BOSHLANG’ICH SINF O’QUVCHISI
1. Shaxs haqida tushuncha.
2. Boshlang’ich sinf o’quvchisining shaxsi.
3. Rivojlanishning asosiy qonuniyatlari va pedagogik qo’llab quvvatlash.
Shaxs haqida tushuncha. I.Shaxslarlararo muloqot muhiti. Individ -
biologik turning umumiy irsiy xossalarini tashuvchi biologik organizm (har bir
odam individ bo‘lib tug‘iladi). Endopsixika - shaxs psixik tuzilishining ichki
qismlari sifatida psixik elementlar va funksiyalarning o‘zaro bog‘liqligi.
Ekzopsixika - shaxs munosabatlarining tizimini va uning qiziqishlari, mayllari,
ideallari, maslagi, hukmron hissiyotlari, egallagan bilimlari, tajribalari. E’tiqodlar –
shaxsni o‘z qarashlari, tamoyillari, dunyoqarashiga muvofiq ravishda harakat
qilishga undovchi motivlar tizimi. Shaxs tushunchasi «yuz», «soxta qiyofa»
so‘zlaridan kelib chiqadi. Qadimgi rus tilida «soxta qiyofa» so‘zi «rol», ya’ni, odam
boshqalar bilan muloqotda bo‘lganida kiyib oladigan biror-bir ijtimoiy niqob
ma’nosini anglatuvchi «rol»ni bildirar edi. Lotincha persone so‘zi ham shu ma’noni
anglatadi(Per sonare – niqob ortidan so‘zlashish). Qadimgi yunon, keyinchalik esa
qadimgi rim teatrlarida aktyor sahnaga u yoki bu – yovuz, laganbardor, payg‘ambar,
qahramon xarakterlari chizilgan niqobda chiqardi. Niqobning bo‘yoqlari ijtimoiy
vazifani bajaruvchi, u yoki bu rolni ijro etayotgan insonning ahloqiy belgilariga
ishorat edi. Qadimgi Yunonistonda «shaxs» tushunchasiga mos keluvchi atama
ishlab chiqilmagan edi. O‘zining betakror taqdiriga ega bo‘lgan shaxs haqida
Aflotun bilmas edi, bilishni ham xohlamasdi. Uning o‘rnini ruh egallagan edi.
Arastuning «Jon haqida» asari hozirgi zamon psixologiyasiga yo‘l ochib berdi.
Qadimgi Rim oldinga qadam tashladi. Rim huquq ilmida yunoncha boshning
yuz qismini, tashqi ko‘rinish, bundan tashqari, tragediyada ishtirok etuvchi ijrochini
belgilovchi prosopon o‘rniga, lotincha persona so‘zi qo‘llanildi, bu so‘z avvaliga,
yunoncha so‘zga o‘xshab, tragediyadagi aktyorning roli va niqobini anglatar edi.
Lekin keyinchalik alohida individning nomi sifatida saqlanib qoldi. Rim fuqarosi
huquqiy va diniy zot, avlodlar ismi-sharifi va mulk egasi sifatida ta’riflanadi.
