BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKADAN SINFDAN TASHQARI ISHLARNI TASHKIL QILISH METODIKASI (2-SINF MISOLIDA)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

26

File size

Fayl hajmi

39,5 KB


BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKADAN SINFDAN
TASHQARI ISHLARNI TASHKIL QILISH METODIKASI (2-SINF
MISOLIDA)
KURS ISHI
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. SINFDAN TASHQARI MASHG‘ULOT TURLARI: FAKULTATIV
DARSLAR
1.1.Sinfdan tashqari ish turlari
1.2.2-sinfda matеmatikadan sinfdan tashqari ishni tashkil qilish turlari
1.3.Sinfdan tashqari mashg‘ulot turlari: fakultativ darslar. 
II BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA DARSLARIDA
FAKULTATIV MASHG‘ULOTLARNING AHAMIYATI
2.1. Fakultativ mashg‘ulotlarning ahamiyati
2.2.Fakultativ mashg‘ulotlarni tashkil qilish
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
Logotip
BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKADAN SINFDAN TASHQARI ISHLARNI TASHKIL QILISH METODIKASI (2-SINF MISOLIDA) KURS ISHI MUNDARIJA KIRISH I BOB. SINFDAN TASHQARI MASHG‘ULOT TURLARI: FAKULTATIV DARSLAR 1.1.Sinfdan tashqari ish turlari 1.2.2-sinfda matеmatikadan sinfdan tashqari ishni tashkil qilish turlari 1.3.Sinfdan tashqari mashg‘ulot turlari: fakultativ darslar. II BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA DARSLARIDA FAKULTATIV MASHG‘ULOTLARNING AHAMIYATI 2.1. Fakultativ mashg‘ulotlarning ahamiyati 2.2.Fakultativ mashg‘ulotlarni tashkil qilish XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi .   Bu  murakkab  dunyoning  azaliy  va  abadiy
muommolari, shu bilan birga, har bir davrning dolzarb masalalariga har tomonlama
asosli  ,  ilmiy  javoblar  topilgan  taqdirdagina  ma’naviyat  olami  yangi  ma’no-
mazmun bilan boyib boradi. Boshqacha aytganda, har bir ilmiy yangilik, yaratilgan
kashfiyot  bu  yangicha  fikr  va dunyo  qarashga  turtki  beradi,  ma’naviyatning
shakillanishiga o‘ziga xos ta’sir o‘tkazadi.
Shu  nuqtai  nazardan  qaraganda,  zaminimizda  yashab  o‘tgan buyuk
allomalarimiz, mutafakkir bobolarimizning ibratli hayot va faoliyati, bemisl ilmiy-
ijodiy kashfiyotlari bugun ham jahon ahlini hayratga solayotganini g‘urur bilan
takidlash lozim.
Masalan,  Muhammad  Muso  Xorazmiyning  o‘nlik sanoq  sistemasini,
algaritm va algebra tushunchalarini dunyoda birinchi bo‘lib ilm-fan sohasiga joriy
etgani  va  shu  asosda  aniq  fanlari  rivoji  uchun  o‘z  vaqtida  mustahkam  asos
yaratgani umuminsoniy taraqqiyot rivojida qanday katta ahamiyatga ega bo‘lganini
barchamiz yaxshi bilamiz.
Chiziqli  algebra  tenglamalar  sistemasini  sonini  ochish  amaliy
matematikaning  muhim  masalalaridan  biridir.  Fizika,  mexanika,  texnika  va
umuman tabiatshunoslikning xilma-xil masalalari algebraik tenglamalar tizimini
yechishga  olib  keldi.  Masalan,  mexanik  sistema  tebranish  chastotalarining
kvadratlari  matritsalar  xarakteristik  tenglamalarning  ildizlari  bo‘ladi,  bunday
tenglamalar esa n-darajali algebraik tenglamalardir.
       Ikkinchi tomondan, amaliy matematikaning ehtiyojlari ham bunday
tenglamalarni  yechishga  taqoza etadi. Masalan,  no‘malumlarni  yo‘qotish  yo‘li
bilan murakkab algebraik munosabatlar ikkinchi yoki yuqori darajali algebraik
tenglamalarga  keltiriladi.  Ma’lumki,  darajasi  4  dan  yuqori  bo‘lgan  algebraik
tenglamalarni  yechish  uchun  aniq  usullar  mavjud  emas.  Shuning  uchun  ham
bunday tenglamalar taqribiy yechimlarni yetarlicha aniqlik bilan topish imkonini
beradigan usullar kerak. Mana shunday talabga javob beradigan hozirgi hisoblash
Logotip
KIRISH Mavzuning dolzarbligi . Bu murakkab dunyoning azaliy va abadiy muommolari, shu bilan birga, har bir davrning dolzarb masalalariga har tomonlama asosli , ilmiy javoblar topilgan taqdirdagina ma’naviyat olami yangi ma’no- mazmun bilan boyib boradi. Boshqacha aytganda, har bir ilmiy yangilik, yaratilgan kashfiyot bu yangicha fikr va dunyo qarashga turtki beradi, ma’naviyatning shakillanishiga o‘ziga xos ta’sir o‘tkazadi. Shu nuqtai nazardan qaraganda, zaminimizda yashab o‘tgan buyuk allomalarimiz, mutafakkir bobolarimizning ibratli hayot va faoliyati, bemisl ilmiy- ijodiy kashfiyotlari bugun ham jahon ahlini hayratga solayotganini g‘urur bilan takidlash lozim. Masalan, Muhammad Muso Xorazmiyning o‘nlik sanoq sistemasini, algaritm va algebra tushunchalarini dunyoda birinchi bo‘lib ilm-fan sohasiga joriy etgani va shu asosda aniq fanlari rivoji uchun o‘z vaqtida mustahkam asos yaratgani umuminsoniy taraqqiyot rivojida qanday katta ahamiyatga ega bo‘lganini barchamiz yaxshi bilamiz. Chiziqli algebra tenglamalar sistemasini sonini ochish amaliy matematikaning muhim masalalaridan biridir. Fizika, mexanika, texnika va umuman tabiatshunoslikning xilma-xil masalalari algebraik tenglamalar tizimini yechishga olib keldi. Masalan, mexanik sistema tebranish chastotalarining kvadratlari matritsalar xarakteristik tenglamalarning ildizlari bo‘ladi, bunday tenglamalar esa n-darajali algebraik tenglamalardir. Ikkinchi tomondan, amaliy matematikaning ehtiyojlari ham bunday tenglamalarni yechishga taqoza etadi. Masalan, no‘malumlarni yo‘qotish yo‘li bilan murakkab algebraik munosabatlar ikkinchi yoki yuqori darajali algebraik tenglamalarga keltiriladi. Ma’lumki, darajasi 4 dan yuqori bo‘lgan algebraik tenglamalarni yechish uchun aniq usullar mavjud emas. Shuning uchun ham bunday tenglamalar taqribiy yechimlarni yetarlicha aniqlik bilan topish imkonini beradigan usullar kerak. Mana shunday talabga javob beradigan hozirgi hisoblash
matematikasining tutgan o‘rni ahamiyatli. Shu boyisdan mavzu ilmiy va amaliy
jihatdan dolzarb deb hisoblash mumkin.
Tadqiqot  obyekti.  Boshlang‘ich  sinfda  matematika  darslarida  sinfdan
tashqari dars turlaridan fakultativ darslarning ahamiyati va matematika qanchalik
zarurligi.
Ishning amaliy ahamiyati. Fakultativ darslarni o‘tish orqali matematik bilimlarni
o‘stirib, matematika darslaridagi ba’zi uchraydigan bo‘shliqlarni to‘ldirish.
Kurs ishining maqsadi: Boshlang‘ich sinfda matematika fani haqidagi
bilimlarni o`rganish.
Kurs ishining obyekti: Matematikada fakultativ dars  haqidagi bilimlarni
o‘rganish va tahlil qilish,  maqsad va vazifalari.
Kurs ishining predmeti: Boshlang‘ich matematika kursining ahamiyati va
boshlang‘ich  sinflar  uchun  fakultativ  dars  mashg‘ulotlarining  qay  darajada
zarurligini o‘rganish.
Kurs ishining vazifalari:
1. Fakultativ darslarni ahamiyatini o‘rganish va tahlil qilish
2. Sinfdan tashqari dars shakllarini turlarini o‘rganish va darsga tatbiq
qilish..
Kurs ishining tuzilishi: Kirish, asosiy qism 5  ta reja,  xulosa , foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxati
Logotip
matematikasining tutgan o‘rni ahamiyatli. Shu boyisdan mavzu ilmiy va amaliy jihatdan dolzarb deb hisoblash mumkin. Tadqiqot obyekti.  Boshlang‘ich sinfda matematika darslarida sinfdan tashqari dars turlaridan fakultativ darslarning ahamiyati va matematika qanchalik zarurligi. Ishning amaliy ahamiyati. Fakultativ darslarni o‘tish orqali matematik bilimlarni o‘stirib, matematika darslaridagi ba’zi uchraydigan bo‘shliqlarni to‘ldirish. Kurs ishining maqsadi: Boshlang‘ich sinfda matematika fani haqidagi bilimlarni o`rganish. Kurs ishining obyekti: Matematikada fakultativ dars haqidagi bilimlarni o‘rganish va tahlil qilish, maqsad va vazifalari. Kurs ishining predmeti: Boshlang‘ich matematika kursining ahamiyati va boshlang‘ich sinflar uchun fakultativ dars mashg‘ulotlarining qay darajada zarurligini o‘rganish. Kurs ishining vazifalari: 1. Fakultativ darslarni ahamiyatini o‘rganish va tahlil qilish 2. Sinfdan tashqari dars shakllarini turlarini o‘rganish va darsga tatbiq qilish.. Kurs ishining tuzilishi: Kirish, asosiy qism 5 ta reja, xulosa , foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA DARSLARIDA
FAKULTATIV MASHG‘ULOTLARNING AHAMIYATI
1.1. Sinfdan tashqari ish turlari
Yosh avlodni hozirgi zamon fani asoslari bilan qurollantirish orqali ularning
aqliy jihatdan maksimal darajada rivojlanishlariga erishish umumta’lim maktablari
oldida
 
