BOSHLANG‘ICH TAʼLIMDA INNOVATSION YONDASHUV (Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi)

Yuklangan vaqt

2024-04-11

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

29,3 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
BOSHLANG‘ICH TAʼLIMDA INNOVATSION YONDASHUV 
 
 
Tayanch tushunchalar: pedagogika, innovatsion pedagogika, boshlang‘ich ta’lim 
pedagogikasi, pedagogik jarayon, innovatsion muhit, innovatsion jarayon 
 
Reja: 
1. Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi. 
2. Pedagogik jarayon. 
3. Innovatsion muhit. 
4. Innovatsion jarayonning pedagogik asoslari. 
5. Innovatsion pedagogika 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
BOSHLANG‘ICH TAʼLIMDA INNOVATSION YONDASHUV Tayanch tushunchalar: pedagogika, innovatsion pedagogika, boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi, pedagogik jarayon, innovatsion muhit, innovatsion jarayon Reja: 1. Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi. 2. Pedagogik jarayon. 3. Innovatsion muhit. 4. Innovatsion jarayonning pedagogik asoslari. 5. Innovatsion pedagogika  
Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi 
         Pedagogika (yunoncha paidagogike bo‘lib, paida – “bola” va gogike – 
“yetaklayman”) ijtimoiy tarbiyaning umumiy qonuniyatlari, muayyan jamiyatda 
yagona ijtimoiy maqsadga muvofiq yosh avlodni tarbiyalash hamda unga ta’lim 
berishning mohiyati va muammolarini o‘rganadigan fan. Pedagogika ijtimoiy fanlar 
tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod hamda kattalarni milliy istiqlol g‘oyalari 
asosida tarbiyalash, unga ta’lim berishmuammolarini o‘rganadi. 
Pedagogika - ta’lim va tarbiya jarayonini yaxlitlikda o‘rganadigan fan sohasi. 
Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati - uni o‘qitish va 
tarbiyalashga asosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’ lim nazariyasi) va 
tarbiya nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi. 
         Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi - boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini 
tarbiyalash, ularga ta’lim berish, ularning o‘ziga xos psixologik hamda fiziologik 
xususiyatlarini tadqiq etish, shuningdek, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va 
jismoniy jihatdan kamolotga etkazish masalalarini o‘rganadi.Pedagogik jarayon. 
Pedagogik jarayon o'z ma'nosida ta'lim va ta'lim birligini ta'minlash (uning tor 
o'zgacha ma'noda) rivojlanishining yaxlit jarayoni hisoblanadi. O'quv, tarbiyaviy, 
rivojlanish, pedagogik jarayoni o'quv, o'quv va rivojlanayotgan kabi funktsiyalarni 
amalga oshirishni ta'minlaydi. Pedagogik jarayoni hamjamiyati ta'lim jarayoni 
sifatida ( o'quv tadbiri) va o'quv jarayoni (dars) pedagogik jarayon sifatida amalga 
oshiriladi. 
"Pedagogik jarayoni" konsepsiyasining ma'nosi "Ta'lim berish, o'qitish, 
o'qitish, o'qitishni tayyorlash" formulasi bilan ifodalanishi mumkin. Ta'lim va ta'lim 
o'quv jarayonining asosi sifatida shaxsiyatni rivojlantirishni amalga oshiradi. Bu 
yerdan siz pedagogik jarayonning mohiyatini belgilashingiz mumkin: bu ta'lim va 
ta'lim yaxlitligi asosida shaxsiyatning rivojlanishi. 
Tizim sifatida pedagogik jarayoni. Pedagogik jarayoni yaxlit dinamik tizim 
sifatida hisobga olish tavsiya etiladi, ularning asosiy omili pedagogik faoliyat - 
Inson taraqqiyoti. Tizimning barcha tarkibiy qismlarining umumiy sifati - o'qituvchi 
Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi Pedagogika (yunoncha paidagogike bo‘lib, paida – “bola” va gogike – “yetaklayman”) ijtimoiy tarbiyaning umumiy qonuniyatlari, muayyan jamiyatda yagona ijtimoiy maqsadga muvofiq yosh avlodni tarbiyalash hamda unga ta’lim berishning mohiyati va muammolarini o‘rganadigan fan. Pedagogika ijtimoiy fanlar tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod hamda kattalarni milliy istiqlol g‘oyalari asosida tarbiyalash, unga ta’lim berishmuammolarini o‘rganadi. Pedagogika - ta’lim va tarbiya jarayonini yaxlitlikda o‘rganadigan fan sohasi. Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati - uni o‘qitish va tarbiyalashga asosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’ lim nazariyasi) va tarbiya nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi. Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi - boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalash, ularga ta’lim berish, ularning o‘ziga xos psixologik hamda fiziologik xususiyatlarini tadqiq etish, shuningdek, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va jismoniy jihatdan kamolotga etkazish masalalarini o‘rganadi.Pedagogik jarayon. Pedagogik jarayon o'z ma'nosida ta'lim va ta'lim birligini ta'minlash (uning tor o'zgacha ma'noda) rivojlanishining yaxlit jarayoni hisoblanadi. O'quv, tarbiyaviy, rivojlanish, pedagogik jarayoni o'quv, o'quv va rivojlanayotgan kabi funktsiyalarni amalga oshirishni ta'minlaydi. Pedagogik jarayoni hamjamiyati ta'lim jarayoni sifatida ( o'quv tadbiri) va o'quv jarayoni (dars) pedagogik jarayon sifatida amalga oshiriladi. "Pedagogik jarayoni" konsepsiyasining ma'nosi "Ta'lim berish, o'qitish, o'qitish, o'qitishni tayyorlash" formulasi bilan ifodalanishi mumkin. Ta'lim va ta'lim o'quv jarayonining asosi sifatida shaxsiyatni rivojlantirishni amalga oshiradi. Bu yerdan siz pedagogik jarayonning mohiyatini belgilashingiz mumkin: bu ta'lim va ta'lim yaxlitligi asosida shaxsiyatning rivojlanishi. Tizim sifatida pedagogik jarayoni. Pedagogik jarayoni yaxlit dinamik tizim sifatida hisobga olish tavsiya etiladi, ularning asosiy omili pedagogik faoliyat - Inson taraqqiyoti. Tizimning barcha tarkibiy qismlarining umumiy sifati - o'qituvchi va talabalarning o'zaro munosabatlarini o'rganish, ta'lim va munosabatlardagi 
shaxsni o'rganish, o'qitish va rivojlantirish vazifalarini amalga oshiradi. 
K.D. Ushinskiy pedagogik jarayoni g‘oyasini pedagogik, ma'rifiy faoliyatning 
ma'muriy, ma'rifiy va ta'lim elementlarining birligi deb ifoda etdi. Mualliflar hisobga 
olingan pedagogik jarayonning mohiyatini oshkor qiladi zamonaviy tushunchalar, 
Faqat 
tizim 
yondoshuvi 
metodologiyasiga 
asoslangan 
bo'lishi 
mumkin. 
Tizim yondashuvi pedagogik ob'ektlarni tizim sifatida ko'rib chiqmoqda. Asosiy 
tarkibiy qismlarning tarkibi, tuzilishi va tashkil etilishini aniqlang, siz ularning 
orasidagi etakchi aloqalarni o'rnatishingiz, ulardan tashqi aloqani aniqlang, ulardan 
asosiy aloqalarni aniqlang, ulardan asosiy aloqalarni aniqlang, ulardan asosiy aloqa 
va boshqa tizimlar o'rtasidagi rolni aniqlang. muntazamlik va tizimni rivojlantirishda 
uning yaxlitligi yo'nalishi bo'yicha rivojlanish tendentsiyalarini o'rnating. Pedagogik 
jarayoni pedagogik tizim tarkibiy qismlarining o'zaro ta'siri bilan ishlab chiqariladi, 
ya'ni pedagogik jarayonning maqbul oqimini ta'minlash uchun tizim yaratilgan va 
funktsiyalar mavjud. 
Tizim sifatida pedagogik jarayoni quyidagi tashqi sharoitlarda ishlaydi: 
tabiiy-geografik, ijtimoiy, madaniyat, madaniyat, o'rta maktab muhiti va uning 
mikrositish vositalarida ishlaydi. Maktab sharoitida o'quv va materiallar, maktab 
gigienik, axloqiy va psixologik va estetik sharoitlar mavjud. 
