Boshlang`ich ta’limda innovatsion pedagogika.
Reja:
1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining innovatsion faoliyati.
2. Boshlang‘ich ta’limda kredit-modul tizimi.
3. Ta’lim jarayonida pedagogik innovatsion usullarni qo‘llash va
samaradorligini oshirish omili sifatida.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining innovatsion faoliyati.
Bugungi kunda maktab va oliy ta’lim tizimidagi an’anaviy va ommaviy
ko‘rinishdagi ta’lim va tarbiya jarayonlari o‘rniga ta’lim muassasalari
rivojlanishida o‘ziga xos yangilik bo‘lib innovatsion jarayonlar kirib kelmoqda.
“Innovatsion ta’lim” deganda odatda o‘quv jarayoniga yangi (foydali)
elementlar olib kirish shug‘uliladi. Shuning uchun ta’lim tizimida innovatsiya
o‘zgartirish bilan bevosita bog‘liq. Bunday o‘zgartirishlar ta’lim tizimining:
- maqsadiga, mazmuniga, metod, texnologiyasiga, tashkil etish shakli va
boshqaruv tizimiga;
- pedagogik faoliyatdagi o‘ziga xoslik va o‘quv-bilish jarayonini tashkil
etishga;
- ta’limdarajalarini nazorat qilish va baholash tizimiga;
- o‘quv-metodik ta’minotiga;
- tarbiyaviy ishlar tizimiga;
- o‘quv reja va o‘quv dasturlariga;
- o‘quvchi va o‘qituvchi faoliyatiga bog‘liq.
Yangilik tarixiy aspektda nisbiylik ahamiyat kasb etadi. Yangilik aniq
tarixiy xarakterga ega, ya’ni o‘z vaqtidan oldin paydo bo‘lishi mumkin, o‘z vaqtida
me’yor bo‘lishi yoki eskirishi ham mumkin.
Maktab yoki oliy tizimning rivojlanish jarayonida, ehtimol ta’limtizimi
butunicha:
- absolyut yangiligi (o‘xshashi, prototipning yo‘qligi);
- nisbatan yangiligi;
- o‘ziga xos, ixtirochiligi ko‘rinishidagilar hisobga olinadi.
Yangilik xillari (tiplar) maktab va oliy tizimda turlicha asoslarga ko‘ra
guruhlanadi:
Birinchi klassifikatsiya (guruh) yangiliklarni kiritish, maktab va oliy
tizimda sodir bo‘ladigan pedagogik jarayonga aloqadorligi bilan asoslanadi. Ushbu
jarayonni shug`ulishga tayanib, quyidagi ko‘rinishdagi yangilik xillarini ajratish
mumkin:
- ta’limmaqsadi va mazmuniga;
- pedagogik jarayon metodikasi, vazifalari, usullari, texnologiyalarga;
- ta’limva tarbiyani tashkil etish shakllari va vositalari;
- rahbariyat, pedagog va o‘quvchilar faoliyatiga.
Ta’lim tizimiga ikkinchi klassifikatsiya (guruh) yangilikni kiritish
masshtabi (hajmi) belgisiga asoslanadi. Bu yerda quyidagi o‘zgarishlarni ajratish
mumkin:
- bir-birlari bilan bog‘liq bo‘lmagan lokal va alohida (bir tomonlamalilik);
- kompleks, o‘zaro bir-biri bilan bog„liq;
- butun maktab va oliy tizimni qamrab oluvchi, tizimli.
Uchinchi klassifikatsiya (guruh) innovatsion imkoniyatlarga qarab amalga
oshiriladi. Bu holatda e‟tiborga olinadi:
- ta’limdasturlari, o‘quv rejalar, tuzilmalarni takomillashtirish, ixtirochilik,
ko‘rinishlarni o‘zgartirish bilan bog‘liq ma’lum va qabul qilinganlarni
modifikatsiyalash;
- kombinatorlikka (o‘zgartirishlar) xos yangilik kiritish;
- radikal o‘zgartirishlar.
