BOLALARNI VATANPARVARLIK RUHIDA TARBIYALASHDA
MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTINING O‘RNI
Mundarija
KIRISH
I BOB Maktabgacha yoshdagi bolalarda vatanparvarlik tuyg’ularini
umuminsoniy qadriyatlar sifatida shakllantirish
1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashning
psixologik asoslari
1.2 "Ulug’ Vatan” urushi misolida kichik maktab yoshdagi bolalarning axloqiy va
vatanparvarlik tarbiyasini shakllantirish
II BOB Maktabgacha yoshdagi bolalarni vatanparvarlik ruhida
tarbiyalashda pedalogik usullardan foydalanish texnologiyasi
2.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarga vatanparvarlik tarbiyasini berish shakl va
usullari
2.2 Davlat ramzlari vatanparvarlik tarbiyasi berishning asosiy vositasi sifatida
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1
I BOB Maktabgacha yoshdagi bolalarda vatanparvarlik tuyg’ularini
umuminsoniy qadriyatlar sifatida shakllantirish
1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashning
psixologik asoslari
Vatan – har bir kishida o’z uyiga, tug’ilib o’sgan yurtiga, eng yaqin kishilari ota-
ona, aka – uka, opa- singillariga bo’lgan munosabatida aks etadi.
Ona- Vatan shunday tushunchaki, u kishi qalbida hech qachon o’zgarmaydi.
Vatanga muhabbat tuyg’usi ona suti bilan qonga kiradi.Bu aziz tuyg’uni ona allasi
voyaga yetkazadi.
-Tog’lardagi shunqorim - a, alla,
Bog’imdagi bulbulim - a, alla,
Beshikdagi qoplonim - a, alla,
Qo’limdagi botirim - a, alla,
Alla aytib yurayin - a, alla,
Qo’zichog’im bolam - a, alla,
Katta bo’lib jonim – a, alla,
Vatanga sodiq bo’l - a, alla.
Ko’zimning nuri - ya, alla,
Mehr-oqibatli bo’l - a, alla.
O’zbekiston istiqloli tufayli yoshlarni milliy ruhda tarbiyalash masalasiga bo’lgan
e`tibor yanada kuchaydi. CHunki ma’naviy kamol topgan insonlargina barkamol
jamiyat qurishlari mumkin. O’zbekiston istiqlolini mustahkamlashda va uni
rivojlantirishda ma’naviy sog’lom avlodni voyaga yetkazish va ularda
vatanparvarlik haqidagi milliy urf- odatlarimizni shakllantirish zarur. Zero,
xalqimizning qadim- qadimdan amal qilib kelayotgan vatan va vatanparvarlik
tuyg’ulari ma’naviyatimizning asosidir.
Hadisi shariflarda “Vatanni sevmoq imondandir”, deb bejiz aytilmagan. Vatanni
sevish – vatanparvar bo’lish demakdir. Vatan ma’naviyat va madaniyat, fan,
2
adabiyot va san‟at o’chog’i hamda bulog’idir. Inson uchun Vatandan yuksakroq
boylik yo’q. Imon- diyonatdan gap ketganda, avvalo ko’z o’ngimizda moziy
gavdalanadi.Imonni, diyonatni tiklamay turib, istiqloli istiqbolli buyuk Vatanni
yarata olmaymiz. Vatan tuyg’usi har kimning qoniga ona allasi, bolalikda eshitgan
she`r, qo’shiqlar bilan kiradi. Vatanparvarlik tuyg’usi go’daklikdan boshlab
shakllansa, u so’nggi nafasgacha boqiy bo’ladi. Vatan va vatanparvarlik hissini,
millat xissini har bir o’zbek fuqarosi chuqur anglashi, ayniqsa, o’zbekistonlik
bo’lganidan, shu yurtga daxldorligidan faxrlanishi lozim. Maktabgacha yoshdagi
bolada vatanparvarlik tuyg’ularini shakllantirish birgalikdagi faoliyat jarayonida
ro'y beradigan psixologiya va pedagogikaning eng muhim pozitsiyasiga asoslanib,
bu ularga yangi bilimlarni olish imkoniyatini beradi, axloqiy va vatanparvarlik
tarbiyasining eng samarali vositasi loyiha usuli hisoblanadi . Maktabgacha
yoshdagi bolalarni o'qitish va tarbiyalashga shaxsan yo'naltirilgan yondashuvga
asoslanib, u turli xil bilim sohalariga qiziquvchanlikni rivojlantiradi, hamkorlik
ko'nikmalarini
shakllantiradi; maktabgacha yoshdagi bolalar, o'qituvchilar, ota-onalarning
birgalikdag qidiruv tadbirlarini tashkil qilishda katta imkoniyatlar ochadi. Yillar
davomida bolalar bog’chasida yosh avlodni vatanparvarlik bilan tarbiyalash
vazifalari bajarildi. Bu to'g’ridan-to'g’ri ta'lim faoliyati jarayonida ham, bolalar
faoliyatining boshqa turlarida ham (badiiy adabiyot o'qish, videofilmlarni tomosha
qilish, qiziqarli odamlar bilan uchrashish, shahar ko'rgazma zaliga ekskursiyalar,
kutubxona, tarix-muzey, didaktik va mavzu-rol o'yinlari, viktorinalar va hk.) .).
Turli xil shakllar, usullar va texnikalar qo'llaniladi. Bolalar uchun loyihalar
tashkilotchisi va rahbari - bu bola uchun nafaqat ma'lumot manbai, maslahatchi va
mutaxassis, balki uning o'zini rivojlantirishida sherik va yordamchi bo'lgan
o'qituvchi. Kelajakdagi loyihalar uchun mavzularni tanlashga qanday murojaat
qildik? Loyiha mavzulari turlicha edi. Ularning asosiy sharti - bu bolalarning
muvaffaqiyatli o'qishi uchun motivatsiyani ta'minlaganligi, shuningdek
maktabgacha yoshdagi bolalarga Tataristonning tarixiy merosi haqida tasavvurni
shakllantirishga imkon beradigan tegishli materiallarni tanlash. Maktabgacha
3
yoshdagi bolalarni vatanparvarlik bilan tarbiyalash zamonaviy Rossiyada dolzarb
muammo hisoblanadi. Nafaqat hayot o'zgardi, balki o'zimiz ham. Biz o'zimiz va
mamlakatimiz haqida avvalgidan ko'proq narsani bilamiz, ko'proq ko'rish, ko'proq
o'ylash. Maktabgacha yoshdagi bolalarda vatanparvarlik tarbiyasining mazmuni,
maqsadi va vazifalarini tubdan qayta ko'rib chiqishning asosiy sababi shu bo'lishi
mumkin. Vatanga muhabbat tuyg’usi eng kuchli hissiyotlardan biri bo'lib, u holda
inson kamchiliklarga ega, uning ildizlarini sezmaydi. Biror kishi o'z ona yurtiga
sodiqlikni his qiladimi yoki undan uzoqlashadimi, bu allaqachon hayot va ta'lim
sharoitlariga bog’liq. Shu sababli, bola allaqachon maktabgacha yoshda o'z vatani
