BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA IJTIMOIY KOMPETENSIYALARNI SHAKLLANTIRISH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

23

File size

Fayl hajmi

35,3 KB


BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA IJTIMOIY
KOMPETENSIYALARNI SHAKLLANTIRISH
Reja:
1.O‘quvchilarni o‘rganish, kuzatish va ta’sir ko‘rsatish. 
2.O‘quvchilarda ijtimoiy kompetensiyalarni shakllantirish. 
3.Tarbiya jarayonida diagnostika va korreksion faoliyat mazmuni.
4.Pedagogik diagnostika metodlari.
Tayanch so’zlar. Pedagogika, kompetensiya, korreksiya, pedagogik faoliyat,
korreksion faoliyat, diognostika, anomal bola, anomaliya, suhbat metodi, kuzatish
metodi,  rasmlarni  o‘rganish  metodi,  tajriba-psixologik  tadqiqotlar  metodi,  testlar
metodi.
Kompetensiya (lot.competo-erishyapman, munosibman, loyiqman) –u yoki
bu  sohadagi  bilimlar,  tajriba.  O‘qituvchi  -  muallimlarning  shaxsiy  ijtimoiy
sifatlariga azaldan e’tibor qaratib kelingan va har bir zamon talabidan kelib chiqib,
pedagogga qo‘yiladigan talablar takomillashib, murakkablashib boravergan.
3. Boshlang’ich sinflarda tayanch kompetensiyalarni shakllantirish 
O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi, Xalq ta’limi
vazirligi va o‘rta maxsus kasb-hunar ta’limi markazining 2013 yil 22-avgustdagi
“Umumta’lim  maktablari  fanlari  bo‘yicha  uzluksiz  ta’limning  Davlat  ta’lim
standartlari  va  o‘quv  dasturlarini  ishlab  chiqish  to‘g‘risida”gi  qo‘shma  qaroriga
asosan umumiy o‘rta, o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida o‘qitiladigan
Logotip
BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA IJTIMOIY KOMPETENSIYALARNI SHAKLLANTIRISH Reja: 1.O‘quvchilarni o‘rganish, kuzatish va ta’sir ko‘rsatish. 2.O‘quvchilarda ijtimoiy kompetensiyalarni shakllantirish. 3.Tarbiya jarayonida diagnostika va korreksion faoliyat mazmuni. 4.Pedagogik diagnostika metodlari. Tayanch so’zlar. Pedagogika, kompetensiya, korreksiya, pedagogik faoliyat, korreksion faoliyat, diognostika, anomal bola, anomaliya, suhbat metodi, kuzatish metodi, rasmlarni o‘rganish metodi, tajriba-psixologik tadqiqotlar metodi, testlar metodi. Kompetensiya (lot.competo-erishyapman, munosibman, loyiqman) –u yoki bu sohadagi bilimlar, tajriba. O‘qituvchi - muallimlarning shaxsiy ijtimoiy sifatlariga azaldan e’tibor qaratib kelingan va har bir zamon talabidan kelib chiqib, pedagogga qo‘yiladigan talablar takomillashib, murakkablashib boravergan. 3. Boshlang’ich sinflarda tayanch kompetensiyalarni shakllantirish O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi, Xalq ta’limi vazirligi va o‘rta maxsus kasb-hunar ta’limi markazining 2013 yil 22-avgustdagi “Umumta’lim maktablari fanlari bo‘yicha uzluksiz ta’limning Davlat ta’lim standartlari va o‘quv dasturlarini ishlab chiqish to‘g‘risida”gi qo‘shma qaroriga asosan umumiy o‘rta, o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida o‘qitiladigan
fanlar bo‘yicha amaliyotchi o‘qituvchilar, metodistlar va yetakchi olimlar tomonidan
o‘quvchilarda  kompetensiyalarni  shakllantirishga  yo‘naltirilgan  Davlat  ta’lim
standarti va o‘quv dasturlarining loyihasi ishlab chiqilgan edi. 
Qo‘shma yig‘ilishining qaroriga asosan, bitta sinfda bir paytda bir necha
fanlar  bo‘yicha  DTS  va  o‘quv  dasturlari  loyihalarini  tajriba-sinovdan  o‘tkazish
belgilandi. Unga ko‘ra, Oliy va o‘rta maxsus ta’lim va Xalq ta’limi vazirligi, O‘rta
maxsus, kasb-hunar ta’limi markazining 2014 yil 15-avgustdagi “Umumiy o‘rta va
o‘rta  maxsus,  kasb-hunar  ta’limining  umumta’lim  fanlari  bo‘yicha  o‘quvchilarda
kompetensiyalarni shakllantirishga yo‘naltirilgan Davlat ta’lim standartlari va o‘quv
dasturlarini  loyihalari  tajriba-sinovdan  o‘tkazish  to‘g‘risida”gi  qo‘shma  buyrug‘i
qabul qilindi. 2014-2015-o‘quv yilidan Qoraqolpog‘iston Respublikasi  va barcha
viloyatlarda  tashkil  etilgan  respublika  miqyosida  70  ta  umumiy   o‘rta  ta’lim
muassasasida, shuningdek, Xalq ta’limi vazirligi tasarrufidagi 6 ta aniq fanlarga,
filologiya  fanlariga,  profilli  mehnat  ta’limiga,  tabiiy  fanlarga,  xorijiy  tillarga
ixtisoslashtirilgan Davlat umumta’lim maktablarida tajriba-sinov ishlari olib borildi. 
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Umumiy o‘rta va o‘rta
maxsus, kasb-hunar ta’limining davlat ta’lim standartlarini tasdiqlash to‘g‘risida”gi
qarori bilan bugungi kunda amalda foydalanilayotgan “Umumiy o‘rta ta’limning
davlat  ta’lim  standarti  va  o‘quv  dasturi  (boshlang’ich  ta`lim:ona  tili,  o`qish,
matematika,  tabiiyot  (1-4-sinf)”   2017  yil  6-aprelda  187-son  qaror  bilan  ijroga
kiritildi.  Unga  ko’ra  davlat  ta’lim  standartining  maqsadi  va  vazifalari  sifatida
quyidagilar belgilangan: Davlat ta’lim standartining maqsadi - umumiy o‘rta ta’lim
tizimini mamlakatda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar, rivojlangan
xorijiy  mamlakatlarning  ilg‘or  tajribalari  hamda  ilm-fan  va  zamonaviy  axborot-
kommunikatsiya texnologiyalariga asoslangan holda tashkil etish, ma’naviy barkamol
va intellektual rivojlangan shaxsni tarbiyalashdan iborat. Ko’rinadiki, ushbu maqsad
va vazifalarni amalga oshirish uchun tayanch kompetensiyalarni shakllantirishimiz
zarur.   Kompetensiya  nima?  Kompetensiyaviy  yondoshuv  deganda  nimani
tushunamiz?  Dastlab  shu  savollarga  javob  berishimiz  maqsadga  muvofiqdir.
Kompetensiya (lot. compete – erishayapman, munosibman, loyiqman) – 1) muayyan
davlat organi (mahalliy o’zini o’zi boshqarish organi) yoki mansabdor shaxsning
qonun, ustav yoki boshqa hujjat bilan belgilangan vakolatlari, huquq va burchlari
Logotip
fanlar bo‘yicha amaliyotchi o‘qituvchilar, metodistlar va yetakchi olimlar tomonidan o‘quvchilarda kompetensiyalarni shakllantirishga yo‘naltirilgan Davlat ta’lim standarti va o‘quv dasturlarining loyihasi ishlab chiqilgan edi. Qo‘shma yig‘ilishining qaroriga asosan, bitta sinfda bir paytda bir necha fanlar bo‘yicha DTS va o‘quv dasturlari loyihalarini tajriba-sinovdan o‘tkazish belgilandi. Unga ko‘ra, Oliy va o‘rta maxsus ta’lim va Xalq ta’limi vazirligi, O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi markazining 2014 yil 15-avgustdagi “Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limining umumta’lim fanlari bo‘yicha o‘quvchilarda kompetensiyalarni shakllantirishga yo‘naltirilgan Davlat ta’lim standartlari va o‘quv dasturlarini loyihalari tajriba-sinovdan o‘tkazish to‘g‘risida”gi qo‘shma buyrug‘i qabul qilindi. 2014-2015-o‘quv yilidan Qoraqolpog‘iston Respublikasi va barcha viloyatlarda tashkil etilgan respublika miqyosida 70 ta umumiy o‘rta ta’lim muassasasida, shuningdek, Xalq ta’limi vazirligi tasarrufidagi 6 ta aniq fanlarga, filologiya fanlariga, profilli mehnat ta’limiga, tabiiy fanlarga, xorijiy tillarga ixtisoslashtirilgan Davlat umumta’lim maktablarida tajriba-sinov ishlari olib borildi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limining davlat ta’lim standartlarini tasdiqlash to‘g‘risida”gi qarori bilan bugungi kunda amalda foydalanilayotgan “Umumiy o‘rta ta’limning davlat ta’lim standarti va o‘quv dasturi (boshlang’ich ta`lim:ona tili, o`qish, matematika, tabiiyot (1-4-sinf)” 2017 yil 6-aprelda 187-son qaror bilan ijroga kiritildi. Unga ko’ra davlat ta’lim standartining maqsadi va vazifalari sifatida quyidagilar belgilangan: Davlat ta’lim standartining maqsadi - umumiy o‘rta ta’lim tizimini mamlakatda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar, rivojlangan xorijiy mamlakatlarning ilg‘or tajribalari hamda ilm-fan va zamonaviy axborot- kommunikatsiya texnologiyalariga asoslangan holda tashkil etish, ma’naviy barkamol va intellektual rivojlangan shaxsni tarbiyalashdan iborat. Ko’rinadiki, ushbu maqsad va vazifalarni amalga oshirish uchun tayanch kompetensiyalarni shakllantirishimiz zarur. Kompetensiya nima? Kompetensiyaviy yondoshuv deganda nimani tushunamiz? Dastlab shu savollarga javob berishimiz maqsadga muvofiqdir. Kompetensiya (lot. compete – erishayapman, munosibman, loyiqman) – 1) muayyan davlat organi (mahalliy o’zini o’zi boshqarish organi) yoki mansabdor shaxsning qonun, ustav yoki boshqa hujjat bilan belgilangan vakolatlari, huquq va burchlari
doirasi; 2) u yoki bu sohadagi bilimlar, tajriba.  Biz bu ta’riflarning ikkinchisiga
to’xtalamiz va kompetensiya tushunchasining avvaldan bizga ma’lum bo’lgan bilim,
ko’nikma  va  malakaga  yaqin  tushuncha  ekanligini  anglaymiz.  Ta’limda
kompetensiyaviy yondoshuv deyilganda, o’quvchilarning shaxsiy, kasbiy va ijtimoiy
hayotlarida uchraydigan vaziyatlarda egallagan turli xildagi malakalarini samarali
ravishda  qo’llashga  o’rgatish  tusuniladi.  Inson  o’z  hayotida  shaxsiy,  ijtimoiy,
iqtisodiy va kasbiy munosabatlarga kirishishi, jamiyatda o’z o’rnini egallashi, duch
keladigan  muammolarning  yechimini  hal  etishi,eng  muhimi  o’z  sohasi,  kasbi
bo’yicha  raqobatbardosh  kadr  bo’lishi  uchun  zarur  bo’lgan  tayanch
kompetensiyalarga ega bo’lishi lozim. Tayanch kompetensiyalarga esa axborotlar
bilan ishlash kompetensiyasi, o‘zini o‘zi rivojlantirish kompetensiyasi, ijtimoiy faol
fuqarolik  kompetensiyasi,  milliy  va  umummadaniy  kompetensiyasi,  matematik
savodxonlik,  fan  va  texnika  yangiliklaridan  xabardor  bo‘lish  hamda  foydalanish
kompetensiyalari kiradi. 
