BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA IJOBIY FAZILATLARNI SHAKLLANTIRISH MEXANIZMI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

19

File size

Fayl hajmi

135,2 KB


BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA IJOBIY FAZILATLARNI
SHAKLLANTIRISH MEXANIZMI
Reja:
1.Shaxsda  ma’naviy-axloqiy  fazilatlarni  shakllantirishning  pedagogik-
psixologik xususiyatlari. 
 2.Vatanga  sadoqat,  tadbirkorlik,  irodalilik,  mafkuraviy  immunitet,  mehr-
oqibatlilik, mas’uliyatlilik, tolerantlik, huquqiy madaniyat, innovatsion fikrlash
kabi fazilatlarni shakllantirish mazmuni.
3.Innovatsion  tarbiya  texnologiyalarining  o‘quvchilarning  axloqiy  sifat  va
fazilatlarini shakllantirishda foydalanish.
Tayanch  so’zlar:  mafkuraviy  immunitet,  aqliy  tarbiya,  axloqiy  fazilat,
innovatsion texnologiyalar, mehnat tarbiyasi.
Mafkuraviy immunitet tushunchasi.
Mustaqillikni mustahkamlashning muhim shartlaridan biri bu g’oyaviy tarbiyani
kuchaytirishdan iborat. Bu borada kishilarimizda yot va zararli g’oyalarga qarshi
kurashish uchun mafkuraviy immunitetni shakllantirish zarur. Albatta, mafkuraviy
immunitetni shakllantirish kishilar ongida bir xil g’oyani zo’r berib tiqishtirish emas,
balki odamlarda oq-qorani ajratish, zararli g’oyalarga qarshi hushyor va ogoh bo’lish
xususiyatlarini tarbiyalash demakdir. 1999 yil 16 fevralь, 2004 yil martidagi Buxoro
va  Toshkent,  shahrida  2005  yil  13  mayda  Andijon  shaharlarida  sodir  etilgan
terrorchilik voqealaridan to’g’ri xulosa chiqarish kerak. Har bir davlat, jamiyatning
qudrati uning ichki xavfsizligi va barqarorligiga tayanadi. Ya’ni jamiyat, millat o’z
Logotip
BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA IJOBIY FAZILATLARNI SHAKLLANTIRISH MEXANIZMI Reja: 1.Shaxsda ma’naviy-axloqiy fazilatlarni shakllantirishning pedagogik- psixologik xususiyatlari. 2.Vatanga sadoqat, tadbirkorlik, irodalilik, mafkuraviy immunitet, mehr- oqibatlilik, mas’uliyatlilik, tolerantlik, huquqiy madaniyat, innovatsion fikrlash kabi fazilatlarni shakllantirish mazmuni. 3.Innovatsion tarbiya texnologiyalarining o‘quvchilarning axloqiy sifat va fazilatlarini shakllantirishda foydalanish. Tayanch so’zlar: mafkuraviy immunitet, aqliy tarbiya, axloqiy fazilat, innovatsion texnologiyalar, mehnat tarbiyasi. Mafkuraviy immunitet tushunchasi. Mustaqillikni mustahkamlashning muhim shartlaridan biri bu g’oyaviy tarbiyani kuchaytirishdan iborat. Bu borada kishilarimizda yot va zararli g’oyalarga qarshi kurashish uchun mafkuraviy immunitetni shakllantirish zarur. Albatta, mafkuraviy immunitetni shakllantirish kishilar ongida bir xil g’oyani zo’r berib tiqishtirish emas, balki odamlarda oq-qorani ajratish, zararli g’oyalarga qarshi hushyor va ogoh bo’lish xususiyatlarini tarbiyalash demakdir. 1999 yil 16 fevralь, 2004 yil martidagi Buxoro va Toshkent, shahrida 2005 yil 13 mayda Andijon shaharlarida sodir etilgan terrorchilik voqealaridan to’g’ri xulosa chiqarish kerak. Har bir davlat, jamiyatning qudrati uning ichki xavfsizligi va barqarorligiga tayanadi. Ya’ni jamiyat, millat o’z
g’oyasida mustahkam tursa, ikkilanmasa, har qanday dushman qo’llashi mumkin
bo’lgan g’oyaviy tahdidlardan qo’rqmasa, bunday millatni yengish mumkin emas.
Aksincha, jamiyat ichida g’oyaviy parokandalik, bo’linishlar bo’lsa dushmanlarga,
ularning yot mafkuralariga yo’l ochib beradi. Bunday millatni yengish, mustamlaka
qilish  oson  kechadi.  Demak,  barqarorlik  va  xavfsizlik  –  jamiyatning  ongligiga,
anglangan  to’g’ri  tushuncha  va  bilimlarga  faol  amal  qilishiga,  fikriy,  g’oyaviy
birligiga,  bular  esa  xavfsizlik  ma’rifatiga  tayanadi.  Shu  boisdan  ham  har  bir
o’zbekistonlik millatidan, dinidan, tug’ilgan joyidan, kasbu yoshidan qat’iy nazar
Vatan  posboni  bo’lishi  lozim.  Mamlakatimizning  xavfsizligi  uchun  eng  birinchi
kafolat  –  o’zbekistonliklarning  milliy  istiqlol  g’oyasi  atrofida  jipsligidir.  Milliy
istiqlol g’oyasining asosiy bosh g’oyasi va maqsadi: ozod va obod Vatan, erkin va
farovon hayot barpo etishdir.
Milliy istiqlol g’oyasi o’zining asosiy g’oyalari: 
1) Vatan ravnaqi; 
2) yurt tinchligi; 
3) xalq farovonligi; 
4) komil inson; 
5) ijtimoiy hamkorlik;
 6) millatlararo totuvlik; 
7) diniy bag’rikenglikka tayanar ekan, ana shu g’oyalarga qarshi qaratilgan xatti-
harakatlar tashqi va ichki tahdidlarning oldini oladi. 
Tashqi  tahdidlar  –  O’zbekistonning  davlat  chegarasidan  tashqaridan  kirib
keluvchi, ichki tahdidlar esa O’zbekiston davlati, mamlakatning ichidan chiqayotgan
tahdidlardir. Biz ko’p asrlar ana shu ichki tahdidlar tufayli mustamlakalikda yashab
keldik.
Ichki tahdidlar – o’z Vataniga, vatandoshiga, vatandoshlariga zarar yetkazishga
qaratilgan  g’oya,  xatti-harakatlardir.  Ana  shu  tahdidlar  qancha  keng  tarqalsa,
mamlakat  g’oyaviy  birligiga  shuncha  ko’p  zarar  yetkazadi,  parokanda  qiladi,
hamjihatlik bo’lmaydi. G’oyaviy birligi mo’rt millatning davlat xavfsizligi ham mo’rt
bo’ladi. Ichki va tashqi tahdidlar asosan g’oyaviy bo’shliq tufayli sodir bo’ladi.
Demak, g’oyaviy bo’shliq nima? G’oyaviy bo’shliq – deb, eski hukmron mafkura
halokatga uchrab, u bilan bog’liq tushunchalarning qadrsizlanishi, bugungi hayot,
Logotip
g’oyasida mustahkam tursa, ikkilanmasa, har qanday dushman qo’llashi mumkin bo’lgan g’oyaviy tahdidlardan qo’rqmasa, bunday millatni yengish mumkin emas. Aksincha, jamiyat ichida g’oyaviy parokandalik, bo’linishlar bo’lsa dushmanlarga, ularning yot mafkuralariga yo’l ochib beradi. Bunday millatni yengish, mustamlaka qilish oson kechadi. Demak, barqarorlik va xavfsizlik – jamiyatning ongligiga, anglangan to’g’ri tushuncha va bilimlarga faol amal qilishiga, fikriy, g’oyaviy birligiga, bular esa xavfsizlik ma’rifatiga tayanadi. Shu boisdan ham har bir o’zbekistonlik millatidan, dinidan, tug’ilgan joyidan, kasbu yoshidan qat’iy nazar Vatan posboni bo’lishi lozim. Mamlakatimizning xavfsizligi uchun eng birinchi kafolat – o’zbekistonliklarning milliy istiqlol g’oyasi atrofida jipsligidir. Milliy istiqlol g’oyasining asosiy bosh g’oyasi va maqsadi: ozod va obod Vatan, erkin va farovon hayot barpo etishdir. Milliy istiqlol g’oyasi o’zining asosiy g’oyalari: 1) Vatan ravnaqi; 2) yurt tinchligi; 3) xalq farovonligi; 4) komil inson; 5) ijtimoiy hamkorlik; 6) millatlararo totuvlik; 7) diniy bag’rikenglikka tayanar ekan, ana shu g’oyalarga qarshi qaratilgan xatti- harakatlar tashqi va ichki tahdidlarning oldini oladi. Tashqi tahdidlar – O’zbekistonning davlat chegarasidan tashqaridan kirib keluvchi, ichki tahdidlar esa O’zbekiston davlati, mamlakatning ichidan chiqayotgan tahdidlardir. Biz ko’p asrlar ana shu ichki tahdidlar tufayli mustamlakalikda yashab keldik. Ichki tahdidlar – o’z Vataniga, vatandoshiga, vatandoshlariga zarar yetkazishga qaratilgan g’oya, xatti-harakatlardir. Ana shu tahdidlar qancha keng tarqalsa, mamlakat g’oyaviy birligiga shuncha ko’p zarar yetkazadi, parokanda qiladi, hamjihatlik bo’lmaydi. G’oyaviy birligi mo’rt millatning davlat xavfsizligi ham mo’rt bo’ladi. Ichki va tashqi tahdidlar asosan g’oyaviy bo’shliq tufayli sodir bo’ladi. Demak, g’oyaviy bo’shliq nima? G’oyaviy bo’shliq – deb, eski hukmron mafkura halokatga uchrab, u bilan bog’liq tushunchalarning qadrsizlanishi, bugungi hayot,
o’tmish va kelajakka daxldor qadriyatlar, tushuncha va tasavvurlarni to’liq anglab
yetmasligi  oqibatida  odamlarning  qalbi  va  ongida  vujudga  keladigan  bo’shliqqa
aytiladi. Tajovuzkor mafkuralar bunday bo’shliqdan foydalanib, o’zlarining zararli
g’oyalarini singdirmoqchi va odamlarni o’z ortidan ergashtirmoqchi bo’ladi. Sobiq
kommunistik partiya hukmronligi barham topgach, bizning yurtimizga ham zararli
oqimlar kirib kela boshladi. Bunga davlat va nodavlat tashkilotlari hamda siyosiy
partiyalarning  istiqlol  g’oyasini,  bozor  munosabatlarini  odamlar  ongi  va  qalbiga
tushuntirishda sustkashlik qilgani, ijtimoiy fanlarning jamiyatimizdagi yangiliklarni
vaqtida  tahlil  qilib  bermagani,  jamiyat  ruhiyati  va  tafakkurida  ro’y  berayotgan
murakkab  jarayonlarning  o’z  yechimini  topmagani  ham  sabab  bo’ldi.  Sobiq
sotsialistik mafkuraning illatlari fosh bo’lgach, nafaqat oddiy odamlar, hatto ziyolilar
ham mafkuralarning hammasi taraqqiyot uchun zararli ekan, haqiqiy ozod va erkin
bo’lish uchun har qanday mafkuradan xalos bo’lish kerak, degan fikrga borib qolgan
edi.  Odamlar  bunyodkor  va  vayronkor  g’oyalarning  farqiga  bormagani  uchun
shunday xulosaga kelgan edi. Biz faqat vayronkor g’oya – kommunistik mafkuradan
voz kechgan edik. Bizga endi bunyodkor g’oya kerak edi. Chunki tabiatda vakuum –
bo’shliq bo’lmagani kabi, mafkura sohasida ham bo’shliqqa yo’l qo’yib bo’lmaydi.
Insoniyat tarixi shundan dalolat beradiki, muayyan jamiyat taraqqiyot jarayonida bir
bosqichdan ikkinchi bosqichga o’tishida turmushning barcha sohalarida, xususan,
iqtisodiyot, ijtimoiyot va siyosiy sohada bo’lgani kabi, g’oyaviy-mafkuraviy sohada
ham muayyan muammolarni hal qilish zarurati paydo bo’la boshladi. Chunki o’ziga
xos  yangi  davr,  sharoit,  vaziyat  an’anaga  aylanib  qolgan  g’oyalar,  qarashlar,
munosabatlarni o’zgartirmasdan, ma’lum mafkuraga asoslanmasdan yangi maqsadlar
sari qadam tashlay olmaydi. Bu esa yangi g’oya, qarash, munosabat, mafkurani ishlab
chiqishni talab etadi. O’zbekiston Respublikasi birinchi  Prezidenti Islom Karimov
ta’kidlagani kabi: «O’zining hayotini, oldiga qo’ygan maqsadlarini aniq tasavvur qila
oladigan, o’z kelajagi haqida qayg’uradigan millat hech bir davrda milliy g’oya va
milliy mafkurasiz yashamagan va yashay olmaydi. Mafkura bo’lmasa har qaysi davlat
va jamiyat, qolaversa, har qaysi inson o’z yo’lini yo’qotishi muqarrar» .
G`oyaviy bo’shliqqa olib keluvchi sabablar quyidagilardan iborat:

