Boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining me’yoriy xujjatlarini tayyorlashda axborot texnologiyalaridan foydalanish. Boshlang’ich ta’lim fanlarini o’qitishda pedagogik dasturiy vositalardan foydalanish.

Yuklangan vaqt

2024-04-07

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

29

Faytl hajmi

1,5 MB


1 
 
 
 
 
 
Boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining me’yoriy xujjatlarini tayyorlashda 
axborot texnologiyalaridan foydalanish. Boshlang’ich ta’lim fanlarini 
o’qitishda pedagogik dasturiy vositalardan foydalanish. 
 
 
Reja: 
1. Boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining me’yoriy xujjatlarini tayyorlashda MS 
Word 2013 dasturidan foydalanish. 
2. MS Excel 2013 elektron jadval bilan ishlash. 
3. Pedagogik dasturiy vositalar haqida tushuncha. 
4. Pedagogik dasturiy vositalar yaratuvchi dasturlar tasniflanishi. 
5. PDVlarni yaratish bosqichlari va ularga qo‘yiladigan talablar 
 
Tayanch iboralar: ofis dasturlari, Microsoft Office paketi, MS Word 2013 
dasturi, MS Excel 2013 dasturi, pedagogik dasturiy vositalar, o‘rgatuvchi dasturlar, 
test dasturlari, mashq qildirgichlar, visuvallashtirish, PDVlarga qo‘yiladigan 
talablar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining me’yoriy xujjatlarini tayyorlashda axborot texnologiyalaridan foydalanish. Boshlang’ich ta’lim fanlarini o’qitishda pedagogik dasturiy vositalardan foydalanish. Reja: 1. Boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining me’yoriy xujjatlarini tayyorlashda MS Word 2013 dasturidan foydalanish. 2. MS Excel 2013 elektron jadval bilan ishlash. 3. Pedagogik dasturiy vositalar haqida tushuncha. 4. Pedagogik dasturiy vositalar yaratuvchi dasturlar tasniflanishi. 5. PDVlarni yaratish bosqichlari va ularga qo‘yiladigan talablar Tayanch iboralar: ofis dasturlari, Microsoft Office paketi, MS Word 2013 dasturi, MS Excel 2013 dasturi, pedagogik dasturiy vositalar, o‘rgatuvchi dasturlar, test dasturlari, mashq qildirgichlar, visuvallashtirish, PDVlarga qo‘yiladigan talablar. 2 
 
MS Office paketiga kiruvchi dasturlardan biri bo‘lgan Word 2013 dasturi 
boshqa paketlar kabi ko‘plab qulayliklar, xujjat ustida sifatli amallarni bajarish, 
fayllarni konvertatsiyalash, boshqa dasturlar bilan hamkorlikda ishlab imkoniyatlari 
yuklatilgan. 
 
1-rasm. Word 2013 dasturi interfeysi. 
MS Word dasturining yangi versiyasi bo‘lgan Word 2013 dasturi interfeysida 
foydalanuvchi uchun bir qancha qulayliklar nazarda tutilgan. 
Quyida ulardan ba’zilarini keltiramiz. 
 Bosh menyudagi buyruqlar tiplarga ajratilgan holda lenta shaklida 
ifodalanishi; 
 Xujjat fragmenti ajratilgan mini panel instrument xosil bo‘lishi; 
 Xujjat ximoyasida bir necha xil usullarni taklif etilishi; 
 Muammolarni qidirishda “Инспектор документов” imkoniyati mavjudligi; 
 Yangi xujjat yaratishda bir necha xil turdagi shablonlarni taklif etilishi va 
qo‘llanishi; 
 Общий доступ buyrug‘ida xujjatga Internet tizimi orqali murojaat qilinishi, 
xujjatni elektron pochta orqali boshqarish, bloklarda nashr etish mumkinligi; 
 Экспорт buyrug‘i yordamida xujjatni PDF formatlariga konvertatsiya 
bo‘lishi; 
 Учётная запис buyrug‘ida ixtiyoriy yerdan o‘z xujjatingizga (internet orqali) 
murojaat qila olishingiz; 
2 MS Office paketiga kiruvchi dasturlardan biri bo‘lgan Word 2013 dasturi boshqa paketlar kabi ko‘plab qulayliklar, xujjat ustida sifatli amallarni bajarish, fayllarni konvertatsiyalash, boshqa dasturlar bilan hamkorlikda ishlab imkoniyatlari yuklatilgan. 1-rasm. Word 2013 dasturi interfeysi. MS Word dasturining yangi versiyasi bo‘lgan Word 2013 dasturi interfeysida foydalanuvchi uchun bir qancha qulayliklar nazarda tutilgan. Quyida ulardan ba’zilarini keltiramiz.  Bosh menyudagi buyruqlar tiplarga ajratilgan holda lenta shaklida ifodalanishi;  Xujjat fragmenti ajratilgan mini panel instrument xosil bo‘lishi;  Xujjat ximoyasida bir necha xil usullarni taklif etilishi;  Muammolarni qidirishda “Инспектор документов” imkoniyati mavjudligi;  Yangi xujjat yaratishda bir necha xil turdagi shablonlarni taklif etilishi va qo‘llanishi;  Общий доступ buyrug‘ida xujjatga Internet tizimi orqali murojaat qilinishi, xujjatni elektron pochta orqali boshqarish, bloklarda nashr etish mumkinligi;  Экспорт buyrug‘i yordamida xujjatni PDF formatlariga konvertatsiya bo‘lishi;  Учётная запис buyrug‘ida ixtiyoriy yerdan o‘z xujjatingizga (internet orqali) murojaat qila olishingiz; 3 
 
 “Панель быстрого доступа” paneliga ko‘p qo‘llaniluvchi buyruqlarni 
kiritish mumkinligi va ishlatilishi. 
Yuqoridagilardan tashqari bosh menyu bo‘limlaridagi buyruqlarda ham 
foydalanuvchi uchun ko‘plab qulayliklar, qo‘shimchalar kiritilgan. Bu haqida 
atroflicha tadqiqotning keyingi bo‘limlarida bayon etamiz. 
Файл menyusi buyruqlari 
 
2-rasm. Сведения buyrug‘i oynasi. 
Главная menyusi buyruqlari 
Xujjatdagi asosiy amallar shu menyuda amalga oshiriladi. Xujjatdagi shriftlar, 
almashinuv buferi bilan ishlash, shrift nomlarini tanlash, markerli va raqamli 
ro‘yxatlar qilish, abzatslar bo‘yicha saralash, satrga, belgiga ranglar berish, 
formatlarni o‘chirish kabi ishlar qilinadi. 
 
3-rasm. Главная menyu lentasi. 
3  “Панель быстрого доступа” paneliga ko‘p qo‘llaniluvchi buyruqlarni kiritish mumkinligi va ishlatilishi. Yuqoridagilardan tashqari bosh menyu bo‘limlaridagi buyruqlarda ham foydalanuvchi uchun ko‘plab qulayliklar, qo‘shimchalar kiritilgan. Bu haqida atroflicha tadqiqotning keyingi bo‘limlarida bayon etamiz. Файл menyusi buyruqlari 2-rasm. Сведения buyrug‘i oynasi. Главная menyusi buyruqlari Xujjatdagi asosiy amallar shu menyuda amalga oshiriladi. Xujjatdagi shriftlar, almashinuv buferi bilan ishlash, shrift nomlarini tanlash, markerli va raqamli ro‘yxatlar qilish, abzatslar bo‘yicha saralash, satrga, belgiga ranglar berish, formatlarni o‘chirish kabi ishlar qilinadi. 3-rasm. Главная menyu lentasi. 4 
 
 
4-rasm. Almashinuv buferidagi fragmentlar. 
Главная lenta buyruqlarini jadval shaklida buyruq ko‘rinishi va izoxi tartibida 
quyida keltiramiz: 
 
Вставить almashinuv buferidagi ma’lumotni xujjatga qo‘yish 
 
Вырезать ajratilgan matn qismini qirqish (ko‘chirish) 
 
Копировать ajratilgan matn qismini nusxa olish (копия) 
 
Формат по абразцу yozilgan matn formatidan nusxa olish va 
matnni boshqa qismini shu formatga o‘tkazish. 
 
Буфер обмена almashinuv buferidagi ma’lumotlarni 
ko‘rish (oynaning chap tomonida) va ular ustida amal 
bajarish. Rasmga qarang buferda 3 ta ob’yekt mavjud. 
 
Ж qo‘yiq yozuv, К kursiv yozuv, Ч ostiga chizib yozish 
 
abc belgilarni o‘rtasidan chizib yozish, x2 Quyi indeksga 
yozish, x2 Yuqori indeksga yozish 
 
Shrift o‘lchamini kattalashtirish va kichiklashtirish. 
 Shrift nomi va o‘lcham 
4 4-rasm. Almashinuv buferidagi fragmentlar. Главная lenta buyruqlarini jadval shaklida buyruq ko‘rinishi va izoxi tartibida quyida keltiramiz: Вставить almashinuv buferidagi ma’lumotni xujjatga qo‘yish Вырезать ajratilgan matn qismini qirqish (ko‘chirish) Копировать ajratilgan matn qismini nusxa olish (копия) Формат по абразцу yozilgan matn formatidan nusxa olish va matnni boshqa qismini shu formatga o‘tkazish. Буфер обмена almashinuv buferidagi ma’lumotlarni ko‘rish (oynaning chap tomonida) va ular ustida amal bajarish. Rasmga qarang buferda 3 ta ob’yekt mavjud. Ж qo‘yiq yozuv, К kursiv yozuv, Ч ostiga chizib yozish abc belgilarni o‘rtasidan chizib yozish, x2 Quyi indeksga yozish, x2 Yuqori indeksga yozish Shrift o‘lchamini kattalashtirish va kichiklashtirish. Shrift nomi va o‘lcham 5 
 
 
Shriftlar registri. Bosh harflarni kichikga, kichiklarni kattaga, 
aksincha, so‘z harflarini bosh harfga... o‘tkazish  
 
Ajratilgan matn qismidagi barcha formatlarni o‘chirish, oddiy 
xolatga keltirish 
 
Turli tuman soyali, rangli, effektli shriftlarni qo‘llash 
 
Ajratilgan matn fon rangi. Matn rangi 
 
Abzatslarni markerlash, nomerlash, murakkab nomerlash. 
 
Abzatsni kichaytirish, kattalashtirish. 
 
Matnni chapdan, markazdan, o‘ngdan, ikki yoqdan tekislash. 
 
Abzatslarni alfavit o‘sish yoki kamayish tartibida saralash 
 
Abzatslarni ko‘rish 
 
Satrlararo interval 
 
Ajratilgan satrga fon berish. 
 
Jadval chegara chiziqlarini qo‘yish va bekor qilish. 
 Xujjat uchun stillardan birini tanlash. 
 
Xujjatdan so‘zlarni qidirish 
 
So‘zlarni, belgilarni boshqasiga almashtirish. 
 
Ob’yektlarni, xujjatni ajratish. 
Вставка menyu buyruqlari 
5 Shriftlar registri. Bosh harflarni kichikga, kichiklarni kattaga, aksincha, so‘z harflarini bosh harfga... o‘tkazish Ajratilgan matn qismidagi barcha formatlarni o‘chirish, oddiy xolatga keltirish Turli tuman soyali, rangli, effektli shriftlarni qo‘llash Ajratilgan matn fon rangi. Matn rangi Abzatslarni markerlash, nomerlash, murakkab nomerlash. Abzatsni kichaytirish, kattalashtirish. Matnni chapdan, markazdan, o‘ngdan, ikki yoqdan tekislash. Abzatslarni alfavit o‘sish yoki kamayish tartibida saralash Abzatslarni ko‘rish Satrlararo interval Ajratilgan satrga fon berish. Jadval chegara chiziqlarini qo‘yish va bekor qilish. Xujjat uchun stillardan birini tanlash. Xujjatdan so‘zlarni qidirish So‘zlarni, belgilarni boshqasiga almashtirish. Ob’yektlarni, xujjatni ajratish. Вставка menyu buyruqlari 6 
 
Bu menyu bo‘limida xujjatga zarur bo‘lgan saxifalar, kolontitullar, saxifa 
nomerlari, xujjat ma’lumotlari, diagrammalar, izoxlar, formulalar, simvollar, 
gipermurojaatlar, geometrik figuralar, sanalar qo‘yiladi. 
 