Kommunikativ  kompetensiyani  boshlang’ich  sinf  o’quvchilarida
shakllantirish  juda  muhimdir.  Ma’lumki,  mafkuraviy  tarbiyaning  eng  ta’sirchan
vositalaridan  biri  muloqot  hisoblanadi.  Chunki  inson  qalbida  va  ongida
shakllanadigan  dunyoqarash,  e’tiqod,  iymon,  vijdon,  mas’uliyat  kabi  fazilatlar
tarbiyasida  radio-televideniya,  gazeta-jurnallar,  badiiy  hamda  ilmiy  adabiyotning
o’rnini  e’tirof  etgan  holda  shuni  aytish  mumkinki,  yuzma-yuz  kechadigan
fikralmashuv, insonning yuzi va ko’ziga qarab turib aytiladigan bama’ni so’z va
hissiyotlarning o’rni beqiyos. Shuning uchun ham ota-ona bir gapni aytishi lozim
bo’lsa,  bolasining  yuzini  o’ziga  qaratib  olib,  zarur  yuz  qiyofasi  va  ko’zidagi
samimiyat  bilan  fikrini  uqtira  boshlaydi.  Va  bunday  muloqot,  albatta,  samarali
bo’ladi. Shu bois o’qituvchi-o’quvchi,  o’quvchi-o’quvchi va ota-ona – o’quvchi
o’rtasidagi  muloqot  ta’lim-tarbiya  jarayonida  katta  ahamiyatga  egadir.  Bolalar
nutqining  rivojlanishi  ularning  faoliyati,  muloqoti  bilan  uzviy  bog’liqdir.  Bola
jumlalarining mazmuni va shaklidagi o'zgarish uning muloqot shakllari o'zgarishi
bilan bog'liq bo'ladi. Ilk bolalik davriga xos situativ nutq ishchan muloqot shaklidan
nosituativ  bilishga  yo'naltirilgan  va  nosituativ-shaxsiy  muloqot  shakliga  o'tilishi
bolalar nutqiga ma'lum bir talablarni qo'yadi. Bu talablar bola nutqining yangi-yangi
tomonlarini,  turli  kommunikativ  masalalarni  hal  qilishi  uchun  zarur  bo'lgan
Logotip
doirasi; 2) u yoki bu sohadagi bilimlar, tajriba. Biz bu ta’riflarning ikkinchisiga to’xtalamiz va kompetensiya tushunchasining avvaldan bizga ma’lum bo’lgan bilim, ko’nikma va malakaga yaqin tushuncha ekanligini anglaymiz. Ta’limda kompetensiyaviy yondoshuv deyilganda, o’quvchilarning shaxsiy, kasbiy va ijtimoiy hayotlarida uchraydigan vaziyatlarda egallagan turli xildagi malakalarini samarali ravishda qo’llashga o’rgatish tusuniladi. Inson o’z hayotida shaxsiy, ijtimoiy, iqtisodiy va kasbiy munosabatlarga kirishishi, jamiyatda o’z o’rnini egallashi, duch keladigan muammolarning yechimini hal etishi,eng muhimi o’z sohasi, kasbi bo’yicha raqobatbardosh kadr bo’lishi uchun zarur bo’lgan tayanch kompetensiyalarga ega bo’lishi lozim. Tayanch kompetensiyalarga esa axborotlar bilan ishlash kompetensiyasi, o‘zini o‘zi rivojlantirish kompetensiyasi, ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasi, milliy va umummadaniy kompetensiyasi, matematik savodxonlik, fan va texnika yangiliklaridan xabardor bo‘lish hamda foydalanish kompetensiyalari kiradi. Kommunikativ kompetensiyani boshlang’ich sinf o’quvchilarida shakllantirish juda muhimdir. Ma’lumki, mafkuraviy tarbiyaning eng ta’sirchan vositalaridan biri muloqot hisoblanadi. Chunki inson qalbida va ongida shakllanadigan dunyoqarash, e’tiqod, iymon, vijdon, mas’uliyat kabi fazilatlar tarbiyasida radio-televideniya, gazeta-jurnallar, badiiy hamda ilmiy adabiyotning o’rnini e’tirof etgan holda shuni aytish mumkinki, yuzma-yuz kechadigan fikralmashuv, insonning yuzi va ko’ziga qarab turib aytiladigan bama’ni so’z va hissiyotlarning o’rni beqiyos. Shuning uchun ham ota-ona bir gapni aytishi lozim bo’lsa, bolasining yuzini o’ziga qaratib olib, zarur yuz qiyofasi va ko’zidagi samimiyat bilan fikrini uqtira boshlaydi. Va bunday muloqot, albatta, samarali bo’ladi. Shu bois o’qituvchi-o’quvchi, o’quvchi-o’quvchi va ota-ona – o’quvchi o’rtasidagi muloqot ta’lim-tarbiya jarayonida katta ahamiyatga egadir. Bolalar nutqining rivojlanishi ularning faoliyati, muloqoti bilan uzviy bog’liqdir. Bola jumlalarining mazmuni va shaklidagi o'zgarish uning muloqot shakllari o'zgarishi bilan bog'liq bo'ladi. Ilk bolalik davriga xos situativ nutq ishchan muloqot shaklidan nosituativ bilishga yo'naltirilgan va nosituativ-shaxsiy muloqot shakliga o'tilishi bolalar nutqiga ma'lum bir talablarni qo'yadi. Bu talablar bola nutqining yangi-yangi tomonlarini, turli kommunikativ masalalarni hal qilishi uchun zarur bo'lgan
xususiyatlarni  tarkib  toptiradi.  Bolaning  nutqi  sotsial  kontaktlarni  o'rnatish
funktsiyasini bajara boshlaydi. Buning uchun esa bolada ichki nutq tarkib topishi,
monologik xususiyat kasb etib borishi lozim bo'ladi. Bola nutqining rivojlanishidagi
muhim xususiyat  - nutq tafakkur quroliga aylanishidan iborat.  Bola so'z-lug'at
boyligining o'sishida 2 muhim tomon — miqdor va sifat tomonlari mavjud. Lug'at
boyligining miqdoriy o'sishi D.B. Elkoninning ko'rsatishicha, bevosita bolaning hayot
sharoitlari  va  tarbiyalanish  xususiyatlariga  bog'liq.  So'nggi  yillarda  u  yoki  bu
yoshdagi bolalar nutqining lug'at tarkibini o'rganishga bag'ishlangan tadqiqotlarda
avvalgi  tadqiqotlarga  nisbatan  yuqoriroq  miqdoriy  ko'rsatkichlar  aniqlandi.
Kommunikativ  kompetensiyada  o’quvchining  muloqotda  muomala  madaniyatiga
amal qilishni, hamkorlikda jamoada samarali ishlay olish layoqatlarini shakllantirish
ham  o’z  o’rniga  ega.  Umuman  maktab  o’quvchisining  asosiy  natijalari  bu  ish
qanchalik  muvaffaqiyatli  o’tishiga  bog’liq  bo’ladi.  Ulg’ayayotgan  kishining
hayotdagi mavqeyini shakllantirishda, uning hayot yo’lini belgilashda, o’z vazifasini
anglatishda o’qituvchining bolalar jamoasini barpo etish yuzasidan olib boriladigan
faol va qat’iy faoliyati zarur hisoblanadi. Demak, bola kommunikativ kompetensiyani
egallashi orqali uning nutqi, muomala-munosabat va bilish darajasi oshib boradi. 
Axborotlar bilan ishlash kompetensiyasida ta’lim samaradorligini oshirishda
zamonaviy axborot texnologiyalari, kompyuter va kompyuter tarmoqlari negizida
ta’lim  jarayonini  axborotlar  bilan  ta’minlashni  rivojlantirish  uchun  texnika  va
texnologiyani bilish va ulardan foydalana olish, funksiyalari va strukturasini bilishi,
texnologiyalarini joriy eta olishi talab qilinadi. Zamonaviy sharoitda shaxs tomonidan
ozlashtiriladigan axborotlarning asosiy manbalari - davriy matbuot (gazeta, jurnal va
b.), audiovisual ommaviy axborot vositalari (radio, televideniya), ovozli va video
yozuvlar, axborot-kommunikatsion vositalar (kompyuter tizimi, internet), reklama va
hokazolar sanaladi. Ushbu axborot manbalari bilan to’g’ri ishlashni o’rganish uchun
ham  axborotlar  bilan  ishlash  kompetensiyasini  shakllantirishimiz  lozim.  Zero,
bugungi taraqqiyot asrida bolalarni bu kabi vositalardan cheklashning imkoni yo’q.
Shuni ham unutmaslik kerakki, global axborotlashuv sharoitida haddan tashqari katta
hajmdagi  axborotga  egalik  shaxsga  ta’lim  berish  jarayonini  qiyinlashtiradi.  Bu
qiyinchilik shu bilan bog‘likki, birinchidan, yosh avlod katta hajmdagi “axborot
maydoni” - rang-barang ma’lumotlarga duch keladi. Yоsh xususiyatiga ko‘ra esa
Logotip
xususiyatlarni tarkib toptiradi. Bolaning nutqi sotsial kontaktlarni o'rnatish funktsiyasini bajara boshlaydi. Buning uchun esa bolada ichki nutq tarkib topishi, monologik xususiyat kasb etib borishi lozim bo'ladi. Bola nutqining rivojlanishidagi muhim xususiyat - nutq tafakkur quroliga aylanishidan iborat. Bola so'z-lug'at boyligining o'sishida 2 muhim tomon — miqdor va sifat tomonlari mavjud. Lug'at boyligining miqdoriy o'sishi D.B. Elkoninning ko'rsatishicha, bevosita bolaning hayot sharoitlari va tarbiyalanish xususiyatlariga bog'liq. So'nggi yillarda u yoki bu yoshdagi bolalar nutqining lug'at tarkibini o'rganishga bag'ishlangan tadqiqotlarda avvalgi tadqiqotlarga nisbatan yuqoriroq miqdoriy ko'rsatkichlar aniqlandi. Kommunikativ kompetensiyada o’quvchining muloqotda muomala madaniyatiga amal qilishni, hamkorlikda jamoada samarali ishlay olish layoqatlarini shakllantirish ham o’z o’rniga ega. Umuman maktab o’quvchisining asosiy natijalari bu ish qanchalik muvaffaqiyatli o’tishiga bog’liq bo’ladi. Ulg’ayayotgan kishining hayotdagi mavqeyini shakllantirishda, uning hayot yo’lini belgilashda, o’z vazifasini anglatishda o’qituvchining bolalar jamoasini barpo etish yuzasidan olib boriladigan faol va qat’iy faoliyati zarur hisoblanadi. Demak, bola kommunikativ kompetensiyani egallashi orqali uning nutqi, muomala-munosabat va bilish darajasi oshib boradi. Axborotlar bilan ishlash kompetensiyasida ta’lim samaradorligini oshirishda zamonaviy axborot texnologiyalari, kompyuter va kompyuter tarmoqlari negizida ta’lim jarayonini axborotlar bilan ta’minlashni rivojlantirish uchun texnika va texnologiyani bilish va ulardan foydalana olish, funksiyalari va strukturasini bilishi, texnologiyalarini joriy eta olishi talab qilinadi. Zamonaviy sharoitda shaxs tomonidan ozlashtiriladigan axborotlarning asosiy manbalari - davriy matbuot (gazeta, jurnal va b.), audiovisual ommaviy axborot vositalari (radio, televideniya), ovozli va video yozuvlar, axborot-kommunikatsion vositalar (kompyuter tizimi, internet), reklama va hokazolar sanaladi. Ushbu axborot manbalari bilan to’g’ri ishlashni o’rganish uchun ham axborotlar bilan ishlash kompetensiyasini shakllantirishimiz lozim. Zero, bugungi taraqqiyot asrida bolalarni bu kabi vositalardan cheklashning imkoni yo’q. Shuni ham unutmaslik kerakki, global axborotlashuv sharoitida haddan tashqari katta hajmdagi axborotga egalik shaxsga ta’lim berish jarayonini qiyinlashtiradi. Bu qiyinchilik shu bilan bog‘likki, birinchidan, yosh avlod katta hajmdagi “axborot maydoni” - rang-barang ma’lumotlarga duch keladi. Yоsh xususiyatiga ko‘ra esa
voyaga etgunga, ma’lum darajada dunyoqarashga ega bo‘lgunga qadar shaxs uchun
mavjud axborotlarning barchasi qiziqarli hisoblanadi. Biroq shuni alohida qayd etib
o‘tish zarurki, barcha qiziqarli axborotlarning hammasi ham foydali, shaxs kamolotini
ta’minlashga  xizmat  qiluvchi  ma’lumotlar  bo‘lavermaydi.  Ikkinchidan,
axborotlashgan jamiyatda to‘plangan ma’lumotlar yosh, psixologik xususiyatiga ko‘ra
qiziquvchan, har qanday holat, voqelik, hodisa, jarayonning mohiyatini anglashga
intiluvchi yoshlar tomonidan tinimsiz ravishda o‘zlashtiriladi. O‘z mohiyatiga ko‘ra
tizimsiz ravishda o‘zlashtirilgan ma’lumotlar shunchaki axborot bo‘lib, ular bilim
sanalmaydi.  Uchinchidan, yoshlarning  hali  xayotiy  tajribaga, barqaror  ma’naviy-
axloqiy tamoyillarga ega bo‘lmay turib, haddan tashqari katta hajmdagi “axborot
maydoni”dan uzluksiz ravishda ma’lumotlarni o‘zlashtirishlari ortiqcha yuklamalarga
ega bo‘lishlariga olib keladi. Katta miqdordagi yuklama esa o‘z-o‘zidan inson miya
faoliyatida ma’lumotlarni qabul qilish, ularni o‘zlashtirish, qayta ishlashda zo‘riqishni
yuzaga  keltiradi.  Ruhiy  zo‘riqish  o‘z  navbatida  tushkunlikni  keltirib  chiqaradi.