Boshqa mafkuralarni tan olmaslik.

Yakka hokimlik (kommunistik) g’oyasining mutlaq hukmronligi va targ’iboti
Logotip
o’tmish va kelajakka daxldor qadriyatlar, tushuncha va tasavvurlarni to’liq anglab yetmasligi oqibatida odamlarning qalbi va ongida vujudga keladigan bo’shliqqa aytiladi. Tajovuzkor mafkuralar bunday bo’shliqdan foydalanib, o’zlarining zararli g’oyalarini singdirmoqchi va odamlarni o’z ortidan ergashtirmoqchi bo’ladi. Sobiq kommunistik partiya hukmronligi barham topgach, bizning yurtimizga ham zararli oqimlar kirib kela boshladi. Bunga davlat va nodavlat tashkilotlari hamda siyosiy partiyalarning istiqlol g’oyasini, bozor munosabatlarini odamlar ongi va qalbiga tushuntirishda sustkashlik qilgani, ijtimoiy fanlarning jamiyatimizdagi yangiliklarni vaqtida tahlil qilib bermagani, jamiyat ruhiyati va tafakkurida ro’y berayotgan murakkab jarayonlarning o’z yechimini topmagani ham sabab bo’ldi. Sobiq sotsialistik mafkuraning illatlari fosh bo’lgach, nafaqat oddiy odamlar, hatto ziyolilar ham mafkuralarning hammasi taraqqiyot uchun zararli ekan, haqiqiy ozod va erkin bo’lish uchun har qanday mafkuradan xalos bo’lish kerak, degan fikrga borib qolgan edi. Odamlar bunyodkor va vayronkor g’oyalarning farqiga bormagani uchun shunday xulosaga kelgan edi. Biz faqat vayronkor g’oya – kommunistik mafkuradan voz kechgan edik. Bizga endi bunyodkor g’oya kerak edi. Chunki tabiatda vakuum – bo’shliq bo’lmagani kabi, mafkura sohasida ham bo’shliqqa yo’l qo’yib bo’lmaydi. Insoniyat tarixi shundan dalolat beradiki, muayyan jamiyat taraqqiyot jarayonida bir bosqichdan ikkinchi bosqichga o’tishida turmushning barcha sohalarida, xususan, iqtisodiyot, ijtimoiyot va siyosiy sohada bo’lgani kabi, g’oyaviy-mafkuraviy sohada ham muayyan muammolarni hal qilish zarurati paydo bo’la boshladi. Chunki o’ziga xos yangi davr, sharoit, vaziyat an’anaga aylanib qolgan g’oyalar, qarashlar, munosabatlarni o’zgartirmasdan, ma’lum mafkuraga asoslanmasdan yangi maqsadlar sari qadam tashlay olmaydi. Bu esa yangi g’oya, qarash, munosabat, mafkurani ishlab chiqishni talab etadi. O’zbekiston Respublikasi birinchi Prezidenti Islom Karimov ta’kidlagani kabi: «O’zining hayotini, oldiga qo’ygan maqsadlarini aniq tasavvur qila oladigan, o’z kelajagi haqida qayg’uradigan millat hech bir davrda milliy g’oya va milliy mafkurasiz yashamagan va yashay olmaydi. Mafkura bo’lmasa har qaysi davlat va jamiyat, qolaversa, har qaysi inson o’z yo’lini yo’qotishi muqarrar» . G`oyaviy bo’shliqqa olib keluvchi sabablar quyidagilardan iborat:  Boshqa mafkuralarni tan olmaslik.  Yakka hokimlik (kommunistik) g’oyasining mutlaq hukmronligi va targ’iboti

«Yo’lboshchi sinf» mafkurasi nomigagina ijtimoiy guruhlar mafkurasi ekanligi.

Kommunistik mafkuraning odamlar vijdon erkinligini cheklab qo’yishi, kim
unga jur’at qilsa «xalq dushmani»ga aylantirilishi.

Milliylikdan, qadriyatlardan butunlay xoli bo’lish.

Milliy tarix, O’zbekiston tarixi, o’tmishini tan olmaslik.

Xalqning  diniga,  diniy  merosga,  diniy  qadriyatlarga  mutlaqo  noto’g’ri
munosabat va h.k.
XX asr 90-yillarning boshlarida bunday mafkuraviy bo’shliq O’zbekistonda ham
namoyon bo’ldi.Ya’ni  deideologizatsiya  siyosatiga  olib keldi.  Ana  shu  g’oyaviy
bo’shliqning o’ziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat edi:

Kommunistik mafkura tanazzulga uchrab uning o’rni bo’sh qoldi.

O’zbekiston  mustaqil  davlat  sifatida  qaror  topsada,  uning  mafkurasi  ham
shakllanmagan edi.

O’tish davrida yangicha qarashlar mustahkam e’tiqodga aylanib ulgirmasdan
boshqa yot va begona mafkuralarning xuruji.

Markaziy Osiyo          mintaqasidagi       ekstremistik          kuchlar,
terrorchi to’dalarning mafkuraviy kurashni avj oldirishi va boshqa.
Bu sabablar natijasida mustaqillik yillarida, ayniqsa 1991-2005 yillar davrida
mamlakatimizda  ekstremistik  kuchlar  va  terrorchi  to’dalar  tomonidan  amalga
oshirilgan buzg’unchilik, vayronchilik ishlarini misol qilib keltirish mumkin. XX asr
90-yillarining  boshlarida  ayrim  yoshlar,  yurtdoshlarimizning  zararli  g’oya  va
mafkuralar ta’siriga tushib qolish sabablarini Prezidentimiz Islom Karimov asarlari
asosida quyidagicha izohlab berish mumkin:

Dastlabki yillarda milliy g’oya, milliy mafkura to’liq shakllanib, odamlar qalbi
va ongiga singib ulgurmagani.

O’zbekiston  eski  tuzumdan  yangi  tuzumga  o’tish  davrida  bir  qator  tabiiy
qiyinchiliklarga duch kelishi.

Bugungi kunda barcha yoshlarning serdaromad ish bilan ta’minlanmaganligi.