Besh elementning tizimi sifatida N.V pedagogik jarayonini anglatadi. 
Kuzmina: 
o'rganish maqsadi (nimani o'rgatish kerak?); 
tarkib ta'lim haqida ma'lumot (Nima ta'lim berish kerak?); 
usullar, o'quv texnologiyalari, pedagogik aloqa vositalari (qanday o'rganish kerak?); 
o'qituvchi; 
talaba. 
E.L. Belkin pedagogikni anglatadi Pedagogik tizim sifatida bu ijtimoiy tizimning bir 
qismidir. Uning pedagogik tizimi oltita elementdan iborat bo'lib, invertir daraxtining 
shaklida ifodalanadi (barcha elementlar o'zaro bog‘liq): 
Ta'lim va ta'limning maqsadlari 
va talabalarning o'zaro munosabatlarini o'rganish, ta'lim va munosabatlardagi shaxsni o'rganish, o'qitish va rivojlantirish vazifalarini amalga oshiradi. K.D. Ushinskiy pedagogik jarayoni g‘oyasini pedagogik, ma'rifiy faoliyatning ma'muriy, ma'rifiy va ta'lim elementlarining birligi deb ifoda etdi. Mualliflar hisobga olingan pedagogik jarayonning mohiyatini oshkor qiladi zamonaviy tushunchalar, Faqat tizim yondoshuvi metodologiyasiga asoslangan bo'lishi mumkin. Tizim yondashuvi pedagogik ob'ektlarni tizim sifatida ko'rib chiqmoqda. Asosiy tarkibiy qismlarning tarkibi, tuzilishi va tashkil etilishini aniqlang, siz ularning orasidagi etakchi aloqalarni o'rnatishingiz, ulardan tashqi aloqani aniqlang, ulardan asosiy aloqalarni aniqlang, ulardan asosiy aloqalarni aniqlang, ulardan asosiy aloqa va boshqa tizimlar o'rtasidagi rolni aniqlang. muntazamlik va tizimni rivojlantirishda uning yaxlitligi yo'nalishi bo'yicha rivojlanish tendentsiyalarini o'rnating. Pedagogik jarayoni pedagogik tizim tarkibiy qismlarining o'zaro ta'siri bilan ishlab chiqariladi, ya'ni pedagogik jarayonning maqbul oqimini ta'minlash uchun tizim yaratilgan va funktsiyalar mavjud. Tizim sifatida pedagogik jarayoni quyidagi tashqi sharoitlarda ishlaydi: tabiiy-geografik, ijtimoiy, madaniyat, madaniyat, o'rta maktab muhiti va uning mikrositish vositalarida ishlaydi. Maktab sharoitida o'quv va materiallar, maktab gigienik, axloqiy va psixologik va estetik sharoitlar mavjud. Besh elementning tizimi sifatida N.V pedagogik jarayonini anglatadi. Kuzmina: o'rganish maqsadi (nimani o'rgatish kerak?); tarkib ta'lim haqida ma'lumot (Nima ta'lim berish kerak?); usullar, o'quv texnologiyalari, pedagogik aloqa vositalari (qanday o'rganish kerak?); o'qituvchi; talaba. E.L. Belkin pedagogikni anglatadi Pedagogik tizim sifatida bu ijtimoiy tizimning bir qismidir. Uning pedagogik tizimi oltita elementdan iborat bo'lib, invertir daraxtining shaklida ifodalanadi (barcha elementlar o'zaro bog‘liq): Ta'lim va ta'limning maqsadlari O'quv va ta'lim texnologiyalari (usullar, metodlar, shakllar) 
Tashkiliy shakllar 
Talaba 
Pedagogik jarayoni o'qituvchi tomonidan yaratilgan. Oqim yoki uning yaratuvchisi 
bo'lishidan qat'i nazar, u har doim bir xil tuzilishga ega: 
Maqsad - tamoyillar - tarkib - usullar - shakllar - shakllar. 
Maqsadda o'qituvchi va talaba izlayotgan pedagogik o'zaro ta'sirning yakuniy 
natijasi aks ettiradi. Bu pedpektorning tizimni shakllantiruvchi omil. Maqsad 
pedagogik jihatdan ta'birli ijtimoiy tajribaga xosdir, u albatta o'qituvchilar va 
o'quvchilar faoliyatida va faoliyatida mavjud. 
Pedagogik jarayonning tuzilishi universaldir: u umuman o'quv jarayoniga ham, 
umuman o'quv jarayoniga ham, har qanday mahalliy ta'limotlarning mahalliy 
tarmog‘i. 
Komponentlardan birining yo'qligi pedagogik tizimning yaxlitligini buzadi. 
Innovatsion muhit. 
Innovatsion muhit – bu pedagogik jamoada, umuman ta‘lim muassasasida shunday 
ijodiy, samimiy, do‘stona sharoit tug‘diradiki, unda o‘qituvuchi o‘zini erkin his 
qiladi, jamoada ichki intilish, moddiy, ma‘naviy qiziqish yuqori darajada bo‘ladi. U 
muhitda o‘qituvchi ijodiy fikr yuritishga, ishlashga tayyor bo‘ladi. 
“Innovatsion ta’lim” deganda odatda o‘quv jarayoniga yangi (foydali) elementlar 
olib kirish tushuniladi. Shuning uchun ta’lim tizimida innovatsiya o‘zgartirish bilan 
bevosita bog‘liq. Bunday o‘zgartirishlar ta’lim tizimining: 
maqsadiga, mazmuniga, metod, texnologiyasiga, tashkil etish shakli va boshqaruv 
tizimiga; 
pedagogik faoliyatdagi o‘ziga xoslik va o‘quv-bilish jarayonini tashkil etishga; 
ta’lim darajalarini nazorat qilish va baholash tizimiga; 
o‘quv-metodik ta’minotiga; 
tarbiyaviy ishlar tizimiga; 
o‘quv reja va o‘quv dasturlariga; 
o‘quvchi va o‘qituvchi faoliyatiga bog‘liq. 
O'quv va ta'lim texnologiyalari (usullar, metodlar, shakllar) Tashkiliy shakllar Talaba Pedagogik jarayoni o'qituvchi tomonidan yaratilgan. Oqim yoki uning yaratuvchisi bo'lishidan qat'i nazar, u har doim bir xil tuzilishga ega: Maqsad - tamoyillar - tarkib - usullar - shakllar - shakllar. Maqsadda o'qituvchi va talaba izlayotgan pedagogik o'zaro ta'sirning yakuniy natijasi aks ettiradi. Bu pedpektorning tizimni shakllantiruvchi omil. Maqsad pedagogik jihatdan ta'birli ijtimoiy tajribaga xosdir, u albatta o'qituvchilar va o'quvchilar faoliyatida va faoliyatida mavjud. Pedagogik jarayonning tuzilishi universaldir: u umuman o'quv jarayoniga ham, umuman o'quv jarayoniga ham, har qanday mahalliy ta'limotlarning mahalliy tarmog‘i. Komponentlardan birining yo'qligi pedagogik tizimning yaxlitligini buzadi. Innovatsion muhit. Innovatsion muhit – bu pedagogik jamoada, umuman ta‘lim muassasasida shunday ijodiy, samimiy, do‘stona sharoit tug‘diradiki, unda o‘qituvuchi o‘zini erkin his qiladi, jamoada ichki intilish, moddiy, ma‘naviy qiziqish yuqori darajada bo‘ladi. U muhitda o‘qituvchi ijodiy fikr yuritishga, ishlashga tayyor bo‘ladi. “Innovatsion ta’lim” deganda odatda o‘quv jarayoniga yangi (foydali) elementlar olib kirish tushuniladi. Shuning uchun ta’lim tizimida innovatsiya o‘zgartirish bilan bevosita bog‘liq. Bunday o‘zgartirishlar ta’lim tizimining: maqsadiga, mazmuniga, metod, texnologiyasiga, tashkil etish shakli va boshqaruv tizimiga; pedagogik faoliyatdagi o‘ziga xoslik va o‘quv-bilish jarayonini tashkil etishga; ta’lim darajalarini nazorat qilish va baholash tizimiga; o‘quv-metodik ta’minotiga; tarbiyaviy ishlar tizimiga; o‘quv reja va o‘quv dasturlariga; o‘quvchi va o‘qituvchi faoliyatiga bog‘liq. Yangilik tarixiy aspektda nisbiylik ahamiyat kasb etadi. Yangilik aniq tarixiy 
xarakterga ega, ya’ni o‘z vaqtidan oldin paydo bo‘lishi mumkin, o‘z vaqtida me’yor 
bo‘lishi yoki eskirishi ham mumkin. Maktab yoki oliy tizimning rivojlanish 
jarayonida, ehtimol ta’lim tizimi butunicha: 
absolyut yangiligi (o‘xshashi, prototipning yo‘qligi); 
nisbatan yangiligi; 
o‘ziga xos, ixtirochiligi ko‘rinishidagilar hisobga olinadi. 
