BOSHLANGICH TA’LIM PEDAGOGIKASIDA TA’LIM QONUNIYATLARI VA QOLDALARI VA PRINSIPLARI.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

27

File size

Fayl hajmi

58,8 KB


BOSHLANGICH TA’LIM PEDAGOGIKASIDA TA’LIM
QONUNIYATLARI VA QOLDALARI VA PRINSIPLARI.
Reja:
1.
Boshlang‘ich ta’lim metodlari va vositalari.
2.
Ta’lim jarayoni - yagona dinamik tizim sifatida. 
3.
O‘qituvchi  va  o‘quvchilarning  ta’lim  jarayonidagi  faoliyatlari.
O‘qituvchi faoliyatining vazifasi va tuzilishi.
4.
Ta’lim qonuniyatlari va tamoyillari. 
Ta’lim jarayoni yaxlit tizim sifatida. Ta’lim tushunchasi va mohiyati.
Ta’lim tizimli bilim olishning eng muhim va ishonchli usulidir. Ta’limga ikki
tomonlama  aloqa  (ta’lim  olish  va  ta’lim  berish),  shaxsni  har  tomonlama
rivojlantirish  va  boshqa  xususiyatlar  xosdir.  Ta’lim,  shuningdek,  o‘ziga  xos
xususiyatlar  ham  ega.  Ta’lim  o‘qituvchi  tomonidan  boshqariluvchi  o‘ziga  xos
anglash jarayonidir. O‘qituvchining yo‘naltiruvchi sifatidagi roli o‘quvchilarning
aqliy  va  ijodiy  qobiliyatlarini  rivojlantirishni  ta’minlovchi  bilim,  ko‘nikma  va
malakalarni to‘liq o‘zlashtira olishlarida ko‘rinadi.
Ta’lim o‘qituvchining o‘quvchilar bilan muloqoti jarayoni ham sanaladi. U
o‘quvchilarga o‘quv materiali mazmunini tushuntirib beradi, savol va topshiriqlar
beradi, ularning faoliyatini nazorat qiladi, xato va kamchiliklarini aniqlaydi, yo‘l
qo‘yilgan xatolarni to‘g‘rilaydi, qanday ishlash lozimligini qayta ko‘rsatadi. Har
qanday ta’lim o‘zida o‘qituvchi va o‘quvchining faoliyati, ya’ni, o‘qituvchining
o‘rgatish  hamda  o‘quvchining  o‘rganishga  yo‘naltirilgan  faoliyati,  boshqachai
aytganda to‘g‘ridan to‘g‘ri, bevosita va nisbiy munosabat aks etadi.
Logotip
BOSHLANGICH TA’LIM PEDAGOGIKASIDA TA’LIM QONUNIYATLARI VA QOLDALARI VA PRINSIPLARI. Reja: 1. Boshlang‘ich ta’lim metodlari va vositalari. 2. Ta’lim jarayoni - yagona dinamik tizim sifatida. 3. O‘qituvchi va o‘quvchilarning ta’lim jarayonidagi faoliyatlari. O‘qituvchi faoliyatining vazifasi va tuzilishi. 4. Ta’lim qonuniyatlari va tamoyillari. Ta’lim jarayoni yaxlit tizim sifatida. Ta’lim tushunchasi va mohiyati. Ta’lim tizimli bilim olishning eng muhim va ishonchli usulidir. Ta’limga ikki tomonlama aloqa (ta’lim olish va ta’lim berish), shaxsni har tomonlama rivojlantirish va boshqa xususiyatlar xosdir. Ta’lim, shuningdek, o‘ziga xos xususiyatlar ham ega. Ta’lim o‘qituvchi tomonidan boshqariluvchi o‘ziga xos anglash jarayonidir. O‘qituvchining yo‘naltiruvchi sifatidagi roli o‘quvchilarning aqliy va ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirishni ta’minlovchi bilim, ko‘nikma va malakalarni to‘liq o‘zlashtira olishlarida ko‘rinadi. Ta’lim o‘qituvchining o‘quvchilar bilan muloqoti jarayoni ham sanaladi. U o‘quvchilarga o‘quv materiali mazmunini tushuntirib beradi, savol va topshiriqlar beradi, ularning faoliyatini nazorat qiladi, xato va kamchiliklarini aniqlaydi, yo‘l qo‘yilgan xatolarni to‘g‘rilaydi, qanday ishlash lozimligini qayta ko‘rsatadi. Har qanday ta’lim o‘zida o‘qituvchi va o‘quvchining faoliyati, ya’ni, o‘qituvchining o‘rgatish hamda o‘quvchining o‘rganishga yo‘naltirilgan faoliyati, boshqachai aytganda to‘g‘ridan to‘g‘ri, bevosita va nisbiy munosabat aks etadi.
Ta’lim jarayonida o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasida o‘zaro muloqat yuzaga
keladi. “Muloqot” tushunchasi “ta’lim” tushunchasidan ko‘ra keng ma’noga ega. 
Ta’lim o‘quvchilarga  nazariy  bilimlarni  berish  asosida  ularning  bilish
qobiliyatlarini  o‘stirish,  ularda  amaliy  ko‘nikma  va  malakalar,  shuningdek,
dunyoqarashni shakllantirishga yo‘naltirilgan jarayondir. 
Ta’lim va ta’lim jarayoni (didaktik jarayon) sinonim tushunchalar emas.
Jarayon bu yaxlit pedagogik hodisa, pedagogik faoliyatning tarkibiy qismi sifatida
ta’lim tizimining muayyan holatini o‘zgartirish hisoblanadi.
 Jarayon mohiyatini V.P.Bespalko tomonidan taklif etilgan quyidagi formula
asosida to‘laqonli anglash mumkin:
DJ q M q O‘f q B
Bu yerda; DJ – didaktik jarayon; 
M – o‘quvchilarning o‘qish (ta’lim olish) motivatsiyasi; 
O‘f –o‘quvchilarning o‘zlashtirish faoliyati; 
B –o‘quvchilarning bilish faoliyatlarini boshqarish.
Ta’lim jarayonining yaxlit tizim sifatidagi tavsifi. Ta’lim jarayonining
“yaxlitligi” “tizimliligi” va “majmuaviyligi”ni bir xilda talqin etish mumkin emas.
Biroq, ta’lim jarayonining yaxlitligi uning tizimliligi bilan uzviy bog‘liq.
Tizim (mustaqil tushuncha sifatida) o‘zaro bog‘langan ko‘plab elementlar
(tarkibiy qismlar) o‘rtasidagi mustahkam birlik va o‘zaro yaxlitlikdir. Demak, ta’lim
yaxlit tizim sifatida ko‘plab o‘zaro bog‘liq quyidagi elementlarni o‘z ichiga oladi:
ta’lim  maqsadi,  o‘quv  axborotlari,  o‘qituvchi  va  o‘quvchilarning  ta’limiy
faoliyatlari,  uning  shakllari,  pedagogik  muloqot  vositalari,  shuningdek,  ta’lim
jarayonini  boshqarish  usullari.Ta’lim  jarayoni  yaxlit  tizim  sifatida  quyidagicha
namoyon bo‘ladi:
Barcha tarkibiy qismlarning o‘zaro birligi va yaxlitligi sifatida namoyon
bo‘luvchi  ta’lim  jarayonining  negizini  o‘qituvchi  va  o‘quvchilarning  ta’limiy
faoliyatlari tashkil etadi.
Logotip
Ta’lim jarayonida o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasida o‘zaro muloqat yuzaga keladi. “Muloqot” tushunchasi “ta’lim” tushunchasidan ko‘ra keng ma’noga ega. Ta’lim o‘quvchilarga nazariy bilimlarni berish asosida ularning bilish qobiliyatlarini o‘stirish, ularda amaliy ko‘nikma va malakalar, shuningdek, dunyoqarashni shakllantirishga yo‘naltirilgan jarayondir. Ta’lim va ta’lim jarayoni (didaktik jarayon) sinonim tushunchalar emas. Jarayon bu yaxlit pedagogik hodisa, pedagogik faoliyatning tarkibiy qismi sifatida ta’lim tizimining muayyan holatini o‘zgartirish hisoblanadi. Jarayon mohiyatini V.P.Bespalko tomonidan taklif etilgan quyidagi formula asosida to‘laqonli anglash mumkin: DJ q M q O‘f q B Bu yerda; DJ – didaktik jarayon; M – o‘quvchilarning o‘qish (ta’lim olish) motivatsiyasi; O‘f –o‘quvchilarning o‘zlashtirish faoliyati; B –o‘quvchilarning bilish faoliyatlarini boshqarish. Ta’lim jarayonining yaxlit tizim sifatidagi tavsifi. Ta’lim jarayonining “yaxlitligi” “tizimliligi” va “majmuaviyligi”ni bir xilda talqin etish mumkin emas. Biroq, ta’lim jarayonining yaxlitligi uning tizimliligi bilan uzviy bog‘liq. Tizim (mustaqil tushuncha sifatida) o‘zaro bog‘langan ko‘plab elementlar (tarkibiy qismlar) o‘rtasidagi mustahkam birlik va o‘zaro yaxlitlikdir. Demak, ta’lim yaxlit tizim sifatida ko‘plab o‘zaro bog‘liq quyidagi elementlarni o‘z ichiga oladi: ta’lim maqsadi, o‘quv axborotlari, o‘qituvchi va o‘quvchilarning ta’limiy faoliyatlari, uning shakllari, pedagogik muloqot vositalari, shuningdek, ta’lim jarayonini boshqarish usullari.Ta’lim jarayoni yaxlit tizim sifatida quyidagicha namoyon bo‘ladi: Barcha tarkibiy qismlarning o‘zaro birligi va yaxlitligi sifatida namoyon bo‘luvchi ta’lim jarayonining negizini o‘qituvchi va o‘quvchilarning ta’limiy faoliyatlari tashkil etadi.
Ta’lim  funktsiyalari.
 “Funktsiya”  tushunchasi  “ta’lim  vazifalari”
tushunchasiga yaqindir. Ta’lim funktsiyasi ta’lim jarayoni mohiyatini ifoda etadi,
vazifasi esa ta’limning komponentlaridan biri hisoblanadi.
Didaktika ta’lim jarayonining quyidagi uchta funktsiyasini ajratib ko‘rsatadi:
ta’lim berish, rivojlantirish va tarbiyalash.
Ta’lim berish funktsiyasi ta’lim jarayonining o‘quvchilarda bilim, ko‘nikma
va  malakalarni  shakllantirishdan  iborat.  Ta’lim  natijasi  sifatida  bilimlarining
to‘laligi, chuqurligi, tizimliligi, anglanganligi, mustahkamligi va amaliy xususiyat
kasb etishi muhimdir. Bu kabi holatlar ta’lim jarayonining metodik jihatdan to‘g‘ri
tashkil etilganligini ifodalaydi. 
Ta’lim  jarayonida  o‘quvchilarda  ular  tomonidan  o‘zlashtirilgan  nazariy
bilimlar asosida hosil qilingan amaliy ko‘nikma va malakalarning shakllanishi ham
alohida ahamiyatga ega. 
Ko‘nikma – shaxsning muayyan harakat yoki faoliyatni tashkil eta olish
qobiliyati.
Malaka 
deganda  muayyan  harakat  yoki  faoliyatni  bajarishning
avtomatlashgan shakli tushuniladi. Umumiy ko‘nikma va malakalarga og‘zaki va
yozma nutqni bilish, axborot materiallaridan foydalana olish, o‘qish, manbalar bilan
ishlash, referat yozish, mustaqil ishini tashkil etish kabilar kiradi.
Ta’limning  rivojlantiruvchi  funktsiyasi ta’lim  jarayonida  bilimlarni
o‘zlashtirish  jarayonida  o‘quvchining  rivojlanishi  sodir  bo‘lishini  ko‘rsatadi.
Rivojlanish  quyidagi  yo‘nalishlarda  sodir  bo‘ladi:  nutqi  rivojlanishi,  fikrlashi,
shaxsning sensorli va harakatlanish sohalari, emotsional-irodaviy va ehtiyoj-sababli
sohalari rivojlanadi. To‘g‘ri tashkil etilgan ta’lim shaxsni har doim rivojlantiradi,
lekin o‘qituvchi va o‘quvchining shaxsiy har tomonlama rivojlanishiga qaratilgan
maxsus o‘zaro munosabatlarida rivojlantirish funktsiyasi yanada samaraliroqdir.
Ta’limning  o‘quvchi  shaxsini  rivojlantirishga  yo‘naltirilganligi
“rivojlantiruvchi ta’lim” tushunchasi bilan ifoladanali. 
