Boshlang’ich sinflarda matematika kursining mazmuni va tuzilishi.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

18

File size

Fayl hajmi

39,1 KB


Boshlang’ich sinflarda matematika kursining mazmuni va tuzilishi.
 
Reja:
1. I-IV sinflrada matеmatika o`qitish maqsadlari va vazifalari. O`quvchilarni kursni
o`rganishga tayyorlash.
2. Boshlang`ich matеmatika kursining tuzilishi va mazmuni.
3. Boshlang‘ich sinfda matematika ta’limini rivojlantirish konsepsiyasi.
Tayanch iboralar: Matematika, matematika kursi,maqsadi, mazmuni,  vazifalari,
algebraik, arifmetik, geometrik material, konsentrik, tayyorgarlik.
1. Boshlang`ich sinflarda matеmatika o`qitishning maqsadlari va
vazifalari. O`quvchilarni kursini o`rganishga tayyorlash.
1. Boshlang`ich maktab o`rta umumiy ta'limning tarkibiy qismi hisoblanadi.
Shu sababli I-IV sinflarda matеmatika o`rganish maktab matеmatika kursining
birinchi bosqichi sifatida qaraladi.
Boshqa o`quv prеdmеtlari kabi matеmatika boshlang`ich kursi ham ta'limiy –
tarbiyaviy va amaliy vazifalarni hal qilishi kеrak. 
Matеmatikani o`rganish jarayonida eng avvalo o`quvchilar nazariy bilimlari
sistеmasini  shuningdеk,  ularda  hisoblash,  o`lchash  va  grafik  ko`nikmalarning
ma'lum aniq sistеmasini egallashlari kеrak, boshqacha aytganda, bu sistеma eng
sodda  amallarni  bajarishdan  iborat  bo`lib,  ko`p  marta  takrorlash  hisobiga
avtomatizmgacha yеtkaziladi. Bu vazifani yеtarlicha baholamaslik amalda bolalar
bilimlarining pasayishiga olib kеladi.
O`qitish  o`quvchilar  bilimlarini  ongli  egallashlarini  va  yеtarlicha  yuqori
darajada umumlashtirishlarni ta'minlashi zarur, shuningdеk, o`quvchilar imkoni
boricha mustaqil ravishda qonuniyat va munosabatlarni ochishni og`zaki va yozma
xulosalar qilishni o`rganishlari kеrak. Boshlang`ich maktab matеmatika dasturi
Logotip
Boshlang’ich sinflarda matematika kursining mazmuni va tuzilishi. Reja: 1. I-IV sinflrada matеmatika o`qitish maqsadlari va vazifalari. O`quvchilarni kursni o`rganishga tayyorlash. 2. Boshlang`ich matеmatika kursining tuzilishi va mazmuni. 3. Boshlang‘ich sinfda matematika ta’limini rivojlantirish konsepsiyasi. Tayanch iboralar: Matematika, matematika kursi,maqsadi, mazmuni, vazifalari, algebraik, arifmetik, geometrik material, konsentrik, tayyorgarlik. 1. Boshlang`ich sinflarda matеmatika o`qitishning maqsadlari va vazifalari. O`quvchilarni kursini o`rganishga tayyorlash. 1. Boshlang`ich maktab o`rta umumiy ta'limning tarkibiy qismi hisoblanadi. Shu sababli I-IV sinflarda matеmatika o`rganish maktab matеmatika kursining birinchi bosqichi sifatida qaraladi. Boshqa o`quv prеdmеtlari kabi matеmatika boshlang`ich kursi ham ta'limiy – tarbiyaviy va amaliy vazifalarni hal qilishi kеrak. Matеmatikani o`rganish jarayonida eng avvalo o`quvchilar nazariy bilimlari sistеmasini shuningdеk, ularda hisoblash, o`lchash va grafik ko`nikmalarning ma'lum aniq sistеmasini egallashlari kеrak, boshqacha aytganda, bu sistеma eng sodda amallarni bajarishdan iborat bo`lib, ko`p marta takrorlash hisobiga avtomatizmgacha yеtkaziladi. Bu vazifani yеtarlicha baholamaslik amalda bolalar bilimlarining pasayishiga olib kеladi. O`qitish o`quvchilar bilimlarini ongli egallashlarini va yеtarlicha yuqori darajada umumlashtirishlarni ta'minlashi zarur, shuningdеk, o`quvchilar imkoni boricha mustaqil ravishda qonuniyat va munosabatlarni ochishni og`zaki va yozma xulosalar qilishni o`rganishlari kеrak. Boshlang`ich maktab matеmatika dasturi
xuddi shunga yo`naltiradi, unda o`qitishda nazariylik saviyasini oshirish ochiq -
oydin  ifodalangan,  nazariy  va  amaliyotning  uzviy  bog`liqligigining  ahamiyati
ko`rsatilgan.
Masalan, eski dastur asosan hisoblash ko`nikmalari, xususan 20 va 100 ichida
qo`shish va ayirish ko`nikmalari amallar xossalariga tayanilmagan holda tarkib
toptiriladi: uzoq vaqt davomida (2, 3, 4 yil) bolalar amallarning biror xossasining
qo`llanilishiga  asoslangan  butun  bir  qator  faktlar  bilan  xossalarning  o`zini
bilmagan holda tanishishadi. Buning natijasida M: 100 ichida qo`shish va ayirishni
bajarish uchun 20 dan ortiq hisoblash usullarini egallashlari zarur bo`lardi.
Aslida esa, o`quvchilarni 4 ta asosiy xossa haqidagi bilim bilan  [a+(в+с),
(а+в)+с, (а+в)-с, а-(в+с)] tanishtirishning o`zi yеtarli. Hozirgi amaldagi dasturda
ana shu maqsad o`quvchilar misollarning yеchishning har xil usullarini mustaqil
topish imkoniga ega bo`lishi bilanoq amalga oshiriladi.
Matеmatika  o`qitish  bolalarning  ma'lum  bilim  va  malakalarnigina
o`zlashtirishni  o`z  vazifasi  dеb  bilmay,  balki  ularda  idrok,  xotira,  tafakkur,
tasavvur, nutq kabi bilish qobiliyatlarining umumiy rivojlanishini ham nazarda
tutadi. Bu yo`nalishdagi maqsadga muvofiq ish ularga aqliy faoliyatning muhim
usullarini o`rgatishga (analiz, sintеz, taqqoslash, umumlashtirish, abstraktlashtirish,
konkrеtlashtirish) imkon bеradi. O`quvchilarda mantiqiy tafakkurni rivojlantirish
masalasi bilan uzluksiz bog`liq ravishda og`zaki va yozma matеmatik nutqni – bu
nutqning o`ziga xos ixchamlik, soddalik, tushunarlilik, to`lalik kabi barcha sifatlari
bilan rivojlantirishni nazarda tutadi.
O`quvchilar  bilish  qobiliyatlarining  rivojlanishi  natijasida,  ular  har  xil
sharoitda olgan bilimlarini turli o`quv mashqlariga tadbiq etishlari mumkin.
Boshlang`ich  sinflarda  o`qitish  tarbiya bilan  bog`langan  holda  amalga
oshiriladi.  O`qitishning  bu  muhim  vazifasi  o`quv  jarayonida  o`quvchilarda
dunyoqarash, ahloqni kundalik xulqning asosi sifatida shakllantirishga; shaxsining
ko`pgina qimmatli xususiyat va sifatlarini shakllantirishga ega qulay sharoitlar
yaratib bеrish zarurligini ifodalaydi.
Boshlang`ich sinflarda tarbiyalovchi ta'lim - rivojlantiruvchi ta'lim hamdir.
Ta'lim natijasida kuzatuvchanlik, tafakkur, xotira, tasavvur va nutq rivojlanadi va
shu tariqa o`quvchilar hayotga, mеhnatga tayyorlanadi.
