Boshlang‘ich taʼlimda innovatsiya, Innovatsion jarayonning pedagogik asoslari.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

26,2 KB


Boshlang‘ich taʼlimda innovatsiya.
Reja:
1.Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi.
2.Pedagogik jarayon.
3.Innovatsion muhit.
4.Innovatsion jarayonning pedagogik asoslari.
5.Innovatsion pedagogika
Logotip
Boshlang‘ich taʼlimda innovatsiya. Reja: 1.Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi. 2.Pedagogik jarayon. 3.Innovatsion muhit. 4.Innovatsion jarayonning pedagogik asoslari. 5.Innovatsion pedagogika
Tayanch
 
tushunchalar: pedagogika,
 
innovatsion
 
pedagogika,
boshlang‘ich  ta’lim  pedagogikasi,  pedagogik  jarayon,  innovatsion  muhit,
innovatsion jarayon.
Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi.
Pedagogika  (yunoncha paidagogike bo‘lib, paida – “bola” va gogike –
“yetaklayman”) ijtimoiy tarbiyaning umumiy qonuniyatlari, muayyan jamiyatda
yagona ijtimoiy maqsadga muvofiq yosh avlodni tarbiyalash hamda unga ta’lim
berishning  mohiyati  va  muammolarini  o‘rganadigan  fan.  Pedagogika  ijtimoiy
fanlar tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod hamda kattalarni milliy istiqlol
g‘oyalari asosida tarbiyalash, unga ta’lim berishmuammolarini o‘rganadi.
Pedagogika  - ta’lim va tarbiya jarayonini yaxlitlikda o‘rganadigan fan
sohasi. Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati - uni o‘qitish
va tarbiyalashga asosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’ lim nazariyasi) va
tarbiya nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi.
Boshlang‘ich  ta’lim  pedagogikasi  -  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarini
tarbiyalash, ularga ta’lim berish, ularning o‘ziga xos psixologik hamda fiziologik
xususiyatlarini tadqiq etish, shuningdek, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va
jismoniy jihatdan kamolotga etkazish masalalarini o‘rganadi.
Pedagogik  jarayon. Pedagogik jarayon  o'z  ma'nosida  ta'lim  va  ta'lim
birligini ta'minlash (uning tor o'zgacha ma'noda) rivojlanishining yaxlit jarayoni
hisoblanadi.  O'quv, tarbiyaviy, rivojlanish,  pedagogik jarayoni  o'quv, o'quv  va
rivojlanayotgan kabi funktsiyalarni amalga oshirishni ta'minlaydi.
Pedagogik jarayoni hamjamiyati ta'lim jarayoni sifatida ( o'quv tadbiri) va
o'quv  jarayoni  (dars)  pedagogik  jarayon  sifatida  amalga  oshiriladi.
"Pedagogik jarayoni" konsepsiyasining ma'nosi "Ta'lim berish, o'qitish, o'qitish,
o'qitishni tayyorlash" formulasi bilan ifodalanishi mumkin. Ta'lim va ta'lim o'quv
jarayonining asosi sifatida shaxsiyatni rivojlantirishni amalga oshiradi. Bu yerdan
siz pedagogik jarayonning mohiyatini belgilashingiz mumkin: bu ta'lim va ta'lim
yaxlitligi asosida shaxsiyatning rivojlanishi.
Logotip
Tayanch tushunchalar: pedagogika, innovatsion pedagogika, boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi, pedagogik jarayon, innovatsion muhit, innovatsion jarayon. Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi. Pedagogika (yunoncha paidagogike bo‘lib, paida – “bola” va gogike – “yetaklayman”) ijtimoiy tarbiyaning umumiy qonuniyatlari, muayyan jamiyatda yagona ijtimoiy maqsadga muvofiq yosh avlodni tarbiyalash hamda unga ta’lim berishning mohiyati va muammolarini o‘rganadigan fan. Pedagogika ijtimoiy fanlar tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod hamda kattalarni milliy istiqlol g‘oyalari asosida tarbiyalash, unga ta’lim berishmuammolarini o‘rganadi. Pedagogika - ta’lim va tarbiya jarayonini yaxlitlikda o‘rganadigan fan sohasi. Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati - uni o‘qitish va tarbiyalashga asosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’ lim nazariyasi) va tarbiya nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi. Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi - boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalash, ularga ta’lim berish, ularning o‘ziga xos psixologik hamda fiziologik xususiyatlarini tadqiq etish, shuningdek, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va jismoniy jihatdan kamolotga etkazish masalalarini o‘rganadi. Pedagogik jarayon. Pedagogik jarayon o'z ma'nosida ta'lim va ta'lim birligini ta'minlash (uning tor o'zgacha ma'noda) rivojlanishining yaxlit jarayoni hisoblanadi. O'quv, tarbiyaviy, rivojlanish, pedagogik jarayoni o'quv, o'quv va rivojlanayotgan kabi funktsiyalarni amalga oshirishni ta'minlaydi. Pedagogik jarayoni hamjamiyati ta'lim jarayoni sifatida ( o'quv tadbiri) va o'quv jarayoni (dars) pedagogik jarayon sifatida amalga oshiriladi. "Pedagogik jarayoni" konsepsiyasining ma'nosi "Ta'lim berish, o'qitish, o'qitish, o'qitishni tayyorlash" formulasi bilan ifodalanishi mumkin. Ta'lim va ta'lim o'quv jarayonining asosi sifatida shaxsiyatni rivojlantirishni amalga oshiradi. Bu yerdan siz pedagogik jarayonning mohiyatini belgilashingiz mumkin: bu ta'lim va ta'lim yaxlitligi asosida shaxsiyatning rivojlanishi.
Tizim sifatida pedagogik jarayoni. Pedagogik jarayoni yaxlit dinamik
tizim  sifatida  hisobga  olish  tavsiya  etiladi,  ularning  asosiy  omili pedagogik
faoliyat - Inson taraqqiyoti. Tizimning barcha tarkibiy qismlarining umumiy sifati -
o'qituvchi  va  talabalarning  o'zaro  munosabatlarini  o'rganish,  ta'lim  va
munosabatlardagi shaxsni o'rganish, o'qitish va rivojlantirish vazifalarini amalga
oshiradi.
K.D.  Ushinskiy  pedagogik  jarayoni  g‘oyasini  pedagogik,  ma'rifiy  faoliyatning
ma'muriy, ma'rifiy va ta'lim elementlarining birligi deb ifoda etdi. 
Mualliflar  hisobga  olingan  pedagogik  jarayonning  mohiyatini  oshkor
qiladi zamonaviy  tushunchalar,  Faqat  tizim  yondoshuvi  metodologiyasiga
asoslangan bo'lishi mumkin.
Tizim yondashuvi pedagogik ob'ektlarni tizim sifatida ko'rib chiqmoqda.
Asosiy tarkibiy qismlarning tarkibi, tuzilishi va tashkil  etilishini aniqlang, siz
ularning  orasidagi  etakchi  aloqalarni  o'rnatishingiz,  ulardan  tashqi  aloqani
aniqlang, ulardan asosiy aloqalarni aniqlang, ulardan asosiy aloqalarni aniqlang,
ulardan asosiy aloqa va boshqa tizimlar o'rtasidagi rolni aniqlang. muntazamlik va
tizimni  rivojlantirishda  uning  yaxlitligi  yo'nalishi  bo'yicha  rivojlanish
tendentsiyalarini  o'rnating.  Pedagogik  jarayoni  pedagogik  tizim  tarkibiy
qismlarining o'zaro ta'siri bilan ishlab chiqariladi, ya'ni pedagogik jarayonning
maqbul oqimini ta'minlash uchun tizim yaratilgan va funktsiyalar mavjud.
Tizim sifatida pedagogik jarayoni quyidagi tashqi sharoitlarda ishlaydi:
tabiiy-geografik, ijtimoiy, madaniyat, madaniyat, o'rta maktab muhiti va uning
mikrositish vositalarida ishlaydi. Maktab sharoitida o'quv va materiallar, maktab
gigienik,  axloqiy  va  psixologik  va  estetik  sharoitlar  mavjud.
Besh elementning tizimi sifatida N.V pedagogik jarayonini anglatadi.
 Kuzmina:
-
o'rganish maqsadi (nimani o'rgatish kerak?);
-
tarkib ta'lim haqida ma'lumot (Nima ta'lim berish kerak?);
-
usullar,  o'quv texnologiyalari,  pedagogik  aloqa  vositalari  (qanday
o'rganish kerak?);
-
o'qituvchi;
-
talaba.
Logotip
Tizim sifatida pedagogik jarayoni. Pedagogik jarayoni yaxlit dinamik tizim sifatida hisobga olish tavsiya etiladi, ularning asosiy omili pedagogik faoliyat - Inson taraqqiyoti. Tizimning barcha tarkibiy qismlarining umumiy sifati - o'qituvchi va talabalarning o'zaro munosabatlarini o'rganish, ta'lim va munosabatlardagi shaxsni o'rganish, o'qitish va rivojlantirish vazifalarini amalga oshiradi. K.D. Ushinskiy pedagogik jarayoni g‘oyasini pedagogik, ma'rifiy faoliyatning ma'muriy, ma'rifiy va ta'lim elementlarining birligi deb ifoda etdi. Mualliflar hisobga olingan pedagogik jarayonning mohiyatini oshkor qiladi zamonaviy tushunchalar, Faqat tizim yondoshuvi metodologiyasiga asoslangan bo'lishi mumkin. Tizim yondashuvi pedagogik ob'ektlarni tizim sifatida ko'rib chiqmoqda. Asosiy tarkibiy qismlarning tarkibi, tuzilishi va tashkil etilishini aniqlang, siz ularning orasidagi etakchi aloqalarni o'rnatishingiz, ulardan tashqi aloqani aniqlang, ulardan asosiy aloqalarni aniqlang, ulardan asosiy aloqalarni