Yosh ayrim soddadil yoshlarning ishonuvchanligi tufayli diniy qadriyatlarga
intilish tuyg’usidan ustalik bilan foydalanishi tufayli.
Targ’ibot-tashviqot ishlarining yetarli olib borilmaganligi (bugun bu ishni siyosiy
partiyalar  «Ma’naviyat  va  ma’rifat»  markazlari,  «Kamolot»  ijtimoiy  yoshlar
Logotip
 «Yo’lboshchi sinf» mafkurasi nomigagina ijtimoiy guruhlar mafkurasi ekanligi.  Kommunistik mafkuraning odamlar vijdon erkinligini cheklab qo’yishi, kim unga jur’at qilsa «xalq dushmani»ga aylantirilishi.  Milliylikdan, qadriyatlardan butunlay xoli bo’lish.  Milliy tarix, O’zbekiston tarixi, o’tmishini tan olmaslik.  Xalqning diniga, diniy merosga, diniy qadriyatlarga mutlaqo noto’g’ri munosabat va h.k. XX asr 90-yillarning boshlarida bunday mafkuraviy bo’shliq O’zbekistonda ham namoyon bo’ldi.Ya’ni deideologizatsiya siyosatiga olib keldi. Ana shu g’oyaviy bo’shliqning o’ziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat edi:  Kommunistik mafkura tanazzulga uchrab uning o’rni bo’sh qoldi.  O’zbekiston mustaqil davlat sifatida qaror topsada, uning mafkurasi ham shakllanmagan edi.  O’tish davrida yangicha qarashlar mustahkam e’tiqodga aylanib ulgirmasdan boshqa yot va begona mafkuralarning xuruji.  Markaziy Osiyo mintaqasidagi ekstremistik kuchlar, terrorchi to’dalarning mafkuraviy kurashni avj oldirishi va boshqa. Bu sabablar natijasida mustaqillik yillarida, ayniqsa 1991-2005 yillar davrida mamlakatimizda ekstremistik kuchlar va terrorchi to’dalar tomonidan amalga oshirilgan buzg’unchilik, vayronchilik ishlarini misol qilib keltirish mumkin. XX asr 90-yillarining boshlarida ayrim yoshlar, yurtdoshlarimizning zararli g’oya va mafkuralar ta’siriga tushib qolish sabablarini Prezidentimiz Islom Karimov asarlari asosida quyidagicha izohlab berish mumkin:  Dastlabki yillarda milliy g’oya, milliy mafkura to’liq shakllanib, odamlar qalbi va ongiga singib ulgurmagani.  O’zbekiston eski tuzumdan yangi tuzumga o’tish davrida bir qator tabiiy qiyinchiliklarga duch kelishi.  Bugungi kunda barcha yoshlarning serdaromad ish bilan ta’minlanmaganligi.  Yosh ayrim soddadil yoshlarning ishonuvchanligi tufayli diniy qadriyatlarga intilish tuyg’usidan ustalik bilan foydalanishi tufayli. Targ’ibot-tashviqot ishlarining yetarli olib borilmaganligi (bugun bu ishni siyosiy partiyalar «Ma’naviyat va ma’rifat» markazlari, «Kamolot» ijtimoiy yoshlar
tashkilotlari va h.k. olib bormoqda). Mafkura va mafkuraviy tarbiya masalasi o’z
mustaqilligini  qo’lga  kiritgan,  demokratik  huquqiy  davlat,  erkin  fuqarolik
jamiyatining  asoslarini  yaratayotgan  mamlakatimiz  uchun  ham  muhim  hayotiy
ahamiyatga  ega.  Zero,  ko’zlangan  maqsadlarga  ushbu  orzu-umid  va  intilishlarni
o’zida  mujassamlashtirgan  g’oyaviynazariy  qarashlar  majmui  bo’lmish  milliy
mafkura va unga asoslangan tarbiya tizimisiz erishish mumkin emas. «Men, – deb
yozadi Prezidentimiz, – Abdulla Avloniyning «Tarbiya biz uchun yo hayot – yo
mamot, yo najot – yo halokat, yo saodat – yo falokat masalasidir» degan fikrini ko’p
mushohada qilaman. Buyuk ma’rifatparvarning bu so’zlari asrimiz boshida millatimiz
uchun qanchalar muhim va dolzarb bo’lgan bo’lsa, hozirgi kunda biz uchun ham
shunchalik, balki undan ham ko’ra muhim va dolzarbdir». Bu masalaning dolzarbligi
yuqorida qayd etilgan mafkura shakllarining xavfini bartaraf etish zarurligi bilan ham
belgilanadi. Zero, Prezidentimiz ta’kidlaganidek, ularga g’oya va ma’rifat bilan qarshi
kurashish  lozim.  Mamlakatimizdagi  mavjud  ijtimoiy  hamkorlik,  milliy  birlik  va
hamjihatlikni saqlab qolish va rivojlantirish yo’li bilangina qo’lga kiritilgan istiqlolni
himoya qilamiz. Xalqaro hamjamiyat, shu jumladan tarix taqozosi bilan aloqalar
kuchli  rivojlangan  davlatlar  bilan  teng  huquqli,  izzat-ikromli  munosabat,  o’zaro
manfaatli aloqalar esa mustaqillikni mustahkamlashning muhim omili bo’lib xizmat
qiladi. Ana shundagina mintaqamiz hech qachon tsivilizatsiyalar to’qnashmaydigan,
balki ular bir-biriga ta’sir etib, bir-birini boyitishning ibratli namunasini beradigan
makonga aylanadi. Mafkuraviy ta’sir va tahdidlar haqida gap ketar ekan, ularni
aniqlash, baholash, xususiyatlarini yaqqol ko’rsatish uchun O’zbekiston Prezidenti
Islom Karimov tomonidan ilmiy muomalaga bir qator tushunchalar kiritilganligini
qayd etish lozim. Ular qatorida «mafkuraviy immunitet», «mafkuraviy profilaktika»
kabilardir. Ana shu tushuncha-larning mazmuni oydinlashtirilganda hozirgi dunyoda
kechayotgan mafkuraviy jarayonlarning xarakterini yanada yaqqolroq tasavvur qilish
imkoni  tug’iladi.  Mafkuraviy  immunitetni  hosil  qilish.  Mafkuraviy  immunitet  –
ma’naviy  barkamol,  irodasi  baquvvat,  iymoni  butun  shaxsni  tarbiyalashda,  har
qanday reaktsion, buzg’unchi  xarakterdagi  g’oyaviy  tashabbuslarga  bardosh  bera
oladigan  yoshlarni  tarbiyalashda  qo’l  keladi»[.  «Mafkuraviy  immunitet»
tushunchasini birinchi bor  birinchi Prezidentimiz Islom Karimov ishlatgan va unga
quyidagicha ta’rif  bergan: «Ma’lumki, har qanday kasallikning oldini olish uchun,
Logotip
tashkilotlari va h.k. olib bormoqda). Mafkura va mafkuraviy tarbiya masalasi o’z mustaqilligini qo’lga kiritgan, demokratik huquqiy davlat, erkin fuqarolik jamiyatining asoslarini yaratayotgan mamlakatimiz uchun ham muhim hayotiy ahamiyatga ega. Zero, ko’zlangan maqsadlarga ushbu orzu-umid va intilishlarni o’zida mujassamlashtirgan g’oyaviynazariy qarashlar majmui bo’lmish milliy mafkura va unga asoslangan tarbiya tizimisiz erishish mumkin emas. «Men, – deb yozadi Prezidentimiz, – Abdulla Avloniyning «Tarbiya biz uchun yo hayot – yo mamot, yo najot – yo halokat, yo saodat – yo falokat masalasidir» degan fikrini ko’p mushohada qilaman. Buyuk ma’rifatparvarning bu so’zlari asrimiz boshida millatimiz uchun qanchalar muhim va dolzarb bo’lgan bo’lsa, hozirgi kunda biz uchun ham shunchalik, balki undan ham ko’ra muhim va dolzarbdir». Bu masalaning dolzarbligi yuqorida qayd etilgan mafkura shakllarining xavfini bartaraf etish zarurligi bilan ham belgilanadi. Zero, Prezidentimiz ta’kidlaganidek, ularga g’oya va ma’rifat bilan qarshi kurashish lozim. Mamlakatimizdagi mavjud ijtimoiy hamkorlik, milliy birlik va hamjihatlikni saqlab qolish va rivojlantirish yo’li bilangina qo’lga kiritilgan istiqlolni himoya qilamiz. Xalqaro hamjamiyat, shu jumladan tarix taqozosi bilan aloqalar kuchli rivojlangan davlatlar bilan teng huquqli, izzat-ikromli munosabat, o’zaro manfaatli aloqalar esa mustaqillikni mustahkamlashning muhim omili bo’lib xizmat qiladi. Ana shundagina mintaqamiz hech qachon tsivilizatsiyalar to’qnashmaydigan, balki ular bir-biriga ta’sir etib, bir-birini boyitishning ibratli namunasini beradigan makonga aylanadi. Mafkuraviy ta’sir va tahdidlar haqida gap ketar ekan, ularni aniqlash, baholash, xususiyatlarini yaqqol ko’rsatish uchun O’zbekiston Prezidenti Islom Karimov tomonidan ilmiy muomalaga bir qator tushunchalar kiritilganligini qayd etish lozim. Ular qatorida «mafkuraviy immunitet», «mafkuraviy profilaktika» kabilardir. Ana shu tushuncha-larning mazmuni oydinlashtirilganda hozirgi dunyoda kechayotgan mafkuraviy jarayonlarning xarakterini yanada yaqqolroq tasavvur qilish imkoni tug’iladi. Mafkuraviy immunitetni hosil qilish. Mafkuraviy immunitet – ma’naviy barkamol, irodasi baquvvat, iymoni butun shaxsni tarbiyalashda, har qanday reaktsion, buzg’unchi xarakterdagi g’oyaviy tashabbuslarga bardosh bera oladigan yoshlarni tarbiyalashda qo’l keladi»[. «Mafkuraviy immunitet» tushunchasini birinchi bor birinchi Prezidentimiz Islom Karimov ishlatgan va unga quyidagicha ta’rif bergan: «Ma’lumki, har qanday kasallikning oldini olish uchun,
avvalo,  kishi  organizmida  unga  qarshi  immunitet  hosil  qilinadi.  Biz  ham
farzandlarimiz  yuragida  ona  Vatanga,  boy  tariximizga,  ota-bobolarimizning
muqaddas diniga sog’lom munosabatni qaror toptirishimiz, ta’bir joiz bo’lsa, ularning
mafkuraviy immunitetini kuchaytirishimiz zarur».
Immunitet lotincha (immunitatis) so’zidan olingan bo’lib, biror narsadan xalos,
ozod va farig’ bo’lish, qutilishni, muayyan kasallikni qo’zg’atuvchi virusga, dardga
qarshilik  ko’rsatish  qobiliyatini  (masalan,  inson  tanasi  immuniteti)  bildiradi.
«Immunitet» so’zining ma’nosi organizmning doimiy ichki barqarorligini saqlash
uning  turli  xususiyatlarga  va  ta’sirlaridan  himoyalanishi,  qarshilik  ko’rsatishi,
rezistentligini bildiradi. Shuningdek, u daxlsizlik ma’nosini ham anglatadi, (masalan,
deputatlik  immuniteti,  diplomatik  immuniteti).  Demak,  mafkuraviy  immunitet  –
davlat  va  millatning  ma’naviy  birligi,  ma’naviy  sog’lomligini  himoya  qiluvchi
g’oyaviy qalqon vazifasini bajaradi. Aslida organizmni infektsion agentlar va boshqa
yot moddalardan himoya qilish omillari tabiati bo’yicha uchga bo’linadi:
Filogenetik immunitet – anatomik va fiziologik belgisiga ko’ra nasldan naslga
o’tadigan himoyaviy rezistentligi. Bunda organizm yuqumli kasalliklarga chidamli
bo’ladi. 
Tug’ma immunitet (turga xos, tabiiy), nasbatan chidamli, nasldan naslga o’tadigan
xarakterga ega.
Orttirilgan  immunitet  –  hayot  davomida  orttirilgan  immunitet.  U  o’zo’zidan
namoyon bo’lmaydi. Uning namoyon bo’lishi uchun ichki yoki tashqi g’oyaviy ta’sir
bo’lishi kerak. Milliy g’oya asosidagi     mafkuraviy immunitet,   avvalo,        har
bir vatandoshimizning mustahkam e’tiqod va yuksak dunyoqarashga ega bo’lishini
taqozo etadi. Insonning ko’plab xususiyatlari tug’ma bo’lsa, mafkuraviy immunitetni
shakllantirib borish zarur. Ikkinchidan, har bir avlod uchun o’ziga xos xususiyatga
ega bo’ladi. Uchinchidan, immunitet tizimi shakllan-sagina mafkuraviy daxlsizlikni
ta’minlaydi.  G`oya  faqatgina  inson  qalbini  egallaganda,  inson  ma’naviy-ruhiy
holatining uzviy qismiga aylangandagina harakatga da’vat etuvchi, rag’batlantiruvchi
kuchga, harakat uchun qo’llanmaga aylanadi. Shuning uchun ham bugungi kunda
nafaqat inson ongini, balki qalbini ham egallash mafkuraviy kurashning bosh maqsadi
bo’lib qolmoqda. Mafkuraviy immunitet tizimining asosiy va birinchi unsuri, bu
bilimdir. Ammo bilimlar ko’p… Ikkinchi asosiy qismi ana shu bilimlar zamirida
Logotip