5-rasm. Вставка menyu lentasi. 
Вставка lenta buyruqlarini jadval shaklida buyruq ko‘rinishi va izoxi tartibida 
quyida keltiramiz: 
 Ro‘yxatdagi tayyor titullardan birini (xujjatga mos) tanlash 
 
Xujjatga bo‘sh sahifa qo‘shish. 
 
Saxifani kursor turgan joydan bo‘lish, ya’ni keyingi 
satrlarni yangi sahifaga o‘tkazish. 
 
Xujjatga bir necha xil usulda jadval kiritish, Excel jadvalini 
kiritish. 
 
Xujjatga rasmlarni qo‘yish 
 
Rasmlarni internetdan qo‘yish. 
 
Turli ko‘rinishdagi figuralarni qo‘yish 
 
Turli grafikli smartlarni qo‘yish 
 
Turli diagrammalarni qo‘yish 
 
Oynadagi tasvirni rasmga olish va xujjatga kiritish 
 
Ofis uchun ilovalarni olish va qo‘yish. Internet ulangan 
bo‘lishi shart. 
 
Internetdan videoni qo‘yish 
6 Bu menyu bo‘limida xujjatga zarur bo‘lgan saxifalar, kolontitullar, saxifa nomerlari, xujjat ma’lumotlari, diagrammalar, izoxlar, formulalar, simvollar, gipermurojaatlar, geometrik figuralar, sanalar qo‘yiladi. 5-rasm. Вставка menyu lentasi. Вставка lenta buyruqlarini jadval shaklida buyruq ko‘rinishi va izoxi tartibida quyida keltiramiz: Ro‘yxatdagi tayyor titullardan birini (xujjatga mos) tanlash Xujjatga bo‘sh sahifa qo‘shish. Saxifani kursor turgan joydan bo‘lish, ya’ni keyingi satrlarni yangi sahifaga o‘tkazish. Xujjatga bir necha xil usulda jadval kiritish, Excel jadvalini kiritish. Xujjatga rasmlarni qo‘yish Rasmlarni internetdan qo‘yish. Turli ko‘rinishdagi figuralarni qo‘yish Turli grafikli smartlarni qo‘yish Turli diagrammalarni qo‘yish Oynadagi tasvirni rasmga olish va xujjatga kiritish Ofis uchun ilovalarni olish va qo‘yish. Internet ulangan bo‘lishi shart. Internetdan videoni qo‘yish 7 
 
 
Gipermurojaatlarni o‘rnatish 
 
Xujjatga zakladkalar o‘rnatish. Xujjatni bir joyidan boshqa 
joyiga tez o‘tish imkonini beradi. 
 
Avtomatik matnlar uchun murojaatni bajaradi. Xujjatga, 
rasmga, jadvalga, sarlavhaga... murojaatni beradi. 
 
Xujjatning ba’zi joylariga izoxlar kiritish. Agar zaruriyat 
bo‘lsa izoxni o‘chirish uchun unga o‘ng tugmani bosing va 
udalit premechaniye tanlang. 
 
Xujjat yuqorisiga kolontitul qo‘yish. Kolontitul fayl nomi, 
sanasi, adresi, avtor nomi, xujjat ma’lumotlar bo‘lishi 
mumkin. 
 Quyi kolontitul 
 
Saxifalarni nomerlash. 
 
Xujjatning turli yerlariga turli sitatalarni nadpis rejimining 
bir necha xil usulidan foydalanib yozish. 
 
Ekspress tarzda xujjatning turli parametrlarini, standart 
bloklarni, avtotekstlarni xujjatga kiritish. 
 
WordArt rejimida turli shriftlarni yozish. 
 
Xujjat saxifasiga elektron raqamli imzo qo‘yish. Buning 
uchun internet tarmog‘i zarur bo‘ladi. 
 
Xujjatga joriy sana va vaqtni kiritish 
 
Xujjatga boshqa dastur ob’yektlarini, boshqa fayldan 
xujjatni qo‘yish 
 
Tenglamalar, formulalar, murakkab funksiyalarni kiritish 
 
Klaviaturada yo‘q bo‘lgan belgilarni xujjatga kiritish, 
funksional klavishlarga bog‘lab qo‘yish va bekor qilish. 
Дизайн menyu buyruqlari 
7 Gipermurojaatlarni o‘rnatish Xujjatga zakladkalar o‘rnatish. Xujjatni bir joyidan boshqa joyiga tez o‘tish imkonini beradi. Avtomatik matnlar uchun murojaatni bajaradi. Xujjatga, rasmga, jadvalga, sarlavhaga... murojaatni beradi. Xujjatning ba’zi joylariga izoxlar kiritish. Agar zaruriyat bo‘lsa izoxni o‘chirish uchun unga o‘ng tugmani bosing va udalit premechaniye tanlang. Xujjat yuqorisiga kolontitul qo‘yish. Kolontitul fayl nomi, sanasi, adresi, avtor nomi, xujjat ma’lumotlar bo‘lishi mumkin. Quyi kolontitul Saxifalarni nomerlash. Xujjatning turli yerlariga turli sitatalarni nadpis rejimining bir necha xil usulidan foydalanib yozish. Ekspress tarzda xujjatning turli parametrlarini, standart bloklarni, avtotekstlarni xujjatga kiritish. WordArt rejimida turli shriftlarni yozish. Xujjat saxifasiga elektron raqamli imzo qo‘yish. Buning uchun internet tarmog‘i zarur bo‘ladi. Xujjatga joriy sana va vaqtni kiritish Xujjatga boshqa dastur ob’yektlarini, boshqa fayldan xujjatni qo‘yish Tenglamalar, formulalar, murakkab funksiyalarni kiritish Klaviaturada yo‘q bo‘lgan belgilarni xujjatga kiritish, funksional klavishlarga bog‘lab qo‘yish va bekor qilish. Дизайн menyu buyruqlari 8 
 
Xujjat sifatli tayyorlanishi uchun ungi turli dizaynlar, bezaklar kiritish, temalar 
tanlash, saxifa chegaralarini o‘rnatish ishlari amalga oshiriladi. 
 
6-rasm. Дизайн menyu lentasi. 
Дизайн lenta buyruqlarini jadval shaklida buyruq ko‘rinishi va izoxi tartibida 
quyida keltiramiz: 
 
Темы buyrug‘ida tayyor temalar bo‘lib foydalanuvchi ixtiyoriga 
ko‘ra xujjat uchun ulardan bir tanlanadi. Zaruriyat bo‘lsa 
foydalanuvchi ham тема yaratishi uni saqlab qo‘yish va boshqa 
xujjatlarida foydalanishi mumkin. 
 
Ranglar ro‘yxatidan biror guruxdagi ranglar tanlansa 
форматирование документа dagi ro‘yxat rangi ham o‘zgaradi. 
 
Shriftlar ro‘yxatidan tema uchun shrift tanlash. 
 Abzarlaro interval 
 
Xujjat sahifalariga podlojkalar yozish. Bu nursizroq yozuvlar 
bo‘lib xujjatda bilinar bilinmas ko‘rinib turadi. Podlojkani 
o‘chirish uchun Удалить подложку buyrug‘ini bajaring. 
 
Saxifalar rangi. Lekin bu tanlangan ranglar pechatdan chiqmaydi. 
Faqat ekranda xujjatni chiroyli qilish ko‘rsatish vazifasini 
barajaradi 
 
Границы и заливка oynasini ochish. Saxifa, abzats chegaralariga 
ramkalar, uzorlar, rasmli ramkalar qo‘yish. 
Разметка страницы menyu buyruqlari 
Xujjat sahifalari ustida bajariladigan ishlar keltirilgan. Jumladan, saxifa 
chegaralari o‘rnatish, orentatsiya xolatlari, bir nechta kolonkalarga ajratish, satrlar 
orasidagi, abzatslar orasidagi intervallar o‘rnatiladi. 
8 Xujjat sifatli tayyorlanishi uchun ungi turli dizaynlar, bezaklar kiritish, temalar tanlash, saxifa chegaralarini o‘rnatish ishlari amalga oshiriladi. 6-rasm. Дизайн menyu lentasi. Дизайн lenta buyruqlarini jadval shaklida buyruq ko‘rinishi va izoxi tartibida quyida keltiramiz: Темы buyrug‘ida tayyor temalar bo‘lib foydalanuvchi ixtiyoriga ko‘ra xujjat uchun ulardan bir tanlanadi. Zaruriyat bo‘lsa foydalanuvchi ham тема yaratishi uni saqlab qo‘yish va boshqa xujjatlarida foydalanishi mumkin. Ranglar ro‘yxatidan biror guruxdagi ranglar tanlansa форматирование документа dagi ro‘yxat rangi ham o‘zgaradi. Shriftlar ro‘yxatidan tema uchun shrift tanlash. Abzarlaro interval Xujjat sahifalariga podlojkalar yozish. Bu nursizroq yozuvlar bo‘lib xujjatda bilinar bilinmas ko‘rinib turadi. Podlojkani o‘chirish uchun Удалить подложку buyrug‘ini bajaring. Saxifalar rangi. Lekin bu tanlangan ranglar pechatdan chiqmaydi. Faqat ekranda xujjatni chiroyli qilish ko‘rsatish vazifasini barajaradi Границы и заливка oynasini ochish. Saxifa, abzats chegaralariga ramkalar, uzorlar, rasmli ramkalar qo‘yish. Разметка страницы menyu buyruqlari Xujjat sahifalari ustida bajariladigan ishlar keltirilgan. Jumladan, saxifa chegaralari o‘rnatish, orentatsiya xolatlari, bir nechta kolonkalarga ajratish, satrlar orasidagi, abzatslar orasidagi intervallar o‘rnatiladi. 9 
 
-
7-rasm. Разметка страницы menyu lentasi. 
Разметка страницы lenta buyruqlarini jadval shaklida buyruq ko‘rinishi va 
izoxi tartibida quyida keltiramiz: 
 
Sahifa chegaralari, qag‘oz o‘lchamlari, knijniy albomniy 
xolatlari, kolontitul o‘lchamlari va boshqalar bajariladi. 
 
Книжная, албомная xolatlaridan birini tanlash. 
 
Turli tuman o‘lchamlardagi sahifalardan birini tanlash. 
 
Xujjatdagi matnni bir nechta kolonkalarga (ustun) bo‘lish 
 
Kursor turgan joydan keyingi satrlarni yangi sahifaga, 
kolonkaga... o‘tkazish. 
 
Satr boshlariga nomerlar qo‘yish. Nomerlar saxifani matn 
yozilmaydigan qismiga qo‘yiladi. 
 Satr oxirida bo‘g‘in ko‘chirishni avtomatlashtirish. 
 
Abzatsdagi satrlarni o‘ngga surish va chapga surish 
 
Abzats yuqorisidan interval 
Abzats quyidan interval 
 
Rasmlarni sahifaga nisbatan joylashuvi 
 
Rasmlarni saxifadagi matnga nistaban joylashuv xolatlarini 
tanlash 
9 - 7-rasm. Разметка страницы menyu lentasi. Разметка страницы lenta buyruqlarini jadval shaklida buyruq ko‘rinishi va izoxi tartibida quyida keltiramiz: Sahifa chegaralari, qag‘oz o‘lchamlari, knijniy albomniy xolatlari, kolontitul o‘lchamlari va boshqalar bajariladi. Книжная, албомная xolatlaridan birini tanlash. Turli tuman o‘lchamlardagi sahifalardan birini tanlash. Xujjatdagi matnni bir nechta kolonkalarga (ustun) bo‘lish Kursor turgan joydan keyingi satrlarni yangi sahifaga, kolonkaga... o‘tkazish. Satr boshlariga nomerlar qo‘yish. Nomerlar saxifani matn yozilmaydigan qismiga qo‘yiladi. Satr oxirida bo‘g‘in ko‘chirishni avtomatlashtirish. Abzatsdagi satrlarni o‘ngga surish va chapga surish Abzats yuqorisidan interval Abzats quyidan interval Rasmlarni sahifaga nisbatan joylashuvi Rasmlarni saxifadagi matnga nistaban joylashuv xolatlarini tanlash 10 
 
 
Tanlangan rasmni old konturga, matndan oldinga olib chiqish. 
 
Tanlangan rasmni orqa konturga, matndan orqaga qo‘yish 
 
Выделение oynasini (chapda) ochish. Xujjatdagi rasmlarni 
yashirish, ko‘rsatish xolatlarini bajarish. 
 
Tanlangan rasmni sahifani turli joylariga (yuqoriga, pastga, 
markazga, o‘ngga, chapga,...) joylash. 
 
Bir nechta rasmlarni birgalikda harakatlanishi, surilishi, 
o‘lchamlarini o‘zgartirish uchun gruppalash. Buning uchun 
Ctrl+sichqon yordamida rasmlarni ajrating va bu buyruqni 
bajaring. 
 Tanlangan rasmni burish. 
Ссылки menyu buyruqlari 
 
8-rasm. Ссылка menyu lentasi. 
Ссылка lenta buyruqlarini jadval shaklida buyruq ko‘rinishi va izoxi tartibida 
quyida keltiramiz: 
 
Sarlavxalarni kiritish 
 
Uchta darajadagi sarlavxalardan biri tanlanadi. 
 
Sarlavxalarni almashtirish rejimlaridan birini tanlash. 
 
Snoskalar qo‘yish. Matndagi ayrim so‘zlarga izox berish, 
sitata manbalarini ko‘rsatish snoska bo‘ladi. Snoskali so‘z 
tepasiga raqam bilan snoska raqami qo‘yiladi. 
 
Snoskani i tartibida qo‘yish 
 
Snoskalarga ketma-ket o‘tish (ko‘rish) 
10 Tanlangan rasmni old konturga, matndan oldinga olib chiqish. Tanlangan rasmni orqa konturga, matndan orqaga qo‘yish Выделение oynasini (chapda) ochish. Xujjatdagi rasmlarni yashirish, ko‘rsatish xolatlarini bajarish. Tanlangan rasmni sahifani turli joylariga (yuqoriga, pastga, markazga, o‘ngga, chapga,...) joylash. Bir nechta rasmlarni birgalikda harakatlanishi, surilishi, o‘lchamlarini o‘zgartirish uchun gruppalash. Buning uchun Ctrl+sichqon yordamida rasmlarni ajrating va bu buyruqni bajaring. Tanlangan rasmni burish. Ссылки menyu buyruqlari 8-rasm. Ссылка menyu lentasi. Ссылка lenta buyruqlarini jadval shaklida buyruq ko‘rinishi va izoxi tartibida quyida keltiramiz: Sarlavxalarni kiritish Uchta darajadagi sarlavxalardan biri tanlanadi. Sarlavxalarni almashtirish rejimlaridan birini tanlash. Snoskalar qo‘yish. Matndagi ayrim so‘zlarga izox berish, sitata manbalarini ko‘rsatish snoska bo‘ladi. Snoskali so‘z tepasiga raqam bilan snoska raqami qo‘yiladi. Snoskani i tartibida qo‘yish Snoskalarga ketma-ket o‘tish (ko‘rish) 11 
 
 
Saxifadagi snoskalarni ko‘rish 
 
Uning ichidagi Добавить новый источник… buyrug‘i 
yordamida xujjatda zarur bo‘ladigan adabiyotni kiritib 
olamiz va shu adabiyot zarur bo‘lgan joylarga qo‘yib 
boramiz. 
 
Adabiyotlar manbasini boshqarish. Taxrirlash, yangisini 
qo‘shish, o‘chirish, nusxasini olish amallari. 
 Adabiyotlar manbasi stilini almashtirish 
 
Manbadagi adabiyotlar ro‘yxatini barchasini xujjatga 
qo‘yish. 
 
Rasmga, ob’yektlarga belgi (nom) berish. Undan so‘ng 
ularni xujjatni ixtiyoriy joyiga jo‘natish mumkin bo‘ladi. 
 Xujjatdagi rasmlar (иллюстрация) ro‘yxati bilan ishlash. 
 
Rasmlar illyustratsiya jadvalini yangilash 
 O‘zaro kesishgan murojaatlar qo‘yish 
 
Ajratilgan tekstga belgi (метка) predmet ko‘rsatkich 
qo‘yish 
 Predmet ko‘rsatkichlar bilan ishlash 
Izox: Рассылки menyu buyruqlari xat uchun konvertlar, nakleykalar, ularni 
jo‘natish usullari bayon etilgan. 
Рецензирование menyu buyruqlari 
 
9-rasm. Рецензирование menyu lentasi. 
 
Xujjatda orfografik xatolarni tekshirish, variantlari mavjud bo‘lsa 
to‘g‘risiga almashtirish. Odatda rus va ingliz tilidagi xujjatlarni 
tekshirish uchun bu qulaylik yaratadi. 
11 Saxifadagi snoskalarni ko‘rish Uning ichidagi Добавить новый источник… buyrug‘i yordamida xujjatda zarur bo‘ladigan adabiyotni kiritib olamiz va shu adabiyot zarur bo‘lgan joylarga qo‘yib boramiz. Adabiyotlar manbasini boshqarish. Taxrirlash, yangisini qo‘shish, o‘chirish, nusxasini olish amallari. Adabiyotlar manbasi stilini almashtirish Manbadagi adabiyotlar ro‘yxatini barchasini xujjatga qo‘yish. Rasmga, ob’yektlarga belgi (nom) berish. Undan so‘ng ularni xujjatni ixtiyoriy joyiga jo‘natish mumkin bo‘ladi. Xujjatdagi rasmlar (иллюстрация) ro‘yxati bilan ishlash. Rasmlar illyustratsiya jadvalini yangilash O‘zaro kesishgan murojaatlar qo‘yish Ajratilgan tekstga belgi (метка) predmet ko‘rsatkich qo‘yish Predmet ko‘rsatkichlar bilan ishlash Izox: Рассылки menyu buyruqlari xat uchun konvertlar, nakleykalar, ularni jo‘natish usullari bayon etilgan. Рецензирование menyu buyruqlari 9-rasm. Рецензирование menyu lentasi. Xujjatda orfografik xatolarni tekshirish, variantlari mavjud bo‘lsa to‘g‘risiga almashtirish. Odatda rus va ingliz tilidagi xujjatlarni tekshirish uchun bu qulaylik yaratadi. 12 
 
 
So‘zlarni aniqlashtirish. To‘g‘riligiga shubxa ostida bo‘lgan 
so‘zlarni internet orqali slovardan foydalanish imkoni beradi. 
 
Xujjatdagi so‘zlarga sinonim so‘zlar, yaqin bo‘lgan so‘zlarni 
qidirib topish va xujjatga kiritish. 
 
Joriy xujjat statistikasi haqida malumot olish. 
 
Tarjima qilish. Internet orqali tarjima, ajratilgan tekst uchun 
tarjima, mini tarjima. 
 
Orfografik xatolarni tekshirish uchun tilni tanlash. Tillar parametri 
oynasini ochish. 
 
Xujjatni zarur joylariga izoxlar kiritish. Xujjatni o‘ng tomonida 
qizil chiziq bilan ko‘rsatiladi. Uni o‘chirish uchun o‘ng tugmani 
bosing va Udalit primechaniye buyrug‘ini tanlang. 
 
Примечания (izox) larni o‘chirish. 
 
Oldingi izoxga o‘tish 
 
Keyingi primechaniyega o‘tish 
 
Barcha izoxlarni ko‘rsatish va aksincha. 
 
Barcha taxrirlash ishlari tugagandan so‘ng ishlatiladi. 
O‘zgartirilishdan saqlaydi. 
 
Bir nechta variantlar: to‘g‘rilangan variant, barcha 
premecheniyelar, xujjatning ilk xolati, to‘g‘rilanmagan xolati 
 
Belgilangan xatolar izoxini qabul qilish, keyingi izoxlarga o‘tish. 
 
Belgilangan xatolar izoxini inkor etish (bekor qilish) 
12 So‘zlarni aniqlashtirish. To‘g‘riligiga shubxa ostida bo‘lgan so‘zlarni internet orqali slovardan foydalanish imkoni beradi. Xujjatdagi so‘zlarga sinonim so‘zlar, yaqin bo‘lgan so‘zlarni qidirib topish va xujjatga kiritish. Joriy xujjat statistikasi haqida malumot olish. Tarjima qilish. Internet orqali tarjima, ajratilgan tekst uchun tarjima, mini tarjima. Orfografik xatolarni tekshirish uchun tilni tanlash. Tillar parametri oynasini ochish. Xujjatni zarur joylariga izoxlar kiritish. Xujjatni o‘ng tomonida qizil chiziq bilan ko‘rsatiladi. Uni o‘chirish uchun o‘ng tugmani bosing va Udalit primechaniye buyrug‘ini tanlang. Примечания (izox) larni o‘chirish. Oldingi izoxga o‘tish Keyingi primechaniyega o‘tish Barcha izoxlarni ko‘rsatish va aksincha. Barcha taxrirlash ishlari tugagandan so‘ng ishlatiladi. O‘zgartirilishdan saqlaydi. Bir nechta variantlar: to‘g‘rilangan variant, barcha premecheniyelar, xujjatning ilk xolati, to‘g‘rilanmagan xolati Belgilangan xatolar izoxini qabul qilish, keyingi izoxlarga o‘tish. Belgilangan xatolar izoxini inkor etish (bekor qilish) 13 
 
 
Izoxlarda biridan boshqasiga o‘tish. 
 
Taxrir qilingan xujjatni oldingi versiyasi bilan taqqoslash 
 
Xujjatda barcha taxrirlash ishlari tugandan so‘ng uni formatlash, 
harflarni o‘zgartirishni chegaralash (ximoyalash). 
Вид menyu buyruqlari 
 
10-rasm. Вид menyu lentasi. 
Bu menyuda dastur oynasi, xujjat oynasi ustidagi ishlar bajariladi. 
 
O‘qish rejimi bo‘lib, xujjat oynada to‘laligicha aks etadi. Bosh 
menyu, lenta qatori yo‘qoladi. Разметка страницы rejimiga 
qaytish uchun oynaning o‘ng quyi burchakdagi 
 belgini 
tanlang. 
 
Foydalanuvchi odatda Разметка страницы rejimida ish olib 
boradi. Bu rejimda bosh menyu, lenta, lineyka vositalari oynada 
aks etib turadi. 
 
Xujjatni struktura rejimi. 
Xujjatni qoralama xolat rejimi. 
 
Xujjatni Web sahifa kabi namoyish etish. 
 
Oynada lineykalarni olish va qo‘yish 
Oynani ish sohasini kataklarga bo‘lish (daftar kabi) 
Oyna chap tomoniga Навигация bo‘limini ochish 
 
Xujjatni turli masshtablarda va 100 % masshtabda ko‘rish 
 Ekranda xujjatni bir sahifasini aks etish 
 Ekranda xujjatni bir nechta sahifasini aks etish 
13 Izoxlarda biridan boshqasiga o‘tish. Taxrir qilingan xujjatni oldingi versiyasi bilan taqqoslash Xujjatda barcha taxrirlash ishlari tugandan so‘ng uni formatlash, harflarni o‘zgartirishni chegaralash (ximoyalash). Вид menyu buyruqlari 10-rasm. Вид menyu lentasi. Bu menyuda dastur oynasi, xujjat oynasi ustidagi ishlar bajariladi. O‘qish rejimi bo‘lib, xujjat oynada to‘laligicha aks etadi. Bosh menyu, lenta qatori yo‘qoladi. Разметка страницы rejimiga qaytish uchun oynaning o‘ng quyi burchakdagi belgini tanlang. Foydalanuvchi odatda Разметка страницы rejimida ish olib boradi. Bu rejimda bosh menyu, lenta, lineyka vositalari oynada aks etib turadi. Xujjatni struktura rejimi. Xujjatni qoralama xolat rejimi. Xujjatni Web sahifa kabi namoyish etish. Oynada lineykalarni olish va qo‘yish Oynani ish sohasini kataklarga bo‘lish (daftar kabi) Oyna chap tomoniga Навигация bo‘limini ochish Xujjatni turli masshtablarda va 100 % masshtabda ko‘rish Ekranda xujjatni bir sahifasini aks etish Ekranda xujjatni bir nechta sahifasini aks etish 14 
 
 Xujjatni kengroq usulda ko‘rish 
 
Joriy xujjatni ikkinchi nusxasini ikkinchi oynada yaratish 
 
Faol xujjatlarni alohida oynalarda parelel ravishda aks etishi 
 
Oynani ikki qism bo‘lish. Bu usul xujjatni ikkita qismini bir 
vaqtni o‘zida ko‘rish imkonini beradi. 
 