va uning kelajagi uchun shaxsiy javobgarlikni his qilishi muhimdir. Ona tili
namunalari badiiy adabiyotda, ayniqsa, xalq og’zaki ijodi asarlarida (ertak, she’r,
qo‘shiq, maqol, matal va boshqalar) juda aniq ifodalangan. Bu ona tilining barcha
qadriyatlarini o'zida mujassam etgan folklordir. Og’zaki xalq ijodiyotida milliy
xarakterning o'ziga xos xususiyatlari va unga xos axloqiy qadriyatlar saqlanib
qolgan. Maqol va matallar bolalarning ma’naviy-axloqiy kamolotiga ta’sir etuvchi
janrlardan biridir. Logopediya mashg’ulotlarida biz har kuni bolalar bilan maqol va
maqollarni, til va tilni o'rganishni o'rganamiz. Bolalar uyda ota-onalari bilan
o'rgangan maqollarni, maqollarni, tilni o'girishlarni takrorlaydilar va yangilarini
o'rganadilar. Tasvirning yorqinligi, sig’imi, hissiyligi - bularning barchasi
maktabgacha yoshdagi bolalarning axloqiy va hissiy sohasiga ta'sir qiladi. Maqol
va matallarda qisqa va o‘ta o‘rinli shaklda hayotning turli lahzalari baholanadi,
ijobiy fazilatlar madh etiladi, insoniy nuqsonlar masxara qilinadi. Vatanparvarlik
tuyg’ularini shakllantirish nuqtai nazaridan o'quv yilida o'tkaziladigan bayramlarni
e'tiborga olmaslik mumkin emas: "G’alaba kuni", "Vatan himoyachilari kuni",
"Shrovetide", "Rojdestvo", " Qish bilan vidolashuv” va hokazo bayramlarga
tayyorgarlik jarayonida bolalar bilan she’rlar, qo‘shiqlar, rollar o‘rgatamiz. Bolalar
bog’chasidagi bayramlar yosh avlodga estetik ta'sir ko'rsatishning samarali
vositasidir, chunki ular mintaqamizning milliy qadriyatlarini aks ettiradi,
mehnatga, mehr-oqibatga, go'zal ishlarga, axloqiy xulq-
4
atvorga chaqiradi, rus xalqining an'analari va urf-odatlarini aks ettiradi. Nutq
patologiyasi bo'lgan maktabgacha yoshdagi bolani axloqiy tarbiyalashning muhim
sharti oilaning ushbu muammosiga munosabatdir. Shu nuqtai nazardan, nutq
terapevtining ota-onalar bilan ishlashi alohida ahamiyatga ega, chunki
nutqnuqsonlarini tuzatishda juda zarur bo'lgan bolaning axloqiy fazilatlari
shakllanadigan asos oiladir. Ota-onalarni o'quv jarayoniga faolroq jalb qilish uchun
biz ota-onalar bilan ishlashning noan'anaviy shakllaridan foydalanamiz: "Nutq
sofligi uchun kurash", "Men onam bilan tug’ilganman" mavzularida mahorat
darslari, mahorat darslari, treninglar. ”, “Ertakni ziyorat qilish”, “Bolalar
bog’chasida bolalarni axloqiy va vatanparvarlik ruhida tarbiyalash ishlarida
oilaning tarbiyaviy imkoniyatlaridan foydalanish”, “Vatanga muhabbatni
tarbiyalashda she’riy asarlardan foydalanish” , guruh va individual
maslahatlashuvlar - "Axloqiy tarbiya masalalarida oila va bolalar bog’chasi
o'rtasidagi o'zaro munosabatlar tizimi", "Zamonaviy jamiyatning bolaning
rivojlanish darajasiga qo'yadigan talablari. To‘garak doirasida bolalar va ota-
onalarning “To‘g’ri so‘z bayrami”, “Kitob qahramonlari bilan uchrashuvlar” nutq
bayramlari, har biri uchun intellektual o‘yinlar yosh guruhi"Kichik bilimdonlar",
Grammarlandda; ota-onalar uchun maslahatlar: "Nutqning buzilishi va ularning
sabablari", "Nutq buzilishi bo'lgan bolalari bo'lgan ota-onalarga maslahatlar",
"Bolalarda eshitish idrokini qanday rivojlantirish kerak", "Biz bolalarga aytib
berishga o'rgatamiz", "Nutq buzilishi bo'lgan bolani tarbiyalash va o'rgatish" ”.
To‘garak yig’ilishlariga qiziquvchi ota-onalar soni ortib borayotgani quvonarlidir.
Ochiq haftalik doirasida. Eshiklar, biz ota-onalarni maktabgacha yoshdagi
bolalarni Urals va markaziy Rossiyaning flora va faunasi bilan tanishtirish usuli
bilan tanishtiramiz. Nutqida nuqsoni bo‘lgan bolalar bilan olib borilayotgan tizimli
ishlar natijasi shundan iboratki, bolalar mustaqil ravishda ertak aytishni o‘rgandi,
ular ko‘plab topishmoqlar, maqollar, imo-ishoralarni biladilar, tabiat haqidagi
she’rlarni katta zavq bilan o‘rganadilar, xalq o‘yinlarini o‘ynaydilar, xalq amaliy
san’atiga qo‘shiladilar. O'yinda, ishda bolalar o'rtasidagi munosabatlarni
yaxshilash. Bolalar ko'proq birgalikda ishlay boshladilar, bir-birlariga ko'proq
5
munosabatda bo'lishdi, o'rtoqlarining muvaffaqiyatlaridan xursand bo'lishdi va
muvaffaqiyatsizlikka uchragan taqdirda hamdard bo'lishdi. Bolalar kengaytirilgan
bayonotlar tuzishni o'rgandilar, o'zlarining muloqot qobiliyatlariga ishonchlari
ortdi va natijada ular tengdoshlari va kattalar bilan faolroq muloqot qila
boshladilar. Ular boshqa millat vakillarini, kattalarning mehnatini, ularning hordiq
chiqarishini hurmat qila boshladilar. To‘g’ri axloqiy tarbiya tizimi bolalarda
jamiyatimizning asosiy vazifasi bo‘lgan eng qimmatli psixologik xususiyat va
axloqiy fazilatlar – vatanparvarlik, milliy g’urur tuyg’ularini rivojlantiradi va
mustahkamlaydi. Bolalarning axloqiy tarbiyasi ularning butun umri davomida
amalga oshadi, bolaning axloqiy fazilatlarini shakllantirishda ular rivojlanib,
o'sadigan muhit hal qiluvchi rol o'ynaydi. Shuning uchun maktabgacha yoshdagi
bolalarni axloqiy tarbiyalashda oilaning ahamiyatini ortiqcha baholab bo'lmaydi.
Oilada qabul qilingan xulq-atvor usullari bola tomonidan juda tez o'zlashtiriladi va
u tomonidan, qoida tariqasida, umume'tirof etilgan me'yor sifatida
qabul qilinadi. Yuqoridagilarni umumlashtirgan holda shuni aytishimiz mumkinki,
muayyan tarzda tashkil etilgan logopediya ishlarida bolalarni ma’naviy boyitishga,
ularda yuksak axloqiy fazilatlarni shakllantirishga, vatanparvarlik tuyg’ularini
shakllantirishga, ular bilan faxrlanishga doimo o‘rin bo‘ladi. yer, vatan.
