BOLANI MAKTABGA TAYYORLASHDA OILANI VA MAKTABGACHA
TA’LIM MUASSASASINING O‘RNI
Reja:
1. Maktabgacha ta’lim muassasasi tarbiyachilarining ota-onalar bilan
olib boradigan ishi mazmuni.
2. Sharq mutafakkirlarining farzand, oila tarbiyasi to‘g‘risidagi
qarashlari
3. MTTning oila bilan hamkorlikdagi ish shakllari.
4. Bolani maktabga tayyorlashda oilaning o‘rni.
Kalit so’zlar: oila, maktab ta’limi, tarbiya, farzand, hamkorlik, milliylik.
Maktabgacha ta’lim tashkiloti tarbiyachilarining oila bilan olib boradigan ishi
mazmuniga quyidagilar kiradi: ota-onalarga o‘z farzandlarining tarbiyasi uchun
davlat va jamiyat oldida javobgar ekanliklarini tushuntirib borish; ota-onalarni bola
tarbiyasi uchun zarur bo‘lgan bilim, mala-kalardan xabardor qilish (bolalarning
yosh, anatomik-fiziologik va ruhiy xususiyatlari, ularni oilada tarbiyalashniiig
mazmuni, metodi, shart-sharoitlari bilan tanishtirish); bola tarbiyasida oila bilan
hamjihatlik, bolani to‘g‘ri tarbiya-lashni nazorat qilib borish, oila tarbiyasining eng
yaxshi namunalarinio‘rganish va ommalashtirish.
Bola bog‘chada egallagan eng yaxshi fazilatlarni oila sharoitida davom ettirib,
oilada egallagan eng yaxshi fazilatlarni bolalar bog‘chasida namoyon qilsa istalgan
ijobiy natijalarga erishish mumkin. Tarbiyachilar oila tarbiyasiga doir ijobiy
ishlarni ko‘ribgina qolmay, balki uni qo‘llab-quvvatlash va shu asosida ota-onalar
e’tiborini bola tarbiyasida hali hal etilmagan vazifalarga qaratishlari lozim.
Yuqoridagi ishlarni rejalashtirish, tashkil etish va ularga rahbarlik qilishda
mudira javobgar shaxs hisoblanadi. Ota-onalar bilan ishlash bo‘yicha yillik reja
tuziladi. Bu reja pedagogik kengashda muhokama qilinadi. Rejada umumiy va
guruhiy majlislar, ota-onalar uchun ochiq eshik kunlari, suhbat va maslahatlar,
otaliq tashkilotlarda ko‘rgazmalar tashkil etish va konsertlar qo‘yib berish,
shuningdek, bu tadbirlarni o‘tkazish vaqtlari va unga mas’ul bo‘lgan shaxslar
belgilanadi.
Ota-onalar bilan olib boriladigan ishlarning mavzulari va mazmuni tarbiyachi-
metodistning rejasida va tarbiyachining kalendar rejasida aks etadi. Ota-onalar
bilan ishlash bo‘yicha juda ko‘p ishlarni tarbiyachi-pedagog amalga oshiradi,
chunki u bola tarbiyasida yuz berayotgan o‘zgarishlarni hammadan ko‘proq ko‘radi
va bolalar hayoti bilan yaqindan tanish bo‘ladi. U ota-onalarga bolalar tarbiyasida
nimalarga ko‘proq e’tibor berish kerakligi, ularni maktab ta’limiga tayyorlash,
sog‘lig‘ini saqlash, ovqati va kun tartibini to‘g‘ri tashkil etish va boshqalar
sohasida tavsiyalar berib boradi.
MTTi va oila o‘rtasida hamkorlik o‘rnatishda mudira, pedagoglar jamoasi va
ota-onalar birgalikda faol ishtirok etishlari lozim. Shundagina bola tarbiyasida
kutilgan natijalarga erishish mumkin.