Sharqda umuman boshqacha holat edi. Induizm va buddizmda shaxs inkor etilib,
faqatgina «o‘zlik» e’tirozsiz tan olinadi. Hozirgi kunda psixologiya shaxsni
insonning jamiyatdagi hayotida shakllanadigan ijtimoiy-psixologik hosila sifatida
tushuntiradi. Odam ijtimoiy mavjudot sifatida boshqa odamlar bilan munosabatlarga
kirishganida va bu munosabatlar uning shaxsini shakllantiruvchi hal qiluvchi omilga
aylanganida, u yangi sifatlarga ega bo‘ladi. Chet el psixologiyasida inson shaxsi
sifatida barqaror belgilar majmuasini tashkil etuvchi temperament, sezgirlik,
motivlar, layoqatlar, mayllar, turli hayotiy vaziyatlarga moslashayotganida aynan
shu insonga xos bo‘lgan fikrlar oqimi va hulqatvorini belgilab beradigan ma’naviyat
tushuniladi. J. Godfruaning fikricha, shaxs umumiy holda ham irsiy, ham ijtimoiy-
madaniy ta’sirlar bilan belgilanadi. «shaxs» tushunchasi o‘z ichiga tabiiy xossalar
(jins, temperament va h.k.) asosida ijtimoiy muhit (oila, maktab, «boshqa
ahamiyatlilar») va faoliyat (o‘yin, bilish, mehnat) bilan faol o‘zaro ta’sirlar
jarayonida hosil bo‘lgan individga xos bo‘lgan ijtimoiy sifatlar yig‘indisini
birlashtiradi. Inson shaxsi, keng tarqalgan tasavvurlarga qarshi o‘laroq, 30 yoshga
yetgunicha o‘zgarmasdan qolmaydi. Misol keltiradigan bo‘lsak, Kaliforniya
Universitetining bir guruh olimlari 130 mingdan ortiq odamlarning «Katta Beshlik»
(vijdoniylik, murosaga kelish layoqati, nevrotizm va ekstravertlik) nomi bilan
ma’lum shaxsiy sifatlarini tahlil qilganlar. Bu sifatlar kayfiyatga bog‘liq emas,
shuning uchun yetarlicha ishonchli tarzda namoyon bo‘ladi. Odamlar yosh o‘tishi
bilan hayotiy ixtiloflarni tezda bartaraf etishga o‘rganadilar, xususan, shafqatliroq
va mehribonroq bo‘lishga intiladilar.
Aniqlanishicha, ayollarda, erkaklardan farqli o‘laroq, yosh o‘tishi bilan
nevroz holatlari kamayadi. Ikki jins vakillarida samimiylik bir oz kamayadi.
Olimlarning fikriga ko‘ra, 20 – 30 yoshlilarda murakkab vazifalarni bajarishda va
tashkilotlar tuzishda ko‘mak beradigan vijdoniylikning kuchayishi kuzatiladi.
Murosaga kelishga moyillik, aksincha, ko‘pchilik holatlarda 30 yoshdan so‘ng
yorqin namoyon bo‘ladi. II. Shaxs tuzulishi. Shaxs asosini uning tuzilishi tashkil
etadi, bu esa shaxsning yaxlit hosila sifatida har taraflama nisbiy barqaror aloqa va
o‘zaro ta’sirga ega bo‘lishidan iborat. Psixologlar shaxs tuzilishida turli tarkibiy
qismlarni ajratadilar. S.L. Rubinshteyn temperament, xarakter, layoqatlarda;
bilimlar, malakalar va ko‘nikmalarda;
yo‘nalganlikda namoyon bo‘ladigan individual-tipologik xususiyatlarni
ko‘rsatib o‘tadi. A.G.Kovalev yo‘nalganlik, xarakter, imkoniyatlar va mashqlar
tizimini ajratadi. M.I.Enikeev temperament, yo‘nalganlik, layoqatlar va xarakterni
sanab o‘tadi. Mashhur psixolog K.K.Aflotunov yo‘nalganlik tarkibini, ijtimoiy
tajriba tarkibini, psixologik tarkibni va biologik asoslangan tarkibni ajratib
ko‘rsatadi. Shunday bo‘lsada, shaxs tuzilishida tarkibiy qismlarni ajratishdagi
tafovutlarga qaramay, mualliflar o‘z yondoshuvlarida etakchi tarkibiy qism sifatida
yo‘nalganlikni alohida ajratib ko‘rsatadilar. Bu tushuncha turlicha, masalan, «o‘sish
sur’ati tendensiyasi (S.L.Rubinshteyn), «ma’no kasb etuvchi motiv» (A.N.Leontev),
«dominantlik munosabati» (V.N.Myasiщev), «asosiy hayotiy yo‘nalganlik»
(B.G.Ananev), «inson mohiyatli kuchlarini dinamik tarzda tashkil etish»
(A.S.Prangishvili) sifatida talqin etiladi.
