BOSHLANGʻICH SINF OʻQUVCHILARINING IJODIY QOBILIYATINI RIVOJLANTIRISH. NOSTANDART FIKRLASH VA UNING IJODIY QOBILIYATNI RIVOJLANTIRISHDAGI O’RNI. MASALA VA NOSTANDART MASALA TUSHUNCHASI
Yuklangan vaqt
2024-04-21
Yuklab olishlar soni
5
Sahifalar soni
34
Faytl hajmi
120,0 KB
Ilmiybaza.uz
BOSHLANGʻICH SINF OʻQUVCHILARINING IJODIY QOBILIYATINI
RIVOJLANTIRISH. NOSTANDART FIKRLASH VA UNING IJODIY
QOBILIYATNI RIVOJLANTIRISHDAGI O’RNI. MASALA VA
NOSTANDART MASALA TUSHUNCHASI. NOSTANDART
MASALALARNING DIDAKTIK FUNKSIYASI. NOSTANDART
MASALALARNING TURLARI VA YECHISH USULLARI.
REJA:
1. Boshlangʻich sinf oʻquvchilari ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish.
2. Nostandart fikrlash va uning ijodiy qobiliyatni rivojlantirishdagi o’rni.
3. Masala va nostandart masala tushunchasi. Nostandart masalalarning turlari va
yechish usullari.
4. Nostandart masalalarning didaktik funksiyasi.
Tayanch iboralar: Boshlangʻich sinf, ijodiy qobiliyat, rivojlantirish, nostandart
fikrlash, masala, nostandart masala, didaktik funksiya.
Ilmiybaza.uz
1.
Qobiliyatni shakllantirish va rivojlantirish muammolari E.G.Goziev,
M.G.Davtetshin, B.R.Kadirov, V.A. Krutetskiy, S.L. Rubinshteyn va boshqalar
tomonidan salmoqli o’rganilgan va rivojlantirilgan. Jumladan, S.L. Rubinshteyn
qobiliyat deganda ijtimoiy-foydali faoliyat turlaridan birortasini samarali
bajarilishini ta’minlovchi insondagi mavjud sifat va xususiyatlarni tushunadi.
Qobiliyat - shaxsga ma’lum faoliyatni muvaffaqiyatli bajarish, bilimlarni tez
va osonlik bilan o’zlashtirishga yordam beruvchi individual-psixologik xususiyatdir.
Qobiliyat-shaxsning muayyan faoliyat turini muvaffaqiyatli bajarishga bo’lgan
layoqat darajasini ifodalaydigan, turmush jarayonida hosil qilingan individual
xususiyatlar yig’indisi.
S.L.Rubinshteyn qobiliyat haqidagi masalani umuman, insonni rivojlanish
haqidagi masala bilan aynan teng qo’yadi. “Insonning rivojlanishi bilimlar,
ko’nikmalar, malakalarni va tajriba to’plashdan farqli holda – bu uning
qobiliyatlarini rivojlantirishdir”1.
Qobiliyatlar muammosi eng avvalo inson aqlu - zakovatining sifati, undagi
malaka, ko’nikma va bilimlarning borligi bilan bog’liq. Psixologiyaga oid ilmiy
adabiyotlarda qobiliyatlar umumiy va maxsus turlarga bo’linadi va har bir turining
o’z psixologik tizimi va tuzilishi bo’ladi. Umumiy qobiliyatlar insonning turli
faoliyatlari muvaffaqiyatini ta’minlovchi aqliy qobiliyatlar xotira va nutqning
rivojlanganligi, qo’l harakatlarini aniqligi va boshqa xususiyatlardan iborat. Bunda
ularga umumiy bilimdonlik, nutq qobiliyatlari, tirishqoqlik, chidam, qiziquvchanlik
kabi qator sifatlar yordam beradi.
Maxsus qobiliyatlar esa ma’lum bir sohada, yo’nalishda yutuqlarga erishish,
yuqori ko’rsatgichlar berishga imkon beruvchi sifatlarni o’z ichiga oladi.
Matematik qobiliyat esa matematik mazmundagi materiallarni umumlashtirish,
mulohaza yuritish jarayonini qisqartirish, matematik amallarining bajarilishini
1 Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М.: Педагогика, - 485 с.
Ilmiybaza.uz
soddalashtirish, masalani idrok qilish bilan erishiladigan natija o’rtasida aloqa
o’rnatish, to’g’ri va teskari fikr yuritish kabilarni kiritish mumkin.
Qobiliyat nazariyasini ishlab chiqishda B.M.Teplov tomonidan shakllantirilgan
g’oya muhim ahamiyatga ega. U qobiliyatning uchta tavsifini ajratib ko’rsatgan:
“Birinchidan, qobiliyat deyilganda biror insonning boshqasidan farq qiluvchi
individual-psixologik xususiyatlari anglanadi. Ikkinchidan, qobiliyat deb, umuman
barcha individual xususiyatlarni emas, balki u yoki bu faoliyatni muvaffaqiyatli
bajarishga dahldor bo’lganlargagina aytiladi. Uchinchidan, “qobiliyat” tushunchasi
ushbu insonda oldin shakllantirilgan bilim va ko’nikmalarga keltirilmaydi”2
Uning fikricha, “qobiliyatni rivojlantirish haqida gapirilganda, qobiliyat
muayyan faoliyat turidan tashqarida yuzaga kelmaydi va gap qobiliyat faoliyatda
ifodalanishida emas, balki ular ushbu faoliyatda yaratiladi” -deb ta’kidlaydi.
Ijod tushunchasi entsiklopedik lug’atda “Ijod- to’g’ridan-to’g’ri ma’noda
yangilik yaratishdir”, - deyiladi3.
O’zbek tilining izohli lug’atida: “Ijod-yaratish, kashf etish, vujudga keltirish
degan ma’noni bildiradi. Ijod-yaratuvchilik faoliyatning mahsuli, samarasi” kabi
ta’riflanadi4.
Demak, ijodiylik - ijodiy faoliyat bilan bog’liq bo’lsa, qobiliyat - qiziqish,
moyillik, tarafdorlik, layoqat, qobillik, qodirlik, deyish mumkin.
A.Z.Raximovning fikricha ijodning sifatlari qatoriga: mehnatsevarlik va
sobitqadamlilikni, diqqatning davomiyligini, tafakkurning egiluvchanligini,
umumlashtirishning keng ko’lamliligini kiritish mumkin. U ijodiy qobiliyatning
quyidagi sifat ko’rsatkichlarini sanab o’tadi:
1. O’quvchining yangi muammolarni qo’ya olish qobiliyati.
2 Теплов Б. М. Избранные труды. Москва, изд. Педагогика , 1985. 328 с.
3 Энциклопедический словарь / Издатели Ф. А. Брокгауз, И. А. Ефрон. -Т. XXXII. -СПб., 1901.-
966 с.
4 Ўзбек тилининг изоҳли луғати. Иккинчи жилд. Ж.II. Т.Мирзаев ва бошқалар.; ЎзР ФА Тил ва
адабиёт ин-ти.-Т: “Ўзбекистон миллий энциклопедияси” Давлат илмий нашриёти, 2006.-176-бет.
Ilmiybaza.uz
2. Masala shartini har tomonlama nazariy va dialektik tahlil qilish asosida
yechiladi, keyinchalik egallangan yechish usulini boshqa masalalarni yechishda
qo’llay oladi, masalani yechish usullarini umumlashtira oladi.
3. Masalani yechishda, uning mohiyatini xayolan anglab olish qobiliyati.
Ma’lum vaqt davomida ilgari surilgan g’oyalar ijodiy qobiliyatning rivojlangan
ko’rsatkichini tavsiflaydi. Ijodkorlikga ega inson qaralayotgan ob’ektda mavjud
bo’lgan ko’plab aloqadorliklarni o’rnata oladi.
4. Masala mazmunini matematika tiliga ko’chira olish (modellashtirish)
qobiliyati. Shuningdek, masalan, geometrik masalani algebraik usulda yechishga
o’tkazish va hokazo.
5. O’quvchining mustaqil fikrlay olish qobiliyati ya’ni, reflektsiyalash
qobiliyati. Bu masalani an’anaviy yechishga nisbatan o’laroq mustaqil fikrlashni,
noodatiy, tezkor fikrlashni ifodalaydi5.
Shundan kelib chiqib, matematikani o’qitishda ijodiy qobiliyat– original,
mustaqil fikrlash, maqsadga erishishda qat’iyatlilik, tanqidiy fikrlash, bilimdonlik,
tezkorlik va hokazo xususiyatlarga egalikdir degan xulosani aytishga imkon beradi.
Ijodiy qobiliyat har bir ishga ijodiy yondashuvni taqazo etadi, bu hayotda muqarrar
zaruriyatga aylanib bormoqda. Umuman, ijodiylik kuzatuvchanlikni, tajribani,
tasavvur qilishni va bilimlarni mustahkam egallanganlikni talab etadi. Qat’iy
ishonch bilan qayd etish mumkinki, insonning bilimi qanchalik keng ko’lamli
bo’lsa, uning ijodiy faoliyati shunchalik mahsuldor bo’ladi. Ijodiy qobiliyat har bir
ishga ijodiy yondashuvni taqazo etadi, bu hayotda muqarrar zaruriyatga aylanib
bormoqda. Umuman, ijodiylik kuzatuvchanlikni, tajribani, tasavvur qilishni va
bilimlarni mustahkam egallanganlikni talab etadi. Qat’iy ishonch bilan qayd etish
mumkinki, insonning bilimi qanchalik keng ko’lamli bo’lsa, uning ijodiy faoliyati
shunchalik mahsuldor bo’ladi.
Jamiyatning rivojlanish sur’atini tezlashuvi har qanday o’zgarishlarga ijodiy
yondashuvchi va mavjud muammolarni sifatli va nostandart hal etishga qodir
5 Рахимов А. 3. Формирование творческого мышления школьников. Автореф. дисс. ... докт. пед.
наук.- М, 1993.-31 с.
Ilmiybaza.uz
mutaxassilarga ehtiyoj sezadi. Bunday mutaxassislarni tayyorlash hozirgi kunda
ta’lim tizimi oldida turgan dolzarb muammolardan biri bo’lib turibdi.
