BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA INTEGRATSIYA. O‘QUVCHINI MUSTAQIL FIKRLASHGA YO‘NALTIRISHDA INTEGRATSIYALASHGAN TA’LIMNING ROLI

Yuklangan vaqt

2024-05-16

Yuklab olishlar soni

4

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

43,5 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA INTEGRATSIYA. O‘QUVCHINI 
MUSTAQIL FIKRLASHGA YO‘NALTIRISHDA 
INTEGRATSIYALASHGAN TA’LIMNING ROLI 
 
 
 
 Mashg'ulotdan maqsad: Integratsiya haqidagi bilimlarini kengaytirish, uni 
amalga oshirishda zamonaviy ta’lim texnologiyalariga asoslangan usullar haqida 
tasavvur va tushunchalar hosil qilish.  
Kerakli jihozlar: Integratsiyaga oid uslubiy qo'llanmalar, tarqatma va didaktik 
materiallar. 
 Bilishi kerak bo’lgan manbalar: 
-integratsiya to'g'risida; 
-integratsiyaga oid adabiyotlarni o'rganish. 
Bajarishi kerak bo’lgan topshiriqlar: 
-  integratsiya ya’ni fanlararo aloqadorlikka oid adabiyotlarni o'rganish. 
Ishni bajarish tartibi: 
-  integratsiya ya'ni fanlararo aloqadorlikka oid adabiyotlardan ma'lumotlar 
yig'ish; 
-  integratsiyalashgan oqitish usullari haqida bilimlar berish; 
-  har xil turda darslar tashkil qilishning o'quv jarayonidagi ahamiyati haqida 
suhbat; 
-  egallagan bilimlarni nazorat qilish va baholash. 
   Umumiy ma'lumot: Boshlang‘ich ta’lim uchun zarur va ustivor 
yo‘nalishlaridan biri ta’lim mazmunining yangilanishi, darsni integratsiyalangan 
tajriba va g‘oyalarga tayanib, zamonaviylashtirilgan, takomillashtirilgan hamda 
ilmiy-innovatsion texnologiyalar asosida o‘tish zaruriyatini keltirib chiqardi. 
Ilmiybaza.uz BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA INTEGRATSIYA. O‘QUVCHINI MUSTAQIL FIKRLASHGA YO‘NALTIRISHDA INTEGRATSIYALASHGAN TA’LIMNING ROLI Mashg'ulotdan maqsad: Integratsiya haqidagi bilimlarini kengaytirish, uni amalga oshirishda zamonaviy ta’lim texnologiyalariga asoslangan usullar haqida tasavvur va tushunchalar hosil qilish. Kerakli jihozlar: Integratsiyaga oid uslubiy qo'llanmalar, tarqatma va didaktik materiallar. Bilishi kerak bo’lgan manbalar: -integratsiya to'g'risida; -integratsiyaga oid adabiyotlarni o'rganish. Bajarishi kerak bo’lgan topshiriqlar: - integratsiya ya’ni fanlararo aloqadorlikka oid adabiyotlarni o'rganish. Ishni bajarish tartibi: - integratsiya ya'ni fanlararo aloqadorlikka oid adabiyotlardan ma'lumotlar yig'ish; - integratsiyalashgan oqitish usullari haqida bilimlar berish; - har xil turda darslar tashkil qilishning o'quv jarayonidagi ahamiyati haqida suhbat; - egallagan bilimlarni nazorat qilish va baholash. Umumiy ma'lumot: Boshlang‘ich ta’lim uchun zarur va ustivor yo‘nalishlaridan biri ta’lim mazmunining yangilanishi, darsni integratsiyalangan tajriba va g‘oyalarga tayanib, zamonaviylashtirilgan, takomillashtirilgan hamda ilmiy-innovatsion texnologiyalar asosida o‘tish zaruriyatini keltirib chiqardi.
Ilmiybaza.uz 
 
Chunki, dars ta’lim - tarbiya berishning asosiy o‘zagidir. O‘quvchining o‘quv 
fanlarini chuqur o‘rganib borishi davomida uning bilimi mustahkamlanadi, 
savodxonligi oshib boradi.  
    Integratsiyalangan yondashuv metodlari va  usullariga quyidagilar 
kiradi:  
- evristik suhbatlar;  
- umumiy suhbatlar; 
- ekskursiyalar;  
- ijodiy ishlar; 
- o’qitishning ko’rgazmali metodlari;  
- mustaqil ishlar;  
- o’qish, matematika darslarida og’zaki rasim chizish; 
- tabiatshunoslik darslarida tabiat tasvirlarini ifodali o’qish;  
- ona tili darslarida tabiatshunoslikka oid diktantlar, matnlar yozish. 
 Darhaqiqat, o’qitish maqsadidagi integratsiya - bu o’quvchini o’qitishni 
birinchi qadamlaridanoq olamni bir butunlikda va uni barcha elementlari o’zaro 
bog’liqligi haqida tasavvur berishdir. 
Integratsiya - an’anaviy ta’lim vositasi; oldin mavjud turlangan bilimlar 
kesishuvida bilmaganlarni to’ldirib olish, ular orasidagi mavjud aloqani 
o’rnatish; 
o’qitishda 
mavjud 
bilimlarni 
yangilash 
bilan 
o’quvchining 
o’zlashtirish darajasini oshirish. 
     Tabiat va jamiyatda sodir bo’ladigan turli voqea hodisalarning, ular 
orasidagi aloqalalarning bir-biriga bog’liq holda rivojlanishini fanlararo 
aloqadorlik asosidagina tushunib yetish mumkin. Tabiat va jamiyat fanlarini 
alohida - alohida o’rganish ularga oid tarqoq bilimlarni shakllantirishga olib keladi. 
Bunday bilimlar tabiat va jamiyatning bir butunligi, insoniyatning tabiatda tutgan 
o’rni, insoniyat oldida turgan global muammolar mohiyatini to’g’ri tushinish va 
uni oqilona hal qilish uchun tizimli yondashuv zarurligi haqidagi tasavvurlar hosil 
bo’lishiga imkon bermaydi. 
Boshlang’ich maktab fanlari doirasida integratsiyalashgan oqitish usullarining 
Ilmiybaza.uz Chunki, dars ta’lim - tarbiya berishning asosiy o‘zagidir. O‘quvchining o‘quv fanlarini chuqur o‘rganib borishi davomida uning bilimi mustahkamlanadi, savodxonligi oshib boradi. Integratsiyalangan yondashuv metodlari va usullariga quyidagilar kiradi: - evristik suhbatlar; - umumiy suhbatlar; - ekskursiyalar; - ijodiy ishlar; - o’qitishning ko’rgazmali metodlari; - mustaqil ishlar; - o’qish, matematika darslarida og’zaki rasim chizish; - tabiatshunoslik darslarida tabiat tasvirlarini ifodali o’qish; - ona tili darslarida tabiatshunoslikka oid diktantlar, matnlar yozish. Darhaqiqat, o’qitish maqsadidagi integratsiya - bu o’quvchini o’qitishni birinchi qadamlaridanoq olamni bir butunlikda va uni barcha elementlari o’zaro bog’liqligi haqida tasavvur berishdir. Integratsiya - an’anaviy ta’lim vositasi; oldin mavjud turlangan bilimlar kesishuvida bilmaganlarni to’ldirib olish, ular orasidagi mavjud aloqani o’rnatish; o’qitishda mavjud bilimlarni yangilash bilan o’quvchining o’zlashtirish darajasini oshirish. Tabiat va jamiyatda sodir bo’ladigan turli voqea hodisalarning, ular orasidagi aloqalalarning bir-biriga bog’liq holda rivojlanishini fanlararo aloqadorlik asosidagina tushunib yetish mumkin. Tabiat va jamiyat fanlarini alohida - alohida o’rganish ularga oid tarqoq bilimlarni shakllantirishga olib keladi. Bunday bilimlar tabiat va jamiyatning bir butunligi, insoniyatning tabiatda tutgan o’rni, insoniyat oldida turgan global muammolar mohiyatini to’g’ri tushinish va uni oqilona hal qilish uchun tizimli yondashuv zarurligi haqidagi tasavvurlar hosil bo’lishiga imkon bermaydi. Boshlang’ich maktab fanlari doirasida integratsiyalashgan oqitish usullarining
Ilmiybaza.uz 
 
