Boshlang`ich ta’limda innovatsion pedagogika.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

17

File size

Fayl hajmi

765,7 KB


Boshlang`ich ta’limda innovatsion pedagogika.
Reja:
1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining innovatsion faoliyati.
2. Boshlang‘ich ta’limda kredit-modul tizimi.
3. Ta’lim  jarayonida  pedagogik  innovatsion  usullarni  qo‘llash  va
samaradorligini oshirish omili sifatida.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining innovatsion faoliyati.
Bugungi kunda maktab va oliy ta’lim tizimidagi an’anaviy va ommaviy
ko‘rinishdagi  ta’lim  va  tarbiya  jarayonlari  o‘rniga  ta’lim  muassasalari
rivojlanishida o‘ziga xos yangilik bo‘lib innovatsion jarayonlar kirib kelmoqda. 
“Innovatsion  ta’lim”  deganda  odatda  o‘quv  jarayoniga  yangi  (foydali)
elementlar olib kirish shug‘uliladi. Shuning uchun ta’lim tizimida innovatsiya
o‘zgartirish bilan bevosita bog‘liq. Bunday o‘zgartirishlar ta’lim tizimining: 
-  maqsadiga, mazmuniga, metod, texnologiyasiga, tashkil etish shakli va
boshqaruv tizimiga;  
- pedagogik faoliyatdagi o‘ziga xoslik va o‘quv-bilish jarayonini tashkil
etishga;  
- ta’limdarajalarini nazorat qilish va baholash tizimiga; 
-  o‘quv-metodik ta’minotiga; 
- tarbiyaviy ishlar tizimiga;  
- o‘quv reja va o‘quv dasturlariga;  
- o‘quvchi va o‘qituvchi faoliyatiga bog‘liq. 
Logotip
Boshlang`ich ta’limda innovatsion pedagogika. Reja: 1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining innovatsion faoliyati. 2. Boshlang‘ich ta’limda kredit-modul tizimi. 3. Ta’lim jarayonida pedagogik innovatsion usullarni qo‘llash va samaradorligini oshirish omili sifatida. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining innovatsion faoliyati. Bugungi kunda maktab va oliy ta’lim tizimidagi an’anaviy va ommaviy ko‘rinishdagi ta’lim va tarbiya jarayonlari o‘rniga ta’lim muassasalari rivojlanishida o‘ziga xos yangilik bo‘lib innovatsion jarayonlar kirib kelmoqda. “Innovatsion ta’lim” deganda odatda o‘quv jarayoniga yangi (foydali) elementlar olib kirish shug‘uliladi. Shuning uchun ta’lim tizimida innovatsiya o‘zgartirish bilan bevosita bog‘liq. Bunday o‘zgartirishlar ta’lim tizimining: - maqsadiga, mazmuniga, metod, texnologiyasiga, tashkil etish shakli va boshqaruv tizimiga; - pedagogik faoliyatdagi o‘ziga xoslik va o‘quv-bilish jarayonini tashkil etishga; - ta’limdarajalarini nazorat qilish va baholash tizimiga; - o‘quv-metodik ta’minotiga; - tarbiyaviy ishlar tizimiga; - o‘quv reja va o‘quv dasturlariga; - o‘quvchi va o‘qituvchi faoliyatiga bog‘liq.
Yangilik tarixiy aspektda  nisbiylik ahamiyat  kasb  etadi. Yangilik aniq
tarixiy xarakterga ega, ya’ni o‘z vaqtidan oldin paydo bo‘lishi mumkin, o‘z vaqtida
me’yor bo‘lishi yoki eskirishi ham mumkin. 
Maktab yoki oliy tizimning rivojlanish jarayonida, ehtimol ta’limtizimi
butunicha:  
- absolyut yangiligi (o‘xshashi, prototipning yo‘qligi); 
- nisbatan yangiligi;  
- o‘ziga xos, ixtirochiligi ko‘rinishidagilar hisobga olinadi. 
Yangilik xillari (tiplar) maktab va oliy tizimda turlicha asoslarga ko‘ra
guruhlanadi: 
Birinchi  klassifikatsiya  (guruh)  yangiliklarni  kiritish,  maktab  va  oliy
tizimda sodir bo‘ladigan pedagogik jarayonga aloqadorligi bilan asoslanadi. Ushbu
jarayonni shug`ulishga tayanib, quyidagi ko‘rinishdagi yangilik xillarini ajratish
mumkin:  
- ta’limmaqsadi va mazmuniga;  
- pedagogik jarayon metodikasi, vazifalari, usullari, texnologiyalarga; 
- ta’limva tarbiyani tashkil etish shakllari va vositalari;  
- rahbariyat, pedagog va o‘quvchilar faoliyatiga. 
Ta’lim  tizimiga  ikkinchi  klassifikatsiya  (guruh)  yangilikni  kiritish
masshtabi (hajmi) belgisiga asoslanadi. Bu yerda quyidagi o‘zgarishlarni ajratish
mumkin: 
- bir-birlari bilan bog‘liq bo‘lmagan lokal va alohida (bir tomonlamalilik); 
- kompleks, o‘zaro bir-biri bilan bog„liq; 
- butun maktab va oliy tizimni qamrab oluvchi, tizimli. 
Uchinchi klassifikatsiya (guruh) innovatsion imkoniyatlarga qarab amalga
oshiriladi. Bu holatda e‟tiborga olinadi: 
-  ta’limdasturlari, o‘quv rejalar, tuzilmalarni takomillashtirish, ixtirochilik,
ko‘rinishlarni  o‘zgartirish  bilan  bog‘liq  ma’lum  va  qabul  qilinganlarni
modifikatsiyalash;  
- kombinatorlikka (o‘zgartirishlar) xos yangilik kiritish;  
- radikal o‘zgartirishlar. 
Logotip
