Boshlang‘ich sinflarda badiiy asarni tahlil qilish. Badiiy asarni tahlil qilishning adabiy asoslari. Kichik yoshdagi o‘quvchilarning badiiy asarni idrok etishdagi psixologik xususiyatlari. Boshlang‘ich sinflarda badiiy asar ustida ishlash jarayoni.

Yuklangan vaqt

2025-02-02

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

25,0 KB


 
 
 
 
 
 
Boshlang‘ich sinflarda badiiy asarni tahlil qilish. 
Badiiy asarni tahlil qilishning adabiy asoslari. Kichik yoshdagi 
o‘quvchilarning badiiy asarni idrok etishdagi psixologik xususiyatlari. 
Boshlang‘ich sinflarda badiiy asar ustida ishlash jarayoni. 
 
 
Mashg‘ulot rejasi: 
1. 
Kichik yoshdagi o‘quvchilarning badiiy asarni idrok etishdagi 
psixologik xususiyatlari. 
2. 
Badiiy asarni tahlil qilishdagi metodik shartlar. 
3. 
BADIIY ASAR USTIDA ISHLASH. 
4. 
Asarni tahlil qilishning ta’lim-tarbiyaviy ahamiyati. 
 
1. Kichik yoshdagi o‘quvchilarning badiiy asarni idrok 
etishdagi psixologik xususiyatlari 
Boshlang‘ich sinflarda badiiy asarni tahlil qilish metodikasida kichik yoshdagi 
o‘quvchilarning badiiy asarni idrok qilishidagi psixologik xususiyatlar hisobga 
olinadi. Ruhshunos olimlarning tekshirishlaridan ma’lum bo‘lishicha, asarni idrok 
qilishga, bilim olishga xizmat qiladigan komponentlar bilan birga, uni emotsional-
estetik his etish ham kiradi. Badiiy asarni yaxshi idrok etish uchun uni tushunishning 
o‘zigina yetarli emas. Asarni idrok etish murakkab jarayon bo‘lib, asarga unda 
tasvirlangan voqelikka qandaydir munosabatning yuzaga kelishini o‘z ichiga oladi. 
Psixologik tekshirishlar natijasida kichik yoshdagi o‘quvchilarning adabiy 
qahramonlarni idrok etishi va baholashidagi psixologik xusisiyatlari o‘rganilgan va 
ular adabiy qahramonga ikki xil munosabatda bo‘lishlari aniqlangan: 
1. Adabiy qahramonga emotsional munosabat. 
2. Elementar tahlil qilish. 
Boshlang‘ich sinflarda badiiy asarni tahlil qilish. Badiiy asarni tahlil qilishning adabiy asoslari. Kichik yoshdagi o‘quvchilarning badiiy asarni idrok etishdagi psixologik xususiyatlari. Boshlang‘ich sinflarda badiiy asar ustida ishlash jarayoni. Mashg‘ulot rejasi: 1. Kichik yoshdagi o‘quvchilarning badiiy asarni idrok etishdagi psixologik xususiyatlari. 2. Badiiy asarni tahlil qilishdagi metodik shartlar. 3. BADIIY ASAR USTIDA ISHLASH. 4. Asarni tahlil qilishning ta’lim-tarbiyaviy ahamiyati. 1. Kichik yoshdagi o‘quvchilarning badiiy asarni idrok etishdagi psixologik xususiyatlari Boshlang‘ich sinflarda badiiy asarni tahlil qilish metodikasida kichik yoshdagi o‘quvchilarning badiiy asarni idrok qilishidagi psixologik xususiyatlar hisobga olinadi. Ruhshunos olimlarning tekshirishlaridan ma’lum bo‘lishicha, asarni idrok qilishga, bilim olishga xizmat qiladigan komponentlar bilan birga, uni emotsional- estetik his etish ham kiradi. Badiiy asarni yaxshi idrok etish uchun uni tushunishning o‘zigina yetarli emas. Asarni idrok etish murakkab jarayon bo‘lib, asarga unda tasvirlangan voqelikka qandaydir munosabatning yuzaga kelishini o‘z ichiga oladi. Psixologik tekshirishlar natijasida kichik yoshdagi o‘quvchilarning adabiy qahramonlarni idrok etishi va baholashidagi psixologik xusisiyatlari o‘rganilgan va ular adabiy qahramonga ikki xil munosabatda bo‘lishlari aniqlangan: 1. Adabiy qahramonga emotsional munosabat. 2. Elementar tahlil qilish.  
 
