Boshlangʻich sinflarda matematika oʻqitishning umumiy masalalari.
Mashg’ulot maqsadi: Talabalarga boshlangʻich ta’lim matematika fanining
o‘qitilishi, tuzilishi, mazmuni va xususiyatlari bo‘yicha bilim, ko‘nikma, malaka va
kompetensiyalarini rivojlantirish, boshlangʻich ta’lim matematika fanidan milliy
o‘quv dasturini hamda darsliklar mazmunini puxta o‘zlashtirishni ta’minlash.
Mashg’ulot jihozi: o’quv majmua, darslik, daftar, tarqatma materiallar,
proyektor va boshqalar.
Amaliy ishlash uchun topshiriqlar:
1. Boshlang‘ich ta’lim matematikadan davlat ta’lim standarti va milliy o‘quv
dasturi haqida tushuncha.
2.Matematika
fani
bo‘yicha
o‘quvchilarda
rivojlantiriladigan
kompetensiyalar.
3. 1-4-sinflarda matematika darsligining o‘quv dasturi bilan mosligi.
4. Mavzuga doir didaktik topshiriqlar.
Mavzu haqida qisqacha ma`lumot.
Maktab ta’limi tamoyili oldiga yangi maqsadlarning qo‘yilishi matematika o’qitish
mazmunining tubdan o‘zgarishiga olib kelmoqda. Matematika boshlang‘ich kursi
mazmunida ham, darslik va qo‘llanmalardan foydalanish metodikasida ham
rivojlanish bo‘lishini talab qiladi.
Bugungi ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlarning shakllanish jarayoni, bozor
munosabatlarining raqobatlashuvi “Milliy dastur”, “Тa’lim to‘g‘risida”gi qonun
talablari boshlang‘ich sinflarda matematika o’qitish metodikasiga o‘z ta’sirini
o‘tkazmasdan qo‘ymaydi.
Matematika so‘zi grekcha “mathema” so‘zidan olingan bo‘lib, uning ma’nosi
“fanlarni bilish” demakdir. Matematika fanining o‘rganadigan ob’yekti fazoviy
shakllar va ular orasidagi miqdoriy munosabatlardan iboratdir.
Maktab matematika kursining maqsadi o’quvchilarga ularning psixologik
xususiyatlarini hisobga olgan holda matematik bilimlar tizimini berishdan
iboratdir.
Bu matematik bilimlar tizimi ma’lum usullar (metodika) orqali o’quvchilarga
yetkaziladi.
“Metodika” grekcha so‘z bo‘lib, “metod” degani “yo‘l” demakdir.
Matematika metodikasi pedagogika fanlari tizimiga kiruvchi pedagogika fanining
tarmog‘i bo‘lib, jamiyat tomonidan qo‘yilgan o’qitish maqsadlariga muvofiq
matematika o’qitish qonuniyatlarini matematika rivojining ma’lum bosqichida
tatbiq qiladi. O’qitishda yangi maqsadlarning qo‘yilishi matematika o’qitish
mazmunining tubdan o‘zgarishiga olib keldi.
Boshlang‘ich sinf o’quvchilariga matematikadan samarali ta’lim berilishi uchun
bo‘lajak o’qituvchi boshlang‘ich sinflar uchun ishlab chiqarish matematika o’qitish
metodikasini egallab, chuqur o‘zlashtirib olmog‘i zarur.
Matematika o’qitish metodikasi boshqa fanlar, eng avvalo, matematika fani –
o‘zining tayanch fani bilan uzviy bog‘liq.
MO‘M o‘zining tuzilish xususiyatiga ko‘ra shartli ravishda uch bo‘limga
bo‘linadi.
1. Matematika o’qitishning umumiy metodikasi.
Bu bo‘limda, matematika fanining maqsadi, mazmuni, metodologiyasi shakli,
metodlari va vositalarining metodik tizimi pedagogika, psixologik qonunlari hamda
didaktik tamoyillar asosida ochib beriladi.
2. Matematika o’qitishning maxsus metodikasi.
Bu bo‘limda matematika o’qitish umumiy metodikasining qonun va qoidalarini
aniq mavzu materiallariga tatbiq qilish yo‘llari ko‘rsatiladi.
3. Matematika o’qitishning aniq metodikasi.
Bu bo‘lim ikki qismdan iborat:
1.Umumiy metodikaning xususiy masalalari.
2.Maxsus metodikaning xususiy masalalari.
Boshlang‘ich sinflarda matematika o’qitish metodikasi butun pedagogik
tadqiqotlarda pedagogik texnologiya, axborot texnologiyalari yutuqlarida
qo‘llaniladigan metodlardan foydalanadi.