BOSHLANG‘ICH SINF O`QUVCHILARIDA GEOGRAFIYA TASAVVUR VA TUSHUNCHALARNI SHAKLLANTIRISHNING METODIK ASOSLARI

Yuklangan vaqt

2024-05-17

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

28,7 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
BOSHLANG‘ICH SINF O`QUVCHILARIDA GEOGRAFIYA TASAVVUR 
VA TUSHUNCHALARNI SHAKLLANTIRISHNING METODIK 
ASOSLARI 
 
 
 
Reja: 
   1.Geografiya tasavur va tushunchalarning shakllantirish asoslari. 
2. Geografiya tushunchalarning klassifikasiyasi. 
3. Boshlang‘ich sinflarda Geografiya tasavur va tushunchalarning sistemasi, ularni 
shakllantirish va rivojlantirish sharoiti. Geografiya tushunchalarning shakllantirish 
va rivojlantirish usullari.(kuzatish, qabul qilish, konkretlashtirish, umumlashtirish, 
aniqlash). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz BOSHLANG‘ICH SINF O`QUVCHILARIDA GEOGRAFIYA TASAVVUR VA TUSHUNCHALARNI SHAKLLANTIRISHNING METODIK ASOSLARI Reja: 1.Geografiya tasavur va tushunchalarning shakllantirish asoslari. 2. Geografiya tushunchalarning klassifikasiyasi. 3. Boshlang‘ich sinflarda Geografiya tasavur va tushunchalarning sistemasi, ularni shakllantirish va rivojlantirish sharoiti. Geografiya tushunchalarning shakllantirish va rivojlantirish usullari.(kuzatish, qabul qilish, konkretlashtirish, umumlashtirish, aniqlash). Ilmiybaza.uz 
 
 
Tayanch tushunchalar: Tushuncha, tasavvur, metodika, uslub, oddiy 
tushuncha,murakkab tushuncha, Geografik tushuncha, Biologik tushuncha, 
yig‘ma tushuncha. 
 
I- Reja. Geografiya tasavvur va tushunchalarning shakllantirishning metodik 
asoslari. 
Geografiya darslarining asosiy maqsadi, o‘quvchilarni tabiatni kuzatishga 
o‘rgatish, 
ularda 
mehnat 
ko‘nikmalari 
va 
tabiatga 
ongli 
munosabatni 
shakllantirishdan iborat. Ana shu muhim talablami bajarish, awalo, tabiat haqidagi 
tasawur va tushun- chalarni shakllantirishdan boshlanadi. 
Maktab dasturi talablari asosida darslar samaradorligini oshirish, awalo, 
o‘quvchilarning mustaqil kuzatishlarini to‘g‘ri tashkil qila olishdadir. 
O‘quvchilarda u yoki bu tushunchani shakllantirishda narsalar to‘g‘risida aniq 
tasawurlar hosil qilish, o‘rganilayotgan materialni atrof-muhit bilan bog‘lash, hissiy 
idrok muhim ahamiyatga ega, ya’ni Geografiya fanlarini o‘rganish jarayonida olgan 
bilimlari asosida real borliq bilan ongli ravishda munosabat o‘rnatishlari lozim. 
Shuning uchun fanga qiziqtirishning turli yo‘llarini qo‘llash, o‘quv jihozlari 
vositasida olam va real tabiatni umumlashtirib, bir-biriga bog‘lab tushuntirish lozim. 
Geografiya dasturi biologik, geografik, shuningdek tabiatda kechadigan fizik, 
kimyoviy jarayonlarga oid elementa tushunchalaming o‘zlashtirilishini nazarda 
tutadi. Geografiya darslarida eng muhim tushunchalami ajratil tushuntirish ilmiy 
dunyoqarashning shakllanishini ta’minlaydi. 
Geografiya tushunchalari umumiy muhim belgilari bilai birlashtirilgan 
obyektlar, hodisalar, jismlarning butun guruh to‘g‘risidagi umumlashgan 
bilimlardir. 
Chunonchi, «o‘simliklar» tushunchasiga barcha o‘simlikla uchun umumiy 
bo‘lgan muhit belgilari bilan bir guruhga bir lashtirilgan har xil narsalar kiradi. 
Ilmiybaza.uz Tayanch tushunchalar: Tushuncha, tasavvur, metodika, uslub, oddiy tushuncha,murakkab tushuncha, Geografik tushuncha, Biologik tushuncha, yig‘ma tushuncha. I- Reja. Geografiya tasavvur va tushunchalarning shakllantirishning metodik asoslari. Geografiya darslarining asosiy maqsadi, o‘quvchilarni tabiatni kuzatishga o‘rgatish, ularda mehnat ko‘nikmalari va tabiatga ongli munosabatni shakllantirishdan iborat. Ana shu muhim talablami bajarish, awalo, tabiat haqidagi tasawur va tushun- chalarni shakllantirishdan boshlanadi. Maktab dasturi talablari asosida darslar samaradorligini oshirish, awalo, o‘quvchilarning mustaqil kuzatishlarini to‘g‘ri tashkil qila olishdadir. O‘quvchilarda u yoki bu tushunchani shakllantirishda narsalar to‘g‘risida aniq tasawurlar hosil qilish, o‘rganilayotgan materialni atrof-muhit bilan bog‘lash, hissiy idrok muhim ahamiyatga ega, ya’ni Geografiya fanlarini o‘rganish jarayonida olgan bilimlari asosida real borliq bilan ongli ravishda munosabat o‘rnatishlari lozim. Shuning uchun fanga qiziqtirishning turli yo‘llarini qo‘llash, o‘quv jihozlari vositasida olam va real tabiatni umumlashtirib, bir-biriga bog‘lab tushuntirish lozim. Geografiya dasturi biologik, geografik, shuningdek tabiatda kechadigan fizik, kimyoviy jarayonlarga oid elementa tushunchalaming o‘zlashtirilishini nazarda tutadi. Geografiya darslarida eng muhim tushunchalami ajratil tushuntirish ilmiy dunyoqarashning shakllanishini ta’minlaydi. Geografiya tushunchalari umumiy muhim belgilari bilai birlashtirilgan obyektlar, hodisalar, jismlarning butun guruh to‘g‘risidagi umumlashgan bilimlardir. Chunonchi, «o‘simliklar» tushunchasiga barcha o‘simlikla uchun umumiy bo‘lgan muhit belgilari bilan bir guruhga bir lashtirilgan har xil narsalar kiradi. Ilmiybaza.uz 
 