2. Boshlang’ich sinf o’quvchisining shaxsi. O’zbekiston Respublikasining
Prezidenti SHavkat Mirzyoev 2020 yil 29 dekabr kuni Oliy Majlisga
murojaatnomasida shu yurtning fuqarolarining salomatligi ta’lim va farovonligi
haqida katta dolzarb masalalarni ko’tarib chiqdi. Bunda O’zbekiston xalqini turmush
sharoitini tubdan o’zgartirish, yaxshilash, hammabop va sifatli ta’limni rivojlantirish
yo’lida katta tadbirlarni amalga oshirish ko’zda tutilgan. Jumladan, Prezident o’z
ma’ruzasida: “O’zbekiston Respublikasining yoshlarni tarbiyalashda oldinga
qo’yayotgan asosiy maqsadlardan biri – Biz o’z oldimizga mamlakatimizda
Uchinchi Renessans poydevorini barpo etishdek ulug’ maqsadni qo’ygan ekanmiz,
buning uchun yangi Xorazmiylar, Beruniylar, Ibn Sinolar, Ulug’beklar, Navoiy va
Boburlarni tarbiyalab beradigan muhit va sharoitlarni yaratishimiz kerak”-deya
alohida ta’kidlab o’tdi. Bunda, avvalo, ta’lim va tarbiyani rivojlantirish, sog’lom
turmush tarzini qaror toptirish, ilm-fan va innovatsiyalarni taraqqiy ettirish milliy
g’oyamizning asosiy ustunlari bo’lib xizmat qilishi lozimligi aytib o’tildi. Mana
shunday shaxsni tarbiyalashda –boshlang’ich ta’limda faoliyat ko’rsatayotgan
o’qituvchidan alohida katta kuch, mahorat, sabr matonat talab etadi.[1.3] Har bir
kasbning o’z fazilati, zavqi, mashaqqati bor, deydilar. Ha,bu juda to’g’ri, haqqoniy
hayotiy so’zlardir. Mana, shifokor o’z kasbi doirasida bemor dardini tinglaydi, uning
dardini aniqlaydi va unga malham buladi. Kishilarning salomatligi uchun kechayu
kunduz kurashib,turli kasalliklarni oldini olish choralarini ko’radi. SHoirning dilga
yoqar she’rlari esa kishilarni ijodiy mehnatga ilxomlantiradi, insonga ma’naviy oziq
beradi va hokazo. Boshlang’ich sinf o’qituvchisi esa yangi insonni tarbiyalaydi, xat-
savodli qiladi. O’qituvchilik kasbining ajoyib tomoni shundaki, ustoz fazilatlari va
mehnatining natijasi yildan –yilga o’z shogirdlari ishi va faoliyatida davom etadi.
SHuning uchun ham hayotda bu kasbdan ko’ra olijanob va ulug’vor faoliyat
bo’lmasa kerak. Boshlang’ich sinf o’qituvchisi oldiga qo’yiladigan eng asosiy
talablardan biri shuki, u bola tabiatini tushunishi va uning qalbiga hamisha to’g’ri
yo’l topa olishi kerak.
