BOSHLANG‘ICH SINF O`QUVCHILARIDA GEOGRAFIYA TASAVVUR VA TUSHUNCHALARNI SHAKLLANTIRISHNING METODIK ASOSLARI
Yuklangan vaqt
2024-05-17
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
12
Faytl hajmi
28,7 KB
Ilmiybaza.uz
BOSHLANG‘ICH SINF O`QUVCHILARIDA GEOGRAFIYA TASAVVUR
VA TUSHUNCHALARNI SHAKLLANTIRISHNING METODIK
ASOSLARI
Reja:
1.Geografiya tasavur va tushunchalarning shakllantirish asoslari.
2. Geografiya tushunchalarning klassifikasiyasi.
3. Boshlang‘ich sinflarda Geografiya tasavur va tushunchalarning sistemasi, ularni
shakllantirish va rivojlantirish sharoiti. Geografiya tushunchalarning shakllantirish
va rivojlantirish usullari.(kuzatish, qabul qilish, konkretlashtirish, umumlashtirish,
aniqlash).
Ilmiybaza.uz
Tayanch tushunchalar: Tushuncha, tasavvur, metodika, uslub, oddiy
tushuncha,murakkab tushuncha, Geografik tushuncha, Biologik tushuncha,
yig‘ma tushuncha.
I- Reja. Geografiya tasavvur va tushunchalarning shakllantirishning metodik
asoslari.
Geografiya darslarining asosiy maqsadi, o‘quvchilarni tabiatni kuzatishga
o‘rgatish,
ularda
mehnat
ko‘nikmalari
va
tabiatga
ongli
munosabatni
shakllantirishdan iborat. Ana shu muhim talablami bajarish, awalo, tabiat haqidagi
tasawur va tushun- chalarni shakllantirishdan boshlanadi.
Maktab dasturi talablari asosida darslar samaradorligini oshirish, awalo,
o‘quvchilarning mustaqil kuzatishlarini to‘g‘ri tashkil qila olishdadir.
O‘quvchilarda u yoki bu tushunchani shakllantirishda narsalar to‘g‘risida aniq
tasawurlar hosil qilish, o‘rganilayotgan materialni atrof-muhit bilan bog‘lash, hissiy
idrok muhim ahamiyatga ega, ya’ni Geografiya fanlarini o‘rganish jarayonida olgan
bilimlari asosida real borliq bilan ongli ravishda munosabat o‘rnatishlari lozim.
Shuning uchun fanga qiziqtirishning turli yo‘llarini qo‘llash, o‘quv jihozlari
vositasida olam va real tabiatni umumlashtirib, bir-biriga bog‘lab tushuntirish lozim.
Geografiya dasturi biologik, geografik, shuningdek tabiatda kechadigan fizik,
kimyoviy jarayonlarga oid elementa tushunchalaming o‘zlashtirilishini nazarda
tutadi. Geografiya darslarida eng muhim tushunchalami ajratil tushuntirish ilmiy
dunyoqarashning shakllanishini ta’minlaydi.
Geografiya tushunchalari umumiy muhim belgilari bilai birlashtirilgan
obyektlar, hodisalar, jismlarning butun guruh to‘g‘risidagi umumlashgan
bilimlardir.
Chunonchi, «o‘simliklar» tushunchasiga barcha o‘simlikla uchun umumiy
bo‘lgan muhit belgilari bilan bir guruhga bir lashtirilgan har xil narsalar kiradi.
Ilmiybaza.uz
Ularning hammasi o‘sadi rivojlanadi, nafas oladi, ko‘payadi, ya’ni tirik organizm
hisob lanadi.
Tushunchalami tasawurlardan farq qila bilish kerak.