aniqlang, ulardan asosiy aloqa va boshqa tizimlar o'rtasidagi rolni aniqlang. muntazamlik va tizimni rivojlantirishda uning yaxlitligi yo'nalishi bo'yicha rivojlanish tendentsiyalarini o'rnating. Pedagogik jarayoni pedagogik tizim tarkibiy qismlarining o'zaro ta'siri bilan ishlab chiqariladi, ya'ni pedagogik jarayonning maqbul oqimini ta'minlash uchun tizim yaratilgan va funktsiyalar mavjud. Tizim sifatida pedagogik jarayoni quyidagi tashqi sharoitlarda ishlaydi: tabiiy-geografik, ijtimoiy, madaniyat, madaniyat, o'rta maktab muhiti va uning mikrositish vositalarida ishlaydi. Maktab sharoitida o'quv va materiallar, maktab gigienik, axloqiy va psixologik va estetik sharoitlar mavjud. Besh elementning tizimi sifatida N.V pedagogik jarayonini anglatadi. Kuzmina: - o'rganish maqsadi (nimani o'rgatish kerak?); - tarkib ta'lim haqida ma'lumot (Nima ta'lim berish kerak?); - usullar, o'quv texnologiyalari, pedagogik aloqa vositalari (qanday o'rganish kerak?); - o'qituvchi; - talaba.
E.L. Belkin pedagogikni  anglatadi Pedagogik tizim  sifatida bu ijtimoiy
tizimning bir qismidir. Uning pedagogik tizimi oltita elementdan iborat bo'lib,
invertir  daraxtining  shaklida  ifodalanadi  (barcha  elementlar  o'zaro  bog‘liq):
Ta'lim va ta'limning maqsadlari
O'quv va ta'lim texnologiyalari (usullar, metodlar, shakllar)
Tashkiliy shakllar
Talaba
Pedagogik jarayoni o'qituvchi tomonidan yaratilgan. 
Oqim yoki uning yaratuvchisi bo'lishidan qat'i nazar, u har doim bir xil
tuzilishga ega: Maqsad - tamoyillar - tarkib - usullar - shakllar - shakllar.
Maqsadda o'qituvchi  va  talaba  izlayotgan  pedagogik  o'zaro  ta'sirning
yakuniy  natijasi  aks  ettiradi.  Bu  pedpektorning  tizimni  shakllantiruvchi  omil.
Maqsad pedagogik jihatdan ta'birli ijtimoiy tajribaga xosdir, u albatta o'qituvchilar
va o'quvchilar faoliyatida va faoliyatida mavjud.
Pedagogik jarayonning tuzilishi universaldir: u umuman o'quv jarayoniga
ham, umuman o'quv jarayoniga ham, har qanday mahalliy ta'limotlarning mahalliy
tarmog‘i. Komponentlardan  birining  yo'qligi  pedagogik  tizimning  yaxlitligini
buzadi.
Innovatsion muhit.
Innovatsion muhit – bu pedagogik jamoada, umuman ta‘lim muassasasida
shunday ijodiy, samimiy, do‘stona sharoit tug‘diradiki, unda o‘qituvuchi o‘zini
erkin his qiladi, jamoada ichki intilish, moddiy, ma‘naviy qiziqish yuqori darajada
bo‘ladi. U muhitda o‘qituvchi  ijodiy fikr  yuritishga, ishlashga  tayyor bo‘ladi.
“Innovatsion ta’lim” deganda odatda o‘quv jarayoniga yangi (foydali) elementlar
olib kirish tushuniladi. Shuning uchun ta’lim tizimida innovatsiya o‘zgartirish bilan
bevosita bog‘liq. 
Bunday o‘zgartirishlar ta’lim tizimining:
-
maqsadiga, mazmuniga, metod, texnologiyasiga, tashkil etish shakli va
boshqaruv tizimiga;
-
pedagogik faoliyatdagi o‘ziga xoslik va o‘quv-bilish jarayonini tashkil
etishga;
-
ta’lim darajalarini nazorat qilish va baholash tizimiga;
Logotip
E.L. Belkin pedagogikni anglatadi Pedagogik tizim sifatida bu ijtimoiy tizimning bir qismidir. Uning pedagogik tizimi oltita elementdan iborat bo'lib, invertir daraxtining shaklida ifodalanadi (barcha elementlar o'zaro bog‘liq): Ta'lim va ta'limning maqsadlari O'quv va ta'lim texnologiyalari (usullar, metodlar, shakllar) Tashkiliy shakllar Talaba Pedagogik jarayoni o'qituvchi tomonidan yaratilgan. Oqim yoki uning yaratuvchisi bo'lishidan qat'i nazar, u har doim bir xil tuzilishga ega: Maqsad - tamoyillar - tarkib - usullar - shakllar - shakllar. Maqsadda o'qituvchi va talaba izlayotgan pedagogik o'zaro ta'sirning yakuniy natijasi aks ettiradi. Bu pedpektorning tizimni shakllantiruvchi omil. Maqsad pedagogik jihatdan ta'birli ijtimoiy tajribaga xosdir, u albatta o'qituvchilar va o'quvchilar faoliyatida va faoliyatida mavjud. Pedagogik jarayonning tuzilishi universaldir: u umuman o'quv jarayoniga ham, umuman o'quv jarayoniga ham, har qanday mahalliy ta'limotlarning mahalliy tarmog‘i. Komponentlardan birining yo'qligi pedagogik tizimning yaxlitligini buzadi. Innovatsion muhit. Innovatsion muhit – bu