BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA IJOBIY FAZILATLARNI
SHAKLLANTIRISH MEXANIZMI
Reja:
1.Shaxsda ma’naviy-axloqiy fazilatlarni shakllantirishning pedagogik-
psixologik xususiyatlari.
2.Vatanga sadoqat, tadbirkorlik, irodalilik, mafkuraviy immunitet, mehr-
oqibatlilik, mas’uliyatlilik, tolerantlik, huquqiy madaniyat, innovatsion fikrlash
kabi fazilatlarni shakllantirish mazmuni.
3.Innovatsion tarbiya texnologiyalarining o‘quvchilarning axloqiy sifat va
fazilatlarini shakllantirishda foydalanish.
Tayanch so’zlar: mafkuraviy immunitet, aqliy tarbiya, axloqiy fazilat,
innovatsion texnologiyalar, mehnat tarbiyasi.
Mafkuraviy immunitet tushunchasi.
Mustaqillikni mustahkamlashning muhim shartlaridan biri bu g’oyaviy tarbiyani
kuchaytirishdan iborat. Bu borada kishilarimizda yot va zararli g’oyalarga qarshi
kurashish uchun mafkuraviy immunitetni shakllantirish zarur. Albatta, mafkuraviy
immunitetni shakllantirish kishilar ongida bir xil g’oyani zo’r berib tiqishtirish emas,
balki odamlarda oq-qorani ajratish, zararli g’oyalarga qarshi hushyor va ogoh bo’lish
xususiyatlarini tarbiyalash demakdir. 1999 yil 16 fevralь, 2004 yil martidagi Buxoro
va Toshkent, shahrida 2005 yil 13 mayda Andijon shaharlarida sodir etilgan
terrorchilik voqealaridan to’g’ri xulosa chiqarish kerak. Har bir davlat, jamiyatning
qudrati uning ichki xavfsizligi va barqarorligiga tayanadi. Ya’ni jamiyat, millat o’z
g’oyasida mustahkam tursa, ikkilanmasa, har qanday dushman qo’llashi mumkin
bo’lgan g’oyaviy tahdidlardan qo’rqmasa, bunday millatni yengish mumkin emas.
Aksincha, jamiyat ichida g’oyaviy parokandalik, bo’linishlar bo’lsa dushmanlarga,
ularning yot mafkuralariga yo’l ochib beradi. Bunday millatni yengish, mustamlaka
qilish oson kechadi. Demak, barqarorlik va xavfsizlik – jamiyatning ongligiga,
anglangan to’g’ri tushuncha va bilimlarga faol amal qilishiga, fikriy, g’oyaviy
birligiga, bular esa xavfsizlik ma’rifatiga tayanadi. Shu boisdan ham har bir
o’zbekistonlik millatidan, dinidan, tug’ilgan joyidan, kasbu yoshidan qat’iy nazar
Vatan posboni bo’lishi lozim. Mamlakatimizning xavfsizligi uchun eng birinchi
kafolat – o’zbekistonliklarning milliy istiqlol g’oyasi atrofida jipsligidir. Milliy
istiqlol g’oyasining asosiy bosh g’oyasi va maqsadi: ozod va obod Vatan, erkin va
farovon hayot barpo etishdir.
Milliy istiqlol g’oyasi o’zining asosiy g’oyalari:
1) Vatan ravnaqi;
2) yurt tinchligi;
3) xalq farovonligi;
4) komil inson;
5) ijtimoiy hamkorlik;
6) millatlararo totuvlik;
7) diniy bag’rikenglikka tayanar ekan, ana shu g’oyalarga qarshi qaratilgan xatti-
harakatlar tashqi va ichki tahdidlarning oldini oladi.
Tashqi tahdidlar – O’zbekistonning davlat chegarasidan tashqaridan kirib
keluvchi, ichki tahdidlar esa O’zbekiston davlati, mamlakatning ichidan chiqayotgan
tahdidlardir. Biz ko’p asrlar ana shu ichki tahdidlar tufayli mustamlakalikda yashab
keldik.
Ichki tahdidlar – o’z Vataniga, vatandoshiga, vatandoshlariga zarar yetkazishga
qaratilgan g’oya, xatti-harakatlardir. Ana shu tahdidlar qancha keng tarqalsa,
mamlakat g’oyaviy birligiga shuncha ko’p zarar yetkazadi, parokanda qiladi,
hamjihatlik bo’lmaydi. G’oyaviy birligi mo’rt millatning davlat xavfsizligi ham mo’rt
bo’ladi. Ichki va tashqi tahdidlar asosan g’oyaviy bo’shliq tufayli sodir bo’ladi.