Tasavvur sezgi organlar faoliyatining, xotiraning yoki tasawu qilishning
mahsulidir. Tushuncha tafakkur mahsuloti hisoblanadi Tushunchalar qabul
qilinadigan va tasavvur etiladigan narsala ustida fikr yuritish natijasida vujudga
keladi. Masalan, qushn tasavvur qilish uchun unga qarash kifoya. 0‘sha qush
to‘g‘risidi tushuncha hosil qilish uchun esa aniq bilimlar va ularn tizimlashtirish
bo‘yicha fikrlash kerak bo‘ladi. Qabul qilish va tasawurlar ayrim narsalarning
qiyofasidii Tushunchalar esa o‘zida butun narsalar sinfiga taalluqli umum lashgan
mazmunni aks ettiradi. Masalan, «barg» tushunchas daraxt, buta, o‘t o‘simliklarda
o‘sadigan hamma barglarga taalluqlidir.
Tasawurlar tushunchalaming sezgili asosi hisoblanadi, biroq tasavvurlar bilan
tushunchalar o‘rtasida keskin chegara yo‘q Tasawurlar narsalarning muhim
xususiyatlarini tobora ko‘prog‘ aks ettirib borishi bilan umumlashadi hamda
tushunchalarg; aylanadi. Ayni vaqtda tushuncha o‘z-o‘zidan vujudga kelmaydi. I
yoki bu narsa yoxud tabiat obyektlari to‘g‘risida tasawurlamini bo‘lishi ular
to‘g‘risidagi tushunchadan dalolat bermaydi. Tu shuncha ko‘pgina ayrim
hodisalarning muhim belgilarini umum lashishi sifatida hosil bo‘ladi. 1-, 2- sinflarda
o‘quvchilar «Atrofimizdagi olam» fanidai umumiy Geografiya tushunchalarini
oladilar. Kelgusi sinflard; ular tajribalar o‘tkazish, kuzatishlar, ekskursiyalar, amaliy
ishla vaqtida tabiat to‘g‘risida aniq tushunchalarga ega bo‘ladilar Umumiy
tushunchalarni shakllantirishda o‘qituvchi:
1) obyektlarni maqsadga yo‘nalgan holda qabul qilib olinishini tashkil etishi;
2) tabiat jismlari va hodisalari to‘g‘risidagi har bir yangi tu- shunchani tahlil
qilishi va barcha narsalarda, ilgari o‘zlashtirilganlarda takrorlanadigan muhim
belgilarni ajratishi;
3) ikkinchi
darajali,
uncha
muhim
bo‘lmagan
barcha
belgilarni
mavhumlashtirish, buning uchun uncha muhim bo‘lmagan turlanadigan belgili,
lekin muhim belgilarini saqlagan (masalan, lola va binafsha, boychechak va lola)
Ilmiybaza.uz
narsalardan foydalanishi lozim. Geografiya tushunchalarini shakllantirishda har xil
fikrlash operatsiyalaridan, ya’ni tahlil, sintez, taqqoslash, mavhumlashtirish,
konkretlashtirish, umumiylashtirish kabilardan foyda- lanishga alohida ahamiyat
berish kerak.
Geografiya kursida tushunchalar umumiylashtirish va mavhumlashtirishning
darajasi bo‘yicha har xildir. Ulaming asosiy ta’riflari:
1) mazmuni;
2) hajmi;
3) shu tushunchaning boshqa tushunchalar bilan bog‘lanishi va munosabatidir.
Mazmun tushunchalarning eng muhim belgilari bilan xarakterlanadi. Tabiatning
eng muhim belgilarini ajratish uchun «belgi» va «eng muhim belgi»ni farqlash
kerak. N.I.Kondakov: «Belgi — bu barcha narsa yoki hodisalarning ko‘rsatkichi,
tomonidir, ularga qarab narsa va hodisalarni tanlab olish, aniqlash yoki ta’riflash
mumkin», — deb belgilaydi, «eng muhim belgi — bu shunday belgiki, unda
narsaning tub tabiati ifodalanadi, shu bilan boshqa tur va guruhdagi narsalardan
farqlanadi. Agar bu belgi mustasno qilinsa, bunda tushuncha parchalanadi, mavjud
bo‘lmay qoladi». Mazmuni bo‘yicha tushunchalar oddiy va murakkabga bo4inadi.
