Boshlang‘ich ta’lim fanlarini o‘qitish qonuniyatlari va tamoyillari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

12

File size

Fayl hajmi

45,6 KB


Boshlang‘ich ta’lim fanlarini o‘qitish qonuniyatlari va tamoyillari
Umumiy ma’lumot: O‘zbekiston ta’lim sohasi davlat siyosatining ustuvor
yo‘nalishi deb belgilangandi va ta’lim tizimida ulkan islohotlar boshlab yuborildi.
Ushbu yo‘nalishdagi ishlarning izchil amalga oshirilishini ,,Ta’lim to‘g‘risuda”gi
Qonun va ,,Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” ta’minlab bermoqda.
Boshlang‘ich  ta’lim  rivojiga  alohida  e’tibor  qaratildi.  Davlat  ta’lim
standartlari  yaratildi.  Umumiy  ta’lim  maktablarining  moddiy  texnik  ba’zasi
mustahkamlandi. Darsliklarning yangi avlodini yaratish sohasida juda samarali
ishlar amalga oshirilmoqda. Zamon talablari asosida darsliklarga qo‘yilayotgan
talablar  belgilandi  va  tender  asosida  eng  yaxshi  darsliklar  tanlab  olinmoqda.
Darsliklarning  amaliyotdagi  natijalari  monitoringi  asosida,  amaliyotchi
o‘qituvchilar fikrlari tinimsiz o‘rganilib, darsliklarga tegishli o‘zgartishlar kiritilib
borilmoqda. Bu esa ta’lim samaradorligini oshirishga sezilarli ta’sir ko‘rsatmoqda.
Boshlang‘ich  sinfda  ta’lim-  tarbiya  samaradorligiga  alohida  e’tibor
qaratilishi zarur. Buning birinchi sharti, boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining yetarli
tayyorgarlikka ega bo‘lishlari va kasb mas’uliyatining yuqori bo‘lishiga bog‘liq.
Ular tinimsiz o‘z ustilarida ishlashlari va yangiliklarni hayotga joriy qila bilishlari
zarur. O‘qituvchining mohirligi, zamonaviy pedagogik  texnologiyalarni  ta’lim-
tarbiya jarayoniga qo‘llay bilishi va bu sohada tinimsiz izlanishi ta’lim-tarbiya
samaradorligini ta’minlaydi.
Ta’lim-tarbiya  samaradorligining  ikkinchi  sharti,  boshlang‘ich  sinflarda
tasviriy san’at, musiqa va jismoniy madaniyat, horojiy til darslaridan tashqari
barcha o‘quv predmetlaridan bitta o‘qituvchining dars berishidir. Bu darslarni
integratsiyalashga,  o‘quvchilarni  bilimlarni  yaxlit  egallashlariga  imkoniyat
yaratadi. Shuningdek, endigina oiladan kelgan o‘quvchining maktabga adaptatsiya
jarayoni oson kechadi. Bitta o‘qituvchiga oson o‘rganadi va erkin harakat qilishga,
mustaqil fikrlarini bayon qilishiga imkoniyat tug‘iladi. Bolaning yosh xususiyati
Logotip
Boshlang‘ich ta’lim fanlarini o‘qitish qonuniyatlari va tamoyillari Umumiy ma’lumot: O‘zbekiston ta’lim sohasi davlat siyosatining ustuvor yo‘nalishi deb belgilangandi va ta’lim tizimida ulkan islohotlar boshlab yuborildi. Ushbu yo‘nalishdagi ishlarning izchil amalga oshirilishini ,,Ta’lim to‘g‘risuda”gi Qonun va ,,Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” ta’minlab bermoqda. Boshlang‘ich ta’lim rivojiga alohida e’tibor qaratildi. Davlat ta’lim standartlari yaratildi. Umumiy ta’lim maktablarining moddiy texnik ba’zasi mustahkamlandi. Darsliklarning yangi avlodini yaratish sohasida juda samarali ishlar amalga oshirilmoqda. Zamon talablari asosida darsliklarga qo‘yilayotgan talablar belgilandi va tender asosida eng yaxshi darsliklar tanlab olinmoqda. Darsliklarning amaliyotdagi natijalari monitoringi asosida, amaliyotchi o‘qituvchilar fikrlari tinimsiz o‘rganilib, darsliklarga tegishli o‘zgartishlar kiritilib borilmoqda. Bu esa ta’lim samaradorligini oshirishga sezilarli ta’sir ko‘rsatmoqda. Boshlang‘ich sinfda ta’lim- tarbiya samaradorligiga alohida e’tibor qaratilishi zarur. Buning birinchi sharti, boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining yetarli tayyorgarlikka ega bo‘lishlari va kasb mas’uliyatining yuqori bo‘lishiga bog‘liq. Ular tinimsiz o‘z ustilarida ishlashlari va yangiliklarni hayotga joriy qila bilishlari zarur. O‘qituvchining mohirligi, zamonaviy pedagogik texnologiyalarni ta’lim- tarbiya jarayoniga qo‘llay bilishi va bu sohada tinimsiz izlanishi ta’lim-tarbiya samaradorligini ta’minlaydi. Ta’lim-tarbiya samaradorligining ikkinchi sharti, boshlang‘ich sinflarda tasviriy san’at, musiqa va jismoniy madaniyat, horojiy til darslaridan tashqari barcha o‘quv predmetlaridan bitta o‘qituvchining dars berishidir. Bu darslarni integratsiyalashga, o‘quvchilarni bilimlarni yaxlit egallashlariga imkoniyat yaratadi. Shuningdek, endigina oiladan kelgan o‘quvchining maktabga adaptatsiya jarayoni oson kechadi. Bitta o‘qituvchiga oson o‘rganadi va erkin harakat qilishga, mustaqil fikrlarini bayon qilishiga imkoniyat tug‘iladi. Bolaning yosh xususiyati
ham shuni talab qiladi. Shuning bilan birga tabiatshunoslik fanlarini o‘qish, ona tili,
matematika, mehnat fanlari bilan integratsiyalab o‘qitish imkoniyatlari mavjud.
Bunday o‘qitishda bilimlar o‘quvchilar tomonidan yaxlit o‘rganiladi, tizimlilik va
izchillikka asoslangan o‘qitishning samarasi ancha yaxshi bo‘ladi deb o‘ylayman.
Bu dovrda o‘qituvchining innovatsion faoliyati katta ahamiyatga ega .O‘qituvchilar
ta’limni  tashkil  etishla  pedagogik  texnologiyalardan  unumli  foydalanishlari,
darslarni integrallashtirish imkoniyatlarini izlashlari muhim.
Boshlang‘ich sinfda ta’lim-tarbiya jarayoni (samaradorlikni ta’minlashning
uchinchi sharti) o‘quvchilarda yuksak ma’naviyatni tarbiyalashga qaratilishi lozim.
O‘quvchilarda Vatanga e’tiqod, unga muhabbat, tabiatga, mehnatga, insonlarga,
o‘z-o‘ziga  munosabat  boshlang‘ich  sinflarda  tarbiyalanishi  zarur.  Vatan  uning
hayoti  uchun  qanday  ahamiyatga  egaligi,  vatanda  ular  uchun  yaratilgan
imkoniyatlar,  ular  vatanning  ertangi  kuni  uchun  mas’uliyatli  ekanliklarini
anglashga o‘rgatish, vatandagi milliy qadriyatlar, urf-odatlarni hurmat qilish va
asrashga o‘rgatish - bularning hammasi vatanga e’tiqodni tarbiyalashga xizmat
qiladi. Bu esa ta’lim jarayoniga ham hurmat bilan qarashga, bilimlarni qunt bilan
o‘rganishga mas’uliyatni tarbiyalaydi. 
Boshlang‘ich ta’limdan boshlab iqtidorli o‘quvchilar bilan alohida dastur
asosida ishlash ham eng muhim muammolardan biridir. Chunki, jamiyatimizning
kelajagi ana shu iqtidorli yoshlarga bog‘liq. Ularni boshlang‘ich sinfdan boshlab
alohida o‘qitish, ular iqtidorini rivojlanishiga ta’sir qiladi. Bunday o‘quvchilarga
e’tibor qaratilmasa ular uchun ta’lim jarayoni zerikarli bo‘ladi va asta-sekin unga
qiziqish pasayadi. 
Yuqoridagilardan  xulosa  chiqarib  boshlang‘ich  ta’limning  kelajakdagi
taraqqiyotini ta’minlash uchun quyidagilarga e’tibor qaratish lozim:
1. Yuksak ma’naviyatli insonni tarbiyalash uchun xizmat qiladigan ta’lim
mazmunini yaratish.
1. O‘quvchilarning intellektual imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarish yo‘llari
va usullarini yaratish ustida ishlash.
2. O‘quvchilarning  mustaqil,  erkin,  ijodiy  fikrlashi  uchun  imkoniyat
yaratish maqsadida pedagogik va innovatsion texnologiyalardan keng foydalanish
va shunday dars loyihalari ustida ishlash. 
Logotip
ham shuni talab qiladi. Shuning bilan birga tabiatshunoslik fanlarini o‘qish, ona tili, matematika, mehnat fanlari bilan integratsiyalab o‘qitish imkoniyatlari mavjud. Bunday o‘qitishda bilimlar o‘quvchilar tomonidan yaxlit o‘rganiladi, tizimlilik va izchillikka asoslangan o‘qitishning samarasi ancha yaxshi bo‘ladi deb o‘ylayman. Bu dovrda o‘qituvchining innovatsion faoliyati katta ahamiyatga ega .O‘qituvchilar ta’limni tashkil etishla pedagogik texnologiyalardan unumli foydalanishlari, darslarni integrallashtirish imkoniyatlarini izlashlari muhim. Boshlang‘ich sinfda ta’lim-tarbiya jarayoni (samaradorlikni ta’minlashning uchinchi sharti) o‘quvchilarda yuksak ma’naviyatni tarbiyalashga qaratilishi lozim. O‘quvchilarda Vatanga e’tiqod, unga muhabbat, tabiatga, mehnatga, insonlarga, o‘z-o‘ziga munosabat boshlang‘ich sinflarda tarbiyalanishi zarur. Vatan uning hayoti uchun qanday ahamiyatga egaligi, vatanda ular uchun yaratilgan imkoniyatlar, ular vatanning ertangi kuni uchun mas’uliyatli ekanliklarini anglashga o‘rgatish, vatandagi milliy qadriyatlar, urf-odatlarni hurmat qilish va asrashga o‘rgatish - bularning hammasi vatanga e’tiqodni tarbiyalashga xizmat qiladi. Bu esa ta’lim jarayoniga ham hurmat bilan qarashga, bilimlarni qunt bilan o‘rganishga mas’uliyatni tarbiyalaydi. Boshlang‘ich ta’limdan boshlab iqtidorli o‘quvchilar bilan alohida dastur asosida ishlash ham eng muhim muammolardan biridir. Chunki, jamiyatimizning kelajagi ana shu iqtidorli yoshlarga bog‘liq. Ularni boshlang‘ich sinfdan boshlab alohida o‘qitish, ular iqtidorini rivojlanishiga ta’sir qiladi. Bunday o‘quvchilarga e’tibor qaratilmasa ular uchun ta’lim jarayoni zerikarli bo‘ladi va asta-sekin unga qiziqish pasayadi. Yuqoridagilardan xulosa chiqarib boshlang‘ich ta’limning kelajakdagi taraqqiyotini ta’minlash uchun quyidagilarga e’tibor qaratish lozim: 1. Yuksak ma’naviyatli insonni tarbiyalash uchun xizmat qiladigan ta’lim mazmunini yaratish. 1. O‘quvchilarning intellektual imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarish yo‘llari va usullarini yaratish ustida ishlash. 2. O‘quvchilarning mustaqil, erkin, ijodiy fikrlashi uchun imkoniyat yaratish maqsadida pedagogik va innovatsion texnologiyalardan keng foydalanish va shunday dars loyihalari ustida ishlash.
3. O‘quvchilarni ko‘proq amaliy faoliyatga tayyorlash, egallagan bilimlarini
amaliyotga tadbiq qila olishlariga erishish, kasblarga yo‘naltirish.
4. O‘quv  rejasi  va  dasturlarga  o‘zgartishlar  kiritish:  dasturlar  izchil  va
bilimlarni tizimli egallashga imkoniyat berishi  lozim. Ba’zi o‘quv predmetlari
mazmunini takomillashtirish ustida ishlash. 
5. Iqtidorli  bolalarni  o‘qitishga  alohida  e’tibor  qaratish,  imkoni  bo‘lsa
iqtidorli  bolalar  maktabini  tashkil  etish  va  unda  o‘qitiladigan  bolalarga
qo‘yiladigan  talablarning  aniq  tizimini  ishlab  chiqish.  Bunday  maktablarda
beriladigan ta’lim mazmunini belgilash. Iqtidorlilar maktabiga qabulning haqiqiy
va real bo‘lishini ta’minlash.
6. Dunyo  mamlakatlarining  boshlang‘ich  ta’lim  sohasidagi  tajribalarini
o‘rganish va ulardan milliy mentalitetimizni hisobga olgan holda foydalanish.
7. Ilg‘or o‘qituvchilarning tajribalarini o‘rganish va ommalashtirish tizimini
yaratish.
8. Ta’lim muassalarida ijodiy muhit yaratish, har qanday tashabbuskorlik va
ijodiy ishlarni  qo‘llab quvvatlash.  O‘qituvchilarning yangiliklar  ustida ishlash,
yaratuvchanlik faoliyatlarini qo‘llab - quvvatlash.
9.  Boshlang‘ich  ta’limning  nazariy  va  amaliy  muammolarini  ishlab
chiqishga bag‘ishlangan ilmiy tadqiqot ishlariga e’tibor qaratish zarur. Bu sohada
ilmiy ish olib borayotgan tadqiqotchilar bugungi kunda boshlang‘ich ta’limdagi
muammolar yechimini izlashlari muhim. Bugungi kunda o‘quvchilarda yuksak
ma’naviyatni  tarbiyalash  muammolari,  boshlang‘ich  ta’limda  zamonaviy
pedagogik texnologiyalarni qo‘llash, innovatsion texnologiyalardan foydalanish,
o‘quvchilarni  mustaqil,  ijodiy  va  erkin  fikrlashga  o‘rgatish,  o‘quvchilarning
intellektual  qobiliyatlarini  rivojlantirish,  tabiatni  asrab  -  avaylashga  o‘rgatish,
mehnatga, insonlarga va o‘z-o‘ziga munosabat kabi muammolarda tadqiqotlar olib
borish  boshlang‘ich  ta’limni  rivojlantirish  uchun  katta  ahamiyatga  ega.
Boshlang‘ich ta’lim sohasidagi ilmiy ishlarning natijalarini amaliyotga joriy etish
tizimini tashkil etish ham bugungi kunning muhim vazifalaridan biridir.
 Boshlang‘ich  ta’limda  ilmiy-ilmiy-metodik  ishlarni  tashkil  etish  o‘quv
meyoriy hujjatlarga tayaniladi. 
Logotip
3. O‘quvchilarni ko‘proq amaliy faoliyatga tayyorlash, egallagan bilimlarini amaliyotga tadbiq qila olishlariga erishish, kasblarga yo‘naltirish. 4. O‘quv rejasi va dasturlarga o‘zgartishlar kiritish: dasturlar izchil va bilimlarni tizimli egallashga imkoniyat berishi lozim. Ba’zi o‘quv predmetlari mazmunini takomillashtirish ustida ishlash. 5. Iqtidorli bolalarni o‘qitishga alohida e’tibor qaratish, imkoni bo‘lsa iqtidorli bolalar maktabini tashkil etish va unda o‘qitiladigan bolalarga qo‘yiladigan talablarning aniq tizimini ishlab chiqish. Bunday maktablarda beriladigan ta’lim mazmunini belgilash. Iqtidorlilar maktabiga qabulning haqiqiy va real bo‘lishini ta’minlash. 6. Dunyo mamlakatlarining boshlang‘ich ta’lim sohasidagi tajribalarini o‘rganish va ulardan milliy mentalitetimizni hisobga olgan holda foydalanish. 7. Ilg‘or o‘qituvchilarning tajribalarini o‘rganish va ommalashtirish tizimini yaratish. 8. Ta’lim muassalarida ijodiy muhit yaratish, har qanday tashabbuskorlik va ijodiy ishlarni qo‘llab quvvatlash. O‘qituvchilarning yangiliklar ustida ishlash, yaratuvchanlik faoliyatlarini qo‘llab - quvvatlash. 9. Boshlang‘ich ta’limning nazariy va amaliy muammolarini ishlab chiqishga bag‘ishlangan ilmiy tadqiqot ishlariga e’tibor qaratish zarur. Bu sohada ilmiy ish olib borayotgan tadqiqotchilar bugungi kunda boshlang‘ich ta’limdagi muammolar yechimini izlashlari muhim. Bugungi kunda o‘quvchilarda yuksak ma’naviyatni tarbiyalash muammolari, boshlang‘ich ta’limda zamonaviy pedagogik texnologiyalarni qo‘llash, innovatsion texnologiyalardan foydalanish, o‘quvchilarni mustaqil, ijodiy va erkin fikrlashga o‘rgatish, o‘quvchilarning intellektual qobiliyatlarini rivojlantirish, tabiatni asrab - avaylashga o‘rgatish, mehnatga, insonlarga va o‘z-o‘ziga munosabat kabi muammolarda tadqiqotlar olib borish boshlang‘ich ta’limni rivojlantirish uchun katta ahamiyatga ega. Boshlang‘ich ta’lim sohasidagi ilmiy ishlarning natijalarini amaliyotga joriy etish tizimini tashkil etish ham bugungi kunning muhim vazifalaridan biridir. Boshlang‘ich ta’limda ilmiy-ilmiy-metodik ishlarni tashkil etish o‘quv meyoriy hujjatlarga tayaniladi.
Har bir mutaxassislik fani o‘qituvchisi o‘quv meyoriy hujjatlarni bilishi va
ular asosida o‘ziga tegishli fan bo‘yicha o‘quv meyoriy hujjatlar tayyorlasi lozim.
Boshlang‘ich ta’limga tegishli o‘quv meyoriy hujjatlar:
Davlat ta’lim standarti.
Namunaviy o‘quv dasturi.
Xalq ta’limi vazirligi tomonidan tasdiqlangan va ijro etish uchun yuborilgan
boshqa qaror, ko‘rsatma va boshqa uslubiy materiallar.
Darslik va qo‘llanmalar.
Boshlang‘ich  sinf  o‘qituvchisi  ularga  asoslangan  holda  o‘zining  ishchi
dasturini tuzib chiqadi. Ishchi dasturi asosida dars ishlanmasi, o‘quvchilar bilimini
nazorat qilish uchun nazorat savollarini tuzadi. Oraliq, yakuniy nazorat savollarini
tuzadi, test savollari ishlab chiqadi.
Talabalar bilimini tekshirishdagi qator afzalliklari hisobga olinib keyingi
paytda testlardan keng foydalanilmoqda.
Testlarni tuzishda o‘qituvchilar quyidagilarga ahamiyat berishi lozim: 
1.Ko‘zlangan maqsadga ko‘ra savolni aniq qo‘yish kerak. 
2. Testda faqat bitta javob to‘g‘ri bo‘lishi kerak.
3.Javoblarning  bir-biriga  o‘xshash  bo‘lgani  va  haqiqatga  yaqin  bo‘lgani
ma’qul.
4.Testda iloji boricha inkor qiluvchi fe’l va boshqalardan foydalanmaslikka
harakat qilish zarur.(masalan, yuqoridagi ko‘rsatmalardan nima imkon bermaydi?
va h.)
5.”Yuqoridagi ko‘rsatilganlarning hammasi, yoki har biri” kabi ta’riflarni
iloji boricha ishlatmaslik kerak.
6.Bir necha komponentlar (aytaylik,A va S)ni mujassamlashtirgan javoblarni
iloji boricha kam ishlatish, ishlatganda test kimlar uchun tuzilayotganiga ahamiyat
berish zarur.
7.To‘g‘ri javob hammasi bir joyda(A,B yoki C) bo‘lishi mumkin emas.
8. Savollar va javoblar grammatik jihatdan o‘zaro mos va muvofiq bo‘lishi
kerak.
Sharqdagi uyg‘onish davrida (IX-XI asrlar) arab, musulmon madaniyatining
Yaqin va Markaziy Osiyo xalqlarining moddiy va ma’naviy madaniyati  bilan
Logotip
Har bir mutaxassislik fani o‘qituvchisi o‘quv meyoriy hujjatlarni bilishi va ular asosida o‘ziga tegishli fan bo‘yicha o‘quv meyoriy hujjatlar tayyorlasi lozim. Boshlang‘ich ta’limga tegishli o‘quv meyoriy hujjatlar: Davlat ta’lim standarti. Namunaviy o‘quv dasturi. Xalq ta’limi vazirligi tomonidan tasdiqlangan va ijro etish uchun yuborilgan boshqa qaror, ko‘rsatma va boshqa uslubiy materiallar. Darslik va qo‘llanmalar. Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi ularga asoslangan holda o‘zining ishchi dasturini tuzib chiqadi. Ishchi dasturi asosida dars ishlanmasi, o‘quvchilar bilimini nazorat qilish uchun nazorat savollarini tuzadi. Oraliq, yakuniy nazorat savollarini tuzadi, test savollari ishlab chiqadi. Talabalar bilimini tekshirishdagi qator afzalliklari hisobga olinib keyingi paytda testlardan keng foydalanilmoqda. Testlarni tuzishda o‘qituvchilar quyidagilarga ahamiyat berishi lozim: 1.Ko‘zlangan maqsadga ko‘ra savolni aniq qo‘yish kerak. 2. Testda faqat bitta javob to‘g‘ri bo‘lishi kerak. 3.Javoblarning bir-biriga o‘xshash bo‘lgani va haqiqatga yaqin bo‘lgani ma’qul. 4.Testda iloji boricha inkor qiluvchi fe’l va boshqalardan foydalanmaslikka harakat qilish zarur.(masalan, yuqoridagi ko‘rsatmalardan nima imkon bermaydi? va h.) 5.”Yuqoridagi ko‘rsatilganlarning hammasi, yoki har biri” kabi ta’riflarni iloji boricha ishlatmaslik kerak. 6.Bir necha komponentlar (aytaylik,A va S)ni mujassamlashtirgan javoblarni iloji boricha kam ishlatish, ishlatganda test kimlar uchun tuzilayotganiga ahamiyat berish zarur. 7.To‘g‘ri javob hammasi bir joyda(A,B yoki C) bo‘lishi mumkin emas. 8. Savollar va javoblar grammatik jihatdan o‘zaro mos va muvofiq bo‘lishi kerak. Sharqdagi uyg‘onish davrida (IX-XI asrlar) arab, musulmon madaniyatining Yaqin va Markaziy Osiyo xalqlarining moddiy va ma’naviy madaniyati bilan
birlashishi asosida alohida sinkretik (yunoncha synkretismos -birlashish, yaxlitlik,
qo‘shilish) madaniyat birlashgan turi yuzaga kelgan. Allomalar Muhammad al-
Xorazmiy (787-850 yillar), Abu Nasr Forobiy (870-950 yillar), Al-Kindiy (800-
870 yillar), Abu Rayhon Beruniy (973-1050 yillar), Abu Ali ibn Sino (980-1037
yillar) va boshqalar uning asoschilari sifatida mashhur bo‘ldilar. Bu madaniyatning
asosiy markazlari Suriya, Eron, Markaziy Osiyo hududlarida joylashgan. Sharq
mutafakkirlari o‘z asarlarida ta’lim usullari, qoidalari, tamoyillari, metodlari va
shakllari  asosida  ta’lim  amaliyotining  mohiyatini  ifoda  etadilar.  Biroq  ta’lim
masalalari bilan ular maxsus va izchil shug‘ullanmaganliklari bois maxsus didaktik
nazariya yaratilmadi. Ta’limni ular fan sifatida emas, boshqa fanlarga o‘rgatish
san’ati, hunarmandchilik sifatida tushundilar. Sharq allomalari tomonidan ilgari
surilgan qoida, usul  va tamoyillarning aksariyati  zamonaviy maktablarda ham
qo‘llanilmoqda.
Quyidagi jadvaldan Sharq allomalari Muhammad al-Xorazmiy, Abu Nasr
Forobiy, Al-Kindiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Muslihiddin Sa’diy,
Abdurahmon  Jomiy,  Alisher  Navoiylar  ham  ta’limning  ilmiyligi,  ongliligi,
ko‘rgazmaliligi, tushunarliligi, ketma-ketligi, muntazamligi, moslashuvchanligi va
mustaqilligi,  shuningdek,  bolaning  individual  xususiyatlari,  layoqati  va
qobiliyatlarini  hisobga  olish,  ta’limni  insonparvarlashtirish  kabi  qoida  va
tamoyillarini ifoda etib berganlari anglanadi. 
XVII  asrda  pedagogika  amaliy  tabiatshunoslik  sifatida  biologiya
qonuniyatlariga  bo‘ysunishi  e’tirof  etilgan.  Pedagogikani  tubdan  to‘la  qayta
qurishni  chex  olimi  Y.A.Komenskiy  va  ingliz  pedagogi  Djon  Lokk  amalga
oshirdilar. 
Ular pedagogik qonunlarining quyidagi uch jihatiga ko‘ra guruhlaganlar:
1.Ijtimoiy-tarixiy.
2.Tabiiy-tarixiy.
3.Psixologik. 
Keyinchalik  bir  guruh  ilg‘or  pedagoglar  umumiy  tamoyillar  bilan
qanoatlanmay,  didaktik  qonuniyatlarini  ifoda  etishga  uringanlar.  Xususan,
Y.A.Komenskiy  didaktikaning  tematik  belgilariga  ko‘ra  guruhlangan  quyidagi
qoidalar tizimini ilgari surdi:
Logotip
birlashishi asosida alohida sinkretik (yunoncha synkretismos -birlashish, yaxlitlik, qo‘shilish) madaniyat birlashgan turi yuzaga kelgan. Allomalar Muhammad al- Xorazmiy (787-850 yillar), Abu Nasr Forobiy (870-950 yillar), Al-Kindiy (800- 870 yillar), Abu Rayhon Beruniy (973-1050 yillar), Abu Ali ibn Sino (980-1037 yillar) va boshqalar uning asoschilari sifatida mashhur bo‘ldilar. Bu madaniyatning asosiy markazlari Suriya, Eron, Markaziy Osiyo hududlarida joylashgan. Sharq mutafakkirlari o‘z asarlarida ta’lim usullari, qoidalari, tamoyillari, metodlari va shakllari asosida ta’lim amaliyotining mohiyatini ifoda etadilar. Biroq ta’lim masalalari bilan ular maxsus va izchil shug‘ullanmaganliklari bois maxsus didaktik nazariya yaratilmadi. Ta’limni ular fan sifatida emas, boshqa fanlarga o‘rgatish san’ati, hunarmandchilik sifatida tushundilar. Sharq allomalari tomonidan ilgari surilgan qoida, usul va tamoyillarning aksariyati zamonaviy maktablarda ham qo‘llanilmoqda. Quyidagi jadvaldan Sharq allomalari Muhammad al-Xorazmiy, Abu Nasr Forobiy, Al-Kindiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Muslihiddin Sa’diy, Abdurahmon Jomiy, Alisher Navoiylar ham ta’limning ilmiyligi, ongliligi, ko‘rgazmaliligi, tushunarliligi, ketma-ketligi, muntazamligi, moslashuvchanligi va mustaqilligi, shuningdek, bolaning individual xususiyatlari, layoqati va qobiliyatlarini hisobga olish, ta’limni insonparvarlashtirish kabi qoida va tamoyillarini ifoda etib berganlari anglanadi. XVII asrda pedagogika amaliy tabiatshunoslik sifatida biologiya qonuniyatlariga bo‘ysunishi e’tirof etilgan. Pedagogikani tubdan to‘la qayta qurishni chex olimi Y.A.Komenskiy va ingliz pedagogi Djon Lokk amalga oshirdilar. Ular pedagogik qonunlarining quyidagi uch jihatiga ko‘ra guruhlaganlar: 1.Ijtimoiy-tarixiy. 2.Tabiiy-tarixiy. 3.Psixologik. Keyinchalik bir guruh ilg‘or pedagoglar umumiy tamoyillar bilan qanoatlanmay, didaktik qonuniyatlarini ifoda etishga uringanlar. Xususan, Y.A.Komenskiy didaktikaning tematik belgilariga ko‘ra guruhlangan quyidagi qoidalar tizimini ilgari surdi:
1.,,Ta’lim va oson o‘qishning asosiy qoidalari” (,,Buyuk didaktika” - XVII
bob);
2.,,Tabiiy o‘qish va ta’limning asosiy qoidalari”;
3.,,Fanlarga o‘qitish san’atining to‘qqiz qoidasi” (XX bob) va boshqalar. 
Disterveg tomonidan asoslangan qoidalar soni 33 ta bo‘lib, ular muayyan
loyihalarga  taalluqli  ekanligiga  ko‘ra  guruhlarga  ajratadi  (birinchi  guruh  -
o‘qituvchiga  nisbatan,  ikkinchisi  -dars  tashkil  etilayotgan  fanga  nisbatan,
uchinchisi -o‘quvchiga nisbatan va hokazolar tarzida). Shu bilan birga Disterveg
mazkur qoidalarning ayrimlarini qonunlar ham deb ataydi.
Ta’lim tamoillari. Ta`lim o`qituvchining faoliyati va o’quvchilar tomonidan
ilmiy bilimlarni o`zlashtirilishi, tegishli ko`nikma va malakalar hosil qilishning
asosiy qonuni va yo`l-yo`riqlarni o`z ichiga oladi. Ta`lim tamoillari o`qitishning
eng muhim masalalarini nazariy va amaliy jihatdan to`g`ri hal qilishning asosiy
qonuniyatlaridir.  Qonuniyat  bu  barqarorlik,  zaruriyat,  u  yoki  bu  hodisalar  va
jarayonlar o`rtasidagi mutanosiblik va muhim aloqa. 
Ta`lim tamoillari deb - umuminsoniy tarbiyaning maqsad va vazifalarini
amalga  oshirishga  qaratilgan  o`qish  va  o`qitish  jarayonlarining  yo`nalishi,
o`quvchilar  tomonidan  ilmiy bilimlarning o`zlashtirishlari, bilim,  ko`nikma va
malakalar hosil qilishning asosiy qonun qoidalarining yig`indisiga aytiladi. 
O`qitish prinsiplari ta’limning eng muhim masalalarini nazariy va amaliy
jihatdan to`g`ri hal qilishning asosiy negizi hisoblanadi.
Ta`limning  ilmiylik  tamoillari.  Maktablarda  ta`limning  ilmiy  bo’lishi,
prinsipi  ta`lim  jarayonida  o`quvchilarning  tabiat,  jamiyat  va  kishi  tafakkuri
taraqqiyoti haqidagi qonun va qoidalarni dialektik materialistik asosda egallab
olishlarini, atrofini  o`rab  olgan  ob`ektiv borliqdagi  predmet, narsa,  hodisa  va
voqeyalarning bir-biriga bog`liqligi, hamisha harakatda va rivojlanishda ekanligini
ilmiy asoslarini anglab olishlarini, fakt va hodisalarni mustaqil tahlil qilish va
xulosalar chiqarish, shunindek, ularga o`zlashtirilgan ilmiy bilimlarning turmushda
bilish ko`nikma va malakalarni hosil qilish talabalarning o`z ichiga oladi. 
Ta’limning ilmiy bo`lishi prinsipi ta`lim jarayonida o`quvchilarning hozirgi
fan  va  texnika  taraqqiyot  darajasiga  muvofiq  keladigan  ilmiy  bilimlar  bilan
Logotip
1.,,Ta’lim va oson o‘qishning asosiy qoidalari” (,,Buyuk didaktika” - XVII bob); 2.,,Tabiiy o‘qish va ta’limning asosiy qoidalari”; 3.,,Fanlarga o‘qitish san’atining to‘qqiz qoidasi” (XX bob) va boshqalar. Disterveg tomonidan asoslangan qoidalar soni 33 ta bo‘lib, ular muayyan loyihalarga taalluqli ekanligiga ko‘ra guruhlarga ajratadi (birinchi guruh - o‘qituvchiga nisbatan, ikkinchisi -dars tashkil etilayotgan fanga nisbatan, uchinchisi -o‘quvchiga nisbatan va hokazolar tarzida). Shu bilan birga Disterveg mazkur qoidalarning ayrimlarini qonunlar ham deb ataydi. Ta’lim tamoillari. Ta`lim o`qituvchining faoliyati va o’quvchilar tomonidan ilmiy bilimlarni o`zlashtirilishi, tegishli ko`nikma va malakalar hosil qilishning asosiy qonuni va yo`l-yo`riqlarni o`z ichiga oladi. Ta`lim tamoillari o`qitishning eng muhim masalalarini nazariy va amaliy jihatdan to`g`ri hal qilishning asosiy qonuniyatlaridir. Qonuniyat bu barqarorlik, zaruriyat, u yoki bu hodisalar va jarayonlar o`rtasidagi mutanosiblik va muhim aloqa. Ta`lim tamoillari deb - umuminsoniy tarbiyaning maqsad va vazifalarini amalga oshirishga qaratilgan o`qish va o`qitish jarayonlarining yo`nalishi, o`quvchilar tomonidan ilmiy bilimlarning o`zlashtirishlari, bilim, ko`nikma va malakalar hosil qilishning asosiy qonun qoidalarining yig`indisiga aytiladi. O`qitish prinsiplari ta’limning eng muhim masalalarini nazariy va amaliy jihatdan to`g`ri hal qilishning asosiy negizi hisoblanadi. Ta`limning ilmiylik tamoillari. Maktablarda ta`limning ilmiy bo’lishi, prinsipi ta`lim jarayonida o`quvchilarning tabiat, jamiyat va kishi tafakkuri taraqqiyoti haqidagi qonun va qoidalarni dialektik materialistik asosda egallab olishlarini, atrofini o`rab olgan ob`ektiv borliqdagi predmet, narsa, hodisa va voqeyalarning bir-biriga bog`liqligi, hamisha harakatda va rivojlanishda ekanligini ilmiy asoslarini anglab olishlarini, fakt va hodisalarni mustaqil tahlil qilish va xulosalar chiqarish, shunindek, ularga o`zlashtirilgan ilmiy bilimlarning turmushda bilish ko`nikma va malakalarni hosil qilish talabalarning o`z ichiga oladi. Ta’limning ilmiy bo`lishi prinsipi ta`lim jarayonida o`quvchilarning hozirgi fan va texnika taraqqiyot darajasiga muvofiq keladigan ilmiy bilimlar bilan
qurollashtirishni hamda maktab ta`limi davomida yoshlarni ilmiy bilimlar bilan
tanishtirib borishni ta`minlashga qaratilgan.
Didaktikaning ilmiylik prinsipi maktab ta`limining mazmunigagina aloqador
bo`lib qolmay, o`qitish meto`dlariga ham aloqadordir.
U  maktab  ta`limi  jarayonida  fan-texnika  yutuqlaridan  foydala  olishga
qaratilgan o`qitish meto`dlarini ham takomillashtirishni talab qiladi.
Shuningdek,  o`quvchilarning  umumiy  tayyorgarligi,  saviyasi  va  yosh
xususiyatlariga mos keladigan eng sodda shakldagi ilmiy tadqiqot meto`dlari bilan
tanishtirishni ham talab qiladi. Ayniqsa o`quvchilarni, atrofni, narsa, voqea va
hodisalarni  mustaqil  suratda  kuzatish,  eksperiment  o`tkazish,  dastlabki  ilmiy
tadqiqot meto`dlari bilan tanishtirishni talab qiladi.
Didaktikaning  ilmiylik  prinsipi  o`quvchilar  ilmiy  materialistik
dunyoqarashlarni shakllantirishga, atrofni o`rab olgan ob`ektiv borliqni o`rganish,
bilishga bo`lgan qiziqishlarni o`stirish, shuningdek ularning mustaqil ravishda o`z
ma’lumotlarini oshirishga mustaqil ilmiy ishlar olib borishga bo`lgan moyilliklarini
rivojlantirish ham zarur bo`lgan ko`nikma va malakalar hosil qilishga olib keladi.
Bularning hammasi o`quvchilarning ijodiy faolliklarini oshiradi.
Ta`lim va tarbiyaning birligi.  Ta`lim jarayonida o`quvchini tarbiyalash,
jamiyatda  o`z  o`rnini  topishga  yo`naltirish,  ularga  barkamol  shaxs  hislatlarini
singdirish asosiy o`rinni tutmog`i lozim. Buning uchun:
  - o`zlashtirilayotgan ilmiy bilimlar orqali o`quvchilarda ilmiy materialistik
asosda dunyoqarash tarkib toptirish;
  - shu jarayonda o`quvchilarga muayyan ma`naviy sifat, umuminsoniy ahloq
meyorlarini singdirish;
  - o`quvchilarning aqliy kamoloti va qobiliyatlarini yanada rivojlantirib borish
nazarda tutiladi. 
Ta`lim-tarbiyaning birligini taminlash, ta`lim jarayonini to`g`ri tashkil etish
va  xilma-xil  o`qitish  meto`dlaridan  unumli  foydalana  olishga  ko`p  jihatdan
bog`liqdir. Ta`lim bilan tarbiyaning birligini ta`minlamoq uchun ayniqsa:
-  bayon  qilinayotgan  o`quv  materiallarining  mazmuni  ham  ilmiy,  ham
g`oyaviy jihatda to`g`ri yo`nalishga ega bo`lishi;
- o`qitilayotgan mavzuning ilmiy va tarbiyaviy mohiyatini ochib berish;
Logotip
qurollashtirishni hamda maktab ta`limi davomida yoshlarni ilmiy bilimlar bilan tanishtirib borishni ta`minlashga qaratilgan. Didaktikaning ilmiylik prinsipi maktab ta`limining mazmunigagina aloqador bo`lib qolmay, o`qitish meto`dlariga ham aloqadordir. U maktab ta`limi jarayonida fan-texnika yutuqlaridan foydala olishga qaratilgan o`qitish meto`dlarini ham takomillashtirishni talab qiladi. Shuningdek, o`quvchilarning umumiy tayyorgarligi, saviyasi va yosh xususiyatlariga mos keladigan eng sodda shakldagi ilmiy tadqiqot meto`dlari bilan tanishtirishni ham talab qiladi. Ayniqsa o`quvchilarni, atrofni, narsa, voqea va hodisalarni mustaqil suratda kuzatish, eksperiment o`tkazish, dastlabki ilmiy tadqiqot meto`dlari bilan tanishtirishni talab qiladi. Didaktikaning ilmiylik prinsipi o`quvchilar ilmiy materialistik dunyoqarashlarni shakllantirishga, atrofni o`rab olgan ob`ektiv borliqni o`rganish, bilishga bo`lgan qiziqishlarni o`stirish, shuningdek ularning mustaqil ravishda o`z ma’lumotlarini oshirishga mustaqil ilmiy ishlar olib borishga bo`lgan moyilliklarini rivojlantirish ham zarur bo`lgan ko`nikma va malakalar hosil qilishga olib keladi. Bularning hammasi o`quvchilarning ijodiy faolliklarini oshiradi. Ta`lim va tarbiyaning birligi. Ta`lim jarayonida o`quvchini tarbiyalash, jamiyatda o`z o`rnini topishga yo`naltirish, ularga barkamol shaxs hislatlarini singdirish asosiy o`rinni tutmog`i lozim. Buning uchun: - o`zlashtirilayotgan ilmiy bilimlar orqali o`quvchilarda ilmiy materialistik asosda dunyoqarash tarkib toptirish; - shu jarayonda o`quvchilarga muayyan ma`naviy sifat, umuminsoniy ahloq meyorlarini singdirish; - o`quvchilarning aqliy kamoloti va qobiliyatlarini yanada rivojlantirib borish nazarda tutiladi. Ta`lim-tarbiyaning birligini taminlash, ta`lim jarayonini to`g`ri tashkil etish va xilma-xil o`qitish meto`dlaridan unumli foydalana olishga ko`p jihatdan bog`liqdir. Ta`lim bilan tarbiyaning birligini ta`minlamoq uchun ayniqsa: - bayon qilinayotgan o`quv materiallarining mazmuni ham ilmiy, ham g`oyaviy jihatda to`g`ri yo`nalishga ega bo`lishi; - o`qitilayotgan mavzuning ilmiy va tarbiyaviy mohiyatini ochib berish;
-  bayon  ilmiy  bilimlarning  puxta  va  mustahkam  o`zlashtirish  hamda
turmushda ularga amal qilinishi;
-  ta`lim  jarayoni  o`quvchilarning  qiziqishini  orttirish,  faollik  va
tashabuskorliklarni oshirishga qaratilgan bo`lishi;
- ta`lim jarayonida o`quvchilarning saramjonlik, uyushqoqlik, intizomlilik va
javobgarlikni sezish, jamoatchilik hamda o`zaro yordam hislarini tarbiyalashga
alohida ahamiyat bermog`i lozim.
Ta`limda  nazariyaning  amaliyot  bilan  birligi.  Ta`lim  nazariyasining
amaliyot bilan birligi prinsipi eng asosiy va yetakchi prinsipdir. Nazariyaning
amaliyot bilan birligi masalasi faqat didaktik prinsipgina bo`lmay qolmay, balki
o`quv tarbiya ishlarining hamma tomonini o`z ichiga oladi. Maktab ta`limi tizimida
nazariya  bilan  amaliyotning  birligi  prinsipi  dastavval  o`quv  predmetlarning
mazmuni va harakteriga bog`liq  holda o`qish jarayonida amalga oshiriladi. Ilmiy
bilimlar puxta egallash, uning bir-biriga mustahkam va uzviy bog`liq bo`lgan ikki
tomonini:
Ta`lim jarayonida nazariya bilan amaliyotning birligi prinsipi izchillik bilan
amalga oshirilishi oqibatidagina o`quvchilar o`quv materiallarining tub mohiyatini,
tabiat va jamiyat taraqqiyot qonunlarini ilmiy asosda atroflicha to`g`ri tushinib va
kelajak  amaliy  faoliyatlari  uchun  zarur  bo`lgan  ko`nikma  va  malakalar  bilan
qurollanadilar.
Ta`limning muntazamlilik va izchillik. Maktab ta`lim-tarbiya jarayonining
hamma sohasida muntazamlilik va izchillik prinsipi hal qiluvchi ahamiyatga ega.
Maktab o`quv predmetlarining muntazamliligi ustida gap borar ekan, uni fan va
fanni o`rganish tizimidan farq qilish lozim. Fan va uning o`rganish tizimi o`ziga
xos qirrali, chuqur va murakkab hodisalarni o`z ichiga oladi. Uni o`quv fanlari va
predmetlariga  o`rganish  tizimiga  tadbiq  etib  bo`1maydi,  bu  mumkin  emas.
Shunday bo`lishiga qaramay bu ikki tizim o`rtasida umumiylik, birlik va muayyan
ichki  bog`lanishlar  mavjuddir.  Shunga  ko`ra,  maktab  o`quv  predmetlarini
muntazam  bayon  qilish  bir  qator  didaktik  qoidalarga  amal  qiladi,  ya’ni  bir
tomondan umumtalim maktablarda o`qitilayotgan fanlar ma`lum fan tizimi bilan
o`zaro mustahkam, ilmiy va mantiqiy bog`lanishlarga ega bo`lishi nazarda tutilsa,
ikkinchi tomondan, izchil muntazam o`qitilayotgan fanlar orqali o`quvchilarning
Logotip
- bayon ilmiy bilimlarning puxta va mustahkam o`zlashtirish hamda turmushda ularga amal qilinishi; - ta`lim jarayoni o`quvchilarning qiziqishini orttirish, faollik va tashabuskorliklarni oshirishga qaratilgan bo`lishi; - ta`lim jarayonida o`quvchilarning saramjonlik, uyushqoqlik, intizomlilik va javobgarlikni sezish, jamoatchilik hamda o`zaro yordam hislarini tarbiyalashga alohida ahamiyat bermog`i lozim. Ta`limda nazariyaning amaliyot bilan birligi. Ta`lim nazariyasining amaliyot bilan birligi prinsipi eng asosiy va yetakchi prinsipdir. Nazariyaning amaliyot bilan birligi masalasi faqat didaktik prinsipgina bo`lmay qolmay, balki o`quv tarbiya ishlarining hamma tomonini o`z ichiga oladi. Maktab ta`limi tizimida nazariya bilan amaliyotning birligi prinsipi dastavval o`quv predmetlarning mazmuni va harakteriga bog`liq holda o`qish jarayonida amalga oshiriladi. Ilmiy bilimlar puxta egallash, uning bir-biriga mustahkam va uzviy bog`liq bo`lgan ikki tomonini: Ta`lim jarayonida nazariya bilan amaliyotning birligi prinsipi izchillik bilan amalga oshirilishi oqibatidagina o`quvchilar o`quv materiallarining tub mohiyatini, tabiat va jamiyat taraqqiyot qonunlarini ilmiy asosda atroflicha to`g`ri tushinib va kelajak amaliy faoliyatlari uchun zarur bo`lgan ko`nikma va malakalar bilan qurollanadilar. Ta`limning muntazamlilik va izchillik. Maktab ta`lim-tarbiya jarayonining hamma sohasida muntazamlilik va izchillik prinsipi hal qiluvchi ahamiyatga ega. Maktab o`quv predmetlarining muntazamliligi ustida gap borar ekan, uni fan va fanni o`rganish tizimidan farq qilish lozim. Fan va uning o`rganish tizimi o`ziga xos qirrali, chuqur va murakkab hodisalarni o`z ichiga oladi. Uni o`quv fanlari va predmetlariga o`rganish tizimiga tadbiq etib bo`1maydi, bu mumkin emas. Shunday bo`lishiga qaramay bu ikki tizim o`rtasida umumiylik, birlik va muayyan ichki bog`lanishlar mavjuddir. Shunga ko`ra, maktab o`quv predmetlarini muntazam bayon qilish bir qator didaktik qoidalarga amal qiladi, ya’ni bir tomondan umumtalim maktablarda o`qitilayotgan fanlar ma`lum fan tizimi bilan o`zaro mustahkam, ilmiy va mantiqiy bog`lanishlarga ega bo`lishi nazarda tutilsa, ikkinchi tomondan, izchil muntazam o`qitilayotgan fanlar orqali o`quvchilarning