BOSHLANG‘ICH SINFLARDA “TARBIYA” DARSLARINI TASHKIL
ETISHDA-TARBIYAVIY TRENINGLAR.
Reja:
1.Trening tushunchasi.
2.Tarbiyalanuvchilarning axloqiy fazilatlarini shakllantirishda tarbiya
treninglarining ahamiyati.
3.Boshlang‘ich sinflarda tarbiyaviy trening turlari , ularning mazmuni va
mohiyati.
Innovatsion ta’lim muhitida tarbiya darslarini tashkil etishda mediata’limni
yo‘lga qo‘yish.
boshlang’ich ta`lim darslarini interfaol metodlar asosida tashkil etish borasida
muayyan shart-sharoitlarni yaratish;
boshlang’ich ta`lim darslari pedagog xodimlari o’rtasida interfaol metodlar
mohiyatini ochib berishga qaratilgan maxsus o’quv seminarlarini tashkil etish;
ular tomonidan pedagogik texnologiya asoslarini puxta o’zlashtirilishiga
erishish;
1. Boshlang’ich ta`lim darslarini interfaol metodlar asosida tashkil etish
borasidagi yagona maqsadning qaror topganligi.
2. Boshlang’ich ta`lim darslarini interfaol metodlar asosida tashkil etish
borasidagi harakatning izchil, maqsadga muvofiq, tizimli va uzluksiz amalga
oshirilishi.
3. Boshlang’ich ta`lim darslarini interfaol metodlar asosida tashkil etishda mavjud
shart-sharoit hamda sub`ektiv yondashuvlarni inobatga olish.
4. Pedagogik mahorat va iqtidorlarni erkin namoyish etish.
5. Yangi tajribalarni ommalashtirish.
6. Nazariy va amaliy faoliyat birligi.
7. Boshlang’ich ta`lim darslarini interfaol metodlar asosida tashkil etishda xorijiy
mamlakatlarning donor tashkilotlari bilan hamkorlik va hokazolar.
Boshlang’ich ta`lim darslarini interfaol metodlar asosida tashkil etish quyidagi
omillar asosida amalga oshiriladi:
1. obektiv omillar:
• boshlang’ich ta`lim darslarida moddiy-texnik bazaning yaratilganligi;
• Ta`lim-tarbiya jarayonining zarur texnik hamda axborotli vositalar bilan
ta`minlanganligi;
• boshlang’ich ta`lim darslarida pedagogik monitoring (ma`lumotlar banki)ning
tashkil etilganligi, uning maxsus adabiyotlar bilan boyitilganligi;
2. subektiv omillar:
• Boshlang’ich ta`lim limi darslarining o’qituvchilarida PT mohiyatini
o’rganishga nisbatan ichki ehtiyoj va qiziqishning yuzaga kelganligi.
• ularda o’z faoliyatlarida PT lardan foydalanishga nisbatan rag’batning qaror
topga •
kasb-hunar kolleji rahbariyati va jamoasining o’quv yurti faoliyatini
interfaol metodlar asosida tashkil etish yo’lidagi birligi va yakdilligining
shakllanganligi;
• boshlang’ich ta`lim darslari o’qituvchilarining PT mohiyatidan xabardorliklari;
• ularda o’z faoliyatlarini texnologik yondashuv asosida tashkil etish borasidagi
ko’nikma va malakalarning tarkib topganligi;
• boshlang’ich ta`lim darslari o’qituvchilarining o’z pedagogik faoliyatlarida PT
ni qo’llay olish mahoratiga egaliklari;
• ularda ijodkorlik, izlanuvchanlik, boshlang’ich ta`lim o’quvchilari orasida
ko’tarinki kayfiyatni yarata olish sifatlarining mavjudligi;
• PT asosida pedagogik faoliyatni tashkil etayotgan o’qituvchilarni
rag’batlantirib borish va hokazolar.nligi;
Boshlang’ich ta`lim darslari o’qituvchilarining pedagogik faoliyatni interfaol
metodlar asosida tashkil etish borasidagi mahoratlari darajasi quyidagi
ko’rsatgichlarga muvofiq belgilanadi:
• Boshlang’ich ta`lim darslari o’qituvchilarida boshlang’ich ta`lim o’quvchilari
bilan muloqotni muvaffaqiyatli tashkil etish, pedagogik faoliyatga nisbatan ijodiy
yondoshuv, pedagogik vaziyatlarni baholay olish va ularga muvofiq xatti-harakatni
tashkil etish malakalari shakllanganligi;
• pedagogik faoliyat mazmuni, ko’lami, sur`ati hamda samaradorliginining
yuqori darajasi.
Tadqiqot muammosini nazariy-amaliy asoslarini o’rganish natijasida shu holat
aniqlandiki, pedagogik texnologiyalar mohiyatini boshlang’ich ta`lim darslari
pedagoglari o’rtasida targ’ib qilish jarayonida ijtimoiy-gumanitar fanlarga nisbatan
tabiiy fanlar o’qituvchilari mazkur pedagogik texnologiyalarning nazariy-amaliy
asoslarini tez va puxta o’zlashtirishga muvaffaq bo’lganlar. Buning boisi,
boshlang’ich ta`lim o’quvchilariining bilim, ko’nikma va malakalari, shuningdek,
ta`lim-tarbiya jarayonining samaradorlik darajasini aniqlashga yo’naltirilgan
metodlarning statistik xususiyatga egaligidadir.
Hozirgi sharoitda innovatsion faollik oliy ta’limning ham mazmun hamda
tashkiliy tuzilmaviy jihatdan qayta ishlab chiqish bilan bevosita bog‘liq. Bu
jarayonlarning asosi bo‘lib oxirgi uch, o‘n yillikda pedagogik ta’lim nazariyasini
tezkor ishlab chiqilishi bo‘ldi. (A.A.Abdulina, Ye.V.Bondarevskaya,
V.I.Zagvyazinskiy, V.S.Ilin, N.M.Kan-Kalik, V.A.Slastenin va b.q) Pedagogik ta’lim
rivojlanishining zamonaviy innovatsion yo‘nalishlarini ichida xususiy innovatsion
nazariyani shaxsiy (xususiy) yo‘nalishli ta’lim sohasidagi ishlanmalarni, ta’limni
tashkiliy-tuzilmaviy modelini, ta’limni ko‘p darajali tizimini rivojlantirishni ajratib
ko‘rsatish mumkin. Hayotiy kelajakni amalga oshirish uchun inson ongli tarzda qayta
o‘z-o‘zini faoliyatini yo‘lga qo‘yadi va buning uchun ta’lim jarayoni
imkoniyatlaridan foydalanadi. Ayniqsa, bu jarayon talaba yoshi davri, yoshlik davri
ayni ushbu jarayonni yo‘lga qo‘yish uchun muhim bosqich davri hisoblanadi. Ushbu
konsepsiyaning keyingi g‘oyasi pedagogik sub’ektivlikni rivojlanishi bilan bog‘liq:
talaba “o‘rganuvchi”, “o‘quvchi”, “o‘qitadigan” pozitsiya orqali o‘tadi. Agar oliy
o‘quv yurti “o‘qish joyi va vaqti emas, balki yigit va qizlarni katta bo‘lish
maydoni”(D.B.Elkonin) deb qaralsa, u holda ushbu oliy o‘quv yurtidagi pedagogik
jarayon uni amalga oshirish orqali ta’lim olayotgan talabaning o‘z-o‘zini
rivojlantirishini faollashtiruvchi, hech bir narsa bilan qiyoslab bo‘lmaydigan
pedagogik jarayonni ijodiy-o‘zini qayta qurish sub’ekti ham talaba, ham pedagog
uchun imkoniyatlar hisoblanadi. O‘qituvchi faoliyati ham o‘zgaradi: “usta” ishlari
orqali bilimlarini pedagogik texnologiya asosida yetkazishdan, talabalarda pedagogik
qobiliyatni shakllantirish maqsadida birgalikdagi faoliyatni tashkil etuvchi
“maslahatchi” pozitsiyada talabalar bilan birgalikda uning kelajak kasbiy faoliyatini
loyihalovchiga aylanadi. Shunga ko‘ra integrativ ta’lim texnologiyalarini yo‘lga
qo‘yish dolzarb bo‘lib qoladi. Ushbu masalada ta’limni loyihalash bilan
shug‘ullanuvchi muammolar instituti bugungi kundagi dolzarb masalada yetakchilik
qilmog‘i zarur. Bundan tashqari oliy ta’limda har bir fanlarni o‘qitish sohasida
pedagogika va psixologiya fanlari bloki tezkor texnologik izlanishlarni amalga
oshirish bilan shug‘ullanishlari kerakonsepsiya Pedagogik ta’lim amalga oshirishining
tashkiliy-tuzilmaviy modeli haqida alohida to‘xtalish kerakligi e’tiborga loyiq. Bular:
kichik darajadagi, ko‘p bosqichli va ko‘p darajadagi modellarga qaratilishidan iborat.
Yuqorida ko‘rsatib o‘tilgan har bir model mustaqil yaxlit ta’lim sifatida qaralib, ular
o‘zlarining jilg‘alariga ega bo‘lib, aniq ijtimoiy-madaniy va iqtisodiy xolatlar bilan
bevosita bog‘liq. Kichik darajadagi tizim – bu oliy ta’limdagi an’anaviy tizim
hisoblanib, u qat’iy hisoblanib, bunda tor mutaxassislar tayyorlanib, ta’lim jarayonida
o‘qitish variantlarini tanlash imkoniyati mavjud emas. Qabul qilingan 1998yildagi
DTS da variativ qismi kiritilgan bo‘lsada, lekin bu tizim ham baribir shaxs tanlash
imkoniyatlarini chagaralaydi. Ko‘p bosqichli tizimda o‘rta maxsus ta’lim tizimi
asosida oliy ta’lim olish uchun imkoniyatlar mavjud bo‘lib, o‘zaro bog‘lovchi o‘quv
rejasi ishlab chiqilgan. Ushbu tizim ixcham hisoblanib, bitiruvchilarni uchinchi
kursga qabul qilish bilan bog‘liq ko‘plab muammolar kelib chiqadi: qaysi mablag‘
asosida o‘qitish, birinchi o‘rinda pedagogika bilim yurti va pedagogika kollejlarida
talabalarni egallagan bilimlari sifati masalasi turlicha gumon uyg‘otadi. 1997 yilda
qabul qilingan “Ta’lim to‘g‘risida” gi Qonunga muvofiq oliy ta’limning ko‘p
bosqichli tizimi yo‘lga qo‘yildi. Oliy ta’limning ko‘p bosqichli tizimini ishlab chiqish
va joriy etishni kuchli innovatsion jarayon sifatida belgilash mumkin. Ushbu
masalada G‘arbiy Yevropa mamlakatlari tajribasi har tomonlama tahlil etilib, baho
berildi va O‘zbekiston Respublikasi sharoitida o‘zimizning mentalitetimizdan kelib
chiqib, oliy ta’limning o‘ziga xos ko‘p bosqichli tizimi yaratildi. Olib borilgan
tadqiqotlar natijasi shuni ko‘rsatadiki, fakultetlarda oliy ta’limdagi ko‘p bosqichli
tizim (OTKT) asosida ishlash va an’anaviy tizim bilan ishlash qiyosiy taqqoslab
ko‘rilganda, talabalar (OTKT) yangicha ta’lim tizimida ongli, ijodiy ishlashga
ko‘proq e’tibor qaratgani, talabalarda ta’lim motivatsiyasi darajasi yuqori ekanligi
ko‘zga tashlanadi. Oliy ta’limni fakultetlari va kafedralarida tuzilmaviy-funksional va
mazmunli-texnologik qayta qurish amalga oshiriladi. Umuman olganda oliy ta’limda
individual-ijodiy va jamoaviy-ijodiy faoliyat sohasida bugungi kunga kelib sezilarli
tajribalar to‘plandi, o‘quv pedagogik jarayoni ishtirokchilari o‘rtasida sub’ekt-sub’ekt
munosabatlari rivojlanishida o‘zgarishlar sodir bo‘layotganini kuzatish mumkin.