Faol xujjatlarni yonma-yon joylashtiradi 
 
Dasturda bir nechta xujjat faol bo‘lsa biridan ikkinchisiga 
o‘tish. (Ctrl+F6) 
 
Makroslar yaratish, makroslarni taxrirlash, o‘chirish, ishga 
tushirish. Makros-foydalanuvchi bir nechta amallarni xujjat 
ustida ko‘p marta bajarsa bu amallarni bir makrosga yozish va 
klavishlar kombinatsiyaga bog‘lash oraqali amalga oshiriladi. 
Ya’ni bir amal ortida bir nechta algoritmik ketma-ketliklar 
joylashadi. 
Конструктор va макет menyulari jadval yaratilgandan so‘ng paydo bo‘ladi. 
Конструктор menyu buyruqlari 
 
11-rasm. Конструктор menyu lentasi. 
 
Sarlavha satrni aks ettirish 
 
Jamlama satrni aks ettirish 
 Juft va toq satrlarni farqli ravishda aks ettirish 
 
Birinchi ustunni alohida ekanligini aks ettirish 
 
Oxirgi ustunni alohida ekanligini aks ettirish 
 Juft va toq ustunlarni farqli ravishda aks ettirish 
14 Xujjatni kengroq usulda ko‘rish Joriy xujjatni ikkinchi nusxasini ikkinchi oynada yaratish Faol xujjatlarni alohida oynalarda parelel ravishda aks etishi Oynani ikki qism bo‘lish. Bu usul xujjatni ikkita qismini bir vaqtni o‘zida ko‘rish imkonini beradi. Faol xujjatlarni yonma-yon joylashtiradi Dasturda bir nechta xujjat faol bo‘lsa biridan ikkinchisiga o‘tish. (Ctrl+F6) Makroslar yaratish, makroslarni taxrirlash, o‘chirish, ishga tushirish. Makros-foydalanuvchi bir nechta amallarni xujjat ustida ko‘p marta bajarsa bu amallarni bir makrosga yozish va klavishlar kombinatsiyaga bog‘lash oraqali amalga oshiriladi. Ya’ni bir amal ortida bir nechta algoritmik ketma-ketliklar joylashadi. Конструктор va макет menyulari jadval yaratilgandan so‘ng paydo bo‘ladi. Конструктор menyu buyruqlari 11-rasm. Конструктор menyu lentasi. Sarlavha satrni aks ettirish Jamlama satrni aks ettirish Juft va toq satrlarni farqli ravishda aks ettirish Birinchi ustunni alohida ekanligini aks ettirish Oxirgi ustunni alohida ekanligini aks ettirish Juft va toq ustunlarni farqli ravishda aks ettirish 15 
 
 
Jadval uchun stillar. Zaruriyatga ko‘ra ulardan biri 
tanlanadi. 
 
Kataklarga fon rang berish 
 
Jadval chegara stilini tanlash. 
 
Pera (chiziq) stilini tanlash 
Pera qalinligini tanlash 
 
Pera uchun rang tanlash 
 
Jadval cheraga chiziqlarini aks etishi yoki etmasligi 
 
Jadvalning ayrim chegaralariga rang berish. 
Макет menyu buyruqlari 
 
12-rasm. Макет menyu lentasi 
 
Katak, satr, ustun, jadvalni ajratish 
 
Jadvalning ichki chiziqlarini yashirish va aks etish 
 
Jadvalni Свойства таблиц dialog oynasini ochish. Satr, 
ustun, jadval o‘lchamlari, matn xolatlari kabi parametrlar 
sozlanadi 
 
“Qo‘l”da jadval chizish (yo‘l-yo‘lakay chizish) 
 
Jadvalning ayrim chegara chiziqlarini o‘chirish 
(kataklarni qo‘shish “объеденить” uchun ishlatiladi ) 
 
Yacheykani, satrni, ustunni, jadvalni o‘chirish 
15 Jadval uchun stillar. Zaruriyatga ko‘ra ulardan biri tanlanadi. Kataklarga fon rang berish Jadval chegara stilini tanlash. Pera (chiziq) stilini tanlash Pera qalinligini tanlash Pera uchun rang tanlash Jadval cheraga chiziqlarini aks etishi yoki etmasligi Jadvalning ayrim chegaralariga rang berish. Макет menyu buyruqlari 12-rasm. Макет menyu lentasi Katak, satr, ustun, jadvalni ajratish Jadvalning ichki chiziqlarini yashirish va aks etish Jadvalni Свойства таблиц dialog oynasini ochish. Satr, ustun, jadval o‘lchamlari, matn xolatlari kabi parametrlar sozlanadi “Qo‘l”da jadval chizish (yo‘l-yo‘lakay chizish) Jadvalning ayrim chegara chiziqlarini o‘chirish (kataklarni qo‘shish “объеденить” uchun ishlatiladi ) Yacheykani, satrni, ustunni, jadvalni o‘chirish 16 
 
 
Kursordan yuqoriga yangi satr qo‘shish 
 
Kursordan quyiga yangi satr qo‘shish 
 
Kursordan chapga yangi ustun qo‘shish 
 
Kursordan o‘ngga yangi ustun qo‘shish 
 
Ikki va undan ortiq kataklarni qo‘shish. Kataklar 
ajratilgan xolatda bo‘lishi kerak. 
 
Katakni bo‘lish. 
 
Jadvalni kursor turgan joydan bo‘lish. 
 
Ustun o‘lchamlarini avtomatik moslash. 
 
Ustun balandligi 
Ustun kengligi 
 Satrlar balandligini tenglash 
 Ustunlar kengligini tenglash 
 
Jadvaldagi matnlarni kataklarning turli tomonlariga 
tekislash. 
 
Jadvalga matnni gorizontal, vertikal xolatlarda yozish 
 
Kataklardagi matnni katakka nisbatan intervallari, 
kataklar orasidagi intervallar turg‘un xolatda qanday 
bo‘lishi ko‘rsatiladi 
 
Ma’lumotlarni alifboning o‘sish yoki kamayish tartibida 
saralash. 
 Jadvaldagi matnni oddiy matn xolatiga o‘tkazish 
 
Formula, funksiyalarni qo‘yish 
16 Kursordan yuqoriga yangi satr qo‘shish Kursordan quyiga yangi satr qo‘shish Kursordan chapga yangi ustun qo‘shish Kursordan o‘ngga yangi ustun qo‘shish Ikki va undan ortiq kataklarni qo‘shish. Kataklar ajratilgan xolatda bo‘lishi kerak. Katakni bo‘lish. Jadvalni kursor turgan joydan bo‘lish. Ustun o‘lchamlarini avtomatik moslash. Ustun balandligi Ustun kengligi Satrlar balandligini tenglash Ustunlar kengligini tenglash Jadvaldagi matnlarni kataklarning turli tomonlariga tekislash. Jadvalga matnni gorizontal, vertikal xolatlarda yozish Kataklardagi matnni katakka nisbatan intervallari, kataklar orasidagi intervallar turg‘un xolatda qanday bo‘lishi ko‘rsatiladi Ma’lumotlarni alifboning o‘sish yoki kamayish tartibida saralash. Jadvaldagi matnni oddiy matn xolatiga o‘tkazish Formula, funksiyalarni qo‘yish 17 
 
 
MS Excel 2013 dasturi asosan hisob-kitobga oid masalalarni yechishga 
mo‘ljallangan bo‘lsada, uning tarkibiga kiruvchi vositalar boshqa sohaga tegishli 
masalalarni yechishga ham, masalan, formulalar bo‘yicha hisoblash ishlarini olib 
borish, grafik va diagrammalar qurishga ham katta yordam beradi. Shuning uchun 
Excel dasturini o‘rganish muxim ahamiyat kasb etadi va har bir foydalanuvchidan 
Excel bilan ishlay olish ko‘nikmasiga ega bo‘lish talab etiladi. Inson o‘z ish faoliyati 
davomida ko‘pincha biror kerakli ma’lumot olish uchun bir xil, zerikarli, ba’zida 
esa, murakkab bo‘lgan ishlarini bajarishga majbur bo‘ladi. Microsoft Excel dasturi 
mana shu ishlarni osonlashtirish va qiziqarli qilish maqsadida ishlab chiqilgandir. 
Microsoft Excel 2013 dasturidagi barcha ma’lumotlar jadval ko‘rinishida 
namoyon bo‘lib, bunda jadval yacheykalarining (xonalarining) ma’lum qismiga 
boshlang‘ich va birlamchi ma’lumotlar kiritiladi. Boshqa qismlari esa har xil 
arifmetik amallar va boshlang‘ich ma’lumotlar ustida bajariladigan turli amallar 
natijalaridan iborat bo‘lgan axborotlardir. 
Microsoft Excel 2013 dasturi dasturini bir necha usul bilan ishga tushirish 
mumkin: 
1. Ish stoli menyusidan quyidagilarni bajarish orqali: 
«Пуск» → «Все программы» → «Microsoft Office» → «Microsoft Excel 
2013». 
2. Microsoft Excel 2013 dasturi da yozilgan ixtiyoriy hujjatni ochish yordamida 
bunda MS Excel 2013 dasturi dasturi avtomatik ravishda ishga tushiriladi. 
17 MS Excel 2013 dasturi asosan hisob-kitobga oid masalalarni yechishga mo‘ljallangan bo‘lsada, uning tarkibiga kiruvchi vositalar boshqa sohaga tegishli masalalarni yechishga ham, masalan, formulalar bo‘yicha hisoblash ishlarini olib borish, grafik va diagrammalar qurishga ham katta yordam beradi. Shuning uchun Excel dasturini o‘rganish muxim ahamiyat kasb etadi va har bir foydalanuvchidan Excel bilan ishlay olish ko‘nikmasiga ega bo‘lish talab etiladi. Inson o‘z ish faoliyati davomida ko‘pincha biror kerakli ma’lumot olish uchun bir xil, zerikarli, ba’zida esa, murakkab bo‘lgan ishlarini bajarishga majbur bo‘ladi. Microsoft Excel dasturi mana shu ishlarni osonlashtirish va qiziqarli qilish maqsadida ishlab chiqilgandir. Microsoft Excel 2013 dasturidagi barcha ma’lumotlar jadval ko‘rinishida namoyon bo‘lib, bunda jadval yacheykalarining (xonalarining) ma’lum qismiga boshlang‘ich va birlamchi ma’lumotlar kiritiladi. Boshqa qismlari esa har xil arifmetik amallar va boshlang‘ich ma’lumotlar ustida bajariladigan turli amallar natijalaridan iborat bo‘lgan axborotlardir. Microsoft Excel 2013 dasturi dasturini bir necha usul bilan ishga tushirish mumkin: 1. Ish stoli menyusidan quyidagilarni bajarish orqali: «Пуск» → «Все программы» → «Microsoft Office» → «Microsoft Excel 2013». 2. Microsoft Excel 2013 dasturi da yozilgan ixtiyoriy hujjatni ochish yordamida bunda MS Excel 2013 dasturi dasturi avtomatik ravishda ishga tushiriladi. 18 
 
 
13-rasm. MS Excel 2013 dasturini ishga tushirilgandagi holati. 
 
