Bolalarni maktabga tayorlashda nutq va sovodga tayyorlash ishlari
Yuklangan vaqt
2024-09-23
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
17
Faytl hajmi
28,4 KB
Bolalarni maktabga tayorlashda nutq va sovodga tayyorlash ishlari
Reja:
1.
Bolalarning ijtimoiy va shaxs sifatida shakllanishida maktabgacha ta’lim
tashkilotining roli.
2.
Maktabgacha ta’lim tasahkilotida nutqni rivojlantirishga doir ishlar tizimi.
3.
Bolalarning og’zaki nutqini o’stirishda nafas apparatining o’rni.
4. Bolalar nutqini o‘stirish bo‘yicha ishlarni rejalashtirsh.
5. Maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy tarbiyalashning mazmuni va
metodlari.
6. Bolalarni maktab ta’limiga tayyorlashda aqliy tarbiyaning roli.
7. Mashg’ulotlarda aqliy tarbiyalash yo‘llari.
Tayanch tushunchalar: ijtimoiy, nutqiy mahorat, ko‘rgazmali taqqoslash,
intelektual meros, umumbashariy qadriyatlar, demografik xususiyat, e’tirof
pedagogikasi.
1. Bolaning ijtimoiy va shaxs sifatida shakllanishida maktabgacha ta’lim
muassasasining roli. Maktabgacha ta’lim muassasalarida bolalar nutqini rivojlantirish
ishlari tegishli dastur asosida amalga oshiriladi, mazkur dasturda atrof-olam haqidagi
bilimlar doirasi, tegishli lug’at hajmi hamda bolalarning har bir yosh bosqichida
o‘zlashtirishlari lozim bo‘lgan nutqiy mahorat va ko‘nikmalari belgilab qo‘yilgan
bo‘lib, u muayyan shaxs sifatlarini tarbiyalashni ko‘zda tutadi (masalan, dialogik nutqni
rivojlantirishda dastur kirishimlilik, xushmuomalalik, bosiqlik kabi sifatlarni
tarbiyalash zarurligini ta’kidlaydi). Nutqni rivojlantirish dasturi ham, umuman olganda,
xuddi «Maktabgacha ta’lim muassasalarida tarbiyalash va ta’lim berish dasturi» kabi
ilmiy asoslarga qurilgan. U butun mazmuni bilan maktabgacha ta’lim nazariyasini
amalga oshirishga, ya’ni bola shaxsini har tomonlama rivojlantirishga yo‘naltirilgan.
Dastur asosini psixologiya va turdosh fanlarning bolaning og’zaki nutqni egallab
olganligi va uning bilish faoliyatining o‘ziga xosligi haqidagi ma’lumotlar tashkil etadi,
bu esa turli yosh bosqichlarida bolalarga nisbatan talabning hajmi va izchilligini
belgilaydi. Shuningdek, dastur bolaning rivojlanishida faoliyatning yetakchi
ahamiyatga ega ekanligi haqidagi muhim pedagogik qoidani hisobga olgan holda
tuzilgan, shuning uchun nutqni rivojlantirish dasturi turli faoliyat turlari (o‘yinlar,
mashg’ulotlar, mehnat va boshq.) bilan taqqoslangan.
Dasturni o‘rganishni nutqni rivojlantirishning asosiy vazifalarini eslatib o‘tish
bilan boshlash mumkin. So‘ngra bitta guruh misolida ushbu asosiy vazifalarning
mazmuni qandayligini va u dasturning qaysi bo‘limlarida uchrashini ko‘rsatish zarur.
Yuqorida qayd etilgan jamoaviy muhokama singari tarbiyachiga boshqa yosh guruhlari
dasturlarining matnlarini o‘rganib chiqish taklif etiladi. Navbatdagi mashg’ulotda
dasturiy materialni alohida vazifalar bo‘yicha qiyosiy tahlil qilish o‘tkaziladi,
materialni yosh guruhlarida izchil ravishda murakkablashtirib borish qayd etiladi.
Maktabgacha tarbiya sohasi xodimiga dasturni yakka tartibda va ayni paytda jamoa
bo‘lib o‘rganishga to‘g’ri keladi. Maktabgacha ta’lim muassasasi mudirasi yoki katta
tarbiyachi har yili sentyabr oyida tarbiyachilarning o‘z yosh guruhlari uchun dasturning
tegishli talablarini ajratib olishlari, ularni o‘zlarining yosh guruhlariga mo‘ljallangan
dasturiy talablar bilan ko‘rgazmali taqqoslash, ularni aralash guruhlar dasturi bilan
ko‘rgazmali taqqoslash uchun nutqni rivojlantirish dasturini tarbiyachilar ishtirokida
jamoaviy muhokama qilishni o‘tkazishlari lozim.
Maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan Davlat talablarining
asosiy yo‘nalishlaridan biri nutq, o‘qish va savodga tayyorgarlikdan iboratdir. Bu
umumiy vazifa –
«Nutq, o‘qish va savodga tayyorgarlik» quyidagi maxsus vazifalardan iborat:
- nutqning tovush madaniyatini tarbiyalash,
- lug’atini boyitish,
- mustahkamlash va faollashtirish,
- nutqning grammatik to‘g’riligini takomillashtirish,
- og’zaki nutqni shakllantirish,
- ravon nutqni rivojlantirish,
- savodga tayyorlash.
Maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan Davlat talablarining
tayyorlov guruhdagi nutq, o‘qish va savodga tayyorgarlik yo‘nalishining asosiy
vazifalari: bolaning til to‘g’risidagi tasavvur va bilimlarga ega (antonim va
sinonimlarni topa oladi), o‘qish va yozish malakalarini shakllantirishdan iborat. Bola
o‘z ona tilining fonetik grammatik tuzilishini biladi, so‘zlardagi birinchi tovushlarni
biladi, bo‘g’inlab o‘qiydi, alifbeni biladi deb belgilangan. Bu vazifalarni bajarish uchun
tayyorlov guruhida yil davomida jami 72 ta mashg’ulot o‘tkaziladi. Shulardan 36tasi
bolalarning og’zaki nutqini o‘stirish bo‘yicha, 36tasi savodga tayyorlash bo‘yicha
bo‘ladi. Mashg’ulotlarning davomiyligi 25-30 daqiqa.
Og’zaki nutqini o‘stirish bo‘yicha o‘tkaziladigan mashg’ulotlarda asosan,
bolalarning og’zaki nutqini o‘stirish bilan birga nutqni grammatik tomondan to‘g’ri
shakllantirishga:
- nutqning morfologik va sintaksis tomonlarini shakllantirishni davom ettirish:
- sodda va qo‘shma gaplar tuzish, bunda barcha so‘z turkumlaridan
foydalanishga o‘rgatish, bolalarni gapirganda sonni otga, sifatni otga, sifatni fe’lga
to‘g’ri ishlatish malakalarini takomillashtirish,
- tovush va so‘zlarni to‘g’ri talaffuz etishga, ravon gapirishga,
- mustaqil hikoya qilishga e’tibor beriladi. Og’zaki nutqini o‘stirishda mustaqil
hikoya qilishga o‘rgatish katta o‘rin egallaydi: bolalalarni o‘z hayotlarida uchragan
voqealar, suratlarga qarab, tarbiyachining taklif qilgan mavzusi asosida hikoyalar
tuzishga o‘rgatiladi.Tayyorlov guruh bolalarining hikoyalari mazmunan bog’langan,
ma’lum izchillikda, grammatik tomondan to‘g’ri tuzilgan bo‘lishi kerak.
Xalqning boy intellektual merosi va umumbashariy qadriyatlar asosida,
zamonaviy madaniyat, iqtisodiyot, fan-texnika va texnologiyalarning yutuqlari asosida
kadrlar tayyorlashning mukammal tizimini shakllantirish O‘zbekiston taraqqiyotining
muhim shartidir. Maktabgacha ta’lim bolaning sog’lom, har tomonlama kamol topib
shakllanishini ta’minlaydi, unda o‘qishga intilish hissini uyg’otadi, uni muntazam
ta’lim olishga tayyorlaydi. Maktabgacha ta’lim maqsadi va vazifalarini ro‘yobga
chiqarishda mahallalar, jamoat va xayriya tashkilotlari, xalqaro fondlar faol ishtirok
etadi.
Maktabgacha ta’limni rivojlantirish uchun quyidagilarni amalga oshirish lozim
bo‘ladi:
Malakali tarbiyachi va pedagog kadrlarni ustuvor ravishda tayyorlash;
Maktabgacha ta’limning samarali psixologik-pedagogik uslublarini izlash va
joriy etish;
Bolalarni oilada tarbiyalashni tashkiliy, psixologik, pedagogik va uslubiy
jixatdan ta’minlash;
Zamonaviy o‘quv-uslubiy qo‘llanmalar, texnik vositalar, o‘yinchoqlar va
o‘yinlar yaratish hamda ularni ishlab chiqarish;
Maktabgacha yoshdagi bolalarni xalqning boy madaniy-tarixiy merosi va
umumbashariy qadriyatlar asosida ma’naviy-axloqiy jixatdan tarbiyalash uchun shart-
sharoitlar yaratish;
Maktabgacha ta’lim muassasalarining har-xil turlari uchun turli variantlardagi
dasturlarni tanlab olish, maktabgacha tarbiyaning barcha masalalari bo‘yicha malakali
konsultatsiya xizmati ko‘rsatish imkoniyatini yaratish;
Maktabgacha tarbiya va sog’lomlashtirish muassasalari tarmogini qo‘llab-
quvvatlash va rivojlantirish mexanizmini ishlab chiqish kabi vazifalarni maqsad qilib
qo‘yadi.
Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasida maktabgacha ta’lim to‘g’risidagi
Nizomda maktabgacha ta’limga alohida urg’u berilib, maktabgacha ta’lim uzluksiz
ta’lim tizimining boshlang’ich turi hisoblanadi hamda O‘zbekiston Respublikasining
«Ta’lim to‘g’risida»gi Qonuni, Kadrlar tayyorlash milliy dasturi talablari asosida
tashkil etiladi, deyilgan. Maktabgacha ta’lim, bola 6-7 yoshga yetguncha oilada hamda
davlat va nodavlat (davlatga qarashli bo‘lmagan) maktabgacha ta’lim muassasalarida
amalga oshiriladi.
Maktabgacha ta’limning asosiy vazifalari quyidagilar deb belgilanadi:
Bolalarni xalqning boy milliy, madaniy tarixiy merosi va umumbashariy
kadriyatlar asosida aqliy va ma’naviy-axloqiy jixatdan tarbiyalash;
Bolalarda milliy g’urur, vatanparvarlik hislarini shakllantirish;
Maktabgacha yoshdagi bolalarda bilim olish ehtiyojini, o‘qishga intilish
mayllarini shakllantirib, ularni muntazam ravishda ta’lim jarayoniga tayyorlash;
Bolalarning tafakkurini rivojlantirish, o‘zining fikrini mustaqil va erkin ifodalash
malakalarini shakllantirish;
Bolalarning jismoniy va ruxiy sog’ligini ta’minlash kabilarni o‘z oldiga maqsad
qilib belgilaydi.
Maktabgacha ta’lim muassasalarining yasli va maktabgacha ta’lim yoshidagi
bolalar guruxlariga bir xil yoshdagi, shuningdek, turli yoshdagi bolalar qabul qilinishi
mumkin.
Guruhlardagi bolalar soni quyidagicha belgilanadi:
2 yoshdan 3 yoshgacha – 15 ta.
3 yoshdan 6-7 yoshgacha – 20 ta.
Turli yoshdagi guruxlarda 15 ta.
Maktabgacha ta’lim muassasalari faoliyati xududlarining demografik, ijtimoiy-
iqtisodiy va boshqa xususiyatlarini qisobga olgan qolda tashkil etiladi, Maktabgacha
ta’lim muassasalarini tashkil etish va tugatish Qonunga muvofiq ravishda amalga
oshiriladi.
Maktabgacha ta’lim muassasalari yo‘nalishlariga ko‘ra quyidagi turlarga
bo‘linadi:
Bolalar yaslisi, bolalar bog’chasi, bolalar yasli bog’chasi, xonadon bolalar
bog’chasi (ham mustaqil muassasa sifatida, ham filial sifatida);
Bog’cha maktab muassasasi;
Tarbiyalanuvchilarning
bir
yoki
bir
necha
ustuvor
yo‘nalishlarda
rivojlantiradigan (til o‘rganish, badiiy estetik, sport va boshqa yo‘nalishlar bo‘yicha)
maktabgacha ta’lim muassasasi;
Tarbiyalanuvchilarning jismoniy va ruxiy rivojlanishidagi kamchiliklarni
bartaraf etishni ustuvor ravishda amalga oshiruvchi maxsus Maktabgacha ta’lim
muassasasi;
Sanitariya-gigiena,
profilaktika
va
sog’lomlashtirish
tadbirlari
hamda
muolajalari ustuvor ravishda amalga oshiriladigan sog’lomlashtiruvchi maktabgacha
ta’lim muassasasi;
Aralash turdagi maktabgacha ta’lim muassasasi.
Maktabgacha ta’lim muassasasi turlari ota-onalar tomonidan tanlanadi.
Maktabgacha ta’lim muassasasiga bolalarni qabul qilish tartibi, ularni bir muassasadan
ikkinchisiga ko‘chirish, muassasadan chiqarish davlat muassasalarida maktabgacha
ta’lim Vazirligi tomonidan belgilangan tartibda, davlatga qarashli bo‘lmagan
maktabgacha ta’lim muassasalarida esa, muassasaning Ustavi bilan belgilanadi. Aqliy
va jismoniy rivojlanishda kamchiliklari mavjud bo‘lgan bolalar uchun maxsus
maktabgacha ta’lim muassasalari yoki guruhlar tashkil etish ham maktabgacha ta’lim
muassasasi to‘g’risidagi Nizomda ko‘rsatib o‘tilgan.
Har bir sohada bo‘lganidek, maktabgacha ta’lim tizimida ham maktabgacha ta’lim
muassasalariga tegishli ma’lumotga, kasb tayyorgarligiga hamda yuksak axloqiy
fazilatlarga ega bo‘lgan shaxslar pedagogik faoliyat bilan shug’ullanish xuquqiga
egadirlar. Ta’limni boshqarish bo‘yicha vakolati davlat organlari tomonidan pedagogik
kadrlarni tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish, kasb sifatini
raqobatbardoshlik darajada saqlab turish ta’minlanadi. Maktabgacha ta’lim
muassasalari pedagogik kadrlarning o‘quv pedagogik vazifasi maktabgacha ta’lim
muassasa turiga davlat talablaridan kelib chiqqan holda xalq ta’limi Vazirligi
tomonidan belgilanadi. Ilg’or pedagogik va axborot texnologiyalari, mutaxassislar
tomonidan tavsiya etilgan yangi dasturlar, metodik qo‘llanmalar, didaktik materiallarni
joriy etish uchun shart-sharoitlarni ta’minlaydi. Pedagogik kadrlarning o‘zaro
munosabatlari hamkorlik, demokratiya, xurmat, shaxsning o‘z qadr-qimmatini bilishni
e’tirof pedagogikasi asosida quriladi.