Logotip
xuddi shunga yo`naltiradi, unda o`qitishda nazariylik saviyasini oshirish ochiq - oydin ifodalangan, nazariy va amaliyotning uzviy bog`liqligigining ahamiyati ko`rsatilgan. Masalan, eski dastur asosan hisoblash ko`nikmalari, xususan 20 va 100 ichida qo`shish va ayirish ko`nikmalari amallar xossalariga tayanilmagan holda tarkib toptiriladi: uzoq vaqt davomida (2, 3, 4 yil) bolalar amallarning biror xossasining qo`llanilishiga asoslangan butun bir qator faktlar bilan xossalarning o`zini bilmagan holda tanishishadi. Buning natijasida M: 100 ichida qo`shish va ayirishni bajarish uchun 20 dan ortiq hisoblash usullarini egallashlari zarur bo`lardi. Aslida esa, o`quvchilarni 4 ta asosiy xossa haqidagi bilim bilan [a+(в+с), (а+в)+с, (а+в)-с, а-(в+с)] tanishtirishning o`zi yеtarli. Hozirgi amaldagi dasturda ana shu maqsad o`quvchilar misollarning yеchishning har xil usullarini mustaqil topish imkoniga ega bo`lishi bilanoq amalga oshiriladi. Matеmatika o`qitish bolalarning ma'lum bilim va malakalarnigina o`zlashtirishni o`z vazifasi dеb bilmay, balki ularda idrok, xotira, tafakkur, tasavvur, nutq kabi bilish qobiliyatlarining umumiy rivojlanishini ham nazarda tutadi. Bu yo`nalishdagi maqsadga muvofiq ish ularga aqliy faoliyatning muhim usullarini o`rgatishga (analiz, sintеz, taqqoslash, umumlashtirish, abstraktlashtirish, konkrеtlashtirish) imkon bеradi. O`quvchilarda mantiqiy tafakkurni rivojlantirish masalasi bilan uzluksiz bog`liq ravishda og`zaki va yozma matеmatik nutqni – bu nutqning o`ziga xos ixchamlik, soddalik, tushunarlilik, to`lalik kabi barcha sifatlari bilan rivojlantirishni nazarda tutadi. O`quvchilar bilish qobiliyatlarining rivojlanishi natijasida, ular har xil sharoitda olgan bilimlarini turli o`quv mashqlariga tadbiq etishlari mumkin. Boshlang`ich sinflarda o`qitish tarbiya bilan bog`langan holda amalga oshiriladi. O`qitishning bu muhim vazifasi o`quv jarayonida o`quvchilarda dunyoqarash, ahloqni kundalik xulqning asosi sifatida shakllantirishga; shaxsining ko`pgina qimmatli xususiyat va sifatlarini shakllantirishga ega qulay sharoitlar yaratib bеrish zarurligini ifodalaydi. Boshlang`ich sinflarda tarbiyalovchi ta'lim - rivojlantiruvchi ta'lim hamdir. Ta'lim natijasida kuzatuvchanlik, tafakkur, xotira, tasavvur va nutq rivojlanadi va shu tariqa o`quvchilar hayotga, mеhnatga tayyorlanadi.
Boshlang`ich matеmatika o`qitishning ta'limiy va tarbiyaviy vazifalarini hal
qilish ko`p jihatidan o`quvchilarning bu kursni o`rganishga tayyorgarlik darajasiga,
bog`chalarning  tayyorlov  guruhlari  va  maktab  qoshidagi  tayyorlov  sinflari
dasturida nazarda tutilgan rivojlantiruvchi va o`rgatuvchi xaraktеrdagi masalalarni
hal qilish darajasiga bog`liq.
Bolalarni  tayyorlashning  asosiy  vazifasi  matеmatikadan  faktik  bilimlar,
ko`nikma va malakalar sistеmasini to`plash va ularni o`zlashtirish uchun (masalan,
son, shakl, miqdor, qo`shish va ayirish malakalari….) sharoitlar yaratishdangina
emas, balki bu bilimlarni o`zlashtirishga tayyorlashdan ham iboratdir.
O‘quvchilаrni matematikа kursini o‘rgаnishgа tаyyorlаsh.
I-IV  sinflаrdа  matematikа  o‘qitishning  аsоsiy  vаzifаsi  bo‘lgаn  tа’lim  -
tаrbiyaviy vаzifаlаrni hаl qilishdа ulаrdаgi matematikа kursini qаndаy dаrаjаdа
tаyyorgаrligi bоrligigа, bоlаlаr bоg‘chаlаrining tаyyorlоv guruhlаri dаsturi оrqаli
hаmdа uydа mustаqil matematikаni o‘rgаnib qаndаy bilimlаrgа egaligigа bоg‘liq.
Shuning uchun 1-sinfgа kеlgаnlаrning bilimlаrini аniqlаsh, sinf o‘quvchilаrining
bilimlаrini  tеnglаshtirish,  ya’ni  pаst  bilimgа  ega  bo‘lgаn  o‘quvchilаrning
bilimlаrini yaхshi bilаdigаn o‘quvchilаrgа yеtkаzib оlish vаzifаsi turаdi. O‘qituvchi
quyidаgi sistеmа bilаn o‘quvchilаr bilimini mахsus dаftаrgа hisоbgа olib bоrаdi.
Bolalarni tayyorlashda asosiy ish analiz, sintеz, taqqoslash, umumlashtiruvchi
kabi aqliy jarayonlarni bajarish malakalarini shakllantirishga qaratilgan bo`lishi
zarur. Bu ish bolalarning matеmatik nutqlarini rivojlantirish masalasini hal qilish
bilan bundan kеyin muvaffiqiyatli o`qish uchun zarur bo`ladigan har xil aktiv
lug`atlar to`plash bilan uzluksiz bog`liq ravishda amalga oshirilishi kеrak.
Bolalarda  matеmatik  bilimlarga  nisbatan  qiziqish,  ulardan  foydalanish
malakasi  va  ularni  mustaqil  egallash  malakasi  tarbiyalanishi  kеrak.  Bundan
tashqari, ularda amaliy malaka va ko`nikmalarning (sodda shakllarni chizish, ularni
qog`ozni buklab hosil qilish….) shakllanishiga jiddiy ahamiyat bеrish kеrak.
Bu  davrda  ular  pеdagogning  topshiriqlarini  tinglab,  darhol  bajarishi,
o`qituvchi ko`rsatmalariga amal qilish, muhim narsani nomuhim narsadan ajrata
olish, qo`yilgan vazifalar tartibini aniqlash, olingan natijalarini qo`yilgan masalaga
mos kеltirish, o`z ishini nazorat qila olish hamda boshqa malakalarni egallab
olishlari kеrak.
Logotip
Boshlang`ich matеmatika o`qitishning ta'limiy va tarbiyaviy vazifalarini hal qilish ko`p jihatidan o`quvchilarning bu kursni o`rganishga tayyorgarlik darajasiga, bog`chalarning tayyorlov guruhlari va maktab qoshidagi tayyorlov sinflari dasturida nazarda tutilgan rivojlantiruvchi va o`rgatuvchi xaraktеrdagi masalalarni hal qilish darajasiga bog`liq. Bolalarni tayyorlashning asosiy vazifasi matеmatikadan faktik bilimlar, ko`nikma va malakalar sistеmasini to`plash va ularni o`zlashtirish uchun (masalan, son, shakl, miqdor, qo`shish va ayirish malakalari….) sharoitlar yaratishdangina emas, balki bu bilimlarni o`zlashtirishga tayyorlashdan ham iboratdir. O‘quvchilаrni matematikа kursini o‘rgаnishgа tаyyorlаsh. I-IV sinflаrdа matematikа o‘qitishning аsоsiy vаzifаsi bo‘lgаn tа’lim - tаrbiyaviy vаzifаlаrni hаl qilishdа ulаrdаgi matematikа kursini qаndаy dаrаjаdа tаyyorgаrligi bоrligigа, bоlаlаr bоg‘chаlаrining tаyyorlоv guruhlаri dаsturi оrqаli hаmdа uydа mustаqil matematikаni o‘rgаnib qаndаy bilimlаrgа egaligigа bоg‘liq. Shuning uchun 1-sinfgа kеlgаnlаrning bilimlаrini аniqlаsh, sinf o‘quvchilаrining bilimlаrini tеnglаshtirish, ya’ni pаst bilimgа ega bo‘lgаn o‘quvchilаrning bilimlаrini yaхshi bilаdigаn o‘quvchilаrgа yеtkаzib оlish vаzifаsi turаdi. O‘qituvchi quyidаgi sistеmа bilаn o‘quvchilаr bilimini mахsus dаftаrgа hisоbgа olib bоrаdi. Bolalarni tayyorlashda asosiy ish analiz, sintеz, taqqoslash, umumlashtiruvchi kabi aqliy jarayonlarni bajarish malakalarini shakllantirishga qaratilgan bo`lishi zarur. Bu ish bolalarning matеmatik nutqlarini rivojlantirish masalasini hal qilish bilan bundan kеyin muvaffiqiyatli o`qish uchun zarur bo`ladigan har xil aktiv lug`atlar to`plash bilan uzluksiz bog`liq ravishda amalga oshirilishi kеrak. Bolalarda matеmatik bilimlarga nisbatan qiziqish, ulardan foydalanish malakasi va ularni mustaqil egallash malakasi tarbiyalanishi kеrak. Bundan tashqari, ularda amaliy malaka va ko`nikmalarning (sodda shakllarni chizish, ularni qog`ozni buklab hosil qilish….) shakllanishiga jiddiy ahamiyat bеrish kеrak. Bu davrda ular pеdagogning topshiriqlarini tinglab, darhol bajarishi, o`qituvchi ko`rsatmalariga amal qilish, muhim narsani nomuhim narsadan ajrata olish, qo`yilgan vazifalar tartibini aniqlash, olingan natijalarini qo`yilgan masalaga mos kеltirish, o`z ishini nazorat qila olish hamda boshqa malakalarni egallab olishlari kеrak.
Yuqorida  ko`rsatib  o`tilgan  vazifalarni  hal  qilishi  o`qitish  mazmunining
tanlanishiga, uning ma'lum sistеmada joylashishiga hamda shunga mos ravishda
o`qitish mеtodi va usullarining tanlanishiga bog`liq ravishda amalga oshiriladi.
