BOSHLANG‘ICH SINFLARDA SINTAKSIS VA PUNKTUATSIYA ELEMENTLARINI O‘RGANISH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

16

File size

Fayl hajmi

30,5 KB


BOSHLANG‘ICH SINFLARDA SINTAKSIS VA PUNKTUATSIYA
ELEMENTLARINI O‘RGANISH
1. Kichik yoshdagi o‘quvchilami punktuatsiya bilan tanishtirish.
2. Gap ustida ishlash. 
3. Boshlang’ich  sinf  o`quvchilarini  tinish  belgilarining  ishlatilishi  bilan
tanishtirish.
 
Tayanch  so’zlar:  sintaksis,  punktuatsiya,  gonetika,  orfografiya,
morfologiya, leksika. 
Kichik  yoshdagi  o‘quvchilami  punktuatsiya  bilan  tanishtirish.
Boshlang`ich  sinflarda  sintaksis  yuzasidan  beriladigan  bilimlar  amaliy
o`rganiladigan  va  nazariy  o`rganiladigan  bilimlarga  bo'linadi.  Sintaksisga  oid
bilimlarni amaliy o'rganish savod o`rgatish davridayoq boshlanadi va 4-sinfda ham
davom ettiriladi. Boshlang'ich sinfda ,,Gap", ,,Darak gap", ,,So'roq gap", ,,Buyruq
gap",  ,,His-hayajon  gap",  ,,Sodda  gap",  ,,Gap  bo'lakLari",  ,,Gapning  uyiishiq
boiaklari",  ,,Undalma  gaplar"  mavzulari  nazariy  o`rganiladi.  Bu  mavzular
yuzasidan turli mashqlar balariladi.
Boshlang`ich sinflarda ona tili darslarining muhim vazifalaridan biri fikrni
ifodalashda gapdan ongli foydalanish ko'nikmasini shakl-lantirish hisoblanadi.
Morfologiya  va  leksika,  fonetika  va  orfografiya  sintaksis  asosida
o'zlashtirilgani uchun tilni o'rganishda gap ustida ishlash markaziy o'rin egallaydi.
Gap nutqning asosiy birligi bo'lib, boshlang'ich sinf o'quvchilari ot, sifat, son,
olmosh, fe'l va ularning muhim kategori-yalarining tilimizdagi rolini gap asosida
bilib  oladilar.  O'quvchilar  ona  tili  leksikasini  ham  gap  negizida  egallaydilar.
So'zning leksik ma'nosi va uning qo'llanish xususiyatlari so'z birikmasi yoki gapda
Logotip
BOSHLANG‘ICH SINFLARDA SINTAKSIS VA PUNKTUATSIYA ELEMENTLARINI O‘RGANISH 1. Kichik yoshdagi o‘quvchilami punktuatsiya bilan tanishtirish. 2. Gap ustida ishlash. 3. Boshlang’ich sinf o`quvchilarini tinish belgilarining ishlatilishi bilan tanishtirish. Tayanch so’zlar: sintaksis, punktuatsiya, gonetika, orfografiya, morfologiya, leksika. Kichik yoshdagi o‘quvchilami punktuatsiya bilan tanishtirish. Boshlang`ich sinflarda sintaksis yuzasidan beriladigan bilimlar amaliy o`rganiladigan va nazariy o`rganiladigan bilimlarga bo'linadi. Sintaksisga oid bilimlarni amaliy o'rganish savod o`rgatish davridayoq boshlanadi va 4-sinfda ham davom ettiriladi. Boshlang'ich sinfda ,,Gap", ,,Darak gap", ,,So'roq gap", ,,Buyruq gap", ,,His-hayajon gap", ,,Sodda gap", ,,Gap bo'lakLari", ,,Gapning uyiishiq boiaklari", ,,Undalma gaplar" mavzulari nazariy o`rganiladi. Bu mavzular yuzasidan turli mashqlar balariladi. Boshlang`ich sinflarda ona tili darslarining muhim vazifalaridan biri fikrni ifodalashda gapdan ongli foydalanish ko'nikmasini shakl-lantirish hisoblanadi. Morfologiya va leksika, fonetika va orfografiya sintaksis asosida o'zlashtirilgani uchun tilni o'rganishda gap ustida ishlash markaziy o'rin egallaydi. Gap nutqning asosiy birligi bo'lib, boshlang'ich sinf o'quvchilari ot, sifat, son, olmosh, fe'l va ularning muhim kategori-yalarining tilimizdagi rolini gap asosida bilib oladilar. O'quvchilar ona tili leksikasini ham gap negizida egallaydilar. So'zning leksik ma'nosi va uning qo'llanish xususiyatlari so'z birikmasi yoki gapda
ma'lum bo'ladi. So'z gapda bir ma'noli bo'ladi (gapdan tashqarida bir necha ma'no
ifodalashi mumkin).
Metodist olima T. G.Ramzayeva boshlang'ich sinflarda gap ustida ishlashni
shartli ravishda besh yo'nalishga bo'ladi:
1.
Gap haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish (til birligi bo'lgan
gapning muhim belgilarini o'rgatish).
2.
Gap  qurilishini  o'rgatish  (so'z  birikmasida  so'zlarning  bog'lanishi
ustida ishlash, gapning grammatik asosini, bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning
xususiyatlari, yoyiq va yig'iq gaplar ustida ishlash).
3.
O'quvchilarning  nutqida  gapning  maqsadga  va  ohangga  ko'ra
turlaridan foydalanish ko'nikmasini shakllantirish.
4.
Gapda so'zlarni aniq qo'llash ko'nikmasini o'stirish.
5.
Yozma nutqda gapni to'g'ri tuzib yozish (uni bosh harf bilan boshlash,
finish belgilarini qo'yish) ko'nikmasini shakllantirish.1
Ishning bu besh yo'nalishi bir-biriga o'zaro ta'sir etadi va gapning ayrim
tomonlarini o'rganish maqsadidagina ularning har biri mustaqil muhokama qilinadi.
Gapni  o'rganish  va  nutqda  undan  foydalanish  ko'nikmasini  shaklJantirish
o'quvchiLarning aniq biiimlarini doimiy kengaytirib, boyitib borishga asoslanadi.
O'quvchi qanday yangilikni bilsa, unda bu yangilik haqida xabar berish ehtiyoji
tug'iladi. U o'z fikrini ifodalash uchun qulayroq shakl qidiradi. Demak, aloqa qilish
talabidan gapni mukammalroq egallash zaruriyati kelib chiqadi.
,,Gap"  mavzusi  barcha  sinflarda  o'rganiladi.  Gapning  belgilari  haqidagi
bilimlar chuqurlashtirib boriladi. O'quvchilar fikr ifodalovchi nutq birligi  — gap
haqidagi elementar tasavvurdan gapning bosh va ikkinchi darajali boiaklari, gapda
so'zlarning bogianishi, gapning uyushiq bo'laklarini o'rganishga o'tadilar.
Gap ustida ishlashning boshlang'ich bosqichi savod o'rgatish davriga to'g'ri
keladi.  Bu  davrda  o'quvchilar  gapning  muhim  xususiyatlari  (fikr  ifodalashi,
tugallangan ohang bilan aytilishi) bilan tanishadilar. Gapning bu xususiyatlarini
bilmasdan turib, so'zlardan gap tuzib bo'lmaydi. Agar o'quvchilar gapning bosh
bo'laklarini ajrata olmasalar, gap nutqning yaxlit birligi ekanini bilmaydilar. Ega va
1 Paмзаeвa T.F., JIьвов M.P. Merтодика обучения русскому язқку в начальнқх классах. — M.: 1979.
c.291-292.