XX  asr  60-yillaridan  boshlab  rivojlantiruvchi  ta’limni  tashkil  etishga
nisbatan turli yondoshuvlar yuzaga keldi. Bularning hammasi ta’limni tashkil etish
Logotip
Ta’lim funktsiyalari. “Funktsiya” tushunchasi “ta’lim vazifalari” tushunchasiga yaqindir. Ta’lim funktsiyasi ta’lim jarayoni mohiyatini ifoda etadi, vazifasi esa ta’limning komponentlaridan biri hisoblanadi. Didaktika ta’lim jarayonining quyidagi uchta funktsiyasini ajratib ko‘rsatadi: ta’lim berish, rivojlantirish va tarbiyalash. Ta’lim berish funktsiyasi ta’lim jarayonining o‘quvchilarda bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantirishdan iborat. Ta’lim natijasi sifatida bilimlarining to‘laligi, chuqurligi, tizimliligi, anglanganligi, mustahkamligi va amaliy xususiyat kasb etishi muhimdir. Bu kabi holatlar ta’lim jarayonining metodik jihatdan to‘g‘ri tashkil etilganligini ifodalaydi. Ta’lim jarayonida o‘quvchilarda ular tomonidan o‘zlashtirilgan nazariy bilimlar asosida hosil qilingan amaliy ko‘nikma va malakalarning shakllanishi ham alohida ahamiyatga ega. Ko‘nikma – shaxsning muayyan harakat yoki faoliyatni tashkil eta olish qobiliyati. Malaka deganda muayyan harakat yoki faoliyatni bajarishning avtomatlashgan shakli tushuniladi. Umumiy ko‘nikma va malakalarga og‘zaki va yozma nutqni bilish, axborot materiallaridan foydalana olish, o‘qish, manbalar bilan ishlash, referat yozish, mustaqil ishini tashkil etish kabilar kiradi. Ta’limning rivojlantiruvchi funktsiyasi ta’lim jarayonida bilimlarni o‘zlashtirish jarayonida o‘quvchining rivojlanishi sodir bo‘lishini ko‘rsatadi. Rivojlanish quyidagi yo‘nalishlarda sodir bo‘ladi: nutqi rivojlanishi, fikrlashi, shaxsning sensorli va harakatlanish sohalari, emotsional-irodaviy va ehtiyoj-sababli sohalari rivojlanadi. To‘g‘ri tashkil etilgan ta’lim shaxsni har doim rivojlantiradi, lekin o‘qituvchi va o‘quvchining shaxsiy har tomonlama rivojlanishiga qaratilgan maxsus o‘zaro munosabatlarida rivojlantirish funktsiyasi yanada samaraliroqdir. Ta’limning o‘quvchi shaxsini rivojlantirishga yo‘naltirilganligi “rivojlantiruvchi ta’lim” tushunchasi bilan ifoladanali. XX asr 60-yillaridan boshlab rivojlantiruvchi ta’limni tashkil etishga nisbatan turli yondoshuvlar yuzaga keldi. Bularning hammasi ta’limni tashkil etish
faqat  bilimlarni  shakllantirishga  emas,  o‘quvchini  har  tomonlama  rivojlantirish
(birinchi  navbatda,  aqliy  rivojlantirish,  aqliy  faoliyat  usullari,  analiz  qilish,
taqqoslash, turlarga ajratish va boshqalarni kuzatish, xulosa chiqarish, ob’ektlarning
muhim belgilarini ajrata bilish, faoliyat maqsadi va usullarini aniqlashni bilishga
o‘rgatish, uning natijalarini tekshirishni bilish malakasini rivojlantirish)ga xizmat
qilishini anglatadi.
Ta’lim  jarayoni  tarbiyalovchi  xususiyatga  ham  ega.  Tarbiya  va  ta’lim
o‘rtasidagi  bog‘liqlik  ob’ektiv  va  qonuniy  hisoblanadi.  Biroq  shaxsni  ta’lim
jarayonida tarbiyalash tashqi omillar (oila, mikromuhit va boshqalar)ning ta’siri
tufayli qiyin kechadi. 
Tarbiyalash  funktsiyasi. Ta’limning  tarbiyalovchilik  xususiyati  turli
ijtimoiy  tuzum  hamda  sharoitda  ham  yaqqol  namoyon  bo‘ladi.  Tarbiyalash
funktsiyasi ta’lim mazmuni, shakli va metodlarining mohiyati bilan belgilanadi va
o‘qituvchi hamda o‘quvchilar o‘rtasidagi munosabatlarni tashkil etish jarayonida
yetakchi o‘rin tutadi.
Ta’lim jarayonida shaxsning ma’naviy-axloqiy va estetik tasavvurlari, xulq-
atvori va dunyoqarashi shakllantiriladi.
Ta’limning tarbiyalovchilik xususiyati, eng avvalo, ta’lim mazmunida aks
etadi. Biroq, shuni ham e’tiborda tutish kerak-ki, barcha o‘quv fanlari ham birdek
tarbiyalovchilik  imkoniyatiga  ega  emas.  Gumanitar  va  estetik  fanlarning  bu
boradagi imkoniyatlari yuqori. 
Ta’lim jarayonida tarbiyaning ikkinchi omili o‘qituvchi va o‘quvchilarning
munosabatlari, sinfdagi psixologik muhit, o‘qish jarayoni ishtirokchilarining o‘zaro
munosabatlari, o‘quvchilarning idrok etish faoliyatlariga o‘qituvchining rahbarligi
hisoblanadi.  Zamonaviy  pedagogika  o‘qituvchi  va  o‘quvchilar  o‘rtasidagi
munosabatning eng qulay usuli sifatida demokratik usulini e’tirof etadi. Bu usul
ta’lim  jarayonida  o‘quvchilar  shaxsini  hurmat  qilish,  ularning  xohish-istaklari,
qiziqishlarini inobatga olinishini anglatadi. 
Logotip
faqat bilimlarni shakllantirishga emas, o‘quvchini har tomonlama rivojlantirish (birinchi navbatda, aqliy rivojlantirish, aqliy faoliyat usullari, analiz qilish, taqqoslash, turlarga ajratish va boshqalarni kuzatish, xulosa chiqarish, ob’ektlarning muhim belgilarini ajrata bilish, faoliyat maqsadi va usullarini aniqlashni bilishga o‘rgatish, uning natijalarini tekshirishni bilish malakasini rivojlantirish)ga xizmat qilishini anglatadi. Ta’lim jarayoni tarbiyalovchi xususiyatga ham ega. Tarbiya va ta’lim o‘rtasidagi bog‘liqlik ob’ektiv va qonuniy hisoblanadi. Biroq shaxsni ta’lim jarayonida tarbiyalash tashqi omillar (oila, mikromuhit va boshqalar)ning ta’siri tufayli qiyin kechadi. Tarbiyalash funktsiyasi. Ta’limning tarbiyalovchilik xususiyati turli ijtimoiy tuzum hamda sharoitda ham yaqqol namoyon bo‘ladi. Tarbiyalash funktsiyasi ta’lim mazmuni, shakli va metodlarining mohiyati bilan belgilanadi va o‘qituvchi hamda o‘quvchilar o‘rtasidagi munosabatlarni tashkil etish jarayonida yetakchi o‘rin tutadi. Ta’lim jarayonida shaxsning ma’naviy-axloqiy va estetik tasavvurlari, xulq- atvori va dunyoqarashi shakllantiriladi. Ta’limning tarbiyalovchilik xususiyati, eng avvalo, ta’lim mazmunida aks etadi. Biroq, shuni ham e’tiborda tutish kerak-ki, barcha o‘quv fanlari ham birdek tarbiyalovchilik imkoniyatiga ega emas. Gumanitar va estetik fanlarning bu boradagi imkoniyatlari yuqori. Ta’lim jarayonida tarbiyaning ikkinchi omili o‘qituvchi va o‘quvchilarning munosabatlari, sinfdagi psixologik muhit, o‘qish jarayoni ishtirokchilarining o‘zaro munosabatlari, o‘quvchilarning idrok etish faoliyatlariga o‘qituvchining rahbarligi hisoblanadi. Zamonaviy pedagogika o‘qituvchi va o‘quvchilar o‘rtasidagi munosabatning eng qulay usuli sifatida demokratik usulini e’tirof etadi. Bu usul ta’lim jarayonida o‘quvchilar shaxsini hurmat qilish, ularning xohish-istaklari, qiziqishlarini inobatga olinishini anglatadi.
O‘qituvchi  va  o‘quvchilarning  ta’lim  jarayonidagi  faoliyatlari.
O‘qituvchi faoliyatining vazifasi va tuzilishi. 
Ta’lim muassasasi (umumiy o‘rta, o‘rta maxsus, kasb-hunar, oliy ta’lim
muassasalari)da tashkil etiluvchi ta’lim jarayonida o‘quvchining faoliyati o‘qituvchi
rahbarligi ostida kechadi. O‘qituvchi faoliyatining vazifasi o‘quvchilarning ijtimoiy
borliqni  ongli  va  faol  idrok  etishga  yo‘naltirilgan  faoliyatlarini  boshqarishdan
iboratdir. 
Ta’lim jarayonini boshqarish quyidagi bosqichlardan iborat: 
1)
rejalashtirish;
2)
tashkil etish;
3)
boshqarish (rag‘batlantirish);
4)
nazorat;
5)
natijalarni baholash va tahlil qilish.
O‘qituvchi faoliyatini rejalashtirish bosqichi kalendar-tematik yoki darslar
rejalarini  tuzish  bilan  yakunlanadi.  Rejalar,  reja-konspektlar  yoki  konspektlarni
tuzish  uchun  uzoq,  jiddiy  ishlash  kerak  bo‘ladi.  O‘qituvchi  o‘quvchilarning
tayyorliklari darajasi, ularning o‘quv imkoniyatlari, moddiy baza holati, shaxsiy
(kasbiy) imkoniyatlarini o‘rganib chiqishi, o‘quv materiali mazmunini tanlab olishi,
dars  olib borish shakli va metodini o‘ylab chiqishi kerak bo‘ladi.
O‘quvchilar faoliyatini tashkil etish o‘quvchilar oldiga o‘quv masalalarini
qo‘yishni va uni bajarish uchun imkoniyatlar yaratishdan iborat bo‘ladi.
Ta’lim  jarayonida  o‘quvchilarning  faoliyati. Bilim  olish  faoliyatning
o‘ziga  xos  ko‘rinishi  sifatida  muayyan  tuzilish,  rivojlanish  va  faoliyat
qonuniyatlariga ega.  Bilim olish borliqni idrok etish, o‘rganish, mashq qilish va
muayyan  tajriba  asosida  xulq-atvor  hamda  faoliyat  ko‘nikma,  malakalarining
mustahkamlanib,  mavjud  bilimlarning  takomillashib,  boyib  borish  jarayoni
hisoblanadi. Bilim olishning muhim komponenti motiv, ya’ni, ta’limiy xarakterdagi
harakat  yoki  faoliyatni  tashkil  etishga  nisbatan  rag‘batni  his  etish,  ehtiyojning
yuzaga kelishidir.
Logotip
O‘qituvchi va o‘quvchilarning ta’lim jarayonidagi faoliyatlari. O‘qituvchi faoliyatining vazifasi va tuzilishi. Ta’lim muassasasi (umumiy o‘rta, o‘rta maxsus, kasb-hunar, oliy ta’lim muassasalari)da tashkil etiluvchi ta’lim jarayonida o‘quvchining faoliyati o‘qituvchi rahbarligi ostida kechadi. O‘qituvchi faoliyatining vazifasi o‘quvchilarning ijtimoiy borliqni ongli va faol idrok etishga yo‘naltirilgan faoliyatlarini boshqarishdan iboratdir. Ta’lim jarayonini boshqarish quyidagi bosqichlardan iborat: 1) rejalashtirish; 2) tashkil etish; 3) boshqarish (rag‘batlantirish); 4) nazorat; 5) natijalarni baholash va tahlil qilish. O‘qituvchi faoliyatini rejalashtirish bosqichi kalendar-tematik yoki darslar rejalarini tuzish bilan yakunlanadi. Rejalar, reja-konspektlar yoki konspektlarni tuzish uchun uzoq, jiddiy ishlash kerak bo‘ladi. O‘qituvchi o‘quvchilarning tayyorliklari darajasi, ularning o‘quv imkoniyatlari, moddiy baza holati, shaxsiy (kasbiy) imkoniyatlarini o‘rganib chiqishi, o‘quv materiali mazmunini tanlab olishi, dars olib borish shakli va metodini o‘ylab chiqishi kerak bo‘ladi. O‘quvchilar faoliyatini tashkil etish o‘quvchilar oldiga o‘quv masalalarini qo‘yishni va uni bajarish uchun imkoniyatlar yaratishdan iborat bo‘ladi. Ta’lim jarayonida o‘quvchilarning faoliyati. Bilim olish faoliyatning o‘ziga xos ko‘rinishi sifatida muayyan tuzilish, rivojlanish va faoliyat qonuniyatlariga ega. Bilim olish borliqni idrok etish, o‘rganish, mashq qilish va muayyan tajriba asosida xulq-atvor hamda faoliyat ko‘nikma, malakalarining mustahkamlanib, mavjud bilimlarning takomillashib, boyib borish jarayoni hisoblanadi. Bilim olishning muhim komponenti motiv, ya’ni, ta’limiy xarakterdagi harakat yoki faoliyatni tashkil etishga nisbatan rag‘batni his etish, ehtiyojning yuzaga kelishidir.