Demak, g’oyaviy bo’shliq nima? G’oyaviy bo’shliq – deb, eski hukmron mafkura
halokatga uchrab, u bilan bog’liq tushunchalarning qadrsizlanishi, bugungi hayot,
o’tmish va kelajakka daxldor qadriyatlar, tushuncha va tasavvurlarni to’liq anglab
yetmasligi oqibatida odamlarning qalbi va ongida vujudga keladigan bo’shliqqa
aytiladi. Tajovuzkor mafkuralar bunday bo’shliqdan foydalanib, o’zlarining zararli
g’oyalarini singdirmoqchi va odamlarni o’z ortidan ergashtirmoqchi bo’ladi. Sobiq
kommunistik partiya hukmronligi barham topgach, bizning yurtimizga ham zararli
oqimlar kirib kela boshladi. Bunga davlat va nodavlat tashkilotlari hamda siyosiy
partiyalarning istiqlol g’oyasini, bozor munosabatlarini odamlar ongi va qalbiga
tushuntirishda sustkashlik qilgani, ijtimoiy fanlarning jamiyatimizdagi yangiliklarni
vaqtida tahlil qilib bermagani, jamiyat ruhiyati va tafakkurida ro’y berayotgan
murakkab jarayonlarning o’z yechimini topmagani ham sabab bo’ldi. Sobiq
sotsialistik mafkuraning illatlari fosh bo’lgach, nafaqat oddiy odamlar, hatto ziyolilar
ham mafkuralarning hammasi taraqqiyot uchun zararli ekan, haqiqiy ozod va erkin
bo’lish uchun har qanday mafkuradan xalos bo’lish kerak, degan fikrga borib qolgan
edi. Odamlar bunyodkor va vayronkor g’oyalarning farqiga bormagani uchun
shunday xulosaga kelgan edi. Biz faqat vayronkor g’oya – kommunistik mafkuradan
voz kechgan edik. Bizga endi bunyodkor g’oya kerak edi. Chunki tabiatda vakuum –
bo’shliq bo’lmagani kabi, mafkura sohasida ham bo’shliqqa yo’l qo’yib bo’lmaydi.
Insoniyat tarixi shundan dalolat beradiki, muayyan jamiyat taraqqiyot jarayonida bir
bosqichdan ikkinchi bosqichga o’tishida turmushning barcha sohalarida, xususan,
iqtisodiyot, ijtimoiyot va siyosiy sohada bo’lgani kabi, g’oyaviy-mafkuraviy sohada
ham muayyan muammolarni hal qilish zarurati paydo bo’la boshladi. Chunki o’ziga
xos yangi davr, sharoit, vaziyat an’anaga aylanib qolgan g’oyalar, qarashlar,
munosabatlarni o’zgartirmasdan, ma’lum mafkuraga asoslanmasdan yangi maqsadlar
sari qadam tashlay olmaydi. Bu esa yangi g’oya, qarash, munosabat, mafkurani ishlab
chiqishni talab etadi. O’zbekiston Respublikasi birinchi Prezidenti Islom Karimov
ta’kidlagani kabi: «O’zining hayotini, oldiga qo’ygan maqsadlarini aniq tasavvur qila
oladigan, o’z kelajagi haqida qayg’uradigan millat hech bir davrda milliy g’oya va
milliy mafkurasiz yashamagan va yashay olmaydi. Mafkura bo’lmasa har qaysi davlat
va jamiyat, qolaversa, har qaysi inson o’z yo’lini yo’qotishi muqarrar» .
G`oyaviy bo’shliqqa olib keluvchi sabablar quyidagilardan iborat:
Boshqa mafkuralarni tan olmaslik.
Yakka hokimlik (kommunistik) g’oyasining mutlaq hukmronligi va targ’iboti
«Yo’lboshchi sinf» mafkurasi nomigagina ijtimoiy guruhlar mafkurasi ekanligi.
Kommunistik mafkuraning odamlar vijdon erkinligini cheklab qo’yishi, kim
unga jur’at qilsa «xalq dushmani»ga aylantirilishi.
Milliylikdan, qadriyatlardan butunlay xoli bo’lish.
Milliy tarix, O’zbekiston tarixi, o’tmishini tan olmaslik.
Xalqning diniga, diniy merosga, diniy qadriyatlarga mutlaqo noto’g’ri
munosabat va h.k.
XX asr 90-yillarning boshlarida bunday mafkuraviy bo’shliq O’zbekistonda ham
namoyon bo’ldi.Ya’ni deideologizatsiya siyosatiga olib keldi. Ana shu g’oyaviy
bo’shliqning o’ziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat edi:
Kommunistik mafkura tanazzulga uchrab uning o’rni bo’sh qoldi.
O’zbekiston mustaqil davlat sifatida qaror topsada, uning mafkurasi ham
shakllanmagan edi.
O’tish davrida yangicha qarashlar mustahkam e’tiqodga aylanib ulgirmasdan
boshqa yot va begona mafkuralarning xuruji.
Markaziy Osiyo mintaqasidagi ekstremistik kuchlar,
terrorchi to’dalarning mafkuraviy kurashni avj oldirishi va boshqa.
Bu sabablar natijasida mustaqillik yillarida, ayniqsa 1991-2005 yillar davrida
mamlakatimizda ekstremistik kuchlar va terrorchi to’dalar tomonidan amalga
oshirilgan buzg’unchilik, vayronchilik ishlarini misol qilib keltirish mumkin. XX asr
90-yillarining boshlarida ayrim yoshlar, yurtdoshlarimizning zararli g’oya va
mafkuralar ta’siriga tushib qolish sabablarini Prezidentimiz Islom Karimov asarlari
asosida quyidagicha izohlab berish mumkin:
Dastlabki yillarda milliy g’oya, milliy mafkura to’liq shakllanib, odamlar qalbi
va ongiga singib ulgurmagani.
