BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA O‘QITISH JARAYONIDA EKOLOGIK TARBIYA BERISH METODIKASI (3-4-SINFLAR MISOLIDA)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

27

File size

Fayl hajmi

47,1 KB


BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA O‘QITISH JARAYONIDA
EKOLOGIK TARBIYA BERISH METODIKASI
 (3-4-SINFLAR MISOLIDA)
KURS ISHI
MUNDARIJA
KIRISH
I  BOB.  BOSHLANG‘ICH  SINFLARDA  MATEMATIKA  FANINI
O‘QITISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Boshlang‘ich sinflarda matematika ta’limining o‘ziga xosligi
1.2. Ekologik tarbiya tushunchasi va uning ahamiyati
II  BOB.  BOSHLANG‘ICH  SINF  MATEMATIKA  DARSLARIDA
EKOLOGIK TARBIYA BERISH METODIKASI
2.1.  Matematika  darslarida  ekologik  tarbiya  berishning  o‘qitish
texnologiyalari
2.2. Matematik masalalar orqali ekologik tarbiya berish metodikasi
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
Logotip
BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA O‘QITISH JARAYONIDA EKOLOGIK TARBIYA BERISH METODIKASI (3-4-SINFLAR MISOLIDA) KURS ISHI MUNDARIJA KIRISH I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA FANINI O‘QITISHNING NAZARIY ASOSLARI 1.1. Boshlang‘ich sinflarda matematika ta’limining o‘ziga xosligi 1.2. Ekologik tarbiya tushunchasi va uning ahamiyati II BOB. BOSHLANG‘ICH SINF MATEMATIKA DARSLARIDA EKOLOGIK TARBIYA BERISH METODIKASI 2.1. Matematika darslarida ekologik tarbiya berishning o‘qitish texnologiyalari 2.2. Matematik masalalar orqali ekologik tarbiya berish metodikasi XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi
Bugungi kunda global ekologik muammolar insoniyat oldida turgan eng
dolzarb  masalalardan  biri  hisoblanadi.  Atrof-muhitni  muhofaza  qilish,  tabiat
resurslaridan oqilona foydalanish, ekologik xavfsizlikni ta'minlash kabi masalalar
har bir davlatning ustuvor vazifalariga aylangan. Bu esa o‘z navbatida yoshlarni
ekologik  ongli,  tabiatga  nisbatan  mas'uliyatli  munosabatda  bo‘ladigan  qilib
tarbiyalash zaruriyatini keltirib chiqarmoqda.
Boshlang'ich ta'lim davri ekologik tarbiya uchun eng qulay va samarali davr
hisoblanadi. Chunki bu davrda bolalarning tabiatga qiziqishi va mehrli munosabati
yuqori bo‘ladi, ular tabiat hodisalarini kuzatishga moyil bo‘ladilar, atrof-muhit
haqidagi  dastlabki  tasavvurlar  shakllanadi,  tabiatni  asrash  va  avaylash
ko‘nikmalari  rivojlanadi.  Shu sababli  boshlang'ich  ta'limda ekologik tarbiyaga
alohida e'tibor qaratish lozim.
Matematika fani o‘zining mantiqiy tuzilishi, aniq qonuniyatlari va amaliy
ahamiyati bilan ekologik tarbiya uchun keng imkoniyatlar yaratadi. Matematika
darslarida ekologik mazmundagi masalalar yechish, ekologik ma'lumotlarni tahlil
qilish  va ifodalash,  ekologik loyihalar  amalga oshirish  orqali  o‘quvchilarning
ekologik  ongi  va  madaniyatini  shakllantirish  mumkin.  Biroq  amaliyotda  bu
imkoniyatlardan yetarlicha foydalanilmayapti. Shu nuqtai nazardan, boshlang'ich
sinflarda  matematika  o‘qitish  jarayonida  ekologik  tarbiya  berish  metodikasini
takomillashtirish dolzarb ahamiyat kasb etadi.
Kurs ishi maqsadi
Ushbu  tadqiqotning  asosiy  maqsadi  boshlang'ich  sinflarda  matematika
o‘qitish  jarayonida  ekologik  tarbiya  berish  metodikasini  takomillashtirish  va
samaradorligini oshirishdan iborat.
Kurs ishi vazifalari
Bu maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalar belgilangan:
Logotip
KIRISH Mavzuning dolzarbligi Bugungi kunda global ekologik muammolar insoniyat oldida turgan eng dolzarb masalalardan biri hisoblanadi. Atrof-muhitni muhofaza qilish, tabiat resurslaridan oqilona foydalanish, ekologik xavfsizlikni ta'minlash kabi masalalar har bir davlatning ustuvor vazifalariga aylangan. Bu esa o‘z navbatida yoshlarni ekologik ongli, tabiatga nisbatan mas'uliyatli munosabatda bo‘ladigan qilib tarbiyalash zaruriyatini keltirib chiqarmoqda. Boshlang'ich ta'lim davri ekologik tarbiya uchun eng qulay va samarali davr hisoblanadi. Chunki bu davrda bolalarning tabiatga qiziqishi va mehrli munosabati yuqori bo‘ladi, ular tabiat hodisalarini kuzatishga moyil bo‘ladilar, atrof-muhit haqidagi dastlabki tasavvurlar shakllanadi, tabiatni asrash va avaylash ko‘nikmalari rivojlanadi. Shu sababli boshlang'ich ta'limda ekologik tarbiyaga alohida e'tibor qaratish lozim. Matematika fani o‘zining mantiqiy tuzilishi, aniq qonuniyatlari va amaliy ahamiyati bilan ekologik tarbiya uchun keng imkoniyatlar yaratadi. Matematika darslarida ekologik mazmundagi masalalar yechish, ekologik ma'lumotlarni tahlil qilish va ifodalash, ekologik loyihalar amalga oshirish orqali o‘quvchilarning ekologik ongi va madaniyatini shakllantirish mumkin. Biroq amaliyotda bu imkoniyatlardan yetarlicha foydalanilmayapti. Shu nuqtai nazardan, boshlang'ich sinflarda matematika o‘qitish jarayonida ekologik tarbiya berish metodikasini takomillashtirish dolzarb ahamiyat kasb etadi. Kurs ishi maqsadi Ushbu tadqiqotning asosiy maqsadi boshlang'ich sinflarda matematika o‘qitish jarayonida ekologik tarbiya berish metodikasini takomillashtirish va samaradorligini oshirishdan iborat. Kurs ishi vazifalari Bu maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalar belgilangan:
1. Boshlang'ich sinflarda matematika va ekologiya integratsiyasining nazariy
asoslarini o‘rganish;
2. 3-4-sinf matematika darslarida ekologik tarbiya berish usul va vositalarini
aniqlash;
3. Matematika  darslarida  ekologik  mazmundagi  masalalardan  foydalanish
imkoniyatlarini tadqiq etish;
4. Ekologik  ma'lumotlarni  matematik  usullar  yordamida  tahlil  qilish  va
ifodalash metodikasini ishlab chiqish;
5. Matematika darslarida ekologik loyihalar va tadqiqotlar o‘tkazish yo‘llarini
ko‘rsatib berish;
6. Ishlab chiqilgan metodikaning samaradorligini tajriba-sinov ishlari orqali
tekshirish.
Kurs ishi obyekti
Boshlang'ich sinflarda matematika o‘qitish jarayoni.
Kurs ishi predmeti
Boshlang'ich  sinflarda  matematika  o‘qitish  jarayonida  ekologik  tarbiya
berish metodikasi
Logotip
1. Boshlang'ich sinflarda matematika va ekologiya integratsiyasining nazariy asoslarini o‘rganish; 2. 3-4-sinf matematika darslarida ekologik tarbiya berish usul va vositalarini aniqlash; 3. Matematika darslarida ekologik mazmundagi masalalardan foydalanish imkoniyatlarini tadqiq etish; 4. Ekologik ma'lumotlarni matematik usullar yordamida tahlil qilish va ifodalash metodikasini ishlab chiqish; 5. Matematika darslarida ekologik loyihalar va tadqiqotlar o‘tkazish yo‘llarini ko‘rsatib berish; 6. Ishlab chiqilgan metodikaning samaradorligini tajriba-sinov ishlari orqali tekshirish. Kurs ishi obyekti Boshlang'ich sinflarda matematika o‘qitish jarayoni. Kurs ishi predmeti Boshlang'ich sinflarda matematika o‘qitish jarayonida ekologik tarbiya berish metodikasi
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA FANINI
O‘QITISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Boshlang‘ich sinflarda matematika ta’limining o‘ziga xosligi
Hozirgi  zamon  matematikasi  natural  son  tushunchasini  asoslashda
to‘plamlar nazariyasiga tayanadi.
Boshlang’ich  sinflar  uchun  mo‘ljallangan  hozirgi  zamon  matematika
darsligining birinchi sinf uchun berilgan quyidagi topshiriqlarga duch kelamiz:
“Rasmda nechta yuk mashinasi bo‘lsa, bir qatorda shuncha katakni bo‘ya,
rasmda nechta avtobus bo‘lsa, 2-qatorda shuncha katakni bo‘ya».
Bunday topshiriqlarni bajarish bolalarni ko‘rsatilgan to‘plamlar elementlari
orasida o‘zaro bir qiymatli moslik o‘rnatishga undaydi, bu esa natural son
tushunchasini shakllantirishda muhim ahamiyatga ega.
Matematika o‘qitish metodikasi umumiy matematika metodikasiga bog’liq.
Umumiy matematika metodikasi tomonidan belgilangan qonuniyatlar kichik
yoshdagi  o‘quvchilarning  yosh  xususiyatlarini  hisobga  olgan  holda  ishlab
chiqiladi.