Ularning hammasi o‘sadi rivojlanadi, nafas oladi, ko‘payadi, ya’ni tirik organizm 
hisob lanadi. 
Tushunchalami tasawurlardan farq qila bilish kerak. 
Tasavvur sezgi organlar faoliyatining, xotiraning yoki tasawu qilishning 
mahsulidir. Tushuncha tafakkur mahsuloti hisoblanadi Tushunchalar qabul 
qilinadigan va tasavvur etiladigan narsala ustida fikr yuritish natijasida vujudga 
keladi. Masalan, qushn tasavvur qilish uchun unga qarash kifoya. 0‘sha qush 
to‘g‘risidi tushuncha hosil qilish uchun esa aniq bilimlar va ularn tizimlashtirish 
bo‘yicha fikrlash kerak bo‘ladi. Qabul qilish va tasawurlar ayrim narsalarning 
qiyofasidii Tushunchalar esa o‘zida butun narsalar sinfiga taalluqli umum lashgan 
mazmunni aks ettiradi. Masalan, «barg» tushunchas daraxt, buta, o‘t o‘simliklarda 
o‘sadigan hamma barglarga taalluqlidir. 
Tasawurlar tushunchalaming sezgili asosi hisoblanadi, biroq tasavvurlar bilan 
tushunchalar o‘rtasida keskin chegara yo‘q Tasawurlar narsalarning muhim 
xususiyatlarini tobora ko‘prog‘ aks ettirib borishi bilan umumlashadi hamda 
tushunchalarg; aylanadi. Ayni vaqtda tushuncha o‘z-o‘zidan vujudga kelmaydi. I 
yoki bu narsa yoxud tabiat obyektlari to‘g‘risida tasawurlamini bo‘lishi ular 
to‘g‘risidagi tushunchadan dalolat bermaydi. Tu shuncha ko‘pgina ayrim 
hodisalarning muhim belgilarini umum lashishi sifatida hosil bo‘ladi. 1-, 2- sinflarda 
o‘quvchilar «Atrofimizdagi olam» fanidai umumiy Geografiya tushunchalarini 
oladilar. Kelgusi sinflard; ular tajribalar o‘tkazish, kuzatishlar, ekskursiyalar, amaliy 
ishla vaqtida tabiat to‘g‘risida aniq tushunchalarga ega bo‘ladilar Umumiy 
tushunchalarni shakllantirishda o‘qituvchi: 
1) obyektlarni maqsadga yo‘nalgan holda qabul qilib olinishini tashkil etishi; 
2) tabiat jismlari va hodisalari to‘g‘risidagi har bir yangi tu- shunchani tahlil 
qilishi va barcha narsalarda, ilgari o‘zlashtirilganlarda takrorlanadigan muhim 
belgilarni ajratishi; 
3) ikkinchi 
darajali, 
uncha 
muhim 
bo‘lmagan 
barcha 
belgilarni 
mavhumlashtirish, buning uchun uncha muhim bo‘lmagan turlanadigan belgili, 
lekin muhim belgilarini saqlagan (masalan, lola va binafsha, boychechak va lola) 
Ilmiybaza.uz Ularning hammasi o‘sadi rivojlanadi, nafas oladi, ko‘payadi, ya’ni tirik organizm hisob lanadi. Tushunchalami tasawurlardan farq qila bilish kerak. Tasavvur sezgi organlar faoliyatining, xotiraning yoki tasawu qilishning mahsulidir. Tushuncha tafakkur mahsuloti hisoblanadi Tushunchalar qabul qilinadigan va tasavvur etiladigan narsala ustida fikr yuritish natijasida vujudga keladi. Masalan, qushn tasavvur qilish uchun unga qarash kifoya. 0‘sha qush to‘g‘risidi tushuncha hosil qilish uchun esa aniq bilimlar va ularn tizimlashtirish bo‘yicha fikrlash kerak bo‘ladi. Qabul qilish va tasawurlar ayrim narsalarning qiyofasidii Tushunchalar esa o‘zida butun narsalar sinfiga taalluqli umum lashgan mazmunni aks ettiradi. Masalan, «barg» tushunchas daraxt, buta, o‘t o‘simliklarda o‘sadigan hamma barglarga taalluqlidir. Tasawurlar tushunchalaming sezgili asosi hisoblanadi, biroq tasavvurlar bilan tushunchalar o‘rtasida keskin chegara yo‘q Tasawurlar narsalarning muhim xususiyatlarini tobora ko‘prog‘ aks ettirib borishi bilan umumlashadi hamda tushunchalarg; aylanadi. Ayni vaqtda tushuncha o‘z-o‘zidan vujudga kelmaydi. I yoki bu narsa yoxud tabiat obyektlari to‘g‘risida tasawurlamini bo‘lishi ular to‘g‘risidagi tushunchadan dalolat bermaydi. Tu shuncha ko‘pgina ayrim hodisalarning muhim belgilarini umum lashishi sifatida hosil bo‘ladi. 1-, 2- sinflarda o‘quvchilar «Atrofimizdagi olam» fanidai umumiy Geografiya tushunchalarini oladilar. Kelgusi sinflard; ular tajribalar o‘tkazish, kuzatishlar, ekskursiyalar, amaliy ishla vaqtida tabiat to‘g‘risida aniq tushunchalarga ega bo‘ladilar Umumiy tushunchalarni shakllantirishda o‘qituvchi: 1) obyektlarni maqsadga yo‘nalgan holda qabul qilib olinishini tashkil etishi; 2) tabiat jismlari va hodisalari to‘g‘risidagi har bir yangi tu- shunchani tahlil qilishi va barcha narsalarda, ilgari o‘zlashtirilganlarda takrorlanadigan muhim belgilarni ajratishi; 3) ikkinchi darajali, uncha muhim bo‘lmagan barcha belgilarni mavhumlashtirish, buning uchun uncha muhim bo‘lmagan turlanadigan belgili, lekin muhim belgilarini saqlagan (masalan, lola va binafsha, boychechak va lola) Ilmiybaza.uz 
 
narsalardan foydalanishi lozim. Geografiya tushunchalarini shakllantirishda har xil 
fikrlash operatsiyalaridan, ya’ni tahlil, sintez, taqqoslash, mavhumlashtirish, 
konkretlashtirish, umumiylashtirish kabilardan foyda- lanishga alohida ahamiyat 
berish kerak. 
Geografiya kursida tushunchalar umumiylashtirish va mavhumlashtirishning 
darajasi bo‘yicha har xildir. Ulaming asosiy ta’riflari: 
1) mazmuni; 
2) hajmi; 
3) shu tushunchaning boshqa tushunchalar bilan bog‘lanishi va munosabatidir. 
Mazmun tushunchalarning eng muhim belgilari bilan xarakterlanadi. Tabiatning 
eng muhim belgilarini ajratish uchun «belgi» va «eng muhim belgi»ni farqlash 
kerak. N.I.Kondakov: «Belgi — bu barcha narsa yoki hodisalarning ko‘rsatkichi, 
tomonidir, ularga qarab narsa va hodisalarni tanlab olish, aniqlash yoki ta’riflash 
mumkin», — deb belgilaydi, «eng muhim belgi — bu shunday belgiki, unda 
narsaning tub tabiati ifodalanadi, shu bilan boshqa tur va guruhdagi narsalardan 
farqlanadi. Agar bu belgi mustasno qilinsa, bunda tushuncha parchalanadi, mavjud 
bo‘lmay qoladi». Mazmuni bo‘yicha tushunchalar oddiy va murakkabga bo4inadi. 
Masalan, «Quruqlik yuzasining shakllari» murakkab tushuncha. Uning eng muhim 
belgisi: tekis yuza (tekislik)ning ko‘tarilgan (tepalik, tog‘lar), pasayganligi (tog‘ 
oralig‘i jarlik)dir. Shu paytning o‘zida tepalikka oddiy tushuncha sifatida ham 
qarashimiz mumkin; uning eng muhim belgisi tagi, cho‘qqili va yon bag‘irligidir. 
II- 
reja       Geografiya tushunchalarning klassifikasiyasi. 
Tushunchalar hajmiga qarab, alohida va umumiy bo‘ladilar. 
(Masalan, Geografiya kursida «0‘z o‘lkamizning tabiati», «Tabiatda mavsumiy 
o‘zgarishlar» tushunchalarini umumiy de atash mumkin, ular hissiy qabul qilishlar 
bilan bog‘liqdir v alohida tushunchalar, umumiy tasawurlardan iborat. Alohida v 
umumiy tushunchalar ham geografik, ham biologik kelib chiqishig ega bo‘lishi 
mumkin. Geografik tushunchalar alohida (Toshkent) va umumiy (tog‘lai foydali 
qazilmalar) tushunchalarga, biologik tushunchalar tur (chittak, lola, archa, 
avlod, hayvonlar, bargli o‘simliklar) tushun chalariga bo‘linadi. Har xil 
Ilmiybaza.uz narsalardan foydalanishi lozim. Geografiya tushunchalarini shakllantirishda har xil fikrlash operatsiyalaridan, ya’ni tahlil, sintez, taqqoslash, mavhumlashtirish, konkretlashtirish, umumiylashtirish kabilardan foyda- lanishga alohida ahamiyat berish kerak. Geografiya kursida tushunchalar umumiylashtirish va mavhumlashtirishning darajasi bo‘yicha har xildir. Ulaming asosiy ta’riflari: 1) mazmuni; 2) hajmi; 3) shu tushunchaning boshqa tushunchalar bilan bog‘lanishi va munosabatidir. Mazmun tushunchalarning eng muhim belgilari bilan xarakterlanadi. Tabiatning eng muhim belgilarini ajratish uchun «belgi» va «eng muhim belgi»ni farqlash kerak. N.I.Kondakov: «Belgi — bu barcha narsa yoki hodisalarning ko‘rsatkichi, tomonidir, ularga qarab narsa va hodisalarni tanlab olish, aniqlash yoki ta’riflash mumkin», — deb belgilaydi, «eng muhim belgi — bu shunday belgiki, unda narsaning tub tabiati ifodalanadi, shu bilan boshqa tur va guruhdagi narsalardan farqlanadi. Agar bu belgi mustasno qilinsa, bunda tushuncha parchalanadi, mavjud bo‘lmay qoladi». Mazmuni bo‘yicha tushunchalar oddiy va murakkabga bo4inadi. Masalan, «Quruqlik yuzasining shakllari» murakkab tushuncha. Uning eng muhim belgisi: tekis yuza (tekislik)ning ko‘tarilgan (tepalik, tog‘lar), pasayganligi (tog‘ oralig‘i jarlik)dir. Shu paytning o‘zida tepalikka oddiy tushuncha sifatida ham qarashimiz mumkin; uning eng muhim belgisi tagi, cho‘qqili va yon bag‘irligidir. II- reja Geografiya tushunchalarning klassifikasiyasi. Tushunchalar hajmiga qarab, alohida va umumiy bo‘ladilar. (Masalan, Geografiya kursida «0‘z o‘lkamizning tabiati», «Tabiatda mavsumiy o‘zgarishlar» tushunchalarini umumiy de atash mumkin, ular hissiy qabul qilishlar bilan bog‘liqdir v alohida tushunchalar, umumiy tasawurlardan iborat. Alohida v umumiy tushunchalar ham geografik, ham biologik kelib chiqishig ega bo‘lishi mumkin. Geografik tushunchalar alohida (Toshkent) va umumiy (tog‘lai foydali qazilmalar) tushunchalarga, biologik tushunchalar tur (chittak, lola, archa, avlod, hayvonlar, bargli o‘simliklar) tushun chalariga bo‘linadi. Har xil Ilmiybaza.uz 
 
