BOSHLANG’ICH TA’LIMDA ONA TILI O‘QITISHDA INNOVATSION YONDASHUV.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

5

File size

Fayl hajmi

19,0 KB


BOSHLANG’ICH TA’LIMDA ONA TILI O‘QITISHDA INNOVATSION
YONDASHUV.
REJA:
1.  Ona tili fanini o‘qitishda yangi asr o‘qituvchisining vazifalari
2. Innovatsion yondashuv 
3. Muammoli ta’lim texnologiyasi. ( amaliy jarayon) sifatida.
1. Yangi asr o‘qituvchisi o‘quvchilarning bilimi, ko‘nikma va malakalarini
rivojlantirishda darslarda innovatsion texnologiyalaridan foydalanish davr talabidir.
Innovatsion texnologiyalarni boshlang‘ich sinflarning ona tili darslarida joriy
etishning  eng  ahamiyatli  jihatlaridan  biri  -  bu  o‘quvchilarning  o‘z  fikr  va
g‘oyalarini bayon qilishga yonaltirilgan harakatlarning rag‘batlantirilib borilishidir.
Masalan, boshlang‘ich sinflarda ona tili darslarida aniq fan bo‘lganligi uchun
o‘qituvchilarda fikr va g‘oyalar muamoli vaziyatlar orqali turmushda uchraydigan
muommoli  holatlar  va  undan  chiqib  ketishning  maqbul  yo‘llarini  topishga
yo‘naltirilgan bo‘lishi kerak. Kundalik hayotdagi istimoliy munosabatlarni, tabiat
va tabiy hodisalarning o‘rtasidagi aloqalarni badiy ko‘rinishi tarzda yoritish asosida
vujudga  keltirilgan  muomolarni  hamkorlikda,  ro‘lli  o‘yinlar  orqali  hal  etishi
mumkin.
Bunday syujetli- ro‘lli o‘yinlarni jamiyat yoki tabiatga bog‘liq darslikdagi
maqsadlardan va mashqlardan oladi.
Ayniqsa,  ona  tili  darslarida  mashqlar  va  matnlar  bilan  ishlashda
o‘quvchilarning ijodiy izlanishi, mustaqilligi, mantiqiy fikrlashini rivojlantirishda,
qo‘shimcha bilim olishga bo‘lgan ehtiyojlarni qondirishida ijodiy o‘yinlar muhim
rol o‘ynaydi.
Logotip
BOSHLANG’ICH TA’LIMDA ONA TILI O‘QITISHDA INNOVATSION YONDASHUV. REJA: 1. Ona tili fanini o‘qitishda yangi asr o‘qituvchisining vazifalari 2. Innovatsion yondashuv 3. Muammoli ta’lim texnologiyasi. ( amaliy jarayon) sifatida. 1. Yangi asr o‘qituvchisi o‘quvchilarning bilimi, ko‘nikma va malakalarini rivojlantirishda darslarda innovatsion texnologiyalaridan foydalanish davr talabidir. Innovatsion texnologiyalarni boshlang‘ich sinflarning ona tili darslarida joriy etishning eng ahamiyatli jihatlaridan biri - bu o‘quvchilarning o‘z fikr va g‘oyalarini bayon qilishga yonaltirilgan harakatlarning rag‘batlantirilib borilishidir. Masalan, boshlang‘ich sinflarda ona tili darslarida aniq fan bo‘lganligi uchun o‘qituvchilarda fikr va g‘oyalar muamoli vaziyatlar orqali turmushda uchraydigan muommoli holatlar va undan chiqib ketishning maqbul yo‘llarini topishga yo‘naltirilgan bo‘lishi kerak. Kundalik hayotdagi istimoliy munosabatlarni, tabiat va tabiy hodisalarning o‘rtasidagi aloqalarni badiy ko‘rinishi tarzda yoritish asosida vujudga keltirilgan muomolarni hamkorlikda, ro‘lli o‘yinlar orqali hal etishi mumkin. Bunday syujetli- ro‘lli o‘yinlarni jamiyat yoki tabiatga bog‘liq darslikdagi maqsadlardan va mashqlardan oladi. Ayniqsa, ona tili darslarida mashqlar va matnlar bilan ishlashda o‘quvchilarning ijodiy izlanishi, mustaqilligi, mantiqiy fikrlashini rivojlantirishda, qo‘shimcha bilim olishga bo‘lgan ehtiyojlarni qondirishida ijodiy o‘yinlar muhim rol o‘ynaydi.
Innovatsion  texnologiya  talim  tizimining  ratsional  yo‘llarini  ishlab
chiqaruvchi  jarayon  bo‘lib,  unda  o‘qituvchi  asosiy  ma’sul  shaxs  hisoblanadi,
chunki uning asosiy vazifasi axborotni o‘quvchilarga tez, aniq, tushunarli tarzda
yetkazib berishdan iboratdir.
Bugungi globallashuv jarayoniga yangicha yondashuv asosida o‘qitishning
yangidan-yangi  usullari  qo‘llanishni  boshladi.  Ulardan  biri  o‘quvchilarni  faol
fikrlashga  o‘rgatishdir.Bu  qiyin  ish  emas  albatta,  buning  uchun  darslarda
innovatsion texnologiyalaridan foydalanishi muhim hisoblanadi. Shu o‘rinda shuni
ta’kidlash  joizki,  innovatsion  texnologiyalaridan  biri  “Interfaol  texnologiyalar”
juda yaxshi samara beradi.
O‘qitish jarayonida jarayonida qarama- qarshilik paydo bo‘lgan vaziyatni S. I.
Rabinshteyn muommoli vaziyat deb atadi. O‘quvchi o‘qish jarayonida qarama-
qarshiliklarga duch kelsa, uning bilishga bo‘lgan qiziqishi yanada ortadi, ya'ni
motivatsiya paydo bo‘ladi. Masalan, o‘quvchilarga punktuatsiya bo‘limini o‘tishda
finish belgilarini qo‘llashlari bo‘yicha quydagicha tavsiyani berib o‘tamiz.
Muommoni kelib chiqish sababi:
1.O‘quvchilarning yozma ishlarida uchraydigan punktuatsion xatolar.
Uni yechish yo‘llarini aniqlash:
1. O‘quvchilar bilan punktuatsion belgilarga oid bo‘lgan mashqlarni korib
chiqish.
Muommoning yechimi:
1.  O‘qituvchining  tez-tez  nazorat  qilishi  va  xatolarni  bartaraf  qilishga
komaklashishi
O‘quvchilar bilan o‘qituvchi keng muloqotda bo‘lishi uchun, o‘qitish jarayoni
mavzuga  doir  bo‘lgan  muammoni  qo‘yishi  va  shu  asnoda  uni  bartaraf  etishi
yo‘llarini ishlab chiqishi lozim dep hisoblaymiz.
Ma'lumki,  innovatsion  texnogiyalarning  maqsadi  “ilmiy  bilish”  bilimlar
tizimini  natijalarini  o‘zgartirishi  emas,  balki  natijalarga  erishish  yo‘lini  ham
yangiliklar  bilan  o‘zlashtirishdir.  U  o‘quvchilarni  o‘quv  materialini  to‘la
o‘zlashtirishlariga aqliy izlanishi, yangiliklar yaratishi, ijodiy faolliklariga xizmat
qiladi [3].
Logotip
Innovatsion texnologiya talim tizimining ratsional yo‘llarini ishlab chiqaruvchi jarayon bo‘lib, unda o‘qituvchi asosiy ma’sul shaxs hisoblanadi, chunki uning asosiy vazifasi axborotni o‘quvchilarga tez, aniq, tushunarli tarzda yetkazib berishdan iboratdir. Bugungi globallashuv jarayoniga yangicha yondashuv asosida o‘qitishning yangidan-yangi usullari qo‘llanishni boshladi. Ulardan biri o‘quvchilarni faol fikrlashga o‘rgatishdir.Bu qiyin ish emas albatta, buning uchun darslarda innovatsion texnologiyalaridan foydalanishi muhim hisoblanadi. Shu o‘rinda shuni ta’kidlash joizki, innovatsion texnologiyalaridan biri “Interfaol texnologiyalar” juda yaxshi samara beradi. O‘qitish jarayonida jarayonida qarama- qarshilik paydo bo‘lgan vaziyatni S. I. Rabinshteyn muommoli vaziyat deb atadi. O‘quvchi o‘qish jarayonida qarama- qarshiliklarga duch kelsa, uning bilishga bo‘lgan qiziqishi yanada ortadi, ya'ni motivatsiya paydo bo‘ladi. Masalan, o‘quvchilarga punktuatsiya bo‘limini o‘tishda finish belgilarini qo‘llashlari bo‘yicha quydagicha tavsiyani berib o‘tamiz. Muommoni kelib chiqish sababi: 1.O‘quvchilarning yozma ishlarida uchraydigan punktuatsion xatolar. Uni yechish yo‘llarini aniqlash: 1. O‘quvchilar bilan punktuatsion belgilarga oid bo‘lgan mashqlarni korib chiqish. Muommoning yechimi: 1. O‘qituvchining tez-tez nazorat qilishi va xatolarni bartaraf qilishga komaklashishi O‘quvchilar bilan o‘qituvchi keng muloqotda bo‘lishi uchun, o‘qitish jarayoni mavzuga doir bo‘lgan muammoni qo‘yishi va shu asnoda uni bartaraf etishi yo‘llarini ishlab chiqishi lozim dep hisoblaymiz. Ma'lumki, innovatsion texnogiyalarning maqsadi “ilmiy bilish” bilimlar tizimini natijalarini o‘zgartirishi emas, balki natijalarga erishish yo‘lini ham yangiliklar bilan o‘zlashtirishdir. U o‘quvchilarni o‘quv materialini to‘la o‘zlashtirishlariga aqliy izlanishi, yangiliklar yaratishi, ijodiy faolliklariga xizmat qiladi [3].
O‘qituvchi  innovatsion  texnologiyalardan  foydalanganda  quydagilarni
rejalashtirishi zarur:
- o‘rganilayotgan mavzuning maqsad va vazifalari ,shu mavzuga oid bo‘lgan
muommoni hal etishini shakllantrish;
-  mavzuni  o‘rganish  bo‘yicha  o‘quvchilarga  beriladigan  texnalogiya  va
topshiriqlar mazmuni ;
-  o‘quvchilarning  muommoli  topshiriqlarini  yechishga  xizmat  qiluvchi,
avvalgi o‘rgangan bilimlar zaxiralari;
-  muammoli  topshiriqlarini  hal  etishga  yordam  beruvchi  o‘quvchilarning
ko‘nikma va malakalari;
-  topshiriqlarni  yechishga  qanday  ko‘rgazmali  qurollar,vositalarini  tanlay
olishi;
-  muammoli  topshiriqlarni  yechish  natijasida  bilish  va  malakalarining
taxminiy hajmi;
- bajarilgan ishlar va ularning natijalariga tog‘ri va yangi xulosalar chiqarish
va natijalash.
Innovatsion texnologiyalarning mohiyati shundaki, o‘quvchilar o‘zlari dars
davomida mustaqil fikrlashlari bilan bir qatorda yangi ijodiy fikrlarni hali yuzaga
keltirishlari  tabiiy  holdir.  Shu  sababli  ham,  o‘quvchilar  uchun  materiallar  va
topshiriqlar tizimi shundaytuzilishi kerakki, ular asosan, mustaqil fikr bilan bir
qatorda  yani  g‘oyalar  yaratishga  qaratilgan  maqsadga  muvofiq  bo‘ladi.
O‘quvchilarni  yanada  faollashtirish  uchun  quydagi  savollardan  foydalanishi
mumkin:"Uni bilib olish uchun “Nima qilishi kerak?" "Ushbu muommoni yechimi
qanday?" 
Aynan shu tufayli o‘quv materialiga muommo shaklida berilishi talab etiladi
O‘qituvchi  o‘quvchilarni  shu  jarayonga  jalb  etsagina,  o‘quvchilarning
mustaqil ijodiy faoliyati rag‘batlantiradi.
O‘quvchilarning muammo yechimini jarayoniga qatnashuv darajasiga ko‘ra,
ta’limning  turli  darajada  shu  holda  tashkil  etilganda  farqlanadi.  Eng  asosiysi
o‘quvchilarni ushbu texnologiya orqali mustaqil fikrlashga yo‘naltriladi.
Logotip
O‘qituvchi innovatsion texnologiyalardan foydalanganda quydagilarni rejalashtirishi zarur: - o‘rganilayotgan mavzuning maqsad va vazifalari ,shu mavzuga oid bo‘lgan muommoni hal etishini shakllantrish; - mavzuni o‘rganish bo‘yicha o‘quvchilarga beriladigan texnalogiya va topshiriqlar mazmuni ; - o‘quvchilarning muommoli topshiriqlarini yechishga xizmat qiluvchi, avvalgi o‘rgangan bilimlar zaxiralari; - muammoli topshiriqlarini hal etishga yordam beruvchi o‘quvchilarning ko‘nikma va malakalari; - topshiriqlarni yechishga qanday ko‘rgazmali qurollar,vositalarini tanlay olishi; - muammoli topshiriqlarni yechish natijasida bilish va malakalarining taxminiy hajmi; - bajarilgan ishlar va ularning natijalariga tog‘ri va yangi xulosalar chiqarish va natijalash. Innovatsion texnologiyalarning mohiyati shundaki, o‘quvchilar o‘zlari dars davomida mustaqil fikrlashlari bilan bir qatorda yangi ijodiy fikrlarni hali yuzaga keltirishlari tabiiy holdir. Shu sababli ham, o‘quvchilar uchun materiallar va topshiriqlar tizimi shundaytuzilishi kerakki, ular asosan, mustaqil fikr bilan bir qatorda yani g‘oyalar yaratishga qaratilgan maqsadga muvofiq bo‘ladi. O‘quvchilarni yanada faollashtirish uchun quydagi savollardan foydalanishi mumkin:"Uni bilib olish uchun “Nima qilishi kerak?" "Ushbu muommoni yechimi qanday?" Aynan shu tufayli o‘quv materialiga muommo shaklida berilishi talab etiladi O‘qituvchi o‘quvchilarni shu jarayonga jalb etsagina, o‘quvchilarning mustaqil ijodiy faoliyati rag‘batlantiradi. O‘quvchilarning muammo yechimini jarayoniga qatnashuv darajasiga ko‘ra, ta’limning turli darajada shu holda tashkil etilganda farqlanadi. Eng asosiysi o‘quvchilarni ushbu texnologiya orqali mustaqil fikrlashga yo‘naltriladi.