Boshlang‘ich sinflarda asosiy miqdorlar va ularni o‘lchov birliklarini o‘rgatish metodikasi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

18

File size

Fayl hajmi

63,1 KB


Boshlang‘ich sinflarda asosiy miqdorlar va ularni o‘lchov birliklarini
o‘rgatish metodikasi.
Reja:
1.Asosiy miqdorlar haqida tushuncha.
2.Uzunlik va uning birliklari bilan tanishtirish metodikasi.
          3.Massa va hajm, ularning birliklari bilan tanishtirish metodikasi
Tayanch iboralar: Asosiy miqdorlar, uzunlik, uzunlik birliklari, massa, hajm
1.Asosiy miqdorlar va ular haqida tushunchalar.
Boshlang’ich sinflarning dasturida turli miqdorlarni ham o’rganish nazarda
tutilgan. Miqdorlarsiz tabiatni, borliq olamni o’rganish mumkin emas. Chunki
miqdorlarda turli narsalarning,  borliq dunyoning xossalari aks etgan. Miqdor
tushunchasi narsa yoki hodisaning xossasi bo’lib, bu tushunchalar o’quvchilarning
butun o’qishi davrida shakllanadi. 
Biz  o’quvchilarga  uzunlik,  jismning  massasi  (og’irlik),  hajmi,  vaqt,
figuraning  yuzi  kabi  miqdorlar  to’g’risida  tushuncha  berishimiz  kerak.  Bu
tushunchalarni o’rganish arifmetik material bilan qo’shib o’qitiladi.
Masalan: o’lchashni o’rganish, sanashni o’rganish bilan, o’lchov birliklari
sanoq sistemasi  mavzusi  bilan, ismli sonlar  abstrakt  sonlarni nomerlash bilan
miqdorlar ustida amallar arifmetik amallar bilan parallel o’qitiladi. Miqdorlarni
Logotip
Boshlang‘ich sinflarda asosiy miqdorlar va ularni o‘lchov birliklarini o‘rgatish metodikasi. Reja: 1.Asosiy miqdorlar haqida tushuncha. 2.Uzunlik va uning birliklari bilan tanishtirish metodikasi. 3.Massa va hajm, ularning birliklari bilan tanishtirish metodikasi Tayanch iboralar: Asosiy miqdorlar, uzunlik, uzunlik birliklari, massa, hajm 1.Asosiy miqdorlar va ular haqida tushunchalar. Boshlang’ich sinflarning dasturida turli miqdorlarni ham o’rganish nazarda tutilgan. Miqdorlarsiz tabiatni, borliq olamni o’rganish mumkin emas. Chunki miqdorlarda turli narsalarning, borliq dunyoning xossalari aks etgan. Miqdor tushunchasi narsa yoki hodisaning xossasi bo’lib, bu tushunchalar o’quvchilarning butun o’qishi davrida shakllanadi. Biz o’quvchilarga uzunlik, jismning massasi (og’irlik), hajmi, vaqt, figuraning yuzi kabi miqdorlar to’g’risida tushuncha berishimiz kerak. Bu tushunchalarni o’rganish arifmetik material bilan qo’shib o’qitiladi. Masalan: o’lchashni o’rganish, sanashni o’rganish bilan, o’lchov birliklari sanoq sistemasi mavzusi bilan, ismli sonlar abstrakt sonlarni nomerlash bilan miqdorlar ustida amallar arifmetik amallar bilan parallel o’qitiladi. Miqdorlarni
o’qitish matematikani hayot, sharoit bilan bog’liq holda o’qitib, politexnik bilimlar
berish demakdir.
1.
Hisoblash va yasash ishlarini bajarilishini, mehnat tarbiyasini, estetik ta’lim
berishni  kuchaytiradi.  Ayniqsa  miqdorlarni  ko’rgazmali,  aynan  o’zini  va
laboratoriyalarda  tushuntirish imkoni mavjud. Atrof muhitdagi mavjud miqdorlar
va ularni o’lchashni amaliyotda ko’radilar, kuzatadilar, haqiqatligiga ishonadilar.
Hisoblash  ishlarini  yakka  bajaradilar.  Miqdorlarni  tushuntirishda  figuralar
modellar, chizmachilik va o’lchash asboblaridan keng foydalanish kerak. 
Miqdorlarni o‘rganish metodikasiga  umumiy tavsifnoma
Miqdorlar,  xuddi  raqamlar  kabi  boshlang‘ich  sinflarda  matematika
mashg‘ulotlarinig asosiy tushunchasi bo‘lib, bolalarda miqdor haqida predmetlar
va voqeylikka aloqador va o‘lchov bilan bog‘liq sifat tasavvur uchun foydalaniladi.
1–2-sinflarda o‘quvchilar uzunlik, massa, (og‘irlik) hajm, vaqt haqida va ularning
o‘lchov birliklari haqida tasavvurga ega bo‘ladilar. Misollarni yechish jarayonida
ular baho, qiymat, miqdor, narx, tezlik, masofa, unumdorlik tushunchalari bilan
tanishadilar.
Mavzuni o‘rganish jarayonida shunga erishish zarurki, o‘quvchilar o‘zaro bog‘liq,
ammo mutlaqo boshqa-boshqa,  mazmunga ega bo‘lgan «miqdor» va «raqam»
tushunchalarini  aniq farqiga  bora olishlari  kerak. Masalan,  sim  o‘ramidan bir
bo‘lak  kesib  olib,  o‘lchash  birligi  detsimetrdan  foydalanib,  1  dm  ,  2  dm,  3
dm, . , ...20 dm. Kabi  uzunliklarni  belgilab  boramiz.  Ya’ni  mazkur  o‘lcham
birligini sim uzunligi bo‘yicha ketma ket qo‘yish bilan o‘lchaymiz va tegishli nomi
bilan - (20 dm) yozib  qo‘yamiz.
Agar  boshqa  o‘lcham  birligi,  masalan,  santimetrdan  foydalangan  bo‘lsa,
miqdorning raqam belgisi o‘zgacha bo‘lganiga erishamiz. Bu raqamni ham tegishli
nomi bilan (200 sm) yozib qo‘yamiz. Metr o‘lcham birligidan foydalansak mazkur
miqdorning yana bir raqamli ko‘rinishga ega bo‘lamiz (2 m).
Raqam va o‘lchamlar tushunchalarini o‘zaro farqlash uchun bu bosqichda mazkur
yordamlardan nihoyatda ehtiyotkorlik bilan foydalanish kerak bo‘ladi. 78,40,11,99
kabi misollarda belgilarni qo‘llash bilan bog‘liq mashqlarni shakllantirishda, aynan
raqamlarning (sonlarning) o‘zini solishtirish zarurligi  23 sm, 2 dm, 5 dm.1 m kabi
Logotip
o’qitish matematikani hayot, sharoit bilan bog’liq holda o’qitib, politexnik bilimlar berish demakdir. 1. Hisoblash va yasash ishlarini bajarilishini, mehnat tarbiyasini, estetik ta’lim berishni kuchaytiradi. Ayniqsa miqdorlarni ko’rgazmali, aynan o’zini va laboratoriyalarda tushuntirish imkoni mavjud. Atrof muhitdagi mavjud miqdorlar va ularni o’lchashni amaliyotda ko’radilar, kuzatadilar, haqiqatligiga ishonadilar. Hisoblash ishlarini yakka bajaradilar. Miqdorlarni tushuntirishda figuralar modellar, chizmachilik va o’lchash asboblaridan keng foydalanish kerak. Miqdorlarni o‘rganish metodikasiga umumiy tavsifnoma Miqdorlar, xuddi raqamlar kabi boshlang‘ich sinflarda matematika mashg‘ulotlarinig asosiy tushunchasi bo‘lib, bolalarda miqdor haqida predmetlar va voqeylikka aloqador va o‘lchov bilan bog‘liq sifat tasavvur uchun foydalaniladi. 1–2-sinflarda o‘quvchilar uzunlik, massa, (og‘irlik) hajm, vaqt haqida va ularning o‘lchov birliklari haqida tasavvurga ega bo‘ladilar. Misollarni yechish jarayonida ular baho, qiymat, miqdor, narx, tezlik, masofa, unumdorlik tushunchalari bilan tanishadilar. Mavzuni o‘rganish jarayonida shunga erishish zarurki, o‘quvchilar o‘zaro bog‘liq, ammo mutlaqo boshqa-boshqa, mazmunga ega bo‘lgan «miqdor» va «raqam» tushunchalarini aniq farqiga bora olishlari kerak. Masalan, sim o‘ramidan bir bo‘lak kesib olib, o‘lchash birligi detsimetrdan foydalanib, 1 dm , 2 dm, 3 dm, . , ...20 dm. Kabi uzunliklarni belgilab boramiz. Ya’ni mazkur o‘lcham birligini sim uzunligi bo‘yicha ketma ket qo‘yish bilan o‘lchaymiz va tegishli nomi bilan - (20 dm) yozib qo‘yamiz. Agar boshqa o‘lcham birligi, masalan, santimetrdan foydalangan bo‘lsa, miqdorning raqam belgisi o‘zgacha bo‘lganiga erishamiz. Bu raqamni ham tegishli nomi bilan (200 sm) yozib qo‘yamiz. Metr o‘lcham birligidan foydalansak mazkur miqdorning yana bir raqamli ko‘rinishga ega bo‘lamiz (2 m). Raqam va o‘lchamlar tushunchalarini o‘zaro farqlash uchun bu bosqichda mazkur yordamlardan nihoyatda ehtiyotkorlik bilan foydalanish kerak bo‘ladi. 78,40,11,99 kabi misollarda belgilarni qo‘llash bilan bog‘liq mashqlarni shakllantirishda, aynan raqamlarning (sonlarning) o‘zini solishtirish zarurligi 23 sm, 2 dm, 5 dm.1 m kabi
mashqlarni yechishda esa miqdorlar taqqoslashayotganligi qayta-qayta takidlanishi
lozim. 
