Boshlang’ich sinflarda axborot texnologiyalari faniga kirish. Ta’lim texnologiyasining tuzilishi. Axborot texnologiyasi tushunchasi va klassifikatsiyasi. Boshlang’ich sinf o’qituvchilarining axborot kompetentligi.
Yuklangan vaqt
2024-04-07
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
19
Faytl hajmi
348,6 KB
1
Boshlang’ich sinflarda axborot texnologiyalari faniga kirish. Ta’lim
texnologiyasining tuzilishi. Axborot texnologiyasi tushunchasi va
klassifikatsiyasi. Boshlang’ich sinf o’qituvchilarining axborot kompetentligi.
Reja:
1. Boshlang‘ich sinflarda axborot texnologiyalari fanining maqsad va vazifalari.
2. Ta’lim texnologiyasi tushunchasi va uni tasniflash.
3. Ta’lim texnologiyasining tuzilishi.
4. Ta’lim vositalari va ularning turlari.
5. Axborot va axborot texnologiyasi tushunchalari.
6. Axborot tеxnologiyalarining rivojlanish bosqichlari va klassifikatsiyalari.
7. Boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining axborot kompetentligi.
Tayanch iboralar: texnologiya, ta’lim texnologiyasi, pedagogik texnologiya,
ta’lim vositalari, ta’lim vositalarining tipologiyasi, maqsadli komponent,
kontseptsiyani komponent, тarkibiy komponent, protsessual komponent, diagnostik
komponent, axborot, axborot turlari, analog (uzluksiz) axborot, diskret (uzlukli)
axborot,
axborot
sifatlari,
aхbоrоt
texnologiyalari,
zamonaviy
axborot
texnologiyalari, axborot texnologiyalarining klassifikatsiyalari.
Ta’lim-tarbiya mazmuni, maqsad va vazifalari davrlar o‘tishi bilan kengayib
taraqqiy etib borishi natijasida uning shakl, usul va vositalari ham takomillashib
bormoqda. Hozirgi inson faoliyatining asosiy yo‘nalishlari shu faoliyatdan ko‘zda
tutilgan maqsadlarni to‘liq amalga oshirish imkoniyatini beruvchi yaxlit tizimga,
ya’ni texnologiyalarga aylanib bormoqda. Xuddi shu kabi ta’lim-tarbiya sohasida
2
ham so‘nggi yillarda ta’lim texnologiyalari faol tarzda amal qila boshladi.
Ma’lumki, ta’lim-tarbiya jarayoni katta avlod tomonidan o‘z bilim va tajribalarini
o‘sib kelayotgan avlodga o‘rgatishdan iborat bo‘lib, bu jarayonda, asosan, inson
hayoti uchun zarur axborotlarni avloddan-avlodga uzatish amalga oshiriladi.
Inson hayoti axborotlar bilan chambarchas bog‘liq. Insonning har bir harakati
axborot olish va uzatish yoki undan foydalanish, uni o‘rganish, o‘zlashtirish, saqlash
va boyitishdan iborat. Shuning uchun ham hozirgi insoniyat sivilizatsiyasi axborot
sivilizatsiyasi deb ataladi. XXI asr ham bejizga axborot asri deb atalmagan.
Tа’lim sоhаsidаgi tub islоhаtlаrning аsоsiy mаqsаdi jаhоn аndоzаlаri аsоsidа
bilimlаr bеrish vа rаqоbаtdosh kаdrlаr tаyyorlаshdir. Ushbu nаmunаviy dаstur
bugungi kunning zаmоnаviy bilimlаri bilаn ishlаngаn dаstur boʻlib, undа fаnning
nаzаriy vа аmаliy jihаtlаrigа аlоhidа e’tibоr qаrаtilgаn.
“Boshlang‘ich sinflarda axborot texnologiyalari” fani bo‘lg‘usi boshlang‘ich
sinf o‘qituvchilarining axborot texnologiyalari fanidan kasbiy tayyorgarligini
rivojlantirish, bozor iqtisodiyoti sharoitida raqobatbardoshligini ta’minlaydigan
innovatsion pedagogik faoliyat uchun zarur bo‘lgan metodik bilim, ko‘nikma va
malakalar tizimini shakllantirishga yordam beradigan boshlang‘ich ta’lim fanlarini
o‘qitish jarayonida axborot texnologiyalardan foydalanish muammolari yoritilgan.
Ushbu fan boshlang‘ich sinf o‘qituvchisining innovatsion pedagogik faoliyati
asosiy tushunchalari, tarkibi, mezonlarini bilishi, matematik ta’lim sohasida
qo‘llaniladigan texnologiyalarining ma’ruza asoslarini, o‘ziga xos xususiyatlarini,
darajalarini bilish va tasniflash, o‘quvchilarning bilish faoliyatlarini tashkil etish va
boshqarish yo‘llarini, o‘quvchilarga tabaqalashtirilgan, individual yondoshishni,
matematika o‘qitishda modulli, muammoli ta’lim, didaktik-o‘yinli, hamkorlikda
o‘qitish hamda an’anaviy ta’lim texnologiyalarini, loyihali texnologiyalarni,
o‘qitishda
yangi
axborot
texnologiyalari
vositalaridan,
multimedia
texnologiyalaridan foydalanishni, o‘quvchilarni kichik guruhlarda o‘qitishni,
ularning ijodiy izlanishlarini tashkil etishni, o‘quvchilarda mustaqil fikrlash va
ishlashni tarkib toptirish usullarini egallashga o‘rgatadi.
3
Fanni o‘qitishdan maqsad – bo‘lg‘usi boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining
kasbiy tayyorgarligini rivojlantirishni ta’minlash, ularning pedagogik tafakkurini
kengaytirish,
boshlang‘ich
ta’lim
fanlarini
o‘qitish
jarayonida
axborot
texnologiyalarni qo‘llash uchun zarur bo‘ladigan pedagogik bilim, ko‘nikma va
malakalar tizimi bilan qurollantirishdan iboratdir.