Ushbu tizim orqali talabalarni mustaqil ishlashga ishtiyoqi ortib, reyting tizimida
ularning faol ishtiroki ta’minlansa, ikkinchi tomondan pedagoglar tomonidan
talabalar faoliyatini boshqarishda metodik madaniyat darajasi o‘sib borishi kuzatiladi.
3. O‘qitish jarayonida innovatsion uslublarni ishlab chiqish va joriy etishning
tashkiliy jihatlari Ma’lumki, didaktikaning predmetini o‘rgatish, o‘rganish ta’lim
mazmunini tashkil qiladi. Bunda ishtirok etayotgan uchta komponent bir-birlari bilan
shunday uzviy aloqadaki, ulardan birini e’tibordan chetda qoldirish mumkin emas.
Xo‘sh, nimani nimadan boshlash kerak? Ishni o‘rganish yoki o‘rgatishdan boshlasak,
tabiiy ravishda savol tug‘iladi: nimani (qanday mazmundagi o‘quv materialini)
o‘rganmoqchisiz yoki o‘rgatmoqchisiz? O‘rgatish ham, o‘rganish ham asosiy
maqsadga yo‘naltirilgan ta’lim ob’ekti va oxirgi natija mahsuli bo‘lmish ta’lim
mazmuniga bog‘liq. Har xil mazmun uni o‘zlashtirishning o‘ziga xos usullari bilan
farq qilganligi uchun o‘rganishning qanday bo‘lishi uning mazmuniga bog‘liq, bu esa
o‘rganishni tashkil etuvchi o‘rgatuvchiga bog‘liq. Shunday qilib, didaktik tafakkur -
bu o‘rganish, o‘rgatish va ta’lim mazmunining doimiy aloqalari, munosabatlarini
izlash, aniqlash demakdir. O‘qituvchi o‘quvchini faollashtiradigan, o‘zi va
o‘rganuvchi uchun qulay bo‘lgan yo‘llarni, usul va uslublarni, o‘qitish shakllari,
metod va vositalarni izlaydi, ularni takomillashtiradi. Shu boisdan ham “pedagogik
texnologiya”, “didaktik texnologiya”, “ta’lim texnlogiyasi” atamalari qatoridan
“pedagogik innovatsiyalar” atamasi ham mustahkam o‘rin olmoqda. Yuqorida sanab
o‘tilgan tarzda o‘rgatish, o‘rganishda ta’lim mazmuni asosiy o‘rin tutadi. Shuning
uchun ham, o‘z oldimizga Davlat ta’lim standartlarini yaratish birinchi galdagi vazifa
qilib qo‘yildi. Bu vazifaning uddasidan chiqdikonsepsiya Davlat ta’lim standartlari
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanib, har bir ta’lim
muassasalariga, har bir o‘quvchiga yetkazildi. Endigi vazifa shu standartlarni tezroq
hayotga tatbiq etish mexanizmini yaratishdan iborat. Biroq, e’tirof qilish kerakki, hali
Respublikamizda yangi pedagogik texnologiyalarni, ta’lim innovatsiyalarini to‘plash,
ular ichidan faoliyatimizda eng ko‘p samara beradiganlarini tanlash, tajriba-sinovdan
o‘tkazish va qo‘llash- joriy etishni yo‘lga qo‘yadigan tizim (mexanizm)
shakllantirilmagan edi. “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun, “talablari asosida ishlab
chiqilgan umumiy ta’lim fanlari bo‘yicha Davlat ta’lim standartlari ishlab chiqilib,
bosqichma-bosqich amalga oshirishga kirishilgandan keyin bu sohadagi ishlarni aniq
bir tizimga solish, qo‘llab - quvvatlash, yangiliklarni joriy etishga yetarli shart-
sharoitlar yaratadigan tuzilmalarga bo‘lgan ehtiyoj yaqqol ko‘zga tashlandi. Chunki,
Davlat ta’lim standartlari o‘quvchilar bilimiga qo‘yiladigan majburiy minimal daraja
bo‘lib, davr o‘quvchilarga ta’lim standartlari darajasi talablaridan oshirib bilim,
iqtidor va ko‘nikmalar berishni taqozo etadi. Bu masalani ijobiy hal qilish ilg‘or
tajribalar, yangi pedagogik texnologiyalarni izlash, ularning didaktik imkoniyatlarini
sinab ko‘rgan holda amaliyotga tatbiq etishga bo‘lgan hayotiy ehtiyojni oshirib
yubordi. Bundan kelib chiqadigan amaliy hulosa - ilg‘or ta’limiy yangiliklarni
aniqlash, ularning jamg‘armalarini tashkil etish, sinab ko‘rish, pedagogik amaliyotga
joriy qilishning, ilmiy xulosalarini ishlab chiqish va amaliyotga tatbiq etish tizimini
yaratish masalasining dolzarbligini oshirdi. Hozirgi kunda bu tizimni yaratish yo‘lida
bir qator izlanishlar, sa’y- harakatlar boshlab yuborilgan. Jumladan, vazirlik, viloyat
xalq ta’limi boshqarmalari tarkibida Davlat ta’lim standartlari boshqarmalari va
bo‘limlari (monitoringi) tashkil etilgan.
Yuqorida ta’kidlanganidek, Davlat ta’lim standartlari- bu o‘quvchilar bilim
saviyasining minimal darajasini belgilaydi, bu darajadan yuqori ko‘rsatkichlarga
erishish uchun ma’lum izlanish hamda tashabbus lozim, pedagogik innovatsiyalarni
yaratish, shuningdek, ularni boshqarish avvalam bor, ana shu dorlzarb vazifalarni hal
qilishga xizmat qiladi. Shu boisdan ham pedagogik innovatsiyalarni izlab topish.
o‘rganish, tahlillar ostida eng ko‘p samara beradiganlarini tanlab olish va ularni
amaliyotda qo‘llash tartibini belgilab beradigan tizimni yaratish maqsadga
muvofiqdir. Fikrimizcha, buning uchun, innovatsiyalar haqida aniq ma’lumotlar
jamg‘armasini yaratish zarur bo‘lib, buni shartli ravishda innovatsiyalarni “to‘plash”
jarayoni deb qabul qilamiz. Innovatsion yangiliklarni to‘plovchilar jadvalga ko‘ra
vazirlik tizimida yangi tashkil qilingan markazlar, jumladan, xalq ta’limi xodimlari
malakasini oshirish instituti barcha talim muassasalari rahbarlari malakasini oshirish
bo‘yicha doimiy ishlovchi Respublika doimiy kursi qoshidagi monitoring markazi va
respublika ta’lim markazi asosiy bo‘g‘in hisoblanadi. Pedagogik innovatsiyalarni
qo‘llash bilan uni to‘plab, ilmiy jihatdan xulosalar tayyorlovchi bo‘g‘in o‘rtasidagi
“Pedagogik matbuot” asosan nashr ishlari, ommalashtirish, keng pedagogik jamoalar,
ilmiy-pedagogik xodimlarga ularni yetkazish, ularning taklif va mulohazalarini olish,
tajriba-sinov xulosalari asosida innovatsiyalarni yanada takomillashtirish ishlari bilan
shug‘ullanadi. O‘ylaymizki, ta’lim texnologiyasi va pedagogik innovatsiyalarga
bunday tizimli yondashuv Davlat ta’lim standartlarini amalga oshirishda o‘z
samarasini ko‘rsatadi. O‘qituvchining pedagogik faoliyatini olib borishga halaqit
beradigan psixologik to‘siqlarni umumlashtirib yangilik kiritishlarga
o‘qituvchilarning ko‘proq qarshilik bildirishini keltiradigan sabablarni ta’kidlab o‘tish
zarur.
1. O‘zgarishning maqsadi o‘qituvchilarga tushuntirilmagan yashirin, gapning ikki
ma’nosi xavotir va noma’lumlikni keltiradi. Noma’lumdan qo‘rquv har qaysi yangi
usulga o‘qituvchilarni yo‘llashi mumkin.
2. O‘qituvchilar yangilikni kiritishda rejalashtirish va ishlab chiqarishda
qatnashmaganlar.
3. Jamoa an’analarini e’tiborga olmaslik va o‘z ishining odatiy usuliga rioya
qilish.
4. Yangi usullarga sub’ektiv munosabat va qo‘rquv, statusni yo‘qotish xislari.
5. Ish xajmining ko‘payishi rahbar o‘qituvchilar faoliyatida o‘zgarishlarni
rejalashtirmasligi oqibatida qo‘rqish paydo bo‘ladi.
Yangilik kirituvchi tashabbuskor odam hurmat va ishonchga ega bo‘lmasa. Afsus,
ko‘pincha o‘qituvchilar loyihaga emas, uning muallifiga qaraydi. Agar bu insonning
hurmati past bo‘lsa, pedagog uning qadrligiga qaramay, bu odamga ishonchsizligi
uning g‘oyasiga o‘tkaziladi. O‘qituvchi ijodkorligini shaxsiyatning axloqiy
munosabatiga qarab mulohaza qilish mumkin. Agar ijodiy faollik asossiz va mavjud
qadriyatlarga e’tiborini qaratmasa, demak bu faollik juda xavfli. Yosh o‘qituvchining
bilim berishi va kasbiy faoliyatida ijodiy rivojlanishi uchun ko‘p variantli
yechimlarga olib boruvchi mashqlarni topmaganlar. O‘quvchilarga ularning ijodiy
faoliyatidagi ma’nosini umumiy yo‘nalishlarini anglashga yordam berish, o‘z
imkoniyatlarning rivojlanishini bilish. Bunday tushunchasiz ijodiy faoliyatni
kuchaytiradigan mashqlar o‘yin sifatida o‘zlashtiriladi. Yuqorida sanab o‘tilgan
maslahatlar erkin muloqotda, fikr-almashuvda, ijodiy bahslashuvda eksperimental ish
jarayonida bo‘lib o‘tishi mumkin. Misol uchun qobiliyatlar rivojlanishining natijasini
ko‘rib chiqamiz: “Shuni ko‘rib o‘tish kerakki, hozir nimalarni mulohaza qilsa, uni
hammasini tushunarmikan..? Nimaga u o‘z qarashiga meni ishontirmoqchi?”.
Menimcha: “ma’lumotlarim yetarli emas: yetmagan to‘lato‘kislarni bilib olsam,
yaxshi bo‘ladi... U nohaq deb aytyapmanmi yoki ochiqchasiga o‘z munosabatimni
bildiryapmanmi? Bu holda men ishonchliroq tarzda o‘z fikrimni o‘zgartirishim
kerak”. O‘quvchilarda ijodiy fikrlashni rivojlantiish metodlarini va mazmunini
didaktik izlash bilim va usullarni shakllantirishga olib keldi. Shunday tadqiqiy mo‘ljal
o‘quv jarayoniga pedagogik yondashuvni o‘ziga xos tarzda yo‘lga qo‘yishni taqozo
etadi. Bu esa o‘z o‘rnida ta’limning maqsadi yosh o‘qituvchilarda yangi tajriba,
kasbiy – tadqiqiy faoliyatda yangi bilimlar bilan qurollanishni, rolli va o‘xshatish kabi
modellashlarni o‘zlashtirish imkoniyatini yaratadi. Bolalar tomonidan mazmunan
ma’lumotlarni o‘zlashtirishi bilan bog‘liq bo‘lgan aniq shakllarga murojaat qilamiz.