Logotip
ma'lum bo'ladi. So'z gapda bir ma'noli bo'ladi (gapdan tashqarida bir necha ma'no ifodalashi mumkin). Metodist olima T. G.Ramzayeva boshlang'ich sinflarda gap ustida ishlashni shartli ravishda besh yo'nalishga bo'ladi: 1. Gap haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish (til birligi bo'lgan gapning muhim belgilarini o'rgatish). 2. Gap qurilishini o'rgatish (so'z birikmasida so'zlarning bog'lanishi ustida ishlash, gapning grammatik asosini, bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning xususiyatlari, yoyiq va yig'iq gaplar ustida ishlash). 3. O'quvchilarning nutqida gapning maqsadga va ohangga ko'ra turlaridan foydalanish ko'nikmasini shakllantirish. 4. Gapda so'zlarni aniq qo'llash ko'nikmasini o'stirish. 5. Yozma nutqda gapni to'g'ri tuzib yozish (uni bosh harf bilan boshlash, finish belgilarini qo'yish) ko'nikmasini shakllantirish.1 Ishning bu besh yo'nalishi bir-biriga o'zaro ta'sir etadi va gapning ayrim tomonlarini o'rganish maqsadidagina ularning har biri mustaqil muhokama qilinadi. Gapni o'rganish va nutqda undan foydalanish ko'nikmasini shaklJantirish o'quvchiLarning aniq biiimlarini doimiy kengaytirib, boyitib borishga asoslanadi. O'quvchi qanday yangilikni bilsa, unda bu yangilik haqida xabar berish ehtiyoji tug'iladi. U o'z fikrini ifodalash uchun qulayroq shakl qidiradi. Demak, aloqa qilish talabidan gapni mukammalroq egallash zaruriyati kelib chiqadi. ,,Gap" mavzusi barcha sinflarda o'rganiladi. Gapning belgilari haqidagi bilimlar chuqurlashtirib boriladi. O'quvchilar fikr ifodalovchi nutq birligi — gap haqidagi elementar tasavvurdan gapning bosh va ikkinchi darajali boiaklari, gapda so'zlarning bogianishi, gapning uyushiq bo'laklarini o'rganishga o'tadilar. Gap ustida ishlashning boshlang'ich bosqichi savod o'rgatish davriga to'g'ri keladi. Bu davrda o'quvchilar gapning muhim xususiyatlari (fikr ifodalashi, tugallangan ohang bilan aytilishi) bilan tanishadilar. Gapning bu xususiyatlarini bilmasdan turib, so'zlardan gap tuzib bo'lmaydi. Agar o'quvchilar gapning bosh bo'laklarini ajrata olmasalar, gap nutqning yaxlit birligi ekanini bilmaydilar. Ega va 1 Paмзаeвa T.F., JIьвов M.P. Merтодика обучения русскому язқку в начальнқх классах. — M.: 1979. c.291-292.
kesim gapning qurilishi va mazmunining asosini tashkil etadi. Shuning uchun ham
savod o'rgatish davrida gapning bosh bo'laklari ustida kuzatish o'tkazgan ma'qul.
Gapning  bosh  bo'laklarini  kuzatish  bilan  o'quvchilar  o'z  fikrlarini  aniq
ifodalashga  o'rganadilar, ularda nutqdan gapni  ajratish  ko'nikmasi  shakllanadi.
Gapni o'rganish me'yoriga qarab uning tarkibiy qismlari, xususan, so'z birikmasi
haqidagi tasavvur aniqlanadi.
Boshlang'ich  sinflarda o'rganiladigan sintaktik material  kam  bo'lsa  ham,
butun o'quv yili davomida, boshqa mavzuiarga singdirilgan holda gap ustida ishlab
boriladi.
Dasturga ko'ra, 1-sinfda o'quvchilarga gap haqida elementar tushunchalar
beriladi.  Gap  tugallangan  fikr  bildirishi,  gap  so'zlardan  tashkil  topishi,  uning
oxiriga ma'lum tinish belgilari qo'yilishi haqida arnaliy ma'lumotlar beriladi.
2-sinfda  esa  o'quvchilar  gap  haqida  nazariy  tushunchalar  oladilar.  Ular
gapdan shu gap kim yoki nima haqida aytilganini va u haqda nima deyilganini
bildirgan so'zni ajratishga o'rganadilar. Aslida gapning grammatik asosi ustida
ishlash mana shundan boshlanadi va bu bosh boiaklarni o'rganishga muqaddima
bo'ladi.
3-sinf  gap  ustida  ishlashda  yangi  bosqichdir.  O'quvchilar  gapni  amaliy
o'rganishdan  tushuncha  sifatida  o'rganishga  o'tadilar.  Ular  gapning  muhim
belgjlarni bilib oladilar. Bu bosqichda bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning ta'rifi,
ega va kesim atamalari kiritiladi. Bu sinfda gapda so'zlarning bog'lanishiga katta
e'tibor beriladi. O'quvchilar gapning asosi (ega va kesim)ni ajratadilar, ikkinchi
darajali  bo'laklarni  farqlaydilar  va  gapdagi  ikki  so'z  (hokim  va  tobe  so'z)ni,
so'zlarning  grammatik  jihatdan,  ya'ni  qo'shimchalar  orqaJi  bog'lanishini  bilib
oladilar.
4-sinfda gapning uyushiq bo'laklarini o'rganish bilan gap bo'laklari haqidagi
bilim kengaytiriladi.
Shunday  qilib,  o'quvchilarda  gap  bo'laklari  haqidagi  tasavvгrni  o'stirish
gapni  o'zlashtirishda  yetakchi  hisoblanadi.  Birinchidan,  boshlang'ich  sinf
o'quvchilari  gap  bo'laklarini  ikkita  katta  guruhga  (bosh  va  ikkinchi  darajali
bo'laklarga) bo'linishini o'zlashtiradilar. Bu sinflarda ikkinchi darajali bo'laklar
turlarga  ajratilmaydi.  Gapni  o'zlashtirish  uchun  bosh  va  ikkinchi  darajali
Logotip
kesim gapning qurilishi va mazmunining asosini tashkil etadi. Shuning uchun ham savod o'rgatish davrida gapning bosh bo'laklari ustida kuzatish o'tkazgan ma'qul. Gapning bosh bo'laklarini kuzatish bilan o'quvchilar o'z fikrlarini aniq ifodalashga o'rganadilar, ularda nutqdan gapni ajratish ko'nikmasi shakllanadi. Gapni o'rganish me'yoriga qarab uning tarkibiy qismlari, xususan, so'z birikmasi haqidagi tasavvur aniqlanadi. Boshlang'ich sinflarda o'rganiladigan sintaktik material kam bo'lsa ham, butun o'quv yili davomida, boshqa mavzuiarga singdirilgan holda gap ustida ishlab boriladi. Dasturga ko'ra, 1-sinfda o'quvchilarga gap haqida elementar tushunchalar beriladi. Gap tugallangan fikr bildirishi, gap so'zlardan tashkil topishi, uning oxiriga ma'lum tinish belgilari qo'yilishi haqida arnaliy ma'lumotlar beriladi. 2-sinfda esa o'quvchilar gap haqida nazariy tushunchalar oladilar. Ular gapdan shu gap kim yoki nima haqida aytilganini va u haqda nima deyilganini bildirgan so'zni ajratishga o'rganadilar. Aslida gapning grammatik asosi ustida ishlash mana shundan boshlanadi va bu bosh boiaklarni o'rganishga muqaddima bo'ladi. 3-sinf gap ustida ishlashda yangi bosqichdir. O'quvchilar gapni amaliy o'rganishdan tushuncha sifatida o'rganishga o'tadilar. Ular gapning muhim belgjlarni bilib oladilar. Bu bosqichda bosh va ikkinchi darajali bo'laklarning ta'rifi, ega va kesim atamalari kiritiladi. Bu sinfda gapda so'zlarning bog'lanishiga katta e'tibor beriladi. O'quvchilar gapning asosi (ega va kesim)ni ajratadilar, ikkinchi darajali bo'laklarni farqlaydilar va gapdagi ikki so'z (hokim va tobe so'z)ni, so'zlarning grammatik jihatdan, ya'ni qo'shimchalar orqaJi bog'lanishini bilib oladilar. 4-sinfda gapning uyushiq bo'laklarini o'rganish bilan gap bo'laklari haqidagi bilim kengaytiriladi. Shunday qilib, o'quvchilarda gap bo'laklari haqidagi tasavvгrni o'stirish gapni o'zlashtirishda yetakchi hisoblanadi. Birinchidan, boshlang'ich sinf o'quvchilari gap bo'laklarini ikkita katta guruhga (bosh va ikkinchi darajali bo'laklarga) bo'linishini o'zlashtiradilar. Bu sinflarda ikkinchi darajali bo'laklar turlarga ajratilmaydi. Gapni o'zlashtirish uchun bosh va ikkinchi darajali
bo'laklarning mohiyati ochiladi: bosh bo'laklar gapning grammatik asosini tashkil
qiladi, fikr, asosan, gapning grammatik asosi orqali ifodalanadi; ikkinchi darajali
bo'laklar esa bosh bo'laklarni aniqlovchilik va to'ldiruvchilik vazifasini balaradi.