Fanning vazifalari quyidagilardan iborat:
boshlang‘ich ta’lim fanlarini o‘qitish jarayonida axborot texnologiyalarining
o‘rnini asoslash va zarur tavsiyalar berish;
boshlang‘ich ta’lim fanlarini o‘qitish jarayonida ta’lim texnologiyalarini
muntazam ravishda yangilab borish zaruryatini asoslash va tabaqalashtirilgan
yondashuv asosida pedagogik va axborot texnologiyalarni qo‘llash mezonlari,
yo‘llari va usullari bilan qurollatirish;
talabalarda istiqbolli o‘qitish vositalaridan foydalanish va ularga tayangan
holda boshlang‘ich ta’lim fanlarini o‘qitish texnologiyalarini loyihalash, amaliyotga
joriy eta olish bilim, ko‘nikma va malakalarini tarkib toptirish;
talabalarni o‘z pedagogik faoliyatlarini taxlil qila olishga, baholashga
o‘rgatish, taxliliy-tanqidiy, ijodiy va mustaqil fikr yuritish ko‘nikmalarini
rivojlantirish orqali bo‘lg‘usi boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarini innovatsion
faoliyatga tayyorlashdir.
Texnologiya so‘zi (yunon. “texno” – san’at, mahorat, malaka, “logos” – fan,
ta’limot, tushuncha, fikr, ma’no) so‘zi ishlab chiqarishda yangi sifat va miqdor
o‘zgarishlariga olib keluvchi samarali usullar yig‘indisi, tizim ma’nosida
qo‘llaniladi.
Bundan tashqari texnologiya atamasining turli izohlari mavjud:
Texnologiya – biror ishda, mahoratda, san’atda qo‘llaniladigan usullar, yo‘llar
yig‘indisi (Izohli lug‘at).
Texnologiya – ishlov berish, holatni o‘zgartirish san’ati, mahorati, qobiliyati
va metodlar yig‘indisi (V.M.Shepel).
4
Ta’lim texnologiyasi – ta’limni rivojlantirish masalalarini sifatli hal qilish,
ta’lim maqsadlariga erishishda o‘qitish jarayonini o‘qituvchining shaxsiy
mahoratiga bog‘liq bo‘lmagan holda universal tarzda loyihalashtirishni bildiradi.
Ta’lim texnologiyasining ham bir nechta ta’riflari mavjud:
Ta’lim texnologiyasi – didaktik tizimning tarkibiy jarayonli qismi
(M.Choshanov).
Pedagogik texnologiya – o‘qitishning, ta’limning shakllari, metodlari,
usullari, yo‘llari, tarbiyaviy vositalarning maxsus yig‘indisi va komponovkasi
(joylashuvi)ni belgilovchi psixologik va pedagogik tartiblar (ustanovka)lar
majmuasi; u pedagogik jarayonning tashkiliy- uslubiy vositalaridan iborat
(B.T.Lixachev).
Pedagogik texnologiya – rejalashtiriladigan ta’lim natijalariga erishish
jarayoni tavsifi (I.P.Volkov).
Pedagogik texnologiya – o‘quvjarayonining o‘quvchilar va o‘qituvchi uchun
so‘zsiz qulay sharoitlar ta’minlashni loyihalash, tashkil qilish va o‘tkazish bo‘yicha
hamma detallari o‘ylab chiqilgan birgalikdagi pedagogik faoliyat modeli
(V.M.Monaxov).
Pedagogik
texnologiya
–
pedagogik
maqsadlarga
erishish
uchun
foydalaniladigan barcha shaxsiy imkoniyatlar, jihozlar va metodologik vositalarning
tizimli yig‘indisi va ularning amal qilish tartibini bildiradi (M.V.Klarin).
Pedagogik texnologiya – bu tizimli fikr yuritish usulini pedagogikaga
singdirish, boshqacha qilib aytganda, pedagogik jarayonni muayyan bir tizimga
keltirishdir (T.Sakomoto).
Ushbu aytilganlar asosida ta’lim texnologiyasining keng ko‘lamli, serqirra
tushuncha ekanligini hisobga olgan holda quyidagi umumlashtirilgan ta’riflarini
keltirish mumkin:
Ta’lim texnologiyasi axborotlarni o‘zlashtirish, ulardan amalda foydalanish,
ulardagi yangi ma’no-mazmunlarni hamda axborotlar orasidagi turli bog‘liqliklarni
ochish orqali yangi axborotlar yaratishga o‘rgatish jarayonidan iborat. Aniq ilmiy
5
loyihalashtirilgan, samarali natijani kafolatlovchi, takrorlana oluvchi, ma’lum vaqt
va shart-sharoitlarda tashkil etiluvchi pedagogik harakatlar tizimidir.
Pedagogik texnologiya – ta’lim metodlari, usullari, yo‘llari hamda tarbiyaviy
vositalar yig‘indisi; u pedagogik jarayonning tashkiliy- uslubiy vositalari majmuidir.
Ta’lim texnologiyasining tarkibiy qismlari:
1. Maqsadli komponent (ta’limning diagnostik jihatdan aniqlangan maqsadlari,
ta’lim, o‘quvchilarning rivojlanishi).
2. Kontseptsiyani komponent (falsafiy, psixologik, pedagogik tushunchalar yoki
ushbu texnologiyaning metodologik asosini tashkil etuvchi tushunchalar).
3. Тarkibiy komponent (ta’lim materiallari mazmuni, qayta ko‘rib chiqilgan,
ma’lum texnologiyaga xos ta’lim yoki ta’lim vazifalari tizimiga qayta qurilgan).
4. Protsessual komponent (o‘qituvchi va o‘quvchilarning birlashtirilgan
faoliyatining bosqichlari va bosqichlari, har bir bosqichda qo‘llaniladigan ta’lim
yoki ta’limni tashkil qilish usullari, metodlari, vositalari va shakllari).