Yangilik xillari (tiplar) maktab va oliy tizimda turlicha asoslarga ko‘ra guruhlanadi: 
Birinchi klassifikatsiya (guruh) - yangiliklarni kiritish, maktab va oliy tizimda sodir 
bo‘ladigan pedagogik jarayonga aloqadorligi bilan asoslanadi. Ushbu jarayonni 
tushunishga tayanib, quyidagi ko‘rinishdagi yangilik xillarini ajratish mumkin: 
ta’lim maqsadi va mazmuniga; 
pedagogik jarayon metodikasi, vazifalari, usullari, texnologiyalarga; 
ta’lim va tarbiyani tashkil etish shakllari va vositalari; 
rahbariyat, pedagog va o‘quvchilar faoliyatiga. 
Ta’lim tizimiga ikkinchi klassifikatsiya (guruh) - yangilikni kiritish masshtabi 
(hajmi) belgisiga asoslanadi. Bu erda quyidagi o‘zgarishlarni ajratish mumkin: 
bir-birlari bilan bog‘liq bo‘lmagan lokal va alohida (bir tomonlamalilik); 
kompleks, o‘zaro bir-biri bilan bog‘liq; 
butun maktab va oliy tizimni qamrab oluvchi, tizimli. 
Uchinchi klassifikatsiya (guruh) - innovatsion imkoniyatlarga qarab amalga 
oshiriladi. Bu holatda e’tiborga olinadi: 
-ta’lim dasturlari, o‘quv rejalar, tuzilmalarni takomillashtirish, ixtirochilik, - 
ko‘rinishlarni 
o‘zgartirish 
bilan 
bog‘liq 
ma’lum 
va 
qabul 
qilinganlarni modifikatsiyalash; 
-kombinatorlikka (o‘zgartirishlar) xos yangilik kiritish; radikal o‘zgartirishlar. 
Ta’lim tizimida yangiliklar kiritish mazmuni va yo‘nalishlari masalasini o‘rganishga 
kirishishdan oldin “Pedagogik tizim” va “Pedagogik tizimda yangiliklar kiritish” 
tushunchasini aniqlab olaylik. 
Yangilik tarixiy aspektda nisbiylik ahamiyat kasb etadi. Yangilik aniq tarixiy xarakterga ega, ya’ni o‘z vaqtidan oldin paydo bo‘lishi mumkin, o‘z vaqtida me’yor bo‘lishi yoki eskirishi ham mumkin. Maktab yoki oliy tizimning rivojlanish jarayonida, ehtimol ta’lim tizimi butunicha: absolyut yangiligi (o‘xshashi, prototipning yo‘qligi); nisbatan yangiligi; o‘ziga xos, ixtirochiligi ko‘rinishidagilar hisobga olinadi. Yangilik xillari (tiplar) maktab va oliy tizimda turlicha asoslarga ko‘ra guruhlanadi: Birinchi klassifikatsiya (guruh) - yangiliklarni kiritish, maktab va oliy tizimda sodir bo‘ladigan pedagogik jarayonga aloqadorligi bilan asoslanadi. Ushbu jarayonni tushunishga tayanib, quyidagi ko‘rinishdagi yangilik xillarini ajratish mumkin: ta’lim maqsadi va mazmuniga; pedagogik jarayon metodikasi, vazifalari, usullari, texnologiyalarga; ta’lim va tarbiyani tashkil etish shakllari va vositalari; rahbariyat, pedagog va o‘quvchilar faoliyatiga. Ta’lim tizimiga ikkinchi klassifikatsiya (guruh) - yangilikni kiritish masshtabi (hajmi) belgisiga asoslanadi. Bu erda quyidagi o‘zgarishlarni ajratish mumkin: bir-birlari bilan bog‘liq bo‘lmagan lokal va alohida (bir tomonlamalilik); kompleks, o‘zaro bir-biri bilan bog‘liq; butun maktab va oliy tizimni qamrab oluvchi, tizimli. Uchinchi klassifikatsiya (guruh) - innovatsion imkoniyatlarga qarab amalga oshiriladi. Bu holatda e’tiborga olinadi: -ta’lim dasturlari, o‘quv rejalar, tuzilmalarni takomillashtirish, ixtirochilik, - ko‘rinishlarni o‘zgartirish bilan bog‘liq ma’lum va qabul qilinganlarni modifikatsiyalash; -kombinatorlikka (o‘zgartirishlar) xos yangilik kiritish; radikal o‘zgartirishlar. Ta’lim tizimida yangiliklar kiritish mazmuni va yo‘nalishlari masalasini o‘rganishga kirishishdan oldin “Pedagogik tizim” va “Pedagogik tizimda yangiliklar kiritish” tushunchasini aniqlab olaylik. Pedagogik jarayon bilamizki, pedagogik tizim asosida yo‘lga qo‘yiladi. Pedagogik 
tizim – bu tashkil etuvchilarning birlashtirilgan majmui bo‘lib, ular o‘zgarishlarda 
ham barqarorligicha qolaveradi. Agarda o‘zgarishlar (yangilik kiritish) qandaydir 
mumkin bo‘lgan chegaradan oshib ketsa, tizim buziladi, uning o‘rniga yangi boshqa 
hususiyatli tizim yuzaga keladi. 
Pedagogik tizim – elementlarning juda mustahkam birlashuvidir. Har qanday 
pedagogik tizimning tuzilishi hozirgi davrda quyidagi elementlar yig‘indisidan 
iborat bo‘lib, ular o‘zaro bog‘liq holda quyidagi ko‘rinishga ega: 
o‘quvchi; tarbiyaning maqsadi; 
tarbiya mazmuni; 
tarbiya jarayoni; o‘qituvchilar (yoki TTV - ta’limning texnik vositalari); 
tarbiyaviy ishlarning tashkiliy shakllaridan iborat bo‘ladi. 
2.Bu tizimning tarkibiy qismlaridan har biri har qanday darajada elementlarga 
bo‘lib, yoyib ko‘rsatilishi mumkin. 
Ko‘rilgan tizimni mukammal tarkibiy tuzilish emas deb hisoblashga asoslarimiz bor. 
Ko‘rsatib o‘tilganlarga qo‘shila olmaydiganlar pedagogik tizimning muhim tarkibiy 
qismlari, shuningdek, “natijalar”, “o‘quv tarbiyaviy jarayonni boshqarish”, 
“texnologiya”lardan iborat, deb ham hisoblashlari mumkin. 
Pedagogik tizimning tashkil etuvchi tarkibiy qismi sifatida alohida omillar birligi 
deb ta’kidlagan holda ularni ko‘pincha, o‘quv-tarbiya jarayonining texnologiyasi 
deb ko‘rsatadilar. Bunday yondashishda pedagogik tizim ko‘zlangan maqsadga 
erishishni ta’minlaydigan mustahkam tashkiliy texnologik kompleks bo‘ladi. Shuni 
ta’kidlash kerakki, pedagogik tizim har doim ham texnologiyadir. Ana shu belgisi 
bo‘yicha pedagogik tizimning tarkibiy qismlar ixtiyoriy “to‘plami”dan ajratib olish 
osondir. Texnologiya – bu qat’iy tashkiliy mantiqqa bo‘ysunuvchi imkoniyatlarini 
belgilovchi tizimning ichki sifatidir. 
Innovatsion jarayonning pedagogik asoslari. 