pedagogik jamoada, umuman ta‘lim muassasasida shunday ijodiy, samimiy, do‘stona sharoit tug‘diradiki, unda o‘qituvuchi o‘zini erkin his qiladi, jamoada ichki intilish, moddiy, ma‘naviy qiziqish yuqori darajada bo‘ladi. U muhitda o‘qituvchi ijodiy fikr yuritishga, ishlashga tayyor bo‘ladi. “Innovatsion ta’lim” deganda odatda o‘quv jarayoniga yangi (foydali) elementlar olib kirish tushuniladi. Shuning uchun ta’lim tizimida innovatsiya o‘zgartirish bilan bevosita bog‘liq. Bunday o‘zgartirishlar ta’lim tizimining: - maqsadiga, mazmuniga, metod, texnologiyasiga, tashkil etish shakli va boshqaruv tizimiga; - pedagogik faoliyatdagi o‘ziga xoslik va o‘quv-bilish jarayonini tashkil etishga; - ta’lim darajalarini nazorat qilish va baholash tizimiga;
-
o‘quv-metodik ta’minotiga;
-
tarbiyaviy ishlar tizimiga;
-
o‘quv reja va o‘quv dasturlariga;
-
o‘quvchi va o‘qituvchi faoliyatiga bog‘liq.
Yangilik tarixiy aspektda  nisbiylik ahamiyat  kasb  etadi. Yangilik aniq
tarixiy xarakterga ega, ya’ni o‘z vaqtidan oldin paydo bo‘lishi mumkin, o‘z vaqtida
me’yor bo‘lishi yoki eskirishi ham mumkin. 
Maktab yoki oliy tizimning rivojlanish jarayonida, ehtimol ta’lim tizimi
butunicha:
-
absolyut yangiligi (o‘xshashi, prototipning yo‘qligi);
-
nisbatan yangiligi;
-
o‘ziga xos, ixtirochiligi ko‘rinishidagilar hisobga olinadi.
Yangilik xillari (tiplar) maktab va oliy tizimda turlicha asoslarga ko‘ra
guruhlanadi:
Birinchi  klassifikatsiya  (guruh)  -  yangiliklarni  kiritish,  maktab  va  oliy
tizimda sodir bo‘ladigan pedagogik jarayonga aloqadorligi bilan asoslanadi. Ushbu
jarayonni tushunishga tayanib, quyidagi ko‘rinishdagi yangilik xillarini ajratish
mumkin:
-
ta’lim maqsadi va mazmuniga;
-
pedagogik jarayon metodikasi, vazifalari, usullari, texnologiyalarga;
-
ta’lim va tarbiyani tashkil etish shakllari va vositalari;
-
rahbariyat, pedagog va o‘quvchilar faoliyatiga.
Ta’lim  tizimiga  ikkinchi  klassifikatsiya  (guruh)  -  yangilikni  kiritish
masshtabi (hajmi) belgisiga asoslanadi. Bu erda quyidagi o‘zgarishlarni ajratish
mumkin:
-
bir-birlari  bilan  bog‘liq  bo‘lmagan  lokal  va  alohida  (bir
tomonlamalilik);
-
kompleks, o‘zaro bir-biri bilan bog‘liq;
-
butun maktab va oliy tizimni qamrab oluvchi, tizimli.
Uchinchi klassifikatsiya (guruh) - innovatsion imkoniyatlarga qarab amalga
oshiriladi. Bu holatda e’tiborga olinadi:
Logotip
- o‘quv-metodik ta’minotiga; - tarbiyaviy ishlar tizimiga; - o‘quv reja va o‘quv dasturlariga; - o‘quvchi va o‘qituvchi faoliyatiga bog‘liq. Yangilik tarixiy aspektda nisbiylik ahamiyat kasb etadi. Yangilik aniq tarixiy xarakterga ega, ya’ni o‘z vaqtidan oldin paydo bo‘lishi mumkin, o‘z vaqtida me’yor bo‘lishi yoki eskirishi ham mumkin. Maktab yoki oliy tizimning rivojlanish jarayonida, ehtimol ta’lim tizimi butunicha: - absolyut yangiligi (o‘xshashi, prototipning yo‘qligi); - nisbatan yangiligi; - o‘ziga xos, ixtirochiligi ko‘rinishidagilar hisobga olinadi. Yangilik xillari (tiplar) maktab va oliy tizimda turlicha asoslarga ko‘ra guruhlanadi: Birinchi klassifikatsiya (guruh) - yangiliklarni kiritish, maktab va oliy tizimda sodir bo‘ladigan pedagogik jarayonga aloqadorligi bilan asoslanadi. Ushbu jarayonni tushunishga tayanib, quyidagi ko‘rinishdagi yangilik xillarini ajratish mumkin: - ta’lim maqsadi va mazmuniga; - pedagogik jarayon metodikasi, vazifalari, usullari, texnologiyalarga; - ta’lim va tarbiyani tashkil etish shakllari va vositalari; - rahbariyat, pedagog va o‘quvchilar faoliyatiga. Ta’lim tizimiga ikkinchi klassifikatsiya (guruh) - yangilikni kiritish masshtabi (hajmi) belgisiga asoslanadi. Bu erda quyidagi o‘zgarishlarni ajratish mumkin: - bir-birlari bilan bog‘liq bo‘lmagan lokal va alohida (bir tomonlamalilik); - kompleks, o‘zaro bir-biri bilan bog‘liq; - butun maktab va oliy tizimni qamrab oluvchi, tizimli. Uchinchi klassifikatsiya (guruh) - innovatsion imkoniyatlarga qarab amalga oshiriladi. Bu holatda e’tiborga olinadi:
-ta’lim dasturlari, o‘quv rejalar, tuzilmalarni takomillashtirish, ixtirochilik,
ko‘rinishlarni
 