Ta’limtizimida yangiliklar kiritish mazmuni va yo‘nalishlari masalasini
o‘rganishga kirishishdan oldin «Pedagogik tizim» va «Pedagogik tizimda
yangiliklar kiritish» shug`ulchasini aniqlab olaylik.
Pedagogik jarayon bilamizki, pedagogik tizim asosida yo‘lga qo‘yiladi.
Pedagogik tizim – bu tashkil etuvchilarning birlashtirilgan majmui bo‘lib, ular
o‘zgarishlarda ham barqarorligicha qolaveradi. Agarda o‘zgarishlar (yangilik
kiritish) qandaydir mumkin bo‘lgan chegaradan oshib ketsa, tizim buziladi, uning
o‘rniga yangi boshqa hususiyatli tizim yuzaga keladi.
Pedagogik tizim – elementlarning juda mustahkam birlashuvidir.
Har qanday pedagogik tizimning tuzilishi hozirgi davrda quyidagi
elementlar yig‘indisidan iborat bo‘lib, ular o‘zaro bog‘liq holda quyidagi
ko‘rinishga ega:
- o‘quvchi;
- tarbiyaning maqsadi;
- tarbiya mazmuni; tarbiya jarayoni;
- o‘qituvchilar (yoki TTV – ta’limning texnik vositalari);
- tarbiyaviy ishlarning tashkiliy shakllaridan iborat bo‘ladi.
Bu tizimning tarkibiy qismlaridan har biri har qanday darajada elementlarga
bo‘lib, yoyib ko‘rsatilishi mumkin.
Ko‘rilgan tizimni mukammal tarkibiy tuzilish emas deb hisoblashga
asoslarimiz bor. Ko‘rsatib o‘tilganlarga qo‘shila olmaydiganlar pedagogik
tizimning muhim tarkibiy qismlari, shuningdek, «natijalar», «o‘quv tarbiyaviy
jarayonni boshqarish», «texnologiya»lardan iborat, deb ham hisoblashlari mumkin.
Ular berilgan chizmadagi pedagogik tizim modelida ko‘zga tashlanadi.
Maqsadlar natijalar bilan mos kelib, uzluksiz jarayon tashkil etadi. Maqsadlarning
natija bilan to‘la mos kelishi pedagogik jarayonning ishonchi, o‘lchov ko‘rsatkichi
bo‘lib xizmat qiladi. Pedagogik tizim boshqaruv, birlashtiruvchi hamma tarkibiy
qismlari nisbatan mustaqil qism hisoblanadi, chunki ular o‘z maqsad va
tuzilishlariga egadir.
Pedagogik tizimning tashkil etuvchi tarkibiy qismi sifatida alohida omillar
birligi deb ta’kidlagan holda ularni ko‘pincha, o‘quv-tarbiya jarayonining
texnologiyasi deb ko‘rsatadilar. Bunday yondashishda pedagogik tizim ko‘zlangan
maqsadga erishishni ta’minlaydigan mustahkam tashkiliy texnologik kompleks
bo‘ladi. Shuni ta’kidlash kerakki, pedagogik tizim har doim ham texnologiyadir.
Ana Shu belgisi bo‘yicha pedagogik tizimning tarkibiy qismlar ixtiyoriy
«to‘plamidan» ajratib olish osondir.
Texnologiya – bu qat’iy tashkiliy mantiqqa bo‘ysunuvchi imkoniyatlarini
belgilovchi tizimning ichki sifatidir. Shu bilan birga topshiriqni baholash
darajasining o‘zidayoq, texnolog ma’lum jarayonlar hamda hodisalarga tayanadi.
Ma’lum jarayonlar muvaffaqiyat ifodasining dalili sifatida foydalaniladi, ajoyib
xodisalar natijalari esa yangi sabab va formula manbalari sifatida amalga oshiriladi.