turgan
 
eng
 
muhim
 
vazifalardan
 
biridir.
O‘quvchilar yuqori sinflarda matematika, fizika, ximiya va boshqa fanlarni yaxshi
o‘zlashtirishlari uchun boshlang‘ich sinflarda matematika fanini puxta egallashi va
amaliy  ko‘nikmalar  hosil  qilishlari  kerak.  Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarning
ma’lumotini  oshirish  va  darslarni  o‘zlashtirish  darajasini  ko‘tarishga
ko‘maklashishi uchun, boshlang‘ich maktabda sinf mashg‘ulotlari bilan bir qatorda
sinfdan tashqari ishlarni ham o‘tkazish zarur.
Sinfdan tashqari va maktabdan tashqari ishlar bolalar bilan olib boriladigan
ta’lim tarbiya ishlarining ajralmas qismi bo‘lishi bilan birga, o„quvchilarni bilimga
vamehnatga  bo‘lgan  havaslarini  ortiradi,  shuningdek,  o‘zlashtirish  sifatini
oshirishgava xulqini yaxshilashga  ta’sir etadi. Matematikadan sinfdan tashqari
mashg„ulotlardeganda  oquvchilarni  matematik  bilimlarini  kengaytirish  va
chuqurlashtirishmaqsadida tashkil qilingan mashg„ulotlarni tushunamiz.
Sinfdan  tashqari  ishning  asosiy  maqsadi  o‘quvchilardagi  fanga  bo„lgan
qiziqishni  rivojlantirish,  ularni  darsda  olgan  bilimlarini  to‘ldiruvchi  va
chuqurlashtiruvchi matematik bilim, malaka va ko‘nikmalar bilan qurollantirishdan
iborat. Umuman boshlangich maktabda sinfdan tashqari ishlar sinf ishlari bilan
mustahkam boglangan bolib, sinf ishlarining davomi bo‘ladi, ayrim vaqtlarda esa
uni chuqurlashtiradi.
Sinfdan tashqari  ishlarning ikki  turini bir-biridan farqlash lozim. Uning
birinchisi
dastur  materialini  o‘zlashtirishda  orqada  qoladigan  o‘quvchilar  bilan  ishlash,
bunga
Logotip
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA DARSLARIDA FAKULTATIV MASHG‘ULOTLARNING AHAMIYATI 1.1. Sinfdan tashqari ish turlari Yosh avlodni hozirgi zamon fani asoslari bilan qurollantirish orqali ularning aqliy jihatdan maksimal darajada rivojlanishlariga erishish umumta’lim maktablari oldida turgan eng muhim vazifalardan biridir. O‘quvchilar yuqori sinflarda matematika, fizika, ximiya va boshqa fanlarni yaxshi o‘zlashtirishlari uchun boshlang‘ich sinflarda matematika fanini puxta egallashi va amaliy ko‘nikmalar hosil qilishlari kerak. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning ma’lumotini oshirish va darslarni o‘zlashtirish darajasini ko‘tarishga ko‘maklashishi uchun, boshlang‘ich maktabda sinf mashg‘ulotlari bilan bir qatorda sinfdan tashqari ishlarni ham o‘tkazish zarur. Sinfdan tashqari va maktabdan tashqari ishlar bolalar bilan olib boriladigan ta’lim tarbiya ishlarining ajralmas qismi bo‘lishi bilan birga, o„quvchilarni bilimga vamehnatga bo‘lgan havaslarini ortiradi, shuningdek, o‘zlashtirish sifatini oshirishgava xulqini yaxshilashga ta’sir etadi. Matematikadan sinfdan tashqari mashg„ulotlardeganda oquvchilarni matematik bilimlarini kengaytirish va chuqurlashtirishmaqsadida tashkil qilingan mashg„ulotlarni tushunamiz. Sinfdan tashqari ishning asosiy maqsadi o‘quvchilardagi fanga bo„lgan qiziqishni rivojlantirish, ularni darsda olgan bilimlarini to‘ldiruvchi va chuqurlashtiruvchi matematik bilim, malaka va ko‘nikmalar bilan qurollantirishdan iborat. Umuman boshlangich maktabda sinfdan tashqari ishlar sinf ishlari bilan mustahkam boglangan bolib, sinf ishlarining davomi bo‘ladi, ayrim vaqtlarda esa uni chuqurlashtiradi. Sinfdan tashqari ishlarning ikki turini bir-biridan farqlash lozim. Uning birinchisi dastur materialini o‘zlashtirishda orqada qoladigan o‘quvchilar bilan ishlash, bunga
qo`shimcha dars va konsultatsiyalar kiradi. Ikkinchisi, matematikani o‘rganishga
qiziquvchi o‘quvchilar bilan o‘tkaziladigan mashg‘ulotlar.
Ma’lumki  birinchi  tur  mashg‘ulotlar  hozirgi  vaqtda  barcha  maktablarda
mavjud. Bunda mashg‘ulotlarni 3-4 o‘quvchidan iborat kichkina guruhlar bilan
haftada bir marta o‘tkazish maqsadga muvofiqdir. Odatda sinfdan tashqari ishlar
deyilganda ko„proq ikkinchi turdagi ishlar nazarda tutiladi va ular asosan quyidagi
maqsadlarni ko„zlaydi:
O‘quvchilarda matematika va uning tadbiqlariga qiziqish uyg„otish;
2. O‘quvchilarning matematikadan dastur bo‘yicha bilimlarini kengaytirish;
3. Matematik fikrlash madaniyatini tarbiyalash;
4.  O‘quvchilarni  matematikadan  ilmiy-ommabop  adabiyotlar  bilan  ishlashga
o‘rgatish;
5. O‘quvchilarning matematikaning tarixiy-ilmiy qimmati haqidagi, matematika
maktabining  dunyo  fani  orasidagi  roli  xaqidagi  tasavvurlarini  kengaytirish.
Bu maqsadlarning bir qismi dars paytida amalga oshiriladi, ammo dars vaqti
chegaralanganidan,  uning  anchagina  qismini  sinfdan  tashqari  mashg‘ulotlarda
amalga  oshirishga  to‘g‘ri  keladi.  Maktab  tajribasida  matematikadan  kichik
yoshdagi  o‘quvchilar  bilan  bajariladigan  sinfdan  tashqari  ishlarning  quyidagi
turlari uchraydi:
1. Qiziqarli matematika soatlari va minutlari;
2. Matematik to„garaklar uyushtirish;
3. Matematika gazetasi chiqarish;
4. Ekskursiya o„tkazish;
5. Matematik burchak tashkil qilish;
6. Matematika kechalari o„tkazish;
7.  Boshlang‘ich  maktablarda  matematika  olimpiadasi  o„tkazish.
Sinfdan tashqari ishlarni tashkil qilish va o„tkazish asosida quyidagi qoidalar
yotadi:
1. Sinfdan  tashqari  mashg‘ulotlar  o‘quvchilarning  darsda  oladigan  bilimlarini,
malaka va ko‘nikmalarni hisobga olgan holda o‘tkaziladi;
Logotip
qo`shimcha dars va konsultatsiyalar kiradi. Ikkinchisi, matematikani o‘rganishga qiziquvchi o‘quvchilar bilan o‘tkaziladigan mashg‘ulotlar. Ma’lumki birinchi tur mashg‘ulotlar hozirgi vaqtda barcha maktablarda mavjud. Bunda mashg‘ulotlarni 3-4 o‘quvchidan iborat kichkina guruhlar bilan haftada bir marta o‘tkazish maqsadga muvofiqdir. Odatda sinfdan tashqari ishlar deyilganda ko„proq ikkinchi turdagi ishlar nazarda tutiladi va ular asosan quyidagi maqsadlarni ko„zlaydi: O‘quvchilarda matematika va uning tadbiqlariga qiziqish uyg„otish; 2. O‘quvchilarning matematikadan dastur bo‘yicha bilimlarini kengaytirish; 3. Matematik fikrlash madaniyatini tarbiyalash; 4. O‘quvchilarni matematikadan ilmiy-ommabop adabiyotlar bilan ishlashga o‘rgatish; 5. O‘quvchilarning matematikaning tarixiy-ilmiy qimmati haqidagi, matematika maktabining dunyo fani orasidagi roli xaqidagi tasavvurlarini kengaytirish. Bu maqsadlarning bir qismi dars paytida amalga oshiriladi, ammo dars vaqti chegaralanganidan, uning anchagina qismini sinfdan tashqari mashg‘ulotlarda amalga oshirishga to‘g‘ri keladi. Maktab tajribasida matematikadan kichik yoshdagi o‘quvchilar bilan bajariladigan sinfdan tashqari ishlarning quyidagi turlari uchraydi: 1. Qiziqarli matematika soatlari va minutlari; 2. Matematik to„garaklar uyushtirish; 3. Matematika gazetasi chiqarish; 4. Ekskursiya o„tkazish; 5. Matematik burchak tashkil qilish; 6. Matematika kechalari o„tkazish; 7. Boshlang‘ich maktablarda matematika olimpiadasi o„tkazish. Sinfdan tashqari ishlarni tashkil qilish va o„tkazish asosida quyidagi qoidalar yotadi: 1. Sinfdan tashqari mashg‘ulotlar o‘quvchilarning darsda oladigan bilimlarini, malaka va ko‘nikmalarni hisobga olgan holda o‘tkaziladi;
2. Sinfdan tashqari ish ixtiyoriylik, tashabbuskorlik prinsiplari va o„quvchilarning
harakatlari  asosida  tuziladi,  hamda  o‘quvchilarning  individual  talablarini
qanoatlashtirish maqsadida o‘tkaziladi;
3. Sinfdan tashqari mashg‘ulotlar o‘tkazilish shakliga ko‘ra darslardan farq qiladi
va ko‘pincha qiziqarlilik xarakteriga ega bo‘ladi.
Og‘zaki  hisob  ko‘pincha sinfdagi  hamma  o‘quvchilarning  «yana,  yana»
degan  istaklari  bilan  o‘tkaziladi.  O‘quvchilarning  talabiga  ko‘ra,  darsda
boshlangan ishlarning davomini darsdan tashqari vaqtga ko‘chirish mumkin. 
O‘quvchilar
 
bilan
o‘tkaziladigan  sinfdan  tashqari  mashg‘ulotlarni  oldin  ularning  talabiga  ko‘ra,
so‘ngra yechiladigan misol, masalalar, o‘yin va qiziqishning ortishiga qarab oyida
ikki
 