Miqdor va son (raqam) iboralarni qo‘llash bilan bog‘liq boshqa mashqlar ham shu
kabi  aniq  va  tushunarli  ifodalanishi  kerak.  Masalan;  «385  va  481  sonlarini
qo‘shing», yoki «3 m 85 sm hamda 4 m 81 sm. miqdorlarni qo‘shing» kabi.
U yoki bu miqdor haqida tasavvurni shakllantirish va ularni o‘lchash usullari
o‘ziga xoslikka ega bo‘lsa ham, har bir miqdorni o‘rganishda umumiy bosqichlarni
alohida ta’kidlash maqsadga muvofiq bo‘lar edi. O‘qituvchi har bir miqdorlarni
o‘rganish  jarayonida ana  shularga  tayanib,  o‘quvchilar  faoliyatini  quyidagicha
tashkil etishi mumkin.
Miqdorlarni o‘rgatish bo‘yicha metodik sxema.
1.  Bolalarda  mavjud  mazkur  miqdorlar  haqidagi  tushunchalarni  aniqlash
(bolalarning hayotiy tajribasiga murojaat etish).
2.  Bir  xil  nomli  miqdorlarni  solishtirish  (chamalab  ko‘rinish,  solishtirish,
taqqoslash, o‘lchash va boshqa xil usullar bilan).
3. Mazkur miqdorning o‘lchov birligi va o‘lchov asboblari bilan tanishtirish.
4. O‘quvchilarda o‘lchash ko‘nikmalari hosil qilish.
5.  Bir  xil  nomdagi  miqdorlarni  qo‘shish  va  ayirish.  (Masalalarni  yechish
jarayonida).
6.  Miqdorlarning  yangi  o‘lchov  birliklari  bilan  tanishtirish,  bir  nomdagi
miqdorlarni boshqa o‘lchov birliklariga aylantirish. Ikki bir xil nomli o‘lchov
birliklarini bitta ikki nomli o‘lchov birligiga aylantirish va aksincha.
7.Ikki xil nomli miqdorni qo‘shish va ayrish.
8.Miqdorlarni sonlarga ko‘paytirish va bo‘lish.
2.Uzunlik va uning biliklari bilan tanishtirish metodikasi
Kesma uzunligini eng avvalo taqqoalash bilan kesmalarning “teng”, “katta”,
“uzun”, “qisqa”, “kalta” kabi tushunchalarini beramiz. Amaliy ishlar bilan bir-
birining  ustiga  qo’yib  taqqoslaydigan  uzunliklarni  tayoqcha  yoki  metallar
yordamida solishtiradilar. Turli xil o’lchov birliklarini tanlash mumkin. 
Masalan: sanoq cho’pini uzunlik birligi qilib, u bilan boshqa uzunliklarni
o’lchab taqqoslaydilar. Bularga daftarning uzunligi, qarich, qadam kabi birliklarni
ham  tushuntirish  kerak. Shundan  keyin sanoq cho’pining uzunligini  sm  bilan
Logotip
mashqlarni yechishda esa miqdorlar taqqoslashayotganligi qayta-qayta takidlanishi lozim. Miqdor va son (raqam) iboralarni qo‘llash bilan bog‘liq boshqa mashqlar ham shu kabi aniq va tushunarli ifodalanishi kerak. Masalan; «385 va 481 sonlarini qo‘shing», yoki «3 m 85 sm hamda 4 m 81 sm. miqdorlarni qo‘shing» kabi. U yoki bu miqdor haqida tasavvurni shakllantirish va ularni o‘lchash usullari o‘ziga xoslikka ega bo‘lsa ham, har bir miqdorni o‘rganishda umumiy bosqichlarni alohida ta’kidlash maqsadga muvofiq bo‘lar edi. O‘qituvchi har bir miqdorlarni o‘rganish jarayonida ana shularga tayanib, o‘quvchilar faoliyatini quyidagicha tashkil etishi mumkin. Miqdorlarni o‘rgatish bo‘yicha metodik sxema. 1. Bolalarda mavjud mazkur miqdorlar haqidagi tushunchalarni aniqlash (bolalarning hayotiy tajribasiga murojaat etish). 2. Bir xil nomli miqdorlarni solishtirish (chamalab ko‘rinish, solishtirish, taqqoslash, o‘lchash va boshqa xil usullar bilan). 3. Mazkur miqdorning o‘lchov birligi va o‘lchov asboblari bilan tanishtirish. 4. O‘quvchilarda o‘lchash ko‘nikmalari hosil qilish. 5. Bir xil nomdagi miqdorlarni qo‘shish va ayirish. (Masalalarni yechish jarayonida). 6. Miqdorlarning yangi o‘lchov birliklari bilan tanishtirish, bir nomdagi miqdorlarni boshqa o‘lchov birliklariga aylantirish. Ikki bir xil nomli o‘lchov birliklarini bitta ikki nomli o‘lchov birligiga aylantirish va aksincha. 7.Ikki xil nomli miqdorni qo‘shish va ayrish. 8.Miqdorlarni sonlarga ko‘paytirish va bo‘lish. 2.Uzunlik va uning biliklari bilan tanishtirish metodikasi Kesma uzunligini eng avvalo taqqoalash bilan kesmalarning “teng”, “katta”, “uzun”, “qisqa”, “kalta” kabi tushunchalarini beramiz. Amaliy ishlar bilan bir- birining ustiga qo’yib taqqoslaydigan uzunliklarni tayoqcha yoki metallar yordamida solishtiradilar. Turli xil o’lchov birliklarini tanlash mumkin. Masalan: sanoq cho’pini uzunlik birligi qilib, u bilan boshqa uzunliklarni o’lchab taqqoslaydilar. Bularga daftarning uzunligi, qarich, qadam kabi birliklarni ham tushuntirish kerak. Shundan keyin sanoq cho’pining uzunligini sm bilan
o’lchash va u bilan boshqa uzunliklarni sm bilan aniqlash imkoni tug’iladi. Sm
moduli orqali o’quvchilar:
1.Berilgan kesmani o’lchash.
2.Berilgan uzunlik masalasini hal qiladi.
1 smli kesmani ketma-ket 10 marta qo’yish bilan 1 dm ni o’lchab kesib
oladilar. Tayoqchalardan 1 sm, 1 dm o’lchov birliklarini namuna sifatida yasab ular
bilan atrofdagi turli xil  narsalarning uzunligini o’lchaydilar. O’lchashda kesmada
o’lchash  necha  marta  joylashish  malakasi  berilgandan  keyin  sm  yoki  dm  li
bo’linmalarni  raqamlar bilan belgilashga o’tiladi. Shu asosda sm li, dm li o’lchov
birliklari hosil qilinadi. Chizg’ich qanday yasalgani hamda chizg’ich bilan o’lchash
malakalari beriladi. Chizg’ich bilan qog’ozda kesmalar chizish va o’lchash, turli xil
uzunliklarni o’lchashga doir amaliy mashqlar bajartiriladi. Dm bilan 2-o’nlikni
o’tishda tanishtirish amalga oshiriladi. Metr bilan tanishtirish 100 likni o’tishda
tanishtiriladi.
Navbatdagi  bosqich  o’nliklarni  hisoblashda  dm  va  sm  ni  birgalikda
ishlatishdir. O’lchatishlar asosida 5 dm va 4 sm kabi uzunliklar hosil qilinadi va
aksincha chizdiriladi. Eng kichik uzunliklarni o’lchashda va 1000 liklar mavzusida
km tushunchalari beriladi.
O’quvchilar chamalash yordamida uzunliklarni o’lchash, qadamlarni metrga
aylantirib, uylarigacha yoki boshqa obyektlarigacha bo’lgan masofalarni m va km
lar bilan aniqlaydilar. 4-sinfda uzunlik birliklari va ular orasidagi bog’lanishni
biladilar va daftar orqasidagi jadvalni bilib olish topshiriq qilib beriladi.  Bunda
quyidagi topshiriqlar bajariladi:
a.
1 m 1 sm dan qancha katta,
b.