14-rasm. MS Excel 2013 dasturi interfeysi. 
Elektron jadval yacheykalariga uch xil ma’lumotlarni kiritish mumkin: 
 matnli; 
 sonli ifodalar; 
 formulalar. 
Matnli ma’lumotlar sarlavha, belgi, izohlarni o‘z ichiga oladi. 
Sonli ifodalar bevosita jadval ichiga kiritiladigan sonlardir. 
Formulalar – kiritilgan sonli qiymatlar bo‘yicha yangi qiymatlarni 
hisoblaydigan ifodalardir. 
18 13-rasm. MS Excel 2013 dasturini ishga tushirilgandagi holati. 14-rasm. MS Excel 2013 dasturi interfeysi. Elektron jadval yacheykalariga uch xil ma’lumotlarni kiritish mumkin:  matnli;  sonli ifodalar;  formulalar. Matnli ma’lumotlar sarlavha, belgi, izohlarni o‘z ichiga oladi. Sonli ifodalar bevosita jadval ichiga kiritiladigan sonlardir. Formulalar – kiritilgan sonli qiymatlar bo‘yicha yangi qiymatlarni hisoblaydigan ifodalardir. 19 
 
Formulalar har doim «=» belgisini qo‘yish bilan boshlanadi. Formula 
yacheykaga kiritilgandan keyin shu formula asosida hisoblanadigan natijalar yana 
shu yacheykada hosil bo‘ladi. Agar shu formulada foydalanilgan sonlardan yoki 
belgilardan biri o‘zgartirilsa, Excel avtomatik ravishda yangi ma’lumotlar bo‘yicha 
hisob ishlarini bajaradi va yangi natijalar hosil qilib beradi. 
MS Excel 2013 dasturining asosiy ishlov berish ob’yekti hujjatlar 
(Dokumentlar) hisoblanadi. MS Excel 2013 dasturi hujjatlari (Dokumentlari) 
ixtiyoriy nomlanadigan va XLS kengaytmasiga ega bo‘lgan fayllardir. MS Excel 
2013 dasturida bunday fayllar «Ishchi kitob» deb ataladi. Har bir ishchi kitob 
ixtiyoriy sondagi elektron jadvallarni o‘z ichiga olishi mumkin. Ularning har biri 
«ishchi varaq» deb ataladi. Har bir ishchi varaq o‘z nomiga ega bo‘ladi. Ishchi 
kitobni hosil qilish uchun Microsoft Excel dasturini ishga tushirish zarur. Excel 2013 
dasturida ishchi kitobning tarkibiy elementlaridan biri ishchi varaq, ya’ni elektron 
jadval hisoblanadi. 
Elektron jadvalning asosiy elementlari esa yacheyka va diapazonlardir. 
Yacheyka – bu jadvaldagi manzili ko‘rsatiladigan hamda bir qator va bir ustun 
kesishmasi oralig‘ida joylashgan elementdir. Yacheyka kesishmalarida hosil 
bo‘lgan ustun va qator nomi bilan ifodalanadigan manzili bilan aniqlanadi. Masalan, 
A – ustun, 4 – qator kesishmasida joylashgan yacheyka – A4 deb nom oladi. 
Yacheykaga sonli qiymatlar, matnli axborotlar va formulalarni joylashtirish 
mumkin. 
Bir necha yacheykalardan tashkil topgan guruh diapazon deb ataladi. Diapazon 
manzilini ko‘rsatish uchun uni tashkil etgan yacheykalarning chap yuqori va o‘ng 
quyi yacheykalar manzillari olinib, ular ikki nuqta bilan ajratilib yoziladi. Masalan 
-A1:A4 
Menyular qatorida quyidagi bo‘limlar mavjud: 
«Файл» (Asosiy), «Главная» (Asosiy), «Вставка» (Qo‘yish), «Разметка 
страницы» 
(Sahifa 
belgilari), 
«Формулы» 
(Formulalar), 
«Данные» 
(Ma’lumotlar), «Рецензирование» (Tekshiruv va izoh), «Вид» (Ko‘rinish). 
19 Formulalar har doim «=» belgisini qo‘yish bilan boshlanadi. Formula yacheykaga kiritilgandan keyin shu formula asosida hisoblanadigan natijalar yana shu yacheykada hosil bo‘ladi. Agar shu formulada foydalanilgan sonlardan yoki belgilardan biri o‘zgartirilsa, Excel avtomatik ravishda yangi ma’lumotlar bo‘yicha hisob ishlarini bajaradi va yangi natijalar hosil qilib beradi. MS Excel 2013 dasturining asosiy ishlov berish ob’yekti hujjatlar (Dokumentlar) hisoblanadi. MS Excel 2013 dasturi hujjatlari (Dokumentlari) ixtiyoriy nomlanadigan va XLS kengaytmasiga ega bo‘lgan fayllardir. MS Excel 2013 dasturida bunday fayllar «Ishchi kitob» deb ataladi. Har bir ishchi kitob ixtiyoriy sondagi elektron jadvallarni o‘z ichiga olishi mumkin. Ularning har biri «ishchi varaq» deb ataladi. Har bir ishchi varaq o‘z nomiga ega bo‘ladi. Ishchi kitobni hosil qilish uchun Microsoft Excel dasturini ishga tushirish zarur. Excel 2013 dasturida ishchi kitobning tarkibiy elementlaridan biri ishchi varaq, ya’ni elektron jadval hisoblanadi. Elektron jadvalning asosiy elementlari esa yacheyka va diapazonlardir. Yacheyka – bu jadvaldagi manzili ko‘rsatiladigan hamda bir qator va bir ustun kesishmasi oralig‘ida joylashgan elementdir. Yacheyka kesishmalarida hosil bo‘lgan ustun va qator nomi bilan ifodalanadigan manzili bilan aniqlanadi. Masalan, A – ustun, 4 – qator kesishmasida joylashgan yacheyka – A4 deb nom oladi. Yacheykaga sonli qiymatlar, matnli axborotlar va formulalarni joylashtirish mumkin. Bir necha yacheykalardan tashkil topgan guruh diapazon deb ataladi. Diapazon manzilini ko‘rsatish uchun uni tashkil etgan yacheykalarning chap yuqori va o‘ng quyi yacheykalar manzillari olinib, ular ikki nuqta bilan ajratilib yoziladi. Masalan -A1:A4 Menyular qatorida quyidagi bo‘limlar mavjud: «Файл» (Asosiy), «Главная» (Asosiy), «Вставка» (Qo‘yish), «Разметка страницы» (Sahifa belgilari), «Формулы» (Formulalar), «Данные» (Ma’lumotlar), «Рецензирование» (Tekshiruv va izoh), «Вид» (Ko‘rinish). 20 
 
Ulardan biri bilan ishlash uchun qatordagi ixtiyoriy bo‘lim ustiga sichqoncha 
ko‘rsatkichini olib kelib bosiladi, natijada tanlangan bo‘lim menyusi elementlari 
ro‘yxati ochiladi. menyular bilan ishlash Microsoft Excel ning asosiy buyruqlarini 
berish usullaridan biri hisoblanadi. 
«Файл» menyusida hujjatlar bilan ishlash buyruqlari, ya’ni, yangi hujjat hosil 
qilish, xotiradagi hujjatni ochish, hujjatni saqlash, chop etish ya boshqa buyruqlar 
bilan ishlash mumkin. 
 
15-rasm. «Файл» menyusi buyruqlari. 
«Главная» menyu-uskunalar paneli buyruqlarni ko‘rsatuvchi, gorizontal 
menyuning 
asosiy 
standart 
buyruqlarini 
takrorlovchi 
tugmalardan 
(piktogrammalar)dan iborat. 
 
16-rasm. «Главная» menyusi buyruqlari. 
«Вставка» menyu-uskunalar paneli buyruqlarni hujjatga elementler qo‘yish 
buyruqlarini takrorlovchi tugmalardan (piktogrammalar)dan iborat. 
 
17-rasm. «Вставка» menyusi buyruqlari. 
20 Ulardan biri bilan ishlash uchun qatordagi ixtiyoriy bo‘lim ustiga sichqoncha ko‘rsatkichini olib kelib bosiladi, natijada tanlangan bo‘lim menyusi elementlari ro‘yxati ochiladi. menyular bilan ishlash Microsoft Excel ning asosiy buyruqlarini berish usullaridan biri hisoblanadi. «Файл» menyusida hujjatlar bilan ishlash buyruqlari, ya’ni, yangi hujjat hosil qilish, xotiradagi hujjatni ochish, hujjatni saqlash, chop etish ya boshqa buyruqlar bilan ishlash mumkin. 15-rasm. «Файл» menyusi buyruqlari. «Главная» menyu-uskunalar paneli buyruqlarni ko‘rsatuvchi, gorizontal menyuning asosiy standart buyruqlarini takrorlovchi tugmalardan (piktogrammalar)dan iborat. 16-rasm. «Главная» menyusi buyruqlari. «Вставка» menyu-uskunalar paneli buyruqlarni hujjatga elementler qo‘yish buyruqlarini takrorlovchi tugmalardan (piktogrammalar)dan iborat. 17-rasm. «Вставка» menyusi buyruqlari. 21 
 
«Разметка страницы» menyu-uskunalar paneli buyruqlarni ko‘rsatuvchi va 
kiritilayotgan hujjatlarni bichimlashga imkon beruvchi tugmalardan iborat. 
 
18-rasm. «Разметка страницы» menyusi buyruqlari. 
«Формулы» menyu-uskunalar paneli buyruqlarni formulalar, funktsiyalar, 
ular bilan ishlash uchun mo‘ljallangan tugmalardan iborat. 
 
19-rasm. «Формулы» menyusi buyruqlari. 
«Данные» menyu-uskunalar paneli buyruqlarni kiritilgan ma’lumotlarni 
tahrirlash uchun mo‘ljallangan tugmalardan iborat. 
 
20-rasm. «Данные» menyusi buyruqlari. 
«Рецензирование» 
menyu-uskunalar 
paneli 
buyruqlarni 
kiritilgan 
ma’lumotlarni tekshirish va izohlash buyruqlari tugmalardan iborat. 
 
21-rasm. «Рецензирование» menyusi buyruqlari. 
«Вид» menyu-uskunalar paneli buyruqlarni hujjat ko‘rinishlarini o‘zgartirish 
buyruqlari tugmalardan iborat. 
 
22-rasm. «Вид» menyusi buyruqlari. 
Formulalar 
qatori. 
Microsoft 
Excel 
2013 
dasturiga 
ma’lumotlar 
kiritilayotganda barcha axborotlar, matnlar, sonlar va formulalar mana shu qatorda 
aks ettiriladi. 
 
23-rasm. Formulalar qatori. 
21 «Разметка страницы» menyu-uskunalar paneli buyruqlarni ko‘rsatuvchi va kiritilayotgan hujjatlarni bichimlashga imkon beruvchi tugmalardan iborat. 18-rasm. «Разметка страницы» menyusi buyruqlari. «Формулы» menyu-uskunalar paneli buyruqlarni formulalar, funktsiyalar, ular bilan ishlash uchun mo‘ljallangan tugmalardan iborat. 19-rasm. «Формулы» menyusi buyruqlari. «Данные» menyu-uskunalar paneli buyruqlarni kiritilgan ma’lumotlarni tahrirlash uchun mo‘ljallangan tugmalardan iborat. 20-rasm. «Данные» menyusi buyruqlari. «Рецензирование» menyu-uskunalar paneli buyruqlarni kiritilgan ma’lumotlarni tekshirish va izohlash buyruqlari tugmalardan iborat. 21-rasm. «Рецензирование» menyusi buyruqlari. «Вид» menyu-uskunalar paneli buyruqlarni hujjat ko‘rinishlarini o‘zgartirish buyruqlari tugmalardan iborat. 22-rasm. «Вид» menyusi buyruqlari. Formulalar qatori. Microsoft Excel 2013 dasturiga ma’lumotlar kiritilayotganda barcha axborotlar, matnlar, sonlar va formulalar mana shu qatorda aks ettiriladi. 23-rasm. Formulalar qatori. 22 
 
Nom maydoni. Bu maydonda joriy ishchi kitobning faol yacheykalarining 
manzili va nomi ko‘rsatiladi. Nom maydoni diapazon (yacheykalar guruhi)ga yoki 
tanlangan yacheykaga tezda nom berish uchun ham ishlatiladi. Agar sichqoncha 
ko‘rsatkichini nom maydonidan o‘ng tomonda joylashgan strelka ustiga olib borib 
sichqonchaning chap tugmasini bossak, unda faol ishchi kitobidagi nomlangan 
yacheykalar va diapazonlarning (agar ular mavjud bo‘lsa) hamma nomlarini birma-
bir ko‘rib chiqish mumkin. 
 
