BOLANI MAKTABGA TAYYORLASHDA OILANI VA MAKTABGACHA TA’LIM MUASSASASINING O‘RNI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

27,9 KB


BOLANI MAKTABGA TAYYORLASHDA OILANI VA MAKTABGACHA
TA’LIM MUASSASASINING O‘RNI
Reja:
1. Maktabgacha  ta’lim  muassasasi  tarbiyachilarining  ota-onalar  bilan
olib boradigan ishi mazmuni.
2. Sharq  mutafakkirlarining  farzand,  oila  tarbiyasi  to‘g‘risidagi
qarashlari 
3. MTTning oila bilan hamkorlikdagi ish shakllari.
4.  Bolani maktabga tayyorlashda oilaning o‘rni.
Kalit so’zlar: oila, maktab ta’limi, tarbiya, farzand, hamkorlik, milliylik.
Maktabgacha ta’lim tashkiloti tarbiyachilarining oila bilan olib boradigan ishi
mazmuniga quyidagilar kiradi: ota-onalarga o‘z farzandlarining tarbiyasi uchun
davlat va jamiyat oldida javobgar ekanliklarini tushuntirib borish; ota-onalarni bola
tarbiyasi uchun zarur bo‘lgan bilim, mala-kalardan xabardor qilish (bolalarning
yosh,  anatomik-fiziologik  va  ruhiy  xususiyatlari,  ularni  oilada  tarbiyalashniiig
mazmuni, metodi, shart-sharoitlari bilan tanishtirish); bola tarbiyasida oila bilan
hamjihatlik, bolani to‘g‘ri tarbiya-lashni nazorat qilib borish, oila tarbiyasining eng
yaxshi namunalarinio‘rganish va ommalashtirish.
Bola bog‘chada egallagan eng yaxshi fazilatlarni oila sharoitida davom ettirib,
oilada egallagan eng yaxshi fazilatlarni bolalar bog‘chasida namoyon qilsa istalgan
ijobiy  natijalarga  erishish  mumkin.  Tarbiyachilar  oila  tarbiyasiga  doir  ijobiy
Logotip
BOLANI MAKTABGA TAYYORLASHDA OILANI VA MAKTABGACHA TA’LIM MUASSASASINING O‘RNI Reja: 1. Maktabgacha ta’lim muassasasi tarbiyachilarining ota-onalar bilan olib boradigan ishi mazmuni. 2. Sharq mutafakkirlarining farzand, oila tarbiyasi to‘g‘risidagi qarashlari 3. MTTning oila bilan hamkorlikdagi ish shakllari. 4. Bolani maktabga tayyorlashda oilaning o‘rni. Kalit so’zlar: oila, maktab ta’limi, tarbiya, farzand, hamkorlik, milliylik. Maktabgacha ta’lim tashkiloti tarbiyachilarining oila bilan olib boradigan ishi mazmuniga quyidagilar kiradi: ota-onalarga o‘z farzandlarining tarbiyasi uchun davlat va jamiyat oldida javobgar ekanliklarini tushuntirib borish; ota-onalarni bola tarbiyasi uchun zarur bo‘lgan bilim, mala-kalardan xabardor qilish (bolalarning yosh, anatomik-fiziologik va ruhiy xususiyatlari, ularni oilada tarbiyalashniiig mazmuni, metodi, shart-sharoitlari bilan tanishtirish); bola tarbiyasida oila bilan hamjihatlik, bolani to‘g‘ri tarbiya-lashni nazorat qilib borish, oila tarbiyasining eng yaxshi namunalarinio‘rganish va ommalashtirish. Bola bog‘chada egallagan eng yaxshi fazilatlarni oila sharoitida davom ettirib, oilada egallagan eng yaxshi fazilatlarni bolalar bog‘chasida namoyon qilsa istalgan ijobiy natijalarga erishish mumkin. Tarbiyachilar oila tarbiyasiga doir ijobiy
ishlarni ko‘ribgina qolmay, balki uni qo‘llab-quvvatlash va shu asosida ota-onalar
e’tiborini bola tarbiyasida hali hal etilmagan vazifalarga qaratishlari lozim.
Yuqoridagi ishlarni rejalashtirish, tashkil etish va ularga rahbarlik qilishda
mudira javobgar shaxs hisoblanadi. Ota-onalar bilan ishlash bo‘yicha yillik reja
tuziladi. Bu reja pedagogik kengashda muhokama qilinadi. Rejada umumiy va
guruhiy majlislar, ota-onalar uchun ochiq eshik kunlari, suhbat va maslahatlar,
otaliq  tashkilotlarda  ko‘rgazmalar  tashkil  etish  va  konsertlar  qo‘yib  berish,
shuningdek, bu tadbirlarni o‘tkazish vaqtlari va unga mas’ul bo‘lgan shaxslar
belgilanadi.
Ota-onalar bilan olib boriladigan ishlarning mavzulari va mazmuni tarbiyachi-
metodistning rejasida va tarbiyachining kalendar rejasida aks etadi. Ota-onalar
bilan  ishlash  bo‘yicha  juda  ko‘p  ishlarni  tarbiyachi-pedagog  amalga  oshiradi,
chunki u bola tarbiyasida yuz berayotgan o‘zgarishlarni hammadan ko‘proq ko‘radi
va bolalar hayoti bilan yaqindan tanish bo‘ladi. U ota-onalarga bolalar tarbiyasida
nimalarga ko‘proq e’tibor berish kerakligi, ularni maktab ta’limiga tayyorlash,
sog‘lig‘ini  saqlash,  ovqati  va  kun  tartibini  to‘g‘ri  tashkil  etish  va  boshqalar
sohasida tavsiyalar berib boradi.
MTTi va oila o‘rtasida hamkorlik o‘rnatishda mudira, pedagoglar jamoasi va
ota-onalar birgalikda faol ishtirok etishlari lozim. Shundagina bola tarbiyasida
kutilgan natijalarga erishish mumkin.
Ota-onalar bilan ishlashda quyidagi alohida ish shakllaridan foydalaniladi:
suhbatlar, maslahatlar, oilalarga borish, ayrim otaonalarni bog‘chaga taklif etish,
alohida esdaliklar va ko‘chma papkalardan foydalanish.
Bolaning  uyiga  borishdan  ko‘zlangan  maqsad  —  oila  sharoiti,  bolaning
oiladagi xulqi, qiziqishlari, ota-onasi va oila a’zolari bilan tanishish, shuningdek
ota-onalarni bola tarbiyasining samarali usullari bilan tanishtirish va oilaning bola
tarbiyasidagi ijobiy tajribalarini o‘rganib, ommalashtirishdir.
Tarbiyachi  bolaning  uyiga  tekshiruvchi  sifatida  emas,  balki  do‘st,  bola
tarbiyasidek murakkab ishda yordam beruvchi sifatida borishi, oila a’zolari bilan
nazokat va xushmuomalalik bilan munosabatda bo‘lishi kerak.