Maqollarimizda o’zbek xalqining ona vatanga bo’lgan cheksiz muhabbati,
hurmati, sadoqati o’z ifodasini topgan. Ularda vatan, el –yurt ulug’lanadi, har kim
o’z elida erkin nafas olishi, izzat –hurmatda yashashi ko’rsatilib, vatanni sevish,
uyga hamisha sodiq bo’lish zarurligi uqtiriladi. “Bulbul chamanin sevar, odam
vatanini”, “Onaga bo’lgan muhabbat – vatanga bo’lgan muhabbatning
kurtagi”“Kim onasin sevmagan, kim vatanin sevmagan?!”, “Har kimning o’z elati
o’ziga shirin” “Har qush o’z uyasida erkin”, “Har qush o’z uyasiga qarab uchadi”,
Har toycha suv ichgan bulog’ini maqtaydi”, “Har ko’katning o’z suygan tuprog’i
bor”, “Tovushqonga tug’ilgan tuprog’i aziz” abi maqollarda ona yurt o’zining
butun borligi bilan madh etiladi va har kimning o’z vatani o’zga yurtlardan
afzalligi, naqadar yoqimli va nihoyatda azizligi faxr va g’urur ila madh etiladi. Shu
bilan birga o’z vatanini faqat sevibgina qolmay, balki uni asrab, avaylashga
6
chaqiruvchi xalq maqol a matallarini ham ko’plab uchratish mumkin: “O’lsang o’l
–vatanda bo’l”, “Vataning tinch –se tinch”, “Eling omon bo’lsa, sen omon”,
“Vatanga falokat –o’zingga halokat”, “Ona yurting omon bo’lsa, rangi –ro’ying
somon bo’lmas” kabi maqollarda Vatanning tinchligini saqlash, uning dahlsizligini
ta’minlay, ona tuprog’ini dushman oyog’i ostida toptamaslik, vayron bo’lishiga
yo’l qo’ymaslik –oliy burch ekanligi uqtiriladi. “Yurtim –ko’ksim, elim –iligim”,
“Esi butun elidan chiqmas”, “Tog’ gulining tog’da o’sgani yaxshi”, “Tuqqan
yerdan oyoq uzilsa ham ko’ngil uzilmas”, “Shunqor qiyasin sog’inar, to’rg’ay
uyasin”, “Oyodan yorug’ narsa yo’q qora bulut bo’lmasa, odamdan g’arib narsa
yo’q qaytib yurtin topmasa”, “Vafosizga vatan yo’q” kabi maqollarda unib o’sgan
yurtni noshukurchilik qilib tashlab ketish juda yomon va xunuk oqibatlarga olib
borishi ta’kidlanadi. Bu haqda bobokalon shoirimiz A.Navoiy shunday yozganlar:
Vatan tarkini bir nafas aylama,
Yana ranji g’urbat havas aylama.
Chunki vatandan tashqarida buxt yo’q, begona yurt hyech qachon vatan
bo’lolmaydi. O’z vatanini tashlab ketishga majbur bo’lgan va chet ellarda
yashashgan majbur bo’lgan zahiriddin Muhammad Bobur o’z vatanini cheksiz
sevgan, o’z xalqiga chuqur hurmat bilan qaragan vatanparvar shoirdir. Uning vatan
muhabbatini kuylashga bag’ishlangan chiroyli ruboiylari bor.
Tole yo’qi jonimga balolig bo’ldi,
Har ishni ayladim xatolig’ bo’ldi,
O’z yurtni qo’yib hind siri yuzlandim,
Yorab netayin ne yuz qaroliq bo’ldi.
U chet elda bo’lsa ham o’z ona yurtidan bir dam bo’lsa –da ko’nglini uzolmadi,
ona vatanini qo’msab azob chekdi:
Ko’pdin berikim yoru diyorim yo’qdir,
Bir lahzai bir nafas qarorim yo’qtir.
Boshqa o’rinda:
Yod etmas ermish kishini g’urbatda kishi.
Shod etmas emish ko’nglini jannatda kishi.
7
Ko’nglum bu g’ariblikda, shod o’lmadi oh,
G’urbatda sevinmas emish albatta kishi,
deb o’z taqdiridan noliydi. Haqiqiy vatanparvarlik vatan manfaati yo’lida kerak
bo’lsa hatto qurbon bo’lishga ham tayyor turishda namoyon bo’ladi. Chunki
o’zingni vatanga qanchalar yaqin his etsang, uni shu qadar vujud kabi aniqroq va
sevibroq tasavvur qilasan. O’z –onasi, o’z ona tuprog’i, qishlog’i, o’z millati va
xalqi, o’z tarixi, madaniyatini sevmagan kimsa qanday qilib begonalarni sevolsin,
qanday qilib bunday shaxsdan tom ma’nodagi baynalmilalchi chiqsin?
O’zbekiston xalq shoiri Erkin Vohidov o’zining “O’zbegim” qasidasida ona
vatanni chiroyli ta’riflagan:
Tarixingdir ming asrlar ichra pinhon o’zbekgim,
Senga tangdur Pomiru oqsoch Tyanshon o’zbegim,
So’ylasin Afrosiyobu so’ylasun O’rxun xati,
Ko’hna tarix shodasida bitta marjon o’zbegim.
Men buyuk yurt o’g’lidurman, men bashar farzandiman,
Lekin avval senga bo’lgum sodiq o’g’lon o’zbekgim.
Birinchi Prezidentimiz I.A.Karimov “O’zbekiston kelajagi buyuk davlat”
risolasida: “Vatanning har bir asl farzandi o’zini, ota yurtining ajralmas bo’lagi deb
his etayapti va bundan fahrlanayapti. Istiqlol bergan eng katta boyliklardan
birinchisi ana shu desak, aslo yanglishmagan bo’lamiz”, - deb xalqimizning necha
asrlardan buyon yagona orzu – ona –Vatan sog’inchi bilan yashaganini juda to’g’ri
ta’kidladilar.
Kelajakda buyuk davlat darajasiga ko’tarilish maqsadi yo’lida intilayotgan
zbekiston Vatani – xalq hayoti, turmush tarzi, urf- odatlari, ma’naviy qadriyatlarini
o’zida mujassamlashtirmoqda.
Vatanparvarlik – bu ona zaminga bo’lgan muhabbat, uni sevish, e`zozlash. Uning
ravnaqiga har bir fuqaroning o’z hissasini qo’shishga erishish.
Vatanparvarlik - bu ona- Vatan, mustaqil O’zbekiston tushunchalarini o’z ongiga
singdirish va unga sodiq bo’lishga erishish.
8
Vatanparvarlik - bu Vatanimiz xalqiga, uning an‟analariga, tili va madaniyatiga
muhabbat va hurmat bilan qarash hamda uni rivojlantirishga o’z xissasini qo’shish,
uning haqiqiy jonkuyari bo’lish.
Vatanparvarlik – bu o’zbek xalqining qadim- qadimlardan Turon, Turkiston deb
atab kelingan ko’xna zaminning tarixini bilishga erishish.
Vatanparvarlik – bu o’zbek xalqining madaniy meroslari hisoblangan madaniyat,
san‟at, me`morchilik yodgorliklarini asrab –avaylash va ularnitng tarixi hamda
bugungi kundagi axamiyatni bilish.
Vatanparvarlik - bu o’z millatiga, ona- yeriga, imoniga sodiqlikdir.
Vatanparvarlik – bu sog’lom kuchlar, sog’lom tafakkur egalari, dini, imoni
pokizalikdir.
Vatanparvarlik – bu Vatan oldidagi mas‟uliyat, millat manfaati bilan yashash.
Vatan taraqqiyoti, milliy obro’siga hissa qo’shish, foyda keltirish, fidoyilik,
halollik bilan mehnat qilish, xalqning shon –shuxrati va manfaatini o’ylash,
insonparvar bo’lish demakdir. Vatanparvarlik – bu har bir kishining o’z xalqiga
bo’lgan fidoyiliklari va xalq dardini o’z dardlaridek o’ylab yashash,
O’zbekistonning buyuk davlat bo’lishiga hissa qo’shishdir.
Vatanparvarlik – shaxsni axloqiy shakllantirishning eng muhim tarkibiy qismi
hisoblanadi. SHuning uchun ham bolalarda vatanparvarlik tuyg’usi go’daklikdan
boshlab shakllantirilsa, u so’nggi nafasgacha boqiy bo’ladi. SHuning uchun g’ar
bir insonda yoshligidanoq quyidagilarni mujassamlantirish maqsadga muvofiqdir.
1.Mustaqillik his –tuyg’usini shakllantirish va unga amal qilish.
2.O’zbek milliy g’ururiga sodiqlik.
3.Ko’p millatli O’zbekiston xalqiga do’stlik munosabatlari.
4.Jamiyatni insonparvarlashtirishda o’z xissasini qo’shish.
5.Xar bir yerda tartib – intizomli bo’lish.