Ikkinchi darajali bo'laklarning mohiyatini ochish uchun o'quvchilar gapni
tahlil qiladilar va ular qaysi gap bo'lagiga bog'lanib, uni izohlab kelayotganini
aniqlaydilar. Ikkinchi darajali bo'laklarning xususiyatlari gapni yoyish (yig'iq gapni
yoyiq  gapga  aylantirish)  оarayonida  yaqqol  ko'rinadi.  Masalan,  o'quvchilar
,,Qaldirg'ochlar uchib keldi" gapini yozadilar. Fikrni to'liq ifodalash uchun gapga
qayerga?  va  qachon?  so'roqlariga  javob  bo'lgan  so'zlarni  qo'yish  topshiriladi.
O'quvchilar bu vazifani balarib, qaysi gap bo'lagi (ikkinchi darajali bo'lak) fikrni
yana aniqroq ifodalaganiga ishonch hosil qiladilar.
O'quvchilarda  gapda  so'zlarning  bog'lanishini  aniqlashko'nikmasini
shakllantirish muhim sintaktik va nutqiy ko'nikmalar qatoriga kiradi. So'z birikmasi
gap qismi sifatida ajratiladi va boshlang'ich sinflarda uning muhim belgilari idrok
qilinadi.  ,,So'z  birikmasi"  atamasi  darsliklarga  kiritilmagan,  ta'rifi  berilmaydi.
Ammo kichik yoshdagi o'quvchilar uning quyidagi muhim belgilarini amaliy bilib
olishlari zarur:
1.  So'z birikmasi mazmun va grammatik tomondan bog'langan ikki qism
bo'ladi. Masalan, ,,Dunyo xalqlari tinchlik uchun kurashadilar" gapida ikkita so'z
birikmasi bor: 
1) dunyo xalqlari; 2) tinchlik uchun kurashadilar.
2. So'z birikmasida bir so'z hokim ikkinchi so'z tobe bo'ladi. Ho-kim so'zdan
tobe so'zga so'roq beriladi, tobe so'z shu so'roqqa javob bo'lgan so'zdir. Masalan,
(Qanday?) Iqtidorli o`quvchilar (nimaga?) to'garakka a'zo bo'ldilar. Ega va kesim
so'z birikmasini emas, gapni hosil qiladi.
Gap tarkibidagi so'z birikmalarini ajratish ko'nikmasi uzoq mashq davomida
shakllantirilib  boriladi.  Buning  uchun  o`quvchilarning  so'z  birikmasidan  bir
so'zning  boshqa  so'zga  tobeligini  tushunishga  qara-tilgan  mashqlar  tizimidan
foydalaniladi:
1.
Gaplarni yoyish. Buning uchun gapning qaysi bo'lagi yoyishni talab
qilishi aniqlanadi. Masalan, ,,Daraxtlar gullaydi"gapini tahlil qilish uchun berilgan
ega va kesim (gapning asosi) ajratiladi.
Logotip
bo'laklarning mohiyati ochiladi: bosh bo'laklar gapning grammatik asosini tashkil qiladi, fikr, asosan, gapning grammatik asosi orqali ifodalanadi; ikkinchi darajali bo'laklar esa bosh bo'laklarni aniqlovchilik va to'ldiruvchilik vazifasini balaradi. Ikkinchi darajali bo'laklarning mohiyatini ochish uchun o'quvchilar gapni tahlil qiladilar va ular qaysi gap bo'lagiga bog'lanib, uni izohlab kelayotganini aniqlaydilar. Ikkinchi darajali bo'laklarning xususiyatlari gapni yoyish (yig'iq gapni yoyiq gapga aylantirish) оarayonida yaqqol ko'rinadi. Masalan, o'quvchilar ,,Qaldirg'ochlar uchib keldi" gapini yozadilar. Fikrni to'liq ifodalash uchun gapga qayerga? va qachon? so'roqlariga javob bo'lgan so'zlarni qo'yish topshiriladi. O'quvchilar bu vazifani balarib, qaysi gap bo'lagi (ikkinchi darajali bo'lak) fikrni yana aniqroq ifodalaganiga ishonch hosil qiladilar. O'quvchilarda gapda so'zlarning bog'lanishini aniqlashko'nikmasini shakllantirish muhim sintaktik va nutqiy ko'nikmalar qatoriga kiradi. So'z birikmasi gap qismi sifatida ajratiladi va boshlang'ich sinflarda uning muhim belgilari idrok qilinadi. ,,So'z birikmasi" atamasi darsliklarga kiritilmagan, ta'rifi berilmaydi. Ammo kichik yoshdagi o'quvchilar uning quyidagi muhim belgilarini amaliy bilib olishlari zarur: 1. So'z birikmasi mazmun va grammatik tomondan bog'langan ikki qism bo'ladi. Masalan, ,,Dunyo xalqlari tinchlik uchun kurashadilar" gapida ikkita so'z birikmasi bor: 1) dunyo xalqlari; 2) tinchlik uchun kurashadilar. 2. So'z birikmasida bir so'z hokim ikkinchi so'z tobe bo'ladi. Ho-kim so'zdan tobe so'zga so'roq beriladi, tobe so'z shu so'roqqa javob bo'lgan so'zdir. Masalan, (Qanday?) Iqtidorli o`quvchilar (nimaga?) to'garakka a'zo bo'ldilar. Ega va kesim so'z birikmasini emas, gapni hosil qiladi. Gap tarkibidagi so'z birikmalarini ajratish ko'nikmasi uzoq mashq davomida shakllantirilib boriladi. Buning uchun o`quvchilarning so'z birikmasidan bir so'zning boshqa so'zga tobeligini tushunishga qara-tilgan mashqlar tizimidan foydalaniladi: 1. Gaplarni yoyish. Buning uchun gapning qaysi bo'lagi yoyishni talab qilishi aniqlanadi. Masalan, ,,Daraxtlar gullaydi"gapini tahlil qilish uchun berilgan ega va kesim (gapning asosi) ajratiladi.
—
Daraxtlar qachon gullashini aytish uchun gapga qaysi so'zni qo'shish
kerak?
—
Qachon gullaydi? (bahorda gullaydi)
—
Bu so'z gapning qaysi bo'lagi bo'ladi? (Ikkinchi darajali bo'lak)
—
U  gapning  qaysi  bo'lagiga  bog'Ianadi,  ya'ni  tobelanadi?  (Kesimga
bog'lanadi)
—
Gapga egani izohlaydigan yana bitta so'z qo'ying. Qanday gap hosil
bo'ldi? (Mevali daraxtlar bahorda gullaydi).