1 dm 1 m dan necha marta kichik, 
v) 1 mm 1 sm ning qanday qismini, 1 dm 1m ning qanday qismini tashkil qiladi.
g) 36647 m, 3807 m kabilarni km va m larda ifodalang.
Kesmalarni  o’lchashning  puxta  ko’nikmalarini  shakllantirish  maqsadida
bolalarni faqat qog’ozga chizilgan kesmalarni o’lchash bo’yicha mashq qildirib
qolmay, balki bu maqsadda boshqa obyektlarni masalan, qalam, daftar va boshqa
uncha katta bo’lmagan obyektlarni o’lchash bo’yicha ham mashq qildirish kerak.
Logotip
o’lchash va u bilan boshqa uzunliklarni sm bilan aniqlash imkoni tug’iladi. Sm moduli orqali o’quvchilar: 1.Berilgan kesmani o’lchash. 2.Berilgan uzunlik masalasini hal qiladi. 1 smli kesmani ketma-ket 10 marta qo’yish bilan 1 dm ni o’lchab kesib oladilar. Tayoqchalardan 1 sm, 1 dm o’lchov birliklarini namuna sifatida yasab ular bilan atrofdagi turli xil narsalarning uzunligini o’lchaydilar. O’lchashda kesmada o’lchash necha marta joylashish malakasi berilgandan keyin sm yoki dm li bo’linmalarni raqamlar bilan belgilashga o’tiladi. Shu asosda sm li, dm li o’lchov birliklari hosil qilinadi. Chizg’ich qanday yasalgani hamda chizg’ich bilan o’lchash malakalari beriladi. Chizg’ich bilan qog’ozda kesmalar chizish va o’lchash, turli xil uzunliklarni o’lchashga doir amaliy mashqlar bajartiriladi. Dm bilan 2-o’nlikni o’tishda tanishtirish amalga oshiriladi. Metr bilan tanishtirish 100 likni o’tishda tanishtiriladi. Navbatdagi bosqich o’nliklarni hisoblashda dm va sm ni birgalikda ishlatishdir. O’lchatishlar asosida 5 dm va 4 sm kabi uzunliklar hosil qilinadi va aksincha chizdiriladi. Eng kichik uzunliklarni o’lchashda va 1000 liklar mavzusida km tushunchalari beriladi. O’quvchilar chamalash yordamida uzunliklarni o’lchash, qadamlarni metrga aylantirib, uylarigacha yoki boshqa obyektlarigacha bo’lgan masofalarni m va km lar bilan aniqlaydilar. 4-sinfda uzunlik birliklari va ular orasidagi bog’lanishni biladilar va daftar orqasidagi jadvalni bilib olish topshiriq qilib beriladi. Bunda quyidagi topshiriqlar bajariladi: a. 1 m 1 sm dan qancha katta, b. 1 dm 1 m dan necha marta kichik, v) 1 mm 1 sm ning qanday qismini, 1 dm 1m ning qanday qismini tashkil qiladi. g) 36647 m, 3807 m kabilarni km va m larda ifodalang. Kesmalarni o’lchashning puxta ko’nikmalarini shakllantirish maqsadida bolalarni faqat qog’ozga chizilgan kesmalarni o’lchash bo’yicha mashq qildirib qolmay, balki bu maqsadda boshqa obyektlarni masalan, qalam, daftar va boshqa uncha katta bo’lmagan obyektlarni o’lchash bo’yicha ham mashq qildirish kerak.
Ko’pincha chizish ishlarini bajarishda santimetr modelidan foydalaniladi.
Chizg’ich o’rniga katakli daftarning bir necha varag’ini buklab har ikki katak 1 sm
ekanligidan foydalaniladi. 20 katak yoki 10 sm 1 dm ga tengligini qog’ozda
raqamlar bilan ham belgilab chizg’ich yasash mumkin. Bunda o’lchov boshini 0
bilan ham belgilamasdan 1 bilan belgilab xato o’lchashga yo’l qo’yishi mumkin.
Shuning uchun qog’ozda sm larni raqamlar bilan belgilashda shoshmasdan nol soni
o’tilganidan keyin raqamli uzunlikni hosil qilish mumkin. Shuning uchun qog’ozda
sm larni shoshmasdan 0 soni o’tilgandan keyin raqamli uzunlikni hosil qilishi
foydalidir.
Dm modeli yordamida o’lchashlarga doir ba’zi mashqlarni keltiramiz.
1.Dm ning uchta modelini ketma-ket qo’ying, qanday uzunlikdagi yo’lakcha
hosil bo’ladi.
2.Qog’oz  lenta  yoki  ip  uzunligi  3  dm  bo’lgan  bir  bo’lak  o’lcham  va
yo’lakchaning yoki ipning shu qismini qirqib oling.
3.To’g’ri chiziqda berilgan nuqtadan boshlab ikki marta dm qo’ying va
boshqa bir nuqta qo’ying. Hosil bo’lgan kesma uzunligini ayting.
4.Partaning, doskaning, stolning uzunligini toping.
Agarda  o’lchashda  dm  butun  son  marta  joylashmasa,  o’lchash  natijasi
taqriban ifodalanadi.
Masalan, 3 dm ga 5 sm dan ozgina ortiq yoki kam va hokazo.
Uzunlik o’lchovining yangi birligi km bilan tanishtirilayotganda bu birlik
haqidagi tasavvurlarni shakllantirish maqsadida yer ustida amaliy ishlar o’tkazish
tavsiya qilinadi. 1 km masofani qadamlab o’tib, necha qadam km bo’lganini, bir
qadam uzunligi qancha uzunlikka egaligini keltirib chiqaradilar. Bir qadamning
uzunligi chizg’ich, ruletka, o’lchov lentasi bilan taxminan hisoblangandan keyin
turli masofalarni qadamlab, keyin m yoki km ga aylantiradilar.
1 km=1000 m, 1 m=10 dm, 1 dm=10 sm, 1 sm=10 mm, 1 m=100 sm=1000 mm.
3.Massa, hajm va ularning birliklari bilan tanishtirish metodikasi
Massani  jismning yerga tortilish xossasidan kelib chiqadi, deb o’rgatish
osondir. Boshlang’ich sinflarda faqat jismning massasi o’rganiladi, shu sababli,
“og’irlik”,  “og’irlikni  tortish”,  “og’irlik  toshlari”,  “og’irlikni  tenglashtirish”,
Logotip
Ko’pincha chizish ishlarini bajarishda santimetr modelidan foydalaniladi. Chizg’ich o’rniga katakli daftarning bir necha varag’ini buklab har ikki katak 1 sm ekanligidan foydalaniladi. 20 katak yoki 10 sm 1 dm ga tengligini qog’ozda raqamlar bilan ham belgilab chizg’ich yasash mumkin. Bunda o’lchov boshini 0 bilan ham belgilamasdan 1 bilan belgilab xato o’lchashga yo’l qo’yishi mumkin. Shuning uchun qog’ozda sm larni raqamlar bilan belgilashda shoshmasdan nol soni o’tilganidan keyin raqamli uzunlikni hosil qilish mumkin. Shuning uchun qog’ozda sm larni shoshmasdan 0 soni o’tilgandan keyin raqamli uzunlikni hosil qilishi foydalidir. Dm modeli yordamida o’lchashlarga doir ba’zi mashqlarni keltiramiz. 1.Dm ning uchta modelini ketma-ket qo’ying, qanday uzunlikdagi yo’lakcha hosil bo’ladi. 2.Qog’oz lenta yoki ip uzunligi 3 dm bo’lgan bir bo’lak o’lcham va yo’lakchaning yoki ipning shu qismini qirqib oling. 3.To’g’ri chiziqda berilgan nuqtadan boshlab ikki marta dm qo’ying va boshqa bir nuqta qo’ying. Hosil bo’lgan kesma uzunligini ayting. 4.Partaning, doskaning, stolning uzunligini toping. Agarda o’lchashda dm butun son marta joylashmasa, o’lchash natijasi taqriban ifodalanadi. Masalan, 3 dm ga 5 sm dan ozgina ortiq yoki kam va hokazo. Uzunlik o’lchovining yangi birligi km bilan tanishtirilayotganda bu birlik haqidagi tasavvurlarni shakllantirish maqsadida yer ustida amaliy ishlar o’tkazish tavsiya qilinadi. 1 km masofani qadamlab o’tib, necha qadam km bo’lganini, bir qadam uzunligi qancha uzunlikka egaligini keltirib chiqaradilar. Bir qadamning uzunligi chizg’ich, ruletka, o’lchov lentasi bilan taxminan hisoblangandan keyin turli masofalarni qadamlab, keyin m yoki km ga aylantiradilar. 1 km=1000 m, 1 m=10 dm, 1 dm=10 sm, 1 sm=10 mm, 1 m=100 sm=1000 mm. 3.Massa, hajm va ularning birliklari bilan tanishtirish metodikasi Massani jismning yerga tortilish xossasidan kelib chiqadi, deb o’rgatish osondir. Boshlang’ich sinflarda faqat jismning massasi o’rganiladi, shu sababli, “og’irlik”, “og’irlikni tortish”, “og’irlik toshlari”, “og’irlikni tenglashtirish”,
so’zlarini  iloji  boricha  ishlatmay,  “massa”,  “jismlarning  massasini  o’lchash”,
“massani o’lchash asboblari” kabi so’zlardan foydalanish kerak.