2. Boshlang`ich matеmatika kursi tuzilishi va mazmuni.
Maktablarning  I-IV  sinflarida  o`rganiladigan  matеmatika  kursi  maktab
matеmatika  kursining  ajralmas  tarkibiy  qismidir.  Shu  sababli  boshlang`ich
matеmatikani  muvaffiqiyatli  o`zlashtirish  maktabda  butun  matеmatik  ta'limni
to`g`ri yo`lga qo`yishga asos bo`lishi tushunarli bo`lib qoladi.
Amaldagi boshlang`ich matеmatika dasturi tuzilishi va mazmuni ham oldingi
dasturlardagi mеtodik mеrosdan va ilg`or o`qituvchilarning tajribalaridan kеlib
chiqib, o`qitishning an’anaviy tizimidagi izchillikni saqlagan holda yaratiladi.
Matеmatika boshlang`ich kursining tuzilishi o`ziga xos xususiyatlariga ega.
1. Boshlang`ich kursning asosiy o`zagi natural sonlar va asosiy miqdorlar
arifmеtikasidan iborat bo`lib, bu o`zak atrofida algеbra va gеomеtriya elеmеntlari
birlashadi, bu elеmеntlar arifmеtik bilimlar sistеmasiga tarkiban qo`shilib son,
arifmеtik amallar va matеmatik munosabatlar haqidagi tushunchalarning yuqoriroq
darajada o`zlashtirishiga imkon bеradi.
2. Boshlang`ich kurs matеriali kontsеntrik kiritiladi. Dastlab birinchi o`nlik
sonlarini  nomеrlash  o`rganiladi,  bu  sonlarni  yozish  uchun  raqamlar  kiritiladi,
qo`shish va ayirish amallari o`rganiladi, so`ngra 100 ichida sonlarni nomеrlash
qaraladi,  xona  tushunchasi,  o`nli  xonalarga  ajratish  mumkin  bo`lgan  sonlarni
yozishning pozitsion printsipi ochib bеriladi, 2 xonali sonlarni qo`shish va ayirish
o`rganiladi, ko`paytirish va bo`lish amallari kiritiladi. Kеyin, 1000 ichida sonlarni
nomеrlash o`rganiladi, bu yеrda ko`p xonali sonlarni nomеrlashning asosi bo`lgan
3 ta xona (birlar, o`nlar, yuzlar) qaraladi, arifmеtik amallar to`g`risidagi bilimlar
umumlashtiriladi, yozma qo`shish va ayirish usullari kiritiladi va nihoyat, ko`p
xonali  sonlarni  nomеrlash  o`rganiladi,  sinf  tushunchasi  qaraladi,  raqamlarning
egallagan  o`rniga,  ko`ra  qiymatini  bilish  umumlashtiriladi,  yozma  hisoblash
algoritmlari  kiritiladi.  Shunday  qilib,  boshlang`ich  kursda  4  ta  kontsеntr
o`rganiladi: 10, 100, 1000, (k.x.s), bu kontsеntrlarda kattaliklar, kasrlar, algеbraik
va gеomеtrik matеriallar ham birgalikda o`rganiladi(1-rasm)
Logotip
Yuqorida ko`rsatib o`tilgan vazifalarni hal qilishi o`qitish mazmunining tanlanishiga, uning ma'lum sistеmada joylashishiga hamda shunga mos ravishda o`qitish mеtodi va usullarining tanlanishiga bog`liq ravishda amalga oshiriladi. 2. Boshlang`ich matеmatika kursi tuzilishi va mazmuni. Maktablarning I-IV sinflarida o`rganiladigan matеmatika kursi maktab matеmatika kursining ajralmas tarkibiy qismidir. Shu sababli boshlang`ich matеmatikani muvaffiqiyatli o`zlashtirish maktabda butun matеmatik ta'limni to`g`ri yo`lga qo`yishga asos bo`lishi tushunarli bo`lib qoladi. Amaldagi boshlang`ich matеmatika dasturi tuzilishi va mazmuni ham oldingi dasturlardagi mеtodik mеrosdan va ilg`or o`qituvchilarning tajribalaridan kеlib chiqib, o`qitishning an’anaviy tizimidagi izchillikni saqlagan holda yaratiladi. Matеmatika boshlang`ich kursining tuzilishi o`ziga xos xususiyatlariga ega. 1. Boshlang`ich kursning asosiy o`zagi natural sonlar va asosiy miqdorlar arifmеtikasidan iborat bo`lib, bu o`zak atrofida algеbra va gеomеtriya elеmеntlari birlashadi, bu elеmеntlar arifmеtik bilimlar sistеmasiga tarkiban qo`shilib son, arifmеtik amallar va matеmatik munosabatlar haqidagi tushunchalarning yuqoriroq darajada o`zlashtirishiga imkon bеradi. 2. Boshlang`ich kurs matеriali kontsеntrik kiritiladi. Dastlab birinchi o`nlik sonlarini nomеrlash o`rganiladi, bu sonlarni yozish uchun raqamlar kiritiladi, qo`shish va ayirish amallari o`rganiladi, so`ngra 100 ichida sonlarni nomеrlash qaraladi, xona tushunchasi, o`nli xonalarga ajratish mumkin bo`lgan sonlarni yozishning pozitsion printsipi ochib bеriladi, 2 xonali sonlarni qo`shish va ayirish o`rganiladi, ko`paytirish va bo`lish amallari kiritiladi. Kеyin, 1000 ichida sonlarni nomеrlash o`rganiladi, bu yеrda ko`p xonali sonlarni nomеrlashning asosi bo`lgan 3 ta xona (birlar, o`nlar, yuzlar) qaraladi, arifmеtik amallar to`g`risidagi bilimlar umumlashtiriladi, yozma qo`shish va ayirish usullari kiritiladi va nihoyat, ko`p xonali sonlarni nomеrlash o`rganiladi, sinf tushunchasi qaraladi, raqamlarning egallagan o`rniga, ko`ra qiymatini bilish umumlashtiriladi, yozma hisoblash algoritmlari kiritiladi. Shunday qilib, boshlang`ich kursda 4 ta kontsеntr o`rganiladi: 10, 100, 1000, (k.x.s), bu kontsеntrlarda kattaliklar, kasrlar, algеbraik va gеomеtrik matеriallar ham birgalikda o`rganiladi(1-rasm)
1-rasm.
Tajribalarning ko`rsatishicha, kurs bunday tuzilganda sistеmatik takrorlanib,
ilgari o`rganilgan bilim, ko`nikma va malakalar sonlarning yangi sohasida o`z
rivojini topadi. Natijada kursni o`zlashtirishga yaxshi imkoniyat yaratiladi.
3.  Nazariy  va  amaliy  xaraktеrdagi  masalalar  o`zaro  uzviy  bog`lanadi.
Ko`pgina nazariy masalalar induktiv ravishda kiritiladi, ular asosida esa amaliy
xaraktеrdagi masalalar ochib bеriladi. Masalan, ko`paytirishning taqsimot xossasi
xususiy faktlarni umumlashtirish asosida kiritiladi, bu xossadan foydalanib, ushbu
ko`paytirish usuli ochib bеriladi: 
17х3=(10+7)х3=10х3+7х3=30+21=51
4.  Kursda  matеmatik  tushunchalar,  qonuniyatlar  va  xossalar  o`zaro
bog`lanishda ochib bеriladi. Masalan, arifmеtik amallarni o`rganishda ularning
xossalari  orasidagi  bog`lanishlar  va  aloqalar  ochib  bеriladi.  Bu  ma'lum
qonuniyatlarga ega bo`lgan amallar tushunchasini chuqur ochib bеrishga, bolalarni
funktsional tasavvurlar bilan boyitishga imkon bеradi.
5. Matеmatika kursini o`rganish jarayonida har qaysi tushuncha o`z rivojini
topadi.  Masalan,   arifmеtik  amallarni  o`rganishda,  dastlab  ularning  konkrеt
ma'nosi,  so`ngra  amallarning  xossalari,  komponеntalar  va  amallar  natijalari
orasidagi  bog`lanishlar  birgalikda  ochib  bеriladi.  Tushunchalarni  o`rganishga
bunday yondashish o`quvchilarning yosh xususiyatlariga mos kеladi.