avvalo, kishi organizmida unga qarshi immunitet hosil qilinadi. Biz ham farzandlarimiz yuragida ona Vatanga, boy tariximizga, ota-bobolarimizning muqaddas diniga sog’lom munosabatni qaror toptirishimiz, ta’bir joiz bo’lsa, ularning mafkuraviy immunitetini kuchaytirishimiz zarur». Immunitet lotincha (immunitatis) so’zidan olingan bo’lib, biror narsadan xalos, ozod va farig’ bo’lish, qutilishni, muayyan kasallikni qo’zg’atuvchi virusga, dardga qarshilik ko’rsatish qobiliyatini (masalan, inson tanasi immuniteti) bildiradi. «Immunitet» so’zining ma’nosi organizmning doimiy ichki barqarorligini saqlash uning turli xususiyatlarga va ta’sirlaridan himoyalanishi, qarshilik ko’rsatishi, rezistentligini bildiradi. Shuningdek, u daxlsizlik ma’nosini ham anglatadi, (masalan, deputatlik immuniteti, diplomatik immuniteti). Demak, mafkuraviy immunitet – davlat va millatning ma’naviy birligi, ma’naviy sog’lomligini himoya qiluvchi g’oyaviy qalqon vazifasini bajaradi. Aslida organizmni infektsion agentlar va boshqa yot moddalardan himoya qilish omillari tabiati bo’yicha uchga bo’linadi: Filogenetik immunitet – anatomik va fiziologik belgisiga ko’ra nasldan naslga o’tadigan himoyaviy rezistentligi. Bunda organizm yuqumli kasalliklarga chidamli bo’ladi. Tug’ma immunitet (turga xos, tabiiy), nasbatan chidamli, nasldan naslga o’tadigan xarakterga ega. Orttirilgan immunitet – hayot davomida orttirilgan immunitet. U o’zo’zidan namoyon bo’lmaydi. Uning namoyon bo’lishi uchun ichki yoki tashqi g’oyaviy ta’sir bo’lishi kerak. Milliy g’oya asosidagi mafkuraviy immunitet, avvalo, har bir vatandoshimizning mustahkam e’tiqod va yuksak dunyoqarashga ega bo’lishini taqozo etadi. Insonning ko’plab xususiyatlari tug’ma bo’lsa, mafkuraviy immunitetni shakllantirib borish zarur. Ikkinchidan, har bir avlod uchun o’ziga xos xususiyatga ega bo’ladi. Uchinchidan, immunitet tizimi shakllan-sagina mafkuraviy daxlsizlikni ta’minlaydi. G`oya faqatgina inson qalbini egallaganda, inson ma’naviy-ruhiy holatining uzviy qismiga aylangandagina harakatga da’vat etuvchi, rag’batlantiruvchi kuchga, harakat uchun qo’llanmaga aylanadi. Shuning uchun ham bugungi kunda nafaqat inson ongini, balki qalbini ham egallash mafkuraviy kurashning bosh maqsadi bo’lib qolmoqda. Mafkuraviy immunitet tizimining asosiy va birinchi unsuri, bu bilimdir. Ammo bilimlar ko’p… Ikkinchi asosiy qismi ana shu bilimlar zamirida
shakllanadigan qadriyatlar tizimidir. Uchinchi unsuri: ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va
madaniy-ma’rifiy sohalardagi aniq mo’ljal va maqsadlar tizimi bilan bog’liq.
Talaba mafkuraviy immunitetining tarkibini: 
1) mafkuraviy bilim; 
2) histuyg’u; 
3) iroda; 
4) ko’nikma 
 5) malakalar tashkil qiladi.
Mafkuraviy immunitet milliy mustaqillikning afzalligiga ishonch asosida quriladi.
Ishonch esa ishontirish va tushuntirish natijasida hosil bo’ladi. Masalan, O’zbekiston
–  dunyoviy  davlat  diniy  davlatni  taqqoslash  natijasida  tushuncha  hosil  bo’ladi.
Demak, mafkuraviy immunitetni shakllantirish muayyan vaziyatda insonning o’zi,
xalqi, Vatani manfaatlari birligidan kelib chiqib, yot g’oyalarga qarshi tura olish
malakalaridir.
2. O’quvchilarda aqliy tarbiyani shakllantirish mazmuni
Dunyoqarash  tabiat,  ijtimoiy  jamiyat,  tafakkur  hamda  shaxs  faoliyati
mazmunining rivojlanib borishini belgilab beruvchi dialektik qarashlar va e'tiqodlar
tizimidir. Mazkur tizim doirasida ijtimoiy-g'oyaviy, falsafiy, iqtisodiy, tabiiy-ilmiy,
ma'naviy-axloqiy,  estetik,  huquqiy  va  ekologik  bilimlar  negizida  shakllangan
e'tiqodlar asosiy tarkibiy unsurlar sifatida namoyon bo'ladi.Muayyan dunyoqarashga
ega bo'lish shaxsda atrof-muhit, ijtimoiy munosabatlar, mehnat faoliyati va ishlab
chiqarish  jarayoni,  sub'ektlarga  nisbatan  ma'lum  munosabatning  qaror  topishi,
shuningdek, shaxs tomonidan zimmasidagi ijtimoiy burchlarini to'laqonli anglash va
ularni bajarishga nisbatan mas'uliyat tuyg'usiga ega bo'lishi uchun zamin yaratadi.
Shaxsda  dunyoqarash  izchil,  tizimli,  uzluksiz  hamda  maqsadga  muvofiq  tashkil
etilayotgan ta'lim-tarbiyaning yo'lga qo'yilishi, uning turli yo'nalish va mazmundagi
ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etishi, shuningdek, o'z-o'zini tarbiyalab
borishi natijasida shakllanadi. Yosh avlod dunyoqarashining shakllanishida ta'lim
muassasalarida  o'qitilishi  yo'lga  qo'yilgan  tabiiy,  ijtimoiy  va  gumanitar  fanlar
asoslarining  ular  tomonidan  puxta  o'zlashtirilishi  muhim  o'rin  tutadi.  Shaxsning
ma'naviy-axloqiy qiyofasi, hayotiy yondoshuvlari, uning uchun ustuvor ahamiyatga
ega bo'lgan qadriyatlar hamda axloqiy tamoyillar mohiyati u ega bo'lgan dunyoqarash
Logotip
shakllanadigan qadriyatlar tizimidir. Uchinchi unsuri: ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va madaniy-ma’rifiy sohalardagi aniq mo’ljal va maqsadlar tizimi bilan bog’liq. Talaba mafkuraviy immunitetining tarkibini: 1) mafkuraviy bilim; 2) histuyg’u; 3) iroda; 4) ko’nikma 5) malakalar tashkil qiladi. Mafkuraviy immunitet milliy mustaqillikning afzalligiga ishonch asosida quriladi. Ishonch esa ishontirish va tushuntirish natijasida hosil bo’ladi. Masalan, O’zbekiston – dunyoviy davlat diniy davlatni taqqoslash natijasida tushuncha hosil bo’ladi. Demak, mafkuraviy immunitetni shakllantirish muayyan vaziyatda insonning o’zi, xalqi, Vatani manfaatlari birligidan kelib chiqib, yot g’oyalarga qarshi tura olish malakalaridir. 2. O’quvchilarda aqliy tarbiyani shakllantirish mazmuni Dunyoqarash tabiat, ijtimoiy jamiyat, tafakkur hamda shaxs faoliyati mazmunining rivojlanib borishini belgilab beruvchi dialektik qarashlar va e'tiqodlar tizimidir. Mazkur tizim doirasida ijtimoiy-g'oyaviy, falsafiy, iqtisodiy, tabiiy-ilmiy, ma'naviy-axloqiy, estetik, huquqiy va ekologik bilimlar negizida shakllangan e'tiqodlar asosiy tarkibiy unsurlar sifatida namoyon bo'ladi.Muayyan dunyoqarashga ega bo'lish shaxsda atrof-muhit, ijtimoiy munosabatlar, mehnat faoliyati va ishlab chiqarish jarayoni, sub'ektlarga nisbatan ma'lum munosabatning qaror topishi, shuningdek, shaxs tomonidan zimmasidagi ijtimoiy burchlarini to'laqonli anglash va ularni bajarishga nisbatan mas'uliyat tuyg'usiga ega bo'lishi uchun zamin yaratadi. Shaxsda dunyoqarash izchil, tizimli, uzluksiz hamda maqsadga muvofiq tashkil etilayotgan ta'lim-tarbiyaning yo'lga qo'yilishi, uning turli yo'nalish va mazmundagi ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etishi, shuningdek, o'z-o'zini tarbiyalab borishi natijasida shakllanadi. Yosh avlod dunyoqarashining shakllanishida ta'lim muassasalarida o'qitilishi yo'lga qo'yilgan tabiiy, ijtimoiy va gumanitar fanlar asoslarining ular tomonidan puxta o'zlashtirilishi muhim o'rin tutadi. Shaxsning ma'naviy-axloqiy qiyofasi, hayotiy yondoshuvlari, uning uchun ustuvor ahamiyatga ega bo'lgan qadriyatlar hamda axloqiy tamoyillar mohiyati u ega bo'lgan dunyoqarash
mazmunini  ifodalaydi.  O'z  navbatida  dunyoqarashning  boyib  borishi  shaxsning
shaxsiy sifat va fazilatlarining tobora barqarorlashuvini ta'minlaydi. O'z mazmunida
ezgu g'oyalarni ifoda etgan dunyoqarash shaxs qiyofasida namoyon bo'layotgan ijobiy
fazilatlarning boyib borishiga yordam beradi. Dunyoqarash o'z mohiyatiga ko'ra,
ilmiy  (muayyan  falsafiy  tizimga  ega)  va  oddiy  (muayyan  falsafiy  tizimga  ega
bo'lmagan)  dunyoqarash  tarzida  farqlanadi.  Ilmiy  dunyoqarash  asosida  uzluksiz,
izchil  ravishda  mavjud  fanlar  asoslarini  puxta  o'zlashtirib  borish,  ijtimoiy
munosabatlar jarayonida faol ishtirok etish natijasida barqarorlik kasb etgan g'oyalar
yotadi. Shaxs dunyoqarashini shakllantirish uzoq muddatli, dinamik xususiyatga ega
murakkab jarayon sanaladi. Aqliy tarbiya va ilmiy dunyoqarashning asosiy belgilari
va mohiyati. Shaxs dunyoqarashining shakllanishida aqliy tarbiya muhim o'rin tutadi.
Aqliy tarbiya shaxsga tabiat va jamiyat taraqqiyoti to'g'risidagi bilimlarni berish,
uning aqliy (bilish) qobiliyati, tafakkurini shakllantirishga yo'naltirilgan pedagogik
faoliyat bo'lib, uni samarali yo'lga qo'yish asosida dunyoqarash shakllanadi.
3. 
Shaxsda  ma’naviy-axloqiy  fazilatlarni  shakllantirishning  pedagogik-
psixologik xususiyatlari. 
Aqliy tarbiya o'quvchilarni ilm-fan, texnika, texnologiya hamda ishlab chiqarish
sohalarida  qo'lga  kiritilayotgan  yutuqlar  bilan  tanishtirish,  ularda  ijodiy,  erkin,
mustaqil  fikrlash  ko'nikmalarini  hosil  qilishga  zamin  yaratadi.  Aqliy  tarbiya
jarayonida quyidagi vazifalar hal etiladi:
Tarbiyalanuvchilarga ilmiy bilimlarni berish.
       1. Ularda ilmiy bilimlarni o'zlashtirishga nisbatan ongli munosabatni qaror
toptirish.
2.  Mavjud  bilimlardan  amaliyotda  foydalanish  ko'nikma  va  malakalarini  tarkib
toptirish.
3. Bilimlarini doimiy ravishda boyitib borishga intilish tuyg'usini shakllantirish.
4. Bilimlarni o'zlashtirishga yordam beradigan psixologik qobiliyatlar (nutq, diqqat,
xotira, tafakkur, ijodiy xayol) va xususiyatlar (aniq maqsadga intilish, qiziquvchanlik,
kuzatuvchanlik, mustaqil fikrlash, ijodiy tafakur yuritish, o'z fikrini asoslash, mavjud
ma'lumotlarni  umumlashtirish,  guruhlashtirish,  mantiqiy  xulosalar  chiqarish  va
hokazolar)ni rivojlantirish.
Logotip
mazmunini ifodalaydi. O'z navbatida dunyoqarashning boyib borishi shaxsning shaxsiy sifat va fazilatlarining tobora barqarorlashuvini ta'minlaydi. O'z mazmunida ezgu g'oyalarni ifoda etgan dunyoqarash shaxs qiyofasida namoyon bo'layotgan ijobiy fazilatlarning boyib borishiga yordam beradi. Dunyoqarash o'z mohiyatiga ko'ra, ilmiy (muayyan falsafiy tizimga ega) va oddiy (muayyan falsafiy tizimga ega bo'lmagan) dunyoqarash tarzida farqlanadi. Ilmiy dunyoqarash asosida uzluksiz, izchil ravishda mavjud fanlar asoslarini puxta o'zlashtirib borish, ijtimoiy munosabatlar jarayonida faol ishtirok etish natijasida barqarorlik kasb etgan g'oyalar yotadi. Shaxs dunyoqarashini shakllantirish uzoq muddatli, dinamik xususiyatga ega murakkab jarayon sanaladi. Aqliy tarbiya va ilmiy dunyoqarashning asosiy belgilari va mohiyati. Shaxs dunyoqarashining shakllanishida aqliy tarbiya muhim o'rin tutadi. Aqliy tarbiya shaxsga tabiat va jamiyat taraqqiyoti to'g'risidagi bilimlarni berish, uning aqliy (bilish) qobiliyati, tafakkurini shakllantirishga yo'naltirilgan pedagogik faoliyat bo'lib, uni samarali yo'lga qo'yish asosida dunyoqarash shakllanadi. 3. Shaxsda ma’naviy-axloqiy fazilatlarni shakllantirishning pedagogik- psixologik xususiyatlari. Aqliy tarbiya o'quvchilarni ilm-fan, texnika, texnologiya hamda ishlab chiqarish sohalarida qo'lga kiritilayotgan yutuqlar bilan tanishtirish, ularda ijodiy, erkin, mustaqil fikrlash ko'nikmalarini hosil qilishga zamin yaratadi. Aqliy tarbiya jarayonida quyidagi vazifalar hal etiladi: Tarbiyalanuvchilarga ilmiy bilimlarni berish. 1. Ularda ilmiy bilimlarni o'zlashtirishga nisbatan ongli munosabatni qaror toptirish. 2. Mavjud bilimlardan amaliyotda foydalanish ko'nikma va malakalarini tarkib toptirish. 3. Bilimlarini doimiy ravishda boyitib borishga intilish tuyg'usini shakllantirish. 4. Bilimlarni o'zlashtirishga yordam beradigan psixologik qobiliyatlar (nutq, diqqat, xotira, tafakkur, ijodiy xayol) va xususiyatlar (aniq maqsadga intilish, qiziquvchanlik, kuzatuvchanlik, mustaqil fikrlash, ijodiy tafakur yuritish, o'z fikrini asoslash, mavjud ma'lumotlarni umumlashtirish, guruhlashtirish, mantiqiy xulosalar chiqarish va hokazolar)ni rivojlantirish.
Aqliy ta'lim va tarbiya birligi asosida shaxsda tafakkur (ijtimoiy voqea-hodisalarning
ongda  to'laqonli  aks  etishi,  inson  aqliy  faoliyatining  yuksak  shakli)  rivojlanadi.
Manbalarning ko'rsatishicha, aqliy tafakkurning mavjud darajasini belgilash bir qadar
murakkab bo'lib, quyidagi belgilarga ko'ra aniqlanishi mumkin:

1. Ilmiy bilimlar tizimining mavjudligi.

2. Mavjud ilmiy bilimlarni o'zlashtirib olish jarayoni.

3. Fikrlash ko'nikmasiga egalik.

4. Bilimlarni egallashga bo'lgan qziqish hamda ehtiyojning yuzaga kelganligi.
Aqliy tafakkur uzoq muddat hamda tinimsiz izlanish natijasida yuzaga keladi.
Uning shakllanishida ilmiy qarash va e'tiqod o'ziga xos o'rin tutadi. Ilmiy qarash
(yunoncha  "idea"-  g'oya,  tasavvur,  tushunchalar  yig'indisi)  -  muayyan  hodisa,
jarayonning mohiyatini yorituvchi, ilmiy jihatdan asoslangan fikr, g'oya bo'lib, u
shaxs tomonidan mavjud ilmiy bilimlar tizimi puxta o'zlashtirilganda, bilimlarni bir-
biri bilan taqqoslash, solishtirish, predmet, hodisa yoki jarayon mohiyatini tahlil qilish
natijasida  yuzaga  keladi.  O'quvchilarni  ijodiy  fikrlashga  o'rgatish,  ixtirochilik
ko'nikmalarini shakllantirish ular tomonidan ilmiy izlanishlarni olib borish va ma'lum
ilmiy qarashlarni ilgari surilishiga zamin yaratadi. Aqliy tarbiyani samarali tashkil
etish shaxsda ilmiy tafakkurning yuzaga kelishini ta'minlaydi. Ilmiy tafakkur - inson
aqliy  faoliyatining  yuksak  shakli  sanalib,  ijtimoiy  voqea-hodisalar,  jarayonlarga
nisbatan ilmiy yondashuvni  anglatadi. E'tiqod dunyoqarash negizida aks etuvchi
ijtimoiy-  falsafiy,  tabiiy,  iqtisodiy,  huquqiy,  ma'naviy-axloqiy,  estetik  hamda
ekologik bilimlarning takomillashgan ko'rinishi; muayyan g'oyaga cheksiz ishonch
bo'lib,  uning  shakllanishi  bir  necha  bosqichda  kechadi.  Birinchi  bosqichda  ular
beqaror va vaziyat taqozosiga ko'ra o'zgaruvchanlik xususiyatini kasb etadi. Ikkinchi
bosqichda ma'naviy-axloqiy qarashlarning barqaror tamoyillariga aylanadi. Mavjud
talab,  jamiyat  tomonidan  tan  olingan  axloqiy  qoidalardan  chetga  chiqish  qiyin,
ziddiyatli vaziyatlarda ongli harakatni tashkil etish, irodaviy sifatlarga tayangan holda
ish  ko'rish  taqozo  etiladi.  Uchinchi  bosqichda,  e'tiqod  barcha  vaziyatlarda  ham
ustuvor ma'naviy-axloqiy tamoyil bo'lib qoladi. O'quvchi tomonidan o'zlashtirilgan
ilmiy bilimlar  hayotiy munosabatlar  jarayonida keng qo'llanilganda, ularning asl
mohiyati chuqur his qilingan va anglangandagina e'tiqodga aylanadi.
Logotip
Aqliy ta'lim va tarbiya birligi asosida shaxsda tafakkur (ijtimoiy voqea-hodisalarning ongda to'laqonli aks etishi, inson aqliy faoliyatining yuksak shakli) rivojlanadi. Manbalarning ko'rsatishicha, aqliy tafakkurning mavjud darajasini belgilash bir qadar murakkab bo'lib, quyidagi belgilarga ko'ra aniqlanishi mumkin:  1. Ilmiy bilimlar tizimining mavjudligi.  2. Mavjud ilmiy bilimlarni o'zlashtirib olish jarayoni.  3. Fikrlash ko'nikmasiga egalik.  4. Bilimlarni egallashga bo'lgan qziqish hamda ehtiyojning yuzaga kelganligi. Aqliy tafakkur uzoq muddat hamda tinimsiz izlanish natijasida yuzaga keladi. Uning shakllanishida ilmiy qarash va e'tiqod o'ziga xos o'rin tutadi. Ilmiy qarash (yunoncha "idea"- g'oya, tasavvur, tushunchalar yig'indisi) - muayyan hodisa, jarayonning mohiyatini yorituvchi, ilmiy jihatdan asoslangan fikr, g'oya bo'lib, u shaxs tomonidan mavjud ilmiy bilimlar tizimi puxta o'zlashtirilganda, bilimlarni bir- biri bilan taqqoslash, solishtirish, predmet, hodisa yoki jarayon mohiyatini tahlil qilish natijasida yuzaga keladi. O'quvchilarni ijodiy fikrlashga o'rgatish, ixtirochilik ko'nikmalarini shakllantirish ular tomonidan ilmiy izlanishlarni olib borish va ma'lum ilmiy qarashlarni ilgari surilishiga zamin yaratadi. Aqliy tarbiyani samarali tashkil etish shaxsda ilmiy tafakkurning yuzaga kelishini ta'minlaydi. Ilmiy tafakkur - inson aqliy faoliyatining yuksak shakli sanalib, ijtimoiy voqea-hodisalar, jarayonlarga nisbatan ilmiy yondashuvni anglatadi. E'tiqod dunyoqarash negizida aks etuvchi ijtimoiy- falsafiy, tabiiy, iqtisodiy, huquqiy, ma'naviy-axloqiy, estetik hamda ekologik bilimlarning takomillashgan ko'rinishi; muayyan g'oyaga cheksiz ishonch bo'lib, uning shakllanishi bir necha bosqichda kechadi. Birinchi bosqichda ular beqaror va vaziyat taqozosiga ko'ra o'zgaruvchanlik xususiyatini kasb etadi. Ikkinchi bosqichda ma'naviy-axloqiy qarashlarning barqaror tamoyillariga aylanadi. Mavjud talab, jamiyat tomonidan tan olingan axloqiy qoidalardan chetga chiqish qiyin, ziddiyatli vaziyatlarda ongli harakatni tashkil etish, irodaviy sifatlarga tayangan holda ish ko'rish taqozo etiladi. Uchinchi bosqichda, e'tiqod barcha vaziyatlarda ham ustuvor ma'naviy-axloqiy tamoyil bo'lib qoladi. O'quvchi tomonidan o'zlashtirilgan ilmiy bilimlar hayotiy munosabatlar jarayonida keng qo'llanilganda, ularning asl mohiyati chuqur his qilingan va anglangandagina e'tiqodga aylanadi.
4. Vatanga sadoqat, tadbirkorlik, irodalilik, mafkuraviy immunitet, mehr-
oqibatlilik, mas’uliyatlilik, tolerantlik, huquqiy madaniyat, innovatsion fikrlash
kabi  fazilatlarni  shakllantirish  mazmuni. Bugungi  globallashuv  jarayonida
dunyoning har qarich yerida inson ongi va tafakkuri uchun jiddiy kurash ketayotgani
ayni haqiqatdir. Birda yovuz, birda madaniy ko‘rinishdagi bu kurash har birimizdan
atrofga teran nazar tashlash, jahonda kechayotgan turfa jarayonlarni aql va tafakkur
bilan sarhisob etishga undaydi.
Ma’lumiki,  Prezidentimizning  2019-yil  3-maydagi  “Ma’naviy-ma’rifiy  ishlar
samaradorligini oshirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi qarori ,
2020-yil  25-dekabrdagi  O‘zbekiston  Yoshlari  forumida  hamda  2020-yil  29-
dekabrdagi O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisga Murojaatnomasi da hamda joriy
yilning 19-yanvar kuni Ma’naviy-ma’rifiy ishlar tizimini tubdan takomillashtirish, bu
borada  davlat  va  jamoat  tashkilotlarining  hamkorligini  kuchaytirish  masalalari
bo‘yicha o‘tkazilgan videoselektor yig‘ilishida belgilangan vazifalar ijrosi yuzasidan
Respublika Ma’naviyat va ma’rifat markazi “Ma’rifat” targ‘ibotchilar jamiyati hamda
vazirliklar, qator davlat va jamoat tashkilotlar bilan hamkorlikda ishlashga chorlaydi.
Davlatimiz rahbarining “Jamiyat hayotining tanasi iqtisodiyot bo‘lsa, uning joni, ruhi
ma’naviyatdir”,  degan  so‘zlari  mohiyatidagi  uyg‘onish  nafasi  Hazrat  Navoiy
da’vatlariga mohiyatan uyg‘un bo‘lib, Uchinchi Renessans poydevorini yaratishga
azm-u shijoat bilan kirishgan xalqimiz uchun tarbiya, yaxshi xulq, aql-idrok, bilim,
ma’naviyat naqadar tengsiz qudrat va ruhiy manba ekanligini yana bir bor anglatdi.
Demak,  yuksak  ma’naviyat  bilan  jamiyat  hayotining  tanasi  bo‘lgan  iqtisodiyot
vujudiga  jon,  ruh  kiradi,  unga  tiriklik,  tengsiz  yaratuvchi  qudrat  baxsh  etiladi.
Negaki  ma’naviyat  va  ma’rifat  barcha  zamonlarda  tengsiz  qudrat,  baxt-saodat,
tinchlik, bunyodkorlik, hamjihatlik mezoni, ruhiy poklanish va qalbni yuksaltiruvchi
ne’mat bo‘lib kelgan.Chunki u millatni, xalqni, demakki, insonlarni yuksak fazilatlar,
kamolotga yo‘llovchi axloqiy mezonlar asosida yashashga, xudbinlik, g‘aflat asiriga
aylanmay  hamisha  yaxshilik  yo‘lida  bedor  bo‘lishga,  bu  olamni  obod
qilishga,go‘zallikka
 
burkashga
 
chorlagan.
Endilikda,  “Ma’naviy-ma’rifiy  ishlar  tizimini  tubdan  takomillashtirish  chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi qarorda ta’kidlanganidek, xalqimiz, ayniqsa, yoshlarni jaholat
soyasidan  asrash,  tinimsiz  chiranib  yotgan  ma’naviy  tahdidlardan  himoya  qilish
Logotip
4. Vatanga sadoqat, tadbirkorlik, irodalilik, mafkuraviy immunitet, mehr- oqibatlilik, mas’uliyatlilik, tolerantlik, huquqiy madaniyat, innovatsion fikrlash kabi fazilatlarni shakllantirish mazmuni. Bugungi globallashuv jarayonida dunyoning har qarich yerida inson ongi va tafakkuri uchun jiddiy kurash ketayotgani ayni haqiqatdir. Birda yovuz, birda madaniy ko‘rinishdagi bu kurash har birimizdan atrofga teran nazar tashlash, jahonda kechayotgan turfa jarayonlarni aql va tafakkur bilan sarhisob etishga undaydi. Ma’lumiki, Prezidentimizning 2019-yil 3-maydagi “Ma’naviy-ma’rifiy ishlar samaradorligini oshirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi qarori , 2020-yil 25-dekabrdagi O‘zbekiston Yoshlari forumida hamda 2020-yil 29- dekabrdagi O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisga Murojaatnomasi da hamda joriy yilning 19-yanvar kuni Ma’naviy-ma’rifiy ishlar tizimini tubdan takomillashtirish, bu borada davlat va jamoat tashkilotlarining hamkorligini kuchaytirish masalalari bo‘yicha o‘tkazilgan videoselektor yig‘ilishida belgilangan vazifalar ijrosi yuzasidan Respublika Ma’naviyat va ma’rifat markazi “Ma’rifat” targ‘ibotchilar jamiyati hamda vazirliklar, qator davlat va jamoat tashkilotlar bilan hamkorlikda ishlashga chorlaydi. Davlatimiz rahbarining “Jamiyat hayotining tanasi iqtisodiyot bo‘lsa, uning joni, ruhi ma’naviyatdir”, degan so‘zlari mohiyatidagi uyg‘onish nafasi Hazrat Navoiy da’vatlariga mohiyatan uyg‘un bo‘lib, Uchinchi Renessans poydevorini yaratishga azm-u shijoat bilan kirishgan xalqimiz uchun tarbiya, yaxshi xulq, aql-idrok, bilim, ma’naviyat naqadar tengsiz qudrat va ruhiy manba ekanligini yana bir bor anglatdi. Demak, yuksak ma’naviyat bilan jamiyat hayotining tanasi bo‘lgan iqtisodiyot vujudiga jon, ruh kiradi, unga tiriklik, tengsiz yaratuvchi qudrat baxsh etiladi. Negaki ma’naviyat va ma’rifat barcha zamonlarda tengsiz qudrat, baxt-saodat, tinchlik, bunyodkorlik, hamjihatlik mezoni, ruhiy poklanish va qalbni yuksaltiruvchi ne’mat bo‘lib kelgan.Chunki u millatni, xalqni, demakki, insonlarni yuksak fazilatlar, kamolotga yo‘llovchi axloqiy mezonlar asosida yashashga, xudbinlik, g‘aflat asiriga aylanmay hamisha yaxshilik yo‘lida bedor bo‘lishga, bu olamni obod qilishga,go‘zallikka burkashga chorlagan. Endilikda, “Ma’naviy-ma’rifiy ishlar tizimini tubdan takomillashtirish chora- tadbirlari to‘g‘risida”gi qarorda ta’kidlanganidek, xalqimiz, ayniqsa, yoshlarni jaholat soyasidan asrash, tinimsiz chiranib yotgan ma’naviy tahdidlardan himoya qilish
uchun  tashkiliy-amaliy  va  ilmiy-tadqiqot  ishlarini  yangi  talablar  asosida  yo‘lga
qo‘yish, bu yo‘nalishda davlat tashkilotlari, fuqarolik jamiyati institutlari, ommaviy
axborot vositalari hamda xususiy sektorning ijtimoiy hamkorligini mustahkamlash
borasidagi
 