Bugungi kunda ta’lim tizimining mohiyatini anglash va mazmunini egallashda
asosiy e’tibor ko’proq o’quvchilarda ijodiy qobiliyatni shakllantirish va
rivojlantirish muammosiga qaratilmoqda.
Ma’lumki, umumiy o’rta ta’limning vazifaci o’quvchilarni o’z iqtidorlari va
ijodiy salohiyatlarini namoyon etish va rivojlantirish uchun shart-sharoitlarni
yaratish va barcha imkoniyatlarini ishga solishdan iborat. SHaxsni rivojlantirish
maqsadini birinchi o’ringa qo’yilishi, o’quv predmetini bilimlar bilan boyitish va
o’quvchilarni ushbu bilimlarni egallashlarini ta’minlash davlat hujjatlarida ham o’z
aksini topgan.
Mavjud ilmiy-metodik manbalarni tahlil qilish asosida qobiliyatlarning
shakllanishi va rivojlanishi quyidagi omillarga bog’liq ekanligi aniqlandi:
1)
Ma’lum bir faoliyatga moyillik yoki intilish borligiga va faoliyat
natijalariga qarab, tegishli tabiiy zehn nishonalarini aniqlash yo’li bilan;
2)
Mutaxassis (pedagog, musiqachi, aktyor, rassom va hokazo)
rahbarligida tizimli faoliyatga jalb etish orqali shaxsning ijodiy xususiyatlarini
chiniqtirish va rivojlantirish yo’li bilan;
3)
Uumumlashgan aqliy amallarni bajarish ko’nikmalarini shakllantirish
bilan borish kerakki, bu amallar axborotni yengil va samarali egallanishni, tanlagan
faoliyat turi bo’yicha zarur ko’nikma va malakalarni hosil qilishni ta’minlasin;
4)
O’quvchida maxsus qobiliyatni kamol toptirishni jadallashtirishni
ta’minlovchi shaxs xususiyatlarini har tomonlama rivojlantirish yo’li bilan;
5)
Shaxsda faollikni tarbiyalash yo’li bilan mehnatsevarlik, mustaqillik,
tashabbuskorlik, puxtalik, qat’iyatlik, sinchkovlik va tanqidiylikni shakllantiradi.
B.R.Kadirovning fikricha: “Ma’lum bir faoliyatga qiziqmay turib qobiliyat haqida
gapirib bo’lmaydi. Va o’z navbatida har qanday qobiliyatli bola hali iste’dodli
degani emas. Ko’p qirrali va rivojlangan qobiliyatlar iste’dodli bola shaxsining
moddiy asosini tashkil etadi, xolos. Aksincha, iste’dodli bola qobiliyatsiz bo’lishi
mumkin emas. Bu fikrlardan ko’rinib turibdiki, iste’dodli bola sof fikrli, har xil
Ilmiybaza.uz
qobiliyatga va umuman aqliy rivojlanishga tayyor turgan hozirjavob, nodir shaxsiy
xususiyatlarga to’la boladir”6.
Boshlang’ich sinf o‘quvchilarida ijodiy qobiliyatni shakllantirish ta’lim-tarbiya
jarayonining muhim tarkibiy qismi sanaladi. Zero, bo‘lajak boshlang‘ich ta’lim,
jismoniy tarbiya, tasviriy san’at, mehnat va musiqa o‘qituvchilari sifatida ularning
ijodiy
qobiliyatga
ega
bo‘lishlari
muhim
ahamiyatga
ega.
Boshlang‘ich ta’limning faol va yetakchi sub’ektlari bo‘lgan o‘quvchilarning
yosh va pedagogik-psixologik xususiyatlari, shuningdek, tasviriy san’at, mehnat,
musiqa va jismoniy tarbiyaning o‘ziga xos jihatlari o‘qituvchidan ijodiy
yondashuvni talab qiladi.
Shaxsning hissiy qobiliyatga egaligi uning atrofdagilar bilan ijtimoiy
munosabatlarni to‘g‘ri tashkil eta olishiga imkon beradi. Zero, bu qobiliyat nafaqat
o‘zligini tushunish, shu bilan birga atrofdagilarning o’y-xayollari, ichki
kechinmalari, orzu-o‘ylarini tushunish, ularni his qila olish, ruhan yaqin bo‘lishiga
imkon yaratadi.
Boshlang’ich sinf o‘quvchilarining hissiy qobiliyati va ijodiy qobiliyatiga ega
bo‘lishlari esa ta’lim-tarbiya jarayonining faol sub’ektlari – o‘qituvchilar va
o‘quvchilar o‘rtasidagi munosabatlarning mo‘’tadil kechishini ta’minlaydi va
yuzaga kelish ehtimoli bo‘lgan ziddiyatlarning oldini olish, ularni bartaraf etishga
yordam beradi. Har bir o‘quvchining individual xususiyatini inobatga olish va unga
muvofiq yondashish, shuningdek, o‘quvchilarning xatti-harakatlarini to‘g‘ri
tushunish, aytayotgan so‘zlariga ishonch bildirishda bo‘lajak pedagoglarning hissiy
qobiliyatga ega bo‘lishlari muhim ahamiyatga ega. O‘quvchilar bilan ruhiy-hissiy
yaqinlik
pedagogik
faoliyat
muvaffaqiyatining
garovi
bo‘la
oladi.
Boshlang’ich sinf o’quvchilarining ijodiy qobiliyatlarini o’stirishda, ularni
mantiqiy fikrlashga o’rgatishda matematikadan masalalar yechish alohida ahamiyat
kasb etadi.
Pedagogik-psixologik adabiyotlarda qayd etilganidek, maktabning asosiy
vazifalaridan biri o’quvchilarning qobiliyatlarini, qiziqishlarini o’z vaqtida aniqlash
6 Кадиров Б.Р., Изучение склонностей подростков. Ташкент, Фан, 1996.-87с.
Ilmiybaza.uz
va ularda qobiliyatlarni rivojlantirish uchun maksimal shart-sharoitlar yaratishdan
iboratdir.
F.M.Qosimovning tadqiqotlari boshlang’ich sinflarda matematika o’qitishda
ijodiy
topshiriqlardan
foydalanish
muammolari
o’rganilgan.
Fikrimizcha,
tadqiqotchi F.Qosimov “masalalar” atamasi o’rniga boshlang’ich sinflarda bu
atamaning sinonimi bo’lgan “topshiriqlar” atamasidan o’rinli foydalangan hamda
“Ijodiy topshiriq”, “o’quv topshiriqlari” tushunchalarining qiyosiy tahlilini
keltirgan. Amaliyotda topshiriqlar nazariyasini ahvoli yoritilgan. Shuningdek,
boshlang’ich sinflarda matematikadan ijodiy topshiriqlar tizimini yaratish
tamoyillari va ijodiy topshiriqlarning turlari ulardan ta’lim jarayonida
foydalanishning metodik asoslari keltirilgan7.
Matematika o’qitish jarayonida masalalar yechish o’quvchilar matematik
faoliyatini tashkil qilishning asosiy shakli va vositasidir. Masalalar yechish
matematikani o’qitishning o’zagini tashkil qiladi. Matematika o’qitishning maqsadi
matematikaning mohiyatini chinakamiga tushunishdan iborat bo’lib, u ilmiy
tafakkurning va xatti-harakatlar obrazining asosidir.
Matematikani an’anaviy o’qitishda odatda, ularda ma’lum amallarni bajarish
ko’nikmalarini berilgan standart asosida shakllantiradigan masalalar bilan ish
ko’rilganligiga guvoh bo’lamiz. Bunday holat standart masalalarga duch kelinganda,
ya’ni o’quvchilarga hatto ma’lum bo’lgan qoidalar asosida yechiladigan masalalarga
duch kelinganda ham chorasiz qoladilar. Ayniqsa, masala noodatiy tarzda taklif
qilinganda aksariyat o’quvchilar yecha olmaydilar.
Taniqli matematik va pedagog D.Poya “Matematikani egallash – nima?, -
degan savolga, bu nafaqat standart masalalarni, balki, mustaqil tafakkurni, sog’lom,
original fikrlashni, topqirlikni talab etadigan masalalarni yecha olish demakdir, - deb
javob bergan. Shuning uchun maktab matematika kursining eng asosiy vazifasi
masalallarni yechish jarayonining metodik jihatlariga e’tibor qaratishdir” deya
ta’kidlagan8.
7 Қосимов Ф.М. Бошланғич синф математика дарсларида ижодий топшириқлар тизими.
Автореф.дисс... пед.фан.номзоди.-Б.:БухДУ: 2006.-45 б.
8 Пойа Д. Как решить задачу. – Львов: Квантор, 1991. – 216 с.
Ilmiybaza.uz
Ushbu jumla matematik ta’limda masalaviy yondashuv muhim ahamiyatga ega
ekanligini asoslovchi muhim ta’kiddir.
O’quvchilarda ijodiy bilish faoliyatni shakllantirish va ijodiy qobiliyatni
rivojlantirishni qanday amalga oshirish kerak? - deyilgan savolga D.Poya quyida
o’qituvchilar uchun keltirilgan 10 ta tavsiyasi orqali juda o’rinli javob bergan:
1) O’qitayotgan predmetingizga qiziqing.
2) O’qitayotgan predmetingizni yaxshi biling.
3) Siz uchun zarur bo’lganlarni qanday yo’l bilan egallash mumkinligini bilib
oling.
4) O’rganishning eng yaxshi usuli - bu o’zingizni mustaqil kashf qilishingizdir.
5) O’quvchilaringizning yuzidan uning fikrini o’qib olishni biling. Ularning
sizdan
nimani
kutayotganligini
ko’rishga,
ularning
nimadan
qiynalayotganligini tushunib olishga harakat qiling, o’zingizni ularning o’rniga
qo’yishni o’rganing.
6) Ularni oldindan fahmlashga o’rgating.
7) Ularni isbotlashga o’rgating.
8) Qarayotgan masalangizdan boshqa masalalarni yechishda zarur bo’ladigan
o’rinlarni qidiring, masalada qaralayotgan muayyan vaziyatdan foydalanib
umumiy usulni topishga harakat qiling.
9) O’z fikringizni birdaniga ma’lum qilmang, o’quvchilaringiz siz ma’lum
qilguningizcha zarur javobni topishga urinib ko’rishsin, o’quvchilaringizga
zarur yechimni ko’proq o’zlari topishlariga imkon bering.
