Boshlang’ich ta’limda geografiya ta’limi mmazmuni

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

5

File size

Fayl hajmi

25,9 KB


Boshlang’ich ta’limda geografiya ta’limi mmazmuni
Boshlang’ich  ta’limda  geografiyaga  oid  dastlabki  bilimlar  1-2-sinflarda
“Atrofimizdagi  olam”,  3-4-sinflarda  “Tabiatshunoslik”  o’quv  fanlari  orqali
beriladi.
Atrofimizdagi olam
Hozirgi  ishlab  chiqarish,  texnika  va  tabiatdan  foydalanish  jadal
rivojlanayotgan,  ijtimoiy-iqtisodiy,  ekologik,  demografik,  geosiyosiy  sharoit
tadrijiy  ravishda  o‘zgarib  borayotgan  vaqtda  maktablarda  atrofimizdagi  olam
fanini mazmun jihatdan yangicha o‘qitish zamon talabidir.
Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida Atrofimizdagi olam fanidan ta’lim berish,
uning ilm-fan taraqqiyotida, ishlab chiqarish va tabiatdan foydalanish sohalari,
ijtimoiy-madaniy va kundalik hayotda tutgan o‘rni bilan belgilanadi.
Atrofimizdagi  olam  ta’limida  o‘rganiladigan  tabiiy,  ijtimoiy  hodisalar  va
tushunchalar, qonuniyatlarni o‘quvchilarga tushunarli holda umumiy o‘rta ta’lim
maktablari  darsliklarida  sodda  va  aniq  bayon  etish,  bunda  asosiy  e’tiborni
o‘quvchilarning yosh psixologik xususiyatlarini va o‘quvchilarning bilim olish va
o‘quv materialini tushunish hamda puxta va mukammal o‘zlashtirish imkoniyatiga
e’tibor qaratishdan iborat.
Atrofimizdagi olam fanini o‘qitishning asosiy maqsadi: o‘quvchilarda tabiiy
va ijtimoiy-iqtisodiy  obyekt, jarayon  va hodisalar, tabiiy resurslardan oqilona
foydalanish  tushunchalarni  shakllantirish,  tahliliy  fikrlashga  o‘rgatish,  olgan
nazariy bilimlarini amalda qo‘llash ko‘nikmalarini rivojlantirishdan iborat.
Umumiy  o‘rta  ta’limda  Atrofimizdagi  olam  fanini  o‘qitishning  asosiy
vazifalari:
-
joy nomlari va atamalarni to‘g‘ri qo‘llash ko‘nikmalarini shakllantirish;
hozirgi  zamon  jamiyat  va  tabiat  o‘rtasidagi  o‘zaro  munosabatlarining
mohiyati va xususiyatlari to‘g‘risida tasavvur hosil qilish, yosh avlodning ekologik
Logotip
Boshlang’ich ta’limda geografiya ta’limi mmazmuni Boshlang’ich ta’limda geografiyaga oid dastlabki bilimlar 1-2-sinflarda “Atrofimizdagi olam”, 3-4-sinflarda “Tabiatshunoslik” o’quv fanlari orqali beriladi. Atrofimizdagi olam Hozirgi ishlab chiqarish, texnika va tabiatdan foydalanish jadal rivojlanayotgan, ijtimoiy-iqtisodiy, ekologik, demografik, geosiyosiy sharoit tadrijiy ravishda o‘zgarib borayotgan vaqtda maktablarda atrofimizdagi olam fanini mazmun jihatdan yangicha o‘qitish zamon talabidir. Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida Atrofimizdagi olam fanidan ta’lim berish, uning ilm-fan taraqqiyotida, ishlab chiqarish va tabiatdan foydalanish sohalari, ijtimoiy-madaniy va kundalik hayotda tutgan o‘rni bilan belgilanadi. Atrofimizdagi olam ta’limida o‘rganiladigan tabiiy, ijtimoiy hodisalar va tushunchalar, qonuniyatlarni o‘quvchilarga tushunarli holda umumiy o‘rta ta’lim maktablari darsliklarida sodda va aniq bayon etish, bunda asosiy e’tiborni o‘quvchilarning yosh psixologik xususiyatlarini va o‘quvchilarning bilim olish va o‘quv materialini tushunish hamda puxta va mukammal o‘zlashtirish imkoniyatiga e’tibor qaratishdan iborat. Atrofimizdagi olam fanini o‘qitishning asosiy maqsadi: o‘quvchilarda tabiiy va ijtimoiy-iqtisodiy obyekt, jarayon va hodisalar, tabiiy resurslardan oqilona foydalanish tushunchalarni shakllantirish, tahliliy fikrlashga o‘rgatish, olgan nazariy bilimlarini amalda qo‘llash ko‘nikmalarini rivojlantirishdan iborat. Umumiy o‘rta ta’limda Atrofimizdagi olam fanini o‘qitishning asosiy vazifalari: - joy nomlari va atamalarni to‘g‘ri qo‘llash ko‘nikmalarini shakllantirish; hozirgi zamon jamiyat va tabiat o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarining mohiyati va xususiyatlari to‘g‘risida tasavvur hosil qilish, yosh avlodning ekologik
madaniyatini, milliy boyliklarga nisbatan tejamkorlik munosabatini o‘stirish;
-
o‘quvchilarni Vatanga mahabbat, milliy iftihor, fuqarolik mas’uliyati ruhida
tarbiyalash.
I-II  sinflarda  Atrofimizdagi  olam  o‘quv  fanini  o‘rganish  davomida
atrofimizdagi olam va uning xilma-xilligi, tabiat, tabiatni muhofaza qilish, shahar,
qishloq, ulardagi kishilar hayoti, mehnati haqida boshlang‘ich tavsiflar berilgan.
Atrofimizdagi  o’quv  fanidan  o‘quvchilar  o‘quv  faoliyati  natijalariga
qo‘yiladigan talablar:
tabiiy hodisa va jarayonlarni, tun va kun, yil fasllari almashinishi kuzatadi;
kuz  faslida  dala  va  bog‘larda  hosillarning  yig‘ib-terib  olinishi,  kishilar
mehnatini biladi:
hayvonot olami, uy hayvonlari va parrandalarning fasllarga moslashishini
biladi;
o‘zi yashaydigan shahar, qishloq, mahallasi nomini va maktabi joylashgan
ko‘chalarning nomlanishini to‘g‘ri aytadi;
maktab, sinfxonalari, kutubxona, maktab bog‘i, mahallasi, ko‘chasini toza
saqlashda o‘z hissasini qo‘shadi.
Atrofimizdagi  olam  o’quv  fanini  o’rganish  jarayonida  o‘quvchilarda
shakllantiriladigan tayanch kompetensiyalar elementlari quyidagilar:
Kommunikativ kompetensiya:
-
mustaqil fikrini og‘zaki va yozma tarzda bayon eta olish, darslik, o‘quv atlasi
tavsiflardan samarali  foydalana olish,  guruhlar  bilan ishlaganda muomala
madaniyatiga amal qilish.
Axborotlar bilan ishlash kompetensiyasi:
-
kompyuter, televizor va boshqa manbalardan mavzuga doir zarur tavsiflarni
izlab topish, ulardan samarali foydalana olish va mediamadaniyatga rioya
qilish.
-
media vositalardan foydalanib, mavzuga doir didaktik topshiriqlarni bajara oish.
O‘zini o‘zi rivojlantiri sh kompetensiyasi:
-
fan to‘garagida, uyda rasmli kitoblar, jurnallardan foydalanib, mustaqil ishlay
olish, sportning yoshiga mos turi bilan shug‘ullana olish, o‘zini
tuta olish,
o‘zining xatosini tushuna olish.
Logotip
madaniyatini, milliy boyliklarga nisbatan tejamkorlik munosabatini o‘stirish; - o‘quvchilarni Vatanga mahabbat, milliy iftihor, fuqarolik mas’uliyati ruhida tarbiyalash. I-II sinflarda Atrofimizdagi olam o‘quv fanini o‘rganish davomida atrofimizdagi olam va uning xilma-xilligi, tabiat, tabiatni muhofaza qilish, shahar, qishloq, ulardagi kishilar hayoti, mehnati haqida boshlang‘ich tavsiflar berilgan. Atrofimizdagi o’quv fanidan o‘quvchilar o‘quv faoliyati natijalariga qo‘yiladigan talablar: tabiiy hodisa va jarayonlarni, tun va kun, yil fasllari almashinishi kuzatadi; kuz faslida dala va bog‘larda hosillarning yig‘ib-terib olinishi, kishilar mehnatini biladi: hayvonot olami, uy hayvonlari va parrandalarning fasllarga moslashishini biladi; o‘zi yashaydigan shahar, qishloq, mahallasi nomini va maktabi joylashgan ko‘chalarning nomlanishini to‘g‘ri aytadi; maktab, sinfxonalari, kutubxona, maktab bog‘i, mahallasi, ko‘chasini toza saqlashda o‘z hissasini qo‘shadi. Atrofimizdagi olam o’quv fanini o’rganish jarayonida o‘quvchilarda shakllantiriladigan tayanch kompetensiyalar elementlari quyidagilar: Kommunikativ kompetensiya: - mustaqil fikrini og‘zaki va yozma tarzda bayon eta olish, darslik, o‘quv atlasi tavsiflardan samarali foydalana olish, guruhlar bilan ishlaganda muomala madaniyatiga amal qilish. Axborotlar bilan ishlash kompetensiyasi: - kompyuter, televizor va boshqa manbalardan mavzuga doir zarur tavsiflarni izlab topish, ulardan samarali foydalana olish va mediamadaniyatga rioya qilish. - media vositalardan foydalanib, mavzuga doir didaktik topshiriqlarni bajara oish. O‘zini o‘zi rivojlantiri sh kompetensiyasi: - fan to‘garagida, uyda rasmli kitoblar, jurnallardan foydalanib, mustaqil ishlay olish, sportning yoshiga mos turi bilan shug‘ullana olish, o‘zini tuta olish, o‘zining xatosini tushuna olish.
Ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasi:
-
farzandlik va o‘quvchilik burchini biladi, unga rioya qilish, maktabda, sinfdagi
jihozlar, o‘quv qurollarini asrab-avaylash.
Milliy va umummadaniy kompetensiya:
-  o‘zi  yashaydigan  joyning  maftunkor  tabiati,  tarixiy  obidalarini,  dam  olish
maskanlarini asrab avaylash va ularning qadriga yetish.
-
o‘zi yashaydigan joyning maftunkor tabiati, tarixiy obidalariga doir albomlar
tayyorlay olish.
Matematik  savodxonlik,  fan  va  texnika  yangiliklaridan  xabardor  bo‘li  sh
hamda foydalanish kompetensiyasi:
-
harita, globus bilan ishlashda hisoblashning qulay usullarini qo‘llay olish, aniq
hisob-kitoblarga asoslangan holda kundalik faoliyatda zarur bo‘lgan dastlabki
rejalarni  tuza  olish,  uyda,  maktabda  suvni  isrof  qilmaslik  va  uni  tejab
ishlatishga amal qilish.
Tabiiyot va geografiya fanini mazmunidan kelib chiqqan holda o‘quvchilarda
fanga oid umumiy kompetensiyalar ham shakllantiriladi.
Tabiatshunoslik
Tabiatshunoslik fanini hozirgi zamon talablari asosida o‘qitishda insoniyat
uchun  muhim  ahamiyat  kasb  etadigan  zamonaviy  axborot-kommunikatsion
texnologiyalarining rivojlanishi, ularning ishlab chiqarish sohalarida va kundalik
hayotda  tutgan  o‘rni,  fan-texnika  taraqqiyoti  bilan  bog‘lashga  olib  keladigan
fanning tadqiqot yutuqlarini ko‘rsatish.
Tabiatshunoslik  fanida  o‘rganiladigan  tabiiy  va  ijtimoiy  hodisalar  va
tushunchalar, qonuniyatlarni o‘quvchilarga tushunarli holda umumiy o‘rta ta’lim
maktablari  darsliklarida  sodda  va  aniq  bayon  etish,  bunda  asosiy  e’tiborni
o‘quvchilarning yosh psixologik xususiyatlarini va o‘quvchilarning bilim olish va
o‘quv materialini tushunish hamda puxta va mukammal o‘zlashtirish imkoniyatiga
e’tibor qaratishdan iborat.
Tabiatshunoslik fanini o‘qitishning asosiy maqsadi
o‘quvchilarda tabiiy va ijtimoiy-iqtisodiy obyekt, jarayon va hodisalar, tabiiy
resurslardan  oqilona  foydalanish,  ekologik  muammolar  haqida  tushunchalarni
shakllantirish,  tahliliy  fikrlashga  o‘rgatish,  olgan  nazariy  bilimlarini  amalda
Logotip
Ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasi: - farzandlik va o‘quvchilik burchini biladi, unga rioya qilish, maktabda, sinfdagi jihozlar, o‘quv qurollarini asrab-avaylash. Milliy va umummadaniy kompetensiya: - o‘zi yashaydigan joyning maftunkor tabiati, tarixiy obidalarini, dam olish maskanlarini asrab avaylash va ularning qadriga yetish. - o‘zi yashaydigan joyning maftunkor tabiati, tarixiy obidalariga doir albomlar tayyorlay olish. Matematik savodxonlik, fan va texnika yangiliklaridan xabardor bo‘li sh hamda foydalanish kompetensiyasi: - harita, globus bilan ishlashda hisoblashning qulay usullarini qo‘llay olish, aniq hisob-kitoblarga asoslangan holda kundalik faoliyatda zarur bo‘lgan dastlabki rejalarni tuza olish, uyda, maktabda suvni isrof qilmaslik va uni tejab ishlatishga amal qilish. Tabiiyot va geografiya fanini mazmunidan kelib chiqqan holda o‘quvchilarda fanga oid umumiy kompetensiyalar ham shakllantiriladi. Tabiatshunoslik Tabiatshunoslik fanini hozirgi zamon talablari asosida o‘qitishda insoniyat uchun muhim ahamiyat kasb etadigan zamonaviy axborot-kommunikatsion texnologiyalarining rivojlanishi, ularning ishlab chiqarish sohalarida va kundalik hayotda tutgan o‘rni, fan-texnika taraqqiyoti bilan bog‘lashga olib keladigan fanning tadqiqot yutuqlarini ko‘rsatish. Tabiatshunoslik fanida o‘rganiladigan tabiiy va ijtimoiy hodisalar va tushunchalar, qonuniyatlarni o‘quvchilarga tushunarli holda umumiy o‘rta ta’lim maktablari darsliklarida sodda va aniq bayon etish, bunda asosiy e’tiborni o‘quvchilarning yosh psixologik xususiyatlarini va o‘quvchilarning bilim olish va o‘quv materialini tushunish hamda puxta va mukammal o‘zlashtirish imkoniyatiga e’tibor qaratishdan iborat. Tabiatshunoslik fanini o‘qitishning asosiy maqsadi o‘quvchilarda tabiiy va ijtimoiy-iqtisodiy obyekt, jarayon va hodisalar, tabiiy resurslardan oqilona foydalanish, ekologik muammolar haqida tushunchalarni shakllantirish, tahliliy fikrlashga o‘rgatish, olgan nazariy bilimlarini amalda