Yangilik tarixiy aspektda nisbiylik ahamiyat kasb etadi. Yangilik aniq tarixiy xarakterga ega, ya’ni o‘z vaqtidan oldin paydo bo‘lishi mumkin, o‘z vaqtida me’yor bo‘lishi yoki eskirishi ham mumkin. Maktab yoki oliy tizimning rivojlanish jarayonida, ehtimol ta’limtizimi butunicha: - absolyut yangiligi (o‘xshashi, prototipning yo‘qligi); - nisbatan yangiligi; - o‘ziga xos, ixtirochiligi ko‘rinishidagilar hisobga olinadi. Yangilik xillari (tiplar) maktab va oliy tizimda turlicha asoslarga ko‘ra guruhlanadi: Birinchi klassifikatsiya (guruh) yangiliklarni kiritish, maktab va oliy tizimda sodir bo‘ladigan pedagogik jarayonga aloqadorligi bilan asoslanadi. Ushbu jarayonni shug`ulishga tayanib, quyidagi ko‘rinishdagi yangilik xillarini ajratish mumkin: - ta’limmaqsadi va mazmuniga; - pedagogik jarayon metodikasi, vazifalari, usullari, texnologiyalarga; - ta’limva tarbiyani tashkil etish shakllari va vositalari; - rahbariyat, pedagog va o‘quvchilar faoliyatiga. Ta’lim tizimiga ikkinchi klassifikatsiya (guruh) yangilikni kiritish masshtabi (hajmi) belgisiga asoslanadi. Bu yerda quyidagi o‘zgarishlarni ajratish mumkin: - bir-birlari bilan bog‘liq bo‘lmagan lokal va alohida (bir tomonlamalilik); - kompleks, o‘zaro bir-biri bilan bog„liq; - butun maktab va oliy tizimni qamrab oluvchi, tizimli. Uchinchi klassifikatsiya (guruh) innovatsion imkoniyatlarga qarab amalga oshiriladi. Bu holatda e‟tiborga olinadi: - ta’limdasturlari, o‘quv rejalar, tuzilmalarni takomillashtirish, ixtirochilik, ko‘rinishlarni o‘zgartirish bilan bog‘liq ma’lum va qabul qilinganlarni modifikatsiyalash; - kombinatorlikka (o‘zgartirishlar) xos yangilik kiritish; - radikal o‘zgartirishlar.
Ta’limtizimida yangiliklar  kiritish  mazmuni  va  yo‘nalishlari  masalasini
o‘rganishga  kirishishdan  oldin  «Pedagogik  tizim»  va  «Pedagogik  tizimda
yangiliklar kiritish» shug`ulchasini aniqlab olaylik. 
Pedagogik jarayon bilamizki, pedagogik tizim asosida yo‘lga qo‘yiladi.
Pedagogik tizim – bu tashkil etuvchilarning birlashtirilgan majmui bo‘lib, ular
o‘zgarishlarda  ham  barqarorligicha  qolaveradi.  Agarda  o‘zgarishlar  (yangilik
kiritish) qandaydir mumkin bo‘lgan chegaradan oshib ketsa, tizim buziladi, uning
o‘rniga yangi boshqa hususiyatli tizim yuzaga keladi. 
Pedagogik tizim – elementlarning juda mustahkam birlashuvidir. 
Har  qanday  pedagogik  tizimning  tuzilishi  hozirgi  davrda  quyidagi
elementlar  yig‘indisidan  iborat  bo‘lib,  ular  o‘zaro  bog‘liq  holda  quyidagi
ko‘rinishga ega: 
- o‘quvchi; 
- tarbiyaning maqsadi; 
- tarbiya mazmuni; tarbiya jarayoni; 
- o‘qituvchilar (yoki TTV – ta’limning texnik vositalari); 
- tarbiyaviy ishlarning tashkiliy shakllaridan iborat bo‘ladi. 
Bu tizimning tarkibiy qismlaridan har biri har qanday darajada elementlarga
bo‘lib, yoyib ko‘rsatilishi mumkin. 
Ko‘rilgan  tizimni  mukammal  tarkibiy  tuzilish  emas  deb  hisoblashga
asoslarimiz  bor.  Ko‘rsatib  o‘tilganlarga  qo‘shila  olmaydiganlar  pedagogik
tizimning muhim  tarkibiy qismlari,  shuningdek,  «natijalar», «o‘quv tarbiyaviy
jarayonni boshqarish», «texnologiya»lardan iborat, deb ham hisoblashlari mumkin.
Ular berilgan chizmadagi  pedagogik tizim modelida ko‘zga tashlanadi.
Maqsadlar natijalar bilan mos kelib, uzluksiz jarayon tashkil etadi. Maqsadlarning
natija bilan to‘la mos kelishi pedagogik jarayonning ishonchi, o‘lchov ko‘rsatkichi
bo‘lib xizmat qiladi. Pedagogik tizim boshqaruv, birlashtiruvchi hamma tarkibiy
qismlari  nisbatan  mustaqil  qism  hisoblanadi,  chunki  ular  o‘z  maqsad  va
tuzilishlariga egadir. 
Logotip
Ta’limtizimida yangiliklar kiritish mazmuni va yo‘nalishlari masalasini o‘rganishga kirishishdan oldin «Pedagogik tizim» va «Pedagogik tizimda yangiliklar kiritish» shug`ulchasini aniqlab olaylik. Pedagogik jarayon bilamizki, pedagogik tizim asosida yo‘lga qo‘yiladi. Pedagogik tizim – bu tashkil etuvchilarning birlashtirilgan majmui bo‘lib, ular o‘zgarishlarda ham barqarorligicha qolaveradi. Agarda o‘zgarishlar (yangilik kiritish) qandaydir mumkin bo‘lgan chegaradan oshib ketsa, tizim buziladi, uning o‘rniga yangi boshqa hususiyatli tizim yuzaga keladi. Pedagogik tizim – elementlarning juda mustahkam birlashuvidir. Har qanday pedagogik tizimning tuzilishi hozirgi davrda quyidagi elementlar yig‘indisidan iborat bo‘lib, ular o‘zaro bog‘liq holda quyidagi ko‘rinishga ega: - o‘quvchi; - tarbiyaning maqsadi; - tarbiya mazmuni; tarbiya jarayoni; - o‘qituvchilar (yoki TTV – ta’limning texnik vositalari); - tarbiyaviy ishlarning tashkiliy shakllaridan iborat bo‘ladi. Bu tizimning tarkibiy qismlaridan har biri har qanday darajada elementlarga bo‘lib, yoyib ko‘rsatilishi mumkin. Ko‘rilgan tizimni mukammal tarkibiy tuzilish emas deb hisoblashga asoslarimiz bor. Ko‘rsatib o‘tilganlarga qo‘shila olmaydiganlar pedagogik tizimning muhim tarkibiy qismlari, shuningdek, «natijalar», «o‘quv tarbiyaviy jarayonni boshqarish», «texnologiya»lardan iborat, deb ham hisoblashlari mumkin. Ular berilgan chizmadagi pedagogik tizim modelida ko‘zga tashlanadi. Maqsadlar natijalar bilan mos kelib, uzluksiz jarayon tashkil etadi. Maqsadlarning natija bilan to‘la mos kelishi pedagogik jarayonning ishonchi, o‘lchov ko‘rsatkichi bo‘lib xizmat qiladi. Pedagogik tizim boshqaruv, birlashtiruvchi hamma tarkibiy qismlari nisbatan mustaqil qism hisoblanadi, chunki ular o‘z maqsad va tuzilishlariga egadir.
Pedagogik tizimning tashkil etuvchi tarkibiy qismi sifatida alohida omillar