O‘qishning keyingi komponenti o‘quv harakatlari (operatsiyalari) sanalaib,
ular  anglangan  maqsadga  binoan  amalga  oshiradi.  O‘quv  harakatlari  o‘quv
jarayonini tashkil etishning barcha bosqichlarida namoyon bo‘ladi. Harakatlar tashqi
(kuzatiladigan) va ichki (kuzatilmaydigan) ko‘rinida bo‘lishi mumkin. Tashqi o‘quv
harakatlariga  predmetli  harakatlar  (yozish,  rasm  chizish,  tajribalar  o‘tkazish);
pertseptiv  harakatlar  (tinglash,  fikrlash,  kuzatish,  sezish)  hamda   nutqdan
foydalanish kiradi.
Ichki (mnemonik, yunonchadan «mnemonikon» - eslab qolish madaniyati)
harakatlarga materialni eslab qolish, uni tartibga solish va tashkil etish, shuningdek,
tasavvur va fikrlash harakatlari (intellektual) kiradi.
Har qanday bilimni o‘zlashtirishda o‘quvchilardan idrok etish madaniyatiga
ega bo‘lish va o‘quv materialini anglab yetish talab etadi. Pedagogik jarayonda
o‘quvchilar tomonidan ilmiy bilimlarning ma’nosini yetarli darajada tushunmay,
faqat tovushlar birligi sifatida qabul qilinishi va yodlab olinishi xavfilidir. 
O‘quvchilarni ilmiy bilimlarni ularning mohiyatini to‘la tushungan holda
o‘zlashtirish shartlari bilan tanishtirib, ularga o‘zini o‘zi nazorat qilishning mohiyati
va  ahamiyatini  tushuntirish  maqsadga  muvofiqdir.  O‘zini  o‘zi  nazorat  qilishda
o‘quvchilar  ular  qo‘llayotgan  aqliy  mehnat  vositalarining  samaradorligi,
shuningdek, o‘z mehnati natijalarini baholashi kerak.
Natijalarni baholash, nazorat qilish va tahlil etish o‘quv  harakatlarining
ajralmas qismlari hisoblanadi. Ta’lim jarayonida o‘quvchi tomonidan o‘zini nazorat
qilish, o‘zini baholash va o‘zini analiz qilish amalga oshirish o‘qituvchining shunga
o‘xshash o‘rgatuvchi harakatlarini kuzatish asosida shakllanadi. Bu harakatlarni
shakllantirish o‘quvchilarni o‘z tengdoshlari faoliyatini kuzatishga jalb etish, o‘zaro
nazoratni tashkil etish, o‘rnatilgan mezonlar asosida o‘z faoliyati natijalarini o‘zaro
baholash va tahlil qilishga yordam beradi.
Bilimlarni o‘zlashtirish jarayonining tuzilishi. O‘quvchilar o‘quv idrok
etish  faoliyatlarini  boshqarishga  o‘rganib  olish  uchun  bilimlarni  o‘zlashtirish
jarayoni  tuzilishini   yaxshi  tasavvur  etish,  o‘quvchilar  tomonidan  bilimlarning
Logotip
O‘qishning keyingi komponenti o‘quv harakatlari (operatsiyalari) sanalaib, ular anglangan maqsadga binoan amalga oshiradi. O‘quv harakatlari o‘quv jarayonini tashkil etishning barcha bosqichlarida namoyon bo‘ladi. Harakatlar tashqi (kuzatiladigan) va ichki (kuzatilmaydigan) ko‘rinida bo‘lishi mumkin. Tashqi o‘quv harakatlariga predmetli harakatlar (yozish, rasm chizish, tajribalar o‘tkazish); pertseptiv harakatlar (tinglash, fikrlash, kuzatish, sezish) hamda nutqdan foydalanish kiradi. Ichki (mnemonik, yunonchadan «mnemonikon» - eslab qolish madaniyati) harakatlarga materialni eslab qolish, uni tartibga solish va tashkil etish, shuningdek, tasavvur va fikrlash harakatlari (intellektual) kiradi. Har qanday bilimni o‘zlashtirishda o‘quvchilardan idrok etish madaniyatiga ega bo‘lish va o‘quv materialini anglab yetish talab etadi. Pedagogik jarayonda o‘quvchilar tomonidan ilmiy bilimlarning ma’nosini yetarli darajada tushunmay, faqat tovushlar birligi sifatida qabul qilinishi va yodlab olinishi xavfilidir. O‘quvchilarni ilmiy bilimlarni ularning mohiyatini to‘la tushungan holda o‘zlashtirish shartlari bilan tanishtirib, ularga o‘zini o‘zi nazorat qilishning mohiyati va ahamiyatini tushuntirish maqsadga muvofiqdir. O‘zini o‘zi nazorat qilishda o‘quvchilar ular qo‘llayotgan aqliy mehnat vositalarining samaradorligi, shuningdek, o‘z mehnati natijalarini baholashi kerak. Natijalarni baholash, nazorat qilish va tahlil etish o‘quv harakatlarining ajralmas qismlari hisoblanadi. Ta’lim jarayonida o‘quvchi tomonidan o‘zini nazorat qilish, o‘zini baholash va o‘zini analiz qilish amalga oshirish o‘qituvchining shunga o‘xshash o‘rgatuvchi harakatlarini kuzatish asosida shakllanadi. Bu harakatlarni shakllantirish o‘quvchilarni o‘z tengdoshlari faoliyatini kuzatishga jalb etish, o‘zaro nazoratni tashkil etish, o‘rnatilgan mezonlar asosida o‘z faoliyati natijalarini o‘zaro baholash va tahlil qilishga yordam beradi. Bilimlarni o‘zlashtirish jarayonining tuzilishi. O‘quvchilar o‘quv idrok etish faoliyatlarini boshqarishga o‘rganib olish uchun bilimlarni o‘zlashtirish jarayoni tuzilishini yaxshi tasavvur etish, o‘quvchilar tomonidan bilimlarning
egallash bosqichlarini bilishi zarur:  idrok etish, o‘quv materialini anglab yetish,
mustahkamlash, amaliy faoliyatida bilimlarini qo‘llash.
Birinchi bosqich idrok etish hisoblanadi. Psixologiyadan ma’lumki,  idrok
etish aniq maqsadga yo‘naltirilgan anglash jarayoni bo‘lib, u tanlash xususiyatiga
ega.  SHuning  uchun  birinchi  navbatda  o‘quvchilarga  mavzuni,  ya’ni,  ularning
nimani o‘rganishlari (masalani qo‘yish)ni tushuntirib berish kerak. SHu asosida
o‘quv materiali bilan dastlabki tanishish amalga oshiriladi. U haqiqiy mavjud yoki
hayoliy  predmet,  hodisa,  vaziyatlarni  kuzatish,  mumkin  bo‘lgan  tajribalarni
o‘tkazishdan iborat bo‘ladi. Birinchi bosqich o‘quvchi qaysi hodisa va voqealarni,
predmetlarni  o‘rganish  haqida  yetarlicha  tasavvurga  ega  bo‘lganida  va  o‘quv
masalasini tushunib yetganda yakunlanadi.
Ikkinchi  bosqich –  o‘quv  materialini  anglab  yetish.  U  ma’lumotlarning
nazariy jihatlarini ajratib olish va analiz qilishdan iborat. Bunda asosiy mazmunni
topish, tushunchani ajratib olish, ularning belgilarini asoslab berish, tushuntirish
materialini xususiyatini aniqlab olish, misollar va tushuntiruvchi dalillar to‘plamini
o‘rganib  chiqish  kerak.  Bu  vaziyatda  bilimlar  o‘rtasidagi  tizimlilik  muhim
ahamiyatga ega. Unda o‘quvchi eng  asosiy, ikkinchi darajali hamda qo‘shimcha,
tushuntiruvchi elementlarni ajratib ko‘rsatsin. O‘quvchi o‘quv masalasini yechish
usulini  tushunsa,  bilimlar  o‘rtasidagi  tizimni  anglab  yetsa  ushbu  bosqich
yakunlangan sanaladi. 
Uchinchi  bosqich –  eslab  qolish  va  mustahkamlash.  Bu  bosqich
o‘zlashtirilgan bilimlarini uzoq vaqt davomida  saqlab qolishdan iborat. Unda idrok
etish  faoliyati  ko‘proq  mashqlar,  mustaqil  reproduktiv  va  ijodiy  masalalar
xususiyatiga  ega  bo‘ladi.  Nazariy  material,  tushuncha,  qoida,  isbotlar  turli  xil
mashqlarda  takrorlanadi.  O‘qituvchi  o‘quvchilar  topshiriqlarni  tushunib
bajarishlarini kuzatib borishi kerak. Ular matnlarni mexanik ko‘chirib olishlari,
topshiriqlarni  bajarishlari,  qoida  va  tushunchalarni  chuqur  anglab  yetmay
bajarishlari mumkin. Bosqich yakunida o‘quvchilar nazariy materiallarni biladilar
va  ulardan  mashqlarni  bajarish,  masalani  yechish,  teoremani  isbotlashda
Logotip
egallash bosqichlarini bilishi zarur: idrok etish, o‘quv materialini anglab yetish, mustahkamlash, amaliy faoliyatida bilimlarini qo‘llash. Birinchi bosqich idrok etish hisoblanadi. Psixologiyadan ma’lumki, idrok etish aniq maqsadga yo‘naltirilgan anglash jarayoni bo‘lib, u tanlash xususiyatiga ega. SHuning uchun birinchi navbatda o‘quvchilarga mavzuni, ya’ni, ularning nimani o‘rganishlari (masalani qo‘yish)ni tushuntirib berish kerak. SHu asosida o‘quv materiali bilan dastlabki tanishish amalga oshiriladi. U haqiqiy mavjud yoki hayoliy predmet, hodisa, vaziyatlarni kuzatish, mumkin bo‘lgan tajribalarni o‘tkazishdan iborat bo‘ladi. Birinchi bosqich o‘quvchi qaysi hodisa va voqealarni, predmetlarni o‘rganish haqida yetarlicha tasavvurga ega bo‘lganida va o‘quv masalasini tushunib yetganda yakunlanadi. Ikkinchi bosqich – o‘quv materialini anglab yetish. U ma’lumotlarning nazariy jihatlarini ajratib olish va analiz qilishdan iborat. Bunda asosiy mazmunni topish, tushunchani ajratib olish, ularning belgilarini asoslab berish, tushuntirish materialini xususiyatini aniqlab olish, misollar va tushuntiruvchi dalillar to‘plamini o‘rganib chiqish kerak. Bu vaziyatda bilimlar o‘rtasidagi tizimlilik muhim ahamiyatga ega. Unda o‘quvchi eng asosiy, ikkinchi darajali hamda qo‘shimcha, tushuntiruvchi elementlarni ajratib ko‘rsatsin. O‘quvchi o‘quv masalasini yechish usulini tushunsa, bilimlar o‘rtasidagi tizimni anglab yetsa ushbu bosqich yakunlangan sanaladi. Uchinchi bosqich – eslab qolish va mustahkamlash. Bu bosqich o‘zlashtirilgan bilimlarini uzoq vaqt davomida saqlab qolishdan iborat. Unda idrok etish faoliyati ko‘proq mashqlar, mustaqil reproduktiv va ijodiy masalalar xususiyatiga ega bo‘ladi. Nazariy material, tushuncha, qoida, isbotlar turli xil mashqlarda takrorlanadi. O‘qituvchi o‘quvchilar topshiriqlarni tushunib bajarishlarini kuzatib borishi kerak. Ular matnlarni mexanik ko‘chirib olishlari, topshiriqlarni bajarishlari, qoida va tushunchalarni chuqur anglab yetmay bajarishlari mumkin. Bosqich yakunida o‘quvchilar nazariy materiallarni biladilar va ulardan mashqlarni bajarish, masalani yechish, teoremani isbotlashda
foydalanishni biladilar. Ularda o‘quv malakalari va ko‘nikmalari shakllantirilgan
bo‘ladi.
To‘rtinchi  bosqich bilim,  ko‘nikma  va  malakalarni  amaliy  faoliyatda
qo‘llashdan  iborat  bo‘ladi.  Bilimlarini  qo‘llash  o‘rganilayotgan  materialning
mazmuni  xususiyatiga  qarab  faoliyat  turli  shakllari  va  ko‘rinishlarida  amalga
oshirilishi mumkin. Bu o‘quv mashqlari, laboratoriya ishlari, tadqiqot topshiriqlari,
maktab  yer  maydonidagi  ishlar  bo‘lishi  mumkin.  Bilimlarni  egallab  olish
bosqichlari sxematik ko‘rinishi quyidagichadir:
Bilimlarni egallash bosqichlari
                                                                            bilimlarini qo‘llash
                                                 mustahkamlash
                            anglab yetish
                 idrok etish
Ta’limning  gnoseologik  asoslari.  O‘quv  jarayonini  mantiqiy  qurilishi
ta’lim mazmunining xususiyatlari va gnoseologik jihatlariga bog‘liq.
Gnoseologiya (yunoncha – «gnosis» («gnoseos»)- bilim, ong, o‘rganish,
logiya  –fan,  ta’limot)  –  bilish,  ilmiy  bilimlarning  shakllanishi,  xususiyatlari,
qonuniyatlari, uslublari, ilmiy tafakkur shakllari, shuningdek, insonga xos bo‘lgan
borliqni anglash qobiliyati haqidagi nazariya, ta’limot.
Ijtimoiy  taraqqiyot  tarixida   insonning  atrof-muhitni   bilishi  umumiy
tuzilishiga va bosqichlariga turlicha yondoshishlar ma’lum. Ana shu yondoshishlar
o‘quv jarayonini qurish va ta’lim mazmunini tushunish mantiqini belgilab beradi. 
Muhammad al-Xorazmiy (IX asr) bilish nazariyasi rivojlanishiga katta
hissasini  qo‘shgan.  U  birinchi  bo‘lib  koinot  ob’ektlarining  harakatlari  hamda
yerdagi nuqtalarining joylashishini jadval ko‘rinishida aks ettirib, tajriba-kuzatish va
Logotip
foydalanishni biladilar. Ularda o‘quv malakalari va ko‘nikmalari shakllantirilgan bo‘ladi. To‘rtinchi bosqich bilim, ko‘nikma va malakalarni amaliy faoliyatda qo‘llashdan iborat bo‘ladi. Bilimlarini qo‘llash o‘rganilayotgan materialning mazmuni xususiyatiga qarab faoliyat turli shakllari va ko‘rinishlarida amalga oshirilishi mumkin. Bu o‘quv mashqlari, laboratoriya ishlari, tadqiqot topshiriqlari, maktab yer maydonidagi ishlar bo‘lishi mumkin. Bilimlarni egallab olish bosqichlari sxematik ko‘rinishi quyidagichadir: Bilimlarni egallash bosqichlari bilimlarini qo‘llash mustahkamlash anglab yetish idrok etish Ta’limning gnoseologik asoslari. O‘quv jarayonini mantiqiy qurilishi ta’lim mazmunining xususiyatlari va gnoseologik jihatlariga bog‘liq. Gnoseologiya (yunoncha – «gnosis» («gnoseos»)- bilim, ong, o‘rganish, logiya –fan, ta’limot) – bilish, ilmiy bilimlarning shakllanishi, xususiyatlari, qonuniyatlari, uslublari, ilmiy tafakkur shakllari, shuningdek, insonga xos bo‘lgan borliqni anglash qobiliyati haqidagi nazariya, ta’limot. Ijtimoiy taraqqiyot tarixida insonning atrof-muhitni bilishi umumiy tuzilishiga va bosqichlariga turlicha yondoshishlar ma’lum. Ana shu yondoshishlar o‘quv jarayonini qurish va ta’lim mazmunini tushunish mantiqini belgilab beradi. Muhammad al-Xorazmiy (IX asr) bilish nazariyasi rivojlanishiga katta hissasini qo‘shgan. U birinchi bo‘lib koinot ob’ektlarining harakatlari hamda yerdagi nuqtalarining joylashishini jadval ko‘rinishida aks ettirib, tajriba-kuzatish va
tadqiqotlar metodlarini ilmiy jihatdan asoslab berdi, yagonalikning birligi tamoyili,
shuningdek,  alohida  va  umumiy,  induktsiya  va  deduktsiyalarning  mohiyatini
aniqlashtirdi; matematik masalalarni yechishning algoritmik metodini ishlab chiqdi.
Bu metoddan bugungi kunda ham foydalanib kelinmoqda.
Al-Kindiy (IX asr) ilmiy bilishning uch bosqichli kontseptsiyasini ilgari
suradi. Alloma insonning bilishini: sezgiga oid va ratsional bilish tarzida ikkiga
ajratadi.  Sezib bilishning  predmeti  va ob’ekti  barcha jism  va moddiy narsalar
hisoblanadi. Kindiyning fikricha, sezib bilish aql uchun muhim materialni beradi.
Faqatgina aql  tashqi  dunyo haqida haqiqiy bilim va tushunchani ishlab
chiqishga qodir, - deb hisoblaydi Kindiy.
Abu Nasr Forobiy (X asr) Kindiy g‘oyalarining mohiyatini aniqlashtiradi.
Biror  narsani  bilishga  intilgan  inson  avvalo  uning  ma’lum  holatini  o‘rganadi,
o‘zlashtirganlarini  o‘zlashtirilishi  zarur  bo‘lgan  bilimlarga  yo‘naltiradi.  Alloma
fanlar klassifikatsiyasi, shuningdek, bilish faoliyatini tashkil etishga oid tavsiyalarni
ishlab chiqadi. Yaxshi nazariyotchi bo‘lish uchun deydi, - Abu Nasr Forobiy, - qaysi
fan bilan shug‘ullanishidan qat’iy nazar quyidagi uchta shartga amal qilish kerak: 
1)
fan asosida yotuvchi barcha tamoyillarni yaxshi bilishi;
2)
ushbu tamoyil va ma’lumotlar asosida zarur xulosani chiqarishi, ya’ni,
mulohaza yuritish qoidalarini bilishi kerak; 
3)
xato nazariyalarni isbotlab berish va boshqa mualliflar fikrlarini tahlil
qilishni, shuningdek,  haqiqatni yolg‘ondan ajratish va xatoni tuzatishni bilishi
zarur.
Abu Rayhon Beruniy Beruniy (XI asr) bilishni uzluksiz, to‘xtovsiz davom
etadigan  jarayon  sifatida  tushunadi.  Allomaning  fikricha,  insoniyat  borliqning
haqiqiy mohiyati, hozircha noma’lum bo‘lgan jihatlarini kelajakda bilib oladi.
Abu Ali ibn Sinoning (XI asr) bilish nazariyasida sabab haqidagi ta’limot
alohida o‘rin oladi. U sabablarni aniq, sezish asosida  anglanadigan va yashirin,
tashqi  holatlarini  tahlil  etish   asosida  tushuniladigan  sabablarga  ajratadi  va
hodisaning mohiyati uning yuzaga kelish sabablarini aniqlash yo‘li bilan anglanishi
mumkin deb  hisoblaydi.  Alloma  ushbu  gnoseologik  qoidani  o‘zining   tabiblik
Logotip
tadqiqotlar metodlarini ilmiy jihatdan asoslab berdi, yagonalikning birligi tamoyili, shuningdek, alohida va umumiy, induktsiya va deduktsiyalarning mohiyatini aniqlashtirdi; matematik masalalarni yechishning algoritmik metodini ishlab chiqdi. Bu metoddan bugungi kunda ham foydalanib kelinmoqda. Al-Kindiy (IX asr) ilmiy bilishning uch bosqichli kontseptsiyasini ilgari suradi. Alloma insonning bilishini: sezgiga oid va ratsional bilish tarzida ikkiga ajratadi. Sezib bilishning predmeti va ob’ekti barcha jism va moddiy narsalar hisoblanadi. Kindiyning fikricha, sezib bilish aql uchun muhim materialni beradi. Faqatgina aql tashqi dunyo haqida haqiqiy bilim va tushunchani ishlab chiqishga qodir, - deb hisoblaydi Kindiy. Abu Nasr Forobiy (X asr) Kindiy g‘oyalarining mohiyatini aniqlashtiradi. Biror narsani bilishga intilgan inson avvalo uning ma’lum holatini o‘rganadi, o‘zlashtirganlarini o‘zlashtirilishi zarur bo‘lgan bilimlarga yo‘naltiradi. Alloma fanlar klassifikatsiyasi, shuningdek, bilish faoliyatini tashkil etishga oid tavsiyalarni ishlab chiqadi. Yaxshi nazariyotchi bo‘lish uchun deydi, - Abu Nasr Forobiy, - qaysi fan bilan shug‘ullanishidan qat’iy nazar quyidagi uchta shartga amal qilish kerak: 1) fan asosida yotuvchi barcha tamoyillarni yaxshi bilishi; 2) ushbu tamoyil va ma’lumotlar asosida zarur xulosani chiqarishi, ya’ni, mulohaza yuritish qoidalarini bilishi kerak; 3) xato nazariyalarni isbotlab berish va boshqa mualliflar fikrlarini tahlil qilishni, shuningdek, haqiqatni yolg‘ondan ajratish va xatoni tuzatishni bilishi zarur. Abu Rayhon Beruniy Beruniy (XI asr) bilishni uzluksiz, to‘xtovsiz davom etadigan jarayon sifatida tushunadi. Allomaning fikricha, insoniyat borliqning haqiqiy mohiyati, hozircha noma’lum bo‘lgan jihatlarini kelajakda bilib oladi. Abu Ali ibn Sinoning (XI asr) bilish nazariyasida sabab haqidagi ta’limot alohida o‘rin oladi. U sabablarni aniq, sezish asosida anglanadigan va yashirin, tashqi holatlarini tahlil etish asosida tushuniladigan sabablarga ajratadi va hodisaning mohiyati uning yuzaga kelish sabablarini aniqlash yo‘li bilan anglanishi mumkin deb hisoblaydi. Alloma ushbu gnoseologik qoidani o‘zining tabiblik
amaliyoti, kasalliklarni ularning simptomlari bo‘yicha va dorilar ta’sirini kuzatish
asosida aniqlagan.
Chex pedagogi Ya.A.Komenskiy XVII asrda ta’lim jarayonining mohiyatini
ilmiy  asoslashga  urindi. Alloma  tomonidan ilgari  surilgan  ta’limning  tabiiyligi
g‘oyasi ta’lim jarayoni, uning tuzilishi, tamoyil va metodlari tabiat qonunlariga
muvofiq belgilanishini ta’kidlaydi. 
YA.A.Komenskiyninng  tabiatga  bog‘liqligi  haqidagi  g‘oyasi  –  g‘arb
olimlarining ta’lim jarayonining gnoseologik asoslarini ochib berish, moddiy dunyo
qonunlarining  o‘quv jarayoniga ta’sirini ko‘rsatib berishga urinishlaridan biridir.
XVIII  asrda  frantsuz  olimi  Jan  Jak  Russo  ham  insonning  tabiat  va
jamiyatdagi o‘rni haqidagi falsafiy dunyoqarashlar asosida ta’lim mohiyatini ochib
berishga urinib ko‘rgan. Olimning fikricha, ta’lim jarayonining mohiyati bolaning
atrof-muhitni bilishi tabiatidan kelib chiqadi. Bola tabiat qo‘ynida, qishloq joylarda
rivojlanishi kerak. 
Bolaning atrof-muhit mohiyatini tez anglashini xususiyatini hisobga olib
ekzistentsiolizm (yunoncha  «existetia»  -  mavjudlik)  vakillari  ta’lim  mohiyatini
quyidagicha ifoda etadilar: maktabning asosiy maqsadi intellektini rivojlantirish
emas, balki bolani emotsional tarbiyalashdir.
Ekzistentsializm ratsional bilishni rad etadi, ta’lim fandan ko‘ra san’atga
yaqinroq deb hisoblaydi, shuningdek, borliqni bevosita bilish metodini ilgari suradi. 
Ta’lim  mazmuni  masalalariga  boshqa  bir  yondoshish  “Pragmatizm
pedagogikasi” yoki progressivizm AQSHda alohida rivojlandi. Uning yetakchisi
Djon Dyui mazkur ta’limotni ifodalashda pragmatizmning  falsafiy g‘oyalarini asos
qilib oldi. Pragmatizm (yunoncha pragma – ish, harakat, falsafiy amal) zamonaviy
Amerika falsafasida idealistik oqim. Bu oqim haqiqatning ob’ektivligini rad etadi,
haqiqat bu ob’ektiv borliqqa mos kelmaydi, balki amaliy foydali natijalar beradi.
D.Dyui fikricha, bilish va bilim inson o‘z hayotida duch keladigan turli
muammo yoki qiyinchiliklarni  yengish vositasi hisoblanadi. Bilim yashash uchun
kurash vositasi va shaxsning rivojlanish darajasini ko‘rsatuvchi omil hisoblanadi.
Logotip
amaliyoti, kasalliklarni ularning simptomlari bo‘yicha va dorilar ta’sirini kuzatish asosida aniqlagan. Chex pedagogi Ya.A.Komenskiy XVII asrda ta’lim jarayonining mohiyatini ilmiy asoslashga urindi. Alloma tomonidan ilgari surilgan ta’limning tabiiyligi g‘oyasi ta’lim jarayoni, uning tuzilishi, tamoyil va metodlari tabiat qonunlariga muvofiq belgilanishini ta’kidlaydi. YA.A.Komenskiyninng tabiatga bog‘liqligi haqidagi g‘oyasi – g‘arb olimlarining ta’lim jarayonining gnoseologik asoslarini ochib berish, moddiy dunyo qonunlarining o‘quv jarayoniga ta’sirini ko‘rsatib berishga urinishlaridan biridir. XVIII asrda frantsuz olimi Jan Jak Russo ham insonning tabiat va jamiyatdagi o‘rni haqidagi falsafiy dunyoqarashlar asosida ta’lim mohiyatini ochib berishga urinib ko‘rgan. Olimning fikricha, ta’lim jarayonining mohiyati bolaning atrof-muhitni bilishi tabiatidan kelib chiqadi. Bola tabiat qo‘ynida, qishloq joylarda rivojlanishi kerak. Bolaning atrof-muhit mohiyatini tez anglashini xususiyatini hisobga olib ekzistentsiolizm (yunoncha «existetia» - mavjudlik) vakillari ta’lim mohiyatini quyidagicha ifoda etadilar: maktabning asosiy maqsadi intellektini rivojlantirish emas, balki bolani emotsional tarbiyalashdir. Ekzistentsializm ratsional bilishni rad etadi, ta’lim fandan ko‘ra san’atga yaqinroq deb hisoblaydi, shuningdek, borliqni bevosita bilish metodini ilgari suradi. Ta’lim mazmuni masalalariga boshqa bir yondoshish “Pragmatizm pedagogikasi” yoki progressivizm AQSHda alohida rivojlandi. Uning yetakchisi Djon Dyui mazkur ta’limotni ifodalashda pragmatizmning falsafiy g‘oyalarini asos qilib oldi. Pragmatizm (yunoncha pragma – ish, harakat, falsafiy amal) zamonaviy Amerika falsafasida idealistik oqim. Bu oqim haqiqatning ob’ektivligini rad etadi, haqiqat bu ob’ektiv borliqqa mos kelmaydi, balki amaliy foydali natijalar beradi. D.Dyui fikricha, bilish va bilim inson o‘z hayotida duch keladigan turli muammo yoki qiyinchiliklarni yengish vositasi hisoblanadi. Bilim yashash uchun kurash vositasi va shaxsning rivojlanish darajasini ko‘rsatuvchi omil hisoblanadi.
Biz faqatgina muammoni hal etayotganimizda fikrlaymiz, buning  boshlanish yo‘li
har doim qiyinchilikni his etish hisoblanadi.
“Harakatlar  pedagogikasi”  kontseptsiyasi  ko‘p  jihatdan  Dj.Dyuining
falsafiy  (pragmatizm)  va  psixologik  qarashlarining  oqibati  hisoblanadi.  Uning
muallifi, reformatorlardan biri nemis pedagogi Vilgelm Avgust Lay (1862-1926
yillar) bilim olish jarayonida ko‘zga tashlanuvchi quyidagi uch bosqichni ko‘rsatadi:
idrok etish, qayta ishlab chiqish, ifoda etish. 
Bugungi  kunda  ham  ta’lim  mohiyatini  tushunishga  nisbatan  turlicha
yondoshishlar mavjud. Xususan:
Sotsiologik yondoshish. Unga ko‘ra ta’limning mohiyati ijtimoiy tajribalarni
yoshlarga yetkazishdan iborat. O‘quvchilar insoniyatning ijtimoiy-tarixiy tajribasi
natijalari  bo‘lgan  bilimlarni   o‘rganadilar.  Ta’limning  mazmuni  o‘quvchilaring
ajdodlar tajribasini o‘zlashtirishga xizmat qiluvchi jarayonini tashkil etishdan iborat.
Bu falsafiy  qoida ijtimoiy-tarixiy taraqqiyotning muhim omili - shaxs kamolotini
tushunishga ilmiy yondashishni anglatadi. Ta’limga bunday yondashish  ijtimoiy
jarayon hisoblanadi.
Boshqa bir yondashishni  xususiy pedagogik yoki didaktik yondashish deb
atash mumkin. Bu yondashish yaxlit  ta’lim jarayonining borishini belgilab beruvchi
bilim  olish  bosqichlari  (o‘quv   materialini  o‘rganishni,  uni  anglab  yetish,
mustahkamlash,  amaliy  faoliyatda  bilimlarini  qo‘llash)ni  ifodalaydi.  Mazkur
yondashuvga  ko‘ra  ta’lim mazmuni o‘quvchilar  tomonidan  bilim  egallash
bosqichlarining  ketma-ketligiga  amal  qilish  asosida  faoliyatni  tashkil  etishdan
iborat. 
Kontseptsiya  tarafdorlari  bilish  yo‘lini  quyidagicha  formula  asosida
ifodalaydilar:  jonli  mushohadadan  abstrakt  fikrlashga  va  abstrakt  fikrlashdan
amaliyotga.
Ta’lim mazmunini tushunishga nisbatan psixologik  yondashish bilimlarni
o‘zlashtirish va inson rivojlanishi borasidagi psixologik nazariyada ilgari surilgan
g‘oyalarga tayanadi.
Logotip
Biz faqatgina muammoni hal etayotganimizda fikrlaymiz, buning boshlanish yo‘li har doim qiyinchilikni his etish hisoblanadi. “Harakatlar pedagogikasi” kontseptsiyasi ko‘p jihatdan Dj.Dyuining falsafiy (pragmatizm) va psixologik qarashlarining oqibati hisoblanadi. Uning muallifi, reformatorlardan biri nemis pedagogi Vilgelm Avgust Lay (1862-1926 yillar) bilim olish jarayonida ko‘zga tashlanuvchi quyidagi uch bosqichni ko‘rsatadi: idrok etish, qayta ishlab chiqish, ifoda etish. Bugungi kunda ham ta’lim mohiyatini tushunishga nisbatan turlicha yondoshishlar mavjud. Xususan: Sotsiologik yondoshish. Unga ko‘ra ta’limning mohiyati ijtimoiy tajribalarni yoshlarga yetkazishdan iborat. O‘quvchilar insoniyatning ijtimoiy-tarixiy tajribasi natijalari bo‘lgan bilimlarni o‘rganadilar. Ta’limning mazmuni o‘quvchilaring ajdodlar tajribasini o‘zlashtirishga xizmat qiluvchi jarayonini tashkil etishdan iborat. Bu falsafiy qoida ijtimoiy-tarixiy taraqqiyotning muhim omili - shaxs kamolotini tushunishga ilmiy yondashishni anglatadi. Ta’limga bunday yondashish ijtimoiy jarayon hisoblanadi. Boshqa bir yondashishni xususiy pedagogik yoki didaktik yondashish deb atash mumkin. Bu yondashish yaxlit ta’lim jarayonining borishini belgilab beruvchi bilim olish bosqichlari (o‘quv materialini o‘rganishni, uni anglab yetish, mustahkamlash, amaliy faoliyatda bilimlarini qo‘llash)ni ifodalaydi. Mazkur yondashuvga ko‘ra ta’lim mazmuni o‘quvchilar tomonidan bilim egallash bosqichlarining ketma-ketligiga amal qilish asosida faoliyatni tashkil etishdan iborat. Kontseptsiya tarafdorlari bilish yo‘lini quyidagicha formula asosida ifodalaydilar: jonli mushohadadan abstrakt fikrlashga va abstrakt fikrlashdan amaliyotga. Ta’lim mazmunini tushunishga nisbatan psixologik yondashish bilimlarni o‘zlashtirish va inson rivojlanishi borasidagi psixologik nazariyada ilgari surilgan g‘oyalarga tayanadi.
Bu kontseptsiyaning kelib chiqishi L.S.Vo‘gotskiyning (1896-1934 yillar)
ta’limning shaxs rivojlanishida asosiy omil bo‘lishi haqidagi  “yaqin rivojlanish
zonasi” deb yuritiluvchi qarashining yaratilishi bilan bog‘liq. Unga ko‘ra, ta’lim
faqat yaqin zonada qurilganda, hali to‘la shakllanmagan, lekin o‘quv jarayonini
qurishga asos bo‘la oladigan mexanik harakatlar asoslangandagina mazmunga ega
bo‘ladi. 
Psixologik tadqiqotlar pedagogik nazariyani so‘zsiz boyitadi. Bilim olish
jarayonida shaxs rivojlanishining kechish jarayoni mohiyatini ochib beradi. Ammo
faqat psixologik g‘oyalar asosida ta’lim mohiyatini yoritish pedagogik jarayonni bir
tomonlama talqin etishga olib keladi.
XIX  asrning  40-yillarida  dialektik  materializm nazariyasi  asoslandi.
Dialektik  materializm tabiat,  jamiyat  va  fikrlashning  harakatlanishi  hamda
rivojlanishi  borasidagi  umumiy  qonunlarni  yorituvchi  falsafiy  ta’limotdir.  Bu
ta’limotda  Feerbaxning  materializmi  va  Gegelning  dialektikasi  uzviy  ravishda
birlashadi. Bu ta’limot ta’lim jarayoni inson ongining borliqni  aks ettira olishiga
imkon berishi zarur degan g‘oyani ilgari suradi. Haqiqatni bilish murakkab jarayon.
Dialektik  nazariya  g‘oyasiga  ko‘ra  rivojlanishning  asosi  qarama-qarshilik
hisoblanadi. Rivojlanish qarama-qarshi kuchlar kurashidir.
Dialektik  yondoshishga  binoan  ta’lim  jarayonining  asosiy  qarama-
qarshiliklarini quyidagilar sanaladi:
1. Ijtimoiy-tarixiy (ilmiy) bilimlar hajmi va o‘quvchi o‘zlashtirgan bilimlar
hajmi  o‘rtasidagi  qarama-qarshilik. Bu  qarama-qarshilik  ta’lim   jarayonini
harakatlantiruvchi  kuch  hisoblanadi.  U  ta’lim  mazmunini  doimiy
takomillashtirishga olib keladi. Umumiy o‘rta  va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limini
ijtimoiy-texnik taraqqiyot darajasiga yaqinlashtirish zaruriyati ta’lim mazmunini
tubdan yangilash, uni yangi tamoyil, shakl, metod va vositalarini  izlashni muhim
ijtimoiy vazifa qilib qo‘ymoqda. 
2. O‘quvchi tomonidan o‘zlashtirilgan 
 
 o‘rganishning
 
  amaliy jihatlari
 
  (shakl,
metod  va  vositalari)ning  darajasi  bilan  ijtimoiy-tarixiy  bilish (o‘rganishning
o‘quvchi egallab olishi kerak bo‘lgan shakl, metod va vositalari) darajasi o‘rtasidagi
Logotip
Bu kontseptsiyaning kelib chiqishi L.S.Vo‘gotskiyning (1896-1934 yillar) ta’limning shaxs rivojlanishida asosiy omil bo‘lishi haqidagi “yaqin rivojlanish zonasi” deb yuritiluvchi qarashining yaratilishi bilan bog‘liq. Unga ko‘ra, ta’lim faqat yaqin zonada qurilganda, hali to‘la shakllanmagan, lekin o‘quv jarayonini qurishga asos bo‘la oladigan mexanik harakatlar asoslangandagina mazmunga ega bo‘ladi. Psixologik tadqiqotlar pedagogik nazariyani so‘zsiz boyitadi. Bilim olish jarayonida shaxs rivojlanishining kechish jarayoni mohiyatini ochib beradi. Ammo faqat psixologik g‘oyalar asosida ta’lim mohiyatini yoritish pedagogik jarayonni bir tomonlama talqin etishga olib keladi. XIX asrning 40-yillarida dialektik materializm nazariyasi asoslandi. Dialektik materializm tabiat, jamiyat va fikrlashning harakatlanishi hamda rivojlanishi borasidagi umumiy qonunlarni yorituvchi falsafiy ta’limotdir. Bu ta’limotda Feerbaxning materializmi va Gegelning dialektikasi uzviy ravishda birlashadi. Bu ta’limot ta’lim jarayoni inson ongining borliqni aks ettira olishiga imkon berishi zarur degan g‘oyani ilgari suradi. Haqiqatni bilish murakkab jarayon. Dialektik nazariya g‘oyasiga ko‘ra rivojlanishning asosi qarama-qarshilik hisoblanadi. Rivojlanish qarama-qarshi kuchlar kurashidir. Dialektik yondoshishga binoan ta’lim jarayonining asosiy qarama- qarshiliklarini quyidagilar sanaladi: 1. Ijtimoiy-tarixiy (ilmiy) bilimlar hajmi va o‘quvchi o‘zlashtirgan bilimlar hajmi o‘rtasidagi qarama-qarshilik. Bu qarama-qarshilik ta’lim jarayonini harakatlantiruvchi kuch hisoblanadi. U ta’lim mazmunini doimiy takomillashtirishga olib keladi. Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limini ijtimoiy-texnik taraqqiyot darajasiga yaqinlashtirish zaruriyati ta’lim mazmunini tubdan yangilash, uni yangi tamoyil, shakl, metod va vositalarini izlashni muhim ijtimoiy vazifa qilib qo‘ymoqda. 2. O‘quvchi tomonidan o‘zlashtirilgan o‘rganishning amaliy jihatlari (shakl, metod va vositalari)ning darajasi bilan ijtimoiy-tarixiy bilish (o‘rganishning o‘quvchi egallab olishi kerak bo‘lgan shakl, metod va vositalari) darajasi o‘rtasidagi
qarama-qarshilik.  Bu  qarama-qarshilikni  hal  etish  o‘quvchining  intellektual
rivojlanishi  sur’ati  va  darajasiga  bog‘liq.  Bir  xil  mazmun  va  hajmdagi  o‘quv
materiali  aqliy rivojlanishning turli ko‘rsatkichlariga namoyon etishi mumkin.
3.  O‘quvchining  mavjud  rivojlanish  darajasi  bilan  ijtimoiy  buyurtmada
ko‘zda tutiluvchi rivojlanish darajasi o‘rtasidagi qarama-qarshilik. Agarda ijtimoiy
talab bolaning idrok etish imkoniyatidan yuqori bo‘lsa, unda jiddiy qiyinchilik
yuzaga keladi. 
XX  asrning  80-90-yillarida  pedagogik  hodisalar,  shu  jumladan,  ta’lim
muammolarini ham o‘rganishda  MDH davlatlarida  aksiologik yondashuv ko‘zga
tashlana boshladi. Aksiologiya (yunoncha «axios» – qimmatli, logiya - fan)  –
qadriyatlar haqidagi falsafiy ta’limot bo‘lib, u XIX asrning oxiri XX asr boshlarida
shakllangan.
Rossiyalik  ba’zi  olimlar  (V.A.Slastenin,  I.F.Isayev,  YE.N.SHiyanov)
mazkur  yondashuvni  ta’limning  yangi  falsafasi  asosi  hamda  zamonaviy
pedagogikaning metodologiyasi sifatida tushunishni taklif etadilar. 
Hayot, sog‘liq, muhabbat, oila, ta’lim, mehnat, tinchlik, ishonch, go‘zallik,
ijod va shu kabi qadriyatlar hamma  davrlarda ham inson hayoti uchun o‘ziga xos
ahamiyat  kasb  etgan.  Insonparvarlik  g‘oyasi  asosini  tashkil  etuvchi  ushbu
qadriyatlar  tarixiy  taraqqiyot  jarayonida  vaqt  sinovidan  o‘tgan.  O‘zbekiston
Respublikasida kechayotgan demokratik o‘zgarishlar mazkur qadriyatlarni qayta
tiklash va baholash zaruriyatini kun tartibiga olib chiqmoqda.
Insonparvarlik g‘oyasi markazida shaxsni har tomonlama kamol toptirish
masalasi  yotadi.  Shaxsni  rivojlantiruvchi  ta’lim  nazariyasi asoschilari  ushbu
masalani  nazariya  uchun  qilib  olganlar.  Rivojlantiruvchi  ta’lim nazariyasining
g‘oyalari XX asrning 80-yillarida pedagogikaga muqobil sifatida yuzaga kelgan
hamkorlik pedagogikasida o‘z aksini topdi. 
Hamkorlik  pedagogikasini  novator-pedagoglar  (SH.A.Amonashvili,
S.N.Lisenko, I.P.Volkov, V.F.SHatalov, YE.N.Ilin va boshqalar) pedagogik jarayon
ishtirokchilari  (o‘qituvchi  va  o‘quvchilar)  o‘rtasida  insonparvarlik  tamoyiliga
asoslangan  o‘zaro  munosabatlari  tashkil  etishini  ta’kidlab  o‘tadilar.  Hamkorlik
Logotip
qarama-qarshilik. Bu qarama-qarshilikni hal etish o‘quvchining intellektual rivojlanishi sur’ati va darajasiga bog‘liq. Bir xil mazmun va hajmdagi o‘quv materiali aqliy rivojlanishning turli ko‘rsatkichlariga namoyon etishi mumkin. 3. O‘quvchining mavjud rivojlanish darajasi bilan ijtimoiy buyurtmada ko‘zda tutiluvchi rivojlanish darajasi o‘rtasidagi qarama-qarshilik. Agarda ijtimoiy talab bolaning idrok etish imkoniyatidan yuqori bo‘lsa, unda jiddiy qiyinchilik yuzaga keladi. XX asrning 80-90-yillarida pedagogik hodisalar, shu jumladan, ta’lim muammolarini ham o‘rganishda MDH davlatlarida aksiologik yondashuv ko‘zga tashlana boshladi. Aksiologiya (yunoncha «axios» – qimmatli, logiya - fan) – qadriyatlar haqidagi falsafiy ta’limot bo‘lib, u XIX asrning oxiri XX asr boshlarida shakllangan. Rossiyalik ba’zi olimlar (V.A.Slastenin, I.F.Isayev, YE.N.SHiyanov) mazkur yondashuvni ta’limning yangi falsafasi asosi hamda zamonaviy pedagogikaning metodologiyasi sifatida tushunishni taklif etadilar. Hayot, sog‘liq, muhabbat, oila, ta’lim, mehnat, tinchlik, ishonch, go‘zallik, ijod va shu kabi qadriyatlar hamma davrlarda ham inson hayoti uchun o‘ziga xos ahamiyat kasb etgan. Insonparvarlik g‘oyasi asosini tashkil etuvchi ushbu qadriyatlar tarixiy taraqqiyot jarayonida vaqt sinovidan o‘tgan. O‘zbekiston Respublikasida kechayotgan demokratik o‘zgarishlar mazkur qadriyatlarni qayta tiklash va baholash zaruriyatini kun tartibiga olib chiqmoqda. Insonparvarlik g‘oyasi markazida shaxsni har tomonlama kamol toptirish masalasi yotadi. Shaxsni rivojlantiruvchi ta’lim nazariyasi asoschilari ushbu masalani nazariya uchun qilib olganlar. Rivojlantiruvchi ta’lim nazariyasining g‘oyalari XX asrning 80-yillarida pedagogikaga muqobil sifatida yuzaga kelgan hamkorlik pedagogikasida o‘z aksini topdi. Hamkorlik pedagogikasini novator-pedagoglar (SH.A.Amonashvili, S.N.Lisenko, I.P.Volkov, V.F.SHatalov, YE.N.Ilin va boshqalar) pedagogik jarayon ishtirokchilari (o‘qituvchi va o‘quvchilar) o‘rtasida insonparvarlik tamoyiliga asoslangan o‘zaro munosabatlari tashkil etishini ta’kidlab o‘tadilar. Hamkorlik
pedagogikasi uchun kontseptual ahamiyatga ega qoidalari - A.Avloniy, g`.g`ulom,
K.D.Ushinskiy,  A.S.Makarenko,  V.A.Suxomlinskiy,  J.J.Russo,  YA.Korchak,
K.Rodjers va boshqalarning pedagogik qarashlarida o‘z ifodasini topgan. Pedagogik
hamkorlik  g‘oyalari  bugungi  kunda  pedagogik  texnologiyalar  mazmuniga
singdirilgan va “XXI asr ta’limi Kontseptsiyasi” asosini tashkil etadi. 
Shaxsga  yo‘naltirilgan  (rivojlantiruvchi)  texnologiyalar  asosida  quyidagi
g‘oyalar muhim o‘rin tutadi:
1. SHaxsga ta’limning maqsadi sifatida yangicha qarash: bola maktabda –
to‘la huquqli shaxs, pedagogik jarayonda sub’ekt; shaxsning rivojlanishi – ta’lim
tizimining maqsadi; har bir erkin, o‘z fikrini mustaqil ifodalovchi, barkamol shaxsni
tarbiyalash ta’lim maqsadining asosi kabi g‘oyalarlarni aks ettiradi.
2.  Pedagogik munosabatlarni  insonparvarlashtirish  va  demokratlashtirish
bolalarga nisbatan muhabbatli bo‘lish, ularning taqdiri bilan qiziqish; bolaga o‘z
kuchi  va  iqtidoriga  ishontirish;  pedagogik  munosabatlar  jarayonida  u  bilan
hamkorlikka erishish, o‘qituvchi va o‘quvchining huquq jihatldan tengligi; bolaning
erkin tanlash huquqi; xato qilish huquqi; o‘z shaxsiy nuqtai nazariga ega bo‘lish
kabi holatlarni ifodalaydi. Aksincha, to‘g‘ridan-to‘g‘ri majburlash inkor etiladi. 
3.  Individual yondoshishning yangi talqini. Uning mazmuni o‘quv fanini
o‘quvchiga  emas,  balki  bolani  o‘quv  faniga  yo‘naltirishdan  iborat.  Individual
yondashish  quyidagilarni  o‘z  ichiga  oladi:  materialni  o‘rtacha  o‘zlashtiruvchi
o‘quvchilarga mo‘ljallashdan chetlanish, shaxsning ijobiy  sifatlarini ko‘ra bilish,
shaxsni psixologik-pedagogik diagnostika qilish. 
4.
 SHaxsning  ijobiy  «Men-kontseptsiyasi»ni  shakllantirish.  Men-
kontseptsiyasi – bu shaxsning o‘zi haqidagi tasavvurlari asosida shaxsiy hulqini
shakllantiruvchi tizim bo‘lib, ijobiy Men-kontseptsiyasi (Men o‘zimga yoqaman,
Men har ishga qodirman, Men hamma narsani bilaman) shaxsni muvaffaqiyatlarga
rag‘batlantirib, shaxsninng ijobiy namoyon bo‘lishiga yordam beradi. Salbiy Men-
kontseptsiyasi (Men o‘zimga yoqmayman, Men hech narsani bajara olmayman, Men
hech kimga kerak emasman) uning turli faoliyat yo‘nalishlarida muvaffaqiyatga
erishishiga  halaqit  beradi,  o‘qish  natijalarini  yomonlashtiradi,  shaxsda  salbiy
Logotip
pedagogikasi uchun kontseptual ahamiyatga ega qoidalari - A.Avloniy, g`.g`ulom, K.D.Ushinskiy, A.S.Makarenko, V.A.Suxomlinskiy, J.J.Russo, YA.Korchak, K.Rodjers va boshqalarning pedagogik qarashlarida o‘z ifodasini topgan. Pedagogik hamkorlik g‘oyalari bugungi kunda pedagogik texnologiyalar mazmuniga singdirilgan va “XXI asr ta’limi Kontseptsiyasi” asosini tashkil etadi. Shaxsga yo‘naltirilgan (rivojlantiruvchi) texnologiyalar asosida quyidagi g‘oyalar muhim o‘rin tutadi: 1. SHaxsga ta’limning maqsadi sifatida yangicha qarash: bola maktabda – to‘la huquqli shaxs, pedagogik jarayonda sub’ekt; shaxsning rivojlanishi – ta’lim tizimining maqsadi; har bir erkin, o‘z fikrini mustaqil ifodalovchi, barkamol shaxsni tarbiyalash ta’lim maqsadining asosi kabi g‘oyalarlarni aks ettiradi. 2. Pedagogik munosabatlarni insonparvarlashtirish va demokratlashtirish bolalarga nisbatan muhabbatli bo‘lish, ularning taqdiri bilan qiziqish; bolaga o‘z kuchi va iqtidoriga ishontirish; pedagogik munosabatlar jarayonida u bilan hamkorlikka erishish, o‘qituvchi va o‘quvchining huquq jihatldan tengligi; bolaning erkin tanlash huquqi; xato qilish huquqi; o‘z shaxsiy nuqtai nazariga ega bo‘lish kabi holatlarni ifodalaydi. Aksincha, to‘g‘ridan-to‘g‘ri majburlash inkor etiladi. 3. Individual yondoshishning yangi talqini. Uning mazmuni o‘quv fanini o‘quvchiga emas, balki bolani o‘quv faniga yo‘naltirishdan iborat. Individual yondashish quyidagilarni o‘z ichiga oladi: materialni o‘rtacha o‘zlashtiruvchi o‘quvchilarga mo‘ljallashdan chetlanish, shaxsning ijobiy sifatlarini ko‘ra bilish, shaxsni psixologik-pedagogik diagnostika qilish. 4. SHaxsning ijobiy «Men-kontseptsiyasi»ni shakllantirish. Men- kontseptsiyasi – bu shaxsning o‘zi haqidagi tasavvurlari asosida shaxsiy hulqini shakllantiruvchi tizim bo‘lib, ijobiy Men-kontseptsiyasi (Men o‘zimga yoqaman, Men har ishga qodirman, Men hamma narsani bilaman) shaxsni muvaffaqiyatlarga rag‘batlantirib, shaxsninng ijobiy namoyon bo‘lishiga yordam beradi. Salbiy Men- kontseptsiyasi (Men o‘zimga yoqmayman, Men hech narsani bajara olmayman, Men hech kimga kerak emasman) uning turli faoliyat yo‘nalishlarida muvaffaqiyatga erishishiga halaqit beradi, o‘qish natijalarini yomonlashtiradi, shaxsda salbiy
sifatlarning shakllanishiga  olib keladi. O‘qituvchining vazifasi har bir o‘quvchi
timsolida komil shaxsni ko‘rish, uni tushunish, qabul qilish va unga ishonishdan
iborat («Hamma bolalar iste’dodli» tarzida).
5. “Nimaga?” va “qanday ta’lim?” masalasini hal etishga yangicha yondashish.
Uning  mohiyati  ta’lim  mazmunini  shaxs  rivojlanishining  vositasi  sifatida
tushunishdan iborat.  
6. Zamonaviy maktabda tarbiyalash kontseptsiyasi. Hamkorlik pedagogikasi
quyidagi  muhim  g‘oyalarni  aks  ettiradi:  bilimlar  maktabini  tarbiya  maktabiga
aylantirish,  o‘quvchi  shaxsini  yaxlit  tarbiya  tizimining  markaziga  qo‘yish,
tarbiyaning  insonparvarlik  xususiyatiga  egaligi,  umuminsoniy  va  milliy
qadriyatlarning shakllanishi, bolaning ijodiy qobiliyati hamda uning individualligini
rivojlantirish, individual va jamoaviy tarbiyani uyg‘unlikda olib borish.
Pedagogik  hamkorlik  yuqorida  qayd  etilgan  g‘oyalar  asosida  shaxsga
yo‘naltiriluvchi (rivojlantiruvchi) texnologiya yaratiladi. Ta’lim texnologiyasining
mohiyati shaxsni rivojlantirish, ta’lim nazariyasini asoslash uchun nazariy shart-
sharoit yaratish, falsafasi esa insonni shakllantirishdan emas, balki unga o‘zi o‘zini
tarbiyalashga yordam berishdan iborat.
Logotip
sifatlarning shakllanishiga olib keladi. O‘qituvchining vazifasi har bir o‘quvchi timsolida komil shaxsni ko‘rish, uni tushunish, qabul qilish va unga ishonishdan iborat («Hamma bolalar iste’dodli» tarzida). 5. “Nimaga?” va “qanday ta’lim?” masalasini hal etishga yangicha yondashish. Uning mohiyati ta’lim mazmunini shaxs rivojlanishining vositasi sifatida tushunishdan iborat. 6. Zamonaviy maktabda tarbiyalash kontseptsiyasi. Hamkorlik pedagogikasi quyidagi muhim g‘oyalarni aks ettiradi: bilimlar maktabini tarbiya maktabiga aylantirish, o‘quvchi shaxsini yaxlit tarbiya tizimining markaziga qo‘yish, tarbiyaning insonparvarlik xususiyatiga egaligi, umuminsoniy va milliy qadriyatlarning shakllanishi, bolaning ijodiy qobiliyati hamda uning individualligini rivojlantirish, individual va jamoaviy tarbiyani uyg‘unlikda olib borish. Pedagogik hamkorlik yuqorida qayd etilgan g‘oyalar asosida shaxsga yo‘naltiriluvchi (rivojlantiruvchi) texnologiya yaratiladi. Ta’lim texnologiyasining mohiyati shaxsni rivojlantirish, ta’lim nazariyasini asoslash uchun nazariy shart- sharoit yaratish, falsafasi esa insonni shakllantirishdan emas, balki unga o‘zi o‘zini tarbiyalashga yordam berishdan iborat.
Sharq mutafakkirlarining pеdagоgik qarashlarilar
Ibn Sinо
(980-1037 yillar)
tajriba;
tahlil, sintеz, umum
lashtirish;
jamоaviy ta’lim;
o`qitish tamоyillari: a) 
bоlani birdaniga kitоbga 
bоg`lash mumkin emasligi; 
b) bоla bilan o`tkaziladigan 
mashqlar mе’yorlashtirilgan 
va kuchiga mоs, jamоaviy, 
uning jismоniy mashqlarga 
muvоfiq, bоlaning 
qоbiliyatini hisоbga оlishlik; 
v) o`qishda еngildan оg`irga 
muntazam bоrish; g) 
ko`rgazmalilik tamоyili; d) 
bоlaning alоhida shaхsiy 
хususiyatlarini hisоbga оlish 
mеtоdlari: a) matеrialni 
bayon etishda tizimlilik va 
kеtma-kеtlik; b)mantiqiy 
fikrlash; v)nazariya va 
amaliyot ning o`zarо 
bоg`liqligi; g)umumiydan 
хususiyga o`tish; 
d)o`quvchilarning mantiqiy 
fikrlashi; j)shaхsiy kuzatish; 
z)tajriba, amaliyot va 
bоshqalar.
Al-Kindiy 
(800-871 
yillar)
o´qitish
ning 
ilmiyligi va 
оngliligi;
anglash 
faоliyati
ning 
faоllashtirish 
mеtоdi;
mantiqiy 
fikrlash;
qiyoslash, 
kuzatish, 
tajriba 
mеtоdi;
ko`rgazmalili
k;
tizimli
lik, kеtma-
kеtlilik va 
hоkazоlar
Al-Fоrоbiy (870-
950 yillar)
- amaliy va nazariy 
bilimlar ning щayot 
bilan bоg`liqligi
- ilmiy bilimning 
qulayligi (anglashning 
ilmiy mеtоdi);
- mantiqiylik va kеtma-
kеtlik;
- ilmiylik, kыrgazmalilik, 
tizimlilik (kuzatish va 
tajriba);
- muhоkama mеtоdi va 
usullari: 1) isbоtlilik, 2) 
dialеktik yoki munоzara 
mеtоdi; 3) sыfiylik, 
ya’ni raqibni adashtirish 
mеtоdi; 4) ritоrik; 5) 
pоetik;
O`qitishning 
tajribaviy 
kыrgazmalilik mеtоdi;
- mashq-takrоr lash 
(ыqitishning umumiy 
mеtоdi)
- induktsiya va 
dеduktsiya mеtоdi
Al-Bеru-
niy (973-
1050 yillar)
ekspеrimеnt
o`quvchilarni 
ilmiy 
ma’lumоt 
bilan 
qurоllantirish
;
ilmiy 
amaliyot;
tajriba va 
kuzatish;
takrоr
lash va хabar 
bеrish;
katехizik 
suhbat;
o`qish
ning qulayligi 
(yaqindan 
uzоqqa, 
ma’lumdan 
nо’malum
ga va 
bоshqalar)
Al-Хоraz-
miy
(780-850 yillar)
Mustaqil
lik (ijоdiy 
faоllik);
kuzatilgan 
vоqеa va 
hоdisalarni 
tushuntirishda 
muntazamlik, 
kеtma-kеtlik;
tajriba
viy kuzatuv 
mеtоdi;
induktsiya va 
dеduktsiya;
matеmatik 
masalalarni hal 
qilishda 
algоritmik 
mеtоdlar;
o`qitish
ning savоl-
javоb shakli 
(mеtоdi)
Sa’diy 
(1184-1291 
yillar)
bilimlarni 
amaliyotda 
qo`llash;
aqliy 
qоbiliyat
ni rivоj
lantirish;
tizimli
lik, bilimning 
tushunarliligi
;
shaхsning 
faоlligi 
tamоyili;
bilim
ning 
hayotiyligi 
amaliyot 
bilan 
bоg`liqligi
mещnat 
ta’limi va 
bоshqalar
ning 
еtakchilik rоli
Jоmiy 
(1414-1492 
yillar)
ilmiylik;
amaliylik;
tizimli
lik;
muntazam
lik;
qulaylik;
bilimni 
amaliyot 
bilan 
bоg`liqligi
egallangan 
bilimlar
ni 
mustahkam
lash,  amaliy 
aщamiyatli
ligi;
o`qitish
ning 
insоnpar
varliligi va 
bоshqalar.
Alishеr 
Navоiy 
(1441-1501 
yillar)
-bоlaning 
shaхsiy 
хususiyatlarin
i hisоbga 
оlish;
-оnglilik, 
faоllikni 
rivоjlan
tirish;
muntazam
lik;
matеrialni 
bayon 
etishning 
qulayligi;
-o`qitishni 
insоnpar
varlashti
rish;
-insоn 
rivоjlanishini
nng ko`p 
tоmоnlama
lililigi;
-mещnat 
ta’limi va 
hоkazоlar
Logotip
Sharq mutafakkirlarining pеdagоgik qarashlarilar Ibn Sinо (980-1037 yillar) tajriba; tahlil, sintеz, umum lashtirish; jamоaviy ta’lim; o`qitish tamоyillari: a) bоlani birdaniga kitоbga bоg`lash mumkin emasligi; b) bоla bilan o`tkaziladigan mashqlar mе’yorlashtirilgan va kuchiga mоs, jamоaviy, uning jismоniy mashqlarga muvоfiq, bоlaning qоbiliyatini hisоbga оlishlik; v) o`qishda еngildan оg`irga muntazam bоrish; g) ko`rgazmalilik tamоyili; d) bоlaning alоhida shaхsiy хususiyatlarini hisоbga оlish mеtоdlari: a) matеrialni bayon etishda tizimlilik va kеtma-kеtlik; b)mantiqiy fikrlash; v)nazariya va amaliyot ning o`zarо bоg`liqligi; g)umumiydan хususiyga o`tish; d)o`quvchilarning mantiqiy fikrlashi; j)shaхsiy kuzatish; z)tajriba, amaliyot va bоshqalar. Al-Kindiy (800-871 yillar) o´qitish ning ilmiyligi va оngliligi; anglash faоliyati ning faоllashtirish mеtоdi; mantiqiy fikrlash; qiyoslash, kuzatish, tajriba mеtоdi; ko`rgazmalili k; tizimli lik, kеtma- kеtlilik va hоkazоlar Al-Fоrоbiy (870- 950 yillar) - amaliy va nazariy bilimlar ning щayot bilan bоg`liqligi - ilmiy bilimning qulayligi (anglashning ilmiy mеtоdi); - mantiqiylik va kеtma- kеtlik; - ilmiylik, kыrgazmalilik, tizimlilik (kuzatish va tajriba); - muhоkama mеtоdi va usullari: 1) isbоtlilik, 2) dialеktik yoki munоzara mеtоdi; 3) sыfiylik, ya’ni raqibni adashtirish mеtоdi; 4) ritоrik; 5) pоetik; O`qitishning tajribaviy kыrgazmalilik mеtоdi; - mashq-takrоr lash (ыqitishning umumiy mеtоdi) - induktsiya va dеduktsiya mеtоdi Al-Bеru- niy (973- 1050 yillar) ekspеrimеnt o`quvchilarni ilmiy ma’lumоt bilan qurоllantirish ; ilmiy amaliyot; tajriba va kuzatish; takrоr lash va хabar bеrish; katехizik suhbat; o`qish ning qulayligi (yaqindan uzоqqa, ma’lumdan nо’malum ga va bоshqalar) Al-Хоraz- miy (780-850 yillar) Mustaqil lik (ijоdiy faоllik); kuzatilgan vоqеa va hоdisalarni tushuntirishda muntazamlik, kеtma-kеtlik; tajriba viy kuzatuv mеtоdi; induktsiya va dеduktsiya; matеmatik masalalarni hal qilishda algоritmik mеtоdlar; o`qitish ning savоl- javоb shakli (mеtоdi) Sa’diy (1184-1291 yillar) bilimlarni amaliyotda qo`llash; aqliy qоbiliyat ni rivоj lantirish; tizimli lik, bilimning tushunarliligi ; shaхsning faоlligi tamоyili; bilim ning hayotiyligi amaliyot bilan bоg`liqligi mещnat ta’limi va bоshqalar ning еtakchilik rоli Jоmiy (1414-1492 yillar) ilmiylik; amaliylik; tizimli lik; muntazam lik; qulaylik; bilimni amaliyot bilan bоg`liqligi egallangan bilimlar ni mustahkam lash, amaliy aщamiyatli ligi; o`qitish ning insоnpar varliligi va bоshqalar. Alishеr Navоiy (1441-1501 yillar) -bоlaning shaхsiy хususiyatlarin i hisоbga оlish; -оnglilik, faоllikni rivоjlan tirish; muntazam lik; matеrialni bayon etishning qulayligi; -o`qitishni insоnpar varlashti rish; -insоn rivоjlanishini nng ko`p tоmоnlama lililigi; -mещnat ta’limi va hоkazоlar
TA’LIM qonuniyatlari va tamoyillari. 
O‘quv jarayonida amal qiluvchi barcha  qonuniyatlar umumiy va xususiy
tarziga  ikki  guruhga  ajratiladi.  Amal  qilinishiga  ko‘ra  yaxlit  didaktik  tizimni
qamrab  oladigan  qonuniyatlar  umumiy,   amal  qilinishiga  ko‘ra  faqat  alohida
tarkibiy qismlariga taalluqli bo‘lgan qonuniyatlar esa xususiy (aniq) deb ataladi.
I.P.Podlaso‘y ta’lim jarayonining quyidagi umumiy qonuniyatlarini ajratib
ko‘rsatadi:
1. Ta’lim maqsadi quyidagilarga bog‘liq: jamiyatning rivojlanish sur’ati va
darajasi,  jamiyatning  talablari  va  imkoniyatlari  hamda  pedagogika  fani  va
amaliyotining rivojlanganligi va imkoniyatlari darajasi.
2. Ta’lim mazmuni quyidagilarga bog‘liq: ta’limning ijtimoiy ehtiyojlari va
maqsadlari,  ijtimoiy  va  ilmiy-texnik  taraqqiyot  sur’ati,  o‘quvchilarning  yoshi
imkoniyatlari, ta’lim nazariyasi va amaliyotining rivojlanish darajasi, shuningdek,
o‘quv yurtining moddiy-texnik va iqtisodiy imkoniyatlari.
3.  Ta’lim  sifati  (samaradorligi)  quyidagilarga  bog‘liq:  avvalgi  bosqich
mahsuldorligi va mazkur bosqichda erishilgan natijalar, o‘rganilayotgan material
xususiyati  va hajmi, o‘quvchilarga tashkiliy-pedagogik ta’sir ko‘rsatish  hamda
o‘quvchilarning bilim olishga qobiliyatlari va ta’lim vaqti.
4. Ta’lim metodlari samaradorligi quyidagilarga bog‘liq: metodlarni qo‘llashda
bilimlari  va  ko‘nikmalari,  ta’lim  maqsadi,  ta’lim  mazmuni,  o‘quvchilarning
yoshi,  ta’lim  olish  imkoniyatlari,  moddiy-texnik  ta’minot  hamda  o‘quv
jarayonini tashkil etish.
5. Ta’limni boshqarish mahsuldorligi quyidagilarga bog‘liq: ta’lim tizimida
qayta aloqalarning intensivligi va tuzatish, ta’sir ko‘rsatishlarning asoslanganliligi.
6. Ta’limni rag‘batlantirish samaradorligi quyidagilarga bog‘liq: ta’limning
ichki  rag‘batlari  (sabablari)  hamda  tashqi  (ijtimoiy,  iqtisodiy,  pedagogik)
rag‘batlari.
Zamonaviy fanga aniq qonuniyatlar ko‘plab soni ma’lumdir. Ular qatoriga
quyidagilar kiradi: 
1.
Didaktik qonuniyatlar. 
2.
Gnoseologik qonuniyatlar. 
Logotip
TA’LIM qonuniyatlari va tamoyillari. O‘quv jarayonida amal qiluvchi barcha qonuniyatlar umumiy va xususiy tarziga ikki guruhga ajratiladi. Amal qilinishiga ko‘ra yaxlit didaktik tizimni qamrab oladigan qonuniyatlar umumiy, amal qilinishiga ko‘ra faqat alohida tarkibiy qismlariga taalluqli bo‘lgan qonuniyatlar esa xususiy (aniq) deb ataladi. I.P.Podlaso‘y ta’lim jarayonining quyidagi umumiy qonuniyatlarini ajratib ko‘rsatadi: 1. Ta’lim maqsadi quyidagilarga bog‘liq: jamiyatning rivojlanish sur’ati va darajasi, jamiyatning talablari va imkoniyatlari hamda pedagogika fani va amaliyotining rivojlanganligi va imkoniyatlari darajasi. 2. Ta’lim mazmuni quyidagilarga bog‘liq: ta’limning ijtimoiy ehtiyojlari va maqsadlari, ijtimoiy va ilmiy-texnik taraqqiyot sur’ati, o‘quvchilarning yoshi imkoniyatlari, ta’lim nazariyasi va amaliyotining rivojlanish darajasi, shuningdek, o‘quv yurtining moddiy-texnik va iqtisodiy imkoniyatlari. 3. Ta’lim sifati (samaradorligi) quyidagilarga bog‘liq: avvalgi bosqich mahsuldorligi va mazkur bosqichda erishilgan natijalar, o‘rganilayotgan material xususiyati va hajmi, o‘quvchilarga tashkiliy-pedagogik ta’sir ko‘rsatish hamda o‘quvchilarning bilim olishga qobiliyatlari va ta’lim vaqti. 4. Ta’lim metodlari samaradorligi quyidagilarga bog‘liq: metodlarni qo‘llashda bilimlari va ko‘nikmalari, ta’lim maqsadi, ta’lim mazmuni, o‘quvchilarning yoshi, ta’lim olish imkoniyatlari, moddiy-texnik ta’minot hamda o‘quv jarayonini tashkil etish. 5. Ta’limni boshqarish mahsuldorligi quyidagilarga bog‘liq: ta’lim tizimida qayta aloqalarning intensivligi va tuzatish, ta’sir ko‘rsatishlarning asoslanganliligi. 6. Ta’limni rag‘batlantirish samaradorligi quyidagilarga bog‘liq: ta’limning ichki rag‘batlari (sabablari) hamda tashqi (ijtimoiy, iqtisodiy, pedagogik) rag‘batlari. Zamonaviy fanga aniq qonuniyatlar ko‘plab soni ma’lumdir. Ular qatoriga quyidagilar kiradi: 1. Didaktik qonuniyatlar. 2. Gnoseologik qonuniyatlar.
3.
Psixologik qonuniyatlar. 
4.
Kibernetik qonuniyatlar. 
5.
Sotsiologik qonuniyatlar.  
6.
Tashkiliy qonuniyatlar. 
Didaktik tamoyillar  (didaktika tamoyillari) o‘quv jarayonining  umumiy
maqsadlari  va  qonuniyatlariga  binoan  uning  mazmuni,  tashkiliy  shakl  va
metodlarini belgilovchi boshlang‘ich qoidalardir.
Tamoyil (yunoncha «principium») – biror-bir nazariyaning asosi, negizi,
asosiy  boshlang‘ich  qoidasi;  boshqaruvchi  g‘oya,  faoliyatning  asosiy  qoidasi;
umumlashtirilgan talab.
Ta’lim  qonuniyatlari  va  tamoyillarining  shakllanish  tarixi.  Ibtidoiy
jamiyatda insoniyat o‘sib kelayotgan avlodga mavjud bilimlarni uzatish asosida
amaliy bilimlari asta-sekin shakllangan. O‘sha davrdayoq ta’lim amaliy qoidalari
ishlab chiqilgan va avloddan-avlodga uzatib kelingan.
Antik davrda asosan ajdodlar tajribasi an’analar tarzida umumlashtirilib,
amaliy ta’lim masalalari hal etilgan. Platon va Aristotellar tavsiya hamda qoidalar
to‘plami ko‘rinishida amaliyotiy ta’lim mohiyatini umumlashtirishga uringanlar.
SHarqdagi  Uyg‘onish  davrida  (IX-XI  asrlar)  arab,  musulmon
madaniyatining  YAqin  va  Markaziy  Osiyo  xalqlarining  moddiy  va  ma’naviy
madaniyati bilan birlashishi asosida alohida  sinkretik (yunoncha synkretismos –
birlashish,  yaxlitlik,  qo‘shilish)   madaniyat  birlashgan  turi  yuzaga  kelgan.
Allomalar Muhammad al-Xorazmiy (787-850 yillar), Abu Nasr Forobiy (870-950
yillar), Al-Kindiy (800-870 yillar), Abu Rayhon Beruniy (973-1050 yillar), Abu
Ali ibn Sino (980-1037 yillar) va boshqalar uning asoschilari sifatida mashhur
bo‘ldilar.  Bu  madaniyatning  asosiy  markazlari  Suriya,  Eron,  Markaziy  Osiyo
hududlarida  joylashgan.  SHarq  mutafakkirlari  o‘z  asarlarida  ta’lim  usullari,
qoidalari,  tamoyillari,  metodlari  va  shakllari  asosida  ta’lim  amaliyotining
mohiyatini ifoda etadilar. Biroq ta’lim masalalari  bilan ular maxsus  va izchil
shug‘ullanmaganliklari bois maxsus didaktik nazariya yaratilmadi. Ta’limni ular
fan  sifatida  emas,  boshqa  fanlarga  o‘rgatish  san’ati,  hunarmandchilik  sifatida
Logotip
3. Psixologik qonuniyatlar. 4. Kibernetik qonuniyatlar. 5. Sotsiologik qonuniyatlar. 6. Tashkiliy qonuniyatlar. Didaktik tamoyillar (didaktika tamoyillari) o‘quv jarayonining umumiy maqsadlari va qonuniyatlariga binoan uning mazmuni, tashkiliy shakl va metodlarini belgilovchi boshlang‘ich qoidalardir. Tamoyil (yunoncha «principium») – biror-bir nazariyaning asosi, negizi, asosiy boshlang‘ich qoidasi; boshqaruvchi g‘oya, faoliyatning asosiy qoidasi; umumlashtirilgan talab. Ta’lim qonuniyatlari va tamoyillarining shakllanish tarixi. Ibtidoiy jamiyatda insoniyat o‘sib kelayotgan avlodga mavjud bilimlarni uzatish asosida amaliy bilimlari asta-sekin shakllangan. O‘sha davrdayoq ta’lim amaliy qoidalari ishlab chiqilgan va avloddan-avlodga uzatib kelingan. Antik davrda asosan ajdodlar tajribasi an’analar tarzida umumlashtirilib, amaliy ta’lim masalalari hal etilgan. Platon va Aristotellar tavsiya hamda qoidalar to‘plami ko‘rinishida amaliyotiy ta’lim mohiyatini umumlashtirishga uringanlar. SHarqdagi Uyg‘onish davrida (IX-XI asrlar) arab, musulmon madaniyatining YAqin va Markaziy Osiyo xalqlarining moddiy va ma’naviy madaniyati bilan birlashishi asosida alohida sinkretik (yunoncha synkretismos – birlashish, yaxlitlik, qo‘shilish) madaniyat birlashgan turi yuzaga kelgan. Allomalar Muhammad al-Xorazmiy (787-850 yillar), Abu Nasr Forobiy (870-950 yillar), Al-Kindiy (800-870 yillar), Abu Rayhon Beruniy (973-1050 yillar), Abu Ali ibn Sino (980-1037 yillar) va boshqalar uning asoschilari sifatida mashhur bo‘ldilar. Bu madaniyatning asosiy markazlari Suriya, Eron, Markaziy Osiyo hududlarida joylashgan. SHarq mutafakkirlari o‘z asarlarida ta’lim usullari, qoidalari, tamoyillari, metodlari va shakllari asosida ta’lim amaliyotining mohiyatini ifoda etadilar. Biroq ta’lim masalalari bilan ular maxsus va izchil shug‘ullanmaganliklari bois maxsus didaktik nazariya yaratilmadi. Ta’limni ular fan sifatida emas, boshqa fanlarga o‘rgatish san’ati, hunarmandchilik sifatida