Tarbiyachi har bir oilaga borishidan awal o‘z oldiga aniq maqsad qo‘yishi,
qaysi  mavzuda  suhbatlashishini  oldindan  belgilab  olishi  lozim.  Ota-onalarga
Logotip
ishlarni ko‘ribgina qolmay, balki uni qo‘llab-quvvatlash va shu asosida ota-onalar e’tiborini bola tarbiyasida hali hal etilmagan vazifalarga qaratishlari lozim. Yuqoridagi ishlarni rejalashtirish, tashkil etish va ularga rahbarlik qilishda mudira javobgar shaxs hisoblanadi. Ota-onalar bilan ishlash bo‘yicha yillik reja tuziladi. Bu reja pedagogik kengashda muhokama qilinadi. Rejada umumiy va guruhiy majlislar, ota-onalar uchun ochiq eshik kunlari, suhbat va maslahatlar, otaliq tashkilotlarda ko‘rgazmalar tashkil etish va konsertlar qo‘yib berish, shuningdek, bu tadbirlarni o‘tkazish vaqtlari va unga mas’ul bo‘lgan shaxslar belgilanadi. Ota-onalar bilan olib boriladigan ishlarning mavzulari va mazmuni tarbiyachi- metodistning rejasida va tarbiyachining kalendar rejasida aks etadi. Ota-onalar bilan ishlash bo‘yicha juda ko‘p ishlarni tarbiyachi-pedagog amalga oshiradi, chunki u bola tarbiyasida yuz berayotgan o‘zgarishlarni hammadan ko‘proq ko‘radi va bolalar hayoti bilan yaqindan tanish bo‘ladi. U ota-onalarga bolalar tarbiyasida nimalarga ko‘proq e’tibor berish kerakligi, ularni maktab ta’limiga tayyorlash, sog‘lig‘ini saqlash, ovqati va kun tartibini to‘g‘ri tashkil etish va boshqalar sohasida tavsiyalar berib boradi. MTTi va oila o‘rtasida hamkorlik o‘rnatishda mudira, pedagoglar jamoasi va ota-onalar birgalikda faol ishtirok etishlari lozim. Shundagina bola tarbiyasida kutilgan natijalarga erishish mumkin. Ota-onalar bilan ishlashda quyidagi alohida ish shakllaridan foydalaniladi: suhbatlar, maslahatlar, oilalarga borish, ayrim otaonalarni bog‘chaga taklif etish, alohida esdaliklar va ko‘chma papkalardan foydalanish. Bolaning uyiga borishdan ko‘zlangan maqsad — oila sharoiti, bolaning oiladagi xulqi, qiziqishlari, ota-onasi va oila a’zolari bilan tanishish, shuningdek ota-onalarni bola tarbiyasining samarali usullari bilan tanishtirish va oilaning bola tarbiyasidagi ijobiy tajribalarini o‘rganib, ommalashtirishdir. Tarbiyachi bolaning uyiga tekshiruvchi sifatida emas, balki do‘st, bola tarbiyasidek murakkab ishda yordam beruvchi sifatida borishi, oila a’zolari bilan nazokat va xushmuomalalik bilan munosabatda bo‘lishi kerak. Tarbiyachi har bir oilaga borishidan awal o‘z oldiga aniq maqsad qo‘yishi, qaysi mavzuda suhbatlashishini oldindan belgilab olishi lozim. Ota-onalarga
beriladigan  savollar  puxta  o‘ylangan  bo‘lishi  kerak.  Suhbat  shunday  tuzilishi
kerakki, tarbiyachi bilan ota-ona bir-birlarini yaxshi tushunishlari, ular o‘rtasida
ishonchli aloqa o‘rnatilishi darkor.
Oilaga borishdan oldin tarbiyachi shu oila to‘g‘risida (ota-onalarning fe’l-
atvori,  oilaviy  munosabatlar,  bolaning  rivojlanish  darajasi)  to‘g‘risida  ma’lum
tasavvurlarga  ega  bo‘lishi  kerak.  Tarbiyachi  ota-onalar  hurmati  va  ishonchini
qozonmoq uchun avval ota-onalarga bolaning ijobiy fazilatlari to‘g‘risida fikr,
mulohazalarini  bildiradi  va  bolaning  uyidagi  hayotini  qanday  tashkil  etish
kerakligi, unga nimalarnio‘qib va hikoya qilib berish mum-kinligi, bolaning kun
tartibi, uni oila mehnatida qatnashtirish, kat-talarga hurmat nihida tarbiyalash kabi
ta’lim-tarbiya ishlari mazmuni va usuUari  bo‘yicha tavsiyalar  beradi. Albatta,
tarbiyachining  oila  bilan  olib  boradigan  ishida  bolaning  yoshli,
imkoniyatlari,o‘ziga xos xususiyatlari e’tiborga olinadi.
Tarbiyachining  ota-onalarga  beradigan  tavsiya  va  maslahatlari  ishonarli
bo‘lishi  uchun  ota-onalar  yoki  oilaning  boshqa  a’zolari  Maktabgacha  ta’lim
tashkilotiga  taklif  qilinadi.  Bunda  ota-onalar  bolaning  navbatchilik  vazifasini
qanday bajarayotganini yoki sayrga chiqishdan avval u qanday o‘ynayotganini
ko‘radilar, bolalarning uquv va imkoniyatlariga ishonch hosil qiladilar.
Oilaga borishning maqsad va mazmuni tarbiyachining rejasi va hisobotida,
kundalik daftarida aks ettirilishi kerak. Tarbiyachi har bir bolaning oilasiga yiliga
kamida 2 marta borishi kerak.
Ota-onalar bilan olib boriladigan ishlarning mazmuni rangbarang bo‘lib, unda
ayrim masalalar birgalikda muhokama qilinishi taqozo etiladi. Masalan:
-bolalarni  tarbiyalashda  oilaning  roli,  ota-onalarning  vazifasi  to‘g‘risidagi
qonunlar, bolalarni maktabga tayyorlash haqida;
-maktabgacha tarbiya muassasalarining yillik ish rejasi to‘g‘risida;
-ota-onalar jamoatchiligining ishi haqidagi masalalar shular jumlasidandir.
Bu masalalarni jamoa bo‘lib muhokama qilish uchun ota-onalarning guruhi va
umumiy  majlislari,  maslahatlar,  konferensiyalar,  ota-onalar  kechalari  kabi  ish
shakllari jamoa ish shakllariga kiradi.
