Boshlang’ich sinflarda ta’lim va tarbiya jarayonini modernizatsiyalash, integratsiyalash

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

5

File size

Fayl hajmi

39,6 KB


Boshlang’ich sinflarda ta’lim va tarbiya jarayonini modernizatsiyalash,
integratsiyalash
Umumiy  ma’lumot.  Mamlakatimiz  hayotida  katta  o’zgarishlar  ro’y
bermoqda: yangicha ijtimoiy tuzum mustahkamlanib, iqtisodiy munosabatlar tizimi
tamomila  yangicha  asosda  qurilmoqda,  natijada,  yangi  kasblar  paydo  bo’lib,
mavjudlariga ham o’zgacha talablar qo’yilmoqda. Ko’plab faoliyat turlarida hech
bo’lmaganda bitta chet tilini erkin o’zlashtirish, kompyuter texnikasidan foydalana
bilish talab etilmoqda. Shu sababli o’sib kelayotgan yosh avlodni hayotga yangicha
tayyorlash talab etilmoqda.  Mamlakat ta’lim tizimini modernizatsiyalash zarurati
ayni shu holatlar bilan belgilanadi. Hozirda ta’limni modernizatsiyalash davlat
ta’lim siyosatining yetakchi g’oyasi va asosiy vazifasi sanaladi. 
Ta’limni  modernizatsiyalash  -  ta’lim  tizimining  barcha  bo’g’inlari  va
faoliyatining barcha sohalarini milliy ta’limning eng yaxshi an’analarini saqlagan
va boyitgan holda bugungi kun talablari darajasiga ko’tarishga qaratilgan kompleks
chora  tadbirlardir.  Bugungi  kunda  mamlakatimizda  ta’lim  tizimini
modernizatsiyalash  zarurligi  haqida  ko’p  gapirilmoqda.  Bu  jarayonda  ayrim
muammolar yuzaga kelishi tabiiy. Birinchi muammo - amaldagi tizimda mavjud
ijobiy holatlarni saqlab qolish. Ikkinchisi - avvalgi yillarda jamiyat uchun foydali
bo’lgan jihatlar boy berilgan bo’lsa, ularni tiklash. Nihoyat, uchinchisi - ta’lim
tizimini jamiyat talablari bilan muvofiqlashtirish. Pedagogika fani va amaliyotida
boshlang’ich  umumiy  ta’limni  modernizatsiyalash,  ta’lim  mazmunini
integratsiyalash  -  kichik  yoshdagi  o’quvchilarning  yosh  va  individual
xususiyatlarini  hisobga  olgan holda  yagona  tamoyillar  asosida  rivojlantiruvchi
muhitni  yaratish:  universal  malaka  va  qobiliyatlarni  kommunikativ,  ijtimoiy,
axborot,  kognitiv  va  boshqa  kompetentsiyalarni  shakllantirish  bilan  bog’liq
Logotip
Boshlang’ich sinflarda ta’lim va tarbiya jarayonini modernizatsiyalash, integratsiyalash Umumiy ma’lumot. Mamlakatimiz hayotida katta o’zgarishlar ro’y bermoqda: yangicha ijtimoiy tuzum mustahkamlanib, iqtisodiy munosabatlar tizimi tamomila yangicha asosda qurilmoqda, natijada, yangi kasblar paydo bo’lib, mavjudlariga ham o’zgacha talablar qo’yilmoqda. Ko’plab faoliyat turlarida hech bo’lmaganda bitta chet tilini erkin o’zlashtirish, kompyuter texnikasidan foydalana bilish talab etilmoqda. Shu sababli o’sib kelayotgan yosh avlodni hayotga yangicha tayyorlash talab etilmoqda. Mamlakat ta’lim tizimini modernizatsiyalash zarurati ayni shu holatlar bilan belgilanadi. Hozirda ta’limni modernizatsiyalash davlat ta’lim siyosatining yetakchi g’oyasi va asosiy