5. Diagnostik komponent (ta’lim va ta’lim maqsadlariga erishish darajasini
o‘lchash uchun diagnostika usullari to‘plami).
Ta’lim texnologiyalarini tasniflanishi:
I. O‘quv jarayonining mazmuniga ko‘ra tasniflash:
1. Ta’lim texnologiyalar (didaktik).
2. Texnologik ta’lim (ta’lim).
3. Texnologiyalarni boshqarish pedagogik tizimlari (menejment).
II. O‘quv jarayoni bo‘yicha tasniflashlash:
1. Ma’lumotlar va ko‘nikmalarini shakllantirish uchun o‘quvchilarning
reproduktiv faoliyatini axborot bilan ta’minlash, o‘qitish va tashkil etishga
asoslangan bilimga yo‘naltirilgan texnologiyalar. Ushbu texnologiyalarni qo‘llashda
o‘quvchilar birinchi navbatda xotirani, e’tiborni va mantiqiy fikrlashni
rivojlantiradilar.
2. O‘quvchilarga
yo‘naltirilgan,
o‘quvchilar
bilim
ob’ektiga
axloqiy
munosabatda bo‘lish uchun shart-sharoitlar yaratish, o‘zlarining shaxsiy
6
xususiyatlarini, ehtiyojlarini, qiziqishlarini, qobiliyatlarini hisobga olgan holda,
o‘zini o‘zi tashkil etuvchi ta’lim faoliyati malakasini oshirish.
III. An’anaviy ta’lim tizimini modernizatsiya qilish sohasidagi tasniflash:
1. O‘qituvchi va sinf o‘qituvchisi pedagogik faoliyatining individual tarkibiy
qismlarini tashkil etish (darsni yoki ta’lim faoliyatini texnik rejalashtirish, didaktik
testlarni ishlab chiqish texnologiyasi va boshqalar).
2. Rivojlanish va shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish
(L.V.Zankovga asosan tarbiyaviy ta’lim, D. B. Elkoninning rivojlanish ta’limi -
V.V.Davydov, I.S.Yakimanskaya bo‘yicha inson taraqqiyoti bo‘yicha ta’lim,
Amonashvili va boshqalar.).
3. O‘quvchilarning bilish faoliyatini faollashtirish va optimallashtirish
texnologiyalari (o‘yin texnologiyalari, muammolarni o‘rganish, ta’lim tadqiqotlari
texnologiyasi, loyihalash texnologiyasi, kollektiv va guruhli ta’lim texnologiyalari,
interfaol texnologiyalar va hk).
4. O‘quv jarayonini samarali boshqarish texnologiyalari (differentsiyalangan
o‘qish, dasturlashtirilgan o‘rganish, to‘liq ta’lim texnologiyasi, modulli ta’lim,
ta’limda axborot- kommunikatsiya texnologiyalari va boshqalar).
5. Insonning ijodiy salohiyatini yoki ijodiy texnologiyalarni rivojlantirish uchun
texnologiya (Evristik ta’lim, TRIZ, pedagogik seminarlar texnologiyasi,
o‘quvchilarning tanqidiy fikrlashini rivojlantirish texnologiyasi, I.V. Volkovning
o‘quvchilar ijodiy rivojlanish texnologiyasi, I.P.Ivanovning ijtimoiy ijodiyot
texnologiyasi).
6. Mualliflik maktablarining gumanistik ta’lim tizimlari (masalan, E.Yamburg
Adaptiv pedagogika maktabi, A. Tubelskiy o‘zini o‘zi boshqarish maktabi, M.
Balaban park maktabi,
7. Alternativ pedagogik texnologiyalar (Dalton-plan, Montessori-pedagogika,
R. Steinerning Waldorf pedagogika, S.Frenning erkin mehnat tizimi).
8. Pedagogik tizimlarni boshqarish texnologiyalari (maktabda uslubiy ishlov
berish texnologiyasi, ta’lim sifatini monitoring qilish texnologiyasi, pedagogik
innovatsiyalarni o‘zlashtirish texnologiyasi).
7
Ta’lim texnologiyasi tarkibi uch qismdan iborat:
1. Kontseptual qism texnologiyaning ilmiy asosidir. psixologik va pedagogik
g‘oyalarni o‘z ichiga oladi.
2. Tarkibiy-kontent - umumiy, aniq maqsadlar va o‘quv materiallarining
mazmuni.
3. Protsessual qism - bolalarning ta’lim faoliyati shakllari va usullari majmui,
o‘qituvchilik ishining usullari va shakllari, o‘quv jarayonini boshqarish,
materiallarni o‘zlashtirish jarayonini boshqarishda o‘qituvchining faoliyati.
Ta’lim vositalari - insonning yaratgan ob’ektlari, shuningdek, tabiatning
tabiiy ob’ektlari, o‘quv
jarayonida ta’lim
axboroti
tashuvchisi sifatida
ishlatiladigan va o‘qituvchi va o‘quvchilarning ta’lim, tarbiya va rivojlanish
maqsadlariga erishish uchun vositasi.
Ta’lim vositalarining tipologiyasi. Umuman olganda qabul qilingan
zamonaviy tipologiya ta’lim vositalarini quyidagi turlarga ajratadi:
Chop etilgan darslik va o‘quv qo‘llanmalari, o‘qish uchun kitoblar,
antologiya, kitoblar, atlaslar, tarqatma materiallar va boshqalar.
Elektron ta’lim resurslari ko‘pincha multimediali multimedia o‘quv
qo‘llanmalari, tarmoq ta’lim resurslari, multimedia universal ensiklopediyalari va
boshqalar.
Audiovizual slaydlar, slide filmlar, ta’lim videolari, ta’lim filmlari, raqamli
media bo‘yicha o‘quv filmlar Video-CD, DVD, BluRay HDDVD va boshqalar.
Vizual tekislik, afishalar, devor haritalari, devor illyustratsiyasi, magnit
kartalar.