Narsalarni massasiga ko’ra “og’ir”, “yengil” so’zlari bilan farqlaymiz. Massa
birliklari qilib, kg, g, s, t lar qabul qilingan.
Shulardan keyin massa o’lchovlari jadvali kiritiladi, daftar orqasidan massa
jadvalini tushuntiradi, uni bilish va yodda saqlash tavsiya qilinadi.
1 t = 10 s, 1 s = 100 kg, 1 kg = 1000 g.
Maktabgacha  bo’lgan  yoshdayoq  bolalar,  “yengil”,  “og’ir”,  “bir  xil
og’irlikda”  kabi  so’zlarni  eshitib,  shug’ullanib  massa  haqida  boshlang’ich
tushunchalarni  egallaganlar.  1-sinfda  massa  birligi  1  kg  bilan  tanishadilar.
Tarozilar yordamida tortish bilan turli xil predmetlardan 1 kg haqida tushunchani
amaliy ko’rsatish mumkin. Navbatdagi darsda hajm (sig’im) o’lchov birligi litr
bilan tanishadilar. Bunda litrning har xil namunalarda bo’lishi, ya’ni 1 litrli banka,
krujka, shuningdek ular yordamida chelak, kastryulka, bidon kabilarni o’lchab
to’ldirish ishlari amalga oshiriladi.
O’qituvchi amaliyotdan misollar keltiradi. Masalan, suvni, yog’ni, kerosinni
nima bilan o’lchab, nimaga solib olib kelamiz, degan suhbatni tashkil qiladi.
“Idishlarning  sig’imi”,  va  “litr”  tushunchalarining  kiritilishi  narsalarning
xossalari haqida fazoviy tasavvurlarning rivojlanishiga yordam beradi.
“Litr” darsiga o’quvchilarni tayyorlash uchun hajmga ega bo’lgan jismlar
haqida tushuncha berish maqsadida quyidagi mashqlarni berish mumkin.
1.Qaysisi, ya’ni shar yoki kub kattami?
2.G’isht quyadigan qoliplardan qaysi biri kattaq
3.Choy qoshiq va osh qoshiq bilan suvni o’lchab stakanni to’ldir, qaysi
qoshiq bilan ko’p miqdordagi suv quyiladiq
O’qituvchi 1 litr yozuvli metall krujkani ko’rsatadi va umum qabul qilingan
o’lchovning  nomini  aytadi.  Suyuqliklar  yoki  sochiluvchan  jismlar  sig’imini
o’lchash zarur bo’lgan holatlar sig’imlarni o’lchash yoki hajmlarni o’lchash deb
ataladi. So’ngra 1 l li krujka bilan suvni bankaga quyamiz. Banka to’ladi. Nima
uchun banka 1 l li deb atalishini endi tushunadilar, keyin o’quvchilarga topshiriq
beradi: 1 l li krujka va 1 l li banka bilan paqir va bidon kabi boshqa idishlarning
sig’imini aniqlash topshiriladi.
Logotip
so’zlarini iloji boricha ishlatmay, “massa”, “jismlarning massasini o’lchash”, “massani o’lchash asboblari” kabi so’zlardan foydalanish kerak. Narsalarni massasiga ko’ra “og’ir”, “yengil” so’zlari bilan farqlaymiz. Massa birliklari qilib, kg, g, s, t lar qabul qilingan. Shulardan keyin massa o’lchovlari jadvali kiritiladi, daftar orqasidan massa jadvalini tushuntiradi, uni bilish va yodda saqlash tavsiya qilinadi. 1 t = 10 s, 1 s = 100 kg, 1 kg = 1000 g. Maktabgacha bo’lgan yoshdayoq bolalar, “yengil”, “og’ir”, “bir xil og’irlikda” kabi so’zlarni eshitib, shug’ullanib massa haqida boshlang’ich tushunchalarni egallaganlar. 1-sinfda massa birligi 1 kg bilan tanishadilar. Tarozilar yordamida tortish bilan turli xil predmetlardan 1 kg haqida tushunchani amaliy ko’rsatish mumkin. Navbatdagi darsda hajm (sig’im) o’lchov birligi litr bilan tanishadilar. Bunda litrning har xil namunalarda bo’lishi, ya’ni 1 litrli banka, krujka, shuningdek ular yordamida chelak, kastryulka, bidon kabilarni o’lchab to’ldirish ishlari amalga oshiriladi. O’qituvchi amaliyotdan misollar keltiradi. Masalan, suvni, yog’ni, kerosinni nima bilan o’lchab, nimaga solib olib kelamiz, degan suhbatni tashkil qiladi. “Idishlarning sig’imi”, va “litr” tushunchalarining kiritilishi narsalarning xossalari haqida fazoviy tasavvurlarning rivojlanishiga yordam beradi. “Litr” darsiga o’quvchilarni tayyorlash uchun hajmga ega bo’lgan jismlar haqida tushuncha berish maqsadida quyidagi mashqlarni berish mumkin. 1.Qaysisi, ya’ni shar yoki kub kattami? 2.G’isht quyadigan qoliplardan qaysi biri kattaq 3.Choy qoshiq va osh qoshiq bilan suvni o’lchab stakanni to’ldir, qaysi qoshiq bilan ko’p miqdordagi suv quyiladiq O’qituvchi 1 litr yozuvli metall krujkani ko’rsatadi va umum qabul qilingan o’lchovning nomini aytadi. Suyuqliklar yoki sochiluvchan jismlar sig’imini o’lchash zarur bo’lgan holatlar sig’imlarni o’lchash yoki hajmlarni o’lchash deb ataladi. So’ngra 1 l li krujka bilan suvni bankaga quyamiz. Banka to’ladi. Nima uchun banka 1 l li deb atalishini endi tushunadilar, keyin o’quvchilarga topshiriq beradi: 1 l li krujka va 1 l li banka bilan paqir va bidon kabi boshqa idishlarning sig’imini aniqlash topshiriladi.
O’qituvchi amaliy ish sifatida quyidagilarni uyushtirishi mumkin.
1)magazin o’yini. Sotuvchi va oluvchi sifatida sut, kerosin, yog’ kabilar
o’lchashni bilib olishadi;
2)banka, kostryulka, chelakka suyuqliklarni litrlab o’lchab solish;
3)bir chelakda 5 l, 2-chelakda 3 l suv bo’lsa, ularni tenglashtirish uchun nima
qilish kerak, degan masalalar berish.
2-sinfda  o’quvchilari  gramm  bilan  tanishadilar.  Bolalarga  bir  tiyinning
massasi 1 g, 2 tiyinniki 2 g, 3 tiyinniki 3 g deb tangalarni o’lchab, ularning qanday
og’irlikka ega ekanligini amaliy ko’rsatadi.
Shulardan keyin savdo tarozisi va katta tarozi bilan tanishtiriladi. Buning
uchun yaqin oraga ekskursiya o’tkazish maqsadga muvofiqdir.
3-sinfda  “sentner”,  “tonna”  kabi  massa  o’lchovlari  tushunchalari  bilan
tanishadilar.
Kesma uzunligi tushunchasi predmetlarni uzunligi bo`yicha taqqoslash asosida
kiritiladi. Masalan, o`qituvchi bolalarga ikki bo`lak lentani ihtiyoriy uzunlikdagi
ikkita qog`oz poloskani va hokazolarni ustma-ust qo`yish yo`li bilan taqqoslashni
(qaysi lenta uzun, qaysinisi qisqa ekanini bilishni) taklif qilishi mumkin. Amaliy
ishlar bunda ular-ning so`zlar yordamidagi ifodalari bilan kuzatiladi. "Uzun-liklari
bo`yicha teng", "Uzunliklari bo`yicha teng emas" so`zla-rining mazmunlari "bir
xil", "uzunroq", "qisqarog" kabi tushunarliroq so`zlar orqali aniqlanadi.