tushunchalarni shakllantirishda tasavvurlar bilai tushunchalar o‘rtasiga chegara 
qo‘yish mumkin. Tasavvurlar tobor umumlashib borib, tushuncha belgilariga ega 
bo‘ladi. Tushunch muayyan holga kelib, tasawurga o‘tadi. 
Geografiya kursida tabiat va odamlar faoliyatini o‘rganishd dastur qator tasawur 
hamda tushunchalarning o‘zlashtirilishin nazarda tutadi. Birinchi Geografiya 
darsida o‘quvchila «tabiat», «jonsiz tabiat», «jonli tabiat» kabi tushunchalar bilai 
tanishadilar va maktabgacha bo‘lgan yoshda ham 1-4- sinflard; shakllangan 
tabiatning real qismlari va hodisalari to‘g‘risidag tasavvurlar sistemaga olinadi. 
Tushunchalarning eng muhim belgilari sistemalashtirishninj asosi bo‘ladi. Masalan, 
«jonsiz tabiat» tushunchasi shunday en; muhim belgilarga egaki, ulami kichik 
maktab bolalari ham aniqlal olishlari kerak: jonsiz tabiat jismlari ovqatlanmaydilar, 
o‘smaydilai nafas olmaydilar, ko‘paymaydilar. Bu tushunchalar keyinchalil 
Geografiyani o‘rganishda chuqurlashadi va kengayib boradi. 
Tushunchalar umumiylashtirish, ya’ni umumiy xossalarga egi bo‘lgan jism va 
hodisalami birlashtirish jarayonida shakllanadi Umumlashtirish narsa va hodisalar 
muhim belgilari bo‘yichi birlashtirilgandagina to‘g‘ri hisoblanadi. Masalan, «metall 
tushunchasi quyidagi: jaranglash, issiqlik o‘tkazish xususiyati, erish (4- sinf) kabi 
umumiy belgilarga ega. 
Tushunchalarni shakllantirishda shuni nazarda tutish kerakki tushuncha ayrim 
elementlardan 
tarkib 
topadi. 
Chunonchi, 
«tepalik 
tushunchasi 
quyidagi 
elementlardan: cho‘qqisi, tagi, til yonbag‘irlik, yotiq yonbag‘irlik kabilardan tarkib 
topadi. «Daryoi tushunchasi quyidagi unsurlami: quyilish joyi, boshi (boshlanishi) 
o‘zani, o‘ng va chap qirg‘og‘i kabilami o‘z ichiga oladi. 
Tabiat obyektlari va hodisalari to‘g‘risida to‘g‘ri tushuncha hosi qilish uchun 
avval ulami kuzatish, keyin ularning tasvirini (surat jadval, xarita, sxema) qarab 
chiqish, o‘qituvchining hikoyasi yoki suhbatini eshitish va olingan tushunchani 
darslik bo‘yicha mustahkamlash kerak. 0‘qituvchining maqsadga yo‘nalgan ishi 
tushunchalarning muvaffaqiyatli shakllanishiga yordam beradi. 
  III-Reja. Boshlang‘ich sinflarda Geografiya tasavur va tushunchalarning 
Ilmiybaza.uz tushunchalarni shakllantirishda tasavvurlar bilai tushunchalar o‘rtasiga chegara qo‘yish mumkin. Tasavvurlar tobor umumlashib borib, tushuncha belgilariga ega bo‘ladi. Tushunch muayyan holga kelib, tasawurga o‘tadi. Geografiya kursida tabiat va odamlar faoliyatini o‘rganishd dastur qator tasawur hamda tushunchalarning o‘zlashtirilishin nazarda tutadi. Birinchi Geografiya darsida o‘quvchila «tabiat», «jonsiz tabiat», «jonli tabiat» kabi tushunchalar bilai tanishadilar va maktabgacha bo‘lgan yoshda ham 1-4- sinflard; shakllangan tabiatning real qismlari va hodisalari to‘g‘risidag tasavvurlar sistemaga olinadi. Tushunchalarning eng muhim belgilari sistemalashtirishninj asosi bo‘ladi. Masalan, «jonsiz tabiat» tushunchasi shunday en; muhim belgilarga egaki, ulami kichik maktab bolalari ham aniqlal olishlari kerak: jonsiz tabiat jismlari ovqatlanmaydilar, o‘smaydilai nafas olmaydilar, ko‘paymaydilar. Bu tushunchalar keyinchalil Geografiyani o‘rganishda chuqurlashadi va kengayib boradi. Tushunchalar umumiylashtirish, ya’ni umumiy xossalarga egi bo‘lgan jism va hodisalami birlashtirish jarayonida shakllanadi Umumlashtirish narsa va hodisalar muhim belgilari bo‘yichi birlashtirilgandagina to‘g‘ri hisoblanadi. Masalan, «metall tushunchasi quyidagi: jaranglash, issiqlik o‘tkazish xususiyati, erish (4- sinf) kabi umumiy belgilarga ega. Tushunchalarni shakllantirishda shuni nazarda tutish kerakki tushuncha ayrim elementlardan tarkib topadi. Chunonchi, «tepalik tushunchasi quyidagi elementlardan: cho‘qqisi, tagi, til yonbag‘irlik, yotiq yonbag‘irlik kabilardan tarkib topadi. «Daryoi tushunchasi quyidagi unsurlami: quyilish joyi, boshi (boshlanishi) o‘zani, o‘ng va chap qirg‘og‘i kabilami o‘z ichiga oladi. Tabiat obyektlari va hodisalari to‘g‘risida to‘g‘ri tushuncha hosi qilish uchun avval ulami kuzatish, keyin ularning tasvirini (surat jadval, xarita, sxema) qarab chiqish, o‘qituvchining hikoyasi yoki suhbatini eshitish va olingan tushunchani darslik bo‘yicha mustahkamlash kerak. 0‘qituvchining maqsadga yo‘nalgan ishi tushunchalarning muvaffaqiyatli shakllanishiga yordam beradi. III-Reja. Boshlang‘ich sinflarda Geografiya tasavur va tushunchalarning Ilmiybaza.uz 
 
