Boshlang’ich sinflarda texnologiya fanining shakl va usullari
Yuklangan vaqt
2024-04-11
Yuklab olishlar soni
4
Sahifalar soni
20
Faytl hajmi
42,0 KB
TEXNOLOGIYA TA’LIMIDA O’QITISHNING SHAKL VA
METODLARI
1.Boshlang’ich sinflarda texnologiya fanining shakl va usullari.
2. Metod tushunchalari uning turlari. O’quv bilish faoliyatini tashkil qilish
metodi va ular orasidagi bog’liqlik.
3.O`quvchilarni mustaqil ishlashga o`rgatishnng shakl va usullari, didaktik
materiallardan foydalanish metodlari.
Tayanch iboralar: malaka va ko’nikmalari, texnologiya tarbiyasi, ta’lim
mazmuni, ta’lim shakllari.
Boshlang‘ich sinflarda texnologiya fanining shakl va usullari.
Ilmiy texnik tafakkurning borgan sari yoshlarning fan-texnikaning jo‘shqin
rivojlanishida faol ishtirok etishlari faqat ta’lim mazmunini emas, balki o‘qitish
jarayonining usuli va tashkil etilishini, o‘qishga qiziqishini, ijodiy qobiliyatini,
egallagan bilimlarini amalda ijodiy qo‘llay bilishni rivojlantirish maqsadlarida
yanada takomillashtirishni ham talab qiladi. Bu esa maktab zimmasiga yoshlarda
ijodga ehtiyoj uyg‘otish, ijodiy qobiliyatlar, har qanday faoliyatga ijodiy yondashish
asoslarini tarkib toptirish, ijodiy masalalarni mustaqil hal etishga o‘rgatish vazifasini
yuklaydi.
Texnologiyaga o‘rgatishning ahamiyati texnologiya malakalarini egallash
imkoniyatini berish bilan cheklanmaydi. Balki bu malakalar hamma uchun
kerakligini e’tirof qilish kerak. Ko‘pgina ilmiy ekspeditsiyalar, agarda unda
qatnashgan kishilar turmush ishlarini bajarishni: ovqat pishirish, kiyimni yamash,
ozodalikni saqlash va shu kabilarni bilmaganlarida shunchalik muvaffaqiyatli
chiqmagan bo‘lar edi.
Ko‘pgina o‘qituvchilar o‘qitishning turli metod va usullarini qo‘llab,
shuningdek, sinfdan tashqari ishni qiziqarli tashkil etib, yaxshi o‘zlashtirish
natijalariga erishmoqdalar va bilimga muhabbat hamda qiziqishni singdirmoqdalar.
Bunday o‘qituvchilar qo‘l texnologiyaini o‘rgatishda o‘quvchilarga turmush
texnologiyai sohasidagi bilim va ko‘nikmalarini singdirish bilan birga, ularda ijodiy
qobiliyatlarni va bilishga qiziqishni, mustaqil faollikni o‘stirishga yordam
bermoqdalar.
Qo‘l
texnologiyaiga
o‘rgatishda,
boshqa
predmetlarni
o‘rgatishda
bo‘lganidek, o‘qitishning xilma xil metodlari qo‘llanilib, ular yordamida
o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarni egallab olishlariga, shuningdek
bilish qobiliyatlarining rivojlanishiga erishiladi.
O‘qitish metodlari — bu o‘qituvchi va o‘quvchilarning ish usullari bo‘lib,
bular yordamida o‘qituvchi rahbarligida o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va
malakalarni egallashlariga erishiladi. O‘qituvchi o‘z amaliyotida o‘qitishning xilma
-xil usullaridan foydalanish mumkin. Bitta darsning o‘zida o‘qitishning turli usullari
qo‘llanishi mumkin. O‘qituvchining intilishi, xatti-harakati darsda o‘quvchilarning
diqqat e’tiborlari susaymasligiga, fikrlarining jamlangan bo‘lishiga, ularning
charchamasliklari va zerikmasliklariga yo‘llangan bo‘lishi kerak. O‘qituvchi
darsning har bir daqiqasini qadrlab, o‘quvchilarni ham shu narsaga o‘rgatishi kerak.
Har bir o‘qituvchiga o‘z uslubi, o‘z usulining o‘ziga xosligiga ega bo‘lish
huquqi berilgan, biroq shuni aytish muhimki, bularning barchasiga mustahkam
bilim birinchi qarashda hammaga ravshan bo‘lgan haqiqatlarni egallab
olganlaridagina erishish mumkin. Nota savodi, gamma va kerakli texnikani
egallamay turib Chaykovskiy asarlarini bilib bo‘lmaganidek, darsning tekshirilgan
klassik shaklini o‘zlashtirmasdan turib o‘qituvchi o‘z uslubini shakllantira olmaydi.
O‘z faoliyatini o‘qituvchilik texnologiyaiga baxsh etmoqchi bo‘lgan yosh
o‘qituvchilar mana shu hammaga ma’lum haqiqatni o‘zlashtirishdan boshlashlari
kerak. Ular mashhur triadani: darslarda suhbat, gapirib berish, laboratoriya ishlari
kabilardan foydalanib o‘zlashtirilganni tekshirish, yangi mavzuni tushuntirish va
o‘tilganini mustahkamlashni eng boshidan o‘rganishlari lozim. Faqat barchaga
ma’lum haqiqatlar o‘zlashtirilgandan keyingina o‘z imkoniyatlari va sinfning
imkoniyatlarini nazarda tutib, yangisini qo‘llash mumkin.
Texnologiya ta’limi bilimlarini egallash, o’zlashtirish, amalda qo’llash va
o’quvchilarni rivojlantirish faol jarayonining muvaffaqiyati asosan o’qituvchining
bilimi hamda ishga ijodiy yondashishiga bog’liq.
Texnologiya ta’limini amaliy texnologiya faoliyati bilan birlashtirish va
o’quvchilarning ilmiy bilimlarini chuqur o’zlashtirishini ta’minlashda ta’limning
turli usullaridan foydalaniladi. Nazariy materialni tushuntirish chog’ida o’qituvchi
o’quvchilarning bilimlari va tajribasiga suyanadi. O’quvchilar tomonidan
bajariladigan barcha texnologiyaga oid harakatlar nazariy bilimlarni bilishga
tayanadi.
