BOSHLANG‘ICH SINFLARDA SINTAKSIS VA PUNKTUATSIYA
ELEMENTLARINI O‘RGANISH
1. Kichik yoshdagi o‘quvchilami punktuatsiya bilan tanishtirish.
2. Gap ustida ishlash.
3. Boshlang’ich sinf o`quvchilarini tinish belgilarining ishlatilishi bilan
tanishtirish.
Tayanch so’zlar: sintaksis, punktuatsiya, gonetika, orfografiya,
morfologiya, leksika.
Kichik yoshdagi o‘quvchilami punktuatsiya bilan tanishtirish.
Boshlang`ich sinflarda sintaksis yuzasidan beriladigan bilimlar amaliy
o`rganiladigan va nazariy o`rganiladigan bilimlarga bo'linadi. Sintaksisga oid
bilimlarni amaliy o'rganish savod o`rgatish davridayoq boshlanadi va 4-sinfda ham
davom ettiriladi. Boshlang'ich sinfda ,,Gap", ,,Darak gap", ,,So'roq gap", ,,Buyruq
gap", ,,His-hayajon gap", ,,Sodda gap", ,,Gap bo'lakLari", ,,Gapning uyiishiq
boiaklari", ,,Undalma gaplar" mavzulari nazariy o`rganiladi. Bu mavzular
yuzasidan turli mashqlar balariladi.
Boshlang`ich sinflarda ona tili darslarining muhim vazifalaridan biri fikrni
ifodalashda gapdan ongli foydalanish ko'nikmasini shakl-lantirish hisoblanadi.
Morfologiya va leksika, fonetika va orfografiya sintaksis asosida
o'zlashtirilgani uchun tilni o'rganishda gap ustida ishlash markaziy o'rin egallaydi.
Gap nutqning asosiy birligi bo'lib, boshlang'ich sinf o'quvchilari ot, sifat, son,
olmosh, fe'l va ularning muhim kategori-yalarining tilimizdagi rolini gap asosida
bilib oladilar. O'quvchilar ona tili leksikasini ham gap negizida egallaydilar.
So'zning leksik ma'nosi va uning qo'llanish xususiyatlari so'z birikmasi yoki gapda
ma'lum bo'ladi. So'z gapda bir ma'noli bo'ladi (gapdan tashqarida bir necha ma'no
ifodalashi mumkin).
Metodist olima T. G.Ramzayeva boshlang'ich sinflarda gap ustida ishlashni
shartli ravishda besh yo'nalishga bo'ladi:
1.
Gap haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish (til birligi bo'lgan
gapning muhim belgilarini o'rgatish).
2.
Gap qurilishini o'rgatish (so'z birikmasida so'zlarning bog'lanishi
ustida ishlash, gapning grammatik asosini, bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning
xususiyatlari, yoyiq va yig'iq gaplar ustida ishlash).
3.
O'quvchilarning nutqida gapning maqsadga va ohangga ko'ra
turlaridan foydalanish ko'nikmasini shakllantirish.
4.
Gapda so'zlarni aniq qo'llash ko'nikmasini o'stirish.
5.
Yozma nutqda gapni to'g'ri tuzib yozish (uni bosh harf bilan boshlash,
finish belgilarini qo'yish) ko'nikmasini shakllantirish.1
Ishning bu besh yo'nalishi bir-biriga o'zaro ta'sir etadi va gapning ayrim
tomonlarini o'rganish maqsadidagina ularning har biri mustaqil muhokama qilinadi.
Gapni o'rganish va nutqda undan foydalanish ko'nikmasini shaklJantirish
o'quvchiLarning aniq biiimlarini doimiy kengaytirib, boyitib borishga asoslanadi.
O'quvchi qanday yangilikni bilsa, unda bu yangilik haqida xabar berish ehtiyoji
tug'iladi. U o'z fikrini ifodalash uchun qulayroq shakl qidiradi. Demak, aloqa qilish
talabidan gapni mukammalroq egallash zaruriyati kelib chiqadi.