24-rasm. Nom maydoni. 
Holat (ma’lumotlar) qatori. Unda yacheykaga tegishli turli ma’lumotlar 
ko‘rsatiladi. 
 
25-rasm. Holat (ma’lumotlar) qatori. 
Ish olib borilayotgan jadvalning barcha yacheykalarini ajratib ko‘rsatish. Joriy 
darchadagi ishchi jadvalning barcha yacheykalarini ajratib ko‘rsatish uchun 
sichqoncha tugmasini bosgan holda sichqonchani harakatga keltirish lozim. 
Ustunlar sarlavxasi. Jadvaldagi barcha mavjud 256 ustunlar lotin alifbosining 
bosh harflari bilan belgilanadi va u A dan boshlab XFD gacha belgilanib boriladi. 
Boshqacha aytganda, A dan Z gacha, keyingi ustunlar AA, AB, … , AZ, … va oxirgi 
16384-ustun XFD deb belgilanadi. Biror ustunning barcha yacheykalarini belgilab 
olish uchun ustun sarlavxasi ustida sichqoncha tugmasini bosish kerak. 
 
26-rasm. Ustunlar sarlavxasi. 
22 Nom maydoni. Bu maydonda joriy ishchi kitobning faol yacheykalarining manzili va nomi ko‘rsatiladi. Nom maydoni diapazon (yacheykalar guruhi)ga yoki tanlangan yacheykaga tezda nom berish uchun ham ishlatiladi. Agar sichqoncha ko‘rsatkichini nom maydonidan o‘ng tomonda joylashgan strelka ustiga olib borib sichqonchaning chap tugmasini bossak, unda faol ishchi kitobidagi nomlangan yacheykalar va diapazonlarning (agar ular mavjud bo‘lsa) hamma nomlarini birma- bir ko‘rib chiqish mumkin. 24-rasm. Nom maydoni. Holat (ma’lumotlar) qatori. Unda yacheykaga tegishli turli ma’lumotlar ko‘rsatiladi. 25-rasm. Holat (ma’lumotlar) qatori. Ish olib borilayotgan jadvalning barcha yacheykalarini ajratib ko‘rsatish. Joriy darchadagi ishchi jadvalning barcha yacheykalarini ajratib ko‘rsatish uchun sichqoncha tugmasini bosgan holda sichqonchani harakatga keltirish lozim. Ustunlar sarlavxasi. Jadvaldagi barcha mavjud 256 ustunlar lotin alifbosining bosh harflari bilan belgilanadi va u A dan boshlab XFD gacha belgilanib boriladi. Boshqacha aytganda, A dan Z gacha, keyingi ustunlar AA, AB, … , AZ, … va oxirgi 16384-ustun XFD deb belgilanadi. Biror ustunning barcha yacheykalarini belgilab olish uchun ustun sarlavxasi ustida sichqoncha tugmasini bosish kerak. 26-rasm. Ustunlar sarlavxasi. 23 
 
Qatorlar tartibi. Excel 2013 dasturida ishchi jadvalning har bir qatori tartib 
raqamiga ega bo‘lib, u 1 dan to 1048576 gacha raqamlanadi. Bu qatorlarning 
keragini tanlab olish sichqoncha yoki klaviaturadagi tugmalar majmuini bosish 
orqali amalga oshiriladi. 
 
27-rasm. Qatorlar tartibi. 
Faol yacheyka indikatori. Bu qora rangdagi kontur bo‘lib, joriy yacheykani 
ajratib ko‘rsatib turadi. Ayrim hollarda u jadvallar kursori deb ham ataladi. 
 
28-rasm. Faol yacheyka indikatori. 
Varaqlarning yorlig‘i. Bu yorliqlarning har biri yon daftarchaning yorlig‘iga 
o‘xshash bo‘lib, ishchi kitobning Alohida varaqlari sifatida qaraladi. Excel 2013 
dasturida ishchi kitob ixtiyoriy sondagi varaqlardan iborat bo‘lishi mumkin. Har bir 
varaqning nomi bo‘ladi va u varaq yorlig‘ida ko‘rsatib qo‘yiladi. 
 
29-rasm. Varaqlarning yorlig‘i. 
 
Pedagogik dasturiy vositalar – kompyuter texnologiyalari yordamida o‘quv 
jarayonini qisman yoki to‘liq avtomatlashtirish uchun mo‘ljallangan didaktik vosita 
hisoblanadi. Ular ta’lim jarayonini samaradorligini oshirishning istiqbolli 
23 Qatorlar tartibi. Excel 2013 dasturida ishchi jadvalning har bir qatori tartib raqamiga ega bo‘lib, u 1 dan to 1048576 gacha raqamlanadi. Bu qatorlarning keragini tanlab olish sichqoncha yoki klaviaturadagi tugmalar majmuini bosish orqali amalga oshiriladi. 27-rasm. Qatorlar tartibi. Faol yacheyka indikatori. Bu qora rangdagi kontur bo‘lib, joriy yacheykani ajratib ko‘rsatib turadi. Ayrim hollarda u jadvallar kursori deb ham ataladi. 28-rasm. Faol yacheyka indikatori. Varaqlarning yorlig‘i. Bu yorliqlarning har biri yon daftarchaning yorlig‘iga o‘xshash bo‘lib, ishchi kitobning Alohida varaqlari sifatida qaraladi. Excel 2013 dasturida ishchi kitob ixtiyoriy sondagi varaqlardan iborat bo‘lishi mumkin. Har bir varaqning nomi bo‘ladi va u varaq yorlig‘ida ko‘rsatib qo‘yiladi. 29-rasm. Varaqlarning yorlig‘i. Pedagogik dasturiy vositalar – kompyuter texnologiyalari yordamida o‘quv jarayonini qisman yoki to‘liq avtomatlashtirish uchun mo‘ljallangan didaktik vosita hisoblanadi. Ular ta’lim jarayonini samaradorligini oshirishning istiqbolli 24 
 
shakllaridan biri hisoblanib, zamonaviy texnologiyalarning o‘qitish vositasi sifatida 
ishlatiladi. Pedagogik dasturiy vositalar tarkibiga: o‘quv fani bo‘yicha aniq didaktik 
maqsadlarga erishishga yo‘naltirilgan dasturiy mahsulot (dasturlar majmuasi), 
texnik va metodik ta’minot, qo‘shimcha yordamchi vositalar kiradi. 
Pedagogik dasturiy vositalarni quyidagilarga ajratish mumkin: 
 O‘rgatuvchi dasturlar – o‘quvchilarning bilim darajasi va qiziqishlaridan 
kelib chiqib yangi bilimlarni o‘zlashtirishga yo‘naltiradi; 
 Test dasturlari – egallangan bilim, malaka va ko‘nikmalarni tekshirish yoki 
baholash maqsadlarida qo‘llaniladi; 
 Mashq qildirgichlar - avval o‘zlashtirilgan o‘quv materialini takrorlash va 
mustahkamlashga xizmat qiladi; 
 Visuvallashtirish - O‘qituvchi ishtirokidagi virtual o‘quv muhitini 
shakllantiruvchi dasturlar. 
Pedagogik 
dasturiy 
vositalar 
yaratuvchi 
dasturlar 
quyidagicha 
tasniflanadi: 
 Pedagogik dasturiy vositalarning gipermatn hujjatlarini ishlab chiqishda 
Microsoft Front-Page (HTML-Hyper Text Markup Language), Alliare Home Site 
(HTML), Share Point Designer, Microsoft Power Point, Microsoft Word kabi 
dasturiy vositalardan foydalaniladi. 
 Mavzuning asosiy tushunchalariga oid o‘quv materiallarini yaratishda rastrli 
yoki vektorli rasmlar bilan ishlovchi dasturlardan foydalanish zarur bo‘ladi. Ular 
qatoriga Corel Draw, Corel Hara, Corel Photo Paint, Adobe Photo Shop, Adobe 
Illustrator kabilarni kiritish mumkin. 
 Dinamik illyustratsiyali o‘quv materiallari yaratishda Disreet 3D Studio 
MAX, Alais Wave Front, Maya, Light Wave, SoftImage 3d, Adobe Image Ready, 
Gif Animator, Macromedia Flash, Adobe Premier kabi maxsus dasturlardan 
foydalaniladi. 
 Ovozli jarayonlarni taqdim etish va ovozni tahrir qilish SonicFoundry 
SoundForge, Wave Lab, Sound Recorder va boshqa dasturlar yordamida amalga 
oshiriladi. 
24 shakllaridan biri hisoblanib, zamonaviy texnologiyalarning o‘qitish vositasi sifatida ishlatiladi. Pedagogik dasturiy vositalar tarkibiga: o‘quv fani bo‘yicha aniq didaktik maqsadlarga erishishga yo‘naltirilgan dasturiy mahsulot (dasturlar majmuasi), texnik va metodik ta’minot, qo‘shimcha yordamchi vositalar kiradi. Pedagogik dasturiy vositalarni quyidagilarga ajratish mumkin:  O‘rgatuvchi dasturlar – o‘quvchilarning bilim darajasi va qiziqishlaridan kelib chiqib yangi bilimlarni o‘zlashtirishga yo‘naltiradi;  Test dasturlari – egallangan bilim, malaka va ko‘nikmalarni tekshirish yoki baholash maqsadlarida qo‘llaniladi;  Mashq qildirgichlar - avval o‘zlashtirilgan o‘quv materialini takrorlash va mustahkamlashga xizmat qiladi;  Visuvallashtirish - O‘qituvchi ishtirokidagi virtual o‘quv muhitini shakllantiruvchi dasturlar. Pedagogik dasturiy vositalar yaratuvchi dasturlar quyidagicha tasniflanadi:  Pedagogik dasturiy vositalarning gipermatn hujjatlarini ishlab chiqishda Microsoft Front-Page (HTML-Hyper Text Markup Language), Alliare Home Site (HTML), Share Point Designer, Microsoft Power Point, Microsoft Word kabi dasturiy vositalardan foydalaniladi.  Mavzuning asosiy tushunchalariga oid o‘quv materiallarini yaratishda rastrli yoki vektorli rasmlar bilan ishlovchi dasturlardan foydalanish zarur bo‘ladi. Ular qatoriga Corel Draw, Corel Hara, Corel Photo Paint, Adobe Photo Shop, Adobe Illustrator kabilarni kiritish mumkin.  Dinamik illyustratsiyali o‘quv materiallari yaratishda Disreet 3D Studio MAX, Alais Wave Front, Maya, Light Wave, SoftImage 3d, Adobe Image Ready, Gif Animator, Macromedia Flash, Adobe Premier kabi maxsus dasturlardan foydalaniladi.  Ovozli jarayonlarni taqdim etish va ovozni tahrir qilish SonicFoundry SoundForge, Wave Lab, Sound Recorder va boshqa dasturlar yordamida amalga oshiriladi. 25 
 