Tushkunlikning doimiy rivojlanishi esa asab tizimi kasalliklarining yuzaga kelishiga
sabab  bo‘ladi  1  .  O‘zini  o‘zi  rivojlantirish  kompetensiyasini  egallash  ham
boshlang’ich sinflarda muhim ahamiyatga ega. O'zini-o'zi anglashning rivojlanishi
har bir bolada o'ziga xos tarzda kechadi. Dunyoning rivojlangan davlatlaridan biri
bo‘lgan AQSH pedagogikasidagi ta’limotda ham quyidagilarni ko‘rish mumkin: 
-bolani o‘z kuchi, imkoniyatiga ishonch ruhida tarbiyalash; 
-o‘quvchining eng kichik shaxsiy imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarish uchun
kurash; 
-bolani kamsitmaslik, insoniy qadriyatlarni va g‘ururini erga urmaslik; 
-o‘quvchining ilk davridanoq  kasb-korga yo‘naltirish, Vataniga faxr va iftixor
ruhida tarbiyalash. 
 Shuningdek,  o‘qituvchi  yo‘naltiruvchi  rol  o‘ynaydi  va  asosiy  maqsad
intellektni mashq qildirish va mantiqiy fikrlashga o‘rgatishdir. 
Ma’lumki,  bola  bilimga  qiziqmasdan  turib,  o’qishga  intilmaydi,
muvaffaqiyatli o’qiy olmaydi. Bolada o’z kuchiga va qobiliyatiga ishonch hosil etish,
o’qishga  jalb  etish,  ilk  yutuqlari  uchun  rag’batlantirish,  ayniqsa,  ahamiyatlidir.
Boladagi o’qishga qiziquvchanlik qiyinchiliklarni yengishga, faolligini oshirishga,
ishonch uyg’otishga va mustaqilligi kamol topishiga olib keladi. Sinf rahbarlarining
Logotip
voyaga etgunga, ma’lum darajada dunyoqarashga ega bo‘lgunga qadar shaxs uchun mavjud axborotlarning barchasi qiziqarli hisoblanadi. Biroq shuni alohida qayd etib o‘tish zarurki, barcha qiziqarli axborotlarning hammasi ham foydali, shaxs kamolotini ta’minlashga xizmat qiluvchi ma’lumotlar bo‘lavermaydi. Ikkinchidan, axborotlashgan jamiyatda to‘plangan ma’lumotlar yosh, psixologik xususiyatiga ko‘ra qiziquvchan, har qanday holat, voqelik, hodisa, jarayonning mohiyatini anglashga intiluvchi yoshlar tomonidan tinimsiz ravishda o‘zlashtiriladi. O‘z mohiyatiga ko‘ra tizimsiz ravishda o‘zlashtirilgan ma’lumotlar shunchaki axborot bo‘lib, ular bilim sanalmaydi. Uchinchidan, yoshlarning hali xayotiy tajribaga, barqaror ma’naviy- axloqiy tamoyillarga ega bo‘lmay turib, haddan tashqari katta hajmdagi “axborot maydoni”dan uzluksiz ravishda ma’lumotlarni o‘zlashtirishlari ortiqcha yuklamalarga ega bo‘lishlariga olib keladi. Katta miqdordagi yuklama esa o‘z-o‘zidan inson miya faoliyatida ma’lumotlarni qabul qilish, ularni o‘zlashtirish, qayta ishlashda zo‘riqishni yuzaga keltiradi. Ruhiy zo‘riqish o‘z navbatida tushkunlikni keltirib chiqaradi. Tushkunlikning doimiy rivojlanishi esa asab tizimi kasalliklarining yuzaga kelishiga sabab bo‘ladi 1 . O‘zini o‘zi rivojlantirish kompetensiyasini egallash ham boshlang’ich sinflarda muhim ahamiyatga ega. O'zini-o'zi anglashning rivojlanishi har bir bolada o'ziga xos tarzda kechadi. Dunyoning rivojlangan davlatlaridan biri bo‘lgan AQSH pedagogikasidagi ta’limotda ham quyidagilarni ko‘rish mumkin: -bolani o‘z kuchi, imkoniyatiga ishonch ruhida tarbiyalash; -o‘quvchining eng kichik shaxsiy imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarish uchun kurash; -bolani kamsitmaslik, insoniy qadriyatlarni va g‘ururini erga urmaslik; -o‘quvchining ilk davridanoq kasb-korga yo‘naltirish, Vataniga faxr va iftixor ruhida tarbiyalash. Shuningdek, o‘qituvchi yo‘naltiruvchi rol o‘ynaydi va asosiy maqsad intellektni mashq qildirish va mantiqiy fikrlashga o‘rgatishdir. Ma’lumki, bola bilimga qiziqmasdan turib, o’qishga intilmaydi, muvaffaqiyatli o’qiy olmaydi. Bolada o’z kuchiga va qobiliyatiga ishonch hosil etish, o’qishga jalb etish, ilk yutuqlari uchun rag’batlantirish, ayniqsa, ahamiyatlidir. Boladagi o’qishga qiziquvchanlik qiyinchiliklarni yengishga, faolligini oshirishga, ishonch uyg’otishga va mustaqilligi kamol topishiga olib keladi. Sinf rahbarlarining
madaniyat darajasining kengligi, pedagogik odob talablariga rioya qilishi, har bir bola
shaxsini inson sifatida hurmat qilishi bilan unga nisbatan talabchanlikni unutmaslik,
tashkilotchilik malakalariga ega bo’lishi, o’z malakasini tinimsiz oshirib borish bilan
ishga ijodiy yondashish talab qilinadi. O'zini-o'zi anglashning rivojlanishi bolaning
bilish va motivatsion sohalari shakllanishi bilan uzviy bog'liq bo'ladi. Mana shu
sohalarning rivojlanib borishi natijasida bola ham o'zini, ham o'zi egallab turgan
vaziyatni  anglashga qodir  bo'la boshlaydi, ya'ni  unda o'zining ijtimoiy "men"ini
anglash shakllanadi. Bu hodisa bolaning keyingi yosh bosqichiga o'tishida muhim rol
o'ynaydi. Bu davrda bolalarda ixtiyoriy harakatlar rivojlanishi bilan birga irodaviy
jarayonlar  ham  ko'rina  boshlaydi  (maqsad  qo'yish,  yo'1-yo'riq  hamda  vositalarni
belgilash, qarorga kelish va qarorni ijro etish). Bolalar irodaviy harakatlarini o'stirish
va mustahkamlashda ularni mehnat mashg'ulotlariga jalb qilishning ham ahamiyati
kattadir. Bolalarga biron mehnat topshirig'i berilsa, ular ayni chog'dagi o'zlarining
mayl-xohishlarini yengib, mehnat topshiriqlarini o'z vaqtida bajarishga intiladilar.
Bolalardagi irodaviy harakatlami rivojlantirish maqsadida ularni o'z-o'ziga xizmat
qilish, sinfda navbatchilik qilish, gullarni parvarish qilish va tabiat burchaklarida
navbatchilik  qilish  kabi  mehnat  turlariga  jalb  qilish  zarur.  Bunda  faqat  mehnat
topshiriqlari berish bilangina cheklanib qolmay, balki bolalarning bu topshiriqlarni
qanday bajarayotganliklarini ham tizimli ravishda tekshirib, nazorat qilib turish lozim.