qo’llanilishi o’quvchi yoshlarning ijodiy tafakkurining shakllanishida, muloqot 
imkonining kengayishida, voqea - hodisalarga nisbatan baholashlari va 
qarashlarining shakllanishida, shuningdek, dars jarayonida vujudga kelgan qizg’in 
munozara va mantiqiy yechimlarning bevosita ishtirokchisi sifatida o’z faoliyatidan 
psixologik qoniqish hissini vujudga kelishi muhim ahamiyat kasb etadi. 1-4 sinf 
o’quvchilarida abstrakt tafakkur, mantiqiy fikrlash, tanqidiy baholash, qiyoslab 
tahlil 
qilish, 
integratsiya 
yani 
fanlararo 
aloqadorlikka 
oid 
bilimlarni 
takomillashtirishda boshlang’ich sinf darslarida “aqliy hujum”, “kichik guruhlarda 
ishlash”, “test”, “rolli o’yinlar”, “klaster”, “sahna” darslari, “o’yin”, “aql charxi”, 
“sarlavhasi  mendan  matni  sendan” o’yini, “taqdimot va muzyorarlar”, “gapni 
oxiriga yetkaz”, “ijodiy mehnat” kabi turli sub’ektiv faollikni talab etuvchi usullar 
orqali ta’limni tashkil etilishi yuqori samara beradi.  
    Shuningdek, ta’limni didaktik o’yinlar ko’rinishida tashkil etilishi 
o’quvchilarda ijodiy tafakkurni, ichki faollikni, erkin muloqotga kirishish, o’z 
hulqini boshqarish, muloqot madaniyati va saviyasini o’zlashtirishiga kuchli ta’sir 
ko’rsatadi. Shaxs ma’naviyati, ruhiy olam ko’rinishlari uning muloqoti orqali 
namoyon bo’ladi. Sir emaski, bugungi kunda yoshlarni muloqot saviyasi, 
madaniyati, muloqot orqali hissiy holatlarini bayon eta olish imkoniyatida qo’pol 
nuqsonlar ko’zga tashlanadi. Bu muammo yechimi esa ularni ta’lim jarayonida o’z 
ustida ishlashlarini tashkil etish, o’zga shaxslarni va o’zini o’zgalar qarashlari 
(refleksiya) bilan baholay olishlarini yuzaga keltirish orqali hal etish mumkin. 
Bundan tashqari ta’limda individual xususiyatlarni e’tiborga olgan holda va ichki 
imkoniyatlarga ko’ra turli usullarni qo’llanilishi, o’quvchilarni turli vaziyatlarda 
faollik ko’rsatishlarini talab etilishi ulardagi ochilmay qolgan imkoniyatlarni, zabt 
etilmagan yangi qirralarni kashf etilishiga turtki bo’ladi. 
    Jumladan, “Aqliy hujum” usuli mantiqiy fikrlashni, xotira, diqqat, idrok, 
hayol, nutq jarayonlari uzviyligini, tafakkur tezligi va nutqiy mahoratni mukammal 
darajasini namoyon etishni talab qiladi. Bundan tashqari hal etilayotgan muammo 
yechimiga qadar turli yondoshishlar, ta’riflar keng qamrovli fikr yuritishga, o’z 
aqliy salohiyatini qay darajada ekanligini baholay olishga sharoit yaratadi. 
Ilmiybaza.uz qo’llanilishi o’quvchi yoshlarning ijodiy tafakkurining shakllanishida, muloqot imkonining kengayishida, voqea - hodisalarga nisbatan baholashlari va qarashlarining shakllanishida, shuningdek, dars jarayonida vujudga kelgan qizg’in munozara va mantiqiy yechimlarning bevosita ishtirokchisi sifatida o’z faoliyatidan psixologik qoniqish hissini vujudga kelishi muhim ahamiyat kasb etadi. 1-4 sinf o’quvchilarida abstrakt tafakkur, mantiqiy fikrlash, tanqidiy baholash, qiyoslab tahlil qilish, integratsiya yani fanlararo aloqadorlikka oid bilimlarni takomillashtirishda boshlang’ich sinf darslarida “aqliy hujum”, “kichik guruhlarda ishlash”, “test”, “rolli o’yinlar”, “klaster”, “sahna” darslari, “o’yin”, “aql charxi”, “sarlavhasi mendan matni sendan” o’yini, “taqdimot va muzyorarlar”, “gapni oxiriga yetkaz”, “ijodiy mehnat” kabi turli sub’ektiv faollikni talab etuvchi usullar orqali ta’limni tashkil etilishi yuqori samara beradi. Shuningdek, ta’limni didaktik o’yinlar ko’rinishida tashkil etilishi o’quvchilarda ijodiy tafakkurni, ichki faollikni, erkin muloqotga kirishish, o’z hulqini boshqarish, muloqot madaniyati va saviyasini o’zlashtirishiga kuchli ta’sir ko’rsatadi. Shaxs ma’naviyati, ruhiy olam ko’rinishlari uning muloqoti orqali namoyon bo’ladi. Sir emaski, bugungi kunda yoshlarni muloqot saviyasi, madaniyati, muloqot orqali hissiy holatlarini bayon eta olish imkoniyatida qo’pol nuqsonlar ko’zga tashlanadi. Bu muammo yechimi esa ularni ta’lim jarayonida o’z ustida ishlashlarini tashkil etish, o’zga shaxslarni va o’zini o’zgalar qarashlari (refleksiya) bilan baholay olishlarini yuzaga keltirish orqali hal etish mumkin. Bundan tashqari ta’limda individual xususiyatlarni e’tiborga olgan holda va ichki imkoniyatlarga ko’ra turli usullarni qo’llanilishi, o’quvchilarni turli vaziyatlarda faollik ko’rsatishlarini talab etilishi ulardagi ochilmay qolgan imkoniyatlarni, zabt etilmagan yangi qirralarni kashf etilishiga turtki bo’ladi. Jumladan, “Aqliy hujum” usuli mantiqiy fikrlashni, xotira, diqqat, idrok, hayol, nutq jarayonlari uzviyligini, tafakkur tezligi va nutqiy mahoratni mukammal darajasini namoyon etishni talab qiladi. Bundan tashqari hal etilayotgan muammo yechimiga qadar turli yondoshishlar, ta’riflar keng qamrovli fikr yuritishga, o’z aqliy salohiyatini qay darajada ekanligini baholay olishga sharoit yaratadi.