O‘quv texnologiyalarni loyihalashtirish metodik «tajribalarni umumlashtirishdan»
farqli «mumkin emas» xulosasini bermaydi. Texnolog uchun bu faqatgina vaqt va
harajatlar masalasidir. Texnolog faqatgina yaxshi ma’lum, tekshirib ko‘rilgan,
asoslangan, shubha qilinmaydigan fikrlarga asoslanadi. Texnolog tajribalar
o‘tkazmay, aniq ko‘zlangan natijalar bilan ish olib boradi.
Texnologiya variantlikka yo‘l qo‘ymaydi uning asosiy vazifasi – aniq
kafolatlangan natija olishdir, u har doim ham asosiy yechimida oddiydir. Asosiy
yechimni shug‘ullanish qolgan hammasini, o‘zaro zarur elementlar tizimi,
tartibining mazmunini ochib beradi. Texnologiyadan hech bir qismini olib tashlab
bo‘lmaydi, u yerda ortiqchasi bo‘lmaydi, bo‘lishi mumkin ham emas.
Bu juda murakkab holat, har ikkinchi o‘qituvchi izlash – tadqiqotchilik
tartibida ish olib boradi va shu bilan bolaning maktabdagi hayoti natijasining
noaniqligini kuchaytiradi.
Har doim, ayniqsa «aniq» fanlar deb nomlanuvchi yo‘nalish vakillari
orasida pedagoglarni harakterlari uchun koyib turuvchilar topiladi va ular har
galgidek pedagogika tizimi modellarini reviziya qilish va moderizatsiyalashdan
boshlaydilar. Endi quyida pedagogika tizimida sodir bo‘ladigan jarayonlarniig
ba‟zi prinsipial harakteristikalarida to‘xtalib o‘tamiz. Pedagogik tizimining har bir
aniq modifikatsiyasi ko‘zlangan natijaga erishishi aniq hususiyat va imkoniyatlarga
ega degan qoidadan kelib chiqamiz. Bu imkoniyatlar tizimining aniq hususiyatlari
bilan qat‟iy belgilab qo‘yilgan. Bu tarzda biz ta’limva tarbiyaviy jihatdan
ko‘zlangan daraja va sifatga erishmoqchi bo‘lsak, unda shunga mos pedagogik
tizim haqida o‘ylashimiz kerak va uning ishlashi pedagogik jarayonning kerakli
yo‘nalishi va intensivligini ta‟minlashi zarur. Buning natijasi, o‘quv-tarbiyaviy
jarayonning yanada yuqoriroq samaradorligi, har doim pedagogik tizimni
takomillashtirish oqibatidir. Bu juda murakkab muammo, ularni ishlab chiqishga
dunyoda endi kirishilmoqda. Hozirgi, umumiy ko‘rinishga juda ko‘p ko‘rinishli
ko‘rsatgich, «harajat» va “natija”larni to‘plash mumkin bo‘lmoqda va ushbu
muammoning foydaliligini aniqlash esa uni iqtisodiy nuqtai nazardan hal qilish
imkonini beradi. Intuitiv va sub‟ektiv baholarni juda oson noto‘g„ri deyish
mumkin va bu yerda vaziyatdan chiqish faqatgina fikrlarni to‘plashdan iborat
bo‘ladi. Har qanday pedagogikaning maksimal umumiy samarasi 100% ko‘zlangan
maqsadga to‘la erishilgan xisoblanib, agar tarbiyachilar uchun ilgari erishilgandan
pastroq darajada bo‘lmasa mumkin bo‘ladi. Yana biron-bir pedagogik tizim
tuzilishiga nazar tashlaylik, u «yomon» va «yaxshi» pedagogik tizim uchun ham
birdir. Uning uchun o‘qituvchi ham birdir. Uni o‘qituvchi, o‘quvchilar
munosabatigacha soddalashtiramiz. Bu munosabatlar ilgari o‘rganilgan edi va
umumiy xulosa ma‟lum: deyarli 50% o‘qituvchidan, 50% esa o‘quvchiga bog„liq.