sistemasi, ularni shakllantirish va rivojlantirish sharoiti. Geografiya 
tushunchalarning shakllantirish va rivojlantirish usullari.(kuzatish, qabul 
qilish, konkretlashtirish, umumlashtirish, aniqlash). 
Yakka 
Geografiya 
tushunchalarini 
shakllantirish. 
Yakka 
tushunchalar boshqa narsalar, hodisalarga xos bo‘lgan yakka belgilardir. Agar 
umumiy tushunchalar atamalar bilan mustah- kamlansa, yakka tushuncha nom yoki 
shaxsiy ism bilan ifodalanadi, chunki uning nomida boshqa obyekt bo‘lmaydi. 
0‘quvchilar e’tiborini obyektning umumiy tushuncha bilan bog‘lanishiga qaratmoq, 
ya’ni obyektning yakka xususiyatini ta’kidlamoq zarur; agar u geografik obyekt 
bo‘lsa, unda obyektga fazoviy xarakteristika berish, ya’ni joylashgan o‘rnini 
xaritadan aniqlash kerak. Geografiya tushunchalarini shakllantirishda umumiy 
bo‘lmagan tushunchalardan umumiyroq bo‘lgan tushunchalarga kelish bo‘yicha 
o‘tkaziladigan mashqlar katta ahamiyatga ega. Masalan, tur doirasidagi «bo‘ri», 
«tulki», «yolbars», «sher» tushunchalari avlod doirasidagi «yirtqichlar» 
tushunchasiga kiradi. Bunda farq ettiruvchi xususiyatlar (tur belgilari): junlarining 
rangi, tana tuzilishi, harakatlanish xususiyatlari shu hayvonlaming tashqi 
ko‘rinishidayoq ma’lum bo‘ladi. Ularning avlod doirasidagi umumiy belgisi boshqa 
hayvonning go‘shti bilan oziqlanish qobiliyatidir. 0‘quvchilarni avlod doirasidagi 
belgilarni tur doirasidagi belgilardan farqlashga o‘rgatish uchun har bir tushuncha 
aniq ifodalangan va aniq belgilarni o‘zida saqlagan bo‘lishi kerak. Masalan, 
«na’matak, siren, ligustrumlar — buta», degan ta’rif noto‘g‘ri, chunki unda 
aniqlikyo‘q. Buning o‘miga «na’matak, siren, ligustrumlar — buta, chunki ularda 
asosiy poya yo‘q, ildizdan esa birdaniga bir nechta novdalar o‘sgan», deyish kerak. 
Yakka tushunchalarni shakllantira borib, umumiy tushunchani ochishga alohida 
e’tibor berish lozim. Chunonchi, «daryo» umumiy tushunchasini shakllantirish 
uchun daryoni kuzatish, tahlil qilish va umumlashtirish jarayonida uning muhim 
belgilarini ajratish kerak. Buning uchun o‘qituvchi xaritadan Sirdaryo, Amudaryo, 
Chirchiq daryolarini ko‘rsatishi, ya’ni yakka tushunchalar berishi va bolalardan 
nimalar umumiy ekanligini so‘rashi mumkin. (Ularning hammasi oqimga, 
boshlanish va quyilish joyiga, irmoqlarga, o‘ng va chap qirg‘oqlariga ega). Shu 
Ilmiybaza.uz sistemasi, ularni shakllantirish va rivojlantirish sharoiti. Geografiya tushunchalarning shakllantirish va rivojlantirish usullari.(kuzatish, qabul qilish, konkretlashtirish, umumlashtirish, aniqlash). Yakka Geografiya tushunchalarini shakllantirish. Yakka tushunchalar boshqa narsalar, hodisalarga xos bo‘lgan yakka belgilardir. Agar umumiy tushunchalar atamalar bilan mustah- kamlansa, yakka tushuncha nom yoki shaxsiy ism bilan ifodalanadi, chunki uning nomida boshqa obyekt bo‘lmaydi. 0‘quvchilar e’tiborini obyektning umumiy tushuncha bilan bog‘lanishiga qaratmoq, ya’ni obyektning yakka xususiyatini ta’kidlamoq zarur; agar u geografik obyekt bo‘lsa, unda obyektga fazoviy xarakteristika berish, ya’ni joylashgan o‘rnini xaritadan aniqlash kerak. Geografiya tushunchalarini shakllantirishda umumiy bo‘lmagan tushunchalardan umumiyroq bo‘lgan tushunchalarga kelish bo‘yicha o‘tkaziladigan mashqlar katta ahamiyatga ega. Masalan, tur doirasidagi «bo‘ri», «tulki», «yolbars», «sher» tushunchalari avlod doirasidagi «yirtqichlar» tushunchasiga kiradi. Bunda farq ettiruvchi xususiyatlar (tur belgilari): junlarining rangi, tana tuzilishi, harakatlanish xususiyatlari shu hayvonlaming tashqi ko‘rinishidayoq ma’lum bo‘ladi. Ularning avlod doirasidagi umumiy belgisi boshqa hayvonning go‘shti bilan oziqlanish qobiliyatidir. 0‘quvchilarni avlod doirasidagi belgilarni tur doirasidagi belgilardan farqlashga o‘rgatish uchun har bir tushuncha aniq ifodalangan va aniq belgilarni o‘zida saqlagan bo‘lishi kerak. Masalan, «na’matak, siren, ligustrumlar — buta», degan ta’rif noto‘g‘ri, chunki unda aniqlikyo‘q. Buning o‘miga «na’matak, siren, ligustrumlar — buta, chunki ularda asosiy poya yo‘q, ildizdan esa birdaniga bir nechta novdalar o‘sgan», deyish kerak. Yakka tushunchalarni shakllantira borib, umumiy tushunchani ochishga alohida e’tibor berish lozim. Chunonchi, «daryo» umumiy tushunchasini shakllantirish uchun daryoni kuzatish, tahlil qilish va umumlashtirish jarayonida uning muhim belgilarini ajratish kerak. Buning uchun o‘qituvchi xaritadan Sirdaryo, Amudaryo, Chirchiq daryolarini ko‘rsatishi, ya’ni yakka tushunchalar berishi va bolalardan nimalar umumiy ekanligini so‘rashi mumkin. (Ularning hammasi oqimga, boshlanish va quyilish joyiga, irmoqlarga, o‘ng va chap qirg‘oqlariga ega). Shu Ilmiybaza.uz 
 