 Ma’lumotlar bazalarini yaratishda Microsoft Excel, Microsoft Access, 
MySQL, SQL kabi dasturlar qo‘llaniladi. 
Hozirgi kungacha kompyuterlarni oʻqitish vositasi sifatida qoʻllab oʻqitish 
samaradorligini oshirish bilan birga oʻqitish vaqtini qisqartiradigan yaxlit, sezilarli 
darajali pedagogik nazariya yaratilgan emas. Biroq kibernetika, didaktika, 
psixologiyada turlicha qarash va nazariyalar mavjudki, ularni taʼlim jarayonini 
kompyuterlashtirish nuqtai nazaridan oʻrganib, akademik litseylarning informatika 
fanidan amaliy va laboratoriya mashgʻulotlari uchun PDVini yaratish bloklarini 
ishlab chiqish zarur. “Agar ilmiy asoslangan PDVlarni tayyorlash yoʻllari atroflicha 
tadqiq qilinsa, taʼlim subʼyektlari kompyuter bilan muloqot qilish madaniyatini 
toʻliq oʻrgansa, yoshlarning taʼlim-tarbiyasida ulkan yutuqlarga erishiladi”. Shu 
maʼnoda PDVning bloklarini ishlab chiqish, ularda bajariladigan amallar 
mazmunini tahlil qilish kerak boʻladi. 
N.I.Tayloqov PDVlarni yaratish boʻyicha asosiy mezonlarga quyidagi 
bloklarni kiritadi: 
 Foydalanuvchining qayd qilish bloki. 
 Global va lokal tarmoqda, serverda ishlash imkoniyati. 
 Kurs administrator bloki. 
 O‘quv kursining nazariy bilimlar bloki. 
 O‘quv kursining amaliy bilimlar bloki. 
 O‘quv kursi bo‘yicha test topshiriqlari. 
 Ma’lumotnoma tizimi. 
 Mualliflar haqida ma’lumot. 
PDVga qo‘yiladigan didaktik talablarga quyidagilar kiradi: ilmiylik, 
tushunarli, qat’iy va tizimli bayon etilishi bilan birgalikda (pedagogika, psixologiya, 
informatika, ergonomikaning asosiy tamoyillarini, zamonaviy fanning fundamental 
asoslarini hisobga olib, o‘quv faoliyati mazmunini qurish imkoniyatini ta’minlash), 
uzluksizlik va yaxlitlik (ilgari o‘rganilgan bilimlarning mantiqiy oqibati hamda 
to‘ldiruvchisi hisoblanadi), izchillik, muammolilik, ko‘rgazmalilik, faollashtirish 
(o‘qitish mustaqilligi hamda faollilik xususiyatining mavjudligi), o‘qitish 
25  Ma’lumotlar bazalarini yaratishda Microsoft Excel, Microsoft Access, MySQL, SQL kabi dasturlar qo‘llaniladi. Hozirgi kungacha kompyuterlarni oʻqitish vositasi sifatida qoʻllab oʻqitish samaradorligini oshirish bilan birga oʻqitish vaqtini qisqartiradigan yaxlit, sezilarli darajali pedagogik nazariya yaratilgan emas. Biroq kibernetika, didaktika, psixologiyada turlicha qarash va nazariyalar mavjudki, ularni taʼlim jarayonini kompyuterlashtirish nuqtai nazaridan oʻrganib, akademik litseylarning informatika fanidan amaliy va laboratoriya mashgʻulotlari uchun PDVini yaratish bloklarini ishlab chiqish zarur. “Agar ilmiy asoslangan PDVlarni tayyorlash yoʻllari atroflicha tadqiq qilinsa, taʼlim subʼyektlari kompyuter bilan muloqot qilish madaniyatini toʻliq oʻrgansa, yoshlarning taʼlim-tarbiyasida ulkan yutuqlarga erishiladi”. Shu maʼnoda PDVning bloklarini ishlab chiqish, ularda bajariladigan amallar mazmunini tahlil qilish kerak boʻladi. N.I.Tayloqov PDVlarni yaratish boʻyicha asosiy mezonlarga quyidagi bloklarni kiritadi:  Foydalanuvchining qayd qilish bloki.  Global va lokal tarmoqda, serverda ishlash imkoniyati.  Kurs administrator bloki.  O‘quv kursining nazariy bilimlar bloki.  O‘quv kursining amaliy bilimlar bloki.  O‘quv kursi bo‘yicha test topshiriqlari.  Ma’lumotnoma tizimi.  Mualliflar haqida ma’lumot. PDVga qo‘yiladigan didaktik talablarga quyidagilar kiradi: ilmiylik, tushunarli, qat’iy va tizimli bayon etilishi bilan birgalikda (pedagogika, psixologiya, informatika, ergonomikaning asosiy tamoyillarini, zamonaviy fanning fundamental asoslarini hisobga olib, o‘quv faoliyati mazmunini qurish imkoniyatini ta’minlash), uzluksizlik va yaxlitlik (ilgari o‘rganilgan bilimlarning mantiqiy oqibati hamda to‘ldiruvchisi hisoblanadi), izchillik, muammolilik, ko‘rgazmalilik, faollashtirish (o‘qitish mustaqilligi hamda faollilik xususiyatining mavjudligi), o‘qitish 26 
 
natijalarini o‘zlashtirish mustahkamliligi, muloqotning interfaolliligi, o‘qitish, 
tarbiyalash, rivojlantirish va amaliyotning yaxlit birligi. 
Metodik talablarga quyidagilar kiradi: aniq o‘quv fanining o‘ziga xos 
xususiyatlarini hisobga olish, ma’lum bir faning o‘ziga xosligini hisobga olish, 
axborotni zamonaviy metodlari o‘zaro bog‘liqliligi, o‘zaro aloqadorliligi, turli-
tumanligi, amalga oshirilishi. 
Psixologik talablarga quyidagilar kiradi: idrok etish (verbal-mantiqiy, 
sensor-perseptiv), tafakkur (tushunchaviy-nazariy, ko‘rgazmali-amaliy), diqqati 
(qat’iyliligi, boshqaga ko‘chishi), motivatsiya (ishlashda faol shakllari, yuqori 
darajada ko‘rgazmalilik, o‘z vaqtida qayta aloqa yordamida o‘quvchilarning yuqori 
darajadagi motivatsiyalarini doimiy ravishda rag‘batlantirish), xotira, tasavvuri, 
yoshi va individual psixologik xususiyatlarini hisobga olish (egallagan bilim, 
ko‘nikma va malakalarini hisobga olib, o‘quv fani mazmuni hamda o‘quv 
masalalari murakkablik darajasi o‘quvchilarning yosh imkoniyatlari va individual 
xususiyatlariga mos kelishi, o‘quv materialini o‘zlashtirishda ortiqcha his-
hayajonli, asabiy, aqliy yuklamalardan ta’sirlanishdan himoyalash) kiradi. 
Texnik talablarga quyidagilar kiradi: zamonaviy universal shaxsiy 
kompyuterlar, tashqi qurilmalari, test o‘tkaziladigan manbalar kiradi. 
Tarmoq talablariga quyidagilar kiradi: «mijoz-server» arxitekturasi, 
Internet-navigatorlar, tarmoq operatsion tizimlari, telekommunikatsiya, boshqaruv 
vositalari (o‘qitish jarayonini individual va jamoaviy ishlari, tashqi qayta aloqa) 
kiradi. 
Estetik talablarga quyidagilar kiradi: tartiblilik va ifodalilik (elementlari, 
joylashishi, o‘lchami, rangi), bezashning funksional vazifasi va ergonomik 
talablarga mosligi. 
Maxsus talablarga quyidagilar kiradi: interfaollik, maqsadga yo‘nalganlik, 
mustaqillik va moslashuvchanlik, audiolashtirish, ko‘rgazmalilik, kirish nazorati, 
intellektual rivojlanish, differensiatsiyalash(tabaqalashtirish), kreativlik, ochiqlik, 
qayta aloqa, funksionalilik, ishonchlilik. 
26 natijalarini o‘zlashtirish mustahkamliligi, muloqotning interfaolliligi, o‘qitish, tarbiyalash, rivojlantirish va amaliyotning yaxlit birligi. Metodik talablarga quyidagilar kiradi: aniq o‘quv fanining o‘ziga xos xususiyatlarini hisobga olish, ma’lum bir faning o‘ziga xosligini hisobga olish, axborotni zamonaviy metodlari o‘zaro bog‘liqliligi, o‘zaro aloqadorliligi, turli- tumanligi, amalga oshirilishi. Psixologik talablarga quyidagilar kiradi: idrok etish (verbal-mantiqiy, sensor-perseptiv), tafakkur (tushunchaviy-nazariy, ko‘rgazmali-amaliy), diqqati (qat’iyliligi, boshqaga ko‘chishi), motivatsiya (ishlashda faol shakllari, yuqori darajada ko‘rgazmalilik, o‘z vaqtida qayta aloqa yordamida o‘quvchilarning yuqori darajadagi motivatsiyalarini doimiy ravishda rag‘batlantirish), xotira, tasavvuri, yoshi va individual psixologik xususiyatlarini hisobga olish (egallagan bilim, ko‘nikma va malakalarini hisobga olib, o‘quv fani mazmuni hamda o‘quv masalalari murakkablik darajasi o‘quvchilarning yosh imkoniyatlari va individual xususiyatlariga mos kelishi, o‘quv materialini o‘zlashtirishda ortiqcha his- hayajonli, asabiy, aqliy yuklamalardan ta’sirlanishdan himoyalash) kiradi. Texnik talablarga quyidagilar kiradi: zamonaviy universal shaxsiy kompyuterlar, tashqi qurilmalari, test o‘tkaziladigan manbalar kiradi. Tarmoq talablariga quyidagilar kiradi: «mijoz-server» arxitekturasi, Internet-navigatorlar, tarmoq operatsion tizimlari, telekommunikatsiya, boshqaruv vositalari (o‘qitish jarayonini individual va jamoaviy ishlari, tashqi qayta aloqa) kiradi. Estetik talablarga quyidagilar kiradi: tartiblilik va ifodalilik (elementlari, joylashishi, o‘lchami, rangi), bezashning funksional vazifasi va ergonomik talablarga mosligi. Maxsus talablarga quyidagilar kiradi: interfaollik, maqsadga yo‘nalganlik, mustaqillik va moslashuvchanlik, audiolashtirish, ko‘rgazmalilik, kirish nazorati, intellektual rivojlanish, differensiatsiyalash(tabaqalashtirish), kreativlik, ochiqlik, qayta aloqa, funksionalilik, ishonchlilik. 27 
 