Namoyish gerbariylar, qo‘g‘irchoqlar, modellar, stendlar, uchastka modellari,
demo- modellar.
O‘quv qurilmalari, kompas, barometr, shisha va hokazo.
Simulyatorlar va sport jihozlari avtomobil simulyatorlari, gimnastika
uskunalari, sport anjomlari, to‘plar va boshqalar.
O‘quv mashq qilish uskunalari avtoulovlar, mashinalar va boshqalar.
8
“Axborot” so‘zi kutilayotgan yoki bo‘lib o‘tgan voqеa, xodisalar to‘g‘risidagi
ma’lumotlarni bildiradi.
Kundalik turmushda har kim turli xil axborotlar bilan ish yuritadi. Axborot
tushunchasi bir qancha fanlarda turlicha izohlangan. Masalan: falsafada axborot
inson ongiga ta’sir etib, obyеktiv rеallikni aks ettiruvchi va harakatlantiruvchi
katеgoriya sifatida ishlatiladi; kibеrnеtika, informatika fanida axborot voqеa-hodisa
to‘g‘risidagi bilimlarni oshirish yoki noaniqlikni kamaytirish mеzoni sifatida
qo‘llaniladi; kompyutеrlarni ishlatish faoliyatida esa axborotdan boshqarish
funksiyalarini amalga oshiruvchi obyеkt sifatida foydalaniladi.
Axborot tushunchasi ma’lumot tushunchasi bilan uzviy bog‘langan, lеkin har
qanday ma’lumot axborot bo‘lavеrmaydi. Masalan: olma dеsak, bir nеcha xil
ma’noni tushunish mumkin: qizil olma dеganda, mеvaning ma’lum bir rangi
tushuniladi, dеmak barcha ma’lumotlar axborotga aylanishi uchun voqеa-hodisa
to‘g‘risidagi butun xususiyatlarni ifodalashi lozim.
Hozirgi kunda barcha axborotlarni nisbiy holda quyidagi turlarga ajratish
mumkin:
tеxnik axborot;
agrobiologik axborot;
siyosiy axborot;
huquqiy axborot;
iqtisodiy axborot va boshqalar.
9
Axborotning turlari o‘zaro bog‘liq bo‘lib, bir-birini to‘ldirib boradi. Axborot
uzatilishiga ko‘ra 2 turda bo‘ladi:
Analog (uzluksiz) axborot;
Diskret (uzlukli) axborot.
1-rasm. Axborot uzatilishiga ko‘ra turlari.
Axborot 3 ta muhim sifatga ega bo‘lishi lozim:
1. Axborot o‘rganilayotgan narsa yoki hodisani har taraflama to‘liq ifodalashi
lozim, ya’ni axborot to‘liqlik sifatiga ega bo‘lishi lozim;
2. Axborot ma’lum ma’noda qimmatli bo‘lishi lozim, aks holda undan
foydalanish ehtiyoji tug‘ilmaydi. Bu axborotning qimmatligini, sifatini ifodalaydi;
3. Axborot ishonchli bo‘lishi lozim. Aks holda uni qayta ishlashga zarurat
tug‘ilmaydi.
Axborotni ehtiyojdan kelib chiqib bir kishidan ikkinchi kishiga yoki bir
kompyuterdan ikkinchi kompyuterga turli vositalar yordamida yetkazib berish
axborotni uzatish deyiladi. Axborotlarni pochta orqali, transport vositalari
yordamida, aloqa tarmog‘i orqali, kompyuter dasturlari yordamida kabi usullarda
uzatish mumkin. Aloqa tarmog‘i orqali axborotlarni qisqa vaqt ichida uzoq
masofaga uzatish mumkin. Bunda ma’lumotlarni uzatish vaqti sezilarli darajada
qisqaradi.
2-rasm. Ma’lumot almashish usullari.
10
Ma’lumki, axborotlarni uzatish jarayonida matn ko‘rinishdagi, jadval
ko‘rinishdagi, tovush ko‘rinishdagi va tasvir ko‘rinishdagi ma’lumotlardan
foydalaniladi.
Har qanday kattalikni o‘lchash uchun mos etalon birliklar mavjud. Masalan,
uzunlikni o‘lchash uchun metr, massani o‘lchash uchun - kilogramm, vaqtni
hisoblash uchun soniya va boshqalar ishlatiladi. Axborotlar ham har xil ko‘lamga
ega bo‘lib, ularning o‘lchov birligi mavjud. Axborotning eng kichik o‘lchov birligi
sifatida bit (binary digit – ikkilik raqam), ya’ni 2 lik sanoq sistemasidagi 0 yoki 1
olingan. Kompyuterda har bir belgi 8 bit hajmdagi joyni egallaydi. Axborotlarni
o‘lchash uchun hosilaviy o‘lchov birliklar ham mavjud:
Aхbоrоt texnologiyalari deb, оbyektning, hоdisa yoki jarayonning holati
haqida ma’lumоt оlish maqsadida axborotlarni yig‘ish, qayta ishlash va uzatish
vоsitalari hamda usullari majmuasiga aytiladi. Aхbоrоt texnologiyalaridan
foydalanishdan asosiy maqsad aхbоrоtlarni insоnlar tahlil qilishi va shu asоsda birоr
ishni bajarish bo‘yicha qarоr qabul qilishi uchun ishlab chiqishdan ibоrat.
Aхbоrоt texnologiyalarida material sifatida ham, mahsulоt sifatida ham
aхbоrоt ishtirоk etadi. Birоq bu оbyekt, jarayon yoki hоdisa to‘g‘risidagi sifat
jihatidan yangi ma’lumоt bo‘ladi.