Sharq mutafakkirlarining farzand, oila tarbiyasi to‘g‘risidagi qarashlari
Logotip
beriladigan savollar puxta o‘ylangan bo‘lishi kerak. Suhbat shunday tuzilishi kerakki, tarbiyachi bilan ota-ona bir-birlarini yaxshi tushunishlari, ular o‘rtasida ishonchli aloqa o‘rnatilishi darkor. Oilaga borishdan oldin tarbiyachi shu oila to‘g‘risida (ota-onalarning fe’l- atvori, oilaviy munosabatlar, bolaning rivojlanish darajasi) to‘g‘risida ma’lum tasavvurlarga ega bo‘lishi kerak. Tarbiyachi ota-onalar hurmati va ishonchini qozonmoq uchun avval ota-onalarga bolaning ijobiy fazilatlari to‘g‘risida fikr, mulohazalarini bildiradi va bolaning uyidagi hayotini qanday tashkil etish kerakligi, unga nimalarnio‘qib va hikoya qilib berish mum-kinligi, bolaning kun tartibi, uni oila mehnatida qatnashtirish, kat-talarga hurmat nihida tarbiyalash kabi ta’lim-tarbiya ishlari mazmuni va usuUari bo‘yicha tavsiyalar beradi. Albatta, tarbiyachining oila bilan olib boradigan ishida bolaning yoshli, imkoniyatlari,o‘ziga xos xususiyatlari e’tiborga olinadi. Tarbiyachining ota-onalarga beradigan tavsiya va maslahatlari ishonarli bo‘lishi uchun ota-onalar yoki oilaning boshqa a’zolari Maktabgacha ta’lim tashkilotiga taklif qilinadi. Bunda ota-onalar bolaning navbatchilik vazifasini qanday bajarayotganini yoki sayrga chiqishdan avval u qanday o‘ynayotganini ko‘radilar, bolalarning uquv va imkoniyatlariga ishonch hosil qiladilar. Oilaga borishning maqsad va mazmuni tarbiyachining rejasi va hisobotida, kundalik daftarida aks ettirilishi kerak. Tarbiyachi har bir bolaning oilasiga yiliga kamida 2 marta borishi kerak. Ota-onalar bilan olib boriladigan ishlarning mazmuni rangbarang bo‘lib, unda ayrim masalalar birgalikda muhokama qilinishi taqozo etiladi. Masalan: -bolalarni tarbiyalashda oilaning roli, ota-onalarning vazifasi to‘g‘risidagi qonunlar, bolalarni maktabga tayyorlash haqida; -maktabgacha tarbiya muassasalarining yillik ish rejasi to‘g‘risida; -ota-onalar jamoatchiligining ishi haqidagi masalalar shular jumlasidandir. Bu masalalarni jamoa bo‘lib muhokama qilish uchun ota-onalarning guruhi va umumiy majlislari, maslahatlar, konferensiyalar, ota-onalar kechalari kabi ish shakllari jamoa ish shakllariga kiradi. Sharq mutafakkirlarining farzand, oila tarbiyasi to‘g‘risidagi qarashlari
Qadimgi yunon faylasuflari Aflotun va Arastu bola tarbiyasini jamiyat o‘z
ixtiyoriga olishi, tarbiya jarayonidagi barcha zarur ishlarni davlat bajarishi lozim
degan g‘oyani ilgari surgan edilar. Bu g‘oya faransuz hayoliy sotsalistlari Sen
Semon, Sharl Fure asarlarida keyinchalik rivojlantirildi. Ular bola tarbiyasi bilan
asosan davlat  shug‘ illanishi kerak, degan g‘oyani ilgari surganlar.
Ammo sharq mutafakkirlari bola tarbiyasi bilan asosan ota-ona shug‘illanishi
kerak, degan hulosaga kelganlar. Bu bilan ular oilaviy tarbiyaning rol iga katta
e’tibor  berganlar.  Rizouddin  ibn  Fahriddinning  "Oila"  nomli  risolasida  bola
tarbiyasi  yomon  niyat  va  qo‘pollik  bilan  emas,  balki  sabr  toqat,  matonat,
mehribonlik,  chidamlilik,  shavqatu  sezgirlik  bilan  bo‘lishi  kerak.  Zarar  bilan
foydani ayira olmagan yosh go‘dakni nazoratsiz tutish ulug‘ hatolikdir. Balki uni
qattiqlik bilan yumshoqlik o‘rtasida adolat bilan tarbiya qilmoq kerakligi xaqida
fikrlar berilgan (Rizouddin ibn Faxriddin. Oila. -T.: Mehnat, 1991).
Ma’lumki  bola  2-3  yoshidan  boshlab,  o‘z  ehtiyojlari,  fikr  va  talablarini
birmuncha aniq ifoda etadigan bo‘lib qoladi. U ko‘ziga ko‘ringan, aqli etgan
narsalarni so‘ray va ularni sinchkovlik bilan tekshira boshlaydi. Ota-onalar milliy
fazilatlarimizga  muhabbat  bilan  qarash,  razolatlardan  nafrat  qilish  yo‘llarini
bolalarga  o‘rgatadilar.  Xalqimiz  orasidagi  buyuk  odamlarning  kamolotlari
to‘g‘risida so‘zlab beradilar.
Bolalarni kamtarlik va donolikka o‘rgatishda buyuk o‘zbek mutafakkiri Abu
Ali Ibn Sino kabi olimlarimizning hayot namunalari va bizga meros qilib qoldirgan
durdona fikrlarini asos qilib olish foydalidir. U manmanlik, maqtanchoqlik va
o‘zidagi bilimga ortiqcha baho berish kabi xususiyatlarni kishining ahloqi past
ekanligini  ko‘rsatuvchi  belgilar  deb  ta’kidlaydi.  Uning  fikricha  oilada  bola
yoshligidan  boshlab  faqat  yaxshi  odatlarga  o‘rgatilishi  kerak.  Bu  esa  unda
mustahkam harakter shakllanishiga zamin yaratadi.