Ko’r-ko’rona taxminiy yo’l bilan egallangan ko’nikma va malaka tor ma’noda
bo’lib, puxta bo’la olmaydi. Amaliy topshiriqlarni tanlash texnologiya
tayyorgarligini nazariy va amaliy saviyasini ko’tarish vazifalariga bo’ysundirilishi
kerak. O’quvchilarga berigan topshiriqlar ularni ijodiy izlantirish, ta’lim olish va
adabiyotlar bilan ishlash malakasini shakllantirishi lozim.
Boshlang’ich sinflarda ish materiallarining mazmuni, hajmi va usullari
o’quvchilarning tayyorgarlik bosqichiga mos kelishi zarur. O’quv materiallarini
o’quvchilarga yetkazib berishda faqat soddalashtirish yo’li bilan borish maqsadga
muvofiq bo’lmaydi. Bunday yo’l bilan borish o’quvchilarning aqliy rivojlanishi
ta’minlay olmaydi. Har bir mavzuni o’rganishda soddadan murakkabga qarab borish
maqsadga muvofiqdir.
Ko’pgina o’qituvchilar o’qitishning turli metod va usullarini qo’llab
shuningdek, sinfdan tashqari ishlarni qiziqarli tashkil etib, yaxshi o’zlashtirish
natijalariga
erishmoqdalar
va
bilimga
muhabbat
hamda
qiziqishlarini
sindirmoqdalar. Bunday o’qituvchilar qo’l texnologiyaini o’rgatishda o’quvchilarga
turmush sohasidagi bilim va ko’nikmalarni singdirish bilan birga, ularda ijodiy
qobiliyatlarni va bilishga qiziqishini, mustaqil faollikni o’stirishga yordam
bermoqdalar.
O‘qitish metodlari bilimlarning shunday darajada egallanishiga xizmat qilishi
kerakki, unda o‘quvchilar chizmani o‘qituvchi chizgan o‘lchamlar asosida emas,
balki o‘tilgan buyumning istalgan o‘lchami bo‘yicha chizib, egallagan bilimlarini
amalda qo’llay olsinlar.
Qo‘l texnologiyaiga o‘rgatishda qo‘llanadigan asosiy uslublar tasnifi
quyidagichadir:
1. Og‘zaki bayon qilish. 2 Tushuntirish va hikoya qilish. 3. Yo’riqnoma
berish. 4. Suhbat. 5. Mashqlar. 6. Amaliy ishlar. 7. Grafik ishlar. 8. Laboratoriya
ishlari. 9. Mustaqil ishlar. 10. Ekskursiya. 11. Kitob bilan ishlash. 12. Kino.
Ta’limning texnik vositalari.
1. Og‘zaki bayon qilish metodi ikki shaklda mavjud bo‘lishi
mumkin
Monologik bayon qilish, bunda faqat o‘qituvchi gapiradi, o‘quvchilar esa
uning nutqini idrok etib, anglab oladilar. Qo‘l texnologiyai darslarida u tushuntirish
va hikoya qilish, instruktaj ko‘rinishida bo‘ladi.
Dialogik bayon bo‘lib bu o‘qituvchi va o‘quvchilarning o‘zaro suhbatidir.
2. Tushuntirish va hikoya qilish – bayon qilinayotgan materialning turli
holatlarini xona doskasiga yozib tushuntirish, tahlil qilish, izoh berish va isbotlash
orqali o’quv materialini bayon qilish.
Hikoya - hodisa, voqea, haqiqat to’g’risida o’qituvchining monologik xabar
berishi odatda u nazariy holatlarni aniqlashtirish, o’rganayotgan materialga
qiziqishni uyg’otish uchun qo’llaniladi.
Hikoya qilishga asosiy talab-materialni hissiy yetkazib berish, san’atkorona,
ta’sirchan bayon qilish.
Hikoya qilish — bu dastur materialini jonli va obrazli bayon qilishdir. Bu
holda yangi bilimni o‘qituvchining o‘zi beradi. Ba’zan suhbat davomida o‘quvchilar
tushuntirilayotgan narsalarni qanchalik o‘zlashtirayotganliklarini aniqlash maq-
sadida ularga savollar bilan murojaat etish maqsadga muvofiqdir. Hikoya agarda
bajarilgan ishlar, natural namunalar, rasmlar, fotosuratlar va shu kabilarni ko‘rsatib
qilinsa, anchagina tushunarliroq bo‘ladi. Bu o‘rinda tushuntirayotganingda ko‘rsat,
ko‘rsat va tushuntir degan qoida bajariladi. Yangi materialni bayon qilishda
o‘quvchilarning bir xil emasligini nazarda tutish lozim. Tushuntirishda bo‘sh
o‘zlashtiruvchilarga alohida e’tibor berish lozim. Hikoya qilish jarayonida ularning
idroklarini faollashtirish maqsadida tushuntirilayotgan material yuzasidan ularga bir
ikkita savol berish mumkin.
O‘qituvchi hikoyasi quyidagi talablarga javob berishi kerak: U mazmuniga
ko‘ra - dasturda nazarda tutilgan barcha o‘quv materialini aniq va to‘liq qamrab
olishi kerak;
> bayon etilish shakliga ko‘ra aniq, tushunarli, mantiqiy, iboralari sodda
bo‘lishi zarur;
> material qiziqarli va o‘quvchilarning fikrini faollashtiradigan, diqqatini
yangilikning asosiy elementlariga jalb qiladigan bo‘lishi lozim.
Hikoyada o‘qituvchini o‘quvchilarbop fakt va tushunchalarga asoslanishi
lozim. Nutq soda va aniq bo‘lmasa, o‘quvchilarning hikoyaga, keyinchalik
predmetga bo‘lgan qiziqish so‘nishi mumkin. O‘qituvchining hikoyasida
o‘quvchilarning nutqini yangi axborot va so‘zlar bilan boyitish, yangi so‘z va
atamalar bo‘lishi, ularning ma’nosini shu vaqtning o‘zida tushuntirishi shart.
Hikoya jarayonini o‘quvchilar yaxshiroq tushunib olishlari uchun ko‘rgazmali
qurollar-tikuvchilik mahsulotlari, natural predmetlar, rasmlar, fotosuratlar
vositasida o‘qituvchi voqeani namoyish etib bermog‘i darkor.
3.
Yo’riqnoma
(Instruktaj)
-texnologiya
ta’limining
samarali
metodlaridan
biridir.
Yo’riqnomaning
maqsadi
o‘quvchilarning
amaliy
faoliyatlarini uyushtirish va yo‘naltirish orqali ularning amaliy bilim, ko‘nikma va
malakalarga ega bo‘lishlarini hamda ularda texnologiyaga ongli ijodiy yondashishni
tarbiyalashni ta’minlashdir. Yo’riqnoma (Instruktaj) olgan o‘quvchiga ishning
maqsadi va usullari ravshan bo‘lishi kerak. Yo’riqnoma (Instruktaj)ning vazifasi
o‘quvchilarga texnologik jarayonni ongli va to‘g‘ri rejalashtirishni o‘rgatishdan
iboratdir.
Yo’riqnoma (Instruktaj) olgan o‘quvchilar: ishni ratsional usullarda va
to‘g‘ri izchillikda bajara bilishlari, texnologiyani tashkil etishning belgilangan
formalari va xavfsizlik texnikasi qoidalarini amalga oshirishlari, yo‘l qo‘yilgan
xatolarni ish jarayonida tuzatishlari va ularning paydo bo‘lish sabablarini bartaraf
eta bilishlari kerak.
Yo’riqnoma (Instruktaj) og‘zaki va yozma, individual, qator yoki guruhga
mo‘ljallangan bo‘lishi mumkin. Og‘zaki yo’riqnoma (Instruktaj) suhbat yoki hikoya
qilish metodi orqali berilishi mumkin. Suhbat va hikoya qilish jarayonida ham
predmetlar yoki ish usullari namoyish etilishi mumkin. So‘z va ko‘rsatishning bir
biriga munosabati ishning to‘g‘ri va murakkabligiga ko‘ra hal etiladi. Masalan,
ko‘ylak tikish ishini rejalashtirish nazarda tutilganda asosiy ish tushuntirishga,
choklarni tikishga o‘rgatishga, ko‘rsatishga taalluqli bo‘ladi. Shuni unutmaslik
kerakki, biror chokni qanday tikish kerakligi ko‘rsatilayotganda bu harakatning
maqsadi albatta tushuntirilishi lozim.
Yo’riqnoma (Instruktaj)dan so‘ng o‘quvchi egallagan bilimlarini amaliy
texnologiya harakatlariga tatbiq etishi darkor. Biroq barcha o‘quvchilar ham
yo’riqnoma (Instruktaj)ni bir xilda idrok etmaydilar, birlari kerakli harakatni
og‘zaki bayondan tasavvur qila olmaydilar, ikkinchilariga ko‘rsatish, tushuntirish
kerak bo‘ladi, uchinchilari tushuntirish vaqtida hamma narsani tushunadilar, biroq
ishga kirishgan onlaridayoq, ularni unutadilar. Bu holat ulardagi bilish usulining
xususiyatlariga hamda birinchi va ikkinchi signal mavzulari munosabatlarining
xususiyatlariga aloqadordir.
Topshiriqning yaxshiroq anglanishi va bajarilishi uchun yo’riqnoma
(Instruktaj) jarayonida o‘quvchilarni bo‘lajak ishni rejalashtirishga jalb qilish,
topshiriqni bajarishga aloqador masalalarni ular bilan muhokama qilish, instruktaj
o‘tkazishda o‘quvchilarning diqqatini o‘ta muhim texnologik jarayonlarga jalb
qilish: xavfsizlik texnikasi qoidalarini eslatish lozim. Hamma ko‘rsatilgan
harakatlarni o‘quvchilar mustaqil bajarishlari kerak bo‘lganligi uchun, ular bu
harakatlarni aniq va puxta idrok etishlari hamda xotirlab qolishlari lozim. Shuning
uchun ko‘rsatish hajmi bir karra xotirlashdan ortiqcha bo‘lmasligi kerak.
Qo‘l texnologiyaini o‘rgatishda yozma instruktajdan bot-bot foydalaniladi va
u ko‘pgina hollarda og‘zaki instruktaj bilan qo‘shib olib boriladi. Darsda instruksion
kartaning mavjud bo‘lishi og‘zaki instruktaj vaqtini ancha qisqartiradi, savollarni
deyarli istisno etib, mustaqil ishlashga o‘rgatadi. Yo’riqnoma (Instruksiya)
xaritalaridan keng foydalanish lozim.
Yo’riqnoma (Instruksiya) xaritasi bilan quyidagi tartibda ishlanadi:
• o‘quvchilarni yo’riqnoma (instruksiya) xaritasi bilan tanishtirish, ularga
kartaning tuzilishi va mazmunini tushuntirish, unda qanday ma’lumotlar borligini
ko‘rsatish;
• ishning izchilligini qisqacha tushuntirish.
O‘quvchilarning karta bilan ishlashlari, kartani o‘qish va unda ko‘rsatilgan
harakatlarni bajarish, bajarilayotgan ishni karta bilan solishtirib muvofiqligini
tekshirib ko‘rish kerak.Instruksiya xaritasidagi ko‘rsatmalar soni o‘quvchilarni
yanada ko‘proq mustaqillikka undash maqsadida asta-sekin qisqarib borishi kerak.
Yozma instruktaj tarkibida ishning borish jarayoni, xavfsizlik texnikasi, ish
o‘rnini tashkil etish va shu kabilarning illyustratsiyalari hamda bayoni tasvirlangan
ko‘rgazmali plakatlar, jadvallar ko‘rinishida ham amalga oshirilishi mumkin.
Mo‘ljallanilishi va maqsadiga ko‘ra kirish, joriy hamda yakuniy instruktaj
bo‘ladi.
Kirish instruktajida topshiriqning maqsad va mazmuni ochib beriladi, ishni
bajarish usullari va tartibi, ishda sodir bo‘lishi mumkin bo‘lgan nuqsonlar va
ularning oldini olish yo‘llari ko‘rsatiladi. Vaqtni tejash maqsadida kirish instruktaji
butun guruh uchun o‘tkaziladi. Ayrim o‘quvchilar kirish instruktajidan so‘ng
berilgan ishning hammasini bajarishda qiynaladilar, ana shunday vaqtda o‘qituvchi
o‘quvchilarning ishlarini kuzatish va nazorat qilish asosida joriy instruktajni
o‘tkazadi. Joriy instruktaj butun guruh uchun ham, guruhning ayrim qismi yoki
bir o‘quvchi uchun ham o‘tkazilishi mumkin. Butun guruh uchun joriy instruktaj
o‘qituvchi o‘quvchilarning ko‘pchiligida bir xil xarakterli xatolarni sezganda yoki
ish (tikish) ning texnologiyasini eslatish zaruriyati tug‘ilganda yoxud xavfsizlik
texnikasining buzilish xavfi tugilgan vaqtlarda o‘tkaziladi. O‘quvchining ishini
to‘g‘rilayvermaslik, buning ustiga ishning biror qismini ham o‘quvchi uchun
bajarmaslik kerak.