O’zbekiston eski tuzumdan yangi tuzumga o’tish davrida bir qator tabiiy
qiyinchiliklarga duch kelishi.
Bugungi kunda barcha yoshlarning serdaromad ish bilan ta’minlanmaganligi.
Yosh ayrim soddadil yoshlarning ishonuvchanligi tufayli diniy qadriyatlarga
intilish tuyg’usidan ustalik bilan foydalanishi tufayli.
Targ’ibot-tashviqot ishlarining yetarli olib borilmaganligi (bugun bu ishni siyosiy
partiyalar «Ma’naviyat va ma’rifat» markazlari, «Kamolot» ijtimoiy yoshlar
tashkilotlari va h.k. olib bormoqda). Mafkura va mafkuraviy tarbiya masalasi o’z
mustaqilligini qo’lga kiritgan, demokratik huquqiy davlat, erkin fuqarolik
jamiyatining asoslarini yaratayotgan mamlakatimiz uchun ham muhim hayotiy
ahamiyatga ega. Zero, ko’zlangan maqsadlarga ushbu orzu-umid va intilishlarni
o’zida mujassamlashtirgan g’oyaviynazariy qarashlar majmui bo’lmish milliy
mafkura va unga asoslangan tarbiya tizimisiz erishish mumkin emas. «Men, – deb
yozadi Prezidentimiz, – Abdulla Avloniyning «Tarbiya biz uchun yo hayot – yo
mamot, yo najot – yo halokat, yo saodat – yo falokat masalasidir» degan fikrini ko’p
mushohada qilaman. Buyuk ma’rifatparvarning bu so’zlari asrimiz boshida millatimiz
uchun qanchalar muhim va dolzarb bo’lgan bo’lsa, hozirgi kunda biz uchun ham
shunchalik, balki undan ham ko’ra muhim va dolzarbdir». Bu masalaning dolzarbligi
yuqorida qayd etilgan mafkura shakllarining xavfini bartaraf etish zarurligi bilan ham
belgilanadi. Zero, Prezidentimiz ta’kidlaganidek, ularga g’oya va ma’rifat bilan qarshi
kurashish lozim. Mamlakatimizdagi mavjud ijtimoiy hamkorlik, milliy birlik va
hamjihatlikni saqlab qolish va rivojlantirish yo’li bilangina qo’lga kiritilgan istiqlolni
himoya qilamiz. Xalqaro hamjamiyat, shu jumladan tarix taqozosi bilan aloqalar
kuchli rivojlangan davlatlar bilan teng huquqli, izzat-ikromli munosabat, o’zaro
manfaatli aloqalar esa mustaqillikni mustahkamlashning muhim omili bo’lib xizmat
qiladi. Ana shundagina mintaqamiz hech qachon tsivilizatsiyalar to’qnashmaydigan,
balki ular bir-biriga ta’sir etib, bir-birini boyitishning ibratli namunasini beradigan
makonga aylanadi. Mafkuraviy ta’sir va tahdidlar haqida gap ketar ekan, ularni
aniqlash, baholash, xususiyatlarini yaqqol ko’rsatish uchun O’zbekiston Prezidenti
Islom Karimov tomonidan ilmiy muomalaga bir qator tushunchalar kiritilganligini
qayd etish lozim. Ular qatorida «mafkuraviy immunitet», «mafkuraviy profilaktika»
kabilardir. Ana shu tushuncha-larning mazmuni oydinlashtirilganda hozirgi dunyoda
kechayotgan mafkuraviy jarayonlarning xarakterini yanada yaqqolroq tasavvur qilish
imkoni tug’iladi. Mafkuraviy immunitetni hosil qilish. Mafkuraviy immunitet –
ma’naviy barkamol, irodasi baquvvat, iymoni butun shaxsni tarbiyalashda, har
qanday reaktsion, buzg’unchi xarakterdagi g’oyaviy tashabbuslarga bardosh bera
oladigan yoshlarni tarbiyalashda qo’l keladi»[. «Mafkuraviy immunitet»
tushunchasini birinchi bor birinchi Prezidentimiz Islom Karimov ishlatgan va unga
quyidagicha ta’rif bergan: «Ma’lumki, har qanday kasallikning oldini olish uchun,
avvalo, kishi organizmida unga qarshi immunitet hosil qilinadi. Biz ham
farzandlarimiz yuragida ona Vatanga, boy tariximizga, ota-bobolarimizning
muqaddas diniga sog’lom munosabatni qaror toptirishimiz, ta’bir joiz bo’lsa, ularning
mafkuraviy immunitetini kuchaytirishimiz zarur».
Immunitet lotincha (immunitatis) so’zidan olingan bo’lib, biror narsadan xalos,
ozod va farig’ bo’lish, qutilishni, muayyan kasallikni qo’zg’atuvchi virusga, dardga
qarshilik ko’rsatish qobiliyatini (masalan, inson tanasi immuniteti) bildiradi.