vazifasi sanaladi. Ta’limni modernizatsiyalash - ta’lim tizimining barcha bo’g’inlari va faoliyatining barcha sohalarini milliy ta’limning eng yaxshi an’analarini saqlagan va boyitgan holda bugungi kun talablari darajasiga ko’tarishga qaratilgan kompleks chora tadbirlardir. Bugungi kunda mamlakatimizda ta’lim tizimini modernizatsiyalash zarurligi haqida ko’p gapirilmoqda. Bu jarayonda ayrim muammolar yuzaga kelishi tabiiy. Birinchi muammo - amaldagi tizimda mavjud ijobiy holatlarni saqlab qolish. Ikkinchisi - avvalgi yillarda jamiyat uchun foydali bo’lgan jihatlar boy berilgan bo’lsa, ularni tiklash. Nihoyat, uchinchisi - ta’lim tizimini jamiyat talablari bilan muvofiqlashtirish. Pedagogika fani va amaliyotida boshlang’ich umumiy ta’limni modernizatsiyalash, ta’lim mazmunini integratsiyalash - kichik yoshdagi o’quvchilarning yosh va individual xususiyatlarini hisobga olgan holda yagona tamoyillar asosida rivojlantiruvchi muhitni yaratish: universal malaka va qobiliyatlarni kommunikativ, ijtimoiy, axborot, kognitiv va boshqa kompetentsiyalarni shakllantirish bilan bog’liq
yechimlari belgilangan. Shu asosda proektsiyalanadigan ta’lim mazmuni kichik
yoshdagi o’quvchilarning kompleks ta’lim bilish jarayonini tashkil qilish va uning
natijalarini  bolaning bazaviy  kategoriyalarni  turli  nuqtai  nazardan, turli  ta’lim
sohalarida o’rganadigan, mazmunni bir tildan boshqasiga tarjima qilish usullarini
o’zlashtiradigan yagona, u yaxlit jarayon sifatida aniqlashni ta’minlaydi. Bu bilish
jarayonida  bolaning  bilish  faoliyatida  duch  keladigan  shaxsiy  va  madaniy
mazmunni keltirib chiqaradi, ta’limni mintaqalashtirishni ta’minlaydi. 
Ta’limni  mintaqalashtirish  deganda,  tadqiqotchilar  bola  hayotini
ta’minlovchi muhitni, uning hayotiy faoliyatda real umuminsoniy va mahalliy
qadriyatlarga  aloqador  bo’lgan  mazmunni  o’z  ichiga  olgan  konteksti  sifatida
qaraydilar.  Shaxsning  yaxlit  rivojlanish  sharti  sifatida  maktabgacha  va
boshlang’ich  ta’limning  uzviyligi  va  uzluksizligini  ta’minlash  lozim.  Yaxlit
rivojlanish,  dunyoni  uyg’unlikda  idrok  etishsiz,  o’rganishning  uyg’un  shakli
bo’lishi mumkin emas. 
Boshlang’ich ta’lim tizimini modernizatsiyalashda  integratsiya masalalari
ham muhim ahamiyat kasb etadi. Ta’limning barcha bo’g’inlarida tobora faol
qo’llanayotgan  pedagogik  integratsiyaning  turli  yo’nalish,  tur  va  shakllari
o’quvchilar,  jumladan,  kichik  yoshdagi  o’quvchilarning  ma’naviy  kuch,
qobiliyatlarini  ochish  uchun  maqbul  sharoit  yaratib,  ta’lim  tizimiga  yangicha
gumanistik yo’nalganlik baxsh etadi. Pedagogik integratsiya o’zining texnologik
infrastsrukturasi,  o’z  ,,Tayanch”  ta’lim  texnologiyalariga  ega.  O’qituvchi,  eng
avvalo,  o’z  sinfidagi  o’quvchining  tayyorgarlik  darajasini  tahlil  qiladi,  uning
psixologik xususiyatlari va bilishga bo’lgan qiziqishlarini baholaydi. 
