BOSHLANG'ICH SINFLARDA MATEMATIKA O'QITISHDA KASR TUSHUNCHASI
Yuklangan vaqt
2024-03-02
Yuklab olishlar soni
5
Sahifalar soni
33
Faytl hajmi
56,3 KB
BOSHLANG'ICH SINFLARDA MATEMATIKA O'QITISHDA KASR
TUSHUNCHASI ELEMENTLARINI O'RGATISH METODIKASI
MUNDARIJA:
Kirish……………………………………………………………………….…….3
Asosiy qism
I BOB KASRLAR BILAN TANISHTIRISHNING MOHIYATI…..………11
1.1 Miqdorlarning ulushlari bilan tanishtirish metodikasi………………………11
1.2 Boshlang'ich sinflarda kasr tushunchasi elementlarini o'rgatish
metodikasi………………………………………………………………….……16
II BOB BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA O‘QITISH
METODLARI......................................................................................................26
1.1 Uslub (metod) tushunchasi uni turlari. O’quv-bilish faoliyatini
tashkil qilish uslubi................................................................................................26
2.2 Boshlang`ich sinflarida matematika o`qitishni zamonaviy tarzda amalga
oshirish imkoniyatlari va kasr elementalarini o’rgatish metodikasi.......................31
Xulosa....................................................................................................................32
Foydalanilgan adabiyotlar...................................................................................33
1
Kirish
Mavzuning
dolzarbligi:
Kasrlar
bilan
tanishtirishning
mohiyati.
Oʻquvchilarni kasrlar bilan tanishtirish dasturga binoan 3-sinfdan boshlanadi.
Kasrlarning hosil boʻlishi, ularni taqqoslash, sonning ulushini topish va berilgan
ulushga koʻra sonning oʻzini topish bilan tanishadilar. 4-sinfda 1ning ulushi, bir
necha ulushi va uning yozma koʻrinishi tasavvurlariga ega boʻladilar. Kasr
tushunchasi geometriyada kesma ulushi, miqdorlarning ulushi va boshqa geometrik
shakllarning ulushlari bilan bevosita bogʻlangan. Kasr tushunchasini hosil qilish har
xil narsalarni teng boʻlaklarga boʻlish, kesish, sindirish, maydalashdan kelib chiqadi
deyiladi. Boshlangʻich sinfdan oldin, ya’ni maktabgacha yoshdayoq kasr
tushunchasining boshlangʻich tushunchalari berilgan. Masalan, olma, tarvuz,
bodring, non va boshqalarni bir necha boʻlaklarga boʻlib koʻrgan va boshlangʻich
tushunchalarni olgan. Shu maqsadda bolalarni ulushlar bilan, ularning yozilishi bilan
tanishtirish, taqqoslashni oʻrganish, sonning ulushlari va ulush boʻyicha sonni
topishda doir masalalarni yechish koʻzda tutiladi, aytib oʻtilgan barcha masalalar
koʻrgazmali qilib ochib beriladi. Miqdorlarning ulushlari bilan tanishtirish
metodikasi. Yuqorida koʻrdikki, 3-sinfda birning ulushlari, ya’ni 1/2, 1/3, 1/4 va
hokazo ulushlarga oid tasavvurlarni hosil qilishdan iborat. Kasrlarni oʻrgatish
deyarli koʻrgazma asosida tushuntiriladi. Bu koʻrgazmalarga meva qovun, tarvuz,
geometrik shakl, chup, qogʻoz va boshqa atrofdagi narsalarni olish mumkin.
Koʻrgazmali tushuntirishda, masalan, olmani teng ikkiga boʻlish, ba’zan teng
boʻlmagan 2 boʻlakka boʻlish, u yarim olma emasligini, demak, kasrni hosil
qilmaslikni tushuntirish kerak. Faqat teng boʻlakka boʻlgandagina kasr son yoki
butunning ulushi hosil boʻlishini mustahkamlash, sindirish lozim.
2
Kurs ishining maqsadi: Boshlang’ich ta’lim metodikasining xususan,
matematikadan boshlang’ich ta’lim metodikasining vazifalaridan biri o’qitishning
yetarlicha yuqori rivojlantiruvchi samaradorligini oshirishni ta’minlashda o’qitishni
aqliy rivojlanishlariga ta’sirini jadallashtiradi. Matematikadan boshlang’ich ta’lim-
tarbiyaviy vazifalarni nazariy bilimlar tizimi asosidagina hal etish mumkin.
O’qitishning ma’lum mazmuni va o’qituvchilarning aqliy faoliyati bilan
ta’sirlanadigan u yoki bu o’quv yo’nalishi ucnun eng samarali usullarni qo’lay bilish
darsga tayyorlanishda yoki darsning o’zida yuzaga keladigan aniq metodik
vazifalarni hal etishi zarur.
Kurs ishining vazifasi: Bashlang’ich sinflarda o’quvchilarning aqliy
rivojlanishlariga asos solinishi sababli boshlang’ich sinf o’qituvchisi uchun
o’quvchilarning aqliy faoliyatlati darajasini va imkoniyatlarini bilish va hisobga
olish muhimdir. Dars o’tish jaroyonida o’qituvchi kursatmalilik va kurgazmali
qurollardan foydalanib yangi pedagogik texnalogiyalardan foydalanish juda muhim
hisoblanadi.
Kurs ishining pridmeti: O’quvchilarni kasrlar bilan tanishtirish dasturga
binoan 4-sinfdan boshlanadi. Kasrlarni hosil bo’lishi, ularni taqqoslash, sonni
ulushini topish va berilgan ulushiga ko’ra sonning o’zini toppish bilan tanishadilar.
4-sinfda 1 ning ulushi va bir necha ulushi, uning yozma ko’rinishi tasavurlariga ega
bo’ladilar. Kasr tushunchasi geometriyada kesma ulushi, middorlarning ulushi va
boshqa geometrik shakllarning ulushlari bilan bevosita bog’langan. Kasr
tushunchasini hosil qilish har xil narsalarni teng bo’laklarga bo’lish, kesish,
sindirish, maydalashdan kelib chiqadi deyiladi.
Kurs ishining obyekti: Boshlang’ich sinfdan oldin, ya’ni maktabgacha
yoshdayoq kasr tushunchasining boshlang’ich tushunchalari berilgan. Masalan,
olma, tarviz, bodring, non va boshqalarni bir necha bolaklarga bo’lib ko’rgan va
boshlang’ich tushunchalarni olgan. Shu maqsadda bolalarni ulushlar bilan
tanishtirish, taqqoslashni o’rgatish, sonning ulushlari va ulushi bo’yicha sonni
topishga doir masalalarni yechish ko’zda tutiladi.
3
Kurs ishi tuzulishi: Mazkur ish “Kirish”, Asosiy qism, “Xulosa” hamda
foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
I BOB KASRLAR BILAN TANISHTIRISHNING MOHIYATI
1.1 Miqdorlarning ulushlari bilan tanishtirish metodikasi
“Vatanimizning kelajagi, xalqimizning ertangi kuni, mamlakatimizning jahon
hamjamiyatidagi obro’-etibori avvalombor farzandlarimizning unib-o’sib, ulg’ayib,
qanday inson bo’lib hayotda kirib borishiga bog;liqdir. Biz bunday o’tkit haqiqatni
hech qachon unutmasligimiz kerak”. Mamlakatimizda yuz berayotgan ijtimoiy-
iqtisodiy munosabatlar, xalq ta’limi tizimida bolayotga o’zgarishlar “Ta’lim
tog’risidagi”gi qonunda hamda “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”da ko’satib
o’tganidek, har bir o’qituvchi oldiga muhim vazifalar qo’yilmoqda. Mustaqillik
yillari ta’lim sohasida amalga oshirilgan islohatlar yagona maqsad- barkamol
shaxsni v malakali mutaxasisni tarbiyalash ham muhim ahamiyatni kasb etadi.
Davlat ta’lim standartlari o’quv ani bo’yicha metodik majmualar (dastur, o’quv
rejasi,darsliklarni) yaratish uchun keng imkoniyatlar ochib beradi, shuningdek o’quv
fanlararo bog’lanish va bilimlarni muvofiqlashtirish tamoyili asosida o’quv
fanlarning o’zoro bog’liqligi va fanlararo bo’lanishini ta’minlashga xizmat qiladi.
Boshlang’ich matematika kursi, bolalar tafakkuri rivojlanishiga yordam beradi.
Boshlang’ich bilimlar yagona majmuani yaratadi, zaruriy metadologik tasavurlarni
va fikirlashning mantiqiy tuzilishlarini shakllantirishga yo’naltirilgan bo’ladi.
Boshlang’ich ta’lim metodikasining xususan, matematikadan boshlang’ich
ta’lim
metodikasining
vazifalaridan
biri
o’qitishning
yetarlicha
yuqori
rivojlantiruvchi
samaradorligini
oshirishni
ta’minlashda
o’qitishni
aqliy
rivojlanishlariga ta’sirini jadallashtiradi. Matematikadan boshlang’ich ta’lim-
tarbiyaviy vazifalarni nazariy bilimlar tizimi asosidagina hal etish mumkin.
Oqitishning ma’lum mazmuni va o’qituvchilarning aqliy faoliyati bilan
4
ta’sirlanadigan u yoki bu o’quv yo’nalishi ucnun eng samarali usullarni qo’lay bilish
darsga tayyorlanishda yoki darsning o’zida yuzaga keladigan aniq metodik
vazifalarni hal etishi zarur. Bashlang’ich sinflarda o’quvchilarning aqliy
rivojlanishlariga asos solinishi sababli boshlang’ich sinf o’qituvchisi uchun
o’quvchilarning aqliy faoliyatlati darajasini va imkoniyatlarini bilish va hisobga
olish muhimdir. Dars o’tish jaroyonida o’qituvchi kursatmalilik va kurgazmali
qurollardan foydalanib yangi pedagogik texnalogiyalardan foydalanish juda muhim
hisoblanadi. O’quvchilarni kasrlar bilan tanishtirish dasturga binoan 4-sinfdan
boshlanadi. Kasrlarni hosil bo’lishi, ularni taqqoslash, sonni ulushini topish va
berilgan ulushiga ko’ra sonning o’zini toppish bilan tanishadilar. 4-sinfda 1 ning
ulushi va bir necha ulushi, uning yozma ko’rinishi tasavurlariga ega bo’ladilar. Kasr
tushunchasi geometriyada kesma ulushi, middorlarning ulushi va boshqa geometrik
shakllarning ulushlari bilan bevosita bog’langan. Kasr tushunchasini hosil qilish har
xil narsalarni teng bo’laklarga bo’lish, kesish, sindirish, maydalashdan kelib chiqadi
deyiladi. Boshlang’ich sinfdan oldin, ya’ni maktabgacha yoshdayoq kasr
tushunchasining boshlang’ich tushunchalari berilgan. Masalan, olma, tarviz,
bodring, non va boshqalarni bir necha bolaklarga bo’lib ko’rgan va boshlang’ich
tushunchalarni olgan. Shu maqsadda bolalarni ulushlar bilan tanishtirish,
taqqoslashni o’rgatish, sonning ulushlari va ulushi bo’yicha sonni topishga doir
masalalarni yechish ko’zda tutiladi. Aytib o’tilgan barcha masalalar ko’rgazmali
qilib ochib berildi. 3-sinfda birning ulushlari, ya’ni vahakozo ulushlarga oid
tasavvurlarni hosil qilishdan iborat. Kasirlarni o’rgatish ko’rgazma asosida
tushuntiriladi .Bu ko’rgazmalarga meva, qovun, tarvuz, geometrik shakl, cho’p,
qog’oz va boshqa atrofdagi narsalarni olish mumkin. Ko’rgazmali tushuntirishda,
masalan, olmani teng ikkiga bo’lish, yordamida kasr hosil qilnadi .Shunga mos
olmani teng bo’lmagan ikki bo’lakka bo’lib, u yarim olma emasligini, demak,
kasrni hosil qilmaslikni, tushintirishi kerak. Faqat teng bo’lakka bo’lganidagina kasr
son yoki butunning ulushi hosil bo’lishini mustahkam singdirish lozim. Butun
sonning o’zaro teng bo’lgan ma’lum bir ulushiga sonning kasri deyiladi. Turli xil
geometric shakllar bilan ishlayotganda bu shakl yordamida ulushlarni hosil qiladilar
5
hamda uning ba’zi shakllarini keltirib chiqaradilar. Masalan, kvadratni teng 4
bo’lakka bo’lishda, uni ikkita yo’l bilan bo’lib, burchaklarining o’zoro tengligiga
hamda tamonlarining o’zoro tengligiga asoslanib shuningdek, kvadrat simmetriyasi
haqida tasavvurlarga ega bo’ladilar. Shuning dek boshqa o’quvchilarga doirani,
ba’zilarga to’g’ri to’rburchakni 4 bo’lakka bo’lish topshiriladi. Bundan keyingi ish
teng bo’laklarni ulushlardan bittasini, ikkitasini, uchtasini olib ularni qanday sonlar
bilan yozish mumkinligiga o’qitiladi. Kasrlarni ikkidan bir, uchdan bir, to’rtdan bir
kabi o’qish va larga narsalarni qanday bo’lib, qancha qismi olinoyotganligi orasidagi
bog’lanishlarni hosil qilish lozim. Shu asosda surat va maxraj hamda kasr kabiyangi
atamalar kiritmasdan o’qiladi. Lekin chiziqning pastida bo’tinni nechaga bo’lgan
son, yuqorisiga necha ulushni olgan son yozilishi tushuntiriladi. “Ulushlar”
mavzusida shaklni teng bo’laklarga bo’lish asosida ulushlarni taqqoslash ham
tushuntiriladi. Masalan, o’qituvcchi 5 ta bir xil to’rburchakli qog’ozdan yo’lakchali
qilib qirqishni taklif qiladi. Bu yo’lakchaning birinchisini teng ikkiga, ikkinchisini
teng to’rtga bo’lib ularni ustma ust qo’yish asosida har bir teng bo’laklarni
taqqoslaydi. Unda kabi ekanligiga ishonch hosil qiladilar. 3-sinfda sonning
ulushini topishni amaliy masalalardan boshlash kerak. Masalan, uzunligi 12 sm
bo’lgan qog’oz bo’lakchani olib uni 2 ga buklash topshiriladi. Bo’lakchaning
yarminecha sm ? sm. Endibo’lakchani yana ikkiga bo’klab to’rt qismga bo’ladi.
Bo’lakchaning qanday qismi hosil bo’ladi va uning uzunligi qancha? Javob:
12:4=3sm qismi. Bu ish chizg’ich yordamida o’lchab ko’riladi. Kasrni o’rganish
metodikasi “Ulushlar” mavzusiga asoslangan holda, kasrlarning hosil bo’lish bilan
birga 4-sinfda tanishtiriladi. Bunda ko’rgazmali qurol bilim berishning bosh mezoni
bo’ladi. Narsalarni, shakllarni teng bo’laklar5ga bo’lish va bo’laklardan bittasini,
ikkitasini, uchtasini,… olish masalasi uni ifopdalash va yozish asosiy vazifa bo’ladi.
Bunda kasr, kasrning surati, maxraji kabi atamalar bilan tanishtirilib o’tiladi.
Kasrlarni yozish bajarish quyidagi qoidalarga amal qilish zarur.
Chiziq ostida yozilgan son kasrning maxfaji deyilib, butun narsa nechaga
teng bo’lishini ifodalaydi./ kasrning ustida yozilgan son kasrning surati deyilib, teng
6
qismlardan qanchasi olinganini ko’rsatadi. Boshlang’ich sinfda maxraji 10 dan katta
bo’lmagan kasrlar qaraladi. Bundan keyin kasrlarni maydaroq ulushlarga
maydalashva yiriklashga doir masalalar qaraladi. Masalan, yoki larni tushuntirish
uchun bir xil yulakcha olamiz va 1-sini 4 ga teng bo’lakka 2-sini 8 ta teng bo’lakka
bo’lib, 1-sidan 3 ta ulushni, 2-sidan 6 ta ulushni olamiz. Bu ikkita yulakchadagi
yuzalar tengligiga ko’rinarli bo’ladi. Shuningdek ifoda tushuntiriladi. Sonning
kasrini topishga doir masalalarni yechishda 3-sinfda urganilgan sonning ulushini
toppish masalasi asos bo’lib xizmat qiladi. Masala. Uzunligi 10sm bo’lgan kesma
chizilgan, qismi necha smga teng. Uzunligi 10sm bolgan kesma chiziladi va
uning ulushini bilib olamiz.
I-----I-----I-----I-----I-----I
10:5=2 sm so’ngra kesmaning qismini top[ishda 2*3=6 sm ishni bajaradi, yoki
birdaniga 10:5*3=6 sm deb bajarish mumkin. Masala. Daftar 24 betlik, o’quvchi
daftarning qismini to’ldiradi. Necha bet yazilmay qoldi? Masala shartining qisqacha
shartiquyidagicha: Bor edi – 24bet Yozildi- qimi Qoldi-?
I----I----I----I----I----I----I----I----I
Yechish: masalani yechishda kesma tasvirdan foydalanamiz. Kesmani 24 bet deb
olib, uni 8 ta teng bo’lakka bo’lamiz va uning 5 qismini ajratamiz.
1) 24:8=3 bet
2) 3*5=15 bet
3) 24-15=9 bet yozilmadi.
Umumiy ifoda ko’rinishida 24-24:8*5=9 bet 4-sinf darsligida berilgan sonning
kasrini topishga ba’zi masalalarni yechishda katta, murrakkab ifodalar hosil bo’ladi.
Bunday masalalarning yechimlariniamallarni bajarish yordamida ifodalash kerak
7
bo’ladi. Masalan: oramda 240 msim bor edi. Shu simning qismi ishlatildi.
Qolganidan necha metr ortiq sim ishlatilgan?
Yechimning ifoda ko’rinishidagi yozivuni quyidagicha bajaramiz:
1. 240:8*5=150 m
2. 240-150=90 m
3. 150-90=60 m
4. umumiy ifodadan 240:8”*5(240-240:8*5)
Kasr tushunchasini shakllantirish har xil premetrlarni teng qismlarga bo’lishdan
boshlanadi, bu premetrlarning har birini biz bir butun deb qaraymiz. Abstrak kasr
tushunchasi ko’rinishidan shu konkret bo’lishidan singdiriladi maydalananishdan,
yoyilishdan kelib chiqqan bo’lishi kerak.
Bu boshlangich bosqichni o’quvchi bir necha yil ilgari bosib o’tgan
maktabgacha yoshdayoq unga olmalar, proyneklar va konfetlarni bo’lishga, qovun
va tarvizlarni, bodring, pamidorlarni kesishga to’g’ri kelgan edi va usha davrdayoq
ko’pmarta butunning yarmi, choragi, uchdan biri va boshqa usullar haqida aytish
mumkin. Bolalarning shaklni teng bo’laklarga bo’lish borasida to;plangan tasvirlari
va malakalari ularda butunning ulushlari tushunchasini tarkik topishda asosiy
boshlang’ich tayanch bo’ladi.
Kasrlarni o’rganishda ko’rsatmalilik va ko’rgazma qo’rollar masalasi ayniqsa
muhimdir. Kasrlarni o’rganishning bu bosqichida o’tish to’la ko’rgazmali bo’lishi,
ayniqsa zarur shuning uchun ulushlarning hosil bo’lish jarayoni ko’rilayotganligi
munosabati bilan iloji boricha kuproq aniq predmetlar: olma, lenta va boshqa har xil
geometrik shakllarning modellarini teng bo’laklarga bo’lishga doir amaliy
mashg’ulotlarini o’tkazish kerak.
Bolalarni ulushlar hosil bo’lishi bilan tanishtirishga doir birinchi darsni
taxminan bunday boishlash lozim.
8
“Bugun biz yangi sonlar bilan tanishamiz. Mening qo’limdagi nima?