,,Gap" mavzusi barcha sinflarda o'rganiladi. Gapning belgilari haqidagi
bilimlar chuqurlashtirib boriladi. O'quvchilar fikr ifodalovchi nutq birligi — gap
haqidagi elementar tasavvurdan gapning bosh va ikkinchi darajali boiaklari, gapda
so'zlarning bogianishi, gapning uyushiq bo'laklarini o'rganishga o'tadilar.
Gap ustida ishlashning boshlang'ich bosqichi savod o'rgatish davriga to'g'ri
keladi. Bu davrda o'quvchilar gapning muhim xususiyatlari (fikr ifodalashi,
tugallangan ohang bilan aytilishi) bilan tanishadilar. Gapning bu xususiyatlarini
bilmasdan turib, so'zlardan gap tuzib bo'lmaydi. Agar o'quvchilar gapning bosh
bo'laklarini ajrata olmasalar, gap nutqning yaxlit birligi ekanini bilmaydilar. Ega va
1 Paмзаeвa T.F., JIьвов M.P. Merтодика обучения русскому язқку в начальнқх классах. — M.: 1979.
c.291-292.
kesim gapning qurilishi va mazmunining asosini tashkil etadi. Shuning uchun ham
savod o'rgatish davrida gapning bosh bo'laklari ustida kuzatish o'tkazgan ma'qul.
Gapning bosh bo'laklarini kuzatish bilan o'quvchilar o'z fikrlarini aniq
ifodalashga o'rganadilar, ularda nutqdan gapni ajratish ko'nikmasi shakllanadi.
Gapni o'rganish me'yoriga qarab uning tarkibiy qismlari, xususan, so'z birikmasi
haqidagi tasavvur aniqlanadi.
Boshlang'ich sinflarda o'rganiladigan sintaktik material kam bo'lsa ham,
butun o'quv yili davomida, boshqa mavzuiarga singdirilgan holda gap ustida ishlab
boriladi.
Dasturga ko'ra, 1-sinfda o'quvchilarga gap haqida elementar tushunchalar
beriladi. Gap tugallangan fikr bildirishi, gap so'zlardan tashkil topishi, uning
oxiriga ma'lum tinish belgilari qo'yilishi haqida arnaliy ma'lumotlar beriladi.
2-sinfda esa o'quvchilar gap haqida nazariy tushunchalar oladilar. Ular
gapdan shu gap kim yoki nima haqida aytilganini va u haqda nima deyilganini
bildirgan so'zni ajratishga o'rganadilar. Aslida gapning grammatik asosi ustida
ishlash mana shundan boshlanadi va bu bosh boiaklarni o'rganishga muqaddima
bo'ladi.
3-sinf gap ustida ishlashda yangi bosqichdir. O'quvchilar gapni amaliy
o'rganishdan tushuncha sifatida o'rganishga o'tadilar. Ular gapning muhim
belgjlarni bilib oladilar. Bu bosqichda bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning ta'rifi,
ega va kesim atamalari kiritiladi. Bu sinfda gapda so'zlarning bog'lanishiga katta
e'tibor beriladi. O'quvchilar gapning asosi (ega va kesim)ni ajratadilar, ikkinchi
darajali bo'laklarni farqlaydilar va gapdagi ikki so'z (hokim va tobe so'z)ni,
so'zlarning grammatik jihatdan, ya'ni qo'shimchalar orqaJi bog'lanishini bilib
oladilar.
4-sinfda gapning uyushiq bo'laklarini o'rganish bilan gap bo'laklari haqidagi
bilim kengaytiriladi.
Shunday qilib, o'quvchilarda gap bo'laklari haqidagi tasavvгrni o'stirish
gapni o'zlashtirishda yetakchi hisoblanadi. Birinchidan, boshlang'ich sinf
o'quvchilari gap bo'laklarini ikkita katta guruhga (bosh va ikkinchi darajali
bo'laklarga) bo'linishini o'zlashtiradilar. Bu sinflarda ikkinchi darajali bo'laklar
turlarga ajratilmaydi. Gapni o'zlashtirish uchun bosh va ikkinchi darajali
bo'laklarning mohiyati ochiladi: bosh bo'laklar gapning grammatik asosini tashkil
qiladi, fikr, asosan, gapning grammatik asosi orqali ifodalanadi; ikkinchi darajali
bo'laklar esa bosh bo'laklarni aniqlovchilik va to'ldiruvchilik vazifasini balaradi.
Ikkinchi darajali bo'laklarning mohiyatini ochish uchun o'quvchilar gapni
tahlil qiladilar va ular qaysi gap bo'lagiga bog'lanib, uni izohlab kelayotganini
aniqlaydilar. Ikkinchi darajali bo'laklarning xususiyatlari gapni yoyish (yig'iq gapni
yoyiq gapga aylantirish) оarayonida yaqqol ko'rinadi. Masalan, o'quvchilar
,,Qaldirg'ochlar uchib keldi" gapini yozadilar. Fikrni to'liq ifodalash uchun gapga
qayerga? va qachon? so'roqlariga javob bo'lgan so'zlarni qo'yish topshiriladi.
O'quvchilar bu vazifani balarib, qaysi gap bo'lagi (ikkinchi darajali bo'lak) fikrni
yana aniqroq ifodalaganiga ishonch hosil qiladilar.
O'quvchilarda gapda so'zlarning bog'lanishini aniqlashko'nikmasini
shakllantirish muhim sintaktik va nutqiy ko'nikmalar qatoriga kiradi. So'z birikmasi
gap qismi sifatida ajratiladi va boshlang'ich sinflarda uning muhim belgilari idrok
qilinadi. ,,So'z birikmasi" atamasi darsliklarga kiritilmagan, ta'rifi berilmaydi.
Ammo kichik yoshdagi o'quvchilar uning quyidagi muhim belgilarini amaliy bilib
olishlari zarur:
1. So'z birikmasi mazmun va grammatik tomondan bog'langan ikki qism
bo'ladi. Masalan, ,,Dunyo xalqlari tinchlik uchun kurashadilar" gapida ikkita so'z
birikmasi bor:
1) dunyo xalqlari; 2) tinchlik uchun kurashadilar.
2. So'z birikmasida bir so'z hokim ikkinchi so'z tobe bo'ladi. Ho-kim so'zdan
tobe so'zga so'roq beriladi, tobe so'z shu so'roqqa javob bo'lgan so'zdir. Masalan,
(Qanday?) Iqtidorli o`quvchilar (nimaga?) to'garakka a'zo bo'ldilar. Ega va kesim
so'z birikmasini emas, gapni hosil qiladi.
Gap tarkibidagi so'z birikmalarini ajratish ko'nikmasi uzoq mashq davomida
shakllantirilib boriladi. Buning uchun o`quvchilarning so'z birikmasidan bir
so'zning boshqa so'zga tobeligini tushunishga qara-tilgan mashqlar tizimidan
foydalaniladi:
1.
Gaplarni yoyish. Buning uchun gapning qaysi bo'lagi yoyishni talab
qilishi aniqlanadi. Masalan, ,,Daraxtlar gullaydi"gapini tahlil qilish uchun berilgan
ega va kesim (gapning asosi) ajratiladi.
—
Daraxtlar qachon gullashini aytish uchun gapga qaysi so'zni qo'shish
kerak?
—
Qachon gullaydi? (bahorda gullaydi)
—
Bu so'z gapning qaysi bo'lagi bo'ladi? (Ikkinchi darajali bo'lak)
—
U gapning qaysi bo'lagiga bog'Ianadi, ya'ni tobelanadi? (Kesimga
bog'lanadi)
—
Gapga egani izohlaydigan yana bitta so'z qo'ying. Qanday gap hosil
bo'ldi? (Mevali daraxtlar bahorda gullaydi).