shundan keyin, yana amaliy ishlar asosida, masalan, poloskalar yordamida bolalar
kesmalarni  taqqoslashni,  kesmalardan  birini  ikkinchisi  ustiga  bevosita  Qo`yib
Bo`lmaydigan  hollarda,  o`rganadilar.  Shu.  maqsadda  o`quvchilar   qog`oz
poloskaning chetiga qalam bilan bir kesmaning boshi va oxirini belgilaydilar,
so`ngra  poloskani  boshqa  kesma  yoniga  qo`yadilar.  Ko`pburchak  tomonlarini
taqqoslashni shunday usul bilan bajarish maqsadga muvofiq
Shunday  mashqlarni  bajarish  natijasida  bolalarda  kesmalarni  taqqoslashning
amaliy tajribasi to`planadi. Shunga asoslanib o`qituvchi konkret g`ayotiy misollar
asosida masalan, ma`lum uzunlikda lenta sotib olish kerak bo`lganda va shunga
o`hshash  holatlarda  kesmalarni  taqqoslash  uchun  ma`lum  uzunlikdagi  o`lchov
birligidan  foydalanish  kerak,  degan  fikrga  olib  keladi.  Bu  erda  o`qituvchi
rahbarligida  amaliy  ish  o`tqazish  foydali:  har  bir  o`quvchiga,  masalan,  sanoq
Logotip
O’qituvchi amaliy ish sifatida quyidagilarni uyushtirishi mumkin. 1)magazin o’yini. Sotuvchi va oluvchi sifatida sut, kerosin, yog’ kabilar o’lchashni bilib olishadi; 2)banka, kostryulka, chelakka suyuqliklarni litrlab o’lchab solish; 3)bir chelakda 5 l, 2-chelakda 3 l suv bo’lsa, ularni tenglashtirish uchun nima qilish kerak, degan masalalar berish. 2-sinfda o’quvchilari gramm bilan tanishadilar. Bolalarga bir tiyinning massasi 1 g, 2 tiyinniki 2 g, 3 tiyinniki 3 g deb tangalarni o’lchab, ularning qanday og’irlikka ega ekanligini amaliy ko’rsatadi. Shulardan keyin savdo tarozisi va katta tarozi bilan tanishtiriladi. Buning uchun yaqin oraga ekskursiya o’tkazish maqsadga muvofiqdir. 3-sinfda “sentner”, “tonna” kabi massa o’lchovlari tushunchalari bilan tanishadilar. Kesma uzunligi tushunchasi predmetlarni uzunligi bo`yicha taqqoslash asosida kiritiladi. Masalan, o`qituvchi bolalarga ikki bo`lak lentani ihtiyoriy uzunlikdagi ikkita qog`oz poloskani va hokazolarni ustma-ust qo`yish yo`li bilan taqqoslashni (qaysi lenta uzun, qaysinisi qisqa ekanini bilishni) taklif qilishi mumkin. Amaliy ishlar bunda ular-ning so`zlar yordamidagi ifodalari bilan kuzatiladi. "Uzun-liklari bo`yicha teng", "Uzunliklari bo`yicha teng emas" so`zla-rining mazmunlari "bir xil", "uzunroq", "qisqarog" kabi tushunarliroq so`zlar orqali aniqlanadi. shundan keyin, yana amaliy ishlar asosida, masalan, poloskalar yordamida bolalar kesmalarni taqqoslashni, kesmalardan birini ikkinchisi ustiga bevosita Qo`yib Bo`lmaydigan hollarda, o`rganadilar. Shu. maqsadda o`quvchilar qog`oz poloskaning chetiga qalam bilan bir kesmaning boshi va oxirini belgilaydilar, so`ngra poloskani boshqa kesma yoniga qo`yadilar. Ko`pburchak tomonlarini taqqoslashni shunday usul bilan bajarish maqsadga muvofiq Shunday mashqlarni bajarish natijasida bolalarda kesmalarni taqqoslashning amaliy tajribasi to`planadi. Shunga asoslanib o`qituvchi konkret g`ayotiy misollar asosida masalan, ma`lum uzunlikda lenta sotib olish kerak bo`lganda va shunga o`hshash holatlarda kesmalarni taqqoslash uchun ma`lum uzunlikdagi o`lchov birligidan foydalanish kerak, degan fikrga olib keladi. Bu erda o`qituvchi rahbarligida amaliy ish o`tqazish foydali: har bir o`quvchiga, masalan, sanoq
cho`pi uzunligini o`lchashni taklif qilish mumkin. Buning uchun oldin o`lchov
(birlik kesma) - qog`oz poloskani (bir bo`lajak kanop, tasma va h. k.) tanlab olish
kerak.  har  qaysi  o`quvchi  o`zida  bor  poloskalardan  o`z  o`lchovini  tanlaydi.
Natijada har hil sonlar hosil bo`ladi, chunki o`quvchilar bir miqdor qiymatini
topish uchun har hil .o`lchov tanlab oldilar. Bunday ishlar o`z-o`zidan foydali,
chunki bolalarga o`lchash protsessi haqida dastlabki tasavvurlarni beradi va ularni
uzunlik birligi sifatida har qanday kesma uzunligini olish mumkin, degan hulosaga
olib keladi. Shunga asoslanib o`qituvchi kesmalarni taqqoslash uchun aniq o`lchov
yordamida o`lchashlardan foydalanilishini aytadi.
 Oldin uncha katta bo`lmagan predmetlarning masalan, cho`plarning, qalamning va
boshqa narsalarning uzunliklarini topishni o`rganib olamiz. Buning uchun aniq,
umumiyat tomonidan qabul qilingan uzunlik birligi - santimetrdan foydalanilishini
o`qituvchi aytadi.
2. O’quvchilar santimetr haqida ayoniy tasavvur olishlari  uchun, ular o`qituvchi
rahbarligida santimetrning bir qancha modelini tayyorlashlari lozim. Buning uchun
katakli qog`oz varag`idan eni bir katakka teng bo`lgan uzun poloska qirqishlari va
so`ngra undan 1 sm li poloska qirqishlari kerak. Poloskalarni ustma-ust qo`yib,
bolalar ular o`zaro teng ekaniga ishonch hosil qiladilar. Bunday poloskalarning har
biri santimetrning modeli ekanini o`qituvchi aytadi.
Santimetr modeli yordamida o`quvchilar: 1) berilgan kesmani o`lchash; 2) berilgan
uzunlikdagi kesmani yasash (chizish) masalasini hal qilishni o`rganib olishlari
kerak, Bu masalalarni echishning ikkita usulini ajratish mumkin. Birinchi usul
ustiga qo`yish usuli. Bu usulning mohiyati shundan iboratki, o`lchanayotgan yoki
ajratib  o`lchab  olinayotgan  kesma  santimetrning  modellari  bilan qoplanadi  va
so`ngra ularning soni sanab chiqiladi. Bunday ish bolalarning har bir santi-metrni
"payqashlariga", "sezishlariga" yordam beradi. Bu metodni kiritishdan oldin ushbu
ko`rinishdagi mashqlarni bajartirish mumkin: santimetrning ikkita modelini ketma-
ket qo`ying. qanday uzunlikda poloska hosil bo`ldi.
Ikkinchi usul - qo`yib borish usuli. Yuqoridagi ikki  masalani echishda bu usuldan
qanday  foydalanilishini  ko`ramiz   1.  O’qituvchi  bolalarga  berilgan  kesmani
o`lchashni o`rgatar ekan, ularning har biri santimetr modeli oxirini o`lchanayotgan
kesmalardan  biriga  aniq   qo`yilishini;  o`lchanayotgan  kesmaga  qalam  bilan
Logotip
cho`pi uzunligini o`lchashni taklif qilish mumkin. Buning uchun oldin o`lchov (birlik kesma) - qog`oz poloskani (bir bo`lajak kanop, tasma va h. k.) tanlab olish kerak. har qaysi o`quvchi o`zida bor poloskalardan o`z o`lchovini tanlaydi. Natijada har hil sonlar hosil bo`ladi, chunki o`quvchilar bir miqdor qiymatini topish uchun har hil .o`lchov tanlab oldilar. Bunday ishlar o`z-o`zidan foydali, chunki bolalarga o`lchash protsessi haqida dastlabki tasavvurlarni beradi va ularni uzunlik birligi sifatida har qanday kesma uzunligini olish mumkin, degan hulosaga olib keladi. Shunga asoslanib o`qituvchi kesmalarni taqqoslash uchun aniq o`lchov yordamida o`lchashlardan foydalanilishini aytadi. Oldin uncha katta bo`lmagan predmetlarning masalan, cho`plarning, qalamning va boshqa narsalarning uzunliklarini topishni o`rganib olamiz. Buning uchun aniq, umumiyat tomonidan qabul qilingan uzunlik birligi - santimetrdan foydalanilishini o`qituvchi aytadi. 2. O’quvchilar santimetr haqida ayoniy tasavvur olishlari uchun, ular o`qituvchi rahbarligida santimetrning bir qancha modelini tayyorlashlari lozim. Buning uchun katakli qog`oz varag`idan eni bir katakka teng bo`lgan uzun poloska qirqishlari va so`ngra undan 1 sm li poloska qirqishlari kerak. Poloskalarni ustma-ust qo`yib, bolalar ular o`zaro teng ekaniga ishonch hosil qiladilar. Bunday poloskalarning har biri santimetrning modeli ekanini o`qituvchi aytadi. Santimetr modeli yordamida o`quvchilar: 1) berilgan kesmani o`lchash; 2) berilgan uzunlikdagi kesmani yasash (chizish) masalasini hal qilishni o`rganib olishlari kerak, Bu masalalarni echishning ikkita usulini ajratish mumkin. Birinchi usul ustiga qo`yish usuli. Bu usulning mohiyati shundan iboratki, o`lchanayotgan yoki ajratib o`lchab olinayotgan kesma santimetrning modellari bilan qoplanadi va so`ngra ularning soni sanab chiqiladi. Bunday ish bolalarning har bir santi-metrni "payqashlariga", "sezishlariga" yordam beradi. Bu metodni kiritishdan oldin ushbu ko`rinishdagi mashqlarni bajartirish mumkin: santimetrning ikkita modelini ketma- ket qo`ying. qanday uzunlikda poloska hosil bo`ldi. Ikkinchi usul - qo`yib borish usuli. Yuqoridagi ikki masalani echishda bu usuldan qanday foydalanilishini ko`ramiz 1. O’qituvchi bolalarga berilgan kesmani o`lchashni o`rgatar ekan, ularning har biri santimetr modeli oxirini o`lchanayotgan kesmalardan biriga aniq qo`yilishini; o`lchanayotgan kesmaga qalam bilan
modelning  ikkinchi  uchini  belgilashlarini;  hosil     bo`lgan  nuqtaga  model`
oxirlaridan birini yana qo`yish-
larini va kesmaga yanqa bitta belgi qo`yishlarini (ikkinchi uchida) kuzatib boradi.