Ota-onalar bilan ishlashda quyidagi alohida ish shakllaridan foydalaniladi:
suhbatlar, maslahatlar, oilalarga borish, ayrim otaonalarni bog‘chaga taklif etish,
alohida esdaliklar va ko‘chma papkalardan foydalanish.
Bolaning uyiga borishdan ko‘zlangan maqsad — oila sharoiti, bolaning
oiladagi xulqi, qiziqishlari, ota-onasi va oila a’zolari bilan tanishish, shuningdek
ota-onalarni bola tarbiyasining samarali usullari bilan tanishtirish va oilaning bola
tarbiyasidagi ijobiy tajribalarini o‘rganib, ommalashtirishdir.
Tarbiyachi bolaning uyiga tekshiruvchi sifatida emas, balki do‘st, bola
tarbiyasidek murakkab ishda yordam beruvchi sifatida borishi, oila a’zolari bilan
nazokat va xushmuomalalik bilan munosabatda bo‘lishi kerak.
Tarbiyachi har bir oilaga borishidan awal o‘z oldiga aniq maqsad qo‘yishi,
qaysi mavzuda suhbatlashishini oldindan belgilab olishi lozim. Ota-onalarga
beriladigan savollar puxta o‘ylangan bo‘lishi kerak. Suhbat shunday tuzilishi
kerakki, tarbiyachi bilan ota-ona bir-birlarini yaxshi tushunishlari, ular o‘rtasida
ishonchli aloqa o‘rnatilishi darkor.
Oilaga borishdan oldin tarbiyachi shu oila to‘g‘risida (ota-onalarning fe’l-
atvori, oilaviy munosabatlar, bolaning rivojlanish darajasi) to‘g‘risida ma’lum
tasavvurlarga ega bo‘lishi kerak. Tarbiyachi ota-onalar hurmati va ishonchini
qozonmoq uchun avval ota-onalarga bolaning ijobiy fazilatlari to‘g‘risida fikr,
mulohazalarini bildiradi va bolaning uyidagi hayotini qanday tashkil etish
kerakligi, unga nimalarnio‘qib va hikoya qilib berish mum-kinligi, bolaning kun
tartibi, uni oila mehnatida qatnashtirish, kat-talarga hurmat nihida tarbiyalash kabi
ta’lim-tarbiya ishlari mazmuni va usuUari bo‘yicha tavsiyalar beradi. Albatta,
tarbiyachining oila bilan olib boradigan ishida bolaning yoshli,
imkoniyatlari,o‘ziga xos xususiyatlari e’tiborga olinadi.
Tarbiyachining ota-onalarga beradigan tavsiya va maslahatlari ishonarli
bo‘lishi uchun ota-onalar yoki oilaning boshqa a’zolari Maktabgacha ta’lim
tashkilotiga taklif qilinadi. Bunda ota-onalar bolaning navbatchilik vazifasini
qanday bajarayotganini yoki sayrga chiqishdan avval u qanday o‘ynayotganini
ko‘radilar, bolalarning uquv va imkoniyatlariga ishonch hosil qiladilar.
Oilaga borishning maqsad va mazmuni tarbiyachining rejasi va hisobotida,
kundalik daftarida aks ettirilishi kerak. Tarbiyachi har bir bolaning oilasiga yiliga
kamida 2 marta borishi kerak.
Ota-onalar bilan olib boriladigan ishlarning mazmuni rangbarang bo‘lib, unda
ayrim masalalar birgalikda muhokama qilinishi taqozo etiladi. Masalan:
-bolalarni tarbiyalashda oilaning roli, ota-onalarning vazifasi to‘g‘risidagi
qonunlar, bolalarni maktabga tayyorlash haqida;
-maktabgacha tarbiya muassasalarining yillik ish rejasi to‘g‘risida;
-ota-onalar jamoatchiligining ishi haqidagi masalalar shular jumlasidandir.
Bu masalalarni jamoa bo‘lib muhokama qilish uchun ota-onalarning guruhi va
umumiy majlislari, maslahatlar, konferensiyalar, ota-onalar kechalari kabi ish
shakllari jamoa ish shakllariga kiradi.
Sharq mutafakkirlarining farzand, oila tarbiyasi to‘g‘risidagi qarashlari
Qadimgi yunon faylasuflari Aflotun va Arastu bola tarbiyasini jamiyat o‘z
ixtiyoriga olishi, tarbiya jarayonidagi barcha zarur ishlarni davlat bajarishi lozim
degan g‘oyani ilgari surgan edilar. Bu g‘oya faransuz hayoliy sotsalistlari Sen
Semon, Sharl Fure asarlarida keyinchalik rivojlantirildi. Ular bola tarbiyasi bilan
asosan davlat shug‘ illanishi kerak, degan g‘oyani ilgari surganlar.
Ammo sharq mutafakkirlari bola tarbiyasi bilan asosan ota-ona shug‘illanishi
kerak, degan hulosaga kelganlar. Bu bilan ular oilaviy tarbiyaning rol iga katta
e’tibor berganlar. Rizouddin ibn Fahriddinning "Oila" nomli risolasida bola
tarbiyasi yomon niyat va qo‘pollik bilan emas, balki sabr toqat, matonat,
mehribonlik, chidamlilik, shavqatu sezgirlik bilan bo‘lishi kerak. Zarar bilan
foydani ayira olmagan yosh go‘dakni nazoratsiz tutish ulug‘ hatolikdir. Balki uni
qattiqlik bilan yumshoqlik o‘rtasida adolat bilan tarbiya qilmoq kerakligi xaqida
fikrlar berilgan (Rizouddin ibn Faxriddin. Oila. -T.: Mehnat, 1991).
Ma’lumki bola 2-3 yoshidan boshlab, o‘z ehtiyojlari, fikr va talablarini
birmuncha aniq ifoda etadigan bo‘lib qoladi. U ko‘ziga ko‘ringan, aqli etgan
narsalarni so‘ray va ularni sinchkovlik bilan tekshira boshlaydi. Ota-onalar milliy
fazilatlarimizga muhabbat bilan qarash, razolatlardan nafrat qilish yo‘llarini
bolalarga o‘rgatadilar. Xalqimiz orasidagi buyuk odamlarning kamolotlari
to‘g‘risida so‘zlab beradilar.
Bolalarni kamtarlik va donolikka o‘rgatishda buyuk o‘zbek mutafakkiri Abu
Ali Ibn Sino kabi olimlarimizning hayot namunalari va bizga meros qilib qoldirgan
durdona fikrlarini asos qilib olish foydalidir. U manmanlik, maqtanchoqlik va
o‘zidagi bilimga ortiqcha baho berish kabi xususiyatlarni kishining ahloqi past
ekanligini ko‘rsatuvchi belgilar deb ta’kidlaydi. Uning fikricha oilada bola
yoshligidan boshlab faqat yaxshi odatlarga o‘rgatilishi kerak. Bu esa unda
mustahkam harakter shakllanishiga zamin yaratadi.
Ibn Sino yosh bolalarni yaxshi ahloqli jismoniy sog‘lom qilib etishtirishda
ko‘pgina foydali usullarni ko‘rsatib beradi. U tarbiya jarayonida shaxsiy namuna
bo‘lish usuli g‘oyat katta ahamyatga ega ekanligi qayta qayta uqtirib o‘tgan. Ibn
Sino oilaviy tarbiya to‘g‘risidagi fikrlarning chuqur mazmunini va amaliy
ahamyatini uning quydagi so‘zlaridan bilib olish mumkin. Bolaning xulqini
mo"tadillikda saqlashga alohida e’tibor berish kerak. Unga esa bolalarni qattiq
g‘azablanishdan, qo‘rqish, hafalik, uyqusizlikdan saqlash orqali erishiladi. Boiani
hohlagan va foydali narsasini darxol topib berishga hamda sevmagan narsasini
ko‘zdan uzoqlashtirishga doim tayyor bo‘lib turish kerak.
Bu ishning ikki xii foydasi bor. Bir tomondan bolani ruhiga foyda qiladi, bola
eng yosh chog‘idanoq xushhulq odam bo‘lib qoladi. Ikkinchi tomondan, bolaning
tanasiga foyda qiladi. Chunki yomon xulq turli mijoz buzilishlariga sabab bo‘ladi.
Shuningdek agar yomon hulq odatga kirib qolsa, u mijoz buzilishini keltirib
chiqaradi.
Ibn Sino o‘zining "Tadbirul manozil" asarining katta bir bobini oilaviy tarbiya
masalalarga bag‘ishlagan. U bu asarida kishilarning oilaviy munosabatlarning
deyarli hamma tomonlarini ko‘rib chiqadi. U oila boshlig‘i oldiga katta talablar
Mutafakkir olim Abu Rayxon Beruniy o‘z asarlarida ota-onalar va tarbiyachilar
obro‘yining bolaga ta’sir kuchi haqida ham fikr yurgazadi. Bu esa hozirgi
talablarga ham javob beradi. U ota-onalarning bolalarga tarbiyaviy ta’sirining bor
kuchi obro‘ga asoslanadi, deydi. Biroq bu obro‘tabitan berilmaydi, sun’iy ravishda
yaratilmaydi, qo‘rquv, qo‘rqitish, zo‘rlik bilan erishilmaydi, balki ota-onaga
nisbatan mehr oqibatdan kelib chiqadi deb ta’kidlaydi.
Buyuk bobokalonimiz Alisher Navoiy xalqimiz rasm rusumlari va milliy
odatlarni juda nozik tushunar edi. Shu sababli inson xulq atvori, madaniyatining
xatto eng oddiy masalalar ham uning diqqatidan chetda qolmadi. A.Navoiy
tarbiyada xatolikka yo‘l qo‘yish mumkin emasligini uqtiradi.
Haqiqatdan ham bolani tarbiyalshda shunday xatoliklar uchraydiki, ular faqat
oilaning hayotida emas balki jamiyat hayotida ham aks ettiradi. Oilada bolani
tarbiyalashda uchraydigan xatoliklar turli tumandir. Ular orasida keng
tarqalganlardan biri ota-onalarning xaddan tashqari xukmronlikka intilishlaridir;
bolaning erka bo‘lishi ularga nisbatan biror talabning yo‘qligi bilan bog‘liq; ota-
ona buvilar tomonidan tarbiyada yagona talablarning yo‘qligidir; oilaviy
tarbiyadagi barqaror xatolar oilaning tuzilishi va oilaviy munosabatlar biIan,
kattalarning o‘ z fuqorolik burchlarga munosabati ularning g‘oyaviy yo‘nalishi,
mehnatga munosabati bilan bog‘liq munosabatlar bilan bog‘liq.
Bu belgilarga ko‘ra oilaning bir necha turini ajratish mumkin. Tarbiyachilarga
oila turlarini bilish va u bilan o”ziga xos holda ishlash va munosabatda bo‘lish
uchun zarur.
Oila turlari Rizouddin Ibn Faxriddinning "Oila" nomli risolasida ko‘rsatilgan.
Birinchi turi. Tinch oilalar. Bularga mehnatda ijtimoiy, siyosiy va madaniy
hayotda faol ishtrok etayotgan ko‘pchilik oilalar kiradi. Bu turdagi oilaga ota-
onalar va bolalar o‘rtasida ma’naviy yaqinlik, aqlli va meyordagi talablar bolaning
ijtimoiy munosabati meyorlarini muvaffaqiyatli o‘zlashtirishi xosdir.
Ikkinchi turi. Yuzaki tinch oilalar. Bu turdagi oilalarga oila azolari
tomonidan bolalarga qo‘yiladigan talablar bir xilda bo‘lmasdan, stixiyali tarzda
bo‘ladi. Bunda bolaning imkoniyatlari hisobga olinmaydi. Bolaning hayoti
noto‘g‘ri tashkil etiladi. Tarbiyaning bu turida ota-onaga nisbatan hurmatsizlik,
ularning talabini bajarmaslik kabi xolatlar rivojlanishi mumkin. Yuzaki tinch
oilalar bilan ishlashda tarbiyachi otaona diqqat e’tiborini oiladagi psixologik
vaziyatni, ota-onalar o‘rtasidagi munosabat yo‘nalishini o‘zlashtirishga qaratadi.
Uchinchi turi. Notinch oilalar. Bunday turdagi oilalarda ma’naviy qiziqishlar
kam bo‘ladi. Bunday oilalarga ishlab chiqarish, oilaviy vazifalarga befarq
munosabatda bo‘lish, oilaviy an’analarga e’tibor bermaslik, uy ishlariga loqayd
munosabatda bo‘lish xos bo‘ladi. Bola qo‘rs, qo‘pol, urishqoq bo‘lib qoladi.
Kattalar va jamoa tartiblariga bo‘ysinmaydi. "Tarbiyasi og‘ir" bolalarning ko‘p
qismi ana shunday oilalarda etishadi.
Zamonaviy sharoitlarda notinch oila muammosi eng dolzarb
muammolardandir. Oila - maktabgacha ta’lim yoshidagi bola uchun birinchi
ijtimoiy muhitdir. Agar u notinch bo‘lsa, bolaning sog‘lig‘iga ham, uning xulqiga
ham salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Tarbiyachi bolalarning salomatligi, xulqi o‘z
tengdoshlari bilan munosabatini doimo kuzatib boradi va kichik insonlar qalbiga
qanday kechinmalar yuz berayotganini sezadilar.
To‘rtinchi turi. To‘liqmas oilalar. Bu turdagi oilada ota onadan biri
bo‘lmaydi. Bunday oilalarda ota-onalardan birining yo‘qligini bildirmaslik uchun
oila azolaridan har birining bolaga ta’sirini kuchaytirish, bola o‘zaro
munosabatlarda kamchilik sezmasligi uchun bola tarbiyasiga oiladan ketgan a’zoni
boshqa qarindoshlarini jalb qilish muhimdir.
Shunday qilib maktabgacha ta’lim muassasalarida oila bilan ishlash o‘ziga xos
xususiyatga ega bo‘lib, oilaning turiga bog‘liq holda o‘tqaziladi. Maktabgacha
ta’lim muassasining oila bilan ishlash tizimida aniq maqsad, mazmun bo‘lishi
kerak. Ota-onalar bilan hamkorlik borasida avval erishilgan yutuq va tajribalarning
natijalarini tahlil qilib, xilma-xil va o‘zaro bog‘liq bo‘lgan shakl va usullar
yordamida rejali ishlar olib borish maqsadga muvofiq bo‘ladi.
MTTning oila bilan hamkorlikdagi ish shakllari
Ota-onalar majlisiga bog’chadagi hamma guruh bolalarining ota-onalari,
parallel guruhlar ota-onalari va bitta guruh bolalarhiing ota-onalari taklif etilishi
mumkin.
Umumiy majlisda ota-onalarni maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni har
tomonlama rivojlantirish va tarbiyalash vazifalari, shu yilgi rejalar, ota-onalar
qo‘mitasining faoliyati, oila tarbiyasidagi ilg‘or tajribalar bilan tanishtiriladi.
Majlisda mudira yoki metodist-tarbiyachi ma’ruza qiladi, ota-onalar so‘zga
chiqishadi, bolalar gapirishadi. Bular ta’lim-tarbiya ishidagi yutuq va
kamchiliklarni aniqlab olishga imkon beradi, oila va jamoatchilik aloqasini
mustahkamlaydi, ota-onalarning o‘z bolasining tarbiyasi uchun javobgarligini
oshiradi, ularda bog‘chaga qiziqish uyg‘onadi.
Guruhdagi ota-onalar majlisida mazkur yoshdagi bolalarning ota-onalari
uchun dolzarb bo’lgan masalalar muhokama qilinadi. Masalan, umumiy majlis
mavzusi «Bolalarga axloqiy tarbiya berishda oilaning roli» bo’lsa, o’rta guruhda
o’tkaziladigan majlisda bu mavzu murakkablashtirilib, «Bolalarda
mehnatsevarlikni tarbiyalashda bog’cha va oilaning birgalikdagi ishlari»,
«Bolalarda kattalarga hurmatni tarbiyalash” va hokazo bo’lishi mumkin.
Ota-onalar uchun tayyorlangan ma’ruzani tegishli mavzudagi kinofilm,
diapozitivlar ko‘rish bilan qo‘shib olib borish mumkin. Bolalar hayoti, faoliyati
to‘g‘risidagi misollardan foydalanganda ijobiy materiallar ko‘proq bo‘lishi kerak,
salbiy faktlarni gapirishda ehtiyotkorlik va odob doirasidan chetga chiqmaslik,
tanqid qilinuvchilarning nomlari ko‘rsatilmasligi lozim.
Tanqidiy mulohazalar majlisdan keyin yakka tartibdagi suhbat orqali ota-
onalarga yetkazilishi, bola tarbiyasidagi xato va kamchiliklarni bartaraf etish
bo‘yicha aniq tavsiyalar taklif etilishi mumkin.
Yilning oxirida o‘tkaziladigan guruh majlisida ota-onalarga bir yil mobaynida
amalga oshirilgan ta’lim-tarbiya ishlari va kelgusi yilning rejalari haqida gapirib
beriladi. Bu majlisda faol ota-onalar ham hisob beradilar va faollarning yangi
tarkibi saylanadi.
Ota-onalar burchagi va ko‘rgazma tashkil etish.
Ota-onalar burchagi ularni tarbiyaga oid yangiliklar va pedagogik masalalar
bilan tanishtirish maqsadida tashkil etiladi. Ularga kitoblar, jurnallar, rasmlar,
bolalarning ishlari, bolalar ovqatining xillari, bo-laning uyidagi kun tartibi, ota-
onalar uchun eslatmalar, e’lonlar joylashtiriladi. Burchak vaqti-vaqti bilan tarbiya
vazifasiga qarab o‘zgartirib turiladi.
Pedagogik bilimlarni targ‘ib qilish bo‘yicha tashkil etiladigan ko‘rgazmalar
ko‘pincha ota-onalar konferensiyalari, majlislari, konsultatsiyalar oldidan tashkil
etiladi. Unda xalq ta’limi to‘g‘risidagi qonun va qarorlar, maktabgacha ta’lim
tashkilotlari tarmoqlari va undagi tarbiyalanuvchilar sonining o‘sishini
ko‘rsatuvchi diagrammalar, bolalar bilan olib boriladigan ta’lim-tarbiya
jarayonlari, bolalar hayotini aks ettiruvchi fotosuratlar, kitob va o‘yinchoqlar,
bolalarning ishlari o‘rin oladi.
Ota-onalar burchagi - oila bilan olib boriladigan ishning ko‘rgazmali usuli,
uning did bilan bezatilishiga alohida e’tibor berilishi kerak. Bundan tashqari, ota-
onalarga tarbiya to‘g‘risidagi filmlar namoyish etiladi, bular ko‘pincha ota-onalarni
qiziqtiradigan bahslar boshlanishiga sababchi bo‘ladi.
Ota-onalar uchun ochiq kunlar tashkil etilishi ham maktabgacha ta’lim
muassasalari ishida muhim o‘rin egallaydi. Bunday kunlarda ota-onalarga
bolalarning mashg‘ulotlari, mehnat, o‘yin faoliyatlari, sayrlar va bolalarning
jamoada o‘zlarini qanday tutishlari va shunga o‘xshashlar ko‘satiladi.
Ota-onalar qo‘mitasi «Maktabgacha ta’lim tashkilotining Nizomi»ga binoan
mudiraga yordam berish uchun tuziladi. U ota- onalarning umumiy majlisida bir yil
muddatga saylanadi. Bu qo‘mitaga har bir yosh guruh ota-onalaridan 1—2 vakil
saylanadi.
Qo‘mitaning asosiy vazifasi mudiraga maktabgacha ta’lim tashkilotining
xo‘jalik va ta’lim-tarbiya ishlarida yordam berish, qo‘mita a’zolari, ota-onalar
majlisi va kechalarni tayyorlash, o‘tkazish va boshqa ishlarda tarbiyachilarga
ko‘maklashishdir.
Ota-onalar qo‘mitasi bolalarning ota-onalari bilan tanishadi, bolalarni
tayyorlash bo‘yicha ular bilan ish olib boradi. Qo‘mita a’zolari har ikki oyda bir
marta yig‘ilish o‘tkazadi.
Ota-onalar qo‘mitasi mudiraning ish rejalari va ishning ahvoli to‘g‘risidagi
ota-onalarni qiziqtiruvchi ba’zi masalalar haqidagi ma’ruza va hisobotini eshitishga
haqlidir. Ota-onalar qo’mitasining faoliyati haqidagi hujjatlar maktabgacha ta'lim
tashkilotida saqlanadi. Pedagogik bilimlarni targ‘ib qilish natijasida millionlab
kishilar bolalarini maktabgacha ta’lim tashkilotida tarbiyalash prinsiplarini ongli
ravishda anglab oldilar.
Korxonalarda, xo‘jaliklarda, jamoa joylarida, mahallalarda oilada bola
tarbiyasi to‘g‘risida ma’ruzalar bilan chiqish, televideniya va radioeshittirishlar
pedagogik targ‘ibot ishining keng vositalaridandir. Shuningdek, bu targ‘ibot vaqtli
matbuot: «Sog‘lom avlod», «Maktabgacha ta’lim», «Xalq ta’limi», «Pedagogik
ta’lim» jurnallari, ko‘p sonli badiiy pedagogik, ilmiy-ommabop va metodik
adabiyotlarni chiqarish orqali ham amalga oshiriladi.
Ota-onalar uchun maxsus pedagogika va ruhshunoslik, anatomiya va
fiziologiya, oila tarbiyasi nazariyasi va amaliyoti to‘g‘risida ma’ruzalar o‘qish,
bolalar tarbiyasi to‘g‘risida kinofilm va spektakllar namoyish qilish ijobiy natija
beradi.
Bu mashg‘ulotlarni har xil sohalar bo‘yicha yuqori malakali o‘qituvchi,
aktyor, ruhshunos mutaxassislar olib boradilar.
Pedagogik targ‘ibot ishida quyidagilarga amal qilish kerak:
1. Pedagogik targ‘ibot hayot, jamiyat qurilishi amaliyoti bilan bog‘lab olib
borilishi lozim. Pedagogik targ‘ibot orqali keng jamoatchilikka bolalarni har
tomonlama tarbiyalash masalalari va ularni amalga oshirish yo‘llari, ilmiy
asoslangan usullari bo‘yicha tushuntirish ishlari olib boriladi.
2. Oila tajribasining ijobiy tomonlari, oiladagi bola tarbiyasida yo‘l qo‘yilgan
xatolar va ularning oldini olish, bartaraf etish yo‘llari to‘g‘risida targ‘ibot ishlari
olib boriladi.