Ibn Sino yosh bolalarni yaxshi ahloqli jismoniy sog‘lom qilib etishtirishda
ko‘pgina foydali usullarni ko‘rsatib beradi. U tarbiya jarayonida shaxsiy namuna
bo‘lish usuli g‘oyat katta ahamyatga ega ekanligi qayta qayta uqtirib o‘tgan. Ibn
Sino  oilaviy  tarbiya  to‘g‘risidagi  fikrlarning  chuqur  mazmunini  va  amaliy
ahamyatini  uning  quydagi  so‘zlaridan  bilib  olish  mumkin.  Bolaning  xulqini
mo"tadillikda saqlashga alohida e’tibor berish kerak. Unga esa bolalarni qattiq
Logotip
Qadimgi yunon faylasuflari Aflotun va Arastu bola tarbiyasini jamiyat o‘z ixtiyoriga olishi, tarbiya jarayonidagi barcha zarur ishlarni davlat bajarishi lozim degan g‘oyani ilgari surgan edilar. Bu g‘oya faransuz hayoliy sotsalistlari Sen Semon, Sharl Fure asarlarida keyinchalik rivojlantirildi. Ular bola tarbiyasi bilan asosan davlat shug‘ illanishi kerak, degan g‘oyani ilgari surganlar. Ammo sharq mutafakkirlari bola tarbiyasi bilan asosan ota-ona shug‘illanishi kerak, degan hulosaga kelganlar. Bu bilan ular oilaviy tarbiyaning rol iga katta e’tibor berganlar. Rizouddin ibn Fahriddinning "Oila" nomli risolasida bola tarbiyasi yomon niyat va qo‘pollik bilan emas, balki sabr toqat, matonat, mehribonlik, chidamlilik, shavqatu sezgirlik bilan bo‘lishi kerak. Zarar bilan foydani ayira olmagan yosh go‘dakni nazoratsiz tutish ulug‘ hatolikdir. Balki uni qattiqlik bilan yumshoqlik o‘rtasida adolat bilan tarbiya qilmoq kerakligi xaqida fikrlar berilgan (Rizouddin ibn Faxriddin. Oila. -T.: Mehnat, 1991). Ma’lumki bola 2-3 yoshidan boshlab, o‘z ehtiyojlari, fikr va talablarini birmuncha aniq ifoda etadigan bo‘lib qoladi. U ko‘ziga ko‘ringan, aqli etgan narsalarni so‘ray va ularni sinchkovlik bilan tekshira boshlaydi. Ota-onalar milliy fazilatlarimizga muhabbat bilan qarash, razolatlardan nafrat qilish yo‘llarini bolalarga o‘rgatadilar. Xalqimiz orasidagi buyuk odamlarning kamolotlari to‘g‘risida so‘zlab beradilar. Bolalarni kamtarlik va donolikka o‘rgatishda buyuk o‘zbek mutafakkiri Abu Ali Ibn Sino kabi olimlarimizning hayot namunalari va bizga meros qilib qoldirgan durdona fikrlarini asos qilib olish foydalidir. U manmanlik, maqtanchoqlik va o‘zidagi bilimga ortiqcha baho berish kabi xususiyatlarni kishining ahloqi past ekanligini ko‘rsatuvchi belgilar deb ta’kidlaydi. Uning fikricha oilada bola yoshligidan boshlab faqat yaxshi odatlarga o‘rgatilishi kerak. Bu esa unda mustahkam harakter shakllanishiga zamin yaratadi. Ibn Sino yosh bolalarni yaxshi ahloqli jismoniy sog‘lom qilib etishtirishda ko‘pgina foydali usullarni ko‘rsatib beradi. U tarbiya jarayonida shaxsiy namuna bo‘lish usuli g‘oyat katta ahamyatga ega ekanligi qayta qayta uqtirib o‘tgan. Ibn Sino oilaviy tarbiya to‘g‘risidagi fikrlarning chuqur mazmunini va amaliy ahamyatini uning quydagi so‘zlaridan bilib olish mumkin. Bolaning xulqini mo"tadillikda saqlashga alohida e’tibor berish kerak. Unga esa bolalarni qattiq
g‘azablanishdan, qo‘rqish, hafalik, uyqusizlikdan saqlash orqali erishiladi. Boiani
hohlagan va foydali narsasini darxol topib berishga hamda sevmagan narsasini
ko‘zdan uzoqlashtirishga doim tayyor bo‘lib turish kerak.
Bu ishning ikki xii foydasi bor. Bir tomondan bolani ruhiga foyda qiladi, bola
eng yosh chog‘idanoq xushhulq odam bo‘lib qoladi. Ikkinchi tomondan, bolaning
tanasiga foyda qiladi. Chunki yomon xulq turli mijoz buzilishlariga sabab bo‘ladi.
Shuningdek  agar  yomon  hulq  odatga  kirib  qolsa,  u  mijoz  buzilishini  keltirib
chiqaradi.
Ibn Sino o‘zining "Tadbirul manozil" asarining katta bir bobini oilaviy tarbiya
masalalarga  bag‘ishlagan.  U  bu  asarida  kishilarning  oilaviy  munosabatlarning
deyarli hamma  tomonlarini  ko‘rib chiqadi. U oila boshlig‘i oldiga katta talablar
Mutafakkir olim Abu Rayxon Beruniy o‘z asarlarida ota-onalar va tarbiyachilar
obro‘yining  bolaga  ta’sir  kuchi  haqida  ham  fikr  yurgazadi.  Bu  esa  hozirgi
talablarga ham javob beradi. U ota-onalarning bolalarga tarbiyaviy ta’sirining bor
kuchi obro‘ga asoslanadi, deydi. Biroq bu obro‘tabitan berilmaydi, sun’iy ravishda
yaratilmaydi,  qo‘rquv,  qo‘rqitish,  zo‘rlik  bilan  erishilmaydi,  balki  ota-onaga
nisbatan mehr oqibatdan kelib chiqadi deb ta’kidlaydi.
Buyuk bobokalonimiz Alisher Navoiy xalqimiz rasm rusumlari va milliy
odatlarni juda nozik tushunar edi. Shu sababli inson xulq atvori, madaniyatining
xatto  eng  oddiy  masalalar  ham  uning  diqqatidan  chetda  qolmadi.  A.Navoiy
tarbiyada xatolikka yo‘l qo‘yish mumkin emasligini uqtiradi.
Haqiqatdan ham bolani tarbiyalshda shunday xatoliklar uchraydiki, ular faqat
oilaning hayotida emas balki jamiyat hayotida ham aks ettiradi. Oilada bolani
tarbiyalashda  uchraydigan  xatoliklar  turli  tumandir.  Ular  orasida  keng
tarqalganlardan biri ota-onalarning xaddan tashqari xukmronlikka intilishlaridir;
bolaning erka bo‘lishi ularga nisbatan biror talabning yo‘qligi bilan bog‘liq; ota-
ona  buvilar  tomonidan  tarbiyada  yagona  talablarning  yo‘qligidir;  oilaviy
tarbiyadagi  barqaror  xatolar  oilaning  tuzilishi  va  oilaviy  munosabatlar  biIan,
kattalarning o‘ z fuqorolik burchlarga munosabati ularning g‘oyaviy yo‘nalishi,
mehnatga munosabati bilan bog‘liq munosabatlar bilan bog‘liq.