Shu bilan birga topshiriqni baholash darajasining o‘zidayoq, texnolog ma’lum 
jarayonlar hamda hodisalarga tayanadi. Ma’lum jarayonlar muvaffaqiyat ifodasining 
dalili sifatida foydalaniladi, ajoyib xodisalar natijalari esa yangi sabab va formula 
Pedagogik jarayon bilamizki, pedagogik tizim asosida yo‘lga qo‘yiladi. Pedagogik tizim – bu tashkil etuvchilarning birlashtirilgan majmui bo‘lib, ular o‘zgarishlarda ham barqarorligicha qolaveradi. Agarda o‘zgarishlar (yangilik kiritish) qandaydir mumkin bo‘lgan chegaradan oshib ketsa, tizim buziladi, uning o‘rniga yangi boshqa hususiyatli tizim yuzaga keladi. Pedagogik tizim – elementlarning juda mustahkam birlashuvidir. Har qanday pedagogik tizimning tuzilishi hozirgi davrda quyidagi elementlar yig‘indisidan iborat bo‘lib, ular o‘zaro bog‘liq holda quyidagi ko‘rinishga ega: o‘quvchi; tarbiyaning maqsadi; tarbiya mazmuni; tarbiya jarayoni; o‘qituvchilar (yoki TTV - ta’limning texnik vositalari); tarbiyaviy ishlarning tashkiliy shakllaridan iborat bo‘ladi. 2.Bu tizimning tarkibiy qismlaridan har biri har qanday darajada elementlarga bo‘lib, yoyib ko‘rsatilishi mumkin. Ko‘rilgan tizimni mukammal tarkibiy tuzilish emas deb hisoblashga asoslarimiz bor. Ko‘rsatib o‘tilganlarga qo‘shila olmaydiganlar pedagogik tizimning muhim tarkibiy qismlari, shuningdek, “natijalar”, “o‘quv tarbiyaviy jarayonni boshqarish”, “texnologiya”lardan iborat, deb ham hisoblashlari mumkin. Pedagogik tizimning tashkil etuvchi tarkibiy qismi sifatida alohida omillar birligi deb ta’kidlagan holda ularni ko‘pincha, o‘quv-tarbiya jarayonining texnologiyasi deb ko‘rsatadilar. Bunday yondashishda pedagogik tizim ko‘zlangan maqsadga erishishni ta’minlaydigan mustahkam tashkiliy texnologik kompleks bo‘ladi. Shuni ta’kidlash kerakki, pedagogik tizim har doim ham texnologiyadir. Ana shu belgisi bo‘yicha pedagogik tizimning tarkibiy qismlar ixtiyoriy “to‘plami”dan ajratib olish osondir. Texnologiya – bu qat’iy tashkiliy mantiqqa bo‘ysunuvchi imkoniyatlarini belgilovchi tizimning ichki sifatidir. Innovatsion jarayonning pedagogik asoslari. Shu bilan birga topshiriqni baholash darajasining o‘zidayoq, texnolog ma’lum jarayonlar hamda hodisalarga tayanadi. Ma’lum jarayonlar muvaffaqiyat ifodasining dalili sifatida foydalaniladi, ajoyib xodisalar natijalari esa yangi sabab va formula manbalari sifatida amalga oshiriladi. O‘quv texnologiyalarni loyihalashtirish 
metodik “tajribalarni umumlashtirishdan” farqli “mumkin emas” xulosasini 
bermaydi. Texnolog uchun bu faqatgina vaqt va harajatlar masalasidir. Texnolog 
faqatgina yaxshi ma’lum, tekshirib ko‘rilgan, asoslangan, shubha qilinmaydigan 
fikrlarga asoslanadi. Texnolog tajribalar o‘tkazmay, aniq ko‘zlangan natijalar bilan 
ish olib boradi. Texnologiya variantlikka yo‘l qo‘ymaydi uning asosiy vazifasi -aniq 
kafolatlangan natija olishdir, u har doim ham asosiy echimida oddiydir. Asosiy 
echimni tushunish qolgan hammasini, o‘zaro zarur elementlar tizimi, tartibining 
mazmunini ochib beradi. Texnologiyadan hech bir qismini olib tashlab bo‘lmaydi, 
u erda ortiqchasi bo‘lmaydi, bo‘lishi mumkin ham emas. Bu juda murakkab holat, 
har ikkinchi o‘qituvchi izlash - tadqiqotchilik tartibida ish olib boradi va shu bilan 
bolaning maktabdagi hayoti natijasining noaniqligini kuchaytiradi. 
Har doim, ayniqsa “aniq” fanlar deb nomlanuvchi yo‘nalish vakillari orasida 
pedagoglarni harakterlari uchun koyib turuvchilar topiladi va ular har galgidek 
pedagogika tizimi modellarini reviziya qilish va moderizatsiyalashdan boshlaydilar. 
Endi quyida pedagogika tizimida sodir bo‘ladigan jarayonlarniig ba’zi prinsipial 
harakteristikalarida to‘xtalib o‘tamiz. Pedagogik tizimining har bir aniq 
modifikatsiyasi ko‘zlangan natijaga erishishi aniq hususiyat va imkoniyatlarga ega 
degan qoidadan kelib chiqamiz. Bu imkoniyatlar tizimining aniq hususiyatlari bilan 
qat’iy belgilab qo‘yilgan. Bu tarzda biz ta’lim va tarbiyaviy jihatdan ko‘zlangan 
daraja va sifatga erishmoqchi bo‘lsak, unda shunga mos pedagogik tizim haqida 
o‘ylashimiz kerak va uning ishlashi pedagogik jarayonning kerakli yo‘nalishi va 
intensivligini 
ta’minlashi 
zarur. 
Buning 
natijasi, 
o‘quv-tarbiyaviy 
jarayonning yanada yuqoriroq samaradorligi, har doim pedagogik tizimni 
takomillashtirish oqibatidir. Bu juda murakkab muammo, ularni ishlab chiqishga 
dunyoda endi kirishilmoqda. Hozirgi, umumiy ko‘rinishga juda ko‘p ko‘rinishli 
ko‘rsatgich, “harajat” va “natija”larni to‘plash mumkin bo‘lmoqda va ushbu 
muammoning foydaliligini aniqlash esa uni iqtisodiy nuqtai nazardan hal qilish 
imkonini beradi. Intuitiv va sub’ektiv baholarni juda oson noto‘g‘ri deyish mumkin 
va bu erda vaziyatdan chiqish faqatgina fikrlarni to‘plashdan iborat bo‘ladi. 
manbalari sifatida amalga oshiriladi. O‘quv texnologiyalarni loyihalashtirish metodik “tajribalarni umumlashtirishdan” farqli “mumkin emas” xulosasini bermaydi. Texnolog uchun bu faqatgina vaqt va harajatlar masalasidir. Texnolog faqatgina yaxshi ma’lum, tekshirib ko‘rilgan, asoslangan, shubha qilinmaydigan fikrlarga asoslanadi. Texnolog tajribalar o‘tkazmay, aniq ko‘zlangan natijalar bilan ish olib boradi. Texnologiya variantlikka yo‘l qo‘ymaydi uning asosiy vazifasi -aniq kafolatlangan natija olishdir, u har doim ham asosiy echimida oddiydir. Asosiy echimni tushunish qolgan hammasini, o‘zaro zarur elementlar tizimi, tartibining mazmunini ochib beradi. Texnologiyadan hech bir qismini olib tashlab bo‘lmaydi, u erda ortiqchasi bo‘lmaydi, bo‘lishi mumkin ham emas. Bu juda murakkab holat, har ikkinchi o‘qituvchi izlash - tadqiqotchilik tartibida ish olib boradi va shu bilan bolaning maktabdagi hayoti natijasining noaniqligini kuchaytiradi. Har doim, ayniqsa “aniq” fanlar deb nomlanuvchi yo‘nalish vakillari orasida pedagoglarni harakterlari uchun koyib turuvchilar topiladi va ular har galgidek pedagogika tizimi modellarini reviziya qilish va moderizatsiyalashdan boshlaydilar. Endi quyida pedagogika tizimida sodir bo‘ladigan jarayonlarniig ba’zi prinsipial harakteristikalarida to‘xtalib o‘tamiz. Pedagogik tizimining har bir aniq modifikatsiyasi ko‘zlangan natijaga erishishi aniq hususiyat va imkoniyatlarga ega degan qoidadan kelib chiqamiz. Bu imkoniyatlar tizimining aniq hususiyatlari bilan qat’iy belgilab qo‘yilgan. Bu tarzda biz ta’lim va tarbiyaviy jihatdan ko‘zlangan daraja va sifatga erishmoqchi bo‘lsak, unda shunga mos pedagogik tizim haqida o‘ylashimiz kerak va uning ishlashi pedagogik jarayonning kerakli yo‘nalishi va intensivligini ta’minlashi zarur. Buning natijasi, o‘quv-tarbiyaviy jarayonning yanada yuqoriroq samaradorligi, har doim pedagogik tizimni takomillashtirish oqibatidir. Bu juda murakkab muammo, ularni ishlab chiqishga dunyoda endi kirishilmoqda. Hozirgi, umumiy ko‘rinishga juda ko‘p ko‘rinishli ko‘rsatgich, “harajat” va “natija”larni to‘plash mumkin bo‘lmoqda va ushbu muammoning foydaliligini aniqlash esa uni iqtisodiy nuqtai nazardan hal qilish imkonini beradi. Intuitiv va sub’ektiv baholarni juda oson noto‘g‘ri deyish mumkin va bu erda vaziyatdan chiqish faqatgina fikrlarni to‘plashdan iborat bo‘ladi. Har qanday pedagogikaning maksimal umumiy samarasi 100% ko‘zlangan 
maqsadga to‘la erishilgan xisoblanib, agar tarbiyachilar uchun ilgari erishilgandan 
pastroq darajada bo‘lmasa mumkin bo‘ladi. 
Yana biron-bir pedagogik tizim tuzilishiga nazar tashlaylik, u “yomon” va “yaxshi” 
pedagogik tizim uchun ham birdir. Uning uchun o‘qituvchi ham birdir. Uni 
o‘qituvchi, o‘quvchilar munosabatigacha soddalashtiramiz. Bu munosabatlar ilgari 
o‘rganilgan edi va umumiy xulosa ma’lum: deyarli 50% o‘qituvchidan, 50% esa 
o‘quvchiga bog‘liq. Bundan kelib chiqadiki, masalan: eng yomon pedagogik 
tizimning samaradorligi, aytaylik o‘qituvchi, umuman hech qanday harakatlarni 
amalga oshirmagan holda, ammo tizim ishlasa 50% dan kam bo‘lmaydi. An’anaviy 
pedagogik tizimning foydali harakat koeffitsenti 60% dan oshmaydi deb 
hisoblanadi. Bu esa maktab tarbiyalanuvchilarining faqatgina yarmidan ozgina 
ko‘prog‘i dasturni to‘la o‘zlashtira oladi deganini bildiradi. 
Yana bir muhim fikr, tizimning umumiy nazariyasidan ma’lumki tizimni baravariga 
bir necha parametrlar bo‘yicha yaxshilash mumkin emas. To‘g‘ri yo‘l yangilikni 
asta-sekin, uning foydaliligiga ishonch hosil qilib, har tomonlama tekshirib ko‘rib, 
keyingi ishlarni o‘ylab kiritishdan iborat. Tajribalar shuni ko‘rsatadiki har bir 
yaratilgan yangilik oldiniga albatta ilgarigisidan ham yomon ishlaydi. Chunki bu 
jarayonni o‘rganish, moslashish, sustkashlikni yengish kerak. 
3. Pedagogik tizimni takomillashtirishning asosiy yo‘llari ikkita: intensiv va 
ekstensiv. Intensiv rivojlanish pedagogik tizimni ichki imkoniyatlar xisobiga, 
ekstensiv yo‘l esa qo‘shimcha kuchlar jalb etish – ya’ni, vositalar, asbob-uskunalar, 
texnologiyalar 
xisobiga 
takomillashtirishni 
ko‘zda 
tutadi. 
Pedagogik 
texnologiyaning, intensiv rivojlanish imkoniyatlari tugagan deb hisoblanadi: 
maktabning mavjudligi ming yilliklar davomida hamma yo‘llarni sinab ko‘rib 
bo‘lgan, 
hozirgi 
pedagoglar 
nasibasi 
qaytarish, 
tarbiya 
mazmuni 
va 
vazifasini, mantiqiy chuqur esga olish, uning birlamchi asoslariga chuqur tushib 
borishdan iborat. 
Yana bir bor qaytarib aytamiz, agarda maktab hali o‘lmagan bo‘lsa agarda u 
yashayotgan, rivojlanayogan va bolalarni o‘qitayotgan bo‘lsa, bu faqatgina o‘zining 
Har qanday pedagogikaning maksimal umumiy samarasi 100% ko‘zlangan maqsadga to‘la erishilgan xisoblanib, agar tarbiyachilar uchun ilgari erishilgandan pastroq darajada bo‘lmasa mumkin bo‘ladi. Yana biron-bir pedagogik tizim tuzilishiga nazar tashlaylik, u “yomon” va “yaxshi” pedagogik tizim uchun ham birdir. Uning uchun o‘qituvchi ham birdir. Uni o‘qituvchi, o‘quvchilar munosabatigacha soddalashtiramiz. Bu munosabatlar ilgari o‘rganilgan edi va umumiy xulosa ma’lum: deyarli 50% o‘qituvchidan, 50% esa o‘quvchiga bog‘liq. Bundan kelib chiqadiki, masalan: eng yomon pedagogik tizimning samaradorligi, aytaylik o‘qituvchi, umuman hech qanday harakatlarni amalga oshirmagan holda, ammo tizim ishlasa 50% dan kam bo‘lmaydi. An’anaviy pedagogik tizimning foydali harakat koeffitsenti 60% dan oshmaydi deb hisoblanadi. Bu esa maktab tarbiyalanuvchilarining faqatgina yarmidan ozgina ko‘prog‘i dasturni to‘la o‘zlashtira oladi deganini bildiradi. Yana bir muhim fikr, tizimning umumiy nazariyasidan ma’lumki tizimni baravariga bir necha parametrlar bo‘yicha yaxshilash mumkin emas. To‘g‘ri yo‘l yangilikni asta-sekin, uning foydaliligiga ishonch hosil qilib, har tomonlama tekshirib ko‘rib, keyingi ishlarni o‘ylab kiritishdan iborat. Tajribalar shuni ko‘rsatadiki har bir yaratilgan yangilik oldiniga albatta ilgarigisidan ham yomon ishlaydi. Chunki bu jarayonni o‘rganish, moslashish, sustkashlikni yengish kerak. 3. Pedagogik tizimni takomillashtirishning asosiy yo‘llari ikkita: intensiv va ekstensiv. Intensiv rivojlanish pedagogik tizimni ichki imkoniyatlar xisobiga, ekstensiv yo‘l esa qo‘shimcha kuchlar jalb etish – ya’ni, vositalar, asbob-uskunalar, texnologiyalar xisobiga takomillashtirishni ko‘zda tutadi. Pedagogik texnologiyaning, intensiv rivojlanish imkoniyatlari tugagan deb hisoblanadi: maktabning mavjudligi ming yilliklar davomida hamma yo‘llarni sinab ko‘rib bo‘lgan, hozirgi pedagoglar nasibasi qaytarish, tarbiya mazmuni va vazifasini, mantiqiy chuqur esga olish, uning birlamchi asoslariga chuqur tushib borishdan iborat. Yana bir bor qaytarib aytamiz, agarda maktab hali o‘lmagan bo‘lsa agarda u yashayotgan, rivojlanayogan va bolalarni o‘qitayotgan bo‘lsa, bu faqatgina o‘zining konservativ tabiati hisobigadir. Ba’zi nazariyotchilar aytadilarki, juda yaqin vaqt 
ichida pedagogikada innovatsiya bir ma’noni – orqaga, o‘tmishga, o‘ylab va oqilona 
tarbiyalash, ma’naviy tarbiyalovchi, yangiliklarsiz va tirishishlarsiz tinch tizimga 
qaytishnigina bildiradi degan fikrni aytmoqdalar. 
G‘arb maktablari ekstensiv yo‘l bilan pedagogik mahsulotni yangi informatsion 
texnologiyalar, vaqtni turli xil o‘quv faoliyatlariga taqsimlash, sinfdagi 
differensatsiya va individuallashtirish hisobiga oshirish bilan rivojlanib bormoqda. 