Talim modellarining misollar orasida biz muammolarni tizimli yechim asosida ijobiy
izlanishning tashkillashtirishni bahslashuv va didaktik o‘yinlarini ajratamiz. Sanab
o‘tilgan modellar orasida biz didaktik va rolli o‘quv o‘yinlariga alohida e’tibor
qaratamiz. Didaktik o‘yinlar metodikasining asosiylari ularning tizimida o‘rnatilgan 4
bosqichni ajratsa bo‘ladi. Orientatsiya – o‘rnatiladigan mavzuning tasavvuri,
o‘xshatilishi va uning qoidalar harakteristikasi, o‘yin mulohazalarining bayoni, o‘yin
o‘tkazishda uning sahnalashtirishi, o‘yin mazmunining detallarini ishlab chiqarish
katta ahamiyatga ega. Sahna – bu o‘yinning tashkiliy va syujetli sxemasi, umumiy
rejasi ekan.
4. Tarbiya darslarini innovatsion yondashuv asosida tashkil etish.
Ta’lim tizimida yangiliklar kiritish mazmuni va yo‘nalishlari masalasini
o‘rganishga kirishishdan oldin “Pedagogik tizim” va “Pedagogik tizimda yangiliklar
kiritish” tushunchasini aniqlab olaylikonsepsiya Pedagogik jarayon bilamizki,
pedagogik tizim asosida yo‘lga qo‘yiladi. Pedagogik tizim - bu tashkil etuvchilarning
birlashtirilgan majmui bo‘lib, ular o‘zgarishlarda ham barqarorligicha qolaveradi.
Agarda o‘zgarishlar (yangilik kiritish) qandaydir mumkin bo‘lgan chegaradan oshib
ketsa, tizim buziladi, uning o‘rniga yangi boshqa hususiyatli tizim yuzaga keladi.
Pedagogik tizim - elementlarning juda mustahkam birlashuvidir. Har qanday
pedagogik tizimning tuzilishi hozirgi davrda quyidagi elementlar yig‘indisidan iborat
bo‘lib, ular o‘zaro bog‘liq holda quyidagi ko‘rinishga ega: o‘quvchi; tarbiyaning
maqsadi; tarbiya mazmuni; tarbiya jarayoni; o‘qituvchilar (yoki TTV - ta’limning
texnik vositalari); tarbiyaviy ishlarning tashkiliy shakllaridan iborat bo‘ladi. Bu
tizimning tarkibiy qismlaridan har biri har qanday darajada elementlarga bo‘lib, yoyib
ko‘rsatilishi mumkin. Ko‘rilgan tizimni mukammal tarkibiy tuzilish emas deb
hisoblashga asoslarimiz bor. Ko‘rsatib o‘tilganlarga qo‘shila olmaydiganlar
pedagogik tizimning muhim tarkibiy qismlari, shuningdek, “natijalar”, “o‘quv
tarbiyaviy jarayonni boshqarish”, “texnologiya”lardan iborat, deb ham hisoblashlari
mumkin. Ular berilgan chizmadagi pedagogik tizim modelida ko‘zga tashlanadi.
Maqsadlar natijalar bilan mos kelib, uzluksiz jarayon tashkil etadi. Maqsadlarning
natija bilan to‘la mos kelishi pedagogik jarayonning ishonchi, o‘lchov ko‘rsatkichi
bo‘lib xizmat qiladi. Pedagogik tizim boshqaruv, birlashtiruvchi hamma tarkibiy
qismlari nisbatan mustaqil qism hisoblanadi, chunki ular o‘z maqsad va tuzilishlariga
egadir. Pedagogik tizimning tashkil etuvchi tarkibiy qismi sifatida alohida omillar
birligi deb ta’kidlagan holda ularni ko‘pincha, o‘quv-tarbiya jarayonining
texnologiyasi deb ko‘rsatadilar. Bunday yondashishda pedagogik tizim ko‘zlangan
maqsadga erishishni ta’minlaydigan mustahkam tashkiliy texnologik kompleks
bo‘ladi. Shuni ta’kidlash kerakki, pedagogik tizim har doim ham texnologiyadir. Ana
shu belgisi bo‘yicha pedagogik tizimning tarkibiy qismlar ixtiyoriy “to‘plamidan”
ajratib olish osondir. Texnologiya - bu qat’iy tashkiliy mantiqqa bo‘ysunuvchi
imkoniyatlarini belgilovchi tizimning ichki sifatidir. Shu bilan birga topshiriqni
baholash darajasining o‘zidayoq, texnolog ma’lum jarayonlar hamda hodisalarga
tayanadi. Ma’lum jarayonlar muvaffaqiyat ifodasining dalili sifatida foydalaniladi,
ajoyib xodisalar natijalari esa yangi sabab va formula manbalari sifatida amalga
oshiriladi. O‘quv texnologiyalarni loyihalashtirish metodik “tajribalarni
umumlashtirishdan” farqli “mumkin emas” xulosasini bermaydi. Texnolog uchun bu
faqatgina vaqt va harajatlar masalasidir. Texnolog faqatgina yaxshi ma’lum, tekshirib
ko‘rilgan, asoslangan, shubha qilinmaydigan fikrlarga asoslanadi. Texnolog tajribalar
o‘tkazmay, aniq ko‘zlangan natijalar bilan ish olib boradi. Texnologiya variantlikka
yo‘l qo‘ymaydi uning asosiy vazifasi -aniq kafolatlangan natija olishdir, u har doim
ham asosiy yechimida oddiydir. Asosiy yechimni tushunish qolgan hammasini, o‘zaro
zarur elementlar tizimi, tartibining mazmunini ochib beradi. Texnologiyadan hech bir
qismini olib tashlab bo‘lmaydi, u yerda ortiqchasi bo‘lmaydi, bo‘lishi mumkin ham
emas. Bu juda murakkab holat, har ikkinchi o‘qituvchi izlash - tadqiqotchilik tartibida
ish olib boradi va shu bilan bolaning maktabdagi hayoti natijasining noaniqligini
kuchaytiradi. Har doim, ayniqsa “aniq” fanlar deb nomlanuvchi yo‘nalish vakillari
orasida pedagoglarni harakterlari uchun koyib turuvchilar topiladi va ular har
galgidek pedagogika tizimi modellarini reviziya qilish va moderizatsiyalashdan
boshlaydilar. Endi quyida pedagogika tizimida sodir bo‘ladigan jarayonlarniig ba’zi
prinsipial harakteristikalarida to‘xtalib o‘tamiz. Pedagogik tizimining har bir aniq
modifikatsiyasi ko‘zlangan natijaga erishishi aniq hususiyat va imkoniyatlarga ega
degan qoidadan kelib chiqamiz. Bu imkoniyatlar tizimining aniq hususiyatlari bilan
qat’iy belgilab qo‘yilgan. Bu tarzda biz ta’lim va tarbiyaviy jihatdan ko‘zlangan
daraja va sifatga erishmoqchi bo‘lsak, unda shunga mos pedagogik tizim haqida
o‘ylashimiz kerak va uning ishlashi pedagogik jarayonning kerakli yo‘nalishi va
intensivligini ta’minlashi zarur. Buning natijasi, o‘quv-tarbiyaviy jarayonning yanada
yuqoriroq samaradorligi, har doim pedagogik tizimni takomillashtirish oqibatidir. Bu
juda murakkab muammo, ularni ishlab chiqishga dunyoda endi kirishilmoqda.
Hozirgi, umumiy ko‘rinishga juda ko‘p ko‘rinishli ko‘rsatgich, “harajat” va
“natija”larni to‘plash mumkin bo‘lmoqda va ushbu muammoning foydaliligini
aniqlash esa uni iqtisodiy nuqtai nazardan hal qilish imkonini beradi. Intuitiv va
sub’ektiv baholarni juda oson noto‘g‘ri deyish mumkin va bu yerda vaziyatdan
chiqish faqatgina fikrlarni to‘plashdan iborat bo‘ladi. Har qanday pedagogikaning
maksimal umumiy samarasi 100% ko‘zlangan maqsadga to‘la erishilgan xisoblanib,
agar tarbiyachilar uchun ilgari erishilgandan pastroq darajada bo‘lmasa mumkin
bo‘ladi. Yana biron-bir pedagogik tizim tuzilishiga nazar tashlaylik, u “yomon” va
“yaxshi” pedagogik tizim uchun ham birdir. Uning uchun o‘qituvchi ham birdir. Uni
o‘qituvchi, o‘quvchilar munosabatigacha soddalashtiramiz. Bu munosabatlar ilgari
o‘rganilgan edi va umumiy xulosa ma’lum: deyarli 50% o‘qituvchidan, 50% esa
o‘quvchiga bog‘liq. Bundan kelib chiqadiki, masalan: eng yomon pedagogik
tizimning samaradorligi, aytaylik o‘qituvchi, umuman hech qanday harakatlarni
amalga oshirmagan holda, ammo tizim ishlasa 50% dan kam bo‘lmaydi. An’anaviy
pedagogik tizimning foydali harakat koeffitsenti 60% dan oshmaydi deb hisoblanadi.
Bu esa maktab tarbiyalanuvchilarining faqatgina yarmidan ozgina ko‘prog‘i dasturni
to‘la o‘zlashtira oladi deganini bildiradi. Yana bir muhim fikr, tizimning umumiy
nazariyasidan ma’lumki tizimni baravariga bir necha parametrlar bo‘yicha yaxshilash
mumkin emas. To‘g‘ri yo‘l yangilikni asta-sekin, uning foydaliligiga ishonch hosil
qilib, har tomonlama tekshirib ko‘rib, keyingi ishlarni o‘ylab kiritishdan iborat.
Tajribalar shuni ko‘rsatadiki har bir yaratilgan yangilik oldiniga albatta ilgarigisidan
ham yomon ishlaydi. Chunki bu jarayonni o‘rganish, moslashish, sustkashlikni
yengish kerakonsepsiya Pedagogik tizimni takomillashtirishning asosiy yo‘llari
ikkita: intensiv va ekstensiv. Intensiv rivojlanish pedagogik tizimni ichki imkoniyatlar
xisobiga, ekstensiv yo‘l esa qo‘shimcha kuchlar jalb etish - ya’ni, vositalar, asbob-
uskunalar, texnologiyalar xisobiga takomillashtirishni ko‘zda tutadi. Pedagogik
texnologiyaning, intensiv rivojlanish imkoniyatlari tugagan deb hisoblanadi:
maktabning mavjudligi ming yilliklar davomida hamma yo‘llarni sinab ko‘rib
bo‘lgan, hozirgi pedagoglar nasibasi qaytarish, tarbiya mazmuni va vazifasini,
mantiqiy chuqur esga olish, uning birlamchi asoslariga chuqur tushib borishdan
iborat. Yana bir bor qaytarib aytamiz, agarda maktab hali o‘lmagan bo‘lsa agarda u
yashayotgan, rivojlanayogan va bolalarni o‘qitayotgan bo‘lsa, bu faqatgina o‘zining
konservativ tabiati hisobigadir. Ba’zi nazariyotchilar aytadilarki, juda yaqin vaqt
ichida pedagogikada innovatsiya bir ma’noni - orqaga, o‘tmishga, o‘ylab va oqilona
tarbiyalash, ma’naviy tarbiyalovchi, yangiliklarsiz va tirishishlarsiz tinch tizimga
qaytishnigina bildiradi degan fikrni aytmoqdalar. G‘arb maktablari ekstensiv yo‘l
bilan pedagogik mahsulotni yangi informatsion texnologiyalar, vaqtni turli xil o‘quv
faoliyatlariga taqsimlash, sinfdagi differensatsiya va individuallashtirish hisobiga
oshirish bilan rivojlanib bormoqda. Shu bilan pedagogik mahsulot sifati
yaxshilanmoqdaki, bu savol aniqligicha qolmoqda: ko‘pchilik mustaqil ekspertlar
bunga ishonchsizlik bildirmoqdalar. Bu holatdan chiqish yo‘li “O‘zaro bog‘liqlikdagi
innovatsiya (yangiliklar)” deb ataluvchi, intensiv va ekstensiv yo‘llarni birlashtirishga
imkon beruvchi pedagogik tizim rivojlanishi hisoblanadi. Bu pedagogikaning
foydalanish imkoniyatlarini chuqur tekshirishni talab qiladi, bu esa ular turli
ko‘rinishdagi turli harakterli va turli darajadagi pedagogik tizim tashkil etuvchilari
uchrashgan nuqtada namoyon bo‘ladi. Bo‘sh joylarini yangi texnologiyalar bilan
mustahkamlab, pedagogik tizimning umumiy samarasini yaxshilashga urinsa bo‘ladi.