Demak, ona yurtga munosib farzand bo’lish uchun namunali axloq – odob bilan
o’rnak ko’rsatish, Vatan uchun jon olib, jon berganlarni hamisha yodda tutish, el –
yurt manfaati yo’lida mahnatdan qochmsalik tamoyillariga amal qilishdir. CHunki,
Vatan tuyg’usi, vatanparvarlik hissi o’zbek millatining qadriyatlaridan chuqur
9
o’rin egallagandir. Vatanni sevish va uning daxlsizligini saqlash uchun shu
muborak Vatanni boshiga og’ir kun tushishi shart emsa. Har bir
harakatimiz,amalga oshgan, oshmagan niyatlarimiz, kurtak yozayotgan orzu –
umidlarimiz, turmushdani achchig’ – chuchuk tashvivshlarimiz har kuni, har
soniya Vatan taqdiri bilan bog’lanadi. Tabiiyki, Vatanparvarlik mazmunini boyitib
boradi. Muqaddas vatanparvarlik tuyg’usi qalbimizda jo’sh urar ekan Vatan
biznikidir.
Muqaddas O’zxbekistonning madhiyasi, bayrog’i, gerbidagi paxta, bug’doy, xumo
qushi, mamlakatimiz tuprog’ida yashab turgan va o’zini vatanparvar deb
hisoblagan har bir kishining qalbidan chuqur joy olishi va uni asrab –avaylashi
shart.
Demak, har bir sog’lom avlodda o’z xalqining an‟analariga, tili va madaniyatiga
muhabbat va hurmatni tarbiyalash kerak. Ana shundagina o’z xalqini, millatlarning
butun hamjamiyatida tenglardan biri sifatida idrok qiluvchi haqiqiy inson, o’z
Vatanining jonkuyari voyaga yetadi. Shunday ekan har bir kishining qalbida o’z
vataniga buyuk e`tiqod, olijanob muruvvat his- tuyg’ulari barq urib tursa, bu ajoyib
ne`matlarni umrbod ardoqlasa, hayotda, turmush tarzida qo’llasa, shundagina u
sofdil, samimiy va odil fazilatli haqiqiy vatanparvar bo’la oladi.
Vatanparvarlik tuyg’usi uyingning ostonasidan boshlanadi, deydilar, bu – to’g’ri,
lekin u boshlangan yerda to’xtab qolsa, milliy mahdudlikka, mahalliyparastlikka
aylanib qolishi mumkin. Bil1aks, Ulug’ Vatan sari yo’l boshlasa, u seni xalqlar
do’stligining go’zal bo’stoniga olib kiradi. Yashab turgan o’lkangga bo’lgan
muhabbating xalqlar do’stligi chashmasining bosh irmog’i bo’lib, bu irmoqlar
qo’shilib baynalmilal do’stlikning ulug’ ummoniga quyiladi. Ona –Vatanning
go’zal tabiatidan zavqlana bilmagan va uni zebo qilish uchun kurashmagan
kishidan vatanparvar chiqmaydi. CHunki uning dilida Vatan ishqi yo’q. Chin
insonning sevgisi uning Vatanga bo’lgan muhabbati bilan egizak bo’ladi va bu
hissiyotlar bir – biridan quvvat oladi. Yashab turgan o’lkang, oilang, o’qib turgan
bilim o’chog’ing bilan faxrlanib yashashga odatlanmog’ing lozim, chunki
insondagi vatanparvarlik tuyg’usi ana shulardan boshlanadi.
10
O’zingdagi barcha fazilatlar uchun avvalo ona –Vatandan va olijanob insonlardan
qarzdorsan. Bizdan Vatanning qudrati avlodning, vatanparvarlik tuyg’usi bilan
mutonosib ravishda rivojlanadi. Vatan va Vatanparvarlik tuyg’usini o’zbek shoiri
Furqat shunday ta’riflaydi:
Vatanim bog’iga bir kun mujdai gulyor muqarrar,
Chamanim xusniga gulgun chehrai diydor muqarrar.
Tasvir suratini til ila izhor etarg’a,
Bu dilim mulkiga ilhom, misrai ash‟or muqarrar.
Vatanparvarlik – fuqarolik madaniyatining muhim me`zoni sifatidagi
umumbashariy fazilatlardan biri bo’lib, inson va uning ajdodlari, avlodlarining
kindik qoni to’kilgan muqaddas dargohga munosabatini anglatadi.
Vatanning o’zi nima? Vatan bu – xalqning o’tmishi va bugungi kelajagidir. U
insonni ma’naviy kamolotga yetkazuvchi baxt – saodatga eltuvchi o’choqdir.
“- O’zbekiston fuqarosining vatanparvarligi – bu qayta o’zgarishlar yo’lini
ko’rsatuvchi, ko’zlangan maqsaddan chetga chiqmaydigan yo’lchi yulduz,
ishonchli kompasdir”-, degan edi Birinchi Prezidentimiz I.A.Karimov. Bu ta’rif
vatanparvarlikning, fuqarolikning, fuqarolik jamiyatini barpo qilish, uning
kishilarida fuqarolik burchi va mas‟uliyati, milliy g’urur va iftixor tuyg’usi kabi
fuqarolik madaniyatining tarkibiy qismlarini yoshlardan, avvalo muqaddas ramzlar
– Davlat tamg’asi, Davlat bayrog’i, Davlat gimnini hurmat qilishni, ularni iftixor
bilan tilga olishni va ularga cheksiz sadoqat bilan qarashni talab etadi.
Qadim zamonlardan boshlab ota- bobolarimiz, momolarimiz tomonidan Vatan,
Vatanparvarlik haqida ertak, doston, afsona, rivoyat, maqol, matal, masal,
hikoyalar ijod qilinganki, ular bugungi kunda yosh avlodni vatanparvar qilib
tarbiyalashda, ular ongiga Vatan to’g’risidagi ilk tushunchalarni singdirishda
asosiy vosita sifatida xizmat qilmoqda. Bolalar ongiga Vatan to’g’risidagi ilk
tushunchalar mana shu xalq og’zaki ijodi janrlari vositasida beriladi. E`tibor
bering!
Birovning yurtida bek bulguncha,
Uzingni yurtingda it bul.
11
Vatan gadosi – kafan gadosi.
Vatani borning baxti bor.
Mexnati borning – taxti bor.
1.2 "Ulug’ Vatan” urushi misolida keksa maktab yoshdagi bolalarning
axloqiy va vatanparvarlik tarbiyasini shakllantirish
Ulug’ Vatan urushi mavzusi zamonaviy jamiyatda juda dolzarb bo'lib,
xalqimizning birlashishi va birlashishiga yordam beradi. Ammo shu bilan birga,
Ulug’ Vatan urushi bizning bolalarimiz uchun uzoq tarixdir. Agar biz,
jangchilarning nabiralari va nabiralari, bolalarimizga bobolarimiz va buvilarimiz
omon qolganligining isboti sifatida vaqtlarimizga, oilaviy iplar uzilib ketishiga
dalil sifatida bermasak. Farzandlarimiz his qilishlari uchun bu aloqani tiklashga
harakat qilish kerak: bilvosita bo'lsa ham, uzoqdagi harbiy voqealarga aloqasi bor.