O‘zbekiston Respublikasining maktabgacha tarbiya konsepsiyasida ham
belgilangan bosh maqsad va vazifalar maktabgacha ta’lim muassasalari uchun yozilgan
yangi dasturlar mazmunini amalga oshirishga qadar aniqlana boradi. Maktabgacha
ta’lim muassasasida bolaning o‘sishidagi psixologik va etnopsixologik xususiyatlarga
asoslanib, ta’lim-tarbiya tizimida odob estetik, musiqiy-badiiy, jismoniy tarbiyani
birinchi o‘ringa chiqarish, gramatikani bu qadar majburiy o‘rgatmaslik lozim bo‘ladi.
Shunday yo‘l bilan maqsad asosida vazifa va usullar belgilanadi va rivojlantiriladi.
2. Maktabgacha ta’lim muassasasida nutqni rivojlantirishga doir ishlar
tizimi. Maktabgacha ta’lim muassasasining asosiy vazifalaridan biri bolalarning o‘z
xalqining badiiy tilini o‘zlashtirib olishlari natijasida ularning to‘g’ri og’zaki nutqini
shakllantirishdan iboratdir. Bu umumiy vazifa quyidagi maxsus vazifalardan iborat:
nutqning tovush madaniyatini tarbiyalash, lug’atni boyitish, mustahkamlash va
faollashtirish, nutqning grammatik to‘g’riligini takomillashtirish, og’zaki (dialogik)
nutqni shakllantirish, ravon nutqni rivojlantirish, badiiy so‘zga qiziqishni tarbiyalash,
savod o‘rgatishga tayyorlash.
Bolalar nutqini rivojlantirishni tegishli dastur asosida amalga oshirish zarur.
Ushbu dasturda atrof-olam haqidagi bilimlar doirasi va lug’at hajmi, har bir yosh
bosqichida bolalarda shakllanishi lozim bo‘lgan nutqiy mahorat va ko‘nikmalar
belgilangan bo‘lib, u shaxsning muayyan sifatlarini (kirishimlilik, xushmuomalalik,
bosiqlik) tarbiyalashni ko‘zda tutishi lozim.
Nutqni rivojlantirish dasturi ilmiy asoslarga qurilgan bo‘lib, u butun mazmuni
bilan bola shaxsini har tomonlama rivojlantirishga qaratilgan. Nutqni rivojlantirish
dasturi bola faoliyatining o‘quv, o‘yin, mehnat va maishiy kabi shakllarida amalga
oshadi. Jamoat tarbiyasi sharoitida ta’lim - bola nutqini shakllantirishning yetakchi
vositasi hisoblanadi.
Ona tilini o‘qitish – bolalarning bilish qobiliyatini rejali, aniq maqsadni ko‘zlagan
holda rivojlantirish, ularning atrof-olam haqidagi eng oddiy bilimlarni va tegishli
lug’atni o‘zlashtirish, nutqiy mahorat va ko‘nikmalarni shakllantirish jarayonidir.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni o‘qitishning asosiy shakli – mashg’ulotlardir.
Didaktik maqsadlar bo‘yicha quyidagi mashg’ulotlar turlarini ajratib ko‘rsatish
mumkin:
- yangi materialni ma’lum qilish mashg’uloti;
- bilimlar, mahorat va ko‘nikmalar mustahkamlashga oid mashg’ulotlar;
- bilimlarni umumlashtirish va tizimlashtirishga oid mashg’ulotlar;
- yakuniy mashg’ulotlar yoki hisob-tekshiruv (nazorat) mashg’ulotlari.
1 yoshdan 3 yoshgacha bo‘lgan bolalar nutqini rivojlantirishga doir
mashg’ulotlarni didaktik o‘yinlar, ermak o‘yinlar, sahna ko‘rinishlari shaklida
o‘tkazish tavsiya qilinadi. Ular nafaqat ko‘ngilochar tusga, balki albatta ta’lim tusiga
ega bo‘lishi lozim.
3 yoshdan 5 yoshgacha bo‘lgan bolalar nutqini rivojlantirish emotsional tusga ega
bo‘lishi lozim. Bunda ko‘rgazmalilik, o‘yin usullari va didaktik o‘yinlarni keng
qo‘llash zarur.
5 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan bolalar nutqini rivojlantirishga doir mashg’ulotlar
muayyan vazifaga ega – ya’ni, u bolalarni maktabda o‘qishga tayyorlashni ko‘zda
tutadi.