o‘zgartirish
 
bilan
 
bog‘liq
 
ma’lum
 
va
 
qabul
qilinganlarni modifikatsiyalash;
-kombinatorlikka  (o‘zgartirishlar)  xos  yangilik  kiritish;  radikal
o‘zgartirishlar.
Ta’lim tizimida yangiliklar kiritish mazmuni va yo‘nalishlari masalasini
o‘rganishga  kirishishdan  oldin  “Pedagogik  tizim”  va  “Pedagogik  tizimda
yangiliklar kiritish” tushunchasini aniqlab olaylik.
Pedagogik jarayon bilamizki, pedagogik tizim asosida yo‘lga qo‘yiladi.
Pedagogik tizim – bu tashkil etuvchilarning birlashtirilgan majmui bo‘lib, ular
o‘zgarishlarda  ham  barqarorligicha  qolaveradi.  Agarda  o‘zgarishlar  (yangilik
kiritish) qandaydir mumkin bo‘lgan chegaradan oshib ketsa, tizim buziladi, uning
o‘rniga
 
yangi
 
boshqa
 
hususiyatli
 
tizim
 
yuzaga
 
keladi.
Pedagogik tizim – elementlarning juda mustahkam birlashuvidir. 
Har  qanday  pedagogik  tizimning  tuzilishi  hozirgi  davrda  quyidagi
elementlar  yig‘indisidan  iborat  bo‘lib,  ular  o‘zaro  bog‘liq  holda  quyidagi
ko‘rinishga ega:
-
o‘quvchi; tarbiyaning maqsadi;
-
tarbiya mazmuni;
-
tarbiya jarayoni; o‘qituvchilar (yoki TTV - ta’limning texnik vositalari);
-
tarbiyaviy ishlarning tashkiliy shakllaridan iborat bo‘ladi.
2. Bu  tizimning  tarkibiy  qismlaridan  har  biri  har  qanday  darajada
elementlarga bo‘lib, yoyib ko‘rsatilishi  mumkin. Ko‘rilgan tizimni  mukammal
tarkibiy tuzilish emas deb hisoblashga asoslarimiz bor. Ko‘rsatib o‘tilganlarga
qo‘shila olmaydiganlar pedagogik tizimning muhim tarkibiy qismlari, shuningdek,
“natijalar”, “o‘quv tarbiyaviy jarayonni boshqarish”, “texnologiya”lardan iborat,
deb ham hisoblashlari mumkin. 
Pedagogik tizimning tashkil etuvchi tarkibiy qismi sifatida alohida omillar
birligi  deb  ta’kidlagan  holda  ularni  ko‘pincha,  o‘quv-tarbiya  jarayonining
texnologiyasi deb ko‘rsatadilar. Bunday yondashishda pedagogik tizim ko‘zlangan
maqsadga  erishishni  ta’minlaydigan mustahkam  tashkiliy  texnologik kompleks
bo‘ladi. Shuni ta’kidlash kerakki, pedagogik tizim har doim ham texnologiyadir.
Logotip
-ta’lim dasturlari, o‘quv rejalar, tuzilmalarni takomillashtirish, ixtirochilik, ko‘rinishlarni o‘zgartirish bilan bog‘liq ma’lum va qabul qilinganlarni modifikatsiyalash; -kombinatorlikka (o‘zgartirishlar) xos yangilik kiritish; radikal o‘zgartirishlar. Ta’lim tizimida yangiliklar kiritish mazmuni va yo‘nalishlari masalasini o‘rganishga kirishishdan oldin “Pedagogik tizim” va “Pedagogik tizimda yangiliklar kiritish” tushunchasini aniqlab olaylik. Pedagogik jarayon bilamizki, pedagogik tizim asosida yo‘lga qo‘yiladi. Pedagogik tizim – bu tashkil etuvchilarning birlashtirilgan majmui bo‘lib, ular o‘zgarishlarda ham barqarorligicha qolaveradi. Agarda o‘zgarishlar (yangilik kiritish) qandaydir mumkin bo‘lgan chegaradan oshib ketsa, tizim buziladi, uning o‘rniga yangi boshqa hususiyatli tizim yuzaga keladi. Pedagogik tizim – elementlarning juda mustahkam birlashuvidir. Har qanday pedagogik tizimning tuzilishi hozirgi davrda quyidagi elementlar yig‘indisidan iborat bo‘lib, ular o‘zaro bog‘liq holda quyidagi ko‘rinishga ega: - o‘quvchi; tarbiyaning maqsadi; - tarbiya mazmuni; - tarbiya jarayoni; o‘qituvchilar (yoki TTV - ta’limning texnik vositalari); - tarbiyaviy ishlarning tashkiliy shakllaridan iborat bo‘ladi. 2. Bu tizimning tarkibiy qismlaridan har biri har qanday darajada elementlarga bo‘lib, yoyib ko‘rsatilishi mumkin. Ko‘rilgan tizimni mukammal tarkibiy tuzilish emas deb hisoblashga asoslarimiz bor. Ko‘rsatib o‘tilganlarga qo‘shila olmaydiganlar pedagogik tizimning muhim tarkibiy qismlari, shuningdek, “natijalar”, “o‘quv tarbiyaviy jarayonni boshqarish”, “texnologiya”lardan iborat, deb ham hisoblashlari mumkin. Pedagogik tizimning tashkil etuvchi tarkibiy qismi sifatida alohida omillar birligi deb ta’kidlagan holda ularni ko‘pincha, o‘quv-tarbiya jarayonining texnologiyasi deb ko‘rsatadilar. Bunday yondashishda pedagogik tizim ko‘zlangan maqsadga erishishni ta’minlaydigan mustahkam tashkiliy texnologik kompleks bo‘ladi. Shuni ta’kidlash kerakki, pedagogik tizim har doim ham texnologiyadir.
Ana  shu  belgisi  bo‘yicha  pedagogik  tizimning  tarkibiy  qismlar  ixtiyoriy
“to‘plami”dan ajratib olish osondir. 
Texnologiya – bu qat’iy tashkiliy mantiqqa bo‘ysunuvchi imkoniyatlarini
belgilovchi tizimning ichki sifatidir.
Innovatsion jarayonning pedagogik asoslari. Shu bilan birga topshiriqni
baholash darajasining o‘zidayoq, texnolog ma’lum jarayonlar hamda hodisalarga
tayanadi. Ma’lum jarayonlar muvaffaqiyat ifodasining dalili sifatida foydalaniladi,
ajoyib xodisalar natijalari esa yangi sabab va formula manbalari sifatida amalga