Masalan, «Quruqlik yuzasining shakllari» murakkab tushuncha. Uning eng muhim
belgisi: tekis yuza (tekislik)ning ko‘tarilgan (tepalik, tog‘lar), pasayganligi (tog‘
oralig‘i jarlik)dir. Shu paytning o‘zida tepalikka oddiy tushuncha sifatida ham
qarashimiz mumkin; uning eng muhim belgisi tagi, cho‘qqili va yon bag‘irligidir.
II-
reja Geografiya tushunchalarning klassifikasiyasi.
Tushunchalar hajmiga qarab, alohida va umumiy bo‘ladilar.
(Masalan, Geografiya kursida «0‘z o‘lkamizning tabiati», «Tabiatda mavsumiy
o‘zgarishlar» tushunchalarini umumiy de atash mumkin, ular hissiy qabul qilishlar
bilan bog‘liqdir v alohida tushunchalar, umumiy tasawurlardan iborat. Alohida v
umumiy tushunchalar ham geografik, ham biologik kelib chiqishig ega bo‘lishi
mumkin. Geografik tushunchalar alohida (Toshkent) va umumiy (tog‘lai foydali
qazilmalar) tushunchalarga, biologik tushunchalar tur (chittak, lola, archa,
avlod, hayvonlar, bargli o‘simliklar) tushun chalariga bo‘linadi. Har xil
Ilmiybaza.uz
tushunchalarni shakllantirishda tasavvurlar bilai tushunchalar o‘rtasiga chegara
qo‘yish mumkin. Tasavvurlar tobor umumlashib borib, tushuncha belgilariga ega
bo‘ladi. Tushunch muayyan holga kelib, tasawurga o‘tadi.
Geografiya kursida tabiat va odamlar faoliyatini o‘rganishd dastur qator tasawur
hamda tushunchalarning o‘zlashtirilishin nazarda tutadi. Birinchi Geografiya
darsida o‘quvchila «tabiat», «jonsiz tabiat», «jonli tabiat» kabi tushunchalar bilai
tanishadilar va maktabgacha bo‘lgan yoshda ham 1-4- sinflard; shakllangan
tabiatning real qismlari va hodisalari to‘g‘risidag tasavvurlar sistemaga olinadi.
Tushunchalarning eng muhim belgilari sistemalashtirishninj asosi bo‘ladi. Masalan,
«jonsiz tabiat» tushunchasi shunday en; muhim belgilarga egaki, ulami kichik
maktab bolalari ham aniqlal olishlari kerak: jonsiz tabiat jismlari ovqatlanmaydilar,
o‘smaydilai nafas olmaydilar, ko‘paymaydilar. Bu tushunchalar keyinchalil
Geografiyani o‘rganishda chuqurlashadi va kengayib boradi.
Tushunchalar umumiylashtirish, ya’ni umumiy xossalarga egi bo‘lgan jism va
hodisalami birlashtirish jarayonida shakllanadi Umumlashtirish narsa va hodisalar
muhim belgilari bo‘yichi birlashtirilgandagina to‘g‘ri hisoblanadi. Masalan, «metall
tushunchasi quyidagi: jaranglash, issiqlik o‘tkazish xususiyati, erish (4- sinf) kabi
umumiy belgilarga ega.
Tushunchalarni shakllantirishda shuni nazarda tutish kerakki tushuncha ayrim
elementlardan
tarkib
topadi.
Chunonchi,
«tepalik
tushunchasi
quyidagi
elementlardan: cho‘qqisi, tagi, til yonbag‘irlik, yotiq yonbag‘irlik kabilardan tarkib
topadi. «Daryoi tushunchasi quyidagi unsurlami: quyilish joyi, boshi (boshlanishi)
o‘zani, o‘ng va chap qirg‘og‘i kabilami o‘z ichiga oladi.