Mashg’ulotlarda pedagog nutqiy vazifalardan tashqari o‘quv faoliyatini yo‘lga
qo‘yish qobiliyatini shakllantirish (diqqat-e’tiborli bo‘lish, pedagog topshirig’ini
tinglash, tushunish va uni aniq bajarish, bolalar jamoasi oldida fikr oldira olish,
tengdoshining javobiga oddiy baho bera olish va h.k.) vazifasini ham bajaradi.
Xulosa:
Bolalarga ona tilini o‘qitishga doir mashg’ulotlar har bir guruhda bolalarning yosh
imkoniyatlarini va har bir bolaning nutqiy rivojlanganlik darajasini hisobga olgan holda
amalga oshirilishi lozim. Chunki bilimlar mazmuni, ularning tarkibi, metod va usullarni
tanlash, haftasiga o‘tkaziladigan mashg’ulotlar soni, har bir mashg’ulotning
davomiyligi shunga bog’liq bo‘ladi.
Maktabgacha yoshdagi bolalar nutqini rivojlantirishning asosiy vazifalari
1. Bolalar nutqini o‘stirish bo‘yicha ishlarni rejalashtirsh. Bolani har
tomonlama rivojlantirish uning insoniyat tajribasi, bilimlari, qobiliyati va
madaniyatining saqlovchisi bo‘lgan kattalar bilan muloqoti tufayli insoniyatning ko‘p
asrlik tajribasini o‘zlashtirish asosidagina amalga oshiriladi. Bu tajribani faqat insoniy
muloqotning eng muhim vositasi - til orqaligina berish mumkin. Bolalarga ona tilini
o‘rgatish va ular nutqini rivojlantirishga doir ishlar maktabgacha tarbiya
muassasasidagi ta’lim-tarbiya ishlari ichida alohida o‘rin tutadi. Ushbu ishning maqsadi
quyidagilardan iborat: - bolalarga nutqiy muloqotning muhim shakli – og’zaki nutqni
adabiy til me’yorlariga muvofiq holda egallashni, to‘liq ko‘rinishda esa tushunish va
faol nutqqa kirishishni o‘rgatish. Nutqni tushunish. Bolaga eng oddiy, uning o‘ziga
tanish bo‘lgan maishiy vaziyatlar, jarayonlar va o‘yin vaziyatlarini ochib beruvchi oson
tushuniladigan so‘zlar va oddiy iboralar zahirasini kengaytirish.
Uch oylikdan boshlab talaffuz jihatidan boy bo‘lgan asarlardan foydalanish
tavsiya etiladi. 3 oylikdan boshlab 6 oylikkacha ovoz xirgoyisiga ega bo‘lgan – xalq
cholg’u asboblariga taqlid qilinadigan («taka-tum-bak», «dili-bom, tili-bom» va
boshq.) asarlar foydali. Ular bolaning ovoz imkoniyatlarini rivojlantiradi. Bolada
chuldirash paydo bo‘lishi bilan (5-6 oy) chuldirashga ohangdosh bo‘lgan, bir necha
marta takrorlanadigan va ovoz bilan ifodalanadigan bo‘g’inlardan iborat bo‘lgan his-
hayajonli qisqa iboralar va aytishuvlardan foydalangan ma’qul.9 oylikdan boshlab
bolaga tanish bo‘lgan, u «o‘rgangan» vaziyatlarga tayangan holda nutqiy taqlid va ovoz
ifodaliligini rivojlantirish muhimdir. 12 oylikdan boshlab kichkintoyda kichik folklor
janri asarlari elementlari (bekinmachoq va h.) asosida nutqiy muloqotga kirishishga,
jaranglayotgan matnga mos ravishda harakatlar bajarishga undash lozim. Bola
hayotining ikkinchi yili. Bola bilan nutqiy muloqotni yo‘lga qo‘yish va uning lug’atini
boyitish, o‘z harakatlarini so‘zlar bilan birgalikda amalga oshirish, kichkintoyni
tarbiyachi (kattalar)topshirig’iga ko‘ra ayrim oddiy topshiriqlarni (o‘yinchoqni,
etiklarni, paltoni keltirish; qizil o‘yinchoqlarini ko‘rsatish) bajarishga undash,
buyumlar, kiyim-boshlar, idish-tovoqlar, sabzavotlar va mevalarning nomlari va ular
bilan amalga oshiriladigan harakatlar haqidagi savollarga javob berish uchun barcha
tartib vaziyatlari va maishiy vaziyatlardan foydalanish lozim.
2. Maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy tarbiyalashning mazmuni va
metodlari. Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim-tarbiya berishning asosiy vazifalari
bolalarni jismoniy, aqliy va ma’naviy jihatdan rivojlantirishdan, ularning tug’ma
layoqati, qiziqishi, ehtiyoji va imkoniyatlarini hisobga olgan holda milliy va
umuminsoniy qadriyatlar asosida muntazam ta’lim olishga tayyorlashdan iborat.