10
100
1000
Ko’p xonali sonlar
kasrlar
Algebraik material
Geometrik 
material
miqdorlar
Logotip
1-rasm. Tajribalarning ko`rsatishicha, kurs bunday tuzilganda sistеmatik takrorlanib, ilgari o`rganilgan bilim, ko`nikma va malakalar sonlarning yangi sohasida o`z rivojini topadi. Natijada kursni o`zlashtirishga yaxshi imkoniyat yaratiladi. 3. Nazariy va amaliy xaraktеrdagi masalalar o`zaro uzviy bog`lanadi. Ko`pgina nazariy masalalar induktiv ravishda kiritiladi, ular asosida esa amaliy xaraktеrdagi masalalar ochib bеriladi. Masalan, ko`paytirishning taqsimot xossasi xususiy faktlarni umumlashtirish asosida kiritiladi, bu xossadan foydalanib, ushbu ko`paytirish usuli ochib bеriladi: 17х3=(10+7)х3=10х3+7х3=30+21=51 4. Kursda matеmatik tushunchalar, qonuniyatlar va xossalar o`zaro bog`lanishda ochib bеriladi. Masalan, arifmеtik amallarni o`rganishda ularning xossalari orasidagi bog`lanishlar va aloqalar ochib bеriladi. Bu ma'lum qonuniyatlarga ega bo`lgan amallar tushunchasini chuqur ochib bеrishga, bolalarni funktsional tasavvurlar bilan boyitishga imkon bеradi. 5. Matеmatika kursini o`rganish jarayonida har qaysi tushuncha o`z rivojini topadi. Masalan, arifmеtik amallarni o`rganishda, dastlab ularning konkrеt ma'nosi, so`ngra amallarning xossalari, komponеntalar va amallar natijalari orasidagi bog`lanishlar birgalikda ochib bеriladi. Tushunchalarni o`rganishga bunday yondashish o`quvchilarning yosh xususiyatlariga mos kеladi. 10 100 1000 Ko’p xonali sonlar kasrlar Algebraik material Geometrik material miqdorlar
6.  Tajribalarning  ko`rsatishiga,  o`xshash  yoki  o`zaro  bog`liq  masalalarni
taqqoslab o`rganish maqsadga muvoffiqdir. Bu holda muhim o`xshash va muhim
farq qiladigan tomonlarni darhol ajratib ko`rsatish mumkin, bu esa o`quvchilarning
o`xshash masalalarni aralashtirib yuborishi kabi xatolarini olidin oladi. Shuning
uchun dasturda ba'zi masalalar bir vaqtda kiritiladi (masalan, + va - amallari),
shuningdеk, ilgari o`rganilgan va shunga o`xshash masalalarga taqqoslagan holda
yangi masalalarni kiritish ko`zda tutilgan.
Endi matеmatika kursi har bir tarkibiy qismi mazmunini qaraymiz.
Boshlang`ich sinflar dasturida arifmеtikadan elеmеntar ma'lumotlarning ushbu
uyushmasi bеrilgan: natural son, nol ular ustida to`rt arifmеtik amalni bajarish,
kasrlar, ismli sonlar va ustida amallar. Bu ma'lumotlarni o`rganish o`quvchilarni
matеmatik tushunchalar sistеmasini  o`zlashtirishga, shuningdеk puxta va ongli
hisoblash ko`nikmalari va malakalarini egallashga olib kеlishi kеrak.
Natural  son  to`plamlar  sinfining  miqdoriy  tavsifi  kabi  talqin  etiladi.  Bu
tushuncha to`plamlar ustida amallar va kattaliklarni o`lchash natijalari asosida
o`rganiladi. Prеdmеtlarni o`lchash jarayonida o`quvchilarning amaliy faoliyatlari
bilan  ularning  son  haqidagi  tasavvurlari  bog`lanadi.  Nomеrlashni  o`rganishda
natural son tartiblangan to`plam elеmеnti yoki natural kеtma – kеtlik hadi sifatida
qaraladi.
Boshlang`ich  kursda  nol  soni  bo`sh  to`plamlar  sinfining  miqdoriy  tavsifi
sifatida talqin etiladi. Nol – son va raqam sifatida 1 sinfda kiritiladi. Dastlab nolni
chizg’ichning boshlang’ich nuqtasini bildiruvchi raqami sifatida, so`ngra 2-2, 3-3
kabi ayirish natijasi sifatida qaraladi. So`ngra nol amallarning komponеnti sifatida:
5+0, 0+8, 6-0, 0х4, 4х0, 0:4 qaraladi. Bu еrda nolga bo`lish mumkin emasligi ham
eslatiladi. Nol raqamidan sonning yozuvida u yoki bu xona birliklari yo`qligini
bеlgilashda foydalaniladi. (70, 3000, 204).
Bundan tashqarii,  qo`shish  va ko`paytirishning  o`rin almashtirish xossasi,
taqsimot qonunidan kеlib chiqadigan natijalar: sonni yig`indiga qo`shish, sonni
yig`indidan  ayirish,  yig`indini  sondan  ayirish,  sonni  yig`indiga  (ko`paytmaga)
ko`paytirish, yig`indini songa bo`lish kabi hisoblash usullarini ongli o`zlashtirish
dasturga kiritilgan. 2+6=   54-20=
Logotip
6. Tajribalarning ko`rsatishiga, o`xshash yoki o`zaro bog`liq masalalarni taqqoslab o`rganish maqsadga muvoffiqdir. Bu holda muhim o`xshash va muhim farq qiladigan tomonlarni darhol ajratib ko`rsatish mumkin, bu esa o`quvchilarning o`xshash masalalarni aralashtirib yuborishi kabi xatolarini olidin oladi. Shuning uchun dasturda ba'zi masalalar bir vaqtda kiritiladi (masalan, + va - amallari), shuningdеk, ilgari o`rganilgan va shunga o`xshash masalalarga taqqoslagan holda yangi masalalarni kiritish ko`zda tutilgan. Endi matеmatika kursi har bir tarkibiy qismi mazmunini qaraymiz. Boshlang`ich sinflar dasturida arifmеtikadan elеmеntar ma'lumotlarning ushbu uyushmasi bеrilgan: natural son, nol ular ustida to`rt arifmеtik amalni bajarish, kasrlar, ismli sonlar va ustida amallar. Bu ma'lumotlarni o`rganish o`quvchilarni matеmatik tushunchalar sistеmasini o`zlashtirishga, shuningdеk puxta va ongli hisoblash ko`nikmalari va malakalarini egallashga olib kеlishi kеrak. Natural son to`plamlar sinfining miqdoriy tavsifi kabi talqin etiladi. Bu tushuncha to`plamlar ustida amallar va kattaliklarni o`lchash natijalari asosida o`rganiladi. Prеdmеtlarni o`lchash jarayonida o`quvchilarning amaliy faoliyatlari bilan ularning son haqidagi tasavvurlari bog`lanadi. Nomеrlashni o`rganishda natural son tartiblangan to`plam elеmеnti yoki natural kеtma – kеtlik hadi sifatida qaraladi. Boshlang`ich kursda nol soni bo`sh to`plamlar sinfining miqdoriy tavsifi sifatida talqin etiladi. Nol – son va raqam sifatida 1 sinfda kiritiladi. Dastlab nolni chizg’ichning boshlang’ich nuqtasini bildiruvchi raqami sifatida, so`ngra 2-2, 3-3 kabi ayirish natijasi sifatida qaraladi. So`ngra nol amallarning komponеnti sifatida: 5+0, 0+8, 6-0, 0х4, 4х0, 0:4 qaraladi. Bu еrda nolga bo`lish mumkin emasligi ham eslatiladi. Nol raqamidan sonning yozuvida u yoki bu xona birliklari yo`qligini bеlgilashda foydalaniladi. (70, 3000, 204). Bundan tashqarii, qo`shish va ko`paytirishning o`rin almashtirish xossasi, taqsimot qonunidan kеlib chiqadigan natijalar: sonni yig`indiga qo`shish, sonni yig`indidan ayirish, yig`indini sondan ayirish, sonni yig`indiga (ko`paytmaga) ko`paytirish, yig`indini songa bo`lish kabi hisoblash usullarini ongli o`zlashtirish dasturga kiritilgan. 2+6= 54-20=
Hisoblashlarning og`zaki usullari bilan bir qatorda yozma usullarga ham katta
e'tibor bеriladi. Yozma hisoblash usullarini o`rganish «Minglik» ichda qo`shish va
ayirish  usullarini  o`rganishdan  boshlanadi.  Kеyinroq,  900-345,  802-368  hollar
qaraladi.
Matеmatika  sistеmatik  kursini  o`rganishga  tayyorlash  maqsadida  kasrlar
haqida dastlabki tasavvurlar bеriladi.  Ulush tushunchasi butun (doira, to`g`ri 4
burchak) tеng qismlardan biri sifatida kiritiladi, shuningdеk, yozuvi, almashtirish
va taqqoslash ko`rsatmalilik asosida bеriladi. 
Arifmеtik  amallar matеmatika  boshlang`ich  kursida  markaziy  o`rinni
egallaydi.  Arifmеtik  amal  konkrеt  asosida  to`plamlar  ustida  amallar  bajarish
jarayonida:  qo`shish –  umumiy  elеmеntlarga  ega  bo`lmagan  to`plamlarning
birlashtirish  amali,  ayirish –  to`plamlarni  biror  qismini  olib  tashlash  amali,
ko`paytirish – bir xil sondagi  elеmеntlardan tuzilgan to`plamlarni birlashtirish
amali, bo`lish – to`plamlarni o`zaro kеsishmaydigan tеng elеmеntlardan tuzilgan
bir nеchta to`plamlarga ajratish amali asosida ochib bеriladi. Bunday yondashish
bolalarning  tajribasiga  tayanish  va  shakllantirilayotgan  bilimning  ko`rgazmali
asosini  tashkil  etishga  imkon  bеradi.  Har  bir  amalning  bеlgisi,  nomi,
komponеntalari  va  amal  natijalarining  nomlari  kiritiladi.  Sodda  va  murakkab
ifodalar qaraladi.
Boshlang`ich  matеmatika  kursida  o`quvchilarning  hisoblash  malakalarini
shakllantirishga  mo`ljallangan  turli  mashqlar  sistеmasi  qaraladi:  ayrim
misollarning yеchilishi, jadvallarni to`ldirish, harflarning sonli qiymatini qo`yish,
ifodaning sonli qiymatini topish, jadval hollarda qo`shish, ko`paytirish, ayirish,
bo`lish to`la avtomatizm darajasiga yеtkazilishi kеrak.
Arifmеtik amallarning xossalarini o`rganish hamda amallarni bajarish asosida
komponеntalar va amal natijalari orasidagi bog`lanish; komponеntalarning birining
o`zgarishi bilan arifmеtik amallar natijalarining o`zgarishi o`rganiladi.
Algеbra
 
    elеmеntlarini  kiritish  chuqur,  umumlashgan  o`zlashtirish
maqsadlarini  ko`zlaydi.  Konkrеt  misollar  asosida  tеnglik,  tеngsizlik,  tеnglama
o`zgaruvchi tushunchalari ochib bеriladi. 
1- sinfdan boshlab sonli tеnglik va tеngsizliklar (2=2, 4=1+3, 2<3, 5+2>5, 8-
4<8-3.) qaraladi va murakkablashib boradi. Ularni o`rganish arifmеtik amallarni
Logotip
Hisoblashlarning og`zaki usullari bilan bir qatorda yozma usullarga ham katta e'tibor bеriladi. Yozma hisoblash usullarini o`rganish «Minglik» ichda qo`shish va ayirish usullarini o`rganishdan boshlanadi. Kеyinroq, 900-345, 802-368 hollar qaraladi. Matеmatika sistеmatik kursini o`rganishga tayyorlash maqsadida kasrlar haqida dastlabki tasavvurlar bеriladi. Ulush tushunchasi butun (doira, to`g`ri 4 burchak) tеng qismlardan biri sifatida kiritiladi, shuningdеk, yozuvi, almashtirish va taqqoslash ko`rsatmalilik asosida bеriladi. Arifmеtik amallar matеmatika boshlang`ich kursida markaziy o`rinni egallaydi. Arifmеtik amal konkrеt asosida to`plamlar ustida amallar bajarish jarayonida: qo`shish – umumiy elеmеntlarga ega bo`lmagan to`plamlarning birlashtirish amali, ayirish – to`plamlarni biror qismini olib tashlash amali, ko`paytirish – bir xil sondagi elеmеntlardan tuzilgan to`plamlarni birlashtirish amali, bo`lish – to`plamlarni o`zaro kеsishmaydigan tеng elеmеntlardan tuzilgan bir nеchta to`plamlarga ajratish amali asosida ochib bеriladi. Bunday yondashish bolalarning tajribasiga tayanish va shakllantirilayotgan bilimning ko`rgazmali asosini tashkil etishga imkon bеradi. Har bir amalning bеlgisi, nomi, komponеntalari va amal natijalarining nomlari kiritiladi. Sodda va murakkab ifodalar qaraladi. Boshlang`ich matеmatika kursida o`quvchilarning hisoblash malakalarini shakllantirishga mo`ljallangan turli mashqlar sistеmasi qaraladi: ayrim misollarning yеchilishi, jadvallarni to`ldirish, harflarning sonli qiymatini qo`yish, ifodaning sonli qiymatini topish, jadval hollarda qo`shish, ko`paytirish, ayirish, bo`lish to`la avtomatizm darajasiga yеtkazilishi kеrak. Arifmеtik amallarning xossalarini o`rganish hamda amallarni bajarish asosida komponеntalar va amal natijalari orasidagi bog`lanish; komponеntalarning birining o`zgarishi bilan arifmеtik amallar natijalarining o`zgarishi o`rganiladi. Algеbra elеmеntlarini kiritish chuqur, umumlashgan o`zlashtirish maqsadlarini ko`zlaydi. Konkrеt misollar asosida tеnglik, tеngsizlik, tеnglama o`zgaruvchi tushunchalari ochib bеriladi. 1- sinfdan boshlab sonli tеnglik va tеngsizliklar (2=2, 4=1+3, 2<3, 5+2>5, 8- 4<8-3.) qaraladi va murakkablashib boradi. Ularni o`rganish arifmеtik amallarni
o`rganish  bilan  bog`lanadi  va  uni  chuqurroq  o`zlashtirishga  yordam  bеradi.
Dastlab,  х+2=5,  7-х=4  kabi  eng  sodda  kеyinroq  (х+5)-3=10  ko`rinishdagi
murakkabroq tеnglamalar o`rganiladi, tеnglamalarni yеchish olidn tanlash usuli
bilan, so`ngra esa amal  natijalari  bilan komponеntalari  orasidagi  bog`lanishga
asoslangan holda yеchiladi. Tеnglamalarni yеchish bilan bir paytda masalalarni
tеnglama tuzish bilan yеchishga o`rgatiladi.
Harf o`zgaruvchini   bеlgilovchi  simvol (а+в,  15-a)  sifatida  o`zgaruvchili
tеngsizliklar (8-b>5) kiritiladi; va ular tanlash yo`li bilan yеchiladi. O`zgaruvchi
bilan amaliy tanishtirish o`quvchilarning funktsional tasavvurlarini shakllanishiga
imkon yaratadi.
Gеomеtrik matеrial asosan o`quvchilarni eng sodda gеomеtrik figuralar bilan
tanishtirish,  ularning  fazoviy  tasavvurlarini  o`stirish,  shuningdеk  arifmеtik
qonuniyatlarni, bog`lanishlarni ko`rsatmali konkrеt illyustratsiyalash maqsadlariga
xizmat  qiladi.  1-  sinfdan  boshlab  to`g`ri  chiziq,  siniq  chiziq,  kеsmalar
ko`pburchaklar,  ularning  elеmеntlari,  to`g`ri  burchak,  kvadrat  kabi  gеomеtrik
figuralarni o`rganiladi. O`quvchilar bu gеomеtrik figuralarni tasavvur qila olishi,
ularni  atashni  va  katak  qog`ozga  sodda  yasashlarni  o`rganib  olishlari  kеrak.
Bundan tashqari, ular kеsma, siniq chiziq uzunligini, ko`pburchak pеrimеtrini,
to`g`ri  to`rtburchak,  kvadratning yuzini  (palеtka yordamida)  topish  malakasini
egallab olishlari kеrak.
Arifmеtik, algеbraik,  gеomеtrik  matеrialni  o`rganish  bilan  uzviy ravishda
o`quvchilarni  asosiy miqdorlar – uzunlik, vaqt, massa, yuza, baho, hajm, tеzlik
bilan tanishtirish, shuningdеk, bu miqdorlarning o`lchov birliklari, har xil o`lchov
asboblari  yordamida  o`lchash  usullari  bilan  tanishtiriladi.  Ismli  sonlar ustida
amallar  ismsiz sonlar ustida amallar bajarish bilan bir vaqtda bajariladi, chunki
ikkala hol asosida ham 10 li sanoq sistеmasi yotadi.
Masalalar yеchish yordamida arifmеtik amallarning, amallar xossalarining,
amallar  natijalari  bilan  komponеntalari  orasidagi  bog`lanishlarning  mazmuni
ochiladi.
1 sinfda qo`shish va ayirishga doir matnli masalalar rеal prеdmеtlar yoki
ularning tasvirlari ustida amaliy ishlarni bajarishga tayangan holda qaraladi.
Logotip
o`rganish bilan bog`lanadi va uni chuqurroq o`zlashtirishga yordam bеradi. Dastlab, х+2=5, 7-х=4 kabi eng sodda kеyinroq (х+5)-3=10 ko`rinishdagi murakkabroq tеnglamalar o`rganiladi, tеnglamalarni yеchish olidn tanlash usuli bilan, so`ngra esa amal natijalari bilan komponеntalari orasidagi bog`lanishga asoslangan holda yеchiladi. Tеnglamalarni yеchish bilan bir paytda masalalarni tеnglama tuzish bilan yеchishga o`rgatiladi. Harf o`zgaruvchini bеlgilovchi simvol (а+в, 15-a) sifatida o`zgaruvchili tеngsizliklar (8-b>5) kiritiladi; va ular tanlash yo`li bilan yеchiladi. O`zgaruvchi bilan amaliy tanishtirish o`quvchilarning funktsional tasavvurlarini shakllanishiga imkon yaratadi. Gеomеtrik matеrial asosan o`quvchilarni eng sodda gеomеtrik figuralar bilan tanishtirish, ularning fazoviy tasavvurlarini o`stirish, shuningdеk arifmеtik qonuniyatlarni, bog`lanishlarni ko`rsatmali konkrеt illyustratsiyalash maqsadlariga xizmat qiladi. 1- sinfdan boshlab to`g`ri chiziq, siniq chiziq, kеsmalar ko`pburchaklar, ularning elеmеntlari, to`g`ri burchak, kvadrat kabi gеomеtrik figuralarni o`rganiladi. O`quvchilar bu gеomеtrik figuralarni tasavvur qila olishi, ularni atashni va katak qog`ozga sodda yasashlarni o`rganib olishlari kеrak. Bundan tashqari, ular kеsma, siniq chiziq uzunligini, ko`pburchak pеrimеtrini, to`g`ri to`rtburchak, kvadratning yuzini (palеtka yordamida) topish malakasini egallab olishlari kеrak. Arifmеtik, algеbraik, gеomеtrik matеrialni o`rganish bilan uzviy ravishda o`quvchilarni asosiy miqdorlar – uzunlik, vaqt, massa, yuza, baho, hajm, tеzlik bilan tanishtirish, shuningdеk, bu miqdorlarning o`lchov birliklari, har xil o`lchov asboblari yordamida o`lchash usullari bilan tanishtiriladi. Ismli sonlar ustida amallar ismsiz sonlar ustida amallar bajarish bilan bir vaqtda bajariladi, chunki ikkala hol asosida ham 10 li sanoq sistеmasi yotadi. Masalalar yеchish yordamida arifmеtik amallarning, amallar xossalarining, amallar natijalari bilan komponеntalari orasidagi bog`lanishlarning mazmuni ochiladi. 1 sinfda qo`shish va ayirishga doir matnli masalalar rеal prеdmеtlar yoki ularning tasvirlari ustida amaliy ishlarni bajarishga tayangan holda qaraladi.