belgilar asosida «daryo» umumiy tushunchasi shakllantiriladi.Geografiya darslarida 
yakka tushunchalardan tashqari yig‘m, iushunchalar ham shakllantiriladi. Ular 
umumiy belgilarga eg bo‘lgan yakka mintaqa tushunchalardan tarkib topadi. 
Masalan cho‘llar uchun xos o‘simliklar (saksovul, qum akatsiyasi yantoq)ni bir 
zonada bo‘lishi va umumiy belgilari (uzun ildizlai yirik barg plastinkalarning 
yo‘qligi, tikanlarning bo‘lishi birlashtiradi. Yig‘ma tushunchaga kiradigan har bir 
yakka tushunch; o‘zining individual xususiyatlarini saqlaydi. Subtropik o‘simlikla 
— dafna, magnoliya, choy, kiparis cho‘l o‘simliklari — saksovul qum akatsiyasi, 
yantoqdan keskin farq qiladi. Shunday qilib o‘simliklar uchun ularni bir tushunchaga 
birlashtiradigai mintaqaviy belgilar umumiy hisoblanadi. Umumiy tushunchan 
shakllantirib, keyin har bir zona o‘simIiklarining individua xususiyatlarini jadval, 
surat, gerbariylardan ko‘rsatib o‘rganishga o‘tish kerak. 
Geografiya tushunchalarini samarali o‘zlashtirilishin ta’minlovchi 
metodik 
sharoitlar. 
0‘quv 
materialini 
o‘quvchila 
tomonidan 
puxta 
o‘zlashtirmaslik hollari ham mavjud. Bunin] sababi shundaki, ularning bilimlari 
tasavvurlar darajasidi qolgan. Darsda bir mavzu bo‘yicha shakllantirilgan tushun 
chalar keyinchalik rivojlantirilmaydi va boshqa tushunchala bilan bog‘lanmaydi. 
Tushunchalarni rivojlantirishning zaru sharoiti tizimdir. Jumladan, Geografiya 
tushunchalarininj hosil bo‘lishi muayyan metodik sharoitlarda amalga oshadi 
Chunonchi: 
1) tabiiy obyektni kuzatishlar; 
2) qabul qilishni aniqlovchi mashqlar; 
3) o‘qituvchining hayajonli hikoyasi qabul qilishning to‘g‘r bo‘lishini 
ta’minlaydi. 0‘qituvchining savollari; yoddan rasn chizish, har xil narsalarni tanib 
olish bo‘yicha mashqlar tasawur- laming to‘g‘ri bo‘lishiga yordam beradi. 
Tushunchalarning to‘g‘ri bo‘lishini esa: 
1. Muammoning aniq qo‘yilishi; 
2. 0‘qituvchi tomonidan o‘quv materialini bayon qilisl mantiqi; 
3. Aniqlash va taqqoslash bo‘yicha mashqlar; 
4. Tushunchalarni bog‘lovchi va rivojlantiruvchi takrorlasl tizimi; 
Ilmiybaza.uz belgilar asosida «daryo» umumiy tushunchasi shakllantiriladi.Geografiya darslarida yakka tushunchalardan tashqari yig‘m, iushunchalar ham shakllantiriladi. Ular umumiy belgilarga eg bo‘lgan yakka mintaqa tushunchalardan tarkib topadi. Masalan cho‘llar uchun xos o‘simliklar (saksovul, qum akatsiyasi yantoq)ni bir zonada bo‘lishi va umumiy belgilari (uzun ildizlai yirik barg plastinkalarning yo‘qligi, tikanlarning bo‘lishi birlashtiradi. Yig‘ma tushunchaga kiradigan har bir yakka tushunch; o‘zining individual xususiyatlarini saqlaydi. Subtropik o‘simlikla — dafna, magnoliya, choy, kiparis cho‘l o‘simliklari — saksovul qum akatsiyasi, yantoqdan keskin farq qiladi. Shunday qilib o‘simliklar uchun ularni bir tushunchaga birlashtiradigai mintaqaviy belgilar umumiy hisoblanadi. Umumiy tushunchan shakllantirib, keyin har bir zona o‘simIiklarining individua xususiyatlarini jadval, surat, gerbariylardan ko‘rsatib o‘rganishga o‘tish kerak. Geografiya tushunchalarini samarali o‘zlashtirilishin ta’minlovchi metodik sharoitlar. 0‘quv materialini o‘quvchila tomonidan puxta o‘zlashtirmaslik hollari ham mavjud. Bunin] sababi shundaki, ularning bilimlari tasavvurlar darajasidi qolgan. Darsda bir mavzu bo‘yicha shakllantirilgan tushun chalar keyinchalik rivojlantirilmaydi va boshqa tushunchala bilan bog‘lanmaydi. Tushunchalarni rivojlantirishning zaru sharoiti tizimdir. Jumladan, Geografiya tushunchalarininj hosil bo‘lishi muayyan metodik sharoitlarda amalga oshadi Chunonchi: 1) tabiiy obyektni kuzatishlar; 2) qabul qilishni aniqlovchi mashqlar; 3) o‘qituvchining hayajonli hikoyasi qabul qilishning to‘g‘r bo‘lishini ta’minlaydi. 0‘qituvchining savollari; yoddan rasn chizish, har xil narsalarni tanib olish bo‘yicha mashqlar tasawur- laming to‘g‘ri bo‘lishiga yordam beradi. Tushunchalarning to‘g‘ri bo‘lishini esa: 1. Muammoning aniq qo‘yilishi; 2. 0‘qituvchi tomonidan o‘quv materialini bayon qilisl mantiqi; 3. Aniqlash va taqqoslash bo‘yicha mashqlar; 4. Tushunchalarni bog‘lovchi va rivojlantiruvchi takrorlasl tizimi; Ilmiybaza.uz 
 
5. Umumlashtirishni talab qiluvchi savollar; 
6. Tushunchalarni o‘quv va ko‘nikmalar bilan bog‘lovchi savollar ta’minlaydi. 
Geografiya tushunchalari bevosita qabul qilish — kuzatishlaiga asoslanib, 
o‘rganilayotgan narsa yoki hodisa to‘g‘risida aniq va ravshan tasawur hosil qilingan 
sharoitda to‘g‘ri bo‘lishi murnkin. 
Tushunchani birlamchi tarzda hosil bo‘lishida obyektlar va ko‘rgazmali 
materialning har xil turlari (jadvallar,chizmalar, suratlar) katta ahamiyatga egadir. 
0‘quvchilar tafakkurini rivojlantirmasdan, ulami fikrlash ishiga jalb qilmasdan turib 
tushunchalaming o‘zlashtirilishiga erishish mumkin emas. 0‘quvchilarning fikrlash 
faoliyatini rag‘batlantirish uchun o‘qituvchi mavzu va darsni boshlab, ular oldiga 
muammolar qo‘yadi. 0‘quv materialini bayon qila borib, o‘quvchilarni sabab va 
oqibatlarni, tabiat hodisalari o‘rtasidagi bog‘lanishlarni aniqlashga jalb qilishga 
harakat qiladi. Jonajon o‘lkaning tabiati mavzusi misol bo‘lib xizmat qilishi 
mumkin, unda har xil o‘simliklar hayotining tuproq, suv, oziq moddalar va boshqa 
omillarga bog‘liqligi (3- sinf), 0‘simlik va hayvonlar hayotining tabiiy sharoitlarga 
bog‘liqligi (4- sinf) ko‘rsatilgan. Geografiya tushunchalarining o‘zlashtirilishida 
predmetlararo (nutqni rivojlantirish, o‘qish, matematika, ona tili, musiqa, ashula, 
mehnat, rasm olish bilan) aloqa o‘rnatish muhim rol o‘ynaydi. Predmetlararo 
aloqadan muntazam, uzluksiz foydalanish bolalarni ilgari olingan bilimlarini 
hayotda qo‘llashga, o‘quv faoliyatlarining barcha turlarida mantiqiy bog‘lanish 
o‘matishga o‘rgatadi. 0‘quvchilarni faol fikrlashlarini tarbiyalashda o‘qituvchining 
savollari katta rol o‘ynaydi. Geografiya darslarida darslik matnini tiklashda (esga 
olishda) tahlilni, sintezni, umumlashtirishni talab qiluvchi savollar berish kerak. 
Javobda sintezni, talab qiluvchi, tushunchalarni kengaytiruvchi savollar alohida 
ahamiyat kasb etadi. Bunga quyidagi savollar misol bo‘lishi mumkin: cho‘lda 
yashovchi hayvonlarning qaysi moslanishlari ularga qurg‘oqchilikka va jazirama 
issiqqa chidashga yordam beradi? Dasht va cho‘l tabiatining o‘xshashligi nimada? 
Nima uchun tundrada katta daraxtlar o‘smaydi?. Tushunchalarni rivojlantiruvchi 
savollar majmuasi tabiiy narsalarni jadvaldagi ulaming tasviri bilan taqqoslashni, 
sxemalar tushunchalar tarkibini bilib, ulami tashkil qiluvchi elementlar bo‘yicha 
Ilmiybaza.uz 5. Umumlashtirishni talab qiluvchi savollar; 6. Tushunchalarni o‘quv va ko‘nikmalar bilan bog‘lovchi savollar ta’minlaydi. Geografiya tushunchalari bevosita qabul qilish — kuzatishlaiga asoslanib, o‘rganilayotgan narsa yoki hodisa to‘g‘risida aniq va ravshan tasawur hosil qilingan sharoitda to‘g‘ri bo‘lishi murnkin. Tushunchani birlamchi tarzda hosil bo‘lishida obyektlar va ko‘rgazmali materialning har xil turlari (jadvallar,chizmalar, suratlar) katta ahamiyatga egadir. 0‘quvchilar tafakkurini rivojlantirmasdan, ulami fikrlash ishiga jalb qilmasdan turib tushunchalaming o‘zlashtirilishiga erishish mumkin emas. 0‘quvchilarning fikrlash faoliyatini rag‘batlantirish uchun o‘qituvchi mavzu va darsni boshlab, ular oldiga muammolar qo‘yadi. 0‘quv materialini bayon qila borib, o‘quvchilarni sabab va oqibatlarni, tabiat hodisalari o‘rtasidagi bog‘lanishlarni aniqlashga jalb qilishga harakat qiladi. Jonajon o‘lkaning tabiati mavzusi misol bo‘lib xizmat qilishi mumkin, unda har xil o‘simliklar hayotining tuproq, suv, oziq moddalar va boshqa omillarga bog‘liqligi (3- sinf), 0‘simlik va hayvonlar hayotining tabiiy sharoitlarga bog‘liqligi (4- sinf) ko‘rsatilgan. Geografiya tushunchalarining o‘zlashtirilishida predmetlararo (nutqni rivojlantirish, o‘qish, matematika, ona tili, musiqa, ashula, mehnat, rasm olish bilan) aloqa o‘rnatish muhim rol o‘ynaydi. Predmetlararo aloqadan muntazam, uzluksiz foydalanish bolalarni ilgari olingan bilimlarini hayotda qo‘llashga, o‘quv faoliyatlarining barcha turlarida mantiqiy bog‘lanish o‘matishga o‘rgatadi. 0‘quvchilarni faol fikrlashlarini tarbiyalashda o‘qituvchining savollari katta rol o‘ynaydi. Geografiya darslarida darslik matnini tiklashda (esga olishda) tahlilni, sintezni, umumlashtirishni talab qiluvchi savollar berish kerak. Javobda sintezni, talab qiluvchi, tushunchalarni kengaytiruvchi savollar alohida ahamiyat kasb etadi. Bunga quyidagi savollar misol bo‘lishi mumkin: cho‘lda yashovchi hayvonlarning qaysi moslanishlari ularga qurg‘oqchilikka va jazirama issiqqa chidashga yordam beradi? Dasht va cho‘l tabiatining o‘xshashligi nimada? Nima uchun tundrada katta daraxtlar o‘smaydi?. Tushunchalarni rivojlantiruvchi savollar majmuasi tabiiy narsalarni jadvaldagi ulaming tasviri bilan taqqoslashni, sxemalar tushunchalar tarkibini bilib, ulami tashkil qiluvchi elementlar bo‘yicha Ilmiybaza.uz 
 
o‘quvchilar 
bilimini 
obyektiv 
baholashi 
mumkin. 
Tushunchalarni 
o‘zlashtirilishining qadrini bilish o‘qituvchiga o‘qitishning borishini fahmlashga, 
bilimni o‘zlash- tirish jarayoniga to‘g‘ri rahbarlik qilishga yordam beradi. 
Tushunchalarni ajratib o‘qituvchi tegishli metodik uslublarni tanlaydi va qo‘llaydi 
(savollami takrorlash tizimini puxta tuzadi, eng samarali ko‘rgazmali qurollami 
aniqlaydi). Tabiiy material bilan ish olib borilganda taqqoslashga, tafakkuming 
rivojlanuvchi mantiqiga alohida ahamiyat beriladi. Bu uslubning muhimligini 
hisobga olib, uni kengroq qarab chiqishga to‘g‘ri keladi. Taqqoslash — narsa va 
hodisalar o‘rtasidagi o‘xshashlik va tafovut belgilarini aniqlash demakdir. 
Taqqoslash — aqlning tahliliy ishi. Taqqoslash jarayoni murakkab, o‘z ichiga sintez, 
umumlashtirish va xulosani oladi. 0‘quvchilar narsalaming belgilarini ajrata olsalar, 
muhimni uncha muhim bo‘lmagandan farq qilsalar, bu sintez, umumlashtirish va 
xulosali taqqoslash bo‘lishi mumkin, chunki bunda faqat muhim belgilar bo‘yicha 
taqqoslash mumkin bo‘ladi. 
Taqqoslash uchun topshiriqlar tuzishda quyidagi talablarga rioya qilish zarur: 
1. Faqat bir-biriga daxlli bo‘lgan narsa va hodisalarni, ya’ni ular o‘rtasida 
o‘xshashlik yoki tafovut bo‘lganlari (archa va qarag‘ay, zarang va chinor)ni 
taqqoslash kerak. 
2. Taqqoslash maqsadga yo‘nalgan holda (masalan, bo‘ri va it, it va mushuk) 
bo‘lishi, taqqoslash faqat tashqi belgilari bo‘yi- chagina emas, balki xarakteri va 
keltiradigan foydasiga qarab ham bo‘lishi mumkin. 
3. Taqqoslash xulosa bilan tugallanishi kerak. 
Mashqni ikki narsa yoki hodisani taqqoslash bilan boshlamoq zarur. Keyin uch, 
to‘rt va hatto undan ko‘proq obyektlarni taqqoslash mumkin bo‘ladi. Taqqoslashni 
bir-biriga qarama-qarshi jihatlami qo‘yishdan boshlash qulay (qum sochiluvchan, 
loy esa yopishqoq). Bolalar asta-sekin faqat farq qiladigan belgilami emas balki 
o‘xshashlarini ham ajrata boshlaydilar, hodisa va narsalaminj eng muhim belgilarini 
aniqlaydilar. Kuzatish va suhbatlar taqqoslash uchun materialdir. Taq- qoslashga 
kirishishdan oldin ulami qanday bilib borish kerakligin ko‘rsatish kerak. Suhbat 
jarayoni shu ma’noda juda qulay Chunonchi, 3- sinfda «0‘simlik va hayvonot olami» 
Ilmiybaza.uz o‘quvchilar bilimini obyektiv baholashi mumkin. Tushunchalarni o‘zlashtirilishining qadrini bilish o‘qituvchiga o‘qitishning borishini fahmlashga, bilimni o‘zlash- tirish jarayoniga to‘g‘ri rahbarlik qilishga yordam beradi. Tushunchalarni ajratib o‘qituvchi tegishli metodik uslublarni tanlaydi va qo‘llaydi (savollami takrorlash tizimini puxta tuzadi, eng samarali ko‘rgazmali qurollami aniqlaydi). Tabiiy material bilan ish olib borilganda taqqoslashga, tafakkuming rivojlanuvchi mantiqiga alohida ahamiyat beriladi. Bu uslubning muhimligini hisobga olib, uni kengroq qarab chiqishga to‘g‘ri keladi. Taqqoslash — narsa va hodisalar o‘rtasidagi o‘xshashlik va tafovut belgilarini aniqlash demakdir. Taqqoslash — aqlning tahliliy ishi. Taqqoslash jarayoni murakkab, o‘z ichiga sintez, umumlashtirish va xulosani oladi. 0‘quvchilar narsalaming belgilarini ajrata olsalar, muhimni uncha muhim bo‘lmagandan farq qilsalar, bu sintez, umumlashtirish va xulosali taqqoslash bo‘lishi mumkin, chunki bunda faqat muhim belgilar bo‘yicha taqqoslash mumkin bo‘ladi. Taqqoslash uchun topshiriqlar tuzishda quyidagi talablarga rioya qilish zarur: 1. Faqat bir-biriga daxlli bo‘lgan narsa va hodisalarni, ya’ni ular o‘rtasida o‘xshashlik yoki tafovut bo‘lganlari (archa va qarag‘ay, zarang va chinor)ni taqqoslash kerak. 2. Taqqoslash maqsadga yo‘nalgan holda (masalan, bo‘ri va it, it va mushuk) bo‘lishi, taqqoslash faqat tashqi belgilari bo‘yi- chagina emas, balki xarakteri va keltiradigan foydasiga qarab ham bo‘lishi mumkin. 3. Taqqoslash xulosa bilan tugallanishi kerak. Mashqni ikki narsa yoki hodisani taqqoslash bilan boshlamoq zarur. Keyin uch, to‘rt va hatto undan ko‘proq obyektlarni taqqoslash mumkin bo‘ladi. Taqqoslashni bir-biriga qarama-qarshi jihatlami qo‘yishdan boshlash qulay (qum sochiluvchan, loy esa yopishqoq). Bolalar asta-sekin faqat farq qiladigan belgilami emas balki o‘xshashlarini ham ajrata boshlaydilar, hodisa va narsalaminj eng muhim belgilarini aniqlaydilar. Kuzatish va suhbatlar taqqoslash uchun materialdir. Taq- qoslashga kirishishdan oldin ulami qanday bilib borish kerakligin ko‘rsatish kerak. Suhbat jarayoni shu ma’noda juda qulay Chunonchi, 3- sinfda «0‘simlik va hayvonot olami» Ilmiybaza.uz 
 