Buni iloji boricha tezroq boshlashingiz kerak, bola hali ham dunyoda sodir
bo'ladigan barcha narsalarga tabiiy qiziqishni tugatmagan. To'g’ri, deyilgan:
"O'tmishni unutgan - kelajakni yo'qotgan". Katta yoshdagi maktabgacha yoshdagi
bolalarning Ulug’ Vatan urushi paytida keksa oila a'zolarining ishtiroki to'g’risida
ma'lumot etishmasligidan aziyat chekayotganlariga e'tibor qaratish bilan "O'lmas
polk" loyihasi ishlab chiqilgan. Urush va mehnat faxriylari bilan uchrashish
ERWning muhim usuli hisoblanadi. Kuchli hissiy tarkibiy qism - bu faxriylar va
mehnat fronti ishchilari bilan uchrashuv. Bu odamlar o'z hayotlarida va mamlakat
hayotida qiyin vaqtlarni boshdan kechirdilar. Faxriylar bilan muloqot bolalar
ongida chuqur iz qoldiradi va aynan shu lahzalarda o'z odamlari uchun
vatanparvarlik va g’urur tuyg’usi kuchayadi. Bolalar juda aniq o'ylashadi, mavhum
tasvirlar va tushunchalar ulardan uzoqdir. Vatanparvarlik va vatanga muhabbat
ular uchun qo'shnilarga
bo'lgan muhabbatdan boshlanadi: ona, dad, bobo, buvisi. Bola atrofidagi odamlar
ham kimningdir ota-onasi, bobosi va buvisi ekanligini tushunishi kerak, bu
qo'shnilarga va, demak, vatanga bo'lgan muhabbat tuyg’usini shakllantiradi.
12
Hurmat tuyg’usi Xalqaro xotin-qizlar kuni, Vatan himoyachisi kunini nishonlash
paytida shakllanadi.
Peyzajlar, unutilmas joylar, diqqatga sazovor joylar har qanday odamning qalbida
juda azizdir. Vizual ong, sezgir sezgilar, sevimli ovqatlar, yaqinlar doimo ongda
qoladi. Bunday eslashlar tufayli, biron sababga ko'ra, kimdir o'z vatanini tark etsa,
unda nostalji hissi paydo bo'ladi. Ko'plab muhojirlarning aytishicha, vatanni
sog’inish yaxshi sharoitlar va farovonlik bilan almashtirilmaydi. Bolalik - bu inson
hayotidagi eng baxtli davrlardan biri bo'lib, u erda vatanga bo'lgan muhabbat
tuyg’usini o'lchab bo'lmaydi.
O'qituvchilar Ulug’ Vatan urushi tarixini rus askarlarining ekspluatatsiyalari
haqida hikoyalar va asarlar orqali tanishtirishdi. O'lkashunoslik muzeyiga
ekskursiya juda hayajonli bo'ldi, unda ishchilar vatandoshlarimizning ishlari
haqida gapirib berishdi. O'quvchilarda yodgorliklarni ziyorat qilish va Ulug’ Vatan
urushi paytida halok bo'lgan qahramonlarga gul qo'yish to'g’risidagi taassurot
uyg’otdi. Har bir ekskursiyadan so'ng, bolalar rasmlarda o'z taassurotlarini
etkazishdi. Barcha ishlar G’alaba kuniga bag’ishlangan ko'rgazmada namoyish
etildi. Maktabgacha tarbiyachilar o'z vatanlari va oilalari tarixiga tabiiy qiziqish
bilan qarashadi. Bolalar mustaqil ravishda dasturning uchinchi bosqichini
boshladilar - ota-onalarning urush va urushayotgan qarindoshlarining taqdiri
to'g’risida so'rov. Har bir inson, oila a'zolarining Rossiyani dushmandan ozod
qilishda ishtiroki haqida ko'proq bilishni xohladi.
Ota-onalar bilan yaqin hamkorlikda oilaviy doirada qidiruv ishlari olib borildi.
Ota-onalar va bobo-buvilar bilan suhbatdan so'ng, bolalar mamlakatimizning ozod
bo'lishida ishtirok etgan yaqinlarining fotosuratlarini olib kelishdi. Bolalar
bog’chasiga kelgan bolalar, bilib olganlarini bir-birlari bilan bo'lishishdi, guruhga
ota-onalar tomonidan yozilgan fotosuratlarni, bolalarning so'zlaridan olib kelishdi.
Loyihaning natijasi "O'lmas Polk" mini-muzeyini yaratish edi, o'qituvchilar imkon
qadar yaratilish jarayoniga jalb qilingan bolalarni jalb qilish va ijodiy korxona
rahbari emas, balki maslahatchi lavozimini egallashga harakat qilishdi. Yigitlar
qilayotgan ishlari uchun javobgarlikni his qilishdi va bundan mamnun bo'lishdi.
13
Mini-muzeyni yaratish jarayonida yigitlar nafaqat urush haqida olingan
bilimlardan foydalanibgina qolmay, balki ularning estetik didini, qaychi, elim va
boshqalar bilan ishlash ko'nikmalarini rivojlantirdilar. Bu ish qanday g’ayrat bilan
olib borilganligi, bolalar o'z ishlarining qadrini anglashlari va Buyukning
ahamiyatini anglashlari aniq edi.
"O'lmas polk" ijodiy loyihasi
Loyihaning maqsadi. Vatandoshlarning yaqin atrof-muhit va jangovar urf-odatlari
bilan tanishish asosida vatanparvarlik tuyg’ularini shakllantirish; yurtimizning
qahramonona tarixining individual sahifalari haqidagi bilimlarni to'ldirish;urush
qahramonlari nomi berilgan yodgorliklar va ko'chalar bilan tanishish
erning qahramonona o'tmishiga nisbatan hissiy jihatdan qimmatli munosabatni,
qahramonlar - vatandoshlarda g’ururlanish tuyg’usini uyg’otadi. Ushbu maqsadga
erishish uchun aniq vazifalar belgilandi:
- o'z tug’ilgan shahri tarixiga qiziqishni uyg’otadi;
- yaqin atrof-muhitga, tarixiy va unutilmas joylarga samarali munosabatni, ularni
saqlash istagini shakllantirish;
- taassurotlaringizni turli tadbirlarda aks ettirish qobiliyatini rivojlantirish
(modellashtirish, yig’ish, vizual faoliyat va boshqalar);
- ota-ona-bola loyihalarini ishlab chiqish va birgalikda ma'lumot qidirish orqali
ota-onalarni bolalar bilan ta'limiy muloqotga jalb qilish;
- ota-onalarni Buyuk Vatan urushi mavzusida ko'rgazmali va didaktik materiallar
yaratishda ishtirok etishga jalb qilish.
Loyiha mo'ljallangan bolalarning yoshi: o'rta guruh (hayotning 4 va 5-yillari).
Loyihaning ishtirokchilari: bolalar, guruh o'qituvchilari, musiqa direktori, ota-
onalar.
Loyihaning turi: ijodiy.
Tabiati bo'yicha: DOW ichida.
14
Ishtirokchilar soni bo'yicha: jamoaviy.
Shakl: to'g’ridan-to'g’ri o'quv faoliyati, ekskursiyalar, bolalarning mustaqil
faoliyati, musiqiy ma'rifiy tadbirlar, ota-onalar bilan ishlash.
Kutilayotgan natijalar:
Vatan tarixi haqida mavjud bilimlarni o'zlashtirish.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning kattalar bilan ijtimoiy muloqot ko'nikmalarini
egallashi.
Faxriylarga, keksalarga hurmat va ehtirom ko'rsatish, ularga har tomonlama
yordam berish.
Faoliyatlar
Kognitiv: O'yin Samarali Badiiy – nutq
II BOB Maktabgacha yoshdagi bolalarni vatanparvarlik ruhida
tarbiyalashda pedalogik usullardan foydalanish texnologiyasi
2.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarga vatanparvarlik tarbiyasini berish shakl
va usullari
Vatan tuyg'usi insondagi vorisiylik tuyg'usi bilan uzviy bog'liq. Vorisiylik eng
muhim xususiyat va qadriyatlarning otadan bolaga ajdodlardan avlodlarga meros
bo'lib o'tishini bildiradi. Demak, vatan tuyg'usi ham avloddan avlodga o'tadi.
Masalan, hozirgina tilga olganimiz Bobur bobomiz vorislari — boburiylar
sulolasining aksariyat namoyandalari ham ota yurti — Turkiston zaminida
yashamagan bo'lsalar-da, vatan tuyg'usi ularni bu tabarruk tuproqqa chorlab turgan.