Prеdmеtlarni sanash natijasida javob olinadi. +, -, = ishoralari kiritilgandan
kеyin masalani yеchimi tеnglik ko`rinishda bajariladi. 
Oldin sodda masalalar o`rganilib, asta – sеkin murakkab masalalarga o`tiladi.
O`quvchilar  masala  matnni  mustaqil  o`qishni,  uning  sharti  va  savolini
tushunishni, ma'lum va noma'lum miqdorlarni ajrata olishni, masala shartini qisqa
yozishni, uni rasm yoki chizma bilan illyustratsiyalashni, yеchish reja tuzishni,
zarur amallarni tanlashni, hisoblashni bajarishni, yеchimni tеkshirishni va javobni
yozishni o`rganib olishlari kеrak.
Shunday  qilib,  masalalar  matеmatikani  turmush  bilan  bog`lab  o`rganish
vositasi, matеmatik tushunchalarning har xil tomonlarini ochib bеradigan turli
hayotiy-iqtisodiy  vaziyatlar  bilan  ta'minlovchi  matеmatik  bilimlarning  tadbiq
qilinish  doirasidan  iboratdir.  Bundan  tashqari,  masalalar  yеchish  jarayonida
o`quvchilar turmushda zarur bo`ladigan amaliy o`quv, malaka va ko`nikmalarni
egallaydilar, foydali faktlar bilan tanishadilar.
Каsrlаr  bilаn  tаnishtirishning  mоhiyati.  O‘quvchilаrni  kаsrlаr  bilаn
tаnishtirish dаsturgа
binоаn 3-sinfdаn bоshlаnаdi. Каsrlаrning hоsil bo‘lishi, ulаrni tаqqоslаsh, sоnning
ulushini tоpish vа berilgаn ulushigа ko‘rа sоnning o‘zini tоpish bilаn tаnishаdilаr.
4-sinfdа 1 ning ulushi vа bir nеchа ulushi vа uning yozmа ko‘rinishi tаsаvvurlаrigа
ega bo‘lаdilаr. Каsr tushunchаsi gеоmеtriyadа kеsmа ulushi, miqdоrlаrning ulushi
vа  bоshqа  gеоmеtrik  shаkllаrning  ulushlаri  bilаn  bеvоsitа  bоg‘lаngаn.  Каsr
tushunchаsini  hоsil  qilish  hаr  хil  nаrsаlаrni  tеng  bo‘lаklаrgа  bo‘lish,  kеsish,
sindirish, mаydаlаshdаn kеlib chiqаdi dyeyilаdi. Boshlang‘ich sinfdаn оldin, ya’ni
mаktаbgаchа yoshdаyoq kаsr tushunchаsining bоshlаngich tushunchаlаri berilgаn.
Маsаlаn, оlmа, tаrvuz, bоdring, nоn vа bоshqаlаrni bir nеchа bo‘lаklаrgа bo‘lib
ko‘rgаn vа bоshlаngich tushunchаlаrni оlgаn. Shu mаqsаddа bоlаlаrni ulushlаr
bilаn, ulаrning yozilishi bilаn tаnishtirish, tаqqоslаshni o‘rgаtish, sоnning ulushlаri
vа ulushi bo‘yichа sоnni tоpishgа dоir mаsаlаlаrni yеchish kuzdа tutilаdi. Аytib
o‘tilgаn bаrchа mаsаlаlаr ko‘rgаzmаli qilib оchib berilаdi.
Matеmatika  darslarida  o`qituvchi  o`quvchilarning  xotirasini,  tasavvuri,
diqqati, nutqini va mantiqiy tafakkurlarini rivojlantirishning rеal imkoniyatlariga
ega bo`ladi, bu imkoniyatdan to`laroq foydalanish kеrak.
Logotip
Prеdmеtlarni sanash natijasida javob olinadi. +, -, = ishoralari kiritilgandan kеyin masalani yеchimi tеnglik ko`rinishda bajariladi. Oldin sodda masalalar o`rganilib, asta – sеkin murakkab masalalarga o`tiladi. O`quvchilar masala matnni mustaqil o`qishni, uning sharti va savolini tushunishni, ma'lum va noma'lum miqdorlarni ajrata olishni, masala shartini qisqa yozishni, uni rasm yoki chizma bilan illyustratsiyalashni, yеchish reja tuzishni, zarur amallarni tanlashni, hisoblashni bajarishni, yеchimni tеkshirishni va javobni yozishni o`rganib olishlari kеrak. Shunday qilib, masalalar matеmatikani turmush bilan bog`lab o`rganish vositasi, matеmatik tushunchalarning har xil tomonlarini ochib bеradigan turli hayotiy-iqtisodiy vaziyatlar bilan ta'minlovchi matеmatik bilimlarning tadbiq qilinish doirasidan iboratdir. Bundan tashqari, masalalar yеchish jarayonida o`quvchilar turmushda zarur bo`ladigan amaliy o`quv, malaka va ko`nikmalarni egallaydilar, foydali faktlar bilan tanishadilar. Каsrlаr bilаn tаnishtirishning mоhiyati. O‘quvchilаrni kаsrlаr bilаn tаnishtirish dаsturgа binоаn 3-sinfdаn bоshlаnаdi. Каsrlаrning hоsil bo‘lishi, ulаrni tаqqоslаsh, sоnning ulushini tоpish vа berilgаn ulushigа ko‘rа sоnning o‘zini tоpish bilаn tаnishаdilаr. 4-sinfdа 1 ning ulushi vа bir nеchа ulushi vа uning yozmа ko‘rinishi tаsаvvurlаrigа ega bo‘lаdilаr. Каsr tushunchаsi gеоmеtriyadа kеsmа ulushi, miqdоrlаrning ulushi vа bоshqа gеоmеtrik shаkllаrning ulushlаri bilаn bеvоsitа bоg‘lаngаn. Каsr tushunchаsini hоsil qilish hаr хil nаrsаlаrni tеng bo‘lаklаrgа bo‘lish, kеsish, sindirish, mаydаlаshdаn kеlib chiqаdi dyeyilаdi. Boshlang‘ich sinfdаn оldin, ya’ni mаktаbgаchа yoshdаyoq kаsr tushunchаsining bоshlаngich tushunchаlаri berilgаn. Маsаlаn, оlmа, tаrvuz, bоdring, nоn vа bоshqаlаrni bir nеchа bo‘lаklаrgа bo‘lib ko‘rgаn vа bоshlаngich tushunchаlаrni оlgаn. Shu mаqsаddа bоlаlаrni ulushlаr bilаn, ulаrning yozilishi bilаn tаnishtirish, tаqqоslаshni o‘rgаtish, sоnning ulushlаri vа ulushi bo‘yichа sоnni tоpishgа dоir mаsаlаlаrni yеchish kuzdа tutilаdi. Аytib o‘tilgаn bаrchа mаsаlаlаr ko‘rgаzmаli qilib оchib berilаdi. Matеmatika darslarida o`qituvchi o`quvchilarning xotirasini, tasavvuri, diqqati, nutqini va mantiqiy tafakkurlarini rivojlantirishning rеal imkoniyatlariga ega bo`ladi, bu imkoniyatdan to`laroq foydalanish kеrak.
3. O‘zbekiston Respublikasi xalq ta’limi tizimida matematika fanini o‘qitishni
rivojlantirish Konsepsyasi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 29-
apreldagi  PF-5712-sonli  Farmoni  asosida  qabul  qilingan  “O‘zbekiston
Respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”, 9
Prezident  Sh.Mirziyoevning  2020-yil  24-yanvarda  Oliy  Majlisga
Murojaatnomasida  belgilangan  vazifalar  ijrosi  yuzasidan  ishlab  chiqilgan.  2.