mavzusin o‘rganishda tabiatdagi kuzatishlardan keyin ushbu savolla bo‘yicha suhbat 
o‘tkazish mumkin: sen yashayotgan joyda qays o‘simliklar ariq bo‘ylaridagi nam 
tuproqda, qaysilari ariqdai uzoqda — quruq tuproqda o‘sadi? 0‘simlklar va hayvonla 
hayotidagi o‘zgarishlar jonsiz tabiatdagi qaysi o‘zgarishlar bilai bog‘liq? Nima 
uchun kuz oylarida havoning harorati o‘zgaradi! Suvda o‘sayotgan qamish quruqda 
o‘sayotganlaridan tashq ko‘rinishi bo‘yicha nima bilan farq qiladi? Qurbaqa va 
baqaninj tuxumlarida qanday farq bor? 
Maktab maydonidagi gulzorda o‘suvchi o‘simliklami poyasi barglari, gullari, 
mevalari bo‘yicha taqqoslashni taklif qilisl mumkin. Taqqoslash asta-sekin mustaqil 
hikoya belgilarini kasl etib boradi. Taqqoslash yordamida o‘qituvchi o‘quvchilar 
bevosit: kuzatmagan, yaqqol ko‘rmagan, qabul qilish vositasida sezgilar sezmagan 
hodisalar o‘rtasidagi bog‘lanishlarni ochib berish mumkin. 
Tahlil butunni belgilangan qismlarga ajratish, maxsus belgilarg; bo‘lish, 
o‘xshash 
narsalarda 
tafovutni 
ajrata 
bilishdir. 
Masalan 
hamma 
g‘alla 
o‘simliklarining ildizi, poyasi, guli va mevasi bo‘ladi Ammo bu belgilarning 
o‘xshashligida, masalan, bug‘doy va makkajo‘xorida farqlar ham bor. Sintez 
bog‘lanishIar 
o‘rnatish, 
umumlashtirish 
va 
xulosj 
chiqarishdir 
(g‘alla 
o‘simliklarining ildizlari ko‘pgina ingichkj ildizchalardan iborat; poyasi kovak — 
poxol cho‘p; bargi ensiz va uzun; mevasi — don). Fikrlash natijasida ilgari 
ko‘rilmagan yangi bog‘lanishlarn o‘rnatsa bo‘ladi. Tafakkur jarayonida o‘quvchi 
fikr yuritadi, tahli qiladi, zarur bog‘lanishlami aniqlaydi, unga berilgan aniq vazifagi 
mos keladigan yechim uslublarini fikran tanlaydi va qo‘llaydi 0‘qituvchi bolalaming 
har 
xil 
tushunchalardan 
foydalanishlarida 
mantiqiy 
tafakkurning 
ayrim 
operatsiyalari jarayonida fik yuritganlarida bu xatolami osonlik bilan payqaydi. 
«Nima uchun?», «Nimaga?» savollariga javob talab qilib, o‘qituvchi bolalami o‘z 
fikrlarini asoslashga, o‘z oldilariga savollar qo‘yishga va ularga to‘g‘ri javob berish 
uchun harakat qilishga o‘rgatadi. 
 
Muammoli masalalar va topshiriqlar 
Ilmiybaza.uz mavzusin o‘rganishda tabiatdagi kuzatishlardan keyin ushbu savolla bo‘yicha suhbat o‘tkazish mumkin: sen yashayotgan joyda qays o‘simliklar ariq bo‘ylaridagi nam tuproqda, qaysilari ariqdai uzoqda — quruq tuproqda o‘sadi? 0‘simlklar va hayvonla hayotidagi o‘zgarishlar jonsiz tabiatdagi qaysi o‘zgarishlar bilai bog‘liq? Nima uchun kuz oylarida havoning harorati o‘zgaradi! Suvda o‘sayotgan qamish quruqda o‘sayotganlaridan tashq ko‘rinishi bo‘yicha nima bilan farq qiladi? Qurbaqa va baqaninj tuxumlarida qanday farq bor? Maktab maydonidagi gulzorda o‘suvchi o‘simliklami poyasi barglari, gullari, mevalari bo‘yicha taqqoslashni taklif qilisl mumkin. Taqqoslash asta-sekin mustaqil hikoya belgilarini kasl etib boradi. Taqqoslash yordamida o‘qituvchi o‘quvchilar bevosit: kuzatmagan, yaqqol ko‘rmagan, qabul qilish vositasida sezgilar sezmagan hodisalar o‘rtasidagi bog‘lanishlarni ochib berish mumkin. Tahlil butunni belgilangan qismlarga ajratish, maxsus belgilarg; bo‘lish, o‘xshash narsalarda tafovutni ajrata bilishdir. Masalan hamma g‘alla o‘simliklarining ildizi, poyasi, guli va mevasi bo‘ladi Ammo bu belgilarning o‘xshashligida, masalan, bug‘doy va makkajo‘xorida farqlar ham bor. Sintez bog‘lanishIar o‘rnatish, umumlashtirish va xulosj chiqarishdir (g‘alla o‘simliklarining ildizlari ko‘pgina ingichkj ildizchalardan iborat; poyasi kovak — poxol cho‘p; bargi ensiz va uzun; mevasi — don). Fikrlash natijasida ilgari ko‘rilmagan yangi bog‘lanishlarn o‘rnatsa bo‘ladi. Tafakkur jarayonida o‘quvchi fikr yuritadi, tahli qiladi, zarur bog‘lanishlami aniqlaydi, unga berilgan aniq vazifagi mos keladigan yechim uslublarini fikran tanlaydi va qo‘llaydi 0‘qituvchi bolalaming har xil tushunchalardan foydalanishlarida mantiqiy tafakkurning ayrim operatsiyalari jarayonida fik yuritganlarida bu xatolami osonlik bilan payqaydi. «Nima uchun?», «Nimaga?» savollariga javob talab qilib, o‘qituvchi bolalami o‘z fikrlarini asoslashga, o‘z oldilariga savollar qo‘yishga va ularga to‘g‘ri javob berish uchun harakat qilishga o‘rgatadi. Muammoli masalalar va topshiriqlar Ilmiybaza.uz 
 
