BOSHLANG‘ICH TA’LIM METODOLOGIYASI O‘QUV FANI SIFATIDA

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

21,1 KB


BOSHLANG‘ICH TA’LIM METODOLOGIYASI O‘QUV FANI SIFATIDA
Reja:
1.Metodologiya o’quv fan sifatida. Metodologiya tushunchasining mazmuni,
tavsifi va funksiyalari.
2.Metodologiya  ilmiy  bilishning  tarkibiy  qismi.  Metodologiyaning
umumfalsafiy darajasi.
3.Ilmiy tadqiqot metodlari va ularning turlari.
Tayanch tushunchalar: Metodologiya, tushuncha, mazmun, tavsif.
Metodologiya  o’quv  fan  sifatida.  Metodologiya  tushunchasining
mazmuni,  tavsifi  va  funksiyalari. Mamlakatimizda  amalga  oshirilayotgan
ijtimoiy-iqtisodiy  islohotlar  ma’naviy-axloqiy  yo’nalishlarni  ham  keng
rivojlantirishni taqozo etmoqda. Chunki, bu demokratik, insonparvarlik jamiyat
qurishning muhim omillaridandir.Ayniqsa, boshlang’ich ta’limni yuqori darajaga
ko’tarish  muhim  ahamiyat  kasb  etadi.  Darhaqiqat,  kelajagimizning  taraqqiyoti
ta’limning poydevori bo’lgan boshlang’ich maktabda ilm olayotgan bolalarning
ma’naviy-axloqiy  jihatdan  mustahkam  tarbiyalanishi,  barkamol  avlod  bo’lib
yetishishiga ko’p jihatdan bog’liqdir.
 
O’zbekiston  Respublikasi  prezidenti  Sh.Mirziyoyev  takidlaganlaridek,
Bugungi kunda “Farzandlarimiz bizdan ko‘ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli
bo‘lishlari  shart!”degan  hayotiy  da’vat  har  birimizning,  ota-onalar  va  keng
jamoatchilikning ongi va qalbidan mustahkam o‘rin egallagan 1.
1 Shavkat Mirziyoev “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston Davlatini birgalikda barpo etamiz “.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag’ishlangan Oliy Majlis
palatalarining Qo‘shma Majlisidagi nutqidan. T.: “O‘zbekiston”-2016. 13-14-bet.
Logotip
BOSHLANG‘ICH TA’LIM METODOLOGIYASI O‘QUV FANI SIFATIDA Reja: 1.Metodologiya o’quv fan sifatida. Metodologiya tushunchasining mazmuni, tavsifi va funksiyalari. 2.Metodologiya ilmiy bilishning tarkibiy qismi. Metodologiyaning umumfalsafiy darajasi. 3.Ilmiy tadqiqot metodlari va ularning turlari. Tayanch tushunchalar: Metodologiya, tushuncha, mazmun, tavsif. Metodologiya o’quv fan sifatida. Metodologiya tushunchasining mazmuni, tavsifi va funksiyalari. Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar ma’naviy-axloqiy yo’nalishlarni ham keng rivojlantirishni taqozo etmoqda. Chunki, bu demokratik, insonparvarlik jamiyat qurishning muhim omillaridandir.Ayniqsa, boshlang’ich ta’limni yuqori darajaga ko’tarish muhim ahamiyat kasb etadi. Darhaqiqat, kelajagimizning taraqqiyoti ta’limning poydevori bo’lgan boshlang’ich maktabda ilm olayotgan bolalarning ma’naviy-axloqiy jihatdan mustahkam tarbiyalanishi, barkamol avlod bo’lib yetishishiga ko’p jihatdan bog’liqdir. O’zbekiston Respublikasi prezidenti Sh.Mirziyoyev takidlaganlaridek, Bugungi kunda “Farzandlarimiz bizdan ko‘ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli bo‘lishlari shart!”degan hayotiy da’vat har birimizning, ota-onalar va keng jamoatchilikning ongi va qalbidan mustahkam o‘rin egallagan 1. 1 Shavkat Mirziyoev “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston Davlatini birgalikda barpo etamiz “. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag’ishlangan Oliy Majlis palatalarining Qo‘shma Majlisidagi nutqidan. T.: “O‘zbekiston”-2016. 13-14-bet.
Maktab yoshidagi o’quvchilarni komil inson darajasiga ko’tarishga intilish,
ma’naviyat  sarchashmalaridan  bahramand  qilish,  milliy  va  umuminsoniy
qadriyatlarimizga  sodiq  qilib  tarbiyalash  istiqlolning  talabidir.  Buning  uchun
o’qituvchining o’zi ham yetuk pedagogik mahoratga ega bo’lishi, yuksak insoniy
fazilatlarni o’zida mujassam etmog’i lozim.
Bugungi  kunda,  ya’ni  ta’lim-tarbiyaning  hozirgi  zamonaviy  bosqichida
o’qituvchining ishlash tizimi tubdan o’zgarmoqda va pedagogik texnologiyalar,
integratsiyalar va innovatsiyalar amaliyotda keng qo’llanilmoqda.
O’quv  jarayonida  fanlararo  aloqadorlik  ta’minlangan  sharoitda
o’quvchilarning egallagan bilimlari samarali rivojlanishi bilan bir qatorda ularning
idrok  etish  qobiliyati,  faolliklari,  qiziqishlari,  aqliy  intellektual  imkoniyatlari
ortishiga erishiladi. O’quv jarayonida fanlararo aloqadorkikni turli o’quv o’quv
dasturlari,  darsliklar  mutanosibligini  ta’minlovchi  didaktik  imkoniyat  sifatida
tushunish lozim.
 O‘zbekiston Respublikamizdagi mustaqil huquqiy, demokratik davlat, erkin
fuqarolik jamiyati qurish yo‘lidagi ulkan ishlar inson mohiyatini yangidan kashf
qilib, uni o‘zligini anglashda imkoniyatlarni ro‘yobga chiqarishga va ma’naviy
intellektual, aqliy - amaliy rivojlanishi uchun yangi shart-sharoitlar yaratib beradi.
Bu o‘z navbatida insoniyat yaratgan ma’naviy-ilmiy boyliklarga, insonning o‘ziga
yangicha  munosabat,  yondashuvni  yuzaga  keltirdi.  O’zbekiston  Respublikasi
birinchi prezidenti I.A.Karimov aytganlaridek: "Fuqarolar endi ijtimoiy-iqtisodiy
jarayonlarni  ishtirokchisi,  bajaruvchisi  emas,  balki  bunyodkori  va
tashkilotchisidir". Bunday yangicha yondashishlar pedagogika fanining obyekti va
predmetini  kengaytirdi.  Endi  pedagogika  fani  faqat  ta’lim-tarbiya  jarayonini
nazariy, metodik - amaliy ta’minlovchi  fan emas, komil  inson  shakllanishini,
rivojlanishini  ta’minlovchi  keng  sohalarni  o‘z  ichiga  oladi.  Shuning
uchun ,,Kadrlar  tayyorlash  milliy dasturi”dagi  milliy ta’lim  modelida shaxsga
kadrlar tayyorlash tizimining bosh subyekti va obyekti sifatida qaraladi. 
Ma’lumki, pedagogika fani tarbiya va ta’limning inson rivoji, shaxs kamoli
va  mutaxassis  shakllanishida  ta’lim  tizimini  o‘z  ichiga  olmaydigan  etnik,
antropologik, genetik, tarixiylik, mustaqillik, tabiiy - ekologik, intuitiv, ruhiy-hissiy
bilish, rivojlanish, komillik omillariga ham suyanadi. Bundan tashqari pedagogika
Logotip
Maktab yoshidagi o’quvchilarni komil inson darajasiga ko’tarishga intilish, ma’naviyat sarchashmalaridan bahramand qilish, milliy va umuminsoniy qadriyatlarimizga sodiq qilib tarbiyalash istiqlolning talabidir. Buning uchun o’qituvchining o’zi ham yetuk pedagogik mahoratga ega bo’lishi, yuksak insoniy fazilatlarni o’zida mujassam etmog’i lozim. Bugungi kunda, ya’ni ta’lim-tarbiyaning hozirgi zamonaviy bosqichida o’qituvchining ishlash tizimi tubdan o’zgarmoqda va pedagogik texnologiyalar, integratsiyalar va innovatsiyalar amaliyotda keng qo’llanilmoqda. O’quv jarayonida fanlararo aloqadorlik ta’minlangan sharoitda o’quvchilarning egallagan bilimlari samarali rivojlanishi bilan bir qatorda ularning idrok etish qobiliyati, faolliklari, qiziqishlari, aqliy intellektual imkoniyatlari ortishiga erishiladi. O’quv jarayonida fanlararo aloqadorkikni turli o’quv o’quv dasturlari, darsliklar mutanosibligini ta’minlovchi didaktik imkoniyat sifatida tushunish lozim. O‘zbekiston Respublikamizdagi mustaqil huquqiy, demokratik davlat, erkin fuqarolik jamiyati qurish yo‘lidagi ulkan ishlar inson mohiyatini yangidan kashf qilib, uni o‘zligini anglashda imkoniyatlarni ro‘yobga chiqarishga va ma’naviy intellektual, aqliy - amaliy rivojlanishi uchun yangi shart-sharoitlar yaratib beradi. Bu o‘z navbatida insoniyat yaratgan ma’naviy-ilmiy boyliklarga, insonning o‘ziga yangicha munosabat, yondashuvni yuzaga keltirdi. O’zbekiston Respublikasi birinchi prezidenti I.A.Karimov aytganlaridek: "Fuqarolar endi ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarni ishtirokchisi, bajaruvchisi emas, balki bunyodkori va tashkilotchisidir". Bunday yangicha yondashishlar pedagogika fanining obyekti va predmetini kengaytirdi. Endi pedagogika fani faqat ta’lim-tarbiya jarayonini nazariy, metodik - amaliy ta’minlovchi fan emas, komil inson shakllanishini, rivojlanishini ta’minlovchi keng sohalarni o‘z ichiga oladi. Shuning uchun ,,Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”dagi milliy ta’lim modelida shaxsga kadrlar tayyorlash tizimining bosh subyekti va obyekti sifatida qaraladi. Ma’lumki, pedagogika fani tarbiya va ta’limning inson rivoji, shaxs kamoli va mutaxassis shakllanishida ta’lim tizimini o‘z ichiga olmaydigan etnik, antropologik, genetik, tarixiylik, mustaqillik, tabiiy - ekologik, intuitiv, ruhiy-hissiy bilish, rivojlanish, komillik omillariga ham suyanadi. Bundan tashqari pedagogika
fani oldiga yangicha fikrlash, yangicha tafakkur, milliy mafkuraniig keng qamrovli
sifatlarini shakllantirish vazifalari qo‘yildi.2
Endi pedagogika ta’lim - tarbiyada, hayot jarayonining hamma sohalarini,
jabhalarini qamrab olmasa, u o‘zining komil inson tarbiyasidagi juda katta asosiy
imkoniyatlarga  ega  bo‘lgani  asosiy  ijtimoiy  fan  mavqyeini  egallay  olmagan
bo‘ladi.  Shuning  uchun  ham  yangi  ta’lim  konsepsiyasida  va  mutaxassislar
tayyorlash  milliy  dasturida  ta’lim  ijtimoiy  -  iqtisodiy  rivojlanishning  ustuvor
yo‘nalishi qilib belgilandi. Pedagogika fanining metodologiyasida, mazmunida,
tarbiya nazariyasida, ta’lim nazariyasida, ta’limning tashkiliy shakllarida komillik
darajasi sifatlarini aniqlashda katta islohiy o‘zgarishlar bo‘ldi. Bu o‘zgarishlar
innovatsion pedagogik texnologiyalar jarayonida o‘z asosini topishi lozim. 
Pedagogika haqli ravishda tabiatning oliy mahsuli - insonning ma’naviy -
amaliy  shakllanishi,  uning  shaxs  sifatida  rivojlanishi,  komil  inson  shakllanish
qonuniyatlarini,  mutaxassislik  asoslarini  o‘rgatuvchi  ustuvor  fanlardan  biriga
aylandi. Insoniyat o‘zligini anglashga yangicha yondashish faqat uning o‘ziga,
jamiyatga, tabiatga munosabatlarida emas, balki uning faoliyatida ilmiy-amaliy,
islohiy o‘zgarishlar sodir bo‘lib, u yangicha fikrlash asoslarini egallashga qadam
qo‘ydi.
   Bunday o‘zgarishlar pedagogik tadqiqotlar oldiga katta vazifalarni qo‘ymoqda.
Ilmiy pedagogik tadqiqotlar bugungi kundagi dolzarb muammolarni yechishga
qaratilmog‘i lozim. 
Metodologiya  ilmiy  bilishning  tarkibiy  qismi.  Metodologiyaning
umumfalsafiy  darajasi.  Metodologiya (metod  va  ...logiya  soʻzlaridan)  -
tadqiqotchining nazariy va amaliy faoliyatini tashkil etish, tiklash tamoyillari va
usullari  tizimi  hamda bunday  tizim  haqidagi  taʼlimot.  Metodologiya  metodlar
haqidagi  taʼlimot  yoki  yalpi-umumiy  bilish  metodi,  deb  ham  taʼriflanadi.
Metodologiya  metodlarga  va  umuman  voqelikka  qanday  yondashish  yoʻlini
oʻrgatadi.  Voqelikning  muayyan  qismini,  biror  jihatini,  rivojlanishining  ayrim
holatini oʻrgatuvchi metodologiyaga metafizikani, voqelikning chiziqli rivojlanish,
oʻzgarish  jarayonini  va  uni  tashkil  etuvchi  elementlar  oʻrtasidagi  oʻzaro
aloqadorliklarni  aks  ettiruvchi  metodologiyaga  dialektikani,  voqelikda  roʻy
beruvchi  keskin,  halokatli  oʻzgarishlar,  nochiziqli  rivojlanish  jarayonlarini
2 Melaniy Nind, Aliia urtin, Katchy Hall. Research Methods for Pedogogy.UK, Blomsbury publishing 2016. 104 -b.
Logotip
fani oldiga yangicha fikrlash, yangicha tafakkur, milliy mafkuraniig keng qamrovli sifatlarini shakllantirish vazifalari qo‘yildi.2 Endi pedagogika ta’lim - tarbiyada, hayot jarayonining hamma sohalarini, jabhalarini qamrab olmasa, u o‘zining komil inson tarbiyasidagi juda katta asosiy imkoniyatlarga ega bo‘lgani asosiy ijtimoiy fan mavqyeini egallay olmagan bo‘ladi. Shuning uchun ham yangi ta’lim konsepsiyasida va mutaxassislar tayyorlash milliy dasturida ta’lim ijtimoiy - iqtisodiy rivojlanishning ustuvor yo‘nalishi qilib belgilandi. Pedagogika fanining metodologiyasida, mazmunida, tarbiya nazariyasida, ta’lim nazariyasida, ta’limning tashkiliy shakllarida komillik darajasi sifatlarini aniqlashda katta islohiy o‘zgarishlar bo‘ldi. Bu o‘zgarishlar innovatsion pedagogik texnologiyalar jarayonida o‘z asosini topishi lozim. Pedagogika haqli ravishda tabiatning oliy mahsuli - insonning ma’naviy - amaliy shakllanishi, uning shaxs sifatida rivojlanishi, komil inson shakllanish qonuniyatlarini, mutaxassislik asoslarini o‘rgatuvchi ustuvor fanlardan biriga aylandi. Insoniyat o‘zligini anglashga yangicha yondashish faqat uning o‘ziga, jamiyatga, tabiatga munosabatlarida emas, balki uning faoliyatida ilmiy-amaliy, islohiy o‘zgarishlar sodir bo‘lib, u yangicha fikrlash asoslarini egallashga qadam qo‘ydi. Bunday o‘zgarishlar pedagogik tadqiqotlar oldiga katta vazifalarni qo‘ymoqda. Ilmiy pedagogik tadqiqotlar bugungi kundagi dolzarb muammolarni yechishga qaratilmog‘i lozim. Metodologiya ilmiy bilishning tarkibiy qismi. Metodologiyaning umumfalsafiy darajasi. Metodologiya (metod va ...logiya soʻzlaridan) - tadqiqotchining nazariy va amaliy faoliyatini tashkil etish, tiklash tamoyillari va usullari tizimi hamda bunday tizim haqidagi taʼlimot. Metodologiya metodlar haqidagi taʼlimot yoki yalpi-umumiy bilish metodi, deb ham taʼriflanadi. Metodologiya metodlarga va umuman voqelikka qanday yondashish yoʻlini oʻrgatadi. Voqelikning muayyan qismini, biror jihatini, rivojlanishining ayrim holatini oʻrgatuvchi metodologiyaga metafizikani, voqelikning chiziqli rivojlanish, oʻzgarish jarayonini va uni tashkil etuvchi elementlar oʻrtasidagi oʻzaro aloqadorliklarni aks ettiruvchi metodologiyaga dialektikani, voqelikda roʻy beruvchi keskin, halokatli oʻzgarishlar, nochiziqli rivojlanish jarayonlarini 2 Melaniy Nind, Aliia urtin, Katchy Hall. Research Methods for Pedogogy.UK, Blomsbury publishing 2016. 104 -b.
oʻrganishda qoʻllaniladigan metodologiyaga sinergetikapni misol sifatida koʻrsatish
mumkin.
  
 
Metodologiyaga  ilmiy  bilishning,  voqelikni  anglash  va  oʻzgartirishning
algoritmi sifatida ham qarash mumkin.Yunonistonda geometriya yer maydonlarini
oʻlchashda  normativ  yoʻl-yoʻriq  boʻlib  xizmat  qilgan  va  geometriya  ilmini,
falsafani  oʻrganish  uchun  muhim  metodologiyaga  deb  bilishgan.  Platon
maqbarasiga  kiraverishdagi  eshikka  "kimki  geometriyani  bilmasa,  bizning
oldimizga kirmasin" deb yozib qoʻyilgan ekan. Falsafada esa olamni anglashda
Geraklitning logosk metodologiya vazifasini oʻtagan. Metodologiya taraqqiyotiga
Sokrat,  Aristotel  ulkan  hissa  qoʻshishgan.  Ibn  Sino  oʻzining  xotiralarida
Aristotelning  "Metafizika"  asarini  40  marotaba  oʻqib  chiqsa  ham  hech  narsa
tushuna olmaganligini, bu asarning mazmuniga Forobiyning sharxlarini oʻqigandan
soʻnggina tushunib yetganligini yozib qoldirgan. 
Metodologiya  haqida  F.  Bekon,  R.Dekart,  J.  Lokk,  G.  Galiley  va  boshqa
yevropalik olimlar maxsus kitoblar yozishgan. Shuningdek, metodologiya rivojiga
Kant,  Fixte,  Shelling,  Geggel  jiddiy  hissa  qoʻshishgan.  Gegel  dialektik
metodologiyaning asoslarini ishlab chiqdi. XX asrda sinergetik, strukturalistik va
germenevtik  metodologiyalar  falsafada  eng  obroʻli  falsafiy  metodologiyalar
sifatida nom qozondi, sistemaviy va kompleks yondashish metodologiyalari esa
insonning barcha hayotiy jarayonlarida keng qoʻllanilmoqda.
Bugungi kunda sinergetika metodologiyasi olamning chigal muammolarini
tadqiq  etishda,  halokatli  portlashlar,  nochiziqli  oʻzgarish  jarayonlarining
mohiyatini tushunib yetishda, olamning vujudga kelishini ilmiy asoslashda kuchli
evristik bilish quroli vazifasini oʻtamoqda.
Metod (yun.  metodos  -  bilish  yoki  tadqiqot  yoʻli,  nazariya,  taʼlimot)  -
voqelikni amaliy va nazariy egallash, oʻzlashtirish, oʻrganish, bilish uchun yoʻl-
yoʻriqlar, usullar majmuasi, falsafiy bilimlarni yaratish va asoslash usuli.
Metodning kelib chiqish tarixi kishilarning amaliy faoliyatiga borib taqaladi.
Biror ishni bajarish metodni egallagan kishi shu ishni boshqalarga nisbatan oson,
tez va soz bajara oladi. metodni egallamagan inson esa bu ishni bajarish uchun
koʻp vaqt va kuch sarflaydi. Metodi oʻz mazmuni jihatidan amaliy yoki nazariy
shaklda boʻlishi mumkin. Insonning amaliy faoliyatiga oid metodlar ham voqelikka
Logotip
oʻrganishda qoʻllaniladigan metodologiyaga sinergetikapni misol sifatida koʻrsatish mumkin. Metodologiyaga ilmiy bilishning, voqelikni anglash va oʻzgartirishning algoritmi sifatida ham qarash mumkin.Yunonistonda geometriya yer maydonlarini oʻlchashda normativ yoʻl-yoʻriq boʻlib xizmat qilgan va geometriya ilmini, falsafani oʻrganish uchun muhim metodologiyaga deb bilishgan. Platon maqbarasiga kiraverishdagi eshikka "kimki geometriyani bilmasa, bizning oldimizga kirmasin" deb yozib qoʻyilgan ekan. Falsafada esa olamni anglashda Geraklitning logosk metodologiya vazifasini oʻtagan. Metodologiya taraqqiyotiga Sokrat, Aristotel ulkan hissa qoʻshishgan. Ibn Sino oʻzining xotiralarida Aristotelning "Metafizika" asarini 40 marotaba oʻqib chiqsa ham hech narsa tushuna olmaganligini, bu asarning mazmuniga Forobiyning sharxlarini oʻqigandan soʻnggina tushunib yetganligini yozib qoldirgan. Metodologiya haqida F. Bekon, R.Dekart, J. Lokk, G. Galiley va boshqa yevropalik olimlar maxsus kitoblar yozishgan. Shuningdek, metodologiya rivojiga Kant, Fixte, Shelling, Geggel jiddiy hissa qoʻshishgan. Gegel dialektik metodologiyaning asoslarini ishlab chiqdi. XX asrda sinergetik, strukturalistik va germenevtik metodologiyalar falsafada eng obroʻli falsafiy metodologiyalar sifatida nom qozondi, sistemaviy va kompleks yondashish metodologiyalari esa insonning barcha hayotiy jarayonlarida keng qoʻllanilmoqda. Bugungi kunda sinergetika metodologiyasi olamning chigal muammolarini tadqiq etishda, halokatli portlashlar, nochiziqli oʻzgarish jarayonlarining mohiyatini tushunib yetishda, olamning vujudga kelishini ilmiy asoslashda kuchli evristik bilish quroli vazifasini oʻtamoqda. Metod (yun. metodos - bilish yoki tadqiqot yoʻli, nazariya, taʼlimot) - voqelikni amaliy va nazariy egallash, oʻzlashtirish, oʻrganish, bilish uchun yoʻl- yoʻriqlar, usullar majmuasi, falsafiy bilimlarni yaratish va asoslash usuli. Metodning kelib chiqish tarixi kishilarning amaliy faoliyatiga borib taqaladi. Biror ishni bajarish metodni egallagan kishi shu ishni boshqalarga nisbatan oson, tez va soz bajara oladi. metodni egallamagan inson esa bu ishni bajarish uchun koʻp vaqt va kuch sarflaydi. Metodi oʻz mazmuni jihatidan amaliy yoki nazariy shaklda boʻlishi mumkin. Insonning amaliy faoliyatiga oid metodlar ham voqelikka
xos boʻlgan qonuniyatlarni anglab yetish, bilib olishga borib taqaladi. metodlar
haqidagi taʼlimot fanda metodologiya deb ataladi. Inson dastlab atrofdagi narsa va
hodisalarni kuzatish, ularni bir-biriga taqqoslash, oʻxshatish, farq qilish asosida
voqelik haqida bilimlarini toʻplab borgan. Voqelik haqidagi fanlar rivojlanishi
bilan fanlarda qoʻllaniladigan yoʻl-yoʻriqlar, metodlar ham takomillashib borgan.
Fanning amaliy (empirik) va nazariy metodlari vujudga keldi.
Fan metodlarining asosiy mazmunini amaliyotda sinalgan ilmiy nazariyalar
tashkil etadi. Har qanday ilmiy nazariya mohiyati jihatidan metod funksiyasiga
egadir.  Metod  oʻz  navbatida,  yangi  ilmiy  nazariyalar  va  qonuniyatlarning
ochilishiga  vosita  boʻladi.  Shu  nuqtai  nazardan  metod  bilan  ilmiy  nazariya
funksiyasiga koʻra, bir-biridan farq qiluvchi ilmiy amal hisoblanadi.
Falsafa va fanlar tarixida ilmiy metodning mohiyatini tadqiq etish, yangi-
yangi  metodlarni  kashf  etish  alohida  ahamiyatga  egadir.  Har  qanday  ilmiy
kashfiyotlarga nisbatan olimning biror yangilikni kashf qilishda qoʻllagan ilmiy
metodi koʻproq ahamiyatga egadir, chunki, boshqa kashfiyotchilar ham shu olim
qoʻllagan ilmiy metodga tayanib koʻplab kashfiyotlarni ochishi mumkin.
Bilish metodlari voqelikni qamrab olishi jihatidan 3 turga boʻlinadi: yalpi
umumiy bilish metodlari - hamma fanlarda va bilishning barcha bosqichlarida ham
qoʻllaniladigan umumiy va universal  metodlar - metodologiya; umumiy bilish
metodlari - bir qancha yoki barcha fanlarda qoʻllaniladigan va bilishning muayyan
bosqichi  (empirik,  nazariy  yoki  empirik  bosqichdan  nazariy  bosqichga  oʻtish
chegarasi)da qoʻllaniladigan bilish metodlari; xususiy yoki  maxsus  metodlar  -
ayrim fan doirasida qoʻllaniladigan bilish metodlari.
Oʻrta Osiyo olimlaridan al-Forobiy, al-Xorazmiy, Abu Rayhon Beruniy, Ibn
Sino va boshqalar fan metodlarini rivojlantirganlar. Xorazmiy olimlarni uchga
boʻlib, ularning bir qismi ilmiy kashfiyotlarni ochishda qo`llaniladigan yoʻl-yoʻriq
va usullarni ishlab chiqib boshqa olimlarning ilmiy izlanishlarini osonlashtiradi,
deb yozganida, aynan shu metodlarni ishlab chiquvchi olimlarni nazarda tutgan.
Yaqin davrda Yevropa faylasuf olimlari ham metod taraqqiyotiga salmoqli
hissa qoʻshishdi. F. Bekon, G. Galiley, R. Dekart, G. Leybnits singari faylasuflar
metodlar haqida maxsus asarlar ham yozishdi.
Logotip
xos boʻlgan qonuniyatlarni anglab yetish, bilib olishga borib taqaladi. metodlar haqidagi taʼlimot fanda metodologiya deb ataladi. Inson dastlab atrofdagi narsa va hodisalarni kuzatish, ularni bir-biriga taqqoslash, oʻxshatish, farq qilish asosida voqelik haqida bilimlarini toʻplab borgan. Voqelik haqidagi fanlar rivojlanishi bilan fanlarda qoʻllaniladigan yoʻl-yoʻriqlar, metodlar ham takomillashib borgan. Fanning amaliy (empirik) va nazariy metodlari vujudga keldi. Fan metodlarining asosiy mazmunini amaliyotda sinalgan ilmiy nazariyalar tashkil etadi. Har qanday ilmiy nazariya mohiyati jihatidan metod funksiyasiga egadir. Metod oʻz navbatida, yangi ilmiy nazariyalar va qonuniyatlarning ochilishiga vosita boʻladi. Shu nuqtai nazardan metod bilan ilmiy nazariya funksiyasiga koʻra, bir-biridan farq qiluvchi ilmiy amal hisoblanadi. Falsafa va fanlar tarixida ilmiy metodning mohiyatini tadqiq etish, yangi- yangi metodlarni kashf etish alohida ahamiyatga egadir. Har qanday ilmiy kashfiyotlarga nisbatan olimning biror yangilikni kashf qilishda qoʻllagan ilmiy metodi koʻproq ahamiyatga egadir, chunki, boshqa kashfiyotchilar ham shu olim qoʻllagan ilmiy metodga tayanib koʻplab kashfiyotlarni ochishi mumkin. Bilish metodlari voqelikni qamrab olishi jihatidan 3 turga boʻlinadi: yalpi umumiy bilish metodlari - hamma fanlarda va bilishning barcha bosqichlarida ham qoʻllaniladigan umumiy va universal metodlar - metodologiya; umumiy bilish metodlari - bir qancha yoki barcha fanlarda qoʻllaniladigan va bilishning muayyan bosqichi (empirik, nazariy yoki empirik bosqichdan nazariy bosqichga oʻtish chegarasi)da qoʻllaniladigan bilish metodlari; xususiy yoki maxsus metodlar - ayrim fan doirasida qoʻllaniladigan bilish metodlari. Oʻrta Osiyo olimlaridan al-Forobiy, al-Xorazmiy, Abu Rayhon Beruniy, Ibn Sino va boshqalar fan metodlarini rivojlantirganlar. Xorazmiy olimlarni uchga boʻlib, ularning bir qismi ilmiy kashfiyotlarni ochishda qo`llaniladigan yoʻl-yoʻriq va usullarni ishlab chiqib boshqa olimlarning ilmiy izlanishlarini osonlashtiradi, deb yozganida, aynan shu metodlarni ishlab chiquvchi olimlarni nazarda tutgan. Yaqin davrda Yevropa faylasuf olimlari ham metod taraqqiyotiga salmoqli hissa qoʻshishdi. F. Bekon, G. Galiley, R. Dekart, G. Leybnits singari faylasuflar metodlar haqida maxsus asarlar ham yozishdi.