oshiriladi.  O‘quv  texnologiyalarni  loyihalashtirish  metodik  “tajribalarni
umumlashtirishdan” farqli “mumkin emas” xulosasini bermaydi. 
Texnolog uchun  bu faqatgina vaqt  va harajatlar  masalasidir.  Texnolog
faqatgina yaxshi ma’lum, tekshirib ko‘rilgan, asoslangan, shubha qilinmaydigan
fikrlarga asoslanadi. Texnolog tajribalar o‘tkazmay, aniq ko‘zlangan natijalar bilan
ish olib boradi. 
Texnologiya  variantlikka  yo‘l  qo‘ymaydi  uning  asosiy  vazifasi  -aniq
kafolatlangan natija olishdir, u har doim ham asosiy echimida oddiydir. Asosiy
echimni tushunish qolgan hammasini, o‘zaro zarur elementlar tizimi, tartibining
mazmunini ochib beradi. Texnologiyadan hech bir qismini olib tashlab bo‘lmaydi,
u erda ortiqchasi bo‘lmaydi, bo‘lishi mumkin ham emas. Bu juda murakkab holat,
har ikkinchi o‘qituvchi izlash - tadqiqotchilik tartibida ish olib boradi va shu bilan
bolaning  maktabdagi  hayoti  natijasining  noaniqligini  kuchaytiradi.
Har  doim,  ayniqsa  “aniq”  fanlar  deb  nomlanuvchi  yo‘nalish  vakillari  orasida
pedagoglarni harakterlari uchun koyib turuvchilar topiladi va ular har galgidek
pedagogika  tizimi  modellarini  reviziya  qilish  va  moderizatsiyalashdan
boshlaydilar. Endi  quyida  pedagogika  tizimida sodir  bo‘ladigan  jarayonlarniig
ba’zi prinsipial harakteristikalarida to‘xtalib o‘tamiz. 
Pedagogik  tizimining  har  bir  aniq  modifikatsiyasi  ko‘zlangan  natijaga
erishishi aniq hususiyat va imkoniyatlarga ega degan qoidadan kelib chiqamiz. Bu
imkoniyatlar  tizimining  aniq  hususiyatlari  bilan  qat’iy  belgilab  qo‘yilgan.  Bu
tarzda biz ta’lim va tarbiyaviy jihatdan ko‘zlangan daraja va sifatga erishmoqchi
bo‘lsak, unda shunga mos pedagogik tizim haqida o‘ylashimiz kerak va uning
ishlashi  pedagogik  jarayonning  kerakli  yo‘nalishi  va  intensivligini  ta’minlashi
Logotip
Ana shu belgisi bo‘yicha pedagogik tizimning tarkibiy qismlar ixtiyoriy “to‘plami”dan ajratib olish osondir. Texnologiya – bu qat’iy tashkiliy mantiqqa bo‘ysunuvchi imkoniyatlarini belgilovchi tizimning ichki sifatidir. Innovatsion jarayonning pedagogik asoslari. Shu bilan birga topshiriqni baholash darajasining o‘zidayoq, texnolog ma’lum jarayonlar hamda hodisalarga tayanadi. Ma’lum jarayonlar muvaffaqiyat ifodasining dalili sifatida foydalaniladi, ajoyib xodisalar natijalari esa yangi sabab va formula manbalari sifatida amalga oshiriladi. O‘quv texnologiyalarni loyihalashtirish metodik “tajribalarni umumlashtirishdan” farqli “mumkin emas” xulosasini bermaydi. Texnolog uchun bu faqatgina vaqt va harajatlar masalasidir. Texnolog faqatgina yaxshi ma’lum, tekshirib ko‘rilgan, asoslangan, shubha qilinmaydigan fikrlarga asoslanadi. Texnolog tajribalar o‘tkazmay, aniq ko‘zlangan natijalar bilan ish olib boradi. Texnologiya variantlikka yo‘l qo‘ymaydi uning asosiy vazifasi -aniq kafolatlangan natija olishdir, u har doim ham asosiy echimida oddiydir. Asosiy echimni tushunish qolgan hammasini, o‘zaro zarur elementlar tizimi, tartibining mazmunini ochib beradi. Texnologiyadan hech bir qismini olib tashlab bo‘lmaydi, u erda ortiqchasi bo‘lmaydi, bo‘lishi mumkin ham emas. Bu juda murakkab holat, har ikkinchi o‘qituvchi izlash - tadqiqotchilik tartibida ish olib boradi va shu bilan bolaning maktabdagi hayoti natijasining noaniqligini kuchaytiradi. Har doim, ayniqsa “aniq” fanlar deb nomlanuvchi yo‘nalish vakillari orasida pedagoglarni harakterlari uchun koyib turuvchilar topiladi va ular har galgidek pedagogika tizimi modellarini reviziya qilish va moderizatsiyalashdan boshlaydilar. Endi quyida pedagogika tizimida sodir bo‘ladigan jarayonlarniig ba’zi prinsipial harakteristikalarida to‘xtalib o‘tamiz. Pedagogik tizimining har bir aniq modifikatsiyasi ko‘zlangan natijaga erishishi aniq hususiyat va imkoniyatlarga ega degan qoidadan kelib chiqamiz. Bu imkoniyatlar tizimining aniq hususiyatlari bilan qat’iy belgilab qo‘yilgan. Bu tarzda biz ta’lim va tarbiyaviy jihatdan ko‘zlangan daraja va sifatga erishmoqchi bo‘lsak, unda shunga mos pedagogik tizim haqida o‘ylashimiz kerak va uning ishlashi pedagogik jarayonning kerakli yo‘nalishi va intensivligini ta’minlashi
zarur.  Buning  natijasi,  o‘quv-tarbiyaviy  jarayonning yanada  yuqoriroq
samaradorligi, har doim pedagogik tizimni takomillashtirish oqibatidir. Bu juda
murakkab muammo, ularni ishlab chiqishga dunyoda endi kirishilmoqda. 
Hozirgi, umumiy ko‘rinishga juda ko‘p ko‘rinishli ko‘rsatgich, “harajat” va
“natija”larni  to‘plash  mumkin bo‘lmoqda va ushbu  muammoning foydaliligini
aniqlash esa uni iqtisodiy nuqtai nazardan hal qilish imkonini beradi. Intuitiv va
sub’ektiv baholarni juda oson noto‘g‘ri deyish mumkin va bu erda vaziyatdan
chiqish
 
