BOSHLANG‘ICH SINFLARDA TEXNOLOGIYA TA’LIMINI MAZMUNI
Reja:
1. Texnologiya ta`limi va tarbiyasining maqsad va vazifalari
2. Boshlang`ich sinflarda texnologiya ta`limining mazmuni
3.“Kasbiy kompetentlik” tushunchasining mohiyati.
4.Boshlang`ich sinf texnologiya darslariga kompetension yondashuv
Tayanch so`zlar
Boshlang`ich ta`lim, texnologiya, tarbiya, faoliyat, jarayon, dars, bilim,
ko`nikma, malaka.
Jamiyatda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar asosida umumiy
o`rta ta`lim mazmuni va sifatiga qo`yiladigan talablarni keskin ortib borishi, erkin
bozor munosabatlariga va xususiy mulk ustuvorligiga asoslangan iqtisodiyotni
rivojlanishi hamda tadbirkorlik faoliyatini keng joriy qilishda o`quvchi shaxsi,
uning intilishlari, qobiliyati va qiziqishlari ustuvorligi, ta`lim va o`qitish sifatini
baholashning xalqaro standartlarini joriy etilayotganligini inobatga olgan holda
umumiy o`rta ta`lim maktablarida o`qitiladigan - Mehnat ta`limi fani nomi
“Texnologiya” fani deb o`zgartirildi hamda bugungi kun talablaridan kelib chiqib
ko`p tarmoqli yo`nalishlarga asoslangan holda ishlab chiqildi.
Texnologiya ta`limi bo`yicha DTS da umumiy o`rta ta`lim maktablarida
texnologiya va kasb tanlashga yo`naltirishning tayanch mazmuni hamda maktabni
bitirgan o`quvchilarning texnologiya ta`limi fanidan tayyorgarlik darajasini
me`yorlari ifodalanadi.
“Texnologiya” tushunchasi X1X asrning ikkinchi yarmidan boshlab moddiy
ishlab chiqarish, xom-ashyoni qayta ishlashga texnologik yondashish
zaruriyatining vujudga kelishi munosabati bilan fanga kirib keldi va yunoncha
“Texnik” – mahorat, san`at hamda “Logos” – fan ta`limot ma`nosini anglatadi.
Ta`lim jarayoniga nisbatan esa bu tushuncha o`qish va o`qitishning o`zaro
uzviyligini, aloqadorlik bosqichlarini ajratish, ta`lim-tarbiya jarayonida belgilangan
maqsadga erishish uchun bajariladigan ishlarni muvofiqlashtirish, ularning ketma-
ketligi va bosqichma-bosqichligini ta`minlash, rejalashtirilgan barcha ishlar va
amallarni talab darajasida bajarishni anglatadi.
Texnologiya ta`limi o`qituvchisi rahbarligida o`quvchilar tomonidan
bajariladigan aqliy va jismoniy harakatlar jarayonidan iborat bo`lib, yakuniy
natijada ularning mehnat qurollari, vositalari va jarayonlari haqidagi bilimlarini
hamda ma`lum sohadagi ishlab chiqarish mehnatini bajarish uchun zarur amaliy
ko`nikma va malakalarni egallashlariga ongli ravishda kasb tanlashga hamda
jamiyat va shaxs farovonligi yo`lida mehnat faoliyatida ko`nikishlariga imkon
beruvchi shaxsiy sifatlarni va tafakkurlarni rivojlantirishga qaratilgan o`quv fanidir.
Kichik sinf o`quvchilarini qo`l mehnatiga o`rgatishning asosiy maqsadi,
boshlang`ich mehnat elementlari bosqichlarini, ya`ni bajariladigan ishlarning oddiy
elementlari (qog`ozlarni buklash, qirqish, yelimlash, geometrik shakllarni yasash,
applikatsiya ishlari)ni yasash bilan boshlaydilar.
Undan tashqari qo`l mehnatiga o`rgatishda „Tikish va bichish",
„Pazandachilik", „Plastilin bilan ishlash", „Qog`oz va karton bilan ishlash",
„Applikatsiya va mozaika ishlari" turlari bilan bosqich ma-bosqich tanishib
boradilar.
Umumiy o`rta ta`lim maktabida texnologiya fanini o`qitishning maqsadi:
-o`quvchilarning aqliy va jismoniy mehnat turlari, jarayonlari bilan
tanishtirish;
-kasblar to`g`risida ma`lumotlar bilan tanishtirish;
-dastlabki mehnat ko`nikmalari va malakalarini shakllantirish;
-mehnatga qiziqish va mehnatsevarlikni shakllantirish;
-mehnat va kasblarni qadrlash, ularning ahamiyatini tushunishga o`rgatish.
Boshlang`ich sinf texnologiya ta`limi uchun uzviy bog`lanishni yaratish kerak.
Bular ta`limiy-tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlar hisoblanadi.
Ta`limiy maqsad – o`quvchilarning barkamol shaxslar bo`lib shakllanishlari
uchun ularga mehnat jarayonlari, qo`l mehnatiga o`rgatish, ularni kasblar haqida
ma`lumotlar berish bilan birga uyg`unlashtirish orqali ularning kasbga
tayyorgarligiga zamin yaratishdan iborat.
Tarbiyaviy maqsad – o`quvchilarning mehnat ko`nikmalarini egallashlari
jarayonida mehnat va kasbga munosabatlarida yuqori axloqiy sifatlarini,
mehnatsevarlik, vatanparvarlik va tadbirkorlikni rivojlantirib borishdan iborat.
Rivojlantiruvchi maqsad – texnologiya ta`limi mashg`ulotlari jarayonida
o`quvchilarga aqliy, jismoniy, axloqiy badiiy estetik tarbiya va ta`lim berish orqali
ularning barkamol shaxslar bo`lib yetishishlariga yordam berishdan iborat.
Texnologiya ta`limi va tarbiyasining maqsadi o`quv ishlarida mehnatga
nisbatan ongli munosabatni shakllantirishdan iboratdir.
Mazkur maqsadni amalga oshirishda bir qator vazifalarni hal etish talab
qilinadi. Mehnat tarbiyasini tashkil etishda hal etiluvchi vazifalar ko`p qirrali bo`lib,
u o`quvchilarning mehnat faoliyatiga amaliy, ruhiy va axloqiy tayyorgarlikning
barcha tomonlarini qamrab oladi. Texnologiya ta`limi va tarbiyasini tashkil etishda
quyidagi vazifalar amalga oshiriladi:
1. Mehnatning mohiyatini anglatish orqali o`quvchilarga mehnatning shaxs
kamoloti va jamiyat taraqqiyotidagi rolini yoritib berish;
2. Inson mehnati hamda mehnat mahsuli bo`lgan moddiy va ma`naviy
ne`matlarni qadrlash, asrab-avaylashga o`rgatish;
3. Mehnat qilishga nisbatan rag`batni, shuningdek, muhabbatni uyg`otish;
4. O`quvchilarning mehnatga ijtimoiy burch sifatida yondashuvlarini yuzaga
keltirish;
5. Mehnat faoliyatini tashkil etishga ongli ravishda, vijdonan yondashishni
odatlantirish;
6. Mehnat faoliyatini jamoa asosida tashkil etish;
7. Mehnatga hayotiy zururat, inson faoliyatining asosi sifatida munosabatda
bo`lish;
8. Mehnatni ilmiy asosda tashkil etish borasida mehnat ko`nikmasi va
malakalarini shakllantirishni yuzaga keltirish;
9. O`quvchilarda mehnatsevarlik xislatini tarbiyalash; o`z mehnati
samarasidan g`ururlanish tuyg`usini shakllantirish;
10.
Muayyan kasb-hunar sirlarini o`zlashtirishga erishish va hokazolar.
Yosh avlodning mehnat faoliyati quyidagi yo`nalishlarda rivojlantiriladi va
tarkib toptiriladi: mehnat o`yindan ajralgan holda mustaqil faoliyat sifatida
shakllantiriladi; mehnat faoliyati jarayonining mohiyatini o`zlashtirilishiga
erishiladi; mehnat faoliyatining turli shakllari vujudga keltiriladi.
Ijtimoiy mehnatning yana bir muhim tarkibiy qismi mehnat tarbiyasi
sanaladi. Mehnat tarbiyasidan ko`zlangan maqsad, avvalo, o`quvchilarga
mehnatning mohiyati, mazmunini chuqur anglatishdan iboratdir.
Mehnat tarbiyasi shaxsga mehnatning mohiyatini chuqur anglatish, ularda
mehnat va mehnat faoliyatiga ongli munosabatni, shuningdek, muayyan ijtimoiy-
foydali harakat yoki kasbiy ko`nikma va malakalarni shakllantirishga
yo`naltirilgan pedagogik jarayondir.
Mehnat tarbiyasining maqsadi shaxsda mehnat va mehnat faoliyatiga ijobiy
munosabatni shakllantirishdan iborat.
Boshlang`ich maktablarda texnologiya ta`limi va tarbiyasining asosiy vazifalari
-o`quvchilarni mehnatga tayyorlash;
-o`qitish va umumta`lim maktablarining boshlang`ich sinflarida qo`l
mehnatiga o`rgatish;
-kasblar to`g`risida ma`lumotlar berish;
- davlat ta`lim standartlari talabi bo`yicha tarbiyalash;
-o`quvchilarni kasb-hunar egasi bo`lib yetkazishda nazariy va amaliy bilim
berishdan;
-mehnat madaniyatini shakllantirishdan tashkil topgan.
Texnologiya ta`limi fani boshqa o`quv fanlaridan o`zining bir qator
xususiyatlari bilan farq qiladi:
Ushbu fanni o`qitishda amaliy mazmun ustivorligi;
Ishlab chiqarish bilan uzviy va chambarchas bog`liqligi;
Mujassam fan ekanligi (fanlar bilan aloqadorligi);
O`qitishda o`g`il va qiz bolalar mehnatining o`ziga xosligi.
1–4 sinflarda texnologiya ta`limi mashg`ulotlari mazmuni va usullari
o`qituvchilar tomonidan insonlarning umumiy mehnat va kasb faoliyatlariga doir
dastlabki mehnat ko`nikmalarini o`zlashtirishga qaratilgan. O`quvchilar har bir
mehnat harakatini ongli ravishda va shu harakatdan ko`zlangan maqsadga muvofiq
shaklda bajarishga o`rgatib boriladi.
1–4 sinflarda texnologiya ta`limi darsi haftasiga 1 soatdan o`qitiladi. 1 sinfda
33 soat, 2–4 sinflarda 34 soatdan jami 1–4 sinflarda 135 soat o`qitiladi.
Boshlang`ich sinflarda texnologiya ta`limining mazmuni
Mehnat ta`limi dasturida o`quvchilar mehnat darslarida egallashi lozim
bo`lgan ilmiy-texnik bilimlarining, mehnat malaka va ko`nikmalari hajmi hamda
mazmuni belgilab boriladi.
Dasturda jamiyatimiz taraqqiyotining hozirgi bosqichida yoshlarga mehnat
ta`limini berish, ularni tarbiyalash sohasida qo`yilgan maqsad va vazifalar o`z
ifodasini topgan. Mehnat ta`limi dasturi o`quv rejasi asosida ishlab chiqiladi.
Mehnat ta`limi o`qituvchisi o`zining kundalik faoliyatida bu dasturga amal qiladi va
uning bajarilishi majburiy hisoblanadi. Shu bilan bir qatorda o`qituvchi o`quv
dasturiga mahalliy sharoitni hisobga olib ma`lum o`zgarishlar kiritishi mumkin.
O`quvchilarni tarbiyalash va ularni ishlab chiqarish faoliyatiga tayyorlashda
mehnat malakalari va ko`nikmalari katta o`ringa ega. Boshlang`ich sinf
o`quvchilariga mehnat ta`limini berish vazifalaridan biri ularda bir qator mehnat
malaka va ko`nikmalarini shakllantirishdir.
Mehnat ta`limi dasturi talablarini bajarishda, mavzuga oid bilim berishda,
malaka va ko`nikmalarni shakllantirishda o`quvchilarga ma`lum hajmdagi
politexnik bilimlar beriladi. Boshlang`ich politexnik bilim bilan qurollantirish
o`quvchilarga predmetni yasash, ishlov berilayotgan materialning xususiyatlari,
texnologik o`ziga xosliklari, materialga qo`lda ishlov berilganda qo`llaniladigan
asbob-moslamalarning xususiyatlari, ulardan foydalanish qoidalari haqida ma`lumot
berib boriladi.
O`quvchilarga berilayotgan politexnik bilim, amaliy ko`nikma va malakalarga
o`rgatish ma`lum nazariy darajada amalga oshirishga imkon beruvchi zamindir.
Amaliy malaka va ko`nikmalar bilan qurollantirish amaliy mashg`ulot
turlarini o`rgatish ham demakdir. Boshlang`ich sinf o`quvchilari bajarishi kerak
bo`ladigan amaliy ish turlari xilma-xildir, biroq mehnat malaka va ko`nikmalarini
egallamasdanoq amaliy ish jarayonidagi materiallarni o`lchab olish va belgilash,
ularni qirqib, ishlov berish, qismlarni yеlimlash, tikish, o`rash va bog`lash kabi
yo`llar bilan birlashtirish va mustahkamlash, detallarni yig`ish va buyumni mantaj
qilish va buyumni bezash ishlarini bajarish bir qator qiyinchiliklar tug`diradi.
O`quvchilardagi mehnatga bo`lgan qiziqishni o`z vaqtida aniqlash va ularga
mehnat malakalarini sevgan mashg`ulotlarida takomillashtirishlariga yordam berish
juda muhimdir.
Bunda o`quvchilarning e`tiboriga eng oddiy buyum o`yinchoqlarni,
o`yinlarni, o`quv qurollarini tayyorlash, naqshlar chizib va qirqib olish, applikatsiya
ishlari havola etiladi. Bundan tashqari o`quvchilarda mehnatga qiziqishni uyg`otish,
mehnat darslarida hosil qilingan bilimlarni kengaytirish va chuqurlashtirish,
ko`nikma va malakalarini mustahkamlash uchun “Mohir qo`llar” to`garaklarida,
sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish maqsadga muvofiqdir.
Ko`nikma – bu kishining bilim va tajriba asosida egallangan, ma`lum
harakatni ongli bajarishga bo`lgan qobiliyatidir. Masalan: kartonni kesa bilish
ko`nikmasi, qaychini to`g`ri ishlata olish, harakatni aniq muvofiqlashtirish,
yo`nalish, kuch va bosimning tengligini saqlash.
Malaka
– bu faoliyatdagi mashq qilishlar jarayonida еtilgan,
mujassamlashgan tajribadir. Bu tez va aniq bajarish, mashq qilish tufayli tarkib
topgan ko`nikma yoki bu ma`lum miqdordagi mashq va usullar bajarilganda
ko`nikmadan sakrab o`tish degan ma`noni anglatadi. Shunung uchun mazkur
ko`nikma agarda malakani yuzaga keltirishni nazarda tutgan mashq va usullar
to`g`ri tuzilgan bo`lsa u to`g`ri malakaga aylanishi mumkin. Biroq malakaning
takommillashuv darajasi o`qitishning turli bosqichlarida turlichadir. Uning
strukturasi ham o`zgaruvchandir. Mashqlar jarayonida o`quvchilar bajarilayotgan
harakatlar murakkablashib borgan sari, asta-sekin oddiy malakalarning murakkab
malakalarga birlashuvi sodir bo`ladi.
Mehnat malaka va ko`nikmalarini shakllantirish quyidagicha asosiy
bosqichlardan tarkib topadi:
a) boshlang`ich tushuncha berish;
b) mehnat harakatlarini sinov uchun bajarish;
d) ish harakatlari natijasi;
e) yakuniy xulosa chiqarish.
Mehnat malakalari va ko`nikmalarini shakllantirishga mo`ljallangan amaliy
ishlar faqat vaqtga ko`ra taqsimlanganda hamda ma`lum tizim asosida
o`tkazilgandagina ijobiy natija beradi.
Amaliy ishlar tizimi quyidagi asosiy talablarni o`z ichiga oladi:
1.
Amaliy ishlarni bajariladigan topshiriqning murakkabligi oshib borishini
nazarda tutgan holda joylashtirish lozim.
2.
Bajarilayotgan amaliy ish mazmuni to`liq tarzda oldingi amaliy ishga
asoslanishi lozim.
3.
Amaliy ish jarayonida mustaqil ishlash darajasi ortib borishi kerak.
Mehnat malakasining muvaffaqiyatli bo`lishi bir qator shartlarga bog`liq.
O`quvchi o`z faoliyatini mustaqil rejalashtirmas ekan, uning malakasi hech qachon
to`liq bo`lmaydi. Nazoratning yo`qligi ko`pincha xato va nuqsonlarning amaliy
ishlar jarayonida ortib borishiga olib keladi. Bu esa o`z navbatida еtilmagan harakat
va usullarning shakllanishiga sabab bo`ladi.
Boshlang`ich sinf o`qituvchisi mehnat ta`limi bo`yicha ishlarni amalga
oshirayotganda o`quvchilar u yoki bu ishni bajarish natijasida qanday ko`nikma,
bilim va malakalarni egallashlarini aniq bilishi kerak. Ana shunday holda o`qituvchi
sinf uchun shu vaqtda zarur bo`lgan materiallarni tanlash imkoniyatiga ega bo`ladi.
Bu o`rinda muhimi o`quvchilar mazkur materiallarni tayyorlash jarayonida dastur
nazarda tutgan bilim va malakalarni egallab olishlaridan iborat. Boshlang`ich sinf
mehnat ta`limi darslaridagi ta`lim-tarbiyaviy vazifalar umumta`lim maktablaridagi
mehnat ta`limining umumiy vazifalaridan kelib chiqib, quyidagi mashg`ulot turlari
jarayonida amalga oshiriladi:
1. Qog`oz va karton bilan ishlash.
2. Gazlama va tolali materiallar bilan ishlash.
3. Turli va tabiiy materiallar bilan ishlash:
a) plastilin va loy ishi;
b) urug`lar bilan ishlash;
d) applikatsiya va mozaika ishlari;
4. Loyihalash va modellashtirish:
a) badiiy qurish-yasash.
5. Qishloq xo`jalik mehnati.
1-sinf
Qog`oz va karton bilan ishlash (13 soat)
Qog`oz va uning turlari, qog`ozdan buklash usulida turli o`yinchoqlar,
qog`ozdan savatcha, kitob uchun xat cho`p, “Qish” manzarasini applikatsiya usulida
ishlash, archaga osiladigan turli o`yinchoqlarni yasash. Turli bayramlar uchun
niqoblar, maydalangan rangli qog`ozlardan mozaika usulida mevalar shaklini
yasash. Karton sirtida uycha shaklini gugurt cho`plaridan yasash. Rangli
qog`ozlardan qirqilgan geometrik shakllar bilan ishlash. Navro`z bayramiga
tabriknoma tayyorlash. Sabzavot va mevalarning urug`idan applikatsiya usulida
yo`lsimon naqsh tuzish.
Gazlama va tolali materiallar bilan ishlash (5 soat)
Tikuvchilikda ishlatiladigan asboblar. Gazlama bilan ishlash, to`g`ri chok
tikishni o`rganish. To`g`ri chok turlaridan foydalanib, quyosh tasvirini tikish.
Gazlama bilan ishlash. 2 teshikli tugmachani tikish.
Plastilin va loy ishi (3 soat)
Loy yoki plastilindan ishlash qoidalari haqida tushuncha. Plastilindan turli
haykalchalar, jo`ja shaklini yasash. Pazandachilikda ishlatiladigan xomashyolar,
asbob-uskunalar haqida suhbat (Plastilindan tort, pishiriqlar shaklini yasash) .