Atoqli pedagog V.A. Suxomlinskiy bunday deb yozgan edi: «Yaxshi
o’qituvchi bo’lish nima demak? Bu eng avvalo, bolalarni yaxshi ko’radigan, ular
bilan birga bo’lishdan quvonadigan, har bir bola yaxshi kishi bo’lib yetishishiga
ishonadigan, bolalar bilan ham, qayg’usiga ham sherik bo’la oladigan, ham bola
qalbini biladigan, o’zi ham bir vaqtlar bola bo’lganligini hech qachon unutmaydigan
kishi bo’lish demakdir.CHinakam xalq o’qituvchisi hayotdan orqada qolmaydi,
balki u hayot taraqqiyoti bilan birga boradi. Xalqning eng ilg’or qismi bilan bir safda
turadi.[2.33] Yosh avlodga ta’lim va tarbiya berishning murakkab vazifalarini
muvafaqiyatli hal etish boshlang’ich sinf o’qituvchisiga, uning g’oyaviy e’tiqodiga,
kasb mahoratiga, iste’dodi va madaniyatiga bevosita bog’liq. Yosh avlodni
ko’ngildagidek o’qitish va tarbiyalash haqida gap borar ekan, bu g’oyat murakkab
va ma’suliyatli vazifani malakali, pedagogik mahoratli o’qituvchilarsiz tasavvur
etish mumkin emas. “Pedagogik mahorat nima?” degan savolga rus pedagogi
K.D.Ushinskiy so’zlari bilan aytganda, o’qituvchi qanday o’qitish kerakligini bilishi
va buni nazariy jihatdanligiga emas, balki amaliy jihatdan ham bilishi lozim.
O’qituvchining pedagogik mahorati, asosan darsda ko’rinadi. CHunki dars o’zining
mazmun, mohiyatiga ko’ra o’qituvchining maktabdagi eng asosiy, birinchi o’rinda
tutgan ishidir”. [3.38] Mamlakatimizda ta’lim jarayonida yuz berayotgan tub
o’zgarishlar har bir ta’lim sohasining jadallashtirishni talab etadi, yangiliklarni joriy
etish yo’li esa har doim murakkab va uzoqdir. Darhaqiqat, ertangi kun bugungi
kundan boshlanadi. Mamlakatimiz kelajagibugun maktablarda ta’lim-tarbiya
olayotgan farzandlarimizda ularning har tomonlama yetuk va barkamol bo’lib
yetishishiga bog’liq. Bugungi davrda boshlang’ich sinf o’qituvchisiga qo’yilgan
talab ham har tomonlama rivojlangan shaxsni tarbiyalashdan iboratdr. Buning uchun
u o’quvchilar va o’quvchilar jamoasini puxta o’rganishni asosan ikki yo’l bilan
amalga oshirishi lozim bo’ladi. Birinchidan tomon, umumpsixologik jarayonlar
nazarda tutilsa, ikkinchi tomondan muayyan aniq o’quv tarbiya jarayoni tashkil
etishidir. Bu sharoitda o’quvchining psixologik rivojlanish jarayonini o’rganish
(diagnozlash)da kuyidagilar amalga oshirilishi maqsadga muvofiq bo’ladi:
1.O’quvchilarni yosh xususiyatlari va o’quvchilar jamoasini o’rganish muayyan
pedagogik vazifalarni bajarishga qaratilishi lozim.
2.O’quvchining psixologik rivojlanishi barcha o’qigan yillari mobaynida
faoliyati bilan qiyosiy o’rganish lozim. 3.Eksperimental vazifalar o’quvchi yoshiga
mos bo’lishi lozim. 4.O’quvchining psixologik rivojlanishini tekshirish o’quv-
tarbiya jarayonida olib borilishi lozim. 5.Diagnostika asosida o’quvchilarni yosh
xususiyatlarini,
yaqin
orada
bo’ladigan
o’zgarishlarni
aniqlash
lozim.
Diagnostikaning o’quv–jarayonidagi asosiy vazifasi ta’lim –tarbiya nazorat qilish va
kelajakda qilinadigan ishlarni belgilashdan iborat ekanligi sir emas, lekin uning
mazmunini aniqlash birmuncha murakkab jarayon. Bugungi kun ta’lim amaliyotida
diagnostikaning mazmunini aniqlash bir nechta qismdan iborat: 1.SHaxsning
rivojlanganlik darajasini aniqlash. 2.Aniq bir taassurot natijasida o’quvchi shaxsida
bo’lgan o’zgarishlarni tahlil qilish. 3.Psixologik rivojlanishning imkoniyatlarini
topish va izlash. Har bir boshlang’ich sinf o’qituvchisi o’z ish tajribasiga tayangan
holda o’quvchilarning yosh xususiyatlarini o’rganib, ular to’g’risidagi olgan
ma’lumotlarini to’plab ularni sistemalashtirib boradi. Bunda o’qituvchi bir qancha
metodlarni qo’llashi mumkin: 1. Tekshirish metodi 1.Eksperimental bo’lmagan
metodlar: a) kuzatish; b) suhbat; v) anketa tarqatish; g) o’quvchilar faoliyatini
natijalarini tahlil qilish; 2.Tajriba metodi a) ahloqiy masalalarni hal qiluvchi
go’zallik,xususiyatlarini kerakli axborotni eslab qolish; b) pedagogik va psixologik
tajribalar. 3. Diagnostika metodi.
a) bilim sifatini aniqlaydigan metod; b) aralash metod; O’quvchining
tarbiyalanganlik darajasini ko’rsatadigan diagnostik dastur asosida boshlang’ich sinf
o’quvchilarni yosh xususiyatlarini o’rganib diagnostik namunalar keltirishicha,
o’quvchilarida o’z o’qituvchiga xos xususiyatlar namoyon bo’lishi aniqlangan.
1.Tarbiyalanganligi-o’qituvchida
100%-o’quvchida
80%-90%
2.Bilimi-
o’qituvchida 100%-o’quvchilarda 90%-100% Tekshirishning natijalaridan shunday
xulosa deyish mumkin. Boshlang’ich sinf o’qituvchining ko’rsatkichlari sinfdagi har
bir bolaning qanday ekanligini aniq tasavvur etishga yordam beradi. Umumiy ta’lim
poydevori muvaffaqiyatining yana muhim omillari, bu o’quv darslarda
foydalanadigan xilma-xil ko’rsatma-tarqatma materiallar va texnika vositalaridir.
Bularsiz ta’lim –tarbiya ishining sifat va samaradorligini oshirish haqidagi gap ham
bo’lishi mumkin emas. Ko’rsatmalilik –bilimlar ko’zgusi. Ayniqsa,boshlang’ich
sinfda,shu jumladan 1-sinfda ko’rsatma qurollardan o’rinli va unumli foydalanish
juda katta ahamiyatga egadir. Ko’rsatmalari darslar o’quvchilarda juda katta qiziqish
uyg’otadi va ularning tasavvurlarini kegayishiga, mustaqil fikrlash va kuzatish
qobiliyatlarini o’sishiga, dars materiallarini to’liq o’zlashtirishga, bilimlarni puxta
tushunib olishlariga katta yordam beradi. Boshlang’ich sinf o’qituvchilarini
o’rganishning natijalari quyidagicha xulosa chiqarishga imkon beradi: 1.Ta’lim
jarayonida va undan tashqari vaqtlarda o’quvchilar bajaradigan barcha topshiriqlar
boshlang’ich sinf o’qituvchisi tomonidan qay tariqa tashkil etilganligiga qarab
o’quvchi shaxsiga turli darajada ta’sir etishi mumkin. 2.O’qituvchining
o’quvchilarga ta’lim va tarbiya berishda o’z mas’uliyatini chuqur his etish,
pedagogik mehnatiga ongli munosabati, murabbiylik mahorati o’zining boshqa eng
nozik tomonlari bilan asosan darsda ko’rinadi va ular o’z o’quvchilarining xatti-
harakati va xarakter xususiyatlarida namoyon bo’ladi. 3.O’qituvchi dars jarayonida
turli ko’rgazmalardan foydalansa, bolalarning fikrlash qobiliyatlari, yozuv
ko’nikmalari, hisoblash malakalari oshib boradi. SHunday qilib, har bir
boshlang’ich sinf o’qituvchisi eng avvalo o’quvchilarni yosh xususiyatlarini
o’rganish, uning natijalariga jiddiy e’tibor berish va bu o’quvchi shaxsiga ijobiy
ta’sir etishga intilmog’i-mehnatsevarligi, bilimga chanqoqligi jamaoatchiligi,
javobgarlikni his etish kabi sifatlarning yanada rivojlanish yo’llarini izlamog’i
lozim. O’shandagina har tomonlama o’sib borayotgan yosh avlod kamolotiga
ma’lum darajada ta’lim –tarbiyaviy jihatdan to’g’ri va samarali ta’sir etgan
bo’lamiz.
3. Rivojlanishning asosiy qonuniyatlari va pedagogik qo’llab quvvatlash.
Zigmund Freyd 1856-yilda Freyburgda, o‘sha paytdagi Avstriya Vengriya
imperiyasining hozirgi kunda Chex respublikasiga taalluqli qismida tug‘ildi. U
tibbiyotni Venada o'rgandi va shu yerda Avstriyani natsistlar 1938-yilda anneksiya
qilgunlariga qadar yashadi. Yahudiy sifatida u vatanini tashlab ketishga majbur
bo‘ldi va Londonga borib o‘rnashdi, o‘sha yerda 1939-yildavafotetdi. Uzoq yillar
davomida u bedavo saraton kasalligi bilan kurashib yashadi. Uning eng mashhur
asarlari quyidagilar: «Tushlarning ta’biri», «Psixoanalizga kirish bo'yicha
ma’ruzalar», «Lazzat tamoyili ortida», «Bir illyuziyaning kelajagi», «Madaniyatdan
norozilik»,
«Muso
va
monoteizm».
Ontogenezda
rivojlanish
psixikasi
tushunchasiga psixoanalitik yonilushuv asoslari Z.Freyd tom onidan kiritilgan.
Psixik rivojlanish psixoanalizida qiziqishlar, motivlar va tuyg‘ular sohasini
mumkkablashishi jarayoni bilan shaxs rivojlanishi hamda uni tu- /lllshi va
funksiyalarining takomillashishi bilan tenglashtiriladi. '/„Freyd inson psixikasini 3
bosqichga, ya’ni psixik jarayonlarni prlnsipial anglash imkoniyati mezoni bo'yicha
ong, ongosti va ongM/.likka ajratadi. Uning ilmiy qiziqishlari birinchi navbatda
jinsiy va agressiv qiziqishlaming majmuasiga qaratilgan. Aynan ongsizlik birinchi
bo'lib jamiyatga qarshi turadi. Freyd shaxs rivojlanishini Individni tashqi ijtimoiy
dunyoga moslashishi sifatida kiritgan hamilu unga begona, lekin juda ham zarur deb
hisoblaydi. I nson shaxsi Z.Freyd bo‘yicha o‘z tarkibiga tuzilmaviy tarkibiy
qtsmlarni qamrab oladi: U; Men; Oliy Men. U (ld)-shaxsning primitiv yadrosi u
tug‘ma xarakterga ega, ongM/.lik joylashgan va qoniqish tamoyiliga bo‘ysunadi.
Idda tug‘ma wnpulsiv qiziqishlar mavjud (hayot instinkti Eros va o‘lim instinkli
Tanates) va psixik rivojlanishni energetik asosini tashkil etadi. Men (Ego) shaxsni
ratsional va anglanuvchi qism. U biologik yeliUshga ko'ra, hayotning 12 va 36 oylari
orasida yuzaga keladi va luullik prinsipi bilan boshqariladi. Egoning vazifasi sodir
bo‘layot ganlami tushuntirish va insonning xulqini shunday tuzish kerakki, uni
instinktiv talablari qondirilishi, jamiyatning va ongning cheklovlari buzilmasligi
kerak. Egoning hamkorligida individ va sotsium o‘rtasidagi nizo hayot mobaynida
sustlashishi kerak. Oliy Men (Super Ego) shaxsning tuzilmaviy tarkibi sifatida eng
oxirida 3—6 yoshlar orasida shakllanadi. Super Ego insonning moslashishini
ifodalaydi va bu jamiyatda qabul qilingan normalarga amal qilishini qattiq nazoratga
oladi. Id va Super Ego tarafidagi an’analar odatda nizoli xarakterga ega bo‘lib, bu
xavotirlanish, asabiylashishni keltirib chiqaradi. Bunga javoban Ego bir qator
himoya
mexanizmlarini
yaratadi
va
qoilaydi.
