Boshlangʻich sinflarda massa va sigʻim oʻlchov birliklarini oʻrgatish metodikasi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

47,9 KB


Boshlangʻich sinflarda massa va sigʻim oʻlchov birliklarini oʻrgatish
metodikasi.
Reja:
1.
Massa o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov
birliklari-bilan tanishtirish metodikasi
2.
Vaqt o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov
birliklari-bilan tanishtirish metodikasi
Tayanch iboralar. Asosiy  miqdorlar, uzunlik, uzunlik birliklari, massa,
hajm
1.  Massa  o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib  toptirish, bu o’lchov
birliklari-bilan tanishtirish metodikasi.
Bolalar 1- sinfda tanishadigan birinchi m a s s a ,  birligi bu" kilogrammdir.
1 kg li massa xaqidagi tasavvo’rni bslalar faqat o’zlari- ning amaliy ishlari
asosida olishlari kerak. Bolalar massalari 1 kg ga teng bo’lgan (masalan,
bir  pachka  shakar)  predmetlarni  qo’llarida*  ushlab  ko’rishlari  va  bu
predmetlarni  ogir  yoki  yengil  predmetlar  bilan  taqqoslashlari  kerak.
Taqoslash  operadiyasi  asosidagina  bolalar  1  kg  li  massa  haqida  real
tuyruni sezadilar.
Birinchi  darsning  o’zidayoq  bolalarni  pallali  (richagli)  tarozida  xar  xil
predmetlarni (paketga solingan 1 kg, 2 kg, 3 kg shakar, tuz, yormalar va
"boiщa narsalarni) 1, 2, 5 kg li toshlar naboridan foydalanib tortish bilan
tanishtirish kerak.
'
'
Tortish  jarayonida  bolalarning  o’zlari  qagnashishi  muximdir.  Albatta,
Logotip
Boshlangʻich sinflarda massa va sigʻim oʻlchov birliklarini oʻrgatish metodikasi. Reja: 1. Massa o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov birliklari-bilan tanishtirish metodikasi 2. Vaqt o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov birliklari-bilan tanishtirish metodikasi Tayanch iboralar. Asosiy miqdorlar, uzunlik, uzunlik birliklari, massa, hajm 1. Massa o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov birliklari-bilan tanishtirish metodikasi. Bolalar 1- sinfda tanishadigan birinchi m a s s a , birligi bu" kilogrammdir. 1 kg li massa xaqidagi tasavvo’rni bslalar faqat o’zlari- ning amaliy ishlari asosida olishlari kerak. Bolalar massalari 1 kg ga teng bo’lgan (masalan, bir pachka shakar) predmetlarni qo’llarida* ushlab ko’rishlari va bu predmetlarni ogir yoki yengil predmetlar bilan taqqoslashlari kerak. Taqoslash operadiyasi asosidagina bolalar 1 kg li massa haqida real tuyruni sezadilar. Birinchi darsning o’zidayoq bolalarni pallali (richagli) tarozida xar xil predmetlarni (paketga solingan 1 kg, 2 kg, 3 kg shakar, tuz, yormalar va "boiщa narsalarni) 1, 2, 5 kg li toshlar naboridan foydalanib tortish bilan tanishtirish kerak. ' ' Tortish jarayonida bolalarning o’zlari qagnashishi muximdir. Albatta,
bunda  o’qituvchi  oldindan  tarozida  tortish  qoidalarini  gapirib  berishi
kerak. Tortish natijalari doskaga va daftarlarga yoziladi. "U
Navbatdagi  darsda  bolalar*  hajm  (sig’im)  o’lchovi  birligi  —  Litr  bilan
tanishadilar. Bunda litrni har xil namunalarining bo’lishi, ya’ni bir litrli
banka,  krushka,  shuningdek  idishlarning  (banka,  chelak,  kastryulka,
stakanlar) bulishi juda ahamiyatga ega:)
O’qituvchiga  mo’ljallangan  metodik  qo’llanmada  «darsn  suxbatdan
boshlash» tavsiya qilinadi, — bu suxbagda «bolalardan oldin, kim ulardan
sut  yoki  lampa  moy  (kerosin)  sotib  olganini,  unda  sotuvchi  sut  yoki
kerosinni nima bilan o’lchashini» surab olish tavsiya etiladi.shundan keyin
litrni ko’rsatish va litr yordamida har xil idishlarning hajminga (sig’imini)
o’lchashga  o’tish  tavsiya  qilinadi.  Amaliy  ishlarni  xar  xil  shakl-  da
o’tqazish mumkin. SHulardan ba’zilarini keltiramiz:
1)
«Magazin»  uyini.  o’quvchilardan  biri  sotuvchi  qilib  ta-  yinlanadi.