Ularning bugungi avlodlari ham mana shu zaminni o'zlarining tarixiy Vatani deb
biladi.
Bizning ota-bobolarimiz vorislik an'analarini saqlash uchun o'zlarining nasl-nasab
tarixi — shajarasini yozib borgan. Bu ham Vatanga muhabbat, uning tarixini
muqaddas saqlashga bo'lgan intilishning bir ko'rinishidir. Qolaversa, ular shu tariqa
nasl-nasabini tola saqlab, o'z avlodlarining har tomonlama sog'lom bo'lib voyaga
15
yetishini ta'minlagan. Chunki avlodlar sog'lom va barkamol bo'lib voyaga
yetsagina o'z yurtiga haqiqiy egalik qilib, uning ozodligi va tinchligini ko'z
qorachig'idek asrab yashaydi. Dunyodagi har bir inson zimmasida ana shunday
sharafli va mas'uliyatli vazifa bor. Bu vazifaning sharafliligi shundaki, kimki o'z
nasl-nasabini toza saqlab, o'zidan munosib farzandlar qoldirsa, kelajakda buning
mevasini ko'radi. Bu vazifaning mas'uliyatliligi shundaki, tarbiyada adashib, xato
qilib qo'ysa, noqobil farzand o'stirsa, buning oqibatida nafaqat o'sha insonning o'zi,
balki uning xalqi va Vatani ham ziyon ko'radi. Bu yo'lda adashmaslik uchun esa
har bir vatandoshimiz ota-bobolarimizning kimligini, ularning tarixi va merosini,
yurtimiz shuhratini yuksaltirish yo'lida qilgan xizmatlarini yaxshi bilishi lozim.
Vatanimizdan yetishib chiqqan allomalar haqida ko'p eshitgansiz. Alloma arabcha
so'z bo'lib, olimlarning ulug'i, olimlarning olimi degan ma'nolarni bildiradi.
Bizning alloma bobolarimiz faqat olamshumul kashfiyotlar yaratibgina qolmay,
yurtimiz nomini butun dunyoga taratishda ham beqiyos xizmatlar qilgan. Chunki
ular, vatan tuyg'usi har ishda, har qadamda madadkor bo'lsin deb, o'z ismi
shariflariga tug'ilgan joylarining nomini qo'shib yozganlar. Buxoriy, Zamahshariy,
Samarqandiy, Shoshiy, Toshkandiy, Farg'oniy, Marg'inoniy, Xorazmiy, Termiziy,
Nasafiy singari nomlar shu tarzda paydo bo'lgan. Behbudiy, Fitrat, Qodiriy,
Cho'lpon kabi ajdodlarimizning ulkan hasrat bilan yozilgan maqola va she'rlarini
o'qiganda Vatan tuprog'ida turib, Vatandan judolik dardi bilan yashash qanchalik
og'ir dard ekanini his etamiz.
El-yurt ozod, mamlakat mustaqil bo'lsa, inson uning ravnaqi yo'lida bor kuch-
qudratini safarbar etadi, Vatan bilan bog'liq hislari g'urur-iftixor tuyg'usiga
aylanadi. Bugun Vatanimiz haqida gap ketsa, avvalo, ana shunday g'urur-iftixor
hislarini tuyamiz. Chunki yurtimiz ozod bo'lib, kundan kunga taraqqiy etib bor-
moqda.Vatan tuyg'usi vatanparvarlik fazilatlariga asos bo'ladi. Vatanparvarlikning
mohiyati Prezident Islom Karimovning quyidagi so'zlarida o'z ifodasini topgan:
«Vatanga muhabbat hissi odamning qalbida tabiiy ravishda tug'iladi. Ya'ni, inson
o'zligini anglagani, nasl-nasabini bilgani sari yuragida Vatanga muhabbat tuyg'usi
16
ildiz otib, yuksala boradi. Bu ildiz qancha chuqur bo'lsa, tug'ilib o'sgan yurtga mu-
habbat ham shu qadar cheksiz bo'ladi.
Vatanparvarlik Vatan manfaatlarini himoya qilish yo'lidagi fidoyilikdir.
Fidoyilik o'zini biror-bir ishga bag'ishlash, to'la safarbar etish, kerak bo'lgan
taqdirda esa, ezgu maqsad yo'lida hatto jon berish demakdir.
2) Yoshlarni harbiy-vatanparvarlik ruhida tarbiyalash – millati, tili va kasbidan
qat’i nazar, yoshlarda Vatanga sadoqat tuyg‘usini shakllantirish, ularni o‘z
fuqarolik burchi va konstitutsion majburiyatlarini bajarishga, jamiyat va davlat
manfaatlarini himoya qilishga qodir shaxslar etib tarbiyalashga yo‘naltirilgan
davlat organlari, jamoat birlashmalari va tashkilotlarining ko‘p bosqichli, tizimli,
maqsadli va muvofiqlashtirilgan faoliyatidir.
Vatanparvarlik tarbiyasi uchun bolalarning yoshlik hisini hisobga olgan holda
turli xil usullar va ish shakllari qo'llaniladi:
ekskursiyalar va maqsadli yurishlar. Bu mahalliy muzeyga, harbiy shon-
sharaflar yodgorligiga va boshqalarga sayohat qilish;
o'qituvchining hikoyasi;
Aholi punktining ko'rinishidagi, bolalar bog’chasida va shahardagi odamlarning
mehnatlari uchun o'zgarishlarni kuzatish;
ona shahar, mamlakat, uning tarixi haqida suhbatlar;
suratlar, filmlar, slaydlarni namoyish etish;
audio yozuvlarni tinglash. Masalan, mamlakatning madhiyasi, rus o'rmonining
qush ovozi va h.k.
folklor asarlaridan foydalanish (maqollar, so'zlar, ertaklar, o'quv qo'shiqlari,
o'yinlar);
xalq amaliy san'ati mahsulotlari (rasm, kashta va boshqalar) bilan tanishish;
mashhur shoirlar, rassomlar, bastakorlar va boshqalar bilan tanishish;
mavzuli ko'rgazmalar tashkil etish;
jamoat va taqvim bayramlarida ishtirok etish;
Bolalarni ijtimoiy foydali ishda ishtirok etish.
17
Eng yaxshi maktabgacha ta'lim muassasalarining tajribasi shuni ko'rsatadiki,
maktabgacha yoshdagi bolalarning vatanparvarlik tarbiyasi vositalaridan
foydalangan holda axloqiy va vatanparvarlikning shakllanishi jarayonlari samarali
bo'ladi: folklor, folklor, bolalar adabiyoti, musiqa, o'yinlar va boshqalar.
Maktabgacha tarbiyachilarni vatanparvarlik tarbiyasida o'yinlar
Axloqiy va vatanparvarlik tuyg’ularini shakllantirishda maktabgacha yoshdagi
bolaga ta'sir ko'rsatishning eng muhim vositalaridan biri o'ynaydi. Bolalarning
jismoniy, aqliy, intellektual qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam beradigan
folklor o'yinlari bilan bir qatorda, maktabgacha ta'lim muassasalarida ham ta'lim
dasturlari muhim rol o'ynaydi.
“Buyuk Vatan urushi: g’alabaning chehralari, urush bolalari” sirtqi safari Maqsad:
Bolalarni boshqa odamlar hayoti yo'lida kurashgan urush qahramonlari bilan
tanishtirish, qahramon jangchilarga hurmat va minnatdorlik munosabatlarini
rivojlantirish. Syujet va rolli o'yin "" Dengizchilar ", didaktik o'yin "Signal
bayroqlari", "Salom","Skautlar" ochiq o'yin Uyda kitoblar tayyorlash: Urush
bolalari (Miftaxovlar oilasi), "Samolyotlar uchmoqda" qog’ozdan dizayn
(jamoaviy ish) B.Savelievning qo'shiqlarini tinglash "Bizning dunyomiz nimadan
iborat". "Mening bobom qahramon" qo'shig’ini o'rganish.
