Boshlang‘ich taʼlimda innovatsiya.
Reja:
1.Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi.
2.Pedagogik jarayon.
3.Innovatsion muhit.
4.Innovatsion jarayonning pedagogik asoslari.
5.Innovatsion pedagogika
Tayanch
tushunchalar: pedagogika,
innovatsion
pedagogika,
boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi, pedagogik jarayon, innovatsion muhit,
innovatsion jarayon.
Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi.
Pedagogika (yunoncha paidagogike bo‘lib, paida – “bola” va gogike –
“yetaklayman”) ijtimoiy tarbiyaning umumiy qonuniyatlari, muayyan jamiyatda
yagona ijtimoiy maqsadga muvofiq yosh avlodni tarbiyalash hamda unga ta’lim
berishning mohiyati va muammolarini o‘rganadigan fan. Pedagogika ijtimoiy
fanlar tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod hamda kattalarni milliy istiqlol
g‘oyalari asosida tarbiyalash, unga ta’lim berishmuammolarini o‘rganadi.
Pedagogika - ta’lim va tarbiya jarayonini yaxlitlikda o‘rganadigan fan
sohasi. Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati - uni o‘qitish
va tarbiyalashga asosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’ lim nazariyasi) va
tarbiya nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi.
Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi - boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini
tarbiyalash, ularga ta’lim berish, ularning o‘ziga xos psixologik hamda fiziologik
xususiyatlarini tadqiq etish, shuningdek, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va
jismoniy jihatdan kamolotga etkazish masalalarini o‘rganadi.
Pedagogik jarayon. Pedagogik jarayon o'z ma'nosida ta'lim va ta'lim
birligini ta'minlash (uning tor o'zgacha ma'noda) rivojlanishining yaxlit jarayoni
hisoblanadi. O'quv, tarbiyaviy, rivojlanish, pedagogik jarayoni o'quv, o'quv va
rivojlanayotgan kabi funktsiyalarni amalga oshirishni ta'minlaydi.
Pedagogik jarayoni hamjamiyati ta'lim jarayoni sifatida ( o'quv tadbiri) va
o'quv jarayoni (dars) pedagogik jarayon sifatida amalga oshiriladi.
"Pedagogik jarayoni" konsepsiyasining ma'nosi "Ta'lim berish, o'qitish, o'qitish,
o'qitishni tayyorlash" formulasi bilan ifodalanishi mumkin. Ta'lim va ta'lim o'quv
jarayonining asosi sifatida shaxsiyatni rivojlantirishni amalga oshiradi. Bu yerdan
siz pedagogik jarayonning mohiyatini belgilashingiz mumkin: bu ta'lim va ta'lim
yaxlitligi asosida shaxsiyatning rivojlanishi.
Tizim sifatida pedagogik jarayoni. Pedagogik jarayoni yaxlit dinamik
tizim sifatida hisobga olish tavsiya etiladi, ularning asosiy omili pedagogik
faoliyat - Inson taraqqiyoti. Tizimning barcha tarkibiy qismlarining umumiy sifati -
o'qituvchi va talabalarning o'zaro munosabatlarini o'rganish, ta'lim va
munosabatlardagi shaxsni o'rganish, o'qitish va rivojlantirish vazifalarini amalga
oshiradi.
K.D. Ushinskiy pedagogik jarayoni g‘oyasini pedagogik, ma'rifiy faoliyatning
ma'muriy, ma'rifiy va ta'lim elementlarining birligi deb ifoda etdi.
Mualliflar hisobga olingan pedagogik jarayonning mohiyatini oshkor
qiladi zamonaviy tushunchalar, Faqat tizim yondoshuvi metodologiyasiga
asoslangan bo'lishi mumkin.
Tizim yondashuvi pedagogik ob'ektlarni tizim sifatida ko'rib chiqmoqda.