Logotip
g‘azablanishdan, qo‘rqish, hafalik, uyqusizlikdan saqlash orqali erishiladi. Boiani hohlagan va foydali narsasini darxol topib berishga hamda sevmagan narsasini ko‘zdan uzoqlashtirishga doim tayyor bo‘lib turish kerak. Bu ishning ikki xii foydasi bor. Bir tomondan bolani ruhiga foyda qiladi, bola eng yosh chog‘idanoq xushhulq odam bo‘lib qoladi. Ikkinchi tomondan, bolaning tanasiga foyda qiladi. Chunki yomon xulq turli mijoz buzilishlariga sabab bo‘ladi. Shuningdek agar yomon hulq odatga kirib qolsa, u mijoz buzilishini keltirib chiqaradi. Ibn Sino o‘zining "Tadbirul manozil" asarining katta bir bobini oilaviy tarbiya masalalarga bag‘ishlagan. U bu asarida kishilarning oilaviy munosabatlarning deyarli hamma tomonlarini ko‘rib chiqadi. U oila boshlig‘i oldiga katta talablar Mutafakkir olim Abu Rayxon Beruniy o‘z asarlarida ota-onalar va tarbiyachilar obro‘yining bolaga ta’sir kuchi haqida ham fikr yurgazadi. Bu esa hozirgi talablarga ham javob beradi. U ota-onalarning bolalarga tarbiyaviy ta’sirining bor kuchi obro‘ga asoslanadi, deydi. Biroq bu obro‘tabitan berilmaydi, sun’iy ravishda yaratilmaydi, qo‘rquv, qo‘rqitish, zo‘rlik bilan erishilmaydi, balki ota-onaga nisbatan mehr oqibatdan kelib chiqadi deb ta’kidlaydi. Buyuk bobokalonimiz Alisher Navoiy xalqimiz rasm rusumlari va milliy odatlarni juda nozik tushunar edi. Shu sababli inson xulq atvori, madaniyatining xatto eng oddiy masalalar ham uning diqqatidan chetda qolmadi. A.Navoiy tarbiyada xatolikka yo‘l qo‘yish mumkin emasligini uqtiradi. Haqiqatdan ham bolani tarbiyalshda shunday xatoliklar uchraydiki, ular faqat oilaning hayotida emas balki jamiyat hayotida ham aks ettiradi. Oilada bolani tarbiyalashda uchraydigan xatoliklar turli tumandir. Ular orasida keng tarqalganlardan biri ota-onalarning xaddan tashqari xukmronlikka intilishlaridir; bolaning erka bo‘lishi ularga nisbatan biror talabning yo‘qligi bilan bog‘liq; ota- ona buvilar tomonidan tarbiyada yagona talablarning yo‘qligidir; oilaviy tarbiyadagi barqaror xatolar oilaning tuzilishi va oilaviy munosabatlar biIan, kattalarning o‘ z fuqorolik burchlarga munosabati ularning g‘oyaviy yo‘nalishi, mehnatga munosabati bilan bog‘liq munosabatlar bilan bog‘liq.
Bu belgilarga ko‘ra oilaning bir necha turini ajratish mumkin. Tarbiyachilarga
oila turlarini bilish va u bilan o”ziga xos holda ishlash va munosabatda bo‘lish
uchun zarur.
Oila turlari Rizouddin Ibn Faxriddinning "Oila" nomli risolasida ko‘rsatilgan.
Birinchi  turi. Tinch  oilalar.  Bularga  mehnatda  ijtimoiy,  siyosiy  va  madaniy
hayotda faol ishtrok etayotgan ko‘pchilik oilalar kiradi. Bu turdagi oilaga ota-
onalar va bolalar o‘rtasida ma’naviy yaqinlik, aqlli va meyordagi talablar bolaning
ijtimoiy munosabati meyorlarini muvaffaqiyatli o‘zlashtirishi xosdir.
Ikkinchi  turi. Yuzaki  tinch  oilalar.  Bu  turdagi  oilalarga  oila  azolari
tomonidan bolalarga qo‘yiladigan talablar bir xilda bo‘lmasdan, stixiyali tarzda
bo‘ladi.  Bunda  bolaning  imkoniyatlari  hisobga  olinmaydi.  Bolaning  hayoti
noto‘g‘ri tashkil etiladi. Tarbiyaning bu turida ota-onaga nisbatan hurmatsizlik,
ularning  talabini  bajarmaslik  kabi  xolatlar  rivojlanishi  mumkin.  Yuzaki  tinch
oilalar  bilan  ishlashda  tarbiyachi  otaona  diqqat  e’tiborini  oiladagi  psixologik
vaziyatni, ota-onalar o‘rtasidagi munosabat yo‘nalishini o‘zlashtirishga qaratadi.
Uchinchi turi. Notinch oilalar. Bunday turdagi oilalarda ma’naviy qiziqishlar
kam  bo‘ladi.  Bunday  oilalarga  ishlab  chiqarish,  oilaviy  vazifalarga  befarq
munosabatda bo‘lish, oilaviy an’analarga e’tibor bermaslik, uy ishlariga loqayd
munosabatda  bo‘lish  xos  bo‘ladi.  Bola  qo‘rs,  qo‘pol,  urishqoq  bo‘lib  qoladi.
Kattalar va jamoa tartiblariga bo‘ysinmaydi. "Tarbiyasi og‘ir" bolalarning ko‘p
qismi ana shunday oilalarda etishadi.
Zamonaviy  sharoitlarda  notinch  oila  muammosi  eng  dolzarb
muammolardandir.  Oila  -  maktabgacha  ta’lim  yoshidagi  bola  uchun  birinchi
ijtimoiy muhitdir. Agar u notinch bo‘lsa, bolaning sog‘lig‘iga ham, uning xulqiga
ham  salbiy  ta’sir  ko‘rsatadi.  Tarbiyachi  bolalarning  salomatligi,  xulqi  o‘z
tengdoshlari bilan munosabatini doimo kuzatib boradi va kichik insonlar qalbiga
qanday kechinmalar yuz berayotganini sezadilar.
To‘rtinchi  turi. To‘liqmas  oilalar.  Bu  turdagi  oilada  ota  onadan  biri
bo‘lmaydi. Bunday oilalarda ota-onalardan birining yo‘qligini bildirmaslik uchun
oila  azolaridan  har  birining  bolaga  ta’sirini  kuchaytirish,  bola   o‘zaro
munosabatlarda  kamchilik sezmasligi uchun bola tarbiyasiga oiladan ketgan a’zoni
boshqa qarindoshlarini jalb qilish muhimdir.