Bunday yondashishda innovatsiya o‘ylab topilgai “tashqi” chora bo‘lib ko‘rilmaydi,
balki chuqur mazmunli talab va tizimni bilish, anglab yetilgan qayta tuzish
hisoblanadi. Agar shunday nuqtai nazar bilan innovatsion chaqiriqlarga qaralsa ularda
deyarli yangi jihatlar yo‘qdek tuyuladi. Jumladan, eski muammolarni hal etish uchun
yangi “retsept”lar ham yo‘q. Umuman olganda innovatsion g‘oyalarga insoniyat
taraqiyoti jarayoni haqidagi yangi bilimlarga asoslangan, pedagogik muammolarni hal
qilishga ilgari qo‘llanilmagan nazariy yondashuvlar, aniq amaliy texnologiyalardan
olingan yuqori natijalarni kiritishga majburmiz. Pedagogika fanida berilgan
g‘oyalarni ishlanganlik darajasining muvofiqlik jihatlari bo‘yicha umumiy va qisman
innovatsion loyihalar miqdori, shuningdek, pedagogik amaliyotda ulardan
foydalanishning tahliliy umumiy pedagogik innovatsiyalarga kiritish imkonini berdi.
Nazorat shakllari: tayanch konspekt bo‘yicha yozma ish, mustaqil ishlar, baland
ovozda so‘rash, magnitafonda, juftlikda o‘zaro nazorat, guruhdagi o‘zaro nazorat va
uy nazorati, o‘z-o‘zini baholash. O‘quvchi tomonidan olingan har bir baho bilimlar
uchun maxsus ochilgan ko‘zguga qo‘yib boriladi. U go‘yo o‘quvchiga xizmat
qiladigan ro‘yxat vazifasini bajaradi. Baholar yesa ijobiy shifrlangan tavsifnoma
ahamiyatiga yega bo‘ladi. Bunday tavsifnomani ye’lon qilish katta tarbiyaviy
ahamiyatga yega bo‘ladi. Bu tavsifnomaning yeng muhim tomoni shundaki, unda
o‘quvchi xohlagan vaqtida har qanday bahoni nisbatan yuqori bahoga o‘zgartirishi
mumkin. Ochiq imkoniyat tamoyilining mohiyati ham shunda. Har bir baho, - deb
ta’kidlaydi V.F. Shatalov, avvalambor, o‘quvchida ijobiy ye’tiborni qo‘zg‘atadigan
vosita, turtki bo‘lib xizmat qilishi lozim. Ikki baho salbiy hislarga sabab bo‘ladi
hamda o‘qituvchi va fan bilan ziddiyatni keltirib chiqaradi. Shatalov bunday konfliktli
vaziyatlarni bartaraf qiladi. V.F.Shatalov tomonidan ishlab chiqilgan o‘quv faoliyati
tizimi maktab o‘quvchilarida eksperiment qilingan, lekin uning metodikasi
matematika o‘qitish doirasidan chiqib, nafaqat tabiiy fanlar, balki gumanitar fanlar:
til, tarix kabi fanlarni o‘qitishda ham keng tarqaldi. G. Selevko pedagogik
texnologiyani rejalashtiriladigan natijalar bilan birga boshqariladigan tizim deb
ta’riflaydi.
5. Tarbiyaviy texnologiya turlari. Texnologik jarayon tuzilmasini axborotlarning
uch asosiy harakat yo‘nalishi bilan tavsiya etiladi. Bu tuzilmada G.Selevko10 uch
shahobchani belgilaydi:
1. Asosiy shahobcha — mazmunning harakati bo‘lib, u axborotning manba
(o‘qituvchi)dan qabul qiluvchi (talaba)ga uzatish (o‘quvchilar ye’tiboriga uzatish,
o‘quv-bilish faoliyatiga rahbarlik qilish, o‘quvchilar tomonidan bilimlarni idrok
yetish, o‘zlashtirish va mustahkamlash). Unda axborotlarni qo‘shimcha boshqarish
manbalari — kitoblar, texnik vositalar, kompyuterlar va o‘quvchi tomonidan ularni
mustaqil idrok etish (o‘z-o‘zini boshqarish jarayoni) muhim holat hisoblanadi.
2. Boshqarishga ta’sir o‘tkazish shahobchasi. U o‘z ichiga rejalashtirishni
(strategik va taktik), ta’limiy axborotlarning asosiy psixologik harakati korreksiyasini
qamrab oladi.
3. Jarayonlar haqidagi (qayta bog‘lanish, nazorat, baholash, qo‘shimcha
axborotlar shahobchasi) axborotlar o‘qituvchidan o‘quvchiga uzatilish shahobchasi.
O‘quv jarayonining samaradorligi:
• o‘quv axborotlari mazmunining yeng maqbul tuzilmasi;
• boshqarish samaradorligi va bilish faoliyatini tashkil etish;
• axborotlarni o‘zlashtirishda individual o‘z-o‘zini boshqarish imkoniyatlaridan
foydalanish;
• axborotlarni o‘zlashtirishning samarali nazoratini tashkil etishga bog‘liq.
Tayanch sxemalar izohidan foydalangan holda istiqbolli o‘qitishni boshqarish
S.N.Lisenkova texnologiyasi. Bu texnologiya asosida quyidagilar yotadi:
• hamkorlik pedagogikasiga bo‘lgan shaxsiy yondashuv;
• o‘zlashtirish (muvaffaqiyat) - o‘qitish jarayonida bolalar rivojlanishining eng
muhim sharti;
• sinfdagi fayz: xayrixohlik, o‘zaro yordam;
• xatolaridan ogoh qilish, lekin xatolar ustida ishlash emas;
• o‘quv materialining ketma-ketligi, izchilligi;
• vazifaning har bir o‘quvchiga qulayligi va ularga alohida-alohida bo‘lib
berilishi;
• asta-sekin to‘liq mustaqillikka o‘tish;
• bilag‘on o‘quvchi vositasida bilmaydigan o‘quvchilarni o‘qitish.
S.N.Lisenkova metodikasining xususiyati shundaki, qiyin mavzular dasturda
belgilangan soatlarda emas, balki undan oldin o‘rganila boshlanadi. Bu istiqbolli
tayyorgarlikdir. Istiqbolli tayyorgarlik o‘rganilishi yaqinlashib kelayotgan qiyin
mavzularni yo‘l-yo‘lakay o‘tishning boshlanishidir. Umumlashtirish bu muayyan
bilimlar asosidagi mavzuni umumlashtirishdir. S.N.Lisenkova metodikasi asosida
materialni o‘zlashtirish uch bosqichda kechadi:
1. Kelgusida o‘zlashtirilishi lozim bo‘lgan bilimlarni oldindan kichik hajmlarda
berib borish;
2. Yangi tushunchalarni aniqlashtirish, ularni wnumlashtirish va qo‘llash;
3. Fikrlash usullari va o‘quv xatti-harakatlarining ravonligini rivojlantirish.
Inge Unt, A.S. Graniskaya, V.D. Shadrikov tadqiqotlarida individual o‘qitish
o‘quv jarayonini tashkil etish shakli, modeli sifatida belgilanadi. Unda:
• pedagog faqat birgina talaba bilan o‘zaro munosabatda bo‘ladi;
• bir talaba faqat o‘qitish vositalari (kitoblar, kompyuter va b.) bilan o‘zaro
aloqada bo‘ladi. Individual o‘qitishda faoliyatning mazmuni, metodlari va surati
talabaning xususiyatlariga moslashtiriladi. Shaxsiy yondoshish deganda:
• pedagogikaning tamoyili bo‘lib, unga ko‘ra pedagog o‘quv — tarbiya ishlari
jarayonida talabalarning shaxsiy xislatlarini hisobga olgan holda ayrim talabalar bilan
individual model bo‘yicha o‘zaro munosabatda bo‘lish hamda individual
xususiyatlarga asoslanish;
• o‘quv jarayonida talabalarning individual xususiyatini hisobga olish;
• barcha talabalarning rivojlanishigina emas, balki har bir talabaga alohida
rivojlanish uchun psixologik-pedagogik tadbirlaryaratish tushuniladi. O‘qitishni
individuallashtirish:
• o‘quv jarayonini tashkil yetish bo‘lib, unda o‘qitish usullari, suratini tanlash
talabaning individual xususiyatlari bilan bog‘lanadi;
• individual yondashuvni ta ‘minlovchi turli o‘quv-metodik, psixologik-pedagogik
va tashkiliy-ma ‘muriy tadbirlardir.
6. Tarbiyaviy texnologiya turlari mazmuni.Zamonaviy texnik vositalar yordamida
100-150 kishidan iborat katta guruhlarda yuksak malakali o‘qituvchilar, proffcssorlar
leksiya o‘qiydilar. 10-15 kishidan iborat kichik guruhlar esa leksiya materiallarini
muhokama qiladilar, bahs yuritadilar. Individual ishlar esa maktab kabinetlarida,
laboratoriyalarida o‘tkaziladi. Leksiya mashg‘ulotlariga 40%, kichik guruhlardagi
mashg‘ulotlarga 20%, kabinet va laboratoriyalardagi individual ishlarga yesa 40%
ajratiladi. Odatdagi sinf tushunchasi yo‘q, kichik guruhlar ham doimiy emas.
Dasturlashtirilgan o‘qitish XX asrning 50-yillari boshida paydo bo‘ldi. U amerikalik
psixolog B.Skinner11 nomi bilan bog‘liq. U materiallarning o‘zlashtirilishini
boshqarishning samaradorligini oshirishda, axborotlarni qismma-qism uzatishning
muntazam programmasi asosiga qurish va uni nazorat qilishni tavsiya etdi.
V.P.Bespalko bilish faoliyatini tashkil yetish va boshqarish namunasidagi pedagogik
texnologiya tasnifini tavsiya etdi. U o‘qituvchi va ta’lim oluvchi (boshqariluvchi)
munosabatlarini quyidagicha belgilaydi:
• berk- (o‘quvchilarning nazorat qilinmaydigan va tuzatilmaydigan faoliyati);
• davriy (nazorat, o‘z-of’zini nazorat qilish, o‘zaro nazorat);
• tarqoq — (frontal) yoki yo‘nalganlik (individuallik);
• goh (og‘zaki) yoki avtomatlar (o‘quv vositalari) orqali.
Dasturlashtirilgan o‘qitishning beshta asosiy tamoyili farqlanadi:
1. Boshqarish qurilmalarining muayyan bosqichliligi (ierarxiya) tamoyili. Bu
programmalashtirilgan o‘qitish texnologiyasining ierarxiya tuzilmasida avvalambor
pedagog turadi, va bu fanda dastlabki umumiy mo‘ljal hisoblanadi; o‘qitishning
murakkab nostandart vaziyatlarida individual yordam va korreksiya o‘rin oladi.