Asarda qatnashuvchi shaxslarga baho berishda o‘quvchilar o‘z shaxsiy va 
axloqiy tushunchalaridan foydalanadilar. Bunday axloqiy tushunchalar kichik_ 
yoshdagi o‘quvchilarda chegaralangan bo‘ladi, albatta. Ular axloqiy sifatlardan 
botirlik, to‘g‘rilik, mehnatsevarlik, yaxshilik tushunchalarini ko‘p ishlatadilar. 
Qahramonlarning boshqa sifatlarini tasvirlash uchun ularning so‘z boyliklari 
yetishmaydi. O‘qituvchining vazifasi o‘quvchilar bilan asarni tahlil qilib, ular 
nutqiga personajlarning axloqiy, intellektual, emotsional sifatlarini tasvirlovchi 
so‘zlarni kirita borishdan iborat. Bu adabiy qahramonlarning xarakterini yaxshi 
yoritish shartlaridan biri hisoblanadi. 
Asardagi qahramonlarning xarakteri ularning axloqiy sifatlarini anglash asosida 
tushuniladi. Bunda qahramonning nima qilishi emas, nima uchun shunday qilishi 
kerakligini bilish muhimdir. Ushbu jarayonda asar qahramonlarining axloqiy 
sifatlari ustida ko‘proq ishlash lozim. 
4-sinfda ,,Qodir bilan Sobir" hikoyasidagi Qodir va uning xislatlarini ochishda 
tanlab o‘qish asosida tarmoqlash usulidan foydalanilish mumkin. O‘qituvchi 
o‘quvchilarga bergan savollariga javobni xattaxtada tarmoqlash usulida yoritib 
boradi. Masalan, “Qodir qanday bola?”, ,"Qodirning maqtanchoqligi tasvirlangan 
o‘rinni topib o‘qing", ,,Qodirning qo‘rqoqligi ifodalangan o‘rinni topib o‘qing", 
,,Qodirning yolg‘on gapini Sobir qanday to‘g‘riladi? Shu o‘rinni topib o‘qing", 
,,Qodirning zo‘ravonligi ifodalangan o‘rinni topib o‘qing.” O‘qigan qismlaringiz 
asosida Qodirning xususiyatlarini isbotlab bering" kabi.  
O‘qish darslarida o‘qilayotgan asarning ongli o‘zlashtirilishini ta’minlashda 
o‘quvchilarning psixologik xususiyatlarini albatta hisobga olish zarur. 
2. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA BADIIY ASARNI TAHLIL 
QILISHNING METODIK SHARTLARI 
Zamonaviy maktab oldiga qo‘yilgan vazifalar, kichik maktab yoshidagi 
o‘quvchilar umumiy rivojlanishining o‘sganligi, psixologiya va xususiy metodika 
sohasidagi yutuqlar sinfda o‘qish mazmuni va o‘qitish metodlariga o‘zgartirish 
kiritishni talab etmoqda. Shularga bog‘liq holda badiiy asarni tahlil qilish metodikasi 
takomillashtira borildi: takroriy bayon qilish mashqlari kamaytirildi, ijodiy va 
o‘qilgan matn yuzasidan o‘z fikrini bayon qilish ko‘nikmasini o‘stiradigan mashqlar 
ko‘paytirildi, asar qismlari ustida emas, balki yaxlit asar ustida ishlanadigan bo‘ldi, 
Asarda qatnashuvchi shaxslarga baho berishda o‘quvchilar o‘z shaxsiy va axloqiy tushunchalaridan foydalanadilar. Bunday axloqiy tushunchalar kichik_ yoshdagi o‘quvchilarda chegaralangan bo‘ladi, albatta. Ular axloqiy sifatlardan botirlik, to‘g‘rilik, mehnatsevarlik, yaxshilik tushunchalarini ko‘p ishlatadilar. Qahramonlarning boshqa sifatlarini tasvirlash uchun ularning so‘z boyliklari yetishmaydi. O‘qituvchining vazifasi o‘quvchilar bilan asarni tahlil qilib, ular nutqiga personajlarning axloqiy, intellektual, emotsional sifatlarini tasvirlovchi so‘zlarni kirita borishdan iborat. Bu adabiy qahramonlarning xarakterini yaxshi yoritish shartlaridan biri hisoblanadi. Asardagi qahramonlarning xarakteri ularning axloqiy sifatlarini anglash asosida tushuniladi. Bunda qahramonning nima qilishi emas, nima uchun shunday qilishi kerakligini bilish muhimdir. Ushbu jarayonda asar qahramonlarining axloqiy sifatlari ustida ko‘proq ishlash lozim. 4-sinfda ,,Qodir bilan Sobir" hikoyasidagi Qodir va uning xislatlarini ochishda tanlab o‘qish asosida tarmoqlash usulidan foydalanilish mumkin. O‘qituvchi o‘quvchilarga bergan savollariga javobni xattaxtada tarmoqlash usulida yoritib boradi. Masalan, “Qodir qanday bola?”, ,"Qodirning maqtanchoqligi tasvirlangan o‘rinni topib o‘qing", ,,Qodirning qo‘rqoqligi ifodalangan o‘rinni topib o‘qing", ,,Qodirning yolg‘on gapini Sobir qanday to‘g‘riladi? Shu o‘rinni topib o‘qing", ,,Qodirning zo‘ravonligi ifodalangan o‘rinni topib o‘qing.” O‘qigan qismlaringiz asosida Qodirning xususiyatlarini isbotlab bering" kabi. O‘qish darslarida o‘qilayotgan asarning ongli o‘zlashtirilishini ta’minlashda o‘quvchilarning psixologik xususiyatlarini albatta hisobga olish zarur. 2. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA BADIIY ASARNI TAHLIL QILISHNING METODIK SHARTLARI Zamonaviy maktab oldiga qo‘yilgan vazifalar, kichik maktab yoshidagi o‘quvchilar umumiy rivojlanishining o‘sganligi, psixologiya va xususiy metodika sohasidagi yutuqlar sinfda o‘qish mazmuni va o‘qitish metodlariga o‘zgartirish kiritishni talab etmoqda. Shularga bog‘liq holda badiiy asarni tahlil qilish metodikasi takomillashtira borildi: takroriy bayon qilish mashqlari kamaytirildi, ijodiy va o‘qilgan matn yuzasidan o‘z fikrini bayon qilish ko‘nikmasini o‘stiradigan mashqlar ko‘paytirildi, asar qismlari ustida emas, balki yaxlit asar ustida ishlanadigan bo‘ldi,  
 