Bundan kelib chiqadiki, masalan: eng yomon pedagogik tizimning samaradorligi,
aytaylik o‘qituvchi, umuman hech qanday harakatlarni amalga oshirmagan holda,
ammo tizim ishlasa 50% dan kam bo‘lmaydi. An‟anaviy pedagogik tizimning
foydali harakat koeffitsenti 60% dan oshmaydi deb hisoblanadi. Bu esa maktab
tarbiyalanuvchilarining faqatgina yarmidan ozgina ko‘prog„i dasturni to‘la
o‘zlashtira oladi deganini bildiradi. Yana bir muhim fikr, tizimning umumiy
nazariyasidan ma‟lumki tizimni baravariga bir necha parametrlar bo‘yicha
yaxshilash mumkin emas. To‘g„ri yo‘l yangilikni asta-sekin, uning foydaliligiga
ishonch hosil qilib, har tomonlama tekshirib ko‘rib, keyingi ishlarni o‘ylab
kiritishdan iborat. Tajribalar shuni ko‘rsatadiki har bir yaratilgan yangilik oldiniga
albatta ilgarigisidan ham yomon ishlaydi. Chunki bu jarayonni o‘rganish,
moslashish, sustkashlikni yengish kerak.
4. Pedagogik tizimda innovatsion tuzilmalarning bosh yo‘nalishi: yaxlit
pedagogik tizim; o‘quv yurti; pedagogik nazariya; o‘qituvchi; o‘quvchilar;
pedagogik texnologiya; mazmun; shakl, metodlar, vositalar; boshqaruv; maqsad
va natijalar. Tizim osti tuzilmalarining chuqurligi bo‘yicha innovatsion yangi
kiritmalarning mohiyati, sifati va maqsadga muvofiqligi haqida xulosa qilish
mumkin.
Boshlang‘ich ta’limda kredit-modul tizimi.
Kredit-modul tizimi, bu — ta’limni tashkil etish jarayoni bo‘lib,
o‘qitishning modul texnologiyalari jamlamasi va kredit o‘lchovi asosida
baholash modeli hisoblanadi. Uni bir butunlikda olib borish serqirra hamda
murakkab tizimli jarayondir. Kredit-modul tamoyilida ikkita asosiy masalaga
ahamiyat beriladi: talabalarning mustaqil ishlashini ta’minlash; talabalar bilimini
reyting asosida baholash.
Kredit-modul tizimining asosiy vazifalari sifatida quyidagilar e’tirof
etiladi:
o‘quv jarayonlarini modul asosida tashkil qilish;
bitta fan, kurs (kredit)ning qiymatini aniqlash;
talabalar bilimini reyting ball asosida baholash;
talabalarga o‘zlarining o‘quv rejalarini individual tarzda tuzishlariga
imkon yaratish;
ta’lim jarayonida mustaqil ta’lim olishning ulushini oshirish;
ta’lim dasturlarining qulayligi va mehnat bozorida mutaxassisga
qo‘yilgan talabdan kelib chiqib o‘zgartirish mumkinligi.
Yuqoridagilar dars mashg‘ulotlarini nafaqat o‘qitishni innovatsion ta’lim
texnologiyalari asosida olib borish, balki talabadan mustaqil o‘qib-o‘rganish,
ta’limga yangicha munosabatda bo‘lish, mehnat bozori talabidan kelib chiqib,
zaruriy va chuqur nazariy bilimlarni egallash, amaliy ko‘nikmalarini
shakllantirishga o‘rgatishdan iboratdir. Muxtasar aytganda, mazkur tizim
talabaning kasbiy rivojlanishi va kamolotiga yo‘naltirilgan. Ilm sohibining butun
hayoti davomida bilim olishini ta’minlashga hamda mehnat bozori va zamonaviy
talablarga javob bera oladigan inson kapitalini shakllantirishga qaratilgandir.
Keling, shu o‘rinda modul va kredit tushunchalari mohiyatiga qisqacha
to‘xtalib o‘tamiz.