Suhbat "Vatandoshlar - urush faxriylari.
Maqsad: Bolalarni shahrimizda yashab, yashab o'tgan Ulug’ Vatan urushi
faxriylari bilan tanishtirish, keksa odamlarga nisbatan mehr va ehtirom tuyg’ularini
shakllantirish. estafeta o'yini.Maqsadga uring: didaktik o'yin "shahrimizning
unutilmas joylari." Kollektiv dastur, "G’alaba kuni muborak". O'qish ishlari. A.G.
Twardovskiy "Tankchi hikoyasi, V.P.Kataev "Aql-idrokda", Suhbat "Avliyo Jorj
tasmasi tarixi."
Maqsad: Bolalarni G’alaba kuni ramzi bilan tanishtirish, Sankt-Jorj lentasining
tug’ilish tarixi haqida gapirish, o'z vatanlarining tarixiy o'tmishiga qiziqish va
18
hurmatni oshirish. didaktik o'yinlar "Biz armiyada xizmat qilamiz", mobil o'yin
"Kim tezroq hushyorlikni yig’ib oladi."
Didaktik o'yin "Urush tartibi"
"G’alaba kuni" ota-onalar uchun tantanali konsert "Avliyo Jorj tasmasi" rasmini
chizish, "Avliyo Jorj tasmasidagi buyurtma" ilova Musiqa tinglash Filippenko
“Abadiy olov”, asarlarni o'qish, A.Akim “Rangli chiroqlar”, P. Voronko “Ona yurt
yo'qdir” "Oq kiyimli ..." kitobxonlik tanlovi.
Maqsad: bolalarni "Muso Jalil" bayramiga tayyorlash, Ikkinchi Jahon urushi
qahramonlariga hurmat, dushmanni mag’lub etgan xalq uchun g’urur tuyg’usini
rivojlantirish. "Ogohlantirishni kim tezroq yig’adi" ochiq o'yinlari, bolalarning
iltimosiga binoan mavzu bo'yicha rolli o'yinlar, "Qo'shinlar va harbiy texnika
turlari" didaktik o'yinlari, "Chegarachilar" ochiq o'yinlari “Jasur himoyachilar”
rasmlar tanlovi, buyuk Vatan urushi haqidagi oyatlar bilan albom dizayni. O'qish
Muso Jalil she'rlari, Aleksandrovning "Muqaddas urush.
Suhbat "Avliyo Jorj tasmasi tarixi."
Maqsad: Bolalarni G’alaba kunining yangi ramzi bilan tanishtirish, Sankt-Jorj
lentasining paydo bo'lishi tarixi haqida gapirish, o'z vatanlarining tarixiy o'tmishiga
qiziqish va hurmatni oshirish.
Uskunalar: Bolalarning soni bo'yicha Sankt-Jorj lentalari, Shon-sharaf ordenlari
bilan rasmlar, Rossiyaning tarixiy voqealari.
Darsning borishi: Men bolalarga lentalarni tarqataman, bir muncha vaqt o'ylayman,
lentalarni his qilaman.
O'qituvchi: Bolalar, hozir sizning qo'lingizda qanday lenta bor? Ipda qanday
ranglar bor, deb o'ylaysiz, ular nimani anglatadi?
Tarbiyachi: Qora to'pponcha rangi, sariq esa olov rangidir. Va u Sankt-Jorj nomi
bilan ataladi, chunki unga "Sankt Jorj" ordeni biriktirilgan. Jorj ordeni 1769 yilda
tashkil etilgan. Bu urush davridagi aniq yutuqlar uchun "... o'zlarini maxsus
jasoratli harakatlar bilan tanigan yoki bizning harbiy xizmatimiz uchun dono va
foydali maslahatlar berganlar" uchun berilgan. Bu favqulodda harbiy mukofot edi.
Sent-Jorj lentasi, shuningdek, harbiy qismlar tomonidan hurmat qilinadigan ba'zi
19
belgilarga - Sent-Jorj kumush quvurlar, plakatlar, standartlar va boshqalarga
berildi. ko'plab harbiy mukofotlar Sankt-Jorj lentasida taqilgan yoki u lentaning bir
qismi edi. Ikkinchi Jahon urushi yillarida Rossiya armiyasining harbiy an'analarini
davom ettirib, 1943 yil 8-noyabrda uch darajali shon-sharaf ordeni ta'sis etildi.
Uning statuti
lentaning sariq-qora rangiga o'xshab, Jorj Xochni eslatadi. Keyin rus harbiy
kuchlarining an'anaviy ranglarini tasdiqlovchi Sankt-Jorj lentasi ko'plab askarlarga
va zamonaviy rus mukofotlari medallari va nishonlariga tashlandi (biz Shon-
sharafning buyruqlarini ko'rib chiqamiz).
O'qituvchi: Siz bunday Avliyo Jorj lentalarini qaerda ko'rdingiz, nima uchun ular
o'sha erda edi deb o'ylaysiz? G’alaba kuni arafasida har bir kishi o'z kiyimlari,
qo'llari, sumkalari yoki avtomobil antennalariga avliyo Jorj lentasini qo'yib,
qahramon o'tmish xotirasi belgisi sifatida, faxriylarga hurmat izhor etish, urush
maydonlarida halok bo'lganlarga hurmat-ehtirom ko'rsatish, Buyuk yillarida front
uchun hamma narsani bergan odamlarga rahmat. Ikkinchi Jahon urushi.
Tarbiyachi: Va siz bunday lentalarni kiyimingizga kiyishni xohlaysizmi, nega?
Siz bu lentalarni olib, Ulug’ Vatan urushi paytida vafot etganlarning xotirasi
sharafiga kiyimingizga osib qo'yishingiz mumkin!
Urush avlodining o'chmas xotirasi, biz hech qachon, hech qachon, xohlamaymiz.
Va biz juda ham aziz bo'lganlarning xotirasi, dunyo hamma joyda va butun
dunyoda bo'lsin. Qani, odamlar, har doim bir lahzaga tur! Qayg’u ichida biz jim
bo'lamiz.
Birlashtirilgan dars "taqish. Agar eslasang! ”
Maqsad: Bolalarning Ikkinchi Jahon urushidagi voqealar haqidagi bilimlarini
mustahkamlash. Faxriylarga hurmat, front uchun hamma narsani bergan odamlarga
minnatdorchilik bildirish qobiliyatini rivojlantirish.
Uskunalar: ikkinchi Jahon urushi voqealari tasvirlangan rasmlar, Sent-Jorj lentasi,
"Avliyo Jorj lentasini yasash" mavzusidagi fotosuratlar, "G’alaba kuni" plakati.
Darsning borishi.
20
O'qituvchi: Bolalar, nima uchun biz ushbu plakatni oldik deb o'ylaysiz? Nega
mamlakatimiz bu bayramni har yili nishonlaydi? Nima uchun Sankt-Jorj lentasi
plakatda chizilgan, bu nimani anglatadi?
O'qituvchi: 2005 yildan beri mamlakatimizda "Avliyo Jorj lentasi" aktsiyasi
o'tkazilayotganini bilasizmi? Nega shunday deb o'ylaysiz?
O'qituvchi: Ha, Sent-Jorj lentasida o'tkazilgan aksiyada dunyoning ko'plab
mamlakatlarining aholisi ishtirok etmoqda. "Avliyo Jorj lentasi" G’alaba kunini
nishonlashning an'anasi va ajralmas qismiga aylandi. Iplar g’olib bo'lgan
askarlarga umumxalq hurmatining, Buyuk G’alaba, Buyuk Bayramning ramzi,
yarashish va avlodlarni birlashtirish belgisiga aylandi. Bu ramz faxriylarga bo'lgan
hurmatimizning ifodasidir, urushda halok bo'lganlar xotirasiga hurmat, front uchun
hamma narsani bergan odamlarga rahmat. 1945 yilda g’alaba qozongan barchaga
rahmat. Aksiyada Sankt-Jorj yoki Gvardiya lentalarining asl nusxalaridan
foydalanishga yo'l qo'yilmaydi. Sent-Jorj tasmasi mukofot emas, balki ramzdir.