Logotip
Bu belgilarga ko‘ra oilaning bir necha turini ajratish mumkin. Tarbiyachilarga oila turlarini bilish va u bilan o”ziga xos holda ishlash va munosabatda bo‘lish uchun zarur. Oila turlari Rizouddin Ibn Faxriddinning "Oila" nomli risolasida ko‘rsatilgan. Birinchi turi. Tinch oilalar. Bularga mehnatda ijtimoiy, siyosiy va madaniy hayotda faol ishtrok etayotgan ko‘pchilik oilalar kiradi. Bu turdagi oilaga ota- onalar va bolalar o‘rtasida ma’naviy yaqinlik, aqlli va meyordagi talablar bolaning ijtimoiy munosabati meyorlarini muvaffaqiyatli o‘zlashtirishi xosdir. Ikkinchi turi. Yuzaki tinch oilalar. Bu turdagi oilalarga oila azolari tomonidan bolalarga qo‘yiladigan talablar bir xilda bo‘lmasdan, stixiyali tarzda bo‘ladi. Bunda bolaning imkoniyatlari hisobga olinmaydi. Bolaning hayoti noto‘g‘ri tashkil etiladi. Tarbiyaning bu turida ota-onaga nisbatan hurmatsizlik, ularning talabini bajarmaslik kabi xolatlar rivojlanishi mumkin. Yuzaki tinch oilalar bilan ishlashda tarbiyachi otaona diqqat e’tiborini oiladagi psixologik vaziyatni, ota-onalar o‘rtasidagi munosabat yo‘nalishini o‘zlashtirishga qaratadi. Uchinchi turi. Notinch oilalar. Bunday turdagi oilalarda ma’naviy qiziqishlar kam bo‘ladi. Bunday oilalarga ishlab chiqarish, oilaviy vazifalarga befarq munosabatda bo‘lish, oilaviy an’analarga e’tibor bermaslik, uy ishlariga loqayd munosabatda bo‘lish xos bo‘ladi. Bola qo‘rs, qo‘pol, urishqoq bo‘lib qoladi. Kattalar va jamoa tartiblariga bo‘ysinmaydi. "Tarbiyasi og‘ir" bolalarning ko‘p qismi ana shunday oilalarda etishadi. Zamonaviy sharoitlarda notinch oila muammosi eng dolzarb muammolardandir. Oila - maktabgacha ta’lim yoshidagi bola uchun birinchi ijtimoiy muhitdir. Agar u notinch bo‘lsa, bolaning sog‘lig‘iga ham, uning xulqiga ham salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Tarbiyachi bolalarning salomatligi, xulqi o‘z tengdoshlari bilan munosabatini doimo kuzatib boradi va kichik insonlar qalbiga qanday kechinmalar yuz berayotganini sezadilar. To‘rtinchi turi. To‘liqmas oilalar. Bu turdagi oilada ota onadan biri bo‘lmaydi. Bunday oilalarda ota-onalardan birining yo‘qligini bildirmaslik uchun oila azolaridan har birining bolaga ta’sirini kuchaytirish, bola o‘zaro munosabatlarda kamchilik sezmasligi uchun bola tarbiyasiga oiladan ketgan a’zoni boshqa qarindoshlarini jalb qilish muhimdir.
Shunday qilib maktabgacha ta’lim muassasalarida oila bilan ishlash o‘ziga xos
xususiyatga ega bo‘lib, oilaning turiga bog‘liq holda o‘tqaziladi. Maktabgacha
ta’lim muassasining oila bilan ishlash tizimida aniq maqsad, mazmun bo‘lishi
kerak. Ota-onalar bilan hamkorlik borasida avval erishilgan yutuq va tajribalarning
natijalarini  tahlil  qilib,  xilma-xil  va  o‘zaro  bog‘liq  bo‘lgan  shakl  va  usullar
yordamida rejali ishlar olib borish maqsadga muvofiq bo‘ladi.
MTTning oila bilan hamkorlikdagi ish shakllari
Ota-onalar  majlisiga  bog’chadagi  hamma  guruh  bolalarining  ota-onalari,
parallel guruhlar ota-onalari va bitta guruh bolalarhiing ota-onalari taklif etilishi
mumkin.
Umumiy majlisda ota-onalarni maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni har
tomonlama rivojlantirish va tarbiyalash  vazifalari, shu  yilgi  rejalar, ota-onalar
qo‘mitasining  faoliyati,  oila  tarbiyasidagi  ilg‘or  tajribalar  bilan  tanishtiriladi.
Majlisda  mudira  yoki  metodist-tarbiyachi  ma’ruza  qiladi,  ota-onalar  so‘zga
chiqishadi,  bolalar  gapirishadi.  Bular  ta’lim-tarbiya  ishidagi  yutuq  va
kamchiliklarni  aniqlab  olishga  imkon  beradi,  oila  va  jamoatchilik  aloqasini
mustahkamlaydi,  ota-onalarning  o‘z  bolasining  tarbiyasi  uchun  javobgarligini
oshiradi, ularda bog‘chaga qiziqish uyg‘onadi.
Guruhdagi  ota-onalar  majlisida mazkur  yoshdagi  bolalarning  ota-onalari
uchun dolzarb bo’lgan masalalar muhokama qilinadi. Masalan, umumiy majlis
mavzusi «Bolalarga axloqiy tarbiya berishda oilaning roli» bo’lsa, o’rta guruhda
o’tkaziladigan  majlisda  bu  mavzu  murakkablashtirilib,  «Bolalarda
mehnatsevarlikni  tarbiyalashda  bog’cha  va  oilaning  birgalikdagi  ishlari»,
«Bolalarda kattalarga hurmatni tarbiyalash” va hokazo bo’lishi mumkin.
Ota-onalar  uchun  tayyorlangan  ma’ruzani  tegishli  mavzudagi  kinofilm,
diapozitivlar ko‘rish bilan qo‘shib olib borish mumkin. Bolalar hayoti, faoliyati
to‘g‘risidagi misollardan foydalanganda ijobiy materiallar ko‘proq bo‘lishi kerak,
salbiy faktlarni gapirishda ehtiyotkorlik va odob doirasidan chetga chiqmaslik,
tanqid qilinuvchilarning nomlari ko‘rsatilmasligi lozim.
Tanqidiy mulohazalar majlisdan keyin yakka tartibdagi suhbat orqali ota-
onalarga  yetkazilishi,  bola  tarbiyasidagi  xato  va  kamchiliklarni  bartaraf  etish
bo‘yicha aniq tavsiyalar taklif etilishi mumkin.