Boshlang’ich sinf matematika o‘qitish metodikasi pedagogika va yangi
pedagogik texnologiya fani bilan uzviy bog’liq bo‘lib, uning qonuniyatlariga
tayanadi.  Matematika  o‘qitish  metodikasi  bilan  pedagogika  orasida  ikki
tomonlama bog’lanish mavjud.
Bir  tomondan,  matematika  metodikasi  pedagogikaning  umumiy
nazariyasiga tayanadi va shu asosda shakllanadi. Bu hol matematika o‘qitish
masalalarini hal etishda metodik va nazariy yaqinlashishning bir butunligini
ta’minlaydi.
Ikkinchi tomondan, pedagogika umumiy qonuniyatlarini shakllantirishda
xususiy metodikalar tomonidan erishilgan ma’lumotlarga tayanadi, bu uning
hayotiyligi va aniqligini ta’minlaydi.
Logotip
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA FANINI O‘QITISHNING NAZARIY ASOSLARI 1.1. Boshlang‘ich sinflarda matematika ta’limining o‘ziga xosligi Hozirgi zamon matematikasi natural son tushunchasini asoslashda to‘plamlar nazariyasiga tayanadi. Boshlang’ich sinflar uchun mo‘ljallangan hozirgi zamon matematika darsligining birinchi sinf uchun berilgan quyidagi topshiriqlarga duch kelamiz: “Rasmda nechta yuk mashinasi bo‘lsa, bir qatorda shuncha katakni bo‘ya, rasmda nechta avtobus bo‘lsa, 2-qatorda shuncha katakni bo‘ya». Bunday topshiriqlarni bajarish bolalarni ko‘rsatilgan to‘plamlar elementlari orasida o‘zaro bir qiymatli moslik o‘rnatishga undaydi, bu esa natural son tushunchasini shakllantirishda muhim ahamiyatga ega. Matematika o‘qitish metodikasi umumiy matematika metodikasiga bog’liq. Umumiy matematika metodikasi tomonidan belgilangan qonuniyatlar kichik yoshdagi o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda ishlab chiqiladi. Boshlang’ich sinf matematika o‘qitish metodikasi pedagogika va yangi pedagogik texnologiya fani bilan uzviy bog’liq bo‘lib, uning qonuniyatlariga tayanadi. Matematika o‘qitish metodikasi bilan pedagogika orasida ikki tomonlama bog’lanish mavjud. Bir tomondan, matematika metodikasi pedagogikaning umumiy nazariyasiga tayanadi va shu asosda shakllanadi. Bu hol matematika o‘qitish masalalarini hal etishda metodik va nazariy yaqinlashishning bir butunligini ta’minlaydi. Ikkinchi tomondan, pedagogika umumiy qonuniyatlarini shakllantirishda xususiy metodikalar tomonidan erishilgan ma’lumotlarga tayanadi, bu uning hayotiyligi va aniqligini ta’minlaydi.
Matematika fani asoslarini yaratishga ulkan hissa qo‘shgan Muhammad al-
Xorazmiy, Ahmad al Farg’oniy, Abu Rayxon Beruniy va Mirzo Ulug’bek kabi
buyuk  allomalarimizga  munosib  yosh  avlodni  tarbiyalash,  zamonaviy
bilimlarni  o‘quvchilarga  yetkazish  hamda  mamlakatimiz  yoshlarini
matematika go‘zallikllaridan bahramand bo‘lishlariga sharoit yaratib berish –
barcha uchun ham qarz, ham farz hisoblanadi.
Matematika olamni bilishning asosi bo‘lib, tevarak-atrofda kechayotgan
voqea va hodisalarning o‘ziga xos qonuniyatlarini ochib berishda hamda ishlab
chiqarish, fantexnika va texnologiyalarning rivojlanishida muhim ahamiyatga
ega.
Ma’lumki, matematika fani inson aqlini charxlaydi, diqqatini rivojlantiradi,
ko‘zlangan  maqsadga  erishish  uchun  qat’iyat  va  irodani  tarbiyalaydi,
algoritmik  tarzda  tartib-intizomlilikka  o‘rgatadi  va  eng  muhimi  mulohaza
yuritishga chorlaydi hamda tafakkurni kengaytiradi. Muhtaram Prezidentimiz
Sh. M. Mirziyoyev ta’kidlaganidek,
“Matematika hamma fanlarga asos. Bu fanni yaxshi bilgan bola aqlli, keng
tafakkurli bo‘lib o‘sadi, istalgan sohada muvaffaqiyatli ishlab ketadi”.
Mamlakatimizda  matematika  2020-yildagi  ilm-fanni  rivojlantirishning
ustuvor yunalishlaridan biri sifatida belgilandi hamda matematika ilm-fani va
ta’limi rivojlantirishini yangi sifat bosqichiga olib chiqishga qaratilgan qator
tizimli ishlar amalga oshirilmoqda.
Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 29-apreldagi
PF-5712sonli Farmoni asosida qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasi Xalq
ta’limi  tizimini  2030  yilgacha  rivojlantirish  konsepsiyasi”,  2019-  yil  9-
iyuldagi  “Matematika  ta’limi  va  fanlarini  yanada  rivojlantirishni  davlat
tomonidan qo‘llab-quvvatlash, shuningdek, O‘zbekiston 
Respublikasi
 
Fanlar  akademiyasining V.I.Romanovskiy nomidagi
 
matematika
instituti faoliyatini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g’risida”gi PQ-
4387-sonli Qarori, 2020- yil 7- maydagi “Matematika sohasidagi ta’lim sifatini
oshirish va ilmiy-tadqiqotlarni rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g’risida”gi PQ-
Logotip
Matematika fani asoslarini yaratishga ulkan hissa qo‘shgan Muhammad al- Xorazmiy, Ahmad al Farg’oniy, Abu Rayxon Beruniy va Mirzo Ulug’bek kabi buyuk allomalarimizga munosib yosh avlodni tarbiyalash, zamonaviy bilimlarni o‘quvchilarga yetkazish hamda mamlakatimiz yoshlarini matematika go‘zallikllaridan bahramand bo‘lishlariga sharoit yaratib berish – barcha uchun ham qarz, ham farz hisoblanadi. Matematika olamni bilishning asosi bo‘lib, tevarak-atrofda kechayotgan voqea va hodisalarning o‘ziga xos qonuniyatlarini ochib berishda hamda ishlab chiqarish, fantexnika va texnologiyalarning rivojlanishida muhim ahamiyatga ega. Ma’lumki, matematika fani inson aqlini charxlaydi, diqqatini rivojlantiradi, ko‘zlangan maqsadga erishish uchun qat’iyat va irodani tarbiyalaydi, algoritmik tarzda tartib-intizomlilikka o‘rgatadi va eng muhimi mulohaza yuritishga chorlaydi hamda tafakkurni kengaytiradi. Muhtaram Prezidentimiz Sh. M. Mirziyoyev ta’kidlaganidek, “Matematika hamma fanlarga asos. Bu fanni yaxshi bilgan bola aqlli, keng tafakkurli bo‘lib o‘sadi, istalgan sohada muvaffaqiyatli ishlab ketadi”. Mamlakatimizda matematika 2020-yildagi ilm-fanni rivojlantirishning ustuvor yunalishlaridan biri sifatida belgilandi hamda matematika ilm-fani va ta’limi rivojlantirishini yangi sifat bosqichiga olib chiqishga qaratilgan qator tizimli ishlar amalga oshirilmoqda. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 29-apreldagi PF-5712sonli Farmoni asosida qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”, 2019- yil 9- iyuldagi “Matematika ta’limi va fanlarini yanada rivojlantirishni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasining V.I.Romanovskiy nomidagi matematika instituti faoliyatini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g’risida”gi PQ- 4387-sonli Qarori, 2020- yil 7- maydagi “Matematika sohasidagi ta’lim sifatini oshirish va ilmiy-tadqiqotlarni rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g’risida”gi PQ-
4708-sonli Qarori, 2020- yil 24- yanvardagi Oliy Majlisga Murojaatnomasida
matematika fani va ta’limini har tomonlama takomillashtirish va rivojlantirish
yuzasidan qator salmoqli vazifalar belgilangan.
Xususan, mazkur dasturdan o‘rin olgan “Matematika ta’limini rivojlantirish
konsepsiyasi”  yuqoridagi  matematika  ta’limini  har  tomonlama
takomillashtirish  hamda  yangi  sifat  bosqichiga  olib  chiqish  yuzasidan
belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlash maqsadida ishlab chiqilgan.1
Matematika olamni, dunyoni bilishning asosi bo‘lib, tevarak-atrofimizdagi
voqea va hodisalarning o‘ziga xos qonuniyatlarini ochib berishda juda katta
ahamiyatga  egaki,  matematik  bilimlarsiz  ishlab  chiqarish  va  fanning
rivojlanishini  tasavvur  qilib  bo‘lmaydi.  Shuning  uchun  ham  matematik
madaniyat — umuminsoniy madaniyatning tarkibiy qismi hisoblanadi.
Matematika fanini o‘qitishdan ko‘zlangan zamonaviy maqsad va vazifalar
quyidagilardan iborat:  o‘quvchilarda kundalik faoliyatda qo‘llash, fanlarni
o‘rganish va ta’lim olishni davom ettirish uchun zarur bo‘lgan matematik bilim
va  ko‘nikmalar  tizimini  shakllantirish  va  rivojlantirish;  jadal  taraqqiy
etayotgan jamiyatda muvaffaqiyatli faoliyat yurita oladigan, aniq va ravshan,
tanqidiy  hamda  mantiqiy  fikrlay  oladigan  shaxsni  shakllantirish;  milliy,
ma’naviy va madaniy merosni qadrlash, tabiiy-moddiy resurslardan oqilona
foydalanish  va  asrab-avaylash,  matematik  madaniyatni  umumbashariy
madaniyatning tarkibiy qismi sifatida tarbiyalashdan iborat.