Ana shunday qilgandagina bolalarda javobgarlik hissi yuzaga keladi. Bundan tashqari
bolalarda ijtimoiy motivlarning ta'siri bilan bir qator irodaviy sifatlar, ya'ni qat'iylik,
mustaqillik, tashabbuskorlik, dadillik kabi sifatlar tarkib topa boshlaydi. Lekin bolalar
irodasining  bunday  sifatlari  katta  odamlarnikidek  mustahkam,  ya'ni  xarakter
xislatlariga aylanib ketgan darajada bo'lmaydi. Bolalarda ko'rinadigan ba'zi iroda
sifatlari  (qat'iylik,  mustaqillik  kabi)  ko'pincha  epizodik  xarakter  kasb  etadi.  Bu
yoshdagi bolalar bajarayotgan ishlarida biron to'sqinlik uchrab qolsa, o'zlari mustaqil
ravishda bartaraf qilishga urinadilar. Ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasi Jamoa
rivojlanish darajasidan dalolat beradigan muhim belgilaridan biri – o’quvchilarning
birgalikdagi  faoliyatiga  ishtiyoqi  hisoblanadi.  Kechaga  tayyorgarlik  ko’rish,
shanbaliklarda ishtirok etish kabi maktab tajribasida muntazam uchrab turadigan
ishlarda ko’zga tashlanadi. Ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasini rivojlantirishda
o’quvchilarning  faqat  sinfdan  tashqari  faoliyatida  namoyon  bo’ladigan
Logotip
madaniyat darajasining kengligi, pedagogik odob talablariga rioya qilishi, har bir bola shaxsini inson sifatida hurmat qilishi bilan unga nisbatan talabchanlikni unutmaslik, tashkilotchilik malakalariga ega bo’lishi, o’z malakasini tinimsiz oshirib borish bilan ishga ijodiy yondashish talab qilinadi. O'zini-o'zi anglashning rivojlanishi bolaning bilish va motivatsion sohalari shakllanishi bilan uzviy bog'liq bo'ladi. Mana shu sohalarning rivojlanib borishi natijasida bola ham o'zini, ham o'zi egallab turgan vaziyatni anglashga qodir bo'la boshlaydi, ya'ni unda o'zining ijtimoiy "men"ini anglash shakllanadi. Bu hodisa bolaning keyingi yosh bosqichiga o'tishida muhim rol o'ynaydi. Bu davrda bolalarda ixtiyoriy harakatlar rivojlanishi bilan birga irodaviy jarayonlar ham ko'rina boshlaydi (maqsad qo'yish, yo'1-yo'riq hamda vositalarni belgilash, qarorga kelish va qarorni ijro etish). Bolalar irodaviy harakatlarini o'stirish va mustahkamlashda ularni mehnat mashg'ulotlariga jalb qilishning ham ahamiyati kattadir. Bolalarga biron mehnat topshirig'i berilsa, ular ayni chog'dagi o'zlarining mayl-xohishlarini yengib, mehnat topshiriqlarini o'z vaqtida bajarishga intiladilar. Bolalardagi irodaviy harakatlami rivojlantirish maqsadida ularni o'z-o'ziga xizmat qilish, sinfda navbatchilik qilish, gullarni parvarish qilish va tabiat burchaklarida navbatchilik qilish kabi mehnat turlariga jalb qilish zarur. Bunda faqat mehnat topshiriqlari berish bilangina cheklanib qolmay, balki bolalarning bu topshiriqlarni qanday bajarayotganliklarini ham tizimli ravishda tekshirib, nazorat qilib turish lozim. Ana shunday qilgandagina bolalarda javobgarlik hissi yuzaga keladi. Bundan tashqari bolalarda ijtimoiy motivlarning ta'siri bilan bir qator irodaviy sifatlar, ya'ni qat'iylik, mustaqillik, tashabbuskorlik, dadillik kabi sifatlar tarkib topa boshlaydi. Lekin bolalar irodasining bunday sifatlari katta odamlarnikidek mustahkam, ya'ni xarakter xislatlariga aylanib ketgan darajada bo'lmaydi. Bolalarda ko'rinadigan ba'zi iroda sifatlari (qat'iylik, mustaqillik kabi) ko'pincha epizodik xarakter kasb etadi. Bu yoshdagi bolalar bajarayotgan ishlarida biron to'sqinlik uchrab qolsa, o'zlari mustaqil ravishda bartaraf qilishga urinadilar. Ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasi Jamoa rivojlanish darajasidan dalolat beradigan muhim belgilaridan biri – o’quvchilarning birgalikdagi faoliyatiga ishtiyoqi hisoblanadi. Kechaga tayyorgarlik ko’rish, shanbaliklarda ishtirok etish kabi maktab tajribasida muntazam uchrab turadigan ishlarda ko’zga tashlanadi. Ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasini rivojlantirishda o’quvchilarning faqat sinfdan tashqari faoliyatida namoyon bo’ladigan
munosabatilarni  tahlil  etish  bilangina  cheklanib  bo’lmaydi.  Sinf  rahbari  ishining
o’ziga  xos  xususiyati  shundan  iboratki,  u  oddiy  bolalar  jamoasini  emas,  balki
o’quvchilar  jamoasini  shakllantiradi.  O’quvchilarning  asosiy  vazifasi  o’qishdan
iborat. Shuning uchun sinf rahbari dastavval bolalarning o’qishda o’quvchilarning
o’zaro ga qanday munosabatda ekanliklarini, o’zlarini darsda qanday tutishlarini, bir-
biriga sidqidildan yordam berish yoki bermasligini kuzatadi va kerakli tadbirlarni
qo’llaydi. Maktab o’quvchilarining bilimga qiziqishi ularning hayotiy ehtiyojlariga
bevosita  bog’liqdir.  Maktab  hovlisidagi  bog’,  tokzor,  issiqxonada  o’tkaziladigan
amaliy  jarayon  –  daraxtlarni  butash,  ularga  payvand  solish,  tok  kesish,  daraxt
o’tqazish, issiqxonalarda pomidor, sabzavotlar yetishtirish qoidalari o’quvchilarda
katta  qiziqish  uyg’otadi.  Bilimga  bo’lgan  qiziqishni  shakllantirish  va  o’stirishda
sinflarni, o’quv xonalarini va maktab binosini jihozlash ham katta ahamiyat kasb
etadi. O’quvchilarda bu jarayon turli qarashlar, did, dunyoqarashni shakllantiradi,
estetik  zavq  uyg’otadi,  tegishli  ma’lum  sohalarga  havas  uyg’otadi.  Shuningdek,
tadbirlar yoki sayohatlar orqali ham ijtimoiy faol fuqarolikni tarbiyalash mumkin.
Milliy  va  umummadaniy  kompetensiyani  shakllantirishda  boshlang’ich  sinf
o’qituvchisining axloqiy obro’si g’oyat darajada yuqori bo’lishi muhim ahamiyat
kasb etadi. O’qituvchi ana shundagina tarbiyaviy ta’sir ko’rsatishga ega bo’ladi.
O’qituvchining  shaxsiy  fazilatlari,  ma’naviy  qiyofasi  o’quvchilar  ongining  va
xulqining  shakllanishiga  katta  ta’sir  ko’rsatadi.  O’qituvchi  uchun  malaka  va
ko’nikmalarga ega bo’lishning o’zi yetarli emas. U o’z tarbiyaviy faoliyatida yuksak
darajadagi insonparvarlik fazilatlari, o’z ishiga sadoqati, intizomi, odamiyligi, axloqiy
sifatlari  bilan ham  ta’sir  kuchiga ega. Chunki, o’qituvchilik qobilyati  juda ko’p
sifatlarni: chuqur bilim, keng fikrlilik, ishga jon dildan ko’ngil qo’yish, bolalarga
bo’lgan  cheksiz  muhabbat,  muomala,  nazokatlilik,  qalb  yoshligi,  serzavq
temperament, oqil va adolatlilik namunasi, alohida nazokat, sipolik va vazminlik kabi
fazilatlarning  bo’lishini  taqozo  qiladi.  Matematik  savodxonlik,  fan  va  texnika
yangiliklaridan  xabardor  bo‘lish  hamda  foydalanish  kompetensiyasida  o’quv
mehnatiga  ongli  munosabatda  bo’lishlik  ta’limning  ijtimoiy,  o’qishning  shaxsiy
ahamiyatini tushunish demakdir. Odatda muammoli vaziyat vujudga kelganda odam
favqulodda hech kutilmagan, notanish, tushunilishi murakkab bo’lgan, noma’lum
narsa va hodisalar bilan uchrashadi. Aqliy zo’r berish natijasida iroda sifatlarini ishga
Logotip
munosabatilarni tahlil etish bilangina cheklanib bo’lmaydi. Sinf rahbari ishining o’ziga xos xususiyati shundan iboratki, u oddiy bolalar jamoasini emas, balki o’quvchilar jamoasini shakllantiradi. O’quvchilarning asosiy vazifasi o’qishdan iborat. Shuning uchun sinf rahbari dastavval bolalarning o’qishda o’quvchilarning o’zaro ga qanday munosabatda ekanliklarini, o’zlarini darsda qanday tutishlarini, bir- biriga sidqidildan yordam berish yoki bermasligini kuzatadi va kerakli tadbirlarni qo’llaydi. Maktab o’quvchilarining bilimga qiziqishi ularning hayotiy ehtiyojlariga bevosita bog’liqdir. Maktab hovlisidagi bog’, tokzor, issiqxonada o’tkaziladigan amaliy jarayon – daraxtlarni butash, ularga payvand solish, tok kesish, daraxt o’tqazish, issiqxonalarda pomidor, sabzavotlar yetishtirish qoidalari o’quvchilarda katta qiziqish uyg’otadi. Bilimga bo’lgan qiziqishni shakllantirish va o’stirishda sinflarni, o’quv xonalarini va maktab binosini jihozlash ham katta ahamiyat kasb etadi. O’quvchilarda bu jarayon turli qarashlar, did, dunyoqarashni shakllantiradi, estetik zavq uyg’otadi, tegishli ma’lum sohalarga havas uyg’otadi. Shuningdek, tadbirlar yoki sayohatlar orqali ham ijtimoiy faol fuqarolikni tarbiyalash mumkin. Milliy va umummadaniy kompetensiyani shakllantirishda boshlang’ich sinf o’qituvchisining axloqiy obro’si g’oyat darajada yuqori bo’lishi muhim ahamiyat kasb etadi. O’qituvchi ana shundagina tarbiyaviy ta’sir ko’rsatishga ega bo’ladi. O’qituvchining shaxsiy fazilatlari, ma’naviy qiyofasi o’quvchilar ongining va xulqining shakllanishiga katta ta’sir ko’rsatadi. O’qituvchi uchun malaka va ko’nikmalarga ega bo’lishning o’zi yetarli emas. U o’z tarbiyaviy faoliyatida yuksak darajadagi insonparvarlik fazilatlari, o’z ishiga sadoqati, intizomi, odamiyligi, axloqiy sifatlari bilan ham ta’sir kuchiga ega. Chunki, o’qituvchilik qobilyati juda ko’p sifatlarni: chuqur bilim, keng fikrlilik, ishga jon dildan ko’ngil qo’yish, bolalarga bo’lgan cheksiz muhabbat, muomala, nazokatlilik, qalb yoshligi, serzavq temperament, oqil va adolatlilik namunasi, alohida nazokat, sipolik va vazminlik kabi fazilatlarning bo’lishini taqozo qiladi. Matematik savodxonlik, fan va texnika yangiliklaridan xabardor bo‘lish hamda foydalanish kompetensiyasida o’quv mehnatiga ongli munosabatda bo’lishlik ta’limning ijtimoiy, o’qishning shaxsiy ahamiyatini tushunish demakdir. Odatda muammoli vaziyat vujudga kelganda odam favqulodda hech kutilmagan, notanish, tushunilishi murakkab bo’lgan, noma’lum narsa va hodisalar bilan uchrashadi. Aqliy zo’r berish natijasida iroda sifatlarini ishga
solish orqali munozarali vaziyat anglashilgan masalaga aylanadi. O’zlashtirishning
past bo’lishi, aksariyat hollarda, o’quvni tizimli va rejali olib borish iqtidori va
ko’nikmasining bolalarda shakllanmaganligidan kelib chiqadi. Sinf rahbarining va fan
o’qituvchilarining asosiy vazifasi har bir o’quvchining faoliyatini quyidagi shartlar
asosiga qurish bilan bog’liq: 
1. Faoliyatni reja asosiga qurish. 
2. Qunt bilan ishlash. 
3. Pala-partishlikka yo’l qo’ymaslik, saranjomlikka o’rganish. 
4. Bilim sifatini oshirish. 
5. Qiyinchiliklarni yengish. 
6.  O’quv  mehnatida  muayyan  rejimga  itoat  etish.  Bu  o’quv  mehnatini
o’quvchining dam olishi bilan to’g’ri almashtirib borilishidir. 
  7. O’qishda o’rtoqlarcha o’zaro yordam uyushtirish. O’rtoqlarcha o’zaro
yordam sinfda ulgurmovchilikning oldini oladi, sinf jipsligini oshiradi, jamoatchilik
ruhining  shakllanishiga  olib  keladi.  8.  Sinf  o’qituvchilari  bilan  hamkorlik.  Sinf
rahbari ta’lim-tarbiyaviy ishlarni yakka o’zi emas, balki shu sinfda dars beruvchi
boshqa o’qituvchilar bilan hamkorlikda olib boradi. 
Sinf o’qituvchisining asosiy vazifasi har bir o’quvchini mantiqiy fikrlashga
o’rgatishdan iboratdir. Ayniqsa, bolalarda o’qish qiyinchiliklarini yengish, tushunib
o’qish va kitob bilan mustaqil ishlash, uy vazifalarini bajarishda rioya qilishi lozim
bo’lgan intizom, olgan bilimlarini amalda qo’llash kabi zarur sifatlarni shakllantirish
katta ahamiyatga egadir. O’quvchilarni o’quv mehnatida muayyan rejaga itoat etishga
o’rgatish orqali ham boshlang’ich sinf o’quvchilarining o’zlashtirish sifatini oshirish
mumkin. 
Zamonaviy jamiyatning ijtimoiy va iqtisodiy sohalarida ro'y berayotgan o'zgarishlar
o'qituvchiga yangi talablarni keltirib chiqardi. Bu keng ko'lamli umumiy madaniy,
professional  va  maxsus  vakolatlarga  ega,  yangi  kasbiy  talablar  va  mehnat
sharoitlariga munosib javob bera oladigan mutaxassis bo'lishi kerak.
Shiddat  bilan  o'zgarib  borayotgan  jamiyatda  yashash  va  ishlashga  tayyor
bo'lgan professional o'qituvchini tayyorlash - bu kasbiy pedagogik ta'lim tizimi oldida
turgan strategik vazifadir. Shuning uchun bugungi kunda ta'limning kompetensiya
paradigmasiga o'tish dolzarblashmoqda[1].