(oquvchi olmani ko’rsatadi) qaranglar men uni nima qilayapman (u olmani teng
ikkiga ajratadi) har bo’lakni nima deb atash mumkin? (olmaning yarmi bunichi
?) (butun olmani kursatadi) bir butun olma nechta yarimta olmaga teng?” (ikkita)
Predmetlarni teng bo’laklarga bo’lish bilan bir vaqtda ularni teng bo’lmagan
bo’laklarga bo’lish bilan ham ish kurish mumkin. Masalan, doiraning bitta modulini
ikkita teng bo’lakka, ikkinchisini umuman teng bo’lmagan ikkita bo’lakka bo’lish
kerak.
Bunday topshiriqlarni bajarishda o’quvchilar doirani ikki bo’lakka bo’lishning
usullaridan o’xshashlik va farqini aniqlay oloadilar: u holda ham bu holda ham doira
ikkiga bo’linadi lekin birinchi holda ikkita teng bo’lakdan bo’lakka, ikkita holdan
e4sa ikkita teng bolmagan bo’lakka bo’linadi va har bir bo’lak doiraning S qismini
tashkil qiladi.
Geometrik shakillar to’plami bilan ishlanayotganda o’quvchilar bu shaklning
ko’p xossalarini qaytaradilar va yana ko’p xossalari bilan tanishadilar. Masalan,
kvadratni teng to’rt bo’lakka bo’lishda o’quvchilar bu topshiriqni bajarishning 2 ta
usuli mavjudligini oson payqaydilar. Ular kvadrat tamonlari va burchaklari o’zoro
tengligiga yana bir bor ishonch hosil qiladilar, kvadrat simmetriyasi haqida birinchi
tasavurga ega bo’ladi.
Turli shakllarni teng bo’laklarga bo’lishda va bunday bo’laklarning
bittasidan, ikkitasidan va hokozadan iborat shakllarni o’rganish kasr sonlarni
belgilash uchun zarur bo’lgan atamalar va belgilarni kiritishga imkon beradi.
Shunday qilib kasrlarni hosil qilish jarayonini namoyish qilishdan bolalar etiborini
kasrlar o’z nomlarini qanday prinsipda olishlariga qaratilishlari lozim.
Bolalarni turli ulushlarning nomlari va hosil bo’lishi bilan tushuntirib bo’lgach
ularga har xil usulini qanday belgilashini ko’rsatish zarur va boshqa ko’rinishdagi
yozuvlar bilan “surat” va “maxraj” atamalarini kiritmasdan tushuntiriladi.
9
O’qituvchi ikkidan bir ulushini talab qilsa, buning uchun o’quvchilar chiziq
chizishadi va chiziq ostiga ikkini, chiziq ustiga birni yozishadi.
kasrlarning hosil bo’lishi bilan o’quvchilarni tanishtirish 3-sinfdan
boshlanadi. Bunda ko’rgazmalilik juda muhimdir. Kasrlar hosil bo’lishining
qaralishi munosabati bilan har xil aniq predmetlarni teng qismlarga bo’lishga doir
amaliy mashg’ilotlar bajarilishi kerak har xil shakllarni teng qishlarga bo’lish va
shunday qismlardan bittasini, ikkitasini va bundan ortiqlarini o’z ichiga oladigan
qaralishi zarur atamalarni va kasr sonlarni belgilash simvolikasini kiritish imkonini
beradi. Shunnga o’xshash imkoni boricha har xil shakllardan foydalanib,
o’quvchilarni boshqa maxrajli kasrlar bilan tanishtiriladi. Bolalarni kasrlar bilan
tanishtirishning bu bosqichida kasrlarni maydaroq usullariga maydalash jarayonini
ko’rish va bunga teskari jarayonini ko’rish imkonini beradigan yagona
usul geometrik
interpritatsiyadir.
Kasrni
maydaroq usullariga
maydalashni doiralardan,
kvadratdan,
to’g’ri to’rtburchakdan, kesmalardan
foydalanish kerak. Bu holatlarda har qaysi katak ulushni tasvirlaydi. Ikkita katak ni
yoki ni tashkil qiladi. ekanini o’quvchilar chizmaga qarab tanishadilar. Ustki to’rt
to’rtburchakda 8 dan 6 ni; pastki to’rt to’rtburchakda esa to’rtdan uchni
shtrixlaymiz. Taqqoslash yo’li bilan mos to’g’ri to’rtburchaklar o’zaro teng ekaniga
demak, = yoki = ekaniga ishonch hosil qilamiz. Sonning ulushini topishga doir
masalalarni yechish mos kasrning aniq mazmuni ochiladi va mustahkamlanadi.
Bunday masalalarni yechishda sonning bir usulini topishga doir masalalarni
yechish malakasi asos bo’ladi.
Sonning kasrini topishda doir masalalarni yechish mos ko’rsatmalilikka
asoslangan bo’lishi kerak.
O’quvchilarni sonning kasrini topishga doir masalalarni yechish bilan
tanishtirishni amaliy xarakterdagi masalani o’rganib chiqish yaxshi samara
beradi. “Uzunligi 10 sm bo’lgan kesma chizing. Shu kesmaning qismi necha
santimetrga teng? O’quvchilar uzunligi 10 sm bo’lgan kesmani chizishadi
10
va oldin bu kesmaning qismi necha sm ga teng ekanini topishadi: 10:5=2 (sm)
so’ngra kesmaning qismi necha sm ga teng ekanini topishadi.
I----I----I----I----I----I
10 sm
Yana bir doira chizing va uni teng 4 ta bo’lakka bo’ling. Bo’laklardan bittasini
bo’yang. Bu gal doiraning to’rtdan bir qismini (ulushini) bo’yadingiz. To’rtdan uch
qismi bo’yalmagan.
2. Daftaringizga biror AB kesma chizing. Uning o’rtasini C nuqta bilan belgilang.
Natijada AB kesma teng ikki bo’lakka ajratildi: AC=CB. Har bir bo’lak AB ning
ikkidan bir qismini (yarim) tashkil qiladi.
3. Nodira opa bitta butun tortni teng 8 bo’lakka bo’ldi. Shundan bir bo’lagini
o’g’liga berdi. O’g’li tortning qanday uushini oldi? (O’g’li 8 dan 1 usushini oldi)
Doirani, kesmani, kvadrat yoki to’g’ri to’rtburchakni bir butun deb qarash
mumkin. Butunning teng bo’laklari usushlar deyiladi. Odatda 2 dan 1 ulushli
yarim, 4 dan 1 ulush – chorak, 8 dan ulush esa nimchorak deyiladi.
Oddiy kasr. Uning qo’shilishi va yozilishi.
AB kesma teng 4 bo’lakka bo’lingan.
A C D F B
I---------I---------I--------I--------I
11
1.2 Boshlang'ich sinflarda kasr tushunchasi elementlarini o'rgatish
metodikasi
Kasr (arabcha: رسك - boʻlak, parcha) — matematikada birning bitta yoki bir
nechta qismidan (boʻlagidan) iborat son. Kasr ikkita butun sonning nisbati bilan
ifodalanadi: yoki n/m . Bu yerda m kasrning maxraji, n boʻlsa surati deyiladi.
Maxraj chiziqning ostiga (yoki ketiga), surat boʻlsa chiziqning ustiga (yoki oldiga)
yoziladi. Maxraj bir sonni necha boʻlakka boʻlinganini koʻrsatadi, surat boʻlsa shu
kasrda shunday ulushlardan nechta borligini koʻrsatadi. Masalan, kasrida surat 3
dir va u kasr teng uch boʻlakni ifodalashini koʻrsatadi. Maxraj boʻlsa 4 dir va u toʻrtta
boʻlak bir boʻlib butunni hosil qilishini anglatadi. Matematikada koʻrinishida yozsa
boʻladigan barcha sonlar ratsional sonlar toʻplamiga kiradi. Bu yerda a va b butun
sonlardir va b 0 ga teng emas (b‡0). Kasr sonlar yaqqol surat yoki maxrajli
boʻlmasligi ham mumkin, masalan oʻnli kasr, foiz, manfiy darajalar (mos ravishda
0,01, 1% va 10−2; bularning har biri 1/100 ga teng). Butun sonni ham maxraji 1 ga
teng kasr koʻrinishida yozish mumkin: masalan 7 va 7/1 bir-biriga teng. Kasrlar
nisbat va boʻlinmalarni ifodalashda ham ishlatiladi. Masalan, 3/4 kasr 3:4 nisbat va
3 ÷ 4 boʻlinmani ifodalaydi. Oddiy kasrlar Oddiy (yoki sodda) kasr ratsional soning
yoki koʻrinishida yozilganidir. Bunda Boʻlinuvchi kasrning surati deyiladi.
Boʻluvchi boʻlsa kasrning maxraji deb ataladi. Oddiy kasrlarni yozish Ilmiy bosma
etishda kasrlarni yozishning toʻrt usuli bor:
•
maxsus kasrlar: egri chiziqli va bir belgi qilib berilgan kasrlar. Matndagi
boshqa belgilar bilan teng balandlikka va kenglikka ega. Odatda sodda kasrlar uchun
qoʻllaniladi, masalan: ½, ⅓, ⅔,
¼ va ¾. Sonlar kichikligi uchun koʻp fontlarda bunday yozilgan kasrlarni oʻqish
muammo boʻlishi mumkin.
12
Zamonaviy matematik analizda ishlatilmaydi. Boshqa joylarda ishlatiladi;
•
satr kasrlari: maxsus kasrlarga oʻxshash, ammo gorizontal chiziq bilan
yoziladi. Masalan, boshqa belgilar bilan bir xil balandlikdagi kasri;
•
shilling kasrlari: 1/2; bunday nomlanishiga sabab bu yozish Britaniya puli
(£sd) bilan ishlatilgan. Masalan, 2 shilling va 6 pennini yarim krona deb 2/6 kabi
yozishgan. „Ikki shilling va 6 penni“ kasr boʻlmagan boʻlsa ham, oldinga qaragan
egri chiziq hozir kasrlar bilan ishlatiladi. Masalan, satrlarni bir tekis qilib yozish
uchun. Yana kasrlar ichidagi kasrlarni yoki darajalar ichidagi kasrlarni yozish uchun
ishlatiladi (qarang: murakkab kasr);
•
qavatli kasrlar: ; Bu belgilashda matnning ikki yoki undan koʻp satri
ishlatiladi. Bunday yozish matnda satrlar orasida joy ajratadi. Katta boʻlgani uchun
oʻqish oson. Ammo, sodda kasrlarni yozishda yoki murakkab kasrlar ichidagi
kasrlarni yozishda ishlatilsa muammoli boʻlishi mumkin.