O‘quvchiga yo‘l qo‘ygan xatosini anglashiga yordam beradigan yo‘llovchi
savol berish, uning ishiga mustaqillik, tashabbuskorlik, bajarayotgan ishiga ijodiy
yondashishni uyg‘otadigan qilib aralashish maqsadga muvofiqdir. Biror buyum
tayyorlanayotgan vaqtda doskada o‘quvchilar bajarayotgan ishlarining namunasi
sifatida tayyor buyumning osig‘liq turishi juda o‘rinlidir.
Yildan yilga, ya’ni 1 -sinfdan 4-sinfga qarab joriy yo’riqnoma
(Instruktaj)ning hajmini qisqartirib, o‘quvchilarga ko‘proq mustaqillik berib
boriladi.
Yakuniy yo’riqnoma (Instruktaj) ish oxirida o‘tkazilib, unda asosiy e’tibor
yo‘l qo‘yilgan xatolarni tahlil qilishga qaratiladi. Yo‘l qo‘yilgan xatolar tahlilini
shunday tashkil etish kerakki, o‘quvchilarda o‘z ishlarini tahlil qilish malakalari, o‘z
xatolarini
va
ularni
bartaraf
qilish
ko‘nikmasi,
psixologik
jarayonni
takomillashtirish, shuningdek o‘z ishini baholay bilish ko‘nikmalari asta-sekin
shakllanib borsin.
4. Suhbat turli o‘quv maqsadlarida, ya’ni yangi dastur materialini bayon
qilish, bilimlarni mavzulashtirish va chuqurlashtirish uchun takrorlash jarayonida,
o‘quvchilarning bilimini tekshirish uchun qo‘llanishi mumkin.
O‘quvchilarni ulardagi qiziquvchanlikni qo‘zg‘ab, savollar berishga undash
foydalidir.
Umumlashtiruvchi suhbat yaxshi samara beradi. Masalan, 1-sinfda
“Mashinalar - ko‘makchilar” mavzusi o‘rganilgach, mavzu bo‘yicha bilimlarni
mavzuga solish, chuqurlashtirish va mustahkamlash maqsadida umumlashtiruvchi
suhbat o‘tkazilishi mumkin. Suhbatni quyidagi savollar bo‘yicha olib borish
maqsadga muvofiqdir:
1.
Qanday mashinalarni ko‘makchilar deyiladi?
2.
Qanday ko‘makchi mashinalarni bilasiz?
3.
Ular kishi texnologiyaini qanday yengillashtiradi?
4.
Bu texnologiya oldin qanday bajarilardi?
Ba’zan yangi materialni tushuntirishdan oldin ilgari o‘tilgan materialni
xotirada tiklash zarur bo‘lib qoladi. Bunday ehtiyoj ko‘pincha chizmalarni chizishda
tug‘iladi. Bunday hollarda chizmaning ma’lum qismi qanday izchillikda
bajarilganligi qisqa va aniq shakllantirilgan savollar yordamida eslanadi. Oldingi
darsda to‘xtalgan joyga kelgandan so‘ng o‘qituvchi yangi materialni tushuntirishni
boshlaydi.
Suhbat xuddi hikoya singari ma’lum talablarga javob berishi, ya’ni:
—
savollar shunday shakllantirilishi lozimki, ular o‘quvchilar tafakkurini
faollashtirsin, ularni aniq va ishonarli javobni izlashga undasin;
—
mavzuni ochib berishda izchillik bo‘lishi uchun suhbatning rejasi,
oldindan tuzib qo‘yilgan savollari albatta bo‘lishi kerak;
—
o‘quvchilarning diqqati qaysi fakt va xulosalarga qaratilishi oldindan
belgilanishi lozim.
Suhbat o‘quv materialining chuqur va ongli egallanishiga yordam berishi:
o‘quvchilarda bo‘lajak amaliy ishni ongli rejalashtirish malaka va ko‘nikmalarini
shakllantirishda vosita xizmatini o‘tashi; egallangan bilimlarni amalda qo‘llash
malakalarini singdirishga yordam berishi kerak.
5.Mashqlar olingan bilim va ko‘nikmalarni mustahkamlash maqsadida
o‘tkaziladi. O‘qituvchi ko‘nikma va malakalarni shakllantirish maqsadida
o‘quvchilarga turli mashqlar beradi, bunda u ijodiy xarakterdagi ishlarni tashkil etib
qo‘proq mustaqillik talab etuvchi mashqlarni nazarda tutadi.
Bu metodning mohiyati borgan sari murakkablashib boruvchi usul va
harakatlarning ongli hamda ko‘p karra takrorlanishidadir.
Masalan, oddiy choklarni tikish muntazam mashq qilish metodi yordamida
mexanik bajarilishgacha yetishi, ya’ni ish tez, tartibli bajarilishi va qaviqlar orasi
mutlaq bir xil o‘lchamda bo‘lishi kerak. Boshqa ish turlarida ham (qog‘oz karton
bilan ishlash) mana shularga erishish lozim.
Mashqlar guruhli va individual bo‘ladi, ya’ni butun guruh bir xil ishni va
barcha o‘quvchilar turli ishlarni bajarishlari mumkin.
Mashqlarning xarakterli xususiyati ayni bir harakatning takrorlanishi
bo‘lganligi uchun o‘quvchilarda bajarilayotgan ishga nisbatan qiziqishni saqlash
talab etiladi.
Mashqlar yakunida ishlarni tahlil qilish, eng yaxshi ishlarning tahliliga
tayanib, kim qanday natijalarga erishganligini ko‘rsatish lozim. Ayni bir vaqtda
kamchiliklar ustida ham to‘xtash va ishning sifatini yaxshilash yoki bajarish
tezligini oshirish uchun nimalar qilish kerakligini tushuntirish lozim.
6.Amaliy ishlar - bu, egallagan bilimlarni qo’llash bilan amaliy vazifalarni
yechish. O’quvchilarga egallangan bilimlarini amalda qo’llashni o’rgatishga yordam
beradi. Amaliy ishlarni bajarish rejasini o’quvchilarning o’zlari mustaqil tuzishlari
katta tarbiyaviy ahamiyatga egadir.
Ko’rgazmali qurollarni o’quvchilar tomonidan bajarilishini ham amaliy
ishlarga kiritish mumkin. Bu egallagan bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi.
Bu metod bilim, ko’nikma va malakalarni mustahkamlash funktsiyalarini
bajaradi, shuningdek vazifani yechish nazorati va o’zgartirishni, bilish faoliyatini
kuchaytirishga imkon beradi.