10) Maqsadga yo’naltirilgan ko’rsatmalardan foydalaning, ammo bu yerda o’z
fikringizni ularga majburlab o’tkazmang.
Ushbu tavsiyalardan matematika ta’limi jarayonida o’quv masalalari tizimi
(masalaviy yondashuv)dan maqsadga muvofiq holda unumli va o’rinli foydalanish
zarur ekanligini tanlab olish mumkin. Masalani yechish davomida maqsadga
yo’naltirilgan savollar, ayniqsa, maqsadga yo’naltirilgan tayanch masalalar
tizimidan o’rinli foydalanish asosida masalani yechishga barcha o’quvchilarni jalb
qilish eng samarali yondashuv ekanligini yodda tutish kerak. Muhimi, muammoli
Ilmiybaza.uz
ta’lim tamoyillaridan biri bo’lgan masalaning yechimiga o’quvchilarni yetaklab
borish usulidan foydalanish shart va zarur.
Ma’lumki, o’quvchilarning matematik bilimlari darajasi ularning masalalarni
yechishi bilan baholanadi. Hatto og’zaki so’rovlarda ham hisoblashga, yasashga va
isbotlashga doir masalalar an’anaviy yondashuvlar tarzda beriladi. Odatda masalalar
o’qituvchining ko’rsatmasi orqali yechiladi va uni yechishning aniq usuli
o’quvchilarga taklif etiladi. Tushunarliki, darslikdagi masalalar o’quv dasturiga mos
tuziladi va nazariy bilimlarni mustahkamlashga mo’ljallangan bo’ladi.
Bundan shunday xulosa qilish mumkinki, masalalar yechish o’quv
faoliyatining muhim ko’rinishlaridan birini tashkil qiladi. Masalalar yechish
davomida o’quvchilar o’quv predmetini nazariyasini egallashadi, o’z ijodiy
qobiliyatlarini va fikrlash mustaqilligini rivojlantirishadi.
Ammo, o’quvchilarning qobiliyatlari har xil bo’lganligi uchun ulardan ba’zilari
tez tasavvur qilsa, boshqasida bunday holat sustroq kechadi. Shuni ham aytib o’tish
kerakki, masalani yechish bo’yicha o’qituvchining tavsiyalari bosim ta’siri ostida
bo’lmasligi kerak, aks holda o’quvchida o’z bilimiga ishonchsizlik paydo bo’ladi.
Ularda sekin asta matematikaga bo’lgan qiziqish so’nadi, natijada masalalar
yechishda ular o’zlarini ojiz sezishadi va oqibatda orqada qolishadi.
O’quvchilar ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish usullari samaradorligi maktab
o’quvchilarining faolligiga, ulardagi ijodiy harakatlarning muvaffaqiyatiga va
o’quv-tashkiliy ishlarining tarkibiga ham bog’liq. O’qitish jarayonida dars va
darsdan tashqari mashg’ulotlarda o’quvchilar ijodiy qobiliyatlarini o’stira borish,
hozirgi zamonning muammolaridan biri - yuqori darajali ilmiy qobiliyatga ega ijodiy
faol shaxslarni tayyorlash muammosini hal etishga ko’maklashadi.
2. Zamonaviy o'qitish usullari bolaning ijodkorligini rivojlantirishga, uning
qobiliyatlarini ochishga, nostandart fikrlashni rivojlantirishga, muammolarni hal
qilish va topshiriqlarni bajarishga g'ayrioddiy yondashuvga imkon beradi. Shunday
ekan, eng yangi texnologiyalar va pedagogik ishlanmalarning barcha vositalaridan
Ilmiybaza.uz
foydalangan holda bolalarning ijodiy qobiliyatini bevosita rivojlantirish bizning
asosiy vazifamizdir.
Bolalarda o'quv va ilmiy bo'lmagan muammolar va topshiriqlarning
yechimlarini mustaqil ravishda topish, fikrlarni ochish, yangi narsalarni yaratish
qobiliyati va istaklarini rivojlantirishga ko'maklashish, o'z ustida ishlashni
zarurligini "tarbiyalash" kerak.
Ijod - sifat jihatidan yangi moddiy va ma'naviy qadriyatlarni yaratuvchi faoliyat
jarayoni yoki ob'ektiv yangisini yaratish natijasidir. Ijodkorlikni an’anaviy
fikrlashdan ajratib turuvchi asosiy mezon natijaning o‘ziga xosligidir.
Shunday qilib, "ijodiy fikrlash" - bu tafakkur, uning natijasi ma'lum bir
muammoning tubdan yangi yoki takomillashtirilgan yechimini topishdir. Bunday
fikrlash sifat jihatidan yangi, nostandart g'oyalarni yaratishga qaratilgan bo’lib,
ularning rivojlanishi tasavvurni shakllantirish, kreativ tafakkur xususiyatlarini
rivojlantirish kabi ijodiy fikrlashni rivojlantirishga yordam beradi.
Ijodiy tafakkurning shakllanishi ta'lim va tarbiya jarayonida sodir bo'ladi. U
ta'lim jarayonida moddiy va ma'naviy madaniyat, san'at mazmunini o'zlashtirish
yordamida jamiyat bilan o'zaro munosabatda rivojlanadi.
Nostandart fikrlash - har qanday vaziyatda yangi yondashuvlar va noodatiy
yechimlarni topish qobiliyati. Bunday fikrlash maxsus yangi, nostandart g’oyalarni
yarata olishi kerak. Shuning uchun uning muvaffaqiyatli rivojlanishi uchun ijodiy
fikrlashni rivojlantirish, tasavvurni shakllantirish, yangilikni yaratuvchi tafakkurni
o’stirish kabi bir nechta xususiyatlarini shakllantirishni.
Ijodiy tafakkurning shakllanishi ta'lim va tarbiya jarayonida nostandart
topshiriqlarni bajarish, moddiy va ma'naviy, madaniy, san'at mazmunini o'zlashtirish
yordamida jamiyat bilan o'zaro munosabatda rivojlanadi.
Nostandart fikrlash bu shaxsning yangi g’oyalarni yaratishi, tafakkurning
an’anaviy qolipdan chetga chiqib, o’ziga xos, original qarorlar qabul qilishga
qodirligi. Nostandart fikrlash intellectual qobiliyatlar asosida shakllanib, bu
shaxsning ta’sirchanligi, predmetni idrok qilishining kuchliligi va yaxlitligi, u
to’g’risida keng ma’lumotlarga ega bo’lish, tafakkur o’zgaruvchanligi va tezkorligi
Ilmiybaza.uz
(tez, xilma-xil, o’ziga xos), mantiqiy va savodli mulohaza yuritish, tizimli
harakatlar, sintez-tahlil-sintez, ijodiy ifodalay bilish, umumlashtirish va xulosalash,
o’z fikriga ega bo’lish, ishni oxirigacha yetkazish, ishchanlik, o’z bilimlarini
boshqalarga yetkaza olish kabi asosiy kreativ fazilatlar majmui bo’lib, nafaqat
yuksak ijodiy rivojlanishni, balki umuman shaxs rivojlanishining muhim omili, har
qanday faoliyatdagi muvaffaqiyatning garovi, kishilar bilan muloqot, kundalik
faoliyatdagi yutuqlar omilidir.
Aqliy ijodiylik haqida mulohaza yuritilganda fikrlashning nostandartligi, uning
mustaqilligi va “kreativligi” nazarda tutiladi.
Nostandart fikrlaydigan odamning o'ziga xos xususiyatlari quyidagilar:
1. Mustaqil bo’lish – ular uchun individual xususiyatlar guruh stereotiplaridan
yuqori bo’lib, takliflar noqulaylik tug’diradi.
2. "Intellektning shaffofligi" - o'z tasavvuriga, eng yangi va g'ayrioddiy
narsalarga bo’lgan sezgirlikka ishonch.
3. Noqulay va muammoli vaziyatlarda sezilarli darajada bag'rikenglik, o’zini
tuta bilish, foydali dinamizmni saqlash.
4. Estetik tuyg'uni shakllantirish, go'zallikka his qilish.
Nostandart fikrlash tasniflash.
- Zukkolik-aqliy faoliyatning tezligi, ongning moslashuvchanligi va aniqligi,
fikrlarning o'ziga xosligi sifatida namoyon bo'ladigan shaxsning intellektual mulki.
Bu odamning tez va aniq tushunish, hisoblash, ko'pincha biror narsa haqida taxmin
qilish qobiliyatidir. Aql-idrokda tanqidiy fikrlash namoyon bo'ladi. Va bu yuqori
xotira tayyorligisiz mumkin emas. Aqlli odamlar odatda yaxshi o'qiydilar yoki hech
bo'lmaganda "aql-idrok" bilan yashaydilar va kundalik muammolarni yaxshi
bilishadi. Bu insonning omon qolishi, muammoli vaziyatlarni hal qilish uchun juda
qadrlanadigan fazilatdir.
- Vizual-majoziy fikrlash-bu ijodiy odamning kundalik narsalarda nostandart
narsalarni ko'rish uchun g'ayrioddiy qobiliyati. Vizual-majoziy fikrlash vizual-
samarali va kontseptual fikrlash bilan bir qatorda fikrlash turlaridan biridir. Eng
oddiy shaklda vizual-majoziy fikrlash asosan maktabgacha yoshdagi bolalarda, ya'ni
Ilmiybaza.uz
to'rt yoshdan etti yoshgacha paydo bo'ladi. Fikrlashning amaliy harakatlar bilan
aloqasi, ular saqlanib qolsa-da, avvalgidek yaqin, to'g'ridan-to'g'ri va to'g'ridan-
to'g'ri emas. Kognitiv ob'ektni tahlil qilish va sintez qilish jarayonida bola har doim
ham uni qiziqtirgan narsaga qo'llari bilan tegishi shart emas va kerak emas. Ko'p
hollarda ob'ekt bilan tizimli amaliy manipulyatsiya talab qilinmaydi, ammo barcha
holatlarda ushbu ob'ektni aniq idrok etish va vizual ravishda namoyish etish kerak.