asar g‘oyasi va obrazlarini tushuntirishda o‘quvchilarning mustaqilligi ortdi, matn 
ustida ishlashda xilma-xil topshiriq turlaridan, ta’limda texnika vositalaridan va 
ilg‘or pedagogik texnologiya usullaridan ko‘proq foydalanila boshlandi va hokazo. 
XX asrning 60-yillarida yaratilgan maktab dasturida kichik maktab yoshidagi 
o‘quvchilarda shakllantiriladigan matn ustida ishlash ko‘nikmalari belgilab berildi, 
shuningdek, 1-4-sinflarda o‘qish mala-kasiga qo‘yilgan talablar ancha aniq ajratildi. 
XX asrning 70-yillari boshlarida mazmuni va metodik apparati jihatidan hayotga 
yaqin-lashtirilgan o‘qish kitoblari yaratildi. 
Mustaqillik tufayli ta’lim sohasida ham katta islohotlar amalga oshirildi. 1999-
yil boshlang‘ich ta’limning ham ,,Davlat ta’lim stan-darti" yaratildi, o‘quv dasturlari 
yangilandi. 2005-yil tajriba-sinov natijalari hisobga olinib, davlat ta’lim standartlari 
va o‘quv dasturlari qayta ko‘rib chiqildi, ,,O‘qish kitobi" darsliklari ham yangilandi. 
O‘zbek maktablarida taniqli rus metodist-olimlari T. G. Ramzayeva, 
M.S.Vasileva, V. G. Goreskiy, K.T. Golenkina, L.A. Gorbushina, M. I. Omorokova, 
E. A. Nikitina, N.S.Rojdestvenskiy, o‘zbek olim-laridan A.Zunnunov, K. Qosimova, 
Q. Abdullayeva, S. Matchonov, M.Yusupov, M.Umarova, X.G‘ulomova kabilar 
ishlab chiqqan takomillashgan stnfda o‘qish metodikasidan ijodiy foydalanilmoqda. 
Boshlang‘ich sinflarda badiiy asar quyidagi muhim metodik qoida-lar asosida 
tahlil qilinadi: 
1. Asar mazmunini tahlil qilish va to‘g‘ri, tez, ongli, ifodali o‘qish malakalarini 
shakllantirish bir jarayonda boradi (asarning mazmunini tushuntirishga oid topshiriq 
o‘qish malakalarini takomillashtirish topshirig‘i ham hisoblanadi). 
2. Asarning g‘oyaviy asoslari va mavzusini, lining obrazlari, sujet chizig‘i, 
kompozitsiyasi va tasviriy vositalarini tushuntirish o‘quv-chilarning shaxs sifatida 
umumiy kamol topishiga yaxshi xizmat qiladi, shuningdek, bog‘lanishli nutqining 
o‘sishi (lug‘atining boyishi va faol-lashishi)ni ta’minlaydi. 
3. O‘quvchilarning hayotiy tajribasiga tayanish asar mazmunini ongli idrok 
etishning asosi va uni tahlil qilishning zaruriy sharti hisoblanadi. 
4. Sinfda o‘qishga o‘quvchilarning bilish faoliyatini faollashtirish, atrof-muhit 
haqidagi bilimlarini kengaytirish va ilmiy dunyoqarash asoslarini shakllantirishning 
samarali vositasi sifatida qaraladi. 
asar g‘oyasi va obrazlarini tushuntirishda o‘quvchilarning mustaqilligi ortdi, matn ustida ishlashda xilma-xil topshiriq turlaridan, ta’limda texnika vositalaridan va ilg‘or pedagogik texnologiya usullaridan ko‘proq foydalanila boshlandi va hokazo. XX asrning 60-yillarida yaratilgan maktab dasturida kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarda shakllantiriladigan matn ustida ishlash ko‘nikmalari belgilab berildi, shuningdek, 1-4-sinflarda o‘qish mala-kasiga qo‘yilgan talablar ancha aniq ajratildi. XX asrning 70-yillari boshlarida mazmuni va metodik apparati jihatidan hayotga yaqin-lashtirilgan o‘qish kitoblari yaratildi. Mustaqillik tufayli ta’lim sohasida ham katta islohotlar amalga oshirildi. 1999- yil boshlang‘ich ta’limning ham ,,Davlat ta’lim stan-darti" yaratildi, o‘quv dasturlari yangilandi. 2005-yil tajriba-sinov natijalari hisobga olinib, davlat ta’lim standartlari va o‘quv dasturlari qayta ko‘rib chiqildi, ,,O‘qish kitobi" darsliklari ham yangilandi. O‘zbek maktablarida taniqli rus metodist-olimlari T. G. Ramzayeva, M.S.Vasileva, V. G. Goreskiy, K.T. Golenkina, L.A. Gorbushina, M. I. Omorokova, E. A. Nikitina, N.S.Rojdestvenskiy, o‘zbek olim-laridan A.Zunnunov, K. Qosimova, Q. Abdullayeva, S. Matchonov, M.Yusupov, M.Umarova, X.G‘ulomova kabilar ishlab chiqqan takomillashgan stnfda o‘qish metodikasidan ijodiy foydalanilmoqda. Boshlang‘ich sinflarda badiiy asar quyidagi muhim metodik qoida-lar asosida tahlil qilinadi: 1. Asar mazmunini tahlil qilish va to‘g‘ri, tez, ongli, ifodali o‘qish malakalarini shakllantirish bir jarayonda boradi (asarning mazmunini tushuntirishga oid topshiriq o‘qish malakalarini takomillashtirish topshirig‘i ham hisoblanadi). 2. Asarning g‘oyaviy asoslari va mavzusini, lining obrazlari, sujet chizig‘i, kompozitsiyasi va tasviriy vositalarini tushuntirish o‘quv-chilarning shaxs sifatida umumiy kamol topishiga yaxshi xizmat qiladi, shuningdek, bog‘lanishli nutqining o‘sishi (lug‘atining boyishi va faol-lashishi)ni ta’minlaydi. 3. O‘quvchilarning hayotiy tajribasiga tayanish asar mazmunini ongli idrok etishning asosi va uni tahlil qilishning zaruriy sharti hisoblanadi. 4. Sinfda o‘qishga o‘quvchilarning bilish faoliyatini faollashtirish, atrof-muhit haqidagi bilimlarini kengaytirish va ilmiy dunyoqarash asoslarini shakllantirishning samarali vositasi sifatida qaraladi.  
 
Asarni tahlil qilishda hisobga oJish zarur bo‘lgan muhim omil-lardan biri uning 
o‘quvchilarga hissiy ta’siridir. O‘quvchilar muallif-ning asosiy fikrini tushunibgina 
qolmay, muallif hayajonlangan voqeadan ham hayajonlansinlar. Matnni tahlil qilish 
o‘quvchida fikr qo‘zg‘atishi, hayotiy tajribasining muallif qayd etgan dalillarga 
to‘g‘ri kelish-kelmasligini aniqlashi zarur. Tahlil davomida asarning estetik 
qimmati, badiiy go‘zalligi ham alohida qayd qilib o‘tiladi. 
O‘qish metodikasi adabiyotshunoslik, psixologiya, pedagogika ishlab bergan 
nazariy qoidalarga asoslanadi. Sinfda o‘qishni to‘g‘ri uyushtirish uchun o‘qituvchi 
badiiy asarning o‘ziga xos xususiyatlarini, ta’limning turli bosqichlarida o‘qish 
jarayonining psixologik asoslarini, kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarning matnni 
idrok etish va o‘zlashtirish xususiyatlarini hisobga olishi zarur. 
O‘qish darslari o‘quvchilarda badiiy asarlarning bir-biridan farqini ajrata olish, 
yozuvchining hayotiy voqealarni qanday badiiy vositalar orqali aks ettirgani va 
qanday obrazlar yaratganini aniqlay oiish, mustaqil o‘qish va asarni tahlil qilish 
malakasi sinfdan-sinfga o‘tgan sari o‘stirib boriladi. O‘quvchilar adabiy 
ma’lumotlarni o‘zlashtirish orqali badiiy asarning mazmuni, g‘oyasi va ahamiyatini 
anglab ola boshlaydilar. 
O‘quvchilar adabiy tushunchalarni o‘rganish natijasida badiiy adabiyot 
san’atning bir turi ekanligi, uning hayot bilan aloqador-ligini bilib oladilar. Adabiy 
tushunchalarni shakllantirish bilan birga o‘quvchilarning nutqini o‘stirish ham 
muhim o‘rin tutadi. 
Boshlang‘ich sinflarda asar tahlilida adabiy janr turlari — ertak, hikoya, masal, 
she’r, doston, maqol, topishmoq bilan birga badiiy til vositalari — sifatlash, 
o‘xshatish, jonlantirish, mubolag‘a bilan ham amaliy ravishda tanishtiriladi. 
Badiiy asar tilini tahlil qilish orqali o‘quvchilarda o‘z ona tiliga muhabbat hissi, 
badiiy asarni ongli o‘qish ko‘nikmasi o‘stiriladi, asar g‘oyasini chuqur idrok etishga 
zamin hozirlanadi, o‘quvchilar nutqi rivojlantiriladi. 
Xalq og‘zaki ijodida ertak jamming bolalar tomonidan yaxshi qabul qilinib, 
qiziqib o‘qilishining sabablaridan biri ertak tilining ta’sirchanligi, o‘tkir sujetliligi va 
xalq tiliga yaqinligidir. Ertak o‘qib bo‘lingach, lining badiiy tili ustida ishlashga 
alohida ahamiyat berish zarur. 
Asarni tahlil qilishda hisobga oJish zarur bo‘lgan muhim omil-lardan biri uning o‘quvchilarga hissiy ta’siridir. O‘quvchilar muallif-ning asosiy fikrini tushunibgina qolmay, muallif hayajonlangan voqeadan ham hayajonlansinlar. Matnni tahlil qilish o‘quvchida fikr qo‘zg‘atishi, hayotiy tajribasining muallif qayd etgan dalillarga to‘g‘ri kelish-kelmasligini aniqlashi zarur. Tahlil davomida asarning estetik qimmati, badiiy go‘zalligi ham alohida qayd qilib o‘tiladi. O‘qish metodikasi adabiyotshunoslik, psixologiya, pedagogika ishlab bergan nazariy qoidalarga asoslanadi. Sinfda o‘qishni to‘g‘ri uyushtirish uchun o‘qituvchi badiiy asarning o‘ziga xos xususiyatlarini, ta’limning turli bosqichlarida o‘qish jarayonining psixologik asoslarini, kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarning matnni idrok etish va o‘zlashtirish xususiyatlarini hisobga olishi zarur. O‘qish darslari o‘quvchilarda badiiy asarlarning bir-biridan farqini ajrata olish, yozuvchining hayotiy voqealarni qanday badiiy vositalar orqali aks ettirgani va qanday obrazlar yaratganini aniqlay oiish, mustaqil o‘qish va asarni tahlil qilish malakasi sinfdan-sinfga o‘tgan sari o‘stirib boriladi. O‘quvchilar adabiy ma’lumotlarni o‘zlashtirish orqali badiiy asarning mazmuni, g‘oyasi va ahamiyatini anglab ola boshlaydilar. O‘quvchilar adabiy tushunchalarni o‘rganish natijasida badiiy adabiyot san’atning bir turi ekanligi, uning hayot bilan aloqador-ligini bilib oladilar. Adabiy tushunchalarni shakllantirish bilan birga o‘quvchilarning nutqini o‘stirish ham muhim o‘rin tutadi. Boshlang‘ich sinflarda asar tahlilida adabiy janr turlari — ertak, hikoya, masal, she’r, doston, maqol, topishmoq bilan birga badiiy til vositalari — sifatlash, o‘xshatish, jonlantirish, mubolag‘a bilan ham amaliy ravishda tanishtiriladi. Badiiy asar tilini tahlil qilish orqali o‘quvchilarda o‘z ona tiliga muhabbat hissi, badiiy asarni ongli o‘qish ko‘nikmasi o‘stiriladi, asar g‘oyasini chuqur idrok etishga zamin hozirlanadi, o‘quvchilar nutqi rivojlantiriladi. Xalq og‘zaki ijodida ertak jamming bolalar tomonidan yaxshi qabul qilinib, qiziqib o‘qilishining sabablaridan biri ertak tilining ta’sirchanligi, o‘tkir sujetliligi va xalq tiliga yaqinligidir. Ertak o‘qib bo‘lingach, lining badiiy tili ustida ishlashga alohida ahamiyat berish zarur.  
 
