Boshlang’ich ta’limda geografiya ta’limi mmazmuni
Boshlang’ich ta’limda geografiyaga oid dastlabki bilimlar 1-2-sinflarda
“Atrofimizdagi olam”, 3-4-sinflarda “Tabiatshunoslik” o’quv fanlari orqali
beriladi.
Atrofimizdagi olam
Hozirgi ishlab chiqarish, texnika va tabiatdan foydalanish jadal
rivojlanayotgan, ijtimoiy-iqtisodiy, ekologik, demografik, geosiyosiy sharoit
tadrijiy ravishda o‘zgarib borayotgan vaqtda maktablarda atrofimizdagi olam
fanini mazmun jihatdan yangicha o‘qitish zamon talabidir.
Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida Atrofimizdagi olam fanidan ta’lim berish,
uning ilm-fan taraqqiyotida, ishlab chiqarish va tabiatdan foydalanish sohalari,
ijtimoiy-madaniy va kundalik hayotda tutgan o‘rni bilan belgilanadi.
Atrofimizdagi olam ta’limida o‘rganiladigan tabiiy, ijtimoiy hodisalar va
tushunchalar, qonuniyatlarni o‘quvchilarga tushunarli holda umumiy o‘rta ta’lim
maktablari darsliklarida sodda va aniq bayon etish, bunda asosiy e’tiborni
o‘quvchilarning yosh psixologik xususiyatlarini va o‘quvchilarning bilim olish va
o‘quv materialini tushunish hamda puxta va mukammal o‘zlashtirish imkoniyatiga
e’tibor qaratishdan iborat.
Atrofimizdagi olam fanini o‘qitishning asosiy maqsadi: o‘quvchilarda tabiiy
va ijtimoiy-iqtisodiy obyekt, jarayon va hodisalar, tabiiy resurslardan oqilona
foydalanish tushunchalarni shakllantirish, tahliliy fikrlashga o‘rgatish, olgan
nazariy bilimlarini amalda qo‘llash ko‘nikmalarini rivojlantirishdan iborat.
Umumiy o‘rta ta’limda Atrofimizdagi olam fanini o‘qitishning asosiy
vazifalari:
-
joy nomlari va atamalarni to‘g‘ri qo‘llash ko‘nikmalarini shakllantirish;
hozirgi zamon jamiyat va tabiat o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarining
mohiyati va xususiyatlari to‘g‘risida tasavvur hosil qilish, yosh avlodning ekologik
madaniyatini, milliy boyliklarga nisbatan tejamkorlik munosabatini o‘stirish;
-
o‘quvchilarni Vatanga mahabbat, milliy iftihor, fuqarolik mas’uliyati ruhida
tarbiyalash.
I-II sinflarda Atrofimizdagi olam o‘quv fanini o‘rganish davomida
atrofimizdagi olam va uning xilma-xilligi, tabiat, tabiatni muhofaza qilish, shahar,
qishloq, ulardagi kishilar hayoti, mehnati haqida boshlang‘ich tavsiflar berilgan.
Atrofimizdagi o’quv fanidan o‘quvchilar o‘quv faoliyati natijalariga
qo‘yiladigan talablar:
tabiiy hodisa va jarayonlarni, tun va kun, yil fasllari almashinishi kuzatadi;
kuz faslida dala va bog‘larda hosillarning yig‘ib-terib olinishi, kishilar
mehnatini biladi:
hayvonot olami, uy hayvonlari va parrandalarning fasllarga moslashishini
biladi;
o‘zi yashaydigan shahar, qishloq, mahallasi nomini va maktabi joylashgan
ko‘chalarning nomlanishini to‘g‘ri aytadi;
maktab, sinfxonalari, kutubxona, maktab bog‘i, mahallasi, ko‘chasini toza
saqlashda o‘z hissasini qo‘shadi.
Atrofimizdagi olam o’quv fanini o’rganish jarayonida o‘quvchilarda
shakllantiriladigan tayanch kompetensiyalar elementlari quyidagilar:
Kommunikativ kompetensiya:
-
mustaqil fikrini og‘zaki va yozma tarzda bayon eta olish, darslik, o‘quv atlasi
tavsiflardan samarali foydalana olish, guruhlar bilan ishlaganda muomala
madaniyatiga amal qilish.
Axborotlar bilan ishlash kompetensiyasi:
-
kompyuter, televizor va boshqa manbalardan mavzuga doir zarur tavsiflarni
izlab topish, ulardan samarali foydalana olish va mediamadaniyatga rioya
qilish.
-
media vositalardan foydalanib, mavzuga doir didaktik topshiriqlarni bajara oish.
O‘zini o‘zi rivojlantiri sh kompetensiyasi:
-
fan to‘garagida, uyda rasmli kitoblar, jurnallardan foydalanib, mustaqil ishlay
olish, sportning yoshiga mos turi bilan shug‘ullana olish, o‘zini
tuta olish,
o‘zining xatosini tushuna olish.
Ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasi:
-
farzandlik va o‘quvchilik burchini biladi, unga rioya qilish, maktabda, sinfdagi
jihozlar, o‘quv qurollarini asrab-avaylash.
Milliy va umummadaniy kompetensiya:
- o‘zi yashaydigan joyning maftunkor tabiati, tarixiy obidalarini, dam olish
maskanlarini asrab avaylash va ularning qadriga yetish.
-
o‘zi yashaydigan joyning maftunkor tabiati, tarixiy obidalariga doir albomlar
tayyorlay olish.
Matematik savodxonlik, fan va texnika yangiliklaridan xabardor bo‘li sh
hamda foydalanish kompetensiyasi:
-
harita, globus bilan ishlashda hisoblashning qulay usullarini qo‘llay olish, aniq
hisob-kitoblarga asoslangan holda kundalik faoliyatda zarur bo‘lgan dastlabki
rejalarni tuza olish, uyda, maktabda suvni isrof qilmaslik va uni tejab
ishlatishga amal qilish.
Tabiiyot va geografiya fanini mazmunidan kelib chiqqan holda o‘quvchilarda
fanga oid umumiy kompetensiyalar ham shakllantiriladi.
Tabiatshunoslik
Tabiatshunoslik fanini hozirgi zamon talablari asosida o‘qitishda insoniyat
uchun muhim ahamiyat kasb etadigan zamonaviy axborot-kommunikatsion
texnologiyalarining rivojlanishi, ularning ishlab chiqarish sohalarida va kundalik
hayotda tutgan o‘rni, fan-texnika taraqqiyoti bilan bog‘lashga olib keladigan
fanning tadqiqot yutuqlarini ko‘rsatish.
Tabiatshunoslik fanida o‘rganiladigan tabiiy va ijtimoiy hodisalar va
tushunchalar, qonuniyatlarni o‘quvchilarga tushunarli holda umumiy o‘rta ta’lim
maktablari darsliklarida sodda va aniq bayon etish, bunda asosiy e’tiborni
o‘quvchilarning yosh psixologik xususiyatlarini va o‘quvchilarning bilim olish va
o‘quv materialini tushunish hamda puxta va mukammal o‘zlashtirish imkoniyatiga
e’tibor qaratishdan iborat.
Tabiatshunoslik fanini o‘qitishning asosiy maqsadi
o‘quvchilarda tabiiy va ijtimoiy-iqtisodiy obyekt, jarayon va hodisalar, tabiiy
resurslardan oqilona foydalanish, ekologik muammolar haqida tushunchalarni
shakllantirish, tahliliy fikrlashga o‘rgatish, olgan nazariy bilimlarini amalda