Ular
siqib
chiqarish,
ratsionallashtirish, sublimatsiya, proeksiya, regressiya va boshqalar. Himoya
mexanizmi atamasi 1894-yilda dastlab Z.Freyd tomonidan fanga kiritildi.
Keyinchalik mazkur sohadagi tadqiqotlarning miqdorini ortib borishi natijasida
uning amaliy va nazariy ahamiyati ham ortib bormoqda. Psixologik himoya — bu
shaxsni salbiy kechinmalardan himoya qilishga yo‘naltirilgan anglanmagan psixik
jarayondir. Aynan psixologik himoya mexanizmlari qarshilik ko‘rsatish jarayonlari
asosida yotadi. Shaxsning himoya mexanizmlari uning psixikasida ilk bolalik
davrida paydo bo‘ladi va butun hayoti mobaynida davom etadi. Psixologik himoya
mexanizmlari odamni yoqimsiz emotsional kechinmalardan himoya qiladi,
psixologik qulaylik (komfort)ni saqlab berishga yordam beradi. Psixologik
himoyaning funksional vazifasi va maqsadi, ongsizlikni instinktiv impulslari va
tashqi ijtimoiy muhit talablari ni o‘zlashtirishi, oila va jamiyatning qoida va
normalarini o‘zlashtirish o‘rtasidagi ziddiyatlar bilan shartlangan, ya’ni shaxsni
ichki nizolarini (xavotirlik, siqilish) yengillashtirishdan iborat. Psixologik himoya
mexanizmlari bu nizolarni yengillashtiradi, inson xulq-atvorini himoya qiladi va uni
moslashuvchanligi va psixikasini barqarorligini oshirgan holda boshqaradi.
Psixologik himoyalanganlikni ta’minlovchi asosiy mexanizm sifatida shaxsni
barqarorlashtiruvchi maxsus boshqaruv tizimi v 11 /.liga chiqadi. Ular nizoni
anglash bilan bog‘liq bo‘lgan xavotir tuyg‘ularini bartaraf qilish yoki
minimumgacha keltirishjiti yo‘naItirilgan. Bu yondashuv bilan bog‘liq holda uning
asosiy
limksiyasi
sifatida
ong
muhitini
negativ
shaxsni
jarohatlovchi
kechinmalardan «to'sish» ko‘rib chiqiladi. Kcng ma’noda «psixologik himoya»
atamasi psixologik illikomfoftfii bartaraf etish natijasida yuzaga keladigan
negativl/m kabi shaxs xislatlari faolligini chalkashtiruvchi «yolg‘onlar» pnydo
bo‘lishi, shaxslararo munosabatlar tizimini o‘zgartiruvchi luir qnnday harakatlarni
tushuntirishda qo‘llaniladi. Tor ma’noda esa psixologik himoya bir qator himoya
mexaní/mlarini funksiyalashuvi natijasida ong tarkibini o‘ziga xos turada
o'zgarishiga olib keluvchi tushunchani anglaymiz. Ular lushkunlik, rad etish,
proeksiya, identifikatsiya, regressiya, izoIvulsiya, ratsionalizatsiya, konversiya va
boshqalardir. Bu himoya mexanizmlarining faoliyati insonning axl>orot-
yo‘nalganlik harakatlari asosini va uning subyektiv, shaxsiy munosabatlar tizim ini
adekvatligini oshirmasdan uni mosligini hatto tushirishi ham mumkin. Himoya
mexanizmi — bu xatar yoki xavotir manbayini buzib kiVrish rad etish yoki qochish
mumkin bo‘lgan har qanday jarayon. Ilimoya mexanizmlari, shuningdek, bizning
«Men»ligimizni idenlliishtirilgan obrazini tartibga solishga hamda o‘zimizni qabul
qillshimiz qulay bolishi uchun yordam beradi. Zigmund Freyd bil inch i lardan
bo‘lib, himoyaning ko‘p turlarini identifíkatsiyalangan vil bu mexanizmlar ongsiz
tarzda harakat qilishini taxmin qilgan. Himoya mexanizmlarini juda ko‘p qo‘llovehi
insonlar yaxshi moslashmay qoladilar, chunki ular emotsional energiyalarining
ko‘pini xavfni nazorat qilish va oczi haqidagi yolg‘on tasavvurlarlni saqlab qolishga
harakat qiladi. Shunga qaramay himoya meximizmlarini foydasi mavjud. Ular
ko‘pincha xavfni yengib o‘tishgu yordam beradi. Bizda xavfdan samarali qutulish
va muammoga diqqatni qaratishga vaqt paydo bo‘ladi. Agar siz bizning aytganlai
imizdan o‘zingizga taalluqliligini oigan bo'lsangiz, bu siz o‘zin gizni faqatgina
himoya qilaverasiz degani emas. Awal ta’kidlaganimizdek, hamma ham himoya
mexanizmlarini
qo‘llab turadi. Himoya
mexanizmlarining ikkita asosiy
tavsifnomalari mavjud: 1. Reallikni rad etish yoki buzish. 2. Ongsiz darajadagi
faoliyat. Ko‘pincha odamlar himoya mexanizmlarini bitta turini emas, balki ularni
kompleks tarzda qo'llashni ma’qul ko‘radilar. Bundan tashqari ko‘pchilik insonlarda
bitta mexanizmlarni boshqasidan afzal ko‘rish moyilligida, ya’ni xuddi ularning
qo‘llanilishi odat tusiga aylangandek tuyuladi. Psixologik himoya mexanizmlarining
turlari: 1. Siqib chiqarish — bu yoqimsiz fíkr, istak yoki tuyg'ularni ongsiz, beixtiyor
ravishda chiqarib tashlash jarayoni. Z.Freyd motivatsion unutish orqali himoya
mexanizmini to‘liq ifodalab bergan. U simptomlarning shakllanishida muhim rol
o‘ynaydi. Bu mexanizmning faoliyati xavotirlikni kamaytirish jarayonida yetarli
bo‘lmaganda hamda siqib chiqarilgan ma’lumotni buzilgan holda anglashga yordam
beruvchi boshqa himoya mexanizmlari ishga tushadi. Ma’lumki, psixologiya fanida
himoya mexanizmlarining ikkita kombinatsiyasi keng tarqalgandir: A) siqib
chiqarish+siljish. Bu kombinatsiya faollik reaksiyalarining yuzaga kelishiga yordam
beradi. Siqib chiqarish va siljish mexanizmlari dushmanlikka qarshi himoyani
ifodalaydi;
B)
siqib
chiqarish+konversiya
—
bu
kombinatsiya
isterik
reaksiyalarning asosini tashkil qiladi. Tushkunlik mexanizmining mohiyati т ongdan
jarohatlovchi voqea mohiyati va u bilan bog‘liq emotsiyalarni chiqarib tashlashdir.
Tushkunlik qo‘rquv emotsiyalarini ushlab turish uchun rivojlanadi. Ularning paydo
bo‘lishi o‘zini ijobiy idrok qilish uchun noma’qul shuningdek, agressorga bog‘liq
bo‘lib qoladi. Qo‘rquv real stimulni unutish oqibatida qo‘rquvni keltirib
chiqaruvchi, shuningdek, u bilan bog‘liq bo‘lgan assotsiativ obyektlar, faktlar
vaziyatlaming barchasi yig‘iladi.