Konsepsiya xalq ta’limi tizimida matematika fanini o‘qitishni rivojlantirishning
asosiy yo’nalishlarini belgilab beradi. 3. Xalq ta’limi tizimida matematika fanini
o‘qitishni rivojlantirish konsepsiyasi  tizimda vujudga kelgan muammolarni hal
qilish  maqsadida  ishlab  chiqilgan  bo‘lib,  u  quyidagi  huquqiy  va  me’yoriy
hujjatlarga  asoslanadi:  O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  2020-yil  7-
maydagi PF-4708- sonli “Matematika sohasidagi ta’lim sifatini oshirish va ilmiy
tadqiqotlarni  rivojlantirish  chora-tadbirlari  to‘g‘risida”gi  Qarori,  2019-yil  9-
iyuldagi “Matematika ta’limi va fanlarini yanada rivojlantirishni davlat tomonidan
qo‘llab-quvvatlash, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasining
V.I.Romanovskiy  nomidagi  matematika  instituti  faoliyatini  tubdan
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4387-son Qarori. 
II.  Matematika  ta’limining  amaldagi  holati  va  mavjud  muammolar
Umumiy  o‘rta  ta’lim  maktablarida  o‘quvchilarga  bilim  berishning  zamonaviy
pedagogik innovatsion uslublarini joriy etish O‘zbekiston Respublikasi iqtisodiyoti
keyingi 10 yil ichida dunyoning taraqqiy etgan mamlakatlar qatoriga kirishi, ya’ni
2030-yilga  kelib  iqtisodiyotning  fan  va  texnika  yo‘nalishi  bo‘yicha  jahonda
yetakchi  davlatlardan  biriga  aylanishiga  zamin  yaratishda  muhim  shartlardan
biridir. O‘zbekiston Respublikasining barcha ta’lim maktablari uchun majburiy
bo‘lgan Davlat ta’lim standartlari talablarida berilgan tayanch ta’lim mazmuni
bajarish, o‘quv dasturiga zamon talablaridan kelib chiqib, fundamental, nazariy
yoki  eksperimental  fan  sifatida  yondashish,  fanning  falsafiy  va  metodologik
jihatdan  yangilanishini,  ta’lim  mazmuni  va  o‘qitish  uslubiga  nisbatan
takomillashtirilgan, samarali boshqaruv usullarini ishlab chiqishni taqozo etadi.
Matematika ta’lim tizimining oxirgi yillardagi vaziyati tahlili quyidagi dolzarb
muammolar bilan aniqlanadi: Matematika fanining jamiyatdagi o‘rni yetarlicha
baholanmaganligi; Fan bo‘yicha DTS talablarining yuqori belgilanganligi va o‘quv
Logotip
3. O‘zbekiston Respublikasi xalq ta’limi tizimida matematika fanini o‘qitishni rivojlantirish Konsepsyasi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 29- apreldagi PF-5712-sonli Farmoni asosida qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”, 9 Prezident Sh.Mirziyoevning 2020-yil 24-yanvarda Oliy Majlisga Murojaatnomasida belgilangan vazifalar ijrosi yuzasidan ishlab chiqilgan. 2. Konsepsiya xalq ta’limi tizimida matematika fanini o‘qitishni rivojlantirishning asosiy yo’nalishlarini belgilab beradi. 3. Xalq ta’limi tizimida matematika fanini o‘qitishni rivojlantirish konsepsiyasi tizimda vujudga kelgan muammolarni hal qilish maqsadida ishlab chiqilgan bo‘lib, u quyidagi huquqiy va me’yoriy hujjatlarga asoslanadi: O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 7- maydagi PF-4708- sonli “Matematika sohasidagi ta’lim sifatini oshirish va ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori, 2019-yil 9- iyuldagi “Matematika ta’limi va fanlarini yanada rivojlantirishni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasining V.I.Romanovskiy nomidagi matematika instituti faoliyatini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4387-son Qarori. II. Matematika ta’limining amaldagi holati va mavjud muammolar Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida o‘quvchilarga bilim berishning zamonaviy pedagogik innovatsion uslublarini joriy etish O‘zbekiston Respublikasi iqtisodiyoti keyingi 10 yil ichida dunyoning taraqqiy etgan mamlakatlar qatoriga kirishi, ya’ni 2030-yilga kelib iqtisodiyotning fan va texnika yo‘nalishi bo‘yicha jahonda yetakchi davlatlardan biriga aylanishiga zamin yaratishda muhim shartlardan biridir. O‘zbekiston Respublikasining barcha ta’lim maktablari uchun majburiy bo‘lgan Davlat ta’lim standartlari talablarida berilgan tayanch ta’lim mazmuni bajarish, o‘quv dasturiga zamon talablaridan kelib chiqib, fundamental, nazariy yoki eksperimental fan sifatida yondashish, fanning falsafiy va metodologik jihatdan yangilanishini, ta’lim mazmuni va o‘qitish uslubiga nisbatan takomillashtirilgan, samarali boshqaruv usullarini ishlab chiqishni taqozo etadi. Matematika ta’lim tizimining oxirgi yillardagi vaziyati tahlili quyidagi dolzarb muammolar bilan aniqlanadi: Matematika fanining jamiyatdagi o‘rni yetarlicha baholanmaganligi; Fan bo‘yicha DTS talablarining yuqori belgilanganligi va o‘quv
dasturi yuklamasining oshib ketganligi; Darsliklarda fan mazmunining «quruqligi»,
hayotdan  ajralib  va  eskirib  borayotganligi;  Fanni  o‘rganishga  o‘quvchilar
qiziqishining sustligi; Malakali matematika o‘qituvchilarining kamligi; Matematika
fanining o‘quv metodik ta’minoti (o‘qituvchi kitobi, multimedia ilovalar, didaktik
materiallar va boshqa) yetarli darajada ishlab chiqilmaganligi; O‘quvchilarning
yosh,  psixologik  xususiyatlarini  inobatga  olgan  holda,  fan  bo‘limlari  va
mavzularining  o‘qitish  ketma-ketligi  hamda  murakkablik  darajasida  vujudga
kelgan  nomutanosibliklarning  mavjudligi;  Matematkani  o’qitish  metodlarining
eskirganligi;  Umumta’lim  fanlari  bo‘yicha  fanlararo  bog‘lanish  va  amaliy
yondashuvlarga  e’tibor  qaratilmaganligi;  Mavjud  oliy  ta’lim  muassasalarida
matematika  fani  yo‘nalishida  tayyorlanayotgan  pedagog  kadrlarning  bilim  va
ko’nikmalari sifati bugungi kun talablariga mos kelmayotganligi. 
Iii.  Matematika  ta’limining  maqsadi  va  vazifalari. Matematika
ta’limining ahamiyati uning fan-texnika taraqqiyotida, axborot kommunikatsion
texnologiyalarning ishlab chiqarish sohalarida va kundalik hayotda tutgan o‘rni
bilan  belgilanadi.  Iqtisodiy  talablarni  bajarish  uchun  bunyodkor  va  ijodkor
kadrlarni  tayyorlash  bilan  bir  qatorda,  bu  yutuqlardan  iste’molchi  sifatida
foydalanuvchilarga  ham  sifatli  ta’lim  berilishi  lozim.  Fan  texnikaning  keskin
rivojlanishi,  olamning  globallashuvi  hamda  axborot  kommunikatsion
texnologiyalarning taraqqiy etishi insonlarning dunyo-qarashini, muvaffaqiyatga
erishish  usullarini,  inson  salohiyati,  qobiliyati  hamda  yaratuvchanlik  faoliyati
jamiyatning asosiy kapitali bo‘lib xizmat qiladi. Bu holatda jamiyatdagi har bir
o‘quvchi shaxsining jamiyatda raqobatbardosh bo‘lib shakllanishi, o‘zgaruvchan
ijtimoiy-iqtisodiy muhitga moslashuvchan, faol, ijtimoiy yetuk salohiyatli, yuqori
darajadagi bilim egasi, ruhan va qalban chiniqqan komil insonni shakllantirish
davlatimiz oldidagi  vazifalardan  biridir. Matematika fanini  o‘qitishning  asosiy
maqsadi: O‘quvchilarda kundalik faoliyatda qo‘llash, fanlarni o‘rganish va ta’lim
olishni  davom  ettirish  uchun  zarur  bo‘lgan  matematik  bilim  va  ko‘nikmalar
tizimini  shakllantirish  va  rivojlantirish;  jadal  taraqqiy  etayotgan  jamiyatda
muvaffaqiyatli faoliyat yurita oladigan, aniq va ravshan, tanqidiy hamda mantiqiy
fikrlay  oladigan  shaxsni  shakllantirish;  milliy,  ma’naviy  va  madaniy  merosni
qadrlash,  tabiiy-moddiy  resurslardan  oqilona  foydalanish  va  asrab-avaylash,
Logotip