7. Grafik ishlar texnik texnologiyani o‘rgatishda muhim o‘rinni egallaydi.
Biror narsaning chizmasini chizishga butun bir dars, ba’zan ikki dars bag‘ishlanadi.
Shuning uchun texnik texnologiya darslarida chizmani chizishga kirishishdan oldin,
chizmachilikda o‘quvchilarni dastur asosida chizmalarni bajarish uchun zarur
bo‘lgan elementlari bilan tanishtirish lozim.
Chizmani
tayyorlashga
kirishishdan
oldin
masshtabning
qanday
belgilanishini chizg‘ichlar yordamida amalga oshirish zarur.
Chizmalar daftarda emas, balki chizmachilikka mo‘ljallangan albomda
bajariladi. Chizmaning butun texnik texnologiya ta’limi darslarida bitta albomda
bajarilgani qulay, maqsadga muvofiqdir. O‘quvchilarning chizmalarini muntazam
tekshirish va baholab borish kerak. Chizmalarni qoralama qog‘ozlarga chizish
tavsiya etilmaydi. Chizmani bevosita albomga toza qilib chizishga odatlantirish
kerak.
O‘qituvchi o‘quvchilardan chizma va yozuvlarni aniq, ravshan va tartibli
bajarishlarini talab qilishi lozim. Chizmani aniq bajarmay turib, o‘quvchilarga
chizmani materialga to‘g‘ri ko‘chirishga, chizmani o‘qishga o‘rgatib bo‘lmaydi;
qo‘l texnologiyai darslarining asosiy vazifasi esa ana shundan iboratdir.
O‘qituvchi ish sifatini o‘quvchilarning albomlarni qanday tutganligi bilan
baholashi mumkin. Amaliy ishlar o‘quvchilarga egallagan bilimlarini amalda
qo‘llashni o‘rgatishda yordam beradi. Amaliy ishlarni bajarish rejasini
o‘quvchilarning o‘zlari mustaqil tuzishlari katta ta’lim tarbiyaviy ahamiyatga
egadir.
1-sinfda „Sinf xonasini yig‘ishtirish“, „Xona o‘simliklarini parvarish
qilish“ kabi amaliy ishlarni o‘tkazishdan oldin har bir qator ma’lum topshiriq oladi.
Bunda har bir qatorga olgan topshirig‘iga ko‘ra ish rejasini mustaqil tuzishni
topshirish maqsadga muvofiqdir.
Ko‘rgazmali qurollarning o‘quvchilar tomonidan bajarilishini ham amaliy
ishlarga kiritish mumkin, bu egallangan bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi.
8. Laboratoriya ishlari ta’limning turli bosqichlarida bo‘lishi mumkin.
Laboratoriya ishlarining o‘tkazilishi egallangan bilimlarning ishonarlilik kuchini
oshiradi, bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi, ularni amalda qo‘llashga
o‘rgatish uchun xizmat qiladi.
Laboratoriya ishlari yangi bilimlarni berish maqsadlarida ham o‘tkazilishi
mumkin.
Navbatdagi „Qog‘ozning xususiyatlari“ mavzusida yangi bilimlarni
egallash maqsadida o‘tkaziladigan laboratoriya ishlarini batafsil bayon qilamiz.
Agarda asbob uskuna imkon bersa, laboratoriya ishini har bir o‘quvchi bilan alohida,
ular yetishmagan hollarda esa qatorlar bo‘yicha o‘tkaziladi. Laboratoriya ishlari
qatorlar bo‘yicha o‘tkazilganda jarayonlarning majburiy minimumini qatordagi
barcha o‘quvchilar navbati bilan bajarishlarini, yozuvlarni, rasm solish kerak bo‘lsa,
rasmlarni barcha o‘quvchilar bajarishlarini kuzatib borish lozim. Ish oxirida yakun
chiqariladi. Bir ikki o‘quvchi ishning qanday borganligi va olingan natijalar haqida
axborot beradi. Bulardan so‘ng boshqacharoq fikrga ega bo‘lgan o‘quvchilar
gapiradilar. So‘ngra o‘qituvchi har bir qator, har bir o‘quvchining ishini alohida,
alohida baholaydi.
Laboratoriya ishlari jarayonida o‘quvchilarda mas’uliyatni his etish,
kuzatuvchanlik, diqqatlilik rivojlanadi.
9. Mustaqil ishlar - bu o‘qituvchining bevosita ishtirokisiz, biroq uning
topshirig‘i bilan maxsus ajratilgan vaqtda bajariladigan ishlardir. Bu o‘rinda
o‘quvchilar
o‘zlarining
intilishlarini
qo‘llab
hamda
aqliy
va
jismoniy
harakatlarining natijalarini u yoki bu formada ifodalab, topshiriqda qo‘yilgan
maqsadga ongli ravishda erishishga harakat qiladilar.
Dastlabki darslardan boshlab ishni shunday tashkil etish kerakki, o‘quvchilar
qo‘l texnologiyaini egallash uchun nazariy bilimlar va amaliy malakalar o‘rtasida
uzviy aloqa bo‘lishi kerakligini his etsinlar. O‘quvchilarda malakani shakllantirish
ongli faoliyatdan ajralgan holda bo‘lmasligi kerak.
Mustaqil ishlarni bajarish jarayonida malakalar shakllanishi bilan birga
o‘quvchilar o‘z kuchlari, bilim va qobiliyatlarini sinovdan o‘tkazadilar.
Mustaqil
ishlarning
keng
qo‘llanilishi
o‘quvchilarda
ishga
ijodiy
yondashishni, ulardagi bilishga, qiziqishlarni, olingan bilimlarni amalda qo‘llay
bilishni rivojlantirishga yordam beradi.
10.Ekskursiyalar bilishga qiziqishni avj oldirishda, o‘quvchilarga
mustaqillik malakalarini singdirish va hayotni bilishda muhim o‘rinni egallaydi.
Agarda ekskursiyalarni o‘tkazishda ishlab chiqarish vakillari ham qatnashsa, u
yanada samaraliroq bo‘ladi. Ekskursiya jarayonida o‘quvchilar ishlab chiqarish
texnologiyasi bilan yaqindan tanishadilar. Ekskursiyani o‘tkazishdan oldin
o‘quvchilar oldiga aniq maqsadlar qo‘yish, ekskursiyadan so‘ng savol javoblar
o‘tkazish lozim. Masalan, to‘qimachilik kombinatiga ekskursiya uyushtirishdan
oldin o‘quvchilarga qatorlar bo‘yicha topshiriqlar berish mumkin. Qatorlardan biri
ekskursiyadan so‘ng albomni jihozlaydi, yigiruv sexining eng yaxshi ishchilarini
yozib chiqadi, rasmlar chizadi, ikkinchisi to‘qishning texnologik jarayonini yozadi,
uchinchisi bu ishni bo‘yash sexi bo‘yicha bajaradi va hokazo. Biroq hamma
o‘quvchilarning barcha sexlarda bo‘lishlari shart.
11. Kitob bilan ishlash Hozirgi kunda texnologiya ta’limi bo‘yicha I- IV
sinflarga
mo‘ljallangan
„Texnologiya“
darsliklari
asosida
o‘qituvchidan
o‘quvchilarni kitob bilan ishlashga o‘rgatish talab qilinadi. Bu maqsadlarda
qo‘yidagi kitoblardan: Kuznetsovning „1-2-3-4- sinflarda qog‘oz va karton bilan
ishlash“, „Boshlang‘ich sinflarda texnik modellash“, „1-2-3- sinflarda
texnologiya bo‘yicha albom“, „Boshlang‘ich sinflarda tabiiy material bilan
ishlash“ kabilardan ham foydalanish mumkin.
O‘quvchilarni biror kitob bilan tanishtirishdan oldin o‘qituvchining o‘zi bu
kitobni puxta o‘rganib chiqishi, undan nimalarni tavsiya etish mumkinligini belgilab
chiqishi lozim. O‘quvchilarni kitob bilan mustaqil ishlashga asta-sekin o‘rgatib
borish kerak.
Bu metod- talabaga o’zi uchun oson sur’atda va eng qulay vaqtda o’quv
axboroti ustida ko’p marta ishlash uchun imkon beradi.
Kitob bilan mustaqil ishlashning maqsadi quyidagilardan iborat bo’ladi:
- uning tuzilishi bilan tanishish;
- ko’z yugurtirib chiqish;
- alohida boblarni o’qish;
- savollarga javob qidirish;
- referat yozish;
- tayanch konspektlar tuzish;
- mantiqiy tuzilmaviy chizmalarni tuzish;
- misol va topshiriqlarni yechish, mashqlarni bajarish;
- nazorat testlarini bajarish;
- materialni xotirada saqlash.
12. Kino-ta’limning texnik vositasi qo‘l texnologiyai mashg‘ulotlarida
ayrim bo‘limlarni o‘rganish, kasblar, materiallarni tayyorlash texnologiyasi,
xavfsizlik texnikasi qoidalarini tanishtirish munosabati bilan qo‘llaniladi.
Filmni namoyish qilishdan oldin uning qaysi joylariga alohida e’tibor berish
lozimligi ta’kidlanadi. Shundan so‘ng film o‘rganilayotgan mavzuga muvofiq tarzda
qismlarga ajratib namoyish etiladi. Har bir qism ko‘rilgach, qisqa suhbat o‘tkazilib,
unda o‘quvchilar nimalarni egallaganliklarini, nimalar tushunarsiz bo‘lganligi
aniqlanadi.
Filmni namoyish etishda o‘quvchilarni faqat tomosha qilish, ko‘ra bilishga
emas, balki ko‘rilganni anglay bilishga ham o‘rgatish lozim.
Aytib o‘tilgan uslublar texnologiya ta’limi o‘qituvchilari tomonidan
muvaffaqiyatli qo‘llanilmoqda. Biroq shunday bo‘lsada, ular oldida ma’lum
muammo, ya’ni ta’limning qaysi metodlaridan foydalanib, darsning samaradorligini
oshirish mumkin, o‘qitishning rivojlanuvchi kuchini talab darajasidagi yuksaklikka
qay yo‘sinda ko‘tarish mumkin degan muammo turadi. O‘qituvchi materialni
tushuntirishga birorta yangilik kiritishga, o‘zining ulushini qo‘shishga qanchalik
urinmasin va harakat qilmasin, u baribir hikoya qilish, suhbat, laboratoriya ishlari
va shu kabi metodlarga albatta murojaat etadi. Shunday ekan, an’anaviy
metodlardan voz kechishning hojati yo‘q. Faqat o‘quvchilarning ijodiy faoliyatlarini
faollashtirish, egallagan bilimlarini amalda qo‘llashga o‘rgatish uchun bu uslublarni
takomillashtirishga zo‘r berish lozim. Buning uchun ma’lum shart sharoitlar talab
qilinadi. Bu o‘rinda bilimlarni egallash, o‘zlashtirish, amalda qo‘llash va
o‘quvchilarni rivojlantirishning faol jarayoniga qaysi sharoitlar yordam berishini
aniqlashgina kerak, xolos.
Bilimlarni egallash, o‘zlashtirish, amalda qo‘llash va o‘quvchilarni
rivojlantirish faol jarayonining muvaffaqiyati asosan o‘qituvchining bilimi hamda
ishga ijodiy yondashishiga bog‘liq. Texnologiya o‘qituvchisi dasturda nazarda
tutilgan texnologiyaning barcha turlari (qog‘oz va karton, tabiiy materiallar bilan
ishlash) ni bir xilda yaxshi bilishi kerak. Faqat ijodiy fikr yuritib ishlaydigan, o‘z
ishida o‘qitishning klassik uslublari bilan birga, pedagogika keyingi yillarda
erishgan yutuqlarni qo‘llaydigan o‘qituvchigina jamiyatning maktab oldiga qo‘ygan
vazifalarini muvaffaqiyatli hal etishi mumkin.
O’quv materialini mumkin qadar qiziqarli va o’qimishli qilinganda, u
yaxshiroq egallanib, o’quvchining qalbiga singadi va uni amalda qo’llash osonroq
bo’ladi.
Har bir o’quvchidagi qiziqish turlichadir, shunday ekan, o’qitishda yakka
tartibda yondashishni oshirish kerak bo’ladi. Bundan tashqari bir sinf, bir yoshdagi
o’quvchilarning rivojlanganlik darajasi hamda bilimlarni egallash tezligi turlichadir.
Darslarni to’g’ri tashkil etishda xar xil o’zlashtiruvchi o’quvchilar bilan
ishlashni oldindan o’ylab qo’yilgan tuzilishi bo’lishi muhimdir. Bo’sh
o’zlashtiradigan o’quvchilarga ham, yaxshi o’zlashtiradigan o’quvchilarga ham
oldindan alohida topshiriqlar tayyorlab qo’yish kerak.