Shu bilan pedagogik mahsulot sifati yaxshilanmoqdaki, bu savol aniqligicha 
qolmoqda: ko‘pchilik mustaqil ekspertlar bunga ishonchsizlik bildirmoqdalar. Bu 
holatdan chiqish yo‘li “O‘zaro bog‘liqlikdagi innovatsiya (yangiliklar)” deb 
ataluvchi, intensiv va ekstensiv yo‘llarni birlashtirishga imkon beruvchi pedagogik 
tizim rivojlanishi hisoblanadi. Bu pedagogikaning foydalanish imkoniyatlarini 
chuqur tekshirishni talab qiladi, bu esa ular turli ko‘rinishdagi turli harakterli va turli 
darajadagi pedagogik tizim tashkil etuvchilari uchrashgan nuqtada namoyon bo‘ladi. 
Bo‘sh joylarini yangi texnologiyalar bilan mustahkamlab, pedagogik tizimning 
umumiy samarasini yaxshilashga urinsa bo‘ladi. Bunday yondashishda innovatsiya 
o‘ylab topilgai “tashqi” chora bo‘lib ko‘rilmaydi, balki chuqur mazmunli talab va 
tizimni bilish, anglab etilgan qayta tuzish hisoblanadi. 
Agar shunday nuqtai nazar bilan innovatsion chaqiriqlarga qaralsa ularda deyarli 
yangi jihatlar yo‘qdek tuyuladi. Jumladan, eski muammolarni hal etish uchun yangi 
“retsept”lar ham yo‘q. Umuman olganda innovatsion g‘oyalarga insoniyat taraqiyoti 
jarayoni haqidagi yangi bilimlarga asoslangan, pedagogik muammolarni hal qilishga 
ilgari qo‘llanilmagan nazariy yondashuvlar, aniq amaliytexnologiyalardan olingan 
yuqori natijalarni kiritishga majburmiz. 
Pedagogik tizimda innovatsion tuzilmalarning bosh yo‘nalishi: 
yaxlit pedagogik tizim; 
o‘quv yurti; 
pedagogik nazariya; 
o‘qituvchi; 
o‘quvchilar; 
konservativ tabiati hisobigadir. Ba’zi nazariyotchilar aytadilarki, juda yaqin vaqt ichida pedagogikada innovatsiya bir ma’noni – orqaga, o‘tmishga, o‘ylab va oqilona tarbiyalash, ma’naviy tarbiyalovchi, yangiliklarsiz va tirishishlarsiz tinch tizimga qaytishnigina bildiradi degan fikrni aytmoqdalar. G‘arb maktablari ekstensiv yo‘l bilan pedagogik mahsulotni yangi informatsion texnologiyalar, vaqtni turli xil o‘quv faoliyatlariga taqsimlash, sinfdagi differensatsiya va individuallashtirish hisobiga oshirish bilan rivojlanib bormoqda. Shu bilan pedagogik mahsulot sifati yaxshilanmoqdaki, bu savol aniqligicha qolmoqda: ko‘pchilik mustaqil ekspertlar bunga ishonchsizlik bildirmoqdalar. Bu holatdan chiqish yo‘li “O‘zaro bog‘liqlikdagi innovatsiya (yangiliklar)” deb ataluvchi, intensiv va ekstensiv yo‘llarni birlashtirishga imkon beruvchi pedagogik tizim rivojlanishi hisoblanadi. Bu pedagogikaning foydalanish imkoniyatlarini chuqur tekshirishni talab qiladi, bu esa ular turli ko‘rinishdagi turli harakterli va turli darajadagi pedagogik tizim tashkil etuvchilari uchrashgan nuqtada namoyon bo‘ladi. Bo‘sh joylarini yangi texnologiyalar bilan mustahkamlab, pedagogik tizimning umumiy samarasini yaxshilashga urinsa bo‘ladi. Bunday yondashishda innovatsiya o‘ylab topilgai “tashqi” chora bo‘lib ko‘rilmaydi, balki chuqur mazmunli talab va tizimni bilish, anglab etilgan qayta tuzish hisoblanadi. Agar shunday nuqtai nazar bilan innovatsion chaqiriqlarga qaralsa ularda deyarli yangi jihatlar yo‘qdek tuyuladi. Jumladan, eski muammolarni hal etish uchun yangi “retsept”lar ham yo‘q. Umuman olganda innovatsion g‘oyalarga insoniyat taraqiyoti jarayoni haqidagi yangi bilimlarga asoslangan, pedagogik muammolarni hal qilishga ilgari qo‘llanilmagan nazariy yondashuvlar, aniq amaliytexnologiyalardan olingan yuqori natijalarni kiritishga majburmiz. Pedagogik tizimda innovatsion tuzilmalarning bosh yo‘nalishi: yaxlit pedagogik tizim; o‘quv yurti; pedagogik nazariya; o‘qituvchi; o‘quvchilar; pedagogik texnologiya; 
mazmun; 
shakl, metodlar, vositalar; 
boshqaruv; 
maqsad va natijalar. 
Tizim osti tuzilmalarining chuqurligi bo‘yicha innovatsion yangi kiritmalarning 
mohiyati, sifati va maqsadga muvofiqligi haqida xulosa qilish mumkin. 
Innovatsion pedagogika 
Novatorlik bu - umumiy muammolarga xos yechimlarni o‘z ichiga qamrab olgan, 
pedagog tafakkurini rivojlantirishning alohida bir turidir. Pedagog ta’lim va tarbiya 
berish jarayonida qanchalik izlanuvchan, mahoratli bo‘lsa ham u bosqichga 
ko‘tarilavermaydi. 
Innovatsion pedagogika - nazariy va amaliy muammolar yechimini topish uchun 
asos qilib olingan. Innovatorlar fikricha, odatdagi mumtoz pedagogik nazariyalar 
eskirib qolgan, yangi sharoitda hozirgi avlodni bu yo‘l bilan tarbiyalash mumkin 
emas. Bu vazivatda innovatsiya juda muhimdir. 
Pedagogikada innovatsiya, innovatsion faoliyat, innovatsion pedagogika, ta’limda 
innovatsion jarayonlarni boshqarish kabi tushunchalar XX asrning 60-yillarida 
dastlab AQSH va G‘arbiy Yevropa mamlakatlarida, «ta’lim texnologiyasi» 
tushunchasi e’tirof etilgan vaqtda paydo bo‘ldi. O‘sha vaqtdayoq Yevropada 
pedagogik innovatsiyalar markazi va instituti tashkil etildi. Bu tushunchalarning 
paydo bo‘lishi va innovatsion ta’lim nazariyasining yaratilishi to‘g‘risida ma’lumot 
beruvchi manbalar tahlili shuni ko‘rsatadiki, bu tushunchalar ta’lim tizimini 
texnologiyalashtirish, pedagogik texnologiyalarni ta’limtizimiga kiritish orqali 
ta’lim 
tizimini 
isloh 
qilish, 
ta’lim 
samaradorligini 
oshirish, 
shaxs 
ijtimoiylashuvinita’minlash, bu borada muayyan muvaffaqiyatlarga erishish uchun 
ta’lim jarayonida bolaga do‘stona munosabatlarni shakllantirishga urinish natijasida 
vujudga keldi. Olib borilgan ilmiy izlanishlar natijasida o‘tgan asrning 80-
yillari ikkinchi yarmida, pedagogik faoliyat bu - ijodiy jarayon va pedagogik 
innovatsiyalar birlashmasi, degan yangi ilmiy yo‘nalish tarkib topdi. Bu esa 
pedagogik texnologiya; mazmun; shakl, metodlar, vositalar; boshqaruv; maqsad va natijalar. Tizim osti tuzilmalarining chuqurligi bo‘yicha innovatsion yangi kiritmalarning mohiyati, sifati va maqsadga muvofiqligi haqida xulosa qilish mumkin. Innovatsion pedagogika Novatorlik bu - umumiy muammolarga xos yechimlarni o‘z ichiga qamrab olgan, pedagog tafakkurini rivojlantirishning alohida bir turidir. Pedagog ta’lim va tarbiya berish jarayonida qanchalik izlanuvchan, mahoratli bo‘lsa ham u bosqichga ko‘tarilavermaydi. Innovatsion pedagogika - nazariy va amaliy muammolar yechimini topish uchun asos qilib olingan. Innovatorlar fikricha, odatdagi mumtoz pedagogik nazariyalar eskirib qolgan, yangi sharoitda hozirgi avlodni bu yo‘l bilan tarbiyalash mumkin emas. Bu vazivatda innovatsiya juda muhimdir. Pedagogikada innovatsiya, innovatsion faoliyat, innovatsion pedagogika, ta’limda innovatsion jarayonlarni boshqarish kabi tushunchalar XX asrning 60-yillarida dastlab AQSH va G‘arbiy Yevropa mamlakatlarida, «ta’lim texnologiyasi» tushunchasi e’tirof etilgan vaqtda paydo bo‘ldi. O‘sha vaqtdayoq Yevropada pedagogik innovatsiyalar markazi va instituti tashkil etildi. Bu tushunchalarning paydo bo‘lishi va innovatsion ta’lim nazariyasining yaratilishi to‘g‘risida ma’lumot beruvchi manbalar tahlili shuni ko‘rsatadiki, bu tushunchalar ta’lim tizimini texnologiyalashtirish, pedagogik texnologiyalarni ta’limtizimiga kiritish orqali ta’lim tizimini isloh qilish, ta’lim samaradorligini oshirish, shaxs ijtimoiylashuvinita’minlash, bu borada muayyan muvaffaqiyatlarga erishish uchun ta’lim jarayonida bolaga do‘stona munosabatlarni shakllantirishga urinish natijasida vujudga keldi. Olib borilgan ilmiy izlanishlar natijasida o‘tgan asrning 80- yillari ikkinchi yarmida, pedagogik faoliyat bu - ijodiy jarayon va pedagogik innovatsiyalar birlashmasi, degan yangi ilmiy yo‘nalish tarkib topdi. Bu esa o‘qituvchining innovatsion pedagogik faoliyatining shakllanishi va rivojlanish 
jarayonini tahlil qilish imkonini berdi. Innovatsion faoliyatning umumiy va alohida 
jihatlarini 
K.Angelovskiy, 
G.I.Gorskaya, 
V.A.Kan-Kalik, 
S.L.Kuzmina, 
V.A.Slastenin, L.M.Fridman kabi olimlar o‘zlarining ilmiy tadqiqot ishlarida yoritib 
berdilar. Mamlakatimizda pedagogik innovatsiyani rivojlantirish muammolari 
ustida pedagog olimlardan N.Azizxo‘jayeva, B.Farberman, R.Mavlonova, 
U.Nishonaliyev, 
N.Sayidahmedov, 
M.Ochilovlar 
ilmiy 
izlanishlar 
olib 
bormoqdalar. 
Innovatsiyalar dolzarb muhim ahamiyatga ega bo‘lib, bir tizimda shakllangan 
yangicha yondashuvlardir. Ular tashabbuslar va yangiliklar asosida tug‘ilib, ta’lim 
mazmunini rivojlantirish uchun istiqbolli bo‘ladi, shuningdek, umuman ta’lim tizimi 
rivojiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. Innovatsiya - ma’lum bir faoliyat maydonidagi yoki 
ishlab chiqarishdagi texnologiya, shakl va metodlar, muammoni yechish uchun 
yangicha yondashuv yoki yangi texnologik jarayonni qo‘llash muvaffaqiyatga 
erishishga olib kelishi ma’lum bo‘lgan oxirgi natijadir. Bugun ta’lim tizimidagi 
innovatsiyalarni quyidagicha tasniflash m a’qullanmoqda: 
• Faoliyat yo‘nalishiga qarab (pedagogik jarayondagi, boshqaruvdagi). 
• Kiritilgan o‘zgarishlarning tavsifiga ko‘ra (radikal, modifikatsiya- langan, 
kombinatsiyalangan). 
• o‘zgarishlar ko‘lamiga ko‘ra (lokal, modulli, tizimli). 
• Kelib chiqish manbayiga ko‘ra (shu jamoa uchun ichki yoki tashqaridan olingan). 
Innovatsiyaning maqsadi - sarflangan mablag‘ yoki kuchdan eng yuqori natija 
olishdan iborat. 
Boshqa turli-tuman o‘z-o‘zidan paydo bo‘ladigan yangiliklardan farqli o‘laroq, 
innovatsiya boshqariluvchi va nazorat qilinuvchi o‘zgarishlar mexanizmini tashkil 
etadi. 
Ta’lim tizimidagi har qanday yangilik innovatsiya bo‘la olmaydi. Shu sababli 
«novatsiya» va «innovatsiya» tushunchalari o‘rtasidagi asosiy farqlarni ko'rsatib 
o‘tish zarur. Buning uchun islohot faoliyatining aniq shakli, mazmuni va ko‘lami 
asos bo‘lib xizmat qiladi. Agar faoliyat qisqa muddatli bo‘lsa va yaxlit tizim 
o‘qituvchining innovatsion pedagogik faoliyatining shakllanishi va rivojlanish jarayonini tahlil qilish imkonini berdi. Innovatsion faoliyatning umumiy va alohida jihatlarini K.Angelovskiy, G.I.Gorskaya, V.A.Kan-Kalik, S.L.Kuzmina, V.A.Slastenin, L.M.Fridman kabi olimlar o‘zlarining ilmiy tadqiqot ishlarida yoritib berdilar. Mamlakatimizda pedagogik innovatsiyani rivojlantirish muammolari ustida pedagog olimlardan N.Azizxo‘jayeva, B.Farberman, R.Mavlonova, U.Nishonaliyev, N.Sayidahmedov, M.Ochilovlar ilmiy izlanishlar olib bormoqdalar. Innovatsiyalar dolzarb muhim ahamiyatga ega bo‘lib, bir tizimda shakllangan yangicha yondashuvlardir. Ular tashabbuslar va yangiliklar asosida tug‘ilib, ta’lim mazmunini rivojlantirish uchun istiqbolli bo‘ladi, shuningdek, umuman ta’lim tizimi rivojiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. Innovatsiya - ma’lum bir faoliyat maydonidagi yoki ishlab chiqarishdagi texnologiya, shakl va metodlar, muammoni yechish uchun yangicha yondashuv yoki yangi texnologik jarayonni qo‘llash muvaffaqiyatga erishishga olib kelishi ma’lum bo‘lgan oxirgi natijadir. Bugun ta’lim tizimidagi innovatsiyalarni quyidagicha tasniflash m a’qullanmoqda: • Faoliyat yo‘nalishiga qarab (pedagogik jarayondagi, boshqaruvdagi). • Kiritilgan o‘zgarishlarning tavsifiga ko‘ra (radikal, modifikatsiya- langan, kombinatsiyalangan). • o‘zgarishlar ko‘lamiga ko‘ra (lokal, modulli, tizimli). • Kelib chiqish manbayiga ko‘ra (shu jamoa uchun ichki yoki tashqaridan olingan). Innovatsiyaning maqsadi - sarflangan mablag‘ yoki kuchdan eng yuqori natija olishdan iborat. Boshqa turli-tuman o‘z-o‘zidan paydo bo‘ladigan yangiliklardan farqli o‘laroq, innovatsiya boshqariluvchi va nazorat qilinuvchi o‘zgarishlar mexanizmini tashkil etadi. Ta’lim tizimidagi har qanday yangilik innovatsiya bo‘la olmaydi. Shu sababli «novatsiya» va «innovatsiya» tushunchalari o‘rtasidagi asosiy farqlarni ko'rsatib o‘tish zarur. Buning uchun islohot faoliyatining aniq shakli, mazmuni va ko‘lami asos bo‘lib xizmat qiladi. Agar faoliyat qisqa muddatli bo‘lsa va yaxlit tizim xususiyatiga ega boMmasa, o‘z oldiga muayyan tizimdagi faqat ba’zi elementlarini 
o‘zgartirishni vazifa qilib qo‘ygan bo‘lsa, u holda biz novatsiya bilan muloqot 
qilayotgan boMamiz. Agar faoliyat ma’lum konseptual yondashuv asosida amalga 
oshirilayotgan bo‘lsa va uning natijasi o‘sha tizim rivojlanishiga yoki uning 
prinsipial o‘zgarishiga olib kelsagina innovatsiya deya olamiz. 