Logotip
Shunday qilib maktabgacha ta’lim muassasalarida oila bilan ishlash o‘ziga xos xususiyatga ega bo‘lib, oilaning turiga bog‘liq holda o‘tqaziladi. Maktabgacha ta’lim muassasining oila bilan ishlash tizimida aniq maqsad, mazmun bo‘lishi kerak. Ota-onalar bilan hamkorlik borasida avval erishilgan yutuq va tajribalarning natijalarini tahlil qilib, xilma-xil va o‘zaro bog‘liq bo‘lgan shakl va usullar yordamida rejali ishlar olib borish maqsadga muvofiq bo‘ladi. MTTning oila bilan hamkorlikdagi ish shakllari Ota-onalar majlisiga bog’chadagi hamma guruh bolalarining ota-onalari, parallel guruhlar ota-onalari va bitta guruh bolalarhiing ota-onalari taklif etilishi mumkin. Umumiy majlisda ota-onalarni maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni har tomonlama rivojlantirish va tarbiyalash vazifalari, shu yilgi rejalar, ota-onalar qo‘mitasining faoliyati, oila tarbiyasidagi ilg‘or tajribalar bilan tanishtiriladi. Majlisda mudira yoki metodist-tarbiyachi ma’ruza qiladi, ota-onalar so‘zga chiqishadi, bolalar gapirishadi. Bular ta’lim-tarbiya ishidagi yutuq va kamchiliklarni aniqlab olishga imkon beradi, oila va jamoatchilik aloqasini mustahkamlaydi, ota-onalarning o‘z bolasining tarbiyasi uchun javobgarligini oshiradi, ularda bog‘chaga qiziqish uyg‘onadi. Guruhdagi ota-onalar majlisida mazkur yoshdagi bolalarning ota-onalari uchun dolzarb bo’lgan masalalar muhokama qilinadi. Masalan, umumiy majlis mavzusi «Bolalarga axloqiy tarbiya berishda oilaning roli» bo’lsa, o’rta guruhda o’tkaziladigan majlisda bu mavzu murakkablashtirilib, «Bolalarda mehnatsevarlikni tarbiyalashda bog’cha va oilaning birgalikdagi ishlari», «Bolalarda kattalarga hurmatni tarbiyalash” va hokazo bo’lishi mumkin. Ota-onalar uchun tayyorlangan ma’ruzani tegishli mavzudagi kinofilm, diapozitivlar ko‘rish bilan qo‘shib olib borish mumkin. Bolalar hayoti, faoliyati to‘g‘risidagi misollardan foydalanganda ijobiy materiallar ko‘proq bo‘lishi kerak, salbiy faktlarni gapirishda ehtiyotkorlik va odob doirasidan chetga chiqmaslik, tanqid qilinuvchilarning nomlari ko‘rsatilmasligi lozim. Tanqidiy mulohazalar majlisdan keyin yakka tartibdagi suhbat orqali ota- onalarga yetkazilishi, bola tarbiyasidagi xato va kamchiliklarni bartaraf etish bo‘yicha aniq tavsiyalar taklif etilishi mumkin.
Yilning oxirida o‘tkaziladigan guruh majlisida ota-onalarga bir yil mobaynida
amalga oshirilgan ta’lim-tarbiya ishlari va kelgusi yilning rejalari haqida gapirib
beriladi. Bu majlisda faol ota-onalar ham hisob beradilar va faollarning yangi
tarkibi saylanadi.
Ota-onalar burchagi va ko‘rgazma tashkil etish.
Ota-onalar burchagi ularni tarbiyaga oid yangiliklar va pedagogik masalalar
bilan tanishtirish maqsadida  tashkil  etiladi. Ularga kitoblar, jurnallar, rasmlar,
bolalarning ishlari, bolalar ovqatining xillari, bo-laning uyidagi kun tartibi, ota-
onalar uchun eslatmalar, e’lonlar joylashtiriladi. Burchak vaqti-vaqti bilan tarbiya
vazifasiga qarab o‘zgartirib turiladi.
Pedagogik bilimlarni targ‘ib qilish bo‘yicha tashkil etiladigan ko‘rgazmalar
ko‘pincha ota-onalar konferensiyalari, majlislari, konsultatsiyalar oldidan tashkil
etiladi. Unda xalq ta’limi to‘g‘risidagi qonun va qarorlar, maktabgacha ta’lim
tashkilotlari  tarmoqlari  va  undagi  tarbiyalanuvchilar  sonining  o‘sishini
ko‘rsatuvchi  diagrammalar,  bolalar  bilan  olib  boriladigan  ta’lim-tarbiya
jarayonlari,  bolalar  hayotini  aks  ettiruvchi  fotosuratlar, kitob  va o‘yinchoqlar,
bolalarning ishlari o‘rin oladi.
Ota-onalar burchagi - oila bilan olib boriladigan ishning ko‘rgazmali usuli,
uning did bilan bezatilishiga alohida e’tibor berilishi kerak. Bundan tashqari, ota-
onalarga tarbiya to‘g‘risidagi filmlar namoyish etiladi, bular ko‘pincha ota-onalarni
qiziqtiradigan bahslar boshlanishiga sababchi bo‘ladi.
Ota-onalar  uchun  ochiq  kunlar  tashkil  etilishi  ham  maktabgacha  ta’lim
muassasalari  ishida  muhim  o‘rin  egallaydi.  Bunday  kunlarda  ota-onalarga
bolalarning  mashg‘ulotlari,  mehnat,  o‘yin  faoliyatlari,  sayrlar  va  bolalarning
jamoada o‘zlarini qanday tutishlari va shunga o‘xshashlar ko‘satiladi.
Ota-onalar qo‘mitasi «Maktabgacha ta’lim tashkilotining Nizomi»ga binoan
mudiraga yordam berish uchun tuziladi. U ota- onalarning umumiy majlisida bir yil
muddatga saylanadi. Bu qo‘mitaga har bir yosh guruh ota-onalaridan 1—2 vakil
saylanadi.
Qo‘mitaning  asosiy  vazifasi  mudiraga  maktabgacha  ta’lim  tashkilotining
xo‘jalik va ta’lim-tarbiya ishlarida yordam berish, qo‘mita a’zolari, ota-onalar
Logotip
Yilning oxirida o‘tkaziladigan guruh majlisida ota-onalarga bir yil mobaynida amalga oshirilgan ta’lim-tarbiya ishlari va kelgusi yilning rejalari haqida gapirib beriladi. Bu majlisda faol ota-onalar ham hisob beradilar va faollarning yangi tarkibi saylanadi. Ota-onalar burchagi va ko‘rgazma tashkil etish. Ota-onalar burchagi ularni tarbiyaga oid yangiliklar va pedagogik masalalar bilan tanishtirish maqsadida tashkil etiladi. Ularga kitoblar, jurnallar, rasmlar, bolalarning ishlari, bolalar ovqatining xillari, bo-laning uyidagi kun tartibi, ota- onalar uchun eslatmalar, e’lonlar joylashtiriladi. Burchak vaqti-vaqti bilan tarbiya vazifasiga qarab o‘zgartirib turiladi. Pedagogik bilimlarni targ‘ib qilish bo‘yicha tashkil etiladigan ko‘rgazmalar ko‘pincha ota-onalar konferensiyalari, majlislari, konsultatsiyalar oldidan tashkil etiladi. Unda xalq ta’limi to‘g‘risidagi qonun va qarorlar, maktabgacha ta’lim tashkilotlari tarmoqlari va undagi tarbiyalanuvchilar sonining o‘sishini ko‘rsatuvchi diagrammalar, bolalar bilan olib boriladigan ta’lim-tarbiya jarayonlari, bolalar hayotini aks ettiruvchi fotosuratlar, kitob va o‘yinchoqlar, bolalarning ishlari o‘rin oladi. Ota-onalar burchagi - oila bilan olib boriladigan ishning ko‘rgazmali usuli, uning did bilan bezatilishiga alohida e’tibor berilishi kerak. Bundan tashqari, ota- onalarga tarbiya to‘g‘risidagi filmlar namoyish etiladi, bular ko‘pincha ota-onalarni qiziqtiradigan bahslar boshlanishiga sababchi bo‘ladi. Ota-onalar uchun ochiq kunlar tashkil etilishi ham maktabgacha ta’lim muassasalari ishida muhim o‘rin egallaydi. Bunday kunlarda ota-onalarga bolalarning mashg‘ulotlari, mehnat, o‘yin faoliyatlari, sayrlar va bolalarning jamoada o‘zlarini qanday tutishlari va shunga o‘xshashlar ko‘satiladi. Ota-onalar qo‘mitasi «Maktabgacha ta’lim tashkilotining Nizomi»ga binoan mudiraga yordam berish uchun tuziladi. U ota- onalarning umumiy majlisida bir yil muddatga saylanadi. Bu qo‘mitaga har bir yosh guruh ota-onalaridan 1—2 vakil saylanadi. Qo‘mitaning asosiy vazifasi mudiraga maktabgacha ta’lim tashkilotining xo‘jalik va ta’lim-tarbiya ishlarida yordam berish, qo‘mita a’zolari, ota-onalar
majlisi  va  kechalarni  tayyorlash,  o‘tkazish  va  boshqa  ishlarda  tarbiyachilarga
ko‘maklashishdir.