birligi  deb  ta’kidlagan  holda  ularni  ko‘pincha,  o‘quv-tarbiya  jarayonining
texnologiyasi deb ko‘rsatadilar. Bunday yondashishda pedagogik tizim ko‘zlangan
maqsadga  erishishni  ta’minlaydigan mustahkam  tashkiliy  texnologik kompleks
bo‘ladi. Shuni ta’kidlash kerakki, pedagogik tizim har doim ham texnologiyadir.
Ana  Shu  belgisi  bo‘yicha  pedagogik  tizimning  tarkibiy  qismlar  ixtiyoriy
«to‘plamidan» ajratib olish osondir. 
Texnologiya – bu qat’iy tashkiliy mantiqqa bo‘ysunuvchi imkoniyatlarini
belgilovchi  tizimning  ichki  sifatidir.  Shu  bilan  birga  topshiriqni  baholash
darajasining o‘zidayoq, texnolog ma’lum jarayonlar hamda hodisalarga tayanadi.
Ma’lum jarayonlar muvaffaqiyat ifodasining dalili sifatida foydalaniladi, ajoyib
xodisalar natijalari esa yangi sabab va formula manbalari sifatida amalga oshiriladi.
O‘quv texnologiyalarni loyihalashtirish metodik «tajribalarni umumlashtirishdan»
farqli «mumkin emas» xulosasini bermaydi. Texnolog uchun bu faqatgina vaqt va
harajatlar  masalasidir.  Texnolog  faqatgina  yaxshi  ma’lum,  tekshirib  ko‘rilgan,
asoslangan,  shubha  qilinmaydigan  fikrlarga  asoslanadi.  Texnolog  tajribalar
o‘tkazmay, aniq ko‘zlangan natijalar bilan ish olib boradi. 
Texnologiya  variantlikka  yo‘l  qo‘ymaydi  uning  asosiy  vazifasi  –  aniq
kafolatlangan natija olishdir, u har doim ham asosiy yechimida oddiydir. Asosiy
yechimni  shug‘ullanish  qolgan  hammasini,  o‘zaro  zarur  elementlar  tizimi,
tartibining mazmunini ochib beradi. Texnologiyadan hech bir qismini olib tashlab
bo‘lmaydi, u yerda ortiqchasi bo‘lmaydi, bo‘lishi mumkin ham emas. 
Logotip
Pedagogik tizimning tashkil etuvchi tarkibiy qismi sifatida alohida omillar birligi deb ta’kidlagan holda ularni ko‘pincha, o‘quv-tarbiya jarayonining texnologiyasi deb ko‘rsatadilar. Bunday yondashishda pedagogik tizim ko‘zlangan maqsadga erishishni ta’minlaydigan mustahkam tashkiliy texnologik kompleks bo‘ladi. Shuni ta’kidlash kerakki, pedagogik tizim har doim ham texnologiyadir. Ana Shu belgisi bo‘yicha pedagogik tizimning tarkibiy qismlar ixtiyoriy «to‘plamidan» ajratib olish osondir. Texnologiya – bu qat’iy tashkiliy mantiqqa bo‘ysunuvchi imkoniyatlarini belgilovchi tizimning ichki sifatidir. Shu bilan birga topshiriqni baholash darajasining o‘zidayoq, texnolog ma’lum jarayonlar hamda hodisalarga tayanadi. Ma’lum jarayonlar muvaffaqiyat ifodasining dalili sifatida foydalaniladi, ajoyib xodisalar natijalari esa yangi sabab va formula manbalari sifatida amalga oshiriladi. O‘quv texnologiyalarni loyihalashtirish metodik «tajribalarni umumlashtirishdan» farqli «mumkin emas» xulosasini bermaydi. Texnolog uchun bu faqatgina vaqt va harajatlar masalasidir. Texnolog faqatgina yaxshi ma’lum, tekshirib ko‘rilgan, asoslangan, shubha qilinmaydigan fikrlarga asoslanadi. Texnolog tajribalar o‘tkazmay, aniq ko‘zlangan natijalar bilan ish olib boradi. Texnologiya variantlikka yo‘l qo‘ymaydi uning asosiy vazifasi – aniq kafolatlangan natija olishdir, u har doim ham asosiy yechimida oddiydir. Asosiy yechimni shug‘ullanish qolgan hammasini, o‘zaro zarur elementlar tizimi, tartibining mazmunini ochib beradi. Texnologiyadan hech bir qismini olib tashlab bo‘lmaydi, u yerda ortiqchasi bo‘lmaydi, bo‘lishi mumkin ham emas.
Bu juda murakkab holat, har ikkinchi o‘qituvchi izlash – tadqiqotchilik
tartibida ish olib boradi va shu bilan bolaning maktabdagi hayoti natijasining
noaniqligini kuchaytiradi. 
Har  doim,  ayniqsa  «aniq»  fanlar  deb  nomlanuvchi  yo‘nalish  vakillari
orasida pedagoglarni harakterlari uchun koyib turuvchilar topiladi va ular har
galgidek pedagogika tizimi modellarini reviziya qilish va moderizatsiyalashdan
boshlaydilar. Endi  quyida  pedagogika  tizimida sodir  bo‘ladigan  jarayonlarniig
ba‟zi prinsipial harakteristikalarida to‘xtalib o‘tamiz. Pedagogik tizimining har bir
aniq modifikatsiyasi ko‘zlangan natijaga erishishi aniq hususiyat va imkoniyatlarga
ega degan qoidadan kelib chiqamiz. Bu imkoniyatlar tizimining aniq hususiyatlari
bilan  qat‟iy  belgilab  qo‘yilgan.  Bu  tarzda  biz  ta’limva  tarbiyaviy  jihatdan
ko‘zlangan daraja va sifatga erishmoqchi bo‘lsak, unda shunga mos pedagogik
tizim haqida o‘ylashimiz kerak va uning ishlashi pedagogik jarayonning kerakli
yo‘nalishi va intensivligini ta‟minlashi zarur. Buning natijasi, o‘quv-tarbiyaviy
jarayonning  yanada  yuqoriroq  samaradorligi,  har  doim  pedagogik  tizimni
takomillashtirish oqibatidir. Bu juda murakkab muammo, ularni ishlab chiqishga
dunyoda endi kirishilmoqda. Hozirgi, umumiy ko‘rinishga juda ko‘p ko‘rinishli
ko‘rsatgich,  «harajat»  va  “natija”larni  to‘plash  mumkin  bo‘lmoqda  va  ushbu
muammoning foydaliligini aniqlash esa uni iqtisodiy nuqtai nazardan hal qilish
imkonini  beradi.  Intuitiv  va  sub‟ektiv  baholarni  juda  oson  noto‘g„ri  deyish
mumkin va bu yerda vaziyatdan chiqish faqatgina fikrlarni to‘plashdan iborat