2.
So'zlari  aralash  berilgan  gapni  qayta  tiklash.  Avval  gapning
asoslari (ega va kesim) tiklanadi (aniqlanadi), so'ng so'roqlar yordamida ikkinchi
darajali bo'laklar (so'z birikmalari)  ,,topiladi",  tiklanadi. Masalan,  Mashinada,
teradi, terimchi, paxtani.
—
Gap kirn haqida aytilgan? (Terimchi haqida, kirn ? — terimchi)
—
U haqda nima deyilgan?  (Teradi.   Terimchi teradi — bosh bo'laklar).
—
So'roqlar yordamida so'z birikmasini toping. Nimani? Teradi (Paxtani
teradi), nimada? teradi (Mashinada teradi). Keyin gapda so'zlarning qulay tartibi
aniqlanadi  (Terimchi paxtani mashinada teradi). Gap ohanggi ustida ishlanadi.
3.
Uzluksiz (tinish belgilarisiz) matndan gaplarni ajratish. Mashqning
bu turi ongli bo'lishi uchun har bir gapning bosh bo'laklarini va so'z birikmalarini
ajratish lozim.
4.
Gapni tahlil qilish va chizmasini chizish. Gap tahlil qilinayotganda
dastlab  uning asosi  ajratiladi, keyin  egani  izohlovchi  ikkinchi  darajali  bo'lak,
kesimni  izohlovchi  ikkinchi  darajali  bo'lak,  boshqa  ikkinchi  darajali  bo'lakni
izohlovchi
 
ikkinchi
 
darajali
 
bo'lak
 
ajratiladi.
Shunday qilib, asta-sekin so'z birikmalari ham aniqlanadi.
5. o`qituvchi bergan chizma yoki so'roqlar asosida gap tuzish:
Kim? nimalarni? nima qildi? (Bola olmalarni terdi).
So`z birikmasi ustida ikki yo'nalishda ish olib boriladi:
1)
so'z birikmasiga gap ichida gapning tarkibiy qismi sifatida qaraladi;
2)
so'z birikmasiga predmetning yoyiq nomi sifatida qaraladi, masalan,
soat — so'z, oltin soat, qo'1 soat, osma soat, elektron soat —so'z birikmalari.
Logotip
— Daraxtlar qachon gullashini aytish uchun gapga qaysi so'zni qo'shish kerak? — Qachon gullaydi? (bahorda gullaydi) — Bu so'z gapning qaysi bo'lagi bo'ladi? (Ikkinchi darajali bo'lak) — U gapning qaysi bo'lagiga bog'Ianadi, ya'ni tobelanadi? (Kesimga bog'lanadi) — Gapga egani izohlaydigan yana bitta so'z qo'ying. Qanday gap hosil bo'ldi? (Mevali daraxtlar bahorda gullaydi). 2. So'zlari aralash berilgan gapni qayta tiklash. Avval gapning asoslari (ega va kesim) tiklanadi (aniqlanadi), so'ng so'roqlar yordamida ikkinchi darajali bo'laklar (so'z birikmalari) ,,topiladi", tiklanadi. Masalan, Mashinada, teradi, terimchi, paxtani. — Gap kirn haqida aytilgan? (Terimchi haqida, kirn ? — terimchi) — U haqda nima deyilgan? (Teradi. Terimchi teradi — bosh bo'laklar). — So'roqlar yordamida so'z birikmasini toping. Nimani? Teradi (Paxtani teradi), nimada? teradi (Mashinada teradi). Keyin gapda so'zlarning qulay tartibi aniqlanadi (Terimchi paxtani mashinada teradi). Gap ohanggi ustida ishlanadi. 3. Uzluksiz (tinish belgilarisiz) matndan gaplarni ajratish. Mashqning bu turi ongli bo'lishi uchun har bir gapning bosh bo'laklarini va so'z birikmalarini ajratish lozim. 4. Gapni tahlil qilish va chizmasini chizish. Gap tahlil qilinayotganda dastlab uning asosi ajratiladi, keyin egani izohlovchi ikkinchi darajali bo'lak, kesimni izohlovchi ikkinchi darajali bo'lak, boshqa ikkinchi darajali bo'lakni izohlovchi ikkinchi darajali bo'lak ajratiladi. Shunday qilib, asta-sekin so'z birikmalari ham aniqlanadi. 5. o`qituvchi bergan chizma yoki so'roqlar asosida gap tuzish: Kim? nimalarni? nima qildi? (Bola olmalarni terdi). So`z birikmasi ustida ikki yo'nalishda ish olib boriladi: 1) so'z birikmasiga gap ichida gapning tarkibiy qismi sifatida qaraladi; 2) so'z birikmasiga predmetning yoyiq nomi sifatida qaraladi, masalan, soat — so'z, oltin soat, qo'1 soat, osma soat, elektron soat —so'z birikmalari.
Quyida 2-sinfda gapning bosh bo'laklarini o`rganishga oid dars namunasini
keltiramiz:
Mavzu: Gap (gap asosini aniqlash). 
Darsning maqsadi:
1.
o`quvchilarda gap kim yoki nima haqida aytilganini (egani) va u haqda
nima 
deyilganini 
bildirgan 
so'zni 
(kesimni)
 gapdantopish 
ko'nikmasini
shakllantirish.
2.
Nutqdan gapni ajratish ko'nikmasini o'stirish.
3.
O'quvchilarni  o'z  fikrini  aniq,  tushunarli  va  ravon  ifodalashga
o'rgatish.
Darsning turi: yangi bilim beruvchi dars 
Darsning metodi: suhbat, izlanish metodi
Darsning borishi
1.
Uy vazifasi tekshiriladi.
2.
,,Gap" mavzusi esga tushiriladi.
O'quvchilar diqqatiga quyidagi gaplar havola qilinadi:
1.O'qituvchi bolalarni o'qitadi.
2.Kuzda har xil mevalar pishadi.
3.Tikuvchi kiyimlarni tikadi.
4.
O'quvchilar kitoblarni sevib o'qiydilar.
—
Gap nimalardan tashkil topadi?
—
Og'zaki nutqda biz bir gapni ikkinchisidan qanday ajratamiz?
—
Yozuvda  gapning  boshi  va  oxiri  qanday  belgilanadi?  O'qituvchi
yuqoridagi savol-javobdan so'ng, o'quvchilar javobini umumlashtiradi:
—
Demak,  gap  tugallangan  mazmun  bildiradi.   Gap  oxiriga  uning
mazmuniga qarab nuqta, so'roq va undov belgisi qo'yiladi. Gap so'zlardan tuzilib,
uning birinchi so'zi bosh harf bilanyoziladi.
3.  O'qituvchi  o'quvchilar  diqqatini  jadvaiga  qaratadi.  Har  bir  «ap
quyidagicha tahlil qilinadi:
-
Birinchi gapda kim haqida aytilgan?
-
O'qituvchi  so'ziga  savoi  bering?  (Kim?)  Uning  tagiga  bir  chiziq
chizamiz (O'qituvchi jadvaiga chizadi).