Bolada kattalar bilan muloqot jarayonida axloqiy xulq-atvorning dastlabki tajribalari
shakllanadi. Muloqotga bo‘lgan ehtiyoj – muhim ijtimoiy ehtiyoj bo‘lib, katta yoshli
kishi bu ijtimoiy ehtiyojni qondiruvchi manba hisoblanadi. Axloqiy his-tuyg’ular va
odatlarni tarbiyalash shunday zaruriy asos hisoblanadiki, usiz bola shaxsining
murakkabroq xususiyatlarini, ma’naviy kamolotni ta’minlash, mamlakatning ijtimoiy
hayot hodisalari haqidagi tasavvurlarni va ularga ijobiy munosabatni shakllantirib
bo‘lmaydi.
Maktabgacha bolalikning dastlabki bosqichlarida tarkib toptirilgan insonparvarlik
asoslari uning ijtimoiy yo‘nalganligi bolalarda asta -sekin shaxsning jamoatchilik
belgilari: xulq-atvor odatlari, munosabatlari va tasavvurlarini shakllantirish uchun asos
bo‘lib xizmat qiladi.
Avvalo bolalar muassasasida jamoaning katta yoshli a’zolari o’rtasida to‘g’ri
o‘zaro munosabat uslubini vujudga keltirish kerak. O‘zaro xurmat va g’amxo‘rlik,
ishga muhabbat, mamlakatning siyosiy va mehnat hayotida ishtirok etish – bularning
barchasi zarur uslubni ta’minlashi lozim. Pedagogik jamoa va ota-onalar jamoalarining
to‘g’ri munosabatlarini bugungi kun talablari asosida amalga oshirish muhim
ahamiyatga ega. Bu ish shakli MTTning ota-onalar bilan muntazam ish olib borishi,
oila tarbiyasi tajribalarini o‘rganish natijasida tarkib topadi.
Kattalar bilan bolalar o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarning yuksak darajasi –
muvaffaqiyatli axloqiy tarbiyaning majburiy shartidir.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy tarbiyalashning mazmuni va metodlari
bu yoshdagi bolalarning xususiyatlariga mos kelishi va u eng yaqin vaqtdagi axloqiy
rivojlanish jarayonini ko‘zda tutishi kerak. Masalan, agar 4 yoshli bolalar o‘z
tengdoshlariga asosan tarbiyachining maslahati, ko‘rsatmasi ta’sirida baholi-qudrat
yordam ko‘rsatsalar, 5 yoshga to‘layotganda bunday yordamni o‘z hoxishlariga ko‘ra
ko‘rsatishlari lozim. Oilaga xos bo‘lgan muhabbat, o‘zaro e’tibor, g’amxo‘rlik muhiti
bola xis-tuyg’usini shakllantirishga ta’sir ko‘rsatadi. Oilada qaror toptiriladigan
ijtimoiy his-tuyg’ular bolaning kichik yoshdan boshlab to‘g’ri axloqiy rivojlanishining
muhim asosi hisoblanadi.
«Salomatlik va xayrixohlikni tarbiyalashning chinakkam maktabi – bu oiladir;
Otaga,
onaga,
buvaga,
buviga,
aka-ukalariga,
opa-singillariga
munosabat
insoniylikning sinovi hisoblanadi»,- degan allomalarimiz.
Maktabgacha ta’lim muassasasi tarbiyachisining muhim vazifasi – ota-onalarga
bola shaxsini shakllantirishda ularning alohida rol o‘ynashlarini tushuntirishi, zarur
pedagogik bilim va ko‘nikmalarni egallashlarida ularga yaqindan yordam berishdan
iborat. Bolalarning ma’naviy kamolotini ta’minlashda mahallaning o‘rni ham kattadir.
Mahalla, avvalo, sog’lom ijtimoiy muhitdir. Bu yerda kuchli ta’sirga ega bo‘lgan
jamoatchilik fikri mahalla ahlining hulq-atvori o‘zaro munosabatlarini adolat va
ma’naviy mezonlar asosida tartibga solib turadi. Mahalla ijtimoiy kelib chiqishi,
millati, mijozi turli xil bo‘lgan oilalarni tashkil qilgan odamlardan iborat. Mana shu
oilalarning boshlarini biriktirish, ularni ma’naviy va moddiy-jismoniy jihatdan
mustahkamlash, yoshlarni tarbiyalash kabi muhim vazifalar ham mahallada amalga
oshadi. Oilalarni bir jamoaga, ijtimoiy guruxga, muassasaga, aynan mahalla
birlashtiradi. Ularda ahillik, hamjixatlik, hamkorlik, hamdardlik, his-tuyg’ularini
shakllantiradi, kamol toptiradi. Har bir fuqaroning hayotida «Shaxs-oila-mahalla»
uchligi katta ahamiyat kasb etadi. Bu sharqona turmush tarzimizning o‘ziga xos
tizimidir va eng muhimi, insonning jamiyat hayotiga singib, ijtimoiy munosabatlar
ishtirokchisiga aylanishida muhim vositadir.