bo‘ladi. Har qanday pedagogikaning maksimal umumiy samarasi 100% ko‘zlangan
maqsadga to‘la erishilgan xisoblanib, agar tarbiyachilar uchun ilgari erishilgandan
pastroq  darajada  bo‘lmasa  mumkin  bo‘ladi.  Yana  biron-bir  pedagogik  tizim
tuzilishiga nazar tashlaylik, u «yomon» va «yaxshi» pedagogik tizim uchun ham
birdir.  Uning  uchun  o‘qituvchi  ham  birdir.  Uni  o‘qituvchi,  o‘quvchilar
munosabatigacha  soddalashtiramiz.  Bu  munosabatlar  ilgari  o‘rganilgan  edi  va
umumiy xulosa ma‟lum: deyarli 50% o‘qituvchidan, 50% esa o‘quvchiga bog„liq.
Bundan kelib chiqadiki, masalan: eng yomon pedagogik tizimning samaradorligi,
aytaylik o‘qituvchi, umuman hech qanday harakatlarni amalga oshirmagan holda,
ammo tizim ishlasa 50% dan kam bo‘lmaydi. An‟anaviy pedagogik tizimning
Logotip
Bu juda murakkab holat, har ikkinchi o‘qituvchi izlash – tadqiqotchilik tartibida ish olib boradi va shu bilan bolaning maktabdagi hayoti natijasining noaniqligini kuchaytiradi. Har doim, ayniqsa «aniq» fanlar deb nomlanuvchi yo‘nalish vakillari orasida pedagoglarni harakterlari uchun koyib turuvchilar topiladi va ular har galgidek pedagogika tizimi modellarini reviziya qilish va moderizatsiyalashdan boshlaydilar. Endi quyida pedagogika tizimida sodir bo‘ladigan jarayonlarniig ba‟zi prinsipial harakteristikalarida to‘xtalib o‘tamiz. Pedagogik tizimining har bir aniq modifikatsiyasi ko‘zlangan natijaga erishishi aniq hususiyat va imkoniyatlarga ega degan qoidadan kelib chiqamiz. Bu imkoniyatlar tizimining aniq hususiyatlari bilan qat‟iy belgilab qo‘yilgan. Bu tarzda biz ta’limva tarbiyaviy jihatdan ko‘zlangan daraja va sifatga erishmoqchi bo‘lsak, unda shunga mos pedagogik tizim haqida o‘ylashimiz kerak va uning ishlashi pedagogik jarayonning kerakli yo‘nalishi va intensivligini ta‟minlashi zarur. Buning natijasi, o‘quv-tarbiyaviy jarayonning yanada yuqoriroq samaradorligi, har doim pedagogik tizimni takomillashtirish oqibatidir. Bu juda murakkab muammo, ularni ishlab chiqishga dunyoda endi kirishilmoqda. Hozirgi, umumiy ko‘rinishga juda ko‘p ko‘rinishli ko‘rsatgich, «harajat» va “natija”larni to‘plash mumkin bo‘lmoqda va ushbu muammoning foydaliligini aniqlash esa uni iqtisodiy nuqtai nazardan hal qilish imkonini beradi. Intuitiv va sub‟ektiv baholarni juda oson noto‘g„ri deyish mumkin va bu yerda vaziyatdan chiqish faqatgina fikrlarni to‘plashdan iborat bo‘ladi. Har qanday pedagogikaning maksimal umumiy samarasi 100% ko‘zlangan maqsadga to‘la erishilgan xisoblanib, agar tarbiyachilar uchun ilgari erishilgandan pastroq darajada bo‘lmasa mumkin bo‘ladi. Yana biron-bir pedagogik tizim tuzilishiga nazar tashlaylik, u «yomon» va «yaxshi» pedagogik tizim uchun ham birdir. Uning uchun o‘qituvchi ham birdir. Uni o‘qituvchi, o‘quvchilar munosabatigacha soddalashtiramiz. Bu munosabatlar ilgari o‘rganilgan edi va umumiy xulosa ma‟lum: deyarli 50% o‘qituvchidan, 50% esa o‘quvchiga bog„liq. Bundan kelib chiqadiki, masalan: eng yomon pedagogik tizimning samaradorligi, aytaylik o‘qituvchi, umuman hech qanday harakatlarni amalga oshirmagan holda, ammo tizim ishlasa 50% dan kam bo‘lmaydi. An‟anaviy pedagogik tizimning
foydali harakat koeffitsenti 60% dan oshmaydi deb hisoblanadi. Bu esa maktab
tarbiyalanuvchilarining  faqatgina  yarmidan  ozgina  ko‘prog„i  dasturni  to‘la
o‘zlashtira  oladi  deganini  bildiradi.  Yana  bir  muhim  fikr,  tizimning  umumiy
nazariyasidan  ma‟lumki  tizimni  baravariga  bir  necha  parametrlar  bo‘yicha
yaxshilash mumkin emas. To‘g„ri yo‘l yangilikni asta-sekin, uning foydaliligiga
ishonch  hosil  qilib,  har  tomonlama  tekshirib  ko‘rib,  keyingi  ishlarni  o‘ylab
kiritishdan iborat. Tajribalar shuni ko‘rsatadiki har bir yaratilgan yangilik oldiniga
albatta  ilgarigisidan  ham  yomon  ishlaydi.  Chunki  bu  jarayonni  o‘rganish,
moslashish, sustkashlikni yengish kerak. 
4. Pedagogik tizimda innovatsion tuzilmalarning bosh yo‘nalishi:   yaxlit
pedagogik tizim;   o‘quv yurti;   pedagogik nazariya;   o‘qituvchi;   o‘quvchilar;  
pedagogik texnologiya;  mazmun;  shakl, metodlar, vositalar;  boshqaruv;  maqsad
va  natijalar.  Tizim  osti  tuzilmalarining  chuqurligi  bo‘yicha  innovatsion  yangi
kiritmalarning  mohiyati,  sifati  va  maqsadga  muvofiqligi  haqida  xulosa  qilish
mumkin. 
Boshlang‘ich ta’limda kredit-modul tizimi.
Kredit-modul  tizimi,  bu  —  ta’limni  tashkil  etish  jarayoni  bo‘lib,
o‘qitishning  modul  texnologiyalari  jamlamasi  va  kredit  o‘lchovi  asosida
baholash modeli  hisoblanadi.  Uni  bir  butunlikda  olib  borish  serqirra  hamda
murakkab  tizimli  jarayondir.  Kredit-modul  tamoyilida  ikkita  asosiy  masalaga
ahamiyat beriladi: talabalarning mustaqil ishlashini ta’minlash; talabalar bilimini
reyting asosida baholash.
Kredit-modul  tizimining  asosiy  vazifalari sifatida  quyidagilar  e’tirof
etiladi:

o‘quv jarayonlarini modul asosida tashkil qilish;

bitta fan, kurs (kredit)ning qiymatini aniqlash;

talabalar bilimini reyting ball asosida baholash;

talabalarga o‘zlarining o‘quv rejalarini individual tarzda tuzishlariga
imkon yaratish;

ta’lim jarayonida mustaqil ta’lim olishning ulushini oshirish;
Logotip
foydali harakat koeffitsenti 60% dan oshmaydi deb hisoblanadi. Bu esa maktab tarbiyalanuvchilarining faqatgina yarmidan ozgina ko‘prog„i dasturni to‘la o‘zlashtira oladi deganini bildiradi. Yana bir muhim fikr, tizimning umumiy nazariyasidan ma‟lumki tizimni baravariga bir necha parametrlar bo‘yicha yaxshilash mumkin emas. To‘g„ri yo‘l yangilikni asta-sekin, uning foydaliligiga ishonch hosil qilib, har tomonlama tekshirib ko‘rib, keyingi ishlarni o‘ylab kiritishdan iborat. Tajribalar shuni ko‘rsatadiki har bir yaratilgan yangilik oldiniga albatta ilgarigisidan ham yomon ishlaydi. Chunki bu jarayonni o‘rganish, moslashish, sustkashlikni yengish kerak. 4. Pedagogik tizimda innovatsion tuzilmalarning bosh yo‘nalishi: yaxlit pedagogik tizim; o‘quv yurti; pedagogik nazariya; o‘qituvchi; o‘quvchilar; pedagogik texnologiya; mazmun; shakl, metodlar, vositalar; boshqaruv; maqsad va natijalar. Tizim osti tuzilmalarining chuqurligi bo‘yicha innovatsion yangi kiritmalarning mohiyati, sifati va maqsadga muvofiqligi haqida xulosa qilish mumkin. Boshlang‘ich ta’limda kredit-modul tizimi. Kredit-modul tizimi, bu — ta’limni tashkil etish jarayoni bo‘lib, o‘qitishning modul texnologiyalari jamlamasi va kredit o‘lchovi asosida baholash modeli hisoblanadi. Uni bir butunlikda olib borish serqirra hamda murakkab tizimli jarayondir. Kredit-modul tamoyilida ikkita asosiy masalaga ahamiyat beriladi: talabalarning mustaqil ishlashini ta’minlash; talabalar bilimini reyting asosida baholash. Kredit-modul tizimining asosiy vazifalari sifatida quyidagilar e’tirof etiladi:  o‘quv jarayonlarini modul asosida tashkil qilish;  bitta fan, kurs (kredit)ning qiymatini aniqlash;  talabalar bilimini reyting ball asosida baholash;  talabalarga o‘zlarining o‘quv rejalarini individual tarzda tuzishlariga imkon yaratish;  ta’lim jarayonida mustaqil ta’lim olishning ulushini oshirish;

ta’lim  dasturlarining  qulayligi  va  mehnat  bozorida  mutaxassisga
qo‘yilgan talabdan kelib chiqib o‘zgartirish mumkinligi.
Yuqoridagilar dars mashg‘ulotlarini nafaqat o‘qitishni innovatsion ta’lim
texnologiyalari  asosida  olib  borish,  balki  talabadan  mustaqil  o‘qib-o‘rganish,
ta’limga yangicha munosabatda bo‘lish, mehnat bozori  talabidan kelib chiqib,
zaruriy  va  chuqur  nazariy  bilimlarni  egallash,  amaliy  ko‘nikmalarini
shakllantirishga  o‘rgatishdan  iboratdir.  Muxtasar  aytganda,  mazkur  tizim
talabaning kasbiy rivojlanishi va kamolotiga yo‘naltirilgan. Ilm sohibining butun
hayoti davomida bilim olishini ta’minlashga hamda mehnat bozori va zamonaviy
talablarga javob bera oladigan inson kapitalini shakllantirishga qaratilgandir.
Keling, shu o‘rinda modul va kredit tushunchalari mohiyatiga qisqacha
to‘xtalib o‘tamiz.
Modul — bu, bir nechta fan hamda kurslar o‘rganiladigan o‘quv rejasining
bir  qismi.  U talabalarda ma’lum  bir  bilim  va  ko‘nikma  hosil  qilish,  tahliliy-
mantiqiy mushohada yuritish salohiyatiga  ega bo‘lishiga qaratilgan bir  nechta
fanlar (kurslar) majmui hisoblanadi. Bunda o‘qituvchi o‘quv jarayonini tashkil
qiladi,  jonli,  video  hamda  audio  ma’ruzalar  o‘qiydi,  talabaning  faoliyatini
muvofiqlashtiradi va nazorat qiladi. Talaba esa mavzuni mustaqil o‘rganadi hamda
berilgan topshiriqlarni bajaradi.
Xorijiy tajribaga ko‘ra, kredit-modul tizimida o‘quv jarayoni har semestrda
2—4  tagacha  moduldan  iborat  bo‘ladi.  Modulda  jamlangan  fanlar  osondan
murakkablik sari, nazariy-uslubiy fanlardan amaliy fanlarga qarab hamda mantiqiy
jihatdan bir-birini o‘zaro uzviy to‘ldirish prinsipi asosida shakllantiriladi. Talaba
mutaxassis bo‘lib shakllanishi uchun nafaqat axborotlar, balki ularni qayta ishlash,
amaliyotga joriy qila olish malakasiga ega bo‘lishi talab etiladi.
Modulga  asoslangan  o‘quv  dasturlari  maxsus  sxema  asosida  ishlab
chiqiladi va quyidagilarni o‘z ichiga qamrab oladi:

o‘quv maqsadi hamda vazifalarning to‘liq ochib berilishi;

 talabaning fanni (kursni) boshlashi va tugatishidan keyingi orttirishi
lozim bo‘ladigan malakasiga qo‘yiladigan talablar;
Logotip
 ta’lim dasturlarining qulayligi va mehnat bozorida mutaxassisga qo‘yilgan talabdan kelib chiqib o‘zgartirish mumkinligi. Yuqoridagilar dars mashg‘ulotlarini nafaqat o‘qitishni innovatsion ta’lim texnologiyalari asosida olib borish, balki talabadan mustaqil o‘qib-o‘rganish, ta’limga yangicha munosabatda bo‘lish, mehnat bozori talabidan kelib chiqib, zaruriy va chuqur nazariy bilimlarni egallash, amaliy ko‘nikmalarini shakllantirishga o‘rgatishdan iboratdir. Muxtasar aytganda, mazkur tizim talabaning kasbiy rivojlanishi va kamolotiga yo‘naltirilgan. Ilm sohibining butun hayoti davomida bilim olishini ta’minlashga hamda mehnat bozori va zamonaviy talablarga javob bera oladigan inson kapitalini shakllantirishga qaratilgandir. Keling, shu o‘rinda modul va kredit tushunchalari mohiyatiga qisqacha to‘xtalib o‘tamiz. Modul — bu, bir nechta fan hamda kurslar o‘rganiladigan o‘quv rejasining bir qismi. U talabalarda ma’lum bir bilim va ko‘nikma hosil qilish, tahliliy- mantiqiy mushohada yuritish salohiyatiga ega bo‘lishiga qaratilgan bir nechta fanlar (kurslar) majmui hisoblanadi. Bunda o‘qituvchi o‘quv jarayonini tashkil qiladi, jonli, video hamda audio ma’ruzalar o‘qiydi, talabaning faoliyatini muvofiqlashtiradi va nazorat qiladi. Talaba esa mavzuni mustaqil o‘rganadi hamda berilgan topshiriqlarni bajaradi. Xorijiy tajribaga ko‘ra, kredit-modul tizimida o‘quv jarayoni har semestrda 2—4 tagacha moduldan iborat bo‘ladi. Modulda jamlangan fanlar osondan murakkablik sari, nazariy-uslubiy fanlardan amaliy fanlarga qarab hamda mantiqiy jihatdan bir-birini o‘zaro uzviy to‘ldirish prinsipi asosida shakllantiriladi. Talaba mutaxassis bo‘lib shakllanishi uchun nafaqat axborotlar, balki ularni qayta ishlash, amaliyotga joriy qila olish malakasiga ega bo‘lishi talab etiladi. Modulga asoslangan o‘quv dasturlari maxsus sxema asosida ishlab chiqiladi va quyidagilarni o‘z ichiga qamrab oladi:  o‘quv maqsadi hamda vazifalarning to‘liq ochib berilishi;   talabaning fanni (kursni) boshlashi va tugatishidan keyingi orttirishi lozim bo‘ladigan malakasiga qo‘yiladigan talablar;

 modul tarkibiga kirgan har bir fanning qisqacha mazmuni (sillabus),
ya’ni ma’ruzalar mavzulari, seminar va amaliy mashg‘ulotlarning rejasi, mustaqil
ta’limni baholash uchun mo‘ljallangan topshiriqlar;

o‘qitishning  qisqacha  bayoni:  ta’lim  berish  usul  hamda  vositalari;
bilimlarni baholashning usul va shakllaridan iborat.
Modul  asosida  o‘qitish  tizimida  talabalar  bilimi,  malakasi  hamda
ko‘nikmasini  baholashda  reyting  baholash  tizimidan  foydalaniladi.  Unda
talabaning barcha o‘quv faoliyati, ya’ni auditoriya va auditoriyadan tashqarida
olgan, o‘zlashtirgan bilimlari ball berish orqali baholanadi.
Kredit (credit) — talabaning alohida ta’lim yo‘nalishi yoki dasturi (kurs)
bo‘yicha  fanlarni  o‘qib  o‘rganishi  va  o‘zlashtirishi  uchun  sarflangan  o‘quv
yuklamasining (vaqtning) o‘lchov birligidir. Kredit — talabaning me’yoriy hujjat
bilan belgilangan, odatda bir hafta davomida auditoriyada va mustaqil ravishda
ta’lim olishi uchun ajratilgan minimal vaqt o‘lchovidir. Talabaga kredit ma’lum bir
fandan  belgilangan  topshiriqlarni  bajarib,  yakuniy  imtihondan  muvaffaqiyatli
o‘tgandan so‘ng beriladi.
Kredit  texnologiyasi  ta’lim  oluvchilarga  ishchi  o‘quv  rejaga  kiritilgan
tanlov  fanlarini  tanlash,  bu  orqali  individual  o‘quv  rejasini  shakllantirishda
bevosita ishtirok etish huquqini beradi. Ularga, nafaqat fanlarni, balki professor-
o‘qituvchilarni  ham  tanlash  erkinligi  beriladi.  Talabalarga  fanlarni  tanlash
imkoniyatining berilishi ijobiy hol sanaladi. Bu o‘quv jarayonlarini baholashning
o‘ziga xos qiymat ko‘rsatkichi bo‘lib ham hisoblanadi.
Kredit ilk marotaba XVIII va XIX asrlarda AqSh universitetlarida joriy etilgan
bo‘lib,  o‘quv  jarayonlarini  liberalizatsiya  qilish,  talabaning  haftalik  akademik
yuklamasini belgilab berish maqsadida yaratilgan.
Kredit to‘plash o‘lchovining kiritilishi talabaga katta erkinlik berish bilan
bir  qatorda,  kelajakda  tanlagan  sohasining  raqobatbardosh  mutaxassisi  bo‘lib
yetishishi uchun akademik jarayonni mustaqil rejalashtirish imkonini ham taqdim
etdi. Ayni chog‘da, baholash tizimi va ta’lim texnologiyalarining takomillashishiga
ham olib keldi.
Logotip
  modul tarkibiga kirgan har bir fanning qisqacha mazmuni (sillabus), ya’ni ma’ruzalar mavzulari, seminar va amaliy mashg‘ulotlarning rejasi, mustaqil ta’limni baholash uchun mo‘ljallangan topshiriqlar;  o‘qitishning qisqacha bayoni: ta’lim berish usul hamda vositalari; bilimlarni baholashning usul va shakllaridan iborat. Modul asosida o‘qitish tizimida talabalar bilimi, malakasi hamda ko‘nikmasini baholashda reyting baholash tizimidan foydalaniladi. Unda talabaning barcha o‘quv faoliyati, ya’ni auditoriya va auditoriyadan tashqarida olgan, o‘zlashtirgan bilimlari ball berish orqali baholanadi. Kredit (credit) — talabaning alohida ta’lim yo‘nalishi yoki dasturi (kurs) bo‘yicha fanlarni o‘qib o‘rganishi va o‘zlashtirishi uchun sarflangan o‘quv yuklamasining (vaqtning) o‘lchov birligidir. Kredit — talabaning me’yoriy hujjat bilan belgilangan, odatda bir hafta davomida auditoriyada va mustaqil ravishda ta’lim olishi uchun ajratilgan minimal vaqt o‘lchovidir. Talabaga kredit ma’lum bir fandan belgilangan topshiriqlarni bajarib, yakuniy imtihondan muvaffaqiyatli o‘tgandan so‘ng beriladi. Kredit texnologiyasi ta’lim oluvchilarga ishchi o‘quv rejaga kiritilgan tanlov fanlarini tanlash, bu orqali individual o‘quv rejasini shakllantirishda bevosita ishtirok etish huquqini beradi. Ularga, nafaqat fanlarni, balki professor- o‘qituvchilarni ham tanlash erkinligi beriladi. Talabalarga fanlarni tanlash imkoniyatining berilishi ijobiy hol sanaladi. Bu o‘quv jarayonlarini baholashning o‘ziga xos qiymat ko‘rsatkichi bo‘lib ham hisoblanadi. Kredit ilk marotaba XVIII va XIX asrlarda AqSh universitetlarida joriy etilgan bo‘lib, o‘quv jarayonlarini liberalizatsiya qilish, talabaning haftalik akademik yuklamasini belgilab berish maqsadida yaratilgan. Kredit to‘plash o‘lchovining kiritilishi talabaga katta erkinlik berish bilan bir qatorda, kelajakda tanlagan sohasining raqobatbardosh mutaxassisi bo‘lib yetishishi uchun akademik jarayonni mustaqil rejalashtirish imkonini ham taqdim etdi. Ayni chog‘da, baholash tizimi va ta’lim texnologiyalarining takomillashishiga ham olib keldi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 8-oktabrdagi PF-5847-
sonli Farmoni bilan tasdiqlangan “O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini
2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”da mamlakat oliy ta’lim muassasalarini
kredit-modul tizimiva o‘tkazish belgilangan. Shu sababli 2020-2021 o‘quv yilidan
boshlab  Respublikaning  33  yirik  oliy  ta’lim  muassasasi  ECTS  (Yevropa
kreditlarini ko‘chirish va jamg‘arib boorish tizimi) kredit modul tizimiga o‘tdi. Shu
sababli O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 27-fevraldagi PQ-4623-
sonli  “Pedagogik  ta’lim  sohasini  yanada  rivojlantirish  chora  tadbirlari
to‘g‘risida”gi Qarorida oliy pedagogic ta’lim muassasalarining o‘quv jarayonini
kredit-modul tizimiga o‘tkazish belgilandi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 31-dekabrdagi