Boshqacha qilib aytganda, maktabgacha yoshdagi bolalar faqat vizual tasvirlarda
o'ylashadi va hali tushunchalarni bilishmaydi. Maktabgacha yoshdagi bolalarda
tushunchalarning yo'qligi shveytsariyalik psixolog J. Piajening tajribalarida aniq
namoyon bo'ldi. Taxminan etti yoshdagi bolalarga xamirdan yasalgan ikkita bir xil
va teng o'lchamdagi to'plar ko'rsatiladi. Bola taqdim etilgan ikkala narsaga diqqat
bilan qaraydi va ular teng ekanligini aytadi. Keyin, sub'ektlar oldida to'plardan biri
tortga aylanadi. Bolalarning o'zlari bu yassilangan to'pga bitta xamir
qo'shilmaganini, shunchaki shaklini o'zgartirganini ko'rishadi. Shunga qaramay,
sub'ektlar tortilladagi xamir miqdori ko'paygan deb hisoblashadi. Gap shundaki,
bolalarning vizual-majoziy tafakkuri hali ham to'g'ridan-to'g'ri va to'liq ularning
idrokiga bo'ysunadi va shuning uchun ular hali ham chalg'itolmaydilar, tushunchalar
yordamida ko'rib chiqilayotgan mavzuning ba'zi ajoyib xususiyatlaridan
mavhumlasha olmaydilar. Ushbu tortilla haqida o'ylab, bolalar unga qarashadi va
stolda to'pdan ko'ra ko'proq joy (ko'proq joy) egallashini ko'rishadi. Vizual tasvirlar
shaklida (idrokdan keyin) ularning fikrlashi, tortilla endi to'pga qaraganda ko'proq
xamir bor degan xulosaga olib keladi.
- Ijodkorlik- So'nggi paytlarda bu so'zni deyarli hamma joyda eshitish mumkin.
O'qituvchilar birinchi sinfdan boshlab bolalarda nostandart fikrlashni tarbiyalashga
harakat qilmoqdalar va hatto "ijodiy menejer"kabi lavozim paydo bo'ldi.Ijodiy
fikrlash-bu jarayon, birinchi navbatda g'oyalarni yaratish jarayoni. Shuning uchun
"ijodiy fikrlash" vakolati g'oyalarni yaratish qobiliyatidir. Avlodning o'zi har qanday
biznesning maqsadi emas, shuning uchun ijodiy fikrlash boshqa vakolatlar bilan bir
qatorda mavjud: tanqidiy fikrlash (g'oyalarni baholash qobiliyati), hamkorlik
Ilmiybaza.uz
(jamoada ixtiro qilish qobiliyati), majoziy fikrlash (g'oyalarni tasavvur qilish
qobiliyati) va boshqalar.
- Dinamizm. Bu tirik odamning ijodkorligini kompyuter tomonidan variantlarni
yaratishdan ajratib turadi. Ijodiy odamning miyasi dinamik tizim bo'lib, o'ziga xos
faoliyat qonunlari tizimiga ega. U dunyo va uning ehtiyojlari bilan birgalikda
rivojlanadi, ya'ni ma'lum bir vaqtda qaysi tendentsiyalar mashhurligini biladi.
Inqilobiy echimlar kompyuter tomonidan emas, balki inson tomonidan ixtiro
qilinadi va shuning uchun vizual-majoziy fikrlash ijodiy kasb egasi (dizayner,
rassom, shoir, musiqachi va boshqalar) uchun omillardan biridir. D.) juda ko'p
imkoniyatlar va istiqbollarni ochib beradi.
Xulosa qilib shuni aytishimiz mumkinki, aqliy qobiliyatlarning shakllanishida
ham irsiyatning, ham atrof muhitning roli muhim. Insonning dastlabki rivojlaninsh
bosqichida irsiy omillar yetakchiroq bo’lib ko’rinadi, lekin yillar davomida, ayniqsa,
aqliy qobiliyatlarning rivolanishiga atrof - muhit o’z ta’sirini ko’rsatib boradi. Uning
keying rivojlanishi ѐki so’nib borilishi atrof-muhitga bog’liq bo’lib qoladi. Aqliy
qobiliyatning jinsiy farqlari mavjud bo’lib, aѐllarning xotirasi erkaklarnikiga
qaraganda kuchli ekanligini ko’rish mumkin. Erkaklarda esa matematik va fazofiy
qobiliyatlar yaxshi rivojlanganligi aniqlangan.
3. Masala biror bir vaziyat (vaziyatlar)ning tabiiy tildagi ifodasi (tavsifi) bo‘lib, unda
bu vaziyatning biror-bir qismiga miqdoriy xarakteristika berish, uning qismlari
orasidagi ba'zi munosabatlar bor-yo‘qligini aniqlash yoki bu munosabat turini
aniqlash talab etiladi.
Nostandart masala - bu o'quvchilar uchun yechish algoritmi noaniq bo'lgan
masaladir, ya'ni o'quvchilar ularni yechish yo'llarini yoki qanday o'quv materialiga
asoslanganligini oldindan bilmaydilar.
Nostandart masalalar - matematika kursida ularni yechishning aniq algoritmini
belgilaydigan umumiy qoidalar mavjud bo'lmagan masalalar. Ularni murakkab
masalalar bilan aralashtirib yubormaslik kerak. Murakkab masalalarning shartlari,
ular o'quvchilarga matematikadagi masalani yechish uchun zarur bo'lgan matematik
Ilmiybaza.uz
amallarni osongina tanlash imkonini beradi. O'qituvchi ushbu turdagi masalalarni
yechish orqali o'quv dasturida berilgan bilimlarni mustahkamlash jarayonini nazorat
qiladi. Nostandart masala ijodiy xarakterda bo’ladi.
Nostandart masalalar va ularning xususiyatlari.
Tajribalar shuni ko'rsatadiki, matematikani asosan masalalar yechishni
biladigan o'quvchilar yaxshi ko'radilar. Binobarin, bolalarni masalalar yechish
qobiliyatini egallashga o’rgatish orqali ularning fanga qiziqishini oshirishga, fikrlash
va nutqni rivojlantirishga sezilarli ta’sir ko’rsatiladi.
Nostandart masalalar mantiqiy fikrlashni rivojlantirishga yordam beribgina
qolmay, ijodiy faoliyatni faollashtirishning kuchli vositasi hamdir. Ular bolalarda
masala yechishga katta qiziqish va ishtiyoq uyg'otadi. Nostandart masalalardan
namunalar keltiramiz.
1. Topqirlikka doir topshiriqlar.
1. Tovuqning massasi bir oyog‘ida tursa 2 kg. Agar 2 oyog'ida tursa, necha kg
bo'ladi?
2. Bir juft ot 40 km yugurdi. Har bir ot necha kg yugurdi?
3. Yetti aka-ukaning bittadan singlisi bor. Oilada nechta farzand?
4. Oltita mushuk olti daqiqada oltita sichqonni yeydi. 100 daqiqada 100 ta
mushuk nechta sichqon yeydi?
5. Geologlar 7 ta tosh topishdi. Toshlarning vazni: 1 kg, 2 kg, 3 kg, 4 kg, 5 kg,
6 kg va 7 kg. Ularni 4 ta sumkaga shunday joylashtiringki, toshlarning massasi bir
xil bo'lsin.
6. Ma’ruf shunday deydi: "Kecha men 10 yoshda edim, keyingi yil esa 13
yoshda bo'laman". Buning iloji bormi?
7. Hovlida tovuqlar va quyonlar yuribdi. Ularda 5 ta bosh va 14ta oyoq bor.
hovlida nechta tovuq va quyon bor?
8. Har bir marslikning 3 ta qo‘li bor. 13 nafar marslik qo'l ushlashib tugan
bo’lsa, bo'sh qo'llar qolmaydimi?
9. O'ynab yurgan uch qiz – Karima, Gulmira, Oydinning har biri
o'yinchoqlardan birini - ayiq, quyon va filni yashirgan. Karima quyonni
Ilmiybaza.uz
yashirmagan, Oydin quyonni ham, ayiqni ham yashirmagan bo’lsa, o'yinchoqni kim
yashirgan?
2. Qiziqarli masalalar.
1. Bir ot va ikkita sigirga kuniga 34 kg, ikki ot va bir sigirga 35 kg pichan
beriladi. Bir otga va sigirga kuniga qancha pichan beriladi?
2. To'rtta o'rdak va beshta o'rdakchaning og'irligi 4 kg 100 g, beshta o'rdak va
to'rtta o'rdakchaning og'irligi 4 kg. Bitta o'rdakning vazni qancha?
3. Bolaning 22 dona so’mi bo’lib, besh va o'n so’mlik pullar. Uning jami puli
150 so’m bo’lsa, nechta besh so‘mlik va o‘n so‘mlik puli bor?
4. Futbol to'plari orasida qizil rang jigarrangdan, jigarrang esa yashil rangdan
og'irroq. Qaysi to'p og'irroq: yashilmi yoki qizil?
3. Geometrik masalalar.
1. To'rtburchak shaklidagi tort uchburchak shaklga ega bo'lishi uchun ikki
marta bo'lindi. U nechta bo’lakdan iborat bo’ldi?
2. Qog'ozdan qalam uchini ko'tarmasdan va bir xil chiziqni ikki marta
chizmasdan figurani chizing.
3. Kvadratni 5 qismga bo'lib, sakkizburchakni yig'ish mumkinmi?
4. Mantiqiy kvadratlar.
Ilmiybaza.uz
1. Kvadratga (4 x 4) 1, 2, 3, 6 raqamlarini shunday joylashtiringki, barcha
qatorlar, ustunlar va diagonallardagi raqamlar yig'indisi bir xil bo'lsin. Satrlar,
ustunlar va diagonallardagi raqamlar takrorlanmasligi kerak.
2. Satrlar, ustunlar va diagonallardagi ranglarni takrorlanmasdan uchun
kvadratni qizil, yashil, sariq va ko'k ranglar bilan ranglang.
3.
Kvadrat
katakchalariga
4,6,7,9,10,11,12
raqamlarini
shunday
joylashtiringki, ustunlar, qatorlar va diagonallar bo'ylab yig'indisini 24 ga teng
bo’lsin.
5. Kombinatorik masalalar.
1. Dilbarning 2 ta qizil va ko'k rangli yubkasi va 2 chiziqli va gulli koftasi bor.
Dilbar almashtirib, necha xil kiyim kiya oladi?
2. Barcha raqamlari toq bo‘lgan nechta ikki xonali sonlar bor?
3. 1, 3, 5 raqamlaridan takrorlamasdan nechta uch xonali son yozsa bo’ladi.