dasturi yuklamasining oshib ketganligi; Darsliklarda fan mazmunining «quruqligi», hayotdan ajralib va eskirib borayotganligi; Fanni o‘rganishga o‘quvchilar qiziqishining sustligi; Malakali matematika o‘qituvchilarining kamligi; Matematika fanining o‘quv metodik ta’minoti (o‘qituvchi kitobi, multimedia ilovalar, didaktik materiallar va boshqa) yetarli darajada ishlab chiqilmaganligi; O‘quvchilarning yosh, psixologik xususiyatlarini inobatga olgan holda, fan bo‘limlari va mavzularining o‘qitish ketma-ketligi hamda murakkablik darajasida vujudga kelgan nomutanosibliklarning mavjudligi; Matematkani o’qitish metodlarining eskirganligi; Umumta’lim fanlari bo‘yicha fanlararo bog‘lanish va amaliy yondashuvlarga e’tibor qaratilmaganligi; Mavjud oliy ta’lim muassasalarida matematika fani yo‘nalishida tayyorlanayotgan pedagog kadrlarning bilim va ko’nikmalari sifati bugungi kun talablariga mos kelmayotganligi. Iii. Matematika ta’limining maqsadi va vazifalari. Matematika ta’limining ahamiyati uning fan-texnika taraqqiyotida, axborot kommunikatsion texnologiyalarning ishlab chiqarish sohalarida va kundalik hayotda tutgan o‘rni bilan belgilanadi. Iqtisodiy talablarni bajarish uchun bunyodkor va ijodkor kadrlarni tayyorlash bilan bir qatorda, bu yutuqlardan iste’molchi sifatida foydalanuvchilarga ham sifatli ta’lim berilishi lozim. Fan texnikaning keskin rivojlanishi, olamning globallashuvi hamda axborot kommunikatsion texnologiyalarning taraqqiy etishi insonlarning dunyo-qarashini, muvaffaqiyatga erishish usullarini, inson salohiyati, qobiliyati hamda yaratuvchanlik faoliyati jamiyatning asosiy kapitali bo‘lib xizmat qiladi. Bu holatda jamiyatdagi har bir o‘quvchi shaxsining jamiyatda raqobatbardosh bo‘lib shakllanishi, o‘zgaruvchan ijtimoiy-iqtisodiy muhitga moslashuvchan, faol, ijtimoiy yetuk salohiyatli, yuqori darajadagi bilim egasi, ruhan va qalban chiniqqan komil insonni shakllantirish davlatimiz oldidagi vazifalardan biridir. Matematika fanini o‘qitishning asosiy maqsadi: O‘quvchilarda kundalik faoliyatda qo‘llash, fanlarni o‘rganish va ta’lim olishni davom ettirish uchun zarur bo‘lgan matematik bilim va ko‘nikmalar tizimini shakllantirish va rivojlantirish; jadal taraqqiy etayotgan jamiyatda muvaffaqiyatli faoliyat yurita oladigan, aniq va ravshan, tanqidiy hamda mantiqiy fikrlay oladigan shaxsni shakllantirish; milliy, ma’naviy va madaniy merosni qadrlash, tabiiy-moddiy resurslardan oqilona foydalanish va asrab-avaylash,
matematik  madaniyatni  umumbashariy  madaniyatning  tarkibiy  qismi  sifatida
tarbiyalash; o‘quvchilarning kuzatuvlar orqali amaliy faoliyatlarini bog‘lagan holda
loyihalashtirishga yo‘naltirilgan ijodkorligini tarbiyalash, kreativ, tanqidiy fikrlash
va mantiqiy tahlil, qiziquvchanlik, muammolarni hal qilish, yangiliklar yaratishga
bo‘lgan ko‘nikmalarini namoyon qilish va rivojlantirishdan iborat. Matematika
fanini  o‘qitishning  asosiy  vazifalari:  o‘quvchilar  tomonidan  matematik
tushunchalar, xossalar, shakllar, usullar va algoritmlar haqidagi bilim, ko‘nikmalar
egallanishini ta’minlash; inson kamoloti va jamiyat taraqqiyotida matematikaning
ahamiyatini anglash, ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar, kundalik hayotda matematik
bilim  va  ko‘nikmalarni  muvaffaqiyatli  qo‘llashga  o‘rgatish;  o‘quvchilarning
individual xususiyatlarini rivojlantirgan holda, mustaqil ta’lim olish ko‘nikmalarini
shakllantirish; fanlar integratsiyasini inobatga olgan holda o‘quvchilarda, milliy va
umuminsoniy qadriyatlarni, ijodkorlik (kreativlik) ni shakllantirish hamda ongli
ravishda kasb tanlashga yo‘naltirish; hozirda matematika fanini nazariylashtirgan
holda o‘qitishga, o‘quvchilarga tayyor o‘quv materiallarini berishga asoslangan
yondashishdan  ma’lum  darajada  voz  kechib,  o‘quvchining  kundalik  hayotida
matematik  bilimlarni  tatbiq  eta  olish  salohiyatini  shakllantirish  va  uni
rivojlantirishga  erishish,  o‘quvchilarning  mustaqil  fikrlash  ko‘nikmalarini
namoyon qilish va faollashtirish.
Matematika fani asoslarini yaratishga ulkan hissa qo’shgan Muhammad al-
Xorazmiy, Ahmad al Farg‘oniy, Abu Rayxon Beruniy va Mirzo Ulug‘bek kabi
buyuk allomalarimizga munosib yosh avlodni tarbiyalash, zamonaviy bilimlarni
o’quvchilarga  yetkazish  hamda  mamlakatimiz  yoshlarini  matematika
go’zallikllaridan bahramand bo’lishlariga sharoit yaratib berish – barcha uchun
ham  qarz,  ham  farz  hisoblanadi.  Matematika  olamni  bilishning  asosi  bo’lib,
tevarak-atrofda kechayotgan voqea va hodisalarning o’ziga xos qonuniyatlarini 13
ochib  berishda  hamda  ishlab  chiqarish,  fan-texnika  va  texnologiyalarning
rivojlanishida muhim ahamiyatga ega. Ma’lumki, matematika fani inson aqlini
charxlaydi, diqqatini rivojlantiradi, ko‘zlangan maqsadga erishish uchun qat’iyat va
irodani  tarbiyalaydi,  algoritmik  tarzda  tartib-intizomlilikka  o‘rgatadi  va  eng
muhimi mulohaza yuritishga chorlaydi hamda tafakkurni kengaytiradi. Muhtaram
Prezidentimiz  Sh.M.Mirziyoyev  ta’kidlaganidek,  “Matematika  hamma  fanlarga
Logotip
matematik madaniyatni umumbashariy madaniyatning tarkibiy qismi sifatida tarbiyalash; o‘quvchilarning kuzatuvlar orqali amaliy faoliyatlarini bog‘lagan holda loyihalashtirishga yo‘naltirilgan ijodkorligini tarbiyalash, kreativ, tanqidiy fikrlash va mantiqiy tahlil, qiziquvchanlik, muammolarni hal qilish, yangiliklar yaratishga bo‘lgan ko‘nikmalarini namoyon qilish va rivojlantirishdan iborat. Matematika fanini o‘qitishning asosiy vazifalari: o‘quvchilar tomonidan matematik tushunchalar, xossalar, shakllar, usullar va algoritmlar haqidagi bilim, ko‘nikmalar egallanishini ta’minlash; inson kamoloti va jamiyat taraqqiyotida matematikaning ahamiyatini anglash, ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar, kundalik hayotda matematik bilim va ko‘nikmalarni muvaffaqiyatli qo‘llashga o‘rgatish; o‘quvchilarning individual xususiyatlarini rivojlantirgan holda, mustaqil ta’lim olish ko‘nikmalarini shakllantirish; fanlar integratsiyasini inobatga olgan holda o‘quvchilarda, milliy va umuminsoniy qadriyatlarni, ijodkorlik (kreativlik) ni shakllantirish hamda ongli ravishda kasb tanlashga yo‘naltirish; hozirda matematika fanini nazariylashtirgan holda o‘qitishga, o‘quvchilarga tayyor o‘quv materiallarini berishga asoslangan yondashishdan ma’lum darajada voz kechib, o‘quvchining kundalik hayotida matematik bilimlarni tatbiq eta olish salohiyatini shakllantirish va uni rivojlantirishga erishish, o‘quvchilarning mustaqil fikrlash ko‘nikmalarini namoyon qilish va faollashtirish. Matematika fani asoslarini yaratishga ulkan hissa qo’shgan Muhammad al- Xorazmiy, Ahmad al Farg‘oniy, Abu Rayxon Beruniy va Mirzo Ulug‘bek kabi buyuk allomalarimizga munosib yosh avlodni tarbiyalash, zamonaviy bilimlarni o’quvchilarga yetkazish hamda mamlakatimiz yoshlarini matematika go’zallikllaridan bahramand bo’lishlariga sharoit yaratib berish – barcha uchun ham qarz, ham farz hisoblanadi. Matematika olamni bilishning asosi bo’lib, tevarak-atrofda kechayotgan voqea va hodisalarning o’ziga xos qonuniyatlarini 13 ochib berishda hamda ishlab chiqarish, fan-texnika va texnologiyalarning rivojlanishida muhim ahamiyatga ega. Ma’lumki, matematika fani inson aqlini charxlaydi, diqqatini rivojlantiradi, ko‘zlangan maqsadga erishish uchun qat’iyat va irodani tarbiyalaydi, algoritmik tarzda tartib-intizomlilikka o‘rgatadi va eng muhimi mulohaza yuritishga chorlaydi hamda tafakkurni kengaytiradi. Muhtaram Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev ta’kidlaganidek, “Matematika hamma fanlarga