Logotip
solish orqali munozarali vaziyat anglashilgan masalaga aylanadi. O’zlashtirishning past bo’lishi, aksariyat hollarda, o’quvni tizimli va rejali olib borish iqtidori va ko’nikmasining bolalarda shakllanmaganligidan kelib chiqadi. Sinf rahbarining va fan o’qituvchilarining asosiy vazifasi har bir o’quvchining faoliyatini quyidagi shartlar asosiga qurish bilan bog’liq: 1. Faoliyatni reja asosiga qurish. 2. Qunt bilan ishlash. 3. Pala-partishlikka yo’l qo’ymaslik, saranjomlikka o’rganish. 4. Bilim sifatini oshirish. 5. Qiyinchiliklarni yengish. 6. O’quv mehnatida muayyan rejimga itoat etish. Bu o’quv mehnatini o’quvchining dam olishi bilan to’g’ri almashtirib borilishidir. 7. O’qishda o’rtoqlarcha o’zaro yordam uyushtirish. O’rtoqlarcha o’zaro yordam sinfda ulgurmovchilikning oldini oladi, sinf jipsligini oshiradi, jamoatchilik ruhining shakllanishiga olib keladi. 8. Sinf o’qituvchilari bilan hamkorlik. Sinf rahbari ta’lim-tarbiyaviy ishlarni yakka o’zi emas, balki shu sinfda dars beruvchi boshqa o’qituvchilar bilan hamkorlikda olib boradi. Sinf o’qituvchisining asosiy vazifasi har bir o’quvchini mantiqiy fikrlashga o’rgatishdan iboratdir. Ayniqsa, bolalarda o’qish qiyinchiliklarini yengish, tushunib o’qish va kitob bilan mustaqil ishlash, uy vazifalarini bajarishda rioya qilishi lozim bo’lgan intizom, olgan bilimlarini amalda qo’llash kabi zarur sifatlarni shakllantirish katta ahamiyatga egadir. O’quvchilarni o’quv mehnatida muayyan rejaga itoat etishga o’rgatish orqali ham boshlang’ich sinf o’quvchilarining o’zlashtirish sifatini oshirish mumkin. Zamonaviy jamiyatning ijtimoiy va iqtisodiy sohalarida ro'y berayotgan o'zgarishlar o'qituvchiga yangi talablarni keltirib chiqardi. Bu keng ko'lamli umumiy madaniy, professional va maxsus vakolatlarga ega, yangi kasbiy talablar va mehnat sharoitlariga munosib javob bera oladigan mutaxassis bo'lishi kerak. Shiddat bilan o'zgarib borayotgan jamiyatda yashash va ishlashga tayyor bo'lgan professional o'qituvchini tayyorlash - bu kasbiy pedagogik ta'lim tizimi oldida turgan strategik vazifadir. Shuning uchun bugungi kunda ta'limning kompetensiya paradigmasiga o'tish dolzarblashmoqda[1].
Bo’lajak  mutaxassisning  bilim,  ko’nikma  va  malakalarini  aniq  amaliy
vaziyatda amalga oshirish qobiliyatiga ega bo’lishi kompetensiyaviy yondashuvga
asoslangan ta'limning ustuvor maqsadidir. Shuning uchun ham bolajak
O’qituvchining mutaxassis sifatida shakllanishida pedagogik amaliyot muhim
sanaladi. Ushbu davrda talabaning tajriba to’plashi, yangi bilim va ko’nikmalarni
egallashi,  kasbiy  vaziyatlarga  moslashuvi  ortib  boradi.  Kasbiy  kompetensiyani
shakllantirish  bosqichma-bosqich  va  doimiy  tarzda  amalga  oshiriladigan
jarayondir[2].
Bo’lajak o’qituvchilar amaliyot davrida turli vazifalarni bajarar ekan, Davlat Ta’lim
Standartida  belgilangan  ijtimoiy  faol  fuqarolik  kompetensiyasini  shakllantirishga
alohida ahamiyat berishlari kerak. Ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasi jamiyatda
bo’layotgan  voqea,  hodisa  va  jarayonlarga  daxldorlikni  his  etish  va ularda  faol
ishtirok etish,  o’zining fuqarolik burch  va huquqlarini  bilish, unga rioya qilish,
mehnat va fuqarolik munosabatlarida muomala va huquqiy madaniyatga ega bo’lish
layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi[3].
Kichik yoshdagi o’quvchining ijtimoiy qobiliyatlarini rivojlantirishda bir qator ichki
va tashqi omillarni hisobga olish kerak. Tashqi omillarga ijtimoiy rivojlanishning
hozirgi bosqichi, bolaning ijtimoiy hayoti, sharoitlari va ijtimoiy muhit kiradi. Ichki
omillar - bu bolaning aqliy rivojlanish xususiyatlari, uning yoshiga xos rivojlanishi va
individual individual xususiyatlari. Agar bir qator shartlar bajarilsa, boshlang'ich
maktab  o'quvchilarida  ijtimoiy  qobiliyatlarni  samarali  shakllantirish  mumkin:
Jamoada  tegishli  rivojlanish  muhitini  yaratish  (o'qituvchi  sinfda  ishonch  va
xayrixohlik muhitini yaratishi kerak). Kichik yoshdagi o’quvchi o'zini xavfsiz his
qilishi,  shu  bilan  birga  bosimni  his  etishi  kerak,  o'qituvchi  o'zining  shaxsiy
xususiyatlariga hurmat ko'rsatishi kerak. Ijtimoiy moslashuvning asosiy maqsadi -
bolalarga turli xil faoliyat turlari bilan shug'ullanish orqali hayotiy tajriba orttirishga
yordam  berish,  o'quvchilarda  Pedagogik  ta’lim  klasteri:  muammo  va  yechimlar
kundalik muammoli vaziyatlardan chiqib ketish uchun ijtimoiy maqbul yo'llarning
mustaqilligini yetarli darajada rivojlantirish.
Ertak  terapiyasi  boshlang'ich  maktab  yoshidagi  bolalar  bilan  muloqot
qilishning samarali usuli sifatida bir qator muammo va vazifalarni hal qilish uchun
uzoq vaqtdan beri taniqli o'qituvchilar, psixologlar va bolalar bilan ishlash bo'yicha
Logotip
Bo’lajak mutaxassisning bilim, ko’nikma va malakalarini aniq amaliy vaziyatda amalga oshirish qobiliyatiga ega bo’lishi kompetensiyaviy yondashuvga asoslangan ta'limning ustuvor maqsadidir. Shuning uchun ham bolajak O’qituvchining mutaxassis sifatida shakllanishida pedagogik amaliyot muhim sanaladi. Ushbu davrda talabaning tajriba to’plashi, yangi bilim va ko’nikmalarni egallashi, kasbiy vaziyatlarga moslashuvi ortib boradi. Kasbiy kompetensiyani shakllantirish bosqichma-bosqich va doimiy tarzda amalga oshiriladigan jarayondir[2]. Bo’lajak o’qituvchilar amaliyot davrida turli vazifalarni bajarar ekan, Davlat Ta’lim Standartida belgilangan ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasini shakllantirishga alohida ahamiyat berishlari kerak. Ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasi jamiyatda bo’layotgan voqea, hodisa va jarayonlarga daxldorlikni his etish va ularda faol ishtirok etish, o’zining fuqarolik burch va huquqlarini bilish, unga rioya qilish, mehnat va fuqarolik munosabatlarida muomala va huquqiy madaniyatga ega bo’lish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi[3]. Kichik yoshdagi o’quvchining ijtimoiy qobiliyatlarini rivojlantirishda bir qator ichki va tashqi omillarni hisobga olish kerak. Tashqi omillarga ijtimoiy rivojlanishning hozirgi bosqichi, bolaning ijtimoiy hayoti, sharoitlari va ijtimoiy muhit kiradi. Ichki omillar - bu bolaning aqliy rivojlanish xususiyatlari, uning yoshiga xos rivojlanishi va individual individual xususiyatlari. Agar bir qator shartlar bajarilsa, boshlang'ich maktab o'quvchilarida ijtimoiy qobiliyatlarni samarali shakllantirish mumkin: Jamoada tegishli rivojlanish muhitini yaratish (o'qituvchi sinfda ishonch va xayrixohlik muhitini yaratishi kerak). Kichik yoshdagi o’quvchi o'zini xavfsiz his qilishi, shu bilan birga bosimni his etishi kerak, o'qituvchi o'zining shaxsiy xususiyatlariga hurmat ko'rsatishi kerak. Ijtimoiy moslashuvning asosiy maqsadi - bolalarga turli xil faoliyat turlari bilan shug'ullanish orqali hayotiy tajriba orttirishga yordam berish, o'quvchilarda Pedagogik ta’lim klasteri: muammo va yechimlar kundalik muammoli vaziyatlardan chiqib ketish uchun ijtimoiy maqbul yo'llarning mustaqilligini yetarli darajada rivojlantirish. Ertak terapiyasi boshlang'ich maktab yoshidagi bolalar bilan muloqot qilishning samarali usuli sifatida bir qator muammo va vazifalarni hal qilish uchun uzoq vaqtdan beri taniqli o'qituvchilar, psixologlar va bolalar bilan ishlash bo'yicha
boshqa mutaxassislar tomonidan keng qo’llanib kelinadi. Odatda bu maqsadlar uchun
tarbiyaviy  va  terapevtik  ta’sirga  ega  kichik  xalq  ertaklari  yoki  badiiy  ertaklar
ishlatiladi.
Oila bilan ishlash bo'yicha mutaxassis, ijtimoiy amaliyotchi I.V.Naumovning
“Binafsha o’rmon sirlari”mualliflik ertagi boshlang'ich sinf o'quvchilarida ijtimoiy
kompetensiyalarni  shakllantirish  jarayoniga,  ularning  jamiyatda  muvaffaqiyatli
moslashuviga  hizmat  qiladi.  Ushbu  texnologiyadan  foydalanish  maqsadga
muvofiqligi  shundaki,  boshlang'ich  maktab  o'quvchilarida  ertaklar  katta  qiziqish
uyg’otadi. Ijtimoiy kompetensiyalarni shakllantirishda ertak terapiyasining vositalari
o'ziga xos xususiyatlari:
 o'z-o'zini bilish va o'zini anglashga qaratilganligi;
 ertaklarning samaradorligi didaktik, axloqiy ko’rsatmalarning yo’qligi;
 aniq personifikatsiyalarning yo’qligi;
 obrazli va majoziy til;
 psixologik xavfsizlik;
 sir va sehrning mavjudligi[4].
Zamonaviy  mualliflik  ertagining  jozibadorligi  –  uning  dolzarbligida,
zamonaviy  bola  uchun  yaqin  va  tushunarli  bo'lgan  narsalar  haqida  so’z
ketayotganligidadir.
Bolalarda  ijtimoiy  kompetensiya  shakllanishning  boshlang'ich  darajasini
aniqlash turli xil texnikalardan foydalangan holda amalga oshiriladi: bolaning o'zini
o'zi qadrlashi, shaxsning ijtimoiylshuvini o'rganish usullari, hissiyotlarni aniqlash,
sotsiometriya usullari, bolalar jamoasidagi psixologik munosabatlar va undagi har bi
bola mavqeini aniqlash.