4. Uch do'st – haykaltarosh Oqboyev, skripkachi Qoraboyev va rassom
Sariboyevlar uchrashdilar. “Birimiz sarg'ish, ikkinchimiz qoramtir, uchinchimiz
qizil sochlimiz, lekin birortamizning ham familiyamiizga sochlarimiz rangi mos
kelmaydi, – dedi Oqboyev. Yigitlarning sochlari qanday rangda?
6. Quyishga doir masalalar.
1. 3 va 5 litrli ikkita idishdan foydalanib, suv jo'mrakidan 4 litr suvni qanday
olish mumkin?
2. O'n ikki litrli idishdagi 12 litr yog’ni 8 l va3 l lik idish yordamida ikkita
oilaga qanday qilib teng taqsimlash mumkin?
3. 9 litr va 5 litrli idishlardan foydalanib, hovuzdan 3 litr suvni qanday olish
mumkin?
O’quvchilarda nostandart masalalarni yechishda va o’quv jarayonlarini to’g’ri
tashkil etishda, avvalo, topshiriqlarning didaktik funksiyasini aniqlab olish zarur.
Matematikada
masalalarning
funksiyasi
deganda,
“o’qituvchi
tomonidan
loyihalashtiriladigan va nostandart topshiriqlarni yechish paytida o’quvchilar
faoliyatida, ruhiyatida o’zgarish yasaydigan” vaziyatlarni yuzaga keltirish
Ilmiybaza.uz
tushuniladi. Har bir o’quv topshirig’i o’zida asosiy funksiya qatorida
topshiriqlarning ta’sirchanligini oshiradigan quyidagi funksiyalarga ega.
Shu tufayli alohida olingan funksiyalar to’g’risida kengroq to’xtalib o’tamiz.
1. O’rgatuvchi funksiya – o’ziga xos xususiyatga ega bo’lib, matematika
darslarida o’quvchilarning ijodiy qobiliyatlarini shakllantirishga yordam beradi va
quyidagilardan iborat:
-qonunlar, tamoyillar o’rtasidagi har xil munosabatlardan iborat yetakchi g’oyalar
tizimi;
-masalalarni modellashtirishga uquv va ko’nikmasini shakllantirish;
-fazoviy tasavvurni shakllantirish;
-matematik intuitsiyani o’stirish;
-matematik ramzlardan va matematik qonuniyatlardan to’g’ri foydalana bilish
mahoratini shakllantirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
2.Rivojlantiruvchi funksiya – bu, nostandart topshiriqlarning muhim funksiyasi
bo’lib, o’quvchilarning ijodiy qobiliyatini o’stirishga, shuningdek ularda ilmiy-
nazariy fikrlashni shakllantirishga, aqliy fikrlash usullarini samarali egallashga
yo’naltirilgan. Nostandart topshiriqlarda rivojlantiruvchi funksiyalar asosiy o’rinni
egallaydi. Umumiy xarakterdagi funksiyalarni maxsus rivojlantiruvchi funksiyalar
bilan aralashtirib yubormaslik kerak. Umumiy xarakterga ega rivojlantiruvchi
funksiyalar qatoriga o’quvchilarda ko’nikma mahoratini oshiradi va quyidagi
mahoratlarni shakllantiradi:
-ilmiy anglashning ma’lum usullarini o’rganish usuli sifatida qo’llash (taqqoslash,
tahlil qilish, sintezlash, mavhumlashtirish, aniqlashtirish, umumlashtirish,
ixtisoslashtirish);
-induktiv va deduktiv xulosalar ishlab chiqish;
-xayolan tajriba o’tkazish;
-muhimini ajratib olish;
-maqsadga erishish uchun vosita va metodni tanlash;
-mantiqiy savodxonlikni namoyon etish.
Ilmiybaza.uz
3.Tarbiyalovchi funksiya – o’quvchilarning anglash borasidagi qiziqishlarini,
ijodiy iste’dodlarini, axloqiy sifatlarni o’stirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
V.A. Gusev va boshqalarning “Matematikaga o’qitishda o’quvchi shaxsini
mukammal shakllantirish” nomli maqolasida matematika o’qitish jarayonida
axloqiy, estetik, mehnat tarbiyasi orqali shaxsiy sifatlar shakllanishi qayd etib
o’tilgan.
4. Nazorat funksiya – matematik bilim olishning rivojlanish darajasini belgilashga
yo’naltirilgan.
Matematik masalalar o’quvchilarga o’z harakatlarini nazorat qilish ko’nikmasini
shakllantirish, yechimning borishini taxmin qilish, o’z ishini tanqidiy baholashda
har jihatdan ko’mak beradi.
4. Bolalarda, asosan, yechim algoritmi noaniq bo’lgan nostandart masalalar
birmuncha qiyinchilik tug’diradi. Aynan bir xil masala, o’qituvchi shunday
masalalarni yechishga o’rgatganmi yoki yo’qligiga qarab, standart yoki nostandart
bo’lishi mumkin. Umuman alohida olingan har qanday masala nostandart bo’lishi
mumkin. Uning yoniga shunga o’xshash bir necha masalalarni keltirilsa, u standart
bo’lib qoladi. Nostandart masalalarning xususiyati ularning yechimini topish har
doimgidek ma’lum algoritmdan iborat bo’lmasligida.
Nostandart yechim yo’liga ega bo’lgan masala- topshiriqlarda esa biror aniq
yo’l-yo’riq asosida yechim izlanmaydi, balki masala mazmunidan kelib chiqib,
masalaning yangi, original yechim yo’li izlanadi. Uning nostandartligi ham shu
yerda. Bu izlanish o’quvchilardan bir xil masalalar ustida ishlashdan ko’ra ko’proq
masalalar yechishning umumiy malakalarini shakllantirishga yo’naltirilgan faol
harakatni amalga oishirishlarini talab qiladi. Nostandart masalalarni yechish
o’quvchilarga taqqoslash, kuzatishga doir tajribalarni to’plashga, murakkab
bo’lmagan matematik qonuniyatlarni aniqlashga, isbot talab etadigan farazlarni
o’rtaga tashlashga imkon beradi. Shu munosabat bilan o’quvchilarda deduktiv
mulohaza yuritishga ehtiyoj tug’ilishi uchun sharoit yaratiladi. Bunday masalalar
Ilmiybaza.uz
o’qituvchiga o’quvchilarda mehnatsevarlik, maqsadga erishishda tirishqoqliq kabi
shaxsiy axloqiy xislatlarni tarbiyalashga yordam beradi.
Shu bilan birgalikda u o’quvchining mantiqiy tafakkurini o’stiradi,
mustaqil fikr yuritish ko’nikmasini tarkib toptiradi, matematik masalalarga bo’lgan
qiziqishini oshiradi, masalani yechishga bo’lgan xohish, masalaning yechimni
topishga ishonch, masala yechimini izlash jarayonidagi qiyinchilik, mashaqqatlarga
bardosh bilan qarash kabi zaruriy shart–sharoitlarni yaratadi, maqsadga intilishlik,
sabr-matonatlik, topqirlik kabi xislatlarni tarbiyalash vazifasini bajaradi.
Boshlang’ich sinflarda nostandart masalalarni ko’rinishi jihatdan bir necha
turlarga ajratish mumkin:
– Mantiqiy masalalar;
– Qiziqarli masalalar;
– Rivojlantiruvchi masalalar;
– Ertak masalalar;
– Boshqotirmali masalalar;
– Sonli rebuslar;
– Raqamvordlar va boshqalar.
Boshlang’ich sinflarda nostandart masalalarni yechilishiga ko’ra bir necha
turkum masalalarga ajratish mumkin.
1-turkum masalalar. O’quvchilar nostandart ko’rinishdagi masalalarni
yechishda faqat rasm, chizmalardan foydalanib, arifmetik amallar bajarmasdan
yechishlari, shuningdek, chizmadan foydalanib, arifmetik amal bajarib ham
yechimni topishi mumkin.
1-masala. 10 metrli sim arqonni 5 ta teng bo’lak qilib kesildi. Necha marta
kesildi?
Ushbu masalani o’quvchilar o’qigach, bu masalani yechish o’quvchilardan
talab qilinadi. O’quvchilar orasidan masalada 10 metrli sim orqali 5 ta teng qismga
bo’linganligi uchun 10:5=2m deb xulosa chiqaruvchi o’quvchi ham topilishi tabiiy.
Chunki o’quvchilar standart masalalarni yechishda masaladagi son ma’lumotlar
ustida amallar bajarib, yechimni izlashgan. Bu topilgan son ma’lumot, 2 metr masala
Ilmiybaza.uz
javobi emasligiga ishonch hosil qilish uchun o’quvchi “masala savolida nimani
topish kerak?” deb murojaat qiladi. O’quvchi atndagi masala savoli: “necha marta
kesishdi?”ni qayta xotirasiga keltirganda noto’g’ri yechim yo’lini topganini
payqaydi. Ayrim o’quvchilar masala javobini besh marta kesildi deb ham aytadi,
chunki beshta teng kesilmani besh marta kesishdi deb noto’g’ri fikr bildiradi.
Shunda o’qituvchi masalaga oid chizma yasashni taklif qiladi: Daftaringizga
uzunligi 10 sm li, eni 1 katak bo’lgan to’g’ri to’rtburchakni chizing. O’quvchilar
daftarlarida bajarishadi. SHunda o’qituvchi shu to’g’ri to’rburchakni beshta teng
qismga ajrating. Har bir ajratgan chizig’ingizni alohida qilib chizing. Nechta chiziq
hosil bo’ldi? (4ta). Demak, 4 marta kesishdi. Bu masala yechimi chizma orqali
aniqlandi.
2-turkum masalalar. Nostandart masalalarning bir qismi chizma asosida,
ikkinchi qismi esa arifmetik amallarni bajarish asosida yechiladigan masalalar
kiradi.
2-masala. Deraza oynasiga pardani qadash uchun 6 ta qisqichni teng uzunlikda
qadash kerak. (birinchi va oxirgi qisqichlar parda chetlarida bo’ladi). Parda eni 1 m
80 sm bo’lsa, qisqichlar orasidagi masofani toping. Ushbu masalani yechish uchun
o’quvchilar shartli chizma chizib, uni teng qismlarga bo’lib, 6 ta joyidan belgilar
qo’yishadi. CHizmadan ayon bo’ladiki, parda eni 1 m 80smni 6 ta emas, 5 ta teng
bo’lish kerakligi to’g’risida tushunchaga ega bo’ladi va 1 m 80 sm=180 sm ekanini
inobatga olib masala yechimini topadi. 180:5=36 (sm)
3-masala. O’rgimchak 10 m balandlikdagi simyog’och tepasiga ko’tarilmoqda.
U kunduzi 5 m ko’tarilib, kechqurun 3 m pastga tushadi. O’rgimchak necha kunda
simyog’och tepasiga ko’tariladi?
O’quvchilar bu masalani mustaqil yechib, quyidagi xatolikka duch kelishadi.
CHizmani chizib, 5 kunda simyog’och tepasiga
5-3=2(m)
10:2=5(kunduzi)
chiqadi degan masalani noto’g’ri javobini aytishadi. Qo’shimcha chizmalarni
tasvirlab, mulohaza yuritib masalaning to’g’ri javobini aniqlashadi.
Ilmiybaza.uz
3-turkum masalalar. Bunday turkumdagi masalalarni yechishda yordamchi
element(qism) kiritishni taqozo qiladi.
4-masala. 45 ta qalamni 4 ta qutiga shunday joylashtiringki, agar 3-qutidagi
qalamlarni 2 marta orttirib, 4-qutidagi qalamlar 2 marta kamaytirilsa va birinchi,
ikkinchi qutidagilar o’z holicha qolsa, to’rtala qutidagi qalamlar soni bir xil bo’lib
qoladi. Dastlab har bir qutida nechta qalam bo’lgan?
Ushbu masala matnini o’quvchi yaxshi o’zlashtirgach, masala shartini
chizmada ifodalashga harakat qiladi.
3-qutidagi qalamlarni 1 qism desak, jami qalamdonda qalamlar necha qismni
tashkil etadi? 2+2+1+4=9(qism)
3-qutidagi qalamlar nechta? 45:9=5 (ta qalam)
1-va 2-qalamdondagi qalamlar nechtadan? 5*2=10(ta qalamdon)
4-qalamdondagi qalamlar nechta? 5*4=20(ta)
Javob: 1-qalamdonda 10 ta, 2-qalamdonda 10 ta, 3-da 5 ta, 4-qalamdonda 20
ta.
5-masala. Arqon shunday 2 ta bo’lakka ajratildiki, biri 2-sidan 4 marta uzun
bo’lib, u 18 mga uzun. Har bir bo’lak arqon uzunligini toping.
4-turkum masalalar. Masalalning yechimini topishda tanlash usulidan
foydalanish mumkin. Quyidagi masalani qaraymiz;
6-masala. To’rtta turlicha sonning yig’indisi 13ga teng. Eng kichik son eng
katta sondan 5ta kam. Bu sonlarni toping.
Ushbu masala yechimi izlashda tanlash usulidan foydalaniladi. 0 sonini
tekshirib ko’ramiz. 0+++5=13. Bo’sh kataklardan raqamlarni topishga harakat
qilamiz. +=8. Ikkinchi va uchinchi sonlar turlicha bo’lib, ular 0 va 5 sonlari
orasida bo’lishi kerak. Bu shartni qanoatlantiruvchi sonlarni topib bo’lmaydi.
Demak, 0 to’g’ri kelmaydi. Endi 1 sonini qo’yib tekshiramiz: 1+++6=13ni hosil
qilamiz. Bundan +=6 kelib chiqadi. 1 va 6 sonlari bor. Shunday 2 ta turlicha son
yig’indisi 6 bo’lgan sonlar: 2 va 4dir. Biz topgan sonlar to’g’riligini tekshiramiz:
1+2+4+6=13
Ilmiybaza.uz
Endi bu masala shartini qanoatlantiruvchi boshqa sonlar ham bormi? 2,3,4
sonlarini navbat bilan qo’yib chiqib, masala shartini qanoatlantirmasligini ko’rish
mumkin. Shu sababli ushbu masala yechimi: 1,2,4,6 sonlarini ifoda etadi.
Shuni ta’kidlash joizki, tanlash usuli bilan yechish jarayonida topshiriq
mazmunidan kelib chiqqan holda sonlarni har doim kchigidan emas, balki kattasidan
yok imkoniyatga qarab masala shartni qanoatlantiruvchi sonlardan boshlash
maqsadga muvofiqir.
Quyidagi masalalar tanlash usuli bilan yechiladigan topshiriqlardan sanaladi.
7-masala. Olim, uning otasi va bobosining birgalikdagi yoshlari yig’indisi 114
ga teng. Agar ular yoshlari 2 xonali sonni ifodalab, birlik xonadagi raqami bir xil
bo’lsa, Olim , uning otasi va bobosining yoshi nechada?
5-turkum masalalar. Bunday turkumdagi masalalarni yechishda quyidagi
tavsiyani berish maqsadga muvofiq:
Berilgan masalani o’quvchi tushunishi uchun uning ma’lum saqlangan holda
shaklan o’zgartirib masalani bayon etish. Bu narsa matnli masalani matematik tilda
qayta bayon etish hisoblanadi. Boshqacha aytganda, bu usulni “masala matnini
o’zgartirish usuli” deb nomlasa ham bo’ladi.
8-masala. Savatdagi olmalar soni 2 xonali. Bu olmalarni 2 ta, 3 ta, 5 ta
bolalarga teng bo’lib berib bo’ladi. Ammo 4 ta bolaga teng bo’lib bo’lmaydi.
Savatda nechta olma bor?
6- turkum masalalar. Bunday turkum masalalarni yechishda “masalani
qismlarga bo’lib yechish” tavsiyasidan foydalanib yechish maqsadga muvofiqdir.
Quyidagi masalani qismlarga bo’lib, har bir qismga oid masala yechiladi.
9-masala. Ikki avtobusda 123 ta sayohatchi bor edi. Bir avtobusdan 8 kishi
tushib, 3 tasi ikkinchi avtobusga o’tirdi. Qolgani boshqa mashina bilan jo’nadi.
SHundan so’ng avtobusda barobardan sayohatchi bo’lishdi. Dastlab har bir
avtobusda nechtadan yo’lovchi bo’lgan?
O’qituvchi masalani qismlarga ajratib yechishni tavsiya qiladi. O’quvchilar
masala matnidagi 2 ta gapni o’qib, fikrlab, shu shartdagi qismga taalluqli yechimni
aniqlashadi:
Ilmiybaza.uz
8-3=5 (yo’lovchi)- boshqa mashinada ketishdi
123-5=118(yo’lovchi)- 2ta avtobusda qolgan yo’lovchilar.
Keyin masalaning 2- qismining yechimini izlashadi.
118:2=59 (yo’lovchi)-har bir avtobusda bo’ldi
59+8=67(yo’lovchi)-1-avtobusda bo’lgan
59-3=56(yo’lovchi)-2-avtobusda bo’lgan.
Ba’zan masala shartini emas, savolini ham qismlarga ajratib yechish usulidan
ham foydalaniladi.
10-masala. 18 ta albom 30 ta qalamdаn 3000 so’m qimmat. Shu 18 ta albom
40 ta qalamdаn 1000 so’m qimmat. 1 ta albom qancha turadi? 1 ta qalam qancha
turadi?
Ushbu masala qisqa sharti uchun chizmadan foydalanish mumkin.
7-turkum masalalar. Bunday masalalarni yechishda yechimni izlashni
oxiridan topish tavsiya qilinadi.
11- masala. Ona ertalabki nonushtaga quymoq pishirdi va uni likopchalarga
qo’ydi. To’ng’ich o’g’il quymoqlarning uchdan birini yeb ishga ketdi. O’rtancha
o’g’il qolgan quymoqlarning uchdan birini yeb maktabga yo’l oldi. Kenja o’g’il
turib quymoqlarning uchdan birini yegandan so’ng likopchada sakkizta quymoq
qoldi. Ona nechta quymoq pishirgan?
Masala mazmunini oydinlashtiruvchi shart chizma variantini beramiz va
masalani oxiridan boshlab yechimni topishga harakat qilamiz.
2. Nostandart masalalarni yechish uchun o’quvchilarda masalalarni
yechishning umumiy malakalarini shakllantirish, boshqa tomondan esa ularni
maxsus usullar bilan tanishtirish zarur. Yuqoridagi turkum masalalarni yechish
usullarining ayrimlari bilan tanishtiramiz.
Nostandart masalalarni modellashtirish usuli bilan yechish:
1–masala. Nok olmadan ikki barovar qimmat. Nima qimmatroq: 4 ta olmami
yoki ikkita nok? Masalaning modelini (chizmasini) tuzamiz.
olma narxi
nok narxi
Ilmiybaza.uz
4 ta olma narxi
2 ta nok narxi
Javob: 4 ta olma va 2 ta nokning narxi bir xil.
2–masala. Asal solingan banka vazni 500 g. Kerosin solingan o’sha banka esa
350 g. Kerosin asaldan 2 marta yengilroq. Bo’sh bankaning og’irligi qancha?
Chizmani bajarish (bolalar chizmasiz masalani yechishda qiyinchilikka duch
keladilar). Bo’sh bankaning massasiga va xuddi shunday bankada asal massasi bilan
kerosin massasi qanday bog’langanligiga e’tibor bering.
500 g. 350 g.
B + A
B+K
B–? A
B–? K
A = 2 K
1–usul:
1)
150( )
350
500
г
–asal va kerosin massalari o’rtasidagi farq.
2)
300( )
150 2
г
– asal massasi
3)
200( )
300
500
г
– banka massasi
2–usul.
1)
150( )
350
500
г
– kerosin massasi
2)
200( )
350 150
г
– banka massasi
O’quvchilarga masalani shunday yechish usuli taklif etiladi. Taxmin
qilaylik, kerosin solingan bankalar 2 ta edi.
500 g.
B+A
B–? A
350 g. 350 g.
Ilmiybaza.uz
(B+K)+(B+K)
B K K B
1)
700( )
350 2
г
– kerosin solingan 2 ta banka massasi
2)
200( )
500
700
г
– banka massasi
To’g’ri bajarilgan chizma yechimga yo’l ko’rsatadi. Keyin bolalar
tenglamalar bilan tanishganlaridan so’ng masalaga qaytish darkor va uni shu usul
bilan yechish kerak.
3–masala. Ikki qutida olmalar teng. Birinchi qutidan ikkinchisiga 10 ta
olma olib solishdi. Ikkinchi qutida birinchisiga nisbatan olmalar qancha ko’p bo’lib
qoldi?
Bu masalani yechish uchun boshida har bir qutida qanchadan olma borligini
bilish zarur. Agar yo’q bo’lsa, unda nima uchun?
1 – 10
2 – 10 10
Yechim:
20
10 2
ta olma
Javob: Olma 20 taga ko’p.
Nostandart masalalarni mulohaza yuritish usuli bilan yechish:
Boshqa hollarda nostandart masalalarni samarali yechish uchun o’quvchi uni
yaxshi tahlil qilishni va miqdorlar o’rtasidagi bog’lanishni, har bir masalada
berilganlarni, mavjud ma’lumotlarni va izlanayotgan sonlarni aniqlashni bilishi
yetarlidir.
1–masala. Qizchaning opasi bor, akalari esa opasiga nisbatan ikki baravar ko’p.
Oilada jami necha nafar farzand bor?
Mulohaza: Akalar opaga nisbatan 2 marta ko’p bo’lganligi uchun ular soni
quyidagicha:
1)
2
1 2
(akalar)
2)
3
1 2
(kishi) – opa va akalar
3)
4
3 1
(kishi) – jami bolalar
Javob: jami 4 ta bola.
Ilmiybaza.uz
2–masala. Dehqon shaharga jo’nadi. Yo’lning birinchi yarmini u piyoda, ya’ni
u otda yurganiga nisbatan 2 marta sekinroq bosib o’tdi. Ammo yo’lning ikkinchi
yarmini u otda yurganiga nisbatan poezdda 10 marta tezroq bosib o’tadigan bo’lsa,
u shunga nisbatan qancha vaqt yutgan bo’ladi?
Mulohaza: Dehqon otda yurganiga nisbatan piyoda 2 marta sekin yurgan
bo’lsa, unda u otda yurganda piyoda yurganiga nisbatan 2 marta tezroq yurardi.
SHunga ko’ra, u yo’lning birinchi yarmida butun yo’lni otda bosib o’tishi uchun
kerak bo’lgan jami vaqtni sarflagan. Dehqon hech nima yutmagan. U poezdda
yurgan jami vaqtni boy bergan.
?
3–masala. Uy bekasi tovuq va quyonlar boqib ko’paytirdi. Ularda jami 35 bosh
va 94 ta oyoq bor. Uy bekasida nechta quyon va nechta tovuq bor?
Masalaning yechimiga qiziqish uyg’otish uchun o’quvchilarga uning javobini
topishni, ya’ni masalani tanlash usuli bilan yechishni taklif qilish mumkin.
Yechimning ushbu usulida eng asosiysi – sonlarni aprobatsiya qilishning
(sinovdan o’tkazishning) eng oqilona yo’lini tanlash kerak. Bu masalani arifmetik
yo’l bilan ham yechish mumkin.
– Uy bekasida qancha jonivor bor?
– Agar ularning hammasi tovuq bo’lganda, oyoqlari 94 tadan ko’p bo’larmidi
yoki oz?
Agar hammasi tovuq bo’lganda, oyoqlar sonini (a) bilan belgilaymiz.
(94–a) – haqiqatdagisiga nisbatan oyoqlar shunchaga oz bo’lardi.
Soni
Tovuqlar Quyonlar
Oyoqlar
30
5
80
25
10
90
23
12
94
Ilmiybaza.uz
94–a
a – agar hamma jonivorlar tovuq bo’lganda, oyoqlar shuncha bo’lardi.
Agar hammasi tovuq bo’lganida, jonivorlarning oyog’i nechta bo’lardi? (
70
2 35
(o.))
– Haqiqatda oyoqlar qancha miqdorga ko’p? (
24
94 70
(o.))
– Quyonning tovuqqa nisbatan oyoqlari nechtaga ko’p? (
2
2
4
(o.))
– 24 ta oyoqda nechta ikkitadan oyoq bor?
Buni bilib olib, biz quyonlar sonini topamiz, chunki biz quyonlarni tovuqlar
bilan almashtirganimizda, har bir quyondan hayolan ikkitadan oyoq ajratdik. Ana
shundan (
24
94 70
) farq kelib chiqdi. Quyonlar miqdorini aniqlash uchun biz
necha marta (xayolan) ikkitadan oyoq ajratganimizni bilishimiz kerak, ya’ni
12
24:2
(quyon).
Mulohaza: agar hammasi tovuq bo’lganida, oyoqlar soni (94–a) oyoqqa oz
bo’lardi. Farq faqat quyonlar o’rniga tovuqlar olingani uchun bo’lishi mumkin edi.
Har bir tovuqning oyog’i quyonga nisbatan 2 taga oz (
2
2
4
). Demak, quyonlar
sonini bilish uchun (94–a) oyoqlarda nechta ikkitadan oyoq borligini bilish darkor.
Yechish rejasi:
1. Agar hammasi tovuq bo’lganda, oyoqlar nechta bo’lardi (ya’ni a ni
topamiz).
2. Haqiqatan oyoqlar qancha miqdorda ko’p edi? (ya’ni (94–a) farqini
topamiz).
3. Tovuqning oyoqlari quyonnikiga nisbatan nechtaga ko’p? (
2
2
4
).
4. Quyonlar nechta edi? (ya’ni (94–a) oyoqlarda nechta ikkitadan oyoqlar
borligini bilib olamiz).
5. Tovuqlar nechta edi?
Yechim:
1)
70
2 35
(oyoq) – jonivorlar oyoqlari shuncha bo’lardi, agar hammasi tovuq
bo’lganda;
Ilmiybaza.uz
2)
24
70
94
(oyoq) – haqiqatda oyoqlar shuncha miqdorga ko’p, chunki uy
bekasida quyonlar ham bor edi;
3)
2
2
4
(oyoq) – tovuqqa nisbatan quyonning oyog’i nechtaga ko’pligi;
4)
12
24: 2
(quyon) – quyonlar soni;
5)
23
35 12
(tovuq) – tovuqlar soni;
Javob: 12 ta quyon va 23 ta tovuq bor.
Uy bekasida faqat quyonlar bor deb taxmin qilish mumkin. Masala ustida
ishlash o’xshash yo’l bilan amalga oshiriladi.
Nostandart masalalarni tadqiqot usuli bilan yechish:
Ba’zi nostandart masalalarni yechishda tadqiqot usulini qo’llash mumkin.
Bolalar o’ylashga, mulohaza yuritishga, paydo bo’ladigan muammolarni yangi
o’ziga xos usullarini izlashga o’rganadilar, chunki masalalar mantiqiy fikrlash va
tadqiqotchilik malakalarini shakllantirish bilan yonma–yon yuradigan boy
materialdir. Tadqiqotga undaydigan masalalar o’quvchilarni hayotda o’rtaga
tashlaydigan amaliy muammolar sharoitiga yaqinlashtiradi. Bunda o’qitishni
amaliyot bilan bog’liqligi amalga oshiriladi.
1–masala. Maktabda 370 ta o’quvchi bor. Shu maktabda tug’ilgan kuni aynan
bir xil sanaga to’g’ri keladigan hech bo’lmasa 2ta o’quvchi topiladimi? Bu
masalaning talabi “hisoblab chiqish”, “isbotlash” yoki “tuzish” shakllari bilan
ifodalanmaydi. Uni yechish uchun tadqiqot qilish va taqqoslash singari mumkin
bo’lgan variantlarini ko’rib chiqish kerak. O’quvchilar ijodiy izlanishga faol
qatnashadilar.
2–masala. 8 mart kuni bilan tabriklash uchun Muxtor do’kondan 7 ta bir xil
ochiq xat (otkritka) sotib oldi. Narxini u bilmasdi, ammo unga bitta ochiq xat narxi
10 so’mdan oshmasligi ma’lum edi. 100 so’mdan 55 so’m qaytim olib, u sotuvchiga
adashganligini aytdi. Sotuvchi bolaga rahmat aytib, o’z xatosini darrov to’g’riladi.
Muxtor qanday fikr yuritdi?
Yechim: 7 ta ochiq xat uchun sotuvchi 45 so’m olgan (100–55=45 so’m).
Ammo 45 soni 7 ga qoldiqsiz bo’linmaydi, demak sotuvchi qaytimni noto’g’ri
bergan (45:7=6 ( qoldiq – 3)).
Ilmiybaza.uz
3–masala. 5 ta ikkinchi sinf va 7 ta uchinchi sinf o’quvchilari jami 50 ta daftar
sotib olishdi. Har bir ikkinchi sinf o’quvchisi bir xil miqdorda daftar sotib oldi, har
bir uchinchi sinf o’quvchilari esa ikkinchi sinflariga qaraganda boshqa miqdorda
daftar sotib oldi, ammo har bir uchinchi sinf o’quvchisi o’zaro bir xil miqdorda
daftar olishgan edi. Har bir ikkinchi sinf va uchinchi sinf o’quvchilari qanchadan
daftar sotib olishgan?
Bu masala qo’shimcha tadqiqotni va turli variantlarni ko’rib chiqishni talab
etadi. Bu yerda o’quvchilarning izlanuvchanlik faoliyatini boshqarish darkor.
1) shu narsaga e’tiborni qaratish kerakki, ikkinchi sinf o’quvchilari tomonidan
sotib olingan daftarlar soni nol (0) yoki besh (5) raqami bilan tugaydi, chunki u ba’zi
bir sonlarni 5 ga ko’paytirganda hosil bo’ladi;
2) agar u nol bilan tugasa, unda uchinchi sinf o’quvchilari sotib olgan daftarlar
soni ham nol bilan tugashi kerak;
3) ammo har bir xonali sonni 7 ga ko’paytirganda (bitta uchinchi sinf
o’quvchisi sotib olgan daftarlar soni 8 dan kam, chunki
56
8 7
, ammo
5650
) nol
bilan tugaydigan sonni hosil qilish mumkin emas. Agar uchinchi sinf o’quvchilari
35 ta daftar sotib olgan bo’lsa, unda ikkinchi sinflar 15 ta daftar sotib olgan (50–
35=15 (d)). Har bir ikkinchi sinf o’quvchisi 3 tadan daftar sotib olgan
3)
(15:5
, har
bir uchinchi sinf o’quvchisi esa 5 tadan daftar sotib olgan
5)
(35:7
.
Nostandart masalalar o’quv faoliyatini tashkil etishda alohida yondashuvni
talab etadi. Ulardan biri yordamchi topshiriqlarni yechish usulidir. Uni aniq
misollarda ko’rib chiqamiz.
4–masala. 500 metr uzunlikdagi poezd (agar uning tezligi 60 km\soat bo’lsa)
500 metr uzunlikdagi tunnelni qancha vaqtda bosib o’tadi?
Avvalo masofa, tezlik va vaqt o’rtasidagi bog’lanishlarga e’tibor qaratgan
holda masalani yanada osonroq yechish uchun quyidagi topshiriqlarni bajarish
maqsadga muqofiqdir:
1) poezd tezligi 60 km\soat bo’lsa, 240 kilometr yo’lni bosib o’tishi uchun unga
qancha vaqt kerak bo’ladi?
Ilmiybaza.uz
2) poezd tezligi 60 km\soat bo’lsa, 1 kilometr yo’lni qancha vaqtda bosib
o’tadi?
3) oldinda uzunligi 500 m bo’lgan tunnel. Teplovoz tunnelga kirgan vaqtdan
toki oxirgi vagon tunneldan chiqqan vaqtgacha qancha masofani bosib o’tadi?
4) qushning uchish tezligi 30 km\soat. Uzunligi 500 metr bo’lgan tunneldan u
qancha vaqtda uchib o’tadi?
Taklif etilgan topshiriqlar ikkita vazifani bajaradi:
a) asosiy masalaning fabulasini (shartlar zanjirini) idrok etishga tayyorlaydi;
b) asosiy masalani yechishdan oldin zarur bo’lgan mantiqiy topshiriqlarni
bajarish talab etiladi.
E’tiborni 4) topshiriq va 1–masalaning mazmuniga qaratish darkor.
O’xshashligi topilsin va jiddiy farqlari qayd etilsin. Farqi: asosiy masalada jism
(poezd) uzunlikka ega, unda qo’shni nuqta o’rnida qabul qilish mumkin. Bu narsa
yechimga ta’sir qiladi. Tushuntirish uchun rasmdan foydalanish mumkin.
A A
B 500 m A B A
500 m 500 m
500+500=1000 (m) = 1 km
Poezd 60 km\soat yoki 1 km\minut tezlik bilan yurgan. Demak, poezd
tunneldan o’tishi uchun ketadigan vaqt 1 minutga teng.
Ushbu materialni o’zlashtirilishini nazorat qilish maqsadida o’xshash masalani
yechish foydalidir.
5–masala. Telegraf ustuni yonidan 800 metr uzunlikdagi poezd 400m\min
tezlikda o’tib ketmoqda. Poezd ustun yonidan qancha vaqtda o’tadi? (Ustunni nuqta
o’rnida qabul qilish mumkin.)
Ilmiybaza.uz
Ushbu masalaning xususiyati shundan iboratki, masofa poezd uzunligiga teng.
Yechish:
800:400 2
(min.)
Quyidagi masalani oldingi ikkita masalaning birlashmasi deb hisoblash
mumkin:
6–masala. 150 metr uzunlikdagi ko’prikda turgan odam poezd uning yonidan
10 sekundda o’tib ketganini kuzatdi. Ko’prik bo’ylab harakat uchun esa 25 sekund
sarfladi. Poezdning uzunligini va tezligini toping.
Nostandart masalalarni tanlash usuli bilan yechish:
Ko’pincha masalalarni yechishda berilgan to’plamdan ba’zi qism to’plamlarni
ajratishga yoki bo’lmasa u yoki bu xususiyatlarga ega bo’lgan alohida elementlarni
tanlashga to’g’ri keladi. Bunday tanlash, odatda, ko’pbosqichlidir. Masalaning
shartini asta–sekin qo’llab, avval elementlarning ortiqcha qism to’plamlari ajratiladi.
So’ngra undan berilgan ma’lum elementlar bo’yicha talab qilingan komponentlar
tanlanadi, ya’ni masalaning yechimini topishadi yoki uning yo’qligini isbot
qilishadi. So’z ketayotgan usul – tanlash usulidir.
Undan foydalanishni ba’zi bir masalalar misolida ko’rib o’tamiz.
1–masala. Bitta o’quvchi 9 ta olma va 5 ta nok terdi va sherigi bilan o’zaro
bo’lib olishdi. U sherigiga 7 ta meva berdi, ular ichida har xil mevalar bor edi. U
sherigiga nechta olma va nechta nok bergan bo’lishi mumkin?
Yechish: 7 sonini ikki qo’shiluvchining yig’indisi ko’rinishida quyidagicha
ifodalash mumkin:
1)
0 7
0
7
7
2)
6 1 1 6
7
3)
4 3
3 4
7
4)
2 5
5 2
7
7 ta meva ichida olma va nok mevalari bo’lgani uchun 7 soni tarkibining
mavjud 8 ta variantidan masalaning shartiga mos keladiganlarini tanlab
quyidagilarni hosil qilamiz:
1) 6 ta olma va 1 ta nok yoki aksincha;
2) 5 ta olma va 2 ta nok yoki aksincha;
Ilmiybaza.uz
3) 4 ta olma va 3 ta nok yoki aksincha;
Ya’ni 6 ta bo’lishi mumkin bo’lgan variantlar.
2–masala. Ayiq va tulki baliq ovida bo’lishdi. Ular birgalikda 13 ta baliq
ushlashdi, bunda ayiq ko’proq ushladi. Ayiq tulkiga nisbatan nechtaga ko’p
ushlagan bo’lishi mumkin, agar ular tutgan baliqlari farqi 3 dan kam bo’lmasa va 7
dan ko’p bo’lmasa?
Yechish: Shunday jadval tuzamiz:
Baliqlarni
ushlashdi
Ayiq tulkiga nisbatan
qancha ko’p baliqni
ushladi?
Tulki Ayiq
1
12
11
2
11
9
3
10
7
4
9
5
5
8
3
6
7
1
Jadvaldan masalaning shartiga mos keladigan sonlarni tanlab olamiz: 7; 5 va 3.
3–masala. Ayol tarvuz sotayotgan edi. Birinchi xaridor ayol undan
tarvuzlarning yarmini va yana yarim tarvuz, ikkinchi xaridor ayol qolgan yarim
tarvuz, uchinchi xaridor ayol esa oxirgi bitta tarvuzni sotib oldi. Ayol nechta tarvuz
sotgan?
1–qadam: Tarvuzlar soni toq bo’lganligini anglash darkor, chunki faqat shu
vaziyatda tarvuzning yarmi haqidagi shart ma’noga ega bo’ladi:
2–qadam: Tarvuzlar uncha ko’p bo’lmaganligini tushunish kerak, chunki
tarvuzlarni 3 kishi sotib olgan, bunda uchinchi xaridorga faqat bitta tarvuz tekkan.
3–qadam: O’quvchilar aniqlaydigan bir nechta sonni tekshirish kerak (masalan:
5,7, 9, 11). Tekshirish natijasida bilamizki, sotuvga 7 ta tarvuz olib kelingan.
Ilmiybaza.uz
4–masala. Onaning 2 ta o’g’li bo’lgan. Undan so’rashdi: “O’g’illaring necha
yoshda?” U javob berdi: “Hozir ularning biri boshqasidan ikki marta katta, bir yil
oldin esa u boshqasidan uch barovar katta edi. Topinglar–chi, o’g’illarim necha
yoshda?”
Masala shartidan aniqki, bolalar uncha katta emas, agar yoshlar nisbati bir yilda
shuncha ko’p o’zgaradigan bo’lsa. Ixtiyoriy ravishda kichik o’g’ilning yoshini,
masalan, 2 yosh deb tanlaymiz. (CHunki masalaning sharti bo’yicha 1 yosh bo’lishi
mumkin emas).
Yoshi
Ukasi
Akasi
Hozir
2, 3, 4, 5, 6
4, 6, 8, 10, 12
1 yil oldin
1, 2, 3, 4, 5
3, 5, 7, 9, 11
Jadvaldan masalaning shartiga mos keladigan sonlarni tanlab olamiz.
Javob: ukasi 2 yoshda, akasi 4 yoshda.
5–masala. 2 yildan keyin o’g’il bola ikki yil oldingiga nisbatan ikki marta katta
bo’ladi, qiz bola esa 3 yildan keyin 3 yil oldingiga nisbatan 3 marta katta bo’ladi.
Kimni yoshi kattaroq – o’g’il bolaning yoshimi yoki qiz bolaning?
– masalaning savoliga javob berish uchun nimani bilish kerak? (hozir o’g’il
bola necha yoshda va qiz bola necha yoshda)
– o’g’il bolaning minimal yoshi nechada bo’lishi mumkin? (3 yoshda)
– nega? (agar u 2 yoshda bo’lganda, ikki yil oldin u umuman tug’ilmagan
bo’lardi)
– qiz bolaning minimal yoshi nechada? (4 yoshda)
– nega?
Jadval tuzamiz:
O’g’il bola
Hozir
3
4
5
6
7
8
2 yildan keyin 5
6
7
8
9
10
2 yil oldin
1
2
3
4
5
6
Ilmiybaza.uz
Qiz bola
Hozir
4
5
6
7
8
9
10
3 yildan keyin 7
8
9
10
11
12
13
3 yil oldin
1
2
3
4
5
6
7
Jadvaldan masalaning shartiga mos keladigan sonlarni tanlab olamiz.
Javob: O’g’il bola hozir 6 yoshda, qiz bola ham 6 yoshda. Ular tengdosh.
Nostandart masalalarni yechish sinfdan tashqari (to’garak) ishlarda ham,
shuningdek, darsda ham amalga oshirilishi mumkin. Buning uchun o’qituvchi
matematikaga qiziqishi va bu qiziqishni o’z o’quvchilarida ham tarbiyalay olishi
kerak.
Nazorat savollari:
1. Nostandart fikrlash deganda nimani tushunasiz?
2. Nostandart fikrlashning ijodiy qobiliyatni rivojlantirishdagi o’rni qanday?
3. Masala va nostandart masala tushunchasiga ta’rif bering?
4. Nostandart masalalarning qanday funksiyalari mavjud?