«Immunitet» so’zining ma’nosi organizmning doimiy ichki barqarorligini saqlash
uning turli xususiyatlarga va ta’sirlaridan himoyalanishi, qarshilik ko’rsatishi,
rezistentligini bildiradi. Shuningdek, u daxlsizlik ma’nosini ham anglatadi, (masalan,
deputatlik immuniteti, diplomatik immuniteti). Demak, mafkuraviy immunitet –
davlat va millatning ma’naviy birligi, ma’naviy sog’lomligini himoya qiluvchi
g’oyaviy qalqon vazifasini bajaradi. Aslida organizmni infektsion agentlar va boshqa
yot moddalardan himoya qilish omillari tabiati bo’yicha uchga bo’linadi:
Filogenetik immunitet – anatomik va fiziologik belgisiga ko’ra nasldan naslga
o’tadigan himoyaviy rezistentligi. Bunda organizm yuqumli kasalliklarga chidamli
bo’ladi.
Tug’ma immunitet (turga xos, tabiiy), nasbatan chidamli, nasldan naslga o’tadigan
xarakterga ega.
Orttirilgan immunitet – hayot davomida orttirilgan immunitet. U o’zo’zidan
namoyon bo’lmaydi. Uning namoyon bo’lishi uchun ichki yoki tashqi g’oyaviy ta’sir
bo’lishi kerak. Milliy g’oya asosidagi mafkuraviy immunitet, avvalo, har
bir vatandoshimizning mustahkam e’tiqod va yuksak dunyoqarashga ega bo’lishini
taqozo etadi. Insonning ko’plab xususiyatlari tug’ma bo’lsa, mafkuraviy immunitetni
shakllantirib borish zarur. Ikkinchidan, har bir avlod uchun o’ziga xos xususiyatga
ega bo’ladi. Uchinchidan, immunitet tizimi shakllan-sagina mafkuraviy daxlsizlikni
ta’minlaydi. G`oya faqatgina inson qalbini egallaganda, inson ma’naviy-ruhiy
holatining uzviy qismiga aylangandagina harakatga da’vat etuvchi, rag’batlantiruvchi
kuchga, harakat uchun qo’llanmaga aylanadi. Shuning uchun ham bugungi kunda
nafaqat inson ongini, balki qalbini ham egallash mafkuraviy kurashning bosh maqsadi
bo’lib qolmoqda. Mafkuraviy immunitet tizimining asosiy va birinchi unsuri, bu
bilimdir. Ammo bilimlar ko’p… Ikkinchi asosiy qismi ana shu bilimlar zamirida
shakllanadigan qadriyatlar tizimidir. Uchinchi unsuri: ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va
madaniy-ma’rifiy sohalardagi aniq mo’ljal va maqsadlar tizimi bilan bog’liq.
Talaba mafkuraviy immunitetining tarkibini:
1) mafkuraviy bilim;
2) histuyg’u;
3) iroda;
4) ko’nikma
5) malakalar tashkil qiladi.
Mafkuraviy immunitet milliy mustaqillikning afzalligiga ishonch asosida quriladi.
Ishonch esa ishontirish va tushuntirish natijasida hosil bo’ladi. Masalan, O’zbekiston
– dunyoviy davlat diniy davlatni taqqoslash natijasida tushuncha hosil bo’ladi.
Demak, mafkuraviy immunitetni shakllantirish muayyan vaziyatda insonning o’zi,
xalqi, Vatani manfaatlari birligidan kelib chiqib, yot g’oyalarga qarshi tura olish
malakalaridir.
2. O’quvchilarda aqliy tarbiyani shakllantirish mazmuni
Dunyoqarash tabiat, ijtimoiy jamiyat, tafakkur hamda shaxs faoliyati
mazmunining rivojlanib borishini belgilab beruvchi dialektik qarashlar va e'tiqodlar
tizimidir. Mazkur tizim doirasida ijtimoiy-g'oyaviy, falsafiy, iqtisodiy, tabiiy-ilmiy,
ma'naviy-axloqiy, estetik, huquqiy va ekologik bilimlar negizida shakllangan
e'tiqodlar asosiy tarkibiy unsurlar sifatida namoyon bo'ladi.Muayyan dunyoqarashga
ega bo'lish shaxsda atrof-muhit, ijtimoiy munosabatlar, mehnat faoliyati va ishlab
chiqarish jarayoni, sub'ektlarga nisbatan ma'lum munosabatning qaror topishi,
shuningdek, shaxs tomonidan zimmasidagi ijtimoiy burchlarini to'laqonli anglash va
ularni bajarishga nisbatan mas'uliyat tuyg'usiga ega bo'lishi uchun zamin yaratadi.