Asosiy tarkibiy qismlarning tarkibi, tuzilishi va tashkil etilishini aniqlang, siz
ularning orasidagi etakchi aloqalarni o'rnatishingiz, ulardan tashqi aloqani
aniqlang, ulardan asosiy aloqalarni aniqlang, ulardan asosiy aloqalarni aniqlang,
ulardan asosiy aloqa va boshqa tizimlar o'rtasidagi rolni aniqlang. muntazamlik va
tizimni rivojlantirishda uning yaxlitligi yo'nalishi bo'yicha rivojlanish
tendentsiyalarini o'rnating. Pedagogik jarayoni pedagogik tizim tarkibiy
qismlarining o'zaro ta'siri bilan ishlab chiqariladi, ya'ni pedagogik jarayonning
maqbul oqimini ta'minlash uchun tizim yaratilgan va funktsiyalar mavjud.
Tizim sifatida pedagogik jarayoni quyidagi tashqi sharoitlarda ishlaydi:
tabiiy-geografik, ijtimoiy, madaniyat, madaniyat, o'rta maktab muhiti va uning
mikrositish vositalarida ishlaydi. Maktab sharoitida o'quv va materiallar, maktab
gigienik, axloqiy va psixologik va estetik sharoitlar mavjud.
Besh elementning tizimi sifatida N.V pedagogik jarayonini anglatadi.
Kuzmina:
-
o'rganish maqsadi (nimani o'rgatish kerak?);
-
tarkib ta'lim haqida ma'lumot (Nima ta'lim berish kerak?);
-
usullar, o'quv texnologiyalari, pedagogik aloqa vositalari (qanday
o'rganish kerak?);
-
o'qituvchi;
-
talaba.
E.L. Belkin pedagogikni anglatadi Pedagogik tizim sifatida bu ijtimoiy
tizimning bir qismidir. Uning pedagogik tizimi oltita elementdan iborat bo'lib,
invertir daraxtining shaklida ifodalanadi (barcha elementlar o'zaro bog‘liq):
Ta'lim va ta'limning maqsadlari
O'quv va ta'lim texnologiyalari (usullar, metodlar, shakllar)
Tashkiliy shakllar
Talaba
Pedagogik jarayoni o'qituvchi tomonidan yaratilgan.
Oqim yoki uning yaratuvchisi bo'lishidan qat'i nazar, u har doim bir xil
tuzilishga ega: Maqsad - tamoyillar - tarkib - usullar - shakllar - shakllar.
Maqsadda o'qituvchi va talaba izlayotgan pedagogik o'zaro ta'sirning
yakuniy natijasi aks ettiradi. Bu pedpektorning tizimni shakllantiruvchi omil.
Maqsad pedagogik jihatdan ta'birli ijtimoiy tajribaga xosdir, u albatta o'qituvchilar
va o'quvchilar faoliyatida va faoliyatida mavjud.
Pedagogik jarayonning tuzilishi universaldir: u umuman o'quv jarayoniga
ham, umuman o'quv jarayoniga ham, har qanday mahalliy ta'limotlarning mahalliy
tarmog‘i. Komponentlardan birining yo'qligi pedagogik tizimning yaxlitligini
buzadi.
Innovatsion muhit.
Innovatsion muhit – bu pedagogik jamoada, umuman ta‘lim muassasasida
shunday ijodiy, samimiy, do‘stona sharoit tug‘diradiki, unda o‘qituvuchi o‘zini
erkin his qiladi, jamoada ichki intilish, moddiy, ma‘naviy qiziqish yuqori darajada
bo‘ladi. U muhitda o‘qituvchi ijodiy fikr yuritishga, ishlashga tayyor bo‘ladi.
“Innovatsion ta’lim” deganda odatda o‘quv jarayoniga yangi (foydali) elementlar
olib kirish tushuniladi. Shuning uchun ta’lim tizimida innovatsiya o‘zgartirish bilan
bevosita bog‘liq.
Bunday o‘zgartirishlar ta’lim tizimining:
-
maqsadiga, mazmuniga, metod, texnologiyasiga, tashkil etish shakli va
boshqaruv tizimiga;
-
pedagogik faoliyatdagi o‘ziga xoslik va o‘quv-bilish jarayonini tashkil
etishga;
-
ta’lim darajalarini nazorat qilish va baholash tizimiga;
-
o‘quv-metodik ta’minotiga;
-
tarbiyaviy ishlar tizimiga;
-
o‘quv reja va o‘quv dasturlariga;
-
o‘quvchi va o‘qituvchi faoliyatiga bog‘liq.
Yangilik tarixiy aspektda nisbiylik ahamiyat kasb etadi. Yangilik aniq
tarixiy xarakterga ega, ya’ni o‘z vaqtidan oldin paydo bo‘lishi mumkin, o‘z vaqtida
me’yor bo‘lishi yoki eskirishi ham mumkin.
Maktab yoki oliy tizimning rivojlanish jarayonida, ehtimol ta’lim tizimi
butunicha:
-
absolyut yangiligi (o‘xshashi, prototipning yo‘qligi);
-
nisbatan yangiligi;
-
o‘ziga xos, ixtirochiligi ko‘rinishidagilar hisobga olinadi.
Yangilik xillari (tiplar) maktab va oliy tizimda turlicha asoslarga ko‘ra
guruhlanadi:
Birinchi klassifikatsiya (guruh) - yangiliklarni kiritish, maktab va oliy
tizimda sodir bo‘ladigan pedagogik jarayonga aloqadorligi bilan asoslanadi. Ushbu
jarayonni tushunishga tayanib, quyidagi ko‘rinishdagi yangilik xillarini ajratish
mumkin:
-
ta’lim maqsadi va mazmuniga;
-
pedagogik jarayon metodikasi, vazifalari, usullari, texnologiyalarga;
-
ta’lim va tarbiyani tashkil etish shakllari va vositalari;
-
rahbariyat, pedagog va o‘quvchilar faoliyatiga.
Ta’lim tizimiga ikkinchi klassifikatsiya (guruh) - yangilikni kiritish
masshtabi (hajmi) belgisiga asoslanadi. Bu erda quyidagi o‘zgarishlarni ajratish
mumkin:
-
bir-birlari bilan bog‘liq bo‘lmagan lokal va alohida (bir
tomonlamalilik);
-
kompleks, o‘zaro bir-biri bilan bog‘liq;
-
butun maktab va oliy tizimni qamrab oluvchi, tizimli.
Uchinchi klassifikatsiya (guruh) - innovatsion imkoniyatlarga qarab amalga
oshiriladi. Bu holatda e’tiborga olinadi:
-ta’lim dasturlari, o‘quv rejalar, tuzilmalarni takomillashtirish, ixtirochilik,
ko‘rinishlarni
o‘zgartirish
bilan
bog‘liq
ma’lum
va
qabul
qilinganlarni modifikatsiyalash;
-kombinatorlikka (o‘zgartirishlar) xos yangilik kiritish; radikal
o‘zgartirishlar.
Ta’lim tizimida yangiliklar kiritish mazmuni va yo‘nalishlari masalasini
o‘rganishga kirishishdan oldin “Pedagogik tizim” va “Pedagogik tizimda
yangiliklar kiritish” tushunchasini aniqlab olaylik.
Pedagogik jarayon bilamizki, pedagogik tizim asosida yo‘lga qo‘yiladi.
Pedagogik tizim – bu tashkil etuvchilarning birlashtirilgan majmui bo‘lib, ular
o‘zgarishlarda ham barqarorligicha qolaveradi. Agarda o‘zgarishlar (yangilik
kiritish) qandaydir mumkin bo‘lgan chegaradan oshib ketsa, tizim buziladi, uning
o‘rniga
yangi
boshqa
hususiyatli
tizim
yuzaga
keladi.
Pedagogik tizim – elementlarning juda mustahkam birlashuvidir.
Har qanday pedagogik tizimning tuzilishi hozirgi davrda quyidagi
elementlar yig‘indisidan iborat bo‘lib, ular o‘zaro bog‘liq holda quyidagi
ko‘rinishga ega:
-
o‘quvchi; tarbiyaning maqsadi;
-
tarbiya mazmuni;
-
tarbiya jarayoni; o‘qituvchilar (yoki TTV - ta’limning texnik vositalari);
-
tarbiyaviy ishlarning tashkiliy shakllaridan iborat bo‘ladi.
2. Bu tizimning tarkibiy qismlaridan har biri har qanday darajada
elementlarga bo‘lib, yoyib ko‘rsatilishi mumkin. Ko‘rilgan tizimni mukammal
tarkibiy tuzilish emas deb hisoblashga asoslarimiz bor. Ko‘rsatib o‘tilganlarga
qo‘shila olmaydiganlar pedagogik tizimning muhim tarkibiy qismlari, shuningdek,
“natijalar”, “o‘quv tarbiyaviy jarayonni boshqarish”, “texnologiya”lardan iborat,
deb ham hisoblashlari mumkin.
Pedagogik tizimning tashkil etuvchi tarkibiy qismi sifatida alohida omillar
birligi deb ta’kidlagan holda ularni ko‘pincha, o‘quv-tarbiya jarayonining
texnologiyasi deb ko‘rsatadilar. Bunday yondashishda pedagogik tizim ko‘zlangan
maqsadga erishishni ta’minlaydigan mustahkam tashkiliy texnologik kompleks
bo‘ladi. Shuni ta’kidlash kerakki, pedagogik tizim har doim ham texnologiyadir.
Ana shu belgisi bo‘yicha pedagogik tizimning tarkibiy qismlar ixtiyoriy
“to‘plami”dan ajratib olish osondir.
Texnologiya – bu qat’iy tashkiliy mantiqqa bo‘ysunuvchi imkoniyatlarini
belgilovchi tizimning ichki sifatidir.
Innovatsion jarayonning pedagogik asoslari. Shu bilan birga topshiriqni
baholash darajasining o‘zidayoq, texnolog ma’lum jarayonlar hamda hodisalarga
tayanadi. Ma’lum jarayonlar muvaffaqiyat ifodasining dalili sifatida foydalaniladi,
ajoyib xodisalar natijalari esa yangi sabab va formula manbalari sifatida amalga
oshiriladi. O‘quv texnologiyalarni loyihalashtirish metodik “tajribalarni
umumlashtirishdan” farqli “mumkin emas” xulosasini bermaydi.
Texnolog uchun bu faqatgina vaqt va harajatlar masalasidir. Texnolog
faqatgina yaxshi ma’lum, tekshirib ko‘rilgan, asoslangan, shubha qilinmaydigan
fikrlarga asoslanadi. Texnolog tajribalar o‘tkazmay, aniq ko‘zlangan natijalar bilan
ish olib boradi.
Texnologiya variantlikka yo‘l qo‘ymaydi uning asosiy vazifasi -aniq
kafolatlangan natija olishdir, u har doim ham asosiy echimida oddiydir. Asosiy
echimni tushunish qolgan hammasini, o‘zaro zarur elementlar tizimi, tartibining
mazmunini ochib beradi. Texnologiyadan hech bir qismini olib tashlab bo‘lmaydi,
u erda ortiqchasi bo‘lmaydi, bo‘lishi mumkin ham emas. Bu juda murakkab holat,
har ikkinchi o‘qituvchi izlash - tadqiqotchilik tartibida ish olib boradi va shu bilan
bolaning maktabdagi hayoti natijasining noaniqligini kuchaytiradi.
Har doim, ayniqsa “aniq” fanlar deb nomlanuvchi yo‘nalish vakillari orasida
pedagoglarni harakterlari uchun koyib turuvchilar topiladi va ular har galgidek
pedagogika tizimi modellarini reviziya qilish va moderizatsiyalashdan
boshlaydilar. Endi quyida pedagogika tizimida sodir bo‘ladigan jarayonlarniig
ba’zi prinsipial harakteristikalarida to‘xtalib o‘tamiz.
Pedagogik tizimining har bir aniq modifikatsiyasi ko‘zlangan natijaga
erishishi aniq hususiyat va imkoniyatlarga ega degan qoidadan kelib chiqamiz. Bu
imkoniyatlar tizimining aniq hususiyatlari bilan qat’iy belgilab qo‘yilgan. Bu
tarzda biz ta’lim va tarbiyaviy jihatdan ko‘zlangan daraja va sifatga erishmoqchi
bo‘lsak, unda shunga mos pedagogik tizim haqida o‘ylashimiz kerak va uning
ishlashi pedagogik jarayonning kerakli yo‘nalishi va intensivligini ta’minlashi
zarur. Buning natijasi, o‘quv-tarbiyaviy jarayonning yanada yuqoriroq
samaradorligi, har doim pedagogik tizimni takomillashtirish oqibatidir. Bu juda
murakkab muammo, ularni ishlab chiqishga dunyoda endi kirishilmoqda.
Hozirgi, umumiy ko‘rinishga juda ko‘p ko‘rinishli ko‘rsatgich, “harajat” va
“natija”larni to‘plash mumkin bo‘lmoqda va ushbu muammoning foydaliligini
aniqlash esa uni iqtisodiy nuqtai nazardan hal qilish imkonini beradi. Intuitiv va
sub’ektiv baholarni juda oson noto‘g‘ri deyish mumkin va bu erda vaziyatdan
chiqish
faqatgina
fikrlarni
to‘plashdan
iborat
bo‘ladi.
Har qanday pedagogikaning maksimal umumiy samarasi 100% ko‘zlangan
maqsadga to‘la erishilgan xisoblanib, agar tarbiyachilar uchun ilgari erishilgandan
pastroq darajada bo‘lmasa mumkin bo‘ladi. Yana biron-bir pedagogik tizim
tuzilishiga nazar tashlaylik, u “yomon” va “yaxshi” pedagogik tizim uchun ham
birdir. Uning uchun o‘qituvchi ham birdir. Uni o‘qituvchi, o‘quvchilar
munosabatigacha soddalashtiramiz. Bu munosabatlar ilgari o‘rganilgan edi va
umumiy xulosa ma’lum: deyarli 50% o‘qituvchidan, 50% esa o‘quvchiga bog‘liq.
Bundan kelib chiqadiki, masalan: eng yomon pedagogik tizimning samaradorligi,
aytaylik o‘qituvchi, umuman hech qanday harakatlarni amalga oshirmagan holda,
ammo tizim ishlasa 50% dan kam bo‘lmaydi. An’anaviy pedagogik tizimning
foydali harakat koeffitsenti 60% dan oshmaydi deb hisoblanadi. Bu esa maktab
tarbiyalanuvchilarining faqatgina yarmidan ozgina ko‘prog‘i dasturni to‘la
o‘zlashtira oladi deganini bildiradi.
Yana bir muhim fikr, tizimning umumiy nazariyasidan ma’lumki tizimni
baravariga bir necha parametrlar bo‘yicha yaxshilash mumkin emas. To‘g‘ri yo‘l
yangilikni asta-sekin, uning foydaliligiga ishonch hosil qilib, har tomonlama
tekshirib ko‘rib, keyingi ishlarni o‘ylab kiritishdan iborat. Tajribalar shuni
ko‘rsatadiki har bir yaratilgan yangilik oldiniga albatta ilgarigisidan ham yomon
ishlaydi. Chunki bu jarayonni o‘rganish, moslashish, sustkashlikni yengish kerak.