marta
 
sistemali
 
o‘tkazib
 
turish
 
mumkin.
Chunki dasturni bajarishda bunday qiziqarli masalalarni yechish, o‘yinlarni tashkil
qilish,  topishmoqlar  topish,  tez  hisoblash  mashg‘ulotlarini  darsda  ko‘proq
o‘tkazishga imkoniyat yo‘q.
Tajribalar bizni shu narsaga ishontiradiki, o‘quvchilar qiziqarli matematika
soatlarida odatdagi darslarga qaraganda kamroq charchaydilar va ko‘tarinki ruhda
faollik bilan ishlaydilar.
Bunday mashg„ulotni tashkil qilish va jihozlash qiziqarli va ravshan bo„lishi
kerak.
Bu masalalarda qiziqarli matematikaga doir ko‘rsatma qurollar sanash jadvallari,
figuralarni sanash, plakat formasidagi o‘yinlar, stol ustida o‘ynaladigan o‘yinlar,
labirintlar,  kartondan  geometrik  figuralar  yasash,  krossvordlar  va  boshqalar
o‘quvchilarga katta yordam beradi.
Mashg‘ulotlarni  o‘tkazishga  ketadigan  vaqt  ularga  qo„yilgan  maksadga
qarab aniqlanadi. Agar o‘quvchilar bilan uchrashish darsdan keyin o‘tkazilsa va
o‘z oldiga biror o‘yin bilan tanishish maqsad qilib qo‘yilgan bo‘lsa, bu holda
bunday  mashg‘ulotga  dastlabki  paytlarda  10-15  minut  vaqt  yetarli  bo‘ladi.
O‘quvchilar o‘yin bilan tanishgandan keyin, odatda ular ko‘pincha o‘zlari ota-
Logotip
2. Sinfdan tashqari ish ixtiyoriylik, tashabbuskorlik prinsiplari va o„quvchilarning harakatlari asosida tuziladi, hamda o‘quvchilarning individual talablarini qanoatlashtirish maqsadida o‘tkaziladi; 3. Sinfdan tashqari mashg‘ulotlar o‘tkazilish shakliga ko‘ra darslardan farq qiladi va ko‘pincha qiziqarlilik xarakteriga ega bo‘ladi. Og‘zaki hisob ko‘pincha sinfdagi hamma o‘quvchilarning «yana, yana» degan istaklari bilan o‘tkaziladi. O‘quvchilarning talabiga ko‘ra, darsda boshlangan ishlarning davomini darsdan tashqari vaqtga ko‘chirish mumkin. O‘quvchilar bilan o‘tkaziladigan sinfdan tashqari mashg‘ulotlarni oldin ularning talabiga ko‘ra, so‘ngra yechiladigan misol, masalalar, o‘yin va qiziqishning ortishiga qarab oyida ikki marta sistemali o‘tkazib turish mumkin. Chunki dasturni bajarishda bunday qiziqarli masalalarni yechish, o‘yinlarni tashkil qilish, topishmoqlar topish, tez hisoblash mashg‘ulotlarini darsda ko‘proq o‘tkazishga imkoniyat yo‘q. Tajribalar bizni shu narsaga ishontiradiki, o‘quvchilar qiziqarli matematika soatlarida odatdagi darslarga qaraganda kamroq charchaydilar va ko‘tarinki ruhda faollik bilan ishlaydilar. Bunday mashg„ulotni tashkil qilish va jihozlash qiziqarli va ravshan bo„lishi kerak. Bu masalalarda qiziqarli matematikaga doir ko‘rsatma qurollar sanash jadvallari, figuralarni sanash, plakat formasidagi o‘yinlar, stol ustida o‘ynaladigan o‘yinlar, labirintlar, kartondan geometrik figuralar yasash, krossvordlar va boshqalar o‘quvchilarga katta yordam beradi. Mashg‘ulotlarni o‘tkazishga ketadigan vaqt ularga qo„yilgan maksadga qarab aniqlanadi. Agar o‘quvchilar bilan uchrashish darsdan keyin o‘tkazilsa va o‘z oldiga biror o‘yin bilan tanishish maqsad qilib qo‘yilgan bo‘lsa, bu holda bunday mashg‘ulotga dastlabki paytlarda 10-15 minut vaqt yetarli bo‘ladi. O‘quvchilar o‘yin bilan tanishgandan keyin, odatda ular ko‘pincha o‘zlari ota-
onalari, akaukalari va boshqalar bilan ham shunday o‘yinni bajaradilar, ya’ni ularni
ham jalb qiladilar.
Mashg‘ulotlar murakkablashib ketsa, uni o‘tkazish uchun taxminan bir soat
vaqt
ajratish mumkin. Materiallar hamma vaqt o‘quvchilarning hisoblash malakalarini
egallashiga muvofiq qilib tanlanadi, masalalarga kelganda esa, ular shu sinf uchun
programmada  ko‘rsatilgan  masalalarning  ko‘rinishi  va  tipiga  qaraganda
boshqacharoq  bo‘lishi  ham  mumkin.  Ziyraklik  masalalari  esa  bu  chegaradan
chetga  chiqishi  va  shuning  bilan  birga  masala  yechishni  o„rganishga
muvaffaqiyatli yordam berishi mumkin.
Sinfdan tashqari ishlarning quyidagi turlari uchraydi: Matematik to‘garaklar,
olimpiadalar, qiziqarli matematik kechalar, matematik ekskursiyalar. Shuningdek,
matematik gazetani chiqarish, matematik viktorina va burchaklarni tashkil qilish.
Sinfdan tashqari ishlar orqali quyidagilar amalga oshiriladi: bilimlarni va amaliy
ko‘nikmalarni  chuqurlashtirish  hamda  kengaytirish;  o‘quvchilarning  mantiqiy
tafakkurlarini,  topqirliklarini,  matematik  ziyrakliklarini  rivojlantirish;
matematikaga  qiziqishlarini  orttirish,  qobiliyatli  va  layoqatli  bolalarni  topish,
talabchanlik, irodani tarbiyalash, mehnatga muhabbat, mustaqillik, uyushqoqlik va
insoniylikni tarbiyalash.
Sinfdan tashqari ishlar darslarga nisbatan ba'zi farq qiluvchi xususiyatlarga
ega:
1.  O‘z  mazmuni  bo‘yicha  matematika  dasturiga  taalluqli  emas.  Ammo
beriladigan  bilimlar  o‘quvchilarning  kuchiga  mos  bo‘lishi  kerak.
2.  Sinfdan tashqari ishlar imkoni boricha barcha o‘quvchilarni jalb qilishi, ya'ni
qiziqarli bo‘lishi zarur. Past o‘zlashtiruvchi o‘quvchilar ham qiziqish yordamida
faol o‘quvchilarga aylanishi mumkin.
3.  Sinfdan tashqari ishlar ixtiyoriylik tamoyiliga asosan tashkil qilinadi,
lekin
qiziqishni ta'minlash lozim. Bu mashg‘ulotlarga baho qo‘yilmaydi, ammo faol
ishtirok etgan o‘quvchilar rag‘batlantiriladi.
Logotip
onalari, akaukalari va boshqalar bilan ham shunday o‘yinni bajaradilar, ya’ni ularni ham jalb qiladilar. Mashg‘ulotlar murakkablashib ketsa, uni o‘tkazish uchun taxminan bir soat vaqt ajratish mumkin. Materiallar hamma vaqt o‘quvchilarning hisoblash malakalarini egallashiga muvofiq qilib tanlanadi, masalalarga kelganda esa, ular shu sinf uchun programmada ko‘rsatilgan masalalarning ko‘rinishi va tipiga qaraganda boshqacharoq bo‘lishi ham mumkin. Ziyraklik masalalari esa bu chegaradan chetga chiqishi va shuning bilan birga masala yechishni o„rganishga muvaffaqiyatli yordam berishi mumkin. Sinfdan tashqari ishlarning quyidagi turlari uchraydi: Matematik to‘garaklar, olimpiadalar, qiziqarli matematik kechalar, matematik ekskursiyalar. Shuningdek, matematik gazetani chiqarish, matematik viktorina va burchaklarni tashkil qilish. Sinfdan tashqari ishlar orqali quyidagilar amalga oshiriladi: bilimlarni va amaliy ko‘nikmalarni chuqurlashtirish hamda kengaytirish; o‘quvchilarning mantiqiy tafakkurlarini, topqirliklarini, matematik ziyrakliklarini rivojlantirish; matematikaga qiziqishlarini orttirish, qobiliyatli va layoqatli bolalarni topish, talabchanlik, irodani tarbiyalash, mehnatga muhabbat, mustaqillik, uyushqoqlik va insoniylikni tarbiyalash. Sinfdan tashqari ishlar darslarga nisbatan ba'zi farq qiluvchi xususiyatlarga ega: 1. O‘z mazmuni bo‘yicha matematika dasturiga taalluqli emas. Ammo beriladigan bilimlar o‘quvchilarning kuchiga mos bo‘lishi kerak. 2. Sinfdan tashqari ishlar imkoni boricha barcha o‘quvchilarni jalb qilishi, ya'ni qiziqarli bo‘lishi zarur. Past o‘zlashtiruvchi o‘quvchilar ham qiziqish yordamida faol o‘quvchilarga aylanishi mumkin. 3. Sinfdan tashqari ishlar ixtiyoriylik tamoyiliga asosan tashkil qilinadi, lekin qiziqishni ta'minlash lozim. Bu mashg‘ulotlarga baho qo‘yilmaydi, ammo faol ishtirok etgan o‘quvchilar rag‘batlantiriladi.
4. Mashg‘ulot mazmuni va shakllariga qarab, 10-12 minutdan 1 soatgacha
mo‘ljallangan bo‘lishi mumkin.
5. Sinfdan tashqari ishlarning mazmuni va shakllarining turli- tumanligi.
Sinfdan tashqari ishlarga: qiziqarli matnli masalalar, o‘tkir zehnlilikka oid
masalalar,  hazil  masalalar,  berilgan  ma'lumotlari  etishmaydigan  yoki  berilgan
ma'lumotlari ortiqcha masalalar, mantiqiy masalalar, qiziqarli matematik voqealar,
arifmetik rebuslar, o‘yinlar, fokuslar, boshqotirmalar, tarixiy ma'lumotlar berish va
boshqalar kiradi.
Maktab amaliyotida hozir quyidagilar uchraydi: matematik 10 minutliklar,
soatliklar, matematika kechalari, matematika to‘garak lari, ertaliklar, viktorinalar,
tanlovlar, olimpiadalar.
Sinfdan tashqari ishlarni tashkil qilish va o‘tkazish metodikasi quyidagilarga
asoslanishi kerak:
1. Darsda o‘quvchilar olgan bilim, malaka va ko‘nikmalarni hisobga olgan
holda o‘tkaziladi.
2. Sinfdan tashqari ishlar o‘quvchilarning xohishi, havaskorligi, ijodkorligi
tamoyillariga asoslanishi va ularning individual fikrlarini qoniqtirish maqsadida
tashkil qilinadi.
3. Sinfdan tashqari ishlarni o‘tkazish shakllari darslardan farq qilib, qiziqarli
tomoni kuchli bo‘ladi. Buping uchun zaruriy shart shuki, o‘tkaziladigan ishning
rejalashtirilishi va tizimliligining murakkabligidadir.
Shuni ta'kidlash lozimki, individual va guruhli mashg‘ulotlar tizimli ravishda
o‘tkazilmasligi, aksincha, asosiy ish sinfda bajarilishi kerak. Sinfdan tashqari ish
sinfdagi dars shakliga nisbatan bir qator o‘ziga xos xususiyatlarga ega:
1. O‘z mazmuni bo‘yicha u davlat dasturi bilan cheklanmagan, matematik
material o‘quvchilarning bilimlari va malakalariga mos ravishda berilishi kerak.
2.  Boshlang‘ich  sinflarda  bolalarning  matematikaga  nisbatan  to‘plangan
turg‘un
qiziqishlari haqida hali gapirib bo‘lmaydi.
Logotip
4. Mashg‘ulot mazmuni va shakllariga qarab, 10-12 minutdan 1 soatgacha mo‘ljallangan bo‘lishi mumkin. 5. Sinfdan tashqari ishlarning mazmuni va shakllarining turli- tumanligi. Sinfdan tashqari ishlarga: qiziqarli matnli masalalar, o‘tkir zehnlilikka oid masalalar, hazil masalalar, berilgan ma'lumotlari etishmaydigan yoki berilgan ma'lumotlari ortiqcha masalalar, mantiqiy masalalar, qiziqarli matematik voqealar, arifmetik rebuslar, o‘yinlar, fokuslar, boshqotirmalar, tarixiy ma'lumotlar berish va boshqalar kiradi. Maktab amaliyotida hozir quyidagilar uchraydi: matematik 10 minutliklar, soatliklar, matematika kechalari, matematika to‘garak lari, ertaliklar, viktorinalar, tanlovlar, olimpiadalar. Sinfdan tashqari ishlarni tashkil qilish va o‘tkazish metodikasi quyidagilarga asoslanishi kerak: 1. Darsda o‘quvchilar olgan bilim, malaka va ko‘nikmalarni hisobga olgan holda o‘tkaziladi. 2. Sinfdan tashqari ishlar o‘quvchilarning xohishi, havaskorligi, ijodkorligi tamoyillariga asoslanishi va ularning individual fikrlarini qoniqtirish maqsadida tashkil qilinadi. 3. Sinfdan tashqari ishlarni o‘tkazish shakllari darslardan farq qilib, qiziqarli tomoni kuchli bo‘ladi. Buping uchun zaruriy shart shuki, o‘tkaziladigan ishning rejalashtirilishi va tizimliligining murakkabligidadir. Shuni ta'kidlash lozimki, individual va guruhli mashg‘ulotlar tizimli ravishda o‘tkazilmasligi, aksincha, asosiy ish sinfda bajarilishi kerak. Sinfdan tashqari ish sinfdagi dars shakliga nisbatan bir qator o‘ziga xos xususiyatlarga ega: 1. O‘z mazmuni bo‘yicha u davlat dasturi bilan cheklanmagan, matematik material o‘quvchilarning bilimlari va malakalariga mos ravishda berilishi kerak. 2. Boshlang‘ich sinflarda bolalarning matematikaga nisbatan to‘plangan turg‘un qiziqishlari haqida hali gapirib bo‘lmaydi.
3.  Topqirlik, ziyraklik, tez hisoblashlar, yechishning samarali usullaridan
foydalanish rag‘batlantirilishi kerak.
4. Darslar 45 minutga rejalashtirilgan holda sinfdan tashqari mashg‘ulotlar
mazmuniga va o‘tkazilish shakllariga qarab 10-12 minutga ham, bir soatga ham
mo‘ljallangan bo‘lishi mumkin.
1.2. Boshlang‘ich sinfda matеmatikadan sinfdan tashqari ishni tashkil qilish
turlari
Sinfdan  tashqari  ishlar  o‘quvchilarning  matematik  bilimlarini
chuqurlashtirish  va  kengaytirish,  murakkab  misol  va  masalalarning  yechishni
Logotip
3. Topqirlik, ziyraklik, tez hisoblashlar, yechishning samarali usullaridan foydalanish rag‘batlantirilishi kerak. 4. Darslar 45 minutga rejalashtirilgan holda sinfdan tashqari mashg‘ulotlar mazmuniga va o‘tkazilish shakllariga qarab 10-12 minutga ham, bir soatga ham mo‘ljallangan bo‘lishi mumkin. 1.2. Boshlang‘ich sinfda matеmatikadan sinfdan tashqari ishni tashkil qilish turlari Sinfdan tashqari ishlar o‘quvchilarning matematik bilimlarini chuqurlashtirish va kengaytirish, murakkab misol va masalalarning yechishni
mashq qilish, matematikaning hayot bilan bog„liq bo„lgan tomonlarini ochadigan
va
 
dasturga
kirmagan ba‟zi savollar bilan tanishtirishni maqsad qilib oladi.
 Sinfdan tashqari ishlarga matematik o„n minutliklar, matematik ertaliklar,
matematik  viktorinalar,  matematik  kechalar,  matematik  KVN  lar,  matematik
burchaklar,  matematik  gazetalar,  matematik  to„garaklar,  matematikadan
olimpiadalar kiradi.
Sinfdan tashqari ishlarda qiziqarli matnli masalalar, o„tkir zehnlilikka oid
masalalar, hazil masalalar, ko„p yechimli masalalar, ma‟lumotlari ortiqcha yoki
ma‟lumotlari yetishmaydigan masalalar, mantiqiy masalalar, qiziqarli matematik
voqealar, arifmetik rebuslar, matematik o„yinlar, fokuslar, boshqotirmalar, tarixiy
ma‟lumotlar
 
berish
 
va
 
boshqalar
 
kiradi.
Sinfdan  tashqari  ishlar  shakl  va  turlari  (qiziqarli  matematika  soatlari,
to‘garaklar,  viktorinalar  va  h.k.)  qarab  mazmunining  turli  tumanligi  bilan
xarakterlanadi.
Matematika minutliklarida-topshiriqlarga qiziqish uyg‘otish va quvvatlash
uchun  bu  topshiriqlar  darslarda  beriladigan  oddiy  matematik  topshiriqlarga
o‘xshash bo‘lmasligi kerak.
Mashg‘ulot  o‘tkazish  uchun  har  xil  qiziqarli  arifmetik  va  geometrik
mazmunli
masalalar, qiyinroq masalalar, hazil masalalar, masalalar tuzishga doir masalalar,
qiziqarli kvadratlar, rebuslar, top- ishmoqlar va boshqalar material bo‘lib xizmat
qiladi.
Matematik to‘garak  matematikadan tizimli sinfdan tashqari ishning eng ko‘p
tarqalganidan  biri.  Uning  asosiy  vazifasi  -  matematikaga  alohida  qiziqish
ko‘rsatgan  o‘quvchilar  bilan  bajariladigan  chuqurlashtirilgan  ish.
Matematik to‘garak ishi qiziqarli matematika soatlaridan quyidagilar bilan farq
qiladi:  Matematika  to‘garagiga  o‘quvchilar  tanlashda  ularning  matematikaga
nisbatan alohida qiziqishlarini, moyilliklari va imkoniyatlarini hisobga olish kerak.
Mustaqil ravishda ko‘rgazmali qurollar (abaklar, ba'zi o‘yinlar uchun misollar
Logotip
mashq qilish, matematikaning hayot bilan bog„liq bo„lgan tomonlarini ochadigan va dasturga kirmagan ba‟zi savollar bilan tanishtirishni maqsad qilib oladi. Sinfdan tashqari ishlarga matematik o„n minutliklar, matematik ertaliklar, matematik viktorinalar, matematik kechalar, matematik KVN lar, matematik burchaklar, matematik gazetalar, matematik to„garaklar, matematikadan olimpiadalar kiradi. Sinfdan tashqari ishlarda qiziqarli matnli masalalar, o„tkir zehnlilikka oid masalalar, hazil masalalar, ko„p yechimli masalalar, ma‟lumotlari ortiqcha yoki ma‟lumotlari yetishmaydigan masalalar, mantiqiy masalalar, qiziqarli matematik voqealar, arifmetik rebuslar, matematik o„yinlar, fokuslar, boshqotirmalar, tarixiy ma‟lumotlar berish va boshqalar kiradi. Sinfdan tashqari ishlar shakl va turlari (qiziqarli matematika soatlari, to‘garaklar, viktorinalar va h.k.) qarab mazmunining turli tumanligi bilan xarakterlanadi. Matematika minutliklarida-topshiriqlarga qiziqish uyg‘otish va quvvatlash uchun bu topshiriqlar darslarda beriladigan oddiy matematik topshiriqlarga o‘xshash bo‘lmasligi kerak. Mashg‘ulot o‘tkazish uchun har xil qiziqarli arifmetik va geometrik mazmunli masalalar, qiyinroq masalalar, hazil masalalar, masalalar tuzishga doir masalalar, qiziqarli kvadratlar, rebuslar, top- ishmoqlar va boshqalar material bo‘lib xizmat qiladi. Matematik to‘garak matematikadan tizimli sinfdan tashqari ishning eng ko‘p tarqalganidan biri. Uning asosiy vazifasi - matematikaga alohida qiziqish ko‘rsatgan o‘quvchilar bilan bajariladigan chuqurlashtirilgan ish. Matematik to‘garak ishi qiziqarli matematika soatlaridan quyidagilar bilan farq qiladi: Matematika to‘garagiga o‘quvchilar tanlashda ularning matematikaga nisbatan alohida qiziqishlarini, moyilliklari va imkoniyatlarini hisobga olish kerak. Mustaqil ravishda ko‘rgazmali qurollar (abaklar, ba'zi o‘yinlar uchun misollar
yozilgan  kartochkalar  va  boshqalar)  tayyorlaydilar,  matematika  kechalari
o‘tkazishga
 
tayyorgarlik
 
ko‘radilar
 
va
 
hokazo.
Matematika to‘garagini o‘tkazish uchun oldindan uning ish rejasini tuzish kerak.
Namuna  uchun  ikkinchi  yarim  yillikda  1-sinfda  o‘tkazilgan  ba'zi  to‘garak
mashg‘ulotlarining
 
taxminiy
 
rejalarini
 
keltiramiz:
I mashg‘ulot. 1. Rebuslarni o‘ylab topish. 2. Qo‘shishga oid qiziqarli masalalar.
3. 100 ichida raqamlashni bilishni tekshirishga oid mashqlar. 4. Topqirlikni talab
qiladigan masalalar. 5. Hazil masala. 6. Topishmoqlar. 7. Quvnoq sanoq (20
ichida) o‘yini.
II 
mashg‘ulot. 1. Rebuslarni o‘ylab topish.
2. Topqirlikni talab qiluvchi she'riy
masalalar.  3.  Geometrik  figuralarni
tahlil qilishga doir mashqlar.  4. Hazil
masala.
5. "Sonni to‘ldir" o‘yini.
III 
mashg‘ulot.  Dars  tipidagi  to‘garak
mashg‘uloti.
Boshlang‘ich  sinf  matematika  darslarida  tarixiy  materiallardan  foydalanish
(imkoniyatlari)
 
mazmuni.
Darhaqiqat, o‘zbek xalqining buyuk mutafakkirlari ham uzoq o‘tmishdayoq olib
borgan  tadqiqotlari  va  amalga  oshirgan  kashfiyotlarida  insonlarni  odobli,
ma'naviyati yuksak, komil, mehnatsevar, vatanparvar bo‘lib tarbiyalanishiga yangi
g‘oya  va  ta'limotlarni  yaratganlar.  Bular:  Muso  al-Xorazmiy  (783-850),  Abu
Rayhon Beruniy (973-1048), Ibn Sino(980-1037); Umar Hayyom (1048-1131);
Nasriddin at-Tusiy (1201-1274); Ulug‘bek (1394-1449), G‘iyosiddin al-Koshiy;
Ali
Qushchi (1402-1474); va boshqalaming bizga qoldirgan boy meroslari fikrimizga
asos bo‘ldi. Bu allomalarimizning asarlarida bolalarning o‘qishi, mehnati, odobi va
bu ishda muallimlarning vazifalariga katta e'tibor berilgan. Jumladan, Nasriddin
at-Tusiy fikri bo‘yicha o‘qituvchi o‘quvchilarni aql-zakovatiga ta'sir qilishi uchun
Logotip
yozilgan kartochkalar va boshqalar) tayyorlaydilar, matematika kechalari o‘tkazishga tayyorgarlik ko‘radilar va hokazo. Matematika to‘garagini o‘tkazish uchun oldindan uning ish rejasini tuzish kerak. Namuna uchun ikkinchi yarim yillikda 1-sinfda o‘tkazilgan ba'zi to‘garak mashg‘ulotlarining taxminiy rejalarini keltiramiz: I mashg‘ulot. 1. Rebuslarni o‘ylab topish. 2. Qo‘shishga oid qiziqarli masalalar. 3. 100 ichida raqamlashni bilishni tekshirishga oid mashqlar. 4. Topqirlikni talab qiladigan masalalar. 5. Hazil masala. 6. Topishmoqlar. 7. Quvnoq sanoq (20 ichida) o‘yini. II mashg‘ulot. 1. Rebuslarni o‘ylab topish. 2. Topqirlikni talab qiluvchi she'riy masalalar. 3. Geometrik figuralarni tahlil qilishga doir mashqlar. 4. Hazil masala. 5. "Sonni to‘ldir" o‘yini. III mashg‘ulot. Dars tipidagi to‘garak mashg‘uloti. Boshlang‘ich sinf matematika darslarida tarixiy materiallardan foydalanish (imkoniyatlari) mazmuni. Darhaqiqat, o‘zbek xalqining buyuk mutafakkirlari ham uzoq o‘tmishdayoq olib borgan tadqiqotlari va amalga oshirgan kashfiyotlarida insonlarni odobli, ma'naviyati yuksak, komil, mehnatsevar, vatanparvar bo‘lib tarbiyalanishiga yangi g‘oya va ta'limotlarni yaratganlar. Bular: Muso al-Xorazmiy (783-850), Abu Rayhon Beruniy (973-1048), Ibn Sino(980-1037); Umar Hayyom (1048-1131); Nasriddin at-Tusiy (1201-1274); Ulug‘bek (1394-1449), G‘iyosiddin al-Koshiy; Ali Qushchi (1402-1474); va boshqalaming bizga qoldirgan boy meroslari fikrimizga asos bo‘ldi. Bu allomalarimizning asarlarida bolalarning o‘qishi, mehnati, odobi va bu ishda muallimlarning vazifalariga katta e'tibor berilgan. Jumladan, Nasriddin at-Tusiy fikri bo‘yicha o‘qituvchi o‘quvchilarni aql-zakovatiga ta'sir qilishi uchun
o‘quvchilar ishonchini qozonish va qalbidan joy olish mas'uliyatini his qilishi
lozim. Abu Nasr Forobiy o‘qituvchi faoliyatida yoshlarn- ing axloqiy me'yorlari,
amaliy  ko‘nikma  va  malakalarini  o‘zlashtirishga  yo‘naltirilganligi  asosiy
vazifalardan biri ekanligini ifodalaydi. Ibn Sino flkricha, tarixiy manbalarni bilish
olijanob  va  foydali  faoliyatdir.  U  ilm  narsalarning  inson  aqli  yordami  bilan
o‘rganilishi shaxs faoliyatida muhim hisoblanishini ta'kidlab o‘tadi. Abu Rayhon
Beruniy pedagogik ijodida tarbiyaning maqsadi, vazifalari va o‘rni, inson, yosh
avlodning  rivojlanishi  haqidagi  flkrlari  chin  ma'noda  insonparvarlik  asosida
qurilgan. Abu Rayhon Beruniyning pedagogik g‘oyalaridan eng muhimi bilimni
puxta va mustahkam egallash zarurligidir.
Ota-bobolarimizdan qolgan ilmiy merosni chuqur o‘rganib, uni ta'lim va tarbiya
jarayoniga tatbiq etish har bir ma'naviyatli va ijodkor mutaxassisning muqaddas
burchidir.
Matematik tanlovlar
Tanlovlar har xil qiyinlikdagi masalalarni yechish, qiziqarli fikrlaydigan masalalar
va  topshiriqlarni  bajarishdagi  musobaqalar  bo‘lib  hisoblanadi.  Asosan
o‘quvchilarning xohishi  bo‘yicha masalalar  yechishda  o‘z kuchini  sinaydigan,
yetarlicha
 
tayyorgarligi
 
borlari
 
ishtirok
 
qiladi.
Quyida 2- sinflarda tanlovlar o‘tkazishga misollar keltiramiz. 2- sinf (4-chorak).
2.  Ikki o‘ram jun ipdan 3 ta qo‘lqop to‘qish mumkin. Shunday 9 ta qo‘lqop
to‘qish uchun necha o‘ram ip kerak?
3.  Vali  va  Salimning  30  ta  konfeti  bor  yedi.  Ular  baravardan  yeyishgandan
keyin Valida 9 ta, Salimda 5 ta konfet qoldi, ular qanchadan konfet eyishgan?
uchtalab qo‘shganda 15 soni chiqadigan nechta misol keltirish mumkin. Tanlov
mavzusi
 