faqatgina
 
fikrlarni
 
to‘plashdan
 
iborat
 
bo‘ladi.
Har  qanday  pedagogikaning  maksimal  umumiy  samarasi  100%  ko‘zlangan
maqsadga to‘la erishilgan xisoblanib, agar tarbiyachilar uchun ilgari erishilgandan
pastroq  darajada  bo‘lmasa  mumkin  bo‘ladi. Yana  biron-bir  pedagogik  tizim
tuzilishiga nazar tashlaylik, u “yomon” va “yaxshi” pedagogik tizim uchun ham
birdir.  Uning  uchun  o‘qituvchi  ham  birdir.  Uni  o‘qituvchi,  o‘quvchilar
munosabatigacha  soddalashtiramiz.  Bu  munosabatlar  ilgari  o‘rganilgan  edi  va
umumiy xulosa ma’lum: deyarli 50% o‘qituvchidan, 50% esa o‘quvchiga bog‘liq.
Bundan kelib chiqadiki, masalan: eng yomon pedagogik tizimning samaradorligi,
aytaylik o‘qituvchi, umuman hech qanday harakatlarni amalga oshirmagan holda,
ammo tizim ishlasa 50% dan kam bo‘lmaydi. An’anaviy pedagogik tizimning
foydali harakat koeffitsenti 60% dan oshmaydi deb hisoblanadi. Bu esa maktab
tarbiyalanuvchilarining  faqatgina  yarmidan  ozgina  ko‘prog‘i  dasturni  to‘la
o‘zlashtira oladi deganini bildiradi. 
Yana bir muhim fikr, tizimning umumiy nazariyasidan ma’lumki tizimni
baravariga bir necha parametrlar bo‘yicha yaxshilash mumkin emas. To‘g‘ri yo‘l
yangilikni  asta-sekin,  uning  foydaliligiga  ishonch  hosil  qilib,  har  tomonlama
tekshirib  ko‘rib,  keyingi  ishlarni  o‘ylab  kiritishdan  iborat.  Tajribalar  shuni
ko‘rsatadiki har bir yaratilgan yangilik oldiniga albatta ilgarigisidan ham yomon
ishlaydi. Chunki bu jarayonni o‘rganish, moslashish, sustkashlikni yengish kerak.
3. Pedagogik tizimni takomillashtirishning asosiy yo‘llari ikkita: intensiv va
ekstensiv.  Intensiv  rivojlanish  pedagogik  tizimni  ichki  imkoniyatlar  xisobiga,
ekstensiv yo‘l esa qo‘shimcha kuchlar jalb etish – ya’ni, vositalar, asbob-uskunalar,
texnologiyalar  xisobiga  takomillashtirishni  ko‘zda  tutadi.  Pedagogik
texnologiyaning,  intensiv  rivojlanish  imkoniyatlari  tugagan  deb  hisoblanadi:
Logotip
zarur. Buning natijasi, o‘quv-tarbiyaviy jarayonning yanada yuqoriroq samaradorligi, har doim pedagogik tizimni takomillashtirish oqibatidir. Bu juda murakkab muammo, ularni ishlab chiqishga dunyoda endi kirishilmoqda. Hozirgi, umumiy ko‘rinishga juda ko‘p ko‘rinishli ko‘rsatgich, “harajat” va “natija”larni to‘plash mumkin bo‘lmoqda va ushbu muammoning foydaliligini aniqlash esa uni iqtisodiy nuqtai nazardan hal qilish imkonini beradi. Intuitiv va sub’ektiv baholarni juda oson noto‘g‘ri deyish mumkin va bu erda vaziyatdan chiqish faqatgina fikrlarni to‘plashdan iborat bo‘ladi. Har qanday pedagogikaning maksimal umumiy samarasi 100% ko‘zlangan maqsadga to‘la erishilgan xisoblanib, agar tarbiyachilar uchun ilgari erishilgandan pastroq darajada bo‘lmasa mumkin bo‘ladi. Yana biron-bir pedagogik tizim tuzilishiga nazar tashlaylik, u “yomon” va “yaxshi” pedagogik tizim uchun ham birdir. Uning uchun o‘qituvchi ham birdir. Uni o‘qituvchi, o‘quvchilar munosabatigacha soddalashtiramiz. Bu munosabatlar ilgari o‘rganilgan edi va umumiy xulosa ma’lum: deyarli 50% o‘qituvchidan, 50% esa o‘quvchiga bog‘liq. Bundan kelib chiqadiki, masalan: eng yomon pedagogik tizimning samaradorligi, aytaylik o‘qituvchi, umuman hech qanday harakatlarni amalga oshirmagan holda, ammo tizim ishlasa 50% dan kam bo‘lmaydi. An’anaviy pedagogik tizimning foydali harakat koeffitsenti 60% dan oshmaydi deb hisoblanadi. Bu esa maktab tarbiyalanuvchilarining faqatgina yarmidan ozgina ko‘prog‘i dasturni to‘la o‘zlashtira oladi deganini bildiradi. Yana bir muhim fikr, tizimning umumiy nazariyasidan ma’lumki tizimni baravariga bir necha parametrlar bo‘yicha yaxshilash mumkin emas. To‘g‘ri yo‘l yangilikni asta-sekin, uning foydaliligiga ishonch hosil qilib, har tomonlama tekshirib ko‘rib, keyingi ishlarni o‘ylab kiritishdan iborat. Tajribalar shuni ko‘rsatadiki har bir yaratilgan yangilik oldiniga albatta ilgarigisidan ham yomon ishlaydi. Chunki bu jarayonni o‘rganish, moslashish, sustkashlikni yengish kerak. 3. Pedagogik tizimni takomillashtirishning asosiy yo‘llari ikkita: intensiv va ekstensiv. Intensiv rivojlanish pedagogik tizimni ichki imkoniyatlar xisobiga, ekstensiv yo‘l esa qo‘shimcha kuchlar jalb etish – ya’ni, vositalar, asbob-uskunalar, texnologiyalar xisobiga takomillashtirishni ko‘zda tutadi. Pedagogik texnologiyaning, intensiv rivojlanish imkoniyatlari tugagan deb hisoblanadi:
maktabning mavjudligi ming yilliklar davomida hamma yo‘llarni  sinab ko‘rib
bo‘lgan,  hozirgi  pedagoglar  nasibasi  qaytarish,  tarbiya  mazmuni  va
vazifasini, mantiqiy chuqur esga olish, uning birlamchi asoslariga chuqur tushib