824-sonli “Oliy ta’lim muassasalarida ta’lim jarayonini tashkil etish bilan bog‘liq
tizimni takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori qabul qilinib, unda
mamlakat oliy ta’lim muassasalarining o‘quv jarayoni bosqichma-bosqich kredit-
modul tizimiga o‘tkazilishi belgilandi va bu boradagi Nizom tasdiqlandi.
“Oliy ta;lim muassasalarida o‘quv jarayoniga kredit-modul tizimini joriy
etish tartibi to‘g‘risida”gi Nizomga ko‘ra, O‘zbekiston respublikasi adliya vazirligi
va  Sog‘liqni  saqlash  vazirligi  tizimidagi  oliy  ta’lim  muassasalaridan  tashqari
barcha oliy o‘quv yurtlari ECTS kredit-modul tizimiga o‘tdi. Bu tizim ta’limning
yevropa tizimi bo‘lib, unda quyidagi asosiy tushunchalar qo‘llaniladi.
GPA  (Grade  Poin  Average)   -  ta’lim  oluvchining  dastur  bo‘yicha
o‘zlashtirgan  ballari  o‘rtacha  qiymati  bo‘lib,  u  quyidagi  formula  yordamida
hisoblanadi:
K – har bir fan/modulga ajratilgan kreditlar miqdori;
U – har bir fan/modul bo‘yicha talaba to‘plagan baho.
Logotip
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 8-oktabrdagi PF-5847- sonli Farmoni bilan tasdiqlangan “O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”da mamlakat oliy ta’lim muassasalarini kredit-modul tizimiva o‘tkazish belgilangan. Shu sababli 2020-2021 o‘quv yilidan boshlab Respublikaning 33 yirik oliy ta’lim muassasasi ECTS (Yevropa kreditlarini ko‘chirish va jamg‘arib boorish tizimi) kredit modul tizimiga o‘tdi. Shu sababli O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 27-fevraldagi PQ-4623- sonli “Pedagogik ta’lim sohasini yanada rivojlantirish chora tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarorida oliy pedagogic ta’lim muassasalarining o‘quv jarayonini kredit-modul tizimiga o‘tkazish belgilandi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 31-dekabrdagi 824-sonli “Oliy ta’lim muassasalarida ta’lim jarayonini tashkil etish bilan bog‘liq tizimni takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori qabul qilinib, unda mamlakat oliy ta’lim muassasalarining o‘quv jarayoni bosqichma-bosqich kredit- modul tizimiga o‘tkazilishi belgilandi va bu boradagi Nizom tasdiqlandi. “Oliy ta;lim muassasalarida o‘quv jarayoniga kredit-modul tizimini joriy etish tartibi to‘g‘risida”gi Nizomga ko‘ra, O‘zbekiston respublikasi adliya vazirligi va Sog‘liqni saqlash vazirligi tizimidagi oliy ta’lim muassasalaridan tashqari barcha oliy o‘quv yurtlari ECTS kredit-modul tizimiga o‘tdi. Bu tizim ta’limning yevropa tizimi bo‘lib, unda quyidagi asosiy tushunchalar qo‘llaniladi. GPA (Grade Poin Average) - ta’lim oluvchining dastur bo‘yicha o‘zlashtirgan ballari o‘rtacha qiymati bo‘lib, u quyidagi formula yordamida hisoblanadi: K – har bir fan/modulga ajratilgan kreditlar miqdori; U – har bir fan/modul bo‘yicha talaba to‘plagan baho.
Akademik modullik – oliy ta’lim muassasasi talabalarining muayyan vaqt
mobaynida  respublika  hududidagi  yoki  chet  eldagi  boshqa  bir  oliy  ta;lim
muassasasiga o‘qish maqsadida borish;
Mobillik dasturi – ikki yoki undan ortiq oliy ta;lim muassasasi o‘rtasida
o‘zaro  ta’lim  to‘g‘risidagi  kelishuv  asosida  tashkil  etilgan  akademik
mobillikdasturi;
Oliy ta’lim muassasasi – belgilangan miqdordagi kreditlarni tan olishni
hisobga olgan holda ta’lim va malaka to‘g‘risidagi hujjat beruvchi muassasa;
Kreditlarni  berish  –  malaka  yoki  uning  alohida  qismlariga  qo‘yilgan
talablarga muvofiq erishilgan ta’lim olish natijalariga ko‘ra talaba yoki boshqa
ta’lim oluvchilarga kreditlarni rasmiy taqdim etish jarayoni;
Kreditlarni  ko‘chirish  talabalarning  akademik  mobilligini  ta’minlash
maqsadida bir oliy ta’lim muassasasi ta’lim dasturi bo‘yicha olingan kreditlarni
boshqa oliy ta’lim muassasasiga ko‘chirish va tan olish;
Kredit to‘plash – ta’lim elementlarini o‘zlashtirish va boshqa yutuqlarga
erishish natijasida taqdim etiladigan kredit birliklarini to‘plash;
ECTS kredit-modul tizimida asosiy e’tibor bilim berishga yo‘naltirilgan
bo‘lib, unda tarbiya jarayonini amalga oshirish asoslari nazarda tutilmagan. Shu
sababli o‘qitishning kredit-modul tizimi asosida tarbiya jarayonini amalga oshirish
metodologiyasi hozircha ishlab chiqilgan emas. Bu o‘rinda e’tiboriningzni ana shu
masalaning umumiy jihatlariga tortamiz.
O‘qitishning  kredit-modul  tizimida  o‘quv  fanlari  majburiy  va  tanlov
fanlariga  bo‘linadi.  Bunda  kasbiy  fanlar  ma  jburiy  va  kasbiy  mahoratni
chuqurlashtirishga yo‘naltirilgan  fanlar tanlov fanlar hisoblanadi. Shu ma’noda
tanlov fanlar vositasida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarini tarbiya jarayoni
asoslari bilan tanishtirishning imkoniyatlari mavjud. Bunda quyidagicha yo‘l tutish
maqsadga muvofiq bo‘ladi:
-
oliy pedagogic ta’lim jarayonida shaxsni tarbiyalashga yo‘naltirilgan
ijtimoiy-gumanitar  fanlarni  (etika,  estetika,  sotsioligiya,  politologiya  kabilar)
tanlov fanlar tarkibiga kiritish;
Logotip