2. Qayta aloqa tamoyili. U o‘quv faoliyatining har bir tadbiri bo‘yicha o‘quv
jarayonini boshqarishning davriy tashkil yetish tizimini talab qiladi. Bunda awalo
to‘g‘ri aloqa o‘rnatiladi - zaruriy harakat obrazi to‘g‘risidagi axborot boshqaruvchi
obektdan boshqariluvchiga uzatiladi. Qayta aloqa, V.P.Bespalko ta’kidlashicha,
pedagog uchungina emas, balki ta’lim oluvchiga ham zarur birinchisiga korreksiya
uchun, ikkinchisiga esa o‘quv materialini tushunish uchun. Ichki va tashqi qayta aloqa
ham mavjud. Ichki qayta aloqa ta’lim oluvchilarning o‘z natijalarini va o‘zining aqliy
faoliyati xarakterini mustaqil korreksiya qilish uchun xizmat qiladi. Tashqi qayta
aloqa ta’lim oluvchiga bevosita o‘quv jarayonini boshqaruvchi qurilmalar vositasida
yoki pedagog tomonidan ta’sir etishda amalga oshiriladi.
3. O‘quv materialini yoritish va uzatishda amalga oshiriladigan odimlovchi
texnologik jarayon tamoyili. Odimlovchi o‘quv tadbiri — bu texnologik usul bo‘lib,
unda o‘kuv materiali programmada axborot bo‘laklari va o‘quv vazifalari (bilim va
malakalarni samarali o‘zlashtirishni ta’minlashga xizmat qiladigan va ta’lim
oluvchining bilimlarni o‘zlashtirishning muayyan nazariyasini aks ettirgan)ning
kengligi bo‘yicha alohida, mustaqil, lekin o‘zaro bog‘langan va optimal bo‘lgan
qismlardan iboratdir. To‘g‘ridan-to‘g‘ri va qayta aloqa uchun zarur bo‘lgan
axborotlar to‘plami, bilish harakatlari va qoidalarining ta’limiy programma odimini
hosil qiladi. Bu odim tarkibiga uch o‘zaro aloqador kadr (zveno) qo‘shiladi: axborot,
qayta aloqa tadbiri va nazorat. Odimlovchi o‘quv tadbirlari izchilligi
programmalashtirilgan o‘qitish texnologiyasi asosini tashkil etuvchi ta’limiy
programmani hosil qiladi.
4. O‘qitishda individual namuna va boshqarish tamoyili davom ettiriladi. Bu
tamoyil ta’lim oluvchining har biriga shunday axborot jarayonini yo‘naltiradi va
tavsiya etadiki, u ta’lim oluvchiga mashq jarayonida, tezlikda oldinga siljishga
imkoniyat beradi, chunki uning bilish kuchi unga muvofiq ravishda boshqaruvchi
tomonidan uzatilgan axborotga, moslashishga qulay bo‘ladi.
5. Programmalashtirilgan o‘quv materialini uzatish uchun maxsus texnik
vositalardan foydalanish tamoyili.
Programmalashtirilgan o‘qitish texnologiyasini ilmiy asoslash bir qator ta’limiy
programmalarni farqlash imkoniyatini beradi:
• rayon programmalar;
• tarmoqlanuvchi programmalar;
• soddalashtirilgan programmalar;
• aralash programmalar;
• algoritm;
• blokli o‘qitish;
• modulli o‘qitish;
• bilimlarni to‘la o‘zlashtirish;
Ravon programmalar – bu nazorat topshiriqlari va o‘quv axborotlarining
almashinib turuvchi u qadar katta bo‘lmagan bloklari ketma-ketligidir. Ravon
programmada ta’lim oluvchi to‘g‘ri javob berishi shart. Ba’zan yehtimol deb topilgan
javoblardan birini shunchaki tanlaydi. To‘g‘ri topilgan javobda u yangi o‘quv
axborotiga ega bo‘ladi. Agar javob to‘g‘ri chiqmasa, axborotni qaytadan o‘rganishga
tavsiya etiladi. Tarmoqlanuvchi programma. Ta’lim oluvchi noto‘g‘ri javob berganda,
unga qo‘shimcha o‘quv axboroti beriladi va u ta’lim oluvchiga nazorat topshiriqlarini
bajarish, to‘g‘ri javob qaytarish va o‘quv axborotlarining yangi bo‘laklarini olish
imkoniyatini beradi.
Soddalashtirilgan programma. U ta’lim oluvchiga yangi o‘quv materialini
murakkablik darajasiga qarab tanlab olish, uni o‘zlashtirish jarayonida u yoki bu
tarzda o‘zgartirish, oddiy ma’lumotnoma, lug‘at va qo‘llanmalardan foydalanish
imkoniyatini beradi. Modulli o‘qitish. U modullar bo‘yicha tuzilgan o‘quv
programmalari asosida o‘qitishni tashkil yetishdir. Modul kurs mazmunini uch sathda
qamrab oladi: to‘la, qisqartirilgan va chuqurlashtirilgan. Programma materiallari bir
vaqtning o‘zida barcha yehtimol ko‘rilgan kodlarda: rasm, test, ramzlar va so‘z bilan
berilishi mumkin. O‘qitish moduli o‘quv materialining avtonom (mustaqil) qismi
bo‘lib, quyidagi komponentlardan tashkil topadi:
• aniq ifodaga ega bo‘lgan o‘quv maqsadi (maqsadli programma);
• axborotlar banki: o‘qitish programmasi shaklidagi ayni o‘quv materiali;
• maqsadlarga erishish bo‘yicha metodik qo‘llanma;
• zaruriy malakalarni shakllantirish bo‘yicha amaliy mashgulotlar;
• qo‘yilgan modul maqsadiga qatiy muvofiq keluvchi nazorat ishi.
Bilimlarni to‘la o‘zlashtirish texnologiyasi. O‘quv materiallari bir necha
bo‘laklaiga bo‘linadi: o‘zlashtirilishi tegishli bo‘lgan o‘quv unsurlari, undan so‘ng
bo‘limlar bo‘yicha tekshirish uchun materiallar ishlab chiqiladi, undan so‘ng o‘qitish,
tekshirish — joriy nazorat, korrektirovka va qayta, o‘zgartirilgan tarzda ishlab chiqish
- o‘qitish. Hozirgi davr o‘quv jarayoniga pedagogik texnologiyalarni tatbiq qilish
bilan xarakterlidir. Pedagogik texnologiyalardan foydalanish ta’lim
texnologiyalarining ilmiy asoslarini ishlab chiqish, pedagogik innovatsiyalar,
mualliflik maktablari va yangi texnologiyalarni yeksperiment qilish bilan bog‘liqdir.
Bu tajribalar muayyan tizimni ishlab chiqish va umumlashtirishni talab etadi.
“O‘qitish tizimining qurama texnologiyasi” saviyasiga va darslarda mavzu bo‘yicha
davriylikni rivojlantirishga ko‘ra sinf ichidagi o‘qitishning tabaqalashtirilishi deb
qaraladi, Darslar har bir mavzu bo‘yicha ketma-ket joylashgan besh tipdan iborat
bo‘ladi:
1) mavzuni umumiy tahlil qiluvchi darslar (ular leksiyalar deb yuritiladi);
2) ta’lim oluvchilarning mustaqil ishlari jarayonida o‘quv materialining
chuqurlashtirib ishlab chiqishini ko‘zda tutgan, tuzilgan seminar mashg‘ulotlari
(bunday darslar uchtadan beshtagacha bo‘lishi mumkin);
3) bilimlarni umumlashtirish va tartibga tushirish (gurahlash) darslari (mavzular
bo‘yicha sinovlar);
4) fanlararo materiallarni umumlashtirish (mavzular bo‘yicha vazifalarni himoya
qilish);
5) dars-praktikumlar.
Keyingi bosqichda o‘qituvchi o‘quvchilarning saviyalariga ko‘ra tabaqalashtirish
ishlarini tashkil yetadi. Bu ish yangi materialni berish, uni mustahkamlash va
takrorlash, bilim, malaka va ko‘nikmalarni nazorat qilish orqali amalga oshiriladi. Bu
texnologiyada uchta tabaqalashtirishning turli darajadagi qiyinchiliklari: “A”,”V”,”S”
dasturlari ajralib turadi. Dasturlar quyidagi vazifalarni hal qiladi:
• muayyan darajadagi bilim, malaka va ko‘nikmalarni yegallashni ta ‘minlaydi;
• talim oluvchilarning ma ‘lum darajadagi mustaqilligini ta’minlaydi; “S” dasturi
tayanch standart sifatida qayd qilinadi. Uni bajarish orqali ta’lim oluvchilar fan
bo‘yicha o‘quv materialini, uni qayta tiklay olish darajasida o‘zlashtiradilar. “S”
dasturi vazifalarini nisbatan qiyin dasturga o‘tmasdan oldin har bir o‘quvchi bajara
olishi lozim.
“V” dasturi mavzuni qo‘llash bilan bog‘liq masalalarni yechish uchun zarar
bo‘lgan o‘quv va aqliy faoliyatining umumiy va o‘ziga xos usullari bilan birga
yegallashni ta’minlaydi. Ushbu dasturga kiritiladigan qo‘shimcha ma’Iumotlar
birinchi bosqich materiallarini kengaytiradi, asosiy bilimlarni isbotlaydi, namoyish
yetadi va oydinlashtiradi hamda tushunchalarning amal qilish va qo‘llanishini
ko‘rsatib turadi. «A» dasturi o‘quvchilarning bilimlarini to‘la anglash, ijodiy qo‘llash
darajasiga ko‘taradi. Bu dasturda ijodiy qo‘llash istiqboli tobora takomillashib
boruvchi ma’lumotlar, chuqurlashtiriladigan materiallar, hamda uning mantiqiy
asoslanganligi joylashtirilgan. Materiallarni takrorlashda turli darajadagi vazifalarni
yerkin tiklash metodikasi qo‘llanadi. Tabaqalashtirilgan vazifalarni nazorat qilishda
individuallikka o‘tiladi va u chuqurlashtiriladi.
Trening bugungi kunda nafaqat nazariy, balki amaliy bilimlarni ham olishning
juda mashhur usulidir. Odatdagi bilimlarni egallashdan farqli o'laroq, u faol
o'rganishni nazarda tutadi oddiy maktablar, universitetlar, kollejlar va boshqalar.
Trening davomida talabalarga ba'zi nazariy ma'lumotlarda faol ishtirok etish taklif
etiladi, so'ngra bilimlarni yaxshiroq o'zlashtirishga qaratilgan mashqlarga
o'tishadi.Treninglar nafaqat hayotning ma'lum bir sohasi haqidagi g'oyalarni
kengaytirishga, balki ma'lum ko'nikmalarga ega bo'lishga ham imkon beradi.
Trening turlari
Bugungi kunda keng tarqalgan turli treninglar turli mavzularda, lekin umumiy
ma'noda ular 4 turga bo'linadi:
biznes treningi;
shaxsni rivojlantiruvchi;
tarbiyaviy;
tuzatuvchi.
Ko'pincha bu guruh treninglari bo'lib, unda 5 dan 20 gacha yoki undan ortiq kishi
ishtirok etadi.Ular mavjud bo'lgan maxsus xonada o'tkaziladi zarur shart-sharoitlar:
video material taqdimoti uchun uskunalar, diagrammalar va jadvallarni tasvirlash
uchun taxta, ishtirokchilar uchun joylar. Shunga qaramay, yaqinda Internetda
masofaviy treninglarni topishingiz mumkin, ularda ro'yxatdan o'tish orqali bo'lajak
ishtirokchilar ishtirok etish istagini bildiradilar. Ba'zan ular veb-kamera va
konferentsiya rejimi yordamida tashkil etiladi, lekin ko'pincha siz taqdimotchi
tomonidan bir kun oldin tayyorlangan va keyin nashr etilgan oddiy videoni
topishingiz mumkin.
Qaytaruvchi trening nima?
Bu o'zgartirishni maqsad qiladi.Ko'pincha ishtirokchilarga muvaffaqiyatga
erishish, hayotda baxt va hokazolarga nima to'sqinlik qilayotganini aniqlashga
yordam beradi.
Bu guruh bo'lishi mumkin, lekin agar ishtirokchi yolg'iz bo'lsa, u eng samarali
hisoblanadi.