Mamlakatimizning  dunyo  hamjamiyatiga  integratsiyalashuvi,  fan-
texnika  va  texnologiyalarning  rivojlanishi  yosh  avlodning  o‘zgaruvchan
dunyoda raqobatbardosh bo‘lishi fanlarni mukammal egallashni taqozo etadi,
bu esa ta’lim tizimiga, jumladan, matematikani o‘rgatish bo‘yicha ham xalqaro
tajriba va andozalarni joriy etish orqali ta’minlanadi.
Bundan ta’lim bo‘yicha qator xalqaro tashkilotlarning tadqiqotlari ham
dalolat bermoqda. Shu o‘rinda, Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti
(OECD)ning 15 yoshli o‘quvchilarning ona tili, matematika va tabiiy fanlar
1 Umumiy o’rta ta’limning Milli o’quv dasturi. Respublika ta’li markazi.2021. 
Logotip
4708-sonli Qarori, 2020- yil 24- yanvardagi Oliy Majlisga Murojaatnomasida matematika fani va ta’limini har tomonlama takomillashtirish va rivojlantirish yuzasidan qator salmoqli vazifalar belgilangan. Xususan, mazkur dasturdan o‘rin olgan “Matematika ta’limini rivojlantirish konsepsiyasi” yuqoridagi matematika ta’limini har tomonlama takomillashtirish hamda yangi sifat bosqichiga olib chiqish yuzasidan belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlash maqsadida ishlab chiqilgan.1 Matematika olamni, dunyoni bilishning asosi bo‘lib, tevarak-atrofimizdagi voqea va hodisalarning o‘ziga xos qonuniyatlarini ochib berishda juda katta ahamiyatga egaki, matematik bilimlarsiz ishlab chiqarish va fanning rivojlanishini tasavvur qilib bo‘lmaydi. Shuning uchun ham matematik madaniyat — umuminsoniy madaniyatning tarkibiy qismi hisoblanadi. Matematika fanini o‘qitishdan ko‘zlangan zamonaviy maqsad va vazifalar quyidagilardan iborat: o‘quvchilarda kundalik faoliyatda qo‘llash, fanlarni o‘rganish va ta’lim olishni davom ettirish uchun zarur bo‘lgan matematik bilim va ko‘nikmalar tizimini shakllantirish va rivojlantirish; jadal taraqqiy etayotgan jamiyatda muvaffaqiyatli faoliyat yurita oladigan, aniq va ravshan, tanqidiy hamda mantiqiy fikrlay oladigan shaxsni shakllantirish; milliy, ma’naviy va madaniy merosni qadrlash, tabiiy-moddiy resurslardan oqilona foydalanish va asrab-avaylash, matematik madaniyatni umumbashariy madaniyatning tarkibiy qismi sifatida tarbiyalashdan iborat. Mamlakatimizning dunyo hamjamiyatiga integratsiyalashuvi, fan- texnika va texnologiyalarning rivojlanishi yosh avlodning o‘zgaruvchan dunyoda raqobatbardosh bo‘lishi fanlarni mukammal egallashni taqozo etadi, bu esa ta’lim tizimiga, jumladan, matematikani o‘rgatish bo‘yicha ham xalqaro tajriba va andozalarni joriy etish orqali ta’minlanadi. Bundan ta’lim bo‘yicha qator xalqaro tashkilotlarning tadqiqotlari ham dalolat bermoqda. Shu o‘rinda, Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (OECD)ning 15 yoshli o‘quvchilarning ona tili, matematika va tabiiy fanlar 1 Umumiy o’rta ta’limning Milli o’quv dasturi. Respublika ta’li markazi.2021.
bo‘yicha  savodxonlik  darajasini  baholashga  qaratilgan  PISA -  o‘quvchilar
yutuqlarini baholash xalqaro dasturi tadqiqotlari natijalari e’tiborga molik.
Bundan tashqari, ta’limiy yutuqlarni baholash xalqaro uyushmasi (IEA)
tomonidan  tashkil  etilgan  TIMSS  -  matematika  va  tabiiy  fanlar  ta’lim
sifatining xalqaro monitoringi dasturini ham keltirish mumkin. Ushbu tadqiqot
o‘quvchilarning turli davlatlarda matematika va tabiiy fanlardan bilim darajasi
va sifatini solishtirishga hamda milliy ta’lim tizimidagi farqlarni aniqlashga
ko‘maklashadi.
STEAM (S – science - tabiiy fanlar T – technology - texnologiya, E –
engineering - muhandislik, A – art - san’at, M – mathematics - matematika)
ta’lim  texnologiyasi  aniq  fanlar  blok-modulida  o‘quvchilarning  egallagan
bilim, ko‘nikma va malakalarini kundalik hayot bilan bog’liqligini ko‘rsatishda
dars  va  sinfdan  tashqari  mashg’ulotlarda  o‘quv  tadqiqotlarini  o‘tkazish,
tajribalarni bajarish, loyihalashtirishga yo‘naltirilgan ijodkorligini tarbiyalash,
yangiliklar  yaratishga  bo‘lgan  qiziqishlarini  rivojlantirishga  qaratilgan.  Bu
texnologiyani  amalga  oshirishda  o‘quvchilar  tomonidan  turli  texnik
qurilmalarni  yasash  uchun  loyihalar  yaratish,  loyiha  asosida  qurilmaning
maketini yaratish va uni amaliyotda ishlatib ko‘rish, kamchiliklarini topish
hamda uni bartaraf etish kabi vazifalar bajariladi.
Matematik  ta’limga  kompetensiyaviy  yondashuv  kasbiy,  shaxsiy  va
jamiyatdagi kundalik hayotda uchraydigan holatlarda samarali harakat qilishga
imkon  beradigan  turli  ko‘rinishdagi  malakalarni  o‘quvchilar  tomonidan
egallashni  nazarda  tutadi.  Shunday  qilib,  kompetensiyaviy  yondashuvda
matematik ta’limning asosini amaliy, tadbiqiy yo‘nalishlarini kuchaytirishga
qaratiladi.
O‘quvchilarda tayanch kompetensiyalarini shakllantirish, kichik o‘quv
tadqiqotlarni  bajarish  orqali  umumta’lim  fanlarini  o‘rganishga  qiziqishni
kuchaytirish maqsadida fan o‘quv dasturlariga amaliy mashq va tatbiq hamda
loyiha  ishi  kiritildi.  Bu  holat  nafaqat  muayyan  o‘quv  fani  bo‘yicha
Logotip
bo‘yicha savodxonlik darajasini baholashga qaratilgan PISA - o‘quvchilar yutuqlarini baholash xalqaro dasturi tadqiqotlari natijalari e’tiborga molik. Bundan tashqari, ta’limiy yutuqlarni baholash xalqaro uyushmasi (IEA) tomonidan tashkil etilgan TIMSS - matematika va tabiiy fanlar ta’lim sifatining xalqaro monitoringi dasturini ham keltirish mumkin. Ushbu tadqiqot o‘quvchilarning turli davlatlarda matematika va tabiiy fanlardan bilim darajasi va sifatini solishtirishga hamda milliy ta’lim tizimidagi farqlarni aniqlashga ko‘maklashadi. STEAM (S – science - tabiiy fanlar T – technology - texnologiya, E – engineering - muhandislik, A – art - san’at, M – mathematics - matematika) ta’lim texnologiyasi aniq fanlar blok-modulida o‘quvchilarning egallagan bilim, ko‘nikma va malakalarini kundalik hayot bilan bog’liqligini ko‘rsatishda dars va sinfdan tashqari mashg’ulotlarda o‘quv tadqiqotlarini o‘tkazish, tajribalarni bajarish, loyihalashtirishga yo‘naltirilgan ijodkorligini tarbiyalash, yangiliklar yaratishga bo‘lgan qiziqishlarini rivojlantirishga qaratilgan. Bu texnologiyani amalga oshirishda o‘quvchilar tomonidan turli texnik qurilmalarni yasash uchun loyihalar yaratish, loyiha asosida qurilmaning maketini yaratish va uni amaliyotda ishlatib ko‘rish, kamchiliklarini topish hamda uni bartaraf etish kabi vazifalar bajariladi. Matematik ta’limga kompetensiyaviy yondashuv kasbiy, shaxsiy va jamiyatdagi kundalik hayotda uchraydigan holatlarda samarali harakat qilishga imkon beradigan turli ko‘rinishdagi malakalarni o‘quvchilar tomonidan egallashni nazarda tutadi. Shunday qilib, kompetensiyaviy yondashuvda matematik ta’limning asosini amaliy, tadbiqiy yo‘nalishlarini kuchaytirishga qaratiladi. O‘quvchilarda tayanch kompetensiyalarini shakllantirish, kichik o‘quv tadqiqotlarni bajarish orqali umumta’lim fanlarini o‘rganishga qiziqishni kuchaytirish maqsadida fan o‘quv dasturlariga amaliy mashq va tatbiq hamda loyiha ishi kiritildi. Bu holat nafaqat muayyan o‘quv fani bo‘yicha
o‘zlashtirish sifatini yaxshilaydi, balki fanlararo va fanning kundalik turmush
bilan bog’lanish imkoniyatlarini ochadi va ta'lim samaradorligini oshiradi.
Matematika  darslarini  tashkil  qilishda  nazariyadan  ko‘ra  ko‘proq
amaliyotga e’tibor berish hamda o‘quvchilarga tayyor o‘quv materiallarini
berishga  asoslangan  yondashuvdan  ma’lum  darajada  voz  kechish  talab
qilinadi. Matematika darslarida ko‘proq keys, tadqiqot, loyiha, kichik o‘quv
kashfiyotlari  kabi  interaktiv  metodlardan  foydalanish  tavsiya  etiladi.