Toʻgʻri va notoʻgʻri kasrlar Toʻgʻri kasr deb suratining moduli maxrajining
modulidan kichkina kasrga aytiladi. Agar kasr toʻgʻri boʻlmasa u notoʻgʻri kasr deb
ataladi. Notoʻgʻri kasrlar birga teng yoki katta boʻladi. Masalan,5/7 7/9 , va 1/2
kasrlari toʻgʻri kasrlardir. , 3/2 7/5 , va8/5 kasrlari boʻlsa notoʻgʻri kasrlardir. Har
qanday butun sonni notoʻgʻri kasr qilib yozish uchun, 1 sonini maxraj qilib olish
kerak. Aralash kasrlar Butun son va toʻgʻri kasr bilan yozilgan kasr aralash kasr deb
nomlanadi. Murakkab kasrni undagi butun son bilan kasrning yigʻindisi deb
tushuniladi. Har qanday ratsional sonni aralash kasr qilib yozish mumkin. Faqat
surat va maxrajga ega kasr sodda kasr deb nomlanadi. Miqdorlarning ulushlari bilan
tanishtirish metodikasi. Yuqorida koʻrdikki, 3-sinfda birning ulushlari, ya’ni 1/2,
1/3, 1/4 va hokazo ulushlarga oid tasavvurlarni hosil qilishdan iborat. Kasrlarni
oʻrgatish deyarli koʻrgazma asosida tushuntiriladi. Bu koʻrgazmalarga meva qovun,
tarvuz, geometrik shakl, chup, qogʻoz va boshqa atrofdagi narsalarni olish mumkin.
Koʻrgazmali tushuntirishda, masalan, olmani teng ikkiga boʻlish, ba’zan teng
boʻlmagan 2 boʻlakka boʻlish, u yarim olma emasligini, demak, kasrni hosil
13
qilmaslikni tushuntirish kerak. Faqat teng boʻlakka boʻlgandagina kasr son yoki
butunning ulushi hosil boʻlishini mustahkamlash, sindirish lozim.Turli xil geometr
shakllar bilan ishlayotganda bu shakl yordamida ulushlarni hosil qiladilar, hamda
uning ba’zi xossalarini keltirib chiqaradilar.Masalan, kvadratni teng 4 boʻlakka
boʻlishda, uni ikkita yo’l bilan boʻlib, burchaklarining oʻzaro tengligiga hamda
tomonlarning ham oʻzaro tengligiga asoslanib, shuningdek kvadrat simmetriyasi
haqida tasavvurlarga ega boʻladilar. Shuningdek, boshqa oʻquvchilarga doirani,
ba’zilariga toʻgʻri toʻrtburchakni 4 boʻlakka boʻlish topshiriladi. Bundan keyingi ish
teng boʻlaklarga boʻlingan ulushlardan bittasini, ikkitasini, uchtasini olib ularni
qanday sonlar bilan yozish mumkinligi o’qitiladi. Kasrlarni ikkidan bir, uchdan bir,
to’rtdan bir kabi oʻqish va 1/2, 1/3, 1/4 larga narsalarni qanday boʻlib, qancha qismi
olinayotganligi orasidagi bogʻlanishni hosil qilish lozim. Shu asosda surat va maxraj
hamda kasr kabi yangi terminlar kiritmasdan oʻqiladi. Lekin chiziq chizish,
chiziqning pastida butunni nechaga boʻlgan son, yuqorisida necha ulushni olgan son
yozilishi tushuntiriladi. «Ulushlar» mavzusida shakllarni teng boʻlaklarga boʻlish
asosida ulushlarni taqqoslash ham tushuntiriladi. Masalan, oʻqituvchi 5 ta bir xil
toʻgʻri toʻrtburchakli qogʻozdan yoʻlakchali qilib qirqishni taklif qiladi. Bu
yoʻlakchani birinchisini teng ikkiga, ikkinchisini teng toʻrtga boʻlib, ularni ustma -
ust qoʻyish asosida har bir teng boʻlaklarni taqqoslaydi. Unda 1/2>1/4, 14>1/8,
1/3>1/6 kabi ekanligiga ishonch hosil qiladilar. 3-sinfda sonning ulushini topishni
amaliy masalalardan boshlash kerak. Masalan: uzunligi 12sm boʻlgan qogʻoz
yoʻlakchani olib uni ikkiga buklash topshiriladi. Yoʻlakchaning yarmi necha sm?
12/2=6 sm. Endi yoʻlakchani yana ikki boʻklab toʻrt qismga boʻladi. Yoʻlakchani
qanday qismi hosil boʻladi va uning uzunligi qancha?
Javob: 12:4=3 sm 1/4 qism. Bu chizgich yordamida ham oʻlchab koʻriladi.
Masala: 1. Kitob 80 bet, oʻquvchi uning 1/4 qismini oʻqidi.Necha bet kitob oʻqilgan.
80 betning 1/4 qismi qancha? 80:4=20 bet.
2. Kinozaldan bozorgacha 720 m. Shu yoʻlning 8/9 qismini asfalt bilan qoplashdi.
14
Yoʻlning necha metri asfalt bilan qoplangan?
1.Boshqa masalalarni yechayotganda chizmadan foydalanish yetarli son kesma
orqali tasvirlanadi, u berilgan sondagi teng boʻlaklarga boʻlinadi, ulushi belgilanadi,
sungra yechishni ogʻzaki yoki yozma bajaradi. Masalan: 1/2 mda, 1/4 m da, 1/5 m
da necha sm bor ?
2.1/2 soatda, 1/6 soatda necha minut bor?
Vaqt oʻlchovlarini oʻrganayotganda nima uchun «bir yarim», «chorak kam 10» deb
aytilishini tushuntirish
Aksincha sonning ulushiga qarab sonning oʻzini topishda ham katta e’tibor beriladi.
Masalan, «Tu-104» samolyot 1/3 minutda 5 km uchadi. 1 minutda necha km uchadi?
1/3 kismi 5 km boʻlgan son necha?
5*3=15 km
2. Keyinchalik, sonni uning ulushi boʻyicha topishga doir masalalar bilan
aralashtirib kiritiladi. 3-sinfda ulushni va ulushga qarab sonni topishga doir faqat
sodda masalalar, 4-sinfda esa murakkab masalalar yechiladi. Kasrlarni oʻrganish
metodikasi. «Ulushlar» mavzusida asoslangan holda kasrlarning hosil boʻlish bilan
4-sinfda tanishtiriladi. Bu yerda ham koʻrgazma qurol bilim berishning bosh mezoni
boʻladi. Narsalarni, shakllarni va boshqa atrodagilarni teng boʻlaklarga boʻlish va
shu boʻlaklardan bittasini, ikkitasini, uchtasini, …. olish masalasi, uni ifodalash va
yozish asosiy vazifa boʻladi. Bunda kasr, kasrning surati, maxraji kabi terminlar
bilan tanishtiriladi. Kasrlarni yozishni bajarishda quyidagi doirada amal qilish
eslatiladi. Chiziq ostida yozilgan son kasrning maxraj deyilib, butun narsa nechaga
teng yozilgan son kasrning surati deyilib, teng qismlardan qanchasi olinganini
koʻrsatadi. Boshlangʻich sinfda maxraji 10 dan katta boʻlmagan kasrlar qaraladi.
Bundan keyin kasrlarni maydaroq ulushlarga maydalash va aksincha masalalar
qaraladi. Masalan, 3/4=6/8 yoki 2/8-1/4 larni tushuntirish uchun bir xilda yoʻlakcha
olamiz va 1-sini 4 ta teng boʻlakka, 2-sini 8 ta teng boʻlakka boʻlib 1-sida 3 ta
15
ulushni, 2-sida 6 ta ulushni olamiz. Bu ikkala yoʻlakchadagi yuzalar tengligi
koʻrinarli boʻladi. Shuningdek 2/8= 1/4 ifoda tushuntiriladi. Quyidagi savollar
beriladi: Unga javob shakliga qarab aytiladi: qaysi biri katta? 1/2ml yoki 4/4 ml? 2/2
ml yoki 4/4 ml? 1 butunda nechta 1/8 ulush bor? >,<=belgilarini qoʻying 3/8…..3/4,
4/5….1, 4/8…..1/2
4). Shunday sonni tanlangki, tenglik yoki tensizlik oʻrinli boʻlsin.
5/10=……/2, 3/8.>…./4, 1,2<……/4.
Masala: 1. Sayohatchilar uch kunda 120 km yoʻl yurdilar. Birinchi kuni hamma
yulning qismini, ikkinchi kuni esa hamma yoʻlning qismini yurdilar. Uchinchi kuni
sayohatchilar necha kilometr yoʻl yurgan? 120-(60+40) = 20
16
II BOB BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA O‘QITISH
METODLARI
1.1 Uslub (metod) tushunchasi uni turlari. O’quv-bilish faoliyatini tashkil
qilish uslubi.
Arifmetik material kursning asosiy mazmunini tashkil etadi. Boshlang‘ich
kursning asosiy o‘zagi natural sonlar va asosiy miqdorlar arifmetikasidan iborat.
Bundan tashqari, bu kursda geometriya va algebraning asosiy tushunchalari
birlashadi.
Boshlang‘ich sinf matematika kursi maktab matematika kursining organik qismi
bo‘lib hisoblanadi. V–XI sinflarda o‘qitiladigan matematikaning eng asosiy va
o‘quvchilar yoshiga mos bo‘lgan elementar tushunchalari beriladi. Yuqori sinflarda
shu tushunchalar kengaytirilgan, chuqurlashtirilgan va boyitilgan holda o‘qitiladi.
Demak, boshlang‘ich sinf matematikasining mazmuni yuqori sinf matematikasining
mazmunini ham belgilab beradi. Boshlang‘ich matematikaning tuzilishi o‘ziga xos
xususiyatlarga ega:
1. Arifmetik material kursning asosiy mazmunini tashkil qiladi. U natural sonlar
arifmetikasi, asosiy miqdorlar, algebra va geometriya elementlarining propedivtik
kurslari asosiy bo‘lim shaklida o‘qitilmasdan arifmetik material bilan qo‘shib
o‘qitiladi.