Birinchidan, muammoning diagnostikasi amalga oshiriladi va bu erda odatiy va
mashg'ulot o'rtasidagi farq namoyon bo'ladi: agar birinchi holatda ularga testlardan
o'tish taklif etilsa, bu erda mijoz o'z shaxsiyatini ochishga qaratilgan diagnostika
mashqlarini bajaradi. va psixologga ishtirokchining haqiqiy xulq-atvorini baholashga
imkon bering.
Tashxis qo'yilgandan so'ng, xatti-harakatlarni tuzatish mashqlar yordamida yana
boshlanadi. Moslashuv qismi olingan ko'nikmalarni qo'llash qobiliyatiga
bag'ishlangan haqiqiy hayot.
Ushbu turdagi treningning davomiyligi, birinchi navbatda, muammoning ko'lami
va mijozning egallagan ko'nikmalarini qo'llash qobiliyatiga bog'liq. Bir necha soatdan
bir necha oygacha davom etishi mumkin.Ta'lim tarbiyasi nima? Ushbu tur yaxshilash
uchun ishlatiladi Oliy ma'lumot oliy o'quv yurtlari tomonidan taklif qilinadigan
ko'rsatkichlar ko'p jihatdan asoslanadi nazariy asos, va diplom olgan yosh
mutaxassislar kasb tarixini, uning nazariy tushunchalarini mukammal bilishlari
mumkin, ammo ish beruvchilar talab qiladigan ko'nikmalar haqida kam ma'lumotga
ega. Shuning uchun ham amaliy talablarni amalga oshirishga moslashishga yordam
beradigan o'quv mashg'ulotlari mavjud.
Trening nima shaxsiy rivojlanish?
Ushbu turdagi faoliyatning maqsadi loyqa, ammo bu uni keraksiz va foydasiz
qilmaydi. Ba'zi odamlar uzoq vaqt davomida qaysi kasb ularga boshqalarga
qaraganda ko'proq mos kelishini, o'z hayot tarzini qanday qilib yaxshiroq qurishni,
nimaga intilish kerakligini va hokazolarni tushuna olmaydi. Bunday darslar shaxsning
notanish tomonlarini ochib berishga yordam beradi, o'z-o'zini anglashni
rivojlantirishga yordam beradi, xarakter xususiyatlarini uyg'unlashtirishga yordam
beradi.Muvaffaqiyatli mashg'ulotning belgilari - bu shaxsiyatning ichki o'zgarishlari:
qadriyatlarni qayta baholash, odamlarga munosabatni o'zgartirish, dunyoga
qarashlarni yangilash.
Biznes ko'nikmalarini rivojlantirish treningi nima?
Nomga asoslanib, bunday trening odamlarga biznesni o'rgatish bilan bog'liqligi
aniq. Ko'pincha bir kompaniya, korporatsiya xodimlari uchun ularning
samaradorligini oshirish, ushbu sohadagi bilim va ko'nikmalarini yangilash
maqsadida tashkil etiladi.Bu hisobga oladi individual xususiyatlar har bir
ishtirokchiga tegishli va agar kerak bo'lsa, ish yaxshiroq bajarilishi uchun
tuzatiladi.Biznes treningi samaradorlikni oshirishga yordam beradi, iste'molchiga
bo'lgan munosabatni o'zgartirishga yordam beradi, bu esa pirovardida savdoni
oshiradi.Mashg'ulot - bu bugungi kunda hammaning og'zida bo'lgan so'z. Trening
zamonaviy. Bu zamonaviy. Bu umuman hayotning, xususan, ta'limning ajralmas
qismidir. Xo'sh, trening nima?Trening tarixi"O'qitish" atamasi bizga ingliz tilida
so'zlashadigan dunyodan kelgan. Uning nufuzli tarafdorlari va ta'lim usuli sifatida
tarqatuvchilardan biri Deyl Karnegi bo'lib, u 20-asrning boshlarida o'z nomi bilan
atalgan o'quv markazini yaratgan va u erda u istaganlarga ko'proq muvaffaqiyatli
o'rgatgan. notiqlik va boshqa ijtimoiy ahamiyatga ega bo'lgan ko'nikmalar.Ammo
mashg'ulotlar psixologiyada haqiqiy tug'ilishni taniqli Kurt Lyuinning faoliyati tufayli
oldi, u o'z tarafdorlari bilan o'tgan asrning 40-yillarida past muloqot qobiliyatidan
shikoyat qiladigan odamlar uchun o'quv guruhlarini yaratdi. Uning darslarining
formati shunchalik ta'sirli natijalarni ko'rsatdiki, tez orada AQShda butun o'quv
akademiyasi tashkil etildi. O'shandan beri bu usul ikkalasining ajralmas qismi bo'lib
kelgan ta'lim jarayoni va shaxsiy rivojlanish turli hududlar hayot, masalan, oilaviy
munosabatlar va biznesda.
Trening xususiyatlari. Murabbiylik nima va u boshqa o'qitish usullaridan nimasi
bilan farq qiladi? Birinchidan, mashg'ulot shunchaki mashg'ulot yoki ma'ruza emas,
balki ko'proq narsa ekanligini tushunishingiz kerak. Lekin shu bilan birga, ularning
elementlarini o'z ichiga oladi. O'quv dasturi shundayki, u nazariy materialni ham,
amaliy qismni ham o'z ichiga oladi, insonda ma'lum ko'nikma va qobiliyatlarni
singdirish va rivojlantirish uchun mo'ljallangan. Ikkinchisiga asosiy e'tibor beriladi.
Trening har doim amaliy, uning vazifalari hayotiy ahamiyatga ega, kundalik hayotda
amalga oshirish uchun mo'ljallangan. Bunda u faqat "qanday qilib" aytiladigan
ma'ruzadan farq qiladi. Treningda vaziyat modellashtiriladi, u darhol ishtirokchilar
tomonidan o'ynaladi va keyin muhokama qilinadi. Shu sababli, nazariy ma'lumotlar
real vaqt rejimida qayta ishlanadi, natijada ishtirokchi bilimdan tashqari, haqiqiy
tajribani oladi.Treningning muhim xususiyati shundaki, u doimo guruhda olib
boriladi. Odamlarning majburiy o'zaro munosabatlaridagi bunday kategoriklik bir
qator psixologik qonuniyatlarga asoslanadi. Guruh - bu bir nechta odam emas, u
o'zining umumiy xotirasiga ega bo'lgan yagona organizmdir. Shu sababli,
mashg'ulotlar o'z ichiga olgan usullar tufayli insonning rivojlanishi va o'sishi tezroq
davom etadi. Bu sinergiya qonuni bilan izohlanadi, bu o'rganishni individual
o'rganishga qaraganda bir necha marta samaraliroq qiladi.
Treninglar tasnifi. Zamonaviy fanda yo'q yagona tizim ta'lim tasniflari. Bu erda
biz eng keng tarqalgan tushunchalarga amal qilamiz va ta'lim tizimini ularning diqqat
turlariga ko'ra uch guruhga ajratamiz. Bundan tashqari, treninglar o'z ishtirokchilari
oldiga qo'ygan maqsadlariga ko'ra bo'linishi mumkin.
Shunday qilib, treninglar quyidagi turlarga bo'linadi:
Biznes treninglar.
Psixologik treninglar.
Shaxsiy treninglar.Maqsadlarga kelsak, ushbu mezonga ko'ra, faqat ikkita toifani
ajratish mumkin:
Instrumental trening.
Asosiy trening.
Treningning uch turi. Ta'limning birinchi turi biznes bilan bog'liq. Uning vazifasi
tadbirkorlar, direktorlar va menejerlarni tayyorlashdir tijorat korxonalari biznesni
muvaffaqiyatli boshqarishning turli uslublari va sirlari, raqobat muhitida omon qolish,
nizolarni hal qilish, xodimlarni rag'batlantirish va boshqalar.
Psixologik trening nima? Bu o'quv mashg'uloti bo'lib, uning vazifasi odamni
muloqot qilish ko'nikmalarini oshirish, ijtimoiy moslashish va umuman, insonda
ijtimoiy foydali individual ko'nikmalarni singdirishdan iborat. Masalan, davlat yo'l
inspektsiyasi xodimlari bilan muloqot qilish yoki savdo texnikasini o'rgatish
psixologik deb ataladi, chunki ular birinchisidan farqli o'laroq, kompaniya uchun
emas, balki jismoniy shaxs uchun ishlaydi. Biroq, ularning vakolatlarida hali ham
ijtimoiy, kasbiy yoki boshqa ijtimoiy faoliyatda namoyon bo'ladigan fazilatlar
mavjud. Shuning uchun shaxsiy treninglar yoki shaxsiy o'sish bo'yicha treninglar ham
mavjud. Bular ham yuksaltirishga qaratilgan individual shaxs, lekin bilan ishlash
ichki dunyo odam - komplekslar, psixologik bloklar, qo'rquvlar va boshqa "yaxshi"
biz har kuni keraksiz yuk sifatida olib yuramiz va uni tashlab keta olmaymiz. Bunday
treninglar orasida har qanday ichki to'siqni, ehtimol qo'rquv yoki xijolatni engib o'tish
uchun, masalan, qarama-qarshi jinsdagi odamlar bilan muloqot qilish bo'yicha
treninglar ham bo'lishi mumkin.
Ikkita mashg'ulot maqsadi Mashg'ulot format jihatidan emas, balki maqsad nuqtai
nazaridan nima? Bu insonga muayyan muammoni hal qilishga yordam beradigan
o'rganish usuli. Va u buni ikki yo'l bilan bajaradi. Birinchidan, odamga barcha
to'siqlarni engib o'tib, uning yordami bilan kerakli effektga erishishga imkon
beradigan vositalar to'plamini taqdim etish orqali. Bunday holda, mashg'ulot
instrumental deb ataladi. Ikkinchidan, trening muammoni umumiy tasavvur qilish
ko'nikmalarini shakllantirishga va aniq vositalarni mustaqil ravishda adekvat tanlash
uchun uning paydo bo'lishi va hal qilishning asosiy mexanizmlarini o'zlashtirishga
qaratilgan bo'lishi mumkin. Boshqacha qilib aytganda, odamga muammodan aniq bir
"hap" emas, balki tushunchani tushunish - har bir mehmonxona sharoitida qanday,
qachon va qanday "hap" ni tayyorlash va olish kerakligini bilish. Bu asosiy
mashg'ulot deb ataladi. Ko'plab treninglar mavjud. Trening turlari har qanday hisob-
kitoblardan tashqarida. Har yili bozorda treninglarni tavsiflovchi o'nlab yangi kitoblar
paydo bo'ladi, bundan tashqari, har bir tajribali professional murabbiy sizning shaxsiy
buyurtmangiz uchun yangi treningni ishlab chiqishi mumkin. Va bu o'sib borayotgan
turli xil mashg'ulotlar dengizida odam qandaydir tarzda harakat qilishni xohlaydi. Va
buning uchun mashg'ulotlar turlarini ma'lum mezonlarga ko'ra tasniflash, birlashtirish
va guruhlash mumkin. Buni biz quyida qilamiz. Birinchidan, siz shunchaki qog'ozga
muammoning barcha mumkin bo'lgan echimlarini yozasiz. Juda ko'p .. lar bor
muqobil variantlar biznes muammolarini hal qilish va ta'limsiz. Taxminan etti yil
oldin, har xil o'qitish turlari kam ma'lum edi va biznes juda muvaffaqiyatli rivojlandi,
shuning uchun shunga o'xshash vazifalar ilgari hal qilingan. Sizning tashkilotingizda
yoki boshqa kompaniyalarda bu qanday amalga oshirilganligini bilasizmi? O'tgan
tajribadan bugun foydalana olasizmi? Masalan, faqat o'quv kurslari, texnik yangiliklar
va boshqalar.
Keyin - qayd etilgan variantlarni solishtiradigan mezonlarni aniqlang. Taqqoslash
mezonlari sifatida siz tanlashingiz mumkin sifat, narx yoki vaqt muammoni hal qilish,
bir vaqtning o'zida barcha uchta ko'rsatkichga erishish mumkin emasligini esga olish
kerak. Shuning uchun, bu uchtadan bitta yoki ikkita ko'rsatkichni tanlashda, mumkin
bo'lgan narsani hisobga olish kerak yon effektlar u yoki bu shaklda.Bundan tashqari,
avval siz treningga buyurtma berishni rejalashtirganlar bilan gaplashib, ular bunday
treningda ishtirok etishni xohlashadimi yoki yo'qligini bilishingiz kerak. Xodimlar
muammoni o'qitish orqali hal qilish variantiga qanday munosabatda? Va
kompaniyaning trening uchun umumiy xarajatlari trening ishtirokchilarining umumiy
ish haqi bilan qanday bog'liq? Masalan, siz jamoaviy trening o'tkazishga qaror
qildingiz. Va agar trening ishtirokchilari treningning narxi ortiqcha ekanligini bilib
olsalar konferentsiya xizmatlari, plyus bufet ishtirokchilarning umumiy oylik
maoshidan 10 baravar ko'p bo'lsa, ularga rahbariyatning bu qarori yoqmasligi
dargumon. Natijada, bu holda har qanday turdagi mashg'ulotlarning samaradorligi
nolga teng bo'lishi mumkin. Agar ularga o'quv xarajatlarining pul ekvivalenti berilsa,
ular o'zlari vazifalarni hal qila oladilarmi?Agar siz trening muammoingizni hal
qilishning eng yaxshi varianti ekanligiga qaror qilsangiz va treningda ishtirok
etmoqchi bo'lgan xodimlaringiz sizning qaroringizni qabul qilsa, muammoingizni hal
qilish bilan shug'ullanadigan o'quv kompaniyasi va trenerlarni qidirishni va tanlashni
boshlashingiz mumkin. .O'quv kompaniyasini qidiring orqali Internetda qidirishingiz
mumkin kalit so'zlar yoki ixtisoslashgan jurnallarda - hozir ko'p manbalar mavjud.
O'quv kompaniyalarini tanlashda siz har qanday tovar va xizmatlar yetkazib
beruvchini tanlashda bir xil umumiy mezonlarga amal qilishingiz mumkin (masalan,
siz ularni bir yoki ikki yil ichida topishingiz mumkin, da'vo qilish uchun - yoki sizga
rahmat. muvaffaqiyatli trening):
- kompaniyaning ushbu bozor sektorida ishlash muddati va uning siz hal qilishni
rejalashtirgan vazifalarga ixtisoslashuvi;
- kompaniyaning o'z statsionar idorasi va o'quv xonasi mavjud;
- ularning doimiy ishlaydigan murabbiylarining mavjudligi;
- Internetda veb-saytning mavjudligi, manzili va telefon raqami;
- ro'yxatga olish shakli (OAJ, YoAJ, MChJ, PE, SPD).
Shu bilan birga, korporativ falsafangiz va o'quv kompaniyasining falsafasi
o'rtasidagi yozishmalarga e'tibor berishni unutmang. Aks holda, yoki siz va
murabbiylar bir-biringizni tushunmaysizlar yoki mashg'ulotlardan so'ng siz o'z
xodimlaringizni teskari yo'nalishda "qayta tarbiyalashingiz" kerak bo'ladi. Ushbu
bosqich natijasida sizda vakillari bilan uchrashmoqchi bo'lgan 3-5 ta o'quv
kompaniyalari ro'yxati mavjud. Agar kerak bo'lsa, siz qiziqqan kompaniyalardan
so'rashingiz mumkin Qo'shimcha ma'lumot kompaniyaning o'zi va uning
murabbiylari haqida.
Siz ishlamoqchi bo'lgan murabbiyning yakuniy tanlovi
Murabbiy tanlashda ikki bosqich mavjud:
- Rasmiy. U trenerning portfeli bilan tanishishdan iborat (ma'lumoti, ish tajribasi,
sertifikatlarning mavjudligi, o'tkazilgan treninglar, ishtirokchilarning fikr-
mulohazalari). Ustida bu bosqich Iloji boricha ko'proq ma'lumot to'plash va uni tahlil
qilish maqsadga muvofiqdir. Tanlangan trenerlar tomonidan o'tkaziladigan
treninglarda bir nechta turli ishtirokchilarni topib, ular bilan suhbatlashsangiz yaxshi
bo'lardi. Trening ishtirokchilari bilan suhbat davomida kuchli tomonlarini aniqlashga
arziydi zaif tomonlari potentsial murabbiylar.Yaxshi ishingizni bilimlar bazasiga
yuborish oddiy. Quyidagi shakldan foydalaning zamonaviy dunyo Asosiy
muammolardan biri bu aloqa muammosi. Muloqot ikki tomonlama ko'cha, degan fikr
bor va hayotda muloqotda moslashuvchan bo'lgan kishi muvaffaqiyatli bo'ladi Kuzin
F. A. Ishbilarmon obrazi. - M.: Tasvir - (tasvir - "tasvir") - odamlar ongida, xotirasida
saqlanib qolgan obrazning yaxlit ko'rinishi. Tasvirning aniq tarkibiy qismlarini
A.P.Chexov aniqlagan: siz aqlan tiniq, axloqiy jihatdan toza va jismonan ozoda
bo'lishingiz kerak.Tasvir nazariyotchilari unga nafaqat tabiiy shaxsiy xususiyatlarni,
balki maxsus ishlab chiqilganlarni ham o'z ichiga oladi. Muvaffaqiyatli kasbiy
faoliyat uchun zarur bo'lgan muloqot qobiliyatlari, shuningdek, kundalik hayotda
maxsus treninglarda rivojlanishi mumkin.Trening (ingliz tilidan - o'rgatish, o'rgatish)
- o'z-o'zini tartibga solish, o'z-o'zini takomillashtirish va muloqot qilish ko'nikmalarini
rivojlantirishga qaratilgan usullar to'plami.Ishning maqsadi obrazni shakllantirishga
qaratilgan treninglarni tavsiflashdir. Maqolada mashg'ulotlarning asosiy turlari,
shuningdek, guruh mashg'ulotlarini o'tkazishda qo'llanilishi kerak bo'lgan qoidalar
ko'rib chiqiladi.Hozir juda ko'p turli xil treninglar o'tkazilmoqda. Boshqa tomondan,
har bir mashg'ulot, har bir rasm nashri katta shaxsiy foyda va'da qiladi. Lekin
shundaymi? Menimcha, buning uchun juda ko'p ovora bo'lishning hojati yo'q.
Ko'pincha, tasvir etikasi mutlaqo manipulyatsiya, deyarli shafqatsizlikdir va siz
boshqa odamlardan yaxshi munosabatda bo'lishingiz mumkin bo'lgan vositalar
arsenalini taklif qiladi. Ammo Emerson aytganidek, inson xarakteri har qanday
so'zdan ko'ra fasohatlidir: "Sizning mohiyatingiz shunchalik baland ovozda
gapiradiki, men sizning nutqlaringizni eshitmayman".
1. Treningga qo'yiladigan talablar
Psixologik tadqiqotlarning guruh shakllari juda mashhur bo'ldi. Guruh jarayoni
muayyan qonunlar va qoidalarga bo'ysunadi. Har bir o'quv guruhining o'ziga xos
qoidalari bo'lishi mumkin, ammo muayyan qoidalar faoliyatining asosini tashkil
qilishi kerak. Guruh xatti-harakatlarining ko'plab qoidalari mavjud. Biz ulardan eng
muhimlarini sanab o'tamiz.
Shaxsiylashtirilgan bayonotlar qoidasi. (Butun guruhga emas, balki kimgadir
nomi bilan gapiring)."Tekshiruv" har bir ishtirokchi boshqalarga ularga qanday
munosabatda bo'lishini his qilishiga imkon berishi kerak.
Maxfiylik qoidasi. Mashg'ulotlar paytida sodir bo'ladigan barcha narsalarni
guruhdan olib tashlamaslik kerak."Shaxslarga" o'tishga yo'l qo'ymaslik qoidasi:
shaxsiyat haqida gapirmaslik kerak salbiy fazilatlar shaxs, lekin uning harakatlari
haqida.Agar kimdir biron bir qoidalardan qoniqmasa, unda siz qaror qilishingiz kerak:
ularni qabul qiling yoki tark eting. Muhokama davomida har kimga o'z fikrlarini
bildirish, takliflarini tinglash, shuningdek, muhokama qilish imkoniyati beriladiGuruh
shaklini o'z ichiga olmaydigan mashg'ulotlar (masalan, turli avtotreninglar) ham
ularning samarali bo'lishi uchun zarur shart-sharoitlarga ega. Shunday qilib, siz
o'zingizda o'stirmoqchi bo'lgan sifatga e'tibor qaratishingiz kerak, sizga butunlay
bo'shashish qobiliyati, shuningdek, tasavvuringizga keng qamrov berish qobiliyati
kerak.
2. Mashg’ulot turlari
Treninglar yordamida tasvirning shakllanishi bosqichma-bosqich amalga
oshiriladi, chunki tasvir, aytish mumkinki, tana va ruhning yaxlitligi, uyg'unligi. Bu
bosqichlar treninglar bo'lib, ularning har biri o'z maqsadi, diqqat markaziga ega.
E'tibor bering, treninglarning nomlari turli mualliflarning talqinida har xil bo'lishi
mumkin, ammo ularning mohiyati bir xil. Birinchi bosqichda tana terapiyasi,
shuningdek, o'z-o'zini boshqarish bo'yicha treninglar qo'llanilishi mumkin, keyin -
o'z-o'zini takomillashtirish yoki "o'zini topish" treninglari va oxirgi bosqichda -
"shaxsiy o'sish" treninglari. turli usullar o'z-o'zini takomillashtirish. Biznes treninglar
ham mashhur bo'lib, ular ko'p hollarda uch guruhning elementlarini o'z ichiga oladi va
ma'lum bir kasb yoki faoliyat turi uchun zarur bo'lgan ko'nikmalarni oshirish uchun
o'tkaziladi (savdo bo'yicha treninglar, muzokaralar jarayoni bo'yicha treninglar,
boshqaruv xodimlari uchun treninglar va boshqalar). E'tibor bering, ushbu treninglar
guruhlari asosan o'tkazishning guruh shaklini o'z ichiga oladi. Istisno faqat tana
terapiyasi bo'lishi mumkin, bu erda u ko'proq mos keladi individual shakl sinflar.O'z-
o'zini tartibga solish mashg'ulotlari guruhining asosiy vakili - avtogen ta'lim
(yunoncha autos - o'zi, genos - kelib chiqishi). Bu usul hissiy stressni bartaraf etish va
stress natijasida buzilgan tana funktsiyalarini tartibga solishning avtonom
mexanizmlarida muvozanatga erishish imkonini beradi. Avtomatik trening qulaydir,
chunki usulning texnikasini o'zlashtirgan kishi keyinchalik uni mustaqil ravishda
qo'llashi mumkin.O'z-o'zini takomillashtirish bo'yicha treninglar guruhiga individual
fazilatlarni, shaxsning tomonlarini va qisman xulq-atvorni rivojlantirishga qaratilgan
treninglar kiradi. Xulq-atvorni o'rgatish o'ta muhim hayotiy vaziyatlarni dastlabki
etishmovchilikda engib o'tish ko'nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi. Birinchi
va ikkinchi o'rtasidagi chegara juda shartli. Odatda guruh shaklida olib boriladigan
xulq-atvor treninglarining yana bir qismi, shuningdek, ijtimoiy-psixologik treninglar
kommunikativ treninglar guruhini tashkil qiladi. Ularning maqsadi odamlar bilan
muloqot qilish va o'zaro munosabatlarni rivojlantirishdir.