Har bir o’qituvchiga o’z uslubi, o’z usulining o’ziga xosligiga ega bo’lish
huquqi berilgan, biroq shuni aytish kerakki, bularning barchasi mustahkam bilim
berish, texnologiya sohasidagi malaka va ko’nikmalarini egallash, ijodiy
qobiliyatlarini o’stirish, bilimga qiziqishini o’stirishga yordam beradi.
O’quv jarayonini takomillashtirish, o’qitishning yangi shakl hamda
metodlarini tadbiq qilish, o’quvchilarda qiziqishni oshirishga, darslarning
samaradorligini kuchaytirishga, bilish faolligini oshirishga yordam beradi. Bilish
faolligini rivojlantirish o’z navbatida buyumga, mazkur holatda – xizmat
ko’rsatuvchi texnologiyaga qiziqishini rivojlantirishda ko’maklashadi.
Ijodiy ishlaydigan o‘qituvchi o‘z oldiga o‘quvchilarini faqat tikish, qirqish,
yelimlash, chizmalar chizishga o‘rgatish vazifasinigina qo‘ymaydi. Bunday
o‘qituvchilarning har bir darsi ma’lum bilim yo‘nalishiga ega bo‘ladi.
O‘quvchining har bir darsdagi faoliyati maqsadga yo‘llangan bo‘lishi kerak.
Bilish faoliyatidagi eng yaxshi natijaga qo‘yilgan maqsadning o‘zi o‘quvchilarga
tushunarli bo‘lganda erishiladi. O‘quvchilar ishni ishtiyoq bilan va ongli bajarsalar,
ular oldilarida turgan har qanday qiyinchiliklarni bartaraf eta oladilar.
O’quv bilish faoliyatini tashkil qilish metodi va ular orasidagi bog’liqlik.
Ta’limda muammoli metodlar. Agarda dars ma’lum bilish yo‘nalishiga ega
bo‘lsa va o‘quvchilar o‘zlarining oldilariga qo‘yilgan vazifani tushunsalar, ular
yechimni zo‘r ishtiyoq bilan izlaydilar va o‘zlarining qiziquvchanliklarini
qoniqtirishga harakat qiladilar. „Nima uchun qog‘ozning hajmi kartonnikidan
katta bo‘lishi kerak?“ deb so‘raydigan o‘quvchilar, nima uchun boshqacha emas,
shunday qilish lozimligini bilishga qiziqmaydigan o‘quvchilarga nisbatan tug‘ilgan
savolning javobini amaliy izlashga kirishadilar. Agarda dars bilish yo‘nalishiga ega
bo‘lsa,
o‘quvchining
tafakkur
faoliyati
bilinayotgan
narsaning
muhim
xususiyatlarini aniqlashga yo‘llangan bo‘ladi. Bu o‘quvchi muammoli xarakterdagi
ma’lum masalalarni hal etishga majbur bo‘lgan hollarda sodir bo‘ladi. Muammoli
vazifalar ma’lum izchillikka ega bo‘lishi kerak.
O‘qituvchi yangi materialni bayon etar ekan, shu bayon jarayonida vaqti-vaqti
bilan o‘quvchilar oldiga ularni o‘z fikrlarini aytishga undab, bilish masalalarini
mustaqil yechish uchun savollar qo‘yadi. Masalan, o‘qituvchi applikatsiyalarni
qanday izchillikda bajarishni talab qiladi. Har qanday vaziyatda ham oldin bitta
muammoni hal etish zarur. Birinchisi hal etilib, keyingisini yechish uchun zamin
yaratilgach, ikkinchi muammo qo‘yiladi, chunki yangi fikrlar mavjud bilim va
tajriba asosidagina tug‘ilishi mumkin. O‘quvchilar ish bajarish tartibi haqidagi o‘z
fikrlarini ayta boshlaydilar. Ma’lum miqdordagi aqliy zo‘r berishlardan so‘ng
birinchi muammo hal etiladi. Texnologiyaga muhabbati, o‘quvchilardagi bilishga
qiziqishni rivojlantirib borish zarur, buning uchun esa muammo elementli darslarni
muntazam o‘tkazib turish kerak. Bilish qobiliyatlarini doimo, muntazam, ma’lum
izchillikda mashq qildirib borish zarur.
Bilish qobiliyati faqat ijodiy ishlaydigan o‘quvchilardagina rivojlanishi
mumkin. O‘quvchi faqat o‘zi yaxshi ko‘radigan, qiziqish va ishtiyoq bilan
qatnashadigan darslardagina ijodiy ishlaydi. Shunday ekan, eng avvalo
o‘quvchilarda predmetga muhabbatni, texnologiya ta’limi dasturining hamma
bo‘limlariga qiziqishni o‘stirish zarur. Buning uchun o‘quvchilarning qiziqish va
moyilliklarini bilish kerak. O‘quv materiali qanchalik qiziqarli qilib berilsa,
o‘quvchilar predmetni bilishga shunchalik ko‘proq oshiqadilar. Qiziqish asosida esa
predmet va voqelik hodisalarini bilishga ehtiyoj yotadi. O‘quv materiali mumkin
qadar qiziqarli va o‘qimishli qilinganda u yaxshiroq egallanib, o‘quvchining qalbiga
singadi va uni amalda qo‘llash osonroq bo‘ladi.
Agarda o‘quvchilarda qo‘l texnologiyaining istalgan turiga qiziqish paydo
bo‘lgan bo‘lsa, unda bu qiziqish ilgari yoqmagan mavzu va bo‘limlarni egallashda
qiyinchiliklarni bartaraf etishda yordam beradi. Ana shunday vaziyatlarda og‘ir yuk
bo‘lib turgan turmush texnologiyai qoniqish bahsh etuvchi texnologiyaga aylanadi.
O’quvchilarni mustaqil ishlashga o’rgatishning shakl va usullari, didaktik
materiallardan foydalanish metodlari. Materialni qiziqarli qilib berish degan so‘z
uni faqat qiziq qilish kerak degan ma’noni anglatmaydi. Predmetga qiziqishni
tarbiyalash bilan parallel tarzda bilimga ehtiyojlarni yetishmagan bilimlarni
mustaqil egallash ko‘nikmalarini ham tarbiyalash lozim. O‘quv jarayonini
takomillashtirish, o‘qitishning yangi shakl hamda metodlarini tatbiq qilish -
qiziqishni oshirishga, darsning samaradorligini kuchaytirishga, bilish faolligini
oshirishga yordam beradi. Bilish faolligining rivojlantirilishi o‘z navbatida
predmetga, mazkur holatda -xizmat ko‘rsatuvchi texnologiyaga qiziqishni
rivojlantirishga ko‘maklashadi.
Aytib o‘tilganidek, har bir o‘quvchidagi qiziqish turlichadir, shunday ekan,
o‘qitishda individual yondashishni amalga oshirish kerak bo‘ladi. Bundan tashqari
bir sinf, bir yoshdagi o‘quvchilarning rivojlanganlik darajasi hamda bilimlarni
egallash tezligi turlichadir.
Darsni to‘g‘ri tashkil etishda har xil o‘zlashtiruvchi o‘quvchilar bilan
ishlashning oldindan o‘ylab qo‘yilgan mavzusi bo‘lishi muhimdir. Bo‘sh
o‘zlashtiradigan o‘quvchilarga ham, yaxshi o‘zlashtiradigan o‘quvchilarga ham
oldindan alohida tarqatma topshiriqlar tayyorlab qo‘yish kerak.
O‘quvchilarning qiziqish va o‘zlashtirishlari turlichaligini bilgan o‘qituvchi
ularning qo‘llaridan keladigan topshiriqlarni oldindan o‘ylab qo‘yadi. Shu orqali u
faqat yaxshi o‘zlashtiradiganlarninggina emas, balki bo‘sh o‘zlashtiradigan
o‘quvchilarning ham bilish faolligini rivojlantiradi. Topshiriqlar albatta muammo
xarakteriga ega bo‘lishi kerak.
Ko‘pgina hollarda o‘quvchilar oldiga ayrim-ayrim qilib emas, balki ularni
uch-to‘rt qatorga ajratib yoki guruh holida muammoni qo‘yish mumkin. Bundan
muammoli o‘qitishdan alohida qatorlar bo‘yicha va butun sinf bilan ham uyushtirish
mumkin degan xulosa kelib chiqadi. Muammoli masalalarni hal etish uyda ham
davom ettiriladi. Shuni ta’kidlash lozimki, „barcha o‘quvchilarni maksimal tarzda
faollashtirgandagina muammoli metodning muvaffaqiyati haqida gapirish
mumkin“.
O‘quvchilarda aniq maqsadga qaratilgan rejalashtirish ko‘nikmasini tarkib
toptirmay turib, muammoli o‘qitishda muvaffaqiyatga erishib bo‘lmaydi. Yangi
bilimlarga ega bo‘lish maqsadida darslarda ham tajribalar o‘tkazish, ekskursiyalar
jarayonida ham, kundalik hayotda ham kuzatishlarni amalga oshirish mumkin.
O‘quvchilar
agarda
kuzatish
materiallaridan
keyingi
ishlarda
albatta
foydalanilishini bilsalar, kuzatishlarni bajonudil olib boradilar. Kuzatishlar
jarayonida bolalar materiallarning xususiyatlarini, gazlamaning qog‘ozdan ko‘ra
pishiqroqligini, qaysi gazlamaning kamroq g‘ijimlanishini bilib oladilar.
Kuzatishlar o‘quvchilarni predmetga diqqat bilan qarashga, uning xarakterli
xususiyatlarini sezishga odatlantiradi. O‘quvchilarga bilimlarni hayotdan olishni
ham o‘rgatish kerak. Agarda o‘qituvchi topshiriqda kuzatilayotgan faktlarni
kuzatuvchining qo‘lidan keladigan tahlil va umumlashtirishlarni kiritsa,
kuzatishlarning samaradorligi yanada ortadi. Masalan, to‘qimachilik fabrikasiga
uyushtirilgan ekskursiyada to‘quvchi va mexanikning ishini kuzatishni topshiriq
qilib berish mumkin. Bu o‘rinda o‘quvchilardan bunday mashina yarim
avtomatlarni yaratishga qanchalik aql-zakovat sarflanganiga, sex ishchilari taklif
etgan ratsionalizatorlik takliflariga e’tibor berish talab qilinadi. Shuningdek,
kuzatishlar kishidan xilma xil bilim va ko‘nikmalarni, ijodiy texnologiya uchun esa
ijodiy fikr yurita bilishni talab qiladi.
O‘quvchilar maqsadga muvofiq kuzatishni, kuzatish materiallarini to‘plash va
ularga ishlov berishni o‘rganib olganlaridan so‘ng bilimlarni mustaqil egallashning
murakkabroq usullariga, ya’ni berilgan mavzu uchun materiallarni turli
manbalardan (hayotdan, amaliyotdan, turli adabiyot va qiziqarli kitoblar, bolalar
gazetasi, jurnallaridan) to‘plab shu materialni umumlashtirishga o‘tish mumkin.
Mashqlar - olingan bilim va ko’nikmalarni mustahkamlash maqsadida
o’tkaziladi.
Amaliy ishlar - o’quvchilarga egallangan bilimlarini amalda qo’llashni
o’rgatishga yordam beradi.
Texnik vositalar-qo’l texnologiyai mashg’ulotlarida kasblar bilan
tanishtirish, amaliy ishlarni bajarilish texnologiyasi, xavfsizlik texnikasi qoidalarini
tanishtirishda turli lavhalar namoish etishda qullaniladi
Savollar
1. Texnologiya ta’limini tashkil etish shakllari qanday?
2. Texnologiya ta’limini tashkil etish usullari qanday?
3. Texnologiya ta’limimni tashkil etish mazmuni nima?
4. Texnologiya ta’limimni samaradorligini oshirish shartlari qanday?
Asosiy adabiyotlar
1.Mavlonova R.A., SanaqulovX.R, D.P.Xodiyeva Mehnat va uni o’qitish
metodikasi” o`quv qo`llanma.T.: TDPU. 2007.
2. N.Shodiyev, B.Islomov “Texnologiya o'qitish metodikasi”.O`quv
qo`llanmaT.:TDPU 2012 y
1.
Qo’shimcha adabiyotlar
1. Sanaqulov X.R, D.P.Xodiyeva, Satbayeva “Mehnat va uni o`qitish
metodikasi” Darslik T.:TDPU.2015-yil
2. “Texnologiya”1-sinf darsligi D.Mirahmedova,Z.Shamsiyeva T: 2021
3. “Texnologiya”2-sinf darsligi X.Sanaqulov.D.Abdiyeva Toshkent: 2021
4. “Texnologiya”3-sinf darsligi X.Sanaqulov. D.Abdiyeva. Toshkent: 2022
5. “Texnologiya”4-sinf darsligi I.A.Mannopova D..M.Sayfurov Toshkent:
2020