2. Boshlang‘ich sinf materiali konsentrik tuzilgan. Masalan, oldin I-o‘nlikni
raqamlash o‘qitilsa, keyin 100 ichida raqamlash va arifmetik amallar bajarish
o‘qitiladi. Undan keyin 1000 ichida arifmetik amallar bajarish, keyin ko‘p xonali
sonlar ichida.
Bularni o‘qitish bilan birga raqamlash, miqdorlar, kasrlar, algebraik va
geometrik materiallar qo‘shib o‘qitiladi.
3. Nazariya va amaliyot masalalari o‘zaro organik bog‘langan xarakterga ega.
17
4. Matematik tushuncha, xossa, qonuniy bog‘lanishlarni ochish kursda o‘zaro
bog‘langan.
5. Har bir tushuncha rivojlantirilgan holda tushuntiriladi.
Masalan, arifmetik amallarni o‘qitishdan oldin uning aniq mohiyati ochiladi,
keyin amalning xossalari, keyin komponentlar orasidagi bog‘lanish, keyin amal
natijasi, oxirida amallar orasidagi bog‘lanish beriladi.
6. Asosiy tushunchalar va natijaviy tushunchalar o‘zaro bog‘lanishda berilgan.
Masalan, qo‘shish asosida ko‘paytirish keltirib chiqarilgan.
Boshlang‘ich matematika kursi o‘z tuzilishi bo‘yicha o‘z ichiga olgan, arifmetik,
algebraik va geometrik materialdan iborat qismlarni .
Boshlang‘ich matematika kursida arifmetik materialning konsentrik joylashuvi
saqlanadi.
Ammo, amaldagi dasturda konsentrlar soni kamaytirilgan: o‘nlik, yuzlik,
minglik, ko‘p xonali sonlar. Shuni ham aytish kerak, material shunday katta
guruhlashganki, unda o‘zaro bog‘langan tushunchalar, amallar, masalalarni qarash
vaqt jihatdan yaqinlashtirilgan.
Arifmetik amallarning xossalari va mos hisoblash usullarini o‘rganish bilan bir
vaqtda arifmetik amallar natijalari bilan komponentalari orasidagi bog‘lanishlar
ochib beriladi. (Masalan, agar yig‘indidan qo‘shiluvchilardan biri ayrilsa, ikkinchi
qo‘shiluvchi hosil bo‘ladi.) Komponentlaridan birining o‘zgarishi bilan arifmetik
amallar natijalarining o‘zgarishi kuzatiladi.
Algebra elementlarini kiritish, chuqur, tushunilgan va umumlashgan
o‘zlashtirish maqsadlariga javob beradi: tenglik, tengsizlik, tenglama, o‘zgaruvchi
tushunchalari konkret asosda ochib beriladi.
1-sinfdan boshlab sonli tengliklar va tengsizliklar (4=4, 6=1+5,
2<3, 6+1>5, 8-3< 8-2 va hokazo) qaraladi.
Ularni o‘rganish arifmetik materialni o‘rganish bilan bog‘lanadi va uni
chuqurroq ochib berishga yordam beradi.
2-sinfdan boshlab (x+6)-3=2 va h.k ko‘rinishdagi tenglamalar qaraladi.
18
Тenglamalarni yechish, oldin tanlash metodi bilan, so‘ngra amallarning natijalari
bilan komponentlari orasidagi bog‘lanishlarni bilganlik asosida bajariladi.
O‘zgaruvchi bilan amaliy tekshirish o‘quvchilarning funksional tasavvurlarini
egallashlariga imkon beradi.
Geometrik material bolalarning eng sodda geometrik figuralar bilan tanishtirish,
ularning fazoviy tasavvurlarini rivojlantirish, shuningdek, arifmetik qonuniyatlarni,
bog‘lanishlarni ko‘rsatmali maqsadlariga xizmat qiladi. (Masalan, to‘g‘ri
to‘rtburchakning teng kvadratlarga bo‘lingan ko‘rsatmali obrazidan
ko‘paytirishning o‘rin almashtirish xossasini bog‘lanishi ochib foydalaniladi...).
1-sinfdan boshlab to‘g‘ri va egri chiziqlar, kesmalar, ko‘pburchaklar va ularning
elementlari, to‘g‘ri burchak va hokozo kiritilgan.
O‘quvchilar geometrik figuralarni tasavvur qila olishni, ularni nomlari, katakli
qog‘ozga sodda yasashlarni o‘rganib olishlari kerak. Bundan tashqari, ular kesma va
siniq chiziq uzunligini, ko‘pburchak perimetrini, to‘g‘ri to‘rtburchak, kvadrat va
umuman har qanday figuraning yuzini (paletka yordamida) topish malakasini
egallab olishlari kerak.
Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitishning maqsadlari quyidagilar:
umumta’lim maqsadi, tarbiyaviy maqsadi, amaliy maqsadi. Bu maqsadlar bir-biri
bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, bir-birini to‘ldiradi.
1. Ta’lim maqsadi o‘qituvchidan quyidagilarni talab qiladi.
a) o‘quvchilarga matematik bilimlar tizimidan, bilim, malaka ko‘nikma berish;
b) haqiqiy olamni matematik metodlar bilan o‘rganish;
v) o‘quvchilarning og‘zaki va yozma nutqlarini o‘stirishni, uning sifatli
bo‘lishini ta’minlash;
g) o‘quvchilarga matematikadan shunday bilimlar berishni ta’minlashi kerakki,
bu bilimlar orqali, faol bilish faoliyati orqali, bilim, malaka, ko‘nikmalari ortib
borsin.
2. Тarbiyaviy maqsad. Matematika o‘qitish o‘quvchilarni sabotlilikka,
tirishqoqlikka, puxtalikka, o‘z fikri va xulosalarini nazoarat qila olishga, ayniqsa,
kuzatish, asosida aytiladigan fikrlarning ravon bo‘lishiga erishish kerak. Miqdorlar
19
orasidagi bog‘lanishni ifodalash uchun matematikada simvollar ishlatiladi. Mana
shu matematik til rivojlanishi kerak. O‘qituvchining vazifasi simvolik tilda
ifodalangan matematik fikrni ona tiliga ko‘chirishga o‘rgatishdan iborat bo‘lmog‘i
kerak.
Bilishga intilish, mustaqil ishdan qanoat hosil qilish tuyg‘ularini tarbiyalashi
kerak. Matematika fanini o‘qitishning o‘zi o‘quvchilarda diqqat va fikrni to‘play
bilishni tarbiyalaydi.
O‘qituvchi quyidagilarni ta’minlashi kerak:
a) o‘quvchi moddiy olamdagi bog‘lanishlarni, miqdorlarning o‘zgarishini, bir-
biri bilan aloqasini anglay olishi;
b) o‘quvchilarning matematikani o‘rganishga astoydil qiziqishini ta’minlash;
d) mehnatga, vatanga insonlarga bo‘lgan munosabatini tarbiyalash, estetik did
hosil qilish;
g) o‘zbek millatining tarixi, jumladan, matematika o‘qitilishi tarixiga bo‘lgan
dunyoqarashni tarbiyalash;
d) o‘quvchilarning fikrlash qobiliyatini va matematik madaniyatini tarbiyalash;
3. Amaliy maqsad. Matematika o‘qitishdan kuzatilgan amaliy maqsad –
o‘quvchilar olgan bilimlarni, amalda qo‘llay olishga o‘rgatishdan iborat. Olingan
bilimlarni sonlar va matematik ifodalar, nuqtalar ustida bajariladigan amallarga
tatbiq qila bilish, har xil masalalarni yechishda foydalana bilishga o‘rgatish. Bu
bilimlarni kundalik hayotda uchraydigan masalalarni hal qilishga qo‘llay bilishga
o‘rgatishdir.
O‘qitish metodi tushunchasi didaktika va metodikaning asosiy tushunchalaridan
biri.
Shunday qilib o‘qitish metodlari o‘zlashtirish, tarbiyalash va rivojlanish kabi
uchta asosiy vazifani bajaradi.
O‘qitish metodlaridan, ta’limning yangi mazmuniga, yangi vazifalariga mos
keladiganlariga ongli tanlab olish uchun oldin hamma o‘qitish metodlarini
tasniflashni o‘rganib chiqish zarur.
20
1. Ilmiy-tadqiqot metodlari haqida ma’lumot. Pedagogik tarbiyalashga oid ish
tajribalarni o‘rganmay va umumlashtirmay, pedagogik jarayonini chuqur tadqiq
qilmay turib pedagogikani rivojlantirib bo‘lmaydi. Hozirgi ta’lim-tarbiya
pedagogikani ilmiy bilishning umumiy metodi bilan qurollantiradi, ammo boshqa
har qanday fan kabi pedagogika fanining ham xususiy tadqiqot metodlari mavjud.
Ilmiy tadqiqot metodlari - bu qonuniy bog‘lanishlarni, munosabatlarni,
aloqalarni o‘rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni olish
usullaridir. Kuzatish, tajriba, maktab hujjatlari bilan tanishish, o‘rganish, suhbat va
so‘rovnomalar o‘tkazish, ilmiy pedagogik tadqiqot metodlari jumlasiga kiradi.
So‘nggi vaqtlarda matematik va kibernetik metodlardan, shuningdek,
modellashtirish metodlaridan foydalanish qayd qilinmoqda.
Boshlang‘ich matematika o‘qitish metodikasida butun pedagogik tadqiqotlarda
qo‘llaniladigan metodlarning o‘zidan foydalaniladi.
2. Kuzatish metodi.
Kuzatish metodi – odatdagi sharoitda kuzatish natijalarini tegishlicha qayd qilish
bilan pedagogik jarayonni bevosita maqsadga yo‘naltirilgan holda idrok qilishdan
iborat. Kuzatish metodidan o‘quv-tarbiya ishining u yoki bu sohasidagi ishning
qanday borayotganini o‘rganish uchun foydalaniladi. Bu metod o‘qituvchi va
o‘quvchilarning faoliyatlari haqida majbur qilinmagan tabiiy sharoitda faktik
material to‘plash imkonini beradi.