Birlik
O‘qilishi
Qiymati
1 bayt
bayt
8 bit
1 Kb
kilobayt
1024 bayt (210)
1 Mb
megabayt
1024 Kb =1 048 576 bayt (220)
1 Gb
gigabayt
1024 Mb = 1 073 741 824 bayt (230)
1 Tb
terabayt
1024 Gb =1 099 511 697 776 bayt (240)
1 Pb
petabayt
1024 Tb = 125 899 978 522 624 bayt (250)
1 Eb
eksabayt
1024 Pb= 1 152 921 504 606 846 976 bayt (260)
1 Zb
zetabayt
1024 Eb = 1 180 591 620 717 411 303 424 bayt (270)
1 Yb
yottabayt
1024 Zb = 1 208 925 819 614 629 174 706 176 bayt (280)
1 Bb
brontobayt 1024 Yb
1 Gpb
geopbayt
1024 Bb (GeopBayt - eng yuqori xotiradir)
11
Axborot
texnologiyalari
jamiyatning
axborot
resurslaridan
oqilona
foydalanishdagi eng muhim usullaridan biri bo‘lib, hozirgi vaqtga qadar bir necha
evolyutsion bosqichlarni bosib o‘tgan. Bular quyidagilar:
1-bosqich. XIX asrning ikkinchi yarmigacha davom etgan. Bu bosqichda
“Qo‘llik” axborot texnologiyasi taraqqiy etgan. Uning vositasi: pero, siyohdon,
kitob. Kommunikatsiya, ya’ni aloqa odamdan odamga yoki pochta orqali xat
vositasida amalga oshirilgan.
2-bosqich. XIX asrning oxiri, unda “Mexanik” texnologiya rivoj topgan. Uning
asosiy vositasi yozuv mashinkasi, arifmometr kabilardan iborat.
3-bosqich. XX asr boshlariga mansub bo‘lib, “Elektromexanik” texnologiyalar
bilan farq qiladi. Uning asosiy vositalari sifatida telegraf va telefonlardan
foydalanilgan. Bu bosqichda axborot texnologiyasining maqsadi ham o‘zgardi.
4-bosqich. XX asr o‘rtalariga to‘g‘ri kelib, “Elektron” texnologiyalar
qo‘llanilishi bilan belgilanadi. Bu texnologiyalarning asosiy vositasi EHMlar va ular
asosida tashkil etiladigan avtomatlashtirilgan boshqarish tizimlari va axborot izlash
tizimlaridir.
5-bosqich. XX asr oxiriga to‘g‘ri keladi. Bu bosqichda “Kompyuter”
texnologiyalari taraqqiy etdi. Ularning asosiy vositasi turli maqsadlarga
mo‘ljallangan dasturiy vositalarga ega bo‘lgan shaxsiy kompyuterlardir. Axborot
almashinuvida lokal va global kompyuter tarmoqlari ishlatila boshlandi.
Zamonaviy
axborot
texnologiyalari
–
shaxsiy
kompyuterlar
va
telekommunikasiya vositalaridan foydalanilgan holdagi zamonaviy muloqotni
o‘rnatuvchi axborot texnologiyalari hisoblanadi.
Zamonaviy axborot texnologiyalaridan ta’lim-tarbiya jarayonida quyidagi
shakllarda foydalanish mumkin:
muayyan predmetlarni o‘qitishda kompyuter dasturlari;
kompyuter darslari – ko‘rgazmali material sifatida;
ta’lim oluvchilarning guruhli va frontal ishlarini tashkillashtirishda;
ta’lim oluvchilarning ilmiy izlanishlarini tashkillashtirishda;
12
ta’lim oluvchilarning o‘qishdan bo‘sh vaqtlarini to‘g‘ri tashkil qilish
masalalarini hal etishda va boshqalar.
Axborot texnologiyalari turli xil parametrlarga asosan bir nechta
klassifikatsiyalarga ajratiladi1:
Maqsad va foydalanish xususiyati bo‘yicha;
Foydalanuvchi interfeysi turlari bo‘yicha;
Tarmoqlarning o‘zaro ta'sirini tashkil qilish uslubi bo‘yicha;
Qurilish prinsiplari bo‘yicha;
Boshqaruv vazifalarini qamrab olish darajasi bo‘yicha;
Texnik vositalarning muloqotda ishtirok etish xususiyati bo‘yicha;
Boshqaruv vazifalarini qamrab olish darajasi bo‘yicha.
Axborot texnologiyalarining maqsad va foydalanish xususiyati bo‘yicha
tasnifi:
Axborot texnologiyalari bilan ta’minlash - bu ixtisoslashtirilgan
muammolarni hal qilish uchun turli fan sohalarida vosita sifatida ishlatilishi mumkin
bo‘lgan axborotni qayta ishlash texnologiyalari. Ular axborot jarayonlarining
individual texnologik operatsiyalarini tashkil qilish usullari bo‘lib, ma’lum turdagi
ma’lumotlarni taqdim etish, o‘zgartirish, saqlash, qayta ishlash yoki uzatish bilan
bog‘liq. Bularga matnni qayta ishlash texnologiyalari, maʼlumotlar bazasi
texnologiyalari, multimedia texnologiyalari, belgilarni aniqlash texnologiyalari,
telekommunikatsiya texnologiyalari, axborot xavfsizligi texnologiyalari, dasturiy
taʼminotni ishlab chiqish texnologiyalari va boshqalar kiradi.
Funksional axborot texnologiyalari - ma’lum bir mavzu bo‘yicha standart
ma’lumotlarni qayta ishlash protseduralarini amalga oshiradigan texnologiyalar.
Ular axborot texnologiyalarini ta’minlash asosida qurilgan bo‘lib, ushbu sohadagi
mutaxassislarning
muammolarini
avtomatlashtirilgan
tarzda
hal
qilishni
ta’minlashga qaratilgan. Yordamchi texnologiyalarni funktsionalga o‘zgartirish
professional ishlab chiquvchi tomonidan ham, foydalanuvchining o‘zi tomonidan
1 Manba: https://intuit.ru/studies/courses/3609/851/lecture/31646?page=4
13
ham amalga oshirilishi mumkin, bu foydalanuvchining malakasiga va
modifikatsiyaning murakkabligiga bog‘liq.