Tabiat obyektlari va hodisalari to‘g‘risida to‘g‘ri tushuncha hosi qilish uchun
avval ulami kuzatish, keyin ularning tasvirini (surat jadval, xarita, sxema) qarab
chiqish, o‘qituvchining hikoyasi yoki suhbatini eshitish va olingan tushunchani
darslik bo‘yicha mustahkamlash kerak. 0‘qituvchining maqsadga yo‘nalgan ishi
tushunchalarning muvaffaqiyatli shakllanishiga yordam beradi.
III-Reja. Boshlang‘ich sinflarda Geografiya tasavur va tushunchalarning
Ilmiybaza.uz
sistemasi, ularni shakllantirish va rivojlantirish sharoiti. Geografiya
tushunchalarning shakllantirish va rivojlantirish usullari.(kuzatish, qabul
qilish, konkretlashtirish, umumlashtirish, aniqlash).
Yakka
Geografiya
tushunchalarini
shakllantirish.
Yakka
tushunchalar boshqa narsalar, hodisalarga xos bo‘lgan yakka belgilardir. Agar
umumiy tushunchalar atamalar bilan mustah- kamlansa, yakka tushuncha nom yoki
shaxsiy ism bilan ifodalanadi, chunki uning nomida boshqa obyekt bo‘lmaydi.
0‘quvchilar e’tiborini obyektning umumiy tushuncha bilan bog‘lanishiga qaratmoq,
ya’ni obyektning yakka xususiyatini ta’kidlamoq zarur; agar u geografik obyekt
bo‘lsa, unda obyektga fazoviy xarakteristika berish, ya’ni joylashgan o‘rnini
xaritadan aniqlash kerak. Geografiya tushunchalarini shakllantirishda umumiy
bo‘lmagan tushunchalardan umumiyroq bo‘lgan tushunchalarga kelish bo‘yicha
o‘tkaziladigan mashqlar katta ahamiyatga ega. Masalan, tur doirasidagi «bo‘ri»,
«tulki», «yolbars», «sher» tushunchalari avlod doirasidagi «yirtqichlar»
tushunchasiga kiradi. Bunda farq ettiruvchi xususiyatlar (tur belgilari): junlarining
rangi, tana tuzilishi, harakatlanish xususiyatlari shu hayvonlaming tashqi
ko‘rinishidayoq ma’lum bo‘ladi. Ularning avlod doirasidagi umumiy belgisi boshqa
hayvonning go‘shti bilan oziqlanish qobiliyatidir. 0‘quvchilarni avlod doirasidagi
belgilarni tur doirasidagi belgilardan farqlashga o‘rgatish uchun har bir tushuncha
aniq ifodalangan va aniq belgilarni o‘zida saqlagan bo‘lishi kerak. Masalan,
«na’matak, siren, ligustrumlar — buta», degan ta’rif noto‘g‘ri, chunki unda
aniqlikyo‘q. Buning o‘miga «na’matak, siren, ligustrumlar — buta, chunki ularda
asosiy poya yo‘q, ildizdan esa birdaniga bir nechta novdalar o‘sgan», deyish kerak.
Yakka tushunchalarni shakllantira borib, umumiy tushunchani ochishga alohida
e’tibor berish lozim. Chunonchi, «daryo» umumiy tushunchasini shakllantirish
uchun daryoni kuzatish, tahlil qilish va umumlashtirish jarayonida uning muhim
belgilarini ajratish kerak. Buning uchun o‘qituvchi xaritadan Sirdaryo, Amudaryo,
Chirchiq daryolarini ko‘rsatishi, ya’ni yakka tushunchalar berishi va bolalardan
nimalar umumiy ekanligini so‘rashi mumkin. (Ularning hammasi oqimga,
boshlanish va quyilish joyiga, irmoqlarga, o‘ng va chap qirg‘oqlariga ega). Shu
Ilmiybaza.uz
belgilar asosida «daryo» umumiy tushunchasi shakllantiriladi.Geografiya darslarida
yakka tushunchalardan tashqari yig‘m, iushunchalar ham shakllantiriladi. Ular
umumiy belgilarga eg bo‘lgan yakka mintaqa tushunchalardan tarkib topadi.
