Boshlangʻich sinflarda vaqt oʻlchov birliklarini oʻrgatish metodikasi.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

38,1 KB


Boshlangʻich sinflarda vaqt oʻlchov birliklarini oʻrgatish metodikasi.
Reja:
1. Vaqt haqidagi dastlabki tasavvurlarni tarkib toptirish.
2. Vaqt va uning o’lchov birliklari bilan tanishtirish.
Tayanch iboralar: sekund, minut, soat, sutka, hafta, oy, yil, asr, oddiy va
kabisa yili.
Vaqt tushunchasini uzunlik, massa tushunchalariga nisbatan ancha murakkab
bo’lgan kattalik miqdor  sifatida qaraladi, chunki  vaqt  oraliqlari  uzunlik, yuz,
og‟irlik xossalariga o’xshash masalalariga ega. Kundalik hayotda vaqt bir voqeani
ikkinchi  voqeadan  ajratib  turadi.  Vaqt  birliklari  taqqoslash,  qo’shish,  ayirish
mumkin.
Insonning butun umri vaqt bilan, vaqtni o’lchash, taqsim qilishi, qadrlash o’quvi
bilan bog‟liq. Vaqt uzluksiz o’tadi, uni to’xtatish ham, qaytarish ham mumkin
emas.
Vaqt  oraliqlari  o’lchanadi.  Birlik  sifatida  qabul  qilingan  vaqt  oralig‟idan  bir
martagina foydalanish mumkin. Shuning uchun vaqt birligi muntazam ravishda
takrorlanuvchi  jarayon  bo’lishi  kerak.  Xalqaro  sistemada  bunday  birlik  qilib
sekund
olingan. Sekund bilan bir qatorda vaqtning boshqa birliklari minut, soat, sutka, yil,
hafta, oy, asr ishlatiladi. Yil va sutka birliklari tabiatdan olingan, soat, minut,
sekund
birliklari kishilar o’ylab topgan. Yil Yerning Quyosh atrofida aylanish vaqti, sutka
Logotip
Boshlangʻich sinflarda vaqt oʻlchov birliklarini oʻrgatish metodikasi. Reja: 1. Vaqt haqidagi dastlabki tasavvurlarni tarkib toptirish. 2. Vaqt va uning o’lchov birliklari bilan tanishtirish. Tayanch iboralar: sekund, minut, soat, sutka, hafta, oy, yil, asr, oddiy va kabisa yili. Vaqt tushunchasini uzunlik, massa tushunchalariga nisbatan ancha murakkab bo’lgan kattalik miqdor sifatida qaraladi, chunki vaqt oraliqlari uzunlik, yuz, og‟irlik xossalariga o’xshash masalalariga ega. Kundalik hayotda vaqt bir voqeani ikkinchi voqeadan ajratib turadi. Vaqt birliklari taqqoslash, qo’shish, ayirish mumkin. Insonning butun umri vaqt bilan, vaqtni o’lchash, taqsim qilishi, qadrlash o’quvi bilan bog‟liq. Vaqt uzluksiz o’tadi, uni to’xtatish ham, qaytarish ham mumkin emas. Vaqt oraliqlari o’lchanadi. Birlik sifatida qabul qilingan vaqt oralig‟idan bir martagina foydalanish mumkin. Shuning uchun vaqt birligi muntazam ravishda takrorlanuvchi jarayon bo’lishi kerak. Xalqaro sistemada bunday birlik qilib sekund olingan. Sekund bilan bir qatorda vaqtning boshqa birliklari minut, soat, sutka, yil, hafta, oy, asr ishlatiladi. Yil va sutka birliklari tabiatdan olingan, soat, minut, sekund birliklari kishilar o’ylab topgan. Yil Yerning Quyosh atrofida aylanish vaqti, sutka
Erning o’z o’qi atrofida aylanish vaqti. Yil taxminan 365 sutkaga teng. Lekin
kishilarning bir yilgi hayoti sutkalarning butun sonlaridan tuzilgan. SHuning uchun
har yilga olti soatdan qo’shish o’rniga har to’rttinchi yilga butun sutka qo’shiladi.
Bu yil 366 kundan iborat bo’lib, kabisa yili deyiladi. Bizning eramizgacha 46 yilda
Rim Imperatori YUliy Sezarь o’sha paytda chalkashib ketgan kalendarni tartibga
solish  maqsadida  yillar  shunday  navbat  bilan  keladigan  kalendarni  yaratdi.
SHuning uchun bu yangi  kalendar  yulian kalendari  deyiladi. SHu kalendarga
asosan yangi yil 1- yanvardan boshlanadi va 12 oy davom etadi. Bu kalendarda
vavilonlik astronomlar yaratgan vaqt o’lchovlardan hafta ham saqlanib qolgan. Oy
vaqtning uncha aniq bo’lmagan birligidir, u 31, 30, 28, 29 kundan iborat. Ammo bu
birlik qadim zamonlardan beri mavjud va u oyning Er atrofida aylanishi bilan
bog‟liq. Oy
taxminan  29,5  sutkada  Erni  to’la  bir  marotaba  aylanib  chiqadi  va  bir  yilda
taxminan
12 marta aylanadi. SHu ma‟lumotlar qadimgi kalendarni tuzishga asos bo’ldi.
Ko’p
asr davomida izlanish, mukammallashtirish natijasida-hozirgi kalendarь vujudga
keldi.  Sutkaning  hozirgidek  24  soatga  bo’linishi  ham  qadimgi  davrdan  kelib
chiqqan
bo’lib,  u  qadimgi  Misrda  kiritilgan.  Minut,  sekund  qadimgi  Vavilonda  kelib
chiqqan. 
1 soatni 60 minutligi, 1 minutni 60 sekundligini Vavilonlik olimlar topganlar. 1
soat
= 60 minutga, 1 minut=60 sekundligiga vavilonlik olimlar yaratgan oltmishli sanoq
sistemasining ta‟siri bor faraz qilinadi.
I-IV sinflarda bolalar yil, oy, hafta, sutka, soat, minut, sekund, asr “vaqt o’lchovi”
ning asosiy birliklari haqida aniq tasavvurga ega bo’lishlari kerak.
Insonning butun umri vaqt bilan, qadrlash o’quvi bilan bog‟liq. Vaqt beto’xtov
o’tadi, uni to’xtatish ham, qaytarish ham mumkin emas. SHuning uchun vaqt
oraliqlarini qabul qilish, voqealarni davom etishi bo’yicha taqqoslash ham qiyin.
Vaqtni qabul qilishimiz mukammal emas, vaqtning u yoki bu oralig‟ida nima
bo’layotganligiga bog‟liq ravishda vaqt dam tez dam sekin o’tayotgandek bo’lib
Logotip
Erning o’z o’qi atrofida aylanish vaqti. Yil taxminan 365 sutkaga teng. Lekin kishilarning bir yilgi hayoti sutkalarning butun sonlaridan tuzilgan. SHuning uchun har yilga olti soatdan qo’shish o’rniga har to’rttinchi yilga butun sutka qo’shiladi. Bu yil 366 kundan iborat bo’lib, kabisa yili deyiladi. Bizning eramizgacha 46 yilda Rim Imperatori YUliy Sezarь o’sha paytda chalkashib ketgan kalendarni tartibga solish maqsadida yillar shunday navbat bilan keladigan kalendarni yaratdi. SHuning uchun bu yangi kalendar yulian kalendari deyiladi. SHu kalendarga asosan yangi yil 1- yanvardan boshlanadi va 12 oy davom etadi. Bu kalendarda vavilonlik astronomlar yaratgan vaqt o’lchovlardan hafta ham saqlanib qolgan. Oy vaqtning uncha aniq bo’lmagan birligidir, u 31, 30, 28, 29 kundan iborat. Ammo bu birlik qadim zamonlardan beri mavjud va u oyning Er atrofida aylanishi bilan bog‟liq. Oy taxminan 29,5 sutkada Erni to’la bir marotaba aylanib chiqadi va bir yilda taxminan 12 marta aylanadi. SHu ma‟lumotlar qadimgi kalendarni tuzishga asos bo’ldi. Ko’p asr davomida izlanish, mukammallashtirish natijasida-hozirgi kalendarь vujudga keldi. Sutkaning hozirgidek 24 soatga bo’linishi ham qadimgi davrdan kelib chiqqan bo’lib, u qadimgi Misrda kiritilgan. Minut, sekund qadimgi Vavilonda kelib chiqqan. 1 soatni 60 minutligi, 1 minutni 60 sekundligini Vavilonlik olimlar topganlar. 1 soat = 60 minutga, 1 minut=60 sekundligiga vavilonlik olimlar yaratgan oltmishli sanoq sistemasining ta‟siri bor faraz qilinadi. I-IV sinflarda bolalar yil, oy, hafta, sutka, soat, minut, sekund, asr “vaqt o’lchovi” ning asosiy birliklari haqida aniq tasavvurga ega bo’lishlari kerak. Insonning butun umri vaqt bilan, qadrlash o’quvi bilan bog‟liq. Vaqt beto’xtov o’tadi, uni to’xtatish ham, qaytarish ham mumkin emas. SHuning uchun vaqt oraliqlarini qabul qilish, voqealarni davom etishi bo’yicha taqqoslash ham qiyin. Vaqtni qabul qilishimiz mukammal emas, vaqtning u yoki bu oralig‟ida nima bo’layotganligiga bog‟liq ravishda vaqt dam tez dam sekin o’tayotgandek bo’lib
tuyuladi.  SHuning  uchun  vaqt  o’rganish  qiyin  bo’lgan  miqdorlardan  biridir.
Bolalarda  vaqt  haqida  tasavvurlar  uzoq  kuzatishlar,  turmush  tajribalarining
jamlanib  borishi  jarayonida  asta  sekin  rivojlanadi.  Vaqt  haqidagi  dastlabki
tasavvurlarni bolalar maktabgacha bo’lgan 59 davrda oladilar. Tun va kunning, yil
fasllarining almashinishi, bolalar hayotidagi rejimli momentlarning takrorlanishi
vaqt haqidagi tasavvurlarni shakllantiradi.
Voqealarning vaqt bo’yicha ketma-ketligi ham (nima avval bo’lgan edi, nima
keyin
bo’lgan  edi)  va  xodisalarning  davomiyligi  haqidagi  tushuncha  ham  bolalar
tomonidan  qiyin  o’zlashtiriladi.  Birinchi  sinf  o’quvchilarida  vaqt  haqidagi
tasavvurlar maktabgacha yoshdagi bolalardagi kabi eng avvalo ularning amaliy
faoliyatlarida shakllanadi; kun rejimi, tabiat kalendarining yuritilishi, hikoyalar,
ertaklar  o’qiganlarida  va  kinofilьmla  ko’rganlarida  voqealarning  ketma-ket
kelishini qabul qilinishi, har kuni dafarlarda ish kunining yozib borilishi-bola vaqt
o’zgarishini ko’rishga, vaqt o’tishini his qilishga yordam beradi. Dastur 1-sinfda
bolalarni hafta kunlari va ularnig kelish tatibi bilan tanishtirishni ko’zda tutadi.
SHu bilan birga dastur yildagi oylarning nomlarini va ularni kelish tartibini bilib
olishlarini, tanish vaqt oraliqlarini taqqoslashni ya‟ni nima uzoq davom etadi:
darsmi yoki tanaffusmi, o’quv choragimi yoki kanikulmi, yoshi bir xil, yoshi
kichik, yoshi har xil kabi tushunchalarni o’rgatishni nazarda tutadi. Bolalarda
yig‟ilgan bunday tasavvurlar ikkinchi sinfda vaqt o’lchovlarini o’rganishga zamin
bo’ladi. Berilgan mavzuni o’rganishga bag‟ishlangan birinchi darsda bolalarda yil,
oy, hafta haqidagi  tasavvurlarni shakllantirishga doir ishlar bajariladi. Yil, oy,
hafta  bilan  tanishtirishda  o’qituvchi  tabelь kalendardan  foydalanadi.  Bolalar
tabelь–kalendarь yordamida  bir  yilda o’n ikki  oy borligi, davomiyligi  bir  xil
bo’lgan oylarning nomini
o’zlashtiradilar, ajratadilar: aprelь , iyunь, sentyabr, noyabr 30 kundan, qolgan 7
oy
esa 31 kundan, oddiy yilning fevrali 28 kundan, kabisa yili esa 29 kundan iborat.
SHu bilan birga kalendardan oyning tartib raqamini aniqlash o’rgatiladi. Masalan
yilning  beshinchi  oyi  qanday  ataladi?  Iyulь,  avgust,  oktyabr  tartib  bo’yicha
nechanchi oylar?
Logotip
tuyuladi. SHuning uchun vaqt o’rganish qiyin bo’lgan miqdorlardan biridir. Bolalarda vaqt haqida tasavvurlar uzoq kuzatishlar, turmush tajribalarining jamlanib borishi jarayonida asta sekin rivojlanadi. Vaqt haqidagi dastlabki tasavvurlarni bolalar maktabgacha bo’lgan 59 davrda oladilar. Tun va kunning, yil fasllarining almashinishi, bolalar hayotidagi rejimli momentlarning takrorlanishi vaqt haqidagi tasavvurlarni shakllantiradi. Voqealarning vaqt bo’yicha ketma-ketligi ham (nima avval bo’lgan edi, nima keyin bo’lgan edi) va xodisalarning davomiyligi haqidagi tushuncha ham bolalar tomonidan qiyin o’zlashtiriladi. Birinchi sinf o’quvchilarida vaqt haqidagi tasavvurlar maktabgacha yoshdagi bolalardagi kabi eng avvalo ularning amaliy faoliyatlarida shakllanadi; kun rejimi, tabiat kalendarining yuritilishi, hikoyalar, ertaklar o’qiganlarida va kinofilьmla ko’rganlarida voqealarning ketma-ket kelishini qabul qilinishi, har kuni dafarlarda ish kunining yozib borilishi-bola vaqt o’zgarishini ko’rishga, vaqt o’tishini his qilishga yordam beradi. Dastur 1-sinfda bolalarni hafta kunlari va ularnig kelish tatibi bilan tanishtirishni ko’zda tutadi. SHu bilan birga dastur yildagi oylarning nomlarini va ularni kelish tartibini bilib olishlarini, tanish vaqt oraliqlarini taqqoslashni ya‟ni nima uzoq davom etadi: darsmi yoki tanaffusmi, o’quv choragimi yoki kanikulmi, yoshi bir xil, yoshi kichik, yoshi har xil kabi tushunchalarni o’rgatishni nazarda tutadi. Bolalarda yig‟ilgan bunday tasavvurlar ikkinchi sinfda vaqt o’lchovlarini o’rganishga zamin bo’ladi. Berilgan mavzuni o’rganishga bag‟ishlangan birinchi darsda bolalarda yil, oy, hafta haqidagi tasavvurlarni shakllantirishga doir ishlar bajariladi. Yil, oy, hafta bilan tanishtirishda o’qituvchi tabelь kalendardan foydalanadi. Bolalar tabelь–kalendarь yordamida bir yilda o’n ikki oy borligi, davomiyligi bir xil bo’lgan oylarning nomini o’zlashtiradilar, ajratadilar: aprelь , iyunь, sentyabr, noyabr 30 kundan, qolgan 7 oy esa 31 kundan, oddiy yilning fevrali 28 kundan, kabisa yili esa 29 kundan iborat. SHu bilan birga kalendardan oyning tartib raqamini aniqlash o’rgatiladi. Masalan yilning beshinchi oyi qanday ataladi? Iyulь, avgust, oktyabr tartib bo’yicha nechanchi oylar?
Agar  oy va chislo  ma‟lum  bo’lsa,  haftaning  kunini  aniqlaydilar  va  aksincha
haftaning kunlari ma‟lum bo’lsa, bu kun oyning qaysi chislosiga to’g‟ri kelishini
aniqlash mumkin?
Bolalarni kalendarь bo’yicha quyidagi savollarga javob berishga o’rgatiladi: - Bu
yil Mustaqillik bayrami, Navro’z bayrami, Xotira kunlari haftaning nechanchi
kunigan to’g‟ri keladi?
- YAnvar, mart, may, dekabr yilning nechanchi oylari?
- Yilda ikkinchi, to’rttinchi, sakkizinchi bo’lib keluvchi oyning nomi nima?
- Kalendardan biling-chi bahorgi kanikulь necha kun davom etarkin? (bahorgi
kanikulь 21 martdan boshlanib 1 aprelgacha davom etadi.)
Bunday  savollarni  yana davom  ettirish  mumkin, yilda  oyning kelish  tartibini
belgilashda rim raqamlaridan foydalaniladi. Sutka tushunchasi sutkaning bolalarga
yaqin bo’lgan qismlari-ertalab, kunduzi, kechqurun, tun (yoki eralabdan kechgacha
bo’lgan kun va tun) orqali ochib beriladi. Bundan tashqari davomiyligining tartibi
haqidagi tasavvurga tayaniladi: kecha, bugun, ertaga, ertadan keyin, oldingi kun,
indini, o’tgan kuni. Bolalarga kecha ertalabdan bugun ertalabgacha o’tgan vaqt
oralig‟i  sutka  deb  ataladi  deb  tushuntiriladi.  Tabelь-kalendardagi  chislolar
sutkalarni  ifodalashini  sutkalar  kechasi  soat  12  da  boshlanishi  tushuntiriladi:
shundan keyin soat va minut tushunchasi o’rgatiladi. Bolalarning bu vaqt oraliqlari
haqidagi  aniq  tasavvurlari  ularning  amaliy  faoliyatlari,  kuzatishlari  asosida
shakllantiriladi. Masalan:  1 soat  bitta 60 dars bilan katta tanaffusning davom
etishidir.  Bir  minutning  qancha  davom  etishini  shakllantirish  uchun  mashqlar
kiritiladi. Bu mashqlar yordamida bolalar bir minutda nima qilish mumkinligini
bilib oladilar. Masalan  bir  minutda  qancha  sanay  olasan?  Nechta  misol  echa
olasan? O’rtacha qadam bilan bir minutda necha metr bosish mumkin? Soat va
minut  bilan  tanishtirishga  bag‟ishlangan  birinchi  darsdayoq  vaqt  o’lchovlari
orasidagi munosabatlar aytiladi: bir sutka yigirma to’rt soatdan, bir soat oltmish
minutdan iborat. Bu bosqichda soat bilan tanishtirish asosiy ish bo’lib hisoblanadi.
Soatning demonstrasion modeli yordamida o’qituvchi soatning tuzilishi, ishlashini,
hamma soatlar shunday yasalganini, ya‟ni katta strelka bir kichik chiziqchadan
ikkinchi kichik chiziqchagacha bir minutda o’tishini, kichik strelka esa bir katta
Logotip
Agar oy va chislo ma‟lum bo’lsa, haftaning kunini aniqlaydilar va aksincha haftaning kunlari ma‟lum bo’lsa, bu kun oyning qaysi chislosiga to’g‟ri kelishini aniqlash mumkin? Bolalarni kalendarь bo’yicha quyidagi savollarga javob berishga o’rgatiladi: - Bu yil Mustaqillik bayrami, Navro’z bayrami, Xotira kunlari haftaning nechanchi kunigan to’g‟ri keladi? - YAnvar, mart, may, dekabr yilning nechanchi oylari? - Yilda ikkinchi, to’rttinchi, sakkizinchi bo’lib keluvchi oyning nomi nima? - Kalendardan biling-chi bahorgi kanikulь necha kun davom etarkin? (bahorgi kanikulь 21 martdan boshlanib 1 aprelgacha davom etadi.) Bunday savollarni yana davom ettirish mumkin, yilda oyning kelish tartibini belgilashda rim raqamlaridan foydalaniladi. Sutka tushunchasi sutkaning bolalarga yaqin bo’lgan qismlari-ertalab, kunduzi, kechqurun, tun (yoki eralabdan kechgacha bo’lgan kun va tun) orqali ochib beriladi. Bundan tashqari davomiyligining tartibi haqidagi tasavvurga tayaniladi: kecha, bugun, ertaga, ertadan keyin, oldingi kun, indini, o’tgan kuni. Bolalarga kecha ertalabdan bugun ertalabgacha o’tgan vaqt oralig‟i sutka deb ataladi deb tushuntiriladi. Tabelь-kalendardagi chislolar sutkalarni ifodalashini sutkalar kechasi soat 12 da boshlanishi tushuntiriladi: shundan keyin soat va minut tushunchasi o’rgatiladi. Bolalarning bu vaqt oraliqlari haqidagi aniq tasavvurlari ularning amaliy faoliyatlari, kuzatishlari asosida shakllantiriladi. Masalan: 1 soat bitta 60 dars bilan katta tanaffusning davom etishidir. Bir minutning qancha davom etishini shakllantirish uchun mashqlar kiritiladi. Bu mashqlar yordamida bolalar bir minutda nima qilish mumkinligini bilib oladilar. Masalan bir minutda qancha sanay olasan? Nechta misol echa olasan? O’rtacha qadam bilan bir minutda necha metr bosish mumkin? Soat va minut bilan tanishtirishga bag‟ishlangan birinchi darsdayoq vaqt o’lchovlari orasidagi munosabatlar aytiladi: bir sutka yigirma to’rt soatdan, bir soat oltmish minutdan iborat. Bu bosqichda soat bilan tanishtirish asosiy ish bo’lib hisoblanadi. Soatning demonstrasion modeli yordamida o’qituvchi soatning tuzilishi, ishlashini, hamma soatlar shunday yasalganini, ya‟ni katta strelka bir kichik chiziqchadan ikkinchi kichik chiziqchagacha bir minutda o’tishini, kichik strelka esa bir katta