borishdan iborat.
Yana bir bor qaytarib aytamiz, agarda maktab hali o‘lmagan bo‘lsa agarda
u  yashayotgan,  rivojlanayogan  va  bolalarni  o‘qitayotgan  bo‘lsa,  bu  faqatgina
o‘zining konservativ  tabiati  hisobigadir. Ba’zi  nazariyotchilar  aytadilarki, juda
yaqin vaqt ichida pedagogikada innovatsiya bir ma’noni – orqaga, o‘tmishga,
o‘ylab  va  oqilona  tarbiyalash,  ma’naviy  tarbiyalovchi,  yangiliklarsiz  va
tirishishlarsiz tinch tizimga qaytishnigina bildiradi degan fikrni aytmoqdalar.
G‘arb  maktablari  ekstensiv  yo‘l  bilan  pedagogik  mahsulotni  yangi
informatsion  texnologiyalar,  vaqtni  turli  xil  o‘quv  faoliyatlariga  taqsimlash,
sinfdagi differensatsiya va individuallashtirish hisobiga oshirish bilan rivojlanib
bormoqda.  Shu  bilan  pedagogik  mahsulot  sifati  yaxshilanmoqdaki,  bu  savol
aniqligicha  qolmoqda:  ko‘pchilik  mustaqil  ekspertlar  bunga  ishonchsizlik
bildirmoqdalar.  Bu  holatdan  chiqish  yo‘li  “O‘zaro  bog‘liqlikdagi  innovatsiya
(yangiliklar)” deb ataluvchi, intensiv va ekstensiv yo‘llarni birlashtirishga imkon
beruvchi pedagogik tizim rivojlanishi hisoblanadi. Bu pedagogikaning foydalanish
imkoniyatlarini chuqur tekshirishni talab qiladi, bu esa ular turli ko‘rinishdagi turli
harakterli  va  turli  darajadagi  pedagogik  tizim  tashkil  etuvchilari  uchrashgan
nuqtada namoyon bo‘ladi.
Bo‘sh  joylarini  yangi  texnologiyalar  bilan  mustahkamlab,  pedagogik
tizimning umumiy samarasini yaxshilashga urinsa bo‘ladi. Bunday yondashishda
innovatsiya  o‘ylab  topilgai  “tashqi”  chora  bo‘lib  ko‘rilmaydi,  balki  chuqur
mazmunli  talab  va  tizimni  bilish,  anglab  etilgan  qayta  tuzish  hisoblanadi.
Agar shunday nuqtai nazar bilan innovatsion chaqiriqlarga qaralsa ularda deyarli
yangi jihatlar yo‘qdek tuyuladi. Jumladan, eski muammolarni hal etish uchun yangi
“retsept”lar  ham  yo‘q.  Umuman  olganda  innovatsion  g‘oyalarga  insoniyat
taraqiyoti jarayoni haqidagi yangi bilimlarga asoslangan, pedagogik muammolarni
hal  qilishga  ilgari  qo‘llanilmagan  nazariy  yondashuvlar,  aniq
amaliytexnologiyalardan olingan yuqori natijalarni kiritishga majburmiz.
Pedagogik tizimda innovatsion tuzilmalarning bosh yo‘nalishi:
Logotip
maktabning mavjudligi ming yilliklar davomida hamma yo‘llarni sinab ko‘rib bo‘lgan, hozirgi pedagoglar nasibasi qaytarish, tarbiya mazmuni va vazifasini, mantiqiy chuqur esga olish, uning birlamchi asoslariga chuqur tushib borishdan iborat. Yana bir bor qaytarib aytamiz, agarda maktab hali o‘lmagan bo‘lsa agarda u yashayotgan, rivojlanayogan va bolalarni o‘qitayotgan bo‘lsa, bu faqatgina o‘zining konservativ tabiati hisobigadir. Ba’zi nazariyotchilar aytadilarki, juda yaqin vaqt ichida pedagogikada innovatsiya bir ma’noni – orqaga, o‘tmishga, o‘ylab va oqilona tarbiyalash, ma’naviy tarbiyalovchi, yangiliklarsiz va tirishishlarsiz tinch tizimga qaytishnigina bildiradi degan fikrni aytmoqdalar. G‘arb maktablari ekstensiv yo‘l bilan pedagogik mahsulotni yangi informatsion texnologiyalar, vaqtni turli xil o‘quv faoliyatlariga taqsimlash, sinfdagi differensatsiya va individuallashtirish hisobiga oshirish bilan rivojlanib bormoqda. Shu bilan pedagogik mahsulot sifati yaxshilanmoqdaki, bu savol aniqligicha qolmoqda: ko‘pchilik mustaqil ekspertlar bunga ishonchsizlik bildirmoqdalar. Bu holatdan chiqish yo‘li “O‘zaro bog‘liqlikdagi innovatsiya (yangiliklar)” deb ataluvchi, intensiv va ekstensiv yo‘llarni birlashtirishga imkon beruvchi pedagogik tizim rivojlanishi hisoblanadi. Bu pedagogikaning foydalanish imkoniyatlarini chuqur tekshirishni talab qiladi, bu esa ular turli ko‘rinishdagi turli harakterli va turli darajadagi pedagogik tizim tashkil etuvchilari uchrashgan nuqtada namoyon bo‘ladi. Bo‘sh joylarini yangi texnologiyalar bilan mustahkamlab, pedagogik tizimning umumiy samarasini yaxshilashga urinsa bo‘ladi. Bunday yondashishda innovatsiya o‘ylab topilgai “tashqi” chora bo‘lib ko‘rilmaydi, balki chuqur mazmunli talab va tizimni bilish, anglab etilgan qayta tuzish hisoblanadi. Agar shunday nuqtai nazar bilan innovatsion chaqiriqlarga qaralsa ularda deyarli yangi jihatlar yo‘qdek tuyuladi. Jumladan, eski muammolarni hal etish uchun yangi “retsept”lar ham yo‘q. Umuman olganda innovatsion g‘oyalarga insoniyat taraqiyoti jarayoni haqidagi yangi bilimlarga asoslangan, pedagogik muammolarni hal qilishga ilgari qo‘llanilmagan nazariy yondashuvlar, aniq amaliytexnologiyalardan olingan yuqori natijalarni kiritishga majburmiz. Pedagogik tizimda innovatsion tuzilmalarning bosh yo‘nalishi: