BOSHLANG’ICH TA’LIM METODOLOGIYASI FANINING TARIXI VA TADRIJIY RIVOJLANISHI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

5

File size

Fayl hajmi

18,6 KB


BOSHLANG’ICH TA’LIM METODOLOGIYASI FANINING TARIXI VA
TADRIJIY RIVOJLANISHI
Reja:
1.Pedagogikaning fan sifatida shakllanib borishi, ijtimoiy-iqtisodiy zaruriyat
ekanligi.  Suqrot,  Pifagor,  Aristotel,  Platonlarning  inson  kamoloti  va  tarbiyasi
masalalariga oid qarashlari. 
2.Sharq  mutafakkirlari  Yu.X.Hojibning  ,,Qutadg’u  bilig”  asari,
Kaykovusning ,,Qobusnoma”, Ahmad Yugnakiyning ,,Hibat ul-haqoyiq”, Alisher
Navoiyning ,,Mahbub ul-qulub” va boshqa juda ko’p didaktik asarlarda ilgari
surilgan pedagogik g’oyalar.
3.Y.A.Komenskiy,
 
Logann,Pestalotsi,
 
disterverg
 
va
K.D.Ushinskiylarning  pedagogika  fani  metodologiyasining  yaratilishida  ilgari
surgan g’oyalari.
Tayanch tushunchalar: Pedagogika,  ijtimoiy,  iqtiisodiy,  jahon  va  sharq
mutafakkurlari.
Pedagogikaning  fan  sifatida  shakllanib  borishi,  ijtimoiy-iqtisodiy
zaruriyat ekanligi. Suqrot, Pifagor, Aristotel, Platonlarning inson kamoloti va
tarbiyasi masalalariga oid qarashlari. Pedagogika fanining metodologik asosi va
amal qiladigan negizi O‘zbekiston Respublikasining ,,Ta’lim haqida”gi qonuni,
”Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”, Oliy Majlis materiallaridir.
Ob`ektiv dunyoni bilish, nazariyada nimani o‘rganish va o‘rgatish kerak,
kimni va qanday tarbiyalash lozim degan masalalar mavjud bo‘lib, ular o‘zaro
uzviy bogliqdir.
Pedagogika fani o‘z mazmun mohiyatini boyitishda, yangilashda mavjud
pedagogik hodisa va jarayonlarni uning maqsadi va vazifalariga muvofiq keladigan
usullari  bilan  o‘rganadi.  Ushbu  ilmning  ilmiy  tadqiqot  usullari  deganda  yosh
Logotip
BOSHLANG’ICH TA’LIM METODOLOGIYASI FANINING TARIXI VA TADRIJIY RIVOJLANISHI Reja: 1.Pedagogikaning fan sifatida shakllanib borishi, ijtimoiy-iqtisodiy zaruriyat ekanligi. Suqrot, Pifagor, Aristotel, Platonlarning inson kamoloti va tarbiyasi masalalariga oid qarashlari. 2.Sharq mutafakkirlari Yu.X.Hojibning ,,Qutadg’u bilig” asari, Kaykovusning ,,Qobusnoma”, Ahmad Yugnakiyning ,,Hibat ul-haqoyiq”, Alisher Navoiyning ,,Mahbub ul-qulub” va boshqa juda ko’p didaktik asarlarda ilgari surilgan pedagogik g’oyalar. 3.Y.A.Komenskiy, Logann,Pestalotsi, disterverg va K.D.Ushinskiylarning pedagogika fani metodologiyasining yaratilishida ilgari surgan g’oyalari. Tayanch tushunchalar: Pedagogika, ijtimoiy, iqtiisodiy, jahon va sharq mutafakkurlari. Pedagogikaning fan sifatida shakllanib borishi, ijtimoiy-iqtisodiy zaruriyat ekanligi. Suqrot, Pifagor, Aristotel, Platonlarning inson kamoloti va tarbiyasi masalalariga oid qarashlari. Pedagogika fanining metodologik asosi va amal qiladigan negizi O‘zbekiston Respublikasining ,,Ta’lim haqida”gi qonuni, ”Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”, Oliy Majlis materiallaridir. Ob`ektiv dunyoni bilish, nazariyada nimani o‘rganish va o‘rgatish kerak, kimni va qanday tarbiyalash lozim degan masalalar mavjud bo‘lib, ular o‘zaro uzviy bogliqdir. Pedagogika fani o‘z mazmun mohiyatini boyitishda, yangilashda mavjud pedagogik hodisa va jarayonlarni uning maqsadi va vazifalariga muvofiq keladigan usullari bilan o‘rganadi. Ushbu ilmning ilmiy tadqiqot usullari deganda yosh
avlodni tarbiyalash, bilimli qilish va o‘qitishning real jarayonlariga xos bo‘lgan
ichki aloqa va munosabatlarni tekshirish, bilish yo‘llari, uslublari va vositalari
majmui tushuniladi. 
Suqrot.  Suqrot  miloddan  oldin  469  yilda  Afinada  haykaltarosh  oilasida
dunyoga  keldi.U  biron  bir  asar  yozmagan,maktabda  dars  bermagan,  lekin  oz
shogirdlarini  haqiqatni  bilishga  undagan.U  haqiqatni  bahs  orqali  ,suhbat  yo’li
bilan ,anglash mumkin degan g’oyani olg’a surgan,suhbatda asosiy e’tiborni inson
ongi va tafakkurini tahlil qilishga qaratish zarurligini aytgan.U tavsiya etgan bu
usul o’z davrida “Suqrot usuli” deb atalgan.Suqrot miloddan oldingi 399-yilda
demokratiya dushmanlari tomonidan o’ldirildi.
Suqrotning falsafiy va pedagogik qarashlarida tarbiyadan kutilgan maqsad
insonni  bilimlarni  bilib  olishga  erishish,uni  yuksak  axloqli  qilib  kamol
toptirishdir.U  o’z  ta’limotida  martlik,  donolik,  mo’tadillik,adolatlilik
tushunchalarini  belgilab  beradi.Uning  fikricha  ,mardlik  qo’rquvni  daf  qilish,
donolik-  jamiyat  qonunlariga  rioya  qilish,  mo’tadillik-o’z  hissiyotlariga  erk
bermaslik, adolat- yaxshilikni amalga oshirish yo’llarini o’rgatishdir.Suqrotning
ta’limoticha inson eng avvalo, umumiy axloq mezonlarini inson uchun muqaddas
bo’lgan fazilatlarini egallab olishi kerak.Insonning fazilat egasi yaxshi fazilatlarni
na’moyon eta oladi.Inson axloqiy fazilatlarini  ilm-fan, ta’lim orqali egallaydi,
axloqning  yagona  sohibi  bo’ladi.  Aql  bilan  axloq  o’rtasida  ziddiyat  bo’lishi
mumkin emas. Hunardan yaxshiroq, ilmdan ulug’roq narsa yo’q. Sharmu hayodan
yaxshiroq bezak, zebu ziynat yo’q, batfellikdan yomonroq dushman yo’qdir.
Suqrotning  axloq  xususidagi  ta’limotiga  ko’ra,  ezgulik-bilim,
donishmandlik-yaxshilikni  biluvchiga  yaxshilik  qilishdir.  Yomonlik  qiluvchi
yaxshlikni yo bilmaydi, yoki pirovadida, yaxshilikning tantana qilishiga qarshilik
qiladi.
Oqil, dona odamlar halol kasb shug’illanib, shu kasblaridan topgan mol-
dunyolaridan muhtojlarga in’om-ehson qiladilar.Achchiqlangan vaqtlarida tillarini
yomon so’zlarni, qo’llarni odamlarga ozor berishdan saqlaydilar.Suqrot, agar bir
odam sening aybingni yuzingga solsa, kamchiliklaringni tanqid qilsa, uni do’st deb
bil, go’zal xulq- atvorli bo’lishga, yaramas ishlardan saqlanishga g’ayrat qil, deb
maslaxat  beradi.Suqrot  tadbirkorlikni  ulug’lab,uni  eng  go’zal  insoniy  fazilat
Logotip
avlodni tarbiyalash, bilimli qilish va o‘qitishning real jarayonlariga xos bo‘lgan ichki aloqa va munosabatlarni tekshirish, bilish yo‘llari, uslublari va vositalari majmui tushuniladi. Suqrot. Suqrot miloddan oldin 469 yilda Afinada haykaltarosh oilasida dunyoga keldi.U biron bir asar yozmagan,maktabda dars bermagan, lekin oz shogirdlarini haqiqatni bilishga undagan.U haqiqatni bahs orqali ,suhbat yo’li bilan ,anglash mumkin degan g’oyani olg’a surgan,suhbatda asosiy e’tiborni inson ongi va tafakkurini tahlil qilishga qaratish zarurligini aytgan.U tavsiya etgan bu usul o’z davrida “Suqrot usuli” deb atalgan.Suqrot miloddan oldingi 399-yilda demokratiya dushmanlari tomonidan o’ldirildi. Suqrotning falsafiy va pedagogik qarashlarida tarbiyadan kutilgan maqsad insonni bilimlarni bilib olishga erishish,uni yuksak axloqli qilib kamol toptirishdir.U o’z ta’limotida martlik, donolik, mo’tadillik,adolatlilik tushunchalarini belgilab beradi.Uning fikricha ,mardlik qo’rquvni daf qilish, donolik- jamiyat qonunlariga rioya qilish, mo’tadillik-o’z hissiyotlariga erk bermaslik, adolat- yaxshilikni amalga oshirish yo’llarini o’rgatishdir.Suqrotning ta’limoticha inson eng avvalo, umumiy axloq mezonlarini inson uchun muqaddas bo’lgan fazilatlarini egallab olishi kerak.Insonning fazilat egasi yaxshi fazilatlarni na’moyon eta oladi.Inson axloqiy fazilatlarini ilm-fan, ta’lim orqali egallaydi, axloqning yagona sohibi bo’ladi. Aql bilan axloq o’rtasida ziddiyat bo’lishi mumkin emas. Hunardan yaxshiroq, ilmdan ulug’roq narsa yo’q. Sharmu hayodan yaxshiroq bezak, zebu ziynat yo’q, batfellikdan yomonroq dushman yo’qdir. Suqrotning axloq xususidagi ta’limotiga ko’ra, ezgulik-bilim, donishmandlik-yaxshilikni biluvchiga yaxshilik qilishdir. Yomonlik qiluvchi yaxshlikni yo bilmaydi, yoki pirovadida, yaxshilikning tantana qilishiga qarshilik qiladi. Oqil, dona odamlar halol kasb shug’illanib, shu kasblaridan topgan mol- dunyolaridan muhtojlarga in’om-ehson qiladilar.Achchiqlangan vaqtlarida tillarini yomon so’zlarni, qo’llarni odamlarga ozor berishdan saqlaydilar.Suqrot, agar bir odam sening aybingni yuzingga solsa, kamchiliklaringni tanqid qilsa, uni do’st deb bil, go’zal xulq- atvorli bo’lishga, yaramas ishlardan saqlanishga g’ayrat qil, deb maslaxat beradi.Suqrot tadbirkorlikni ulug’lab,uni eng go’zal insoniy fazilat
hisoblaydi.Uning o’qtirishicha go’zal tadbir ishlatib, dushmanni do’st etish, nodon
va johil odamni ta’lim va tarbiya qilib, donolar davrasiga, badahloq fosiqlarni
pand,  nasihat  bilan  isloh  etib,  yaxshilar  qatoriga  eng  afzal  amallardan
sanaladi.Suqrot o’zining pedagogik qarashlarida mehnat tarbiyasida alohida e’tibor
beradi, mehnatni ahloqiy go’zallik deb biladi.Suqrotning ta’lim-tarbiya haqidagi
ta’limoti, qadimgi Yunonisda falsafiy-pedagogik fikr rivojiga ulkan hissa bo’lib
qo’shiladi.
Platon.Platon  Yunonistonning  mashhur,  mumtoz  faylasufi.U  miloddan
oldingi 428-yilda Afinada aristokrat oilasida dunyoga kelgan.Platon Janubiy Italiya
va Sitsiliyalarni kezib, 388-yilda Afinaga qaytib keladi. 4 asrning 80-yillarida
Sitsiliya  hukmdori  Tong’ich  Dionisi  saroyida  uning  o’g’lini  tarbiyalash  bilan
shug’ullanadi.  Platon  o’zi  o’ylab  chiqqan  idial  quldorlik  davlati  tuzishni  shu
shaharda amalga oshirmoqchi bo’ladi. Ammo,uning g’oyasi hukmdorga maqul
bo’lmaydi va uni dengizchilar qo’liga topshirib, o’ldirishni buyuradi.Dengizchilar
uni  Egin  shahrida  bir  savdogarga  qul  qilib  sotadilar.Savdogar  do’sti  bo’lgani
tufayli Platon yana Afinaga qaytib keladi va o’z falsafiy maktabini tuzadi,maktabni
Afina  qahramoni  Akadema  sharafiga  “Akademiya”deb  ataydi,  jo’shqin  ilmiy
faoliyatini davom ettiradi.U “Ideal quldorlik davlati” haqidagi g’oyasini amalga
oshirish niyatida o’zi tarbiyalagan shahzoda Kenja Dionisi hukmronlik qilayotgan
Sitsiliya shahriga boradi.Lekin orzusi bu yerda ham amalga oshmagach, noumid
bo’lib o’z vatani Afinaga qaytadi,368-yilda vafot etadi.
Platon tarbiyani tashkil etish haqidagi fikrlarini “Davlat” va “Qonunlar”
asarlarida bayon etadi. Platonning fikricha, kattalarning bolalarga ko’rsatgan tasiri,
bolalarda ahloqiy sifatlarning tarkib topishida ko’rinadi. Platon his- tuyg’uga ta’sir
etish kichik yoshdagi bolalarni tarbiyalashning asosi hisoblaydi. Kichik yoshdagi
bolalar huzur qilish, zavqlanish, qayg’ulanish, orqali yahshilik va baxt saodat
tushunchalari haqidagi tasavvurga ega bo’ladilar.Platon o’yin, adabiy asarlardan
o’qib  berishni,  afsonalarni  hikoya  qilishni  tarbiya  vositasi  hisoblaydi.  Kichik
yoshdagi  bolalarga  nimani  o’qitish,  nimani  hikoya  qilishni  qonunlashtirish
kerakligini aytdi. Uning takidlashicha, kattalar bolalar o’yinini kuzatib turushlari,
lekin ularning o’yiniga qandaydir yangilik kiritmasliklari kerak. Fanlarni bolalarga
Logotip
hisoblaydi.Uning o’qtirishicha go’zal tadbir ishlatib, dushmanni do’st etish, nodon va johil odamni ta’lim va tarbiya qilib, donolar davrasiga, badahloq fosiqlarni pand, nasihat bilan isloh etib, yaxshilar qatoriga eng afzal amallardan sanaladi.Suqrot o’zining pedagogik qarashlarida mehnat tarbiyasida alohida e’tibor beradi, mehnatni ahloqiy go’zallik deb biladi.Suqrotning ta’lim-tarbiya haqidagi ta’limoti, qadimgi Yunonisda falsafiy-pedagogik fikr rivojiga ulkan hissa bo’lib qo’shiladi. Platon.Platon Yunonistonning mashhur, mumtoz faylasufi.U miloddan oldingi 428-yilda Afinada aristokrat oilasida dunyoga kelgan.Platon Janubiy Italiya va Sitsiliyalarni kezib, 388-yilda Afinaga qaytib keladi. 4 asrning 80-yillarida Sitsiliya hukmdori Tong’ich Dionisi saroyida uning o’g’lini tarbiyalash bilan shug’ullanadi. Platon o’zi o’ylab chiqqan idial quldorlik davlati tuzishni shu shaharda amalga oshirmoqchi bo’ladi. Ammo,uning g’oyasi hukmdorga maqul bo’lmaydi va uni dengizchilar qo’liga topshirib, o’ldirishni buyuradi.Dengizchilar uni Egin shahrida bir savdogarga qul qilib sotadilar.Savdogar do’sti bo’lgani tufayli Platon yana Afinaga qaytib keladi va o’z falsafiy maktabini tuzadi,maktabni Afina qahramoni Akadema sharafiga “Akademiya”deb ataydi, jo’shqin ilmiy faoliyatini davom ettiradi.U “Ideal quldorlik davlati” haqidagi g’oyasini amalga oshirish niyatida o’zi tarbiyalagan shahzoda Kenja Dionisi hukmronlik qilayotgan Sitsiliya shahriga boradi.Lekin orzusi bu yerda ham amalga oshmagach, noumid bo’lib o’z vatani Afinaga qaytadi,368-yilda vafot etadi. Platon tarbiyani tashkil etish haqidagi fikrlarini “Davlat” va “Qonunlar” asarlarida bayon etadi. Platonning fikricha, kattalarning bolalarga ko’rsatgan tasiri, bolalarda ahloqiy sifatlarning tarkib topishida ko’rinadi. Platon his- tuyg’uga ta’sir etish kichik yoshdagi bolalarni tarbiyalashning asosi hisoblaydi. Kichik yoshdagi bolalar huzur qilish, zavqlanish, qayg’ulanish, orqali yahshilik va baxt saodat tushunchalari haqidagi tasavvurga ega bo’ladilar.Platon o’yin, adabiy asarlardan o’qib berishni, afsonalarni hikoya qilishni tarbiya vositasi hisoblaydi. Kichik yoshdagi bolalarga nimani o’qitish, nimani hikoya qilishni qonunlashtirish kerakligini aytdi. Uning takidlashicha, kattalar bolalar o’yinini kuzatib turushlari, lekin ularning o’yiniga qandaydir yangilik kiritmasliklari kerak. Fanlarni bolalarga