Shaxsda dunyoqarash izchil, tizimli, uzluksiz hamda maqsadga muvofiq tashkil
etilayotgan ta'lim-tarbiyaning yo'lga qo'yilishi, uning turli yo'nalish va mazmundagi
ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etishi, shuningdek, o'z-o'zini tarbiyalab
borishi natijasida shakllanadi. Yosh avlod dunyoqarashining shakllanishida ta'lim
muassasalarida o'qitilishi yo'lga qo'yilgan tabiiy, ijtimoiy va gumanitar fanlar
asoslarining ular tomonidan puxta o'zlashtirilishi muhim o'rin tutadi. Shaxsning
ma'naviy-axloqiy qiyofasi, hayotiy yondoshuvlari, uning uchun ustuvor ahamiyatga
ega bo'lgan qadriyatlar hamda axloqiy tamoyillar mohiyati u ega bo'lgan dunyoqarash
mazmunini ifodalaydi. O'z navbatida dunyoqarashning boyib borishi shaxsning
shaxsiy sifat va fazilatlarining tobora barqarorlashuvini ta'minlaydi. O'z mazmunida
ezgu g'oyalarni ifoda etgan dunyoqarash shaxs qiyofasida namoyon bo'layotgan ijobiy
fazilatlarning boyib borishiga yordam beradi. Dunyoqarash o'z mohiyatiga ko'ra,
ilmiy (muayyan falsafiy tizimga ega) va oddiy (muayyan falsafiy tizimga ega
bo'lmagan) dunyoqarash tarzida farqlanadi. Ilmiy dunyoqarash asosida uzluksiz,
izchil ravishda mavjud fanlar asoslarini puxta o'zlashtirib borish, ijtimoiy
munosabatlar jarayonida faol ishtirok etish natijasida barqarorlik kasb etgan g'oyalar
yotadi. Shaxs dunyoqarashini shakllantirish uzoq muddatli, dinamik xususiyatga ega
murakkab jarayon sanaladi. Aqliy tarbiya va ilmiy dunyoqarashning asosiy belgilari
va mohiyati. Shaxs dunyoqarashining shakllanishida aqliy tarbiya muhim o'rin tutadi.
Aqliy tarbiya shaxsga tabiat va jamiyat taraqqiyoti to'g'risidagi bilimlarni berish,
uning aqliy (bilish) qobiliyati, tafakkurini shakllantirishga yo'naltirilgan pedagogik
faoliyat bo'lib, uni samarali yo'lga qo'yish asosida dunyoqarash shakllanadi.
3.
Shaxsda ma’naviy-axloqiy fazilatlarni shakllantirishning pedagogik-
psixologik xususiyatlari.
Aqliy tarbiya o'quvchilarni ilm-fan, texnika, texnologiya hamda ishlab chiqarish
sohalarida qo'lga kiritilayotgan yutuqlar bilan tanishtirish, ularda ijodiy, erkin,
mustaqil fikrlash ko'nikmalarini hosil qilishga zamin yaratadi. Aqliy tarbiya
jarayonida quyidagi vazifalar hal etiladi:
Tarbiyalanuvchilarga ilmiy bilimlarni berish.
1. Ularda ilmiy bilimlarni o'zlashtirishga nisbatan ongli munosabatni qaror
toptirish.
2. Mavjud bilimlardan amaliyotda foydalanish ko'nikma va malakalarini tarkib
toptirish.
3. Bilimlarini doimiy ravishda boyitib borishga intilish tuyg'usini shakllantirish.
4. Bilimlarni o'zlashtirishga yordam beradigan psixologik qobiliyatlar (nutq, diqqat,
xotira, tafakkur, ijodiy xayol) va xususiyatlar (aniq maqsadga intilish, qiziquvchanlik,
kuzatuvchanlik, mustaqil fikrlash, ijodiy tafakur yuritish, o'z fikrini asoslash, mavjud
ma'lumotlarni umumlashtirish, guruhlashtirish, mantiqiy xulosalar chiqarish va
hokazolar)ni rivojlantirish.
Aqliy ta'lim va tarbiya birligi asosida shaxsda tafakkur (ijtimoiy voqea-hodisalarning
ongda to'laqonli aks etishi, inson aqliy faoliyatining yuksak shakli) rivojlanadi.
Manbalarning ko'rsatishicha, aqliy tafakkurning mavjud darajasini belgilash bir qadar
murakkab bo'lib, quyidagi belgilarga ko'ra aniqlanishi mumkin:
1. Ilmiy bilimlar tizimining mavjudligi.
2. Mavjud ilmiy bilimlarni o'zlashtirib olish jarayoni.
3. Fikrlash ko'nikmasiga egalik.
4. Bilimlarni egallashga bo'lgan qziqish hamda ehtiyojning yuzaga kelganligi.
Aqliy tafakkur uzoq muddat hamda tinimsiz izlanish natijasida yuzaga keladi.
