BORLIQ FALSAFASI KATЕGORIYALARNING («Materiya» tushunchasi, uning xususiyatlari va namoyosh bo‘lish shakllari haqidagi zamonaviy tasavvurlar)
Yuklangan vaqt
2024-04-11
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
3
Faytl hajmi
17,1 KB
BORLIQ FALSAFASI KATЕGORIYALARNING
Borliqning mohiyati va mazmuni. Borliqning asosiy shakllari
Falsafa fanining borliq haqidagi masalalarni o‘rganuvchi qismi ontologiya
deb ataladi. Ontologiya so‘zi yunoncha ontos (mavjudlik) va logos (ta’limot)
so‘zlarining birikmasidan tashkil topgan bo‘lib, «mavjudlik haqidagi ta’limot»,
ya’ni borliq haqidagi fan ma’nosini ifodalaydi.
Bu atama fan tarixida birinchi bor 1513 yil R.Gokleniusning «Falsafa
lug‘ati»da, so‘ngra, X.Volf (1679 -1754) ning falsafaga oid darsligida qo‘llanilgan
bo‘lsada, ulardan ilgari qadimgi yunon faylasuflari ham ontologiyaning mazmunini
ifodalovchi turli fikrlarni ilgari surishgan. Ular ontologiyani «haqiqiy borliqni
nohaqiqiy borliqdan ajratib oluvchi borliq haqidagi ta’limotdir» deb hisoblashgan.
Borliq o‘ziga ob’ektiv va sub’ektiv reallikni, mavjud bo‘lgan va mavjud bo‘ladigan
olamlarni, moddiylik va ma’naviylikni, o‘tmish va kelajakni, o‘limni va haѐtni, ruh
va jismni qamrab oluvchi umumiy tushunchadir. Borliqning asosiy sohalariga
tabiat, jamiyat va ong kiradi.
«Materiya» tushunchasi, uning xususiyatlari va namoyosh bo‘lish shakllari
haqidagi zamonaviy tasavvurlar
Borliqning moddiy shakli materiya o‘ziga barcha jismlarni, hodisalarni, jaraѐnlarni
va ularning xususiyatlarini qamrab oladi. Bundan tashqari u tafakkurni ham, olamda
mavjud bo‘lgan barcha aloqadorliklarni va munosabatlarni ham qamrab oluvchi
umumiy falsafiy tushunchadir. Materialistlar materiyani ob’ektiv reallik, deb
ta’riflashadi. Ob’ektiv reallik inson sezgilariga bog‘liq bo‘lmagan holda, undan
tashqarida mavjud bo‘lgan voqelikdir. Bu butun mavjudlikning sub’ektiv reallikdan
tashqaridagi qismi hisoblanadi.
Materiya moddiy ob’ektlarni birlashtiruvchi tushuncha. Xususan olinganda
materiyaning o‘zi yo‘q, balki dunѐda materiyaning ayrim predmet ѐki biror konkret
buyum shaklidagi ko‘rinishlari uchraydi. Materiya esa materiyaning hamma konkret
ko‘rinishlariga xos bo‘lgan barcha universal xususiyatlarini aks ettiruvchi umumiy
tushunchadir. Bu dunѐda «umuman odam» bo‘lmasdan, ayrim odamlar uchrashiga
o‘xshash fikrdir.
Materiya to‘g‘risidagi falsafiy ta’limotning asosiy tomonlari quyidagilardan
iboratdir:
-
materiya kategoriyasining universalligini, yalpi umumiyligini tan olish;
-
materiya kategoriyasining falsafiy abstraksiya ekanligini tan olish;
-
materiya va moddiy sistemalarning ob’ektivligini tan olish;
-
materiyaning rivojlanishini va moddiy sistemalarning evolyutsiyasini tan
olish;
-
materiya va moddiy sistemalarning nihoyasizligini, bitmas-tuganmasligini,
cheksizligini tan olish.
«Harakat» tushunchasi, unin asosiy shakllari va ular orasidagi bog‘liqlik
Borliqning atributlari ichida uning asosiy mavjudlik usulini ifoda etuvchi xususiyati
harakat hisoblanadi. Chunki borliq harakatsiz o‘zining strukturaviy yaxlitligini
saqlay olmaydi.
Falsafiy adabiѐtlarda moddiy borliqning quyidagi harakat shakllarini ajratib
ko‘rsatishadi: 1) moddiy harakatning eng sodda shakli - mexanik harakat (uni
moddiy nuqtalarning fazodagi siljishi deb ta’riflashadi); 2) fizik harakat (elementar
zarachalar, atom yadrosi va atomning harakatidan tortib, olamning fundamental
kuchlari, issiqlik, elektr va maydon harakatigacha, ѐrug‘likdan tortib koinotning
gravitatsiya kuchigacha barchasi shu harakat shakliga mansubdir); 3) ximiyaviy
harakat (bunga molekulalarning assotsiatsiyasi va dissotsiatsiyasi, ionlar harakati,
moddaning muzlashi va kristallanish jaraѐnlari, ximiyaviy reaksiyalar, ximiyaviy
sintez va parchalanish, ѐnish va oksidlanish va boshqa ximiyaviy jaraѐnlar kiradi);
4) biologik harakat (haѐtiy jaraѐnlar); 5) sotsial (ѐki ijtimoiy) harakat (jamiyatdagi
ijtimoiy jaraѐnlarning namoѐn bo‘lishi). Bulardan tashqari, inson aql-zakovati
hamda axborot jaraѐnlari bilan bog‘liq bo‘lgan ideal, g‘oyaviy, ma’naviy
ko‘rinishdagi harakat shakllari ham mavjuddir.
«Fazo» va «vaqt» kategoriyalari. Materiya, harakat, fazo va vaqtning birligi
Fazo - vaqtning muayyan lahzasida bu dunѐni tashkil etgan nuqtalarning o‘zaro
joylashish tartibini ifodalasa, vaqt esa - fazoning har bir nuqtasida ro‘y beruvchi
hodisalarning ketma-ketligi, davomiyligi tartibini ifodalaydi. Shu tarzda fazoni vaqt
bilan, vaqtni fazo bilan belgilash mumkin.
Fazo va vaqt - borliqning umumiy yashash shakllari bo‘lib, fazo dunѐni tashkil
etuvchi ob’ektlar va ularning tarkibiy nuqtalarining o‘zaro joylashish tartibi, ko‘lami
va miqѐsini ifoda etadi, vaqt esa dunѐda sodir bo‘luvchi hodisa va jaraѐnlarning ro‘y
berish ketma-ketligi tartibi va davomiyligini ifodalaydi.