Akademik modullik – oliy ta’lim muassasasi talabalarining muayyan vaqt mobaynida respublika hududidagi yoki chet eldagi boshqa bir oliy ta;lim muassasasiga o‘qish maqsadida borish; Mobillik dasturi – ikki yoki undan ortiq oliy ta;lim muassasasi o‘rtasida o‘zaro ta’lim to‘g‘risidagi kelishuv asosida tashkil etilgan akademik mobillikdasturi; Oliy ta’lim muassasasi – belgilangan miqdordagi kreditlarni tan olishni hisobga olgan holda ta’lim va malaka to‘g‘risidagi hujjat beruvchi muassasa; Kreditlarni berish – malaka yoki uning alohida qismlariga qo‘yilgan talablarga muvofiq erishilgan ta’lim olish natijalariga ko‘ra talaba yoki boshqa ta’lim oluvchilarga kreditlarni rasmiy taqdim etish jarayoni; Kreditlarni ko‘chirish talabalarning akademik mobilligini ta’minlash maqsadida bir oliy ta’lim muassasasi ta’lim dasturi bo‘yicha olingan kreditlarni boshqa oliy ta’lim muassasasiga ko‘chirish va tan olish; Kredit to‘plash – ta’lim elementlarini o‘zlashtirish va boshqa yutuqlarga erishish natijasida taqdim etiladigan kredit birliklarini to‘plash; ECTS kredit-modul tizimida asosiy e’tibor bilim berishga yo‘naltirilgan bo‘lib, unda tarbiya jarayonini amalga oshirish asoslari nazarda tutilmagan. Shu sababli o‘qitishning kredit-modul tizimi asosida tarbiya jarayonini amalga oshirish metodologiyasi hozircha ishlab chiqilgan emas. Bu o‘rinda e’tiboriningzni ana shu masalaning umumiy jihatlariga tortamiz. O‘qitishning kredit-modul tizimida o‘quv fanlari majburiy va tanlov fanlariga bo‘linadi. Bunda kasbiy fanlar ma jburiy va kasbiy mahoratni chuqurlashtirishga yo‘naltirilgan fanlar tanlov fanlar hisoblanadi. Shu ma’noda tanlov fanlar vositasida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarini tarbiya jarayoni asoslari bilan tanishtirishning imkoniyatlari mavjud. Bunda quyidagicha yo‘l tutish maqsadga muvofiq bo‘ladi: - oliy pedagogic ta’lim jarayonida shaxsni tarbiyalashga yo‘naltirilgan ijtimoiy-gumanitar fanlarni (etika, estetika, sotsioligiya, politologiya kabilar) tanlov fanlar tarkibiga kiritish;
-
tanlov  fanlarning  negizida  shaxsni  tarbiyalashga  yo‘naltirilgan
asoslarni belgilash;
-
tanlov fanlarning mavzulari va modullarini o‘qitishda nazariya hamda
amaliyot uyg‘unligiga rioya qilish.
Shu jihatdan o‘qitishning kredit-modul tizimida tanlov fanlar vositasida
tarbiya jarayonini tashkil etish imkoniyatlari mavjud. Savol tug‘iladi: 
Talaba tarbiya jarayoniga yo‘naltirilgan tanlov fanlarini tanlaydimi?
Buning uchun tanlov fanlari bo‘yicha quyidagi ishlarni amalga oshirish
maqsadga muvofiq bo‘ladi:
-
tanlov fanlarning mavzulari va modullari bo‘yicha o‘quv materiallarini
qiziqarli,  o‘ziga  jalb  qiluvchi  va  yo‘naltiruvchi  xususiyatlariga  ega  tarzida
tayyorlash;
-
mavzular  va  modular  bo‘yicha  o‘quv  materiallarining  30  foizini
nazariy 70 foizini amaliy qismlar asosida tayyorlash;
-
o‘quv  materiallarida  topshiriqlar,  mustaqil  ta’lim  kombinatsiyalari,
animatsiya va multimediyali tasvirlarning bo‘lishiga erishish;
-
o‘quv  materialini  tayyorlashda  talabalrni  takliflari  va  fikr
mulohazalarini inobatga olish.
Shu  jihatdan  tarbiya  jarayoniga  yo‘naltirilgan  tanlov  fanlarining  o‘quv
materiallarini  mukammal  tayyorlash  ularning  talabalar  tomonidan  kutilgan
darajada tanlashga erishish imkonini beradi.
Kredit-modul  tizimi  asosida  ytarbiya  jarayonini  tashkil  etish
mexanizmlaridan yana biri Ustoz-shogirt an’anasidir. Unga ko‘ra har bir talaba
Ustozga  biriktirb  qo‘yiladi,  Ustoz  talabani  tarbiyalanishi  jarayoni  bilan
shug‘ullanadi. 
Ta’lim  jarayonida  pedagogik  innovatsion  usullarni  qo‘llash  va
samaradorligini oshirish omili sifatida.
Ta’lim  to‘g‘risidagi  qonuni,  “Maktab  ta’limini  rivojlantirish  Davlat
umummilliy  dasturi”ni  ta’lim  jarayoniga  tadbiq  etish  bilan  ta’limda  sifat  va
Logotip
- tanlov fanlarning negizida shaxsni tarbiyalashga yo‘naltirilgan asoslarni belgilash; - tanlov fanlarning mavzulari va modullarini o‘qitishda nazariya hamda amaliyot uyg‘unligiga rioya qilish. Shu jihatdan o‘qitishning kredit-modul tizimida tanlov fanlar vositasida tarbiya jarayonini tashkil etish imkoniyatlari mavjud. Savol tug‘iladi: Talaba tarbiya jarayoniga yo‘naltirilgan tanlov fanlarini tanlaydimi? Buning uchun tanlov fanlari bo‘yicha quyidagi ishlarni amalga oshirish maqsadga muvofiq bo‘ladi: - tanlov fanlarning mavzulari va modullari bo‘yicha o‘quv materiallarini qiziqarli, o‘ziga jalb qiluvchi va yo‘naltiruvchi xususiyatlariga ega tarzida tayyorlash; - mavzular va modular bo‘yicha o‘quv materiallarining 30 foizini nazariy 70 foizini amaliy qismlar asosida tayyorlash; - o‘quv materiallarida topshiriqlar, mustaqil ta’lim kombinatsiyalari, animatsiya va multimediyali tasvirlarning bo‘lishiga erishish; - o‘quv materialini tayyorlashda talabalrni takliflari va fikr mulohazalarini inobatga olish. Shu jihatdan tarbiya jarayoniga yo‘naltirilgan tanlov fanlarining o‘quv materiallarini mukammal tayyorlash ularning talabalar tomonidan kutilgan darajada tanlashga erishish imkonini beradi. Kredit-modul tizimi asosida ytarbiya jarayonini tashkil etish mexanizmlaridan yana biri Ustoz-shogirt an’anasidir. Unga ko‘ra har bir talaba Ustozga biriktirb qo‘yiladi, Ustoz talabani tarbiyalanishi jarayoni bilan shug‘ullanadi. Ta’lim jarayonida pedagogik innovatsion usullarni qo‘llash va samaradorligini oshirish omili sifatida. Ta’lim to‘g‘risidagi qonuni, “Maktab ta’limini rivojlantirish Davlat umummilliy dasturi”ni ta’lim jarayoniga tadbiq etish bilan ta’limda sifat va