"Avliyo Jorj tasmasi" savdo ob'ekti bo'lishi mumkin emas.
"Avliyo Jorj tasmasi" bepul tarqatiladi. "Avliyo Jorj lentasi" bitta yoki ikkita
yozuvdan iborat: "www.9may.ru" va lenta qilingan shahar / shtat nomi. Boshqa
lenta yorliqlariga yo'l qo'yilmaydi. Tarbiyachi: Sent-Jorj lentalarini qanday
yasashni bilmoqchimisiz? Sent-Jorj lentasini ishlab chiqarish uchun material saten
to'qilgan poliester bilan bo'yalgan. Ikki tomonlama bosib chiqarish jarayonidan
so'ng, Sankt-Jorj lentasining rulolari siyohning atmosfera hodisalariga qarshiligini
oshirish uchun issiqlik bilan ishlov berishga duchor bo'ladi. Bosib chiqarilgan va
bo'laklarga bo'lingan Sent-Jorj lentalari 250 donadan iborat to'plamda yig’ilgan
(bronlash vaqtida boshqa miqdorlar mavjud) va keyin plastik o'ralgan holda
o'ralgan (rasmlar ko'rsatilgan).
Tarbiyachi: Bugun biz ushbu lentalarni bayramimiz uchun matodan yasashga
harakat qilamiz, keyin siz ularni qarindoshlaringiz yoki faxriylaringizga
berishingiz mumkin (lenta yasash).
"Oldin va hozir" didaktik o'yin
21
Maqsad: bolalarning Rossiya tarixi va ajdodlarimizning turmush tarzi haqidagi
bilimlarini mustahkamlash; bolalarni antiqa buyumlar bilan tanishtirish;
zamonaviy dunyoda o'xshashlikni topishni o'rganish; mamlakatimizning o'tmishiga
qiziqish uyg’otish; maktabgacha yoshdagi bolalarning nutqini, mantiqiy fikrlashni
rivojlantirish.
Uskunalar: Qadimgi va zamonaviy dunyo tasvirlangan 10 ta A4 kartalar; Diametri
4 sm bo'lgan ikkita kartonda karton doiralari: ko'k va qizil
2 dan 10 tagacha futbolchilar o'ynaydi. Har bir o'yinchida qadimgi va zamonaviy
dunyoning ob'ektlari tasvirlangan bitta katta xarita mavjud; ikki rangdagi karton
doiralar. Lider rolini tarbiyachi bajaradi. Bolalarga zamonaviy hayot ob'ektlari
rasmlari bilan qizil doiralarni yopish taklif etiladi; antiqa rasmlarni yopish uchun
ko'k doiralar. Ochiq suratlarda tasvirlangan zamonaviy dunyo ob'ektlarini ko'rib
chiqish; ularga to'g’ri nom bering va maqsadlarini tushuntiring.
"Vatan himoyachilari" didaktik o'yini
Maqsad: bolalarning rus armiyasining turli sohalari bo'yicha bilimlarini
mustahkamlash; harbiy xizmatning xususiyatlari va uning muvaffaqiyatli o'tishi
uchun zarur shart-sharoitlar to'g’risida bilimlarni mustahkamlash; Vatan
himoyachilari bilan faxrlanish tuyg’usini shakllantirish, nutqni rivojlantirish,
ob'ektlarni tasniflash qobiliyatini rivojlantirish.
Uskunalar: A3 formatidagi 9 ta karta. Har bir xaritaning markazida turli xil harbiy
qismlarning (uchuvchi, artilleriyachi, parashyutchi, dengizchi, suvosti kemasi,
tanker, chegara qo'riqchisi) askari, shuningdek Ikkinchi Jahon urushi faxriysi
tasvirlangan. Jangchi atrofidagi bo'sh joy 6 kvadratga bo'lingan. Harbiy harakatlar
bilan bog’liq turli xil ob'ektlar va voqealar (tank, to'p, avtomat, durbin, visor,
kema, planshet, parad, Abadiy olov va boshqalar) tasvirlangan tarqatish kartalari.
O'yinda 1 dan 9 gacha bolalar ishtirok etishlari mumkin. Uy egasi (o'qituvchi yoki
bola) o'yin ishtirokchilariga katta kartalarni tarqatadi, kichik kartalarni bir-biri
bilan aralashtirib, bolalarga birma-bir namoyish qiladi. Bolalarning vazifasi -
namoyish etilgan narsa yoki hodisaning u yoki bu harbiy qism vakili bilan
bog’liqligini aniqlash, ularning javobini asoslash. Agar bola to'g’ri javob bersa, u
22
kichik kartani oladi va uni katta kartadagi bo'sh kvadrat bilan yopadi. O'yin barcha
kichik kartalar bilan shug’ullanmaguncha davom etadi.
Vatan bir vaqtning o'zida shunday oddiy va murakkab tushunchadir. Bu katta va
kichik, tushunarli va sirli bo'lishi mumkin, juda ko'p narsani o'z ichiga oladi, ammo
hamma narsa aniq va qalbga yaqin. Vatanga muhabbat bu qimmatli axloqiy fazilat
bo'lib, u kollektivizm, do'stlik, mehnatsevarlik va xulq-atvor madaniyati bilan
birga keladi.U odamlarda o'stiriladimi yoki tug’ilishda paydo bo'ladimi? Ota-
bobolarining vatanidan uzoqda tug’ilganlar bor, ammo ular o'sgan va "Yangi
Vatan" madaniyatini o'zlashtirganlar. Bu shuni anglatadiki, vatanga muhabbat
tuyg’usi tarbiyalanishi mumkin, ota-onalar, o'qituvchilar va o'qituvchilar bu
yo'nalishda ishlashlari kerak. Vatan tuyg'usi insondagi vorisiylik tuyg'usi bilan
uzviy bog'liq. Vorisiylik eng muhim xususiyat va qadriyatlarning otadan bolaga
ajdodlardan avlodlarga meros bo'lib o'tishini bildiradi. Demak, vatan tuyg'usi ham
avloddan avlodga o'tadi. Masalan, hozirgina tilga olganimiz Bobur bobomiz
vorislari — boburiylar sulolasining aksariyat namoyandalari ham ota yurti —
Turkiston zaminida yashamagan bo'lsalar-da, vatan tuyg'usi ularni bu tabarruk
tuproqqa chorlab turgan. Ularning bugungi avlodlari ham mana shu zaminni
o'zlarining tarixiy Vatani deb biladi.
Bizning ota-bobolarimiz vorislik an'analarini saqlash uchun o'zlarining nasl-nasab
tarixi — shajarasini yozib borgan. Bu ham Vatanga muhabbat, uning tarixini
muqaddas saqlashga bo'lgan intilishning bir ko'rinishidir. Qolaversa, ular shu tariqa
nasl-nasabini tola saqlab, o'z avlodlarining har tomonlama sog'lom bo'lib voyaga
yetishini ta'minlagan. Chunki avlodlar sog'lom va barkamol bo'lib voyaga
yetsagina o'z yurtiga haqiqiy egalik qilib, uning ozodligi va tinchligini ko'z
qorachig'idek asrab yashaydi. Dunyodagi har bir inson zimmasida ana shunday
sharafli va mas'uliyatli vazifa bor.
2.2 Davlat ramzlari vatanparvarlik tarbiyasi berishning asosiy vositasi
sifatida
23