O‘quvchilarda kichik tadqiqotchilik ko‘nikmalarini shakllantirishda kuzatish,
tajriba, o‘lchashlar, analiz (tahlil) va sintez, induksiya va deduksiya, taqqoslash
va analogiya kabi ilmiy izlanish metodlaridan o‘rnida foydalanish talab etiladi.
O‘quvchilarda  bilim  va  ko‘nikmalarni  shunchaki  shakllantirib  qolmasdan,
ularni  hayotiy  vaziyatlarda  qo‘llay  olish  kompetensiyalarini  ham  tarkib
toptirish muhim ahamiyat kasb etadi.
Matematka fanining boshqa fanlar bilan integratsiyasi
Matematika fanini o‘qitishda nafaqat uning bo‘limlar orasidagi o‘zaro
ichki, balki tashqi, ya’ni turdosh blok-modullar tarkibiga kiruvchi fanlar bilan
integratsiyasi ham katta ahamiyatga ega. Jumladan, quyidagi fan yo‘nalishlari
bilan o‘zaro chambarchas aloqalari muhim hisoblanadi:
Ona  tili  va  adabiyot,  xorijiy  tillar  orqali  shakllantiriladigan
kompetensiyalar  matematika  fanlarni  o‘qitishda  o‘quvchilarning  ijodiy
fikrlashini rivojlantirishda, yozma va og’zaki ravishda o‘z qarashlarini ravon
bayon etish malakalarini hosil qilishda, ilmiy atamalarni to‘g’ri qo‘llash hamda
bahs-munozaralar jarayonida erkin muloqot qilishga o‘rgatishda muhim o‘rin
tutadi.
Informatika  va  axborot  texnologiyalari  fani  yordamida  matematika
fanini  o‘qitish  jarayonining  samaradorligini  turli  ko‘rinishdagi  axborot-
kommunikatsiya texnologiyalari va kompyuter texnikasidan foydalanish orqali
oshirishga ulkan imkoniyatlarni yaratadi.
Fizika fanini o‘qitishda o‘quvchilar tabiat hodisalarini va asosiy fizik
jarayonlarni anglash bilan birga, texnika va texnologiyalarni rivojlantirishda
Logotip
o‘zlashtirish sifatini yaxshilaydi, balki fanlararo va fanning kundalik turmush bilan bog’lanish imkoniyatlarini ochadi va ta'lim samaradorligini oshiradi. Matematika darslarini tashkil qilishda nazariyadan ko‘ra ko‘proq amaliyotga e’tibor berish hamda o‘quvchilarga tayyor o‘quv materiallarini berishga asoslangan yondashuvdan ma’lum darajada voz kechish talab qilinadi. Matematika darslarida ko‘proq keys, tadqiqot, loyiha, kichik o‘quv kashfiyotlari kabi interaktiv metodlardan foydalanish tavsiya etiladi. O‘quvchilarda kichik tadqiqotchilik ko‘nikmalarini shakllantirishda kuzatish, tajriba, o‘lchashlar, analiz (tahlil) va sintez, induksiya va deduksiya, taqqoslash va analogiya kabi ilmiy izlanish metodlaridan o‘rnida foydalanish talab etiladi. O‘quvchilarda bilim va ko‘nikmalarni shunchaki shakllantirib qolmasdan, ularni hayotiy vaziyatlarda qo‘llay olish kompetensiyalarini ham tarkib toptirish muhim ahamiyat kasb etadi. Matematka fanining boshqa fanlar bilan integratsiyasi Matematika fanini o‘qitishda nafaqat uning bo‘limlar orasidagi o‘zaro ichki, balki tashqi, ya’ni turdosh blok-modullar tarkibiga kiruvchi fanlar bilan integratsiyasi ham katta ahamiyatga ega. Jumladan, quyidagi fan yo‘nalishlari bilan o‘zaro chambarchas aloqalari muhim hisoblanadi: Ona tili va adabiyot, xorijiy tillar orqali shakllantiriladigan kompetensiyalar matematika fanlarni o‘qitishda o‘quvchilarning ijodiy fikrlashini rivojlantirishda, yozma va og’zaki ravishda o‘z qarashlarini ravon bayon etish malakalarini hosil qilishda, ilmiy atamalarni to‘g’ri qo‘llash hamda bahs-munozaralar jarayonida erkin muloqot qilishga o‘rgatishda muhim o‘rin tutadi. Informatika va axborot texnologiyalari fani yordamida matematika fanini o‘qitish jarayonining samaradorligini turli ko‘rinishdagi axborot- kommunikatsiya texnologiyalari va kompyuter texnikasidan foydalanish orqali oshirishga ulkan imkoniyatlarni yaratadi. Fizika fanini o‘qitishda o‘quvchilar tabiat hodisalarini va asosiy fizik jarayonlarni anglash bilan birga, texnika va texnologiyalarni rivojlantirishda
matematik  formulalarni  qo‘llashni  o‘rganadilar.  Ko‘pgina  fizik  masalalar
tenglama  yoki  tenglamalar  sistemasini  tuzish  va  ular  bilan  ishlash
ko‘nikmasining shakllangan bo‘lishini taqozo etadi.
Biologiya fani o‘quvchilarda jonli tabiatning obyekti va tizimini his
etishni, jonli va jonsiz tabiat o‘rtasidagi aloqalarni shakllantiradi. Bir vaqtning
o‘zida atrofimizni o‘rab turgan jonli tabiatga ijobiy munosabat, tabiiy rang-
baranglikni  saqlab  qolish,  shuningdek,  javobgarlikni  his  qilgan  holda
mustahkam hayotiy faoliyat shakllanadi.
Kimyo  fani  o‘quvchilarda  organik  va  anorganik  moddalar  va
tuzilmalarni tabiatning obyekti sifatida his etish ko‘nikmalarini shakllantiradi.
Matematika darslarida moddalar va tuzilmalarning tuzlishiga oid geometrik,
sifat  va  miqdoriy  kattaliklarni  tahlil  qilish  orqali  ularning  kimyoviy
xususiyatlarini o‘rganish, tadqiq qilish hamda xulosa chiqarish orqali bu ikki
fan orasidagi uzviy aloqadorlik ta’miinlanadi.
Geografiya fani o‘quvchilarda tabiat in’omlari va insonning iqtisodiy
faoliyati  natijasida  yaratilgan  obyektlarni  tizimli  ravishda,  birgalikda  his
etishni shakllantiradi.
Matematika darslarida geografik ob’yektlarga doir hayotiy masalalar yechish
va tahlil qilish orqali bu ikki fan orasidagi aloqadorliklar aniqlanadi.
Texnologiya fani orqali tarkib toptirilgan kompetensiyalar matematika
fanini o‘qitish jarayonida o‘quvchilarni kasb-hunarga yo‘naltirish, ularning
texnik ijodkorlik qobiliyatlarini rivojlantirish hamda ijodiy loyiha tayyorlash
malakalarini hosil bo‘lishida muhim ahamiyatga ega hisoblanadi.
Iqtisodiy bilim asoslari fanini o‘rganish jarayonida iqtisodiyotni yanada
rivojlantirish va liberallashtirishga yo‘naltirilgan makroiqti-sodiy barqarorlikni
mustahkamlash va yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini saqlab qolish, ijtimoiy-
iqtisodiy faoliyat bilan bog’liq bo‘lgan muayyan hayotiy vaziyatlarda eng
maqbul yechim topa olish va to‘g’ri qaror qabul qilishga o‘rgatishdan iborat.
Tadbirkorlik  asoslari  fanini  o‘rganish  o‘quvchilarning  kelajakdagi
hayotiy tadbirkorlik ko‘nikmalarini shakllantirishni ko‘zda tutadi. Tadbirkorlik
Logotip
matematik formulalarni qo‘llashni o‘rganadilar. Ko‘pgina fizik masalalar tenglama yoki tenglamalar sistemasini tuzish va ular bilan ishlash ko‘nikmasining shakllangan bo‘lishini taqozo etadi. Biologiya fani o‘quvchilarda jonli tabiatning obyekti va tizimini his etishni, jonli va jonsiz tabiat o‘rtasidagi aloqalarni shakllantiradi. Bir vaqtning o‘zida atrofimizni o‘rab turgan jonli tabiatga ijobiy munosabat, tabiiy rang- baranglikni saqlab qolish, shuningdek, javobgarlikni his qilgan holda mustahkam hayotiy faoliyat shakllanadi. Kimyo fani o‘quvchilarda organik va anorganik moddalar va tuzilmalarni tabiatning obyekti sifatida his etish ko‘nikmalarini shakllantiradi. Matematika darslarida moddalar va tuzilmalarning tuzlishiga oid geometrik, sifat va miqdoriy kattaliklarni tahlil qilish orqali ularning kimyoviy xususiyatlarini o‘rganish, tadqiq qilish hamda xulosa chiqarish orqali bu ikki fan orasidagi uzviy aloqadorlik ta’miinlanadi. Geografiya fani o‘quvchilarda tabiat in’omlari va insonning iqtisodiy faoliyati natijasida yaratilgan obyektlarni tizimli ravishda, birgalikda his etishni shakllantiradi. Matematika darslarida geografik ob’yektlarga doir hayotiy masalalar yechish va tahlil qilish orqali bu ikki fan orasidagi aloqadorliklar aniqlanadi. Texnologiya fani orqali tarkib toptirilgan kompetensiyalar matematika fanini o‘qitish jarayonida o‘quvchilarni kasb-hunarga yo‘naltirish, ularning texnik ijodkorlik qobiliyatlarini rivojlantirish hamda ijodiy loyiha tayyorlash malakalarini hosil bo‘lishida muhim ahamiyatga ega hisoblanadi. Iqtisodiy bilim asoslari fanini o‘rganish jarayonida iqtisodiyotni yanada rivojlantirish va liberallashtirishga yo‘naltirilgan makroiqti-sodiy barqarorlikni mustahkamlash va yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini saqlab qolish, ijtimoiy- iqtisodiy faoliyat bilan bog’liq bo‘lgan muayyan hayotiy vaziyatlarda eng maqbul yechim topa olish va to‘g’ri qaror qabul qilishga o‘rgatishdan iborat. Tadbirkorlik asoslari fanini o‘rganish o‘quvchilarning kelajakdagi hayotiy tadbirkorlik ko‘nikmalarini shakllantirishni ko‘zda tutadi. Tadbirkorlik
faoliyatini  rejalashtirishda  matematikaning  o‘rni  beqiyos  bo‘lib,  tadbirkor
mablag’lari  va  sarmoyasini  iqtisodiyotga  jalb  qilish  maqsadida  ishlab
chiqiladigan biznes reja matematik hisob-kitoblar yordamida asoslab berilishi
lozim bo‘ladi.
Tarix  fani  matematika  fani  bilan  ham  bevosita  bog’langan.  Ilm-fan
yutuqlarining ishlab chiqarish sohalari, iqtisodiy-ijtimoiy munosabatlarining
rivojlanishi  va  atrof-muhit  holatiga  ta’sirini  ko‘rsatishda  tarixiy
ma’lumotlarning ahamiyati kattadir.
O‘quvchilаrni matematikа kursini o‘rgаnishgа tаyyorlаsh.
I-IV sinflаrdа matematikа o‘qitishning аsоsiy vаzifаsi bo‘lgаn tа’lim -
tаrbiyaviy vаzifаlаrni hаl qilishdа ulаrdаgi matematikа kursini qаndаy dаrаjаdа
tаyyorgаrligi  bоrligigа,  bоlаlаr  bоg’chаlаrining  tаyyorlоv  guruhlаri  dаsturi
оrqаli  hаmdа uydа mustаqil  matematikаni  o‘rgаnib  qаndаy  bilimlаrgа
egaligigа bоg’liq. Shuning uchun 1-sinfgа kеlgаnlаrning bilimlаrini аniqlаsh,
sinf o‘quvchilаrining bilimlаrini tеnglаshtirish, ya’ni pаst bilimgа ega bo‘lgаn
o‘quvchilаrning  bilimlаrini  yaхshi  bilаdigаn  o‘quvchilаrgа yеtkаzib  оlish
vаzifаsi turаdi. O‘qituvchi quyidаgi sistеmа bilаn o‘quvchilаr bilimini mахsus
dаftаrgа hisоbgа olib bоrаdi.
Bolalarni  tayyorlashda  asosiy  ish  analiz,  sintеz,  taqqoslash,
umumlashtiruvchi  kabi  aqliy  jarayonlarni  bajarish  malakalarini
shakllantirishga  qaratilgan  bo‘lishi  zarur.  Bu  ish  bolalarning  matеmatik
nutqlarini rivojlantirish masalasini hal qilish bilan bundan kеyin muvaffiqiyatli
o‘qish uchun zarur bo‘ladigan har xil aktiv lug’atlar to‘plash bilan uzluksiz
bog’liq ravishda amalga oshirilishi kеrak.
Bolalarda matеmatik bilimlarga nisbatan qiziqish, ulardan foydalanish
malakasi va ularni mustaqil egallash malakasi tarbiyalanishi kеrak. Bundan
tashqari, ularda amaliy malaka va ko‘nikmalarning (sodda shakllarni chizish,
ularni qog’ozni buklab hosil qilish….) shakllanishiga jiddiy ahamiyat bеrish
kеrak.
Logotip
faoliyatini rejalashtirishda matematikaning o‘rni beqiyos bo‘lib, tadbirkor mablag’lari va sarmoyasini iqtisodiyotga jalb qilish maqsadida ishlab chiqiladigan biznes reja matematik hisob-kitoblar yordamida asoslab berilishi lozim bo‘ladi. Tarix fani matematika fani bilan ham bevosita bog’langan. Ilm-fan yutuqlarining ishlab chiqarish sohalari, iqtisodiy-ijtimoiy munosabatlarining rivojlanishi va atrof-muhit holatiga ta’sirini ko‘rsatishda tarixiy ma’lumotlarning ahamiyati kattadir. O‘quvchilаrni matematikа kursini o‘rgаnishgа tаyyorlаsh. I-IV sinflаrdа matematikа o‘qitishning аsоsiy vаzifаsi bo‘lgаn tа’lim - tаrbiyaviy vаzifаlаrni hаl qilishdа ulаrdаgi matematikа kursini qаndаy dаrаjаdа tаyyorgаrligi bоrligigа, bоlаlаr bоg’chаlаrining tаyyorlоv guruhlаri dаsturi оrqаli hаmdа uydа mustаqil matematikаni o‘rgаnib qаndаy bilimlаrgа egaligigа bоg’liq. Shuning uchun 1-sinfgа kеlgаnlаrning bilimlаrini аniqlаsh, sinf o‘quvchilаrining bilimlаrini tеnglаshtirish, ya’ni pаst bilimgа ega bo‘lgаn o‘quvchilаrning bilimlаrini yaхshi bilаdigаn o‘quvchilаrgа yеtkаzib оlish vаzifаsi turаdi. O‘qituvchi quyidаgi sistеmа bilаn o‘quvchilаr bilimini mахsus dаftаrgа hisоbgа olib bоrаdi. Bolalarni tayyorlashda asosiy ish analiz, sintеz, taqqoslash, umumlashtiruvchi kabi aqliy jarayonlarni bajarish malakalarini shakllantirishga qaratilgan bo‘lishi zarur. Bu ish bolalarning matеmatik nutqlarini rivojlantirish masalasini hal qilish bilan bundan kеyin muvaffiqiyatli o‘qish uchun zarur bo‘ladigan har xil aktiv lug’atlar to‘plash bilan uzluksiz bog’liq ravishda amalga oshirilishi kеrak. Bolalarda matеmatik bilimlarga nisbatan qiziqish, ulardan foydalanish malakasi va ularni mustaqil egallash malakasi tarbiyalanishi kеrak. Bundan tashqari, ularda amaliy malaka va ko‘nikmalarning (sodda shakllarni chizish, ularni qog’ozni buklab hosil qilish….) shakllanishiga jiddiy ahamiyat bеrish kеrak.
Bu  davrda  ular  pеdagogning  topshiriqlarini  tinglab,  darhol  bajarishi,
o‘qituvchi  ko‘rsatmalariga amal  qilish, muhim  narsani  nomuhim  narsadan
ajrata olish, qo‘yilgan vazifalar tartibini aniqlash, olingan natijalarini qo‘yilgan
masalaga mos kеltirish, o‘z ishini nazorat qila olish hamda boshqa malakalarni
egallab olishlari kеrak.
Yuqorida ko‘rsatib o‘tilgan vazifalarni hal qilishi o‘qitish mazmunining
tanlanishiga,  uning  ma'lum  sistеmada  joylashishiga  hamda  shunga  mos
ravishda o‘qitish mеtodi va usullarining tanlanishiga bog’liq ravishda amalga
oshiriladi.
Boshlang’ich mat
 
 е  matika kursi tuzilishi va mazmuni.
 
 
Maktablarning I-IV sinflarida o‘rganiladigan matеmatika kursi maktab
matеmatika kursining ajralmas tarkibiy qismidir. Shu sababli boshlang’ich
matеmatikani muvaffiqiyatli o‘zlashtirish maktabda butun matеmatik ta'limni
to‘g’ri yo‘lga qo‘yishga asos bo‘lishi tushunarli bo‘lib qoladi.
Amaldagi boshlang’ich matеmatika dasturi tuzilishi va mazmuni ham
oldingi  dasturlardagi  mеtodik  mеrosdan  va  ilg’or  o‘qituvchilarning
tajribalaridan  kеlib  chiqib,  o‘qitishning  an’anaviy  tizimidagi  izchillikni
saqlagan holda yaratiladi.
Matеmatika boshlang’ich kursining tuzilishi o‘ziga xos  xususiyatlariga
ega.
Logotip
Bu davrda ular pеdagogning topshiriqlarini tinglab, darhol bajarishi, o‘qituvchi ko‘rsatmalariga amal qilish, muhim narsani nomuhim narsadan ajrata olish, qo‘yilgan vazifalar tartibini aniqlash, olingan natijalarini qo‘yilgan masalaga mos kеltirish, o‘z ishini nazorat qila olish hamda boshqa malakalarni egallab olishlari kеrak. Yuqorida ko‘rsatib o‘tilgan vazifalarni hal qilishi o‘qitish mazmunining tanlanishiga, uning ma'lum sistеmada joylashishiga hamda shunga mos ravishda o‘qitish mеtodi va usullarining tanlanishiga bog’liq ravishda amalga oshiriladi. Boshlang’ich mat е matika kursi tuzilishi va mazmuni. Maktablarning I-IV sinflarida o‘rganiladigan matеmatika kursi maktab matеmatika kursining ajralmas tarkibiy qismidir. Shu sababli boshlang’ich matеmatikani muvaffiqiyatli o‘zlashtirish maktabda butun matеmatik ta'limni to‘g’ri yo‘lga qo‘yishga asos bo‘lishi tushunarli bo‘lib qoladi. Amaldagi boshlang’ich matеmatika dasturi tuzilishi va mazmuni ham oldingi dasturlardagi mеtodik mеrosdan va ilg’or o‘qituvchilarning tajribalaridan kеlib chiqib, o‘qitishning an’anaviy tizimidagi izchillikni saqlagan holda yaratiladi. Matеmatika boshlang’ich kursining tuzilishi o‘ziga xos xususiyatlariga ega.
1.2. Ekologik tarbiya tushunchasi va uning ahamiyati
Ekologik tarbiya - bu insonning atrof-muhitga nisbatan ongli va mas'uliyatli
munosabatini  shakllantirish, tabiatni asrash va muhofaza qilish ko‘nikmalarini
rivojlantirish  jarayonidir.  Boshlang'ich  ta'lim  bosqichida  ekologik  tarbiyaning
ahamiyati  juda  katta,  chunki  aynan  shu  davrda  bolalarda  tabiatga  nisbatan
munosabat shakllanadi va ekologik ong rivojlanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019 yil 27 maydagi
434-son qarori bilan tasdiqlangan "Ekologik ta'limni rivojlantirish konsepsiyasi"da
ta'kidlanganidek:  "Ekologik  ta'lim  va  tarbiya  jarayonini  takomillashtirish,
aholining, ayniqsa yoshlarning ekologik madaniyatini oshirish bugungi kunning
dolzarb vazifalaridan biridir" [5].
Ekologik tarbiyaning asosiy maqsadlari quyidagilardan iborat:
1. O‘quvchilarda tabiat va atrof-muhit haqida bilimlarni shakllantirish.
2. Tabiatga nisbatan ehtiyotkorona munosabatni tarbiyalash.
3. Ekologik  muammolarni  anglash  va  ularni  hal  etishda  ishtirok  etish
ko‘nikmalarini
 
rivolantirish.
4.  Tabiat  resurslaridan  oqilona  foydalanish  tushunchasini  shakllantirish.
5.  Atrof-muhitni  muhofaza  qilish  bo‘yicha  amaliy  ko‘nikmalarni
rivojlantirish.
Boshlang'ich  sinflarda  ekologik  tarbiyani  amalga  oshirishning  o‘ziga  xos
xususiyatlari mavjud. Bu yoshdagi bolalar tabiatga qiziqish bilan qaraydilar va
uning  go‘zalligini  his  qila  oladilar.  Shu  sababli,  ekologik  tarbiya  jarayonida
quyidagi jihatlarga e'tibor qaratish lozim:
1. Kuzatish  va  tajribaga  asoslangan  o‘qitish.  O‘quvchilar  tabiatni  bevosita
kuzatish, o‘simlik va hayvonlarni parvarish qilish orqali ko‘proq bilim va
ko‘nikmalarga ega bo‘ladilar.
2. O‘yin texnologiyalaridan foydalanish. Ekologik mavzudagi o‘yinlar orqali
bolalar tabiat haqidagi bilimlarni qiziqarli tarzda o‘zlashtiradilar.
Logotip
1.2. Ekologik tarbiya tushunchasi va uning ahamiyati Ekologik tarbiya - bu insonning atrof-muhitga nisbatan ongli va mas'uliyatli munosabatini shakllantirish, tabiatni asrash va muhofaza qilish ko‘nikmalarini rivojlantirish jarayonidir. Boshlang'ich ta'lim bosqichida ekologik tarbiyaning ahamiyati juda katta, chunki aynan shu davrda bolalarda tabiatga nisbatan munosabat shakllanadi va ekologik ong rivojlanadi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019 yil 27 maydagi 434-son qarori bilan tasdiqlangan "Ekologik ta'limni rivojlantirish konsepsiyasi"da ta'kidlanganidek: "Ekologik ta'lim va tarbiya jarayonini takomillashtirish, aholining, ayniqsa yoshlarning ekologik madaniyatini oshirish bugungi kunning dolzarb vazifalaridan biridir" [5]. Ekologik tarbiyaning asosiy maqsadlari quyidagilardan iborat: 1. O‘quvchilarda tabiat va atrof-muhit haqida bilimlarni shakllantirish. 2. Tabiatga nisbatan ehtiyotkorona munosabatni tarbiyalash. 3. Ekologik muammolarni anglash va ularni hal etishda ishtirok etish ko‘nikmalarini rivolantirish. 4. Tabiat resurslaridan oqilona foydalanish tushunchasini shakllantirish. 5. Atrof-muhitni muhofaza qilish bo‘yicha amaliy ko‘nikmalarni rivojlantirish. Boshlang'ich sinflarda ekologik tarbiyani amalga oshirishning o‘ziga xos xususiyatlari mavjud. Bu yoshdagi bolalar tabiatga qiziqish bilan qaraydilar va uning go‘zalligini his qila oladilar. Shu sababli, ekologik tarbiya jarayonida quyidagi jihatlarga e'tibor qaratish lozim: 1. Kuzatish va tajribaga asoslangan o‘qitish. O‘quvchilar tabiatni bevosita kuzatish, o‘simlik va hayvonlarni parvarish qilish orqali ko‘proq bilim va ko‘nikmalarga ega bo‘ladilar. 2. O‘yin texnologiyalaridan foydalanish. Ekologik mavzudagi o‘yinlar orqali bolalar tabiat haqidagi bilimlarni qiziqarli tarzda o‘zlashtiradilar.
3. Amaliy  faoliyatga  jalb  etish.  Daraxt  ekish,  qushlarni  oziqlantirish,
chiqindilarni  saralash  kabi  amaliy  ishlar  orqali  o‘quvchilarda  ekologik
mas'uliyat shakllanadi.
4. Multimediya  vositalaridan  foydalanish.  Zamonaviy  texnologiyalar
yordamida tabiat hodisalarini namoyish etish va ekologik muammolarni
yoritish mumkin.
5. Fanlararo integratsiya. Ekologik tarbiyani barcha o‘quv fanlari, jumladan
matematika darslari bilan uyg'unlashtirish muhim ahamiyatga ega.
Pedagog olim M. Inomova ta'kidlaganidek: "Boshlang'ich sinf o‘quvchilarida
ekologik  madaniyatni  shakllantirish  uchun  ularning  yosh  xususiyatlarini
hisobga olgan holda, tabiat bilan bevosita muloqotga asoslangan ta'lim-tarbiya
usullaridan foydalanish zarur" [6].
Ekologik tarbiyaning ahamiyati quyidagilarda namoyon bo‘ladi:
1. Shaxsning har tomonlama rivojlanishiga xizmat qiladi. Ekologik ong va
madaniyat insonning ma'naviy dunyosini boyitadi, uning dunyoqarashini
kengaytiradi.
2. Jamiyatning  barqaror  rivojlanishiga  hissa  qo‘shadi.  Ekologik  savodxon
fuqarolar tabiat resurslaridan oqilona foydalanish va atrof-muhitni muhofaza
qilishga mas'uliyat bilan yondashadilar.
3. Global ekologik muammolarni hal etishga yordam beradi. Ekologik tarbiya
olgan avlod kelajakda sayyoramizning ekologik xavfsizligini ta'minlashga
qodir bo‘ladi.
4. Inson  salomatligini  saqlashga  xizmat  qiladi.  Sog'lom  atrof-muhit  inson
salomatligining garovidir.
Milliy qadriyatlarni asrashga yordam beradi. Tabiatga ehtiyotkorona munosabat
milliy an'analarimizning ajralmas qismidir.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 30 oktabrdagi PF-5863-son
"2030  yilgacha  bo‘lgan  davrda  O‘zbekiston  Respublikasining  atrof-muhitni
muhofaza qilish kontseptsiyasini tasdiqlash to‘g'risida"gi Farmonida ekologik
ta'lim-tarbiyani rivojlantirish masalasiga alohida e'tibor qaratilgan [7]. Ushbu
Logotip
3. Amaliy faoliyatga jalb etish. Daraxt ekish, qushlarni oziqlantirish, chiqindilarni saralash kabi amaliy ishlar orqali o‘quvchilarda ekologik mas'uliyat shakllanadi. 4. Multimediya vositalaridan foydalanish. Zamonaviy texnologiyalar yordamida tabiat hodisalarini namoyish etish va ekologik muammolarni yoritish mumkin. 5. Fanlararo integratsiya. Ekologik tarbiyani barcha o‘quv fanlari, jumladan matematika darslari bilan uyg'unlashtirish muhim ahamiyatga ega. Pedagog olim M. Inomova ta'kidlaganidek: "Boshlang'ich sinf o‘quvchilarida ekologik madaniyatni shakllantirish uchun ularning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda, tabiat bilan bevosita muloqotga asoslangan ta'lim-tarbiya usullaridan foydalanish zarur" [6]. Ekologik tarbiyaning ahamiyati quyidagilarda namoyon bo‘ladi: 1. Shaxsning har tomonlama rivojlanishiga xizmat qiladi. Ekologik ong va madaniyat insonning ma'naviy dunyosini boyitadi, uning dunyoqarashini kengaytiradi. 2. Jamiyatning barqaror rivojlanishiga hissa qo‘shadi. Ekologik savodxon fuqarolar tabiat resurslaridan oqilona foydalanish va atrof-muhitni muhofaza qilishga mas'uliyat bilan yondashadilar. 3. Global ekologik muammolarni hal etishga yordam beradi. Ekologik tarbiya olgan avlod kelajakda sayyoramizning ekologik xavfsizligini ta'minlashga qodir bo‘ladi. 4. Inson salomatligini saqlashga xizmat qiladi. Sog'lom atrof-muhit inson salomatligining garovidir. Milliy qadriyatlarni asrashga yordam beradi. Tabiatga ehtiyotkorona munosabat milliy an'analarimizning ajralmas qismidir. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 30 oktabrdagi PF-5863-son "2030 yilgacha bo‘lgan davrda O‘zbekiston Respublikasining atrof-muhitni muhofaza qilish kontseptsiyasini tasdiqlash to‘g'risida"gi Farmonida ekologik ta'lim-tarbiyani rivojlantirish masalasiga alohida e'tibor qaratilgan [7]. Ushbu
hujjatga  ko‘ra,  maktabgacha,  umumiy  o‘rta,  o‘rta  maxsus  va  oliy  ta'lim
muassasalarida ekologik ta'lim-tarbiyani takomillashtirish, shu jumladan o‘quv
dasturlariga  ekologiya  va  atrof-muhitni  muhofaza  qilish  bo‘yicha  maxsus
kurslarni kiritish vazifasi qo‘yilgan.
Boshlang'ich sinflarda matematika va ekologik ta'lim-tarbiyani integratsiyalash
muhim  ahamiyatga  ega.  Bu  jarayonda  quyidagi  yo‘nalishlardan  foydalanish
mumkin:
Ekologik  mazmundagi  masalalardan  foydalanish.  Masalan,  "Bir  daraxt  bir
kunda 25 kg karbonat angidrid gazini yutadi. 5 ta daraxt bir haftada qancha
karbonat  angidrid  gazini  yutadi?"  kabi  masalalar  orqali  o‘quvchilar  ham
matematikani o‘rganadilar, ham tabiatni asrash ahamiyatini tushunib yetadilar.
Statistik  ma'lumotlardan  foydalanish.  Atrof-muhit  ifloslanishi,  o‘rmonlar
maydoni qisqarishi kabi ekologik muammolarga oid statistik ma'lumotlarni tahlil
qilish  orqali  o‘quvchilarning  matematik  va  ekologik  savodxonligini  oshirish
mumkin.
Grafiklar va diagrammalar tuzish. Ekologik mavzudagi ma'lumotlarni grafik va
diagrammalar  ko‘rinishida  tasvirlash  orqali  o‘quvchilarning  matematik
ko‘nikmalarini rivojlantirish va ekologik bilimlarini mustahkamlash mumkin.
O‘lchov birliklarini o‘rgatishda ekologik misollardan foydalanish. Masalan, suv
sarfi, havo ifloslanish darajasi kabi tushunchalarni o‘lchov birliklari bilan bog'lab
tushuntirish.
Geometrik shakllarni o‘rgatishda tabiat obyektlaridan foydalanish. Masalan,
daraxt  barglari,  gullar  va  mevalarning  shakllarini  o‘rganish  orqali  geometrik
tushunchalarni mustahkamlash.
Pedagog  olim  A.  Abduqodirov  ta'kidlaganidek:  "Matematika  va  ekologiya
fanlarini integratsiyalash orqali o‘quvchilarning nafaqat bilim va ko‘nikmalari,
balki dunyoqarashi ham kengayadi, ularning atrof-muhitga bo‘lgan munosabati
ijobiy tomonga o‘zgaradi" [8].
Xulosa qilib aytganda, boshlang'ich sinflarda matematika o‘qitishning nazariy
asoslarini o‘rganish va ekologik ta'lim-tarbiya bilan bog'lash muhim ahamiyatga
Logotip
hujjatga ko‘ra, maktabgacha, umumiy o‘rta, o‘rta maxsus va oliy ta'lim muassasalarida ekologik ta'lim-tarbiyani takomillashtirish, shu jumladan o‘quv dasturlariga ekologiya va atrof-muhitni muhofaza qilish bo‘yicha maxsus kurslarni kiritish vazifasi qo‘yilgan. Boshlang'ich sinflarda matematika va ekologik ta'lim-tarbiyani integratsiyalash muhim ahamiyatga ega. Bu jarayonda quyidagi yo‘nalishlardan foydalanish mumkin: Ekologik mazmundagi masalalardan foydalanish. Masalan, "Bir daraxt bir kunda 25 kg karbonat angidrid gazini yutadi. 5 ta daraxt bir haftada qancha karbonat angidrid gazini yutadi?" kabi masalalar orqali o‘quvchilar ham matematikani o‘rganadilar, ham tabiatni asrash ahamiyatini tushunib yetadilar. Statistik ma'lumotlardan foydalanish. Atrof-muhit ifloslanishi, o‘rmonlar maydoni qisqarishi kabi ekologik muammolarga oid statistik ma'lumotlarni tahlil qilish orqali o‘quvchilarning matematik va ekologik savodxonligini oshirish mumkin. Grafiklar va diagrammalar tuzish. Ekologik mavzudagi ma'lumotlarni grafik va diagrammalar ko‘rinishida tasvirlash orqali o‘quvchilarning matematik ko‘nikmalarini rivojlantirish va ekologik bilimlarini mustahkamlash mumkin. O‘lchov birliklarini o‘rgatishda ekologik misollardan foydalanish. Masalan, suv sarfi, havo ifloslanish darajasi kabi tushunchalarni o‘lchov birliklari bilan bog'lab tushuntirish. Geometrik shakllarni o‘rgatishda tabiat obyektlaridan foydalanish. Masalan, daraxt barglari, gullar va mevalarning shakllarini o‘rganish orqali geometrik tushunchalarni mustahkamlash. Pedagog olim A. Abduqodirov ta'kidlaganidek: "Matematika va ekologiya fanlarini integratsiyalash orqali o‘quvchilarning nafaqat bilim va ko‘nikmalari, balki dunyoqarashi ham kengayadi, ularning atrof-muhitga bo‘lgan munosabati ijobiy tomonga o‘zgaradi" [8]. Xulosa qilib aytganda, boshlang'ich sinflarda matematika o‘qitishning nazariy asoslarini o‘rganish va ekologik ta'lim-tarbiya bilan bog'lash muhim ahamiyatga
ega. Bu jarayonda o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olish, zamonaviy
pedagogik texnologiyalardan foydalanish, fanlararo aloqadorlikni ta'minlash lozim.
Logotip
ega. Bu jarayonda o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olish, zamonaviy pedagogik texnologiyalardan foydalanish, fanlararo aloqadorlikni ta'minlash lozim.
II BOB. BOSHLANG‘ICH SINF MATEMATIKA DARSLARIDA
EKOLOGIK TARBIYA BERISH METODIKASI
2.1. Matematika darslarida ekologik tarbiya berishning o‘qitish
texnologiyalari
Boshlang'ich  sinf  matematika  darslarida  ekologik  tarbiya  berishning
samarali o‘qitish texnologiyalari quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
1. Interfaol metodlar
Interfaol metodlar o‘quvchilarning faol ishtirokini ta'minlaydi va ularning
qiziqishini  oshiradi.  Masalan,  "Aqliy  hujum",  "Kichik  guruhlarda  ishlash",
"Rolli o‘yinlar" kabi metodlardan foydalanish mumkin.
Professor M. Ochilov ta'kidlaganidek: "Interfaol metodlar o‘quvchilarning
bilish  faoliyatini  faollashtiradi,  ularning  mustaqil  fikrlash  qobiliyatini
rivojlantiradi va o‘quv materialini chuqur o‘zlashtirishga yordam beradi" [1].
2. Loyiha texnologiyasi
Loyiha  texnologiyasi  o‘quvchilarning  mustaqil  izlanish  va  tadqiqot
ko‘nikmalarini  rivojlantiradi.  Ekologik  mavzudagi  loyihalar  ustida  ishlash
jarayonida o‘quvchilar matematikadan olgan bilimlarini amaliyotda qo‘llashni
o‘rganadilar.
Pedagog  olim  N.  Azizxo‘jayeva  shunday  yozadi:  "Loyiha  texnologiyasi
o‘quvchilarning  ijodiy  qobiliyatlarini  rivojlantirish,  ularni  mustaqil  bilim
olishga  o‘rgatish  va  olingan  bilimlarni  amaliyotda  qo‘llash  ko‘nikmalarini
shakllantirishga yordam beradi" [2].
3. Axborot-kommunikatsiya texnologiyalari (AKT)
AKT dan foydalanish o‘quv jarayonini yanada qiziqarli va samarali qiladi.
Multimediya vositalari, virtual laboratoriyalar, onlayn resurslar orqali ekologik
muammolarni ko‘rgazmali tarzda namoyish etish va ularni matematik usullar
yordamida tahlil qilish mumkin.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 6 noyabrdagi "Ta'lim-tarbiya
tizimini  yanada  takomillashtirishga  oid  qo‘shimcha  chora-tadbirlar
to‘g'risida"gi  PQ-4884-son  Qarorida  ta'kidlanganidek:  "Zamonaviy  axborot-
Logotip
II BOB. BOSHLANG‘ICH SINF MATEMATIKA DARSLARIDA EKOLOGIK TARBIYA BERISH METODIKASI 2.1. Matematika darslarida ekologik tarbiya berishning o‘qitish texnologiyalari Boshlang'ich sinf matematika darslarida ekologik tarbiya berishning samarali o‘qitish texnologiyalari quyidagilarni o‘z ichiga oladi: 1. Interfaol metodlar Interfaol metodlar o‘quvchilarning faol ishtirokini ta'minlaydi va ularning qiziqishini oshiradi. Masalan, "Aqliy hujum", "Kichik guruhlarda ishlash", "Rolli o‘yinlar" kabi metodlardan foydalanish mumkin. Professor M. Ochilov ta'kidlaganidek: "Interfaol metodlar o‘quvchilarning bilish faoliyatini faollashtiradi, ularning mustaqil fikrlash qobiliyatini rivojlantiradi va o‘quv materialini chuqur o‘zlashtirishga yordam beradi" [1]. 2. Loyiha texnologiyasi Loyiha texnologiyasi o‘quvchilarning mustaqil izlanish va tadqiqot ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Ekologik mavzudagi loyihalar ustida ishlash jarayonida o‘quvchilar matematikadan olgan bilimlarini amaliyotda qo‘llashni o‘rganadilar. Pedagog olim N. Azizxo‘jayeva shunday yozadi: "Loyiha texnologiyasi o‘quvchilarning ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish, ularni mustaqil bilim olishga o‘rgatish va olingan bilimlarni amaliyotda qo‘llash ko‘nikmalarini shakllantirishga yordam beradi" [2]. 3. Axborot-kommunikatsiya texnologiyalari (AKT) AKT dan foydalanish o‘quv jarayonini yanada qiziqarli va samarali qiladi. Multimediya vositalari, virtual laboratoriyalar, onlayn resurslar orqali ekologik muammolarni ko‘rgazmali tarzda namoyish etish va ularni matematik usullar yordamida tahlil qilish mumkin. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 6 noyabrdagi "Ta'lim-tarbiya tizimini yanada takomillashtirishga oid qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g'risida"gi PQ-4884-son Qarorida ta'kidlanganidek: "Zamonaviy axborot-
kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalangan holda o‘quv jarayonini tashkil
etish, shu jumladan masofaviy ta'lim dasturlarini joriy etish choralarini ko‘rish
zarur" [3].
4. O‘yin texnologiyalari
O‘yin  texnologiyalari  boshlang'ich  sinf  o‘quvchilari  uchun  juda  samarali
hisoblanadi.  Ekologik  mavzudagi  matematik  o‘yinlar  orqali  o‘quvchilar
qiziqarli tarzda bilim va ko‘nikmalarni egallaydilar.
Pedagog  olim  Q.  Yo‘ldoshev  ta'kidlaganidek:  "O‘yin  texnologiyalari
o‘quvchilarning bilish faoliyatini faollashtiradi, ularning ijodiy qobiliyatlarini
rivojlantiradi va o‘quv materialini yaxshi eslab qolishga yordam beradi" [4].
5. Muammoli ta'lim texnologiyasi
Muammoli ta'lim texnologiyasi o‘quvchilarning mantiqiy va tanqidiy fikrlash
qobiliyatlarini  rivojlantiradi.  Ekologik  muammolarni  matematik  usullar
yordamida hal qilish orqali o‘quvchilar amaliy ko‘nikmalarni shakllantirishadi.
Professor  J.  Yo‘ldoshev  shunday  yozadi:  "Muammoli  ta'lim  o‘quvchilarni
mustaqil  fikrlashga,  muammolarni  aniqlash  va  ularni  hal  qilish  yo‘llarini
topishga o‘rgatadi" [5].
6. Tabiatga ekskursiyalar va amaliy mashg'ulotlar
Tabiatga ekskursiyalar va amaliy mashg'ulotlar o‘quvchilarga nazariy bilimlarni
amaliyotda  qo‘llash  imkonini  beradi.  Bunday  mashg'ulotlar  davomida
o‘quvchilar atrof-muhitni kuzatish, o‘lchash va hisoblash ishlarini bajaradilar.
O‘zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasining  2019  yil  31  dekabrdagi
"Uzluksiz ma'naviy tarbiya konsepsiyasini tasdiqlash va uni amalga oshirish
chora-tadbirlari  to‘g'risida"gi  1059-son  qarorida  ta'kidlanganidek:  "Ta'lim
muassasalarida  o‘quvchilarning  tabiat  bilan  aloqasini  kuchaytirish,  ularda
ekologik madaniyatni  shakllantirish maqsadida muntazam  ravishda tabiatga
sayohatlar uyushtirish zarur" [6].
2.2. Matematik masalalar orqali ekologik tarbiya berish metodikasi
Matematik  masalalar  orqali  ekologik  tarbiya  berish  metodikasi  quyidagi
yo‘nalishlarda amalga oshirilishi mumkin:
Logotip
kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalangan holda o‘quv jarayonini tashkil etish, shu jumladan masofaviy ta'lim dasturlarini joriy etish choralarini ko‘rish zarur" [3]. 4. O‘yin texnologiyalari O‘yin texnologiyalari boshlang'ich sinf o‘quvchilari uchun juda samarali hisoblanadi. Ekologik mavzudagi matematik o‘yinlar orqali o‘quvchilar qiziqarli tarzda bilim va ko‘nikmalarni egallaydilar. Pedagog olim Q. Yo‘ldoshev ta'kidlaganidek: "O‘yin texnologiyalari o‘quvchilarning bilish faoliyatini faollashtiradi, ularning ijodiy qobiliyatlarini rivojlantiradi va o‘quv materialini yaxshi eslab qolishga yordam beradi" [4]. 5. Muammoli ta'lim texnologiyasi Muammoli ta'lim texnologiyasi o‘quvchilarning mantiqiy va tanqidiy fikrlash qobiliyatlarini rivojlantiradi. Ekologik muammolarni matematik usullar yordamida hal qilish orqali o‘quvchilar amaliy ko‘nikmalarni shakllantirishadi. Professor J. Yo‘ldoshev shunday yozadi: "Muammoli ta'lim o‘quvchilarni mustaqil fikrlashga, muammolarni aniqlash va ularni hal qilish yo‘llarini topishga o‘rgatadi" [5]. 6. Tabiatga ekskursiyalar va amaliy mashg'ulotlar Tabiatga ekskursiyalar va amaliy mashg'ulotlar o‘quvchilarga nazariy bilimlarni amaliyotda qo‘llash imkonini beradi. Bunday mashg'ulotlar davomida o‘quvchilar atrof-muhitni kuzatish, o‘lchash va hisoblash ishlarini bajaradilar. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019 yil 31 dekabrdagi "Uzluksiz ma'naviy tarbiya konsepsiyasini tasdiqlash va uni amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g'risida"gi 1059-son qarorida ta'kidlanganidek: "Ta'lim muassasalarida o‘quvchilarning tabiat bilan aloqasini kuchaytirish, ularda ekologik madaniyatni shakllantirish maqsadida muntazam ravishda tabiatga sayohatlar uyushtirish zarur" [6]. 2.2. Matematik masalalar orqali ekologik tarbiya berish metodikasi Matematik masalalar orqali ekologik tarbiya berish metodikasi quyidagi yo‘nalishlarda amalga oshirilishi mumkin:
1. Ekologik mazmundagi masalalar tuzish va yechish
Ekologik  mazmundagi  masalalar  o‘quvchilarning  atrof-muhit  haqidagi
bilimlarini  kengaytiradi  va  ularni  ekologik  muammolar  haqida  o‘ylashga
undaydi. Masalan:
"Bir daraxt bir kunda 25 kg karbonat angidrid gazini yutadi. Maktab hovlisida
20 ta daraxt o‘stirilsa, bu daraxtlar bir haftada qancha karbonat angidrid gazini
yutadi?"
Bu  kabi  masalalar  orqali  o‘quvchilar  nafaqat  hisoblash  ko‘nikmalarini
rivojlantiradilar,  balki  daraxtlarning  atrof-muhit  uchun  ahamiyatini  ham
tushunib yetadilar.
Professor  M.  Jumayev  ta'kidlaganidek:  "Ekologik  mazmundagi  masalalar
o‘quvchilarning atrof-muhitga bo‘lgan munosabatini shakllantirishga yordam
beradi va ularni ekologik muammolarni hal qilishga jalb qiladi" [7].
2. Statistik ma'lumotlarni tahlil qilish
Ekologik  muammolarga  oid  statistik  ma'lumotlarni  tahlil  qilish  orqali
o‘quvchilar matematik bilimlarini amaliyotda qo‘llashni o‘rganadilar. Masalan,
shahar  havosining  ifloslanish  darajasi,  chiqindilar  miqdori,  suv  sarfi  kabi
ma'lumotlarni diagrammalar va grafiklar yordamida tasvirlash mumkin.
2.2. Matematik masalalar orqali ekologik tarbiya berish metodikasi
Matematik masalalar orqali ekologik tarbiya berish metodikasi quyidagi
yo‘nalishlarda amalga oshirilishi mumkin:
3. Ekologik loyihalar ustida ishlash
O‘quvchilarni ekologik loyihalar ustida ishlashga jalb qilish orqali ularning
matematik  bilimlarini  amaliyotda  qo‘llash  ko‘nikmalarini  rivojlantirish
mumkin. Masalan:

Maktab  hududidagi  daraxtlarni  hisobga  olish  va  ularning  ekologik
ahamiyatini hisoblash loyihasi.

Oila a'zolarining suv iste'molini o‘rganish va tejash usullarini taklif qilish
loyihasi.
Logotip
1. Ekologik mazmundagi masalalar tuzish va yechish Ekologik mazmundagi masalalar o‘quvchilarning atrof-muhit haqidagi bilimlarini kengaytiradi va ularni ekologik muammolar haqida o‘ylashga undaydi. Masalan: "Bir daraxt bir kunda 25 kg karbonat angidrid gazini yutadi. Maktab hovlisida 20 ta daraxt o‘stirilsa, bu daraxtlar bir haftada qancha karbonat angidrid gazini yutadi?" Bu kabi masalalar orqali o‘quvchilar nafaqat hisoblash ko‘nikmalarini rivojlantiradilar, balki daraxtlarning atrof-muhit uchun ahamiyatini ham tushunib yetadilar. Professor M. Jumayev ta'kidlaganidek: "Ekologik mazmundagi masalalar o‘quvchilarning atrof-muhitga bo‘lgan munosabatini shakllantirishga yordam beradi va ularni ekologik muammolarni hal qilishga jalb qiladi" [7]. 2. Statistik ma'lumotlarni tahlil qilish Ekologik muammolarga oid statistik ma'lumotlarni tahlil qilish orqali o‘quvchilar matematik bilimlarini amaliyotda qo‘llashni o‘rganadilar. Masalan, shahar havosining ifloslanish darajasi, chiqindilar miqdori, suv sarfi kabi ma'lumotlarni diagrammalar va grafiklar yordamida tasvirlash mumkin. 2.2. Matematik masalalar orqali ekologik tarbiya berish metodikasi Matematik masalalar orqali ekologik tarbiya berish metodikasi quyidagi yo‘nalishlarda amalga oshirilishi mumkin: 3. Ekologik loyihalar ustida ishlash O‘quvchilarni ekologik loyihalar ustida ishlashga jalb qilish orqali ularning matematik bilimlarini amaliyotda qo‘llash ko‘nikmalarini rivojlantirish mumkin. Masalan:  Maktab hududidagi daraxtlarni hisobga olish va ularning ekologik ahamiyatini hisoblash loyihasi.  Oila a'zolarining suv iste'molini o‘rganish va tejash usullarini taklif qilish loyihasi.