Insonning oilada shakllangan iymon-e’tiqodi, odobi, oriyati, vijdoni, tafakkuri
mahalla muhitida yanada yuksalib xalq manfaatlari, o‘zaro inoqlik va hamkorlik his-
tuyg’ulari bilan uygunlashib, jamiyatda sog’lom munosabatlarning shakllanishiga olib
keladi.
Maktabgacha ta’lim muassasalarida aqliy tarbiya berish vazifalari
1. Bolalarni maktab ta’limiga tayyorlashda aqliy tarbiyaning roli. Bolalarni
bilimlarni egallab olishlari ularni aqliy faolligini rivojlantirish, aqliy malaka va
ko‘nikma egallab olishlari, ularning maktabda muvaffaqiyatli o‘qishlari uchun bo‘lajak
mehnat faoliyatiga tayyorlanishda manba bo‘lib xizmat qiladi. Bolalarni maktabga
tayyorlashda aqliy tarbiyaning o‘rni katta. Bilimlar zahirasini kengaytirish, aqliy
faollikni va mustaqillikni rivojlantirish, maktabda yaxshi o‘qish, keyingi mehnat
faoliyatiga tayyorlanishning muhim shartidir.
Bola 6-7 yoshdan maktabga o‘tishi, ularni maktab ta’limiga tayyorlash uchun
aqliy rivojlantirish yetarli bo‘lishini ta’minlash tarbiyachidan katta mas’uliyatni talab
etadi. Maktabgacha ta’lim yoshida bilim tez sur’atda rivojlanib boradi, boyib boradi.
Nutq shaqllanadi, bilish jarayonlari takomillashadi, bola eng oddiy aqliy faoliyat
usullarini egallab boradi. Bolalarda aqliy faoliyatni dastlab muomala orqali, so‘ng
mashg’ulotlar, bilim berish orqali amalga oshiriladi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy tarbiyalashning asosiy vazifalari
quyidagilardan iborat:
1. Bolalarda tabiat va jamiyat to‘g’risidagi bilimlar sistemasini, ilmiy
dunyoqarashni shakllantirish.
2. Bilimga doir ruhiy jarayonlarni rivojlantirish: sezgi, idrok, xotira, hayol,
tafakkur, nutq. Bilishga doir ruxiy jarayonlarni rivojlantirish aqliy tarbiyaning muhim
vazifasidir.
3. Bilishga qiziqish va aqliy qobiliyatlarni aqliy mehnat madaniyatini
rivojlantirish. Aqliy tarbiyaning vazifasi bolalar qiziquvchanligini ular aqlining
sinchkovligini rivojlantirish va shular asosida bilishga qiziqish hosil qilishdan iborat.
4. Aqliy malaka va ko‘nikmalarni rivojlantirish, ya’ni eng oddiy faoliyat usullari
predmetlarni tekshirish ulardagi muhim va muxim bulmagan belgilarni ajratib kursatish
boshqa predmetlar bilan taqqoslash maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarga aqliy
tarbiya berish vazifalaridan biridir. Bu ko‘nikma va malakalar bilish faoliyatining
tarkibiy qismlari bo‘lib, bolaning bilimlarini chuqur egallab olishiga yordam beradi.
Eng muhimi shundaki, bolalarga bilim beribgina qolmay, ularni olgan bilimlaridan
aqliy va amaliy vazifalarni hal etishga foydalanishga o‘rgatish.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim-tarbiya berishning asosiy maqsad va
vazifalari bolalarni jismoniy va aqliy jixatdan rivojlantirish, ularning ruxiyat, shaxsiy
qobiliyatlari, intilish va extiyojlarini qondirish, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga,
mustaqillik g’oyalariga sodiq holda voyaga yetib borishni ta’minlash, ularni
maktabgacha yoshdagi bolalar ta’lim-tarbiyasiga qo‘yilgan davlat talablariga muvofiq
maktab ta’limiga tayyorlashdan iborat. Maktabgacha yoshdagi bolalarni rivojlantirish
jarayoni oldiga kuyilgan maksad va vazifalarning bajarilishiga erishish «Bolajon»
tayanch dasturi asosida amalga oshiriladi. Har bir oila barkamol avlodni tarbiyalash
uchun qaygurishi lozim. Shu bois «Ta’lim to‘g’risida»gi qonun hamda «Kadrlar
tayyorlash
milliy
dasturi»da
mamalkatning
ijtimoiy-iqtisodiy
taraqiyotini
ta’minlashning asosiy omili bo‘lgan kadrlarni tayyorlash borasidagi eng zarur tadbirlar
tizimi belgilab berildi. Sog’lom avlodni tarbiyalash davlat va jamiyatning ustuvor
yunalishidir.