Kuzatish vaqtida tadqiqotchi o‘quv jarayonining odatdagi borishiga
aralashmaydi. Kuzatish aniq maqsadni ko‘zlangan reja asosida uzoq yoki yaqin
vaqt oralig‘ida davom etadi. Kuzatishning borishi, faktlar, sodir bo‘layotgan
voqealar, jihozlar kuzatish kundaligiga qayd qilinib boriladi.
Kuzatish tutash yoki tanlama bo‘lishi mumkin. Тutash kuzatishda kengroq
olingan hodisa (masalan, matematika darslarida kichik yoshdagi o‘quvchilarning
bilish faoliyatlari), tanlama kuzatashda kichik-kichik hajmdagi hodisalar (masalan,
matematika darslarida o‘quvchilarning mustaqil ishlari) kuzatiladi. Qaror yozish
yoki kundalik yuritish kuzatishni qayd qilishning eng sodda metodidir. Ammo
21
kuzatishlarni qayd qilishning eng ishonchli metodi texnik vositalar, video, foto va
kinosyomkadan, teleekrandan foydalanishdir.
Foydalaniladigan kuzatish metodlaridan biri ilg‘or pedagogik tajribani
o‘rganish va umumlashtirishdan iborat. Bu metoddan muvaffaqiyatli
foydalanishning majburiy asosiy sharti shundan iboratki, o‘qituvchilar tajribasining
tavsifi qo‘yilgan tadqiqot vazifasiga javob beradigan bo‘lishi kerak (bizning
mamlakatimizda ilg‘or pedagogik tajribani o‘rganishga doir katta ish olib
borilmoqda. Bu tajribaning umumlashtirilishi ilmiy-amaliy konferensiyalarning va
pedagogika o‘qishlarining materiallari to‘plamlarida, monografiyalarda va jurnal
maqolalaridaaxboroy tehnologiyalarini qo‘llash jarayonida o‘z aksini topmoqda).
3. Tajriba
Tajriba - bu ham kuzatish bo‘lib, maxsus tashkil qilingan, tadqiqotchi tomonidan
nazorat qilib turiladigan va tizimli ravishda o‘zgartirib turiladigan sharoitda
o‘tkaziladi. Pedagogik Tajriba o‘qitishning va tarbiyalashning u yoki bu usulining,
ko‘rsatma – qo‘llanmalarining samaradorligini tadqiq qilishda qo‘llaniladi.
Tajriba o‘tkazishdan oldin tadqiqotchi tadqiq qilinishi kerak bo‘lgan masalalarni
aniq ifodalab olishi, bunday masalalarni hal qilinishi maktab amaliyotida va
pedagogika fani uchun ahamiyatga ega bo‘lishi kerak. Tajriba o‘tkazishdan oldin
tadqiqotchi o‘rganish predmeti bo‘lmish masalaning nazariyasi va tarixi bilan,
shuningdek, shu soha bo‘yicha amaliy ish tajribasi bilan tanishib chiqadi.
Тadqiqotda ilmiy farazni o‘rni katta ahamiyatga ega. Butun tajribani tashkil qilish
ilmiy farazni tekshirishga yo‘naltiriladi. U material to‘plash yo‘larini belgilash
imkonini beradi, tadqiqotchining faktik materialda chalkashib ketishiga yo‘l
quymaydi.
Tajriba natijalarini tahlil qilish, taqqoslash metodi bilan o‘tkaziladi. Buning
uchun ikki yoki bir necha guruh tuziladi, bu guruhlarga kirgan o‘quvchilar tarkibi
bo‘yicha tayyorgarlik darajalari va boshqa ko‘rsatkichlar bo‘yicha imkoni boricha
bir xilda bo‘lishi kerak. Bir xil sinflarda tadqiqotchi tomonidan maxsus ishlab
chiqilgan tajriba materiali bo‘yicha ish bajariladi. Тaqqoslash uchun nazorat sinflari
tanlanadi, bu sinflar o‘quvchilar tarkibi, ularning bilim darajalari bo‘yicha
22
taxminan tajriba sinflarga teng kuchli bo‘lishi kerak, bu sinflarda matematika tajriba
sinflarda qo‘llaniladigan metodlar, vositalar va boshqalar qo‘llanilmaydi.
Tajriba natijalari haqida obektiv ma’lumotlar olishning boshqa usullaridan ham
foydalaniladi:
1. Tajriba-sinov o‘tkaziladigan sinflarda boshlang‘ich shartlar nazorat
sinfidagiga qaraganda bir muncha eng qulayroqdir; agar tajriba sinflarda bunday
sharoitlarda yaxshi natijalar olingan bo‘lsa, masalani tajriba hal qilishi o‘zini
oqlagan hisoblanadi;
2. O‘quvchilarnig tarkibi taxminan bir xil bo‘lgan ikkita sinf olinadi; tadqiq
qilinayotgan masalaning yangi yechimi shu sinflarning bittasida qullaniladi, so‘ngra
boshqa mavzu materiallarida ikkinchi bir sinfda qo‘llaniladi; agar bunday
qo‘llanishdagi yangi metod, usul yaxshi natija bersa, bu usul, metod o‘zini oqlagan
bo‘ladi.
Tajribani boshlashdan oldin, uning oraliq bosqichlarida va oxirida hamma sinf
o‘quvchilarining bilimlari tekshiriladi. Olingan ma’lumotlarni tahlil qilish asosida
tadqiq qilinayotgan metodning, usulning va h.k. samaradorligi haqida xulosalar
chiqariladi. Tajriba-sinov o‘tkaziladigan sinflardan olingan sifat va miqdoriy
natijalarni tahlil qilish asosida xulosa chiqariladi. Miqdoriy kattaliklarni
aniqlashning turli xil usullari (o‘zlashtirilishi bo‘yicha, to‘g‘ri va noto‘g‘ri
javoblarni taqqosdash va h.k.) mavjud. Keyingi vaqtlarda shu maqsadda variasion
statistika metodlaridan har xil hisoblash texnikasi va kibernetik vositalardan
foydalanilmoqda. Ba’zi muhim qoidalarni tajribaviy tekshirish ommaviy Tajriba
yo‘li bilan amalga oshiriladi.
4. Maktab hujjatlarini o‘rganish.
Pedagogik tadqiqotlarning keng tarqalgan metodlaridan biri o‘quvchilar ishlari
va hujjatlarini o‘rganishdan iborat. O‘quvchilarning ishlari ularni dasturning ayrim
bo‘limlari bo‘yicha tayyorgarlik darajasini aniqlash, o‘qitishning ma’lum davri
davomida o‘sishi va rivojlanishlarini kuzatish imkonini beradi. Masalan, maxsus
yozma va grafik ishlar shu maqsadda o‘tkaziladiki, bularni tekshirish natijasida
bolalarning matematikadan olgan bilimlarini va malakalari aniq ko‘rinishi kerak;
23
ma’lum vaqt oralig‘ida bunday maxsus ishlarni bajartirib turish, o‘quvchilar olg‘a
siljiyotganini va qanday darajada siljiyotganini ko‘rsatadi. O‘quvchilarning yozma
ishlarida yo‘l qo‘ygan xatolarini tahlil qilish muhim ahamiyatga ega. Bunday tahlil
butun sinf o‘quvchilarining duch keladigan murakkab qiyinchiliklarini, shuningdek,
o‘quvchilarning matematikani o‘zlashtirishlaridagi induvidual xususiyatlarini
aniqlash imkonini beradi.
O‘quv hujjatlari (o‘quv rejasi, dasturi, metodik ishlar hujjatlari, hisobotlar va
h.k.) o‘quv tarbiyaviy ishlarni rivojlanish jarayoni va holatini aks ettiradi.
O‘quvchilarning daftarlarini o‘rganish, ilmiy tadqiqot ishi uchun ahamiyatga
ega. Uzoq vaqt davomida o‘quvchilar jamoasini qarab chiqish va tahlil qilish
o‘qituvchi ishi tizimini, o‘quvchilar ishining xususiyatlarini ochishga yordam
beradi.
5. Suhbat metodi.
Pedagogik tadqiqotlarda suhbat metodidan ham foydalaniladi. Bu metoddan
foydalanish kuzatishdan olingan ma’lumotlarni to‘ldiruvchi va aniqlovchi
materiallar
olish,
topshirishlar
bajarish
imkonini
beradi.
Bu
metod
muvaffaqiyatining asosi bolalar bilan aloqa o‘rnatilishi, ular bilan bemalol erkin
muloqotda bo‘lish imkoniyatidan iborat
Suhbat uchun uning maqsadini belgilash, dastur ishlanmasi, yo‘nalishi va
metodikani asoslash juda muhimdir. Suhbat metodi bevosita berilgan savollarga
javoblarning ishonchliligini tekshirish imkonini beruvchi bevosita va bilvosita
savollarni kiritishni nazarda tutadi.
Suhbat metodi o‘qituvchilarga, ota-onalarga qaratilgan bo‘lishi ham mumkin, bu
holda aytib o‘tilgan ehtiyotkorlikning hojati yo‘q, shu sababli, bunda
tadqiqotchining suhbatdoshiga nisbatan munosabati ochiq-oydin bo‘lishi mumkin.
6. Anketalashtirish so‘rovnoma o‘tkazish metodi.
Biror masalaga nisbatan fikrlarni aniqlash, ba’zi faktlarni to‘plash talab qilingan
hollarda anketalashtirish metodidan foydalaniladi. Agar javoblar og‘zaki olinadigan
bo‘lsa, u holda bu javoblar qarorga to‘la yoziladi. Ko‘pchilik bir savolning o‘ziga
24
javob berganda, buning ustiga har kim mustaqil javob bersa, yozma anketalash
qimmatli bo‘ladi.
Anketadan foydalanilganda quyidagi ikki talabga amal qilish zarur:
1) anketada savollar kam bo‘lishi kerak;
2) savollar shunday tuzilishi kerakki, ularni hamma bir xil tushinsin, ular aniq
(mujmal bo‘lmagan) javoblarni talab qilsin.