2-sinf ,,O‘qish kitobi"da keltirilgan ,,Karnaychi shoh" ertagida ,,yov qora 
bulutday yopirilib kelayotgan ekan", ,,Kuychi terak" ertagida ,,Terakning shoxlari 
xuddi surnay chalgandek ovoz chiqarib, yaproqlari esa shildirab raqsga tushar ekan", 
,,To‘rg‘aylar qo‘shiq ay-tib, ularga jo‘r bo‘lar ekanlar", ,,Oh, deb nola qilibdi terak", 
,,Ustun ularning nag‘malariga jo‘r bo‘lib, sho‘x-sho‘x kuy chalibdi" kabi badiiy 
vositalar yordamida tasvirlangan manzaralar juda ko‘p. Ular ustida ishlash o‘quvchi 
nutqini o‘stirish bilan birga ularni fikr yuritishga, mulohaza qilishga ham o‘rgatadi. 
Ertaklarda o‘xshatishlar, jonlantirish va mubolag‘alardan foydala-nilgan. 
O‘quvchilarga ularni izohlab berish, keyinchalik matndan toptirish, qayta 
hikoyalashda ulardan nutqlarida foydalanishga o‘rgatish zarur. 
Asar o‘qib bo‘lingach, badiiy til vositalari ustida ishlanadi. Chunki ularning 
ma’nosi matndan, asar mazmunidan anglashiladi. Ayniqsa, masallarda allegoriyani 
ochishda ko‘chma ma’noli so‘zlardan ko‘p foy-dalaniladi. Ular bolalarga masal 
mazmunini tushunishga xalal bergani uchun ayrim ko‘chma ma’noda ishlatilgan 
so‘zlar asarni o‘qishdan oldin tushuntiriladi. 
3-sinf ,,O‘qish kitobi"dan o‘rin olgan ,,Ayamajiz" (Qudrat Hikmat) she’rida 
,,Bo‘ralar qor kapalak", ,,Bog‘lar sokin mizg‘ishar, Misoli oq kapalak", ,,Muz 
oynalar sovuq yeb" misralarida o‘xshatish, jonlantirish; ,,Saxiy ona tabiat", 
,,quchog‘ida havo sof” misralarida metafora; ,,Ayamajiz izg‘iydi, Ko‘chalarda 
tutoqib, Shox-shabbani tortqilar, Yalmog‘izdek yutoqib" kabi misralarda jonlantirish 
va o‘xshatishlar qo‘llangan. Bular ustida ishlaganda quyidagicha savol-
topshiriqlardan foydalanish mumkin: 
1. Shoir qomi nimaga o‘xshatadi? (oq kapalakka). 
2. Ayamajizfii nimaga o‘xshaiadi? (Yalmog‘izga). 
3. ,,Muz oynalar sovuq yeb" misrasini qanday tushunasiz? Oynasovuq 
qotadimi? 
Darslikning ,,Kumush qish" bo‘limida ,,Qish" matni berilgan. Ushbu matnda 
ham ko‘plab jonlantirishlar qo‘llangan. Masalan, ,,hamma yoqda sovuq izg‘irin 
kezadi", ,,Ingrar og‘riq kabi qari tol, oynalarni bezar qish — gulkor", ,,Daraxt 
kurtaklari rohatlanib uxlamoqda", ,,hozir urug‘lar tinch uyquda" kabi. Main tahlilida 
,,Matnning birinchi qismini o‘qing. Unda qaysi so‘z o‘z ma’nosidan boshqa ma’noda 
qo‘llangan?" yoki ,,Matnning ikkinchi qismida jonsiz narsalar jonlidek tasvirlangan 
2-sinf ,,O‘qish kitobi"da keltirilgan ,,Karnaychi shoh" ertagida ,,yov qora bulutday yopirilib kelayotgan ekan", ,,Kuychi terak" ertagida ,,Terakning shoxlari xuddi surnay chalgandek ovoz chiqarib, yaproqlari esa shildirab raqsga tushar ekan", ,,To‘rg‘aylar qo‘shiq ay-tib, ularga jo‘r bo‘lar ekanlar", ,,Oh, deb nola qilibdi terak", ,,Ustun ularning nag‘malariga jo‘r bo‘lib, sho‘x-sho‘x kuy chalibdi" kabi badiiy vositalar yordamida tasvirlangan manzaralar juda ko‘p. Ular ustida ishlash o‘quvchi nutqini o‘stirish bilan birga ularni fikr yuritishga, mulohaza qilishga ham o‘rgatadi. Ertaklarda o‘xshatishlar, jonlantirish va mubolag‘alardan foydala-nilgan. O‘quvchilarga ularni izohlab berish, keyinchalik matndan toptirish, qayta hikoyalashda ulardan nutqlarida foydalanishga o‘rgatish zarur. Asar o‘qib bo‘lingach, badiiy til vositalari ustida ishlanadi. Chunki ularning ma’nosi matndan, asar mazmunidan anglashiladi. Ayniqsa, masallarda allegoriyani ochishda ko‘chma ma’noli so‘zlardan ko‘p foy-dalaniladi. Ular bolalarga masal mazmunini tushunishga xalal bergani uchun ayrim ko‘chma ma’noda ishlatilgan so‘zlar asarni o‘qishdan oldin tushuntiriladi. 3-sinf ,,O‘qish kitobi"dan o‘rin olgan ,,Ayamajiz" (Qudrat Hikmat) she’rida ,,Bo‘ralar qor kapalak", ,,Bog‘lar sokin mizg‘ishar, Misoli oq kapalak", ,,Muz oynalar sovuq yeb" misralarida o‘xshatish, jonlantirish; ,,Saxiy ona tabiat", ,,quchog‘ida havo sof” misralarida metafora; ,,Ayamajiz izg‘iydi, Ko‘chalarda tutoqib, Shox-shabbani tortqilar, Yalmog‘izdek yutoqib" kabi misralarda jonlantirish va o‘xshatishlar qo‘llangan. Bular ustida ishlaganda quyidagicha savol- topshiriqlardan foydalanish mumkin: 1. Shoir qomi nimaga o‘xshatadi? (oq kapalakka). 2. Ayamajizfii nimaga o‘xshaiadi? (Yalmog‘izga). 3. ,,Muz oynalar sovuq yeb" misrasini qanday tushunasiz? Oynasovuq qotadimi? Darslikning ,,Kumush qish" bo‘limida ,,Qish" matni berilgan. Ushbu matnda ham ko‘plab jonlantirishlar qo‘llangan. Masalan, ,,hamma yoqda sovuq izg‘irin kezadi", ,,Ingrar og‘riq kabi qari tol, oynalarni bezar qish — gulkor", ,,Daraxt kurtaklari rohatlanib uxlamoqda", ,,hozir urug‘lar tinch uyquda" kabi. Main tahlilida ,,Matnning birinchi qismini o‘qing. Unda qaysi so‘z o‘z ma’nosidan boshqa ma’noda qo‘llangan?" yoki ,,Matnning ikkinchi qismida jonsiz narsalar jonlidek tasvirlangan  
 