Ota-onalar  qo‘mitasi  bolalarning  ota-onalari  bilan  tanishadi,  bolalarni
tayyorlash bo‘yicha ular bilan ish olib boradi. Qo‘mita a’zolari har ikki oyda bir
marta yig‘ilish o‘tkazadi.
Ota-onalar qo‘mitasi mudiraning ish rejalari va ishning ahvoli to‘g‘risidagi
ota-onalarni qiziqtiruvchi ba’zi masalalar haqidagi ma’ruza va hisobotini eshitishga
haqlidir. Ota-onalar qo’mitasining faoliyati haqidagi hujjatlar maktabgacha ta'lim
tashkilotida saqlanadi. Pedagogik bilimlarni targ‘ib qilish natijasida millionlab
kishilar bolalarini maktabgacha ta’lim tashkilotida tarbiyalash prinsiplarini ongli
ravishda anglab oldilar.
Korxonalarda,  xo‘jaliklarda,  jamoa  joylarida,  mahallalarda  oilada  bola
tarbiyasi to‘g‘risida ma’ruzalar bilan chiqish, televideniya va radioeshittirishlar
pedagogik targ‘ibot ishining keng vositalaridandir. Shuningdek, bu targ‘ibot vaqtli
matbuot: «Sog‘lom avlod», «Maktabgacha ta’lim», «Xalq ta’limi», «Pedagogik
ta’lim»  jurnallari,  ko‘p  sonli  badiiy  pedagogik,  ilmiy-ommabop  va  metodik
adabiyotlarni chiqarish orqali ham amalga oshiriladi.
Ota-onalar  uchun  maxsus  pedagogika  va  ruhshunoslik,  anatomiya  va
fiziologiya, oila tarbiyasi nazariyasi va amaliyoti to‘g‘risida ma’ruzalar o‘qish,
bolalar tarbiyasi to‘g‘risida kinofilm va spektakllar namoyish qilish ijobiy natija
beradi.
Bu  mashg‘ulotlarni  har  xil  sohalar  bo‘yicha  yuqori  malakali  o‘qituvchi,
aktyor, ruhshunos mutaxassislar olib boradilar.
Pedagogik targ‘ibot ishida quyidagilarga amal qilish kerak:
1. Pedagogik targ‘ibot hayot, jamiyat qurilishi amaliyoti bilan bog‘lab olib
borilishi  lozim.  Pedagogik  targ‘ibot  orqali  keng  jamoatchilikka  bolalarni  har
tomonlama  tarbiyalash  masalalari  va  ularni  amalga  oshirish  yo‘llari,  ilmiy
asoslangan usullari bo‘yicha tushuntirish ishlari olib boriladi.
2. Oila tajribasining ijobiy tomonlari, oiladagi bola tarbiyasida yo‘l qo‘yilgan
xatolar va ularning oldini olish, bartaraf etish yo‘llari to‘g‘risida targ‘ibot ishlari
olib boriladi.
Logotip
majlisi va kechalarni tayyorlash, o‘tkazish va boshqa ishlarda tarbiyachilarga ko‘maklashishdir. Ota-onalar qo‘mitasi bolalarning ota-onalari bilan tanishadi, bolalarni tayyorlash bo‘yicha ular bilan ish olib boradi. Qo‘mita a’zolari har ikki oyda bir marta yig‘ilish o‘tkazadi. Ota-onalar qo‘mitasi mudiraning ish rejalari va ishning ahvoli to‘g‘risidagi ota-onalarni qiziqtiruvchi ba’zi masalalar haqidagi ma’ruza va hisobotini eshitishga haqlidir. Ota-onalar qo’mitasining faoliyati haqidagi hujjatlar maktabgacha ta'lim tashkilotida saqlanadi. Pedagogik bilimlarni targ‘ib qilish natijasida millionlab kishilar bolalarini maktabgacha ta’lim tashkilotida tarbiyalash prinsiplarini ongli ravishda anglab oldilar. Korxonalarda, xo‘jaliklarda, jamoa joylarida, mahallalarda oilada bola tarbiyasi to‘g‘risida ma’ruzalar bilan chiqish, televideniya va radioeshittirishlar pedagogik targ‘ibot ishining keng vositalaridandir. Shuningdek, bu targ‘ibot vaqtli matbuot: «Sog‘lom avlod», «Maktabgacha ta’lim», «Xalq ta’limi», «Pedagogik ta’lim» jurnallari, ko‘p sonli badiiy pedagogik, ilmiy-ommabop va metodik adabiyotlarni chiqarish orqali ham amalga oshiriladi. Ota-onalar uchun maxsus pedagogika va ruhshunoslik, anatomiya va fiziologiya, oila tarbiyasi nazariyasi va amaliyoti to‘g‘risida ma’ruzalar o‘qish, bolalar tarbiyasi to‘g‘risida kinofilm va spektakllar namoyish qilish ijobiy natija beradi. Bu mashg‘ulotlarni har xil sohalar bo‘yicha yuqori malakali o‘qituvchi, aktyor, ruhshunos mutaxassislar olib boradilar. Pedagogik targ‘ibot ishida quyidagilarga amal qilish kerak: 1. Pedagogik targ‘ibot hayot, jamiyat qurilishi amaliyoti bilan bog‘lab olib borilishi lozim. Pedagogik targ‘ibot orqali keng jamoatchilikka bolalarni har tomonlama tarbiyalash masalalari va ularni amalga oshirish yo‘llari, ilmiy asoslangan usullari bo‘yicha tushuntirish ishlari olib boriladi. 2. Oila tajribasining ijobiy tomonlari, oiladagi bola tarbiyasida yo‘l qo‘yilgan xatolar va ularning oldini olish, bartaraf etish yo‘llari to‘g‘risida targ‘ibot ishlari olib boriladi.