2.
So'zlari aralash berilgan gapni qayta tiklash. Avval gapning
asoslari (ega va kesim) tiklanadi (aniqlanadi), so'ng so'roqlar yordamida ikkinchi
darajali bo'laklar (so'z birikmalari) ,,topiladi", tiklanadi. Masalan, Mashinada,
teradi, terimchi, paxtani.
—
Gap kirn haqida aytilgan? (Terimchi haqida, kirn ? — terimchi)
—
U haqda nima deyilgan? (Teradi. Terimchi teradi — bosh bo'laklar).
—
So'roqlar yordamida so'z birikmasini toping. Nimani? Teradi (Paxtani
teradi), nimada? teradi (Mashinada teradi). Keyin gapda so'zlarning qulay tartibi
aniqlanadi (Terimchi paxtani mashinada teradi). Gap ohanggi ustida ishlanadi.
3.
Uzluksiz (tinish belgilarisiz) matndan gaplarni ajratish. Mashqning
bu turi ongli bo'lishi uchun har bir gapning bosh bo'laklarini va so'z birikmalarini
ajratish lozim.
4.
Gapni tahlil qilish va chizmasini chizish. Gap tahlil qilinayotganda
dastlab uning asosi ajratiladi, keyin egani izohlovchi ikkinchi darajali bo'lak,
kesimni izohlovchi ikkinchi darajali bo'lak, boshqa ikkinchi darajali bo'lakni
izohlovchi
ikkinchi
darajali
bo'lak
ajratiladi.
Shunday qilib, asta-sekin so'z birikmalari ham aniqlanadi.
5. o`qituvchi bergan chizma yoki so'roqlar asosida gap tuzish:
Kim? nimalarni? nima qildi? (Bola olmalarni terdi).
So`z birikmasi ustida ikki yo'nalishda ish olib boriladi:
1)
so'z birikmasiga gap ichida gapning tarkibiy qismi sifatida qaraladi;
2)
so'z birikmasiga predmetning yoyiq nomi sifatida qaraladi, masalan,
soat — so'z, oltin soat, qo'1 soat, osma soat, elektron soat —so'z birikmalari.
Quyida 2-sinfda gapning bosh bo'laklarini o`rganishga oid dars namunasini
keltiramiz:
Mavzu: Gap (gap asosini aniqlash).
Darsning maqsadi:
1.
o`quvchilarda gap kim yoki nima haqida aytilganini (egani) va u haqda
nima
deyilganini
bildirgan
so'zni
(kesimni)
gapdantopish
ko'nikmasini
shakllantirish.
2.
Nutqdan gapni ajratish ko'nikmasini o'stirish.
3.
O'quvchilarni o'z fikrini aniq, tushunarli va ravon ifodalashga
o'rgatish.
Darsning turi: yangi bilim beruvchi dars
Darsning metodi: suhbat, izlanish metodi
Darsning borishi
1.
Uy vazifasi tekshiriladi.
2.
,,Gap" mavzusi esga tushiriladi.
O'quvchilar diqqatiga quyidagi gaplar havola qilinadi:
1.O'qituvchi bolalarni o'qitadi.
2.Kuzda har xil mevalar pishadi.
3.Tikuvchi kiyimlarni tikadi.
4.
O'quvchilar kitoblarni sevib o'qiydilar.
—
Gap nimalardan tashkil topadi?
—
Og'zaki nutqda biz bir gapni ikkinchisidan qanday ajratamiz?
—
Yozuvda gapning boshi va oxiri qanday belgilanadi? O'qituvchi
yuqoridagi savol-javobdan so'ng, o'quvchilar javobini umumlashtiradi:
—
Demak, gap tugallangan mazmun bildiradi. Gap oxiriga uning
mazmuniga qarab nuqta, so'roq va undov belgisi qo'yiladi. Gap so'zlardan tuzilib,
uning birinchi so'zi bosh harf bilanyoziladi.
3. O'qituvchi o'quvchilar diqqatini jadvaiga qaratadi. Har bir «ap
quyidagicha tahlil qilinadi:
-
Birinchi gapda kim haqida aytilgan?
-
O'qituvchi so'ziga savoi bering? (Kim?) Uning tagiga bir chiziq
chizamiz (O'qituvchi jadvaiga chizadi).
-
O'qituvchi haqida nima deyilgan?
-
O'qitadi so'ziga savol bering (nima qiladi?). Uning tagiga ikki chiziq
chizamiz (O'qituvchi jadvaiga chizadi).
-
Ikkinchi gap nima haqida aytilganligini qaysi so'z bildiryapti?
(Mevalar) Bu so'zga savol bering (nimalar?). Tagiga chizamiz.
-
Mevalar haqida nima deyilgan? (pishadi) Tagiga chiziladi. Shu tariqa
keyingi gaplar ham tahlil qilinadi. Shundan so'ng
o'qituvchi tagiga chizilgan so'zlar gapning asosiy mazmunini bildirishini,
yana shunday so'zlar ishtirokisiz gap hosil bo'lmasligini, agar gapning asosini
bildinivchi so'zlardan loaqal bittasi ham gapda ishtirok etmasa, gap mazmun
jihatdan yakunlanmay qolishi yoki noaniq bo'lib qolishi tushuntiriladi. Bu holatlar
misollar bilan ko'rsatiladi. Masalan, O'quvchilar maktabga boradilar gapida
gapning asoslaridan biri - o'quvchilar so'zi tushib qolsa, gapimiz noaniq bo'lib
qoladi o'quvchilar haqida nima deyilgan so'z (boradilar) tushib qolsa gap mazmun
ifodalamaydi. So'ng darslikdagi qoida o'qitiladi.
4.
Darslik bilan ishlash. 261-mashq yozma balariladi. O'quvchi
lar matnda nechta gap mavjudligini, gapning grammatik asoslarini
o qituvchi yordamida topadilar va ularning tagiga chizadilar. 262-mashq
yuqoridagi mashq asosida o'quvchilar tomonidan mustaqil balariladi (Bunda
o'quvchilar ushbu mashqni maxsus mustaqil ish daftarlariga yozib o'qituvchiga
topshiradilar).
5.
Jadval asosida og'zaki mashq.
Kim? bemorlarni davolaydi.
Nima? sichqonlarni tutadi.
Nima? yukni tashiydi.
O'qituvchi gapdagi so'roqlar o'rniga qo'yish uchun kerakli bo'lgan so
zlarning rasmlarini ko'rsatadi (shifokor, mushuk, tuya). O'quvchilar tayanch so'zlar
yordamida gaplarni o'qiydilar va gaplar og'zaki tahlil qilinadi.
6. Taxminiy tayyorgarlik ko'rib, bog'lanishli gap tuzish va uni
Texnik vosita orqali ,,Bog'bonlarga yordam" lavhalari ko'rsatiladi va hikoya
yozish topshiriladi. Gap tuzishda har bir so'zni takroriy ishlatishning oldini olish
uchun ma'nosi yaqin so'zlardan foydalanish tushuntiriladi (masalan: bolalar,
qizlar, o'quvchilar, o'rtoqlar). Bu so'zlar xattaxtaga yozib qo'yiladi.
7. Uyga vazifa qilib 263-mashq beriladi. O'qituvchi uyga vazifani qanday
balarishni tushuntiradi.