va
 
uni
 
o‘tkazish
 
vaqti
 
oldindan
 
belgilanadi:
1.  Murakkab  hisoblashlarni  eng  qulay  usul  bilan  taqqoslash  yordamida
hisoblash.
2.  Mantiqiy  masala  va  mashqlarni.3.  Topqirlik,  ziyraklikka  oid  mashqlar.
4. Hisoblashlari murakkab bo‘lgan masalarni.
Logotip
o‘quvchilar ishonchini qozonish va qalbidan joy olish mas'uliyatini his qilishi lozim. Abu Nasr Forobiy o‘qituvchi faoliyatida yoshlarn- ing axloqiy me'yorlari, amaliy ko‘nikma va malakalarini o‘zlashtirishga yo‘naltirilganligi asosiy vazifalardan biri ekanligini ifodalaydi. Ibn Sino flkricha, tarixiy manbalarni bilish olijanob va foydali faoliyatdir. U ilm narsalarning inson aqli yordami bilan o‘rganilishi shaxs faoliyatida muhim hisoblanishini ta'kidlab o‘tadi. Abu Rayhon Beruniy pedagogik ijodida tarbiyaning maqsadi, vazifalari va o‘rni, inson, yosh avlodning rivojlanishi haqidagi flkrlari chin ma'noda insonparvarlik asosida qurilgan. Abu Rayhon Beruniyning pedagogik g‘oyalaridan eng muhimi bilimni puxta va mustahkam egallash zarurligidir. Ota-bobolarimizdan qolgan ilmiy merosni chuqur o‘rganib, uni ta'lim va tarbiya jarayoniga tatbiq etish har bir ma'naviyatli va ijodkor mutaxassisning muqaddas burchidir. Matematik tanlovlar Tanlovlar har xil qiyinlikdagi masalalarni yechish, qiziqarli fikrlaydigan masalalar va topshiriqlarni bajarishdagi musobaqalar bo‘lib hisoblanadi. Asosan o‘quvchilarning xohishi bo‘yicha masalalar yechishda o‘z kuchini sinaydigan, yetarlicha tayyorgarligi borlari ishtirok qiladi. Quyida 2- sinflarda tanlovlar o‘tkazishga misollar keltiramiz. 2- sinf (4-chorak). 2. Ikki o‘ram jun ipdan 3 ta qo‘lqop to‘qish mumkin. Shunday 9 ta qo‘lqop to‘qish uchun necha o‘ram ip kerak? 3. Vali va Salimning 30 ta konfeti bor yedi. Ular baravardan yeyishgandan keyin Valida 9 ta, Salimda 5 ta konfet qoldi, ular qanchadan konfet eyishgan? uchtalab qo‘shganda 15 soni chiqadigan nechta misol keltirish mumkin. Tanlov mavzusi va uni o‘tkazish vaqti oldindan belgilanadi: 1. Murakkab hisoblashlarni eng qulay usul bilan taqqoslash yordamida hisoblash. 2. Mantiqiy masala va mashqlarni.3. Topqirlik, ziyraklikka oid mashqlar. 4. Hisoblashlari murakkab bo‘lgan masalarni.
5.  Sharq  mutafakkirlari  merosiga  oid  bayon  qilishlar,  algebraik,  geometrik
shakllar mazmunini yoritishga oid topshiriqlar.
Matematik olimpiadalar
Olimpiadalar tanlovlarga qaraganda keng ko‘lamda o‘tkaziladigan va matematika
o‘rganishda  o‘quvchilar  erishgan  muvaffaqiyatlarni  namoyish  qiladigan  ishdir.
Olimpiada qatnashchilarining tarkibiga bog‘liq holda maktab ichida, tuman va
shaharlarda o‘tkazish mumkin. Olimpiadani 4- sinfdan boshlab o‘tkazib, g‘oliblar
maktabning devoriy gazetalarida va o‘quvchilar yig‘ilishlarida rag‘batlantiriladi.
Matematik gazeta va viktorinalar
Gazeta,  viktorinada  har  xildagi  matematik  mazmunni  o‘z  ichiga  olgan
topi'shmoq, misol va topshiriqlar rasmlarda berilib, qiziqtirish xarakterida bo‘ladi.
Viktorinada  esa  o‘quvchilarga  yechish  tavsiya  qilinadigan  topshiriq  beriladi.
Javoblar
 
belgilangan
 
vaqtda
 
o‘quvchilarga
 
yetkaziladi.
Matematik viktorinalar - gazetalardan farqli ravishda faqat o‘quvchilarga yechish
uchun berilgan masalalar va savollardan iborat bo‘ladi. Javoblar yozma ravishda
ma'lum vaqt ichida o‘qituvchi tomonidan g‘olib o‘quvchi aniqlanib, e'lon qilib
boriladi. Matematik devoriy gazeta, viktorinalar, odatda matematik burchak deb
ataluvchi joyga osib qo‘yiladi, bu burchakda Vatanimiz yutuqlarini ifodalovchi
sonli ma'lumotlar ham berib boriladi. "Bilasizmi?" ruknida qiziqarli materiallar
beriladi.
Masalan:
1. Odamning bo‘yi bir kunda 1 sm dan 6 sm gacha o‘zgarishi mumkin.
2. Dunyodagi eng uzun temir yo‘l 9302 km ni tashkil etadi.
3. Dunyoda okeanlar suvida 13300 mln tonnagacha kumush bor.
Matematika  burchagini  tashkil  qilishni  o‘quvchilar  va  ularning
ota-onalari
 
faoli
 
yordamida
 
amalga
 
oshirilishi
 
mumkin.
Ekskursiya o‘tkazishdan maqsad nimaligi bolalarga tushunarli bo‘lishi nihoyatda
muhimdir,  shunday  bo‘lganda  bolalar  oldindan  nima  qilishlari  kerakligini  va
o‘zlarini
 
qanday
 
tutishlari
 
kerakligini
 
bilib
 
oladilar.
Maktabning  joylashgan  o‘rniga  qarab  bolalar  bilan  har  xil  ustaxonalarga,
Logotip
5. Sharq mutafakkirlari merosiga oid bayon qilishlar, algebraik, geometrik shakllar mazmunini yoritishga oid topshiriqlar. Matematik olimpiadalar Olimpiadalar tanlovlarga qaraganda keng ko‘lamda o‘tkaziladigan va matematika o‘rganishda o‘quvchilar erishgan muvaffaqiyatlarni namoyish qiladigan ishdir. Olimpiada qatnashchilarining tarkibiga bog‘liq holda maktab ichida, tuman va shaharlarda o‘tkazish mumkin. Olimpiadani 4- sinfdan boshlab o‘tkazib, g‘oliblar maktabning devoriy gazetalarida va o‘quvchilar yig‘ilishlarida rag‘batlantiriladi. Matematik gazeta va viktorinalar Gazeta, viktorinada har xildagi matematik mazmunni o‘z ichiga olgan topi'shmoq, misol va topshiriqlar rasmlarda berilib, qiziqtirish xarakterida bo‘ladi. Viktorinada esa o‘quvchilarga yechish tavsiya qilinadigan topshiriq beriladi. Javoblar belgilangan vaqtda o‘quvchilarga yetkaziladi. Matematik viktorinalar - gazetalardan farqli ravishda faqat o‘quvchilarga yechish uchun berilgan masalalar va savollardan iborat bo‘ladi. Javoblar yozma ravishda ma'lum vaqt ichida o‘qituvchi tomonidan g‘olib o‘quvchi aniqlanib, e'lon qilib boriladi. Matematik devoriy gazeta, viktorinalar, odatda matematik burchak deb ataluvchi joyga osib qo‘yiladi, bu burchakda Vatanimiz yutuqlarini ifodalovchi sonli ma'lumotlar ham berib boriladi. "Bilasizmi?" ruknida qiziqarli materiallar beriladi. Masalan: 1. Odamning bo‘yi bir kunda 1 sm dan 6 sm gacha o‘zgarishi mumkin. 2. Dunyodagi eng uzun temir yo‘l 9302 km ni tashkil etadi. 3. Dunyoda okeanlar suvida 13300 mln tonnagacha kumush bor. Matematika burchagini tashkil qilishni o‘quvchilar va ularning ota-onalari faoli yordamida amalga oshirilishi mumkin. Ekskursiya o‘tkazishdan maqsad nimaligi bolalarga tushunarli bo‘lishi nihoyatda muhimdir, shunday bo‘lganda bolalar oldindan nima qilishlari kerakligini va o‘zlarini qanday tutishlari kerakligini bilib oladilar. Maktabning joylashgan o‘rniga qarab bolalar bilan har xil ustaxonalarga,
fabrikalarga,  kombinatlarga,  fermalarga,  shirkat  xo‘jaligi  va  fermer  xo‘jaligi
hamda
boshqa
 
joylarga
 
ekskursiyalar
 
o‘tkaziladi.
Qurilish materialidan, mashinalardan, ishchi kuchlaridan va boshqa narsalardan
foydalanish haqida masalalar tuzish va yechish mumkin. Shunday masalalardan
ba'zilarini
 
keltiramiz:
1.  Bir  soatda  ekskavator  4  m  uzunlikda  poydevor  chuqurligini  kavlaydi.
Shunday  ish  unumi  bilan  u  7  soatda  qancha  chuqurlik  (o‘ra)  kovlaydi?
2.  Qurilishga yuk tashishda 4 ta avtomashina ishlamoqda. Ularning har birida
bitta haydovchi  va ikkita  yukchi  ishlaydi. Material  tashishda  hammasi  bo‘lib
qancha
 
odam
 
band?
Qurilish materiallaridan mehnat darslari uchun stendlar tayyorlashda foydalanish
mumkin,  bunda  binolarning  maketlarini  tayyorlash  ham  mumkin.
Sinfdan  tashqari  ishlarni  tashkil  qilish  va  o‘tkazish  metodikasi  quyidagilarga
asoslanishi
 
kerak.
1. Darsda o‘quvchilar olgan bilim, malaka va ko„nikmalarni hisobga olgan holda
o‘tkaziladi.
2.  Sinfdan  tashqari  ishlar  o„quvchilarning  xoxishi,  havaskorligi,  ijodkorligi
tamoyiliga  asoslanishi  va  har  bir  o„quvchini  fikriga  qarab  ularni  qoniqtirish
maqsadida
 
tashkil
 
qilinadi.
3.  Sinfdan  tashqari  ishlarni  o„tkazish  shakllari  darslardan  farq  qilib  qiziqarli
tomoni kuchli bo‘ladi. Buning uchun zaruriy shart shuki, o„tkaziladigan ishning
rejalashtirilishi
 
va
 
tizimliligining
 
murakkabligidadir.
Sinfdan  tashqari  ishlar  sinfdagi  dars  shakliga  nisbatan  bir  qator  o‘ziga  xos
xususiyatlarga
 
ega:
1. O‘z mazmuni bo„yicha u davlat dasturi bilan chegaralanmagan , matematik
material o‘quvchilarning bilimlari va malakalariga mos ravishda berilishi kerak.
2. Boshlang‘ich sinflarda bolalarning matematikaga nisbatan turg„un qiziqishlari
haqida
 
aniq
 
bir
 
fikr
 
bildirib
 
bo‘lmaydi.
3.  Topqirlik,  ziyraklik,  tez  hisoblashalar,  yechishning  samarali  usullaridan
Logotip
fabrikalarga, kombinatlarga, fermalarga, shirkat xo‘jaligi va fermer xo‘jaligi hamda boshqa joylarga ekskursiyalar o‘tkaziladi. Qurilish materialidan, mashinalardan, ishchi kuchlaridan va boshqa narsalardan foydalanish haqida masalalar tuzish va yechish mumkin. Shunday masalalardan ba'zilarini keltiramiz: 1. Bir soatda ekskavator 4 m uzunlikda poydevor chuqurligini kavlaydi. Shunday ish unumi bilan u 7 soatda qancha chuqurlik (o‘ra) kovlaydi? 2. Qurilishga yuk tashishda 4 ta avtomashina ishlamoqda. Ularning har birida bitta haydovchi va ikkita yukchi ishlaydi. Material tashishda hammasi bo‘lib qancha odam band? Qurilish materiallaridan mehnat darslari uchun stendlar tayyorlashda foydalanish mumkin, bunda binolarning maketlarini tayyorlash ham mumkin. Sinfdan tashqari ishlarni tashkil qilish va o‘tkazish metodikasi quyidagilarga asoslanishi kerak. 1. Darsda o‘quvchilar olgan bilim, malaka va ko„nikmalarni hisobga olgan holda o‘tkaziladi. 2. Sinfdan tashqari ishlar o„quvchilarning xoxishi, havaskorligi, ijodkorligi tamoyiliga asoslanishi va har bir o„quvchini fikriga qarab ularni qoniqtirish maqsadida tashkil qilinadi. 3. Sinfdan tashqari ishlarni o„tkazish shakllari darslardan farq qilib qiziqarli tomoni kuchli bo‘ladi. Buning uchun zaruriy shart shuki, o„tkaziladigan ishning rejalashtirilishi va tizimliligining murakkabligidadir. Sinfdan tashqari ishlar sinfdagi dars shakliga nisbatan bir qator o‘ziga xos xususiyatlarga ega: 1. O‘z mazmuni bo„yicha u davlat dasturi bilan chegaralanmagan , matematik material o‘quvchilarning bilimlari va malakalariga mos ravishda berilishi kerak. 2. Boshlang‘ich sinflarda bolalarning matematikaga nisbatan turg„un qiziqishlari haqida aniq bir fikr bildirib bo‘lmaydi. 3. Topqirlik, ziyraklik, tez hisoblashalar, yechishning samarali usullaridan
foydalanish  orqali  yechilgan  misol  va  masalalar  uchun  o„quvchilar
rag‘batlantirilishi
 
kerak.
4. Sinfdan tashqari ishlar mashg‘ulot turlari va shakliga qarab 10-12 minutdan to 1
soatgacha bo‘lishi mumkin.
5. Sinfdan tashqari ishlar shakl va turlariga qarab mazmunining turli tumanligi
bilan farqlanadi.
Sinfdan  tashqari  mashg‘ulotlardagi  misol  va  masalalar  darsdagi  misol  va
masalalardan  farqli  o‘laroq  qiziqarliroq  yoki  muammoliroq  bo„lishi  kerak.
Sinfdan  tashqari  mashg‘ulotlar  o‘tkazish  uchun  har  xil  qiziqarli  mazmundagi
arifmetik va geometrik masalalar, qiyinroq masalalar, hazil masalalar, tenglamalar
tuzishga doir masalalar, qiziqarli kvadratlar, rebuslar, topishmoqlar va boshqalar
material bo‘lib xizmat qiladi.
Matematikadan  sinfdan  tashqari  ishlarning  eng  ko‘p  tarqalgani  matematika
to‘garagidir. Matematika to‘garagining asosiy  vazifasi- matematikaga qiziqqan
o‘quvchilarning matematik bilimlarini kengaytirishdan
1.3. Sinfdan tashqari mashg‘ulot turlari: fakultativ darslar
Ma’lumki,  darslarda  o‘qituvchining  barcha  o‘quvchilar  bilan  45  daqiqa
davomida  shug‘ullana  olmayotganligi  hozirgi  ta’lim  amaliyotining  eng  katta
kamchiligi hisoblanadi. Bu kamchilik ortidan esa past o‘zlashtiruvchi o‘quvchi
Logotip
foydalanish orqali yechilgan misol va masalalar uchun o„quvchilar rag‘batlantirilishi kerak. 4. Sinfdan tashqari ishlar mashg‘ulot turlari va shakliga qarab 10-12 minutdan to 1 soatgacha bo‘lishi mumkin. 5. Sinfdan tashqari ishlar shakl va turlariga qarab mazmunining turli tumanligi bilan farqlanadi. Sinfdan tashqari mashg‘ulotlardagi misol va masalalar darsdagi misol va masalalardan farqli o‘laroq qiziqarliroq yoki muammoliroq bo„lishi kerak. Sinfdan tashqari mashg‘ulotlar o‘tkazish uchun har xil qiziqarli mazmundagi arifmetik va geometrik masalalar, qiyinroq masalalar, hazil masalalar, tenglamalar tuzishga doir masalalar, qiziqarli kvadratlar, rebuslar, topishmoqlar va boshqalar material bo‘lib xizmat qiladi. Matematikadan sinfdan tashqari ishlarning eng ko‘p tarqalgani matematika to‘garagidir. Matematika to‘garagining asosiy vazifasi- matematikaga qiziqqan o‘quvchilarning matematik bilimlarini kengaytirishdan 1.3. Sinfdan tashqari mashg‘ulot turlari: fakultativ darslar Ma’lumki, darslarda o‘qituvchining barcha o‘quvchilar bilan 45 daqiqa davomida shug‘ullana olmayotganligi hozirgi ta’lim amaliyotining eng katta kamchiligi hisoblanadi. Bu kamchilik ortidan esa past o‘zlashtiruvchi o‘quvchi
umrbod  savodsiz  bo‘lib  o‘tishi,  yoxud  a’lochi  o‘quvchilarning  past
o‘zlashtiruvchilar safiga  tushib  qolishiga  olib  keladi.  Ayniqsa,  boshlang‘ich
sinflarda
 
bunday
 
holatning
kuzatilishi o‘quvchi hayotining poydevorini xato qo‘yilishiga sabab bo‘ladi.
 Shusababli ham ta’lim jarayonida darslar bilan chegaralanib qolmay sinfdan
tashqarimashg‘ulotlarni  tashkil  etish  ham  maqsadga  muvofiq  bo‘ladi.  Fan
to‘garaklari,ekskursiya,  konsultatsiya,  fakultativ  mashg‘ulotlar  shular
jumlasidandir.Ayniqsa,fakultativ
 
mashg‘ulotlarni
 
o‘tkazish
 
fanlardan
o‘zlashtirilayotganbilimlarningmustahkamlanishiga sabab bo‘ladi.
Fakultativ mashg‘ulotlarni o‘tkazish o‘quvchilarning qiziqish va iqtidorlarini
bilib olishga, fanlar doirasida darslik materiallaridan tashqari boshqa materiallarni
ko‘rib  chiqishga  imkon  yaratadi.  Boshlang‘ich  sinf  matematika  darslarida
fakultativ 
mashg‘ulotlarni  o‘tkazilishi  darslikka  kiritilgan  o‘quvchilar
o‘zlashtirishida muammoga duch keladigan tushunchalarni oson o‘zlashtirishlariga
yordam beradi.
Bunday tushunchalar sirasiga kasr va ulush, murakkab masalalar, koordinata
o‘qi,yuza
 
kabi
 
mavzularni
 
kiritishimiz
 
mumkin.
Boshlang‘ich sinf matematika darslarida fakultativ mashg‘ulotlarni tashkil etish
va o‘tkazish quyidagi omillar bilan bog‘liq:
1.  Fakultativ  mashg‘ulotlar  rejasi  sinfda  o‘tiladigan  matematika  darsi
mavzulari  bilan  uzviy  bog‘liq  holda  tuziladi.  Natijada  matematika  kursidan
o‘tiladigan  mavzular  mazmuni  to‘ldiriladi  va  rivojlantirilib,  bilimlar
chuqurlashtiriladi.  O‘zlashtirish  murakkab  bo‘lgan  tushunchalar  boshqa
tushuntirish  usullarida  ko‘rib  chiqiladi.  Matematika  o‘qituvchisi  matematika
dasturi asosida, pedagogik kengash qaroriga muvofiq reja ishlab chiqadi va shunga
asoslanib 
mashg‘ulotlarni
 
o‘tkazadi.
2.  Boshlang‘ich  sinf  matematika  darlarida  o‘tkaziladigan  fakultativ
mashg‘ulotlar sinfda o‘tiladigan asosiy matematika darsi bilan sinfdan tashqari
ishlar 
o‘rtasidagi
 
birlikni
 
saqlashga
 
xizmat
 
qiladi.
3.  Boshlang‘ich  sinf  matematika  darslarida  o‘tkaziladigan  fakultativ
Logotip
umrbod savodsiz bo‘lib o‘tishi, yoxud a’lochi o‘quvchilarning past o‘zlashtiruvchilar safiga tushib qolishiga olib keladi. Ayniqsa, boshlang‘ich sinflarda bunday holatning kuzatilishi o‘quvchi hayotining poydevorini xato qo‘yilishiga sabab bo‘ladi. Shusababli ham ta’lim jarayonida darslar bilan chegaralanib qolmay sinfdan tashqarimashg‘ulotlarni tashkil etish ham maqsadga muvofiq bo‘ladi. Fan to‘garaklari,ekskursiya, konsultatsiya, fakultativ mashg‘ulotlar shular jumlasidandir.Ayniqsa,fakultativ mashg‘ulotlarni o‘tkazish fanlardan o‘zlashtirilayotganbilimlarningmustahkamlanishiga sabab bo‘ladi. Fakultativ mashg‘ulotlarni o‘tkazish o‘quvchilarning qiziqish va iqtidorlarini bilib olishga, fanlar doirasida darslik materiallaridan tashqari boshqa materiallarni ko‘rib chiqishga imkon yaratadi. Boshlang‘ich sinf matematika darslarida fakultativ mashg‘ulotlarni o‘tkazilishi darslikka kiritilgan o‘quvchilar o‘zlashtirishida muammoga duch keladigan tushunchalarni oson o‘zlashtirishlariga yordam beradi. Bunday tushunchalar sirasiga kasr va ulush, murakkab masalalar, koordinata o‘qi,yuza kabi mavzularni kiritishimiz mumkin. Boshlang‘ich sinf matematika darslarida fakultativ mashg‘ulotlarni tashkil etish va o‘tkazish quyidagi omillar bilan bog‘liq: 1. Fakultativ mashg‘ulotlar rejasi sinfda o‘tiladigan matematika darsi mavzulari bilan uzviy bog‘liq holda tuziladi. Natijada matematika kursidan o‘tiladigan mavzular mazmuni to‘ldiriladi va rivojlantirilib, bilimlar chuqurlashtiriladi. O‘zlashtirish murakkab bo‘lgan tushunchalar boshqa tushuntirish usullarida ko‘rib chiqiladi. Matematika o‘qituvchisi matematika dasturi asosida, pedagogik kengash qaroriga muvofiq reja ishlab chiqadi va shunga asoslanib mashg‘ulotlarni o‘tkazadi. 2. Boshlang‘ich sinf matematika darlarida o‘tkaziladigan fakultativ mashg‘ulotlar sinfda o‘tiladigan asosiy matematika darsi bilan sinfdan tashqari ishlar o‘rtasidagi birlikni saqlashga xizmat qiladi. 3. Boshlang‘ich sinf matematika darslarida o‘tkaziladigan fakultativ
mashg‘ulotlar  sinfdan  tashqari  o‘tkaziladigan  boshqa  mashg‘ulotlarga nisbatan
qat’iy yo‘nalish bo‘lib, unda matematikaga oid bilimlar kengaytiriladi, o‘quvchilar
o‘zlashtirish ko‘rsatkichini yaxshilash asosiy vazifa sifatida qaraladi.
4.  Mashg‘ulot  davomida  o‘quvchilar  topshiriqni  mustaqil  bajarishga
undaladi va ko‘mak berib boriladi.
5.  Fakultativ  mashg‘ulotlarda  o‘quvchilar  darsdagi  kabi  baholanmaydi.
Ularga  rag‘bat  sifatida  turli  rag‘bat  kartochkalardan  foydalaniladi.  Eng  ko‘p
rag‘bat kartochka  olgan  va  mashg‘ulotda  faol  ishtirok  etgan  o‘quvchilar  sinf
tomonidan olqishlanadi.
6. Fakultativ mashg‘ulotlar ixtiyoriy ta’lim shakli bo‘lganligi uchun ta’lim
muassasalarida  qaysi  fandan  ,  necha  soat  fakultativ  mashg‘ulot  o‘tkazilishi
pedagogik kengash va metod birlashma qaroriga muvofiq belgilanadi.
7. Boshlang‘ich sinflar matematika darslarida innovatsion texnologiyalardan
foydalanish o‘quvchilarning mashg‘ulotlarga yanada qiziqishlari, faollashishlari
uchun sabab bo‘ladi. Shu bilan birga maktabdan tashqari jarayonda ham o‘z ustida
ishlashga undaydi.
Demak  ,  ta’lim  amaliyotini  sifatli  va  samarali  tashkil  etish  uchun
hamda  o‘quvchilarning  o‘zlashtirish  ko‘rsatkichlari  yuqori  bo‘lishi  uchun
fakultativ mashg‘ulotlardan foydalanish zarur. Bu yordamchi shakllar o‘quvchini
mustaqil fikrlashiga,  o‘z  ustida  ko‘proq  ishlashiga,  fanni  to‘liq  va  yaxshi
o‘zlashtirishiga yordam beradi.
II BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA DARSLARIDA
FAKULTATIV MASHG‘ULOTLARNING AHAMIYATI
2.1 Fakultativ mashg‘ulotlarning ahamiyati
Fakultativ  mashg‘ulotlar  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarini  tarbiyalashda,
ularga kasb-hunar tanlashga oid bilim berishda yuqori natijalar beradi. Ayniqsa,
iqtidorli o‘quvchilarda fanga qiziqishi, dunyoqarashi, zehni namoyon bo‘ladi. Bu
Logotip
mashg‘ulotlar sinfdan tashqari o‘tkaziladigan boshqa mashg‘ulotlarga nisbatan qat’iy yo‘nalish bo‘lib, unda matematikaga oid bilimlar kengaytiriladi, o‘quvchilar o‘zlashtirish ko‘rsatkichini yaxshilash asosiy vazifa sifatida qaraladi. 4. Mashg‘ulot davomida o‘quvchilar topshiriqni mustaqil bajarishga undaladi va ko‘mak berib boriladi. 5. Fakultativ mashg‘ulotlarda o‘quvchilar darsdagi kabi baholanmaydi. Ularga rag‘bat sifatida turli rag‘bat kartochkalardan foydalaniladi. Eng ko‘p rag‘bat kartochka olgan va mashg‘ulotda faol ishtirok etgan o‘quvchilar sinf tomonidan olqishlanadi. 6. Fakultativ mashg‘ulotlar ixtiyoriy ta’lim shakli bo‘lganligi uchun ta’lim muassasalarida qaysi fandan , necha soat fakultativ mashg‘ulot o‘tkazilishi pedagogik kengash va metod birlashma qaroriga muvofiq belgilanadi. 7. Boshlang‘ich sinflar matematika darslarida innovatsion texnologiyalardan foydalanish o‘quvchilarning mashg‘ulotlarga yanada qiziqishlari, faollashishlari uchun sabab bo‘ladi. Shu bilan birga maktabdan tashqari jarayonda ham o‘z ustida ishlashga undaydi. Demak , ta’lim amaliyotini sifatli va samarali tashkil etish uchun hamda o‘quvchilarning o‘zlashtirish ko‘rsatkichlari yuqori bo‘lishi uchun fakultativ mashg‘ulotlardan foydalanish zarur. Bu yordamchi shakllar o‘quvchini mustaqil fikrlashiga, o‘z ustida ko‘proq ishlashiga, fanni to‘liq va yaxshi o‘zlashtirishiga yordam beradi. II BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA DARSLARIDA FAKULTATIV MASHG‘ULOTLARNING AHAMIYATI 2.1 Fakultativ mashg‘ulotlarning ahamiyati Fakultativ mashg‘ulotlar boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalashda, ularga kasb-hunar tanlashga oid bilim berishda yuqori natijalar beradi. Ayniqsa, iqtidorli o‘quvchilarda fanga qiziqishi, dunyoqarashi, zehni namoyon bo‘ladi. Bu
esa  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchi- lariga  to‘la-to‘kis  bilim  berishda  har  bir
o‘quvchining shaxsiy xususiyatlarini o‘rganishda o‘quvchining qobiliyati namoyon
bo‘ladi.
Boshlang‘ich  sinflarda  fakultativ  mashg‘ulotlami  birinchi  navbatda,
matematika  darslarida  tashkil  qilish  katta  ahamiyatga  ega.  Shu
o‘rinda o‘qituvchi birinchi bosqichda o‘quvchilar orasidan matematikaga qiziqishi
va
 
iqtidorini
 
aniqlashga
 
imkon
 
berib,
 
ular
 
bilan
 
til
topa oladi.
Darslikdagi  o‘quv  materiallami  takrorlamaydigan,  lekin  uni
mustahkamlashga  xizmat  qiladigan  murakkab  ko‘rinishdagi  o‘quv
materiallar o‘rganiladi.
Boshlang‘ich  sinflarda  fakultativ  mashg‘ulotlar  didaktik  o‘yinlar,
olimpiadalar,
 
kechalar,
 
viktorinalar
 
o‘tkazishga
 
yordam
 
beradi.
Ilmiy  texnik  taraqqiyot  matematikaga  bog‘langanligi  sababli  astasekin
murakkabroq
 
masalalar
 
yechimini
 
o‘rganishga
 
imkoniyat
beradi.  Masalan,  EHMda,  mikrokalkulyatorda  hisoblashlar  o‘rganiladi.
Boshlang‘ich  sinflarda  fakultativ  mashg‘ulotlarda  o‘quvchilaming  matematik
tafakkuri, fikrlash qobiliyati rivojlanadi.
Fakultativ  mashg‘ulodami  boshlang‘ich  sinflarda  turli  xiI  tarzda
olib  borish  mumkin,  ayniqsa,  III-IV  sinflarda  qiziqarli,  ya'ni:
o‘quvchilaming matematikaga bo‘lgan qiziqishini hartomonlama hisobga olgan
holda olib borish lozim.
Boshlang‘ich sinflarda matematikadan fakultativ dars namunalari
Fakultativ  darslar  1968  yil  kiritilgan.  Boshlang‘ich  sinflarga  2  soatdan
berilgan. Shundan 1 soatini matematikaga berilgan.
Fakultativ darslarda darslikdagi o‘quv materialini takrorlamaydigan, lekin
uni mustahkamlashga xizmat qiladigan o‘quv materiallar o‘rganiladi. Fakultativ
mashg‘ulotlar-XTV tomonidan  tasdiqlangan,  o‘quv  rejada  ajratilgan  soatlar
Logotip
esa boshlang‘ich sinf o‘quvchi- lariga to‘la-to‘kis bilim berishda har bir o‘quvchining shaxsiy xususiyatlarini o‘rganishda o‘quvchining qobiliyati namoyon bo‘ladi. Boshlang‘ich sinflarda fakultativ mashg‘ulotlami birinchi navbatda, matematika darslarida tashkil qilish katta ahamiyatga ega. Shu o‘rinda o‘qituvchi birinchi bosqichda o‘quvchilar orasidan matematikaga qiziqishi va iqtidorini aniqlashga imkon berib, ular bilan til topa oladi. Darslikdagi o‘quv materiallami takrorlamaydigan, lekin uni mustahkamlashga xizmat qiladigan murakkab ko‘rinishdagi o‘quv materiallar o‘rganiladi. Boshlang‘ich sinflarda fakultativ mashg‘ulotlar didaktik o‘yinlar, olimpiadalar, kechalar, viktorinalar o‘tkazishga yordam beradi. Ilmiy texnik taraqqiyot matematikaga bog‘langanligi sababli astasekin murakkabroq masalalar yechimini o‘rganishga imkoniyat beradi. Masalan, EHMda, mikrokalkulyatorda hisoblashlar o‘rganiladi. Boshlang‘ich sinflarda fakultativ mashg‘ulotlarda o‘quvchilaming matematik tafakkuri, fikrlash qobiliyati rivojlanadi. Fakultativ mashg‘ulodami boshlang‘ich sinflarda turli xiI tarzda olib borish mumkin, ayniqsa, III-IV sinflarda qiziqarli, ya'ni: o‘quvchilaming matematikaga bo‘lgan qiziqishini hartomonlama hisobga olgan holda olib borish lozim. Boshlang‘ich sinflarda matematikadan fakultativ dars namunalari Fakultativ darslar 1968 yil kiritilgan. Boshlang‘ich sinflarga 2 soatdan berilgan. Shundan 1 soatini matematikaga berilgan. Fakultativ darslarda darslikdagi o‘quv materialini takrorlamaydigan, lekin uni mustahkamlashga xizmat qiladigan o‘quv materiallar o‘rganiladi. Fakultativ mashg‘ulotlar-XTV tomonidan tasdiqlangan, o‘quv rejada ajratilgan soatlar