2. 1 Tanani yo'naltirish bo'yicha trening
Biz ko'pincha o'z imkoniyatlarimizni, o'zimiz va boshqalar manfaati uchun
ishlatilishi mumkin bo'lgan kuchni bilmaymiz. Tana orientatsiyasini o'rgatish bunga
ishontiradi. Barcha daholar, deydi psixolog N. Enkelman, o‘z muvaffaqiyatlariga
faqat ong osti, taqdirni belgilovchi kuchlar yordamida erishgan. "Hayot g'ildirak
g'ildiragiga o'xshaydi - barchasi qayerda turishingizga va qanday aylanishingizga
bog'liq ... Lekin u boylik g'ildiragiga ham aylanishi mumkin" Ferris g'ildiragida
asosiy narsa markazga etib borishdir, keyin siz endi undan tashlanmaysiz. Shuning
uchun har bir inson uchun bu muvozanat markaziga erishish muhim, ya'ni. tinchlik va
ichki ishonchni toping. Kimki bunday markazni, bunday zonani o'zida topa olsa, hatto
"kuchli bo'ron"da ham xotirjamlik va ishonchni yoritadi.
Gevşeme usullari (masalan, buddist yoga) orqali o'z "markaziga" yo'l
izlayotganlar ko'p. Yogis amaliyoti ongning tanadagi kuchi cheksiz ekanligiga va siz
o'z tanangizga egalik qilib, uni o'z xohishingizga bo'ysundirib, ruhiy kuchlaringizni
safarbar qilishingiz mumkinligiga ishontiradi. Ammo bu holda, hayotdan ajralish
taxmin qilinadi. Lekin yerdagi hayot bu erda va hozir ochiladi, shuning uchun bu erda
va hozir tartibga solinishi kerak. Bu hayot bajarilishi kerak bo'lgan shartnomadir.
Yurish, harakatlarning tabiati, imo-ishoralar bizning shaxsiyatimizning
xususiyatlarini aks ettiradi. Bizning his-tuyg'ularimiz o'zgarishi bilan o'z tanamizga
bo'lgan munosabat o'zgaradi va tanaga bo'lgan munosabatimiz o'zgaradi.
Bizning tanamizning ishi haqida tasavvurga ega bo'lmasdan, unga samarali ta'sir
qilish mumkin emas. Yana ma'lumki, bizni o'rab turgan hamma narsa butun olamga
singib ketgan energiyadir.Psixik energiya esa tanamizning har bir nuqtasini to'ydiradi,
xuddi quyosh energiyasi Yerga yaqin bo'shliqni to'ydiradi.Mavjud turli darajalar bir
nechta mavjud bo'lgan inson tanasining energiya tashkiloti energiya rejalari shu bilan
birga, u: jismoniy tekislik; astral tekislik; aqliy reja.Tana markazlashtirilgan energiya
tizimi barcha faoliyatimizni muvofiqlashtirish. U chakralar deb ataladigan etti
energiya markazidan iborat. Bizning tanamiz universal konteyner bo'lib, unda
bostirilgan va bostirilgan his-tuyg'ular to'planadi, u har qanday "qisqichlar", bloklar,
energiyaning normal aylanishi uchun to'siqlarga aylanadi.Bizning tanamizdagi har bir
hujayra fikrlarimiz va so'zlarimizga javob beradi. Va tanamiz odatda fikrlash
tarzimizga ko'ra o'zini tutadi. Ammo tana biz bilan gaplashishga, bizni taklif qilishga
harakat qiladi, lekin biz buni sezmaymiz va kasalliklarni yaratish va to'plashda davom
etamiz. Tana tilini tushunish orqali biz barqaror salomatlik va uzoq umr ko'rishni
ta'minlay olamiz. Insonning vazifasi o'z tanasining o'zidan ustun bo'lishiga yo'l
qo'ymaslikdir, shunda u ma'naviy jihatdan materialdan yuqoriga ko'tarilishi mumkin
bo'ladi. Bularning barchasiga tegishli usullar yordamida erishiladi. Bu usullarga Reyx
terapiyasi, bioenergetika, Rolfing, birlamchi terapiya, Aleksandr usuli, strukturaviy
integratsiya va boshqa usullar kiradi.Vilgelm Reyx buni topdi mudofaa reaktsiyasi
tana mushaklarning kuchlanishida ifodalanadi ("tana zirhlarini yaratish", masalan,
egilish, nafas qisilishi.Qoidabuzarliklar harakatlantiruvchi tizim Lowen arch kabi
tarang postlar tashxis qilinadi. Louen mashqlari ibtidoiy his-tuyg'ulardan xalos qiladi
va hokazo.Aleksandr usuli - odatiy holatni o'rganish va ularni tegishli aqliy
munosabatlar orqali o'zgartirish.
Artur Yanov tomonidan yaratilgan "Birlamchi terapiya" to'sib qo'yilgan his-
tuyg'ularni ozod qilishga qaratilgan! erta bolalikda.Umuman olganda, tana terapiyasi
juda oqilona guruh usullariga muqobildir. Reyx (1897-1957) tanaga yo'naltirilgan
psixoterapiya deb atalishi mumkin bo'lgan narsaning asoschisi hisoblanadi. U barcha
tirik organizmlarda o'ziga xos xususiyat borligini ta'kidladi Hayotiy energiya, va bu
energiya Freyd libidosining biologik asosi bo'lib, tananing normal energiya oqimini
tiklash orqali turli kasalliklarni davolash mumkin. Uning terapiyasi tanadagi
energiyaning erkin oqimi yo'qligida paydo bo'ladigan "qobiqlarni" yo'q qilishdan
iborat. Bunday holda, uch turdagi vositalar qo'llaniladi - chuqur nafas olish, surunkali
mushak qisqichlariga bevosita ta'sir qilish (bosim, chimchilash, massaj), shuningdek,
og'zaki hissiy aloqa (tana a'zolari bilan). Shunday qilib, V.Rayx kasalliklar o'rtasida
ma'lum bir bog'liqlikni, mushak qisqichlari va yashirin his-tuyg'ular.
Reyxning so'zlariga ko'ra, biz bilan sodir bo'lgan baxtsiz hodisalar tasodifiy emas,
ular biz tomondan qo'zg'atilgan. Bizning e'tiqod tizimimizni shakllantiradigan ongsiz
impulslar tom ma'noda bizga baxtsizlikni jalb qiladi. Darhaqiqat, ba'zilarga doimo
nimadir sodir bo'ladi, boshqalari esa hech qanday tirnalishsiz hayot kechirishadi.
Baxtsiz hodisa har doim o'ziga qarshi tajovuzdir.Shunday qilib, atrofimizdagi va
ichimizda sodir bo'layotgan voqealarning sababi doimo bizning O'zligimizdir.Reyx
terapiyasi kishanlangan qobiqni olib tashlaydi, bloklangan energiya erkinlikka
erishadi, bu bizning psixologik resurslarimizni faollashtiradi. Chig'anoqlardan ozod
bo'lish shaxsni "mukammal mahsulot" ga aylantiradi, bu Reyxning bugungi kungacha
bo'lgan usullariga qiziqishni belgilaydi.So'nggi paytlarda umumiy tana terapiyasining
bir qismi sifatida Aleksandrning usuliga qiziqish yangilandi. Aleksandr tana va
psixikaning birligini ta'kidlab, odatiy holat va holatni o'rganishga e'tibor qaratdi.
Uning ta'kidlashicha, inson tanasi bir butundir va bir organning deformatsiyasi butun
tanaga salbiy ta'sir qiladi. Bitta kasallikni davolash vaqtinchalik yengillik keltiradi,
chunki bizning ko'p muammolarimiz yomon odatlarimizdan kelib chiqadi. Odat - bu
atrofimizdagi hamma narsaga javob berishning shaxsiy usuli va bizning odatiy
pozitsiyalarimiz mukammal bo'lishi shart emas.Ta'riflangan usul ba'zi reflekslarni
inhibe qilishga va boshqalarni bo'shatishga qaratilgan bo'lib, bu holatni o'zgartiradi va
harakatni osonlashtiradi. Usul aqliy munosabatlar va jismoniy odatlarni tuzatishni o'z
ichiga oladi.Ta'riflangan tana terapiyasi usullari bilan bir qatorda Rolfing (usul
asoschisi - Ida Rolf nomi bilan atalgan) qo'llanilishi mumkin. Bioenergiya usullaridan
farqli o'laroq, Rolfing psixologik emas, balki tanadagi buzilishlar va
disfunktsiyalarning jismoniy sabablarini taklif qiladi. Bu erda terapiya asosan chuqur
massaj, jismoniy aralashuvdir. Tananing ma'lum qismlari bilan bog'liq deb ishoniladi
ba'zi turlari hissiyotlar. Shuning uchun hissiy bo'shatish odatda tananing tegishli
qismini qattiq massaj qilish natijasida yuzaga keladi. Rolfing faqat tajribali
mutaxassislar tomonidan amalga oshirilishi kerak.
2.2 O'z-o'zini takomillashtirish treningi
Kim ertalab mashq qilsa, o'z tanasini shaklda saqlaydi. Klinikaga kim borsa, u
tanasini davolashni xohlaydi. Kim kechasi uxlasa, unga dam beradi. Shaxsiy o'sish
mashg'ulotlariga borsa, u shoirning vasiyatiga to'g'ridan-to'g'ri mos ravishda o'z
qalbini shaklda saqlashga, o'yin va ruhiy harakatlar boyligidan zavq olishga
intiladi:Ko'ngling dangasa bo'lmasin, Toki ohakda suv ezmagin. Ruh kechayu kunduz
ishlashi kerak... (N. Zabolotskiy)Ushbu treningning shiori: o'zingizni seving,
o'zingizni biling, o'zingizni o'zgartiring!
Bu mashg'ulotda asosiy narsa individual aqliy fazilatlarni (xotira, e'tibor,
tasavvur) rivojlantirish emas, balki uni tarbiyalashdir. ichki odam kim ulardan
foydalanadi.
Trening ong va ong darajasida uslub va usullarni sintez qilish orqali o'zini va
hayotini o'zgartirishga, vaziyatlar qurboni bo'lishni to'xtatishga va o'z taqdirining
yaratuvchisiga aylanishga imkon beradi. Trening 2013 yilda bo'lib o'tadi turli
shakllar- psixologik va rolli o'yinlar, mashqlar, munozaralar, mini-ma'ruzalar,
boshqariladigan vizualizatsiya va guruh faoliyati.Nega shaxsiy rivojlanish treningiga
kelasiz? Keyin, savollarga javob olish uchun: hayotning muntazamligidan qanday
qochish kerak? Qattiqlikdan qanday qutulish mumkin? Hamma narsa bor, lekin baxt
yo'q - nega? Nega ruh og'riyapti?
Gap shundaki, ertami-kechmi odam uning tayinlanishi haqida taxmin qiladi. O'zi
haqida taxmin qilish, o'zining haqiqiy o'zini oldindan ko'rish, aftidan, bizning
hayotimizdagi asosiy narsadir. Bu ongsiz istaklarda, ba'zan juda kuchli namoyon
bo'ladi. Delfidagi Apollon ma'badiga kiraverishda "O'zingni bil" iborasi o'yib
yozilgani ajablanarli emas. Izoterik ta'limot har doim asosiy savolga javob berishga
harakat qilgan - biz kimmiz, mohiyatimiz nima, maqsadimiz. Shaxsiy o'sish bo'yicha
treningda qo'llaniladigan usullar intuitiv idrok kanallarini ochishi mumkin.OK.
Averchenko bunday mashg'ulotlarda qo'llaniladigan maxsus mashqlarni beradi.
Keling, ulardan ba'zilarini ko'rib chiqaylik. Masalan, “Mening gerbim” mashqi.
Uning mohiyati shundan iborat. Qadimgi kunlarda qal'a darvozalarida tasvirlash odat