o‘rinlarni topib o‘qing. Boshqa ma’noda qo‘llangan so‘zlarni o‘z ma’nosida qo‘llab 
gap tuzing. Bu so‘zlar qanday ma’noda qo‘llanganda ta’sirchan bo‘ladi?" kabi savol-
topshiriqlardan foydalanish mumkin. 
Maqol janrida ham ko‘chma ma’noli so‘zlar ko‘p qo‘llanadi. Misol uchun „ 
Yurt boshiga ish tushsa, Er yigit hozir" maqolida boshiga so‘zi metafora yo‘li bilan 
ma’nosi ko‘chgan, o‘quvchilarga uning ma’nosi qanday usul bilan ko‘chganligi 
aytilmaydi, faqat boshqa ma’noda qo‘llanganligi o‘z ma’nosi bilan taqqoslangan 
holda o‘quvchilarga o‘rgatiladi. 
Tarixiy asarlarda ham ta’sirchan, tasviriy-bo‘yoqdor so‘zlar ko‘p uchraydi. 
Jumladan, ,,Bobur va kabutar" asarida hazrat, a’yonlar, oliy hazrat so‘zlari 
qo‘llangan. Asar matnida qadimiy davr bilan bog‘liq qo‘shimchalarning qo‘llanilishi 
ham asarga joziba bag‘ishlaydi. Masalan: ,,Kabutar ne deydur?" kabi. Mazkur asarda 
ikkinchi shaxs qo‘shimchasi o‘rnida hurmat ma’nosidagi uchinchi shaxs 
qo‘shimchasi qo‘llangan: ,,Xatda: Oliy hazrat, qovun ayni pishdi. Kelib qo‘l urib 
bersalar". Shu o‘rindagi ,,qo‘l urib bersalar" birikmasi ibora hisobla-nadi. Iboralar 
doim ko‘chma ma’no ifodalab, nutqning ta’sirchanligini oshiradi. Matndan iboralar 
aniqlangach, ma’nosini izohlashdan tashqari, ularga ma’nodosh yoki qarama-qarshi 
ma’noli iboralarni toptirish ham yaxshi samara beradi. 
Topishmoqlarda ham jonlantirish va o‘xshatishlar juda ko‘p. Masalan, ,,Ayoz 
bobo nowot sotdi, Olgan edim, qo‘lim qotdi" topisbmog‘ida o‘xshatish, ,,Chiq-chiq" 
ishlab tolmaydi, tunda uxlab qolmaydi" topishmog‘ida jonlantirish qo‘llangan. 
,,Chumoli va Tipratikan", ,,O‘jar toshbaqa" masallarida ham badiiy til vositalari 
mavjud. Xususan, ularda ,,O‘g‘irlik mol aylar jonsarak", ,,Bola ko‘nglin ko‘tarar", 
,,Kosang joningga huzur", ,,Senga qalqon usti-bosh", ,,Parcha go‘sht bo‘lib yurar", 
,,Jish Toshbaqa" kabi ibora, birikma va gaplar uchraydiki, ular ustida ishlashda 
,,Bunday majorolar qachon va kimlar orasida bo‘lib o‘tishi mumkin?", ,,Ularga 
hayotdan misollar keltiring" kabi topshiriqlar berish, ulardagi ma’noni boshqa-cha 
yo‘sinda bayon ettirish, o‘zaro taqqoslash, ta’sirchanligidagi farqni aniqlatish katta 
ta’limiy ahamiyat kasb etadi. Masalan: ,,Bola ko‘nglin ko‘tarar" — Bolasiga yaxshi 
gaplar gapirar, ,,Kosang joningga huzur" — Kosang joningni, sog‘lig‘ingni asraydi" 
kabi. 
o‘rinlarni topib o‘qing. Boshqa ma’noda qo‘llangan so‘zlarni o‘z ma’nosida qo‘llab gap tuzing. Bu so‘zlar qanday ma’noda qo‘llanganda ta’sirchan bo‘ladi?" kabi savol- topshiriqlardan foydalanish mumkin. Maqol janrida ham ko‘chma ma’noli so‘zlar ko‘p qo‘llanadi. Misol uchun „ Yurt boshiga ish tushsa, Er yigit hozir" maqolida boshiga so‘zi metafora yo‘li bilan ma’nosi ko‘chgan, o‘quvchilarga uning ma’nosi qanday usul bilan ko‘chganligi aytilmaydi, faqat boshqa ma’noda qo‘llanganligi o‘z ma’nosi bilan taqqoslangan holda o‘quvchilarga o‘rgatiladi. Tarixiy asarlarda ham ta’sirchan, tasviriy-bo‘yoqdor so‘zlar ko‘p uchraydi. Jumladan, ,,Bobur va kabutar" asarida hazrat, a’yonlar, oliy hazrat so‘zlari qo‘llangan. Asar matnida qadimiy davr bilan bog‘liq qo‘shimchalarning qo‘llanilishi ham asarga joziba bag‘ishlaydi. Masalan: ,,Kabutar ne deydur?" kabi. Mazkur asarda ikkinchi shaxs qo‘shimchasi o‘rnida hurmat ma’nosidagi uchinchi shaxs qo‘shimchasi qo‘llangan: ,,Xatda: Oliy hazrat, qovun ayni pishdi. Kelib qo‘l urib bersalar". Shu o‘rindagi ,,qo‘l urib bersalar" birikmasi ibora hisobla-nadi. Iboralar doim ko‘chma ma’no ifodalab, nutqning ta’sirchanligini oshiradi. Matndan iboralar aniqlangach, ma’nosini izohlashdan tashqari, ularga ma’nodosh yoki qarama-qarshi ma’noli iboralarni toptirish ham yaxshi samara beradi. Topishmoqlarda ham jonlantirish va o‘xshatishlar juda ko‘p. Masalan, ,,Ayoz bobo nowot sotdi, Olgan edim, qo‘lim qotdi" topisbmog‘ida o‘xshatish, ,,Chiq-chiq" ishlab tolmaydi, tunda uxlab qolmaydi" topishmog‘ida jonlantirish qo‘llangan. ,,Chumoli va Tipratikan", ,,O‘jar toshbaqa" masallarida ham badiiy til vositalari mavjud. Xususan, ularda ,,O‘g‘irlik mol aylar jonsarak", ,,Bola ko‘nglin ko‘tarar", ,,Kosang joningga huzur", ,,Senga qalqon usti-bosh", ,,Parcha go‘sht bo‘lib yurar", ,,Jish Toshbaqa" kabi ibora, birikma va gaplar uchraydiki, ular ustida ishlashda ,,Bunday majorolar qachon va kimlar orasida bo‘lib o‘tishi mumkin?", ,,Ularga hayotdan misollar keltiring" kabi topshiriqlar berish, ulardagi ma’noni boshqa-cha yo‘sinda bayon ettirish, o‘zaro taqqoslash, ta’sirchanligidagi farqni aniqlatish katta ta’limiy ahamiyat kasb etadi. Masalan: ,,Bola ko‘nglin ko‘tarar" — Bolasiga yaxshi gaplar gapirar, ,,Kosang joningga huzur" — Kosang joningni, sog‘lig‘ingni asraydi" kabi.  
 