Ularning o’quv faoliyatida murakkabliklar integratsiyalash metodini qo’llash
sabablardan biri bo’lishi mumkin. Ko’p hollarda o’quvchilarning ma’lum o’quv
fanini muvaffaqiyatli o’zlashtirishi boshqa, bir fanga oid bilim va malakalarning
mavjud bo’lishini ko’zda tutadi. Masalan, matnni tez va savodli ko’chirib yozish
ko’p jihatdan ravon va to’g’ri o’qish malakasiga bog’liq. Ammo xatto muhim
sheriklik  aniq  ko’zga  tashlanmasa  ham,  o’qituvchi  o’z  fanining  mazmun-
mohiyatini qat’iy baholab, ,,izolyatsiyalangan” ajratilgan o’qitish yetarli emasligi,
xatto zararli ekanini anglab yetishi lozim. Dunyoning yagona ekani, unda son-
sanoqsiz  aloqadorliklar  mavjudligini,  biror  bir  muhim  masalani  ko’plab
Logotip
yechimlari belgilangan. Shu asosda proektsiyalanadigan ta’lim mazmuni kichik yoshdagi o’quvchilarning kompleks ta’lim bilish jarayonini tashkil qilish va uning natijalarini bolaning bazaviy kategoriyalarni turli nuqtai nazardan, turli ta’lim sohalarida o’rganadigan, mazmunni bir tildan boshqasiga tarjima qilish usullarini o’zlashtiradigan yagona, u yaxlit jarayon sifatida aniqlashni ta’minlaydi. Bu bilish jarayonida bolaning bilish faoliyatida duch keladigan shaxsiy va madaniy mazmunni keltirib chiqaradi, ta’limni mintaqalashtirishni ta’minlaydi. Ta’limni mintaqalashtirish deganda, tadqiqotchilar bola hayotini ta’minlovchi muhitni, uning hayotiy faoliyatda real umuminsoniy va mahalliy qadriyatlarga aloqador bo’lgan mazmunni o’z ichiga olgan konteksti sifatida qaraydilar. Shaxsning yaxlit rivojlanish sharti sifatida maktabgacha va boshlang’ich ta’limning uzviyligi va uzluksizligini ta’minlash lozim. Yaxlit rivojlanish, dunyoni uyg’unlikda idrok etishsiz, o’rganishning uyg’un shakli bo’lishi mumkin emas. Boshlang’ich ta’lim tizimini modernizatsiyalashda integratsiya masalalari ham muhim ahamiyat kasb etadi. Ta’limning barcha bo’g’inlarida tobora faol qo’llanayotgan pedagogik integratsiyaning turli yo’nalish, tur va shakllari o’quvchilar, jumladan, kichik yoshdagi o’quvchilarning ma’naviy kuch, qobiliyatlarini ochish uchun maqbul sharoit yaratib, ta’lim tizimiga yangicha gumanistik yo’nalganlik baxsh etadi. Pedagogik integratsiya o’zining texnologik infrastsrukturasi, o’z ,,Tayanch” ta’lim texnologiyalariga ega. O’qituvchi, eng avvalo, o’z sinfidagi o’quvchining tayyorgarlik darajasini tahlil qiladi, uning psixologik xususiyatlari va bilishga bo’lgan qiziqishlarini baholaydi. Ularning o’quv faoliyatida murakkabliklar integratsiyalash metodini qo’llash sabablardan biri bo’lishi mumkin. Ko’p hollarda o’quvchilarning ma’lum o’quv fanini muvaffaqiyatli o’zlashtirishi boshqa, bir fanga oid bilim va malakalarning mavjud bo’lishini ko’zda tutadi. Masalan, matnni tez va savodli ko’chirib yozish ko’p jihatdan ravon va to’g’ri o’qish malakasiga bog’liq. Ammo xatto muhim sheriklik aniq ko’zga tashlanmasa ham, o’qituvchi o’z fanining mazmun- mohiyatini qat’iy baholab, ,,izolyatsiyalangan” ajratilgan o’qitish yetarli emasligi, xatto zararli ekanini anglab yetishi lozim. Dunyoning yagona ekani, unda son- sanoqsiz aloqadorliklar mavjudligini, biror bir muhim masalani ko’plab
boshqalariga daxlsiz ko’rib chiqish mumkin emasligini tobora aniq, idrok etib
boriladi.
 Bunday hollarda qiyoslash, taqqoslash talab etiladi. Bu ham integratsiya
uchun bir asos. Biroq o’qituvchilar o’z fanlarini o’qitishda ta’limning istiqboldagi
maqsadlarini  yaqinlashtiradigan  o’zaro  hamkorlik  maydonini  aniqlay  olishi
integratsiyaning yanada chuqur asosi sanaladi. G’oyani amalga oshirish, maqsadga
erishish uchun ta’limning tegishli texnologiyasini ishlab chiqish, ko’p hollarda
munozaraga sabab bo’layotgan integratsiyalangan dars davomida o’qituvchi va
o’quvchi faoliyatini tashkil etish masalasini hisobga olish talab etiladi. Eng avvalo,
integratsiyalangan kursga kiritilgan aynan bir masalani hal qilish asosida bilishga
qiziqish  va  umum  o’quv  ko’nikma  va  malakalarini  ishlab  chiqish  jarayonini
intensivlash masalasi dolzarblik kasb etadi. 
Darsni o’qituvchilar birga yoki alohida olib borishi mumkin, Biroq natija
ularning birgalikdagi sa’y-harakatlari hisobiga erishiladi. Oddiy bir misol: ko’plab
o’qituvchilar bolalarga vazifalarni daftarda rasmiylashtirishga oid turlicha talablar
qo’yadi, natijada kichkintoylar ancha vaqtgacha tegishli tartibning ,,o’rtamiyona”
variantni topolmay qiynaladi. Integratsiyalangan kurs doirasida esa o’qituvchilar
nimani muhim, nimani asosiy bo’lmagan deb hisoblashni avvaldan kelishib olishi,
o’quvchilarni o’z ishlarini ratsional rasmiylashtirishga, og’zaki javoblarini to’g’ri
tuzishga o’rgatishi, ularga o’z-o’zini nazorat va o’z-o’zini baholash ko’nikmalarini
singdirishi mumkin. O’qituvchilarning bu kabi hamkorligiga asoslangan darslarni
ham, garchi ularda o’rganiladigan material sira kesishmasa-da, integratsiyalangan
darslar sirasiga kiritiladi. 
Mazkur muammo boshlang’ich maktabda o’ziga xos murakkkabliklarga ega.
Ayni  paytda  uni  hal  qilishni  yengillashtiradigan  omillar  ham  mavjud.  Bir
tomondan,  boshlang’ich  maktabda  o’quv  fanlari  soni  ko’p  emas.  Boshqa
tomondan,  boshlang’ich  sinf  o’qituvchilari  integratsiyalangan  darslarga  o’tishi
oson, zero deyarli barcha o’quv fanini ularning o’zi olib boradi. Integratsiyalangan
dars  o’qituvchidan  qo’shimcha  tayyorgarlik,  ko’proq  eruditsiya,  yuksak
professionalizmni  talab  qiladi.  Bunday  darsni  ishlab  chiqar  ekan  o’qituvchi
quyidagilarni hisobga olishi kerak: 
Logotip
boshqalariga daxlsiz ko’rib chiqish mumkin emasligini tobora aniq, idrok etib boriladi. Bunday hollarda qiyoslash, taqqoslash talab etiladi. Bu ham integratsiya uchun bir asos. Biroq o’qituvchilar o’z fanlarini o’qitishda ta’limning istiqboldagi maqsadlarini yaqinlashtiradigan o’zaro hamkorlik maydonini aniqlay olishi integratsiyaning yanada chuqur asosi sanaladi. G’oyani amalga oshirish, maqsadga erishish uchun ta’limning tegishli texnologiyasini ishlab chiqish, ko’p hollarda munozaraga sabab bo’layotgan integratsiyalangan dars davomida o’qituvchi va o’quvchi faoliyatini tashkil etish masalasini hisobga olish talab etiladi. Eng avvalo, integratsiyalangan kursga kiritilgan aynan bir masalani hal qilish asosida bilishga qiziqish va umum o’quv ko’nikma va malakalarini ishlab chiqish jarayonini intensivlash masalasi dolzarblik kasb etadi. Darsni o’qituvchilar birga yoki alohida olib borishi mumkin, Biroq natija ularning birgalikdagi sa’y-harakatlari hisobiga erishiladi. Oddiy bir misol: ko’plab o’qituvchilar bolalarga vazifalarni daftarda rasmiylashtirishga oid turlicha talablar qo’yadi, natijada kichkintoylar ancha vaqtgacha tegishli tartibning ,,o’rtamiyona” variantni topolmay qiynaladi. Integratsiyalangan kurs doirasida esa o’qituvchilar nimani muhim, nimani asosiy bo’lmagan deb hisoblashni avvaldan kelishib olishi, o’quvchilarni o’z ishlarini ratsional rasmiylashtirishga, og’zaki javoblarini to’g’ri tuzishga o’rgatishi, ularga o’z-o’zini nazorat va o’z-o’zini baholash ko’nikmalarini singdirishi mumkin. O’qituvchilarning bu kabi hamkorligiga asoslangan darslarni ham, garchi ularda o’rganiladigan material sira kesishmasa-da, integratsiyalangan darslar sirasiga kiritiladi. Mazkur muammo boshlang’ich maktabda o’ziga xos murakkkabliklarga ega. Ayni paytda uni hal qilishni yengillashtiradigan omillar ham mavjud. Bir tomondan, boshlang’ich maktabda o’quv fanlari soni ko’p emas. Boshqa tomondan, boshlang’ich sinf o’qituvchilari integratsiyalangan darslarga o’tishi oson, zero deyarli barcha o’quv fanini ularning o’zi olib boradi. Integratsiyalangan dars o’qituvchidan qo’shimcha tayyorgarlik, ko’proq eruditsiya, yuksak professionalizmni talab qiladi. Bunday darsni ishlab chiqar ekan o’qituvchi quyidagilarni hisobga olishi kerak: