtirilgan ko’rikdan o’tkazish lozimligi tavsiya qilingan. Agar
bunda bola organizmida kasallik va maktabda o’qishga tayyor emasligiga doir
nuqsonlar topilsa, ular uchun maktabda o’qishga kirishish muddatini yanada
kechiktirish lozimligi tavsiya qilingan.
O’zRda SSV-ning 1991 yildagi maxsus buyrug’iga muvofiq, bolalarni
maktablarda o’qitishni 7 yoshdan boshlab amalga oshiriladi deb aytib qo’yilgan.
Bolalar va o’smirlarga tibbiy xizmat ko’rsatish.