Axborot texnologiyalarining foydalanuvchi interfeysi turlari bo‘yicha
tasnifi:
Paketli axborot texnologiyalari axborotni qayta ishlash operatsiyalari
oldindan belgilangan ketma-ketlikda bajarilishi va foydalanuvchi aralashuvini talab
qilmasligi bilan tavsiflanadi. Bunday holda, muayyan mezonlar bo‘yicha vazifalar
yoki oldindan to‘plangan ma’lumotlar belgilangan ustuvorliklarga muvofiq keyingi
avtomatik ishlov berish uchun paketga birlashtiriladi. Foydalanuvchi paketni qayta
ishlash jarayonida vazifalarning bajarilishiga ta’sir qila olmaydi, uning funktsiyalari
vazifalar to‘plami uchun dastlabki ma’lumotlarni tayyorlash va ularni protsessing
markaziga o‘tkazish bilan cheklangan. Hozirgi vaqtda elektron pochta va hisobot
bilan bog‘liq holda ommaviy rejim amalga oshirilmoqda.
Interfaol axborot texnologiyalari foydalanuvchilarga real vaqt rejimida
tizimda saqlanadigan axborot resurslari bilan o‘zaro aloqada bo‘lish, funksional
muammolarni hal qilish va qarorlar qabul qilish uchun barcha zarur ma’lumotlarni
olishda cheksiz imkoniyat yaratadi. Ushbu texnologiyalar ma’lumotlarni
o‘zgartirish operatsiyalarining qat’iy belgilangan ketma-ketligining yo‘qligini va
oraliq natijalarni tahlil qiladigan va axborotni qayta ishlash jarayonida boshqaruv
buyruqlarini ishlab chiqadigan foydalanuvchining faol ishtirokini nazarda tutadi.
Tarmoq
axborot
texnologiyalari
foydalanuvchiga
maxsus
aloqa
vositalaridan foydalangan holda geografik taqsimlangan axborot va hisoblash
resurslaridan
foydalanish
imkoniyatini
beradi.
Bunday
holda,
boshqa
foydalanuvchilarning ish joylarida to‘plangan ma’lumotlardan foydalanish, turli
funktsional vazifalarni hal qilish jarayonlari o‘rtasida hisoblash quvvatini qayta
taqsimlash, shuningdek, bir vazifani bir nechta foydalanuvchi tomonidan birgalikda
hal qilish imkoniyati paydo bo‘ladi.
Axborot texnologiyalarining tarmoqlarning o‘zaro ta’sirini tashkil qilish
uslubi bo‘yicha tasnifi:
14
Lokal tarmoqlarga asoslangan axborot texnologiyalari - umumiy tarmoq
resurslaridan - apparat, dasturiy ta’minot, axborotdan jamoaviy foydalanishga
yo‘naltirilgan ma’lumotlarni uzatish, saqlash va qayta ishlash vositalarining
cheklangan hududda o‘zaro bog‘langan va taqsimlangan tizimini ifodalaydi. Ular
tarmoq foydalanuvchilari o‘rtasida o‘zgaruvchan ehtiyojlari va hal qilinayotgan
vazifalarning murakkabligiga qarab hisoblash quvvatini qayta taqsimlash imkonini
beradi va foydalanuvchilarga tarmoq axborot resurslariga ishonchli va tezkor
kirishni ta’minlaydi.
Ko‘p darajali tarmoqlarga asoslangan axborot texnologiyalarini qurish
yaratilgan tarmoq arxitekturasini ierarxik darajalar ko‘rinishida taqdim etishdan
iborat bo‘lib, ularning har biri muayyan funktsional vazifalarni hal qiladi. Bunday
texnologiyalar tegishli ko‘p darajali iqtisodiy ob’ektning tashkiliy-funktsional
tuzilishini hisobga olgan holda qurilgan va hal qilinayotgan vazifalarning ahamiyati
va har birida amalga oshirilgan boshqaruv funktsiyalariga qarab axborot va
hisoblash resurslariga kirishni farqlash imkonini beradi.
Taqsimlangan tarmoqlarga asoslangan axborot texnologiyalari yagona
axborot infratuzilmasidan foydalangan holda geografik jihatdan uzoq tarmoq
tugunlari o‘rtasida turli ma’lumotlarni ishonchli uzatishni ta’minlaydi. Tarmoq
o‘zaro ta’sirini tashkil etishning ushbu usuli geografik jihatdan uzoq
foydalanuvchilar va tarmoq resurslari o‘rtasidagi aloqa axborot aloqalarini amalga
oshirishga qaratilgan.
Axborot texnologiyalarining qurilish prinsiplari bo‘yicha tasnifi:
Funktsional yo‘naltirilgan axborot texnologiyalarini qurishda ko‘rib
chiqilayotgan sohadagi mutaxassislarning faoliyati kasbiy muammolarni hal qilish
jarayonida ular tomonidan bajariladigan ierarxik bo‘ysunuvchi funktsiyalar
to‘plamiga bo‘linadi. Har bir funktsiya uchun foydalanuvchining ish joyida uni
amalga oshirish texnologiyasi ishlab chiqiladi, uning doirasida dastlabki
ma’lumotlar, ularni natija ma’lumotlariga aylantirish jarayonlari aniqlanadi va turli
funktsiyalar o‘rtasida ma’lumotlar uzatishni aks ettiruvchi axborot oqimlari
aniqlanadi.
15
Ob’ektga yo‘naltirilgan axborot texnologiyalarini qurish ob’ektning
sinflari va ob’ektlari majmuasi ko‘rinishidagi tizimni loyihalashdan iborat. Shu bilan
birga, murakkab tizimning ierarxik tabiati sinflar ierarxiyasi shaklida namoyon
bo‘ladi, uning ishlashi vaqt bo‘yicha o‘zaro ta’sir qiluvchi ob’ektlar yig‘indisi
sifatida qaraladi va o‘zaro ta’sirlar ketma-ketligi sifatida ma’lum bir axborotni qayta
ishlash jarayoni shakllanadi. Ob’ekt sifatida foydalanuvchilar, dasturlar, mijozlar,
hujjatlar, ma’lumotlar bazalari va boshqalar harakat qilishlari mumkin.Bu
yondashuv qo‘llaniladigan protseduralar va ma’lumotlarning "ob’ekt" tushunchasi
bilan almashtirilishi bilan tavsiflanadi, bu sizga ob’ektning xatti-harakatlarini
dinamik ravishda aks ettirish imkonini beradi. sodir bo‘lgan voqealarga qarab
modellashtirilgan mavzu sohasi.
Axborot texnologiyalarining boshqaruv vazifalarini qamrab olish darajasi
bo‘yicha tasnifi:
Ma’lumotlarni qayta ishlash uchun axborot texnologiyalari zarur kirish
ma’lumotlari mavjud bo‘lgan va algoritmlari ma’lum bo‘lgan funktsional
muammolarni hal qilish uchun mo‘ljallangan, shuningdek ularni qayta ishlashning
standart protseduralari. Ushbu texnologiyalar boshqaruv faoliyatining ba’zi
muntazam, doimiy takrorlanadigan operatsiyalarini avtomatlashtirish uchun
qo‘llaniladi, bu esa xodimlarning mehnat unumdorligini sezilarli darajada oshirishi
mumkin. Ushbu sinf texnologiyalarining o‘ziga xos xususiyati ularni boshqarish
jarayonlarini tashkil etish va metodologiyasini qayta ko‘rib chiqmasdan qurishdir.
Boshqaruv axborot texnologiyalarining maqsadi qaror qabul qilish bilan
shug‘ullanadigan xodimlarning axborotga bo‘lgan ehtiyojlarini qondirishdir. Ushbu
texnologiyalar funktsional vazifalarni kompleks hal etishga, muntazam hisobotlarni
shakllantirishga va boshqaruv qarorlarini tayyorlash uchun axborot-ma’lumotnoma
rejimida ishlashga qaratilgan. Ular quyidagi ma’lumotlarni qayta ishlash vazifalarini
hal qiladi:
nazorat ob’ektining rejalashtirilgan holatini baholash;
rejalashtirilgan holatlardan chetlanishlarni baholash;
og‘ishlarning sabablarini aniqlash;
16
mumkin bo‘lgan yechimlar va harakatlarning tahlili.
Ofisni avtomatlashtirish uchun axborot texnologiyalari kompyuter
tarmoqlari va axborotni uzatish va ular bilan ishlashning boshqa zamonaviy
vositalariga asoslangan tashkilot ichida ham, tashqi muhit bilan ham aloqa
jarayonlarini tashkil etish va qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan. Ular ish yuritish va
boshqaruvni nazorat qilish uchun standart tartiblarni amalga oshiradilar:
kiruvchi va chiquvchi ma’lumotlarni qayta ishlash;
turli tanlov mezonlariga muvofiq ma’lum vaqt oralig‘ida yig‘ish va keyingi
hisobotlarni taqdim etish;
olingan ma’lumotlarni saqlash va ma’lumotlarga tezkor kirishni ta’minlash va
kerakli ma’lumotlarni qidirish.
Ushbu texnologiyalar integratsiyalashgan amaliy dasturlar paketlarining
mavjudligini ta’minlaydi: matn protsessorlari, elektron jadvallar, elektron pochta,
telekonferentsiyalar, elektron hujjat aylanishini amalga oshirish uchun maxsus
dasturlar va boshqalar.
Qarorlarni qo‘llab-quvvatlovchi axborot texnologiyalari tahliliy ishlar va
prognozlash, o‘rganilayotgan jarayonlar va ishlab chiqarish va xo‘jalik
amaliyotining hodisalari bo‘yicha biznes-rejalar va asosli xulosalar tuzish uchun
iqtisodiy va matematik usullar, modellar va qo‘llash paketlaridan keng foydalanishni
ta’minlaydi.
Ushbu
texnologiyalarning
o‘ziga
xos
xususiyatlari
yomon
rasmiylashtirilgan muammolarni hal qilish, mumkin bo‘lgan echimlarni yaratish,
ularni baholash, tanlash va foydalanuvchiga ulardan eng yaxshisini taqdim etish,
shuningdek, qabul qilingan qarorning oqibatlarini tahlil qilishga qaratilgan. Qaror
qabul qilishni qo‘llab-quvvatlovchi axborot texnologiyalari boshqaruvning har
qanday darajasida qo‘llanilishi mumkin va boshqaruvning turli darajalarida ham, bir
darajadagi qaror qabul qiluvchilarni muvofiqlashtirishni ta’minlaydi.
Ekspert
tizimlarining
axborot
texnologiyalari
tahlilchilar
ishini
avtomatlashtirish uchun asos bo‘lib xizmat qiladi. Ushbu xodimlar bozor sharoitida
yuzaga keladigan vaziyatlarni o‘rganishning tahliliy usullari va modellaridan
tashqari, tizimda to‘plangan va saqlanadigan vaziyatlarni baholash tajribasidan,
17
ya’ni ma’lum bir fan sohasidagi bilimlar bazasini tashkil etuvchi ma’lumotlardan
foydalanishlari mumkin. Muayyan qoidalarga muvofiq qayta ishlangan bunday
ma’lumotlar asosli qarorlar tayyorlash va boshqaruv va rivojlanish strategiyalarini
ishlab chiqish imkonini beradi. Ekspert tizimlarining axborot texnologiyalari va
qarorlarni qo‘llab-quvvatlash texnologiyasi o‘rtasidagi farq shundaki, ular
foydalanuvchiga uning imkoniyatlaridan yuqori bo‘lgan qaror qabul qilishni taklif
qiladi va qaror qabul qilish jarayonida o‘z sabablarini tushuntira oladi.