ishlarni
 
yangi
 
bosqichga
 
ko‘taradi.
Mavjud  muammolarni  hal  etish  yoshlar  ma’naviyatini  yuksaltirishda  ma’naviy-
ma’rifiy ishlarning samarasi va ta’sirchanligini oshirish ko‘lami va miqyosini yanada
kengaytirish,  mamlakat  aholisi,  avvalo,  yoshlar  qalbida  Vatanimizda  amalga
oshirilayotgan  islohotlarga  daxldorlik  hissini  kuchaytirish,  sohadagi  ishlarni
muvofiqlashtirish  bo‘yicha  yagona  tizim  yaratish,  yoshlarning  ma’naviy-axloqiy
kompetentligini rivojlantirishni talab etadi. Bu borada nafaqat respublikamiz, balki
jahon ta’lim  tizimida yoshlarning ma’naviy-axloqiy kompetentligini  rivojlantirish
metodikasi,  raqobatbardosh  kadrlar  tayyorlash  mexanizmi,  yoshlarning  axloqiy
sifatlarini rivojlantirishning amaliy pedagogik tizimi, o‘qitish modellari texnologik
taraqqiyot  g‘oyalari  bilan  uyg‘unlashtirilgan  interfaol  dasturlar  ta’lim  jarayoniga
tatbiq  etilgan.  Birlashgan  Millatlar  Tashkilotining  “XXI  asrning  Oliy  ta’limi”
Butunjahon deklaratsiyasi, UNESCOning “Oliy ta’limni isloh qilish va rivojlantirish”
dasturiy hujjatlarida dunyo miqyosida ta’lim muassasalarida ta’lim sifatini oshirishga,
modulli ta’limni tashkil etishga, o‘qitishning zamonaviy usullarini joriy etish orqali
talaba-yoshlarni
 
ma’naviy-axloqiy
 
tarbiyalash
 
metodikasini
 
yanada
takomillashtirishga  alohida  e’tibor  berilgan.  Jahon  oliy ta’lim  tizimida  yoshlarni
kasbiy  ijtimoiylashtirish,  ma’naviy-axloqiy kompetentligini  rivojlantirish,  ijtimoiy
faolligi  va  tashabbuskorligini  tarbiyalash  metodikasini  takomillashtirish  bo‘yicha
ilmiy-tadqiqotlar  olib  borilmoqda.  AQSH,  Rossiya,  Germaniya,  Fransiya,  Xitoy,
Koreya  kabi  rivojlangan  mamlakatlarda  talaba-yoshlarning  tafakkurini  o‘stirish,
qobiliyatlarini  erta  aniqlash,  ma’naviy-axloqiy  tarbiyalash  mexanizmlari
samaradorligini oshirish metodikasini takomillashtirishda modulli o‘qitish, “blended
learning” (aralash o‘qitish), mahorat darslari, vebinarlar tashkil etilib kelinmoqda.
Respublikamizda ko‘pgina olimlar tomonidan ma’naviy-axloqiy tarbiya jarayonining
turli  jihatlari  o‘rganilgan  hamda  ushbu  tadqiqotlar  natijalarini  ta’lim-tarbiya
jarayonida qo‘llash imkoniyatlari tavsiya etilgan. Bu tadqiqotlarning ba’zilari keng
qamrovli bo‘lgan ma’naviy-axloqiy tarbiya jarayonining ma’lum bir qirrasini tahlil
etishga  qaratilgan  bo‘lsa,  boshqalari  ta’lim-tarbiya  jarayonida  ma’naviy-axloqiy
Logotip
uchun tashkiliy-amaliy va ilmiy-tadqiqot ishlarini yangi talablar asosida yo‘lga qo‘yish, bu yo‘nalishda davlat tashkilotlari, fuqarolik jamiyati institutlari, ommaviy axborot vositalari hamda xususiy sektorning ijtimoiy hamkorligini mustahkamlash borasidagi ishlarni yangi bosqichga ko‘taradi. Mavjud muammolarni hal etish yoshlar ma’naviyatini yuksaltirishda ma’naviy- ma’rifiy ishlarning samarasi va ta’sirchanligini oshirish ko‘lami va miqyosini yanada kengaytirish, mamlakat aholisi, avvalo, yoshlar qalbida Vatanimizda amalga oshirilayotgan islohotlarga daxldorlik hissini kuchaytirish, sohadagi ishlarni muvofiqlashtirish bo‘yicha yagona tizim yaratish, yoshlarning ma’naviy-axloqiy kompetentligini rivojlantirishni talab etadi. Bu borada nafaqat respublikamiz, balki jahon ta’lim tizimida yoshlarning ma’naviy-axloqiy kompetentligini rivojlantirish metodikasi, raqobatbardosh kadrlar tayyorlash mexanizmi, yoshlarning axloqiy sifatlarini rivojlantirishning amaliy pedagogik tizimi, o‘qitish modellari texnologik taraqqiyot g‘oyalari bilan uyg‘unlashtirilgan interfaol dasturlar ta’lim jarayoniga tatbiq etilgan. Birlashgan Millatlar Tashkilotining “XXI asrning Oliy ta’limi” Butunjahon deklaratsiyasi, UNESCOning “Oliy ta’limni isloh qilish va rivojlantirish” dasturiy hujjatlarida dunyo miqyosida ta’lim muassasalarida ta’lim sifatini oshirishga, modulli ta’limni tashkil etishga, o‘qitishning zamonaviy usullarini joriy etish orqali talaba-yoshlarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalash metodikasini yanada takomillashtirishga alohida e’tibor berilgan. Jahon oliy ta’lim tizimida yoshlarni kasbiy ijtimoiylashtirish, ma’naviy-axloqiy kompetentligini rivojlantirish, ijtimoiy faolligi va tashabbuskorligini tarbiyalash metodikasini takomillashtirish bo‘yicha ilmiy-tadqiqotlar olib borilmoqda. AQSH, Rossiya, Germaniya, Fransiya, Xitoy, Koreya kabi rivojlangan mamlakatlarda talaba-yoshlarning tafakkurini o‘stirish, qobiliyatlarini erta aniqlash, ma’naviy-axloqiy tarbiyalash mexanizmlari samaradorligini oshirish metodikasini takomillashtirishda modulli o‘qitish, “blended learning” (aralash o‘qitish), mahorat darslari, vebinarlar tashkil etilib kelinmoqda. Respublikamizda ko‘pgina olimlar tomonidan ma’naviy-axloqiy tarbiya jarayonining turli jihatlari o‘rganilgan hamda ushbu tadqiqotlar natijalarini ta’lim-tarbiya jarayonida qo‘llash imkoniyatlari tavsiya etilgan. Bu tadqiqotlarning ba’zilari keng qamrovli bo‘lgan ma’naviy-axloqiy tarbiya jarayonining ma’lum bir qirrasini tahlil etishga qaratilgan bo‘lsa, boshqalari ta’lim-tarbiya jarayonida ma’naviy-axloqiy
tarbiyaning  mazmunini  boyitishga  va  turli  o‘quv  kurslarida  yangi  usullarini
qo‘llashga  yo‘naltirilgan,  ta’lim  muassasalarida  tarbiyaviy  ishlar  tizimini
takomillashtirish  masalalari  tadqiq  etilgan. Ma’naviy-axloqiy  tarbiya  jarayonini
rivojlantirish borasida milliy qadriyatlardan foydalanish yo‘llari va milliy tarbiya
asoslari, ma’naviy-axloqiy madaniyatni shakllantirishning pedagogik asoslari, oliy
ta’lim  tizimida  ma’naviy-axloqiy  tarbiyani  shakllantirish  hamda  bo‘lajak
mutaxassislarning  ma’naviy-kasbiy  tayyorgarligi  muammosi,  ayniqsa,  ta’lim
muassasalarida tarbiyaviy ishlar tizimini samarali tashkil etish masalalari bo‘yicha
V.Karimova,  N.Dj.Mahmudova,  O.Musurmonova,  Sh.Sh.Olimov,  M.Quronov,
N.X.Oripova,  Z.Q.Ismoilova,  N.A.Muslimov,  N.M.Ochilova,  Y.P.Azarov,
Z.E.Azimovalarning ilmiy ishlarida oliy ta’lim tizimida ma’naviy-axloqiy tarbiyani
shakllantirish  hamda  bo‘lajak  mutaxassislarning  ma’naviy-kasbiy  tayyorgarligi
muammosi tahlil qilingan . Binobarin, professor O.Musurmonova tomonidan ishlab
chiqilgan  xulosalar  ilmiy  jihatdan  asoslangan  bo‘lsa-da,  ularni  amalga  oishirish
metodlariga  oid  tavsiyalarida  izchillikka  e’tibor  qaratish  lozim.  Talaba-yoshlar
ma’naviy madaniyatini shakllantirishga doir shakl va metodlar (konferensiya darslari;
seminar dars; munozara darsi; amaliy dars; o‘yin darsi; sayohat darslari; rolli darslar;
tarbiyaviy tadbirlar; ekskursiya; davra suhbatlari; kichik guruhlarda ishlash; ma’naviy
madaniyatni shakllantirish metodlari: muammoli-munozarali vaziyat; qiyosiy-izohli
tahlil; badiiy-ma’rifiy asarlar ustida ishlash; ijodiy ish; tushunchali tahlil; mantiqiy
tahlil; timsollar tahlili; ma’naviy-axloqiy qadriyatlarni sharhlab o‘rganish; mustaqil
ish va h.k.)  tizimi ma’naviy-axloqiy tarbiya metodikasi taraqqiyotida muhim o‘rin
tutadi.
Shunisi  e’tiborliki,  ma’naviy-axloqiy  tarbiya  yo‘nalishlarini  ta’lim  bosqichlari
bo‘yicha  tasniflash  mustaqillik  davridagi  pedagogik  tadqiqotlarning  yetakchi
xususiyatidir.Jumladan, Sh.Sh.Olimov tomonidan kasb-hunar kollejlari o‘quvchilarini
ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning mazmuni, shakl va metodlarini nazariy jihatdan
takomillashtirish va amaliyotga joriy etishga oid metodik tavsiyalar ishlab chiqilgan
yangi tadqiqotda  muallifning kasb-hunar kollejlari o‘quvchilarini ma’naviy-axloqiy
tarbiyalashda  imkoniyati  yuqori  bo‘lgan  fanlarga  e’tibor  qaratish,  har  bir  fan
mazmuni va malaka talablari asosida tarbiya usullarini tanlash, dars mashg‘ulotlarida
noan’anaviy ta’lim texnologiyalaridan foydalanish, darsdan tashqari ishlar jarayonida
Logotip