Hech kimga sir emaski, respublikada bolalarni maktabgacha ta’lim-tarbiya
muassasalariga jalb qilish 17 foizni tashkil qiladi. Bunday sharoitda maktabgacha
ta’lim muassasalariga jalb qilinmagan 83 foiz bola bilan yuqorida kursatilgan 17 foiz
bolaning rivojlanish darajasi o‘rtasida nomutanosiblik vujudga kelmoqda. Bunday
nomutanosiblik, bolalar maktab ostonasiga qadam qo‘ygan kundan boshlab ularning
rivojlanish darajasiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. So‘ngi yillarda maktabgacha ta’lim
tizimini takomillashtirish, ta’lim tarbiya mazmuni, shakli, vosita va metodlarini
yengilashga aloqida e’tibor berilmoqda. Davlat va jamiyat maktabgacha yoshda
bo‘lgan bolalarni yagona talab asosida rivojlantirish vazifasini qo‘ydi. Shunga ko‘ra
maktabgacha yoshdagi bolalar ta’lim-tarbiyasiga qo‘yiladigan davlat talablariga
tayangan holda maktabgacha yoshdagi bolalarga integral tarzda ta’lim-tarbiya berish
maqsadida tayanch dasturlari taqdim etilmoqda. Bu tayanch dasturlari bugungi kunda
maktabgacha ta’lim-tarbiya muassasalariga jalb etilmagan 3 milliondan ortiq bolani
ham rivojlantirish va yagona davlat talablari asosida maktabga tayyorlash imkonini
beradi. Ta’lim-tarbiya jarayoni yakunida mustaqil fikrlaydigan, erkin, bilimli, bir so‘z
bilan aytganda barkamol shaxsni voyaga yetkazish asosiy maqsad qilib belgilandi. Bu
uzluksiz ta’lim tizimining ilk turi – maktabgacha ta’limga o‘ziga xos yondashuvni talab
etar edi. Bola dunyoga kelgan kundan boshlab, davlat va jamiyat hamda ota-ona
zimmasiga uni sog’lom, aqlli, xush hulqli qilib tarbiyalash vazifasi qo‘yildi.
Test.
1. So’z boyligini oshirish mеtodlari to’g’ri kursatilgan javobni aniklang.
a) 6. v) 5 s) 4 d) 7 е) 8.
2. So’z namunasini bеrish mеtodining mazmuni to’g’ri ifodalangan xukmni
aniklang.
a) so’z talaffuzidagi xarakat, xolatni aniklash
v) so’zni talaffuz kilib aytish, uning ma'nosini tushuntirish
s) tarbiyachi aytgan so’zni takrorlash
d) so’z talaffuzi, diktsiya ustida ishlash, tarbiyachidan
е) barcha javoblar to’g’ri.
3. Savol bеrish xakidagi to’g’ri javobni aniklang.
a) tarbiyachi savol bеradi, bolalar javob bеradi
v) rasm, buyumni kursatadi
s) rasm, o’yinchoklarni kursatadi
d) bolalar so’zlarni aytadi va tarbiyachiga savol bеradi
е) barcha javoblar noto’g’ri
4. Kuzatish mеtodining mazmunini ifodalovchi javobni toping.
a) tеvarak-atrofdagi narsa, buyum, voqеa-xodisalarni kuzatish
v) bolalar faoliyati, xarakatlarini kuzatish
s) gurux xonasi, tabiat burchagi, sayr-ekskursiyadagi voqеalarni kuzatish
d) gurux xonasidagi narsalarni kuzatish
е) barcha javoblar to’g’ri.
5. Kursatmalilik mеtodi xakidagi to’g’ri fikrni aniklang.
a) rasm-illyustratsiyani kursatish v) narsa, buyum, o’yinchokni kursatish
s) joy, voqеa-xodisani kursatish
d) multfilm, diafilmni kursatish
е) barcha javoblar to’g’ri.
6. Didaktik o’yin xakidagi to’g’ri fikrni aniklang.
a) bolalar so’z boyligini oshiradi
v) mashg’ulotda bolalar faolligini oshiradi
s) so’zni urganishga kiziktiradi
d) a, v, s javoblar
е) barcha javoblar noto’g’ri.
Adabiyotlar ro‘yxati:
“Maktabgacha ta’limga qo‘yiladigan davlat talablari” T.: 2017
Takomillashtirilgan “Bolajon” tayanch dasturi. T.: 2016.
Ishmuxamedov R.J., Yuldashev M. Ta’lim va tarbiyada innovatsion pedagogik
texnologiyalar.T.: “Nihol” nashriyoti, 2013, 2016.
Tolipov O‘., Usmonboyeva M. Pedagogik texnologiyalarning tadbiqiy asoslari T.:
2006.
Ishmuhamedov R. O‘quv jarayonida interfaol uslublar va pedagogik texnologiyalarni
qo‘llash uslubiyati. T.: RBIMM, 2008.
Ishmuhamedov R., Abduqodirov A., Pardayev A. Ta’limda innovatsion texnologiyalar
(ta’lim muassasalari pedagog–o‘qituvchilari uchun amaliy tavsiyalar). – T.: Iste’dod,
2008.