Logotip
Quyida 2-sinfda gapning bosh bo'laklarini o`rganishga oid dars namunasini keltiramiz: Mavzu: Gap (gap asosini aniqlash). Darsning maqsadi: 1. o`quvchilarda gap kim yoki nima haqida aytilganini (egani) va u haqda nima deyilganini bildirgan so'zni (kesimni) gapdantopish ko'nikmasini shakllantirish. 2. Nutqdan gapni ajratish ko'nikmasini o'stirish. 3. O'quvchilarni o'z fikrini aniq, tushunarli va ravon ifodalashga o'rgatish. Darsning turi: yangi bilim beruvchi dars Darsning metodi: suhbat, izlanish metodi Darsning borishi 1. Uy vazifasi tekshiriladi. 2. ,,Gap" mavzusi esga tushiriladi. O'quvchilar diqqatiga quyidagi gaplar havola qilinadi: 1.O'qituvchi bolalarni o'qitadi. 2.Kuzda har xil mevalar pishadi. 3.Tikuvchi kiyimlarni tikadi. 4. O'quvchilar kitoblarni sevib o'qiydilar. — Gap nimalardan tashkil topadi? — Og'zaki nutqda biz bir gapni ikkinchisidan qanday ajratamiz? — Yozuvda gapning boshi va oxiri qanday belgilanadi? O'qituvchi yuqoridagi savol-javobdan so'ng, o'quvchilar javobini umumlashtiradi: — Demak, gap tugallangan mazmun bildiradi. Gap oxiriga uning mazmuniga qarab nuqta, so'roq va undov belgisi qo'yiladi. Gap so'zlardan tuzilib, uning birinchi so'zi bosh harf bilanyoziladi. 3. O'qituvchi o'quvchilar diqqatini jadvaiga qaratadi. Har bir «ap quyidagicha tahlil qilinadi: - Birinchi gapda kim haqida aytilgan? - O'qituvchi so'ziga savoi bering? (Kim?) Uning tagiga bir chiziq chizamiz (O'qituvchi jadvaiga chizadi).
-
O'qituvchi haqida nima deyilgan?
-
O'qitadi so'ziga savol bering (nima qiladi?). Uning tagiga ikki chiziq
chizamiz (O'qituvchi jadvaiga chizadi).
-
Ikkinchi  gap  nima  haqida  aytilganligini  qaysi  so'z  bildiryapti?
(Mevalar) Bu so'zga savol bering (nimalar?). Tagiga chizamiz.
-
Mevalar haqida nima deyilgan? (pishadi) Tagiga chiziladi. Shu tariqa
keyingi gaplar ham tahlil qilinadi.  Shundan so'ng
o'qituvchi tagiga chizilgan so'zlar gapning asosiy mazmunini bildirishini,
yana shunday so'zlar ishtirokisiz gap hosil bo'lmasligini, agar gapning asosini
bildinivchi  so'zlardan  loaqal  bittasi  ham  gapda  ishtirok  etmasa,  gap  mazmun
jihatdan yakunlanmay qolishi yoki noaniq bo'lib qolishi tushuntiriladi. Bu holatlar
misollar  bilan  ko'rsatiladi.  Masalan,  O'quvchilar  maktabga  boradilar  gapida
gapning asoslaridan biri -  o'quvchilar  so'zi tushib qolsa, gapimiz noaniq bo'lib
qoladi o'quvchilar haqida nima deyilgan so'z (boradilar) tushib qolsa gap mazmun
ifodalamaydi. So'ng darslikdagi qoida o'qitiladi.
4.
Darslik  bilan  ishlash.  261-mashq  yozma  balariladi.  O'quvchi
lar  matnda  nechta  gap  mavjudligini,  gapning  grammatik  asoslarini
o  qituvchi  yordamida  topadilar  va  ularning  tagiga  chizadilar.  262-mashq
yuqoridagi  mashq  asosida  o'quvchilar  tomonidan  mustaqil  balariladi  (Bunda
o'quvchilar ushbu mashqni maxsus mustaqil ish daftarlariga yozib o'qituvchiga
topshiradilar).
5.
Jadval asosida og'zaki mashq.
Kim?   bemorlarni davolaydi.
Nima? sichqonlarni tutadi.
Nima? yukni tashiydi.
O'qituvchi gapdagi so'roqlar o'rniga qo'yish uchun kerakli bo'lgan so
zlarning rasmlarini ko'rsatadi (shifokor, mushuk, tuya). O'quvchilar tayanch so'zlar
yordamida gaplarni o'qiydilar va gaplar og'zaki tahlil qilinadi.
6. Taxminiy tayyorgarlik ko'rib, bog'lanishli gap tuzish va uni
Logotip
- O'qituvchi haqida nima deyilgan? - O'qitadi so'ziga savol bering (nima qiladi?). Uning tagiga ikki chiziq chizamiz (O'qituvchi jadvaiga chizadi). - Ikkinchi gap nima haqida aytilganligini qaysi so'z bildiryapti? (Mevalar) Bu so'zga savol bering (nimalar?). Tagiga chizamiz. - Mevalar haqida nima deyilgan? (pishadi) Tagiga chiziladi. Shu tariqa keyingi gaplar ham tahlil qilinadi. Shundan so'ng o'qituvchi tagiga chizilgan so'zlar gapning asosiy mazmunini bildirishini, yana shunday so'zlar ishtirokisiz gap hosil bo'lmasligini, agar gapning asosini bildinivchi so'zlardan loaqal bittasi ham gapda ishtirok etmasa, gap mazmun jihatdan yakunlanmay qolishi yoki noaniq bo'lib qolishi tushuntiriladi. Bu holatlar misollar bilan ko'rsatiladi. Masalan, O'quvchilar maktabga boradilar gapida gapning asoslaridan biri - o'quvchilar so'zi tushib qolsa, gapimiz noaniq bo'lib qoladi o'quvchilar haqida nima deyilgan so'z (boradilar) tushib qolsa gap mazmun ifodalamaydi. So'ng darslikdagi qoida o'qitiladi. 4. Darslik bilan ishlash. 261-mashq yozma balariladi. O'quvchi lar matnda nechta gap mavjudligini, gapning grammatik asoslarini o qituvchi yordamida topadilar va ularning tagiga chizadilar. 262-mashq yuqoridagi mashq asosida o'quvchilar tomonidan mustaqil balariladi (Bunda o'quvchilar ushbu mashqni maxsus mustaqil ish daftarlariga yozib o'qituvchiga topshiradilar). 5. Jadval asosida og'zaki mashq. Kim? bemorlarni davolaydi. Nima? sichqonlarni tutadi. Nima? yukni tashiydi. O'qituvchi gapdagi so'roqlar o'rniga qo'yish uchun kerakli bo'lgan so zlarning rasmlarini ko'rsatadi (shifokor, mushuk, tuya). O'quvchilar tayanch so'zlar yordamida gaplarni o'qiydilar va gaplar og'zaki tahlil qilinadi. 6. Taxminiy tayyorgarlik ko'rib, bog'lanishli gap tuzish va uni
Texnik vosita orqali ,,Bog'bonlarga yordam" lavhalari ko'rsatiladi va hikoya
yozish topshiriladi. Gap tuzishda har bir so'zni takroriy ishlatishning oldini olish
uchun ma'nosi yaqin so'zlardan foydalanish tushuntiriladi (masalan:  bolalar,
qizlar, o'quvchilar, o'rtoqlar). Bu so'zlar xattaxtaga yozib qo'yiladi.
7.  Uyga vazifa qilib 263-mashq beriladi.  O'qituvchi uyga vazifani qanday
balarishni tushuntiradi.
Boshlang’ich sinf  o`quvchilarini  tinish  belgilarining  ishlatilishi  bilan
tanishtirish.  Ma'lumki,  punktuatsiya  tinish  belgilarining  ishlatilishi  haqidagi
qoidalar yig'indisidir. ,,Punktuatsiya ham yozuv kabi kishilar orasidagi aloqaning
muhim vositalaridan bin sanaladi"21.  Boshlang'ich sinflarda to'rtta tinish belgisi:
gap  oxirida  nuqta,  so'roq,  undov  belgisi  hamda  uyushiq  bo'lakli,  undalmali
gapLarda  vergulning  ishlatilishi  haqidagi  qoidalar  o'rgatiladi.  Boshlang'ich
sinflarda o'rgatiladigan tinish belgilari kam bo'lishiga qaramay, o'qituvchi har bir
sinfda tinish belgilari ustida muntazam ish olib borishi zarur.