Masalan cho‘llar uchun xos o‘simliklar (saksovul, qum akatsiyasi yantoq)ni bir
zonada bo‘lishi va umumiy belgilari (uzun ildizlai yirik barg plastinkalarning
yo‘qligi, tikanlarning bo‘lishi birlashtiradi. Yig‘ma tushunchaga kiradigan har bir
yakka tushunch; o‘zining individual xususiyatlarini saqlaydi. Subtropik o‘simlikla
— dafna, magnoliya, choy, kiparis cho‘l o‘simliklari — saksovul qum akatsiyasi,
yantoqdan keskin farq qiladi. Shunday qilib o‘simliklar uchun ularni bir tushunchaga
birlashtiradigai mintaqaviy belgilar umumiy hisoblanadi. Umumiy tushunchan
shakllantirib, keyin har bir zona o‘simIiklarining individua xususiyatlarini jadval,
surat, gerbariylardan ko‘rsatib o‘rganishga o‘tish kerak.
Geografiya tushunchalarini samarali o‘zlashtirilishin ta’minlovchi
metodik
sharoitlar.
0‘quv
materialini
o‘quvchila
tomonidan
puxta
o‘zlashtirmaslik hollari ham mavjud. Bunin] sababi shundaki, ularning bilimlari
tasavvurlar darajasidi qolgan. Darsda bir mavzu bo‘yicha shakllantirilgan tushun
chalar keyinchalik rivojlantirilmaydi va boshqa tushunchala bilan bog‘lanmaydi.
Tushunchalarni rivojlantirishning zaru sharoiti tizimdir. Jumladan, Geografiya
tushunchalarininj hosil bo‘lishi muayyan metodik sharoitlarda amalga oshadi
Chunonchi:
1) tabiiy obyektni kuzatishlar;
2) qabul qilishni aniqlovchi mashqlar;
3) o‘qituvchining hayajonli hikoyasi qabul qilishning to‘g‘r bo‘lishini
ta’minlaydi. 0‘qituvchining savollari; yoddan rasn chizish, har xil narsalarni tanib
olish bo‘yicha mashqlar tasawur- laming to‘g‘ri bo‘lishiga yordam beradi.
Tushunchalarning to‘g‘ri bo‘lishini esa:
1. Muammoning aniq qo‘yilishi;
2. 0‘qituvchi tomonidan o‘quv materialini bayon qilisl mantiqi;
3. Aniqlash va taqqoslash bo‘yicha mashqlar;
4. Tushunchalarni bog‘lovchi va rivojlantiruvchi takrorlasl tizimi;
Ilmiybaza.uz
5. Umumlashtirishni talab qiluvchi savollar;
6. Tushunchalarni o‘quv va ko‘nikmalar bilan bog‘lovchi savollar ta’minlaydi.
Geografiya tushunchalari bevosita qabul qilish — kuzatishlaiga asoslanib,
o‘rganilayotgan narsa yoki hodisa to‘g‘risida aniq va ravshan tasawur hosil qilingan
sharoitda to‘g‘ri bo‘lishi murnkin.
Tushunchani birlamchi tarzda hosil bo‘lishida obyektlar va ko‘rgazmali
materialning har xil turlari (jadvallar,chizmalar, suratlar) katta ahamiyatga egadir.