Boshlang’ich sinf o`quvchilarini tinish belgilarining ishlatilishi bilan
tanishtirish. Ma'lumki, punktuatsiya tinish belgilarining ishlatilishi haqidagi
qoidalar yig'indisidir. ,,Punktuatsiya ham yozuv kabi kishilar orasidagi aloqaning
muhim vositalaridan bin sanaladi"21. Boshlang'ich sinflarda to'rtta tinish belgisi:
gap oxirida nuqta, so'roq, undov belgisi hamda uyushiq bo'lakli, undalmali
gapLarda vergulning ishlatilishi haqidagi qoidalar o'rgatiladi. Boshlang'ich
sinflarda o'rgatiladigan tinish belgilari kam bo'lishiga qaramay, o'qituvchi har bir
sinfda tinish belgilari ustida muntazam ish olib borishi zarur.
Kichik yoshdagi o'quvchilarni tinish belgilari bilan tanishtirishda o'qituvchi,
avvalo, ularning yozma nutqda ishlatilishi va o'rnini ko'rsatadi. Tinish belgisi fikrni
to'g'ri, boshqalarga tushunarli qilib ifodalash uchun muhim ekanini tushuntiradi.
Masalan, nuqtaning roli bilan eiementar tarzda tanishtirish uchun gaplarga
ajratilmagan (tinish belgilari qo'yilmagan) yaxlit matn o'qitiladi; o'quvchilar
bunday matnni o'qish va mazmuniga tushunish qiyin ekanligiga ishonch hosil
qiladilar.
Punktuatsiya semantik, sintaktik va intonatsion qoidaga asosla-nadi. Bu uch
asos bir-biriga o'zaro ta'sir qiladi. Xat yozuvchi tinish belgisini qo'yishda, avvalo,
bayon etadigan fikrining mazmuniga asoslanadi. Nutqning mazmun tomoni
gapning qurilishiga ham ta'sir qiladi. Shuning uchun o'quvchilarga tinish
belgilarining qo'Ilanilishini o'rgatishda biror gapda tinish belgilarini qo'llashni
belgilaydigan semantik-sintaktik tamoyilga asoslaniladi.
1-sinf o'quvchilari savod o'rgatish davridayoq nuqta, so'roq va undov
belgilari bilan amaliy tanishtiriladi. Bolalar ,,Alifbe" o'qimasalar ham, rasmga
qarab gap tuzadilar.
O'qituvchi ularga talaffuzda bir gap boshqasidan to'xtam (pauza) bilan
ajratilishini, gapning oxirida ovoz pasayishini tushuntiradi. Bolalar, o'qituvchi
topshirig'iga ko'ra, 3—5 gapli kichik matnni gaplarga ajratadilar va ular o'rtasidagi
to'xtam (pauza) qilish hikoya mazmunini yaxshi tushunishga yordam berishiga
ishonch hosil qiladilar. Ular gapni to'g'ri talaffuz qilishni o'rgana boshlaydilar. Bu
gap oxiriga nuqta qo'yilishi bilan tanishtirish uchun mazmuniy va intonatsion asos
yaratadi. Bolalarni gapni o'qishga oldindan tayyorlash uchun chiz-madan
foydalaniladi. Masalan, bolalar gap tuzadilar, undagi so'zlarni sanaydilar va
o'qituvchi rahbarligida chiziqlar bilan belgilaydilar:
Biz ertakni sevamiz.
___ _____ _______
Ovqat pishdi.
_____ _____
O'qituvchi quyidagi mazmunda tushuntiradi:
— Og'zaki nutqda bir gapni ikkinchisidan pauza (to'xtam) bilan ajratamiz
(Har bir gapni talaffuz qilib ko'rsatadi). Kitoblarda, ga-zetalarda gapning
tugaganini, ovozni pasaytirish va pauza qilish kerakligini ko'rsatish uchun alohida
belgi — nuqta ishlatiladi.
Bir necha darsdan so'ng o'quvchilar gaplarni o'qiy boshlaydilar. Ular nuqta
pasaytirish, pauza qilishga belgi ekanini tushunadilar. Kesma harflardan gap
tuzishda albatta nuqtali kartochkalardan foydalaniladi. O'quvchilar gapni yozganda
o'qituvchi nuqta qo'yishni eslatadi, ishni tekshiradi. Gapning oxiriga nuqta
qo'yilmasa, xato hisoblanadi. O'quvchilar o'qituvchi yordamida nima uchun nuqta
qo'yish lozimligini tushuntiradilar. Shunday yo'l bilan gapning oxiriga nuqta
qo'yish ko'nikmasi shakllantiriiadi.
So'roq va undov belgilari bilan ham savod o'rgatish davridayoq tanishtiriladi.
Bolalar so'rash mazmunini bildirgan gaplarni o'qiydilar. O'quvchilar bunday
gaplarni ohangga rioya qilgan holda, ya'ni gapning oxirida ovozni ko'tarish bilan
o'qishga o'rgatiladi. Gapning mazmuni va intonatsiyasi so'roq belgisini qo'yishni
talab etadi. Undov belgisini qo'yishni o'quvchilar gapning his-hayajon ifodalashi va
alohida ohangda o'qilishi bilan bog'laydilar.
O'quvchilar 2-sinfda ,,Gap" bo'limi mavzularini o'rganish jarayonida nuqta,
so'roq va undov belgisi haqida nazariy tushunchalar oladilar.
3-sinfda esa tinish belgilari haqidagi nazariy tushunchalar chuqurlashtiriladi.
Shu vaqtdan boshlab o'quvchilar gap oxiriga tinish belgilari sintaktik asosda
qo'yilishini anglay boshlaydilar.
,,Darak gap" mavzusini o'rganish bilan bogiiq holda nuqta qo'yilishi, ,,So'roq
gap" mavzusi bilan bog'liq holda so'roq belgisi va ,,Undov gap" mavzusini
o'rganish bilan bog'liq holda undov belgisi-ning qo'yilishi o'rgatiladi.
4-sinfda o'quvchilar ,,Gapning uyushiq bo'laklari" mavzusi o'rganilganda
sanash ohangi bilan bogiangan bo'laklarda vergulning vazifasi bilan
tanishadilar.O'qituvchi ikki gapni o'qib taqqoslash bilan nuqta va vergulda
ohangning qanday berilishini ko'rsatadi. Masalan, Biz ona tilimizni sevib
o'rganamiz (Gap oxirida ovoz pasayadi, pauza qilinadi). Men, Ra'no, Alisher
boshqa tillarni ham sevib o'rganyapmiz (Men, Ra'no, Alisher so'zlaridan so'ng
ovoz bir oz pasayadi, xabarning davom etishi seziladi).
O'quvchilar uyushiq bo'lakli gap tarkibidagi uyushiq bo'laklarning ammo,
lekin, biroq so'zlari bilan bog'langanda vergulning ishlatilishini ham amaliy
o'rganadilar.
Boshlang'ich sinflarda o'quvchilar har xil mashqlarni ishlash orqali tire va
ikki nuqtaning ishlatilishi bilan amaliy tanishadilar. Savod o'rgatish davridayoq
o'qituvchi o'quvchilar e'tiborini vergul, tire, ikki nuqtaning ishlatilishiga qaratadi,
matnni o'qiganda bu tinish belgilariga rioya qilishni o'rgatadi. Masalan, Olma,
olcha, nok ~- meva. Kitob — bilim bulog'i.
Ona tili darslarida so'zlarni guruhlash mashqlarini balarganda, o'qituvchi I
sinf o'quvchilarini tire va ikki nuqtaning qo'yilishi bilan amaliy tanishtiradi.
O'qituvchi aniq misollar bilan sanab ko'rsatilgan so'zlardan oldin ikki nuqta
qo'yilishini, har bir so'zning vergul bilan ajratilishini ko'rsatadi. Bunda o'quvchilar
tinish belgining nomini aytadilar, o'qituvchi eslatmasa ham, ulardan asta-sekin
foydalana boshlaydilar. Matnni yozishdan oldin punktuatsion xatoning ham oldi
olinadi. Shunday qilib, o'qituvchi o'quvchilarda punktuatsion ziyraklikni o'stirib
boradi.
O'quvchilarga tinish belgilarini ishlatish qoidalarini to'la singdirish, ularni
tinish belgilarini o'z o'rnida ongli ishlatishga o'rgatish maqsadida sintaktik-
punktuatsion tahlil, tinish belgilari tushirib berilgan matnning tegishli tinish
belgilarini qo'yish, ta'kidiy eslatish diktanti, bayon va inshoda tinish belgilarining
ishlatilishini izohlash kabi mashqlardan foydalaniladi.
Ona tili darslarini o'qish darslari bilan bog'lash sintaksis va punktuatsiya
elementlari ustida ishlashning metodik shartlaridan biri hisoblanadi. O'quvchilar bu
darslarda sintaksis sohasidagi bilimlariga asoslangan holda ifodali o'qish, so'zni
aniq ishJatish, o'z fikrlarini grammatik to'g'ri shakllantirishga o'rganadilar. Shunday
qilib, boshlang'ich sinf o'quvchilarining gap haqidagi elementar bilimlari og'zaki va
yozma nutqda gapdan ongli foydalanishni ta'minlaydi.
ORFOGRAFIYANI O‘RGANISH METODIKASI
O'qituvchi imloviy malakaning psixologik tabiatidan kelib chiqib, kichik
yoshdagi o'quvchilarda imloga oid malakani shakllantirish ustida ishlash
metodikasini belgilaydi.
Imloviy malaka maxsus nutq malakasidir. To'g'ri yozuv — maxsus nutq
faoliyati; yozuv ham murakkab harakat bo'lib, uning asosida nutq yotadi. Imloviy
malaka nutq faoliyatining komponenti sifatida gapni sintaktik jihatdan to'g'ri
tuzish, so'zni uslubiy aniq qo'llaslini ham o'z ichiga oladi.
Imloviy malaka murakkab malaka bo'lib, uzoq davom etadigan mashqlar
jarayonida yaratiladi va so'zni fonetik tomondan tahlil qilish, uning morfemik
tarkibini aniqlash ko'nikmasi kabilarga asoslanadi. Psixologiya malakani avtomatik
harakat, ya'ni mashqlar natijasida asta-sekin avtomatlashgan ongli harakat deb
belgilaydi. Avtomatlashish o'rganilgan imlo qoidasining oson yoki qiyinligiga
bog'liq. Imloviy malaka o'z tabiati bilan avtomatik hisoblanmaydi. Malaka asosiga
qo'yilgan ko'nikma mustahkamlanadi, takomillashadi, yaxshilanadi (harakat
tezlashadi, aniq va to'g'ri bo'la boshlaydi, ishonarli va tejamli balariladi); shuning
bilan birga, faoliyatning tuzilmasi qayta quriladi: mayda birlik bilan ishlash
kengroq, butun, qo'shilgan birliklar bilan ishlashga o'tadi (masalan, so'zni harflab
ko'chirish, bo'g'inlab ko'chirish bilan, keyin so'zni yaxlit ko'chirish bilan, so'ngra u
gapni ko'chirish bilan almashadi). Bir imlo malakasi avtomatlashadi, imloga oid
boshqa hodisa o'rganiladi va asta-sekin so'zni to'g'ri yozish malakasi hosil bo'ladi.
Umuman olganda, yozuv murakkab harakat sifatida ongli jarayonligicha qoladi.
To'g'ri yozuv malakasining shakllanishi uchun o'quvchidan fikrlash faoliyati
talab etiladi. Biror to'g'ri yozuv hodisasini o'zlashtirish uchun o'quv va yodda