Uning shakllanishida ilmiy qarash va e'tiqod o'ziga xos o'rin tutadi. Ilmiy qarash
(yunoncha "idea"- g'oya, tasavvur, tushunchalar yig'indisi) - muayyan hodisa,
jarayonning mohiyatini yorituvchi, ilmiy jihatdan asoslangan fikr, g'oya bo'lib, u
shaxs tomonidan mavjud ilmiy bilimlar tizimi puxta o'zlashtirilganda, bilimlarni bir-
biri bilan taqqoslash, solishtirish, predmet, hodisa yoki jarayon mohiyatini tahlil qilish
natijasida yuzaga keladi. O'quvchilarni ijodiy fikrlashga o'rgatish, ixtirochilik
ko'nikmalarini shakllantirish ular tomonidan ilmiy izlanishlarni olib borish va ma'lum
ilmiy qarashlarni ilgari surilishiga zamin yaratadi. Aqliy tarbiyani samarali tashkil
etish shaxsda ilmiy tafakkurning yuzaga kelishini ta'minlaydi. Ilmiy tafakkur - inson
aqliy faoliyatining yuksak shakli sanalib, ijtimoiy voqea-hodisalar, jarayonlarga
nisbatan ilmiy yondashuvni anglatadi. E'tiqod dunyoqarash negizida aks etuvchi
ijtimoiy- falsafiy, tabiiy, iqtisodiy, huquqiy, ma'naviy-axloqiy, estetik hamda
ekologik bilimlarning takomillashgan ko'rinishi; muayyan g'oyaga cheksiz ishonch
bo'lib, uning shakllanishi bir necha bosqichda kechadi. Birinchi bosqichda ular
beqaror va vaziyat taqozosiga ko'ra o'zgaruvchanlik xususiyatini kasb etadi. Ikkinchi
bosqichda ma'naviy-axloqiy qarashlarning barqaror tamoyillariga aylanadi. Mavjud
talab, jamiyat tomonidan tan olingan axloqiy qoidalardan chetga chiqish qiyin,
ziddiyatli vaziyatlarda ongli harakatni tashkil etish, irodaviy sifatlarga tayangan holda
ish ko'rish taqozo etiladi. Uchinchi bosqichda, e'tiqod barcha vaziyatlarda ham
ustuvor ma'naviy-axloqiy tamoyil bo'lib qoladi. O'quvchi tomonidan o'zlashtirilgan
ilmiy bilimlar hayotiy munosabatlar jarayonida keng qo'llanilganda, ularning asl
mohiyati chuqur his qilingan va anglangandagina e'tiqodga aylanadi.
4. Vatanga sadoqat, tadbirkorlik, irodalilik, mafkuraviy immunitet, mehr-
oqibatlilik, mas’uliyatlilik, tolerantlik, huquqiy madaniyat, innovatsion fikrlash
kabi fazilatlarni shakllantirish mazmuni. Bugungi globallashuv jarayonida
dunyoning har qarich yerida inson ongi va tafakkuri uchun jiddiy kurash ketayotgani
ayni haqiqatdir. Birda yovuz, birda madaniy ko‘rinishdagi bu kurash har birimizdan
atrofga teran nazar tashlash, jahonda kechayotgan turfa jarayonlarni aql va tafakkur
bilan sarhisob etishga undaydi.
Ma’lumiki, Prezidentimizning 2019-yil 3-maydagi “Ma’naviy-ma’rifiy ishlar
samaradorligini oshirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi qarori ,
2020-yil 25-dekabrdagi O‘zbekiston Yoshlari forumida hamda 2020-yil 29-
dekabrdagi O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisga Murojaatnomasi da hamda joriy
yilning 19-yanvar kuni Ma’naviy-ma’rifiy ishlar tizimini tubdan takomillashtirish, bu
borada davlat va jamoat tashkilotlarining hamkorligini kuchaytirish masalalari
bo‘yicha o‘tkazilgan videoselektor yig‘ilishida belgilangan vazifalar ijrosi yuzasidan
Respublika Ma’naviyat va ma’rifat markazi “Ma’rifat” targ‘ibotchilar jamiyati hamda
vazirliklar, qator davlat va jamoat tashkilotlar bilan hamkorlikda ishlashga chorlaydi.
Davlatimiz rahbarining “Jamiyat hayotining tanasi iqtisodiyot bo‘lsa, uning joni, ruhi
ma’naviyatdir”, degan so‘zlari mohiyatidagi uyg‘onish nafasi Hazrat Navoiy
da’vatlariga mohiyatan uyg‘un bo‘lib, Uchinchi Renessans poydevorini yaratishga
azm-u shijoat bilan kirishgan xalqimiz uchun tarbiya, yaxshi xulq, aql-idrok, bilim,
ma’naviyat naqadar tengsiz qudrat va ruhiy manba ekanligini yana bir bor anglatdi.
Demak, yuksak ma’naviyat bilan jamiyat hayotining tanasi bo‘lgan iqtisodiyot
vujudiga jon, ruh kiradi, unga tiriklik, tengsiz yaratuvchi qudrat baxsh etiladi.
Negaki ma’naviyat va ma’rifat barcha zamonlarda tengsiz qudrat, baxt-saodat,
tinchlik, bunyodkorlik, hamjihatlik mezoni, ruhiy poklanish va qalbni yuksaltiruvchi
ne’mat bo‘lib kelgan.Chunki u millatni, xalqni, demakki, insonlarni yuksak fazilatlar,
kamolotga yo‘llovchi axloqiy mezonlar asosida yashashga, xudbinlik, g‘aflat asiriga
aylanmay hamisha yaxshilik yo‘lida bedor bo‘lishga, bu olamni obod
qilishga,go‘zallikka
burkashga
chorlagan.
Endilikda, “Ma’naviy-ma’rifiy ishlar tizimini tubdan takomillashtirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi qarorda ta’kidlanganidek, xalqimiz, ayniqsa, yoshlarni jaholat
soyasidan asrash, tinimsiz chiranib yotgan ma’naviy tahdidlardan himoya qilish
uchun tashkiliy-amaliy va ilmiy-tadqiqot ishlarini yangi talablar asosida yo‘lga
qo‘yish, bu yo‘nalishda davlat tashkilotlari, fuqarolik jamiyati institutlari, ommaviy
axborot vositalari hamda xususiy sektorning ijtimoiy hamkorligini mustahkamlash
borasidagi
ishlarni
yangi
bosqichga
ko‘taradi.
Mavjud muammolarni hal etish yoshlar ma’naviyatini yuksaltirishda ma’naviy-
ma’rifiy ishlarning samarasi va ta’sirchanligini oshirish ko‘lami va miqyosini yanada
kengaytirish, mamlakat aholisi, avvalo, yoshlar qalbida Vatanimizda amalga
oshirilayotgan islohotlarga daxldorlik hissini kuchaytirish, sohadagi ishlarni
muvofiqlashtirish bo‘yicha yagona tizim yaratish, yoshlarning ma’naviy-axloqiy
kompetentligini rivojlantirishni talab etadi. Bu borada nafaqat respublikamiz, balki
jahon ta’lim tizimida yoshlarning ma’naviy-axloqiy kompetentligini rivojlantirish
metodikasi, raqobatbardosh kadrlar tayyorlash mexanizmi, yoshlarning axloqiy
sifatlarini rivojlantirishning amaliy pedagogik tizimi, o‘qitish modellari texnologik
taraqqiyot g‘oyalari bilan uyg‘unlashtirilgan interfaol dasturlar ta’lim jarayoniga
tatbiq etilgan. Birlashgan Millatlar Tashkilotining “XXI asrning Oliy ta’limi”
Butunjahon deklaratsiyasi, UNESCOning “Oliy ta’limni isloh qilish va rivojlantirish”
dasturiy hujjatlarida dunyo miqyosida ta’lim muassasalarida ta’lim sifatini oshirishga,
modulli ta’limni tashkil etishga, o‘qitishning zamonaviy usullarini joriy etish orqali
talaba-yoshlarni
ma’naviy-axloqiy
tarbiyalash
metodikasini
yanada
takomillashtirishga alohida e’tibor berilgan. Jahon oliy ta’lim tizimida yoshlarni
kasbiy ijtimoiylashtirish, ma’naviy-axloqiy kompetentligini rivojlantirish, ijtimoiy
faolligi va tashabbuskorligini tarbiyalash metodikasini takomillashtirish bo‘yicha
ilmiy-tadqiqotlar olib borilmoqda. AQSH, Rossiya, Germaniya, Fransiya, Xitoy,
Koreya kabi rivojlangan mamlakatlarda talaba-yoshlarning tafakkurini o‘stirish,
qobiliyatlarini erta aniqlash, ma’naviy-axloqiy tarbiyalash mexanizmlari
samaradorligini oshirish metodikasini takomillashtirishda modulli o‘qitish, “blended
learning” (aralash o‘qitish), mahorat darslari, vebinarlar tashkil etilib kelinmoqda.
Respublikamizda ko‘pgina olimlar tomonidan ma’naviy-axloqiy tarbiya jarayonining
turli jihatlari o‘rganilgan hamda ushbu tadqiqotlar natijalarini ta’lim-tarbiya
jarayonida qo‘llash imkoniyatlari tavsiya etilgan. Bu tadqiqotlarning ba’zilari keng
qamrovli bo‘lgan ma’naviy-axloqiy tarbiya jarayonining ma’lum bir qirrasini tahlil
etishga qaratilgan bo‘lsa, boshqalari ta’lim-tarbiya jarayonida ma’naviy-axloqiy
tarbiyaning mazmunini boyitishga va turli o‘quv kurslarida yangi usullarini
qo‘llashga yo‘naltirilgan, ta’lim muassasalarida tarbiyaviy ishlar tizimini
takomillashtirish masalalari tadqiq etilgan. Ma’naviy-axloqiy tarbiya jarayonini
rivojlantirish borasida milliy qadriyatlardan foydalanish yo‘llari va milliy tarbiya
asoslari, ma’naviy-axloqiy madaniyatni shakllantirishning pedagogik asoslari, oliy
ta’lim tizimida ma’naviy-axloqiy tarbiyani shakllantirish hamda bo‘lajak
mutaxassislarning ma’naviy-kasbiy tayyorgarligi muammosi, ayniqsa, ta’lim
muassasalarida tarbiyaviy ishlar tizimini samarali tashkil etish masalalari bo‘yicha
V.Karimova, N.Dj.Mahmudova, O.Musurmonova, Sh.Sh.Olimov, M.Quronov,
N.X.Oripova, Z.Q.Ismoilova, N.A.Muslimov, N.M.Ochilova, Y.P.Azarov,
Z.E.Azimovalarning ilmiy ishlarida oliy ta’lim tizimida ma’naviy-axloqiy tarbiyani
shakllantirish hamda bo‘lajak mutaxassislarning ma’naviy-kasbiy tayyorgarligi
muammosi tahlil qilingan . Binobarin, professor O.Musurmonova tomonidan ishlab
chiqilgan xulosalar ilmiy jihatdan asoslangan bo‘lsa-da, ularni amalga oishirish
metodlariga oid tavsiyalarida izchillikka e’tibor qaratish lozim. Talaba-yoshlar
ma’naviy madaniyatini shakllantirishga doir shakl va metodlar (konferensiya darslari;
seminar dars; munozara darsi; amaliy dars; o‘yin darsi; sayohat darslari; rolli darslar;
tarbiyaviy tadbirlar; ekskursiya; davra suhbatlari; kichik guruhlarda ishlash; ma’naviy
madaniyatni shakllantirish metodlari: muammoli-munozarali vaziyat; qiyosiy-izohli
tahlil; badiiy-ma’rifiy asarlar ustida ishlash; ijodiy ish; tushunchali tahlil; mantiqiy
tahlil; timsollar tahlili; ma’naviy-axloqiy qadriyatlarni sharhlab o‘rganish; mustaqil
ish va h.k.) tizimi ma’naviy-axloqiy tarbiya metodikasi taraqqiyotida muhim o‘rin
tutadi.
Shunisi e’tiborliki, ma’naviy-axloqiy tarbiya yo‘nalishlarini ta’lim bosqichlari
bo‘yicha tasniflash mustaqillik davridagi pedagogik tadqiqotlarning yetakchi
xususiyatidir.Jumladan, Sh.Sh.Olimov tomonidan kasb-hunar kollejlari o‘quvchilarini
ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning mazmuni, shakl va metodlarini nazariy jihatdan
takomillashtirish va amaliyotga joriy etishga oid metodik tavsiyalar ishlab chiqilgan
yangi tadqiqotda muallifning kasb-hunar kollejlari o‘quvchilarini ma’naviy-axloqiy
tarbiyalashda imkoniyati yuqori bo‘lgan fanlarga e’tibor qaratish, har bir fan
mazmuni va malaka talablari asosida tarbiya usullarini tanlash, dars mashg‘ulotlarida
noan’anaviy ta’lim texnologiyalaridan foydalanish, darsdan tashqari ishlar jarayonida
tarbiyaviy tadbirlar tashkil etish yuzasidan bildirilgan fikr-mulohazalari ilmiy-
metodik jihatdan ilm-fanning so‘nggi yutuqlari asosida yoritilganligi bilan ajralib
turadi. Z.Ismailovaning ma’naviy-ma’rifiy ishlarda talaba-yoshlar shaxsini axloqiy
tarbiyalash masalasiga doir ilmiy ishida [9] Vatan ravnaqi, yurt tinchligi, xalq
farovonligi, komil inson, ijtimoiy hamkorlik, millatlararo totuvlik, dinlararo
bag‘rikenglik kabi asosiy g‘oyalar talaba shaxsini axloqiy shakllantirish mezoni
sifatida belgilangan. Milliy va umuminsoniy qadriyatlarning asosiy xususiyatlari
bo‘lgan oila, mahalla, el-yurt tushunchalari muqaddasligi, ota-ona, mahalla-ko‘y,
umuman, jamiyatga yuksak hurmat-e’tibor, millatning o‘lmas ruhi bo‘lgan ona tiliga
muhabbat, sabr-bardoshlilik, mehnatsevarlik, halollik kabilar talaba-yoshlar shaxsini
axloqiy shakllantirishning asosiy omillari ekanligi e’tirof etilgan. Ma’naviy-ma’rifiy
ishlar jarayonida talaba-yoshlar shaxsini axloqiy shakllantirish modeli ishlab
chiqilganligini mazkur dissertatsiyaning muhim jihatlaridan biri deyish mumkin.
5. Innovatsion tarbiya texnologiyalarining o‘quvchilarning axloqiy sifat va
fazilatlarini shakllantirishda foydalanish.
Yosh avlod tarbiyasi, avvalo, pedagogning kasbiy mahoratiga bog‘liq. Shu
o‘rinda, yurt kelajagi va istiqboli ko‘p jihatdan o‘qituvchiga, uning saviyasiga,
tayyorgarligiga, fidoyiligiga, o‘qitish va tarbiyalash ishiga bo‘lgan munosabatiga
bog‘liqligini qayd etish mumkin. O‘qituvchi kasbiy axloq va odob normalarini
mukammal egallasagina, o‘z kasbining fidoyisi bo‘la oladi. Bugungi kunda ana
shunday fidoyilik har qachongidan ham muhim ekanligi ushbu sohada olib
borilayotgan ilmiy-tadqiqot ishlarining dolzarbligini yanada oshiradi.
Yoshlarda pedagog odobi fazilatlarini shakllantirish alohida obyekt sifatida
o‘rganilgan N.M.Ochilovaning dissertatsiya ishida muammoning nazariy asoslari va
xususiyatlari tahlil qilingan hamda bu borada qo‘llanilgan samarali yondashuvlar
taqdim etilgan. Tadqiqotda pedagog odobi fazilatlarini shakllantirish modeli ishlab
chiqilgan. Bundan tashqari, ishda talabalar axloqiy tarbiyasining joriy holati,
pedagogik faoliyat uchun zarur axloqiy fazilatlarning namoyon bo‘lishi masalalari
o‘rganilgan bo‘lib, “O‘qituvchi odobi” nomli maxsus kurs tashkil etib, unda
“Jamiyatning o‘qituvchi shaxsiga munosabati”, “O‘qituvchi shaxsining jamiyatga
munosabati”, “Vatanga munosabat”, “O‘z-o‘ziga munosabat”, “Mehnatga
munosabat”, “Insonlarga munosabat” mavzulari doirasida pedagog odobi