0‘quvchilar tafakkurini rivojlantirmasdan, ulami fikrlash ishiga jalb qilmasdan turib
tushunchalaming o‘zlashtirilishiga erishish mumkin emas. 0‘quvchilarning fikrlash
faoliyatini rag‘batlantirish uchun o‘qituvchi mavzu va darsni boshlab, ular oldiga
muammolar qo‘yadi. 0‘quv materialini bayon qila borib, o‘quvchilarni sabab va
oqibatlarni, tabiat hodisalari o‘rtasidagi bog‘lanishlarni aniqlashga jalb qilishga
harakat qiladi. Jonajon o‘lkaning tabiati mavzusi misol bo‘lib xizmat qilishi
mumkin, unda har xil o‘simliklar hayotining tuproq, suv, oziq moddalar va boshqa
omillarga bog‘liqligi (3- sinf), 0‘simlik va hayvonlar hayotining tabiiy sharoitlarga
bog‘liqligi (4- sinf) ko‘rsatilgan. Geografiya tushunchalarining o‘zlashtirilishida
predmetlararo (nutqni rivojlantirish, o‘qish, matematika, ona tili, musiqa, ashula,
mehnat, rasm olish bilan) aloqa o‘rnatish muhim rol o‘ynaydi. Predmetlararo
aloqadan muntazam, uzluksiz foydalanish bolalarni ilgari olingan bilimlarini
hayotda qo‘llashga, o‘quv faoliyatlarining barcha turlarida mantiqiy bog‘lanish
o‘matishga o‘rgatadi. 0‘quvchilarni faol fikrlashlarini tarbiyalashda o‘qituvchining
savollari katta rol o‘ynaydi. Geografiya darslarida darslik matnini tiklashda (esga
olishda) tahlilni, sintezni, umumlashtirishni talab qiluvchi savollar berish kerak.
Javobda sintezni, talab qiluvchi, tushunchalarni kengaytiruvchi savollar alohida
ahamiyat kasb etadi. Bunga quyidagi savollar misol bo‘lishi mumkin: cho‘lda
yashovchi hayvonlarning qaysi moslanishlari ularga qurg‘oqchilikka va jazirama
issiqqa chidashga yordam beradi? Dasht va cho‘l tabiatining o‘xshashligi nimada?
Nima uchun tundrada katta daraxtlar o‘smaydi?. Tushunchalarni rivojlantiruvchi
savollar majmuasi tabiiy narsalarni jadvaldagi ulaming tasviri bilan taqqoslashni,
sxemalar tushunchalar tarkibini bilib, ulami tashkil qiluvchi elementlar bo‘yicha
Ilmiybaza.uz
o‘quvchilar
bilimini
obyektiv
baholashi
mumkin.
Tushunchalarni
o‘zlashtirilishining qadrini bilish o‘qituvchiga o‘qitishning borishini fahmlashga,
bilimni o‘zlash- tirish jarayoniga to‘g‘ri rahbarlik qilishga yordam beradi.
Tushunchalarni ajratib o‘qituvchi tegishli metodik uslublarni tanlaydi va qo‘llaydi
(savollami takrorlash tizimini puxta tuzadi, eng samarali ko‘rgazmali qurollami
aniqlaydi). Tabiiy material bilan ish olib borilganda taqqoslashga, tafakkuming
rivojlanuvchi mantiqiga alohida ahamiyat beriladi. Bu uslubning muhimligini
hisobga olib, uni kengroq qarab chiqishga to‘g‘ri keladi. Taqqoslash — narsa va
hodisalar o‘rtasidagi o‘xshashlik va tafovut belgilarini aniqlash demakdir.
Taqqoslash — aqlning tahliliy ishi. Taqqoslash jarayoni murakkab, o‘z ichiga sintez,
umumlashtirish va xulosani oladi. 0‘quvchilar narsalaming belgilarini ajrata olsalar,
muhimni uncha muhim bo‘lmagandan farq qilsalar, bu sintez, umumlashtirish va
xulosali taqqoslash bo‘lishi mumkin, chunki bunda faqat muhim belgilar bo‘yicha
taqqoslash mumkin bo‘ladi.
Taqqoslash uchun topshiriqlar tuzishda quyidagi talablarga rioya qilish zarur:
1. Faqat bir-biriga daxlli bo‘lgan narsa va hodisalarni, ya’ni ular o‘rtasida
o‘xshashlik yoki tafovut bo‘lganlari (archa va qarag‘ay, zarang va chinor)ni
taqqoslash kerak.