CHelaklarga  «sut»  (suv)  quyilgan.  Bir  necha  o’quv-  chi  bidonlar  va
bankalar  olishadi  —  ular  xaridorlar.  Xaridorlarning  talabiga  binoan
sotuvchi ularga 1 l, 2 l, 3 l «sut» quyib beradi. qolgan xamma o’quvchilar
sotuvchi «sutni» to’g’ri quyib berayotganini kuzatib borishadi.
2)
Bankaga,  kastryulkaga  (boshqa  idishga)  qancha  suv  sig’ishi-  ni
o’lchash taklif qilinadi. Bunda oldin o’quvchilardan biror idishga necha litr
suyuqlik  sig’ishi  haqida  qanday  fikrda  ekanliklarini  so’rash  kerak.  Ular
o’zlari  o’ylagan sonni  yozib q0’yishsin,  o’lchashlardan keyin o’zlarining
qanchalik turli o’ylaganliklarini tekshirib ko’radilar.
3)
Bir chelakka 5 l ikkinchi chelakka 3 l suv quying. Chelak- lardagi
suvlar teng bo’lishi uchun nima qilish kerak? (1 l suv- ni birinchi chelakdan
ikkinchisiga quyish, birinchi chelakdan 2 l suvni to’kib yuborish mumkin,
ikkinchi chelakka yana 2 l suv iquyish mumkin). / i
O’qituvchi  bulardan  ba’zi  mashqlarni  tanlab  olishi,  o’z  mashqlaridan
foydalanishi  mumkin,  ammo  bolalar  o’lchashni  mashq  qilishlari  va
sig’imniko’zda chamalab aniqlashri  muhimdir.
|  Ikkinchi  sinfda  o’quvchilar  yangi  massa  birligi  —  gramm  bilan
tanishadilar.  Bunda  ish  metodikasi  kilogramm  bilan  tanishishdagidekdir.
Logotip
bunda o’qituvchi oldindan tarozida tortish qoidalarini gapirib berishi kerak. Tortish natijalari doskaga va daftarlarga yoziladi. "U Navbatdagi darsda bolalar* hajm (sig’im) o’lchovi birligi — Litr bilan tanishadilar. Bunda litrni har xil namunalarining bo’lishi, ya’ni bir litrli banka, krushka, shuningdek idishlarning (banka, chelak, kastryulka, stakanlar) bulishi juda ahamiyatga ega:) O’qituvchiga mo’ljallangan metodik qo’llanmada «darsn suxbatdan boshlash» tavsiya qilinadi, — bu suxbagda «bolalardan oldin, kim ulardan sut yoki lampa moy (kerosin) sotib olganini, unda sotuvchi sut yoki kerosinni nima bilan o’lchashini» surab olish tavsiya etiladi.shundan keyin litrni ko’rsatish va litr yordamida har xil idishlarning hajminga (sig’imini) o’lchashga o’tish tavsiya qilinadi. Amaliy ishlarni xar xil shakl- da o’tqazish mumkin. SHulardan ba’zilarini keltiramiz: 1) «Magazin» uyini. o’quvchilardan biri sotuvchi qilib ta- yinlanadi. CHelaklarga «sut» (suv) quyilgan. Bir necha o’quv- chi bidonlar va bankalar olishadi — ular xaridorlar. Xaridorlarning talabiga binoan sotuvchi ularga 1 l, 2 l, 3 l «sut» quyib beradi. qolgan xamma o’quvchilar sotuvchi «sutni» to’g’ri quyib berayotganini kuzatib borishadi. 2) Bankaga, kastryulkaga (boshqa idishga) qancha suv sig’ishi- ni o’lchash taklif qilinadi. Bunda oldin o’quvchilardan biror idishga necha litr suyuqlik sig’ishi haqida qanday fikrda ekanliklarini so’rash kerak. Ular o’zlari o’ylagan sonni yozib q0’yishsin, o’lchashlardan keyin o’zlarining qanchalik turli o’ylaganliklarini tekshirib ko’radilar. 3) Bir chelakka 5 l ikkinchi chelakka 3 l suv quying. Chelak- lardagi suvlar teng bo’lishi uchun nima qilish kerak? (1 l suv- ni birinchi chelakdan ikkinchisiga quyish, birinchi chelakdan 2 l suvni to’kib yuborish mumkin, ikkinchi chelakka yana 2 l suv iquyish mumkin). / i O’qituvchi bulardan ba’zi mashqlarni tanlab olishi, o’z mashqlaridan foydalanishi mumkin, ammo bolalar o’lchashni mashq qilishlari va sig’imniko’zda chamalab aniqlashri muhimdir. | Ikkinchi sinfda o’quvchilar yangi massa birligi — gramm bilan tanishadilar. Bunda ish metodikasi kilogramm bilan tanishishdagidekdir.
