BOSHLANG‘ICH TA’LIM METODOLOGIYASI O‘QUV FANI SIFATIDA
Reja:
1.Metodologiya o’quv fan sifatida. Metodologiya tushunchasining mazmuni,
tavsifi va funksiyalari.
2.Metodologiya ilmiy bilishning tarkibiy qismi. Metodologiyaning
umumfalsafiy darajasi.
3.Ilmiy tadqiqot metodlari va ularning turlari.
Tayanch tushunchalar: Metodologiya, tushuncha, mazmun, tavsif.
Metodologiya o’quv fan sifatida. Metodologiya tushunchasining
mazmuni, tavsifi va funksiyalari. Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan
ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar ma’naviy-axloqiy yo’nalishlarni ham keng
rivojlantirishni taqozo etmoqda. Chunki, bu demokratik, insonparvarlik jamiyat
qurishning muhim omillaridandir.Ayniqsa, boshlang’ich ta’limni yuqori darajaga
ko’tarish muhim ahamiyat kasb etadi. Darhaqiqat, kelajagimizning taraqqiyoti
ta’limning poydevori bo’lgan boshlang’ich maktabda ilm olayotgan bolalarning
ma’naviy-axloqiy jihatdan mustahkam tarbiyalanishi, barkamol avlod bo’lib
yetishishiga ko’p jihatdan bog’liqdir.
O’zbekiston Respublikasi prezidenti Sh.Mirziyoyev takidlaganlaridek,
Bugungi kunda “Farzandlarimiz bizdan ko‘ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli
bo‘lishlari shart!”degan hayotiy da’vat har birimizning, ota-onalar va keng
jamoatchilikning ongi va qalbidan mustahkam o‘rin egallagan 1.
1 Shavkat Mirziyoev “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston Davlatini birgalikda barpo etamiz “.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag’ishlangan Oliy Majlis
palatalarining Qo‘shma Majlisidagi nutqidan. T.: “O‘zbekiston”-2016. 13-14-bet.
Maktab yoshidagi o’quvchilarni komil inson darajasiga ko’tarishga intilish,
ma’naviyat sarchashmalaridan bahramand qilish, milliy va umuminsoniy
qadriyatlarimizga sodiq qilib tarbiyalash istiqlolning talabidir. Buning uchun
o’qituvchining o’zi ham yetuk pedagogik mahoratga ega bo’lishi, yuksak insoniy
fazilatlarni o’zida mujassam etmog’i lozim.
Bugungi kunda, ya’ni ta’lim-tarbiyaning hozirgi zamonaviy bosqichida
o’qituvchining ishlash tizimi tubdan o’zgarmoqda va pedagogik texnologiyalar,
integratsiyalar va innovatsiyalar amaliyotda keng qo’llanilmoqda.
O’quv jarayonida fanlararo aloqadorlik ta’minlangan sharoitda
o’quvchilarning egallagan bilimlari samarali rivojlanishi bilan bir qatorda ularning
idrok etish qobiliyati, faolliklari, qiziqishlari, aqliy intellektual imkoniyatlari
ortishiga erishiladi. O’quv jarayonida fanlararo aloqadorkikni turli o’quv o’quv
dasturlari, darsliklar mutanosibligini ta’minlovchi didaktik imkoniyat sifatida
tushunish lozim.
O‘zbekiston Respublikamizdagi mustaqil huquqiy, demokratik davlat, erkin
fuqarolik jamiyati qurish yo‘lidagi ulkan ishlar inson mohiyatini yangidan kashf
qilib, uni o‘zligini anglashda imkoniyatlarni ro‘yobga chiqarishga va ma’naviy
intellektual, aqliy - amaliy rivojlanishi uchun yangi shart-sharoitlar yaratib beradi.
Bu o‘z navbatida insoniyat yaratgan ma’naviy-ilmiy boyliklarga, insonning o‘ziga
yangicha munosabat, yondashuvni yuzaga keltirdi. O’zbekiston Respublikasi
birinchi prezidenti I.A.Karimov aytganlaridek: "Fuqarolar endi ijtimoiy-iqtisodiy
jarayonlarni ishtirokchisi, bajaruvchisi emas, balki bunyodkori va
tashkilotchisidir". Bunday yangicha yondashishlar pedagogika fanining obyekti va
predmetini kengaytirdi. Endi pedagogika fani faqat ta’lim-tarbiya jarayonini
nazariy, metodik - amaliy ta’minlovchi fan emas, komil inson shakllanishini,
rivojlanishini ta’minlovchi keng sohalarni o‘z ichiga oladi. Shuning
uchun ,,Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”dagi milliy ta’lim modelida shaxsga
kadrlar tayyorlash tizimining bosh subyekti va obyekti sifatida qaraladi.
Ma’lumki, pedagogika fani tarbiya va ta’limning inson rivoji, shaxs kamoli
va mutaxassis shakllanishida ta’lim tizimini o‘z ichiga olmaydigan etnik,
antropologik, genetik, tarixiylik, mustaqillik, tabiiy - ekologik, intuitiv, ruhiy-hissiy
bilish, rivojlanish, komillik omillariga ham suyanadi. Bundan tashqari pedagogika
fani oldiga yangicha fikrlash, yangicha tafakkur, milliy mafkuraniig keng qamrovli
sifatlarini shakllantirish vazifalari qo‘yildi.2
Endi pedagogika ta’lim - tarbiyada, hayot jarayonining hamma sohalarini,
jabhalarini qamrab olmasa, u o‘zining komil inson tarbiyasidagi juda katta asosiy
imkoniyatlarga ega bo‘lgani asosiy ijtimoiy fan mavqyeini egallay olmagan
bo‘ladi. Shuning uchun ham yangi ta’lim konsepsiyasida va mutaxassislar
tayyorlash milliy dasturida ta’lim ijtimoiy - iqtisodiy rivojlanishning ustuvor
yo‘nalishi qilib belgilandi. Pedagogika fanining metodologiyasida, mazmunida,
tarbiya nazariyasida, ta’lim nazariyasida, ta’limning tashkiliy shakllarida komillik
darajasi sifatlarini aniqlashda katta islohiy o‘zgarishlar bo‘ldi. Bu o‘zgarishlar
innovatsion pedagogik texnologiyalar jarayonida o‘z asosini topishi lozim.
Pedagogika haqli ravishda tabiatning oliy mahsuli - insonning ma’naviy -
amaliy shakllanishi, uning shaxs sifatida rivojlanishi, komil inson shakllanish
qonuniyatlarini, mutaxassislik asoslarini o‘rgatuvchi ustuvor fanlardan biriga
aylandi. Insoniyat o‘zligini anglashga yangicha yondashish faqat uning o‘ziga,
jamiyatga, tabiatga munosabatlarida emas, balki uning faoliyatida ilmiy-amaliy,
islohiy o‘zgarishlar sodir bo‘lib, u yangicha fikrlash asoslarini egallashga qadam
qo‘ydi.
Bunday o‘zgarishlar pedagogik tadqiqotlar oldiga katta vazifalarni qo‘ymoqda.
Ilmiy pedagogik tadqiqotlar bugungi kundagi dolzarb muammolarni yechishga
qaratilmog‘i lozim.
Metodologiya ilmiy bilishning tarkibiy qismi. Metodologiyaning
umumfalsafiy darajasi. Metodologiya (metod va ...logiya soʻzlaridan) -
tadqiqotchining nazariy va amaliy faoliyatini tashkil etish, tiklash tamoyillari va
usullari tizimi hamda bunday tizim haqidagi taʼlimot. Metodologiya metodlar
haqidagi taʼlimot yoki yalpi-umumiy bilish metodi, deb ham taʼriflanadi.
Metodologiya metodlarga va umuman voqelikka qanday yondashish yoʻlini
oʻrgatadi. Voqelikning muayyan qismini, biror jihatini, rivojlanishining ayrim
holatini oʻrgatuvchi metodologiyaga metafizikani, voqelikning chiziqli rivojlanish,
oʻzgarish jarayonini va uni tashkil etuvchi elementlar oʻrtasidagi oʻzaro
aloqadorliklarni aks ettiruvchi metodologiyaga dialektikani, voqelikda roʻy
beruvchi keskin, halokatli oʻzgarishlar, nochiziqli rivojlanish jarayonlarini
2 Melaniy Nind, Aliia urtin, Katchy Hall. Research Methods for Pedogogy.UK, Blomsbury publishing 2016. 104 -b.
oʻrganishda qoʻllaniladigan metodologiyaga sinergetikapni misol sifatida koʻrsatish
mumkin.
Metodologiyaga ilmiy bilishning, voqelikni anglash va oʻzgartirishning
algoritmi sifatida ham qarash mumkin.Yunonistonda geometriya yer maydonlarini
oʻlchashda normativ yoʻl-yoʻriq boʻlib xizmat qilgan va geometriya ilmini,
falsafani oʻrganish uchun muhim metodologiyaga deb bilishgan. Platon
maqbarasiga kiraverishdagi eshikka "kimki geometriyani bilmasa, bizning
oldimizga kirmasin" deb yozib qoʻyilgan ekan. Falsafada esa olamni anglashda
Geraklitning logosk metodologiya vazifasini oʻtagan. Metodologiya taraqqiyotiga
Sokrat, Aristotel ulkan hissa qoʻshishgan. Ibn Sino oʻzining xotiralarida
Aristotelning "Metafizika" asarini 40 marotaba oʻqib chiqsa ham hech narsa
tushuna olmaganligini, bu asarning mazmuniga Forobiyning sharxlarini oʻqigandan
soʻnggina tushunib yetganligini yozib qoldirgan.
Metodologiya haqida F. Bekon, R.Dekart, J. Lokk, G. Galiley va boshqa
yevropalik olimlar maxsus kitoblar yozishgan. Shuningdek, metodologiya rivojiga
Kant, Fixte, Shelling, Geggel jiddiy hissa qoʻshishgan. Gegel dialektik
metodologiyaning asoslarini ishlab chiqdi. XX asrda sinergetik, strukturalistik va
germenevtik metodologiyalar falsafada eng obroʻli falsafiy metodologiyalar
sifatida nom qozondi, sistemaviy va kompleks yondashish metodologiyalari esa
insonning barcha hayotiy jarayonlarida keng qoʻllanilmoqda.
Bugungi kunda sinergetika metodologiyasi olamning chigal muammolarini
tadqiq etishda, halokatli portlashlar, nochiziqli oʻzgarish jarayonlarining
mohiyatini tushunib yetishda, olamning vujudga kelishini ilmiy asoslashda kuchli
evristik bilish quroli vazifasini oʻtamoqda.
Metod (yun. metodos - bilish yoki tadqiqot yoʻli, nazariya, taʼlimot) -
voqelikni amaliy va nazariy egallash, oʻzlashtirish, oʻrganish, bilish uchun yoʻl-
yoʻriqlar, usullar majmuasi, falsafiy bilimlarni yaratish va asoslash usuli.
Metodning kelib chiqish tarixi kishilarning amaliy faoliyatiga borib taqaladi.
Biror ishni bajarish metodni egallagan kishi shu ishni boshqalarga nisbatan oson,
tez va soz bajara oladi. metodni egallamagan inson esa bu ishni bajarish uchun
koʻp vaqt va kuch sarflaydi. Metodi oʻz mazmuni jihatidan amaliy yoki nazariy
shaklda boʻlishi mumkin. Insonning amaliy faoliyatiga oid metodlar ham voqelikka
xos boʻlgan qonuniyatlarni anglab yetish, bilib olishga borib taqaladi. metodlar
haqidagi taʼlimot fanda metodologiya deb ataladi. Inson dastlab atrofdagi narsa va
hodisalarni kuzatish, ularni bir-biriga taqqoslash, oʻxshatish, farq qilish asosida
voqelik haqida bilimlarini toʻplab borgan. Voqelik haqidagi fanlar rivojlanishi
bilan fanlarda qoʻllaniladigan yoʻl-yoʻriqlar, metodlar ham takomillashib borgan.
Fanning amaliy (empirik) va nazariy metodlari vujudga keldi.
Fan metodlarining asosiy mazmunini amaliyotda sinalgan ilmiy nazariyalar
tashkil etadi. Har qanday ilmiy nazariya mohiyati jihatidan metod funksiyasiga
egadir. Metod oʻz navbatida, yangi ilmiy nazariyalar va qonuniyatlarning
ochilishiga vosita boʻladi. Shu nuqtai nazardan metod bilan ilmiy nazariya
funksiyasiga koʻra, bir-biridan farq qiluvchi ilmiy amal hisoblanadi.
Falsafa va fanlar tarixida ilmiy metodning mohiyatini tadqiq etish, yangi-
yangi metodlarni kashf etish alohida ahamiyatga egadir. Har qanday ilmiy
kashfiyotlarga nisbatan olimning biror yangilikni kashf qilishda qoʻllagan ilmiy
metodi koʻproq ahamiyatga egadir, chunki, boshqa kashfiyotchilar ham shu olim
qoʻllagan ilmiy metodga tayanib koʻplab kashfiyotlarni ochishi mumkin.
Bilish metodlari voqelikni qamrab olishi jihatidan 3 turga boʻlinadi: yalpi
umumiy bilish metodlari - hamma fanlarda va bilishning barcha bosqichlarida ham
qoʻllaniladigan umumiy va universal metodlar - metodologiya; umumiy bilish
metodlari - bir qancha yoki barcha fanlarda qoʻllaniladigan va bilishning muayyan
bosqichi (empirik, nazariy yoki empirik bosqichdan nazariy bosqichga oʻtish
chegarasi)da qoʻllaniladigan bilish metodlari; xususiy yoki maxsus metodlar -
ayrim fan doirasida qoʻllaniladigan bilish metodlari.
Oʻrta Osiyo olimlaridan al-Forobiy, al-Xorazmiy, Abu Rayhon Beruniy, Ibn
Sino va boshqalar fan metodlarini rivojlantirganlar. Xorazmiy olimlarni uchga
boʻlib, ularning bir qismi ilmiy kashfiyotlarni ochishda qo`llaniladigan yoʻl-yoʻriq
va usullarni ishlab chiqib boshqa olimlarning ilmiy izlanishlarini osonlashtiradi,
deb yozganida, aynan shu metodlarni ishlab chiquvchi olimlarni nazarda tutgan.
Yaqin davrda Yevropa faylasuf olimlari ham metod taraqqiyotiga salmoqli
hissa qoʻshishdi. F. Bekon, G. Galiley, R. Dekart, G. Leybnits singari faylasuflar
metodlar haqida maxsus asarlar ham yozishdi.