tarbiyaning mazmunini boyitishga va turli o‘quv kurslarida yangi usullarini qo‘llashga yo‘naltirilgan, ta’lim muassasalarida tarbiyaviy ishlar tizimini takomillashtirish masalalari tadqiq etilgan. Ma’naviy-axloqiy tarbiya jarayonini rivojlantirish borasida milliy qadriyatlardan foydalanish yo‘llari va milliy tarbiya asoslari, ma’naviy-axloqiy madaniyatni shakllantirishning pedagogik asoslari, oliy ta’lim tizimida ma’naviy-axloqiy tarbiyani shakllantirish hamda bo‘lajak mutaxassislarning ma’naviy-kasbiy tayyorgarligi muammosi, ayniqsa, ta’lim muassasalarida tarbiyaviy ishlar tizimini samarali tashkil etish masalalari bo‘yicha V.Karimova, N.Dj.Mahmudova, O.Musurmonova, Sh.Sh.Olimov, M.Quronov, N.X.Oripova, Z.Q.Ismoilova, N.A.Muslimov, N.M.Ochilova, Y.P.Azarov, Z.E.Azimovalarning ilmiy ishlarida oliy ta’lim tizimida ma’naviy-axloqiy tarbiyani shakllantirish hamda bo‘lajak mutaxassislarning ma’naviy-kasbiy tayyorgarligi muammosi tahlil qilingan . Binobarin, professor O.Musurmonova tomonidan ishlab chiqilgan xulosalar ilmiy jihatdan asoslangan bo‘lsa-da, ularni amalga oishirish metodlariga oid tavsiyalarida izchillikka e’tibor qaratish lozim. Talaba-yoshlar ma’naviy madaniyatini shakllantirishga doir shakl va metodlar (konferensiya darslari; seminar dars; munozara darsi; amaliy dars; o‘yin darsi; sayohat darslari; rolli darslar; tarbiyaviy tadbirlar; ekskursiya; davra suhbatlari; kichik guruhlarda ishlash; ma’naviy madaniyatni shakllantirish metodlari: muammoli-munozarali vaziyat; qiyosiy-izohli tahlil; badiiy-ma’rifiy asarlar ustida ishlash; ijodiy ish; tushunchali tahlil; mantiqiy tahlil; timsollar tahlili; ma’naviy-axloqiy qadriyatlarni sharhlab o‘rganish; mustaqil ish va h.k.) tizimi ma’naviy-axloqiy tarbiya metodikasi taraqqiyotida muhim o‘rin tutadi. Shunisi e’tiborliki, ma’naviy-axloqiy tarbiya yo‘nalishlarini ta’lim bosqichlari bo‘yicha tasniflash mustaqillik davridagi pedagogik tadqiqotlarning yetakchi xususiyatidir.Jumladan, Sh.Sh.Olimov tomonidan kasb-hunar kollejlari o‘quvchilarini ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning mazmuni, shakl va metodlarini nazariy jihatdan takomillashtirish va amaliyotga joriy etishga oid metodik tavsiyalar ishlab chiqilgan yangi tadqiqotda muallifning kasb-hunar kollejlari o‘quvchilarini ma’naviy-axloqiy tarbiyalashda imkoniyati yuqori bo‘lgan fanlarga e’tibor qaratish, har bir fan mazmuni va malaka talablari asosida tarbiya usullarini tanlash, dars mashg‘ulotlarida noan’anaviy ta’lim texnologiyalaridan foydalanish, darsdan tashqari ishlar jarayonida
tarbiyaviy  tadbirlar  tashkil  etish  yuzasidan  bildirilgan  fikr-mulohazalari  ilmiy-
metodik jihatdan ilm-fanning so‘nggi yutuqlari asosida yoritilganligi bilan ajralib
turadi. Z.Ismailovaning ma’naviy-ma’rifiy ishlarda talaba-yoshlar shaxsini axloqiy
tarbiyalash  masalasiga  doir  ilmiy  ishida  [9]  Vatan  ravnaqi,  yurt  tinchligi,  xalq
farovonligi,  komil  inson,  ijtimoiy  hamkorlik,  millatlararo  totuvlik,  dinlararo
bag‘rikenglik  kabi  asosiy  g‘oyalar  talaba  shaxsini  axloqiy  shakllantirish  mezoni
sifatida  belgilangan.  Milliy  va  umuminsoniy  qadriyatlarning  asosiy  xususiyatlari
bo‘lgan oila, mahalla, el-yurt tushunchalari muqaddasligi, ota-ona, mahalla-ko‘y,
umuman, jamiyatga yuksak hurmat-e’tibor, millatning o‘lmas ruhi bo‘lgan ona tiliga
muhabbat, sabr-bardoshlilik, mehnatsevarlik, halollik kabilar talaba-yoshlar shaxsini
axloqiy shakllantirishning asosiy omillari ekanligi e’tirof etilgan. Ma’naviy-ma’rifiy
ishlar  jarayonida  talaba-yoshlar  shaxsini  axloqiy  shakllantirish  modeli  ishlab
chiqilganligini  mazkur  dissertatsiyaning  muhim  jihatlaridan  biri  deyish  mumkin.
5. Innovatsion  tarbiya  texnologiyalarining  o‘quvchilarning  axloqiy  sifat  va
fazilatlarini shakllantirishda foydalanish.
Yosh  avlod  tarbiyasi,  avvalo,  pedagogning  kasbiy  mahoratiga  bog‘liq.  Shu
o‘rinda,  yurt  kelajagi  va  istiqboli  ko‘p  jihatdan  o‘qituvchiga,  uning  saviyasiga,
tayyorgarligiga, fidoyiligiga, o‘qitish va tarbiyalash  ishiga  bo‘lgan munosabatiga
bog‘liqligini  qayd  etish  mumkin.  O‘qituvchi  kasbiy  axloq  va  odob  normalarini
mukammal  egallasagina,  o‘z  kasbining  fidoyisi  bo‘la  oladi. Bugungi  kunda  ana
shunday  fidoyilik  har  qachongidan  ham  muhim  ekanligi  ushbu  sohada  olib
borilayotgan  ilmiy-tadqiqot  ishlarining  dolzarbligini  yanada  oshiradi.
Yoshlarda  pedagog  odobi  fazilatlarini  shakllantirish  alohida  obyekt  sifatida
o‘rganilgan N.M.Ochilovaning dissertatsiya ishida muammoning nazariy asoslari va
xususiyatlari tahlil qilingan hamda bu borada qo‘llanilgan samarali yondashuvlar
taqdim etilgan. Tadqiqotda pedagog odobi fazilatlarini shakllantirish modeli ishlab
chiqilgan.  Bundan  tashqari,  ishda  talabalar  axloqiy  tarbiyasining  joriy  holati,
pedagogik faoliyat uchun zarur axloqiy fazilatlarning namoyon bo‘lishi masalalari
o‘rganilgan  bo‘lib,  “O‘qituvchi  odobi”  nomli  maxsus  kurs  tashkil  etib,  unda
“Jamiyatning  o‘qituvchi  shaxsiga  munosabati”,  “O‘qituvchi  shaxsining  jamiyatga
munosabati”,  “Vatanga  munosabat”,  “O‘z-o‘ziga  munosabat”,  “Mehnatga
munosabat”,  “Insonlarga  munosabat”  mavzulari  doirasida  pedagog  odobi
Logotip
tarbiyaviy tadbirlar tashkil etish yuzasidan bildirilgan fikr-mulohazalari ilmiy- metodik jihatdan ilm-fanning so‘nggi yutuqlari asosida yoritilganligi bilan ajralib turadi. Z.Ismailovaning ma’naviy-ma’rifiy ishlarda talaba-yoshlar shaxsini axloqiy tarbiyalash masalasiga doir ilmiy ishida [9] Vatan ravnaqi, yurt tinchligi, xalq farovonligi, komil inson, ijtimoiy hamkorlik, millatlararo totuvlik, dinlararo bag‘rikenglik kabi asosiy g‘oyalar talaba shaxsini axloqiy shakllantirish mezoni sifatida belgilangan. Milliy va umuminsoniy qadriyatlarning asosiy xususiyatlari bo‘lgan oila, mahalla, el-yurt tushunchalari muqaddasligi, ota-ona, mahalla-ko‘y, umuman, jamiyatga yuksak hurmat-e’tibor, millatning o‘lmas ruhi bo‘lgan ona tiliga muhabbat, sabr-bardoshlilik, mehnatsevarlik, halollik kabilar talaba-yoshlar shaxsini axloqiy shakllantirishning asosiy omillari ekanligi e’tirof etilgan. Ma’naviy-ma’rifiy ishlar jarayonida talaba-yoshlar shaxsini axloqiy shakllantirish modeli ishlab chiqilganligini mazkur dissertatsiyaning muhim jihatlaridan biri deyish mumkin. 5. Innovatsion tarbiya texnologiyalarining o‘quvchilarning axloqiy sifat va fazilatlarini shakllantirishda foydalanish. Yosh avlod tarbiyasi, avvalo, pedagogning kasbiy mahoratiga bog‘liq. Shu o‘rinda, yurt kelajagi va istiqboli ko‘p jihatdan o‘qituvchiga, uning saviyasiga, tayyorgarligiga, fidoyiligiga, o‘qitish va tarbiyalash ishiga bo‘lgan munosabatiga bog‘liqligini qayd etish mumkin. O‘qituvchi kasbiy axloq va odob normalarini mukammal egallasagina, o‘z kasbining fidoyisi bo‘la oladi. Bugungi kunda ana shunday fidoyilik har qachongidan ham muhim ekanligi ushbu sohada olib borilayotgan ilmiy-tadqiqot ishlarining dolzarbligini yanada oshiradi. Yoshlarda pedagog odobi fazilatlarini shakllantirish alohida obyekt sifatida o‘rganilgan N.M.Ochilovaning dissertatsiya ishida muammoning nazariy asoslari va xususiyatlari tahlil qilingan hamda bu borada qo‘llanilgan samarali yondashuvlar taqdim etilgan. Tadqiqotda pedagog odobi fazilatlarini shakllantirish modeli ishlab chiqilgan. Bundan tashqari, ishda talabalar axloqiy tarbiyasining joriy holati, pedagogik faoliyat uchun zarur axloqiy fazilatlarning namoyon bo‘lishi masalalari o‘rganilgan bo‘lib, “O‘qituvchi odobi” nomli maxsus kurs tashkil etib, unda “Jamiyatning o‘qituvchi shaxsiga munosabati”, “O‘qituvchi shaxsining jamiyatga munosabati”, “Vatanga munosabat”, “O‘z-o‘ziga munosabat”, “Mehnatga munosabat”, “Insonlarga munosabat” mavzulari doirasida pedagog odobi