Ilmiy - pedagogik tadqiqotlarda nazariy metodlar etakchi o‘rin tutadi. Har bir
tadqiqotda oldin o‘rganish ob’ektini tanlash, nazariy tahlil asosida ob’ekt qaysi
faktlarda bog‘liqligini aniqlash va tekshirish uchun ulardan etakchilarini tanlash
kerak. Тadqiqotning maqsad va vazifalarini yaqqol aniqlash gipotezasini tuzish
shunga mos ravishda tadqiqot o‘tkazish metodikasini ishlab chiqish, tadqiqotning
borishida olingan faktlarni tushuntirish va tahlil qilish usullarini tanlash va
xulosalarni ifodalash lozim. Bu ishlarning hammasini bajarish uchun tadqiq
qilinayotgan masalaning ilgari va hozirgi vaqtdagi nazariyasi va amaliyotini
yorituvchi adabiy manbalarni o‘rganish va tahlil qilish kerak. Nazariy metodlar
boshqa metodlar bilan bir qatorda matematika metodikasiga oid har bir tadqiqodga
qo‘llaniladi. Har qanday ilmiy muammolarni hal qilishda eng oldin qilinayotgan
masalaga oid hamma adabiyotni o‘rganish va nazariy tadqiqot o‘tkazish kerak. Busiz
maqsadga yo‘naltirilgan bo‘lmaydi, sinash bazan xatolar yo‘li bilan olib boriladi,
shu bilan birga har doim ham qo‘yilgan masalaning to‘la jalb qilinishiga olib
kelinavermaydi. Shu bilan birga adabiyotni o‘rganmay turib va nazariy tahlil qilmay
turib, fanda izchillik ta’minlanmaydi.
Matematika metodikasiga doir tadqiqotlarda boshqa metodlardan ham
foydalaniladi. Odatda bu metodlarning hammasidan birgalikda foydalanish, bu xil
natijalarning ishonchli bo‘lishini ta’minlaydi.
Hozirgi zamon didaktikasida o‘qitish metodlari klassifikasiyasiga har xil
yondoshish mavjud. Bizning fikrimizga eng maqsadga muvofiq, har xil metodlarni
o‘z ichiga olgan klassifikasiyadir.
Yuqorida keltirilgan ta’rifdan o‘qitish metodlari o‘qituvchi va o‘quvchilarning
birgalikdagi faoliyatidan iborat ekani ko‘rinadi.
25
Binobarin, bunday faoliyat tashkil qilish rag‘batlantirish va nazorat qilishni
nazarda tutadi, shunga ko‘ra o‘qitish metodlari ham uchta katta guruhga bo‘linadi:
o‘quv faoliyatini tashkil qilish metodlari; o‘quv faoliyatini rag‘batlantirish
metodlari; o‘quv faoliyatini samaradorligini nazorat qilish metodlari.
O‘quv bilish faoliyatini tashkil qilish metodlarini bir nechta guruhlarga bo‘lib
klassifikasiya qilish mumkin.
I. O‘quvchilar bilim oladigan manbalar bo‘yicha:
Og‘zaki, ko‘rsatmali va amaliy metodlar (tushuntirish, suhbat, hikoya, kitob
bilan ishlash va h.k).
Ko‘rsatmali metodlar (tevarak atrofdagi predmetlar va hodisalarni kuzatish,
ularning modellari va tasvirlarini qarash) o‘quvchilarning amaliy ishlari
II. O‘quvchilar fikrining yo‘nalishi bo‘yicha:
Induksiya, deduksiya va analogiya.
III. Pedagogik ta’sir, boshqarishning darajasi, o‘quvchi-larning o‘qishda
mustaqilliklar darajasi bo‘yicha:
O‘qituvchi boshchiligida bajariladigan o‘quv ishi metodi;
O‘quvchilarning mustaqil ishlari metodi.
IV. O‘quvchilarning mustaqil faolliklari darajasi bo‘yicha:
Izohli-illyustrativ metod;
Reproduktiv metod: bilimlarni muammoli bayon qilish metodi;
qisman izlanish va tadqiq qilish metodi.
I. Og‘zaki, ko‘rsatmali va amaliy metodlar
1) Og‘zaki metodlar – qisqa muddat ichida hajmi bo‘yicha eng ko‘p
ma’lymotlarni berish, o‘quvchilar oldiga muammolar qo‘yish, ularni hal qilish
yo‘llarini ko‘rsatish imkonini beradi.
Bu metodlar o‘quvchilarning abstrakt tafakkurlarining rivojlanishiga sharoit
yaratadi.
a) Тushuntirish. Bilimlarni tushuntirish metodining mohiyati shundan iboratki,
bunda o‘qituvchi materialni bayon qiladi, o‘quvchilar esa uni, ya’ni bilimlarni
tayyor holda qabul qilib olishadi.
26
2.2 Boshlang`ich sinflarida matematika o`qitishni zamonaviy tarzda amalga
oshirish imkoniyatlari va kasr elementalarini o’rgatish metodikasi
Boshlang`ich sinf o`quvchilariga matematikadan samarali ta`lim berilishi
uchun o`qituvchi boshlang`ich sinflarda matematika o`qitish metodikasini egallab,
chuqur o`zlashtirib olmog`i lozim. Respublikamizda mustaqillikning dastlabki
kunlaridan boshlab jamiyatni isloh qilish va yangilash jarayonining eng muhim
bug`ini
jamiyatdagi
demokratik
o`zgarishlarning,
iqtisodiyotni
barqaror
rivojlantirishning, respublikaning jahon hamjamiyatiga integratsiyalashuvining
zarur va majburiy sharti sifatida ta`lim sohasini isloh qilish siyosati izchillik bilan
amalga oshirilmoqda. Bugungi kunda Kadrlar tayyorlash milliy dasturi yosh avlodga
uzluksiz ta`lim berish va uni tarbiyalash jarayonini yaxlit qamrab oladigan yagona
ta`lim tizimi hisoblanadi. Ta`lim tizimining har bir bo`g`ini alohida o`ringa ega.
Metodik masalalar har bir darsda yuzaga keladi, Shu bilan birga odatda, ular bir
qiymatli yechimga ega emas. O`qituvchi darsda yuzaga kelgan metodik masalaning
mazkur o`quv vaziyati uchun eng yaroqli yechimini tez topa olishi uchun bu soxada
yetarlicha keng tayyorgarlikka ega bo`lishi talab etiladi. Boshlang`ich ta`lim
metodikasi o`qitish vositasi sifatida mavjud didaktik o`yinlar mantiq ilmi
va matematik nuqtai nazaridan mazmunan yetarli emasligi tufayli didaktik
o`yinlardan foydalaniladi va o`rganilgan materialni faqat mustaxkamlash vositasi
sifatida foydalaniladi.
Matematika boshlang`ich ta`lim metodikasining predmeti quyidagilardan
iborat:
1.Matematika o`qitishdan ko`zda tutilgan maqsadni aniqlab asoslash (nima uchun
matematika o`qitiladi, o`rgatiladi)
2. Matematika o`qitish mazmunini ilmiy ishlab chiqish (nimani o`rgatish) bir
tizimga keltirilgan bilimlar darajasini o`quvchilarining yosh xususiyatlariga mos
keladigan qilib qanday taqsimlansa, fan asoslarini o`rganishda izchillik
27
ta`minlanadi, o`quv ishlariga o`quv mashg`ulotlari beradigan yuklama bartaraf
qilinadi, ta`lim mazmuni o`quvchilarning aniq bilim olish imkoniyatlariga mos
keladi.
3.O`qitish metodlarini ilmiy ishlab chiqish (qanday o`qitish kerak) ya`ni,
o`quvchilar hozirgi kunda zarur bo`lgan iqtisodiy bilimlarni, malaka, ko`nikmalarni
va aqliy faoliyat qobiliyatlarini egallab olishlari uchun o`quv ishlari metodikasi
qanday bo`lishi kerak?
4.O`qitish vositalari-darsliklar, didaktik materiallar, ko`rgazmali qo`llanmalar
va o`quv- texnika vositalaridan foydalanish (nima yordamida o`qitish)
5.Ta`limni tashkil qilishni ilmiy ishlab chiqish (darsni va ta`limning darsdan tashqari
shakllarini qanday tashkil etish).
Boshlang`ich sinf o`qituvchisi matematika fanidan tuzilgan dasturga binoan
o`quvchilarga quyidagi bilimlarni berishni nazarda tutadi:
· Butun nomanfiy sonlarni raqamlash;
· Asosiy miqdorlar va ularning o`lchov birliklari;
· Arifmetik amallar;
· Matnli masalalar;
· Algebraik material(tenglik, tengsizlik va b.q.)
· Geometrik material;
Maktabda matematikani o`qitishni uyushtirishning tarixiy, murakkab, ko`p
yillik tajribada tekshirilgan va hozirgi zamonning asosiy talablariga javob beradigan
shakli darsdir. Matematikaning eng qadimgi davrlaridan hozirgi kungacha bo`lgan
ko`p asrlik rivojlanish tarixida uning to`rt rivojlanish davri qayd etiladi:
28
1. Dastlabki omillarning jamlanishi bilan bog`liq matematikaning paydo bo`lish
davri.Bu davrda matematika hali alohida fan tariqasida o`zining predmeti
va metodiga ega bo`lmay, balki matematikadan faqat ayrim faktlar to`planadi.
Bunga misol qilib qadimgi Misr, Bobil, Xitoy va Hind matematikasini ko`rsatish
mumkin.
2. Elementar matematika davri. Bu davrga qadimgi Yunon matematiklari asos
soldilar va uni O`rta Osiyodagi O`rta Sharq olimlari jumladan Al-Farg`oniy, Abu
Ali Ibn Sino, Umar Xayyom, Ulug`beklar davom ettirdilar.