3. Pedagogik tizimni takomillashtirishning asosiy yo‘llari ikkita: intensiv va
ekstensiv. Intensiv rivojlanish pedagogik tizimni ichki imkoniyatlar xisobiga,
ekstensiv yo‘l esa qo‘shimcha kuchlar jalb etish – ya’ni, vositalar, asbob-uskunalar,
texnologiyalar xisobiga takomillashtirishni ko‘zda tutadi. Pedagogik
texnologiyaning, intensiv rivojlanish imkoniyatlari tugagan deb hisoblanadi:
maktabning mavjudligi ming yilliklar davomida hamma yo‘llarni sinab ko‘rib
bo‘lgan, hozirgi pedagoglar nasibasi qaytarish, tarbiya mazmuni va
vazifasini, mantiqiy chuqur esga olish, uning birlamchi asoslariga chuqur tushib
borishdan iborat.
Yana bir bor qaytarib aytamiz, agarda maktab hali o‘lmagan bo‘lsa agarda
u yashayotgan, rivojlanayogan va bolalarni o‘qitayotgan bo‘lsa, bu faqatgina
o‘zining konservativ tabiati hisobigadir. Ba’zi nazariyotchilar aytadilarki, juda
yaqin vaqt ichida pedagogikada innovatsiya bir ma’noni – orqaga, o‘tmishga,
o‘ylab va oqilona tarbiyalash, ma’naviy tarbiyalovchi, yangiliklarsiz va
tirishishlarsiz tinch tizimga qaytishnigina bildiradi degan fikrni aytmoqdalar.
G‘arb maktablari ekstensiv yo‘l bilan pedagogik mahsulotni yangi
informatsion texnologiyalar, vaqtni turli xil o‘quv faoliyatlariga taqsimlash,
sinfdagi differensatsiya va individuallashtirish hisobiga oshirish bilan rivojlanib
bormoqda. Shu bilan pedagogik mahsulot sifati yaxshilanmoqdaki, bu savol
aniqligicha qolmoqda: ko‘pchilik mustaqil ekspertlar bunga ishonchsizlik
bildirmoqdalar. Bu holatdan chiqish yo‘li “O‘zaro bog‘liqlikdagi innovatsiya
(yangiliklar)” deb ataluvchi, intensiv va ekstensiv yo‘llarni birlashtirishga imkon
beruvchi pedagogik tizim rivojlanishi hisoblanadi. Bu pedagogikaning foydalanish
imkoniyatlarini chuqur tekshirishni talab qiladi, bu esa ular turli ko‘rinishdagi turli
harakterli va turli darajadagi pedagogik tizim tashkil etuvchilari uchrashgan
nuqtada namoyon bo‘ladi.
Bo‘sh joylarini yangi texnologiyalar bilan mustahkamlab, pedagogik
tizimning umumiy samarasini yaxshilashga urinsa bo‘ladi. Bunday yondashishda
innovatsiya o‘ylab topilgai “tashqi” chora bo‘lib ko‘rilmaydi, balki chuqur
mazmunli talab va tizimni bilish, anglab etilgan qayta tuzish hisoblanadi.
Agar shunday nuqtai nazar bilan innovatsion chaqiriqlarga qaralsa ularda deyarli
yangi jihatlar yo‘qdek tuyuladi. Jumladan, eski muammolarni hal etish uchun yangi
“retsept”lar ham yo‘q. Umuman olganda innovatsion g‘oyalarga insoniyat
taraqiyoti jarayoni haqidagi yangi bilimlarga asoslangan, pedagogik muammolarni
hal qilishga ilgari qo‘llanilmagan nazariy yondashuvlar, aniq
amaliytexnologiyalardan olingan yuqori natijalarni kiritishga majburmiz.
Pedagogik tizimda innovatsion tuzilmalarning bosh yo‘nalishi: