BOSHLANG‘ICH MAKTABDA PEDAGOGIK JARAYONNING
ZAMONAVIY TENDENSIYALARI VA TEXNOLOGIYALARI.
Reja:
1. Pedagogik jarayonning zamonaviy tendensiyalari.
2. Pedagogik jarayonda o‘quv-pedagogik texnologiyalar.
3. Boshlang‘ich maktabda pedagogik jarayonni optimallashtirish.
Tayanch
so‘z va iboralar:
o‘qitish texnologiyasi, pedagogik
texnologiyaning aspekti, predmet metodikasidan o‘qitish texnologiyasining farqi,
pedagog-texnologning uslubiyotchidan (metodistdan) farqi, zamonaviy pedagogik
texnologiyaning darajalari.
1.
O‘qitish texnologiyasining asosiy ko‘rsatkichlari
O‘qitish texnologiyasi - bu ta’lim, kommunikatsiya, axborot va
boshqaruvning jamlangan va tartibga solingan optimal yo‘llari va vositalaridir, bu
ta’lim jarayonini o‘zgaruvchan sharoitlarda, ajratilgan vaqt davomida samarali
natijalarga kafolatli erishishni va aniq ta’lim jarayonlarini amalga oshirishni
instrumental ta’minlovchisi hisoblanadi (PT jarayonli –bayonli aspekti); bu
mavjud jarayondir, ta’lim jarayoni subyektlarining hamkorlikdagi yuzaga kelgan
tartibli harakatidir (PT jarayonli harakat aspekti).
Pedagogik texnologiya – bu ta’limni texnologiyalashtirish sohasida
pedagogik hodisalar va jarayonlarda qo‘llaniladigan tushuncha
«Pedagogik tizim», «ta’lim texnologiyasi» va «fan metodikasi»
tushunchalari va ularning bir-biridan farqi
Pedagogik tizim – belgilangan sifatlarga ega shaxsni shakllantirishga
qaratilgan, maqsadli va oldindan belgilangan pedagogik ta’sir ko‘rsatish uchun
zarur bo‘lgan o‘zaro bog‘liq vositalar, usullar, jarayonlar birligidan iborat ma’lum
bir butunlik (V.Bespalko).
Ta’limning predmet metodikasi – ta’lim tizimida quyidagi predmetning
ahamiyati va o‘rni, uning vazifalari va ta’lim mazmunini aniqlab beradi. Shu
predmet yuzasidan ta’lim usullari, shakllari va vositalaridan qanday foydalanish va
boshqarilishiga izoh keltiradi.
Tizimli turkum (kategoriya) kabi ta’lim texnologiyasi quyidagilarni
ifodalaydi:
(1) pedagogik tizimning tarkibiy qismlarini (komponentlarini), (2) ta’lim
texnologiyasining tarkibiy qismlarni (elementlarini), uning protsessual qismini, (3)
ta’lim metodikasining keyingi darajasini – maqsadga erishish uchun uslubiy
(metodik) tizimni o‘quv jarayoni qatnashchilarining harakat izchilligiga aylantiradi.
Predmet metodikasidan o‘qitish texnologiyasining farqi:
-
faqatgina “o‘rgatish?” savoliga javob bermay, balki u muhim
qo‘shimchalar qiladi - «samarali natija olish uchun qanday o‘rgatish va
qanday optimal o‘quv jarayonini tashkillashtirish?»;
-
aniq talablarga va taxminiy natijalarga emas balki aniq vazifalarga
tayangan xolda aniq pedagogik g‘oya asosida loyihalashtiriladi;
-
natijalarni qayta ishlab chiqish bilan farq qiladi;
-
bilim olishda, ta’lim beruvchiga yo‘naltirilgan, darsning metodik
ishlanmalaridan farqli o‘larok, shaxsiy faoliyatlarini hisobga olgan holda
yutuqlarni ta’minlaydi va ta’lim oluvchilarga yo‘naltiradi.
Pedagog-texnologiyaning uslubiyotchidan (metodistdan) farqi:
-
tajriba o‘tkazmaydi: u aniq belgilangan natijalar bilan ish olib boradi;
-
ma’lum muddatda va talab bo‘yicha quyilgan maqsadni amalga oshirishda
shubha tug‘dirmaydigan, faqatgina asoslangan ta’lim modeliga tayanadi;
-
ta’lim maqsadi qo‘yilgandan so‘ng, pedagogik vazifalar aniq
belgilangandan so‘ng, taxmin qilingan o‘quv natijalari shakllangandan
so‘ng va ta’lim jarayonining ketishi bo‘yicha qo‘yilgan talablardan
so‘nggina harakatni boshlashi mumkin.
Pedagogik texnologiyalarni
mazmuni
quyidagi yo‘nalishlarni
chuqurlashtirishga qaratilgan:
A) Gumanlashtirish va demakratlashtirish.
B) Individuallashtirish
S) Rivojlantirish
D) Faollikni oshirish (bajarib o‘rganish)
Pedagogik texnologiyalarning dastlabki elementlarini hosil bo‘lishi va
takomillashuvini tasavvur etish, o‘tmish ildizlariga bugungi ta’lim texnologiyasi
talablari jihatidan yondashish eng dolzarb vazifalardandir.
Pedagogik texnologiyalarni turlari (umumiy, xususiy metodik, universal
modulli kichik texnologiyalar). Pedagogik texnologiyalarni falsafiy jihatdan
guruhlash. (materialistik, idealistik, diniy, ilmiy). Ta’limni tashkil etishga
yondashuv jihatdan (biogen, psixogen, sotsiogen).
Pedagogik texnologiyalar o‘qitish natijasi o‘qituvchi shaxsidan ko‘ra ko‘proq
o‘quvchiga, uning mustaqil o‘qishiga bog‘liqligini yaqqol ochib beradi. Haqiqatan
ham, YUNESKOning ta’lim va informatika bo‘yicha ikkinchi kongressi (Moskva,
1996) va Butun Rossiya “Telematika-96” ilmiy-metodik anjumani (Sankt-
Peterburg, 1996) materiallarida ta’kidlanganidek, yangi axborot vositasi va uning
imkoniyatlari bilan to‘la qurollangan o‘quvchi o‘quv materialining 70-90 foizini
mustaqil o‘zlashtirishni uddalay olar ekan.
Pedagogik
texnologiya aspekti
Ilmiy
(ilmiy asoslanadi)
Tavsifiy
(metod, vosita, shakllardan
foydalanish jarayoni ishlab
chiqiladi)
Amaliy
(amalga oshiriladi)
B.Blum tadqiqotlarida esa bu ko‘rsatkich 75 foiz chegarasida aniqlangan.
Bundan ko‘rinib turibdiki, ta’lim jarayonini pedagogik texnologiyalar asosida
tashkil etish natijasida o‘quv materialining asosiy qismi o‘quvchining mustaqil
o‘zlashtirishiga o‘tkaziladi va demak, darsxona soatlari keskin kamayadi. Bu bilan
birinchidan, bilish jarayonida o‘quvchi faolligi va mas’uliyati oshadi, ikkinchidan
esa, professor o‘qituvchilarning yillik o‘quv yuklamalari ham me’yorlanadi.
Pedagogik texnologiyalar avvalo – umumpedagogik maqsadlar fan va
mavzular miqyosidagi aniq o‘quv maqsadlariga ajratiladi, ularga muvofiq holda
oraliq, yakuniy baholash va o‘quvchilarning mustaqil o‘zlashtirishlari bo‘yicha
topshiriqlar tuziladi. O‘quv maqsadlari, topshiriq (test)lar va yakuniy natija, oldindan
belgilangandan so‘nggina, o‘quv jarayoni boshlanadi. Uning asosiy mazmuni aniq
belgilangan yakuniy maqsadga to‘la-to‘kis erishishga yo‘naltiriladi. Bunda
o‘qituvchiga test yoki boshqa turdagi topshiriqlardan, o‘quvchilar bilish jarayonini
faollashtiruvchi turli didaktik konstruksiyalar va vositalardan foydalanish erkinligi
beriladi. Eng muhimi, yakuniy natijaga erishish kafolatlansa bo‘lgani. O‘qitish
natijalariga qarab, o‘quv jarayoni mazmuniga va aniqlashtirilgan (xususiy) o‘quv
maqsadlarga tuzatishlar kiritilib boriladi. Bu esa, bo‘lajak o‘quv jarayonini
loyihalashda muhim ahamiyat kasb etadi.
Pedagogik texnologiyalarda o‘quv jarayonini takrorlanuvchan xarakterga ega
bo‘lishi quyidagicha tushuntiriladi. O‘quv jarayoni malakali mutaxassis yoki
tajribali o‘qituvchilar tomonidan tuzilgan topshiriq (test)lar bo‘yicha amalga
oshirilar ekan, unda mahorati turlicha bo‘lgan o‘qituvchilar deyarli bir xil natijaga
erishishlari mumkin. V.P.Bespalko ta’kidlaganidek: “pedagogik texnologiya, (dars
o‘tuvchi) o‘qituvchi mahoratiga bog‘liq bo‘lmagan holda pedagogik
muvaffaqiyatni kafolatlay oladigan, o‘quvchi-o‘quvchi shaxsini shakllantirish
jarayonini ifodalash–loyihalashdir”.
Haqiqatan ham AQSHda yaratilgan va YUNESKO tomonidan ma’qullangan
pedagogik texnologiyalarni joriy etayotgan jahondagi 27 dan ziyod mamlakatlar
o‘quv jarayonida AQSHdagiga juda yaqin natijalarga erishmoqdalar. Xususan,
Janubiy Koreyada pedagogik texnologiyalar bo‘yicha o‘qitilgan 5000 o‘quvchi-
o‘quvchining 75 foizi an’anaviy usulda o‘qiganda faqat eng yuqori o‘zlashtiruvchi
o‘quvchi-o‘quvchilargina erisha oladigan ko‘rsatkichlarga ega bo‘lganlar. Ba’zi
mamlakatlarda esa bunday ko‘rsatkich ulushi 80-85 foizni tashkil etadi.
Biz bixeviorizm va B.Blum taksonomiyasiga asoslangan pedagogik
texnologiyalar haqida fikr yuritishga harakat qildik. Bundan tashqari shaxsning
effektiv sohada rivojlanishini ta’minlovchi, ijodiy fikrlash qobiliyatini
rivojlantiruvchi o‘qitishning individuallashganligi bilan ajralib turuvchi Kyoller
sistemasi kabi o‘qitish texnologiyalari mavjud. O‘zbekiston Respublikasi ta’lim
tizimida zamonaviy pedagogik texnologiyalarni joriy etilishi mamlakatimiz o‘quv
yurtlaridagi kadrlar tayyorlash jarayoni mazmunini yanada boyitib, uni jahon
andozalari bilan uyg‘unlashuviga, shu bilan birga mustaqillik mafkurasi, o‘zbek
xalq pedagogikasi va milliy an’analarga xos va mos bo‘lgan pedagogik
texnologiyalarni yaratishga nazariy va amaliy asos bo‘ladi deb o‘ylaymiz1.
Yuqoridagilarni hisobga olgan holda zamonaviy pedagogik texnologiyalarning ilmiy-
nazariy asoslarini quyidagi mezonlarga ko‘ra baholash mumkin:
1. Pedagogik muammoning yechimi ilmiy asoslanganligi;
2. Pedagogik jarayonning asosiy obyekti hamda subyekti hisoblanmish
tahsil oluvchilarning ongli, faol o‘quv bilish faoliyatlarining ta’minlanganligi;
3. Olingan natijaning sifat va samaradorligi nisbatan yuqoriligi;
4. Olingan natijaga ortiqcha vaqt, zo‘riqish vositalari va shu kabilar
sarflanmaganligi;
5. Pedagogik texnologiyalar ijodiy izlanishlar mahsuli bo‘lib, ma’lum
yangilikka egaligi va uzoq muddatlar davomida qo‘llanish imkoniyatlarining
mavjdudligi;
6. Pedagoglar ommasi tomonidan e’tirof etilib, oson o‘zlashtirilishi va
amaliyotga keng ko‘lamda tatbiq etilishi kabilardir.
Agar ta’lim-tarbiya jarayonida ko‘zlangan natijaga nisbatan ko‘p vaqt,
zo‘riqish kuchlari, materiallar, vositalar kabilar sarflash hisobga olingan bo‘lsa,
bunda qo‘llanilgan texnologiyani samarali, ilg‘or deb bo‘lmaydi. Samarali, ilg‘or
pedagogik texnologiyalar ta’lim-tarbiya jarayonining barcha tarkibiy unsurlari
(ta’lim mazmuni, didaktik maqsadlar, ishtirokchilari, tashqi ta’sir etuvchi omillar,
amalga oshirish shart-sharoitlari kabilar)ni har tomonlama hisobga olgan, ijodiy
izlanishlar natijasidir. Ilmiy –amaliy manbalarning tahlili va shaxsiy
tajribalarimizga asoslangan holda quyidagilarni ta’lim-tarbiya jarayonining
samaradorligini oshiruvchi omillar sifatida ko‘rsatib o‘tamiz.