Har ikkala tushuncha mezonlari quyidagicha: novatsiya amaldagi nazariya doirasida 
amalga oshiriladi, ko‘lam va vaqt bo‘yicha chegaralanadi, metodlar yangilanadi va 
natijasi avvalgi tizimni takomillashtiradi. Innovatsiya esa tizimli, yaxlit va davomli 
bo‘ladi, ma’lum amaliyotda yangi faoliyat tizimini loyihalaydi, amaliyot subyektlari 
pozitsiyalarini to‘la yangilaydi. Bunda faoliyatning yangi yo‘nalishlari ochiladi, 
yangi texnologiyalar yaratiladi, faoliyatning yangi sifat natijalariga erishiladi, 
natijada amaliyotning o‘zi ham yangilanadi. Innovatsiyaning amaliyotga kiritilishi 
innovatsion jarayonlarda amalga oshiriladi. Innovatsion jarayon deb innovatsion 
o‘zgarishlarga tayyorgarlik ko‘rish va uni amalga oshirish jarayoniga aytiladi. 
«Innovatsion faoliyat - bu yangi ijtimoiy talablar bilan an’anaviy me’yorlarning mos 
kelmasligi yoxud amaliyotning yangi shakllanayotgan me’yorining mavjud me’yor 
bilan to‘qnashuvi natijasida vujudga kelgan, majmuali muammolarni yechishga 
qaratilgan faoliyatdir», - deb ta’kidlaydi V.I.Slobadchikov. Innovatsion faoliyat 
amaliy nazariyaning muhim qismi bo‘lib, ijtimoiy-madaniy obyekt sifatlarini 
yaxshilashga qaratilgan ijtimoiy subyektlarning harakat tizimidir, u ma’lum 
doiradagi muammolarni yechish qobiliyatigina emas, balki har qanday vaziyatdagi 
muammolarni yechish uchun motivatsion tayyorgarlikka ega bo‘lishdir. O‘qituvchi 
innovatsion faoliyatining markaziy masalasi o‘quv jarayonini samarali tashkil 
etishdan iborat. 
Innovatsion faoliyat-bu ilmiy izlanishlar, ishlanmalaryaratish, tajriba- sinov ishlari 
olib borish yoki boshqa fan-texnika yutuqlaridan foydalangan holda yangi 
texnologik jarayon yoki yangi takomillashtirilgan mahsulot yaratish bo‘lib, uning 
progmatik xususiyati shundaki, u g‘oyalar maydonida ham va alohida bir 
subyektning harakat maydonida ham amalga oshirilmaydi, balki bu faoliyatni 
amalga oshirish tajribasi kishilar hayotida hammabop bo‘ladigan holdagina haqiqiy 
xususiyatiga ega boMmasa, o‘z oldiga muayyan tizimdagi faqat ba’zi elementlarini o‘zgartirishni vazifa qilib qo‘ygan bo‘lsa, u holda biz novatsiya bilan muloqot qilayotgan boMamiz. Agar faoliyat ma’lum konseptual yondashuv asosida amalga oshirilayotgan bo‘lsa va uning natijasi o‘sha tizim rivojlanishiga yoki uning prinsipial o‘zgarishiga olib kelsagina innovatsiya deya olamiz. Har ikkala tushuncha mezonlari quyidagicha: novatsiya amaldagi nazariya doirasida amalga oshiriladi, ko‘lam va vaqt bo‘yicha chegaralanadi, metodlar yangilanadi va natijasi avvalgi tizimni takomillashtiradi. Innovatsiya esa tizimli, yaxlit va davomli bo‘ladi, ma’lum amaliyotda yangi faoliyat tizimini loyihalaydi, amaliyot subyektlari pozitsiyalarini to‘la yangilaydi. Bunda faoliyatning yangi yo‘nalishlari ochiladi, yangi texnologiyalar yaratiladi, faoliyatning yangi sifat natijalariga erishiladi, natijada amaliyotning o‘zi ham yangilanadi. Innovatsiyaning amaliyotga kiritilishi innovatsion jarayonlarda amalga oshiriladi. Innovatsion jarayon deb innovatsion o‘zgarishlarga tayyorgarlik ko‘rish va uni amalga oshirish jarayoniga aytiladi. «Innovatsion faoliyat - bu yangi ijtimoiy talablar bilan an’anaviy me’yorlarning mos kelmasligi yoxud amaliyotning yangi shakllanayotgan me’yorining mavjud me’yor bilan to‘qnashuvi natijasida vujudga kelgan, majmuali muammolarni yechishga qaratilgan faoliyatdir», - deb ta’kidlaydi V.I.Slobadchikov. Innovatsion faoliyat amaliy nazariyaning muhim qismi bo‘lib, ijtimoiy-madaniy obyekt sifatlarini yaxshilashga qaratilgan ijtimoiy subyektlarning harakat tizimidir, u ma’lum doiradagi muammolarni yechish qobiliyatigina emas, balki har qanday vaziyatdagi muammolarni yechish uchun motivatsion tayyorgarlikka ega bo‘lishdir. O‘qituvchi innovatsion faoliyatining markaziy masalasi o‘quv jarayonini samarali tashkil etishdan iborat. Innovatsion faoliyat-bu ilmiy izlanishlar, ishlanmalaryaratish, tajriba- sinov ishlari olib borish yoki boshqa fan-texnika yutuqlaridan foydalangan holda yangi texnologik jarayon yoki yangi takomillashtirilgan mahsulot yaratish bo‘lib, uning progmatik xususiyati shundaki, u g‘oyalar maydonida ham va alohida bir subyektning harakat maydonida ham amalga oshirilmaydi, balki bu faoliyatni amalga oshirish tajribasi kishilar hayotida hammabop bo‘ladigan holdagina haqiqiy innovatsion hisoblanadi. Innovatsion faoliyatning asl mazmuni amalda yangi 
texnologiyaning shakllanishi bo‘lib, uning natijasi innovatsiya sifatida yuzaga 
kelgan ixtironi loyihaga, loyihani texnologiyaga aylantirishga yo‘naltirilgan 
faoliyatdir. 
O‘qituvchi innovatsion faoliyatni tashkil etib, uning shakllanish bosqichlarini 
quyidagicha belgilashi mumkin: 
Birinchi bosqich - tayyor metodik tavsiyanomalar aniq qilib ko‘chiriladi. 
Ikkinchi bosqich - mavjud tizimga ayrim yangi moslama (modifikatsiya) lar, 
metodlar kiritiladi. 
Uchinchi bosqich - yangi g‘oyani amalga oshirish mazmuni, metodlari va shakli 
to‘la ishlab chiqiladi. 
To‘rtinchi bosqich - o‘qituvchi o‘qitish va tarbiyalashning o‘z konsepsiyasini va 
metodikasini ishlab chiqadi. 
O‘qituvchilarni innovatsion faoliyatga tayyorlashda jamoadagi psixologik muhitni, 
jamoa a’zolarining qanchalik darajada dunyo ta’lim bozoridagi yangiliklardan 
xabardor ekanligini hisobga olish zarur. 
innovatsion hisoblanadi. Innovatsion faoliyatning asl mazmuni amalda yangi texnologiyaning shakllanishi bo‘lib, uning natijasi innovatsiya sifatida yuzaga kelgan ixtironi loyihaga, loyihani texnologiyaga aylantirishga yo‘naltirilgan faoliyatdir. O‘qituvchi innovatsion faoliyatni tashkil etib, uning shakllanish bosqichlarini quyidagicha belgilashi mumkin: Birinchi bosqich - tayyor metodik tavsiyanomalar aniq qilib ko‘chiriladi. Ikkinchi bosqich - mavjud tizimga ayrim yangi moslama (modifikatsiya) lar, metodlar kiritiladi. Uchinchi bosqich - yangi g‘oyani amalga oshirish mazmuni, metodlari va shakli to‘la ishlab chiqiladi. To‘rtinchi bosqich - o‘qituvchi o‘qitish va tarbiyalashning o‘z konsepsiyasini va metodikasini ishlab chiqadi. O‘qituvchilarni innovatsion faoliyatga tayyorlashda jamoadagi psixologik muhitni, jamoa a’zolarining qanchalik darajada dunyo ta’lim bozoridagi yangiliklardan xabardor ekanligini hisobga olish zarur.