Kichik yoshdagi o'quvchilarni tinish belgilari bilan tanishtirishda o'qituvchi,
avvalo, ularning yozma nutqda ishlatilishi va o'rnini ko'rsatadi. Tinish belgisi fikrni
to'g'ri, boshqalarga tushunarli qilib ifodalash uchun muhim ekanini tushuntiradi.
Masalan,  nuqtaning  roli  bilan  eiementar  tarzda  tanishtirish  uchun  gaplarga
ajratilmagan  (tinish  belgilari  qo'yilmagan)  yaxlit  matn  o'qitiladi;  o'quvchilar
bunday matnni o'qish va mazmuniga tushunish qiyin ekanligiga ishonch hosil
qiladilar.
Punktuatsiya semantik, sintaktik va intonatsion qoidaga asosla-nadi. Bu uch
asos bir-biriga o'zaro ta'sir qiladi. Xat yozuvchi tinish belgisini qo'yishda, avvalo,
bayon  etadigan  fikrining  mazmuniga  asoslanadi.  Nutqning  mazmun  tomoni
gapning  qurilishiga  ham  ta'sir  qiladi.  Shuning  uchun  o'quvchilarga  tinish
belgilarining  qo'Ilanilishini  o'rgatishda  biror  gapda  tinish  belgilarini  qo'llashni
belgilaydigan semantik-sintaktik tamoyilga asoslaniladi.
1-sinf  o'quvchilari  savod  o'rgatish  davridayoq  nuqta,  so'roq  va  undov
belgilari bilan amaliy tanishtiriladi. Bolalar ,,Alifbe" o'qimasalar  ham, rasmga
qarab gap tuzadilar.
O'qituvchi  ularga  talaffuzda  bir  gap  boshqasidan  to'xtam  (pauza)  bilan
ajratilishini,  gapning  oxirida  ovoz  pasayishini  tushuntiradi.  Bolalar,  o'qituvchi
Logotip
Texnik vosita orqali ,,Bog'bonlarga yordam" lavhalari ko'rsatiladi va hikoya yozish topshiriladi. Gap tuzishda har bir so'zni takroriy ishlatishning oldini olish uchun ma'nosi yaqin so'zlardan foydalanish tushuntiriladi (masalan: bolalar, qizlar, o'quvchilar, o'rtoqlar). Bu so'zlar xattaxtaga yozib qo'yiladi. 7. Uyga vazifa qilib 263-mashq beriladi. O'qituvchi uyga vazifani qanday balarishni tushuntiradi. Boshlang’ich sinf o`quvchilarini tinish belgilarining ishlatilishi bilan tanishtirish. Ma'lumki, punktuatsiya tinish belgilarining ishlatilishi haqidagi qoidalar yig'indisidir. ,,Punktuatsiya ham yozuv kabi kishilar orasidagi aloqaning muhim vositalaridan bin sanaladi"21. Boshlang'ich sinflarda to'rtta tinish belgisi: gap oxirida nuqta, so'roq, undov belgisi hamda uyushiq bo'lakli, undalmali gapLarda vergulning ishlatilishi haqidagi qoidalar o'rgatiladi. Boshlang'ich sinflarda o'rgatiladigan tinish belgilari kam bo'lishiga qaramay, o'qituvchi har bir sinfda tinish belgilari ustida muntazam ish olib borishi zarur. Kichik yoshdagi o'quvchilarni tinish belgilari bilan tanishtirishda o'qituvchi, avvalo, ularning yozma nutqda ishlatilishi va o'rnini ko'rsatadi. Tinish belgisi fikrni to'g'ri, boshqalarga tushunarli qilib ifodalash uchun muhim ekanini tushuntiradi. Masalan, nuqtaning roli bilan eiementar tarzda tanishtirish uchun gaplarga ajratilmagan (tinish belgilari qo'yilmagan) yaxlit matn o'qitiladi; o'quvchilar bunday matnni o'qish va mazmuniga tushunish qiyin ekanligiga ishonch hosil qiladilar. Punktuatsiya semantik, sintaktik va intonatsion qoidaga asosla-nadi. Bu uch asos bir-biriga o'zaro ta'sir qiladi. Xat yozuvchi tinish belgisini qo'yishda, avvalo, bayon etadigan fikrining mazmuniga asoslanadi. Nutqning mazmun tomoni gapning qurilishiga ham ta'sir qiladi. Shuning uchun o'quvchilarga tinish belgilarining qo'Ilanilishini o'rgatishda biror gapda tinish belgilarini qo'llashni belgilaydigan semantik-sintaktik tamoyilga asoslaniladi. 1-sinf o'quvchilari savod o'rgatish davridayoq nuqta, so'roq va undov belgilari bilan amaliy tanishtiriladi. Bolalar ,,Alifbe" o'qimasalar ham, rasmga qarab gap tuzadilar. O'qituvchi ularga talaffuzda bir gap boshqasidan to'xtam (pauza) bilan ajratilishini, gapning oxirida ovoz pasayishini tushuntiradi. Bolalar, o'qituvchi
topshirig'iga ko'ra, 3—5 gapli kichik matnni gaplarga ajratadilar va ular o'rtasidagi
to'xtam (pauza) qilish hikoya mazmunini yaxshi tushunishga yordam berishiga
ishonch hosil qiladilar. Ular gapni to'g'ri talaffuz qilishni o'rgana boshlaydilar. Bu
gap oxiriga nuqta qo'yilishi bilan tanishtirish uchun mazmuniy va intonatsion asos
yaratadi.  Bolalarni  gapni  o'qishga  oldindan  tayyorlash  uchun  chiz-madan
foydalaniladi.  Masalan,  bolalar  gap  tuzadilar,  undagi  so'zlarni  sanaydilar  va
o'qituvchi rahbarligida chiziqlar bilan belgilaydilar: 
Biz ertakni sevamiz.
___ _____ _______
Ovqat pishdi.
_____ _____
O'qituvchi quyidagi mazmunda tushuntiradi:
—  Og'zaki nutqda bir gapni ikkinchisidan pauza (to'xtam) bilan ajratamiz
(Har  bir  gapni  talaffuz  qilib  ko'rsatadi).  Kitoblarda,  ga-zetalarda  gapning
tugaganini, ovozni pasaytirish va pauza qilish kerakligini ko'rsatish uchun alohida
belgi — nuqta ishlatiladi.
Bir necha darsdan so'ng o'quvchilar gaplarni o'qiy boshlaydilar. Ular nuqta
pasaytirish,  pauza  qilishga  belgi  ekanini  tushunadilar.  Kesma  harflardan  gap
tuzishda albatta nuqtali kartochkalardan foydalaniladi. O'quvchilar gapni yozganda
o'qituvchi  nuqta  qo'yishni  eslatadi,  ishni  tekshiradi.  Gapning  oxiriga  nuqta
qo'yilmasa, xato hisoblanadi. O'quvchilar o'qituvchi yordamida nima uchun nuqta
qo'yish  lozimligini  tushuntiradilar.  Shunday  yo'l  bilan  gapning  oxiriga  nuqta
qo'yish ko'nikmasi shakllantiriiadi.
So'roq va undov belgilari bilan ham savod o'rgatish davridayoq tanishtiriladi.
Bolalar  so'rash  mazmunini  bildirgan  gaplarni  o'qiydilar.  O'quvchilar  bunday
gaplarni ohangga rioya qilgan holda, ya'ni gapning oxirida ovozni ko'tarish bilan
o'qishga o'rgatiladi. Gapning mazmuni va intonatsiyasi so'roq belgisini qo'yishni
talab etadi. Undov belgisini qo'yishni o'quvchilar gapning his-hayajon ifodalashi va
alohida ohangda o'qilishi bilan bog'laydilar.
O'quvchilar 2-sinfda ,,Gap" bo'limi mavzularini o'rganish jarayonida nuqta,
so'roq va undov belgisi haqida nazariy tushunchalar oladilar.
Logotip
topshirig'iga ko'ra, 3—5 gapli kichik matnni gaplarga ajratadilar va ular o'rtasidagi to'xtam (pauza) qilish hikoya mazmunini yaxshi tushunishga yordam berishiga ishonch hosil qiladilar. Ular gapni to'g'ri talaffuz qilishni o'rgana boshlaydilar. Bu gap oxiriga nuqta qo'yilishi bilan tanishtirish uchun mazmuniy va intonatsion asos yaratadi. Bolalarni gapni o'qishga oldindan tayyorlash uchun chiz-madan foydalaniladi. Masalan, bolalar gap tuzadilar, undagi so'zlarni sanaydilar va o'qituvchi rahbarligida chiziqlar bilan belgilaydilar: Biz ertakni sevamiz. ___ _____ _______ Ovqat pishdi. _____ _____ O'qituvchi quyidagi mazmunda tushuntiradi: — Og'zaki nutqda bir gapni ikkinchisidan pauza (to'xtam) bilan ajratamiz (Har bir gapni talaffuz qilib ko'rsatadi). Kitoblarda, ga-zetalarda gapning tugaganini, ovozni pasaytirish va pauza qilish kerakligini ko'rsatish uchun alohida belgi — nuqta ishlatiladi. Bir necha darsdan so'ng o'quvchilar gaplarni o'qiy boshlaydilar. Ular nuqta pasaytirish, pauza qilishga belgi ekanini tushunadilar. Kesma harflardan gap tuzishda albatta nuqtali kartochkalardan foydalaniladi. O'quvchilar gapni yozganda o'qituvchi nuqta qo'yishni eslatadi, ishni tekshiradi. Gapning oxiriga nuqta qo'yilmasa, xato hisoblanadi. O'quvchilar o'qituvchi yordamida nima uchun nuqta qo'yish lozimligini tushuntiradilar. Shunday yo'l bilan gapning oxiriga nuqta qo'yish ko'nikmasi shakllantiriiadi. So'roq va undov belgilari bilan ham savod o'rgatish davridayoq tanishtiriladi. Bolalar so'rash mazmunini bildirgan gaplarni o'qiydilar. O'quvchilar bunday gaplarni ohangga rioya qilgan holda, ya'ni gapning oxirida ovozni ko'tarish bilan o'qishga o'rgatiladi. Gapning mazmuni va intonatsiyasi so'roq belgisini qo'yishni talab etadi. Undov belgisini qo'yishni o'quvchilar gapning his-hayajon ifodalashi va alohida ohangda o'qilishi bilan bog'laydilar. O'quvchilar 2-sinfda ,,Gap" bo'limi mavzularini o'rganish jarayonida nuqta, so'roq va undov belgisi haqida nazariy tushunchalar oladilar.
3-sinfda esa tinish belgilari haqidagi nazariy tushunchalar chuqurlashtiriladi.
Shu  vaqtdan  boshlab  o'quvchilar  gap  oxiriga  tinish  belgilari  sintaktik  asosda
qo'yilishini anglay boshlaydilar.
,,Darak gap" mavzusini o'rganish bilan bogiiq holda nuqta qo'yilishi, ,,So'roq
gap"  mavzusi  bilan  bog'liq  holda  so'roq  belgisi  va  ,,Undov  gap"  mavzusini
o'rganish bilan bog'liq holda undov belgisi-ning qo'yilishi o'rgatiladi.
4-sinfda o'quvchilar ,,Gapning uyushiq bo'laklari" mavzusi o'rganilganda
sanash  ohangi  bilan  bogiangan  bo'laklarda  vergulning  vazifasi  bilan
tanishadilar.O'qituvchi  ikki  gapni  o'qib  taqqoslash  bilan  nuqta  va  vergulda
ohangning  qanday  berilishini  ko'rsatadi.  Masalan,  Biz  ona  tilimizni  sevib
o'rganamiz  (Gap  oxirida ovoz pasayadi,  pauza  qilinadi).  Men, Ra'no, Alisher
boshqa tillarni ham sevib o'rganyapmiz  (Men, Ra'no, Alisher so'zlaridan so'ng
ovoz bir oz pasayadi, xabarning davom etishi seziladi).
O'quvchilar uyushiq bo'lakli gap tarkibidagi uyushiq bo'laklarning  ammo,
lekin,  biroq  so'zlari  bilan  bog'langanda  vergulning  ishlatilishini  ham  amaliy
o'rganadilar.
Boshlang'ich sinflarda o'quvchilar har xil mashqlarni ishlash orqali tire va
ikki nuqtaning ishlatilishi bilan amaliy tanishadilar. Savod o'rgatish davridayoq
o'qituvchi o'quvchilar e'tiborini vergul, tire, ikki nuqtaning ishlatilishiga qaratadi,
matnni o'qiganda bu tinish belgilariga rioya qilishni o'rgatadi. Masalan,  Olma,
olcha, nok ~- meva. Kitob — bilim bulog'i.
Ona tili darslarida so'zlarni guruhlash mashqlarini balarganda, o'qituvchi I
sinf  o'quvchilarini  tire  va  ikki  nuqtaning  qo'yilishi  bilan  amaliy  tanishtiradi.
O'qituvchi  aniq  misollar  bilan  sanab  ko'rsatilgan  so'zlardan  oldin  ikki  nuqta
qo'yilishini, har bir so'zning vergul bilan ajratilishini ko'rsatadi. Bunda o'quvchilar
tinish belgining nomini aytadilar, o'qituvchi eslatmasa ham, ulardan asta-sekin
foydalana boshlaydilar. Matnni yozishdan oldin punktuatsion xatoning ham oldi
olinadi. Shunday qilib, o'qituvchi o'quvchilarda punktuatsion ziyraklikni o'stirib
boradi.
O'quvchilarga tinish belgilarini ishlatish qoidalarini to'la singdirish, ularni
tinish  belgilarini  o'z  o'rnida  ongli  ishlatishga  o'rgatish  maqsadida  sintaktik-
punktuatsion  tahlil,  tinish  belgilari  tushirib  berilgan  matnning  tegishli  tinish
Logotip
3-sinfda esa tinish belgilari haqidagi nazariy tushunchalar chuqurlashtiriladi. Shu vaqtdan boshlab o'quvchilar gap oxiriga tinish belgilari sintaktik asosda qo'yilishini anglay boshlaydilar. ,,Darak gap" mavzusini o'rganish bilan bogiiq holda nuqta qo'yilishi, ,,So'roq gap" mavzusi bilan bog'liq holda so'roq belgisi va ,,Undov gap" mavzusini o'rganish bilan bog'liq holda undov belgisi-ning qo'yilishi o'rgatiladi. 4-sinfda o'quvchilar ,,Gapning uyushiq bo'laklari" mavzusi o'rganilganda sanash ohangi bilan bogiangan bo'laklarda vergulning vazifasi bilan tanishadilar.O'qituvchi ikki gapni o'qib taqqoslash bilan nuqta va vergulda ohangning qanday berilishini ko'rsatadi. Masalan, Biz ona tilimizni sevib o'rganamiz (Gap oxirida ovoz pasayadi, pauza qilinadi). Men, Ra'no, Alisher boshqa tillarni ham sevib o'rganyapmiz (Men, Ra'no, Alisher so'zlaridan so'ng ovoz bir oz pasayadi, xabarning davom etishi seziladi). O'quvchilar uyushiq bo'lakli gap tarkibidagi uyushiq bo'laklarning ammo, lekin, biroq so'zlari bilan bog'langanda vergulning ishlatilishini ham amaliy o'rganadilar. Boshlang'ich sinflarda o'quvchilar har xil mashqlarni ishlash orqali tire va ikki nuqtaning ishlatilishi bilan amaliy tanishadilar. Savod o'rgatish davridayoq o'qituvchi o'quvchilar e'tiborini vergul, tire, ikki nuqtaning ishlatilishiga qaratadi, matnni o'qiganda bu tinish belgilariga rioya qilishni o'rgatadi. Masalan, Olma, olcha, nok ~- meva. Kitob — bilim bulog'i. Ona tili darslarida so'zlarni guruhlash mashqlarini balarganda, o'qituvchi I sinf o'quvchilarini tire va ikki nuqtaning qo'yilishi bilan amaliy tanishtiradi. O'qituvchi aniq misollar bilan sanab ko'rsatilgan so'zlardan oldin ikki nuqta qo'yilishini, har bir so'zning vergul bilan ajratilishini ko'rsatadi. Bunda o'quvchilar tinish belgining nomini aytadilar, o'qituvchi eslatmasa ham, ulardan asta-sekin foydalana boshlaydilar. Matnni yozishdan oldin punktuatsion xatoning ham oldi olinadi. Shunday qilib, o'qituvchi o'quvchilarda punktuatsion ziyraklikni o'stirib boradi. O'quvchilarga tinish belgilarini ishlatish qoidalarini to'la singdirish, ularni tinish belgilarini o'z o'rnida ongli ishlatishga o'rgatish maqsadida sintaktik- punktuatsion tahlil, tinish belgilari tushirib berilgan matnning tegishli tinish
belgilarini qo'yish, ta'kidiy eslatish diktanti, bayon va inshoda tinish belgilarining
ishlatilishini izohlash kabi mashqlardan foydalaniladi.