2. Taqqoslash maqsadga yo‘nalgan holda (masalan, bo‘ri va it, it va mushuk)
bo‘lishi, taqqoslash faqat tashqi belgilari bo‘yi- chagina emas, balki xarakteri va
keltiradigan foydasiga qarab ham bo‘lishi mumkin.
3. Taqqoslash xulosa bilan tugallanishi kerak.
Mashqni ikki narsa yoki hodisani taqqoslash bilan boshlamoq zarur. Keyin uch,
to‘rt va hatto undan ko‘proq obyektlarni taqqoslash mumkin bo‘ladi. Taqqoslashni
bir-biriga qarama-qarshi jihatlami qo‘yishdan boshlash qulay (qum sochiluvchan,
loy esa yopishqoq). Bolalar asta-sekin faqat farq qiladigan belgilami emas balki
o‘xshashlarini ham ajrata boshlaydilar, hodisa va narsalaminj eng muhim belgilarini
aniqlaydilar. Kuzatish va suhbatlar taqqoslash uchun materialdir. Taq- qoslashga
kirishishdan oldin ulami qanday bilib borish kerakligin ko‘rsatish kerak. Suhbat
jarayoni shu ma’noda juda qulay Chunonchi, 3- sinfda «0‘simlik va hayvonot olami»
Ilmiybaza.uz
mavzusin o‘rganishda tabiatdagi kuzatishlardan keyin ushbu savolla bo‘yicha suhbat
o‘tkazish mumkin: sen yashayotgan joyda qays o‘simliklar ariq bo‘ylaridagi nam
tuproqda, qaysilari ariqdai uzoqda — quruq tuproqda o‘sadi? 0‘simlklar va hayvonla
hayotidagi o‘zgarishlar jonsiz tabiatdagi qaysi o‘zgarishlar bilai bog‘liq? Nima
uchun kuz oylarida havoning harorati o‘zgaradi! Suvda o‘sayotgan qamish quruqda
o‘sayotganlaridan tashq ko‘rinishi bo‘yicha nima bilan farq qiladi? Qurbaqa va
baqaninj tuxumlarida qanday farq bor?
Maktab maydonidagi gulzorda o‘suvchi o‘simliklami poyasi barglari, gullari,
mevalari bo‘yicha taqqoslashni taklif qilisl mumkin. Taqqoslash asta-sekin mustaqil
hikoya belgilarini kasl etib boradi. Taqqoslash yordamida o‘qituvchi o‘quvchilar
bevosit: kuzatmagan, yaqqol ko‘rmagan, qabul qilish vositasida sezgilar sezmagan
hodisalar o‘rtasidagi bog‘lanishlarni ochib berish mumkin.
Tahlil butunni belgilangan qismlarga ajratish, maxsus belgilarg; bo‘lish,
o‘xshash
narsalarda
tafovutni
ajrata
bilishdir.
Masalan
hamma
g‘alla
o‘simliklarining ildizi, poyasi, guli va mevasi bo‘ladi Ammo bu belgilarning
o‘xshashligida, masalan, bug‘doy va makkajo‘xorida farqlar ham bor. Sintez
bog‘lanishIar
o‘rnatish,
umumlashtirish
va
xulosj
chiqarishdir
(g‘alla
o‘simliklarining ildizlari ko‘pgina ingichkj ildizchalardan iborat; poyasi kovak —
poxol cho‘p; bargi ensiz va uzun; mevasi — don). Fikrlash natijasida ilgari
ko‘rilmagan yangi bog‘lanishlarn o‘rnatsa bo‘ladi. Tafakkur jarayonida o‘quvchi
fikr yuritadi, tahli qiladi, zarur bog‘lanishlami aniqlaydi, unga berilgan aniq vazifagi
mos keladigan yechim uslublarini fikran tanlaydi va qo‘llaydi 0‘qituvchi bolalaming
har
xil
tushunchalardan
foydalanishlarida
mantiqiy
tafakkurning
ayrim
operatsiyalari jarayonida fik yuritganlarida bu xatolami osonlik bilan payqaydi.