Ikkinchi belgi 2 sm ajratib sanalganini bildiradi. Shunga o`xshash ish (har gal belgi
qo`yib) qo`yilayotgan belgilardan oxirgisi o`lchanayotgan kesmaning keyingi uchi
bilan  ustma-ust  tushmaguncha  bajarilaveradi.  Bu  holda  o`quvchi  kesmaga
qo`yilgan santimetrlar sonini sanab, santimetrlarning butun sonini topadi. Agar
belgilar ustma-ust tushmasa, o`lchash natijasi taqriban ifodalanadi:       5 sm cha, 5
sm dan biroz kam yoki biroz ortiq Berilgan uzunlikdagi kesmani santimetr modeli
yordamida yasashda, shuni kuzatib borish kerakki, har qaysi o`quvchi oldin to`g`ri
chiziq o`tkazsin; to`g`ri chiziqda nuqta (kesma uchlaridan biri) belgilasin va bu
nuqtadan boshdab biror yo`nalishda santimetrlarni keragicha sonda qo`yib chiqsin
(har gal qalam bilan belgilab); qalam bilan kesmaning ikkinchi uchini belgilasin.
Shuni ta`kidlash kerakki, berilgan kesmani o`lchashda (1-masala) har doim ozmi-
ko`pmi sezilarli qoldiqlar chiqadi. Bu bajarilayotgan ish mohiyatini tushunishni
qiyinlashtiradi. Shu sababli, ishni berilgan uzunlikdagi kesmani ko`rsatilgan ikki
usul  bilan  yasashdan  boshlash  maqsadga  muvofiq  (2-  ma-sala).  Kesmalarni
o`lchashning  puxta  ko`nikmalarini  shakllantirish  maqsadida  bolalarni  faqat
qog`ozga chizilgan kesmalarni o`lchash bo`yicha mashq qildirib qolmay, balki bu
maqsadda boshqa obektlarni, masalan, qalamdon, daftar va boshqa uncha katta
bo`lmagan  predmetlarni  o`lchash  bo`yicha  ham  mashq  qildirish  kerak.
Ko`pburchakning tomonlari o`lchash obektlari bo`lishi ham juda muhimdir.
Bundam  keyin  yuqorida  aytib  o`tilgan  ikki  masalani  yechishda  santimetr
modelidan  foydalanishdan  chizg’ichdan  foydalanishga  o`tish  tavsiya  etiladi,
chizg`ichni o`quvchilar katakli qog`oz varag`idan yasashadi. Bunday chizg`ich
hosil  qilish  uchun  o`qituvchi  katak  daftarning  bir  necha  varag`ini  poloskalar
shaklida qirqadi va o`quvchilarga tarqatadi va poloskalarda santi-metrlarni qanday
belgilashni  ko`rsatadi  (bunda  u  qog`oz  kataklarini  bitta  oralatib  sanaydi  yoki
santimetr modelidan shu maqsadda foydalanadi).
Bir santimetrli kesma bu poloskaga hammasi bo`lib 10 marta ketma-ket qo`yiladi.
Uzunligi 1 dm bo`lgan poloskaning oxirlari kesilishidan hosil bo`lgan qog`oz
polosa chizg`ichning modeli bo`ladi. Bunday chizg`ichning santimetrli shkalasi
Logotip
modelning ikkinchi uchini belgilashlarini; hosil bo`lgan nuqtaga model` oxirlaridan birini yana qo`yish- larini va kesmaga yanqa bitta belgi qo`yishlarini (ikkinchi uchida) kuzatib boradi. Ikkinchi belgi 2 sm ajratib sanalganini bildiradi. Shunga o`xshash ish (har gal belgi qo`yib) qo`yilayotgan belgilardan oxirgisi o`lchanayotgan kesmaning keyingi uchi bilan ustma-ust tushmaguncha bajarilaveradi. Bu holda o`quvchi kesmaga qo`yilgan santimetrlar sonini sanab, santimetrlarning butun sonini topadi. Agar belgilar ustma-ust tushmasa, o`lchash natijasi taqriban ifodalanadi: 5 sm cha, 5 sm dan biroz kam yoki biroz ortiq Berilgan uzunlikdagi kesmani santimetr modeli yordamida yasashda, shuni kuzatib borish kerakki, har qaysi o`quvchi oldin to`g`ri chiziq o`tkazsin; to`g`ri chiziqda nuqta (kesma uchlaridan biri) belgilasin va bu nuqtadan boshdab biror yo`nalishda santimetrlarni keragicha sonda qo`yib chiqsin (har gal qalam bilan belgilab); qalam bilan kesmaning ikkinchi uchini belgilasin. Shuni ta`kidlash kerakki, berilgan kesmani o`lchashda (1-masala) har doim ozmi- ko`pmi sezilarli qoldiqlar chiqadi. Bu bajarilayotgan ish mohiyatini tushunishni qiyinlashtiradi. Shu sababli, ishni berilgan uzunlikdagi kesmani ko`rsatilgan ikki usul bilan yasashdan boshlash maqsadga muvofiq (2- ma-sala). Kesmalarni o`lchashning puxta ko`nikmalarini shakllantirish maqsadida bolalarni faqat qog`ozga chizilgan kesmalarni o`lchash bo`yicha mashq qildirib qolmay, balki bu maqsadda boshqa obektlarni, masalan, qalamdon, daftar va boshqa uncha katta bo`lmagan predmetlarni o`lchash bo`yicha ham mashq qildirish kerak. Ko`pburchakning tomonlari o`lchash obektlari bo`lishi ham juda muhimdir. Bundam keyin yuqorida aytib o`tilgan ikki masalani yechishda santimetr modelidan foydalanishdan chizg’ichdan foydalanishga o`tish tavsiya etiladi, chizg`ichni o`quvchilar katakli qog`oz varag`idan yasashadi. Bunday chizg`ich hosil qilish uchun o`qituvchi katak daftarning bir necha varag`ini poloskalar shaklida qirqadi va o`quvchilarga tarqatadi va poloskalarda santi-metrlarni qanday belgilashni ko`rsatadi (bunda u qog`oz kataklarini bitta oralatib sanaydi yoki santimetr modelidan shu maqsadda foydalanadi). Bir santimetrli kesma bu poloskaga hammasi bo`lib 10 marta ketma-ket qo`yiladi. Uzunligi 1 dm bo`lgan poloskaning oxirlari kesilishidan hosil bo`lgan qog`oz polosa chizg`ichning modeli bo`ladi. Bunday chizg`ichning santimetrli shkalasi
bo`linishlarini raqamlar bilan belgilash tavsiya etilmaydi. Bu sanoq va o`lchash
protsesslarini  birlashtirish  uchun  ham,  bolalarning  kesma  uzunligi  bilan  son
orasidagi moslikni tushunishlari uchun ham  foydali.
Tajriba  shuni  ko`rsatmoqdaki,  o`lchashga  oid  birinchi  mashqlarni  raqamlar
qo`yilmagan chizg`ich yordamida ham, santimetr modeli yordamida ham bajarish
foydali  ekan.  Bu  bolalarga  amalda  chizg`ichdan  foydalanishning  afzalligini
ko`rsatish  imkonini  beradi,  bir  xil  modeldan  foydalanishda  boshqa  modeldan
foydalanishga uzluksiz va to`la qonuniy o`tishni amalga oshirish imkonini beradi.
Shuni ta`kidlab o`tamizki, raqamlangan shkalali lineykadan foydalanib o`lchamga
o`tishga shoshilmaslik kerak. Bu shunday kam uchraydigan hatoga yo`l qo`yishga
olib keladiki, bunda kesma yasash yoki o`lchashda sanoq boshini chizg`ichda
noldan emasg birdan boshlaydilar. Bundan keyin shkalasi raqamlangan chizg`ich
bilan  ishlashda  o`lchashda  hatolarga  yo`l  qo`yuvchi  o`quvchilarga  individual
yaqinlashish  maqsadida  santimetr  modelidan  yoki  santimetr  shkalali  qog`oz
poloskadan foydalanish zarurligini ham ta`kidlab o`tamiz.
O’quvchilar o`lchashda chizg`ichdagi chiziqchalarni emas, balki kesmaga o`lchov
necha  marta  joylashishini  aniqlashni  o`rganib  olganlaridan  keyin  santimetrli
bo`limlarni raqamlar bilan belgilash mumkin. Uqituvchi o`quvchilarning e`tiborini
har gal o`lchashda santimetrlarni sanash juda noqulay ekaniga qaratadi va ularga
bunday savol beradi: "o’lchashni tezlatish va oson-lashtirish uchun nima qilish
kerak`".  Bolalar  odatda  to`g`ri  javob  beradilar:  bo`linishlarni  raqamlar  bilan
belgilash kerak. O’qituvchi chiziqchalarni emas, balki kesmalarni-santimetrlarni
sanash kerakligini yana bir marta ta`kidlaydi. Sanoq boshlanadigan chiziqcha 0
raqami  bilan  belgilanadi.  Ba`zi  mamlakatlarda,  masalan,  Chexoslovakiyada
santimetrlar shkalasining boshlang`ich chiziqchasini nol` bilan belgilanmaydigan
maxsus chizg`ichdan foydalanilishini aytib o`tish bolalar uchun  qiziqarlidir.
Uqituvchining muhim vazifalaridan biri bu bolalarga chizg`ichdan foydalanish
qoidasini  tushuntirishdir:  chizg`ichning  bo`linishlari  tushirilgan  qirrasi  faqat
o`lchashlar  uchun  hizmat  qiladi,  to`g`ri  chiziq  kesmalarini  chizishda  shkalali
qirrasiga qarama-qarshi qirrasidan foydalaniladi. Chizg`ich kir-bo`lib qolmasligi,
o`tkaziladigan kesma aniq bo`lishi uchun chi-zishni faqat qalamda bajarish kerak.
Chizg`ich qog`ozga shunday joylanishi kerakki, o`lchanayotgan yoki chizilayotgan
Logotip
bo`linishlarini raqamlar bilan belgilash tavsiya etilmaydi. Bu sanoq va o`lchash protsesslarini birlashtirish uchun ham, bolalarning kesma uzunligi bilan son orasidagi moslikni tushunishlari uchun ham foydali. Tajriba shuni ko`rsatmoqdaki, o`lchashga oid birinchi mashqlarni raqamlar qo`yilmagan chizg`ich yordamida ham, santimetr modeli yordamida ham bajarish foydali ekan. Bu bolalarga amalda chizg`ichdan foydalanishning afzalligini ko`rsatish imkonini beradi, bir xil modeldan foydalanishda boshqa modeldan foydalanishga uzluksiz va to`la qonuniy o`tishni amalga oshirish imkonini beradi. Shuni ta`kidlab o`tamizki, raqamlangan shkalali lineykadan foydalanib o`lchamga o`tishga shoshilmaslik kerak. Bu shunday kam uchraydigan hatoga yo`l qo`yishga olib keladiki, bunda kesma yasash yoki o`lchashda sanoq boshini chizg`ichda noldan emasg birdan boshlaydilar. Bundan keyin shkalasi raqamlangan chizg`ich bilan ishlashda o`lchashda hatolarga yo`l qo`yuvchi o`quvchilarga individual yaqinlashish maqsadida santimetr modelidan yoki santimetr shkalali qog`oz poloskadan foydalanish zarurligini ham ta`kidlab o`tamiz. O’quvchilar o`lchashda chizg`ichdagi chiziqchalarni emas, balki kesmaga o`lchov necha marta joylashishini aniqlashni o`rganib olganlaridan keyin santimetrli bo`limlarni raqamlar bilan belgilash mumkin. Uqituvchi o`quvchilarning e`tiborini har gal o`lchashda santimetrlarni sanash juda noqulay ekaniga qaratadi va ularga bunday savol beradi: "o’lchashni tezlatish va oson-lashtirish uchun nima qilish kerak`". Bolalar odatda to`g`ri javob beradilar: bo`linishlarni raqamlar bilan belgilash kerak. O’qituvchi chiziqchalarni emas, balki kesmalarni-santimetrlarni sanash kerakligini yana bir marta ta`kidlaydi. Sanoq boshlanadigan chiziqcha 0 raqami bilan belgilanadi. Ba`zi mamlakatlarda, masalan, Chexoslovakiyada santimetrlar shkalasining boshlang`ich chiziqchasini nol` bilan belgilanmaydigan maxsus chizg`ichdan foydalanilishini aytib o`tish bolalar uchun qiziqarlidir. Uqituvchining muhim vazifalaridan biri bu bolalarga chizg`ichdan foydalanish qoidasini tushuntirishdir: chizg`ichning bo`linishlari tushirilgan qirrasi faqat o`lchashlar uchun hizmat qiladi, to`g`ri chiziq kesmalarini chizishda shkalali qirrasiga qarama-qarshi qirrasidan foydalaniladi. Chizg`ich kir-bo`lib qolmasligi, o`tkaziladigan kesma aniq bo`lishi uchun chi-zishni faqat qalamda bajarish kerak. Chizg`ich qog`ozga shunday joylanishi kerakki, o`lchanayotgan yoki chizilayotgan
kesma  uning  yoritilgan  qirrasi  tomonida  bo`lsin.  Uqituvchi  o`quvchilarga
chizmachilik asboblarini tartibli saqlash kerakligini tushuntirishi kerak: chizg`ich
va go’niya toza bo`lishi kerak, chizqichning bo`linmalari aniq ko`rinib turadigan
bo`lishi, qalamlarning uchlari o`tkir qilib chiqarilgan bo`lishi lozim.
O’quvchilarni uzunlikning yangi birligi - dedsimetr  bilan tanishtirish ikkinchi
o`nlikni  o`rganish  munosabati  bilan  boshlanadi.  Yuqorida  qaralgan  chizg`ich
(qog`oz  poloska) aslida dedsimetrning raqamlanmagan qog`oz modelidir. har bir
o`quvchi  shunday  modellardan  bir  qanchasini  yasashi  muhimdir.  O’quvchilar
detsimetr modeli bilan ham santimetr modeli yordamida bajarganlaridek ishlarni
ya`ni o`lchashlar va yasashlarni bajarishadi.
Dedsimetr modeli yordamida o`lchashlarga doyr ba`zi mashqlarni keltiramiz:
1.
Detsimetrning uchta modelini bir qatorga qo`ying. qanday uzunlikda poloska
hosil bo`ldi.
2.
Qog`oz lenta (ip yoki kanop) dan uzunligi 3 dm (yoki bosh-qa songa teng)
bo`lgan bir bo`lak o`lchang va poloskaning shu qismini qirqib oling. /
i
3.
To`g`ri chiziqda berilgan nuqtadan  boshlab ikki marta dedsimetr qo`ying va
boshqa bir nuqta qo`ying, hosil bo`lgan kesma uzunligini ayting.
4.
Partaning, stolning eni va bo`yini,, portfel` uzunligini toping.
Agar  o`lchashda  dedsimetr  butun  son  marta   joylashmasa,  o`l-chash  natijasi
taqriban ifodalanadi: 3 dm cha, 5 dm dan ozgina  ortiq, yoki ozgina kam.
   Ishda navbatdagi qadam - kesmalarni santimetr dedsimetr modellari yordamida
yasashlar va o`lchash. Bu erda ushbu mashqlar  o`rinli  bo`ladi:
1.
2 dm 4 sm necha santimetrga teng
2.
Uzunligi 7 dm (2 dm) bo`lgan kesma necha santimetr bo`ladi
3.
Uzunligi 86 sm bo`lgan kesma necha detsimetr va santimetr bo`ladi va
hokazo.
    100 ichida nomerlash o`rganilayotganda yangi chizigqli birlik - metr o`rganiladi.
Bu o`lchov bilan tanishtirishning etarlicha ma`lum bo`lgan usuli ushbudan iborat.
O`qituvchi sinfga bunday savol bilan murojaat qiladi: sinf xonasining bo`yi va
enini santimetr yoki dedsimetr modeli bilan o`lchash qulaymi Nega noqulay?  U
bunday hollarda yirikroq chiziqli birlikdan foydalaniladi, buni metr deb ataladi,
deydi.  O`qituvchi  bir  metrli  yog`och  chizg`ichni  ko`rsatadi  va  bu  chizg`ich
Logotip
kesma uning yoritilgan qirrasi tomonida bo`lsin. Uqituvchi o`quvchilarga chizmachilik asboblarini tartibli saqlash kerakligini tushuntirishi kerak: chizg`ich va go’niya toza bo`lishi kerak, chizqichning bo`linmalari aniq ko`rinib turadigan bo`lishi, qalamlarning uchlari o`tkir qilib chiqarilgan bo`lishi lozim. O’quvchilarni uzunlikning yangi birligi - dedsimetr bilan tanishtirish ikkinchi o`nlikni o`rganish munosabati bilan boshlanadi. Yuqorida qaralgan chizg`ich (qog`oz poloska) aslida dedsimetrning raqamlanmagan qog`oz modelidir. har bir o`quvchi shunday modellardan bir qanchasini yasashi muhimdir. O’quvchilar detsimetr modeli bilan ham santimetr modeli yordamida bajarganlaridek ishlarni ya`ni o`lchashlar va yasashlarni bajarishadi. Dedsimetr modeli yordamida o`lchashlarga doyr ba`zi mashqlarni keltiramiz: 1. Detsimetrning uchta modelini bir qatorga qo`ying. qanday uzunlikda poloska hosil bo`ldi. 2. Qog`oz lenta (ip yoki kanop) dan uzunligi 3 dm (yoki bosh-qa songa teng) bo`lgan bir bo`lak o`lchang va poloskaning shu qismini qirqib oling. / i 3. To`g`ri chiziqda berilgan nuqtadan boshlab ikki marta dedsimetr qo`ying va boshqa bir nuqta qo`ying, hosil bo`lgan kesma uzunligini ayting. 4. Partaning, stolning eni va bo`yini,, portfel` uzunligini toping. Agar o`lchashda dedsimetr butun son marta joylashmasa, o`l-chash natijasi taqriban ifodalanadi: 3 dm cha, 5 dm dan ozgina ortiq, yoki ozgina kam. Ishda navbatdagi qadam - kesmalarni santimetr dedsimetr modellari yordamida yasashlar va o`lchash. Bu erda ushbu mashqlar o`rinli bo`ladi: 1. 2 dm 4 sm necha santimetrga teng 2. Uzunligi 7 dm (2 dm) bo`lgan kesma necha santimetr bo`ladi 3. Uzunligi 86 sm bo`lgan kesma necha detsimetr va santimetr bo`ladi va hokazo. 100 ichida nomerlash o`rganilayotganda yangi chizigqli birlik - metr o`rganiladi. Bu o`lchov bilan tanishtirishning etarlicha ma`lum bo`lgan usuli ushbudan iborat. O`qituvchi sinfga bunday savol bilan murojaat qiladi: sinf xonasining bo`yi va enini santimetr yoki dedsimetr modeli bilan o`lchash qulaymi Nega noqulay? U bunday hollarda yirikroq chiziqli birlikdan foydalaniladi, buni metr deb ataladi, deydi. O`qituvchi bir metrli yog`och chizg`ichni ko`rsatadi va bu chizg`ich
metrning modeli ekanini  aytadi. Metr bilan tanishtirishda bolalarga bir metrli
yog`och chizg`ichni ko`rsatibgina qolmay, u bilan qanday o`lchashni ko`rsatishni,
bunda bolalarning o`zlari sinfning, doskaning, eshikning va hokazolarning eni va
bo`yini mustaqil topa oladigan bo`lishi muhimdir. Buning uchun ularning har
birida o`zlari (mehnat darsida) yasagan bir metrli qog`oz lineyka bo`lishi kerak.
Metrning  modelini  hosil   qilish  uchun  o`quvchilar  o`qituvchi  boshchiligida
uzunligi  10  dm  bo`lgan  qog`oz  lenta  oladilar  va  dedsimetrlarga,  bo`ladilar.
Detsimetrga  teng  bo`limlar  chizig`chalar  bilan  belgilanadiL  Bu  chizig`chalar
bo`yicha poloska buklanadi va "garmoshka" kilib tahlab qo`yiladi. Yig`ma qog`oz
metr  hosil  bo`ladi.  Shundan  ke-yin  o`quvchilarga  ushbu  ma`lumotlarni  aytish
foydali: qo`llar ikki yon tomonga cho`zib turilganda bir qo`lning panjasidan boshqa
qo`l  tirsagigacha  bo`lgan  masofa  bir  metrga  teng;  poldan  8-9  yoshdagi
o`quvchining ko`kragicha bo`lgan masofa bir metrga teng. Shundan keyin ish
santimetr va dedsimetrlar bilan tanishtirilgandagidek davom ettiriladi. Bunda ushbu
ko`-rinishdagi  mashqlar  o`rinli  bo`ladi:  metrning  qog`oz  modeli  yordamida
uzunligi 3 m (4 m) bo`lgan kanop (lenta va h. k.) o`lchang, sinf polining plintusiga
ko`ra uning bo`yini  topiig, bunda har  bir  o`lchashdan  keyin bo`r  bilan belgi
qo`ying.
Bu ish o`quvchilarni qizig`tirishi uchun metr bilan o`lchamlarni ko`zda chamalab
o`lchashga oid mashqlar bilan qo`shib olib borish kerak. Bolalar berilgan masofani
ko`zda  chamalab  o`l-chaydilar,  so`ngra  haqiqatda  masofa  qanchaligi  metrda
o`lchab  ko`radilar.  Shu  yo`l  bilan  bolalar  masofani  ko`zda  chamalash
malakasinigina egallab qolmay, balki metr bilan o`lchash bo`yicha ham mashq
qiladilar. Bunday savollar ham foydali: "Ovqatlanish stoli bir metrdan balandmi
yoki  pastmig`",  "Utiriladigan  stullar  yoki  kursilar  poldan  qancha  baland  (bir
metrdan yuqori yoki past) qilib yasaladi", "Oddiy karavotning  uzunligi qancha va
hokazo.
II  sinfda  uzunlik  o`lchov  birliklari  bilan  tanishish  davom  ettiriladi:  bolalar
millimetr bilan, keyinrog` esa kilometr bilan tanishadilar. Uquvchilarni millimetr
bilan tanishtirish o`quvchilarni uzunlik o`lchovlari bilan  tanishtiripg ishining eng
qiyin qismidir. Tanishtirshnni santimetrga Qaraganda ancha mayda bo`lgan yangi
o`lchov birligini kiritish amaliyotning talabi ekanini ko`rsatishdan boshlash kerak.
Logotip
metrning modeli ekanini aytadi. Metr bilan tanishtirishda bolalarga bir metrli yog`och chizg`ichni ko`rsatibgina qolmay, u bilan qanday o`lchashni ko`rsatishni, bunda bolalarning o`zlari sinfning, doskaning, eshikning va hokazolarning eni va bo`yini mustaqil topa oladigan bo`lishi muhimdir. Buning uchun ularning har birida o`zlari (mehnat darsida) yasagan bir metrli qog`oz lineyka bo`lishi kerak. Metrning modelini hosil qilish uchun o`quvchilar o`qituvchi boshchiligida uzunligi 10 dm bo`lgan qog`oz lenta oladilar va dedsimetrlarga, bo`ladilar. Detsimetrga teng bo`limlar chizig`chalar bilan belgilanadiL Bu chizig`chalar bo`yicha poloska buklanadi va "garmoshka" kilib tahlab qo`yiladi. Yig`ma qog`oz metr hosil bo`ladi. Shundan ke-yin o`quvchilarga ushbu ma`lumotlarni aytish foydali: qo`llar ikki yon tomonga cho`zib turilganda bir qo`lning panjasidan boshqa qo`l tirsagigacha bo`lgan masofa bir metrga teng; poldan 8-9 yoshdagi o`quvchining ko`kragicha bo`lgan masofa bir metrga teng. Shundan keyin ish santimetr va dedsimetrlar bilan tanishtirilgandagidek davom ettiriladi. Bunda ushbu ko`-rinishdagi mashqlar o`rinli bo`ladi: metrning qog`oz modeli yordamida uzunligi 3 m (4 m) bo`lgan kanop (lenta va h. k.) o`lchang, sinf polining plintusiga ko`ra uning bo`yini topiig, bunda har bir o`lchashdan keyin bo`r bilan belgi qo`ying. Bu ish o`quvchilarni qizig`tirishi uchun metr bilan o`lchamlarni ko`zda chamalab o`lchashga oid mashqlar bilan qo`shib olib borish kerak. Bolalar berilgan masofani ko`zda chamalab o`l-chaydilar, so`ngra haqiqatda masofa qanchaligi metrda o`lchab ko`radilar. Shu yo`l bilan bolalar masofani ko`zda chamalash malakasinigina egallab qolmay, balki metr bilan o`lchash bo`yicha ham mashq qiladilar. Bunday savollar ham foydali: "Ovqatlanish stoli bir metrdan balandmi yoki pastmig`", "Utiriladigan stullar yoki kursilar poldan qancha baland (bir metrdan yuqori yoki past) qilib yasaladi", "Oddiy karavotning uzunligi qancha va hokazo. II sinfda uzunlik o`lchov birliklari bilan tanishish davom ettiriladi: bolalar millimetr bilan, keyinrog` esa kilometr bilan tanishadilar. Uquvchilarni millimetr bilan tanishtirish o`quvchilarni uzunlik o`lchovlari bilan tanishtiripg ishining eng qiyin qismidir. Tanishtirshnni santimetrga Qaraganda ancha mayda bo`lgan yangi o`lchov birligini kiritish amaliyotning talabi ekanini ko`rsatishdan boshlash kerak.