Modul — bu, bir nechta fan hamda kurslar o‘rganiladigan o‘quv rejasining
bir qismi. U talabalarda ma’lum bir bilim va ko‘nikma hosil qilish, tahliliy-
mantiqiy mushohada yuritish salohiyatiga ega bo‘lishiga qaratilgan bir nechta
fanlar (kurslar) majmui hisoblanadi. Bunda o‘qituvchi o‘quv jarayonini tashkil
qiladi, jonli, video hamda audio ma’ruzalar o‘qiydi, talabaning faoliyatini
muvofiqlashtiradi va nazorat qiladi. Talaba esa mavzuni mustaqil o‘rganadi hamda
berilgan topshiriqlarni bajaradi.
Xorijiy tajribaga ko‘ra, kredit-modul tizimida o‘quv jarayoni har semestrda
2—4 tagacha moduldan iborat bo‘ladi. Modulda jamlangan fanlar osondan
murakkablik sari, nazariy-uslubiy fanlardan amaliy fanlarga qarab hamda mantiqiy
jihatdan bir-birini o‘zaro uzviy to‘ldirish prinsipi asosida shakllantiriladi. Talaba
mutaxassis bo‘lib shakllanishi uchun nafaqat axborotlar, balki ularni qayta ishlash,
amaliyotga joriy qila olish malakasiga ega bo‘lishi talab etiladi.
Modulga asoslangan o‘quv dasturlari maxsus sxema asosida ishlab
chiqiladi va quyidagilarni o‘z ichiga qamrab oladi:
o‘quv maqsadi hamda vazifalarning to‘liq ochib berilishi;
talabaning fanni (kursni) boshlashi va tugatishidan keyingi orttirishi
lozim bo‘ladigan malakasiga qo‘yiladigan talablar;
modul tarkibiga kirgan har bir fanning qisqacha mazmuni (sillabus),
ya’ni ma’ruzalar mavzulari, seminar va amaliy mashg‘ulotlarning rejasi, mustaqil
ta’limni baholash uchun mo‘ljallangan topshiriqlar;
o‘qitishning qisqacha bayoni: ta’lim berish usul hamda vositalari;
bilimlarni baholashning usul va shakllaridan iborat.
Modul asosida o‘qitish tizimida talabalar bilimi, malakasi hamda
ko‘nikmasini baholashda reyting baholash tizimidan foydalaniladi. Unda
talabaning barcha o‘quv faoliyati, ya’ni auditoriya va auditoriyadan tashqarida
olgan, o‘zlashtirgan bilimlari ball berish orqali baholanadi.
Kredit (credit) — talabaning alohida ta’lim yo‘nalishi yoki dasturi (kurs)
bo‘yicha fanlarni o‘qib o‘rganishi va o‘zlashtirishi uchun sarflangan o‘quv
yuklamasining (vaqtning) o‘lchov birligidir. Kredit — talabaning me’yoriy hujjat
bilan belgilangan, odatda bir hafta davomida auditoriyada va mustaqil ravishda
ta’lim olishi uchun ajratilgan minimal vaqt o‘lchovidir. Talabaga kredit ma’lum bir
fandan belgilangan topshiriqlarni bajarib, yakuniy imtihondan muvaffaqiyatli
o‘tgandan so‘ng beriladi.
Kredit texnologiyasi ta’lim oluvchilarga ishchi o‘quv rejaga kiritilgan
tanlov fanlarini tanlash, bu orqali individual o‘quv rejasini shakllantirishda
bevosita ishtirok etish huquqini beradi. Ularga, nafaqat fanlarni, balki professor-
o‘qituvchilarni ham tanlash erkinligi beriladi. Talabalarga fanlarni tanlash
imkoniyatining berilishi ijobiy hol sanaladi. Bu o‘quv jarayonlarini baholashning
o‘ziga xos qiymat ko‘rsatkichi bo‘lib ham hisoblanadi.
Kredit ilk marotaba XVIII va XIX asrlarda AqSh universitetlarida joriy etilgan
bo‘lib, o‘quv jarayonlarini liberalizatsiya qilish, talabaning haftalik akademik
yuklamasini belgilab berish maqsadida yaratilgan.
Kredit to‘plash o‘lchovining kiritilishi talabaga katta erkinlik berish bilan
bir qatorda, kelajakda tanlagan sohasining raqobatbardosh mutaxassisi bo‘lib
yetishishi uchun akademik jarayonni mustaqil rejalashtirish imkonini ham taqdim
etdi. Ayni chog‘da, baholash tizimi va ta’lim texnologiyalarining takomillashishiga
ham olib keldi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 8-oktabrdagi PF-5847-
sonli Farmoni bilan tasdiqlangan “O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini
2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”da mamlakat oliy ta’lim muassasalarini
kredit-modul tizimiva o‘tkazish belgilangan. Shu sababli 2020-2021 o‘quv yilidan
boshlab Respublikaning 33 yirik oliy ta’lim muassasasi ECTS (Yevropa
kreditlarini ko‘chirish va jamg‘arib boorish tizimi) kredit modul tizimiga o‘tdi. Shu
sababli O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 27-fevraldagi PQ-4623-
sonli “Pedagogik ta’lim sohasini yanada rivojlantirish chora tadbirlari
to‘g‘risida”gi Qarorida oliy pedagogic ta’lim muassasalarining o‘quv jarayonini
kredit-modul tizimiga o‘tkazish belgilandi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 31-dekabrdagi
824-sonli “Oliy ta’lim muassasalarida ta’lim jarayonini tashkil etish bilan bog‘liq
tizimni takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori qabul qilinib, unda
mamlakat oliy ta’lim muassasalarining o‘quv jarayoni bosqichma-bosqich kredit-
modul tizimiga o‘tkazilishi belgilandi va bu boradagi Nizom tasdiqlandi.
“Oliy ta;lim muassasalarida o‘quv jarayoniga kredit-modul tizimini joriy
etish tartibi to‘g‘risida”gi Nizomga ko‘ra, O‘zbekiston respublikasi adliya vazirligi
va Sog‘liqni saqlash vazirligi tizimidagi oliy ta’lim muassasalaridan tashqari
barcha oliy o‘quv yurtlari ECTS kredit-modul tizimiga o‘tdi. Bu tizim ta’limning
yevropa tizimi bo‘lib, unda quyidagi asosiy tushunchalar qo‘llaniladi.
GPA (Grade Poin Average) - ta’lim oluvchining dastur bo‘yicha
o‘zlashtirgan ballari o‘rtacha qiymati bo‘lib, u quyidagi formula yordamida
hisoblanadi:
K – har bir fan/modulga ajratilgan kreditlar miqdori;
U – har bir fan/modul bo‘yicha talaba to‘plagan baho.
Akademik modullik – oliy ta’lim muassasasi talabalarining muayyan vaqt
mobaynida respublika hududidagi yoki chet eldagi boshqa bir oliy ta;lim
muassasasiga o‘qish maqsadida borish;
Mobillik dasturi – ikki yoki undan ortiq oliy ta;lim muassasasi o‘rtasida
o‘zaro ta’lim to‘g‘risidagi kelishuv asosida tashkil etilgan akademik
mobillikdasturi;
Oliy ta’lim muassasasi – belgilangan miqdordagi kreditlarni tan olishni
hisobga olgan holda ta’lim va malaka to‘g‘risidagi hujjat beruvchi muassasa;
Kreditlarni berish – malaka yoki uning alohida qismlariga qo‘yilgan
talablarga muvofiq erishilgan ta’lim olish natijalariga ko‘ra talaba yoki boshqa
ta’lim oluvchilarga kreditlarni rasmiy taqdim etish jarayoni;
Kreditlarni ko‘chirish talabalarning akademik mobilligini ta’minlash
maqsadida bir oliy ta’lim muassasasi ta’lim dasturi bo‘yicha olingan kreditlarni
boshqa oliy ta’lim muassasasiga ko‘chirish va tan olish;
Kredit to‘plash – ta’lim elementlarini o‘zlashtirish va boshqa yutuqlarga
erishish natijasida taqdim etiladigan kredit birliklarini to‘plash;
ECTS kredit-modul tizimida asosiy e’tibor bilim berishga yo‘naltirilgan
bo‘lib, unda tarbiya jarayonini amalga oshirish asoslari nazarda tutilmagan. Shu
sababli o‘qitishning kredit-modul tizimi asosida tarbiya jarayonini amalga oshirish
metodologiyasi hozircha ishlab chiqilgan emas. Bu o‘rinda e’tiboriningzni ana shu
masalaning umumiy jihatlariga tortamiz.