«Nima uchun?», «Nimaga?» savollariga javob talab qilib, o‘qituvchi bolalami o‘z
fikrlarini asoslashga, o‘z oldilariga savollar qo‘yishga va ularga to‘g‘ri javob berish
uchun harakat qilishga o‘rgatadi.
Muammoli masalalar va topshiriqlar
Ilmiybaza.uz
1. 1-4- sinf «Geografiya» fani dasturiga kirgan Geografiya tushunchalarining
ro‘yxatini tuzing.
2. Matnda keltirilgan jadvallami aniq misollar bilan to‘ldiring.
3. 1- va 2- sinf «Atrofimizdagi olam» darsligidan Geografiya tushunchalarini
jadvalga yozib tahlil qiling.
4. 3- va 4- sinf «Geografiya» darsligidan Geografiya tushunchalarini solishtirma
jadvalga yozib tahlil qiling.
5. 4- sinf «Geografiya» darsligidan o‘quvchilarning mantiqiy fikrlashni
rivojlantirishga qaratilgan savollar ro‘yxatini tuzing.
6. 3—4- sinf Geografiya dasturlari va darsliklaridan biologik va geografik
tushunchalarning jadvalini tuzing.
Bilimni tekshirish uchun savollar
1. Tasavvur nima?
2. Tushuncha nima?
3. Geografiya tushunchalarini qanday ta’riflaysiz?
4. Umumiy oddiy tushunchalami shakllantirishda o‘qituvchi nimaga ko‘proq
e’tibor qaratishi kerak?
5. Yakka tushunchalar umumiy tushunchalardan qanday farqlanadi?
6. Geografiya tushunchalari boshlang‘ich sinflarda qanday shakllantiriladi?
7. Tushunchalar hosil bo‘lishi uchun qanday metodik sharoitlarni zarur deb
hisoblaysiz?
8. Geografiya tasavvurlari va tushunchalarini shakllantirishda tafakkur va
nutqning о‘mi qanday?
9. Taqqoslash nima?
10. Taqqoslash uchun topshiriqlar tuzishda qanday talablarga rioya qilish kerak?
11. Mavhumlashtirish va konkretlashtirish tushunchalarini shakllantirish qanday
ahaiyatga ega?
12. Geografiya tushunchalarini shakllantirishda umumlashtirishdan qanday
foydalanish mumkin?
Ilmiybaza.uz
13. 0‘quvchilarda mantiqiy fikmi shakllantirishda o‘qituvchi qanday vazifalami
bajarishi kerak?
14. Tahlil nima?
15. Sintez deganda nimani tushunasiz?
16. Analiz
va
sintezning
Geografiya
tushunchalarini
shakllantirishdagi
ahamiyatini qanday tushunasiz?
17. Jadvallar va solishtirma jadvallar Geografiya tushunchalarini rivojlantirishda
qanday ahamiyatga ega?
18. 0‘quvchilarda mantiqiy tafakkumi rivojlantirish qanday ahamiyatga ega?
Adabiyotlar.
1. D. Sharipova, D.P. Xodiyeva, M. K. Shirinov Tabiatshunoslik va uni o`qitish
metodikasi Toshkent, “Barkamol fayz media” nashriyoti, 2018-yil.
2. M.Nuriddinova. Tabiatshunoslik o`qitish metodikasi” Toshkent, O`qituvchi
2005y
3. A.Baxronov, Tabiatshunoslik 3-sinf umumiy o`rta ta`lim maktablari uchun
darslik. T; Cho`lpon NMIU 2012 y.
4. A.Baxronov Tabiatshunoslik 4-sinf umumiy o`rta ta`lim maktablari uchun darslik.
T; Sharq NMIU 2011 y.
5. P. G`ulomov, Mirzaaxmatova Sh. Atrofimizdagi olam 2-sinf uchun darslik. T;
Cho`lpon NMIU 2012 y.
6. A.G. Grigoryans, Atrofimizdagi olam 1-sinf uchun darslik. T; Cho`lpon NMIU
2012 y.