1. Ta’lim standartlari doirasida bir-birini to‘ldiruvchi, kengaytiruvchi va
chuqurlashtiruvchi o‘quv unsurlari mazmunining yaxlit tugal tizim holida
mujassamlashtirib o‘rganish;
2. Axborot ko‘lami qisqa vaqt ichida shiddatli oshib borayotgan bir paytda
amaliy jihatdan muhim o‘quv materiallariga tayanch nuqtalar sifatida qarab, ularni
tahsil oluvchilar tomonidan puxta o‘zlashtirilishiga katta ahamiyat berish;
3. Har bir mavzu, bilim va o‘quv unsurini o‘rganishda yangi kiritilayotgan
yoki avvaldan ishlatilgan, lekin mohiyati tahsil oluvchilar tomonidan anglanmagan
tushunchalar, iboralar va so‘zlarning mohiyati va mazmunini izohlab, tushuntirish;
4. Muammoli va dasturli ta’lim unsurlaridan keng ko‘lamda foydalanish;
5. Ishlab chiqarish jarayonlarida sodir bo‘lishi mumkin bo‘lgan qiziqarli,
muammoli vaziyatlar tarzidagi masalalarni yechish;
6. Tahsil oluvchilarning mustaqil izlanuvchan o‘quv bilish faoliyatlarini oqilona
tashkil etib, unga rahbarlik va muntazam rahbarlik qilish usul va vositalaridan
foydalanish;
7. Tahsil oluvchilarni o‘qib o‘rganishga undovchi, uni hayotiy ehtiyoj
darajasiga ko‘taruvchi omil (o‘yin, munozara, bir-birini nazorat qilib, baholash
kabi)lardan keng ko‘lamda foydalanish;
8. Fan, texnika taraqqiyotiga oid yangiliklar va ilg‘or ishlab chiqarish
texnologiyalarining ilmiy asoslarini aniq misollar yordamida ko‘rsatish;
9. Ta’lim-tarbiya ishini loyihalashtiruvchi, amalga oshiruvchi va natijalarini
nazorat qilib, baholash yo‘li bilan yanada takomillashuviga erishadigan ijodiy
izlanuvchan pedagoglarni tayyorlash, ularni oqilona ishlashlari uchun shart-sharoitlar
yaratish kabilar.
Yuqoridagi fikrlardan zamonaviy pedagogik texnologiyalar ma’lum
yangiliklar yuqori samaradorlikka ega bo‘lgan ilmiy-nazariy va amaliy izlanish
natijasi ekanligi ayon bo‘ladi. Shunday ekan, zamonaviy pedagogik
texnologiyalarning ilmiy-nazariy va amaliy asoslarini ishlab chiqish dolzarb vazifa
sanalib, zamonaviy ta’lim texnologiyalarini yaratish muammolari bo‘yicha olib
boriladigan umumiy va amaliy tadqiqotlarga keng yo‘l bergan holda ushbu
nazariya mohiyatini to‘laqonli aks ettiruvchi pedagogik terminologiyani
shakllantirishni taqozo etadi. Bugungi kunda nazariy va amaliy jihatdan puxta
asoslangan umumiy ishlanmalarning mavjud bo‘lishi alohida kasb etadi. Zero,
umuman nazariy bazaga ega bo‘lmasdan turib, bu muammolarni hal etish mumkin
emas.
2.Didaktik jarayonni zamonaviy pedagogik texnologiyalar asosida
tashkil etish
Zamonaviy pedagogik texnologiyalar nazariyasi va uni ta’lim jarayonida
qo‘llash muammolariga bag‘ishlangan zamonaviy tadqiqotlar mazkur nazariyaning
ta’lim rivojini ta’minlashdagi ahamiyatini chuqur anglab etish, uning imkoniyatlarini
aniqlash va keng ko‘lamli axborot maydonini egallashga yordam beradi.
Zamonaviy pedagogik texnologiyalar nazariyasini shakllantirish va undan
foydalanish mexanizmini bilish ta’lim jarayonini rivojlantirish va boshqarishning
eng samarali shakl va metodlarini aniqlash imkonini beradiki, buni nafaqat nazariy,
balki amaliy ahamiyati ham beqiyosdir
Texnopedagogik mazmunda e’lon qilinayotgan ilmiy ishlar sonining tobora
ortib borayotganiga qaramay, zamonaviy pedagogik texnologiyalarning nazariy-
metodologik asoslarini yaratish, unga ilmiy fan maqomini berish zaruriyatini
asoslash borasidagi muammaolar hanuzgacha ilmiy-nazariy va metodologik jihatdan
yetarli darajada ilmiy tadqiq etilmagan.
Zero, metodologiyaning mukammalligi obyektiv jarayonni o‘rganish va uni
takomillashtirishning hal qiluvchi omilidir. U ilgari ilmiy bilish faoliyatining faqat
falsafiy asoslari haqidagi masalalarni ifodalagan bo‘lsa, endilikda bilish
nazariyasidan bilish vositalariga jiddiy e’tibor berish, bilishni tashkil etish,
bilimning ichki tartib-qoidalari, mantiqi va tarkibini o‘rganishi bilan farq qiladi.
Metodologik formula ilmiy bilish va amalga joriy etish izchilligini ta’minlaydi.
Zamonaviy pedagogik texnologiyalarda amaliyotning usutuvorligi, olingan natijaning
haqqoniyligi, obyektga muvofiqligini aniqlash muhim xususiyatdir. Har bir
muammoni o‘rganish umummetodologiya, xususiy metodologiya va ayni mavzu
metodik tizimidan iborat bo‘ladi. Bu uch metodologik asos bir-birini to‘ldiradi,
obyektiv qonuniyatlarini aniqlash samaradorligini ta’minlaydi.