Axborot texnologiyalarining texnik vositalarning muloqotda ishtirok etish
xususiyati bo‘yicha tasnifi:
Axborot-ma’lumot (passiv) texnologiyalar foydalanuvchiga tegishli so‘rov
bo‘yicha tizimga ulanganidan so‘ng ma’lumotlarni taqdim etadi. Bunday
texnologiyalardagi texnik vositalar faqat boshqariladigan ob’ekt haqidagi
ma’lumotlarni yig‘ish va qayta ishlash uchun ishlatiladi. Qayta ishlangan va idrok
etish uchun qulay shaklda taqdim etilgan ma’lumotlarga asoslanib, operator ob’ektni
boshqarish usuli bo‘yicha qaror qabul qiladi.
Axborot-maslahat (faol) texnologiyalar o‘zlari abonentga vaqti-vaqti bilan
yoki ma’lum vaqt oralig‘ida unga mo‘ljallangan ma’lumotlarni taqdim etishi bilan
tavsiflanadi. Ushbu tizimlarda ma’lumotlarni yig‘ish va qayta ishlash bilan bir
qatorda quyidagi funktsiyalar ham amalga oshiriladi:
jarayonning individual texnologik parametrlari uchun oqilona texnologik ish
rejimini aniqlash;
barcha yoki alohida boshqariladigan jarayon parametrlari uchun nazorat
harakatlarini aniqlash va boshqalar.
Axborot texnologiyalarining boshqaruv vazifalarini qamrab olish darajasi
bo‘yicha tasnifi:
Markazlashmagan axborot texnologiyalari o‘zining axborot va algoritmik
bazasiga ega bo‘lgan bir nechta mustaqil texnologiyalarning birikmasidir. Ushbu
texnologiyalardan foydalanish Moddiy, energiya, axborot va boshqa resurslarni
texnologik
jihatdan
mustaqil
boshqarish
obyektlarini
avtomatlashtirishda
18
samaralidir. Har bir boshqaruv ob’ektida boshqaruv harakatini ishlab chiqish uchun
faqat ushbu ob’ektning holati haqida ma’lumot kerak.
Markazlashtirilgan axborot texnologiyalari ob’ektni boshqarishning
barcha
jarayonlari
boshqariladigan
ob’ektlar
to‘g‘risidagi
ma’lumotlarni
to‘playdigan va qayta ishlaydigan va ularni tahlil qilish asosida tizim mezonlariga
muvofiq boshqaruv signallarini ishlab chiqaradigan yagona boshqaruv organida
amalga oshiriladi.
Markazlashtirilgan dispers axborot texnologiyalarining asosiy xususiyati
markazlashtirilgan boshqaruv tamoyilining saqlanishi, ya’ni boshqaruv ob’ektlari
to‘plamining holati to‘g‘risidagi ma’lumotlarga asoslangan har bir boshqaruv
ob’ekti bo‘yicha boshqaruv harakatlarini ishlab chiqish, lekin boshqaruv
texnologiyasining ba’zi funktsional qurilmalari. tizimning barcha kanallari uchun
umumiy. Boshqaruv funktsiyasini amalga oshirish uchun har bir mahalliy organ
zarurat tug‘ilganda boshqa boshqaruv organlari bilan axborot o‘zaro aloqasi
jarayoniga kiradi.
Ierarxik axborot texnologiyalari boshqaruv funktsiyalarini bir necha o‘zaro
bog‘langan darajalarga bo‘lish printsipi asosida qurilgan bo‘lib, ularning har biri
o‘ziga xos ma’lumotlarni qayta ishlash protseduralarini va nazorat harakatlarini
ishlab chiqishni amalga oshiradi. Ushbu texnologiyadan foydalanish zarurati
murakkab tizimlarda boshqaruv vazifalari sonining ko‘payishi bilan qayta ishlangan
axborot miqdori sezilarli darajada oshishi va boshqaruv algoritmlarining
murakkabligi oshishi bilan bog‘liq. Boshqaruv funktsiyalarini ajratish har bir
boshqaruv darajasi uchun axborot qiyinchiliklarini engish va ushbu organlar
tomonidan qabul qilinadigan qarorlarni muvofiqlashtirishni ta’minlash imkonini
beradi. Ierarxik axborot texnologiyalari odatda uchta darajani o‘z ichiga oladi:
uskunaning ishlash darajasi va texnologik jarayonlarni boshqarish;
ishlab chiqarish jarayonini operativ boshqarish darajasi;
ishni rejalashtirish darajasi.
Nazorat savollari:
19
1. Boshlang‘ich sinflarda axborot texnologiyalari fanining maqsadi qanday?
2. Boshlang‘ich sinflarda axborot texnologiyalari fanining vazifalari qanday?
3. Texnologiya atamasining ma’nosi qanday?
4. Ta’lim texnologiyasiga berilgan ta’riflar qanday?
5. Pedagogik texnologiyaga berilgan ta’riflarni ayting.
6. Ta’lim texnologiyasining tarkibiy qismlari qaysilar?
7. Ta’lim texnologiyalarini tasniflanishi.
8. Ta’lim texnologiyasining tarkibi nimalardan iborat?
9. Ta’lim vositalariga ta’rif bering.
10. Ta’lim vositalarining tipologiyasi qaysilar?
11. Axborot so‘zining ma'nosi.
12. Axborot turlari qanday?
13. Axborotlar qanday sifatlarga ega bo‘lishi kerak?
14. Ma’lumot almashishning qanday usullarimi bilasiz?
15. Axborot texnologiyasi tushunchasining ma'nosi qanday?
16. Axborot tеxnologiyalarining rivojlanish bosqichlari qaysilar?
17. Zamonaviy axborot texnologiyalari haqida gapiring.
18. Zamonaviy axborot texnologiyalaridan ta’lim-tarbiya jarayonida qanday
shakllarda foydalanish mumkin?
19. Axborot tеxnologiyalari qanday klassifikatsiyalarga bo‘linadi?
20. Boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining axborot kompetentligini qanday
shakllantirish mumkin?