Boshlangʻich sinflarda massa va sigʻim oʻlchov birliklarini oʻrgatish
metodikasi.
Reja:
1.
Massa o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov
birliklari-bilan tanishtirish metodikasi
2.
Vaqt o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov
birliklari-bilan tanishtirish metodikasi
Tayanch iboralar. Asosiy miqdorlar, uzunlik, uzunlik birliklari, massa,
hajm
1. Massa o`lchov birligi haqidagi tasavvurlarni tarkib toptirish, bu o’lchov
birliklari-bilan tanishtirish metodikasi.
Bolalar 1- sinfda tanishadigan birinchi m a s s a , birligi bu" kilogrammdir.
1 kg li massa xaqidagi tasavvo’rni bslalar faqat o’zlari- ning amaliy ishlari
asosida olishlari kerak. Bolalar massalari 1 kg ga teng bo’lgan (masalan,
bir pachka shakar) predmetlarni qo’llarida* ushlab ko’rishlari va bu
predmetlarni ogir yoki yengil predmetlar bilan taqqoslashlari kerak.
Taqoslash operadiyasi asosidagina bolalar 1 kg li massa haqida real
tuyruni sezadilar.
Birinchi darsning o’zidayoq bolalarni pallali (richagli) tarozida xar xil
predmetlarni (paketga solingan 1 kg, 2 kg, 3 kg shakar, tuz, yormalar va
"boiщa narsalarni) 1, 2, 5 kg li toshlar naboridan foydalanib tortish bilan
tanishtirish kerak.
'
'
Tortish jarayonida bolalarning o’zlari qagnashishi muximdir. Albatta,
bunda o’qituvchi oldindan tarozida tortish qoidalarini gapirib berishi
kerak. Tortish natijalari doskaga va daftarlarga yoziladi. "U
Navbatdagi darsda bolalar* hajm (sig’im) o’lchovi birligi — Litr bilan
tanishadilar. Bunda litrni har xil namunalarining bo’lishi, ya’ni bir litrli
banka, krushka, shuningdek idishlarning (banka, chelak, kastryulka,
stakanlar) bulishi juda ahamiyatga ega:)
O’qituvchiga mo’ljallangan metodik qo’llanmada «darsn suxbatdan
boshlash» tavsiya qilinadi, — bu suxbagda «bolalardan oldin, kim ulardan
sut yoki lampa moy (kerosin) sotib olganini, unda sotuvchi sut yoki
kerosinni nima bilan o’lchashini» surab olish tavsiya etiladi.shundan keyin
litrni ko’rsatish va litr yordamida har xil idishlarning hajminga (sig’imini)
o’lchashga o’tish tavsiya qilinadi. Amaliy ishlarni xar xil shakl- da
o’tqazish mumkin. SHulardan ba’zilarini keltiramiz:
1)
«Magazin» uyini. o’quvchilardan biri sotuvchi qilib ta- yinlanadi.
CHelaklarga «sut» (suv) quyilgan. Bir necha o’quv- chi bidonlar va
bankalar olishadi — ular xaridorlar. Xaridorlarning talabiga binoan
sotuvchi ularga 1 l, 2 l, 3 l «sut» quyib beradi. qolgan xamma o’quvchilar
sotuvchi «sutni» to’g’ri quyib berayotganini kuzatib borishadi.
2)
Bankaga, kastryulkaga (boshqa idishga) qancha suv sig’ishi- ni
o’lchash taklif qilinadi. Bunda oldin o’quvchilardan biror idishga necha litr
suyuqlik sig’ishi haqida qanday fikrda ekanliklarini so’rash kerak. Ular
o’zlari o’ylagan sonni yozib q0’yishsin, o’lchashlardan keyin o’zlarining
qanchalik turli o’ylaganliklarini tekshirib ko’radilar.
3)
Bir chelakka 5 l ikkinchi chelakka 3 l suv quying. Chelak- lardagi
suvlar teng bo’lishi uchun nima qilish kerak? (1 l suv- ni birinchi chelakdan
ikkinchisiga quyish, birinchi chelakdan 2 l suvni to’kib yuborish mumkin,
ikkinchi chelakka yana 2 l suv iquyish mumkin). / i
O’qituvchi bulardan ba’zi mashqlarni tanlab olishi, o’z mashqlaridan
foydalanishi mumkin, ammo bolalar o’lchashni mashq qilishlari va
sig’imniko’zda chamalab aniqlashri muhimdir.
| Ikkinchi sinfda o’quvchilar yangi massa birligi — gramm bilan
tanishadilar. Bunda ish metodikasi kilogramm bilan tanishishdagidekdir.