O‘qish kitoblarida turli janrdagi badiiy asarlar va ilmiy-ommabop maqolalar 
berilgan. Istalgan asarning obyektiv mazmuni butun borliq, mavjudot, uning turli 
tomonlari, dalillar va ularning bir-biriga ta’siri hisoblanadi. Badiiy asarda hayot 
obrazlar orqali tasvirlanadi. Shuni ta’kidlash kerakki, badiiy asar markazida inson, 
uning jamiyat va tabiatga munosabati turadi. 
Badiiy asarda borliqni, voqelikni obrazlar vositasida tasvirlash, obyektiv 
mazmun va subyektiv bahoni aniq materialda berish haqidagi qoidalar metodika 
uchun katta nazariy-amaliy ahamiyatga ega. 
Birinchidan, badiiy asar ustida ishlashni tashkil qilishda obrazlar va muallifning 
asarda tasvirlangan voqealarga munosabati o‘qituvchining diqqat markazida turadi. 
O‘quvchilar voqelikni obrazlar orqali tasvirlashning o‘ziga xos xususiyatlarini 
tushuna boradilar. 
Ikkinchidan, har qanday badiiy asarda aniq tarixiy davrdagi vo-qealar 
tasvirlanadi. Shuning uchun asarda tasvirlangan voqealarga tarixiy yondashilgan 
taqdirdagina matnni to‘g‘ri o‘qish, qatnashuvchi shaxslarning xatti-harakati 
sabablarini tushunish, dalillar va voqealarni haqqoniy baholash mumkin. Buni 
boshlang‘ich sinflargatatbiq etganda, avvalo, bolalarni asarda tasvirlangan davr bilan 
qisqacha tanishtirish, keyin o‘quvchilarda qatnashuvchi shaxslarning xatti-
harakatini ular yashagan davr va ijtimoiy omillarni hisobga olgan holda baholashni 
o‘stirish zarur. 
Uchinchidan, yozuvchining hayoti va qarashlarini o‘quvchilarning yoshlariga 
mos ravishda tanishtirish maqsadga muvofiq. 
To‘rtinchidan, badiiy asarni tahlil qilishda o‘quvchilarni asarning g‘oyaviy 
yo‘nalishini tushunishga o‘rgatish muhimdir, bu asarni to‘g‘ri idrok etish uchun, 
matn ustida ishlash ko‘nikmasini, o‘quvchilarning dunyoqarashini shakllantirish 
uchun zarur. Muallif badiiy asarda tasvirlangan hayotiy dalillarga, ijtimoiy 
hodisalarga, jamiyatning u yoki bu tabaqasi vakillariga o‘z munosabatini ifodalashga 
harakat qiladi. Yozuvchining hayotiy materiallarga bahosi aniq dalillar asosida 
yaratilgan badiiy asarning g‘oyaviy mag‘zini tashkil etadi. Asarning g‘oyaviy 
yo‘nalishi yozuvchining dunyoqarashiga bog‘liq. Asarning tar biyaviy ahamiyati, 
o‘quvchiga ta’sir kuchi uning g‘oyaviy yo‘nalishiga bog‘liq. 
O‘qish kitoblarida turli janrdagi badiiy asarlar va ilmiy-ommabop maqolalar berilgan. Istalgan asarning obyektiv mazmuni butun borliq, mavjudot, uning turli tomonlari, dalillar va ularning bir-biriga ta’siri hisoblanadi. Badiiy asarda hayot obrazlar orqali tasvirlanadi. Shuni ta’kidlash kerakki, badiiy asar markazida inson, uning jamiyat va tabiatga munosabati turadi. Badiiy asarda borliqni, voqelikni obrazlar vositasida tasvirlash, obyektiv mazmun va subyektiv bahoni aniq materialda berish haqidagi qoidalar metodika uchun katta nazariy-amaliy ahamiyatga ega. Birinchidan, badiiy asar ustida ishlashni tashkil qilishda obrazlar va muallifning asarda tasvirlangan voqealarga munosabati o‘qituvchining diqqat markazida turadi. O‘quvchilar voqelikni obrazlar orqali tasvirlashning o‘ziga xos xususiyatlarini tushuna boradilar. Ikkinchidan, har qanday badiiy asarda aniq tarixiy davrdagi vo-qealar tasvirlanadi. Shuning uchun asarda tasvirlangan voqealarga tarixiy yondashilgan taqdirdagina matnni to‘g‘ri o‘qish, qatnashuvchi shaxslarning xatti-harakati sabablarini tushunish, dalillar va voqealarni haqqoniy baholash mumkin. Buni boshlang‘ich sinflargatatbiq etganda, avvalo, bolalarni asarda tasvirlangan davr bilan qisqacha tanishtirish, keyin o‘quvchilarda qatnashuvchi shaxslarning xatti- harakatini ular yashagan davr va ijtimoiy omillarni hisobga olgan holda baholashni o‘stirish zarur. Uchinchidan, yozuvchining hayoti va qarashlarini o‘quvchilarning yoshlariga mos ravishda tanishtirish maqsadga muvofiq. To‘rtinchidan, badiiy asarni tahlil qilishda o‘quvchilarni asarning g‘oyaviy yo‘nalishini tushunishga o‘rgatish muhimdir, bu asarni to‘g‘ri idrok etish uchun, matn ustida ishlash ko‘nikmasini, o‘quvchilarning dunyoqarashini shakllantirish uchun zarur. Muallif badiiy asarda tasvirlangan hayotiy dalillarga, ijtimoiy hodisalarga, jamiyatning u yoki bu tabaqasi vakillariga o‘z munosabatini ifodalashga harakat qiladi. Yozuvchining hayotiy materiallarga bahosi aniq dalillar asosida yaratilgan badiiy asarning g‘oyaviy mag‘zini tashkil etadi. Asarning g‘oyaviy yo‘nalishi yozuvchining dunyoqarashiga bog‘liq. Asarning tar biyaviy ahamiyati, o‘quvchiga ta’sir kuchi uning g‘oyaviy yo‘nalishiga bog‘liq.  
 
Badiiy asar ustida ishlashni to‘g‘ri tashkil qilish uchun shakl va mazmun birligi 
haqidagi qoida ham e’tiborga olinadi. 
 
BADIIY ASAR USTIDA ISHLASH 
Badiiy asar ustida ishlash va uning asosiy bosqichlarini belgilashda o‘qituvchi 
badiiy asarning san’at asari sifatida o‘ziga xos xususiyatlari va o‘quvchilarning 
tayyorgarlik darajasini nazarda tutadi. 
Badiiy asarda barcha qismlar (g‘oyaviy asos, kompozitsiya, sujet, tasviriy 
vositalar) o‘zaro bog‘liq bo‘ladi. Sujet rivoji asosida asar qahramonlarining yangi-
yangi qirralari ochila boradi. Bu xususiyatlar asar ustida ishlashda uni yaxlit o‘qish 
va idrok etishni talab etadi. 
O‘quvchilarni badiiy asar ustida ishlashga o‘rgatish ularda adabiy-estetik tahlil 
malakasini shakllantirish va o‘stirish orqali ta’lim-tarbiya berishni nazarda tutadi. 
Asar matnini tahlil qilish muallif fikrini, hissiyoti va xulosalarini tushunishga 
yordam beradi, asarda ifoda etilgan voqealarga munosabat uyg‘otadi. Asar tahlili 
o‘qituvchidan o‘quvchilar faoliyatini ma’lum maqsadiga yo‘naltirishni taqozo 
qiladi. 
,,Maktabda badiiy asarni tahlil qilishdan asosiy maqsad asarda ifodalangan 
hayotiy voqeani yoritish orqali o‘quvchilarni badiiy adabiyot olamiga olib kirish, 
tasvirlanayotgan voqealarga nisbatan muallifning munosabati va niyatlarini payqab 
olishga imkoniyat yaratishdan ibo-ratdir. O‘quvchilarning yozuvchi oldinga surgan 
g‘oya, muammolarni to‘liq tushunishlariga erishmay turib, adabiyotning yoshlarni 
tarbi-yalashdagi vazifasini amalga oshirib bo‘lmaydi"13. 
O‘quvchi asarning mazmuni bilan uni mutolaa qilish paytida tanishsa, tahlil 
qilishda uning poetik vositalariga rnurojaat qiladi. Mutolaa hissiyotni boyitib, aqlni 
peshlasa, tahlil asar zamiridagi ma’noni chuqur o‘rganishga yordam beradi. 
O‘qituvchi badiiy asar ustida ishlashda quyidagi masalalarni hal qilishi lozim: 
1. Asar ustida ishlashning maqsad va mazmunini aniqlab olishi. 
2. Asarni tahlil qilish uchun dars bosqichlarini belgilab olishi. 
3. Har bir asar tahlili uchun topshiriqlar tizimini ishlab chiqishi. 
4. Asarni qanday metodlar asosida o‘rganishni aniqlashi.  
Badiiy asar ustida ishlashni to‘g‘ri tashkil qilish uchun shakl va mazmun birligi haqidagi qoida ham e’tiborga olinadi. BADIIY ASAR USTIDA ISHLASH Badiiy asar ustida ishlash va uning asosiy bosqichlarini belgilashda o‘qituvchi badiiy asarning san’at asari sifatida o‘ziga xos xususiyatlari va o‘quvchilarning tayyorgarlik darajasini nazarda tutadi. Badiiy asarda barcha qismlar (g‘oyaviy asos, kompozitsiya, sujet, tasviriy vositalar) o‘zaro bog‘liq bo‘ladi. Sujet rivoji asosida asar qahramonlarining yangi- yangi qirralari ochila boradi. Bu xususiyatlar asar ustida ishlashda uni yaxlit o‘qish va idrok etishni talab etadi. O‘quvchilarni badiiy asar ustida ishlashga o‘rgatish ularda adabiy-estetik tahlil malakasini shakllantirish va o‘stirish orqali ta’lim-tarbiya berishni nazarda tutadi. Asar matnini tahlil qilish muallif fikrini, hissiyoti va xulosalarini tushunishga yordam beradi, asarda ifoda etilgan voqealarga munosabat uyg‘otadi. Asar tahlili o‘qituvchidan o‘quvchilar faoliyatini ma’lum maqsadiga yo‘naltirishni taqozo qiladi. ,,Maktabda badiiy asarni tahlil qilishdan asosiy maqsad asarda ifodalangan hayotiy voqeani yoritish orqali o‘quvchilarni badiiy adabiyot olamiga olib kirish, tasvirlanayotgan voqealarga nisbatan muallifning munosabati va niyatlarini payqab olishga imkoniyat yaratishdan ibo-ratdir. O‘quvchilarning yozuvchi oldinga surgan g‘oya, muammolarni to‘liq tushunishlariga erishmay turib, adabiyotning yoshlarni tarbi-yalashdagi vazifasini amalga oshirib bo‘lmaydi"13. O‘quvchi asarning mazmuni bilan uni mutolaa qilish paytida tanishsa, tahlil qilishda uning poetik vositalariga rnurojaat qiladi. Mutolaa hissiyotni boyitib, aqlni peshlasa, tahlil asar zamiridagi ma’noni chuqur o‘rganishga yordam beradi. O‘qituvchi badiiy asar ustida ishlashda quyidagi masalalarni hal qilishi lozim: 1. Asar ustida ishlashning maqsad va mazmunini aniqlab olishi. 2. Asarni tahlil qilish uchun dars bosqichlarini belgilab olishi. 3. Har bir asar tahlili uchun topshiriqlar tizimini ishlab chiqishi. 4. Asarni qanday metodlar asosida o‘rganishni aniqlashi.  
 
5. O‘quvchilar egallaydigan bilim, ko‘nikma va malakalar doirasini belgilab 
olishi. 
Boshlang‘ich sinflarda badiiy asar ustida ishlash uch asosiy bosqichga 
bo‘linadi: 
Birinchi bosqich (birinchi sintez). Bu bosqichning asosiy vazifasi matnni yaxlit 
idrok etish asosida asarning aniq mazmuni va tasviriy ifoda vositalari bilan 
tanishtirishdan iborat. 
Ikkinchi bosqich (analiz). Bu bosqichning vazifasi va ish mazmuni voqealar 
rivojining bog‘lanishini belgilash, ishtirok etuvchi shaxslarning xulq-atvori va 
ularning asosiy xususiyatlarini aniqlash (nega shunday qildi va bu uning qanday 
xususiyatini ochadi), asar kompozitsiyasini ochish (tugun, kulminatsion nuqta, 
yechim), asarning aniq mazmunini tasviriy vositalar bilan birga tahlil qilish va 
qahramonlar xulq-atvorini baholash (muallif nimani tasvirlagani, qanday 
tasvirlagani, nima uchun u yoki bu dalilni tanlagani)dan iborat. 
Uchinchi bosqich (ikkinchi sintez). Bu bosqichning ish mazmuni ishtirok 
etuvchi shaxslarning muhim xususiyatlarini umumlashtirish, qahramonlarni 
taqqoslash va baholash, asarning g‘oyasini aniqlash, badiiy asarni hayotni bilish 
manbai va san’at asari sifatida baholash (qanday ma’lumotlarga ega bo‘ldik, asar 
nimaga o‘rgatadi, muallif o‘z fikri va taassurotlarini qanday qilib aniq-ravshan va 
ta’sirli tarzda yetkazadi va hokazo)dan iboratdir. 
Ikkinchi sintezdan so‘ng o‘qilgan asarga bog‘liq holda ijodiy xarakterdagi 
ishlar o‘tkaziladi. 
Asar maqsadga muvofiq tahlil qilinsa, o‘quvchilar faolligi ortadi, chunki asarni 
tahlil qilish ular uchun ijodiy jarayondir. 
 
Adabiyotlar: 
Qosimova K., Matjonov S., G‘ulomova X., Yo‘ldosheva Sh., Sariyev Sh. 
Ona 
tili 
o‘qitish 
metodikasi. 
-T.: 
Nos’hir, 
2009. 
- 
163 
b. 
2. 
G‘ulomova 
X., 
Yo‘ldosheva 
Sh., 
Mamatova 
G., 
Boqiyeva 
H., 
Masharipova U., Sattorova X. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi. -T.: TDPU, 
2013. - 70 b. 
 
5. O‘quvchilar egallaydigan bilim, ko‘nikma va malakalar doirasini belgilab olishi. Boshlang‘ich sinflarda badiiy asar ustida ishlash uch asosiy bosqichga bo‘linadi: Birinchi bosqich (birinchi sintez). Bu bosqichning asosiy vazifasi matnni yaxlit idrok etish asosida asarning aniq mazmuni va tasviriy ifoda vositalari bilan tanishtirishdan iborat. Ikkinchi bosqich (analiz). Bu bosqichning vazifasi va ish mazmuni voqealar rivojining bog‘lanishini belgilash, ishtirok etuvchi shaxslarning xulq-atvori va ularning asosiy xususiyatlarini aniqlash (nega shunday qildi va bu uning qanday xususiyatini ochadi), asar kompozitsiyasini ochish (tugun, kulminatsion nuqta, yechim), asarning aniq mazmunini tasviriy vositalar bilan birga tahlil qilish va qahramonlar xulq-atvorini baholash (muallif nimani tasvirlagani, qanday tasvirlagani, nima uchun u yoki bu dalilni tanlagani)dan iborat. Uchinchi bosqich (ikkinchi sintez). Bu bosqichning ish mazmuni ishtirok etuvchi shaxslarning muhim xususiyatlarini umumlashtirish, qahramonlarni taqqoslash va baholash, asarning g‘oyasini aniqlash, badiiy asarni hayotni bilish manbai va san’at asari sifatida baholash (qanday ma’lumotlarga ega bo‘ldik, asar nimaga o‘rgatadi, muallif o‘z fikri va taassurotlarini qanday qilib aniq-ravshan va ta’sirli tarzda yetkazadi va hokazo)dan iboratdir. Ikkinchi sintezdan so‘ng o‘qilgan asarga bog‘liq holda ijodiy xarakterdagi ishlar o‘tkaziladi. Asar maqsadga muvofiq tahlil qilinsa, o‘quvchilar faolligi ortadi, chunki asarni tahlil qilish ular uchun ijodiy jarayondir. Adabiyotlar: Qosimova K., Matjonov S., G‘ulomova X., Yo‘ldosheva Sh., Sariyev Sh. Ona tili o‘qitish metodikasi. -T.: Nos’hir, 2009. - 163 b. 2. G‘ulomova X., Yo‘ldosheva Sh., Mamatova G., Boqiyeva H., Masharipova U., Sattorova X. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi. -T.: TDPU, 2013. - 70 b.