Masalan, gramm haqida konkret tasavvur hosil qilish uchun bolalar qo’llari
bilan  massasi  1  g  bo’lgan  toshni  ushlashlari  va  uning  ogirligini  boshqa
predmetlariing og’irliklari bilan taqqoslashlari kerak. Bolalarga 1 tiyin- lik
tanganing massasi 1 g, 2 tiyinlikniki 2 g, 3 tiyinlikniki 3 g, 5 tiyinlikniki 5
g  ekanini  aytish  va  bu  chahalardan  tosh-  lar  o’rnida  foydalanish
mumkinligini  aytish  foydali.  Sinf-  ga  dorixona  tarozisini  olib  kirish,
bolalarga  bu  tarozida  dorilar  tortilishini  tushuntirish  kerak.  Dorilarni
o’lchash uchun 1 g, 2 g, 5 g, 10 g, 20 g, 50 g, 100 g, 500 g li mayda toshlar
ke-  rakligini  aytadi  (va  ko’rsatadi).  Shundan  keyin  tortishga  oid  amaliy
mashqlar o’tqazish kerak: Masalan, 300 g shakar, 200 g yorma tortib olish
va  xokazo..  Bu  proqressda  o’quvchilarning  o’zlari  ishtirok  etishlari
muhimdir.
Ikkinchi  sinfda o’quvchilarni  savdo  tarozisi  bilan  tanish-  tirish tavsiya
qilinadi.  SHu  maqsadda  yaqin  joydagi ovqat  magaziniga  eksko’rsiya
tashkil kilish va -bolalarni bunday tarozilarning tuzilishi  va ishlatilishi
bilan tanishtirish kedak.
 Uchinchi sinfda, birinchi dan «massa o’lchovlari» tushunchasi kiritiladi,
ikkinchidan,  o’quvchilar o’zlari uchun  birlik— tsentner va tonna bilan
tanishadilar, uchinchidan, massa o’lchov- lari jadvali kiritiladi.
«Massa  o’lchovlari»  terminink  quyidagicha  tushuntirish  yor-  damida
kiritishi tavsiya qilinadi: «Ikki kesmani taqqos-
lab,  ulardan  qaysinisi  uzun.  qaysinisi  qisqa  ekanligini  bilish  zarur"
bo’lganda  ularning  uzunliklarini bir xil birlik masa-  lan,  santimetr  bilan
ulchab  taqqoslaymiz.  qaysi  bo’lak  noi-  ning massasi  ortiq, qaysinisiniki
kam  ekanligini   bilish  zarur  bo’lganda  esa,  buni  tarozi  va  toshlar
yordamida  hal  qilamiz.  Siz  qanday  massa  birliklarini  bilasiz?  1  kg  da
qancha gramm bor?...»1.
Massasi 1 ts va 1 t bo’lgan predmetlarni qo’lda «ushlab tu- rish» mumkin
emas. Shu sababli o’quvchilarda yangi o’lchov bir liklari xaqida konkret
tasavvurlar hosil qilishi uchun metodik adabiyotda ilgaridan o’quvchilarga,
masalan,  bunday  ma’lumotlarni  aytish  tavsiya  qilinadi:  ikki  qop
kartoshkaning massasi taxminan 1  ts,  «Moskvich» avtomobilining massasi
Logotip
Masalan, gramm haqida konkret tasavvur hosil qilish uchun bolalar qo’llari bilan massasi 1 g bo’lgan toshni ushlashlari va uning ogirligini boshqa predmetlariing og’irliklari bilan taqqoslashlari kerak. Bolalarga 1 tiyin- lik tanganing massasi 1 g, 2 tiyinlikniki 2 g, 3 tiyinlikniki 3 g, 5 tiyinlikniki 5 g ekanini aytish va bu chahalardan tosh- lar o’rnida foydalanish mumkinligini aytish foydali. Sinf- ga dorixona tarozisini olib kirish, bolalarga bu tarozida dorilar tortilishini tushuntirish kerak. Dorilarni o’lchash uchun 1 g, 2 g, 5 g, 10 g, 20 g, 50 g, 100 g, 500 g li mayda toshlar ke- rakligini aytadi (va ko’rsatadi). Shundan keyin tortishga oid amaliy mashqlar o’tqazish kerak: Masalan, 300 g shakar, 200 g yorma tortib olish va xokazo.. Bu proqressda o’quvchilarning o’zlari ishtirok etishlari muhimdir. Ikkinchi sinfda o’quvchilarni savdo tarozisi bilan tanish- tirish tavsiya qilinadi. SHu maqsadda yaqin joydagi ovqat magaziniga eksko’rsiya tashkil kilish va -bolalarni bunday tarozilarning tuzilishi va ishlatilishi bilan tanishtirish kedak. Uchinchi sinfda, birinchi dan «massa o’lchovlari» tushunchasi kiritiladi, ikkinchidan, o’quvchilar o’zlari uchun birlik— tsentner va tonna bilan tanishadilar, uchinchidan, massa o’lchov- lari jadvali kiritiladi. «Massa o’lchovlari» terminink quyidagicha tushuntirish yor- damida kiritishi tavsiya qilinadi: «Ikki kesmani taqqos- lab, ulardan qaysinisi uzun. qaysinisi qisqa ekanligini bilish zarur" bo’lganda ularning uzunliklarini bir xil birlik masa- lan, santimetr bilan ulchab taqqoslaymiz. qaysi bo’lak noi- ning massasi ortiq, qaysinisiniki kam ekanligini bilish zarur bo’lganda esa, buni tarozi va toshlar yordamida hal qilamiz. Siz qanday massa birliklarini bilasiz? 1 kg da qancha gramm bor?...»1. Massasi 1 ts va 1 t bo’lgan predmetlarni qo’lda «ushlab tu- rish» mumkin emas. Shu sababli o’quvchilarda yangi o’lchov bir liklari xaqida konkret tasavvurlar hosil qilishi uchun metodik adabiyotda ilgaridan o’quvchilarga, masalan, bunday ma’lumotlarni aytish tavsiya qilinadi: ikki qop kartoshkaning massasi taxminan 1 ts, «Moskvich» avtomobilining massasi
(passajirlarsiz) taxminan 1 t ga teng; sinfdagi hamma o’quvchilarning (30—
35 ta o’quvchi) massasi taxminan 1 t ga teng.
Shundan keyin  massa  o’lchovlari  jadvali  tuziladi  va  bolalarga  uni  eslab
qolish tavsiya etiladi.
2.IV sinfda “Vaqt o’lchovlari” mavzuini yil, oy hafta, sutka, soat minut
kabi o’lchov birliklari haqida tushuncha beriladi. Ko’rgazmali tushuncha
berish uchun soat va undan foydalanishga kengroq to’xtatilish kerak. 
Mavzuni  o’rganishning  asosiy  vazifasi  bolalarni  vaqt  birliklari  va  ularning
munosabatlari bilan tanishtirish, vaqt soat bo’yicha aniqlashga o’rgatishdir. 
Ularga minut, sekund, soat, kun, hafta, oy, yil kabi vaqt o’lchovlarini uy sharoitida
o’rganib kelish topshiriladi. 
Birinchi sinfning tayyorgarlik davridayoq “oldin”, “keyin” tushunchalari kiritiladi.
Masalan, to’rtta faslga doir rasmli ko’rgazmadan foydalanib, qaysi fal oldin keladi,
qaysisi keyin keladi, degan savollarni tushuntirish mumkin. 
1-sinfdan  boshlab,  tong,  kunduz,  kechqurun,  tun  bugun,  kecha,  ertaga
tushunchalari bilan tanihib boradilar. Sinfda kalendardan (taqvim) foydalanish, shu
asosda xafta, oy, yil kabi ularning orasidagibog’lanishni o’rganish mumkin.
“Vaqt  o’lchovlari”  mavzusi  bo’yicha  darslarda  odamlar  turmushida  vaqtning
qanday  rol  o’ynashini,  kichik  chaqaloqligidan  keksa  bo’lgunga  qadar  o’tgan
oraliqdagi odamlarning yohi bo’yicha bosqichlarini tuhuntirish suhbat uyushtirish
mumkin. 
Sinfda vaqtning o’lchov asboblari : soat va sekundomerlar bo’lishi maqsadga
muvofiqdir. Ko’proq hisoblash ishlarida soat siferblatining bo’lishi shart. Vaqtni
hisobga oladigan quyidagi qo’llanmalar haqida tushunchlar berish mumkin:
1.Tabel
2.Soatning demonstrasion modeli (sifrblat).
3.”Maktab o’quvchisining kundalik rejimi” jadvallari.
Shuningdek, sekund va asr bilan tanishadilar. O’quv yilning oxirida quyidagi vaqt
o’lchovlari jadvali beriladi. 
1 asr = 100 yil 
1 sutka = 24 soat
2 yil = 12 oy 
1 soat = 60 minut 
1 oy = 30 yoki 31 sutka 
1 minut = 60 sekund. 
Logotip
(passajirlarsiz) taxminan 1 t ga teng; sinfdagi hamma o’quvchilarning (30— 35 ta o’quvchi) massasi taxminan 1 t ga teng. Shundan keyin massa o’lchovlari jadvali tuziladi va bolalarga uni eslab qolish tavsiya etiladi. 2.IV sinfda “Vaqt o’lchovlari” mavzuini yil, oy hafta, sutka, soat minut kabi o’lchov birliklari haqida tushuncha beriladi. Ko’rgazmali tushuncha berish uchun soat va undan foydalanishga kengroq to’xtatilish kerak. Mavzuni o’rganishning asosiy vazifasi bolalarni vaqt birliklari va ularning munosabatlari bilan tanishtirish, vaqt soat bo’yicha aniqlashga o’rgatishdir. Ularga minut, sekund, soat, kun, hafta, oy, yil kabi vaqt o’lchovlarini uy sharoitida o’rganib kelish topshiriladi. Birinchi sinfning tayyorgarlik davridayoq “oldin”, “keyin” tushunchalari kiritiladi. Masalan, to’rtta faslga doir rasmli ko’rgazmadan foydalanib, qaysi fal oldin keladi, qaysisi keyin keladi, degan savollarni tushuntirish mumkin. 1-sinfdan boshlab, tong, kunduz, kechqurun, tun bugun, kecha, ertaga tushunchalari bilan tanihib boradilar. Sinfda kalendardan (taqvim) foydalanish, shu asosda xafta, oy, yil kabi ularning orasidagibog’lanishni o’rganish mumkin. “Vaqt o’lchovlari” mavzusi bo’yicha darslarda odamlar turmushida vaqtning qanday rol o’ynashini, kichik chaqaloqligidan keksa bo’lgunga qadar o’tgan oraliqdagi odamlarning yohi bo’yicha bosqichlarini tuhuntirish suhbat uyushtirish mumkin. Sinfda vaqtning o’lchov asboblari : soat va sekundomerlar bo’lishi maqsadga muvofiqdir. Ko’proq hisoblash ishlarida soat siferblatining bo’lishi shart. Vaqtni hisobga oladigan quyidagi qo’llanmalar haqida tushunchlar berish mumkin: 1.Tabel 2.Soatning demonstrasion modeli (sifrblat). 3.”Maktab o’quvchisining kundalik rejimi” jadvallari. Shuningdek, sekund va asr bilan tanishadilar. O’quv yilning oxirida quyidagi vaqt o’lchovlari jadvali beriladi. 1 asr = 100 yil 1 sutka = 24 soat 2 yil = 12 oy 1 soat = 60 minut 1 oy = 30 yoki 31 sutka 1 minut = 60 sekund.