O‘qitishning kredit-modul tizimida o‘quv fanlari majburiy va tanlov
fanlariga bo‘linadi. Bunda kasbiy fanlar ma jburiy va kasbiy mahoratni
chuqurlashtirishga yo‘naltirilgan fanlar tanlov fanlar hisoblanadi. Shu ma’noda
tanlov fanlar vositasida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarini tarbiya jarayoni
asoslari bilan tanishtirishning imkoniyatlari mavjud. Bunda quyidagicha yo‘l tutish
maqsadga muvofiq bo‘ladi:
-
oliy pedagogic ta’lim jarayonida shaxsni tarbiyalashga yo‘naltirilgan
ijtimoiy-gumanitar fanlarni (etika, estetika, sotsioligiya, politologiya kabilar)
tanlov fanlar tarkibiga kiritish;
-
tanlov fanlarning negizida shaxsni tarbiyalashga yo‘naltirilgan
asoslarni belgilash;
-
tanlov fanlarning mavzulari va modullarini o‘qitishda nazariya hamda
amaliyot uyg‘unligiga rioya qilish.
Shu jihatdan o‘qitishning kredit-modul tizimida tanlov fanlar vositasida
tarbiya jarayonini tashkil etish imkoniyatlari mavjud. Savol tug‘iladi:
Talaba tarbiya jarayoniga yo‘naltirilgan tanlov fanlarini tanlaydimi?
Buning uchun tanlov fanlari bo‘yicha quyidagi ishlarni amalga oshirish
maqsadga muvofiq bo‘ladi:
-
tanlov fanlarning mavzulari va modullari bo‘yicha o‘quv materiallarini
qiziqarli, o‘ziga jalb qiluvchi va yo‘naltiruvchi xususiyatlariga ega tarzida
tayyorlash;
-
mavzular va modular bo‘yicha o‘quv materiallarining 30 foizini
nazariy 70 foizini amaliy qismlar asosida tayyorlash;
-
o‘quv materiallarida topshiriqlar, mustaqil ta’lim kombinatsiyalari,
animatsiya va multimediyali tasvirlarning bo‘lishiga erishish;
-
o‘quv materialini tayyorlashda talabalrni takliflari va fikr
mulohazalarini inobatga olish.
Shu jihatdan tarbiya jarayoniga yo‘naltirilgan tanlov fanlarining o‘quv
materiallarini mukammal tayyorlash ularning talabalar tomonidan kutilgan
darajada tanlashga erishish imkonini beradi.
Kredit-modul tizimi asosida ytarbiya jarayonini tashkil etish
mexanizmlaridan yana biri Ustoz-shogirt an’anasidir. Unga ko‘ra har bir talaba
Ustozga biriktirb qo‘yiladi, Ustoz talabani tarbiyalanishi jarayoni bilan
shug‘ullanadi.
Ta’lim jarayonida pedagogik innovatsion usullarni qo‘llash va
samaradorligini oshirish omili sifatida.
Ta’lim to‘g‘risidagi qonuni, “Maktab ta’limini rivojlantirish Davlat
umummilliy dasturi”ni ta’lim jarayoniga tadbiq etish bilan ta’limda sifat va