Mualliflik ertagidan ertak terapiyasi usuli sifatida foydalaniladigan darslar:
 bolalarning faolligi va mustaqilligini sezilarli darajada oshirishga;
 xulq-atvorni ixtiyoriy tartibga solish, yuqoriga ko'tarish;
 bilimni oshirishga faol qiziqish, faol pozitsiyani rivojlantirishga qobiliyat;
 muloqotning kommunikativ tomoni bilan bog'liq ko'rsatkichlarini
yaxshilash;
Pedagogik ta’lim klasteri: muammo va yechimlar
Logotip
boshqa mutaxassislar tomonidan keng qo’llanib kelinadi. Odatda bu maqsadlar uchun tarbiyaviy va terapevtik ta’sirga ega kichik xalq ertaklari yoki badiiy ertaklar ishlatiladi. Oila bilan ishlash bo'yicha mutaxassis, ijtimoiy amaliyotchi I.V.Naumovning “Binafsha o’rmon sirlari”mualliflik ertagi boshlang'ich sinf o'quvchilarida ijtimoiy kompetensiyalarni shakllantirish jarayoniga, ularning jamiyatda muvaffaqiyatli moslashuviga hizmat qiladi. Ushbu texnologiyadan foydalanish maqsadga muvofiqligi shundaki, boshlang'ich maktab o'quvchilarida ertaklar katta qiziqish uyg’otadi. Ijtimoiy kompetensiyalarni shakllantirishda ertak terapiyasining vositalari o'ziga xos xususiyatlari:  o'z-o'zini bilish va o'zini anglashga qaratilganligi;  ertaklarning samaradorligi didaktik, axloqiy ko’rsatmalarning yo’qligi;  aniq personifikatsiyalarning yo’qligi;  obrazli va majoziy til;  psixologik xavfsizlik;  sir va sehrning mavjudligi[4]. Zamonaviy mualliflik ertagining jozibadorligi – uning dolzarbligida, zamonaviy bola uchun yaqin va tushunarli bo'lgan narsalar haqida so’z ketayotganligidadir. Bolalarda ijtimoiy kompetensiya shakllanishning boshlang'ich darajasini aniqlash turli xil texnikalardan foydalangan holda amalga oshiriladi: bolaning o'zini o'zi qadrlashi, shaxsning ijtimoiylshuvini o'rganish usullari, hissiyotlarni aniqlash, sotsiometriya usullari, bolalar jamoasidagi psixologik munosabatlar va undagi har bi bola mavqeini aniqlash. Mualliflik ertagidan ertak terapiyasi usuli sifatida foydalaniladigan darslar:  bolalarning faolligi va mustaqilligini sezilarli darajada oshirishga;  xulq-atvorni ixtiyoriy tartibga solish, yuqoriga ko'tarish;  bilimni oshirishga faol qiziqish, faol pozitsiyani rivojlantirishga qobiliyat;  muloqotning kommunikativ tomoni bilan bog'liq ko'rsatkichlarini yaxshilash; Pedagogik ta’lim klasteri: muammo va yechimlar
 belgilangan o'z-o'zini anglashning o'sishi va ijobiy tomon o'zgarishlar o'sishi,
"rad etilgan" va "qabul qilinmagan" toifasidagi bolalarda o'z-o'zini hurmat qilishi;
 vaziyatli muammolarni hal qilish usullarini tanlashga imkon beradi[4].
Mualliflik  ertagidan  foydalanish  psixologik  muhitning  yaxshilanishiga,
bolalarning
holati tenglashuviga xizmat qiladi va munosabatlarni mustahkamlash uchun
doimiy moyillik kuzatildi. Ijtimoiy kompetensiyalar shakllanishi sezilarli darajada
oshadi:  bolalar  bir-birlariga  ko'proq  e'tibor  berishadi,  tez-tez  yordam  berishni
boshlaydilar,  turli  muammolarni  hal  qilishda,  munosabatlarda  bag'rikenglik
kuzatiladi, haqoratli so'zlar va iboralar kundalik hayotni tark eta boshlaydi.
Pedagogik  lug‘atda  “korreksiya”  tushunchasi  (yunoncha  “correctiio”  —
tuzatish) pedagogik uslub va tadbirlardan iborat maxsus tizimi yordamida anomal
bolalarning  psixik  va  jismoniy  rivojlanish  kamchiliklarini  tuzatish  (qisman  yoki
to‘liq) sifatida tushunilishi ta’kidlab o‘tiladi.
 Diagnostika  korreksion,  korreksion-rivojlantiruvchi,  korreksion  profilaktik
faoliyatlar  bilan  bir  qatorda  tarbiyaviy  va  korreksion-o‘qitish,  psixokorreksion
faoliyatni ham amalga oshirilishini ta’minlaydi.
 Korreksion-pedagogik faoliyat maxsus ta’lim das turiga muvofiq mutaxassislar
yordamida  anomal  o‘quvchilarni  o‘qitish,  tarbiyalash  va  rivojlantirishga
yo‘naltirilgan yaxlit jarayon.
 Korreksiya-hayotiy chekinishlarga uchragan bolalar va o'smirlar bilan olib
boriladigan aniq faoliyatdir. Bir qator olimlar: R.S. Nemov, D. V. Olshanskiy, G.
Broyer,  G.  Matteslar:  “Pedagogik  korreksiya-tarbiya  jarayonida  yoshlarning
ma’naviy-ma'rifiy  sohalardagi  oldindan  yo'l  qo'yilgan  nuqsonlarni  bartaraf  etish
jarayonidir”  -  deb  hisoblaydilar.  N.  V.  Kuzmina  bu  jarayonni:  «Korreksiyalash
jarayoni-o'quvchilarning  ongiga,  his-tuyg'ulariga  ta'sir  etuvchi  va  turli  ijobiy
qobiliyatlarini  shakllantiruvchi  faoliyat  turidir»  -deb  tavsiflaydi.  Korreksiyalash
ta’sirida  o'quvchi-yoshlarning  g'oyaviy,  axloqiy,  irodaviy,  estetik  xislatlari
shakllanadi, tabiatga, jamiyatga ilmiy qarashlari tizimi tarkib topadi, jismoniy kuch-
quvvatlari  mustahkamlanadi  va  shu  bilan  birgalikda  tarbiya  masalalari  amalga
oshiriladi. Korrektsiya jarayonida yoshlarda jamiyatning shaxsga qo'yadigan axloqiy
Logotip
 belgilangan o'z-o'zini anglashning o'sishi va ijobiy tomon o'zgarishlar o'sishi, "rad etilgan" va "qabul qilinmagan" toifasidagi bolalarda o'z-o'zini hurmat qilishi;  vaziyatli muammolarni hal qilish usullarini tanlashga imkon beradi[4]. Mualliflik ertagidan foydalanish psixologik muhitning yaxshilanishiga, bolalarning holati tenglashuviga xizmat qiladi va munosabatlarni mustahkamlash uchun doimiy moyillik kuzatildi. Ijtimoiy kompetensiyalar shakllanishi sezilarli darajada oshadi: bolalar bir-birlariga ko'proq e'tibor berishadi, tez-tez yordam berishni boshlaydilar, turli muammolarni hal qilishda, munosabatlarda bag'rikenglik kuzatiladi, haqoratli so'zlar va iboralar kundalik hayotni tark eta boshlaydi. Pedagogik lug‘atda “korreksiya” tushunchasi (yunoncha “correctiio” — tuzatish) pedagogik uslub va tadbirlardan iborat maxsus tizimi yordamida anomal bolalarning psixik va jismoniy rivojlanish kamchiliklarini tuzatish (qisman yoki to‘liq) sifatida tushunilishi ta’kidlab o‘tiladi. Diagnostika korreksion, korreksion-rivojlantiruvchi, korreksion profilaktik faoliyatlar bilan bir qatorda tarbiyaviy va korreksion-o‘qitish, psixokorreksion faoliyatni ham amalga oshirilishini ta’minlaydi. Korreksion-pedagogik faoliyat maxsus ta’lim das turiga muvofiq mutaxassislar yordamida anomal o‘quvchilarni o‘qitish, tarbiyalash va rivojlantirishga yo‘naltirilgan yaxlit jarayon. Korreksiya-hayotiy chekinishlarga uchragan bolalar va o'smirlar bilan olib boriladigan aniq faoliyatdir. Bir qator olimlar: R.S. Nemov, D. V. Olshanskiy, G. Broyer, G. Matteslar: “Pedagogik korreksiya-tarbiya jarayonida yoshlarning ma’naviy-ma'rifiy sohalardagi oldindan yo'l qo'yilgan nuqsonlarni bartaraf etish jarayonidir” - deb hisoblaydilar. N. V. Kuzmina bu jarayonni: «Korreksiyalash jarayoni-o'quvchilarning ongiga, his-tuyg'ulariga ta'sir etuvchi va turli ijobiy qobiliyatlarini shakllantiruvchi faoliyat turidir» -deb tavsiflaydi. Korreksiyalash ta’sirida o'quvchi-yoshlarning g'oyaviy, axloqiy, irodaviy, estetik xislatlari shakllanadi, tabiatga, jamiyatga ilmiy qarashlari tizimi tarkib topadi, jismoniy kuch- quvvatlari mustahkamlanadi va shu bilan birgalikda tarbiya masalalari amalga oshiriladi. Korrektsiya jarayonida yoshlarda jamiyatning shaxsga qo'yadigan axloqiy
talablariga muvofiq keladigan xulqiy malaka va odatlari hosil qilinadi. Bunga erishish
uchun o'quvchining ongiga (ta'lim jarayonida), hissiyotiga
(darsda va sinfdan tashqari ishlarda), irodasiga (faoliyatni uyushtirish, xulqni
idora
qilish jarayonida) tizimli va muntazam ta'sir etib boriladi.
Demak, pedagogik diagnostika  va  korreksiya  jarayonida bulardan birortasi
(tafakkuri, ongi, hissiyoti, irodasi, qarashlari) e'tiboridan chetda qolsa, maqsadga
erishish qiyinlashadi.
Korreksion pedagogikaning asosini anomal bolalarni har tomonlama, fiziologik
va psixologik o‘rganish tashkil etib, uning vazifalari sirasiga quyidagilar kiradi:
1) rivojlanishida turli kamchiliklar bo’lgan bolaning nuqsonlarini tuzatish va
korreksion-kompensatorli imkoniyatlarini aniqlash;
2) differensatsiyali o‘qitish va tarbiyalashni amalga oshirish maqsadida anomal
bolalarning muammolarini hal etish;
3) anomal bolalarni aniqlash va hisobga olish;
4) rivojlanish anomaliyasini erta diagnostika qilish metodlarini ilmiy jihatdan
ishlab chiqish;
5)  bolalarda  rivojlanish  nuqsonlarini  tuzatish,  yo‘qotish  yoki  kamaytirish
bo‘yicha chora-tadbirlarni ishlab chiqish;
6) anomal bolalikning oldini olish bo‘yicha profilaktik chora tadbirlar tizimini
ishlab chiqish;
7)  anomal  bolani  rivojlantirish  va  uni  ijtimoiylashtirish  jarayonining
samaradorligini oshirish.
 Rivojlanishida  nuqsoni  bo‘lgan  bolalar  bilan  korreksion  ishlar  quyidagi
yo‘nalishlarda olib boriladi:
1.Bolalarning  rivojlanishi  va  xulqidagi  nuqsonlar  tabiati  va  mohiyatini
aniqlash, ularning yuzaga kelishi sabablari va sharoitlarini o‘rganish.
2. Rivojlanishi va xulqida nuqsonlar bo’lgan bolalar bilan korreksionpedagogik
faoliyatning tashkil etish va rivojlanishi tarixini o‘rganish.
3. Bolalarning rivojlanish va xulqidagi nuqsonlarning oldini olishga xizmat
qiluvchi  ijtimoiy-pedagogik  shart-sharoitlar  va  psixofiziologik  rivojlanishi
etimologiyasi (sabab-oqibatli asoslari)ni aniqlash.
Logotip
talablariga muvofiq keladigan xulqiy malaka va odatlari hosil qilinadi. Bunga erishish uchun o'quvchining ongiga (ta'lim jarayonida), hissiyotiga (darsda va sinfdan tashqari ishlarda), irodasiga (faoliyatni uyushtirish, xulqni idora qilish jarayonida) tizimli va muntazam ta'sir etib boriladi. Demak, pedagogik diagnostika va korreksiya jarayonida bulardan birortasi (tafakkuri, ongi, hissiyoti, irodasi, qarashlari) e'tiboridan chetda qolsa, maqsadga erishish qiyinlashadi. Korreksion pedagogikaning asosini anomal bolalarni har tomonlama, fiziologik va psixologik o‘rganish tashkil etib, uning vazifalari sirasiga quyidagilar kiradi: 1) rivojlanishida turli kamchiliklar bo’lgan bolaning nuqsonlarini tuzatish va korreksion-kompensatorli imkoniyatlarini aniqlash; 2) differensatsiyali o‘qitish va tarbiyalashni amalga oshirish maqsadida anomal bolalarning muammolarini hal etish; 3) anomal bolalarni aniqlash va hisobga olish; 4) rivojlanish anomaliyasini erta diagnostika qilish metodlarini ilmiy jihatdan ishlab chiqish; 5) bolalarda rivojlanish nuqsonlarini tuzatish, yo‘qotish yoki kamaytirish bo‘yicha chora-tadbirlarni ishlab chiqish; 6) anomal bolalikning oldini olish bo‘yicha profilaktik chora tadbirlar tizimini ishlab chiqish; 7) anomal bolani rivojlantirish va uni ijtimoiylashtirish jarayonining samaradorligini oshirish. Rivojlanishida nuqsoni bo‘lgan bolalar bilan korreksion ishlar quyidagi yo‘nalishlarda olib boriladi: 1.Bolalarning rivojlanishi va xulqidagi nuqsonlar tabiati va mohiyatini aniqlash, ularning yuzaga kelishi sabablari va sharoitlarini o‘rganish. 2. Rivojlanishi va xulqida nuqsonlar bo’lgan bolalar bilan korreksionpedagogik faoliyatning tashkil etish va rivojlanishi tarixini o‘rganish. 3. Bolalarning rivojlanish va xulqidagi nuqsonlarning oldini olishga xizmat qiluvchi ijtimoiy-pedagogik shart-sharoitlar va psixofiziologik rivojlanishi etimologiyasi (sabab-oqibatli asoslari)ni aniqlash.
4. Rivojlanishida kamchilik va xulqida nuqsonlar bo‘lgan bolalarga korreksion-
pedagogik ta’sir ko'rsatish texnologiyasi, shakl, metod va vositalarini ishlab chiqish.
5.  Ommaviy  umumiy  o‘rta  ta’lim  manbalari  sharoitlarida  rivojlanishi  va
xulqida nuqsonlar bo’lgan bolalarning umumiy va maxsus ta’limi mazmunini tahlil
qilish.
6.  Bolalarni  reabilitatsiya  qilish  va  himoyalash  markazlari,  maxsus
muassasalarining maqsadi, vazifa va asosiy yo‘nalishlarini aniqlash.
7.  Anomal  bolalar  bilan  korreksion-pedagogik  faoliyatni  tashkil  etuvchi
o‘qituvchilarni tayyorlashda zarur o ‘quv-metodik bazasini yaratish.
Psixologik-pedagogik  tekshirishlar  quyidagi  metodlari  yordamida  tashkil
etiladi:
1. Suhbat metodi. Suhbat bola bilan aloqa o‘rnatish vositasi bo‘lib, anomal
bolaning shaxsi, emotsional-irodaviy sifatlari, xulqi, shuningdek, rivojlanishidagi
chetlanishlarning  sabablari  haqidagi  ma’lumotni  to‘plashga  imkon  beradi.
Agarda bolaning nutqida, eshitish qobiliyatida nuqsonlari bo‘lsa, yoki munosabatga
qiyin  kirishsa  suhbatni  tashkil  qilish  tavsiya  etilmaydi.  Bunday  hollarda  bolani
qiziqtiradigan ko‘rgazmali materialdan foydalanish mumkin.
2.  Kuzatish  metodi.  Kuzatish  bolaning  konsultatsiyaga  kelishidan  avval
boshlanadi va yaxlit tekshirishlarni o‘tkazish jarayonida davom ettiriladi. Kuzatish
har  doim  aniq maqsad  asosida  o‘tkaziladi. Bolani  o‘yin faoliyatini  tashkil  etish
jarayonida kuzatish alohida ahamiyatga ega, ular bola bilan aloqa o ‘rnatishga imkon
beradi. Ayrim hollarda o ‘yinchoqlar yordamida maxsus tekshirishlar o‘tkaziladi.
3.  Rasmlarini  o‘rganish  metodi.  Rasmlar  bolani  o‘rganishda  muhim
differensial-diagnostik vosita hisoblanadi. Bolada pedagog tomonidan tavsiya etilgan
rasmlar  xavotir  uyg‘otsa,  bolaga  erkin  rasm  chizishni  taklif  etish  maqsadga
muvofiqdir. Uning mavzu tanlay olishi, tasvirlash xususiyatlari, rasm chizish jarayoni
yakuniy tashhis  uchun  qimmatli  ma’lumot  hisoblanadi.  Aqli  zaif  bolalar  odatda
mavzuni tanlashga qiynaladilar, ular sujetlar yaratmay, alohida odatiy predmetlarni
tasvirlashga harakat qiladilar.
4. Tajriba-psixologik tadqiqotlar metodlari. Ular maxsus o‘rganilishi kerak
bo’lgan psixik jarayonni qo‘zg‘atuvchi ma’lum vaziyatlarni yaratishni ko‘zda tutadi.
Logotip
4. Rivojlanishida kamchilik va xulqida nuqsonlar bo‘lgan bolalarga korreksion- pedagogik ta’sir ko'rsatish texnologiyasi, shakl, metod va vositalarini ishlab chiqish. 5. Ommaviy umumiy o‘rta ta’lim manbalari sharoitlarida rivojlanishi va xulqida nuqsonlar bo’lgan bolalarning umumiy va maxsus ta’limi mazmunini tahlil qilish. 6. Bolalarni reabilitatsiya qilish va himoyalash markazlari, maxsus muassasalarining maqsadi, vazifa va asosiy yo‘nalishlarini aniqlash. 7. Anomal bolalar bilan korreksion-pedagogik faoliyatni tashkil etuvchi o‘qituvchilarni tayyorlashda zarur o ‘quv-metodik bazasini yaratish. Psixologik-pedagogik tekshirishlar quyidagi metodlari yordamida tashkil etiladi: 1. Suhbat metodi. Suhbat bola bilan aloqa o‘rnatish vositasi bo‘lib, anomal bolaning shaxsi, emotsional-irodaviy sifatlari, xulqi, shuningdek, rivojlanishidagi chetlanishlarning sabablari haqidagi ma’lumotni to‘plashga imkon beradi. Agarda bolaning nutqida, eshitish qobiliyatida nuqsonlari bo‘lsa, yoki munosabatga qiyin kirishsa suhbatni tashkil qilish tavsiya etilmaydi. Bunday hollarda bolani qiziqtiradigan ko‘rgazmali materialdan foydalanish mumkin. 2. Kuzatish metodi. Kuzatish bolaning konsultatsiyaga kelishidan avval boshlanadi va yaxlit tekshirishlarni o‘tkazish jarayonida davom ettiriladi. Kuzatish har doim aniq maqsad asosida o‘tkaziladi. Bolani o‘yin faoliyatini tashkil etish jarayonida kuzatish alohida ahamiyatga ega, ular bola bilan aloqa o ‘rnatishga imkon beradi. Ayrim hollarda o ‘yinchoqlar yordamida maxsus tekshirishlar o‘tkaziladi. 3. Rasmlarini o‘rganish metodi. Rasmlar bolani o‘rganishda muhim differensial-diagnostik vosita hisoblanadi. Bolada pedagog tomonidan tavsiya etilgan rasmlar xavotir uyg‘otsa, bolaga erkin rasm chizishni taklif etish maqsadga muvofiqdir. Uning mavzu tanlay olishi, tasvirlash xususiyatlari, rasm chizish jarayoni yakuniy tashhis uchun qimmatli ma’lumot hisoblanadi. Aqli zaif bolalar odatda mavzuni tanlashga qiynaladilar, ular sujetlar yaratmay, alohida odatiy predmetlarni tasvirlashga harakat qiladilar. 4. Tajriba-psixologik tadqiqotlar metodlari. Ular maxsus o‘rganilishi kerak bo’lgan psixik jarayonni qo‘zg‘atuvchi ma’lum vaziyatlarni yaratishni ko‘zda tutadi.
Tajriba metodikalari yordamida u yoki bu holatlarning sabablari va mexanizmlarini
ochib ko‘rsatish mumkin bo‘ladi.
5.  Testlar  metodi.  Bu  metod  bolalarning  psixodiagnostik  maqsadlarda
tekshirishda  qo‘llaniladi.  D.Veksler  tomonidan  asoslangan  moslashtirilgan  test
ommaviylashgandir.  Undan  foydalanish  individualpsixologik  tekshirishlarni
o‘tkazishda  bola  haqida  zarur  qo‘shimcha  ma’lumotlarni  olishga  imkon  beradi.
O‘smirlik davrida o’quv fanlarini turli o‘qituvchilar tomonidan o‘qitish munosabati
yuzaga keladi. Bu orqali ularda kattalar shaxsi va faoliyatini baholashning yangi
mezonlari  shakllana  boshlaydi.  Masalan,  bilimli,  talabchan,  haqqoniy,  o‘quv
materialini  qiziqarli  va  tushunarli  yo‘l  bilan  yetkaza  oladigan  o‘qituvchilami
ajratmaydilar, balki ularni ko‘proq hurmat qiladilar, yaxshi ko‘radilar va ular bilan
bo‘ladigan munosabatlariga ham katta e’tibor beradilar. 10-15 yoshli bolalaming
faoliyat motivlarida ham o‘zgarishlar amalga oshadi.
Ilk  o‘smirlik  davrida  ko‘pchilik  yoshlar  o‘zlariga  shaxsiy  xarakteristika
beradilar. Katta bo‘lgan sari ularning o‘z-o‘ziga bergan bahosi differensial xarakterda
(xulq-atvor, ijtimoiy vaziyatlarda o‘zini tutishi va ayrim xattiharakatlar) namoyon
bo‘la boshlaydi. Pedagogika oliy o‘quv yurtida bo’lajak o‘qituvchilami psixologik-
pedagogik jihatdan tayyorlashni takomillashtirish talabalardagi o‘z kasbiga boigan
psixologik qarashni qayta qurish hamda “ideal o‘qituvchi” obraziga tayangan holda
olib borilishi zarur. Kasbiy faoliyat bo’lajak o‘qituvchi shaxsini rivojlantirishning
asosiy  vositasi  ekanligi  sababli  talabalarning  uzluksiz  amaliyotda  qatnashish
jarayonini sifat va miqdor jihatdan kuchaytirish lozim.
Talabalar bilan ta’lim-tarbiya ishlarini rejalashtirishda ularning o‘ziga xos
xususiyatlarini hisobga olish zarur. Ayrim hollarda ichki va tashqi vositalar,
omillar ta’siri ostida uning ruhiy dunyosiga umidsizlik, ruhiy parokandalik
kayfiyati,  istiqbolga  ishonmaslik,  ikkilanish,  hadiksirash  kabi  salbiy  his-
tuyg‘ular
namoyon  bo‘ladi.  О‘z  shaxsiyatiga  nisbatan  ichki  ishonmaslik,  o‘qishga
nisbatan
esa salbiy munosabatning kelib chiqishi talaba ruhiyatida keskin tushkunlikni
keltirib  chiqarishi  mumkin.  Buning  oqibatida  ayrim  yoshlar  o‘ta  zararli
oqimlarga
Logotip
Tajriba metodikalari yordamida u yoki bu holatlarning sabablari va mexanizmlarini ochib ko‘rsatish mumkin bo‘ladi. 5. Testlar metodi. Bu metod bolalarning psixodiagnostik maqsadlarda tekshirishda qo‘llaniladi. D.Veksler tomonidan asoslangan moslashtirilgan test ommaviylashgandir. Undan foydalanish individualpsixologik tekshirishlarni o‘tkazishda bola haqida zarur qo‘shimcha ma’lumotlarni olishga imkon beradi. O‘smirlik davrida o’quv fanlarini turli o‘qituvchilar tomonidan o‘qitish munosabati yuzaga keladi. Bu orqali ularda kattalar shaxsi va faoliyatini baholashning yangi mezonlari shakllana boshlaydi. Masalan, bilimli, talabchan, haqqoniy, o‘quv materialini qiziqarli va tushunarli yo‘l bilan yetkaza oladigan o‘qituvchilami ajratmaydilar, balki ularni ko‘proq hurmat qiladilar, yaxshi ko‘radilar va ular bilan bo‘ladigan munosabatlariga ham katta e’tibor beradilar. 10-15 yoshli bolalaming faoliyat motivlarida ham o‘zgarishlar amalga oshadi. Ilk o‘smirlik davrida ko‘pchilik yoshlar o‘zlariga shaxsiy xarakteristika beradilar. Katta bo‘lgan sari ularning o‘z-o‘ziga bergan bahosi differensial xarakterda (xulq-atvor, ijtimoiy vaziyatlarda o‘zini tutishi va ayrim xattiharakatlar) namoyon bo‘la boshlaydi. Pedagogika oliy o‘quv yurtida bo’lajak o‘qituvchilami psixologik- pedagogik jihatdan tayyorlashni takomillashtirish talabalardagi o‘z kasbiga boigan psixologik qarashni qayta qurish hamda “ideal o‘qituvchi” obraziga tayangan holda olib borilishi zarur. Kasbiy faoliyat bo’lajak o‘qituvchi shaxsini rivojlantirishning asosiy vositasi ekanligi sababli talabalarning uzluksiz amaliyotda qatnashish jarayonini sifat va miqdor jihatdan kuchaytirish lozim. Talabalar bilan ta’lim-tarbiya ishlarini rejalashtirishda ularning o‘ziga xos xususiyatlarini hisobga olish zarur. Ayrim hollarda ichki va tashqi vositalar, omillar ta’siri ostida uning ruhiy dunyosiga umidsizlik, ruhiy parokandalik kayfiyati, istiqbolga ishonmaslik, ikkilanish, hadiksirash kabi salbiy his- tuyg‘ular namoyon bo‘ladi. О‘z shaxsiyatiga nisbatan ichki ishonmaslik, o‘qishga nisbatan esa salbiy munosabatning kelib chiqishi talaba ruhiyatida keskin tushkunlikni keltirib chiqarishi mumkin. Buning oqibatida ayrim yoshlar o‘ta zararli oqimlarga
– aqidaparastlik, terrorchilik illatlariga qo‘shilib qolishi, giyohvandlik, ichkilik,
qimorbozlik,  turli  jinoyat  ishlari  kabi  jirkanch  yo’llarga  kirib  qolishlari
mumkin.
Uzluksiz ta'lim tizimida pedagogik diagnostika va pedagogik korreksiya
ishlari  metodik  jihatdan  to'g'ri  yo'naltirilganda  jamiyatning  har  bir  a’zosi
ongiga
milliy istiqlol g'oyalarini singdirishda, mafkuraviy immunitet hosil qilishda,
o'quvchilarning o'zligini anglashlarida, vatanparvarlikni, millatlararo totuvlikni,
diniy bag'rikenglikni, tolerantlikni shakllantirishda hamda komil insonga xos
bo'lgan  fazilatlarni:  sofdillik,  to'g'riso'zlik,  adolatparvarlik,  sahovatlilik,
ornomuslik, tantilik va boshqa sifatlarni tarkib toptirishda ijobiy samara beradi.
Pedagogik tashxislash va yoshlarning xulqidagi nuqsonlarni korreksiyalash
masalalari bugungi kunda salmoqli ahamiyatga ega bo'lib borishi mustaqil
O'zbekistonning  har  tomonlama  rivojlanishidan,  jamiyat  a'zolarining
ma'naviyma'rifiy  hayotida  paydo  bo'lgan  muammolarini  hal  etilayotganidan
dalolatdir.
 Foydalanish uchun adabiyotlar:
Usanova O.N. Psixik rivojlanishida muammolari bo‘lgan bolalar. – М.:
Pedagogika, 1995.
Rahmonova V.S. Defektologiya va logopediya asoslari. – T., 1990.
Babanskiy  Y.K.  Metodi  obucheniya  v  sovremennoy  obsheobrazovatelnoy
shkole. –
M.: Prosvesheniye, 1985.
Sayidahmedov N.S. Yangi pedagogik texnologiyalar. – T.: Moliya, 2003.
4-reja Har qanday faoliyat zamirida ham amalga oshirilgan ishlarning pirovard
maqsadi, vazifalari va kutilgan natijalari bo’ladi. Faoliyat natijalarini sarhisob qilish,
amaliy  xulosalar  yasash,  bo’sh  yoki  muvaffaqiyatli  o’rinlarni  belgilabolish  –
faoliyatning keyingi bosqichlarida uni hisobga olish pedagogic diagnostika deyiladi.
Logotip
– aqidaparastlik, terrorchilik illatlariga qo‘shilib qolishi, giyohvandlik, ichkilik, qimorbozlik, turli jinoyat ishlari kabi jirkanch yo’llarga kirib qolishlari mumkin. Uzluksiz ta'lim tizimida pedagogik diagnostika va pedagogik korreksiya ishlari metodik jihatdan to'g'ri yo'naltirilganda jamiyatning har bir a’zosi ongiga milliy istiqlol g'oyalarini singdirishda, mafkuraviy immunitet hosil qilishda, o'quvchilarning o'zligini anglashlarida, vatanparvarlikni, millatlararo totuvlikni, diniy bag'rikenglikni, tolerantlikni shakllantirishda hamda komil insonga xos bo'lgan fazilatlarni: sofdillik, to'g'riso'zlik, adolatparvarlik, sahovatlilik, ornomuslik, tantilik va boshqa sifatlarni tarkib toptirishda ijobiy samara beradi. Pedagogik tashxislash va yoshlarning xulqidagi nuqsonlarni korreksiyalash masalalari bugungi kunda salmoqli ahamiyatga ega bo'lib borishi mustaqil O'zbekistonning har tomonlama rivojlanishidan, jamiyat a'zolarining ma'naviyma'rifiy hayotida paydo bo'lgan muammolarini hal etilayotganidan dalolatdir. Foydalanish uchun adabiyotlar: Usanova O.N. Psixik rivojlanishida muammolari bo‘lgan bolalar. – М.: Pedagogika, 1995. Rahmonova V.S. Defektologiya va logopediya asoslari. – T., 1990. Babanskiy Y.K. Metodi obucheniya v sovremennoy obsheobrazovatelnoy shkole. – M.: Prosvesheniye, 1985. Sayidahmedov N.S. Yangi pedagogik texnologiyalar. – T.: Moliya, 2003. 4-reja Har qanday faoliyat zamirida ham amalga oshirilgan ishlarning pirovard maqsadi, vazifalari va kutilgan natijalari bo’ladi. Faoliyat natijalarini sarhisob qilish, amaliy xulosalar yasash, bo’sh yoki muvaffaqiyatli o’rinlarni belgilabolish – faoliyatning keyingi bosqichlarida uni hisobga olish pedagogic diagnostika deyiladi.
Pedagogik  diagnostika  ta’lim  samaradorligi,  ish  mazmuni  olib  borilgan
pedagogic  faoliyatni  tahlil  qilihda  katta  ahamiyatga  ega  bo’lib,  ilg’or  ta’lim
muasasalarida bu ish uslubi muvaffaqiyatli tarzda amalgam oshirilmoqda, yutuqlar
mustahkamlanib, yo’l qo’yilgan kamchilik va nuqsonlarni tahlil qilish asosida yosh
strategic  yo’nalishlar  belgilab olinmoqda  va  yuqori  darajadagi  pirovard  natijalar
qo’lga kiritilmoqda. Savol tug’iladi:
bola qobiliyati, imkoniyat, bilimi, egallangan ko’nikmalarining o’lchovi bormi?
bolaning bilish va ko’nikmalarini belgilashga o’qituvchu aralashgani ma’qulmi,
yoki o’ziga-o’zi baho bergani afzalroqmi?
Mana  shu  savollarga  eng  maqbul  asoslarda  javob  berish,  pedagogik
diagnostikaning predmetidir. Mana shu maqsadni ro’yibga chiqarish yo’l-yo’riqlari,
metodik  mexanizmlarini  ishlab  chiqish,  joriy  etish  muhim  vazifadir.  Pedagogik
diagnostikaning tarixi pedagogic faoliyat tarixi bilan deyarli tengdosh, boshqacha
qilib aytganda, pedagogik jarayon ming yillardan beri mavjud bo’lsa bu faoliyatning
me’yoralari va natijalarini belgilash ham shunchalik qadimiydir. Demoqchimizki,
o’quvchi bilimiga baho qo’yish, uni sinov va imtixon qilish pirovard ish natijalarini
belgilab olish  boshlangan  yerda  pedagogic  diagnostika  ham  mavjud.  Faqat  farq
shundaki, ibtidoiy va o’rta asr pedagogikasida bola bilimi va iqtidorini diagnostic
tahlil qilishning ilmiy asosi yo’q edi. Pedagogik diagnostikani ilmiy asosda tahlil
etish va yo’lga qo’yish 20 asr  boshlarida amalgam oshirilgan. Shu boisdan, bu
pedagogic jarayonning nomlanishi ham turlicha bo’lgan.
Ayrimlar pedagogik diagnostikani taklif etilgan bilimlarni o’zlashtirish asosi
deyiladi.  Boshqalar  diagnostika  o’qitishni  jadalashtiruvchi  axborotdir  deb
hisoblaydilar. Yana ayrimlar esa diagnostic egallagan bilim sifatini nazorat etishdir,
degan fikrn ilgari suradilar.
Taniqli  pedago  olim  Matserman  pedagogik  diagnostikani  “O’quvchi
o’zlashtirishi bilan o’quv materialini to’g’ri tanlash maqsadni to’g’ri yo’naltirish
mezonidir” deb hisoblaydi.
Logotip
Pedagogik diagnostika ta’lim samaradorligi, ish mazmuni olib borilgan pedagogic faoliyatni tahlil qilihda katta ahamiyatga ega bo’lib, ilg’or ta’lim muasasalarida bu ish uslubi muvaffaqiyatli tarzda amalgam oshirilmoqda, yutuqlar mustahkamlanib, yo’l qo’yilgan kamchilik va nuqsonlarni tahlil qilish asosida yosh strategic yo’nalishlar belgilab olinmoqda va yuqori darajadagi pirovard natijalar qo’lga kiritilmoqda. Savol tug’iladi: bola qobiliyati, imkoniyat, bilimi, egallangan ko’nikmalarining o’lchovi bormi? bolaning bilish va ko’nikmalarini belgilashga o’qituvchu aralashgani ma’qulmi, yoki o’ziga-o’zi baho bergani afzalroqmi? Mana shu savollarga eng maqbul asoslarda javob berish, pedagogik diagnostikaning predmetidir. Mana shu maqsadni ro’yibga chiqarish yo’l-yo’riqlari, metodik mexanizmlarini ishlab chiqish, joriy etish muhim vazifadir. Pedagogik diagnostikaning tarixi pedagogic faoliyat tarixi bilan deyarli tengdosh, boshqacha qilib aytganda, pedagogik jarayon ming yillardan beri mavjud bo’lsa bu faoliyatning me’yoralari va natijalarini belgilash ham shunchalik qadimiydir. Demoqchimizki, o’quvchi bilimiga baho qo’yish, uni sinov va imtixon qilish pirovard ish natijalarini belgilab olish boshlangan yerda pedagogic diagnostika ham mavjud. Faqat farq shundaki, ibtidoiy va o’rta asr pedagogikasida bola bilimi va iqtidorini diagnostic tahlil qilishning ilmiy asosi yo’q edi. Pedagogik diagnostikani ilmiy asosda tahlil etish va yo’lga qo’yish 20 asr boshlarida amalgam oshirilgan. Shu boisdan, bu pedagogic jarayonning nomlanishi ham turlicha bo’lgan. Ayrimlar pedagogik diagnostikani taklif etilgan bilimlarni o’zlashtirish asosi deyiladi. Boshqalar diagnostika o’qitishni jadalashtiruvchi axborotdir deb hisoblaydilar. Yana ayrimlar esa diagnostic egallagan bilim sifatini nazorat etishdir, degan fikrn ilgari suradilar. Taniqli pedago olim Matserman pedagogik diagnostikani “O’quvchi o’zlashtirishi bilan o’quv materialini to’g’ri tanlash maqsadni to’g’ri yo’naltirish mezonidir” deb hisoblaydi.