Ergonomik talablarga quyidagilar kiradi: do‘stonalik, foydalanuvchiga 
moslashish, ekran shakllarini tashkil etish. 
Metodik talablar pedagogik dasturiy vositalar asosida o‘qitishga mo‘ljallangan 
o‘quv fanining o‘ziga xos xususiyatlarini, uning qonuniyatlarini, izlanish metodlari, 
axborotga ishlov berishning zamonaviy usullarini joriy qilish imkoniyatlarini 
hisobga olishni ko‘zda tutadi. Fanlardan yaratiladigan pedagogik dasturiy vositalar 
quyidagi metodik talablarga javob berishi kerak: 
1. Pedagogik dasturiy vositalar – o‘quv materialini taqdim etishning 
tushunchali, obrazli va harakatli komponentlarining o‘zaro bog‘liqligiga tayangan 
holda qurilishi. 
2. Pedagogik dasturiy vositalar – o‘quv materialini yuqori tartibli tuzilma 
ko‘rinishida ta’minlashi. Fanlararo mantiqiy o‘zaro bog‘liqlikning hisobga olinishi. 
3. Pedagogik dasturiy vositalarda ta’lim oluvchiga o‘quv materialini 
bosqichma-bosqich o‘zlashtirganligini turli xildagi nazoratlarni amalga oshirish 
asosida aniqlash imkoniyatlarining yaratilishi. 
PDVlardan ta’lim jarayonida foydalanib samaradorlikka erishish ularning turli 
talablarga qay darajada javob berishiga ham bog‘liq. Bu talablar ta’lim prinsiplari 
bilan bevosita bog‘liq bo‘lib, ularning mazmunini ko‘rib chiqamiz. 
1. Bayon qilinayotgan o‘quv materialida asosiy va unchalik muhim 
bo‘lmagan elementlarni ajratib ko‘rsatish. Bu talab ta’limning ko‘rgazmalilik 
prinsipi bilan bog‘liq bo‘lib, uni pedagogik jihatdan, o‘quv materiali matnida asosiy 
g‘oyalar ajratilib, keyin ular mohiyatining bayon qilinishi, mavzudagi yangi 
tushunchalarni berib, har biridan so‘ng ularning xususiyati, tushunchalar bilan 
aloqadorligi kabilarning ochib berilishi bilan, shuningdek, texnik jihatdan, ekranda 
tasvirlanayotgan matnda asosiy tushunchalar, tushunchaning xususiyatlari kabilarni 
boshqa rang, boshqa shrift, boshqacha o‘lchamda ko‘rsatish bilan amalga oshirish 
mumkin. 
Har bir mavzu bo‘yicha o‘quv materialini bayon qilishda yangi tushunchalar, 
asosiy tushunchalar, tushunchaning xususiyatlari yoki tushunchalar orasidagi 
bog‘lanishlar ma’lum gipermatn shaklida berilishi lozimki, o‘quvchi shu so‘zni 
27 Ergonomik talablarga quyidagilar kiradi: do‘stonalik, foydalanuvchiga moslashish, ekran shakllarini tashkil etish. Metodik talablar pedagogik dasturiy vositalar asosida o‘qitishga mo‘ljallangan o‘quv fanining o‘ziga xos xususiyatlarini, uning qonuniyatlarini, izlanish metodlari, axborotga ishlov berishning zamonaviy usullarini joriy qilish imkoniyatlarini hisobga olishni ko‘zda tutadi. Fanlardan yaratiladigan pedagogik dasturiy vositalar quyidagi metodik talablarga javob berishi kerak: 1. Pedagogik dasturiy vositalar – o‘quv materialini taqdim etishning tushunchali, obrazli va harakatli komponentlarining o‘zaro bog‘liqligiga tayangan holda qurilishi. 2. Pedagogik dasturiy vositalar – o‘quv materialini yuqori tartibli tuzilma ko‘rinishida ta’minlashi. Fanlararo mantiqiy o‘zaro bog‘liqlikning hisobga olinishi. 3. Pedagogik dasturiy vositalarda ta’lim oluvchiga o‘quv materialini bosqichma-bosqich o‘zlashtirganligini turli xildagi nazoratlarni amalga oshirish asosida aniqlash imkoniyatlarining yaratilishi. PDVlardan ta’lim jarayonida foydalanib samaradorlikka erishish ularning turli talablarga qay darajada javob berishiga ham bog‘liq. Bu talablar ta’lim prinsiplari bilan bevosita bog‘liq bo‘lib, ularning mazmunini ko‘rib chiqamiz. 1. Bayon qilinayotgan o‘quv materialida asosiy va unchalik muhim bo‘lmagan elementlarni ajratib ko‘rsatish. Bu talab ta’limning ko‘rgazmalilik prinsipi bilan bog‘liq bo‘lib, uni pedagogik jihatdan, o‘quv materiali matnida asosiy g‘oyalar ajratilib, keyin ular mohiyatining bayon qilinishi, mavzudagi yangi tushunchalarni berib, har biridan so‘ng ularning xususiyati, tushunchalar bilan aloqadorligi kabilarning ochib berilishi bilan, shuningdek, texnik jihatdan, ekranda tasvirlanayotgan matnda asosiy tushunchalar, tushunchaning xususiyatlari kabilarni boshqa rang, boshqa shrift, boshqacha o‘lchamda ko‘rsatish bilan amalga oshirish mumkin. Har bir mavzu bo‘yicha o‘quv materialini bayon qilishda yangi tushunchalar, asosiy tushunchalar, tushunchaning xususiyatlari yoki tushunchalar orasidagi bog‘lanishlar ma’lum gipermatn shaklida berilishi lozimki, o‘quvchi shu so‘zni 28 
 
ko‘rsatish bilan matndagi bunday tushuncha xususiyatlarini yordamchi oynada 
ko‘rishi mumkin bo‘lsin. Bu mavzu bilan bog‘liq bilimlarning qayta takrorlanishi 
va o‘quvchilar bilimida bo‘shliqlarning qolmasligi uchun asos bo‘ladi. 
Mazkur talabning pedagogik jihatini amalga oshirishga o‘quv materialiga 
pedagogik ishlov berishni takomillashtirish orqali, texnik jihatdan esa gipermatnlar 
va ko‘poynali holatdan foydalanish orqali erishiladi. 
2. O‘quv materialini bayon qilishning sodda va aniqligi. Bu talab ta’limdagi 
onglilik va faollik prinsipidan kelib chiqadi va ta’limning tushunarliligini 
ta’minlaydi. 
Pedagogik jihatdan bayon qilinadigan o‘quv materiali matnida ortiqcha 
jumlalarni kiritmasdan, muhim fikrlarni aniq va mantiqan bog‘lab bayon qilish 
asosida bu talab amalga oshiriladi. Fikrlar bayon qilinishidagi soddalik uning 
ilmiyligini pasaytirmasligi lozim. Ma’lumki, bir fikrni turli yoshdagi bolaga turlicha 
tushuntirish talab qilinadi. Mazkur talab o‘quv materialining ma’lum yoshdagi 
o‘quvchi uchun qay tarzda ochib berilishini belgilaydi. 
3. 
O‘quv 
materialini 
bayon 
qilish 
sur’atining 
o‘quvchilarning 
o‘zlashtirish sur’atiga mosligi. Har bir darsda o‘rganiladigan yangi tushunchalar 
soni, bayon qilinadigan o‘quv materialining hajmi mumkin qadar teng, ularning 
o‘rtacha hajmi esa PDV mo‘ljallangan o‘quvchilarning yoshi, psixologik 
xususiyatlariga mos bo‘lishi lozim. Texnik jihatdan esa o‘quv materialining ekranda 
joylashadigan bir qismi tasvirlanib, ma’lum vaqtdan so‘ng ikkinchi ekran matniga 
almashishi emas, balki har bir o‘quvchining ekrandagi matnni o‘qib, keyingi ekran 
matniga o‘tish xohishini bildirgandagina almashish imkonini berish nazarda 
tutilishi lozim. Bu esa har bir o‘quvchi uchun o‘quv materialini o‘ziga mos sur’atda 
o‘zlashtirishiga imkon beradi. 
4. O‘quv materialini o‘rganishning ko‘pvariantliligi. Kompyuterda 
tasodifiy miqdor sonini hosil qilish imkoniyati mavjud. Bu didaktik materiallarning 
har xilligini ta’minlash asosida variantlilikni shakllantirishga imkon beradi. 
Masalan, takrorlash operatorini o‘rganishda takrorlash sarlavhasiga ko‘ra uning 
tanasi necha marta takror bajarilishini aniqlash mumkin. Bunda natija takrorlanish 
28 ko‘rsatish bilan matndagi bunday tushuncha xususiyatlarini yordamchi oynada ko‘rishi mumkin bo‘lsin. Bu mavzu bilan bog‘liq bilimlarning qayta takrorlanishi va o‘quvchilar bilimida bo‘shliqlarning qolmasligi uchun asos bo‘ladi. Mazkur talabning pedagogik jihatini amalga oshirishga o‘quv materialiga pedagogik ishlov berishni takomillashtirish orqali, texnik jihatdan esa gipermatnlar va ko‘poynali holatdan foydalanish orqali erishiladi. 2. O‘quv materialini bayon qilishning sodda va aniqligi. Bu talab ta’limdagi onglilik va faollik prinsipidan kelib chiqadi va ta’limning tushunarliligini ta’minlaydi. Pedagogik jihatdan bayon qilinadigan o‘quv materiali matnida ortiqcha jumlalarni kiritmasdan, muhim fikrlarni aniq va mantiqan bog‘lab bayon qilish asosida bu talab amalga oshiriladi. Fikrlar bayon qilinishidagi soddalik uning ilmiyligini pasaytirmasligi lozim. Ma’lumki, bir fikrni turli yoshdagi bolaga turlicha tushuntirish talab qilinadi. Mazkur talab o‘quv materialining ma’lum yoshdagi o‘quvchi uchun qay tarzda ochib berilishini belgilaydi. 3. O‘quv materialini bayon qilish sur’atining o‘quvchilarning o‘zlashtirish sur’atiga mosligi. Har bir darsda o‘rganiladigan yangi tushunchalar soni, bayon qilinadigan o‘quv materialining hajmi mumkin qadar teng, ularning o‘rtacha hajmi esa PDV mo‘ljallangan o‘quvchilarning yoshi, psixologik xususiyatlariga mos bo‘lishi lozim. Texnik jihatdan esa o‘quv materialining ekranda joylashadigan bir qismi tasvirlanib, ma’lum vaqtdan so‘ng ikkinchi ekran matniga almashishi emas, balki har bir o‘quvchining ekrandagi matnni o‘qib, keyingi ekran matniga o‘tish xohishini bildirgandagina almashish imkonini berish nazarda tutilishi lozim. Bu esa har bir o‘quvchi uchun o‘quv materialini o‘ziga mos sur’atda o‘zlashtirishiga imkon beradi. 4. O‘quv materialini o‘rganishning ko‘pvariantliligi. Kompyuterda tasodifiy miqdor sonini hosil qilish imkoniyati mavjud. Bu didaktik materiallarning har xilligini ta’minlash asosida variantlilikni shakllantirishga imkon beradi. Masalan, takrorlash operatorini o‘rganishda takrorlash sarlavhasiga ko‘ra uning tanasi necha marta takror bajarilishini aniqlash mumkin. Bunda natija takrorlanish 29 
 
o‘zgaruvchisi boshlang‘ich va oxirgi qiymati hamda takrorlanish qadamiga bog‘liq. 
Agar operatorning FOR I=A TO B STEP H ko‘rinishidagi A, V, N ning qiymati 
tasodifiy miqdor funksiyasi bilan bog‘liq holda ko‘rsatilsa, sinfdagi 15 nafar 
o‘quvchi uchun operator ko‘rinishi 15 xil ifodalanadi va ularni aynan bir xil 
takrorlash imkoni bo‘lmaydi. Bu xususiyatdan PDVlarni tuzishda unumli 
foydalanish lozim. 
5. Ma’lumotlarni bayon qilishning turli-tumanligi. Ma’lumotlarni ekranda 
tasvirlashda ko‘poynali holat ham ta’lim jarayonini samarali tashkil etish uchun 
katta imkoniyatlar yaratadi. 
 
Nazorat savollari: 
1. MS Office dasturlar paketi haqida ma’lumot bering. 
2. MS Office dasturlar paketiga qaysi dasturlar kiradi? 
3. MS Word 2013 dasturining vazifasi qanday? 
4. MS Word 2013 dasturining imkoniyatlarini ayting. 
5. MS Excel 2013 dasturining qanday imkoniyatlari mavjud? 
6. MS Excel 2013 dasturida ustunlar va satrlar qanday nomlanadi? 
7. Pedagogik dasturiy vositalar deb nimaga aytiladi? 
8. Pedagogik dasturiy vositalar yaratuvchi dasturlar qanday tasniflanadi? 
9. PDVlarni yaratish bosqichlari va ularga qo‘yiladigan talablar qanday? 
 
29 o‘zgaruvchisi boshlang‘ich va oxirgi qiymati hamda takrorlanish qadamiga bog‘liq. Agar operatorning FOR I=A TO B STEP H ko‘rinishidagi A, V, N ning qiymati tasodifiy miqdor funksiyasi bilan bog‘liq holda ko‘rsatilsa, sinfdagi 15 nafar o‘quvchi uchun operator ko‘rinishi 15 xil ifodalanadi va ularni aynan bir xil takrorlash imkoni bo‘lmaydi. Bu xususiyatdan PDVlarni tuzishda unumli foydalanish lozim. 5. Ma’lumotlarni bayon qilishning turli-tumanligi. Ma’lumotlarni ekranda tasvirlashda ko‘poynali holat ham ta’lim jarayonini samarali tashkil etish uchun katta imkoniyatlar yaratadi. Nazorat savollari: 1. MS Office dasturlar paketi haqida ma’lumot bering. 2. MS Office dasturlar paketiga qaysi dasturlar kiradi? 3. MS Word 2013 dasturining vazifasi qanday? 4. MS Word 2013 dasturining imkoniyatlarini ayting. 5. MS Excel 2013 dasturining qanday imkoniyatlari mavjud? 6. MS Excel 2013 dasturida ustunlar va satrlar qanday nomlanadi? 7. Pedagogik dasturiy vositalar deb nimaga aytiladi? 8. Pedagogik dasturiy vositalar yaratuvchi dasturlar qanday tasniflanadi? 9. PDVlarni yaratish bosqichlari va ularga qo‘yiladigan talablar qanday?