Ona tili darslarini o'qish darslari bilan bog'lash sintaksis va punktuatsiya
elementlari ustida ishlashning metodik shartlaridan biri hisoblanadi. O'quvchilar bu
darslarda sintaksis sohasidagi bilimlariga asoslangan holda ifodali o'qish, so'zni
aniq ishJatish, o'z fikrlarini grammatik to'g'ri shakllantirishga o'rganadilar. Shunday
qilib, boshlang'ich sinf o'quvchilarining gap haqidagi elementar bilimlari og'zaki va
yozma nutqda gapdan ongli foydalanishni ta'minlaydi. 
ORFOGRAFIYANI O‘RGANISH METODIKASI
O'qituvchi imloviy malakaning psixologik tabiatidan kelib chiqib, kichik
yoshdagi  o'quvchilarda  imloga  oid  malakani  shakllantirish  ustida  ishlash
metodikasini belgilaydi.
Imloviy malaka maxsus nutq malakasidir. To'g'ri yozuv  —  maxsus nutq
faoliyati; yozuv ham murakkab harakat bo'lib, uning asosida nutq yotadi. Imloviy
malaka  nutq  faoliyatining  komponenti  sifatida  gapni  sintaktik  jihatdan  to'g'ri
tuzish, so'zni uslubiy aniq qo'llaslini ham o'z ichiga oladi.
Imloviy malaka murakkab malaka bo'lib, uzoq davom etadigan mashqlar
jarayonida yaratiladi va so'zni fonetik tomondan tahlil qilish, uning morfemik
tarkibini aniqlash ko'nikmasi kabilarga asoslanadi. Psixologiya malakani avtomatik
harakat, ya'ni mashqlar natijasida asta-sekin avtomatlashgan ongli harakat deb
belgilaydi.  Avtomatlashish  o'rganilgan  imlo  qoidasining  oson  yoki  qiyinligiga
bog'liq. Imloviy malaka o'z tabiati bilan avtomatik hisoblanmaydi. Malaka asosiga
qo'yilgan  ko'nikma  mustahkamlanadi,  takomillashadi,  yaxshilanadi  (harakat
tezlashadi, aniq va to'g'ri bo'la boshlaydi, ishonarli va tejamli balariladi); shuning
bilan  birga,  faoliyatning  tuzilmasi  qayta  quriladi:  mayda  birlik  bilan  ishlash
kengroq, butun, qo'shilgan birliklar bilan ishlashga o'tadi (masalan, so'zni harflab
ko'chirish, bo'g'inlab ko'chirish bilan, keyin so'zni yaxlit ko'chirish bilan, so'ngra u
gapni ko'chirish bilan almashadi). Bir imlo malakasi avtomatlashadi, imloga oid
boshqa hodisa o'rganiladi va asta-sekin so'zni to'g'ri yozish malakasi hosil bo'ladi.
Umuman olganda, yozuv murakkab harakat sifatida ongli jarayonligicha qoladi.
To'g'ri yozuv malakasining shakllanishi uchun o'quvchidan fikrlash faoliyati
talab etiladi. Biror to'g'ri yozuv hodisasini o'zlashtirish uchun o'quv va yodda
Logotip
belgilarini qo'yish, ta'kidiy eslatish diktanti, bayon va inshoda tinish belgilarining ishlatilishini izohlash kabi mashqlardan foydalaniladi. Ona tili darslarini o'qish darslari bilan bog'lash sintaksis va punktuatsiya elementlari ustida ishlashning metodik shartlaridan biri hisoblanadi. O'quvchilar bu darslarda sintaksis sohasidagi bilimlariga asoslangan holda ifodali o'qish, so'zni aniq ishJatish, o'z fikrlarini grammatik to'g'ri shakllantirishga o'rganadilar. Shunday qilib, boshlang'ich sinf o'quvchilarining gap haqidagi elementar bilimlari og'zaki va yozma nutqda gapdan ongli foydalanishni ta'minlaydi. ORFOGRAFIYANI O‘RGANISH METODIKASI O'qituvchi imloviy malakaning psixologik tabiatidan kelib chiqib, kichik yoshdagi o'quvchilarda imloga oid malakani shakllantirish ustida ishlash metodikasini belgilaydi. Imloviy malaka maxsus nutq malakasidir. To'g'ri yozuv — maxsus nutq faoliyati; yozuv ham murakkab harakat bo'lib, uning asosida nutq yotadi. Imloviy malaka nutq faoliyatining komponenti sifatida gapni sintaktik jihatdan to'g'ri tuzish, so'zni uslubiy aniq qo'llaslini ham o'z ichiga oladi. Imloviy malaka murakkab malaka bo'lib, uzoq davom etadigan mashqlar jarayonida yaratiladi va so'zni fonetik tomondan tahlil qilish, uning morfemik tarkibini aniqlash ko'nikmasi kabilarga asoslanadi. Psixologiya malakani avtomatik harakat, ya'ni mashqlar natijasida asta-sekin avtomatlashgan ongli harakat deb belgilaydi. Avtomatlashish o'rganilgan imlo qoidasining oson yoki qiyinligiga bog'liq. Imloviy malaka o'z tabiati bilan avtomatik hisoblanmaydi. Malaka asosiga qo'yilgan ko'nikma mustahkamlanadi, takomillashadi, yaxshilanadi (harakat tezlashadi, aniq va to'g'ri bo'la boshlaydi, ishonarli va tejamli balariladi); shuning bilan birga, faoliyatning tuzilmasi qayta quriladi: mayda birlik bilan ishlash kengroq, butun, qo'shilgan birliklar bilan ishlashga o'tadi (masalan, so'zni harflab ko'chirish, bo'g'inlab ko'chirish bilan, keyin so'zni yaxlit ko'chirish bilan, so'ngra u gapni ko'chirish bilan almashadi). Bir imlo malakasi avtomatlashadi, imloga oid boshqa hodisa o'rganiladi va asta-sekin so'zni to'g'ri yozish malakasi hosil bo'ladi. Umuman olganda, yozuv murakkab harakat sifatida ongli jarayonligicha qoladi. To'g'ri yozuv malakasining shakllanishi uchun o'quvchidan fikrlash faoliyati talab etiladi. Biror to'g'ri yozuv hodisasini o'zlashtirish uchun o'quv va yodda