1. 1-4- sinf «Geografiya» fani dasturiga kirgan Geografiya tushunchalarining 
ro‘yxatini tuzing. 
2. Matnda keltirilgan jadvallami aniq misollar bilan to‘ldiring. 
3. 1- va 2- sinf «Atrofimizdagi olam» darsligidan Geografiya tushunchalarini 
jadvalga yozib tahlil qiling. 
4. 3- va 4- sinf «Geografiya» darsligidan Geografiya tushunchalarini solishtirma 
jadvalga yozib tahlil qiling. 
5. 4- sinf «Geografiya» darsligidan o‘quvchilarning mantiqiy fikrlashni 
rivojlantirishga qaratilgan savollar ro‘yxatini tuzing. 
6. 3—4- sinf Geografiya dasturlari va darsliklaridan biologik va geografik 
tushunchalarning jadvalini tuzing. 
Bilimni tekshirish uchun savollar 
1. Tasavvur nima? 
2. Tushuncha nima? 
3. Geografiya tushunchalarini qanday ta’riflaysiz? 
4. Umumiy oddiy tushunchalami shakllantirishda o‘qituvchi nimaga ko‘proq 
e’tibor qaratishi kerak? 
5. Yakka tushunchalar umumiy tushunchalardan qanday farqlanadi? 
6. Geografiya tushunchalari boshlang‘ich sinflarda qanday shakllantiriladi? 
7. Tushunchalar hosil bo‘lishi uchun qanday metodik sharoitlarni zarur deb 
hisoblaysiz? 
8. Geografiya tasavvurlari va tushunchalarini shakllantirishda tafakkur va 
nutqning о‘mi qanday? 
9. Taqqoslash nima? 
10. Taqqoslash uchun topshiriqlar tuzishda qanday talablarga rioya qilish kerak? 
11. Mavhumlashtirish va konkretlashtirish tushunchalarini shakllantirish qanday 
ahaiyatga ega? 
12. Geografiya tushunchalarini shakllantirishda umumlashtirishdan qanday 
foydalanish mumkin? 
Ilmiybaza.uz 1. 1-4- sinf «Geografiya» fani dasturiga kirgan Geografiya tushunchalarining ro‘yxatini tuzing. 2. Matnda keltirilgan jadvallami aniq misollar bilan to‘ldiring. 3. 1- va 2- sinf «Atrofimizdagi olam» darsligidan Geografiya tushunchalarini jadvalga yozib tahlil qiling. 4. 3- va 4- sinf «Geografiya» darsligidan Geografiya tushunchalarini solishtirma jadvalga yozib tahlil qiling. 5. 4- sinf «Geografiya» darsligidan o‘quvchilarning mantiqiy fikrlashni rivojlantirishga qaratilgan savollar ro‘yxatini tuzing. 6. 3—4- sinf Geografiya dasturlari va darsliklaridan biologik va geografik tushunchalarning jadvalini tuzing. Bilimni tekshirish uchun savollar 1. Tasavvur nima? 2. Tushuncha nima? 3. Geografiya tushunchalarini qanday ta’riflaysiz? 4. Umumiy oddiy tushunchalami shakllantirishda o‘qituvchi nimaga ko‘proq e’tibor qaratishi kerak? 5. Yakka tushunchalar umumiy tushunchalardan qanday farqlanadi? 6. Geografiya tushunchalari boshlang‘ich sinflarda qanday shakllantiriladi? 7. Tushunchalar hosil bo‘lishi uchun qanday metodik sharoitlarni zarur deb hisoblaysiz? 8. Geografiya tasavvurlari va tushunchalarini shakllantirishda tafakkur va nutqning о‘mi qanday? 9. Taqqoslash nima? 10. Taqqoslash uchun topshiriqlar tuzishda qanday talablarga rioya qilish kerak? 11. Mavhumlashtirish va konkretlashtirish tushunchalarini shakllantirish qanday ahaiyatga ega? 12. Geografiya tushunchalarini shakllantirishda umumlashtirishdan qanday foydalanish mumkin? Ilmiybaza.uz 
 
13. 0‘quvchilarda mantiqiy fikmi shakllantirishda o‘qituvchi qanday vazifalami 
bajarishi kerak? 
14. Tahlil nima? 
15. Sintez deganda nimani tushunasiz? 
16. Analiz 
va 
sintezning 
Geografiya 
tushunchalarini 
shakllantirishdagi 
ahamiyatini qanday tushunasiz? 
17. Jadvallar va solishtirma jadvallar Geografiya tushunchalarini rivojlantirishda 
qanday ahamiyatga ega? 
18. 0‘quvchilarda mantiqiy tafakkumi rivojlantirish qanday ahamiyatga ega? 
 
Adabiyotlar. 
1. D. Sharipova, D.P. Xodiyeva, M. K. Shirinov Tabiatshunoslik va uni o`qitish 
metodikasi Toshkent, “Barkamol fayz media” nashriyoti,  2018-yil. 
2. M.Nuriddinova. Tabiatshunoslik o`qitish metodikasi” Toshkent, O`qituvchi 
2005y 
3. A.Baxronov, Tabiatshunoslik 3-sinf umumiy o`rta ta`lim maktablari uchun 
darslik. T; Cho`lpon NMIU 2012 y. 
4. A.Baxronov Tabiatshunoslik 4-sinf umumiy o`rta ta`lim maktablari uchun darslik. 
T;  Sharq NMIU 2011 y.  
5. P. G`ulomov, Mirzaaxmatova Sh. Atrofimizdagi olam 2-sinf uchun darslik. T; 
Cho`lpon NMIU 2012 y. 
6. A.G. Grigoryans, Atrofimizdagi olam 1-sinf uchun darslik. T; Cho`lpon NMIU 
2012 y. 
 
Ilmiybaza.uz 13. 0‘quvchilarda mantiqiy fikmi shakllantirishda o‘qituvchi qanday vazifalami bajarishi kerak? 14. Tahlil nima? 15. Sintez deganda nimani tushunasiz? 16. Analiz va sintezning Geografiya tushunchalarini shakllantirishdagi ahamiyatini qanday tushunasiz? 17. Jadvallar va solishtirma jadvallar Geografiya tushunchalarini rivojlantirishda qanday ahamiyatga ega? 18. 0‘quvchilarda mantiqiy tafakkumi rivojlantirish qanday ahamiyatga ega? Adabiyotlar. 1. D. Sharipova, D.P. Xodiyeva, M. K. Shirinov Tabiatshunoslik va uni o`qitish metodikasi Toshkent, “Barkamol fayz media” nashriyoti, 2018-yil. 2. M.Nuriddinova. Tabiatshunoslik o`qitish metodikasi” Toshkent, O`qituvchi 2005y 3. A.Baxronov, Tabiatshunoslik 3-sinf umumiy o`rta ta`lim maktablari uchun darslik. T; Cho`lpon NMIU 2012 y. 4. A.Baxronov Tabiatshunoslik 4-sinf umumiy o`rta ta`lim maktablari uchun darslik. T; Sharq NMIU 2011 y. 5. P. G`ulomov, Mirzaaxmatova Sh. Atrofimizdagi olam 2-sinf uchun darslik. T; Cho`lpon NMIU 2012 y. 6. A.G. Grigoryans, Atrofimizdagi olam 1-sinf uchun darslik. T; Cho`lpon NMIU 2012 y.