Masalan, gramm haqida konkret tasavvur hosil qilish uchun bolalar qo’llari
bilan massasi 1 g bo’lgan toshni ushlashlari va uning ogirligini boshqa
predmetlariing og’irliklari bilan taqqoslashlari kerak. Bolalarga 1 tiyin- lik
tanganing massasi 1 g, 2 tiyinlikniki 2 g, 3 tiyinlikniki 3 g, 5 tiyinlikniki 5
g ekanini aytish va bu chahalardan tosh- lar o’rnida foydalanish
mumkinligini aytish foydali. Sinf- ga dorixona tarozisini olib kirish,
bolalarga bu tarozida dorilar tortilishini tushuntirish kerak. Dorilarni
o’lchash uchun 1 g, 2 g, 5 g, 10 g, 20 g, 50 g, 100 g, 500 g li mayda toshlar
ke- rakligini aytadi (va ko’rsatadi). Shundan keyin tortishga oid amaliy
mashqlar o’tqazish kerak: Masalan, 300 g shakar, 200 g yorma tortib olish
va xokazo.. Bu proqressda o’quvchilarning o’zlari ishtirok etishlari
muhimdir.
Ikkinchi sinfda o’quvchilarni savdo tarozisi bilan tanish- tirish tavsiya
qilinadi. SHu maqsadda yaqin joydagi ovqat magaziniga eksko’rsiya
tashkil kilish va -bolalarni bunday tarozilarning tuzilishi va ishlatilishi
bilan tanishtirish kedak.
Uchinchi sinfda, birinchi dan «massa o’lchovlari» tushunchasi kiritiladi,
ikkinchidan, o’quvchilar o’zlari uchun birlik— tsentner va tonna bilan
tanishadilar, uchinchidan, massa o’lchov- lari jadvali kiritiladi.
«Massa o’lchovlari» terminink quyidagicha tushuntirish yor- damida
kiritishi tavsiya qilinadi: «Ikki kesmani taqqos-
lab, ulardan qaysinisi uzun. qaysinisi qisqa ekanligini bilish zarur"
bo’lganda ularning uzunliklarini bir xil birlik masa- lan, santimetr bilan
ulchab taqqoslaymiz. qaysi bo’lak noi- ning massasi ortiq, qaysinisiniki
kam ekanligini bilish zarur bo’lganda esa, buni tarozi va toshlar
yordamida hal qilamiz. Siz qanday massa birliklarini bilasiz? 1 kg da
qancha gramm bor?...»1.
Massasi 1 ts va 1 t bo’lgan predmetlarni qo’lda «ushlab tu- rish» mumkin
emas. Shu sababli o’quvchilarda yangi o’lchov bir liklari xaqida konkret
tasavvurlar hosil qilishi uchun metodik adabiyotda ilgaridan o’quvchilarga,
masalan, bunday ma’lumotlarni aytish tavsiya qilinadi: ikki qop
kartoshkaning massasi taxminan 1 ts, «Moskvich» avtomobilining massasi
(passajirlarsiz) taxminan 1 t ga teng; sinfdagi hamma o’quvchilarning (30—
35 ta o’quvchi) massasi taxminan 1 t ga teng.
Shundan keyin massa o’lchovlari jadvali tuziladi va bolalarga uni eslab
qolish tavsiya etiladi.
2.IV sinfda “Vaqt o’lchovlari” mavzuini yil, oy hafta, sutka, soat minut
kabi o’lchov birliklari haqida tushuncha beriladi. Ko’rgazmali tushuncha
berish uchun soat va undan foydalanishga kengroq to’xtatilish kerak.
Mavzuni o’rganishning asosiy vazifasi bolalarni vaqt birliklari va ularning
munosabatlari bilan tanishtirish, vaqt soat bo’yicha aniqlashga o’rgatishdir.
Ularga minut, sekund, soat, kun, hafta, oy, yil kabi vaqt o’lchovlarini uy sharoitida
o’rganib kelish topshiriladi.
Birinchi sinfning tayyorgarlik davridayoq “oldin”, “keyin” tushunchalari kiritiladi.
Masalan, to’rtta faslga doir rasmli ko’rgazmadan foydalanib, qaysi fal oldin keladi,
qaysisi keyin keladi, degan savollarni tushuntirish mumkin.
1-sinfdan boshlab, tong, kunduz, kechqurun, tun bugun, kecha, ertaga
tushunchalari bilan tanihib boradilar. Sinfda kalendardan (taqvim) foydalanish, shu
asosda xafta, oy, yil kabi ularning orasidagibog’lanishni o’rganish mumkin.
“Vaqt o’lchovlari” mavzusi bo’yicha darslarda odamlar turmushida vaqtning
qanday rol o’ynashini, kichik chaqaloqligidan keksa bo’lgunga qadar o’tgan
oraliqdagi odamlarning yohi bo’yicha bosqichlarini tuhuntirish suhbat uyushtirish
mumkin.
Sinfda vaqtning o’lchov asboblari : soat va sekundomerlar bo’lishi maqsadga
muvofiqdir. Ko’proq hisoblash ishlarida soat siferblatining bo’lishi shart. Vaqtni
hisobga oladigan quyidagi qo’llanmalar haqida tushunchlar berish mumkin:
1.Tabel
2.Soatning demonstrasion modeli (sifrblat).
3.”Maktab o’quvchisining kundalik rejimi” jadvallari.
Shuningdek, sekund va asr bilan tanishadilar. O’quv yilning oxirida quyidagi vaqt
o’lchovlari jadvali beriladi.
1 asr = 100 yil
1 sutka = 24 soat
2 yil = 12 oy
1 soat = 60 minut
1 oy = 30 yoki 31 sutka
1 minut = 60 sekund.