3. O`zgaruvchan miqdorlar matematikasi davri.
4. Klassik oliy matematika davri.
O`quvchilaning matematik bilimlarni o`zlashtrishi faqat o`quv ishida to`g`ri
metod tanlashga bog`liq bo`lmasdan, balki o`quv jarayonini tashkil qilish formasiga
ham bog`liqdir. Dars deb dastur bo`yicha belgilangan, aniq jadval asosida , aniq vaqt
mobaynida o`qituvchi rahbarligida o`quvchilarning o`zgarmas soni bilan tashkil
etilgan o`quv ishiga aytiladi. Dars vaqtida o`quvchilar matematikadan nazariy
malumotga, hisoblash malakasiga, masala yechish, har xil o`lchashlarni bajarishga
o`rganadilar, ya`ni darsda hamma o`quv ishlari bajariladi. Matematika darsining
o`ziga xos tomonlari, eng avvalo, bu o`quv predmetining xususiyatlaridan kelib
chiqadi. Bu xususiyatdan biri shundan iboratki, unda arifmetik material bilan bir
vaqtda algebra geometriya elementlari ham o`rganiladi.Matematika boshlang`ich
kursining boshqa o`ziga xos tomoni nazariy amaliy masalalarning birgalikda
qaralishidir. Shuning uchun xar bir darsda yangi bilimlar berilishi bilan unga doir
amaliy o`quv malakalar sngdiriladi. Taniqli olim J.Ikromov o`zining “Язык
обучения математики” kitobida "Maktab o`quvchilarining matematik madaniyati
shakllanishi bir necha davrga bo`linadi",-deb ta`kidlaydi. Birinchi navbatda ular
ob`yektiv tushunchalarning birgalikda tashkil etadigan mazmuni —matematik
reallikni aniqlab oladilar. Bunda ob`yektlarning aniqlik xususiyatlari bilan tarixiy
29
jihatlar o`rtasidagi bog`liqlik alohida ahamiyat kasb etadi. Bu yerda matematik
reallik jumlasiga e`tibor qaratadigan bo`lsak ushbu reallikni o`quvchilar matematik
hisob kitoblarning turmush jarayonidagi ahamiyatini bevosita bilganlarida ya`ni
kundalik turmush bilan bog`liq misol va masalalarni bevosita bajarganlaridagina his
qiladilar. Demak kundalik turmush bilan bog`liq holda matematika o`qitishni tashkil
etish o`quvchi faoliyatida muhim ahamiyatga egadir. Kundalik turmush bilan
bog`liq misollar yechish asosida o`quvchi matematik bilimlar shunchaki
o`zlashtiriladigan bilimlar emas balki hayotiy zaruriyat sifatida o`zlashtirilishi
lozimligi to`g`risida xulosa qiladilar. Odatda darsda bir necha didakik materiallar
amalga oshiriladi: yangi materialni utish; o`tilgan materialni mustaxkamlash;
bilmilarni mustaxkamlash; bilimlarni umumlashtirish, tizimlashtirish; mustaxkam
o`quv va malakalar xosil qilish va xokazo.Matematika darslarining o`ziga xos yana
bir tomoni Shundaki, bu-o`quv materialining abstraktligidir. Shuning uchun
ko`rgazmali
vositalar,
o`qitishning
faol
metodlarini
sinchiklab
tanlash,o`quvchilarning faolligi, sinf o`quvchilarining o`zlashtirish darajasi,
kabilarga ham bog`liq. Matematika darsida turli tuman tarbyaiviy vazifalar ham hal
qilinadi. O`quvchilarda kuzatuvchanlikni, ziyraklikni, atrofga tanqidiy qarashni,
ishda tashabbuskorlikni, mas`uliyatni va sof vijdonlilikni, to`g`ri va aniq so`zlashni,
hisoblash, o`lchash va yozuvlarda aniqlikni, mehnatsevarlik va qiyinchiliklarni
yengish xislatlarini tarbyailaydi.
Bu yerda sanab o`tilgan ish shakllari va dars bir birini to`ldiradi. Asosiy
masala darsga taalluqlidir. Darsda hamma ishlarga bevosita o`qituvchi rahbarlik
qiladi. Qo`shimcha mashg`ulotlarda esa ish o`qituvchining o`zi tomonidan yoki
o`qituvchi rahbarligida o`quvchilar tomonidan badjariladi.cBugungi kunda
asoslanishi lozim bo`lgan holat-o`quvchiga pedagogik yordam ko`rsatish va o`quv
biluv
jarayonida
uni
pedagogik
qo`llab
quvvatlashning
qulay
shakl
va imkoniyatlarini izlab topishdan iboratdir. O`quvchilar bilan har bir darsda bir
nechta tushunchalar bilan ish olib boriladi. har bir tushunchani tushunish boshqa bir
tushunchani takrorlash, esga olib borish bilan olib borilsa, bu tushuncha esa keyingi
30
tushunchalarni tushuntirish uchun xizmat qiladi. O`qitish jarayonida har bir o`quv
materiali rivojlantirlgan holda olib boriladi, bu o`quv materiali o`zidan keyin
o`qitiladigan
materiallarni
tushunish
uchun
poydevor
bo`ladi.
Boshqa
tushunchaning o`zlashtirilish jarayonini qarasak, u bir nechta darslarning o`zaro
bog`liqligi o`qitilishi natijasida hosil bo`ladi. Shunday qilib matematik
tushunchalarni hosil qilish birgina darsning o`zida hosil qilinmasdan, balki o`zaro
aloqada bo`lgan bir qancha darslarni o`tish jarayonida hosil qilinadi. Bunday
darslarni birgalikda darslar tizimi deb ataymiz.Shuning uchun o`qituvchi mavzuning
mazmunini ochadigan darslarni mantiqiy ketma ketlikda joylashtirishi kerak.Eng
katta talab darsning o`quv tarbiyaviy maqsadini e`tiborga olish, o`qitish
tamoyillarining metodik va umumpedagogik tomonlarini hisobga olishdir. Mavzu
bo`yicha yaxshi o`ylangan darslar tizimining o`quv vaqtini mavzularga to`g`ri
taqsimlashga bog`liq.Unda o`quvchilarning mustaqilligini hosil qilish, xususiy
misollarni qarash, xususiy xulosalar chiqarish, undan umumiy xulosalar chiqarishga
olib kelish diqqat markazida turishi lozim. Bu bilimlar darslar tizimida hosil qilinib,
mustaxkamlangandan keyin misol va masalalar yechishni ta`minlashi kerak. Undan
keyin mashqlar yordamida malakalarni qayta ishlashi, shuningdek hosil qilingan
bilimlarni doimo bir tizimda keltirish va umumlashtirishni ham ta`minlash kerak.
Xulosa
31
Xulosa qilib aytganda boshlang’ich sinfda olingan bilimlar kelajakda juda
katta
ahamiyat
kasb
etadi. Boshlang’ich
sinfda
matematika
o’qitishda
o’quvchilarga mavzularni oddiydan murakkabga qarab olib borish lozim.
Shundagina dars tushunarli va qiziqarli bo’lib yetkaziladi. Boshlang’ich sinflarda
kasr tushunchasini shakllantyirish 3-sinfdan ulush tushunchalari bilan olib boriladi.
Boshlang’ich sinflarda kasr tushunchasini ko’rgazmali qo’rollarsiz masalan,
narsalar olma, tarvuz, qovun va geometrik shakllar: Doira, kesma, kvadrat, to’g’ri
to’rburchaklarsiz olib borib bo’lmaydi. Boshlang’ich sinflarda kasr tushunchasi
o’quvchilarga qismlarga bo’lib o’rganilishini, chamalashni shakllantiradi. Dars
davomida bolalarga kasr haqida malumot berish jarayonida ularga anniq qilib
orgatish lozim turli o’yin va ko’rgazmalardan foydalanish zarur masalan Kasrlarni
yozishni bajarishda quyidagi doirada amal qilish eslatiladi. Chiziq ostida yozilgan
son kasrning maxraj deyilib, butun narsa nechaga teng yozilgan son kasrning surati
deyilib, teng qismlardan qanchasi olinganini koʻrsatadi. Boshlangʻich sinfda maxraji
10 dan katta boʻlmagan kasrlar qaraladi. O`quvchilaning matematik bilimlarni
o`zlashtrishi faqat o`quv ishida to`g`ri metod tanlashga bog`liq bo`lmasdan, balki
o`quv jarayonini tashkil qilish formasiga ham bog`liqdir. Dars deb dastur bo`yicha
belgilangan, aniq jadval asosida , aniq vaqt mobaynida o`qituvchi rahbarligida
o`quvchilarning o`zgarmas soni bilan tashkil etilgan o`quv ishiga aytiladi. Dars
vaqtida o`quvchilar matematikadan nazariy malumotga, hisoblash malakasiga,
masala yechish, har xil o`lchashlarni bajarishga o`rganadilar, ya`ni darsda hamma
o`quv ishlari bajariladi. Matematika darsining o`ziga xos tomonlari, eng avvalo,
bu o`quv predmetining xususiyatlaridan kelib chiqadi. Bu xususiyatdan biri shundan
iboratki, unda arifmetik material bilan bir vaqtda algebra geometriya elementlari
ham o`rganiladi.Matematika boshlang`ich kursining boshqa o`ziga xos tomoni
nazariy amaliy masalalarning birgalikda qaralishidir.
Foydalanilgan adabiyotlar
32
1.
Karimov I.A. “Barkamol avlod O’zbekiston taraqqiyotining poydevori”
Toshkent: ma’naviyat 1997 yil.
2.
Bekboyeva N.M., Adambekova G.A. “Boshlang’ich sinflarda matematika
o’qitish metodikasi” Toshkent o’qituvchi 1996 yil
3.
Jumayev M.E., Tojiyeva Z.G. “Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish
metodikasi” Toshkent fan va texnalogiya 2005 yil
4.
Ismoilova D. Va boshqalar “Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish
metodikasi” Ma’ruzalar matni Termiz 2005 yil
5.
Jumayev M.E. “Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish metodikasidan
laboratoriya mashg’uloti” Toshkent: “Yangi asr avlodi” 2006 yil
6.
Jumayev E.E. BoshlangMch matematika nazariyasi va metodikasi. (KHK
uchun) Toshkent. “Turon iqbol” 2012 yil.
7.
Jumayev M.E. va boshq. Birinchi sinf matematika daftari.Toshkent.
“TuronIqbol” 2017 yil., 64 bet
8.
Tadjiyeva Z.G‘ va boshqalar. Boshlang‘ich sinflarda matematikadan dars
samaradorligini oshirishda tarixiy materiallardan foydalanish. Toshkent. TDPU,
2008., 96
9.
W W W . tdpu. uz
10.
W W W . pedagog. uz
11.
W W W . Ziyonet. uz