Turli materiallar bilan ishlash (4 soat)
“Oltin kuz” mavzusida gerbariy tayyorlash. Bahorgi dala ishlari. Maktab yеr
uchastkasidagi gullarni parvarishlash.
Badiiy qurish-yasash (8 soat)
Tabiiy va turli materiallardan o`yinchoqlar, parranda yoki hayvonlar shakllarini
qurish-yasash. Hokandoz, rangli qog`ozdan qirqilgan geometrik shakllarni bir-biriga
yеlimlash, qog`ozni buklash va еlimlash orqali o`yinchoqlarni, turli maketlar va
uchuvchi planer qurish-yasash.
2-sinf
Qog`oz va karton bilan ishlash (13 soat)
Qog`ozlarni buklash usullari, rangli qog`ozlardan turli gullar shaklini yasash.
Qog`ozni qirqish va buklash orqali dekorativ gullar, kitobcha uchun muqova
tayyorlash. Rangli qog`ozlardan archa bezaklarini yasash. Rangli qog`ozlardan
o`yinchoq pirpirak, ikkiga buklangan qog`ozlardan qirqib, applikatsiya usulida
naqsh yasash. Qog`oz va karton yordamida “Bahorgi guldasta” applikatsiya usulida
tayyorlash. Uchiriladigan qog`oz qush yasash. Qog`ozdan applikatsiya usulida
tabriknoma tayyorlash. Qog`ozdan turli o`yinchoqlar yasash.
Gazlama va tolali materiallar bilan ishlash (3 soat)
Oddiy chok turlaridan foydalanib igna uchun yostiqcha, gul urug`lar uchun
xaltacha tikish.
Texnik modellash (2 soat)
Geometrik shakllardan robot yasash-qurish. Harakatlanadigan o`yinchoqlar
yasash.
Plastilin va loy ishi (5 soat)
Turli shakllarga ega bo`lgan o`yinchoqlar, xalq hunarmand ustalari ishlagan ish
namunalariga qarab plastilin yoki loydan o`yinchoqlar, uy jihozlari namunalarini
yasash. Svetofor maketini qurish-yasash. Gullayotgan daraxt shoxchasini qurish-
yasash.
Turli materiallar bilan ishlash (9 soat)
Tabiiy urug`lardan applikatsiya usulida naqsh tuzish. Tuxum po`choqlaridan
hajmdor o`yinchoqlar yasash. Mozaika usulida qo`qongul, turli sabzavot va
mevalarning urug`laridan yo`lsimon va kvadart ichida naqshlar tuzish, tabiiy
materiallar bilan ishlash, quritilgan barglardan hayvonlar shaklini, tabiiy
materiallardan jonivorlar, chiqindi materiallardan o`yinchoqlar yasash. Maktab еr
uchastkasida bahorgi dala ishlarini bajarish.
Badiiy qurish-yasash (2 soat)
Rangli qog`ozlardan archa bezaklarini, Navro`z bayramiga sinfni bezash uchun
turli materiallardan osma o`yinchoqlar qurish-yasash.
3-sinf
Qog`oz va karton bilan ishlash (13 soat)
Qog`ozdan turli parrandalar, turli geometrik shakllar, rangli qog`ozlardan gullar
yasash. Papye-mashe usulida o`yinchoqlar, idishlar, hajmdor gul tayyorlash va
bezash. Qog`ozdan gullar, o`yinchoqlar, gerlyandlar, archa bezaklarini yasash.
Rasm uchun ramka tayyorlash. Applikatsiya usulida bayramlarga tabriknomalar
yasash.
Gazlama bilan ishlash (7 soat)
Chok turlaridan foydalanib, kartondan guldon, chovgum ushlagich, yumshoq
o`yinchoq tikish. To`qish turlari haqida ma`lumot, to`qishning oddiy usullari, turli
geometrik shaklarni to`qish.
Texnik modellash (2 soat)
Turli harakatli o`yinchoqlar yasash.
Plastilin va loy ishi (3 soat)